alleen het deel wat niks zegt vermoedelijk. Ik oordeel over 10 jaar wel of dit een mooie tour was. Heb zo'n beetje rond gelezen hier maar wij kunnen te weinig feiten zien en/of dubbelchecken om een goede analyse te maken.quote:Op maandag 20 juli 2015 22:22 schreef Godshand het volgende:
Sky fights back!
http://www.nu.nl/wielrenn(...)-openbaar-maken.html
Hoeveel omwentelingen je per minuut maaktquote:
Lekker zinnig zonder andere parametersquote:Op dinsdag 21 juli 2015 07:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Hoeveel omwentelingen je per minuut maakt
denk eerder dat froome aan 62 kg zitquote:Op dinsdag 21 juli 2015 10:12 schreef Zelva het volgende:
Froome 69,5 kilo? Uhuh.
Gesink met ongeveer dezelfde lengte zou dan 70,2 wegen volgens deze berekening en Quintana met zijn 1.67 67,5.
Inclusief fiets he. Lijkt me wel realistisch. Quintana zou ik wel wat lager inschatten, Gesink iets hoger -maar wie ben ik.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 10:12 schreef Zelva het volgende:
Froome 69,5 kilo? Uhuh.
Gesink met ongeveer dezelfde lengte zou dan 70,2 wegen volgens deze berekening en Quintana met zijn 1.67 67,5.
quote:Op zondag 19 juli 2015 15:50 schreef TargaFlorio het volgende:
[ afbeelding ]
Had iemand in het midden van de jaren '80 verwacht dat Indurain 5x de Tour zou winnen?
Klopt is inderdaad goedquote:Op dinsdag 21 juli 2015 08:14 schreef fathank het volgende:
[..]
Lekker zinnig zonder andere parameters
Nee maar Indurain won in 1989 al op Cautarets en was in dat jaar winnaar van PN.. Half jaren tachtig is hoe dan ook te vroeg om Indurain te beoordelen, toen was hij nog piep jong. Eind jaren tachtig was echter wel duidelijk dat hij een renner van wereldklasse kon worden. Niet direct een Tour-winnaar maar wel een klassementsrenner met een goede tijdrit. In een tijdperk dat tijdrijders steeds dunner bezaaid werden kan je dan behoorlijk gaan uitblinken.quote:Op zondag 19 juli 2015 15:50 schreef TargaFlorio het volgende:
[ afbeelding ]
Had iemand in het midden van de jaren '80 verwacht dat Indurain 5x de Tour zou winnen?
Aantal omwentelingen, hartslag ed maakt niks uit voor vermogen per kg. Is helemaal niet nodig. Als ze zich daarmee verdedigen (ik weet niet of dat zo is) of als mensen hem daarop proberen te pakken (idem) dan slaat dat (icm vermogen per kg) nergens op.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:36 schreef kl1172 het volgende:
Volgens Sky weegt Froome 67.5 kg en trapte ie gemiddeld 5,78 watt/kg (ipv 7,04)
97 omwentelingen per minuut, gemiddelde hartslag van 158 en piek van 174.
Knap als Gesink dus hetzelfde trapt maar wel 1:30 verliest. Nu hebben vermogensmeters hoe dan ook afwijkingen maar zelfs al zou Froome een paar procent meer aan wattage trappen pak je geen 1:30.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:36 schreef kl1172 het volgende:
Volgens Sky weegt Froome 67.5 kg en trapte ie gemiddeld 5,78 watt/kg (ipv 7,04)
97 omwentelingen per minuut, gemiddelde hartslag van 158 en piek van 174.
Mart Smeets neemt de show gewoon over.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:44 schreef Steentje7 het volgende:
http://www.raaskalderij.b(...)t-betrapt-op-doping/
Say what? Daar moet je dan zoveel ervaring voor hebben als commentators... Alle Belgen naar de NOS kijken nu? En betekent dit geen mart smeets vanavond in vive le velo?
quote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:44 schreef Steentje7 het volgende:
http://www.raaskalderij.b(...)t-betrapt-op-doping/
Say what? Daar moet je dan zoveel ervaring voor hebben als commentators... Alle Belgen naar de NOS kijken nu? En betekent dit geen mart smeets vanavond in vive le velo?
Motortje van 80 watt dus, lijkt me duidelijk.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:36 schreef kl1172 het volgende:
Volgens Sky weegt Froome 67.5 kg en trapte ie gemiddeld 5,78 watt/kg (ipv 7,04)
97 omwentelingen per minuut, gemiddelde hartslag van 158 en piek van 174.
Asfalt plakt bij warme omstandigheden. Neem je dat mee?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:58 schreef ErikT het volgende:
Ik ga dit (laten) doen. Dit is echt een superleuk onderzoek.
Ff de gemiddelde snelheid van Froome weten op die berg, en dan op het vlak met diezelfde snelheid een stuk fietsen om de wrijvingsconstante te bepalen. Simpel, kost alleen wat tijd, maar ik integreer het wel in een paar lessen.
Goed punt.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:10 schreef VASND het volgende:
[..]
Asfalt plakt bij warme omstandigheden. Neem je dat mee?
Lijkt een beetje op De Speld, niet?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:44 schreef Steentje7 het volgende:
http://www.raaskalderij.b(...)t-betrapt-op-doping/
Say what? Daar moet je dan zoveel ervaring voor hebben als commentators... Alle Belgen naar de NOS kijken nu? En betekent dit geen mart smeets vanavond in vive le velo?
Sky? Denk dat het ze geen zak boeit, BSkyB en moedermaatschappij News Corp staan nou niet echt bekend als de meest ethische bedrijven.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Snap sws niet dat Sky niet alles bekend maakt, de sponsors zitten ook niet te wachten op de doping verhalen lijkt me
Er zijn nog meer sponsorsquote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:20 schreef Ericr het volgende:
[..]
Sky? Denk dat het ze geen zak boeit, BSkyB en moedermaatschappij News Corp staan nou niet echt bekend als de meest ethische bedrijven.
Iemand had beweerd dat Froome 110 - 120 omwentelingen deed, ik dacht ik zet het erbij.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:45 schreef ErikT het volgende:
[..]
Aantal omwentelingen, hartslag ed maakt niks uit voor vermogen per kg. Is helemaal niet nodig. Als ze zich daarmee verdedigen (ik weet niet of dat zo is) of als mensen hem daarop proberen te pakken (idem) dan slaat dat (icm vermogen per kg) nergens op.
Een fietsenmerk en een automerk. Fietsenmerken boeit het nooit een zak dat renners doperen, heb nog nooit een grote naam zien afhaken omdat er gedopeerde renners rond reden op hun fietsen. Jaguar zal ook niet snel geraakt worden door de heisa rond de ploeg.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Er zijn nog meer sponsors
Zijn al verschillende methodes voor ontwikkeld. Bijvoorbeeld dr.Ferrari methode (simpel, op basis van hoogtemeters en snelheid), of complexere als cyclingpowerlabquote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:58 schreef ErikT het volgende:
Ik ga dit (laten) doen. Dit is echt een superleuk onderzoek.
Ff de gemiddelde snelheid van Froome weten op die berg, en dan op het vlak met diezelfde snelheid een stuk fietsen om de wrijvingsconstante te bepalen. Simpel, kost alleen wat tijd, maar ik integreer het wel in een paar lessen.
Werkt dat op basis van VAM, of wat meer sophisticated?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:47 schreef Ericr het volgende:
[..]
Knap als Gesink dus hetzelfde trapt maar wel 1:30 verliest. Nu hebben vermogensmeters hoe dan ook afwijkingen maar zelfs al zou Froome een paar procent meer aan wattage trappen pak je geen 1:30.
Gesink had op Strava ook nog een sterk laatste deel waar hij ruim boven de 6 watt per kilo trapt. Toen liep Froome nog steeds uit. Freak of nature als hij dan met hetzelfde wattage als Gesink nog steeds kan uitlopen. Zonder Nutella geldt de zwaartekracht zeker minder en luchtweerstand wordt ook vanzelf minder.
Ja, uiteindelijk heb je inderdaad een formule waar je enkel nog hoogteverschil + afstand (of afstand+stijgingspercentage, of ...), snelheid en massa in hoeft te voeren. Maar temperatuur, bandenspanning en wind worden dan constant verondersteld. Dat is geen probleem, maar ze moeten wel dezelfde constante zijn als bij de klim die je onderzoekt.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:38 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Zijn al verschillende methodes voor ontwikkeld. Bijvoorbeeld dr.Ferrari methode (simpel, op basis van hoogtemeters en snelheid), of complexere als cyclingpowerlab
Het heeft in '98 wel goed uitgepakt voor Festina, maar over het algemeen zitten sponsoren er niet op te wachten.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Iemand die denkt dat een doping-affaire goed is voor een sponsor is wel heel erg wereldvreemd
Nee? Foutje van mij dan...quote:Op dinsdag 21 juli 2015 02:27 schreef Sked het volgende:
[..]
Zo steil was dat stuk niet hoor
Het zwaartepunt lag al veel eerder op de col, Nibali gooide er enkel een sprintje uit (de voorsprong op de klim werd tenslotte niet groter)
Als je dit soort demarrages al verdacht vindt is geen enkele renner nog schoon
http://www.astellascycling.com/quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Iemand die denkt dat een doping-affaire goed is voor een sponsor is wel heel erg wereldvreemd
quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Iemand die denkt dat een doping-affaire goed is voor een sponsor is wel heel erg wereldvreemd
Gesink heeft een powermeter gekoppeld aan zijn Strava, dat is dus echte output. Froome zou bij een iets lichter gewicht dan wel iets minder vermogen hoeven te trappen maar dat scheelt geen 30 watt t.o.v. Gesink.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:43 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Werkt dat op basis van VAM, of wat meer sophisticated?
Vergeet jij het ovale tandwiel nietquote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:47 schreef Ericr het volgende:
[..]
Knap als Gesink dus hetzelfde trapt maar wel 1:30 verliest. Nu hebben vermogensmeters hoe dan ook afwijkingen maar zelfs al zou Froome een paar procent meer aan wattage trappen pak je geen 1:30.
Gesink had op Strava ook nog een sterk laatste deel waar hij ruim boven de 6 watt per kilo trapt. Toen liep Froome nog steeds uit. Freak of nature als hij dan met hetzelfde wattage als Gesink nog steeds kan uitlopen. Zonder Nutella geldt de zwaartekracht zeker minder en luchtweerstand wordt ook vanzelf minder.
Ah, dan denk ik dat ik weet wat de truc is: Sky geeft de W / kg aan inclusief het gewicht van de fiets. Zou je dat ook bij Gesink doen, dan kom je uit op 5.4 W / kg, dus dan "klopt" het wel. Leuk gespinned van Sky, maar dan lijkt het inderdaad "not normal" te zijn.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:25 schreef Ericr het volgende:
[..]
Gesink heeft een powermeter gekoppeld aan zijn Strava, dat is dus echte output. Froome zou bij een iets lichter gewicht dan wel iets minder vermogen hoeven te trappen maar dat scheelt geen 30 watt t.o.v. Gesink.
Hele klim van Pierre St Martin (15,6 km) trapt Gesink 409 watt gemiddeld. Dat is op basis van 69 kilo zelfs 5,9 watt per kilo. No way dat Froome dan met hooguit 2 kilo minder een lager wattage trapt maar wel een stuk rapper is dan Gesink. Zelfs met 2% afwijking door de powermeter zou Froome boven de 6 watt per kilo moeten trappen. Laatste stuk waar Froome nog uitliep trapte Gesink over 4,3km gemiddeld 6,35 watt per kilo. Froome moet daar richting de 6,8 watt per kilo zijn gegaan.
Met een ovale tandwiel moet je bijna opnieuw leren fietsen. Rintje Ritsma wilde in den beginnen ook niet aan de klapschaats, kon er niet aan wennen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:52 schreef DeeBee het volgende:
6% correctie / vermindering van die powerwaarde vanwege het ovalen tandwiel is ook hilarisch.
Als dat ovalen tandwiel echt zo magisch is, waarom rijdt Porte er dan niet (meer) mee? En in de studies naar de afwijking van power meters icm ovalen tandwielen kwam er eerder 2% afwijking naar voren.
Verder wel vrij treurige spin, want die 414 / 65 kg is gewoon 6.35 W/kg. Froomie trapt echt geen 390W (94% van 414W) als je 1:30 harder dan Gesink die klim opgaat.
Mooie poging, maar wel grappig dat zodra de echte gewichten etc. gebruikt worden de getallen toch onmenselijk hoog zijn. De 'verklaringen' waardoor hij met minder Watt / kg harder kan fietsen dan Gesink snijden namelijk ook weinig hout...
Wat betreft Gesink, zijn waarden zijn al érg hoog, zeker gezien de rest van z'n seizoen... Echter was het tot nu toe z'n voornaamste uitschieter en kon hij dit 'vroeger' ook al, al kon dat toen ook met 'hulp' zijn...
Wut?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:58 schreef Joezi het volgende:
Daarnaast rookt Gesink als een ketter, Froome volgens mij niet.
Is dat zoveel anders dan? Vriend van me heeft die overstap vrij vlot gemaakt.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:57 schreef Joezi het volgende:
[..]
Met een ovale tandwiel moet je bijna opnieuw leren fietsen. Rintje Ritsma wilde in den beginnen ook niet aan de klapschaats, kon er niet aan wennen.
Ik heb nog nooit een foto van gesink gezien met een peuk en kan zo snel ook niets vinden. Dus hoe kom je hier bij?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:01 schreef Joezi het volgende:
[..]
Zegt ook niet zo veel, Jan Ulrich rookte ook als een ketter
Sven Kramer?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Is dat zoveel anders dan? Vriend van me heeft die overstap vrij vlot gemaakt.
Het heeft pas nut bij een hoge trapomwenteling, dat is de grootste omschakeling denk ikquote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Is dat zoveel anders dan? Vriend van me heeft die overstap vrij vlot gemaakt.
Ja, jammer wel.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:06 schreef DeeBee het volgende:
Kom op jongons, Joezi trollt vrij leuk, maar is natuurlijk niet serieus over dat roken.
quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:06 schreef DeeBee het volgende:
Kom op jongons, Joezi trollt vrij leuk, maar is natuurlijk niet serieus over dat roken.
Gesink trapt al jaren in lab-situaties 1 van de hoogste vermogens van de ploeg. Alleen Marc Goos trapte ooit nog meer. Dat is dan wel een Conconi-test en Theo Eltink staat nog steeds ex aequo met Gesink maar Gesink heeft hoe dan ook het potentieel om een behoorlijk vermogen te trappen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:52 schreef DeeBee het volgende:
6% correctie / vermindering van die powerwaarde vanwege het ovalen tandwiel is ook hilarisch.
Als dat ovalen tandwiel echt zo magisch is, waarom rijdt Porte er dan niet (meer) mee? En in de studies naar de afwijking van power meters icm ovalen tandwielen kwam er eerder 2% afwijking naar voren.
Verder wel vrij treurige spin, want die 414 / 65 kg is gewoon 6.35 W/kg. Froomie trapt echt geen 390W (94% van 414W) als je 1:30 harder dan Gesink die klim opgaat.
Mooie poging, maar wel grappig dat zodra de echte gewichten etc. gebruikt worden de getallen toch onmenselijk hoog zijn. De 'verklaringen' waardoor hij met minder Watt / kg harder kan fietsen dan Gesink snijden namelijk ook weinig hout...
Wat betreft Gesink, zijn waarden zijn al érg hoog, zeker gezien de rest van z'n seizoen... Echter was het tot nu toe z'n voornaamste uitschieter en kon hij dit 'vroeger' ook al, al kon dat toen ook met 'hulp' zijn...
Net of ze dan echt gedopeeerde trainingswaarden zouden laten zienquote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:14 schreef Ericr het volgende:
[..]
Gesink trapt al jaren in lab-situaties 1 van de hoogste vermogens van de ploeg. Alleen Marc Goos trapte ooit nog meer. Dat is dan wel een Conconi-test en Theo Eltink staat nog steeds ex aequo met Gesink maar Gesink heeft hoe dan ook het potentieel om een behoorlijk vermogen te trappen.
http://www.contest.nl/update-test-klassement/
Wat dat betreft zijn ze bij de ploeg van Gesink wel een stuk transparanter dan bij Sky. Meerdere renners op Strava die hun output laten zien en Vo2max tests zijn al jaren geen geheim.
Steek mijn hand niet in het vuur voor Gesink maar zijn output is inmiddels in lijn met wat hij voorheen trapte. Mocht hij nu nog een stap maken zou dat wel reden zijn tot fronzen van de wenkbrauwen.
quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:23 schreef Joezi het volgende:
[..]
Net of ze dan echt gedopeeerde trainingswaarden zouden laten zien
We krijgen dus zelfs helemaal geen gegevens te zienquote:Op dinsdag 21 juli 2015 00:04 schreef Zelva het volgende:
[..]
Precies, uiteraard krijgen we alleen gegevens van na de big bang te zien.
Eh, Geesink was al wel gestopt hoor toen het EPO-tijdperk begonquote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:27 schreef Harunobu het volgende:
Weet niet waarom Geesink clean zou zijn. Sinds EPo is van elke goede Nederlandse ronderenner gebleken dat deze doped. Geesink heeft dezelfde culturele achtergrond en in zekere zin prestaties.
Dat hij wisselvallig en dat er 'hoogtestages mislukken' is alleen maar meer indicatie.
Verder zegt een VO2max-test niet zoveel. Uiteindelijk lijkt de VO2max een slechte voorspeller van wie er gaat winnen.
Snel herstel en mogelijk snel verwerken van lactaat zijn mogelijk belangrijker.
Doet ook geen hoogtestages meer heb ik me laten vertellen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:52 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Eh, Geesink was al wel gestopt hoor toen het EPO-tijdperk begon
Bovendien mocht het ook in zijn tijd al niet volgens de statuten en reglementen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:52 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Eh, Geesink was al wel gestopt hoor toen het EPO-tijdperk begon
Wat zou het nut zijn om met dope te trainen?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:23 schreef Joezi het volgende:
[..]
Net of ze dan echt gedopeeerde trainingswaarden zouden laten zien
Groeihormonen neem je niet tijdens de koers maar tijdens trainingquote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Wat zou het nut zijn om met dope te trainen?
Okay, sorry superexpertquote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:28 schreef Ericr het volgende:
[..]Nok toch met trollen, gaat nergens meer over.
Strava-waarden komen uit de wedstrijden en komen overeen met de output die je zou verwachten op basis van hun maximaaltests. Iemand die boven de 500 watt trapt in een maximaaltest trapt echt geen FTP van 450 watt maar rond de 400 watt is goed haalbaar.
Froome zou op basis van zijn output een Conconitest moeten kunnen halen waarbij hij 560 watt trapt, dat begint wel tegen het ongeloofwaardige te lopen.
Conconitest zegt zeker niet alles maar je kan er ruw weg wel andere zaken van afleiden. Ook al spelen andere factoren ook een grote rol.
Omdat je dan harder kan trainen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Wat zou het nut zijn om met dope te trainen?
waarom zou hij zonder doping rijden?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:46 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Gesink dus op het randje van wat zonder doping mogelijk wordt geacht. Mogelijk hebben we het hier over de beste cleane wielrenner aller tijden
Dat zou in ieder geval al veel geloofwaardiger zijn dan dat Froome dat is.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:46 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Mogelijk hebben we het hier over de beste cleane wielrenner aller tijden
Die lijst vind ik echt geen betrouwbare bron. Voeckler en Horner stonden zo'n beetje onderaan.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:23 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Gesinks prestaties zouden allemaal nèt kunnen. Dat pleit hem niet vrij natuurlijk, zeker niet als Leinders je teamdokter is geweest. Aan de andere kant scoorde Gesink tijdens zijn topjaren extreem laag op de UCI's verdachtenlijst; we weten dus zeker dat hij de randjes niet opzocht destijds.
De NOS hebben ze al ingepakt, aan die repo in het sportjournaal te zienquote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:10 schreef Falco het volgende:
Is Sky nu busted? Zo'n charmeoffensief om data te openbaren lijkt in dit topic onderuit gehaald te zijn, wanneer er vergeleken wordt met Gesinks Strava-account. Hopelijk pakt de pers dit ook op.
Als je die 6% weglaat kom je gewoon op 6,13 watt/kg, wat overeenkomt met Ferrari. Of heb jij Froome nog gewogen dat je uitgaat van 65 kilo ipv 67,5?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:52 schreef DeeBee het volgende:
6% correctie / vermindering van die powerwaarde vanwege het ovalen tandwiel is ook hilarisch.
Als dat ovalen tandwiel echt zo magisch is, waarom rijdt Porte er dan niet (meer) mee? En in de studies naar de afwijking van power meters icm ovalen tandwielen kwam er eerder 2% afwijking naar voren.
Verder wel vrij treurige spin, want die 414 / 65 kg is gewoon 6.35 W/kg. Froomie trapt echt geen 390W (94% van 414W) als je 1:30 harder dan Gesink die klim opgaat.
Mooie poging, maar wel grappig dat zodra de echte gewichten etc. gebruikt worden de getallen toch onmenselijk hoog zijn. De 'verklaringen' waardoor hij met minder Watt / kg harder kan fietsen dan Gesink snijden namelijk ook weinig hout...
Wat betreft Gesink, zijn waarden zijn al érg hoog, zeker gezien de rest van z'n seizoen... Echter was het tot nu toe z'n voornaamste uitschieter en kon hij dit 'vroeger' ook al, al kon dat toen ook met 'hulp' zijn...
Dat is echt de grootste onzin die er bestaat. Net als hartslag of cadans maakt het geen donder uit.quote:
Zolang de massa van Froome niet bekend is kunnen we niks narekenen. Anders kan je het mbv de waarden van Gesink zo bepalen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:25 schreef Ericr het volgende:
[..]
Gesink heeft een powermeter gekoppeld aan zijn Strava, dat is dus echte output. Froome zou bij een iets lichter gewicht dan wel iets minder vermogen hoeven te trappen maar dat scheelt geen 30 watt t.o.v. Gesink.
Hele klim van Pierre St Martin (15,6 km) trapt Gesink 409 watt gemiddeld. Dat is op basis van 69 kilo zelfs 5,9 watt per kilo. No way dat Froome dan met hooguit 2 kilo minder een lager wattage trapt maar wel een stuk rapper is dan Gesink. Zelfs met 2% afwijking door de powermeter zou Froome boven de 6 watt per kilo moeten trappen. Laatste stuk waar Froome nog uitliep trapte Gesink over 4,3km gemiddeld 6,35 watt per kilo. Froome moet daar richting de 6,8 watt per kilo zijn gegaan.
Zie daaraan gelinkt ook dit filmpje staan.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:30 schreef kaasplankje het volgende:
http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/Tour/1.2396308
Goed stuk over de visie van Johan Bruyneel op de Tour 2015.
Wat gebeurt er met je formule bij constante snelheid dus a=0?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:28 schreef ErikT het volgende:
Maar ff he, het gewicht van Froom is dus niet bekend? Wat een onzin joh. Alsof die gast niet iedere dag op een weegschaal staat.
Maar goed, zonder de massa van de renner kan je nog wel iets uitrekenen. Arbeid = kracht x afstand, kracht = massa x versnelling. Dus hoe groter je massa, hoe groter de kracht, arbeid en dus vermogen zijn. Dat drijft de W dus omhoog. Maar je deelt door diezelfde massa om op W/kg te komen.
Probleem is de fiets, maar die weegt van iedereen 7.4 kg.
P = vermogen
m = massa
t =tijd
d = afstand
a = versnelling
P/m_renner = W/(t*m_renner) = F*d/(t*m) = (m_renner+m_fiets)*a*d/(t*m_renner)
Met m_fiets = 7.4 kg krijg je:
P/m_renner = (m_renner+7.4)*a*d/(t*m_renner) = m_renner*a*d/(t*m_renner) + 7.4*a*d/(t*m_renner)
De laatste term is bijna een constante. d (in meters) en t (in seconden) zijn zoveel groter dan m_renner dat die 10 kg die renners schelen niet uitmaakt.
m_renner kan je wegdelen uit de eerste term, dan hou je over:
P/m = a*d/t + constante, met constante = 7.4a*d/(t*m_renner).
Nu is het enige wat nog lastig is de a, want de d en t kan je zo opmeten met respectievelijk de data van de klim + trigonometrie en de videobeelden.
Voor de a heb je nodig:
- de weerstand van de weg, die kan je zelf meten door een keer bergop te fietsen. Die varieert minimaal met toegenomen snelheid. En daar heb je dan de m_renner+m_fiets voor nodig, want F_frictie = constante*F_normaal = constante*F_zwaartekracht. m_fiets=7.4 kg, m_renner heb je nodig.
- de normaalkracht = de zwaartekracht = m_renner*g = 9.81m_renner.
Oftewel, als je m_renner hebt kan je alles uitrekenen. Dat m_renner niet bekend is, doet mij veronderstellen dat er wat te verbergen is. Want deze berekeningen, dat is wat ik 17 jarige leerlingen leer.
Hoezo totale onzin? Het fietst sowieso kutter, je belast je knieën constant zonder rustmoment. Dat doe je niet voor je lol. Met het aantal omwentelingen stijgt het aantal extra watts exponentieel. Onderzoeken lopen uiteen van 6 tot 15 maximaal aantal watts wat ermee behaalt kan worden.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:45 schreef ErikT het volgende:
[..]
Dat is echt de grootste onzin die er bestaat. Net als hartslag of cadans maakt het geen donder uit.
Kan je met een ovaal tandwiel tijdelijk een hoger wattage genereren? Misschien. Net als met een hogere cadans. Maar dat verandert niks aan de maximum output van het menselijk lichaam over een langere tijdsperiode.
Ik las net ook hier http://nos.nl/tour/artike(...)ttage-sluier-op.html dat Sky rekent met 6% extra W/kg door dat ovale tandwiel. Totale nonsens.
a is niet 0.* a = F/m. F is de kracht om alle achterwaartse krachten te compenseren, ofwel de wrijvingskrachten en de component van de zwaartekracht die parallel aan de helling staat.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:53 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Wat gebeurt er met je formule bij constante snelheid dus a=0?
En delen door tijd*massa terwijl die tussen haakjes staan? Wat voor eenheid komt daaruit?
Maar dat verandert de biologische opmaak van het menselijk organisme toch niet. Er is een maximum redelijk W/kg. Dat komt uit de biologie. Of je nou loopt, fiets, ligfietst of in een waterfiets zit. Maakt geen fuck uit. Met natuurkunde kan je uitrekenen wat dat vermogen per kg is.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:57 schreef Joezi het volgende:
[..]
Hoezo totale onzin? Het fietst sowieso kutter, je belast je knieën constant zonder rustmoment. Dat doe je niet voor je lol. Met het aantal omwentelingen stijgt het aantal extra watts exponentieel. Onderzoeken lopen uiteen van 6 tot 15 maximaal aantal watts wat ermee behaalt kan worden.
en hetzelfde geldt voor het biologisch herstel, daar is ook een max voor. Je kan gewoon niet elke dag zoveel inspanning leveren met maar 15 uur herstel ertussen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:04 schreef ErikT het volgende:
[..]
Maar dat verandert de biologische opmaak van het menselijk organisme toch niet. Er is een maximum redelijk W/kg. Dat komt uit de biologie. Of je nou loopt, fiets, ligfietst of in een waterfiets zit. Maakt geen fuck uit. Met natuurkunde kan je uitrekenen wat dat vermogen per kg is.
Je kunt alleen evt stellen dat de efficiëntie omhoog gaat met een ovalen tandwiel. Ik heb deze discussie 2 jaar geleden met Skyfanaten gevoerd (deze hele discussie is in 2013 al gevoerd), en toen ging een collega van een vriendin het modelleren. Kwam eruit dat het minder efficient was. Maar dat terzijde.
Alsof je ook maar enig idee hebt waar het over gaat.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:11 schreef Syntix het volgende:
Mensen hier die denken dat ze het beter kunnen berekenen dan bij Sky
Sky-bazen![]()
Sir Dave![]()
Froome![]()
Skygoden
dan klopt het nog niet.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:00 schreef ErikT het volgende:
[..]
a is niet 0.* a = F/m. F is de kracht om alle achterwaartse krachten te compenseren, ofwel de wrijvingskrachten en de component van de zwaartekracht die parallel aan de helling staat.
Als jij met constante snelheid fietst heb je ook een kracht nodig. Die kracht + de (component van de) zwaartekracht als je bergop fietst.
Als je arbeid deelt door tijd*massa krijg je Watt/kg.
(Vermogen = arbeid / tijd.)
* Ja, a_totaal natuurlijk wel. Maar je hebt een F_achteruit door die twee krachten hierboven beschreven, en die moet je evenaren met je gepeddel.
Iedereen die op de middelbare school natuurkunde heeft gedaan (en gehaald) kan dit uitrekenen. Dit is simpelweg Newtoniaanse mechanica en een beetje goniometrie. HAVO/VWO 4 natuurkunde en 3e klas wiskunde.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:11 schreef Syntix het volgende:
Mensen hier die denken dat ze het beter kunnen berekenen dan bij Sky
Die W in die formule is het symbool voor arbeid (work), niet de eenheid van vermogen Watt.quote:
quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:11 schreef Syntix het volgende:
Mensen hier die denken dat ze het beter kunnen berekenen dan bij Sky
Sky-bazen![]()
Sir Dave![]()
Froome![]()
Skygoden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |