Ja leuk, het alleenrecht op de man van de straat komen.quote:Op maandag 22 juni 2015 01:10 schreef 729Sinistra het volgende:
Kom eens een keer uit die grachtengordel-flat en begeef je eens onder de mensen svp. Je bent net zo wereldvreemd als buikspreekpop van een Pechtold...
Ik zie 0ne_of_the_few al als afdelingshoofd van de verbrandingsovens naast zo'n vuilnisbelt staan.quote:Op maandag 22 juni 2015 01:12 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ja leuk, het alleenrecht op de man van de straat komen.
Je blaat wat, doet allerlei beweringen en qua onderbouwing daarvan moet de ander maar de straat op.
Griekse manier van argumenteren![]()
En ik heb nog op een vuilnisbelt gewerkt, dus bitch please met je wereldvreemdheid.
Was er veel oud koper te vinden op dat belt in die tijd?quote:Op maandag 22 juni 2015 01:12 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
En ik heb nog op een vuilnisbelt gewerkt, dus bitch please met je wereldvreemdheid.
Doe die oogkleppen af zeg ik je.quote:Op maandag 22 juni 2015 01:12 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ja leuk, het alleenrecht op de man van de straat komen.
Je blaat wat, doet allerlei beweringen en qua onderbouwing daarvan moet de ander maar de straat op.
Griekse manier van argumenteren![]()
Italië heeft juist door die vluchtelingen de EU meer dan ooit nodig.quote:Op maandag 22 juni 2015 01:26 schreef john2406 het volgende:
Stel Griekenland stapt eruit wie zou de volgende zijn dan Italy schijnt ook niet blij te zijn met al die vluchtelingen heb ik me horen vertellen.
Spanje zal dan ook wel erachteraan willen komen denk ik en wellicht Engeland?
Volgens de regels van de EU moet italy ze toch inschrijven of niet?quote:Op maandag 22 juni 2015 01:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Italië heeft juist door die vluchtelingen de EU meer dan ooit nodig.
Formuleer je vraag eens opnieuw, wellicht begrijp ik het dan.quote:Op maandag 22 juni 2015 01:32 schreef john2406 het volgende:
[..]
Volgens de regels van de EU moet italy ze toch inschrijven of niet?
Zijn ze er niet in zetten ze ze dan niet gewoon over de grens af?
Voor deze ene keer dan, het land waar de vluchtelingen aankomen moet ze toch registreren of niet?quote:Op maandag 22 juni 2015 01:34 schreef remlof het volgende:
[..]
Formuleer je vraag eens opnieuw, wellicht begrijp ik het dan.
Denken dat ik van d66 benquote:Op maandag 22 juni 2015 01:33 schreef 729Sinistra het volgende:
De aluhoedjes???Vent toch, je weet geen mallemoer af van wat er zich bij jouw om de hoek afspeelt. Studeren op kosten van mammie en pappie en uitgaan, champagne drinken en coke snuiven met je D66-vrienden is mss wel leuk maar je krijgt een vertekend beeld dat het allemaal wel heel reuze meevalt. Ga gewoon eens een dagje wandelen in Amsterdamse achterbuurten zoals Zuid-oost of naar de voedselbanken. Krijg je meteen de waanzin van het EU-beleid onder ogen of weet je wat nog beter bezoek Calais eens een keer met die honderden immigranten die wanhopig en met agressieve vechtlust Groot-Brittannië proberen te bereiken. Welkom in Europa... de dictatuur in wording!!1
quote:Op maandag 22 juni 2015 02:03 schreef 729Sinistra het volgende:
Schultenbrau? Ik drink wel wat anders hoor op een maandagmorgen. Uitkering? Ik heb in heel men werkcarriere in totaal nog geen maand uitkering genoten. Nou, da,s wat anders nietwaar beste eurofiel? het feit alleen al dat je eurosceptici ziet als werkloze paupers doet mij vermoeden dat je een of ander elitair studentje bent waarschijnlijk uit Utrecht of Amsterdam (mss afkomend uit de koeienstront van het donkerrode Friese Appelscha) die een lekker leventje leidt op de centjes van pappie en mammie. Ikzelf heb zelfs een redelijk hoog salaris, ga ook wel eens naar het concert en draag zoals vele intellectuelen een kunststof design-brilletje van Hugo Boss. Maar ik ben ondanks dat nog steeds geen eurofiel...
Werkt helemaal niet want er bestaat in tegenstelling tot de USA helemaal geen Europees volk!quote:Op zondag 21 juni 2015 23:39 schreef KoosVogels het volgende:
De EU werkt prima. Ja, er zijn problemen, maar dat komt door de economische crisis. En nee, die crisis is niet veroorzaakt door de EU.
Ook maar minder. Internationale handel is binnen de EU veel eenvoudiger en dus aantrekkelijker geworden.quote:Op zondag 21 juni 2015 23:58 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waar ze het voorheen ook aan verdienden b.v.?
Niemand hangt het volgens mij op aan de Euro. Het gaat om de interne markt waar een gezamenlijke munt een redelijk logisch uitvloeisel is.quote:Op maandag 22 juni 2015 00:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Halve waarheid mijn beste. Ook voor de gezamenlijke munt was er natuurlijk al volop handel.
De euro is in een jaar tijd een heel stuk duurder geworden ten opzichte van de dollar.quote:Op zondag 21 juni 2015 22:21 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Ja, iedereen met een werkend brein wist dat in 2010 natuurlijk al. Maar ondertussen pompt die export van de Duitsers wel lekker door, met die lage euro.
Als dat op basis van gelijkheid is zou dat misschien nog te verdedigen zijn, echter als landen wel willen meedoen, maar niet aan de spelregels houden moet je ze er uit trappen en niet pappen en nat houden met nog meer geld. Daarnaast is een eigen munt voor een land een belangrijk middel om concurrerend te zijn.quote:Op maandag 22 juni 2015 07:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Niemand hangt het volgens mij op aan de Euro. Het gaat om de interne markt waar een gezamenlijke munt een redelijk logisch uitvloeisel is.
Juni 2010 was de euro nog 1.45, zakte toen af naar de koers van Aug 2012 op iets meer dan 1,20, steeg toen weer tot net geen 1,40 in voorjaar 2014 en klapte naar 1,05 een paar maanden terug, staat nu op 1,13 nogwatquote:Op maandag 22 juni 2015 08:08 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De euro is in een jaar tijd een heel stuk duurder geworden ten opzichte van de dollar.
Integendeel juist.quote:Op maandag 22 juni 2015 08:08 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De euro is in een jaar tijd een heel stuk duurder geworden ten opzichte van de dollar.
quote:'Grieken bereid tot flinke concessies'
De Griekse regering is bereid tot dusver heilige huisjes omver te schoppen om ook na 30 juni financiële hulp te krijgen van zijn schuldeisers. Het vervroegde pensioen wordt grotendeels afgeschaft, er komt een btw-verhoging en rijke Grieken kunnen een extra belastingaanslag verwachten.
Dat meldden Griekse media maandag. Premier Alexis Tsipras diende afgelopen weekeinde een nieuw voorstel in dat maandag op een speciaal ingelaste eurotop wordt besproken. De ontmoeting in Brussel wordt gezien als een van de laatste mogelijkheden om een akkoord te bereiken en een bankroet van Griekenland af te wenden.
Details over wat Tsipras de ,,definitieve oplossing'' noemde, zijn niet bekendgemaakt. De kabinetschef van Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie, liet evenwel al weten dat het voorstel een ,,goede basis'' vormt voor de eurotop.
http://www.rtlnieuws.nl/e(...)ot-flinke-concessies
Sorry ik zat er helemaal naast. Ik zat teveel aan mijn eigen situatie te denken.quote:Op maandag 22 juni 2015 08:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Juni 2010 was de euro nog 1.45, zakte toen af naar de koers van Aug 2012 op iets meer dan 1,20, steeg toen weer tot net geen 1,40 in voorjaar 2014 en klapte naar 1,05 een paar maanden terug, staat nu op 1,13 nogwat
Afgelopen jaar is hij van 1,35 gezakt dus naar 1,13 en een beetje
Net of die in staat zijn om dat geld bij elkaar te leggen.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:53 schreef Cherna het volgende:
Ik denk dat Griekeland de Euro niet gaat verlaten. Ze hebben een leuke troef in handen waar wij als EU een enorme hekel aan hebben. Rusland en China.
We kunnen het ons doodeenoudig niet permitteren Griekenland aan zijn lot over te laten. De Grieken mogen geen export naar de Russen voeren. Dat zijn enorme verliezen voor de Grieken.
Gek genoeg verbieden we de Grieken ook maar iets aan hun economie te doen. Tja dan zul je moeten betalen.Al moeten we er onze laatste cent aan spenderen.
Ook de VS staat totaal niet te springen om Griekenland op te geven.
http://www.nu.nl/economie(...)eun-bij-rusland.html
Euro Export is spotgoedkoop, je vraagt je af waarom de economie niet boomtquote:Op maandag 22 juni 2015 10:10 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Sorry ik zat er helemaal naast. Ik zat teveel aan mijn eigen situatie te denken.
Wat vorig jaar om deze tijd nog US$ 400 kostte, kon ik kopen voor beneden de ¤ 300, en de afgelopen maanden was dat tussen ¤ 370 en de ¤ 380.
De Duitse export is inderdaad spotgoedkoop geworden,
Zal wel door het voorstel van Tsipras komen. Helaas zie ik liever geen positief nieuws, hoe raar het ook klinkt.quote:Op maandag 22 juni 2015 10:27 schreef crystal_meth het volgende:
DAX ruim 3% gestegen, nem aan dat er positief nieuws is betreffende Griekenland?
Hoe kunnen ze nou ineens zoveel concessies doen. Is dat wel te verantwoorden aan het volk?quote:Op maandag 22 juni 2015 10:29 schreef Infection het volgende:
[..]
Zal wel door het voorstel van Tsipras komen. Helaas zie ik liever geen positief nieuws, hoe raar het ook klinkt.
En maar blijven uitstellen.quote:Op maandag 22 juni 2015 10:31 schreef crystal_meth het volgende:
ECB verhoogt noodleningen ELA aan Griekenland maandag
Wat we de laatste weken/maanden hebben gezien is waarschijnlijk pokershow geweest tussen Griekenland en Europa. Het overgrote deel van Grieken wil in de euro blijven. Hij kan gewoon zeggen dat we geen andere keus hebben dan om wat concessies te doen om in de euro te blijven. En dat de concessies beter zijn dan wat Brussel eiste en dus beter dan is dan de ja-knikkers van de vorige regering.quote:Op maandag 22 juni 2015 10:42 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Hoe kunnen ze nou ineens zoveel concessies doen. Is dat wel te verantwoorden aan het volk?
Want ze schijten daar mee in een klap de complete achterban in de bek. Snap er inmiddels helemaal niets meer van.
Dat akkoord gaat er toch niet komen. Dit hele gedoe is erg voorspelbaar geworden.quote:Op maandag 22 juni 2015 11:07 schreef remlof het volgende:
MERKEL: AKKOORD MOET AL VOOR VANAVOND KLAARLIGGEN
De dag ziet er als volgt uit:
12.30 uur komen de ministers van Financiën van de eurozone bijeen.
15.00 uur komen ECB en het IMF bij elkaar met de vertegenwoordiging van de EU.
19.00 uur komen de regeringsleiders van de eurolanden in Brussel bij elkaar.
De Duitse bondskanselier Merkel zei gisteren dat die bijeenkomst in de avond uitdrukkelijk niet meer bedoeld is om te onderhandelen, maar dat er dan al op hoofdlijnen een akkoord moet liggen. De kabinetschef van Juncker heeft het gisteren door Tsipras gestuurde voorstel een "goede basis" genoemd voor het akkoord dat er moet komen.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ekenland-in-brussel/
Oh, dat had ik ff gemist. Jammerdebammer, wéér geen voedselpakketjes.quote:Op maandag 22 juni 2015 09:20 schreef L3gend het volgende:
Het lijkt erop dat de Grieken voor een deel toegeven aan Europa, ze schijnen toch te gaan bezuinigen op de pensioenen en de btw gaan voor een deel omhoog. Wat we de laatste weken/maanden hebben gezien is waarschijnlijk pokershow geweest tussen Griekenland en Europa
[..]
Dat verwacht ik ook.quote:Op maandag 22 juni 2015 11:17 schreef Infection het volgende:
[..]
Dat akkoord gaat er toch niet komen. Dit hele gedoe is erg voorspelbaar geworden.
Waarschijnlijk wordt er vanavond alsnog extra geld overgemaakt en binnenkort weer nieuwe gesprekken gehouden.
Als het geld beschikbaar gesteld wordt, is dat gewoon het akkoord...quote:Op maandag 22 juni 2015 11:17 schreef Infection het volgende:
[..]
Dat akkoord gaat er toch niet komen. Dit hele gedoe is erg voorspelbaar geworden.
Waarschijnlijk wordt er vanavond alsnog extra geld overgemaakt en binnenkort weer nieuwe gesprekken gehouden.
enkel, zo is het 'spel' nu eenmaal....quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:20 schreef RM-rf het volgende:
Is volgens mij vooral een mededeling die intern bedoeld is voor de Grieken... (griekse bevolking).
Om hen voor te bereiden op het accepteren van een akkoord met toch enige verdere bezunigingen en mogelijk een korting op de griekse pensioenen.
Ik verwacht eigenlijk nog altijd een politiek akkoord 'in de laatste minuut' en belangrijkste is vooral dat de griekse politici dan de indruk thuis kunnen verkopen dat ze de beste deal eruit gesleept hebben.
De eisen zullen grotendeels door de kredietgevers bepaald worden .. (..)
Erg voorspelbaar blijft de hele situatie...quote:Op maandag 22 juni 2015 11:53 schreef BarryOSeven het volgende:
Weet niet of we het door hebben maar zojuist de 3e kapitaal injectie van de ECB naar de Griekse banken gegaan.
Volgens mij heeft heel Griekenland nu een stapel euro's op zolder waar je u tegen zegt. Straks nog even dat akkoord van vanavond niet nakomen en ze hebben weer een stukje EU leeg gezogen.
Denken jullie dat het Griekse volk dit pikt:
Breaking News @BreakingNews · 34s34 seconds ago
Greece offers to raise retirement age to 67, set VAT at 23%, creditors likely to take days to respond
Ja echt hoe hedentendage politiek bedreven wordt.quote:Op maandag 22 juni 2015 12:00 schreef Infection het volgende:
[..]
Erg voorspelbaar blijft de hele situatie...
Eigenlijk zou het geld pas echt vrij moeten komen nadat Griekenland de voorstellen in wetgeving heeft omgezet die door het Griekse parlement ook daadwerkelijk is aangenomen.quote:Op maandag 22 juni 2015 11:53 schreef BarryOSeven het volgende:
Weet niet of we het door hebben maar zojuist de 3e kapitaal injectie van de ECB naar de Griekse banken gegaan.
Volgens mij heeft heel Griekenland nu een stapel euro's op zolder waar je u tegen zegt. Straks nog even dat akkoord van vanavond niet nakomen en ze hebben weer een stukje EU leeg gezogen.
Denken jullie dat het Griekse volk dit pikt:
Breaking News @BreakingNews · 34s34 seconds ago
Greece offers to raise retirement age to 67, set VAT at 23%, creditors likely to take days to respond
Mee eens, ben eigenlijk voorstander om gewoon een giga konvooi aan voedsel en medicijnen naar Griekenland te sturen. Alles om de lijdende burger te ontzien.quote:Op maandag 22 juni 2015 12:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Eigenlijk zou het geld pas echt vrij moeten komen nadat Griekenland de voorstellen in wetgeving heeft omgezet die door het Griekse parlement ook daadwerkelijk is aangenomen.
Maar die eis zal vast niet gesteld worden.
Precies. En zo blijft het een eeuwige kringloop waarmee wij (Europa) ons alleen maar verder de verdoemenis in helpen.quote:Op maandag 22 juni 2015 11:46 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Als het geld beschikbaar gesteld wordt, is dat gewoon het akkoord...
inderdaad is de crisis heel voorspelbaar geworden, ik voorspelde dit al een week terug:
[..]
enkel, zo is het 'spel' nu eenmaal....
De Griekse regering moet zich vooral tegenover haar eigen volk rechtvaardigen en dat doen ze door 'Europa' als de Boeman voor te stellen en zo moeilijk mogelijk te doen, om daarna te kunnen zeggen "Kijk maar, wij hebben ons allerbest gedaan, en alles eruit gehaald wat mogelijk was, maar 'Brussel' dwong die bezuinigingen af"...
Overigens precies hetzelfde zoals de nederlandse Regering in Den Haag ook erg graag 'Brussel' als Boeman voorstelt, en doet alsof die ons 'regels' opleggen, waarbij dan de nederlandse premier doet alsof hij in 'nachtelijke onderhandelingen' op het laatste moment 'speciale kortingen' kan bewerkstelligen en 'nederlandse belangen hiermee dient'. (maar ongemerkt instemt met een clausule die jaarlijkse herbereningen toestaat en ons eerder een paar honderd miljoen meer zal gaan kosten, die echter pas later berekent worden en pas _dan_ een probleem worden als 'onvoorziene nabetalingen'... allemaal een politiek 'verantwoordelijkheids-spelletje')
Dat is zoals het 'Europese Politieke spelletje' nu eenmaal gespeelt wordt, door de regeringen van de Lidstaten.. en kennelijk wil het Volk dit ook, want pogingen hierin veranderingen aan te brengen wordt vooral door 'europa-kritische' partijen fel bestreden (terwijl ik juist zelf zou denken dat 'euiropa-kritische partijen de EU zouden willen veranderen, versterken ze erder het Status-Quo van de achterkamertjespolitiek tussen de Lidstaten).
En idd, de griekenland crisis zal gewoon blijven doorgaan, met enige regelmaat zullen er politieke conflicten zijn over de mate van terugbetaling van de noodkredieten, welke voorwaarden er verder nog de grieken opgelegd worden en/of de grieken die bestaande afspraken opnieuw willen overleggen of opgeheven willen zien.
Het kan nu voorspeld worden dat zeker niet alle voorwaarden nu in een akkoord ook nagekomen zullen worden, vermoedelijk zullen de grieken al een half jaar later weer een hernieuwde onderhandeling zien....
Zeker als zoals nu zich lijkt te ontwikkelen, in de griekse economie de herstelkoers doorzet en de regering een begrotingsoverschot kan bereiken (en hiermee ofwel de schulden sneller aflossen of juist dat overschot gebruiken om de economie sneller te laten herstellen)... Sowieso lijken de grieken weer te gaan groeien qua economie in het komende jaar en zijn de periodes van teruggang voorbij, maar wel heeft griekenland nog een enorme werkloosheid (maar teven sterk gedaalde loonkosten, wat hun concurrentiepositie stevig versterkt heeft)
Nou ja, "binnen" - volgens mij kan Griekenland de lopende rekeningen intussen uit de belastingopbrengsten betalen. De nieuwe noodhulp dient vooral om oude noodhulp af te lossen.quote:Op maandag 22 juni 2015 12:09 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Mee eens, ben eigenlijk voorstander om gewoon een giga konvooi aan voedsel en medicijnen naar Griekenland te sturen. Alles om de lijdende burger te ontzien.
De politiek en de banken krijgen inderdaad dan pas geld als alles daadwerkelijk in werking is gesteld.
Wat er nu gebeurt is onhaalbaar, straks hebben we dat akkoord, Griekenland de poen. Griekse volk de straat op, beslissing teruggedraaid maar het geld is inmiddels alweer binnen.
En eigenlijk is het wederom gewoon uitstel van executie dus. Ben serieus benieuwd welke ellende we hier in Nederland weer gaan krijgen, de naheffingen zijn inmiddels op. Er moet weer wat verzonnen worden.quote:Op maandag 22 juni 2015 12:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou ja, "binnen" - volgens mij kan Griekenland de lopende rekeningen intussen uit de belastingopbrengsten betalen. De nieuwe noodhulp dient vooral om oude noodhulp af te lossen.
Eigenlijk gaat het dus ook helemaal nergens over.
dat zijn twee verschillende zaken.quote:Op maandag 22 juni 2015 12:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Eigenlijk zou het geld pas echt vrij moeten komen nadat Griekenland de voorstellen in wetgeving heeft omgezet die door het Griekse parlement ook daadwerkelijk is aangenomen.
Maar die eis zal vast niet gesteld worden.
En ook minder arbeidsintensief of niet, BTW hoeft niet terug gevraagd en in dat land waar het naar toe gaat niet meer betaald of wel?quote:Op maandag 22 juni 2015 07:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ook maar minder. Internationale handel is binnen de EU veel eenvoudiger en dus aantrekkelijker geworden.
Het gaat om investeringen ook met de hulp van China. Die azen natuurlijk op een haven daar in Griekenland.quote:Op maandag 22 juni 2015 10:22 schreef Chadi het volgende:
[..]
Net of die in staat zijn om dat geld bij elkaar te leggen.
Daar ben ik het mee eens, maar nou stel hoe zou het gaan met geld wat opgehaald wordt voor ontwikkelingshulp of bij rampen?quote:Op maandag 22 juni 2015 13:13 schreef Cherna het volgende:
[..]
Daarom denk ik al dat je Griekenland niet kunt laten vallen. Dat lijkt mij ook niet verstandig.
Je hoeft ze ook niet te laten vallen maar om ze koste wat kost binnen te houden vind ik niet.Wat voor verbeteringen zijn er geweest sinds de leningen?quote:Op maandag 22 juni 2015 13:13 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het gaat om investeringen ook met de hulp van China. Die azen natuurlijk op een haven daar in Griekenland.
Natuurlijk als het aan de westerse media ligt is zowel China als Rusland bijna failliet en stellen deze landen geen zak voor. Maar dat zullen we dan nog maar moeten afwachten.
Daarom denk ik al dat je Griekenland niet kunt laten vallen. Dat lijkt mij ook niet verstandig.
Ik ben geen financieel expert. Maar je kunt Griekenland niet laten vallen. Dat moeten we koste wat het kost op de rit krijgen. De energie die we in de Oekraïne steken kunnen we beter in Griekenland steken, om maar iets te noemen. Het behoort tot de EU en wil je de EU enigszins geloofwaardig maken en stabiel maken kun je Griekenland niet laten vallen. Ik moet er niet aan denken als de Russen en Chinezen een voet binnen de EU kunnen zetten door slecht te onderhandelen.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:20 schreef john2406 het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens, maar nou stel hoe zou het gaan met geld wat opgehaald wordt voor ontwikkelingshulp of bij rampen?
Zie er dan ook op toe dat het daar aankomt waar het zou behoren aan te komen, waar dat is kan ik niet beoordelen trouwens.
Dat is niet bij het volk in hun economie terecht gekomen, maar puur om banken te redden.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:23 schreef Chadi het volgende:
[..]
Je hoeft ze ook niet te laten vallen maar om ze koste wat kost binnen te houden vind ik niet.Wat voor verbeteringen zijn er geweest sinds de leningen?
Wat is hier nu waar van btw, weet iemand dat?quote:Niet de Grieken, Griekenland of de Griekse staat hebben wij ‘gered’, maar onze eigen banken hebben wij gered. Ruim 90 procent van de 240 miljard aan reddingskredieten is uiteindelijk terecht gekomen bij banken, grotendeels Nederlandse, Franse en vooral Duitse banken. Oftewel, de kredieten zijn gebruikt om private crediteuren in staat te stellen zich terug te trekken uit Griekse staatsobligaties en het eventuele faillissementsrisico in de schoot te werpen van Europese belastingbetalers. Klinkt bekend, niet?
Wil je geloofwaardig overkomen moet je ook grenzen stellen en je daar aan houden. Afspraken maken en je daaraan houden. Heel de EU gelijk trekken op alle gebieden. Geloofwaardig is de EU al lang niet meer. Uit te leggen aan de eigen achterban is het al lang niet meer.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:26 schreef Cherna het volgende:
k ben geen financieel expert. Maar je kunt Griekenland niet laten vallen. Dat moeten we koste wat het kost op de rit krijgen. De energie die we in de Oekraïne steken kunnen we beter in Griekenland steken, om maar iets te noemen. Het behoort tot de EU en wil je de EU enigszins geloofwaardig maken en stabiel maken kun je Griekenland niet laten vallen. Ik moet er niet aan denken als de Russen en Chinezen een voet binnen de EU kunnen zetten door slecht te onderhandelen.
Dat bedoel ik. We geven ze geld wat ze direct weer terug geven aan banken. Zo krijgen ze die economie toch nooit op gang.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:28 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat is niet bij het volk in hun economie terecht gekomen, maar puur om banken te redden.
Je steunt ze maar dan wel om je eigen fouten te herstellen. Dat is toch ook waanzin.
Uit de Standaard:quote:Op maandag 22 juni 2015 13:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat is hier nu waar van btw, weet iemand dat?
quote:De mythe
Al vijf jaar lang proberen we die Grieken diets te maken dat het nu maar eens gedaan moet zijn met hun uitgeefdwang. Helaas. Tijdens het debat met de Vlaamse partijvoorzitters in De Zevende Dag zei CD&V-kopman Wouter Beke gisteren dat de Grieken Europees geld hebben aangenomen en ‘de rest van de afspraken niet zijn nagekomen’.
De waarheid
Daar ging Beke wel heel kort door de bocht. De Grieken hebben de voorbije vijf jaar gigantisch bespaard. In 2009 zaten ze met een tekort op hun begroting van 15,6 procent. Dat hadden ze in 2014 teruggedrongen tot een tekort van 2,5 procent. Dat is ongezien. Een wereldprestatie. Ter vergelijking: in België hadden we ongeveer twintig jaar nodig om na een deficit van ruim 12 procent (onder premier Mark Eyskens in 1981) terug te keren naar een evenwicht op onze begroting (in het begin van deze eeuw).
De mythe
Sinds de Griekse regering in het voorjaar van 2010 om hulp kwam vragen, hebben de Europese Unie, de Europese Centrale Bank en het Internationaal Muntfonds al meer dan 250 miljard aan de Grieken gegeven.
De waarheid
De trojka heeft helemaal niets aan de Grieken ‘gegeven’. Sterker nog: de trojka heeft ook nauwelijks iets aan de Grieken geleend. De Griekse website Macropolis rekende begin dit jaar voor dat slechts 11 procent (elf!) van al dat geld – 27 miljard om precies te zijn – via de begroting bij de Grieken zelf is terechtgekomen. Al de rest werd op een of andere manier gebruikt om vooral Franse en Duitse banken, zoals BNP Paribas of Deutsche Bank, overeind te houden.
8 ‘Als ze onze recepten volgen, komt het wel goed’
De mythe
‘We hebben geloofwaardige maatregelen nodig’, zegt de Eurogroep-voorzitter Jeroen Dijsselbloem nu al maanden lang na elke vergadering van de Eurogroep. ‘Dan kan Griekenland verder uit het dal kruipen.’
De waarheid
In het verleden zijn de voorspellingen van de trojka nooit uitgekomen. In 2010 werd voorspeld dat de Griekse economie na een dip van 5 procent in 2012 weer zou beginnen te groeien. De gevolgen zijn bekend: het besparingsbeleid liet een kwart van het bbp verdampen, de werkloosheid schoot de hoogte in (naar 25 procent), de schuld explodeerde. De hoofdeconoom van het IMF gaf in een paper toe dat de negatieve effecten van besparingen op de groei zwaar onderschat waren.
In de Financial Times rekende de Europa-columnist Wolfgang Munchau vorige week voor dat de huidige plannen van Europa en het IMF (met onder meer bijkomende pensioenbesparingen en btw-verhogingen) het Griekse bbp met opnieuw 12 procent zullen doen krimpen. Volgens Munchau zal de Griekse schuld dan naar 200 procent van het bbp schieten. Als Tsipras dat goedkeurt, zo dacht Munchau, is niet alleen hij politiek dood. Dan is het – veel erger – ook boeken toe voor de Griekse economie.
Dat moeten de grieken zelf doen.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:30 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. We geven ze geld wat ze direct weer terug geven aan banken. Zo krijgen ze die economie toch nooit op gang.
De Griekse economie moet gestimuleerd worden. Lasten moeten ook daar verlicht worden. Wij kijken nu lijdzaam toe hoe ze eigenlijk steeds dieper in de stront geduwd worden.
Nou nee dan moet je je houden aan bepaalde regels waardoor het alsnog duurder wordt. In China kijkt niemand om naar dat leed.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:34 schreef Cherna het volgende:
Ipv van dat we productie naar China verplaatsen waarom niet naar Griekenland. Of zeg ik nu iets geks.
Waarmee?quote:Op maandag 22 juni 2015 13:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat moeten de grieken zelf doen.
Als iets duurder word maar daardoor de duurzaamheid omhoog schiet moeten we dat daar voor over hebben.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:35 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nou nee dan moet je je houden aan bepaalde regels waardoor het alsnog duurder wordt. In China kijkt niemand om naar dat leed.
Dus met 89% van die 250 miljard zijn Griekse staatsobligaties in het bezit van banken opgekocht door de Europese belastingbetaler.........quote:
Heb je het nu over een plan economie?quote:Op maandag 22 juni 2015 13:38 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als iets duurder word maar daardoor de duurzaamheid omhoog schiet moeten we dat daar voor over hebben.
Banken en pensioenfondsenquote:Op maandag 22 juni 2015 13:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus met 89% van die 250 miljard zijn staatsobligaties in het bezit van banken opgekocht door de Europese belastingbetaler.........
Wie zegt mij dat ze dat niet allang voorbij zijn?quote:Op maandag 22 juni 2015 13:26 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik moet er niet aan denken als de Russen en Chinezen een voet binnen de EU kunnen zetten door slecht te onderhandelen.
ABP had enkele miljarden aan Griekse staatsschulden in bezit. Dit is het pensioenfonds van de ambtenaren. Zij waren daar niet alleen inquote:Op maandag 22 juni 2015 13:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Pensioenfondsen hadden ook Griekse staatsobligaties gekocht?
En hadden we dus niet met geld van de Europese belastingbetaler die staatsobligaties opgekocht, dan was het ABP omgevallen? En daarom moesten we Griekenland "redden", maar in feite moesten we financiële instellingen als banken en pensioenfondsen redden. Griekenland boog in 5 jaar tijd een tekort op de begroting van 15,6% om in een tekort van 2,5%. Vervolgens kromp de Griekse economie met 25% en is het voor een groot deel van de bevolking nu een armenhuis, met een werkloosheid van 25% en jeugdwerkloosheid van 60%. Maar nog is dit niet genoeg, want in 2015 moeten ze god weet hoeveel terugbetalen aan rente en dat kunnen ze eenvoudigweg niet ophoesten........quote:Op maandag 22 juni 2015 13:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
ABP had enkele miljarden aan Griekse staatsschulden in bezit. Dit is het pensioenfonds van de ambtenaren.
Nee, tenzij je vind dat het verplaatsen van industrie onder plan economie valt. Maar zo zie ik dat niet. Ik heb het niet over quota's ingesteld door een overheid. Duurzaamheid als kwaliteit. Gewoon een goed product onder eerlijke omstandigheden maken.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je het nu over een plan economie?
Wij? Dat doen bedrijven, niet de overheid. Vandaar mijn vraag of je dit bedrijven in een soort van planeconomie wilt gaan opleggen.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:58 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee, tenzij je vind dat het verplaatsen van industrie onder plan economie valt. Maar zo zie ik dat niet. Ik heb het niet over quota's ingesteld door een overheid. Duurzaamheid als kwaliteit. Gewoon een goed product onder eerlijke omstandigheden maken.
We verplaatsen wel industrie naar het Oosten en China waarom niet naar Griekenland.
Zie bijvoorbeeld Dacia waar Renault in Roemenië behoorlijk heeft geïnvesteerd. Voor de lokale bevolking is dat een prima zaak. Kwalitatief is er niets mis met die auto als je de prijs bekijkt.
Laat ik het zo zeggen. ik zou liever zien dat er geïnvesteerd word in producten/productie dan in het schuiven van geld dat verdwijnt in de pockets van idioten en de bevolking de zure druiven kan plukken en als de schuldigen worden gezien van de crisis.
Ja en wie kunnen de kapitaalmarkt straks weer uit de goot helpen?quote:Op maandag 22 juni 2015 14:01 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, er is nooit belastinggeld voor het ESM gebruikt... De benodigde kredieten voor de noodkredieten worden verstrekt door de kapitaalmarkt.
De kredietleveranciers van het ESM zijn weer de Banken, Pensioenfondsen en ongeveer 25% is in eigendom van Hedgefondsen.
het interssante is dat dus vanaf 2012 de griekse staatschuld omgevormd is van een zeer risicovolle schuld die onder Griekse dekking en jurisprudentie viel, en bij een grieks staatsfaillisiement vermoedelijk niet goed meer inbaar was (en waarvoor vervolgens bv CDC-verzekeraars moesten opkomen; Merendeels amerikaanse Credit Default Swap-Instituten)..
naar een zeer 'solide' Waardepapier, die onder Internationaal Recht valt en de griekse regering zelf niks over te zeggen heeft maar waarbij het IMF het beheer voert... Ook bij een grieks faillisement, moet deze betaald blijven worden.
Dit artikel stelt dat de grote winnaars in juli 2012 eigenlijk de private investeerders waren, die veel zekerheden wonnen (overigens ook van rond de 49 miljard aan schuldpapieren moesten afzien maar dat dat eigenlijk een relatief 'licht' verlies was)
http://www.economonitor.c(...)-are-the-lucky-ones/
Het is eerder omgekeerd. Willen we de EU enigszins geloofwaardig en stabiel maken dan moet je Griekenland laten vallen. Wat de russen en chinezen betreft, als die centen meebrengen zijn ze welkom bij de politiek/corporate elite.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:26 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik ben geen financieel expert. Maar je kunt Griekenland niet laten vallen. Dat moeten we koste wat het kost op de rit krijgen. De energie die we in de Oekraïne steken kunnen we beter in Griekenland steken, om maar iets te noemen. Het behoort tot de EU en wil je de EU enigszins geloofwaardig maken en stabiel maken kun je Griekenland niet laten vallen. Ik moet er niet aan denken als de Russen en Chinezen een voet binnen de EU kunnen zetten door slecht te onderhandelen.
quote:'China steekt miljarden in EU-investeringsfonds'
zondag 14 juni 2015, 21:17
China gaat enkele miljarden investeren in het nieuwe Europese investeringsfonds dat vorig jaar werd aangekondigd. Naar verwachting zegt de Chinese overheid dit eind deze maand toe bij een bijeenkomst in Brussel, zo meldt persbureau Reuters zondag.
Het precieze bedrag waarmee China over de brug komt, moet nog worden vastgesteld. Het fonds krijgt in totaal een omvang van circa ¤ 21 mrd, waarmee voor ongeveer ¤ 315 mrd aan leningen kan worden verstrekt. Chinese banken zouden vooral geïnteresseerd zijn in telecom- en technologieprojecten, aldus Reuters.
Verbindingen
Waarschijnlijk verwacht China in ruil voor de bijdrage extra investeringen in Chinese projecten die de verbindingen over land tussen China en Europa moeten verbeteren.
Het Europese investeringsfonds is een plan van de voorzitter van de Europese Commissie, Jean-Claude Juncker. Eind mei werd hierover een principeakkoord bereikt tussen Brussel en de EU-lidstaten.
Nee, bedrijven zouden die initiatieven moeten nemen. Als ik over wij spreek bedoel ik niet een overheid. Je hebt gelijk dat dit niet duidelijk overkomt. Met wij bedoel ik de samenleving in zijn geheel. De steun die de Griekse overheid zou krijgen zouden zij voor subsidie kunnen gebruiken om industrie aan te trekken. Helaas moeten de Grieken de steun direct aan de Duitse, Nederlandse etc banken terug retourneren om de banken recht te houden. De grieken hebben dus nooit een cent gezien.quote:Op maandag 22 juni 2015 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wij? Dat doen bedrijven, niet de overheid. Vandaar mijn vraag of je dit bedrijven in een soort van planeconomie wilt gaan opleggen.
Als eentje die stap maakt gaan er meer vermoed ik?quote:Op maandag 22 juni 2015 14:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het is eerder omgekeerd. Willen we de EU enigszins geloofwaardig en stabiel maken dan moet je Griekenland laten vallen. Wat de russen en chinezen betreft, als die centen meebrengen zijn ze welkom bij de politiek/corporate elite.
[..]
Juncker zei van wel, de deal zag er goed uit zei hij vanmorgen nog!quote:Op maandag 22 juni 2015 14:08 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
http://www.telegraph.co.u(...)-11th-hour-deal.htmlThe Grieken zijn niet met nieuwe voorstellen gekomen...twitter:
Je moet bedrijven niet naar je toe trekken met Subsidies, kijk naar Nokia, je moet een goed vestigingsklimaat hebben voor bedrijven. Aangezien de griekse overheid zeer onbetrouwbaar is met afspraken, de werknemers nogal eens staken en er nogal eens rellen zijn met bijbehorende ellende is het niet een aantrekkelijk land om een fabriek neer te zetten.quote:Op maandag 22 juni 2015 14:07 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee, bedrijven zouden die initiatieven moeten nemen. De steun die de Griekse overheid zou krijgen zouden zij voor subsidie kunnen gebruiken om industrie aan te trekken. Helaas moeten de Grieken de steun direct aan de Duitse, Nederlandse etc banken terug retourneren om de banken recht te houden. De grieken hebben dus nooit een cent gezien.
We hebben de Grieken toegelaten terwijl het niet kon en proberen nu onze fout te verhalen op de Grieken.
quote:Op maandag 22 juni 2015 14:10 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Juncker zei van wel, de deal zag er goed uit zei hij vanmorgen nog!
NWS / 'Eurolanden moeten meer soevereiniteit inleveren'quote:Op maandag 22 juni 2015 14:11 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Schauble en het IMF hebben niks ontvangen.
De vraag is, van wanneer is die uitspraak van Schauble?quote:Op maandag 22 juni 2015 14:11 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Schauble en het IMF hebben niks ontvangen.
Subsidies en infra aanpassen om bedrijven aan te trekken is niets vreemd. Wij doen in NL niets anders.quote:Op maandag 22 juni 2015 14:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je moet bedrijven niet naar je toe trekken met Subsidies, kijk naar Nokia, je moet een goed vestigingsklimaat hebben voor bedrijven. Aangezien de griekse overheid zeer onbetrouwbaar is met afspraken, de werknemers nogal eens staken en er nogal eens rellen zijn met bijbehorende ellende is het niet een aantrekkelijk land om een fabriek neer te zetten.
Geruststellend, niet?quote:Op maandag 22 juni 2015 14:33 schreef Ryan3 het volgende:
Waar gaan al die miljarden heen, artikeltje NRC Q dd 20-02-2015.
http://www.nrcq.nl/2015/0(...)nlijk-aan-uitgegeven
Niemand die het echt weet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |