abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 juni 2015 @ 14:36:35 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153746252
quote:
Griekenland verlaat waarschijnlijk de eurozone en de Europese Unie als er geen akkoord over de schuldenkwestie wordt bereikt.
Dat stelt de Griekse centrale bank woensdag.

Het mislukken van een akkoord leidt volgens de Bank of Greece tot het begin "van een pijnlijk verloop dat in eerste instantie zal leiden tot een Grieks faillissement en uiteindelijk tot een vertrek van het land uit de eurozone en hoogstwaarschijnlijk uit de Europese Unie".

De centrale bank noemt het bereiken van een nieuw akkoord met de geldschieters "van het grootste belang om de directe gevaren voor de economie af te wenden, de onzekerheid te verminderen en zich te verzekeren van een duurzame groei".

Bank of Greece denkt dat de huidige schuldencrisis dan snel verandert in een oncontroleerbare crisis, met grote risico's voor de bankensector en financiële stabiliteit.

Diepe recessie

"Een vertrek uit de eurozone zal de toch al ongunstige situatie alleen maar verergeren, omdat de daaruit voortvloeiende wisselkoerscrisis de inflatie zal laten stijgen", aldus de centrale bank.

Dat zal dan leiden tot een diepe recessie, drastische inkomensdalingen, een grote groei van de werkloosheid en een grote economische terugval. "Vanuit zijn positie als belangrijk lid van de EU, zal Griekenland zichzelf gedegradeerd zien naar de rang van een arm land in Zuid-Europa."

Daarom heeft Bank of Greece de stellige overtuiging dat het bereiken van een akkoord "een historische noodzaak" is die niet genegeerd kan worden.

Tot nu toe lijkt het er volgens de centrale bank op dat er een compromis is bereikt over de belangrijkste voorwaarden van het akkoord. De kloof tussen de partijen zou klein zijn.

Levensvatbaar

"Wat we nu nodig hebben is een levensvatbaar akkoord", schrijft Bank of Greece. Maar wel een akkoord waarbij toekomstige generaties zoveel mogelijk worden ontzien, "omdat we geen recht hebben om ze daarmee op te zadelen".

Ondertussen halen Grieken weer veel geld van hun bankrekeningen. Op maandag en dinsdag zouden ze volgens Griekse media gezamenlijk 850 miljoen euro hebben opgenomen, meldt Het Financieele Dagblad.

http://www.nu.nl/economie(...)d-wordt-bereikt.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_153746288
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geruststellend, niet?
Nee, dat is het niet, had dit artikeltje al gelezen in februari.
Maar nu lees ik dus dat wat ik zeg 89% gereserveerd is geweest voor eigen financiële instellingen en zit die Yiannis Mouzakis er ook enigszins naast?
I´m back.
  maandag 22 juni 2015 @ 14:38:34 #3
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_153746302
Zijn ze nu nog niet weg? :( M'n weekendjes weg moeten goedkoper! :(
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_153746314
Nederland moet Griekenland kopen, iedereen eruit flikkeren en een Ned 2 van maken. Ik zeg doen!
  maandag 22 juni 2015 @ 14:39:09 #5
45206 Pietverdriet
pi_153746316
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, dat is het niet, had dit artikeltje al gelezen in februari.
Maar nu lees ik dus dat wat ik zeg 89% gereserveerd is geweest voor eigen financiële instellingen en zit die Yiannis Mouzakis er ook enigszins naast?
Jouw gok is zo goed als de mijne zou ik zeggen, ik vind het schrikbarend hoe er met geld wordt gesmeten en niemand weet waar het blijft.
pi_153746351
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jouw gok is zo goed als de mijne zou ik zeggen, ik vind het schrikbarend hoe er met geld wordt gesmeten en niemand weet waar het blijft.
Ja, zelfs die trojka heeft geen idee idd. Het is wel heel eigenaardig idd.
I´m back.
  maandag 22 juni 2015 @ 14:42:16 #7
45206 Pietverdriet
pi_153746394
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:22 schreef Cherna het volgende:

[..]

Subsidies en infra aanpassen om bedrijven aan te trekken is niets vreemd. Wij doen in NL niets anders.
Je hebt een punt als het om het klimaat gaat. Maar dat staken en betrouwbaarheid ligt voornamelijk bij de ambtenaren. Niet de bouwvakker, slager, etc. En natuurlijk heeft ieder land zij eigen gebruik. Het klimaat(in dit geval de temperatuur) speelt ook een belangrijke rol. Het was ook maar een voorbeeld. Je moet in ieder geval voor werkgelegenheid zorgen op welke manier dan ook. Anders heeft het weinig zin.

De hervormingen vanuit de EU brengen de Grieken die al niets meer hebben nog meer in de problemen.

Dit alles als je een voorstander van de EU bent. Ik ben een voorstander van een EU maar wel met behoud van soevereiniteit van de diverse landen. Maar ik hekel Brussel.
Ik weet dat het gebeurd, en vind dat geen goed idee, zoals ik zei, kijk naar Nokia, die gingen van de ene subsidiegever naar de volgende.
Ik heb het niet over het weer als ik vestigingsklimaat zeg, ik bedoel hoe verstandig en aantrekkelijk is het om een bedrijf daar te vestigen, niet dus, volgens mij, enorme bureaucratie, onbetrouwbare overheid, sociale onrust
  maandag 22 juni 2015 @ 14:47:48 #8
321876 Cherna
Fuck the System
pi_153746554
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Dat geschuif met geld is nooit een goed teken. Het komt in verkeerde handen terecht.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_153746621
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:47 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Dat geschuif met geld is nooit een goed teken. Het komt in verkeerde handen terecht.
Misschien een keer tijd om een onderzoeksjournalistieke taskforce op te zetten om te achterhalen waar die miljarden nu echt naar toe zijn gegaan, een idee?
I´m back.
  maandag 22 juni 2015 @ 14:52:48 #10
45206 Pietverdriet
pi_153746706
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:50 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Misschien een keer tijd om een onderzoeksjournalistieke taskforce op te zetten om te achterhalen waar die miljarden nu echt naar toe zijn gegaan, een idee?
lijkt mij een goed idee, ook als er uit komt dat het niet te achterhalen is. Maar het lijkt mij dat het gewoon te achterhalen door datamining op de banktransacties.
  Moderator maandag 22 juni 2015 @ 14:55:53 #11
8781 crew  Frutsel
pi_153746780
eelcohiltermann twitterde op maandag 22-06-2015 om 14:52:26 Eurogroep is al binnen 2 uur uitvergaderd. Over paar minuten persco van o.a. Dijsselbloem en Lagarde. #Griekenland reageer retweet
  maandag 22 juni 2015 @ 14:59:41 #12
321876 Cherna
Fuck the System
pi_153746889
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:50 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zou wel zo eerlijk zijn dat dit transparant word.
pi_153746931
Er komt een moment dat ook de ELA niet meer voldoet. Een bank kan alleen assets in ruil geven die aan de normen van de ECB voldoen. Er is een moment dat de bodem in zicht komt. Op dat moment zal er op capital controls moeten worden overgegaan zoals destijds in Cyprus. Gezien de houding van Merkel en Schauble wachten zij dat moment rustig af.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_153747022
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 12:13 schreef RM-rf het volgende:

[..]

dat zijn twee verschillende zaken.

de ECB stelt geld beschikbaar aan de griekse banken om deze in staat te stellen uit hun kasreserve's geld-opname's te voldoen.... de meeste griekse banken hebben te maken met erg veel grieken die om zeker te zijn euro's zo snel mogelijk van hun bankrekening halen.

Wat betreft het noodkrediet aan de griekse regering gaat dat via het ESM... deze stelt op 30 juni de volgende tranch van de noodkredieten beschikbaar die de grieken nodig hebben om een IMF-krediet terug te betalen (iets van 1,5 miljard) en op 20 juli aflossingen aan de ECB (3,6 miljard)...
Alvorens dat gebeurt, moeten de grieken een rapportage doen over het nakomen van de afgesproken hervormingen en een plan voorleggen voor de toekomstige hervormingen... Dat laatste hadden de grieken tot nu toe nagelaten of plannen/rapportage's voorgelegd die de EU niet kon goedkeuren.
(Als dat plan goedgekeurd is, moeten de ministers van Financieen toestemmen in een besluit deze tranche uit te betalen en vervolgens moeten enkele parlementen, waaronder de Duitse Bundestag ook dit goedkeuren vermoedelijk gaat men 30 juni niet halen, maar het IMF zou eventueel uitstel kunnen verlenen, wetende dat het krediet an sich goedgekeurd is)
Ok.

Ik was trouwens te snel:
quote:
Nur wenn Griechenland bis Sonntag die Reformgesetze durch das Parlament bringt, könnte der Bundestag in einer Sondersitzung am Montag das Paket billigen, so dass die Eurogruppe danach die Mittel freigeben könnte.

http://www.faz.net/aktuel(...)enland-13661816.html
Dat zit dus op zich wel goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-06-2015 15:04:32 ]
  maandag 22 juni 2015 @ 15:07:00 #15
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_153747087
quote:
Het nieuwste plan van de Griekse regering om de vastgelopen gesprekken over een financieringspakket voor de Griekse staatsschuld weer op gang te krijgt, bevat een bezuiniging op de pensioenuitgaven met 1% van het bruto binnenlands product vanaf 2016. Dat zeggen twee functionarissen die het plan hebben ingezien.

Voor 2015 blijft de versobering beperkt tot 0,4% van het bbp, zeiden de functionarissen, wat dichtbij de doelstelling is die de kredietverstrekkers aan Griekenland eisen.

Als de berekeningen van de Griekse regering worden bevestigd door de schuldeisers, zou dit een grote stap zijn om een vier maanden durende impasse te doorbreken over een broodnodig aanvullend financieringspakket voor Griekenland.
are we infinite or am I alone
  maandag 22 juni 2015 @ 15:10:47 #16
321876 Cherna
Fuck the System
pi_153747131
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 15:04 schreef Igen het volgende:
Dat zit dus op zich wel goed.
Kun je dan nu concluderen dat wanneer de Grieken geen bezuinigings maatregelingen treffen ze geen steun meer ontvangen?
Het volk kan niet meer bezuinigen. Ze hebben al niets meer. Hoe moet dat pakket er dan uitzien?
Nog meer bezuinigen zwengelt de economie toch niet aan.

Je vraagt je af hoe het Griekse parlement dat nog aan zijn volk moet gaan verkopen.
  maandag 22 juni 2015 @ 15:12:54 #17
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_153747170
OP naar een nieuwe deadlinezone voor Griekenland. Moet zeggen dat Tsipras.de salami techniek van vertragen en op het "laatste" moment weer verder gaan snijden, tot kunst weet te verheffen.

V.w.b. geld (smijterij), het is/zijn slechts getalletjes op een niet te controleren balans die op geen enkele wijze nog iets met een/de realiteit te maken hebben. Een soort spelletje monopoly met nietszeggend geld. Helaas wordt de man op de straat keihard geraakt omdat met één pennenstreek, z'n ooit "waardevaste" geld, waardeloos wordt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 22 juni 2015 @ 15:13:03 #18
321876 Cherna
Fuck the System
pi_153747177
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 15:07 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Dat is toch maar een noodoplossing. Dat is toch geen lange termijn oplossing.
Ik zie dit meer als het kregen van steun om de al gemaakte schulden weer af te lossen en daardoor de problemen niet opgelost worden. Je maakt schuld om de schulden die jel al hebt af te betalen. Maw de schuld word steeds groter en de bevolking uitgeperst als een citroen waar dadelijk al helemaal niet meer te halen valt.

[ Bericht 12% gewijzigd door Cherna op 22-06-2015 15:18:26 ]
pi_153747187
Van Ewald van Engelen hetzelfde verhaal, 5 jaar voorgelogen over Griekenland, en waarom?
quote:
Waarom vertellen pers en politiek ons deze leugens?
1. Om te verhullen dat wij onze banken niet een keer (u weet wel: de 129 miljard euro die we in oktober 2008 op tafel hebben moeten leggen) hebben moeten redden, maar twee keer. De laatste keer via de band van de Griekse schatkist. Niet alleen het Sytagma plein in Athene zou vol woedende burgers hebben gestaan als dit open en bloot zou zijn toegegeven, maar ook de Champs Elysees in Parijs, het Malieveld in Den Haag en het Tiergarten in Berlijn.

2. Om ons onze eigen historische bezuinigings- en lastenverzwaringspaketten te kunnen verkopen, die in Nederland, zij het op wat geringere schaal, grofweg dezelfde effecten hebben gehad als in Griekenland: wegvallende binnenlandse vraag, stijgende werkloosheid, oplopende faillissementen, dalende belastingopbrengsten. Ik heb het over de drie bezuinigings- en lastenverzwaringspaketten ter waarde van pakweg 52 miljard euro die ons sinds 2010 onder leiding van Mark Rutte door de strot zijn gedouwd. Mede mogelijk gemaakt door een sociaal-democratische partij die van voren niet weet of ze van achteren nog leeft. Eindeloos hebben pers en politiek er bij ons gehamerd dat er geen andere mogelijk was. Wij moesten ons aan de Europese begrotingsregels houden, anders wachtte ons hetzelfde afschuwelijke lot als Griekenland.

3. Sinds Syriza in de regering is de leugenfrequentie radicaal toegenomen. Het doel is duidelijk: burgers in de Eurozone duidelijk maken dat er geen alternatief is voor de voorgenomen transformatie van de Eurozone in een neoliberale lagelonenutopie. Het is Thatcher in het kwadraat: There is No Alternative (TINA) for neoliberalism. Daarom moet Syriza kostte wat het kost een kop kleiner worden gemaakt. Het progressief populistische experiment waarvoor de Griekse kiezer democratisch heeft gekozen, moet falen.
bron

Hier nog een artikel: http://www.tijd.be/opinie(...)ken.9646488-7765.art
Ordinare bail-out voor financiële instellingen in FR, NL en Dld, Grieken kregen 11% van dat geld en draaiden hun economie de nek om?

[ Bericht 4% gewijzigd door Ryan3 op 22-06-2015 15:49:36 ]
I´m back.
  maandag 22 juni 2015 @ 16:27:34 #20
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_153749469
Duitse en Franse beurs momenteel op +3.5%
pi_153750442
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 15:12 schreef Vallon het volgende:
OP naar een nieuwe deadlinezone voor Griekenland. Moet zeggen dat Tsipras.de salami techniek van vertragen en op het "laatste" moment weer verder gaan snijden, tot kunst weet te verheffen.

V.w.b. geld (smijterij), het is/zijn slechts getalletjes op een niet te controleren balans die op geen enkele wijze nog iets met een/de realiteit te maken hebben. Een soort spelletje monopoly met nietszeggend geld. Helaas wordt de man op de straat keihard geraakt omdat met één pennenstreek, z'n ooit "waardevaste" geld, waardeloos wordt.
Met de geldpers aan worden er inderdaad onverantwoorde risico's genomen. Wedden dat ze uiteindelijk toch gaan buigen voor de Grieken en een 'compromis' in het vooruitschiet ligt? Dan begint het toneelspel weer van vooraf aan.
pi_153753487
Volkskrant schijnt de cijfers van de Griekse plannen te hebben

maandag 22 juni 2015 @ 19:20:53 #23
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_153753688
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 19:13 schreef L3gend het volgende:

[ afbeelding ]
Ja hoor, een uitbreiding van het defensiebudget, toch geen luxory tax en meegaan van 4G naar 5G. Het lijkt me nou niet echt handig om deze keuzes te maken als je bijna failliet bent.
pi_153753709
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 19:20 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Ja hoor, een uitbreiding van het defensiebudget, toch geen luxory tax en meegaan van 4G naar 5G. Het lijkt me nou niet echt handig om deze keuzes te maken als je bijna failliet bent.
volgens mij zijn dat gewoon de cuts.
  maandag 22 juni 2015 @ 19:25:14 #25
440653 BarryOSeven
pi_153753790
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 19:21 schreef L3gend het volgende:

[..]

Zit wat in
pi_153754250
EU haters kom er maar in:

YanniKouts twitterde op maandag 22-06-2015 om 19:42:15 Big pro-Europe rally in Syntagma Square, Athens #Greece.Pro-Europe and not 'pro-austerity' or 'right-wing'. #EU http://t.co/u1ZT7m3svC reageer retweet
  maandag 22 juni 2015 @ 19:47:03 #27
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_153754255
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 19:20 schreef BarryOSeven het volgende:
Nee, niet vanuit de Grieken gedacht.....maar wel goed voor het perspectief van de EU.
NB: De gevolgen voor de "Pensioenen" zijn veel dramatischer wanneer ik dat goed interpreteer.
pi_153754850
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 19:21 schreef L3gend het volgende:

[..]

Correct.
pi_153755043
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 19:25 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Zit wat in
Door de context is het een logische vergissing
  maandag 22 juni 2015 @ 20:31:02 #30
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_153755612
http://dewaarheid.nu/jun01/Groeten_uit_Griekenland.htm

"Groeten uit Griekenland", onthullend portret van het echte Griekenland

Door Lode Vanoost

22 juni 2015 - Sinds 2000 woont en werkt Bruno Tersago in Griekenland. Het begon met een blog, enkele artikels op dewereldmorgen.be en Bruno werd VRT-verslaggever ter plaatse. "Groeten uit Griekenland" weerlegt de mythes en beschrijft het menselijke drama dat de EU aanricht, ten bate van Franse en Duitse banken, terwijl de Griekse elite ongemoeid wordt gelaten.

Reeds op de tweede pagina komt Tersago tot de kern van zijn motivatie voor dit boek: "Dat het grootste deel van de financiële noodhulp naar Duitse en Franse banken gaat, is hier en daar misschien bekend. Dat slechts 11 procent van de grootste noodlening aller tijden naar de Grieken zelf vloeit, is dat veel minder."

Tersago schreef met 'Groeten uit Griekenland' een bundel verhalen van gewone mensen, bedelaars en taxichauffeurs, gepensioneerde artsen die hun praktijk heropenen, zwervers die vijf jaar eerder nog een eigen handelszaak hadden, en van oligarchen die rijker dan ooit worden, van corrupte politici en hun medeplichtigen in Brussel en andere Europese hoofdsteden... "een tableau vivant van een bevolking die gewurgd wordt".

Ceci n'est pas un derdewereldland

In Griekenland zijn werkloosheidsuitkeringen goed voor 360 euro per maand en beperkt tot twaalf maanden, daarna verval je naar niets, zero. Bovendien, twee jaar nadat je je werk verliest heb je ook geen ziekteverzekering meer.

Cijfers en statistieken, ze komen telkens weer terug, niet in saaie lijsten en droge analyses, maar in de verhalen van mensen als wij, zoals de gepensioneerde Dimitris. Die verzamelt tijdens het seizoen elke dag olijven van de bomen in de stad. Daarmee kan hij zijn pensioen van 450 euro wat verhogen, waarmee hij zijn vrouw en zijn werkloze dochter onderhoudt, die weer thuis is komen wonen.

Antonis heeft helemaal géén werkloosheidsuitkering, nadat hij jaren voor de stad Athene heeft gewerkt. Die had echter 'vergeten' zijn sociale bijdragen te betalen. Verhalen volgen van mensen die uit hun huizen worden gezet omdat ze de huur of de hypotheek niet meer kunnen betalen.

"Een en ander is bijzonder cynisch voor een generatie van Grieken die in de jaren 1960 en 1970 is grootgebracht met het idee dat je zeker niet voor de communisten mocht stemmen, omdat die toch alleen maar je huis in beslag nemen."

Tragisch én cynisch is het verhaal van Yiannis, die de gebouwen van de financiële politie bewaakt, jawel, "de instantie die zwartwerk en belastingontduiking opspoort". Hij verdient er 520 euro per maand mee en zijn werkgever betaalt géén sociale bijdragen. Dit is ook het verhaal van Niki, die voor een supermarktketen werkt die collectieve arbeidsovereenkomsten heeft afgeschaft.

Tersago vertelt het allemaal zeer sec en dat werkt. De feiten zijn voldoende sprekend. Zo heeft hij het over de vele duizenden die in de winter geen brandstof voor verwarming meer kunnen betalen, omdat de subsidies voor brandstof door de EU werden afgeschaft. Je komt het werkwoord 'afschaffen' regelmatig tegen in alle verhalen in dit boek.

Een Griekse tragedie

In 2005 had Griekenland een van de laagste zelfmoordcijfers ter wereld. Sinds het begin van de crisis is dat compleet veranderd. Jongeren zien geen perspectief meer in hun eigen land. Schattingen gaan uit van ongeveer 120.000 nieuwe migranten sinds 2010.

Studie na wetenschappelijke studie toont ondertussen aan dat het strengheidbeleid uitsluitend focust op sociale inleveringen en de economische elite van het land buiten schot laat. Dit kon niet anders dan leiden tot de huidige menselijke catastrofe. Toch blijft de EU onverminderd doorgaan en dezelfde eisen stellen, die niet werken. Ondertussen verglijdt de openbare gezondheidszorg in Griekenland naar die van een derdewereldland, mét goedkeuring van 'Brussel'.

De vorige Griekse regering reageerde 'gepast' op de nieuwe ellende en miserie in de openbare hospitalen. "De Griekse Raad voor Radio en Televisie (beval) in januari 2013 aan de massamedia om geen beelden van ellende meer te tonen op straffe van een boete."

OK, dat is niet helemaal fair. Die regering heeft wel degelijk inspanningen gedaan om de gezondheidszorg te verbeteren ... voor buitenlanders met financiële middelen. Privé-ziekenhuizen hebben immers veel Griekse patiënten verloren, die zich dat niet meer kunnen veroorloven en naar de slecht uitgeruste openbare ziekenhuizen moeten. Om de privé-ziekenhuizen te 'helpen' heeft de regering dus beslist om het medisch toerisme te stimuleren.

Politiek kliëntelisme en corruptie

Bruno Tersago schuwt ondertussen de zelfkritiek niet. Er is inderdaad heel wat verkeerd gelopen in Griekenland in de jaren voor 2008. Zo liep het platteland leeg omdat politici kwistig banen uitdeelden bij de overheid in de hoofdstad.

De corruptie is een rot dat alle lagen van de bevolking treft. Er zijn echter belangrijke morele verschillen. Voor de mensen onderaan de sociale ladder - het grootste deel van de bevolking - is corruptie een overlevingsstrategie, het verschil tussen armoede en net nog rondkomen.

Voor 'Zij' aan de top is corruptie echter de brandstof van de machine, die hen al rijk maakte voor de crisis. Sinds de crisis draait die machine even goed door, soms zelfs sneller dan tevoren. Tersago vertelt ook het verhaal van die andere Grieken, met hun cijfers, hun statistieken. Zij komen ruim aan bod in het tweede deel van het boek, kortweg getiteld 'Zij'.

Cadeau's van de kolonels

De EU heeft nog steeds niet geëist om de belastingvrijstelling van de scheepsreders af te schaffen. "De overeenkomsten die zijn aangegaan in de periode van 21 april 1967 tot 23 juli 1974 (de periode van het fascistische kolonelsregime) en die de scheepseigenaars vrijstelden van belastingen, blijven van kracht."

De verwevenheid van politiek en zakenwereld is zo innig dat je eigenlijk niet van aparte sferen kan spreken. Tersago geeft er een uiterst gedetailleerd verslag van, dat leest als het vlot geschreven rapport van een onderzoeksrechter. Geen details daarover in deze recensie, lees hier slechts deze namen: Melissanidis, Marinakis, Kyriakou, Vardinoyiannis, Bobolas, Psycharis, Alafouzos en ontdek hun verhaal in het boek. Laat hun 'cijfers' bezinken. Dit is geschreven door iemand die Griekenland door en door kent.

Belastingontduiking: een nationale sport

In Griekenland is rondlopen met hopen cash geld blijkbaar nog steeds normaler dan bankkaarten gebruiken. Eenvoudige zaken zoals privé-zwembaden opsporen om zwartgeldcircuits en belastingfraude te ontdekken, het lijkt een makkie. Niet in Griekenland. Dit land heeft een kadaster van de grondeigendom dat sinds 1970 niet meer is geactualiseerd. In feite heeft het land geen kadaster die naam waardig.

Artsen geven 5000 euro inkomsten aan bij de belastingen, maar wonen en werken wel in de dure wijken van de stad en rijden er pralend met een Porsche Cayenne (de goedkoopste versie kost je 86.000 euro).

Tussendoor haalt Tersago een politieke mythe van een heel andere orde onderuit. De PASOK is een van de twee traditionele partijen die samen met de conservatieve Nieuwe Democratie (ND) alternerend aan de macht was sinds de val van de dictatuur in 1974.

PASOK is de Griekse afkorting van 'Panhelleense Socialistische Beweging'. "Veel binding, laat staan voeling, had Andreas Papandreou (oprichter van PASOK en vader van Georgos Papandreou) niet met andere socialistische partijen in Europa. Vele Griekse analisten beweren zelfs dat hij niet eens wist wat socialisme precies betekende."

Het privatiseren van hemel en aarde

Het hoofdstuk 'Bezetting' gaat niet over de Tweede Wereldoorlog. "Dit is het verhaal van enkele anonieme boekhouders die uit hun vliegtuig uit Brussel stapten en de economie van een soeverein land overnamen ... dit is ook het relaas van politici die de tekst (van het Memorandum dat de voorwaarden van de leningen vastlegt, nvdr) van meer dan vierhonderd pagina's goedkeurden zonder hem te lezen, van het privatiseren van hemel en aarde, en van een bevolking die wordt uitgehold als een mergpijp."

Dat van die politici mag je letterlijk nemen: "Zo vertelde toenmalig minister van Openbare Orde Chrysochoïdis, die het Memorandum mee moest uitvoeren, op televisie dat hij de tekst had ondertekend zonder hem te lezen."

Het resultaat van de Europese 'besparingen' is hallucinant. Dit boek lezen is zelfs voor de reeds geïnformeerde lezer confronterend. Hoe heeft dit kunnen gebeuren, zonder dat wij daar hier tegen protesteerden?

Wat Tersago beschrijft is niet meer of niet minder dan de afschaffing van de democratie en zijn grootste historische verwezenlijking, de sociale welvaartsstaat - 'democratie' en 'sociaal', ironisch genoeg zijn dat Griekse woorden (net als 'ironie').

Het is evenwel niet dat dit werd doodgezwegen. De protesten van de Griekse bevolking op het Syntagmaplein en de brutale repressie in Athene gingen de wereld rond.

In zijn boek neemt Tersago ook de tijd om allerlei wilde verhalen over Griekenland en de Grieken te weerleggen. Zo zouden Grieken massaal geen tol betalen op de autostrades. Dat klopt. Alleen is er meer aan dat verhaal, die deze burgerlijke ongehoorzaamheid in een ander daglicht stelt.

De Grieken moeten betalen voor subsidies die de privé-bouwbedrijven krijgen om nieuwe wegen te bouwen. Die tolwegen worden echter zo gebouwd dat er geen alternatieve wegen zijn. Op heel wat plaatsen is de tolweg de enige verbindingsweg.

Mensen moeten dan zelfs tolwegen nemen voor korte lokale afstanden, om naar de supermarkt te gaan of de kinderen van school te halen. De opbrengst van de tol gaat bovendien niet eens naar het onderhoud van die wegen. Het staat letterlijk in de privatiseringscontracten dat de nieuwe eigenaars vrij beslissen wat ze met de tolwinsten doen.

Wanneer de overheid beslist om subsidies te geven aan de bedrijven om mensen aan te werven, gaan die bedrijven vervolgens over tot het aanwerven van personeel zonder loon. Dat hoeft niet, vinden ze, want ze hebben toch de overheidssubsidie al. Dat wordt niet bestraft. Je aanwerving weigeren om die reden daarentegen, dat kan niet. Dan verlies je alle sociale rechten, hoe karig die ook zijn.

Syriza of extreem-rechts

Bij al die miserie blijven de Grieken allerminst passief. Boerenmarkten, gemeenschappelijke keukens, ruilbeurzen, herstelateliers, de Grieken zetten het systeem een neus en behelpen zich. Er is zelfs een 'time bank' waar mensen 'tijd' die ze voor elkaar aan iets besteden met elkaar kunnen uitwisselen. Failliete bedrijven worden in zelfbeheer verder gezet.

Daar staat tegenover dat grote buitenlandse mijnbouwbedrijven met Europese goedkeuring hun winsten versluizen naar andere EU-lidstaten, waar ze minder of geen belastingen betalen.

Het boek eindigt met een overzicht van uiterst rechts in Griekenland en Tersago waarschuwt: als Syriza mislukt, dan is de kans groot dat extreem-rechts de volgende verkiezingen wint.

"Als dit boek bijdraagt tot het creëren van een begin van begrip, dan is mijn opzet in ieder geval geslaagd."

Daar is Bruno Tersago met 'Groeten uit Griekenland' in geslaagd. Wie dit boek leest kan niet langer onwetendheid veinzen over de humanitaire tragedie die de Griekse bevolking overkomt. Wie dit boek leest en toch blijft vasthouden aan het neoliberale beleid van de Europese instellingen bekent definitief kleur: meer voor ons, niets voor de rest.

Heel veel zal afhangen van de steun en solidariteit die de Grieken krijgen van onderuit, niet van de EU-regeringen maar van de EU-burgers. Om die solidariteit te kunnen mobiliseren is in de eerste plaatse andere informatie nodig dan wat we dagelijks in de mainstream media lezen, horen en zien. Dit boek is een uiterst belangrijk wapen in die strijd voor een ander Europa.

Met Bruno Tersago ter plaatse hebben Vlaanderen en Nederland de unieke inkijk van een 'Griek' in Griekenland, die zelfs de meest ervaren 'buitenlandcorrespondent' niet kan evenaren. Hij schrijft bovendien heel vlot. Geen droge analyse maar menselijke verhalen met cijfers en statistieken.

Dit boek dient vertaald te worden in het Frans, het Engels, in alle talen van de EU. Ook in het Grieks.
pi_153757878
Tegenlicht docu: Goldman Sachs en de vernietiging van Griekenland
http://tegenlicht.vpro.nl(...)van-Griekenland.html
I´m back.
pi_153758000
Het is een mooie soap weer, voor als je daarvan houdt. Maar Goede Tijden, Slechte Tijden hield ik ook na anderhalf seizoen al voor gezien.
pi_153759840
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:39 schreef Antaris het volgende:
Nederland moet Griekenland kopen, iedereen eruit flikkeren en een Ned 2 van maken. Ik zeg doen!
ho ho. Dat wordt dan nog altijd npo 2
pi_153760770
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 19:46 schreef Nintex het volgende:

YanniKouts twitterde op maandag 22-06-2015 om 19:42:15 Big pro-Europe rally in Syntagma Square, Athens #Greece.Pro-Europe and not 'pro-austerity' or 'right-wing'. #EU http://t.co/u1ZT7m3svC reageer retweet
Binnen elk volk heb je een groep mensen die vanuit de onderbuik brult, zo ook die groep Grieken. Mede door landen als Griekenland voldoet de euro niet aan de optimum currency area (Pechtold, ga eens lezen wat dit inhoudt). Dan kan je natuurlijk blijven bezuinigen en door blijven gaan met geld lenen aan Griekenland maar de grondslag van de euro staat volgens deze theorie op losse schroeven.
  maandag 22 juni 2015 @ 23:03:35 #35
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_153760981
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 19:46 schreef Nintex het volgende:

Griekenland blijft sowieso in de EU. Nu nog Schotland onafhankelijk worden en de rest van de Britten uit de EU stappen...
pi_153762015
quote:
2s.gif Op maandag 22 juni 2015 22:56 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Binnen elk volk heb je een groep mensen die vanuit de onderbuik brult, zo ook die groep Grieken. Mede door landen als Griekenland voldoet de euro niet aan de optimum currency area (Pechtold, ga eens lezen wat dit inhoudt). Dan kan je natuurlijk blijven bezuinigen en door blijven gaan met geld lenen aan Griekenland maar de grondslag van de euro staat volgens deze theorie op losse schroeven.
Volgens die theorie had je wrs slechts de Noorwest-Europese kunnen laten opgaan in een monetaire unie hè.
Tja, en ze hebben dat dus niet gedaan, mede doordat wat Griekenland betreft Goldman Sachs een trucje kende om hun schuldenniveau wat lager te laten lijken om zo aan Maastricht te voldoen.
I´m back.
pi_153762356
Mss had de Euro maar begonnen moeten zijn door de Benelux plus Duitsland en Scandinavië ofzo.
En dan 15 jaar geen andere landen erbij. Die mogen zich eerst 10 jaar bewijzen.

Ik geloof dat veel mensen het veel te snel vinden gaan, nu.

Overigens geloof ik wel in Europa. Het is onze enige mogelijkheid. En vergeet niet, het feit dat we al zo lang geen oorlog meer hebben hier, mag best wat kosten. Vind ik wel een verdienste van de EU.
Make my day!
pi_153762391
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 23:35 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Volgens die theorie had je wrs slechts de Noorwest-Europese kunnen laten opgaan in een monetaire unie hè.
Tja, en ze hebben dat dus niet gedaan, mede doordat wat Griekenland betreft Goldman Sachs een trucje kende om hun schuldenniveau wat lager te laten lijken om zo aan Maastricht te voldoen.
De vraag is dus wat de kwaliteit van politici is. Voeren zij beleid op wetenschappelijk onderzoek of voeren zij beleid op wie het hardste brult en wie de grootste onderbuik heeft? Zou er niet een toelatingstest voor politici moeten worden ingevoerd? Op basis van welke criteria mag een irrationele eurofiel bijvoorbeeld aan de macht komen?
pi_153762427
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2015 23:45 schreef agter het volgende:
Mss had de Euro maar begonnen moeten zijn door de Benelux plus Duitsland en Scandinavië ofzo.

Het Grote Europeesche Project moet wel snel ingevoerd worden he. De leider van het vorige Europeesche Rijk kreeg dat in 3 jaar al voor elkaar.
pi_153762504
quote:
2s.gif Op maandag 22 juni 2015 23:47 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Het Grote Europeesche Project moet wel snel ingevoerd worden he. De leider van het vorige Europeesche Rijk kreeg dat in 3 jaar al voor elkaar.
Wil je nu zeggen dat Juncker binnen een paar jaar de treinen naar Auschwitz weer wil laten rijden? Of zit je alleen maar te trollen?
pi_153762517
Persconferentie van Rutte nu (bijna afgelopen):

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)tte-over-griekenland
pi_153762545
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2015 23:45 schreef agter het volgende:

Overigens geloof ik wel in Europa. Het is onze enige mogelijkheid. En vergeet niet, het feit dat we al zo lang geen oorlog meer hebben hier, mag best wat kosten. Vind ik wel een verdienste van de EU.
Beste zou idd zijn NL, VL, L, Dld, Denemarken, Finland, Zweden, en had Noorwegen ook nog wel meegedaan met de EU en EMU wrs.
I´m back.
pi_153762578
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 23:48 schreef Igen het volgende:

[..]

Wil je nu zeggen dat Juncker binnen een paar jaar de treinen naar Auschwitz weer wil laten rijden? Of zit je alleen maar te trollen?
In de jaren '40 werd een groot deel van Europa in een aantal jaar binnen 1 Rijk ondergebracht.

Terug naar de bron: de euro voldoet niet aan de optimum currency area. Waarom hebben Pechtold en co dan alsnog de euro in de huidige vorm ingevoerd?
pi_153762662
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 23:50 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Beste zou idd zijn NL, VL, L, Dld, Denemarken, Finland, Zweden, en had Noorwegen ook nog wel meegedaan met de EU en EMU wrs.
Om een Europees gevoel te creeren moet je geen tweedeling in Europa vormen. Daarom moet je zwakke landen als Italie, Frankrijk en Spanje er ook bijbetrekken.
pi_153762664
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 23:50 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja. En dan daaruit vertrekken.
Make my day!
pi_153762689
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2015 23:50 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

In de jaren '40 werd een groot deel van Europa in een aantal jaar binnen 1 Rijk ondergebracht.
Klopt, en Hitler was schilder en vegetariër. En nu? Zegt dat iets over Europese eenwording, schilders en vegetariërs?
quote:
Terug naar de bron: de euro voldoet niet aan de optimum currency area. Waarom hebben Pechtold en co dan alsnog de euro in de huidige vorm ingevoerd?
Misschien met het (duidelijk onjuiste) idee dat er dan vanzelf convergentie komt naar zo'n optimum currency area. Of misschien wel omdat men vond dat niet alles alleen maar om geld moet draaien.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 22-06-2015 23:53:52 ]
pi_153762867
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 23:53 schreef Igen het volgende:

[..]

Klopt, en Hitler was schilder en vegetariër. En nu? Zegt dat iets over Europese eenwording, schilders en vegetariërs?

[..]

Misschien met het (duidelijk onjuiste) idee dat er dan vanzelf convergentie komt naar zo'n optimum currency area. Of misschien wel omdat men vond dat niet alles alleen maar om geld moet draaien.
De grondslag van de optimum currency area laat zien dat de eurozone daar niet aan voldoet: bijv. 1 taal waardoor volkeren makkelijk in het andere land kunnen werken. Of een zelfde business cyclus binnen de eurozone waardoor we het met 1 centrale bank redden. Echter voldoet de eurozone daar niet aan. Een rationeel persoon kan ook wel inschatten dat dat de komende 20 jaar niet zal gebeuren. Waarom dan toch destijds het Europese Project doordrammen? De toenmalige leiders van een VVD en D66 kunnen toch wel een wetenschappelijk onderzoek lezen? Of zijn ze daar ook al te dom voor?
pi_153763003
quote:
2s.gif Op maandag 22 juni 2015 23:57 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

De grondslag van de optimum currency area laat zien dat de eurozone daar niet aan voldoet: bijv. 1 taal waardoor volkeren makkelijk in het andere land kunnen werken. Of een zelfde business cyclus binnen de eurozone waardoor we het met 1 centrale bank redden. Echter voldoet de eurozone daar niet aan. Een rationeel persoon kan ook wel inschatten dat dat de komende 20 jaar niet zal gebeuren. Waarom dan toch destijds het Europese Project doordrammen? De toenmalige leiders van een VVD en D66 kunnen toch wel een wetenschappelijk onderzoek lezen? Of zijn ze daar ook al te dom voor?
Ik weet het niet, ik ben nog te jong om te weten wat vóór de invoering van de euro de politieke discussies waren.

Maar wat ik heb gehoord is dat het ook een politiek spel was. Duitsland mocht van Frankrijk alleen herenigen als dan ook Zuid-Europese landen aan de euro mochten meedoen als tegenwicht voor een te grote Duitse dominantie, zoiets.
pi_153763058
Zodra ze dat geld hebben draaien ze die plannen toch weer terug en over drie maanden begint dit opnieuw
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_153763167
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 00:01 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik weet het niet, ik ben nog te jong om te weten wat vóór de invoering van de euro de politieke discussies waren.

Maar wat ik heb gehoord is dat het ook een politiek spel was. Duitsland mocht van Frankrijk alleen herenigen als dan ook Zuid-Europese landen aan de euro mochten meedoen als tegenwicht voor een te grote Duitse dominantie, zoiets.
Dan wordt het misschien tijd om die toenmalige politici voor het gerecht te slepen in hoeverre zij er voor verantwoordelijk zijn. En onze 150 Tweede Kamerleden op fatsoenlijke wetenschappelijke kennis te testen. Halen ze het niet dan is het exit politiek en kunnen ze een mooie baan in de schoonmaakbranche zoeken waar ze niet al te veel hoeven na te denken.

Als je politici immers niet aanpakt, gaan ze gewoon door met het volgende debiele idee.
pi_153763295
Dus omdat de Fransen een minderwaardigheidscomplex hebben en angst hadden voor een verenigd Duitsland moesten de zwakke Zuid-Europese landen ook met de euro meedoen?

Hoppa, voor het gerecht ermee.
pi_153763773
De situatie is behoorlijk in de knoop geraakt.
Laten ze Griekenland vallen, dan zijn de gevolgen voor de EU onbekend en wordt het uitgangspunt ondermijnd.
Geven ze gewoon weer geld, dan is dat een vrijbrief voor de landen om gewoon te doen wat ze willen en er vanuit gaan dat ze wel gered zullen worden.
Zegt de regering van Griekenland alle bezuinigingen toe, dan verliezen ze alle aanhang en vertrouwen en vervalt het land alsnog in grotere ellende en chaos.
Er lijkt eigenlijk geen uitweg meer te zijn en alleen maar verliezers.

En de schuld ligt eigenlijk bij iedereen. Bij Griekenland, maar ook bij de EU zelf die dit zover heeft laten komen. Geeft geen enkele hoop voor de toekomst....
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 00:32:32 #53
5537 HighLander
Insane in the birdbrain
pi_153764063
a) Griekenland heeft al jarenlang een interne puinhoop van de economie gemaakt
b) cijfertjes werden wat creatief omgegooid
c) Griekenland moest en zou bij de EU komen.
d) geld in griekenland pompen wat daar met miljarden tegelijk verdampt
e) een regering die gekozen is met verkiezingsbeloften die nooit realistisch waren
f) geen structurele oplossing voor handen.
g) meer miljarden erin pompen die direct verdampen
h) nog steeds geen structurele plannen om de economie op te vijzelen,
etc...

Grexit, hoe hard ze ook roepen dat ze dat zelf willen, voor wat voor wederopbouw zijn ze meer geholpen met een (semi) stabiele europese munteenheid, dan een losse eenheid die alles behalve stabiel zal zijn. In het laatste geval zal het minstens 10 jaar droeve armoede worden wellicht.
(Kijk ook overigens even naar Zwitserland sinds medio februari.)

Gelukkig is er blijkbaar ook al 71% van de grieken van overtuigd dat zowel grexit als nieuwe injecties beiden geen oplossing of verbetering voor de economie vormen.
Wat er wel zou kunnen helpen? niemand die enig idee heeft. Griekenland is geen exportland, en meerendeel van de beroepsbevolking heeft last van de hoge werkeloosheid, danwel het vroegpensioen. Inclusief een dus al jaren de zooi verstierend oversized ambtenaren apparaat...

De huidige regering is aan het melken, het laatste uit de kan halen, met welke beloften dan ook, en zal dan het 'ondanks de vele pogingen' opgeven en aftreden, een nog grotere puinhoop achterlaten dan dat ze hebben aangetroffen.

Griekenland is verloren, net als de miljarden die erin gepompt worden voor "het hogere doel".....
Dat doel, de EU is de grootste evolutie sinds ponzi structuren ;)
O really? And why would I care?
000000000010000000000/100101101011110100000/011010011111001110001/110100101101010001001/000011000100101011000/ [2/3]
  dinsdag 23 juni 2015 @ 00:37:30 #54
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_153764178
Ze hebben een begrotingsoverschot, het geld dat "erin gepompt" wordt dient enkel om de schuldeisers te betalen...
  dinsdag 23 juni 2015 @ 01:06:09 #55
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_153764757
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 00:09 schreef Zienswijze het volgende:
Dus omdat de Fransen een minderwaardigheidscomplex hebben en angst hadden voor een verenigd Duitsland moesten de zwakke Zuid-Europese landen ook met de euro meedoen?

Hoppa, voor het gerecht ermee.
Dat is meer aan de Britten te danken die meenden dat Duitsland zo het best te beteugelen was. Hoe minder de EU te besturen zou zijn, hoe beter. Iedereen moest erbij vond Thatcher (om ondertussen zelf veilig buiten de EZ te blijven) Frankrijks eis was vooral de gezamenlijke munt onder een Europese Centrale Bank. Om zo te voorkomen dat de Duitse centrale bank de belangrijkste zou worden.

Moet je nagaan dat deze soap al sinds 1871 speelt. :')
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_153764833
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 21:41 schreef hpeopjes het volgende:
Het is een mooie soap weer, voor als je daarvan houdt. Maar Goede Tijden, Slechte Tijden hield ik ook na anderhalf seizoen al voor gezien.
GTST kun je ook jaren niet volgen om vervolgens te merken dat je niks hebt gemist als je weer kijkt.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 01:33:00 #57
104871 remlof
Europees federalist
pi_153765211
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 21:41 schreef hpeopjes het volgende:
Ik ook, wat een baggerserie.
pi_153766510
Zoals verwacht, keizer Jücker kruipt voor de Grieken en gaat akkoord met het continueren van het financieel onderhouden van een failliet Griekenland op kosten van de Europese belastingbetaler.
pi_153766568
Wat had Je anders gedacht? Het misdaadsyndikaat aan het Brusselse Schumanplein heeft alle registers open getrokken om Griekenland koste wat kost in deze monetaire gevangenis te houden. We kunnen enkel hopen dat de Britten toch alsnog de eurofielen een ferme tik kunnen uitdelen met hun Brexit. Weeral een gemiste kans voor de Griekenland. De Drachme had het lichtpunt kunnen zijn in de duisternis... Nu gaan ze op termijn mee ten onder in de EU- titanic!!!
pi_153766585
Ik zat eigenlijk met een vraag en waarschijnlijk is het geen oplossing, maar is het niet mogelijk dat Griekenland naast de euro de drachme gaat herintroduceren. Waarvan je de waarde koppelt aan de euro. Dan hoeft Griekenland het geld niet meer van Europa te lenen maar drukt het zijn eigen geld bij.
Ik kan mij namelijk herinneren bij de invoering dat we de gulden ook gewoon naast de euro hadden voor een bepaalde periode.
Uiteraard kan de drachme dan alleen in Griekenland gebruikt worden.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 07:02:34 #61
5537 HighLander
Insane in the birdbrain
pi_153766653
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 06:45 schreef MakkieR het volgende:
Ik zat eigenlijk met een vraag en waarschijnlijk is het geen oplossing, maar is het niet mogelijk dat Griekenland naast de euro de drachme gaat herintroduceren. Waarvan je de waarde koppelt aan de euro. Dan hoeft Griekenland het geld niet meer van Europa te lenen maar drukt het zijn eigen geld bij.
Ik kan mij namelijk herinneren bij de invoering dat we de gulden ook gewoon naast de euro hadden voor een bepaalde periode.
Dat is om een reeks redenen vermoedelijk best een slecht plan....
Al is het alleen al omdat ik Griekenland inmiddels er niet voor aanzie om hun gedrukte geld ook te kunnen backuppen met een goudvoorraad, danwel ze in staat acht een paar .000 extra bij te drukken omdat het uitkomt.

Iemand die in geldnood zit zijn eigen geld laten drukken, hoe kan dat ooit slecht aflopen.
O really? And why would I care?
000000000010000000000/100101101011110100000/011010011111001110001/110100101101010001001/000011000100101011000/ [2/3]
pi_153766667
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 07:02 schreef HighLander het volgende:

[..]

Dat is om een reeks redenen vermoedelijk best een slecht plan....
Al is het alleen al omdat ik Griekenland inmiddels er niet voor aanzie om hun gedrukte geld ook te kunnen backuppen met een goudvoorraad, danwel ze in staat acht een paar .000 extra bij te drukken omdat het uitkomt.

Iemand die in geldnood zit zijn eigen geld laten drukken, hoe kan dat ooit slecht aflopen.
Voor de Euro tijdperk was dit toch vrij normaal, ik kan me herinneren dat de Italiaanse Lire ook geen moer waard was en toch ging het allemaal gewoon door. Zoals het nu gaat lijkt me ook niet erg gezond om geld te lenen om schuldeisers af te betalen.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 07:31:10 #63
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_153766780
quote:
Als de waarde gekoppeld is aan de euro maakt het alsnog niets uit...
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_153766783
quote:
Als je de waarde koppelt, waarom zou je die drachma dan wel bij mogen drukken? Maakt geen verschil
pi_153766883
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 19:13 schreef L3gend het volgende:

[ afbeelding ]
Dat zijn als ik het zo zie lagere belastingverhogingen die wij doorgaans hebben.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_153767044
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 07:58 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat zijn als ik het zo zie lagere belastingverhogingen die wij doorgaans hebben.
Hoeveel procent van het bbp waren de bezuinigingen dan die wij "doorgaans" hadden?
  dinsdag 23 juni 2015 @ 08:27:00 #67
45206 Pietverdriet
pi_153767097
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 00:23 schreef Injetta het volgende:
De situatie is behoorlijk in de knoop geraakt.
Laten ze Griekenland vallen, dan zijn de gevolgen voor de EU onbekend en wordt het uitgangspunt ondermijnd.
Geven ze gewoon weer geld, dan is dat een vrijbrief voor de landen om gewoon te doen wat ze willen en er vanuit gaan dat ze wel gered zullen worden.
Zegt de regering van Griekenland alle bezuinigingen toe, dan verliezen ze alle aanhang en vertrouwen en vervalt het land alsnog in grotere ellende en chaos.
Er lijkt eigenlijk geen uitweg meer te zijn en alleen maar verliezers.

En de schuld ligt eigenlijk bij iedereen. Bij Griekenland, maar ook bij de EU zelf die dit zover heeft laten komen. Geeft geen enkele hoop voor de toekomst....
Het is als opstaan in een winterkoude slaapkamer, beetje naar links draaien, beetje naar rechts draaien maar er niet uit kunnen komen
  dinsdag 23 juni 2015 @ 09:31:21 #68
440653 BarryOSeven
pi_153767966
Hier, het gaat binnen de EU al net zo dictatoriaal als bij onze regering:

quote:
Merkel: Third bailout wasn't discussed

Angela Merkel
Unfortunately, Angela Merkel’s post-summit briefing clashed with the Tusk-Juncker one.

Fortunately, the press pack scattered across the summit, and report that the German chancellor said there wasn’t any discussion of debt relief or a third bailout for Greece.
Heb alleen geen bron.

Gewoon betalen, toestemming komt later wel. Die Juncker die moet daar weg joh, dat is een malloot.
pi_153772938
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 07:31 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Als je de waarde koppelt, waarom zou je die drachma dan wel bij mogen drukken? Maakt geen verschil
Het verschil is dat Griekenland dan in ieder geval geld kan vrijmaken om lonen en pensioenen te betalen om zo de economie in het land te blijven stimuleren. Het geld dat dan geleend wordt kan dan betaald worden aan de schuldeisers en is het wachten tot de economie dan weer aantrekt.
Het koppelen is dan om inflatie tegen te gaan, want zou je de drachme zelfstandig laten functioneren dan zou de drachme binnen 10 seconden niks meer waard zijn.
Nogmaals ik ben geen econoom dus ik schaam mij niet als ik er compleet naast zit.
pi_153772987
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 13:32 schreef MakkieR het volgende:

Nogmaals ik ben geen econoom dus ik schaam mij niet als ik er compleet naast zit.
Dat doen economen ook niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 13:35:40 #71
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_153773014
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 13:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat doen economen ook niet.
:D
pi_153773477
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 13:32 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Het verschil is dat Griekenland dan in ieder geval geld kan vrijmaken om lonen en pensioenen te betalen om zo de economie in het land te blijven stimuleren. Het geld dat dan geleend wordt kan dan betaald worden aan de schuldeisers en is het wachten tot de economie dan weer aantrekt.
Het koppelen is dan om inflatie tegen te gaan, want zou je de drachme zelfstandig laten functioneren dan zou de drachme binnen 10 seconden niks meer waard zijn.
Waarom zou die drachme binnen 10 seconden waardeloos zijn?
Een mens zou zich niet moeten schamen als hij ergens compleet naast zit. Behalve als hij beweert terzake deskundig te zijn en het met een sterke overtuiging verkondigd heeft.
Overtuigingen zijn gevaarlijker vijanden van de waarheid dan leugens (F. Nietzsche : Also Sprach Zarathustra) ;)
pi_153773608
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 13:53 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Waarom zou die drachme binnen 10 seconden waardeloos zijn?
Een mens zou zich niet moeten schamen als hij ergens compleet naast zit. Behalve als hij beweert terzake deskundig te zijn en het met een sterke overtuiging verkondigd heeft.
Overtuigingen zijn gevaarlijker vijanden van de waarheid dan leugens (F. Nietzsche : Also Sprach Zarathustra) ;)
Soms heb ik het gevoel dat de moeilijkste problemen op te lossen zijn vanuit de simpelste beredeneringen zeg maar het wel bekende kinderlogica. En mij schamen dat doe ik natuurlijk niet, ik zeg alleen dat ik er de ballen wat vanaf weet. :P
pi_153773701
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 13:58 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Soms heb ik het gevoel dat de moeilijkste problemen op te lossen zijn vanuit de simpelste beredeneringen zeg maar het wel bekende kinderlogica. En mij schamen dat doe ik natuurlijk niet, ik zeg alleen dat ik er de ballen wat vanaf weet. :P
Je zou zo politicus kunnen worden alleen moet je ff het beweren dat je er de ballen vanaf weet weglaten :D
pi_153773743
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 14:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Je zou zo politicus kunnen worden alleen moet je ff het beweren dat je er de ballen wat vanaf weet weglaten :D
nou dat is dan toch weer een mooie compliment zo in de middag *;
pi_153774406
quote:
ECB verruimt Griekse bankensteun verder

De Europese Centrale Bank (ECB) heeft dinsdag het plafond voor de noodsteun aan Griekse banken verder verhoogd.

Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden.

De zogeheten Emergency Liquidity Assistance (ELA) wordt met goedkeuring van de ECB door de Griekse centrale bank verleend.

De steun is bedoeld om te voorkomen dat Griekse banken omvallen. Zij zien al geruime tijd veel geld wegstromen door de aanhoudende onzekerheid over de economische toekomst van Griekenland.
]
Vierde keer
De ECB verruimde de mogelijkheid voor steun dinsdag voor de vierde keer binnen een week. De nieuwste verhoging volgt op de eurotop van maandag, waarbij werd aangegeven dat er mogelijk deze week eindelijk een akkoord komt over de verdere aanpak van de Griekse schuldencrisis.

Grieken hebben dit jaar naar schatting al ongeveer een vijfde van hun spaartegoeden weggehaald bij de banken. Die zijn daardoor volledig afhankelijk geworden van de noodsteun van hun centrale bank.

Volgens ingewijden kan de steun worden doorgezet zolang er sprake is van een hulpprogramma voor Griekenland. Het huidige programma van de eurolanden en het IMF loopt eind deze maand echter af, waardoor de tijd voor een nieuw akkoord dringt.
Blijkbaar gaat de bankrun verder. Het zijn nu niet meer de "kleine" particulieren want druk schijnt het niet te zijn bij de pinautomaten. Mogelijke verklaring kan zijn dat depositos tegen boetes worden opengebroken uit angst geld te zien verdampen. Liever nu minder euros dan straks drachmes die al snel devalueren.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 14:34:25 #77
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_153774620
Griekse beurs vandaag +4%, gisteren +9%
pi_153774955
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 14:34 schreef crystal_meth het volgende:
Griekse beurs vandaag +4%, gisteren +9%
SELL SELL SELL SELL SELL
  dinsdag 23 juni 2015 @ 14:57:18 #79
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_153775203
Als je twee munten koppelt moet iemand die gekoppelde koers ook garanderen. In het geval van Europa en Griekenland, mocht Griekenland
uit de euro stappen, dan gaat Europa de koers niet garanderen en niemand gaat geloven dat Griekenland de koers kán garanderen.

Dan eindig je dusi n een situatie waarin de euro officieel 10 drachme waard is, maar in Europa zijn die drachmes waardeloos, want niemand wil ze. In Griekenland zijn je drachmes ook waardeloos, want geen enkele Griekse bank zal je euro's geven voor drachmes.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 23 juni 2015 @ 15:42:46 #80
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_153776616
quote:
"Griekse regering stapt op als parlement EU-deal niet accepteert"

"Ik denk dat het programma zoals het nu voorligt moeilijk door ons kan worden goedgekeurd", verklaarde Alexis Mitropoulos, de vicevoorzitter van het parlement en volksvertegenwoordiger voor het uiterst linkse Syriza, eerder vandaag op Greek Mega TV. In de voorstellen die de Griekse regering, geleid door Syriza, maandag aan haar geldschieters voorlegde, staan heel wat belastingverhogingen. Ook de pensioenleeftijd zou opgetrokken worden. De Europese leiders begroetten de voorstellen op hun eurotop maandagavond als een stap in de goede richting.

Volgens Mitropoulos moet premier Alexis Tsipras uitleggen waarom de onderhandelingen - vanuit het Griekse oogpunt - "mislukt" zijn. "Ik denk dat de maatregelen de principes van links niet volgen. Dit sociaal bloedbad kunnen ze gewoon niet aanvaarden." Pavlos Haikalis, een parlementslid van Tsipras' coalitiepartner Onafhankelijke Grieken, vindt dat de regering "in een val gelopen is".
http://www.hln.be/hln/nl/(...)iet-accepteert.dhtml
  dinsdag 23 juni 2015 @ 15:43:51 #81
440653 BarryOSeven
pi_153776660
quote:
Ah kan de EU daar mooi een puppet regeren neer knallen die het volk dood bezuinigd.
pi_153777087
De Grieken halen massaal hun geld van de banken. Het ECB vult dit aan met het geld van de Europese belastingbetaler. Dit valt toch niet meer te verkopen aan de kiezer?
  dinsdag 23 juni 2015 @ 15:57:50 #83
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_153777199
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 15:54 schreef Elzies het volgende:
De Grieken halen massaal hun geld van de banken. Het ECB vult dit aan met het geld van de Europese belastingbetaler. Dit valt toch niet meer te verkopen aan de kiezer?
Want Grieken hebben geen recht op hun eigen spaargeld?
  dinsdag 23 juni 2015 @ 15:58:45 #84
45206 Pietverdriet
pi_153777227
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 15:57 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Want Grieken hebben geen recht op hun eigen spaargeld?
Natuurlijk wel, maar waarom zouden wij hun banken overeind houden die ze zelf onderuit halen?
pi_153777546
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Natuurlijk wel, maar waarom zouden wij hun banken overeind houden die ze zelf onderuit halen?
Het gedrocht wil leven misschien?
Wat zou er gebeuren als iedereen zijn spaargeld deed afhalen wereldwijd?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2015 16:09:36 ]
pi_153777565
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bij ons werden dergelijke banken genationaliseerd en middels overheidskredieten overeindgehouden. Die mogelijkheid is er niet in Griekenland. De ECB treedt nu op als lender of last resort voor die banken middels ELA. Maar ook daaraan komt een einde omdat ELA-krediet alleen tegen onderpand wat aan de normen van de ECB voldoet kan worden verleend. Alleen de ECB en de griekse centrale bank weten hoe ver dat lijntje rekt totdat het breekt.
pi_153777863
quote:
Wordt nog een hete zomer.
pi_153777912
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 16:17 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Wordt nog een hete zomer.
Daar hoop ik toch op, op een zomer, en niet die regen welke begon met zomer start!

De rest kan ik toch niet veranderen, teminste niet alleen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2015 16:20:13 ]
pi_153778279
quote:
Het pakket zou wel in het parlement redden met behulp van de oppossitie, sommige pro-Euro oppoositie hebben al aangegeven voor elk deal te stemmen zolang de euro wordt behouden

De vraag is meer hoeveel Syriza leden zich zullen verzetten of ze zich evt zouden afsplitsen en of coalitiepartij ANEL de regering nog wil steunen
pi_153778335
Ik kijk nou de munten al naar of er geen griekse euro munten tussen zitten, die weiger ik. LOL.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 17:17:46 #91
104871 remlof
Europees federalist
  dinsdag 23 juni 2015 @ 17:20:13 #92
45206 Pietverdriet
pi_153779992
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 16:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Bij ons werden dergelijke banken genationaliseerd en middels overheidskredieten overeindgehouden. Die mogelijkheid is er niet in Griekenland. De ECB treedt nu op als lender of last resort voor die banken middels ELA. Maar ook daaraan komt een einde omdat ELA-krediet alleen tegen onderpand wat aan de normen van de ECB voldoet kan worden verleend. Alleen de ECB en de griekse centrale bank weten hoe ver dat lijntje rekt totdat het breekt.
Nogmaals: Waarom zouden wij de banken overeind moeten houden die door de grieken zelf onderuit gehaald worden?
pi_153780162
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]
Nogmaals: Waarom zouden wij de banken overeind moeten houden die door de grieken zelf onderuit gehaald worden?
Omdat de ECB het blijkbaar als zijn taak ziet als lender of last resort op te treden als een land daar zelf niet meer toe in staat is. Wat mij betreft zou dat alleen een optie mogen zijn in het geval van een ernstige directe dreiging van een systeemcrisis. Daar is mijnsinziens nu geen sprake van.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 20:28:31 #94
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_153785537
Bankrun, mooie manier om de waarde van het land (nog) verder op/uit te zuigen. Ze krijgen geen (IMF/ECB) leningen meer omdat ze die niet (terug)betalen maar de ECB springt toch bij om te voorkomen dat ze failliet gaan 8)7

Dat is de reden dat ik moest/ging werken, Ik was destijds te stom om te begrijpen dat je beter een heel grote schuld dan een kleine schuld kan hebben.

De voorstellen die er nu liggen zijn (erg vervelend voor de inwoners zelf) macro-economisch je reinste kul. Op grond waarvan is er een garantie dat de Griekse-Overheid die daadwerkelijk gaat (cq. kan) effectueren..... Deden ze vroeger niet en het zou mij verbazen dat het nu wel zou gebeuren. Een vos verlies wel z'n haren maar niet z'n streken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 23-06-2015 20:42:17 ]
  dinsdag 23 juni 2015 @ 21:42:06 #95
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_153788153
Greek crisis: Athens defends planned tax rises - live updates

http://www.theguardian.co(...)3a61e4b024f829c5cde7

Greek pensioners to protest tonight

Helena Smith Helena Smith
There are mounting signs that Greeks are not going to take the new measures lying down, despite the government’s attempts to defend the plan this morning.

Helena Smith reports:
Pensioners have announced that they will be taking to the streets at 6pm (4pm BST) in what they say will be a mass display of protest against the leftist-led government’s proposed austerity package. Some 70 coaches, packed with retirees, are currently on their way to Athens.
I have just spoken to Manolis Rallakis, general secretary of the federation of Greek pensioners, who says older Greeks feel “totally betrayed” by the tough measures envisaged in the leftist-led government’s proposed austerity package.
“We feel totally betrayed, totally disappointed, that this government is continuing the cut-throat policies that every other government also enforced. What we are seeing are countless indirect and direct taxes that, once again, the little man on the street will be forced to carry,” the 75-year-old told me.

“Pensions have been cut by between 60 and 40 percent and now they want more with additional income for health care and the like, services that we paid for all our working lives through contributions to funds. It is outrageous. Where are the 13 and 14th pensions that they stole from us? Why should we go on paying the price?

The 13th and 14th payments were the two supplementary monthly incomes that pensioners received until they, too, were cut with the crisis.

The plan presented by Greece yesterday includes higher “health contributions” for pensioners, effectively cutting their income (see opening post)

Nearly 45% of Greece’s 2.5 million retirees now live on incomes of less than ¤665 a month – below the poverty line defined by the EU. Over half that number fell below the threshold at the start of the crisis in late 2009.

The Greek communist trade union, Pame, will also take to the streets this afternoon to protest an agreement that will not only bankrupt but butcher people, it said.

“We have shed enough blood and we have paid enough. Now is the time to resist!”

dagelijks weer demonstraties
There is only one religion
  dinsdag 23 juni 2015 @ 21:56:53 #96
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_153788612
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 20:28 schreef Vallon het volgende:
Bankrun, mooie manier om de waarde van het land (nog) verder op/uit te zuigen. Ze krijgen geen (IMF/ECB) leningen meer omdat ze die niet (terug)betalen maar de ECB springt toch bij om te voorkomen dat ze failliet gaan 8)7

Dat is de reden dat ik moest/ging werken, Ik was destijds te stom om te begrijpen dat je beter een heel grote schuld dan een kleine schuld kan hebben.

De voorstellen die er nu liggen zijn (erg vervelend voor de inwoners zelf) macro-economisch je reinste kul. Op grond waarvan is er een garantie dat de Griekse-Overheid die daadwerkelijk gaat (cq. kan) effectueren..... Deden ze vroeger niet en het zou mij verbazen dat het nu wel zou gebeuren. Een vos verlies wel z'n haren maar niet z'n streken.
Griekenland heeft nu al een begrotingsoverschot, de leningen dienen enkel om de vorige leningen terug te betalen...
  dinsdag 23 juni 2015 @ 22:17:36 #97
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_153789251
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 21:56 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Griekenland heeft nu al een begrotingsoverschot, de leningen dienen enkel om de vorige leningen terug te betalen...
Bron ? en vreemd dat de "begroting" dus geen rekening houdt met de af te betalen lening.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 22:22:50 #98
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_153789406
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 22:17 schreef Vallon het volgende:

[..]

Bron ? en vreemd dat de "begroting" dus geen rekening houdt met de af te betalen lening.
Daar gaat de hele discussie over, over de grootte van het surplus. de EU eist voor 2015 tot 2018 respectievelijk 1%, 2%, 3%, 3.5% van GDP. De Grieken boden 0.8% en 1.5% voor 2015 en 2016.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 22:28:02 #99
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_153789574
quote:
Helena Smith reports

It’s not only politicians who are up in arms over the purported measures. Greece’s biggest chamber of commerce has also waded in saying the proposed measures will stymie growth and worsen recession and joblessness, the latter already at record levels.
While moving in the right direction and keeping bankruptcy at bay, the proposal might well make Greece’s plight a great deal worse, businessmen said.
“The proposed measures throw all the weight on the privately-run economy with new taxes and increases in contributions that more than certain will lead to recession and an increase in unemployment,” the Hellenic-American Chamber of Commerce’s president Simos Anastasopoulos announced.
tja, de EU wil besparingen zien, wat de invloed op de economie is maakt hen niet uit, dat hebben we de laatste vijf jaar gezien.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 22:32:13 #100
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_153789705
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 08:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is als opstaan in een winterkoude slaapkamer, beetje naar links draaien, beetje naar rechts draaien maar er niet uit kunnen komen
Damn, Wim Kan had ik meer achter Tong gezocht. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')