Ik zou willen dat meer mensen jouw instelling hebben, al zijn mijn ervaringen (net als bij Cat22) wisselend. Vanuit de uitbaters snap ik ook dat je probeert extra omzet te draaien, maar de één pakt het wat beter op dan een ander.quote:Op zondag 23 augustus 2015 16:37 schreef focal het volgende:
[..]
Als bedienend personeel ben je altijd blij met je gasten en probeer je ze een topervaring te geven.
De realiteit is helaas meestal iets anders, over het algemeen zijn spaaractie mensen niet je leukste gasten. De meesten hebben in hun hoofd dat het een goedkoop avondje uit moet worden en willen graag snel hun eten op tafel en drinken er 1 glas huiswijn bij. Je verdient aan dit soort acties niets tenzij je mensen wel zo krijgt dingen bij te bestellen, wat vaak ongemakkelijk is. *knip*
Ik zie het vaak ook als een "test": bevalt het dan kom ik later nog wel een keer terug, en als ik slecht behandeld wordt dan weet ik ook waar ik aan toe ben.quote:Op zondag 23 augustus 2015 17:14 schreef Cat22 het volgende:
Spaaractie-etentjes.... voor mij altijd een test hoe gastvrij de horeca werkelijk is.
Ik zal echt niet de hele avond op een flesje water teren, snap ook wel dat de marge vaak in de bijverkoop zit, en dat de winst dit keer echt niet in het eten zit, en het menu minder verrassend zal zijn dan de reguliere kaart. Maar ik zie het wel als een visitekaartje van het restaurant en een test om er later nog eens terug te gaan of niet. *knip*
Ik ontvang zulke complimenten liever mondeling, niet als korting.quote:
Ik begrijp heel goed dat voor iemand met een niet al te hoog inkomen de horeca geen waar voor zijn geld levert, voor de prijs van 2 biertjes en een hoofdgerecht moet een bijstandsmoeder met 3 kinderen twee weken eten.quote:Op zondag 23 augustus 2015 17:25 schreef _Newman_ het volgende:
[..]
Nou ik ken Leiden niet zo goed want ik woon er niet. Maar bij LaPlace staat er wel dat alles vers is en huisgemaakt, dus daarom dacht ik laat ik eens proberen. Het wordt ook wel ter plekker bereid en het is niet zo dat alles al 4 uur in een opschepbakje ligt. En als je het niet probeert dan weet je het niet of het wat is.
Voor mij is uit eten ook gewoon een luxe dingetje. Ik heb inkomen op bijstands niveau, maar ik heb wel werk hoor, maar veel geld heb ik niet. Dus als ik dan me zelf eens een keer verwen bij hoge uitzondering dan kan ik best een beetje boos worden dat ik overal bordjes zie met vers dit en vers dat en huisgemaakte patat enzo en staat er staat dan iemand de hamburger voor je neus te grillen dan krijg je wel het idee dat het wat voor zou moeten moet stellen maar als het dan niet lekker smaakt nou dan ben ik best teleurgesteld en vooral omdat dat voor mij best een uitgave is.
Een paar jaar geleden toen de restaurant week net geintroduceerd werd vond ik het fantastisch, ondernemers die er aan meededen zagen het als marketing en boden hun normale beleving aan voor een lagere prijs.quote:Op zondag 23 augustus 2015 14:58 schreef Inbox4me het volgende:
Leuke topicreeks
Ik ben wel benieuwd hoe horecapersoneel/ondernemers aankijkt tegen gasten die met zo'n spaarkaart (bv AH restaurantactie) aan komen zetten. Voor mij af en toe een drempel, ik voel me dan zo'n typisch zuinige Hollander
Rustige goed etende kinderen zijn graag geziene gasten in de horeca, overal! Vaak zijn ze na sluit nog op een positieve manier onderwerp van gesprekquote:Op zondag 23 augustus 2015 23:35 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik ontvang zulke complimenten liever mondeling, niet als korting.
Maar altijd fijn als een rustig, goed etend kind gewaardeerd wordt.
De ah betaald helemaal niets aan de restaurateur, volgens mij zijn de kosten om mee te doen als restaurant zo'n 4 euro per couvert. Waar je de korting vandaan tovert mag je als restaurant helemaal zelf uitzoeken.quote:Op zondag 23 augustus 2015 20:25 schreef Inbox4me het volgende:
Ik ben wel nieuwsgierig: hoe is de verdeling van de kosten, bv zo'n spaaractie van AH: is dat 50/50 tussen restaurants en AH, of is die verhouding heel anders?
Vraag het gewoon eens aan je werkgever? Want het zal toch wel iets anders zijn?quote:Op maandag 24 augustus 2015 00:56 schreef janatwork het volgende:
De ah betaald helemaal niets aan de restaurateur, volgens mij zijn de kosten om mee te doen als restaurant zo'n 4 euro per couvert. Waar je de korting vandaan tovert mag je als restaurant helemaal zelf uitzoeken.
Ik reageer even op gasten die spaaracties of bonnen in zijn algemeen gebruiken niet specifiek AH-actiesquote:Op zondag 23 augustus 2015 14:58 schreef Inbox4me het volgende:
Leuke topicreeks
Ik ben wel benieuwd hoe horecapersoneel/ondernemers aankijkt tegen gasten die met zo'n spaarkaart (bv AH restaurantactie) aan komen zetten. Voor mij af en toe een drempel, ik voel me dan zo'n typisch zuinige Hollander
Dan zijn het niet echte hele goede verkopers sommige horecapersoneel lijkt niet helemaal te snappen dat mensen een beleving afnemen waar eten en drinken onderdeel van vormen. Te directe verkooptechnieken schaden deze beleving.quote:Zelf ooit een keer bij een sterrenrestaurant gegeten met een aanbieding, bediening was wel erg joviaal en zowel bediening als eigenaar probeerden continu extra's te verkopen wat ik wat ongemakkelijk begon te vinden.
Passie en oprecht enthousiasme voor je vak werkt altijd de dag dat ik dat verlies neem ik ontslagquote:Overigens heb ik ook genoeg goede ervaringen met horeca. Meest memorabele: eind vorig jaar in een Belgische eetcafé in Maastricht gegeten, waarbij de eigenaar zo aanstekelijk enthousiast adviseerde over zijn jeneverkaart (en ruim de tijd nam) dat ik nog vrolijk word als ik er aan terugdenk
Ik zal het morgen checken, maar als het bij de iens diner deals zo is verwacht niet niet hele andere voorwaarden voor de ah actie.quote:Op maandag 24 augustus 2015 01:10 schreef golfer het volgende:
[..]
Vraag het gewoon eens aan je werkgever? Want het zal toch wel iets anders zijn?
Kernactiviteiten van Ahold zijn het uitknijpen van leveranciers en dividend en bonussen uitkeren. Ga er maar van uit dat de restaurants hier aan het kortste eind trekken en de aandeelhouders en Dick Boer aan het langste.quote:Op maandag 24 augustus 2015 01:10 schreef golfer het volgende:
[..]
Vraag het gewoon eens aan je werkgever? Want het zal toch wel iets anders zijn?
Impliceer je daarmee dat restaurants en klanten niet mee zouden moeten doen?quote:Op maandag 24 augustus 2015 07:13 schreef Fixers het volgende:
[..]
Kernactiviteiten van Ahold zijn het uitknijpen van leveranciers en dividend en bonussen uitkeren. Ga er maar van uit dat de restaurants hier aan het kortste eind trekken en de aandeelhouders en Dick Boer aan het langste.
Ik impliceer daarmee dat de restaurants aan de actie zelf er niet veel meer aan over zullen houden dan stoelvulling. Het verdienen zullen ze echt moeten doen aan bijverkoop. Het adagium "Ze eten je arm en drinken je rijk." Gaat hier nog meer op dan anders.quote:Op maandag 24 augustus 2015 07:19 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Impliceer je daarmee dat restaurants en klanten niet mee zouden moeten doen?
Ooit met een vriendin een keer meegedaan met de restaurantweek en we hebben gewoon lekker (veel) wijn gedronken, tussengerecht genomen en een extra kaasplankje en de uiteindelijke rekening was veel meer dan ik normaal in een restaurant uitgeefquote:Op maandag 24 augustus 2015 00:45 schreef janatwork het volgende:
En als je voor het hele pakket gaat (iets wat ik altijd doe in luxe restaurants) maakt het aan de eind van de avond weinig uit, die paar euro korting vallen dan snel weg op de totale rekening.
In een chique restaurant vraagt men al snel een tientje voor een (0,7) fles mineraalwater, de marge daarop is groter dan die op wijnquote:Op maandag 24 augustus 2015 11:05 schreef Elvi het volgende:
Maar is het echt een issue als je geen wijn besteld?Ik hou niet zo van alcohol en ik drink geen frisdrank meer. Dan bestel ik dus een spa rood. Ik bestel wat ik lekker vind en niet om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. Maar vinden restauranthouders dat echt vervelend?
Als de hele tafel dat doet wel. Denk ik.quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:05 schreef Elvi het volgende:
Maar is het echt een issue als je geen wijn besteld?Ik hou niet zo van alcohol en ik drink geen frisdrank meer. Dan bestel ik dus een spa rood. Ik bestel wat ik lekker vind en niet om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. Maar vinden restauranthouders dat echt vervelend?
Dat is ook weer waar. Als je vrij regelmatig kortingsacties doet gaan mensen die dagen uitzoeken. Maar dan ga ik er ook vanuit dat je kaart zo is opgebouwd dat je er ook op die dagen nog genoeg aan over houdt.quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Mijn ervaring is dat als restaurants gaan werken met periodieke kortingen mensen daar hun bezoek op afstemmen en vooral komen op de (bv) 2 voor de prijs van 1 dagen.
Ik ben een dorstig mens dus met 1 spa rood red ik het nietquote:Op maandag 24 augustus 2015 11:07 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Als de hele tafel dat doet wel. Denk ik.
En 't ligt er ook aan of je er een paar besteld, of de hele avond met 1 spa rood gaat zitten doen.
Meeste restaurants die ik zie beginnen met dat soort coupons/acties (even afgezien van de restaurantweek) zie ik binnen niet al te lange tijd daarna over de kop gaan.quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:09 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Dat is ook weer waar. Als je vrij regelmatig kortingsacties doet gaan mensen die dagen uitzoeken. Maar dan ga ik er ook vanuit dat je kaart zo is opgebouwd dat je er ook op die dagen nog genoeg aan over houdt.
Of beseffen dat mensen zulke acties ook gebruiken om het restaurant uit te proberen. En dus niet de borden op tafel smijten of zuchten als je met een vakantieveilingen-bon komtquote:Op maandag 24 augustus 2015 11:16 schreef MutedFaith het volgende:
Dan ben je gewoon een domme ondernemer. Coupons en acties zijn hartstikke prima als marketinginstrument, maar dan moet je wel heel goed weten wat je doet en hoe je er alsnog winst op kunt maken.
Ja. Herkenbaar.quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:22 schreef Elvi het volgende:
[..]
Of beseffen dat mensen zulke acties ook gebruiken om het restaurant uit te proberen. En dus niet de borden op tafel smijten of zuchten als je met een vakantieveilingen-bon komt
Fair punt, maar geldt dat niet ook voor de gast?quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:36 schreef agter het volgende:
[..]
Ja. Herkenbaar.
Doe dan niet mee aan zo'n actie als restaurant.
De goedlopende restaurants die ik ken doen niet en deden nooit aan dit soort acties, maar zijn restaurants met een duidelijk concept, een goede bediening, goede prijs-kwaliteitsverhouding, en een strategie die zich richt op een mix van veel vaste klanten aangevuld met eenmalige bezoekers (toeristen).quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:16 schreef MutedFaith het volgende:
Dan ben je gewoon een domme ondernemer. Coupons en acties zijn hartstikke prima als marketinginstrument, maar dan moet je wel heel goed weten wat je doet en hoe je er alsnog winst op kunt maken.
Nee, ik heb er toch voor betaald whehehehequote:Op maandag 24 augustus 2015 11:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Fair punt, maar geldt dat niet ook voor de gast?
Er wordt juist hier beschreven wat voor soort gasten dit soort acties aantrekt.quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Fair punt, maar geldt dat niet ook voor de gast?
Denk je? ik gebruik het wel om ergens voor het eerst te eten bv, maar dan kan het zeker een blijvertje worden!quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:49 schreef Pietverdriet het volgende:
volgens mij trekt het vooral mensen aan die alleen maar met dit soort acties komt eten.
Dat snap ik, maar dat is ook een risico wat je zelf neemt. Het is wel gewoon een onderneming en als je tweederangs wil betalen is het als eersterangs gast behandeld worden ook weer niet zo heel vanzelfsprekend.quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:44 schreef Elvi het volgende:
[..]
Nee, ik heb er toch voor betaald whehehehe
Maar serieus: nee. Want via Vakantieveilingen krijg je dus een ander menu dan wanneer je daar zonder korting eet (tenminste; bij de restaurants waar ik terecht ben gekomen). Ik zie het dus als een testdrive. Zijn ze daar aardig, is het eten goed? En als ik merk dat je als tweederangs gast wordt behandeld hoef ik daar dus ook niet terug te komen voor de volle pond.
Anders voelen ze zich een dief van hun eigen portemonneequote:Op maandag 24 augustus 2015 11:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Mijn ervaring is dat als restaurants gaan werken met periodieke kortingen mensen daar hun bezoek op afstemmen en vooral komen op de (bv) 2 voor de prijs van 1 dagen.
het lijkt mij dat je je als restaurant zelf aanmeld bij zo een actie, dus ook geen probleem hebt met zulke gasten.quote:Op zondag 23 augustus 2015 14:58 schreef Inbox4me het volgende:
Leuke topicreeks
Ik ben wel benieuwd hoe horecapersoneel/ondernemers aankijkt tegen gasten die met zo'n spaarkaart (bv AH restaurantactie) aan komen zetten. Voor mij af en toe een drempel, ik voel me dan zo'n typisch zuinige Hollander
Zelf ooit een keer bij een sterrenrestaurant gegeten met een aanbieding, bediening was wel erg joviaal en zowel bediening als eigenaar probeerden continu extra's te verkopen wat ik wat ongemakkelijk begon te vinden.
Overigens heb ik ook genoeg goede ervaringen met horeca. Meest memorabele: eind vorig jaar in een Belgische eetcafé in Maastricht gegeten, waarbij de eigenaar zo aanstekelijk enthousiast adviseerde over zijn jeneverkaart (en ruim de tijd nam) dat ik nog vrolijk word als ik er aan terugdenk
Lijkt me toch dat iedereen, ongeacht beurs, als eersterangs gast behandeld hoort te worden?quote:Op maandag 24 augustus 2015 12:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar dat is ook een risico wat je zelf neemt. Het is wel gewoon een onderneming en als je tweederangs wil betalen is het als eersterangs gast behandeld worden ook weer niet zo heel vanzelfsprekend.
Zo ben ik wel.quote:Op maandag 24 augustus 2015 11:49 schreef Pietverdriet het volgende:
volgens mij trekt het vooral mensen aan die alleen maar met dit soort acties komt eten.
Ik deel de restaurants die ik bezoek in 3 soorten opquote:Op maandag 24 augustus 2015 13:12 schreef Myraela het volgende:
[..]
Zo ben ik wel.Maar ik zou sowieso niet snel ergens vaste klant worden.
Ongeacht beurs wel, niet ongeacht welke greep je uit je beurs wil doen. Als dat een tweederangs bedrag is beland je doorgaans bij een tweederangs tent waar je dus ook tweederangs behandeld wordt. Dan heb je van die bonnen om met een tweederangs uitgave toch bij een eersterangs restaurant te gaan eten, maar dan vind ik het niet heel gek dat je krijgt waarvoor je bereid bent te betalen.quote:Op maandag 24 augustus 2015 13:09 schreef agter het volgende:
[..]
Lijkt me toch dat iedereen, ongeacht beurs, als eersterangs gast behandeld hoort te worden?
Dat vind ik ook, je bent toch uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor die keus. Wel meedoen aan zo'n actie en dan gaan neerkijken op het publiek dat je ermee trekt vind ik nogal vreemdquote:Op maandag 24 augustus 2015 15:48 schreef MutedFaith het volgende:
Als jij als eersterangs restaurant niet je best wil doen om tweederangs betalers, die gebruik maken van een door jou zelf uitgegeven actie, net zo te behandelen als je normale publiek, dan kun je je afvragen of je volgende keer niet beter gewoon NIET aan zo'n actie mee kunt doen als restaurant.
Dat is toch raar?quote:Op maandag 24 augustus 2015 14:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ongeacht beurs wel, niet ongeacht welke greep je uit je beurs wil doen. Als dat een tweederangs bedrag is beland je doorgaans bij een tweederangs tent waar je dus ook tweederangs behandeld wordt. Dan heb je van die bonnen om met een tweederangs uitgave toch bij een eersterangs restaurant te gaan eten, maar dan vind ik het niet heel gek dat je krijgt waarvoor je bereid bent te betalen.
Tuurlijk, een goede kok gaat niet slecht koken omdat je korting krijgt. Maar juist die handelingen en de duurdere ingrediënten rechtvaardigen een menuprijs. Als je daarin gaat snijden is je menu minder waard, en is er dus geen sprake van korting.quote:Op maandag 24 augustus 2015 16:33 schreef MevrouwPuff het volgende:
Maar als de kok tijdens zo'n actie met evenveel plezier en aandacht kookt, maar wel iets dat minder handelingen behoeft en niet het duurste van de kaart biedt, is daar dan weer niets mis mee vind ik
Als de restaurateur aan gasten met die kortings acties de zelfde aandacht zou besteden is hij in no time failliet. Je verdient echt helemaal niets meer als je meedoet aan die acties.quote:Op maandag 24 augustus 2015 16:42 schreef agter het volgende:
[..]
Dat is toch raar?
Je zit aan tafeltje in een goed restaurant met een kortingsbon, en de mensen naast je hebben die bon niet.
Dan zouden zij betere service krijgen dan jij, in jouw verhaal, want ze betalen meer.
De service zou gewoon hetzelfde moeten zijn. Anders ben je de naam 'een goed restaurant' niet waard, imo.
Of vind jij dat de hoogste betaler (die met het duurste gerecht of zo?), gewoon meer service verdient dan de rest?
Ik heb er ook nooit aan meegedaan. Wij mijden uit eten gaan tijdens dat soort weken.quote:Op zondag 23 augustus 2015 14:58 schreef Inbox4me het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe horecapersoneel/ondernemers aankijkt tegen gasten die met zo'n spaarkaart (bv AH restaurantactie) aan komen zetten. Voor mij af en toe een drempel, ik voel me dan zo'n typisch zuinige Hollander
dat laatste lijkt me evident, maar je hoeft de gasten met kortingsbon dan toch niet hufterig te behandelen?quote:Op maandag 24 augustus 2015 16:49 schreef janatwork het volgende:
[..]
Als de restaurateur aan gasten met die kortings acties de zelfde aandacht zou besteden is hij in no time failliet. Je verdient echt helemaal niets meer als je meedoet aan die acties.
Hij zal dus agressiever moeten upsellen en minder dure gerechten moeten serveren.
Ik weet het niet bij AH maar heb weleens gehoord/gelezen dat voor Groupon aardig wat blijft hangen. Dacht zelfs 50% wat echt aanzienlijk hoog is omdat er vaak genoeg leuke menu's voorbij komen voor 15 euro. 7,50 blijft er dan maar over. Daarom gaan redelijk wat zaken die teveel Groupon doen ook failliet, lijkt me niet handig een te veel aan acties kan zo maar een flinke negatieve cashflowsquote:Op maandag 24 augustus 2015 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:
vraag me af wat die restaurants moeten betalen om mee te mogen doen aan die acties
Dat is ook hoe ik het begreep. Mijn man handelt in cosmetische chemie en voor een paar merken zijn we eens benaderd door een soortgelijk bedrijf, die namen ook dat soort percentages.quote:Op maandag 24 augustus 2015 17:56 schreef mytec het volgende:
[..]
Ik weet het niet bij AH maar heb weleens gehoord/gelezen dat voor Groupon aardig wat blijft hangen. Dacht zelfs 50% wat echt aanzienlijk hoog is omdat er vaak genoeg leuke menu's voorbij komen voor 15 euro. 7,50 blijft er dan maar over. Daarom gaan redelijk wat zaken die teveel Groupon doen ook failliet, lijkt me niet handig een te veel aan acties kan zo maar een flinke negatieve cashflows
opleveren.
Ze nemen meer dan de maffia.quote:Op maandag 24 augustus 2015 18:08 schreef MutedFaith het volgende:
Bij groupon kan de commissie inderdaad oplopen tot 50%. En door een vreemde constructie betaal je btw over het gehele bedrag van de voucher (wel na korting), dus voor aftrek commissie.
Stel je verkoopt een bon voor een menu dat normaal 60 euro kost nu voor 30 euro.
Dan geef je dus al 30 euro korting, levert nog 15 euro in aan groupon en draagt ook nog eens 6% btw af over 30 euro, ipv de 15 die je krijgt. Dus je houdt er 13,20 euro aan over. En dat moet dan je inkoop en andere kosten dekken.
Oja, en groupon houdt ook nog de gehele opbrengst van alle niet ingeleverde coupons.
En dan vragen de coupon-sites zich nu af waarom ze bijna geen ondernemer meer vinden die gebruik van ze wil maken.
Dat is dus nog erger dan dat ik al dacht, het is puur een reclame middel maar als ik ondernemer was had ik het maar gewoon op de ruit geplakt, flyers/ actie op eigen website. Heb zelf aardig veel aanbiedingen van Groupon gebruikt maar soms slaat het nergens op. 3 gangen diner voor 9 euro.. Simpele kost, maar voor dat bedrag een stuk beter dan de McD. Maar hoe dat restaurant voor 4 euro nog wat een maaltijd kan leveren naast een kleine marge op wat glazen drinken....quote:Op maandag 24 augustus 2015 18:08 schreef MutedFaith het volgende:
Bij groupon kan de commissie inderdaad oplopen tot 50%. En door een vreemde constructie betaal je btw over het gehele bedrag van de voucher (wel na korting), dus voor aftrek commissie.
Stel je verkoopt een bon voor een menu dat normaal 60 euro kost nu voor 30 euro.
Dan geef je dus al 30 euro korting, levert nog 15 euro in aan groupon en draagt ook nog eens 6% btw af over 30 euro, ipv de 15 die je krijgt. Dus je houdt er 13,20 euro aan over. En dat moet dan je inkoop en andere kosten dekken.
Oja, en groupon houdt ook nog de gehele opbrengst van alle niet ingeleverde coupons.
En dan vragen de coupon-sites zich nu af waarom ze bijna geen ondernemer meer vinden die gebruik van ze wil maken.
Nee, ik weet ook niet precies hoe dat met die bonnen werkt, maar ik kan me best voorstellen dat een restaurant met lichte tegenzin meedoet aan dergelijke acties omdat ze het gevoel hebben dat wel moeten want de concurrentie doet het ook of zo. Zelf heb ik er ook om andere reden niks mee, ik ga mijn keuze gewoon niet laten afhangen van waar ik bonnen voor heb, maar ik ben ook het liefst een graag geziene gast. Als mensen je graag zien komen krijg je ook betere service, zo werkt dat nou eenmaal in de horeca, gewild of ongewild, anders moet je het met hun minimum doen. Dat mag je best eisen, dat klopt, ze doen immers mee met die actie.quote:Op maandag 24 augustus 2015 16:42 schreef agter het volgende:
[..]
Dat is toch raar?
Je zit aan tafeltje in een goed restaurant met een kortingsbon, en de mensen naast je hebben die bon niet.
Dan zouden zij betere service krijgen dan jij, in jouw verhaal, want ze betalen meer.
De service zou gewoon hetzelfde moeten zijn. Anders ben je de naam 'een goed restaurant' niet waard, imo.
Of vind jij dat de hoogste betaler (die met het duurste gerecht of zo?), gewoon meer service verdient dan de rest?
Heb een donkerbruin vermoeden dat de meeste in de gladde babbel van de verkoper zijn gestonken en zich later realiseerden hoe ze over tafel getrokken worden.quote:Op maandag 24 augustus 2015 18:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, ik weet ook niet precies hoe dat met die bonnen werkt, maar ik kan me best voorstellen dat een restaurant met lichte tegenzin meedoet aan dergelijke acties omdat ze het gevoel hebben dat wel moeten want de concurrentie doet het ook of zo. Zelf heb ik er ook om andere reden niks mee, ik ga mijn keuze gewoon niet laten afhangen van waar ik bonnen voor heb, maar ik ben ook het liefst een graag geziene gast. Als mensen je graag zien komen krijg je ook betere service, zo werkt dat nou eenmaal in de horeca, gewild of ongewild, anders moet je het met hun minimum doen. Dat mag je best eisen, dat klopt, ze doen immers mee met die actie.
Ja ik denk dat AH een beter aanbod dan [url=Groupon[/url] heeft gedaan maar nog steeds meer dan 30% pakt. Restaurants die niet lekker lopen en dus meer omzet nodig hebben doen hier graag aan mee, AH heeft een groot bereik wat veel volle tafeltjes zal opleveren. Geen Paardenkop, maar Ahold is geen liefdadigheid instelling die al vaak genoeg zijn leveranciers heeft uitgeknepen tot langlopende conflicten aan toe. Albert Heijn is zo groot, dat of jij of je concurrent mee doet.quote:Op maandag 24 augustus 2015 18:23 schreef _Newman_ het volgende:
Ok dus jullie denken dat de Albert Heijn de restaurants "an offer they could not refuse" hebben gedaan en daarna met een paarden hoofd wakker werden die ze nog over hadden van de nep biefstuk uit de aanbieding. Dat geloof je toch zeker zelf niet mag ik hopen?
Of niet precies die 50% korting, maar komt het wellicht uit op 30% als je het zou uitrekenen, dat maakt mij niet uit hoor. Ik heb voor een schappelijke prijs kennisgemaakt en tot nu toe geen rare ervaringen gehad via de ah actie. Behalve dan het lange wachten bij the colour kitchen, maar da's achteraf misschien onderdeel van het conceptquote:Op maandag 24 augustus 2015 16:44 schreef janatwork het volgende:
[..]
Tuurlijk, een goede kok gaat niet slecht koken omdat je korting krijgt. Maar juist die handelingen en de duurdere ingrediënten rechtvaardigen een menuprijs. Als je daarin gaat snijden is je menu minder waard, en is er dus geen sprake van korting.
Het eerste wat marketingjongens promoten is het enorme belang van marketingjongens met hun promotie. Dus als het even niet loopt dan moet en zal er aan promotie worden gedaan, promotie zal de verlossing brengen, niet het nog eens kritisch kijken naar het eten en de service.quote:Op maandag 24 augustus 2015 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb een donkerbruin vermoeden dat de meeste in de gladde babbel van de verkoper zijn gestonken en zich later realiseerden hoe ze over tafel getrokken worden.
Ik betaal graag een eerlijke prijs, los van meer egoistische overwegingen om niet aan bonnen te doen. Als iemand zich nou uitslooft om je te verwennen en je een goede avond te bezorgen, dan mag dat wat kosten.quote:Op maandag 24 augustus 2015 18:15 schreef mytec het volgende:
[..]
Dat is dus nog erger dan dat ik al dacht, het is puur een reclame middel maar als ik ondernemer was had ik het maar gewoon op de ruit geplakt, flyers/ actie op eigen website. Heb zelf aardig veel aanbiedingen van Groupon gebruikt maar soms slaat het nergens op. 3 gangen diner voor 9 euro.. Simpele kost, maar voor dat bedrag een stuk beter dan de McD. Maar hoe dat restaurant voor 4 euro nog wat een maaltijd kan leveren naast een kleine marge op wat glazen drinken....
Hallo, je had beloofd dat je me ging negeren, weet je nog?quote:Op maandag 24 augustus 2015 18:52 schreef _Newman_ het volgende:
Oke mevrouw "spuit elf" natuurlijk zijn ze geen leverancier (mag ik hopen in elk geval) Maar de Ahold of de Albert Heijn zet niet zo een actie op voor Jan Joker want ze zijn geen filantropische instelling. Ben je nou echt zo dom dat er iets als gratis bestaat??
Waarschijnlijk verdient appie al zat op de mensen die extra boodschappen doen om een kaart vol te maken, of op mensen die normaal elders winkelen, maar door de actie meedoen.quote:Op maandag 24 augustus 2015 18:52 schreef _Newman_ het volgende:
Oke mevrouw "spuit elf" natuurlijk zijn ze geen leverancier (mag ik hopen in elk geval) Maar de Ahold of de Albert Heijn zet niet zo een actie op voor Jan Joker want ze zijn geen filantropische instelling. Ben je nou echt zo dom dat er iets als gratis bestaat??
Is in Duitsland anders heel gebruikelijk. Ober neemt zelfs een rekenmachine / smartphone mee om het pp uit te rekenen en te laten pinnen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 08:59 schreef MevrouwPuff het volgende:
Per persoon apart af laten rekenen vind ik eigenlijk niet zo netjes. Sowieso lijkt me dat je dat van te voren moet vragen, bedragen gepersonaliseerd lijkt me helemaal geen doen, daar is het bonnetje voor.
Vandaar dat ik het niet kende en dat het in Oosterbeek wel gebeurdequote:Op maandag 24 augustus 2015 18:58 schreef W00fer het volgende:
[..]
Is in Duitsland anders heel gebruikelijk. Ober neemt zelfs een rekenmachine / smartphone mee om het pp uit te rekenen en te laten pinnen.
Als ik hier in een restaurant om de rekening vraag is de eerste vraag altijd of het gezamelijk of apart moet worden afgerekend, daarna of het cash of card wordtquote:Op maandag 24 augustus 2015 18:58 schreef W00fer het volgende:
[..]
Is in Duitsland anders heel gebruikelijk. Ober neemt zelfs een rekenmachine / smartphone mee om het pp uit te rekenen en te laten pinnen.
Dit bedoel ik. Overigens zijn er ook diverse bill-sharing apps (geweest). Zelfs van Hyves (Hyves afrekenen).quote:
Waarom is dat asociaal, hier in D is het de gewoonste zaak van de wereldquote:Op maandag 24 augustus 2015 19:22 schreef RobinOok het volgende:
Je mag wel apart betalen, maar dat je daar zo'n ober mee lastig valt vind ik ook asociaal.
Gewoon onderling regelen en zorgen dat er genoeg geld op tafel ligt, prima.
Toch is het in andere landen doodnormaal, en ik vermoed dat je totale tip hoger isquote:Op maandag 24 augustus 2015 19:34 schreef RobinOok het volgende:
Omdat je een ober opzadelt met jouw administratief probleem.
Stel dat ik naar een supermarkt met mijn vriendinnen, we gooien de kar vol, halen die langs de kassa en zeggen dan bij elk artikel, die is van mij, die is voor haar, die voor haar, etc.
Ik weet niet, ik vind het gewoon stom. Maar had tijdje terug een keer dat ik niet genoeg cash bij me had en tafelgenoot ook niet. Toen stelde zij voor om alletwee een deel te pinnen. Ik had het echt niet eens kunnen verzinnen, laat staan durven voorstellen, maar de bediening vond het de normaalste zaak van de wereld. Maakte wel erger mee, zeiden ze.
Mja, met de rekening delen ga ik ook wel uit van gewoon het totaal delen door het aantal eters. Wil je het echt 'eerlijk' doen dan mag je er wmb wel zelf voor zorgen dat het klopt.quote:Op maandag 24 augustus 2015 19:34 schreef RobinOok het volgende:
Omdat je een ober opzadelt met jouw administratief probleem.
Stel dat ik naar een supermarkt met mijn vriendinnen, we gooien de kar vol, halen die langs de kassa en zeggen dan bij elk artikel, die is van mij, die is voor haar, die voor haar, etc.
Ik weet niet, ik vind het gewoon stom. Maar had tijdje terug een keer dat ik niet genoeg cash bij me had en tafelgenoot ook niet. Toen stelde zij voor om alletwee een deel te pinnen. Ik had het echt niet eens kunnen verzinnen, laat staan durven voorstellen, maar de bediening vond het de normaalste zaak van de wereld. Maakte wel erger mee, zeiden ze.
Het voordeel voor Albert Heijn is klant-binding en het feit dat mensen er (on)bewust meer voor gaan kopen. De Albert Heijn vraagt de aanbieding aan de restaurants, die doen dat waarschijnlijk als promotie. Maar geloof niet dat Albert Heijn vervolgens nog eens een deel van de opbrengst vraagt.quote:Op maandag 24 augustus 2015 18:52 schreef _Newman_ het volgende:
Oke mevrouw "spuit elf" natuurlijk zijn ze geen leverancier (mag ik hopen in elk geval) Maar de Ahold of de Albert Heijn zet niet zo een actie op voor Jan Joker want ze zijn geen filantropische instelling. Ben je nou echt zo dom dat er iets als gratis bestaat??
In 2 delen pinnen is echt no problem, je zou je niet bezwaard moeten voelen. Het is pas vervelend als mensen in de lounge komen borrelen, tegelijk bestellen en dan alle 10 hun eigen drankjes willen afrekenen. Naast dat het 10 minuten duurt moet je ook de rekening in je computer gaan splitsen en voor iedereen apart een bonnetje gaan uitprinten. Vervolgens hou je 2 bier, een rose en een borrelgarnituur over.quote:Op maandag 24 augustus 2015 19:34 schreef RobinOok het volgende:
Omdat je een ober opzadelt met jouw administratief probleem.
Stel dat ik naar een supermarkt met mijn vriendinnen, we gooien de kar vol, halen die langs de kassa en zeggen dan bij elk artikel, die is van mij, die is voor haar, die voor haar, etc.
Ik weet niet, ik vind het gewoon stom. Maar had tijdje terug een keer dat ik niet genoeg cash bij me had en tafelgenoot ook niet. Toen stelde zij voor om alletwee een deel te pinnen. Ik had het echt niet eens kunnen verzinnen, laat staan durven voorstellen, maar de bediening vond het de normaalste zaak van de wereld. Maakte wel erger mee, zeiden ze.
OMG!quote:Op maandag 24 augustus 2015 20:05 schreef _Newman_ het volgende:
Op een of andere manier gaat Albert heijn hier beter van worden. Al is het niet direct dan indirect.
Ze hebben al jaren lang van die gratis wuppies maar die zijn natuurlijk niet gratis want als je bij 25 euro een wuppie krijgt en normaal doe je maar voor 20 euro boodschappen dan zijn er van die Darwin award winnaars die dan toch voor 25 euro boodschappen doen en dan denken dat ze een gratis wuppie krijgen en zo gaat het ook met restaurant tickets..
We snappen hier allemaal dat het om sigaren uit eigen doos gaat bij dat soort acties.quote:Op maandag 24 augustus 2015 20:05 schreef _Newman_ het volgende:
Op een of andere manier gaat Albert heijn hier beter van worden. Al is het niet direct dan indirect.
Ze hebben al jaren lang van die gratis wuppies maar die zijn natuurlijk niet gratis want als je bij 25 euro een wuppie krijgt en normaal doe je maar voor 20 euro boodschappen dan zijn er van die Darwin award winnaars die dan toch voor 25 euro boodschappen doen en dan denken dat ze een gratis wuppie krijgen en zo gaat het ook met restaurant tickets..
En dan toch zoveel verstand hebben van hoe het hoort en hoe het zit! Knap hoor!quote:Op maandag 24 augustus 2015 20:52 schreef _Newman_ het volgende:
Meestal ga ik naar restaurants omdat ik er toevalig in de buurt ben of omdat iemand mij ze aanraad om te proberen. En als ik het te duur vind ga ik er niet heen (ja ik zit deels in de bijstand, kan moeilijk naar de Librije gaan).
Ik ga sowieso tegenwoordig weinig naar restaurants tenzij ik niet hoef te betalen.
Wat ben je toch ook een heldin. Was iedereen maar op deze wereld zoals jij.quote:Op maandag 24 augustus 2015 19:34 schreef RobinOok het volgende:
Omdat je een ober opzadelt met jouw administratief probleem.
Stel dat ik naar een supermarkt met mijn vriendinnen, we gooien de kar vol, halen die langs de kassa en zeggen dan bij elk artikel, die is van mij, die is voor haar, die voor haar, etc.
Ik weet niet, ik vind het gewoon stom. Maar had tijdje terug een keer dat ik niet genoeg cash bij me had en tafelgenoot ook niet. Toen stelde zij voor om alletwee een deel te pinnen. Ik had het echt niet eens kunnen verzinnen, laat staan durven voorstellen, maar de bediening vond het de normaalste zaak van de wereld. Maakte wel erger mee, zeiden ze.
Ja dat komt omdat ik TEGENWOORDIG niet veel naar restaurants ga (als in dat dit niet altijd zo geweest is). Maar het leven veranderd wel eens he. Maar aangezien goed lezen nogal moeilijk voor je is ga ik hier geen woorden aan vuil maken. toedeloe.quote:Op maandag 24 augustus 2015 21:00 schreef RobinOok het volgende:
[..]
En dan toch zoveel verstand hebben van hoe het hoort en hoe het zit! Knap hoor!
quote:Op maandag 24 augustus 2015 01:10 schreef golfer het volgende:
[..]
Vraag het gewoon eens aan je werkgever? Want het zal toch wel iets anders zijn?
Heb het even na gevraagd voor wat betreft de ah actie: een bevriende restaurateur betaald 2 euro per couvert ex btw om mee te mogen doen aan de ah actie. De korting komt ook volledig voor zijn rekening.quote:Op maandag 24 augustus 2015 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:
vraag me af wat die restaurants moeten betalen om mee te mogen doen aan die acties
Die ervaring heb ik ook, maar die restaurants zullen ook flink af kunnen dingen op de afdracht die ze betalen. Voor een iens is het natuurlijk prachtig om zo'n gevestigde naam te hebben staan, dat is ook markering de andere kant op.quote:Op maandag 24 augustus 2015 22:46 schreef golfer het volgende:
Als 2 Michelinsterrenrestaurants als Librijes Zusje meedoen aan NS-aanbiedingen of De Kromme Watergang meedoet aan een Groupondeal is mijn ervaring dat je volledig dezelfde hoge service en kwaliteit krijgt als voluit betalende gasten.
Dank.quote:Op maandag 24 augustus 2015 22:55 schreef janatwork het volgende:
[..]
[..]
Heb het even na gevraagd voor wat betreft de ah actie: een bevriende restaurateur betaald 2 euro per couvert ex btw om mee te mogen doen aan de ah actie. De korting komt ook volledig voor zijn rekening.
Uit eigen ervaring weet ik dat we 3.75 ex btw per couvert moesten betalen om mee te doen aan een iens dinner deal. de korting betaal je dan uiteraard ook zelf.
En de 50% commissie en btw regeling van groupon zoals MutedFaith beschrijft ken ik ook op die manier.
Die jongens verdienen geld als water volgens mijquote:Op maandag 24 augustus 2015 22:55 schreef janatwork het volgende:
[..]
[quote]
En de 50% commissie en btw regeling van groepon zoals MutedFaith beschrijft ken ik ook op die manier.
Tsja, niets mis met recensies op het internet, maar het verdienmodel van iens en dergelijke sites is gewoon 'betaal en je restaurant ziet er opeens veel beter uit op onze website'.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 14:36 schreef janatwork het volgende:
Laten we eens rekenen 2 personen 3 wijn pp en fles water, koffie en menu prijs 29,50.
omzet eten: 29,50x2 = 59 euro
omzet drank: 6 x 4,00 + 2 x 2,50 + 1 x 7,50 = 72.5 euro
totale omzet: 102 euro
kosten:
inkoop 30%: 30,6
personeel 30%: 30,6
huur, rente en afschrijving 13%: 13.26
kosten ah actie: 4,00 + 29,50: 33,50
En ik zit al op meer kosten dan omzet.... Ik ben nog niet eens toe gekomen aan de btw en de overige exploitatie kosten die normaal zo'n 20% zijn. bron Het is onmogelijk om je normale menu te verkopen tijdens een ah actie zonder verlies te draaien.
de enige die er rijk van geworden is Iens, 10 miljoen vangen voor je website is geen kattepis
Ja, nou en? Marketing = kosten = geld uitgeven in de hoop dat er later geld binnen komt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 14:36 schreef janatwork het volgende:
Het is onmogelijk om je normale menu te verkopen tijdens een ah actie zonder verlies te draaien.
Hoe kom je op die 29.50 euro kosten AH? Dat is een korting die ze bieden, maar dat meetellen als kosten is natuurlijk onzin. Dat zit verrekend in de verminderde omzet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 14:36 schreef janatwork het volgende:
Laten we eens rekenen 2 personen 3 wijn pp en fles water, koffie en menu prijs 29,50.
omzet eten: 29,50x2 = 59 euro
omzet drank: 6 x 4,00 + 2 x 2,50 + 1 x 7,50 = 72.5 euro
totale omzet: 102 euro
kosten:
inkoop 30%: 30,6
personeel 30%: 30,6
huur, rente en afschrijving 13%: 13.26
kosten ah actie: 4,00 + 29,50: 33,50
En ik zit al op meer kosten dan omzet....
Zo, pittige bedragen om op te hoesten als ondernemerquote:Op maandag 24 augustus 2015 22:55 schreef janatwork het volgende:
[..]
[..]
Heb het even na gevraagd voor wat betreft de ah actie: een bevriende restaurateur betaald 2 euro per couvert ex btw om mee te mogen doen aan de ah actie. De korting komt ook volledig voor zijn rekening.
Uit eigen ervaring weet ik dat we 3.75 ex btw per couvert moesten betalen om mee te doen aan een iens dinner deal. de korting betaal je dan uiteraard ook zelf.
En de 50% commissie en btw regeling van groupon zoals MutedFaith beschrijft ken ik ook op die manier.
Zit een foutje in je berekening:quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 14:36 schreef janatwork het volgende:
Laten we eens rekenen 2 personen 3 wijn pp en fles water, koffie en menu prijs 29,50.
omzet eten: 29,50x2 = 59 euro
omzet drank: 6 x 4,00 + 2 x 2,50 + 1 x 7,50 = 72.5 euro
totale omzet: 102 euro
kosten:
inkoop 30%: 30,6
personeel 30%: 30,6
huur, rente en afschrijving 13%: 13.26
kosten ah actie: 4,00 + 29,50: 33,50
En ik zit al op meer kosten dan omzet.... Ik ben nog niet eens toe gekomen aan de btw en de overige exploitatie kosten die normaal zo'n 20% zijn. bron Het is onmogelijk om je normale menu te verkopen tijdens een ah actie zonder verlies te draaien.
de enige die er rijk van geworden is Iens, 10 miljoen vangen voor je website is geen kattepis
Dat snap ik prima hoor, maar ik denk dat je als horeca ondernemer veel beter vormen van marketing kan inschakelen dan zo'n kortingsactiequote:Op dinsdag 25 augustus 2015 15:12 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, nou en? Marketing = kosten = geld uitgeven in de hoop dat er later geld binnen komt.
Ze kunnen ook een tv-spotje uitzenden. Een advertentie zetten. Kost ook allemaal geld en is in jouw ogen dus verlies. Maar zo werkt dat dus niet.
Zaten wel meer foutjes in, heb ze aangepast. De grote lijn blijft het zelfde.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 15:52 schreef Inbox4me het volgende:
[..]
Zit een foutje in je berekening:
omzet eten: 29,50x2 = 59 euro
omzet drank: 6 x 4,00 + 2 x 2,50 + 1 x 7,50 = 72.5 euro
totale omzet: 102 euro > moet 131,50 zijn
Maar dan nog had ik (naïef kennelijk) niet gedacht dat restaurateurs de volledige korting + bedrag per couvert zouden betalen. Dacht dat AH hier iets in bijdroeg ivm marketing, maar kennelijk weegt het grote bereik en aantal mensen naar restaurants krijgen zwaarder
Je kan inderdaad heel goed aan die verhoudingen sleutelen, maar dan zal het product wat je koopt ook anders zijn, minder luxe en minder handelingen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 16:42 schreef MevrouwPuff het volgende:
Die 30/30/13 is natuurlijk maar een vuistregel, daar kunnen ze vast aan schaven zodat het wel uitkomt. Of de verhoudingen liggen sowieso anders ook goed mogelijk.
Eigenlijk is het vooral interessant hoeveel extra horeca bezoeken en uitgave het opgeleverd heeft. Nu weten we alleen dat iens 1 miljoen verdient heeft.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 17:19 schreef golfer het volgende:
http://www.nu.nl/eten-en-(...)restaurantactie.html
Hebben de horecazaken beter gedraaid of zijn de uitgaven voor de horeca hetzelfde gebleven maar heeft men meer gegeten voor dat geld?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 17:48 schreef janatwork het volgende:
[..]
Eigenlijk is het vooral interessant hoeveel extra horeca bezoeken en uitgave het opgeleverd heeft. Nu weten we alleen dat iens 1 miljoen verdient heeft.
Het trekt aardig wat tijd weg helaas..quote:Op maandag 24 augustus 2015 18:58 schreef W00fer het volgende:
[..]
Is in Duitsland anders heel gebruikelijk. Ober neemt zelfs een rekenmachine / smartphone mee om het pp uit te rekenen en te laten pinnen.
Ditquote:Op maandag 24 augustus 2015 19:40 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Mja, met de rekening delen ga ik ook wel uit van gewoon het totaal delen door het aantal eters. Wil je het echt 'eerlijk' doen dan mag je er wmb wel zelf voor zorgen dat het klopt.
Valt mee, als je met een mobiele pin zit, heb je in 5 minuten met 6 man afgerekend.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 18:30 schreef Luuksor het volgende:
[..]
Het trekt aardig wat tijd weg helaas..
bij ons heeft iedereen een eigen account in de kassa.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 18:40 schreef W00fer het volgende:
[..]
Valt mee, als je met een mobiele pin zit, heb je in 5 minuten met 6 man afgerekend.
Zolang de bon maar betaald wordt toch? Je kan gewoon de artikelen aanslaan per 3 (pizza'tje, ijsje en cola) en op een gegeven moment zijn alle 30 artikelen (10 man) van de bon af.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 12:24 schreef markmarkmark het volgende:
[..]
bij ons heeft iedereen een eigen account in de kassa.
als 5 man zitten te eten moet je de namen weten en de lidcode en alles moet precies per persoon op het account.
hadden we maar apart afrekenen voor iedereen, had in ons geval een stuk makkelijker geweest
zolang de bon maar betaald wordt door de juiste mensen.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 14:51 schreef W00fer het volgende:
[..]
Zolang de bon maar betaald wordt toch? Je kan gewoon de artikelen aanslaan per 3 (pizza'tje, ijsje en cola) en op een gegeven moment zijn alle 30 artikelen (10 man) van de bon af.
Dat is de keuze van de ondernemer! Men wordt niet verplicht om met deze acties mee te doen, én vaak wordt aan het menu gesleuteld dat men niet onder kostprijs serveert. Voordeel is natuurlijk dat je enkel per bezoeker een commissie afdraagt i.t.t. traditionele advertentiemethoden waar je met hagel schiet. De negatieve tendens overheerst hier naar mijn mening. Ik bedoel; deze keuze is aan de ondernemer, en juist met deze manier van adverteren is het rendement nog enigszins (achteraf) te bepalen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 17:44 schreef janatwork het volgende:
[..]
Dat snap ik prima hoor, maar ik denk dat je als horeca ondernemer veel beter vormen van marketing kan inschakelen dan zo'n kortingsactie
Veel betere vormen van marketing weet ik niet, want de platformen waarop wordt geadverteerd zijn wellicht niet de goedkoopste, maar hebben wel een enorm bereik.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 15:52 schreef Martijn1P het volgende:
[..]
Dat is de keuze van de ondernemer! Men wordt niet verplicht om met deze acties mee te doen, én vaak wordt aan het menu gesleuteld dat men niet onder kostprijs serveert. Voordeel is natuurlijk dat je enkel per bezoeker een commissie afdraagt i.t.t. traditionele advertentiemethoden waar je met hagel schiet. De negatieve tendens overheerst hier naar mijn mening. Ik bedoel; deze keuze is aan de ondernemer, en juist met deze manier van adverteren is het rendement nog enigszins (achteraf) te bepalen.
Precies.. 5 minutenquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 18:40 schreef W00fer het volgende:
[..]
Valt mee, als je met een mobiele pin zit, heb je in 5 minuten met 6 man afgerekend.
Vaste klanten. Welke zaak is het?quote:Op woensdag 26 augustus 2015 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Toch is het lastig wat een horeca zaak goed doet lopen.ken een zaak met geweldig eten, moderate prijzen en stapels' letterlijk stapels zeer lovende kritieken in de lokale, regionale en landelijke pers. De bediening is goed en vriendelijk. Maar toch doen ze niet meer dan redelijk lopen, je kan er altijd een tafel krijgen en het is er nooit uitverkocht.
Is niet zo relevant welke zaak het is, dat leidt alleen maar af van het punt dat het heel lastig is om te bepalen wat een zaak goed doet lopen of niet, je kan alles goed doen en toch geen succes zijn, en je kan marginaal eten verkopen met ongeschoolden in de keuken en bediening en toch de zaak iedere keer vol hebben.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 16:52 schreef W00fer het volgende:
[..]
Vaste klanten. Welke zaak is het?
Wellicht, er zijn heel veel dynamische factoren die invloed hebben, ook op elkaar, het blijft een flinke portie geluk hebben. Horeca is een risicovolle investering als bedrijf, met kleine marges. Er is erg veel regelgeving, je voorraad bederft snel, je hebt grillige klanten, relatief veel overhead en personeelskosten en veel concurrentie.quote:
Niet falliet gaan is al een hele prestatiequote:Op woensdag 26 augustus 2015 19:16 schreef MutedFaith het volgende:
Ja. Een restaurant moet je niet starten met 't idee snel rijk te kunnen worden..
Ik betaal toch voor service in een restaurant, in tegenstelling tot een supermarkt? Dat lijkt een beetje vergeten te worden in Nederland.quote:Op maandag 24 augustus 2015 19:34 schreef RobinOok het volgende:
Omdat je een ober opzadelt met jouw administratief probleem.
Stel dat ik naar een supermarkt met mijn vriendinnen, we gooien de kar vol, halen die langs de kassa en zeggen dan bij elk artikel, die is van mij, die is voor haar, die voor haar
Het is natuurlijk de vraag tot in hoeverre de service mag reiken. Ik vind zelf dat apart afrekenen niet in je verwachtingen thuishoort.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 21:36 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Ik betaal toch voor service in een restaurant, in tegenstelling tot een supermarkt? Dat lijkt een beetje vergeten te worden in Nederland.
De standaard die men poogt te hanteren is alsvolgt: 30% personeelskosten, 30% inkoop, 30% vaste kosten, 10% profit. Die profit word dan vaak weer geïnvesteerd..quote:Op woensdag 26 augustus 2015 21:09 schreef W00fer het volgende:
Large marges weet ik niet hoor. Ik kan me niet voorstellen dat de inkoopkosten versus de verkoopkosten van een pizza zo schrikbarend slecht zijn dat je er bijna op failliet gaat.
Natuurlijk gaan er genoeg kosten vanaf, huur op A of B-locatie, personeel, vergunningen, personeel enz maar een restaurant heeft volgens mij niet van die wurgcontracten wat een kroeg wel heeft met een brouwerij.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |