abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155681486
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 17:47 schreef Montagui het volgende:

[..]

Wat een rare gedachtekronkel!?
In die tijd waren er een hoop tegengeluiden van grootgrondbezitters die zogenaamd "goed" waren voor hun slaven, daarnaast was het traditie. Na de afschaffing kwamen er nog weleens een toneelspel voorbij waarin de karikatuur van de zwarte slaaf voorbij kwam, gespeeld door een blanke.

Amerika smoorde deze opkomende traditie al vroeg in de 20e eeuw in de kiem. En volwassenen hebben er in het Nederland van 2015 blijkbaar veel moeite mee om een kinderfeestje te veranderen dat nog een groot primitief element bevat.
pi_155681566
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 17:58 schreef Beathoven het volgende:

[..]

In die tijd waren er een hoop tegengeluiden van grootgrondbezitters die zogenaamd "goed" waren voor hun slaven, daarnaast was het traditie. Na de afschaffing kwamen er nog weleens een toneelspel voorbij waarin de karikatuur van de zwarte slaaf voorbij kwam, gespeeld door een blanke.

Amerika smoorde deze opkomende traditie al vroeg in de 20e eeuw in de kiem. En volwassenen hebben er in het Nederland van 2015 blijkbaar veel moeite mee om een kinderfeestje te veranderen dat nog een groot primitief element bevat.
Begrijp je de (oer)essentie van de kleur zwart van Zwarte Piet wel?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_155681600
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 17:58 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Zwarte mensen zijn primitief?
pi_155681626
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:00 schreef Montagui het volgende:

[..]

Begrijp je de (oer)essentie van de kleur zwart van Zwarte Piet wel?
Ik heb een heel verhaal gedeeld, lees dat maar eens.
pi_155681739
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:01 schreef mastertephon het volgende:

[..]

Zwarte mensen zijn primitief?
Begrijpend lezen is niet je sterkste kant, wat jammer is voor een vent van 40. Vind je ook niet?
  zondag 30 augustus 2015 @ 18:18:42 #131
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_155682323
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 16:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Er staat alleen dat pieten in de jaren '80 geen roe en zak meer meedroegen, zal wel op TV geweest zijn. Dus de resterende scherpe kantjes gingen eraf. Maar bij de introductie in de 19e eeuw vond men het kennelijk pedagogisch verantwoord dat er flink in omgeveegd werd door de heilige en z'n helper die alleen gekerstende brave kinderen wilden zien. Dat een zwarte slaaf knecht de kinderen bewerkte met de roe gaf de heilige sint z'n status als goede man terug. Pieter mocht het vuile werk opknappen.
fixed ! enne dat is waar de pijn zit hé ? Dat zwarte piet een knecht is en dat is blijkbaar moeilijk te verkroppen....
Dus wordt er maar een * slaven * verhaal bij gehaald/verzonnen. :')
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_155682746
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:18 schreef deedeetee het volgende:

[..]

fixed ! enne dat is waar de pijn zit hé ? Dat zwarte piet een knecht is en dat is blijkbaar moeilijk te verkroppen....
Dus wordt er maar een * slaven * verhaal bij gehaald/verzonnen. :')
Zie vorige pagina, daar heb ik het uitgelegd. Je tjakka moment is een gevolg van selectief lezen of niet lezen.
  zondag 30 augustus 2015 @ 18:33:33 #133
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_155682979
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:27 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Zie vorige pagina, daar heb ik het uitgelegd. Je tjakka moment is een gevolg van selectief lezen of niet lezen.
Nee hoor, niemand die in de tegenwoordige tijd aan sint en piet denkt gaat ff checken hoe het in het ooit verre verleden, wellicht is ontstaan.
Het gaat om sint en piet NU, daar gaat de heisa om.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_155683270
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:33 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Nee hoor, niemand die in de tegenwoordige tijd aan sint en piet denkt gaat ff checken hoe het in het ooit verre verleden, wellicht is ontstaan.
De heisa heeft altijd een voorgeschiedenis. Dat kan iedere advocaat, rechtbank en client je vertellen.
pi_155683294
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:33 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ze gaan in die versie even voorbij aan de zin dat het om een vrijgekochte slaaf zou gaan, die SAMEN met de SInt werkt.

* Mompelt iets over selectief lezen....
pi_155683414
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 15:59 schreef Beathoven het volgende:
Dat kwam omdat Sint in onze streken een lange tijd geen knecht had
Sterker nog: de sint zelf was in onze streken lange tijd geen sint, maar een demon. De Krampus zoals u wenst was hier de enige die rond 5 december kwam ;)
pi_155683489
Winterse zwarte gezichten traditie

quote:
UNITED NATIONS: A United Nations committee has called upon the Dutch government to reform the country’s longstanding winter-time black face tradition of Zwarte Piet (or “Black Pete”) on grounds that it was offensive and reflected “negative stereotypes.”

The ruling by the Geneva-based committee on the Elimination of Racial Discrimination is not enforceable, but is bound to stir an already heated debate surrounding a custom that is both beloved and reviled.

Ahead of Christmas, many people in the Netherlands celebrates the folkloric arrival of Zwarte Piet, a trickster figure who accompanies Sinterklaas, the Dutch version of Santa Claus.

They do so by donning frizzy wigs, applying red paint on their lips and blackening their faces.

Most outsiders readily perceive this to be racist — like minstrel shows, Zwarte Piet in part emerged from a history of subjugation and oppression where aping blackness carried very specific connotations.

Many Dutch, though, are fiercely defensive about the practice, and offer a slew of arguments as to why no one should take offense to their winter-time habits.
bivd kijkt met u mee.
pi_155683509
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:46 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Sterker nog: de sint zelf was in onze streken lange tijd geen sint, maar een demon. De Krampus zoals u wenst was hier de enige die rond 5 december kwam ;)
Vanaf 1500 werd de schoen gezet, daar zijn zelfs schilderijen van. Verschillen waren er wel qua cadeautjes. Pas later werd de schoen gevuld door de Sint.
pi_155683581
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:48 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Vanaf 1500 werd de schoen gezet, daar zijn zelfs schilderijen van. Verschillen waren er wel qua cadeautjes. Pas later werd de schoen gevuld door de Sint.
En toen de Sint er eenmaal was wilde de Quinsies van toen hem verbieden. Want "hij was Katholiek, en Amsterdam was protestant !"
Waarna men protesten en rellen kreeg.

Niets nieuws dus :P
pi_155683683
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:42 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ze gaan in die versie even voorbij aan de zin dat het om een vrijgekochte slaaf zou gaan, die SAMEN met de SInt werkt.

* Mompelt iets over selectief lezen....
De recente argumenten van de pro-demonstranten vermijden dan ook zeer krampachtig dergelijke verwijzingen naar slavernij. Jij doet dat gelukkig niet.

Het verschil maakt hem er niet beter op want het punt dat het racistisch zou zijn veranderd niet met een bevrijde slaaf die voor of met de sint werkt. Alles aan info wat rond het fictieve karakter gebouwd is maakt het er niet mooier op. En daarom vinden de eerste aanpassingen ook al plaats. De geschiedenis staat niet erg sterk.
pi_155683825
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:46 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Krampus in Nederland ? Wat is je bron ?
Zover ik het lees kwam hij niet voor in Nederland
pi_155683880
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:54 schreef Beathoven het volgende:

[..]

De recente argumenten van de pro-demonstranten vermijden dan ook zeer krampachtig dergelijke verwijzingen naar slavernij. Jij doet dat gelukkig niet.
Ik probeer het even op een rijtje te krijgen.

Ik ben ook aan het kijken of er ergens wat te vinden is over de voorouders van Perez Jong Loy
Het gaat misschien via moederskant want via de Jong Loy's kom ik uit bij een man en een vrouw uit China die zich wilden vestigen in Suriname maar zijn verdronken bij een bootongeluk. Dit waren zeker geen slaven. Hun kinderen werden opgevangen andere gezinnen en waren ook geen slaven.

Ik vind nergens bronnen over de overgrootmoeder van Perez. Ook niet zijn levensverhaal, jammer wat zo blijft het een "verhaal" zonder onderbouwing voor mij.
pi_155683899
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Krampus in Nederland ? Wat is je bron ?
Zover ik het lees kwam hij niet voor in Nederland
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Buiten dat het vermoedelijk model stond voor Piet heb ik nergens iets gelezen over de echte krampus in Nederland. Sinterklaas was er, Sint Niek komt nog voor in Noord Nederland. Dat zal best ergens een overgang geweest zijn van heidense naar iets meer verantwoorde kerkelijke feesten. Hier in Zuid Amerika liepen ze van origine met dode koningen, en later met christelijke heiligen rond.

[ Bericht 25% gewijzigd door Beathoven op 30-08-2015 19:11:15 ]
pi_155684007
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:01 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ik probeer het even op een rijtje te krijgen.

Ik ben ook aan het kijken of er ergens wat te vinden is over de voorouders van Perez Jong Loy
Het gaat misschien via moederskant want via de Jong Loy's kom ik uit bij een man en een vrouw uit China die zich wilden vestigen in Suriname maar zijn verdronken bij een bootongeluk. Dit waren zeker geen slaven. Hun kinderen werden opgevangen andere gezinnen en waren ook geen slaven.

Ik vind nergens bronnen over de overgrootmoeder van Perez. Ook niet zijn levensverhaal, jammer wat zo blijft het een "verhaal" zonder onderbouwing voor mij.
Wie? En in welke relatie staat die familie tot zwarte piet?
pi_155684090
Mensen moeten misschien iets minder in het verleden leven.
pi_155684312
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Buiten dat het vermoedelijk model stond voor Piet heb ik nergens iets gelezen over de echte krampus in Nederland. S
Krampus is te ver verwijderd van het karakter ZP.. Knecht Ruprecht is veel meer een vermoedelijk model geweest voor de creatie van ZP .Meer menselijk en minder angstaanjagend
Maar zover ik weet was Krampus niet in Nederland en Knecht Ruprecht ook nauwelijks, misschien in de grensstreek met Duitsland soms. Ik denk wel dat Ruprecht bij de meerbelezen schoolmeesters ed in Nederland meer bekend was.
pi_155684322
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:10 schreef Toefjes het volgende:
Mensen moeten misschien iets minder in het verleden leven.
Ok. Dan neem ik vanmiddag ff wat geld van je rekening. Hebben we 't er morgen niet meer over. ;)
pi_155684436
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Krampus is te ver verwijderd van het karakter ZP.. Knecht Ruprecht is veel meer een vermoedelijk model geweest voor de creatie van ZP .Meer menselijk en minder angstaanjagend
Maar zover ik weet was Krampus niet in Nederland en Knecht Ruprecht ook nauwelijks, misschien in de grensstreek met Duitsland soms. Ik denk wel dat Ruprecht bij de meerbelezen schoolmeesters ed in Nederland meer bekend was.
Mensen reisden ook weleens, vooral als men iets beter bedeeld was. En de streken waar de Krampus traditie bekend is ligt qua reistijd op afstanden die te doen waren. Het is daarom iets waarschijnlijker dat iemand daar notitie van nam en 'm met de Nederlandse cultuur verenigde.

Ruprecht zou dan weer de voorloper van St. Nikolaas zelf geweest kunnen zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 30-08-2015 19:28:10 ]
pi_155684466

[ Bericht 34% gewijzigd door DrDentz op 30-08-2015 19:29:02 ]
pi_155684564
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:23 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
403 Forbidden
nginx
bivd kijkt met u mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties