Oh de hele harde kern deed ineens mee? Complete onzin.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:18 schreef onlogisch het volgende:
De KNVB noemt de antisemitische spreekkoren die zondag door de harde kern van FC Utrecht werden gescandeerd tijdens de wedstrijd tegen Ajax 'verwerpelijk en weerzinwekkend'.
Ja tuurlijk Miel, dit is iets tussen Utrecht en de KNVB, Ajax heeft hier helemaal niets mee te maken toch?quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:18 schreef onlogisch het volgende:
Ajaxwoordvoerder Miel Brinkhuis laat weten te vertrouwen op de waarnemer van de KNVB. ,,Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat dit veel te ver gaat, maar als Ajax kunnen wij hier niet zoveel mee. Dit is echt iets tussen FC Utrecht en de KNVB.''
quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:36 schreef PBateman1978 het volgende:
Oh de hele harde kern deed ineens mee? Complete onzin.
Ja en? Dat zijn een paar honderd man max.quote:
Het lijkt me vrij relevant he.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:47 schreef dimmak het volgende:
Tuurlijk is het weer de schuld van de Ajacieden die zichzelf Jood noemen.
Je kan toch niet ontkennen dat men daardoor automatisch anti-joden cq anti-Ajax liedjes zal zingen?quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:47 schreef dimmak het volgende:
Tuurlijk is het weer de schuld van de Ajacieden die zichzelf Jood noemen.
Vind je? Dus als ik een donkere huidkleur heb is het mijn schuld als ik word uitgescholden voor neger?quote:
Goede vergelijking man!quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:50 schreef dimmak het volgende:
[..]
Vind je? Dus als ik een donkere huidkleur heb is het mijn schuld als ik word uitgescholden voor neger?
Zing lekker een liedje over dat alle Ajacieden homo zijn oid, maar meeste kneuzen van deze generatie zijn de oorlog alweer vergeten.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:49 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Je kan toch niet ontkennen dat men daardoor automatisch anti-joden cq anti-Ajax liedjes zal zingen?
Jezelf een neger noemen als je dat niet bent lokt wel reacties uit ja. Dat is de goede vergelijking.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:50 schreef dimmak het volgende:
[..]
Vind je? Dus als ik een donkere huidkleur heb is het mijn schuld als ik word uitgescholden voor neger?
quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:52 schreef dimmak het volgende:
[..]
Zing lekker een liedje over dat alle Ajacieden homo zijn oid, maar meeste kneuzen van deze generatie zijn de oorlog alweer vergeten.
Als supporters een liedje zingen over joden zingen ze een liedje over Ajacieden.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:52 schreef dimmak het volgende:
[..]
Zing lekker een liedje over dat alle Ajacieden homo zijn oid, maar meeste kneuzen van deze generatie zijn de oorlog alweer vergeten.
En dan zou het ok zijn als je "alle negers op de boot naar Amerika" zingt?quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:53 schreef Kreator het volgende:
[ afbeelding ]
NEGERS! NEGERS! WIJ ZIJN.....DE NEGERS UIT AMSTERDAM OLE OLE...
Natuurlijk wel, ken je geschiedenis man. De anti-Joodse spreekkoren waren er eerder dan de geuzennaam.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:51 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Goede vergelijking man!
Je kunt beter zeggen, als de Ajax supporters zichzelf clowns zouden noemen, denk je dan dat supporters van andere clubs alsnog anti-joden liedjes zingen?
Ah, vandaar de teksten over commando's, SS en gaskamers. Heeft veel met Ajacieden te maken, en weinig met Joden natuurlijk.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:55 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Als supporters een liedje zingen over joden zingen ze een liedje over Ajacieden.
Oh okee nou dan is het goed.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:01 schreef Silenus het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, ken je geschiedenis man. De anti-Joodse spreekkoren waren er eerder dan de geuzennaam.
Ken je geschiedenis man, jaarlijks bij jouw cluppie de meeste incidenten, over white trash gesproken.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:01 schreef Silenus het volgende:
Ah, vandaar de teksten over commando's, SS en gaskamers. Heeft veel met Ajacieden te maken, en weinig met Joden natuurlijk.
Het 'grappige' is dat je er natuurlijk niemand op het veld of in het uitvak mee kwetst. Eigenlijk kwets je er alleen mensen mee die al hun familie in de gaskamers hebben verloren. Niet dat al dat white trash van de Bunnikside dat door heeft natuurlijk, want die hebben meestal al moeite om tot 10 te tellen. Maar dat terzijde.
quote:Ajacieden noemen zichzelf Joden. Eind jaren ‘70 waren er in de Nederlandse stadions waar Ajax speelde steeds meer anti-Joodse spandoeken te zien, en anti-Joodse spreekkoren te horen. Dit komt doordat Ajax een Joodse achtergrond heeft (hieronder meer). Wanneer de tegenpartij naar het stadion moest lopen liep men onderweg door een Joodse wijk in Amsterdam-Oost. De eerdergenoemde Bunnikside wist Nederland te shockeren door een spandoek te maken met daarop Ajax, alleen waren de letters a afgebeeld als davidssterren, en de letter x als een hakenkruis. Later nog kwam dezelfde Bunnikside met de lugubere tekst: Adolf, hier lopen er nog 11, als jij ze niet vergast dan doen we het zelf. De F-Side ging als reactie hierop steeds meer Israëlische vlaggen gebruiken in het stadion, en adopteerde ‘joden’ als geuzennaam. Pas later begonnen de fans met het scanderen van de naam Joden.
Op het moment dat Ajax zich de geuzennaam jood aanmeet ga je anti-jodenliedjes krijgen. Dat is logisch. En die liedjes zijn dus ook niet anti-semitisch bedoeld, het is anti-Ajax bedoeld. Het heeft met Ajacieden te maken omdat Ajacieden zich joden noemen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:01 schreef Silenus het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, ken je geschiedenis man. De anti-Joodse spreekkoren waren er eerder dan de geuzennaam.
[..]
Ah, vandaar de teksten over commando's, SS en gaskamers. Heeft veel met Ajacieden te maken, en weinig met Joden natuurlijk.
Het 'grappige' is dat je er natuurlijk niemand op het veld of in het uitvak mee kwetst. Eigenlijk kwets je er alleen mensen mee die al hun familie in de gaskamers hebben verloren. Niet dat al dat white trash van de Bunnikside dat door heeft natuurlijk, want die hebben meestal al moeite om tot 10 te tellen. Maar dat terzijde.
Enige vorm van zelfreflectie ook zo te lezen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:47 schreef Da_Sandman het volgende:
De betekenis van de term geuzennaam is nogal ingewikkeld voor sommigen blijkt maar weer.
Nogmaals, fout. De geuzennaam is pas gekomen nadat er anti-jodenliedjes waren gezongen. In de jaren '70 waren die overigens van hetzelfde kaliber als het SS-liedje van zondag.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:11 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Op het moment dat Ajax zich de geuzennaam jood aanmeet ga je anti-jodenliedjes krijgen.
"He vieze kankerneger ze hadden je slaven-ouders nog harder moeten slaan in de 16e eeuw, vuile roetmop met je dikke lippen, ga terug naar je eigen land smerige Afrikaan." -Oh ik bedoel dit trouwens geenszins racistisch of discriminerend, maar je noemde jezelf zojuist een neger dus je lokte het ook een beetje uit.quote:Dat is logisch. En die liedjes zijn dus ook niet anti-semitisch bedoeld, het is anti-Ajax bedoeld. Het heeft met Ajacieden te maken omdat Ajacieden zich joden noemen.
Dat mensen zich er gekwetst door voelen is vervelend. En persoonlijk vind ik WOII-liedjes van weinig smaak getuigen.
Maar het is een moeilijk oplosbaar probleem. Mensen voelen zich gekwetst door wat zij vinden anti-semitische spreekkoren. Terwijl zij die dat zingen dat niet anti-semtisch bedoelen.
Onzin.quote:
Lachwekkend ook dat het uitvak tegenwoordig trommels meeneemt en niet verder komt dan Kanker Utrecht of Utrecht stelt niks voor.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:05 schreef Silenus het volgende:
Lachwekkend ook dat de Galgenwaard verder muisstil was op liedjes over de gaskamers na.
Tsja, de Utrecht-uitvakken in Nederland die bestaan uit gemiddeld 40 man zijn uiteraard een stuk indrukwekkender.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:07 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Lachwekkend ook dat het uitvak tegenwoordig trommels meeneemt en niet verder komt dan Kanker Utrecht of Utrecht stelt niks voor.
Dat lijkt me vrij evident ja.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:09 schreef Silenus het volgende:
[..]
Tsja, de Utrecht-uitvakken in Nederland die bestaan uit gemiddeld 40 man zijn uiteraard een stuk indrukwekkender.
Waar lees jij precies dat Ajax of supporters van Ajax hier een probleem van maken?quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:03 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Onzin.
Sowieso lachwekkend dat een Ajax-supporter zo wijst naar een andere club, jullie weten alles van beledigende spreekkoren en spandoeken.
quote:Ajaxwoordvoerder Miel Brinkhuis laat weten te vertrouwen op de waarnemer van de KNVB. ,,Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat dit veel te ver gaat, maar als Ajax kunnen wij hier niet zoveel mee. Dit is echt iets tussen FC Utrecht en de KNVB.''
Wat dacht je van in dit topic bijvoorbeeld? Met wie denk je dat ik aan een trolldiscussie bezig was?quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:11 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Waar lees jij precies dat Ajax of supporters van Ajax hier een probleem van maken?
[..]
Goede bron.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:12 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Wat dacht je van in dit topic bijvoorbeeld? Met wie denk je dat ik aan een trolldiscussie bezig was?
Absoluut absoluut.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:23 schreef Smoofie het volgende:
De redenatie van mensen hier is echt treurig. Het komt erop neer dat velen dit zeggen; Eigen schuld van een vrouw dat ze verkracht is, wat verwacht je anders als je een korte rok draagt.
Paupers.
Dit slaat al helemaal nergens op.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:23 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Absoluut absoluut.
Ik had me maar niet kaal moeten scheren, dan zou er ook geen Kanker Kanker worden gezongen.
Paupers.
quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:23 schreef Smoofie het volgende:
De redenatie van mensen hier is echt treurig. Het komt erop neer dat velen dit zeggen; Eigen schuld van een vrouw dat ze verkracht is, wat verwacht je anders als je een korte rok draagt.
Paupers.
De vergelijking zou kloppen als de man van de desbetreffende vrouw de week erop de vrouw van de 'korte rok roeper' zou verkrachten om vervolgens hetzelfde argument te gebruiken.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:23 schreef Smoofie het volgende:
Paupers.
Wat heeft dat nou weer te maken met het bagatelliseren van de spreekkoren van zondag en het 'goedpraten' ervan omdat Ajacieden zich joden noemen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:27 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Niet? Verklaar het verschil even voor me dan?
Wat heeft het verkrachten van een vrouw in vredesnaam te maken met beledigende spreekkoren in een voetbalstadion?quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:31 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Wat heeft dat nou weer te maken met het bagatelliseren van de spreekkoren van zondag en het 'goedpraten' ervan omdat Ajacieden zich joden noemen.
Buiten het feit dat het over Joden gaat is het gewoon tering dom, genoeg niet joodse nederlanders gedood door SS'ers.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:29 schreef Jovatov het volgende:
[..]
De vergelijking zou kloppen als de man van de desbetreffende vrouw de week erop de vrouw van de 'korte rok roeper' zou verkrachten om vervolgens hetzelfde argument te gebruiken.
Het is nu eenmaal een deel van de supporterscultuur om nare dingen te roepen. En plots als het over joden gaat, staat heel Nederland weer op zijn kop en moet het allemaal niet kunnen.
Laat gaan joh.
Zo, daar heeft niemand van terug.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:07 schreef Mani89 het volgende:
Die Utrecht supporters zijn antisemieten en iedereen die zich verwant voelt met die idioten moeten ze op de trein zetten naar Auschwitz. Om daar op excursie te gaan. Dan houden ze voortaan wel hun bek.
Ben je nou echt zo dom? Of ben ik hier nou zo slim?quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:32 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Wat heeft het verkrachten van een vrouw in vredesnaam te maken met beledigende spreekkoren in een voetbalstadion?
Net als die achterlijke 40-45 grapjes van Feyenoorders, heel Rotterdam is in die periode platgebombardeerdquote:Op dinsdag 7 april 2015 14:32 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Buiten het feit dat het over Joden gaat is het gewoon tering dom, genoeg niet joodse nederlanders gedood door SS'ers.
Wat heeft de SS en een gaskamer in hemelsnaam te maken met een voetbalwedstrijdje?quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:32 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Wat heeft het verkrachten van een vrouw in vredesnaam te maken met beledigende spreekkoren in een voetbalstadion?
Oh nu ben jij de slimme en ik de domme?quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:34 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Ben je nou echt zo dom? Of ben ik hier nou zo slim?
Nee serieus, het gaat om de manier van redeneren, dat had je wel door toch?
Wat heeft de 2e wereldoorlog er uberhaupt mee te maken he?quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:36 schreef Silenus het volgende:
[..]
Wat heeft de SS en een gaskamer in hemelsnaam te maken met een voetbalwedstrijdje?
Ontken ik niet.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:32 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Buiten het feit dat het over Joden gaat is het gewoon tering dom, genoeg niet joodse nederlanders gedood door SS'ers.
Wat ben jij aan het bagateliseren zegquote:Op dinsdag 7 april 2015 14:39 schreef PBateman1978 het volgende:
Volgend weekend zullen er in verschillende Nederlandse voetbalstadions ook weer beledigende spreekkoren te horen zijn
[..]
Oh nu ben jij de slimme en ik de domme?
Waarom die vergelijking er uberhaupt bij halen als het alleen maar om de redenatie ging dan?
Sowieso blijf ik het echt lachwekkend vinden dat Ajax fans hier zo verbaasd komen doen, je hoort 2-wekelijks in je eigen stadion ook vanalles dat beledigend is, maar dan zie ik je niet roepen op dit forum?
[..]
Wat heeft de 2e wereldoorlog er uberhaupt mee te maken he?
[ afbeelding ]
Het is ''bagatelliseren'' en dat doe ik nergens.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:44 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Wat ben jij aan het bagateliseren zegzat je ook lekker doorgesnoven in de Galgenwaard ofzo dir weekend?
Waarom stel je bij iedereen een wedervraag? En wat hoor je zoal in de Arena dan? Volgens mij geen anti-semitische spreekkoren.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:46 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Het is ''bagatelliseren'' en dat doe ik nergens.
Nee ik zat niet lekker doorgesnoven in de Galgenwaard, ik zat gewoon in de Galgenwaard. En jij? Waar was jij ?
Het is inderdaad allemaal de schuld van Ajacieden die zichzelf Joden noemen en het heeft helemaal niets te maken met die leeghoofden op de Bunnikside iddquote:Op dinsdag 7 april 2015 12:49 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Je kan toch niet ontkennen dat men daardoor automatisch anti-joden cq anti-Ajax liedjes zal zingen?
Laten we gewoon eens realistisch zijn en uitspreken dat in elk stadion in Nederland bevolkingsgroepen worden beledigd. Of het nou homo's zijn, mensen met kanker, joden, negers, (geestelijk) gehandicapten etc.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:49 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Waarom stel je bij iedereen een wedervraag? En wat hoor je zoal in de Arena dan? Volgens mij geen anti-semitische spreekkoren.
Ik geef Ajax niet de schuld. Ik leg alleen uit waarom er anti-jodenliedjes gezongen worden (wat dus eigenlijk anti-ajaxliedjes zijn).quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:53 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Het is inderdaad allemaal de schuld van Ajacieden die zichzelf Joden noemen en het heeft helemaal niets te maken met die leeghoofden op de Bunnikside idd_!!!!!
Ze staan daar gewoon jodenverbrandingen te eren manquote:Op dinsdag 7 april 2015 14:29 schreef Jovatov het volgende:
En plots als het over joden gaat, staat heel Nederland weer op zijn kop en moet het allemaal niet kunnen.
Ja, en kanker-opmerkingen in het stadion worden door een beetje weldenkend persoon ook gewoon afgekeurd maar daar gaat het hier toch niet om? De zoveelste bagatelliserende opmerking van je. Chapeauquote:Op dinsdag 7 april 2015 14:55 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Laten we gewoon eens realistisch zijn en uitspreken dat in elk stadion in Nederland bevolkingsgroepen worden beledigd. Of het nou homo's zijn, mensen met kanker, joden, negers, (geestelijk) gehandicapten etc.
Je snapt het écht niet he.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:58 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja, en kanker-opmerkingen in het stadion worden door een beetje weldenkend persoon ook gewoon afgekeurd maar daar gaat het hier toch niet om? De zoveelste bagatelliserende opmerking van je. Chapeau
"Mijn vader zat bij de commando's, mijn moeder bij de SS en samen verbranden ze Joden, want Joden die branden het best!" heeft inderdaad niets met anti-semitisme te makenquote:Op dinsdag 7 april 2015 14:44 schreef Jovatov het volgende:
Over anti-semitisme gaat dit niet. Dus laat dan die stichting anti-semitisme stichting er zich gewoon buiten houden.
is gewoon ludiekquote:Op dinsdag 7 april 2015 15:01 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
"Mijn vader zat bij de commando's, mijn moeder bij de SS en samen verbranden ze Joden, want Joden die branden het best!" heeft inderdaad niets met anti-semitisme te maken!!!
Nee. Hij geeft aan dat Ajacieden zichzelf Joden noemen omdat ze eerst voor Jood werden uitgescholden. Maar een leuke poging wel verder.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:47 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Enige vorm van zelfreflectie ook zo te lezen.
Hmhm ja goed verhaal.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:00 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Je snapt het écht niet he.
Mooi geweest ook, succes nog met de selectieve verontwaardiging hier.
Dit wordt gescandeerd in de context van een voetbalwedstrijd tegen een voetbalclub waarvan de supporters de geuzennaam 'Joden' aanhangen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:01 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
"Mijn vader zat bij de commando's, mijn moeder bij de SS en samen verbranden ze Joden, want Joden die branden het best!" heeft inderdaad niets met anti-semitisme te maken!!!
Hoe zou dat toch komen....quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:57 schreef Silenus het volgende:
[..]
Nogmaals, fout. De geuzennaam is pas gekomen nadat er anti-jodenliedjes waren gezongen. In de jaren '70 waren die overigens van hetzelfde kaliber als het SS-liedje van zondag.
Jezus man, als je die vergelijking wilt maken, zul je op zijn minst toch een paar kankerpatiënten dood moeten wensen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:00 schreef PBateman1978 het volgende:
KWF Kankerbestrijding doet aangifte tegen Ajax vanwege de pro-Kanker spreekkoren die zondag klonken tijdens de uitwedstrijd tegen FC Utrecht. De stichting wil dat het Openbaar Ministerie de voetbalclub strafrechtelijk vervolgt.
Ajax is volgens de advocaat van de stichting medeplichtig aan de beledigende uitingen, omdat zondag in het stadion van FC Utrecht niets is gedaan om ze te stoppen. "Kanker Utrecht Kanker Utrecht", zongen de supporters in stadion de Galgenwaard.
"Wij zijn van mening dat Ajax de boosdoeners via de meegereisde stewards tot de orde had moeten roepen en als dat niet zou werken, in overleg met de scheidsrechter de wedstrijd had moeten staken", aldus woordvoerder Marsja Meijer van de stichting KWF. Zij wijst erop dat schelden met kanker beneden alle peil is en dat Ajax zich daar medeschuldig aan heeft gemaakt door daar niet tegen op te treden.
Het gaat er ook niet om dat dat deel supporters extreem-racistisch is.Het gaat erom dat je zoiets niet moet willen uitstralen. Anti-semitisme of nietquote:Op dinsdag 7 april 2015 15:06 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Dit wordt gescandeerd in de context van een voetbalwedstrijd tegen een voetbalclub waarvan de supporters de geuzennaam 'Joden' aanhangen.
Daarmee wil ik die Ajax-supporters niet de schuld geven (zoiets van eigen schuld dikke bult). Maar dat betekent wel dat je in deze context deze teksten niet anti-semitisch bedoeld zijn. Deze teksten zijn niet bedoeld voor de Joden die met een keppeltje op zaterdags de synagoge bezoeken. Deze teksten zijn bedoeld tegen de Ajax-supporters. Het heeft dus niets met anti-semitisme te maken.
Het heeft met een supporterscultuur te maken waarbij spreekkoren al jaar en dag en langs alle velden over grenzen heengaan. Dat is de cultuur. Vindt ervan wat je vindt, maar met antisemtisme heeft het niets te maken. Het is bedoeld als ajax-haat, niet als haat voor het joodse volk.
Kerel, ben je verstandelijk beperkt ofzo?quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:06 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Dit wordt gescandeerd in de context van een voetbalwedstrijd tegen een voetbalclub waarvan de supporters de geuzennaam 'Joden' aanhangen.
Daarmee wil ik die Ajax-supporters niet de schuld geven (zoiets van eigen schuld dikke bult). Maar dat betekent wel dat je in deze context deze teksten niet anti-semitisch bedoeld zijn. Deze teksten zijn niet bedoeld voor de Joden die met een keppeltje op zaterdags de synagoge bezoeken. Deze teksten zijn bedoeld tegen de Ajax-supporters. Het heeft dus niets met anti-semitisme te maken.
Het heeft met een supporterscultuur te maken waarbij spreekkoren al jaar en dag en langs alle velden over grenzen heengaan. Dat is de cultuur. Vindt ervan wat je vindt, maar met antisemtisme heeft het niets te maken. Het is bedoeld als ajax-haat, niet als haat voor het joodse volk.
Als Utrecht supporters echt zo anti-semitisch zijn, zouden ze deze teksten op zaterdag wel bij de synagoge staan roepen, in plaats van in een voetbalstadion.
Dus hier zeg je eigenlijk zelf al dat het 'Joden' niet eens van Ajax zelf afkomstig is? Oké.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:08 schreef Kreator het volgende:
[..]
Hoe zou dat toch komen....
Voordat Ajax in 1918 landskampioen werd, was het Amsterdamse Blauw-Wit veel populairder dan Ajax. Pas toen de joodse gemeenschap (veel) geld gaf werd Ajax populair in Amsterdam, vooral bij joden. Rond die tijd moesten de uitsupporters altijd met de paardentram dwars door de joodse wijk naar het Ajaxstadion. Luidkeels scandeerden ze dan "we gaan naar de jodenclub toe". Hierdoor kregen de supporters van Ajax de benaming "joden".
Om je eerste vraag te beantwoorden: Nee, ik ben niet verstandelijk beperkt.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:12 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Kerel, ben je verstandelijk beperkt ofzo?
"JAAAA HAMAS HAMAS ALLE JODEN AAN HET GAS MIJN MOEDER ZAT BIJ DE SS WANT JODEN BRANDEN HET BEST HIHAHO"
PS: dit is alleen tegen Ajax gericht, absoluut NIET anti-semitisch en hoort gewoon bij de supporterscultuur in het voetbal (wat op zichzelf al absoluut niet misselijkmakend is), dus je doet het er maar mee.
Idd, wie windt zich nu op als die dood wordt gewenst of als er op een afgrijselijke manier verwezen wordt naar een gigantische massamoord jegens zijn ras en dat dan ook nog eens in een tijd waar haat tegen dat ras weer hoogtij viert? Niemand toch?quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:04 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Je kan tegenwoordig je kont niet keren zonder op de lange tenen van een jood te trappen.
Maar het maakt geen ene neuk uit hoe Utrecht-supporters het bedoelenquote:Op dinsdag 7 april 2015 15:14 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Om je eerste vraag te beantwoorden: Nee, ik ben niet verstandelijk beperkt.
Nogmaals. Als het niet tegen Ajax gericht was zouden ze het elke week bij de synagoge staan zingen. Maar nee, ze zingen het alleen als Ajax op bezoek komt.
Daar trek ik de conclusie uit dat het niet anti-semitisch bedoeld is maar anti-Ajax. Lijkt me wel een logische conclusie, of niet?
Idd, want ajax noemt zichzelf Joden en wij zijn verstandelijk beperkt, dus als we dan roepen dat we Joden verbranden is dat totaal niet anti-semitisch want wij zijn verstandelijk beperkt en snappen niet dat dat beledigend voor Joden is.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:14 schreef Jovatov het volgende:
Daar trek ik de conclusie uit dat het niet anti-semitisch bedoeld is maar anti-Ajax. Lijkt me wel een logische conclusie, of niet?
"Rond die tijd moesten de uitsupporters altijd met de paardentram dwars door de joodse wijk naar het Ajaxstadion. Luidkeels scandeerden ze dan "we gaan naar de jodenclub toe". Hierdoor kregen de supporters van Ajax de benaming "joden"."quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:16 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ze scandeerden het zelf hč.
Zie edit. Verkeerd gelezen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:17 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
"Rond die tijd moesten de uitsupporters altijd met de paardentram dwars door de joodse wijk naar het Ajaxstadion. Luidkeels scandeerden ze dan "we gaan naar de jodenclub toe". Hierdoor kregen de supporters van Ajax de benaming "joden"."
Volgens je eigen citaat waren het dus de uitsupporters.
Maar dit is niet zo heel relevant verder.
Voor dat laatste moet je bij de plaatselijke moskee gaan demonstreren.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:15 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Idd, wie windt zich nu op als die dood wordt gewenst of als er op een afgrijselijke manier verwezen wordt naar een gigantische massamoord jegens zijn ras en dat dan ook nog eens in een tijd waar haat tegen dat ras weer hoogtij viert? Niemand toch?
Jawel. Dat maakt wel uit. Maar je maakt het pijnpunt wel duidelijk.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:16 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Maar het maakt geen ene neuk uit hoe Utrecht-supporters het bedoelen
Dat is niet zo heel erg relevant verder, maar toch bedankt voor je bijdrage.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:18 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Voor dat laatste moet je bij de plaatselijke moskee gaan demonstreren.
Ja, dus?quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:08 schreef Kreator het volgende:
[..]
Hoe zou dat toch komen....
Voordat Ajax in 1918 landskampioen werd, was het Amsterdamse Blauw-Wit veel populairder dan Ajax. Pas toen de joodse gemeenschap (veel) geld gaf werd Ajax populair in Amsterdam, vooral bij joden. Rond die tijd moesten de uitsupporters altijd met de paardentram dwars door de joodse wijk naar het Ajaxstadion. Luidkeels scandeerden ze dan "we gaan naar de jodenclub toe". Hierdoor kregen de supporters van Ajax de benaming "joden".
Welke achterlijke heeft dit verzonnen? Dan heb je maximaal de verstandelijke vermogens van een borrelnootje, SS rijmt totaal niet op best...quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:01 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
"Mijn vader zat bij de commando's, mijn moeder bij de SS en samen verbranden ze Joden, want Joden die branden het best!"
In het Utregs wel.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:23 schreef Deshain het volgende:
[..]
Welke achterlijke heeft dit verzonnen? Dan heb je maximaal de verstandelijke vermogens van een borrelnootje, SS rijmt totaal niet op best...
wedstrijd overspelenquote:'Laat Utrecht-Ajax overspelen na de antisemitische spreekkoren'
AMSTERDAM -
De KNVB moet Utrecht-Ajax laten overspelen vanwege de anti-Joodse spreekkoren tijdens de wedstrijd afgelopen zondag. Die oproep doet advocaat en voorzitter van Federatief Joods Nederland (FJN) Herman Loonstein. Ook doet hij aangifte tegen de KNVB, FC Utrecht en de daders.
„Als de KNVB een daad wil stellen dan laat de bond de wedstrijd overspelen”, aldus Loonstein. Volgens hem zou dat het signaal zijn dat de bond de spreekkoren „ook echt erg vindt”.
Volgens Loonstein is de maat „dusdanig vol” dat actie nodig is. De KNVB is er volgens Loonstein verantwoordelijk voor dat de spreekkoren door konden gaan. „De bond had in moeten grijpen tijdens de wedstrijd, maar heeft dat niet gedaan”.
Eerder op dinsdag liet de Stichting Bestrijding Antisemitisme weten aangifte te doen tegen FC Utrecht. De voetbalclub is volgens de advocaat van de stichting medeplichtig aan de antisemitische uitingen, omdat zondag in het stadion van FC Utrecht niets is gedaan om ze te stoppen.
„Wij zijn van mening dat Utrecht de boosdoeners via de speaker tot de orde had moeten roepen en als dat niet zou werken, in overleg met de scheidsrechter de wedstrijd had moeten staken”, aldus woordvoerder Hans Knoop van de Stichting Bestrijding Antisemitisme (BAN).
Hij wijst erop dat antisemitisme strafbaar is en dat FC Utrecht zich daar medeschuldig aan heeft gemaakt door daar als gastheer niet tegen op te treden.
De BAN won in 2011 een kort geding tegen ADO Den Haag. Toen bepaalde de rechter dat de Haagse club onmiddellijk moet ingrijpen als er vanaf de tribunes antisemitische spreekkoren klinken.
http://www.telegraaf.nl/t(...)x_overspelen___.html
Ik zag laatst zelfs een reisverslag voorbij komen op internet van 020'ers die naar israel waren afgereisd in het kader van een onbeduidende voetbalwedstrijd tussen twee israelische clubs...quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:25 schreef Lastpost het volgende:
Met een jodenvlaggetje zwaaien en jezelf superjood noemen is gelukkig niet stupide als niet-jood zijnde.
Maakt die spreekkoren er niet fraaier op trouwens.
Je hebt het en wie niet springt die is geen jood na de 0-1 gemist?quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:22 schreef Silenus het volgende:
Overigens stond ik zondag zelf in het uitvak en kan ik me -bedenk ik me nu- niet eens herinneren dat uit het uitvak het woord 'Joden' is gekomen. Volgens mij namelijk niet.
Altijd lachen met die joodse belangengroepen. Gespeend van enige feitenkennis denken ze het verloop van de voetbalcompetitie wel even aan te kunnen passen.quote:
quote:
Als het aan de belangengroepen ligt, zou de tweede wereldoorlog ook opnieuw moeten worden over gespeeldquote:
Raar he dat ze zich aangesproken voelen als er grappen gemaakt worden over de ergste gebeurtenis in de joodse geschiedenis.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:32 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Altijd lachen met die joodse belanggroepen. Gespeend van enige feitenkennis denken ze het verloop van de voetbalcompetitie wel even aan te kunnen passen.
Herman Loonstein is de enige ajacied die nog in een kampioenschap gelooft, mits er drie punten gehaald zouden zijn gisteren natuurlijk.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:38 schreef Lastpost het volgende:
Wat verandert het overspelen aan dat antisemitische aspect dan? Of is de joodse gemeenschap daarbij gebaat?
Zou toch prachtig zijn als Utrecht er dan met de volle buit vandoor gaat.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:39 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Herman Loonstein is de enige ajacied die nog in een kampioenschap gelooft, mits er drie punten gehaald zouden zijn gisteren natuurlijk.
Ik praat niets goed, want ik vind supporters die 2e wereld oorlog liedjes zingen om andere supporters te kwetsen mongolide. Maar ik vind het net zo mongolide om jezelf een jood te noemen als je niet joods bent en dan kun je wel zeggen dat je het afgelopen weekend niet hebt gehoord, maar het is toch algemeen bekend dat de Amsterdamse schuimbekjes zichzelf jood noemen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:22 schreef Silenus het volgende:
Dat gelul dat die spreekkoren wel zouden stoppen als de geuzennaam verdwijnt is een absolute gotspe.Dat is gewoon het goedpraten van je eigen stupide gedrag. Overigens stond ik zondag zelf in het uitvak en kan ik me -bedenk ik me nu- niet eens herinneren dat uit het uitvak het woord 'Joden' is gekomen. Volgens mij namelijk niet.
De hatelijke opmerkingen en spandoeken waren er eerder, niet dat iets van dit alles relevant is overigens.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:42 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik praat niets goed, want ik vind supporters die 2e wereld oorlog liedjes zingen om andere supporters te kwetsen mongolide. Maar ik vind het net zo mongolide om jezelf een jood te noemen als je niet joods bent en dan kun je wel zeggen dat je het afgelopen weekend niet hebt gehoord, maar het is toch algemeen bekend dat de Amsterdamse schuimbekjes zichzelf jood noemen.
Maakt het niet minder mongolide om jezelf dan maar jood te gaan noemen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 16:45 schreef Jibberwism het volgende:
De hatelijke opmerkingen en spandoeken waren er eerder,
Traditie blahblah. Ik ben er ooit mee opgegroeid. Deel van de Ajax mores, net als vroeger het anti-Duitse sentiment onlosmakelijk verbonden was met de Nederlandse supporterscultuur.quote:Op dinsdag 7 april 2015 16:47 schreef Kreator het volgende:
[..]
Maakt het niet minder mongolide om jezelf dan maar jood te gaan noemen.
quote:CIDI: herkenningsapparatuur clubs verplichten
AMSTERDAM -
Voetbalclubs zouden verplicht camera's en geluidsherkenningsapparatuur moeten installeren waarmee deelnemers aan spreekkoren kunnen worden geďdentificeerd. Dat stelt het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI) dinsdag na de antisemitische spreekkoren tijdens de wedstrijd FC Utrecht-Ajax.
Thuisspelende clubs kunnen volgens de organisatie met dat soort apparatuur ingrijpen bij racistische en antisemitische scheldkoren tijdens en na voetbalwedstrijden. „Snel optreden en streng straffen werkt”, stelt het CIDI, dat verwijst naar ADO Den Haag, dat zulke apparatuur in het stadion heeft.
Het CIDI juicht het toe dat FC Utrecht maatregelen wil nemen tegen de daders. „Zowel voetbalclubs als de KNVB kunnen daders voor stadionverboden voordragen. Het is van groot belang duidelijke grenzen te stellen en overtreders streng te straffen.”
Haha inderdaad, was sowieso een aanfluiting, van beide kanten.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:29 schreef Silenus het volgende:
Zo alsjeblieft niet zeg, 90 minuten was al erg genoeg voor deze parodie op topvoetbal.
Sjaal voor je bek, klaar.quote:Op dinsdag 7 april 2015 18:30 schreef Happel het volgende:
[..]
Dat doen ze nu ook al.
Ze zijn echt wel in staat om er nu al mensen uit te halen.
AMSTERDAM -
Voetbalclubs zouden verplicht camera's en geluidsherkenningsapparatuur moeten installeren waarmee deelnemers aan spreekkoren kunnen worden geďdentificeerd. Dat stelt het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI) dinsdag na de antisemitische spreekkoren tijdens de wedstrijd FC Utrecht-Ajax.
Thuisspelende clubs kunnen volgens de organisatie met dat soort apparatuur ingrijpen bij racistische en antisemitische scheldkoren tijdens en na voetbalwedstrijden. „Snel optreden en streng straffen werkt”, stelt het CIDI, dat verwijst naar ADO Den Haag, dat zulke apparatuur in het stadion heeft.
Het CIDI juicht het toe dat FC Utrecht maatregelen wil nemen tegen de daders. „Zowel voetbalclubs als de KNVB kunnen daders voor stadionverboden voordragen. Het is van groot belang duidelijke grenzen te stellen en overtreders streng te straffen.”
http://www.telegraaf.nl/b(...)s_verplichten__.html
AMSTERDAM -
Bij ADO Den Haag is er al gezichtsherkenning. 'Happy Crowd Control' noemen ze het.quote:Op dinsdag 7 april 2015 23:24 schreef bamibij het volgende:
Nog een paar jaar en je moet door een irisscanner voordat je naar binnen mag...en dat is precies de dag dat ik lekker naar m'n amateurclubje ga kijken ipv naar Feyenoord.. voetbal gaat kapot
Meen je niet... is dat een soort camera met automatische gezichtsherkenning via een database ofzo?quote:Op dinsdag 7 april 2015 23:25 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Bij ADO Den Haag is er al gezichtsherkenning. 'Happy Crowd Control' noemen ze het.
Juist wel. Je zegt zelf dat dit erg is omdat anti-semitisme blijkbaar weer terugkomt en daar kan ik me op zich wel in vinden maar dat komt niet van deze supporters die tegen Ajax zingen. Daarom is het een beetje jammer dat dit altijd zo terugkeert in deze discussie. Dit is geen anti-semitisme maar het is wel op z'n minst belachelijk dom.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:21 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dat is niet zo heel erg relevant verder, maar toch bedankt voor je bijdrage.
Ja wel camera's voor vuurwerk e.d., maar toch niet obv geluiden die worden gemaakt mensen eruit pikken?quote:Op dinsdag 7 april 2015 18:30 schreef Happel het volgende:
[..]
Dat doen ze nu ook al.
Ze zijn echt wel in staat om er nu al mensen uit te halen.
Over een kleine minderheid die het verpest gesproken zegquote:
Doel je nu op Joden?quote:Op woensdag 8 april 2015 08:52 schreef Jibberwism het volgende:
[..]
Over een kleine minderheid die het verpest gesproken zeg
In ieder geval die.quote:
Die camera's staan continue op het publiek gericht, dus het is echt wel mogelijk om tijdens een spreekkoor mensen eruit te pikken.quote:Op woensdag 8 april 2015 08:49 schreef H.FR het volgende:
[..]
Ja wel camera's voor vuurwerk e.d., maar toch niet obv geluiden die worden gemaakt mensen eruit pikken?
Is wel van een iets andere orde natuurlijk.quote:Op woensdag 8 april 2015 10:06 schreef pokkerdepok het volgende:
100 man...
paar jaar geleden, toen ik voor het laatst in galgenwaard was, stond het halve stadion te springen- wie niet springt die is een jood
misschien, maar ik wordt er wel een beetje misselijk van. zo dom.quote:Op woensdag 8 april 2015 10:07 schreef Jibberwism het volgende:
[..]
Is wel van een iets andere orde natuurlijk.
Bij het maken van een club card wordt je gezicht gescand en als je het stadion inkomt doen ze dit weer.quote:Op woensdag 8 april 2015 10:07 schreef bamibij het volgende:
Iemand die weet wat die happy crowd control precies is?
Allemaal ritualistische symboliek.quote:Op woensdag 8 april 2015 10:10 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
misschien, maar ik wordt er wel een beetje misselijk van. zo dom.
Ik hoorde het zondag ook nog hoor, mannetje of 1200 denk ik zo.quote:Op woensdag 8 april 2015 10:10 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
Ik word ook misselijk van mensen die ik wordt typen. Zo dom.quote:Op woensdag 8 april 2015 10:10 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
Daar zit je toch falikant mis, makker.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:01 schreef Silenus het volgende:
[..]
Blijf je nou krampachtig je geuzennaam verdedigen joh?quote:Op woensdag 8 april 2015 12:40 schreef Silenus het volgende:
Ik heb het toch niet over 'Hamas', ik heb het over de eerste anti-Joodse spreekkoren. De Hamas is pas in de jaren '80 opgericht, nogal wiedes dat daar in de jaren '70 nog niet over werd gezongen.
pff.. nou ja, beter een spelnazi dan een anti-joden nazi....quote:Op woensdag 8 april 2015 11:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ik word ook misselijk van mensen die ik wordt typen. Zo dom.
wie niet springt die is een jood? ...geen jood dan, denk ik?quote:Op woensdag 8 april 2015 10:46 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Ik hoorde het zondag ook nog hoor, mannetje of 1200 denk ik zo.
In het uitvak....
Niet relevant, als je je zo ontzettend op zit te winden over dat liedje van zondag dan moet je een kerel zijn en daarbij direct toegeven dat als men wil dat zulke spreekkoren compleet worden uitgeband je dan ook die geuzennaam op moet heffen.quote:Op woensdag 8 april 2015 12:56 schreef Silenus het volgende:
Daar is weinig 'krampachtig' aan, alle bronnen geven me gelijk. Snap ook niet wat er dan zogenaamd hypocriet aan moet zijn.
Het begon met antisemitische spandoeken, daarna kwam de geuzennaam. Daarom heet het ook een geuzennaam, dit is niet bepaald hogere wiskunde allemaal.
Niet het verschil weten dat het ene strafbaar is bij wet en het andere niet.quote:Op woensdag 8 april 2015 13:01 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Niet relevant, als je je zo ontzettend op zit te winden over dat liedje van zondag dan moet je een kerel zijn en daarbij direct toegeven dat als men wil dat zulke spreekkoren compleet worden uitgeband je dan ook die geuzennaam op moet heffen.
quote:De beste spreekkoren beginnen doorgaans als een klein, intiem onderonsje. Iemand heeft al wat biertjes op en roept iets geks. Zijn buurman maakt er een lollig, eenregelig liedje van. Een andere buurman schaaft het refrein wat bij, en voor je het weet rolt het gezang als een sneeuwbal van de tribunes, steeds ietsje harder.
,,Toet toet boing boing Jody Lukoki.''
,,Wat een talent!''
,,Kijk hem eens hard gaan - achter de bal aan.''
,,Jody Lukoki, wat een talent!''
Een goed spreekkoor mag best flauw zijn, of een tikkeltje infantiel, mits er maar een droogkomische twist in zit. Iedereen moet het mee kunnen zingen, dus verwacht vooral geen ingewikkelde composities of diepzinnige teksten.
Op de melodie van 'Give it up' van KC & The Sunshine Band bijvoorbeeld: ,,Waarom gaat die jongen niet opzij? Ken-nie van der Weg, Van der Weg, Ken-nie van der Weheg!''
Soms slaat een goed spreekkoor helemaal - of bijna - nergens op. Afgelopen weekend stond Bradford City met 0-3 voor, op bezoek bij Doncaster Rovers. Het was een vrolijke boel in het uitvak, toen een Bradford City-fan met een vettige English pie de tribune op kwam lopen.
Zijn vrienden zagen het - en begonnen er subiet een melig liedje over te zingen. ,,He's eating a pie! He's eating a pie!'' (Melodie: 'Pop goes the world' van Men Without Hats. Zoek maar op.)
De grap was: al snel begon iedereen in het vak mee te zingen. Elk nieuwe spreekkoor ging na verloop van tijd alleen nog maar over die ene supporter met zijn pie, steeds in een andere variant.
,,Has he got some sauce?'', riep er dan iemand, benieuwd of er ook saus op de pie zat. En ja hoor, daar zongen duizenden Bradford City-fans mee, wijzend naar de pie-etende, vrolijk meedansende supporter in het middelpunt.
,,Has he got some sauce? Has he got some sauce? Has he got some saaaaauce!?''
Uiteraard, nergens begrijpen ze de kracht van een goed spreekkoor beter dan in Engeland, en het fijne is: vrijwel altijd balanceren ze er feilloos op de dunne lijn tussen gemeen en grappig. Zelden tot nooit gaat het over ziektes, of over de Tweede Wereldoorlog.
Een spreekkoor mag soms best een beetje beledigend zijn, zolang er maar wat te lachen valt. Groot-Brittannië heeft een rijke, onuitputtelijke traditie van dit soort liedjes, terug te vinden in speciale boekbundels en op websites, die voetbalgezang documenteren als een soort eigentijdse variant op folkmuziek.
Ontelbaar zijn de klassiekers. Over Jason Lee, een oud-voetballer van Nottingham Forest met een soort rastastaartje op zijn hoofd: ,,He's got a pineapple on his head.''
Over Andy Goram, de Glasgow Rangers-keeper die aan een lichte vorm van schizofrenie leed: ,,There's only two Andy Gorams!''
Juist in Nederland is het vrij triest gesteld met het goede spreekkoor. In de tegenwoordig zo populaire ultra-cultuur, waarbij supporters vooral lang en onophoudelijk proberen te zingen, is weinig tot geen ruimte voor humor, laat staan voor een vleugje zelfspot.
Altijd dezelfde monotone melodietjes. Altijd die quasi-ernst. Altijd die mislukte, stoer bedoelde imitaties van Argentijns volksgezang.
Toen ik gisteren op Twitter een kleine oproep plaatste, kwamen er best een paar geinige voorbeelden voorbij van geslaagde, oud-Hollandse spreekkoren, maar rondom onze velden zijn ze erg zeldzaam.
,,Pieter Huistra, je moeder is een Fries'', bij SC Heerenveen-FC Groningen. ,,Vis, vis, vis, alles stinkt naar vis'' bij Telstar. Of bij FC Dordrecht, geleend uit Engeland: ,,You're nothing special, we lose every week!''
Vrijwel altijd als het in ons land over spreekkoren gaat, is er net een wedstrijd stilgelegd. Vaak is Ajax zojuist op bezoek geweest in Utrecht, Rotterdam of Den Haag, en alwéér klonken er weerzinwekkende, dieptreurige liedjes over Joden en gaskamers.
Soms gaat het om tientallen idioten, soms om honderden. Steeds klinkt daarna dezelfde zielige reflex van 'ja maar hullie begonnen', ten teken dat wij een nogal sneu volkje zijn geworden.
Dat is het punt niet pik.quote:Op woensdag 8 april 2015 13:03 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Niet het verschil weten dat het ene strafbaar is bij wet en het andere niet.
moet jij weten dat je jezelf neger gaat noemen. Maakt jou niet verantwoordelijk dat een andere bevolkingsgroep beledigd wordt als een andere groep negers begint uit te scheldenquote:Op woensdag 8 april 2015 13:16 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet pik.
Weet je, misschien moeten wij als FC Utrecht supporters onszelf gewoon ''negers'' gaan noemen.
We zijn het niet, tenminste, veel niet... Maar we doen het toch! Krijgen we daarna regelmatig te horen dat we ''kankernegers'' zijn en weet ik veel wat. Kwets je ook een bevolkingsgroep mee.
Moet allemaal kunnen toch Henkie? Is tenslotte niet strafbaar volgens de wet hi ha ho.
Het is goed met je, lees anders ff waar ik op reageerde....quote:Op woensdag 8 april 2015 13:39 schreef Afhaalchinees het volgende:
[..]
moet jij weten dat je jezelf neger gaat noemen. Maakt jou niet verantwoordelijk dat een andere bevolkingsgroep beledigd wordt als een andere groep negers begint uit te schelden
Je bedoelt waarschijnlijk kankerdebiel.quote:
Ik sta er ook van versteld wat voor spellingsfouten mensen maken. Bijvoorbeeld hij is groter dan ik of is het hij is groter als mij?quote:Op woensdag 8 april 2015 11:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ik word ook misselijk van mensen die ik wordt typen. Zo dom.
Hij is groter als ik.quote:Op woensdag 8 april 2015 15:31 schreef miep63 het volgende:
[..]
Ik sta er ook van versteld wat voor spellingsfouten mensen maken. Bijvoorbeeld hij is groter dan ik of is het hij is groter als mij?
Ik zal je een voorbeeld geven:quote:
Neuheu bijdehand. Nou maak je er een ander zin van.quote:Op woensdag 8 april 2015 15:41 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ik zal je een voorbeeld geven:
Hij is groter als ik er aan trek.
Groter dan ik.quote:Op woensdag 8 april 2015 15:31 schreef miep63 het volgende:
[..]
Ik sta er ook van versteld wat voor spellingsfouten mensen maken. Bijvoorbeeld hij is groter dan ik of is het hij is groter als mij?
Er is al lang excuses gemaakt door de diverse partijen. Feit is dat het simpelweg niet gehoord is, ook door bijvoorbeeld mij niet. En ik hoor vrijwel alles omdat ik naast de BS zit. Dus is het niet gek dat OM, politie, KNVB, scheidsrechter en weet ik wie meer het niet gehoord hebben en dus geen actie konden ondernemen. Ik mag toch hopen dat het tegenwoordig niet strafbaar is als je geen actie onderneemt omdat je niet weet dat er iets gebeurt?quote:Op donderdag 9 april 2015 10:17 schreef Gnittoo het volgende:
dit soort reacties wekken alleen maar irritatie op. ze hadden beter hun afkeer kunnen uitspreken over de spreekkoren en verwijzen naar politie/OM ipv zo door te drammen.
Dat deden de Utrechtsupporters in dezenquote:Op donderdag 9 april 2015 10:21 schreef Lokale_Notabele het volgende:
De joden zullen tot het einde der tijden de holocaust er aan de haren bij blijven slepen
Gelukkig zijn de meeste mensen wel voor rede vatbaar en gaan we ook weer normaal om met de Duitse buren.quote:Op donderdag 9 april 2015 10:21 schreef Lokale_Notabele het volgende:
De joden zullen tot het einde der tijden de holocaust er aan de haren bij blijven slepen als ze hun zin niet krijgen. Zo rechtvaardigen ze ook het bombarderen van Palestijnse scholen en ziekenhuizen. Ze voelen zich boven de wet verheven.
In dit geval wel ja, maar bij ieder meningsverschil wat we met de joodse gemeenschap hebben menen ze in hun recht te staan omdat hun de holocaust aangedaan is. Zo rechtvaardigt israel ook alles wat ze doen. Geen enkel ander land komt ermee weg om scholen en ziekenhuizen te bombarderen.quote:Op donderdag 9 april 2015 10:26 schreef BrunodeBruineBeer het volgende:
[..]
Dat deden de Utrechtsupporters in dezen
Kap gewoon met jezelf joden noemen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?quote:Op donderdag 9 april 2015 10:33 schreef Silenus het volgende:
Kap gewoon met liedjes over gasovens, holocaust, bombardementen en kanker. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
De Palastijnen zijn vast ook geen lieverdjes. Moet eerlijk zeggen dat ik niet genoeg op de hoogte ben om een goed oordeel te vellen, ik weet alleen dat het daar altijd hommelus is en dat dat moet ophouden.quote:Op donderdag 9 april 2015 10:33 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
In dit geval wel ja, maar bij ieder meningsverschil wat we met de joodse gemeenschap hebben menen ze in hun recht te staan omdat hun de holocaust aangedaan is. Zo rechtvaardigt israel ook alles wat ze doen. Geen enkel ander land komt ermee weg om scholen en ziekenhuizen te bombarderen.
Waarom zou ik? Wat geeft jou het recht om dan een liedje over gaskamers te zingen?quote:Op donderdag 9 april 2015 10:39 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Kap gewoon met jezelf joden noemen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
Hoe kom jij er bij dat ik liedjes over gaskamers zing? Mafkees. Je moet echt nodig die hersenpan van je eens na laten kijken dwaas.quote:Op donderdag 9 april 2015 10:42 schreef Silenus het volgende:
[..]
Waarom zou ik? Wat geeft jou het recht om dan een liedje over gaskamers te zingen?
alle buitenlanders het land uitsturen dan is er ook geen racisme meerquote:Op donderdag 9 april 2015 10:52 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Hoe kom jij er bij dat ik liedjes over gaskamers zing? Mafkees. Je moet echt nodig die hersenpan van je eens na laten kijken dwaas.
Oorzaak - gevolg. Pak eerst de oorzaak aan en dan het gevolg. Want zonder oorzaak is er al geen gevolg meer. Is waarschijnlijk moeilijk te snappen voor je, omdat je jezelf dan niet meer in de slachtofferrol kan plaatsen. Tijd dat je opgroeit.
Ik wist na al die jaren FOK wel dat je nogal een downie bent, maar nu zak je wederom door de ondergrens.quote:Op donderdag 9 april 2015 10:52 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Hoe kom jij er bij dat ik liedjes over gaskamers zing? Mafkees. Je moet echt nodig die hersenpan van je eens na laten kijken dwaas.
Oorzaak - gevolg. Pak eerst de oorzaak aan en dan het gevolg. Want zonder oorzaak is er al geen gevolg meer. Is waarschijnlijk moeilijk te snappen voor je, omdat je jezelf dan niet meer in de slachtofferrol kan plaatsen. Tijd dat je opgroeit.
Nee, want dan zou je alle Ajax supporters (en Joden) moeten omleggen. Absurde gedachte die alleen in absurde hersenpannen kan ontspringen.quote:Op donderdag 9 april 2015 10:55 schreef Tyron het volgende:
[..]
alle buitenlanders het land uitsturen dan is er ook geen racisme meer
ja toch
oorzaak - gevolg
over boerenverstand beginnen wanneer je supporters aan het verdedigen bent die zingen over het verbranden van jodenquote:Op donderdag 9 april 2015 11:02 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nee, want dan zou je alle Ajax supporters (en Joden) moeten omleggen. Absurde gedachte die alleen in absurde hersenpannen kan ontspringen. Maar had eerlijk gezegd niet anders van je verwacht, het boerenverstand is altijd al middelmatig geweest.
Als Ajax supporters stoppen met zich Joden noemen en Marokkanen stoppen om bij elke wissewasje 'RACISME!' te roepen dan heb je de oorzaken al weggenomen en kan je aan de gevolgen gaan werken.
quote:Op donderdag 9 april 2015 10:59 schreef Silenus het volgende:
Je oorzaak-gevolg-redenatie slaat natuurlijk kant noch wal. Volgens jouw redenatie is het de schuld van een vrouw met een rokje dat ze verkracht wordt, van de homo's die hand in hand lopen dat ze in elkaar worden geslagen en van Joden met een keppeltje die in Haagse moslimwijken worden bespuugd. Welkom in de Middeleeuwen.
Zeker. Ik zou zo graag voor 020 willen zijn. Dan mag je dit gewoon op je website zetten:quote:Op donderdag 9 april 2015 11:06 schreef Tyron het volgende:
[..]
over boerenverstand beginnen wanneer je supporters aan het verdedigen bent die zingen over het verbranden van joden
jij bent net zo triest als die pbateman
wie zegt dat ik dat goedkeur dan? dit topic gaat over de spreekkoren tijdens fc utrecht - ajax, stop eens met dat wijzen naar anderen als een klein kindjequote:Op donderdag 9 april 2015 11:10 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Zeker. Ik zou zo graag voor 020 willen zijn. Dan mag je dit gewoon op je website zetten:
[ afbeelding ]
En dan beginnen over andere clubs, lachwekkend
Ik zeg dat jij dat goedkeurt. Net zoals ik blijkbaar spreekkoren met kanker en Joden goed zou keuren volgens silenus.quote:Op donderdag 9 april 2015 11:11 schreef Tyron het volgende:
[..]
wie zegt dat ik dat goedkeur dan? dit topic gaat over de spreekkoren tijdens fc utrecht - ajax, stop eens met dat wijzen naar anderen als een klein kindje
jij bent die supporters aan het verdedigen met je calimero gewijs "maar julliequote:Op donderdag 9 april 2015 11:13 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik zeg dat jij dat goedkeurt. Net zoals ik blijkbaar spreekkoren met kanker en Joden goed zou keuren volgens silenus.
Mijn popcorn is al op, ik ga even nieuwe halen want dit lijkt nog wel even door te gaan.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:52 schreef Grifte het volgende:
Dit gaat weer een goed popcorn-topic worden
Op intelligentie zal ik je niet betrappen, hoofdletters en punten zijn al te ingewikkeld.quote:Op donderdag 9 april 2015 11:15 schreef Tyron het volgende:
[..]
jij bent die supporters aan het verdedigen met je calimero gewijs "maar jullie", ik zou het nooit opnemen voor debielen die zulke plaatjes maken
heeft misschien ook een beetje met intelligentie te maken
Het wordt eindelijk gezellig, bepaalde lieden doen er alles aan om zichzelf weer in de slachtoffer rol te plaatsen in plaats van verantwoording te nemenquote:Op donderdag 9 april 2015 11:20 schreef Max23 het volgende:
[..]
Mijn popcorn is al op, ik ga even nieuwe halen want dit lijkt nog wel even door te gaan.
dat doe ik wel wanneer het nodig is, een debiel zoals jou verdient die kleine moeite nietquote:Op donderdag 9 april 2015 11:22 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Op intelligentie zal ik je niet betrappen, hoofdletters en punten zijn al te ingewikkeld.
Enquote:Onderzoek KNVB,
Zondagmiddag net na de wedstrijd was ik vooral opgetogen, net niet verloren en weinig tot geen spreekkoren. Althans in mijn beleving, even dat kinderachtige hamasgedoe en iets onduidelijks over ik dacht een “mes”, maar ik had niet de indruk dat het erger of extremer was dan anders integendeel het was vrij rustig. Zelfs enkele heren die ik sprak, beiden met een keurige KNVB stropdas vonden dat het rustig verlopen was. Het was ook rustig die zondag, de speaker werd niet door de 4-de man gemaand iets om te roepen en in de rapportage is met geen woord gerept over onvolkomenheden.
Er lang rustig bleef het niet, een onverlaat was zo dom geweest een bepaald filmpje op internet te knallen, de tekst zal ik hier niet herhalen, maar totaal verwerpelijk en zeker ondertiteld kan zo iets hard binnen komen. Sander Schomaker van het pulpkrantje Metro zag zijn kans schoon en verspreide dit filmpje over de Nederlandse huiskamers. Het filmpje maken is natuurlijk dom, maar zo’n filmpje verspreiden en onder ogen brengen van mensen die traumatische schade hebben is in mijn ogen ook niet erg kies. Zie het als het maken van kinderporno, volstrekt onaanvaardbaar, maar het verspreiden van dit soort vuilnis is ook de verspreider aan te rekenen. Het verspreiden van dit soort filmpjes raakt sommige mensen diep en alleen al om deze reden heeft onze club er wijs aan gedaan afstand te nemen en excuses aan te bieden. Hoewel je in mijn ogen niet verantwoordelijk bent, kun je je wel verantwoordelijk voelen. Nu de druk groot is voelt de KNVB zich ook geroepen iets te moeten roep toeteren.
Als er een clubje is dat niet thuis geeft is het wel de KNVB. Op internet circuleren al enige jaren exact dezelfde filmpjes, bij de wedstrijd Groningen-AZ, 18-9-2014, VVV-Roda, 14-12-2010 en bij PSV 2013, wat heeft de KNVB hier aan gedaan?… inderdaad niks.
Dat diverse Joodse Organisaties het verwerpelijk vinden kan ik goed begrijpen, ze hebben gelijk. Mensen beledigen hoort niet op de voetbalvelden thuis.
Wat dat betreft sluit ik me volledig aan bij het kort geding dat de Stichting Bestrijding Antisemitisme (BAN) aanspande tegen de KNVB op 24-07-2014. “Ban” had de voorzieningenrechter gevraagd de KNVB te gelasten tegen elk spreekkoor in stadions waarin het woord “jood” of “joden” op te treden. Helaas voor BAN en eigenlijk heel Nederland had de voorzieningenrechter hier een andere mening over, en een min of meer tevreden KNVB sloot zich hier uiteraard op aan.
De KNVB die spreekkoren met het woord “jood” of “joden” in stadions toe staat is veel te verwijten. Een KNVB die eerst niets waar neemt, en later na het zien van een filmpje op internet actie onderneemt is gewoon laf. Onder druk van de media het braafste jongetje van de klas uit hangen, terwijl de bond er zelf een grote janboel van gemaakt heeft. Voetbal is nu eenmaal een afspiegeling van de maatschappij, de KNVB dient te zorgen voor duidelijk regels. In mijn ogen is het niet kies te zingen over mensen van een ander huidskleur, gehandicapten, overledenen, bombardementen en ook over Joden. Maar de regelgeving moet komen van de KNVB, het woord “jood” of “joden” uit de stadions bannen was een prima stap in de goede richting geweest. Maar de KNVB houdt blijkbaar niet van oplossingen en regels, in achterkamertjes bekonkelen hoe men zich nu weer kan redden lijkt het belangrijkste doel.
Koninklijke voetbal bond, u bent hoofdverantwoordelijke, u bent niet ingegaan op het verzoek van de Stichting Bestrijding Antisemitisme, u staat toe dat het woord “jood” en “joden” in spreekkoren gebruikt wordt. Als Koninklijke Bond bent u een slap aftreksel van een vereniging die de belangen van het Nederlandse voetbal zou moeten verdedigen.
Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond, kom met regels, verbied het woord “Jood” en “Joden” verbied elke verwijzing naar vuurwerkrampen, verbied onsmakelijke spreekkoren over bommen op Rotterdam, verbied het scanderen van kanker, en zo zijn er nog wel een paar.
KNVB geef ons het voetbal terug en stop met die toneelstukjes, als bond sta je voor lul en laat je ons in de steek.
Een bezorgde FCU supporter
Veel leesplezier.quote:COLUMN - Utereg me stadje, daar gebeurt van allerhand. ’t Bruis an alle kant, in ’t hartje van ’t land
Als de zon uitbundig schijnt, mag ik graag in stadion Galgenwaard vertoeven. De collega’s die er vaker komen, weten waarom. Daar staat namelijk de perstribune met het grootste aantal zonuren van Nederland.
Geroutineerd halen de Utrecht-watchers het enige attribuut tevoorschijn wat er werkelijk toe doet: een zonnebril. Een pen? Ach, veel te schrijven valt er eigenlijk niet. De zon en het vertoonde spel hebben één ding gemeen: er recht inkijken doet pijn aan de ogen. Verder is het vooral van belang de oren open te zetten, want inderdaad: er gebeurt van allerhand.
En dan heb ik het niet over die authentieke worstverkoper die over de tribunes dwaalt met zo'n prachtige warmhoudinstallatie over z’n schouder. 'Waardeloos', meende een collega uit zijn mond op te vangen, maar het was toch echt 'Warremewos', op z’n Uteregs.
En ook niet over het moment dat de thuisploeg met twaalf man opereerde omdat de reeds gewisselde Edouard Duplan terug het veld weer in hobbelde, in de veronderstelling dat z’n team was gedecimeerd tot een tiental.
Trommelvliezen
Nee, het ging ook niet over de martelgang van Frank de Boer die geen heropleving bespeurde in de prestaties van z’n discipelen, zelfs niet in een weekend waarin lijden en wederopstanding leidende thema’s vormden.
Zelfs de tonen van de plaatselijke kweelband Kensington masseerden de trommelvliezen in vergelijking met wat er elders in het stadion op vocaal gebied werd aangeheven.
Op de Bunnikside verrezen namelijk spreekkoren die het daglicht niet kunnen velen. Hamas, Hamas,alle joden aan het gas kreeg ik zelf nog mee, teksten van nog weerzinwekkender aard werden me een dag later voorgeschoteld via de collega’s van Metro.
Mijn vader zat bij de commando’s
Mijn moeder bij de SS
Samen verbrandden zij joden
Want joden die branden het best
Hersencellen
De zieke geesten die deze zinnen achter elkaar hebben gezet en luidkeels ten gehore brachten, waren zo trots op het resultaat dat ze het op Tweede Paasdag ook nog eens op YouTube plaatsten. Als de tekst eenmaal tot je doordringt, verschijnt als vanzelf het kippenvel op de armen. Hoeveel hersencellen zitten er in een hoofd dat dit soort teksten uitbraakt?
Uiteraard zat FC Utrecht ermee in zijn maag en bood het namens de club excuses aan en uiteraard schreeuwde de buitenwereld moord en brand over dit walgelijke stukje samenzang.
Op dinsdag buitelden zo ongeveer alle maatschappelijke instanties over elkaar heen om er schande van te spreken, om aangifte te doen, om een onderzoek aan te kondigen of om Kamervragen te stellen.
Want zo gaat het namelijk altijd in de nastoot van dit soort uitwassen. En die fikse boete van de KNVB kunnen we ook uittekenen. Waarmee je uiteraard het probleem niet oplost, want overal waar Ajax verschijnt, bestaat er een kans op antisemitische uitlatingen.
Collaborateurs
Want daar zit natuurlijk ook een onderdeel van het probleem. Ajax-fans die zich om een of andere reden met het joodse volk vereenzelvigen. Er zijn verschillende studies geweest naar het hoe en waarom, maar niemand kan echt verklaren waarom het zo is. In het verleden hebben bestuurders als Uri Coronel zich groen en geel geërgerd aan deze totaal misplaatste en ongefundeerde uitingen.
Hoe hard ze het ook zingend en wel of niet springend mogen beweren: Ajax ís geen jodenclub. Nooit geweest ook, in de oorlog al helemaal niet. Lees het maar na in Simon Kupers standaardwerk Ajax, the Dutch, the War waaruit blijkt dat er bij de club in die donkere periode geen ander beleid werd gevoerd dan bij vergelijkbare verenigingen. En net als elders werden veel collaborateurs na de oorlog weer vrolijk als lid aangenomen.
Soms lijkt het er sterk op dat het enkel gaat om het uitlokken van dit soort trieste reacties zoals afgelopen zondag in Utrecht. Want als de harde kern van Ajax zich blauw zou verven en als smurfen uitgedost de tribunes zou betreden, zou de tegenreactie ook enkel van Gargamel-achtige allure zijn.
Zolang Ajax-supporters zich zonder enige reden blijven afficheren als joden, kun je dit soort spreekkoren, hoe weerzinwekkend en afkeurenswaardig ook, blijven verwachten.
Door: NU.nl/Edwin Struis
Er valt niet zoveel meer te reageren.quote:Op donderdag 9 april 2015 11:25 schreef Tyron het volgende:
[..]
dat doe ik wel wanneer het nodig is, een debiel zoals jou verdient die kleine moeite niet
en goede topic change trouwens als je even niet meer weet hoe je moet reageren
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 9 april 2015 11:26 schreef Max23 het volgende:
Maar als fans van ajax of Feyenoord nou iets over de PSV fans gaan zingen. Krijgen we dan een protest van boeren?als er gezongen zou worden dat alle boeren verbrand en dood moeten dan zou dat wel erg triest en laag zijn, maarja dan moeten zij zich maar geen boeren noemen heSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
wat een logica
Ah, dus nu is de reden ineens of iemand het vrijwillig is of niet?quote:Op donderdag 9 april 2015 11:08 schreef Tha_Duck het volgende:
Sinds wanneer kiest een homo er voor om homo te zijn bijvoorbeeld? Dat is geen keuze. Jezelf Jood noemen terwijl je dat niet bent en omdat je dat tof vind is een keuze.
quote:Op donderdag 9 april 2015 11:22 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Op intelligentie zal ik je niet betrappen, hoofdletters en punten zijn al te ingewikkeld.
quote:
quote:
I rest my case.quote:
Wederom een aanname van een verstandelijk beperkt persoon. Ik heb die liedjes al lang veroordeeld. Ik zou niet weten waarom niet.quote:Op donderdag 9 april 2015 11:28 schreef Silenus het volgende:
[..]
Ah, dus nu is de reden ineens of iemand het vrijwillig is of niet?Is het nou echt zo moeilijk voor je om liedjes over gaskamers te veroordelen, zonder direct als een kleine kleuter zaken van 5 jaar geleden erbij te halen die helemaal niets met deze discussie te maken hebben?
Wat is er mis met 'hommelus'??????quote:I rest my case.
Blijft een moeilijk verhaal, maar wat origineels verzinnen blijkbaar ook, want jezelf een afstammeling van een SSer noemen is toch ook niet bijster slim.quote:Op donderdag 9 april 2015 11:28 schreef indiaantje89 het volgende:
Mensen dood of ziektes wensen![]()
Maar ben het er best wel mee eens om te kijken naar dat Joden gedoe van Ajax. En niet eens om deze discussie. Veel joden zijn er ook niet altijd even blij mee heb ik begrepen. Coronel had dit destijds ook al een keer opgeroepen volegns mij.
Heel origineel is het niet, want naar mijn weten niet in Utrecht bedacht. Maar buiten dat, jezelf als afstammeling van een SS'er neerzetten is bijzonder dom te noemen zelfs.quote:Op donderdag 9 april 2015 11:36 schreef Tarado het volgende:
[..]
Blijft een moeilijk verhaal, maar wat origineels verzinnen blijkbaar ook, want jezelf een afstammeling van een SSer noemen is toch ook niet bijster slim.
Nope daar heb je gelijk in. Maar weten helaas allemaal wel dat in "de harde kern" (van welke ploeg dan ook) soms niet al te snuggere mensen bij zitten.quote:Op donderdag 9 april 2015 11:36 schreef Tarado het volgende:
[..]
Blijft een moeilijk verhaal, maar wat origineels verzinnen blijkbaar ook, want jezelf een afstammeling van een SSer noemen is toch ook niet bijster slim.
Ik sprak een keer een joodse Feyenoorder (ja die bestaan echt) en vroeg of hij ook meezong met het Hamas...
Jij zegt:quote:Op donderdag 9 april 2015 11:08 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]Alleen mensen uit kansenwijken bedenken zulke kromme vergelijkingen
Sinds wanneer kiest een homo er voor om homo te zijn bijvoorbeeld? Dat is geen keuze. Jezelf Jood noemen terwijl je dat niet bent en omdat je dat tof vind is een keuze.
Maar goed, de makkelijkste weg kiezen is ook een keuze. En dat doen ze in 020 maar al te graag. Want wat zijn ze zielig
quote:Kap gewoon met jezelf joden noemen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
quote:"Oorzaak - gevolg. Pak eerst de oorzaak aan en dan het gevolg. Want zonder oorzaak is er al geen gevolg meer. Is waarschijnlijk moeilijk te snappen voor je, omdat je jezelf dan niet meer in de slachtofferrol kan plaatsen. Tijd dat je opgroeit. "
Vrij vertaald: De oorzaak is dat Ajax-supporters zich joden noemen en het gevolg is dan dat er liedjes over komen. Noemen ze zich geen joden meer, komen er ook geen liedjes meer. Dat is eigenlijk wat je zegt.quote:"Als Ajax supporters stoppen met zich Joden noemen en Marokkanen stoppen om bij elke wissewasje 'RACISME!' te roepen dan heb je de oorzaken al weggenomen en kan je aan de gevolgen gaan werken. "
Nee, ik zeg dat je dan aan de gevolgen kan werken en de liedjes effectief uitbannen. Nu slaat het als een tang op een varken (beide voorbeelden zijn verwerpelijk en zou ik nooit roepen, maar even als voorbeeld):quote:Op donderdag 9 april 2015 11:54 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Jij zegt:
[..]
[..]
[..]
Vrij vertaald: De oorzaak is dat Ajax-supporters zich joden noemen en het gevolg is dan dat er liedjes over komen. Noemen ze zich geen joden meer, komen er ook geen liedjes meer. Dat is eigenlijk wat je zegt.
Nee het is absoluut niet hetzelfde. Een rokje aan hebben of homoseksueel zijn is maatschappelijk geaccepteerd en normaal in onze maatschappij. Ik mag toch hopen dat we het er over eens zijn dat het scanderen van een absurde geuzennaam niet geaccepteerd of als normaal gezien wordt in onze maatschappij?quote:Dat is exáct dezelfde redenatie als een verkrachter die zegt "Als je nou de oorzaak gewoon wegneemt he, dat meisje doet geen korte rok aan maar een joggingspak...tsja dan zal het gevolg (de verkrachting) ook niet plaatsvinden!" Idem voor het hand in hand lopen van homo's. Silenus' punt is niet dat ze in elkaar geslagen worden omdat ze homo zíjn. Nee, ze worden in elkaar geslagen omdat ze het laten zíen. Hier zou je ook weer kunnen zeggen "Neem de oorzaak (het hand in hand lopen) weg en het gevolg (het in elkaar slaan) zal dus ook niet plaatsvinden".
Kunnen we daarna fijn aan de gevolgen gaan werken.
Jij snapt dus niet dat er in de wet verschil is gemaakt tussen het beledigen van een bevolkingsgroep (boeren) of het beledigen van Joden?quote:Op donderdag 9 april 2015 12:13 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat je dan aan de gevolgen kan werken en de liedjes effectief uitbannen. Nu slaat het als een tang op een varken (beide voorbeelden zijn verwerpelijk en zou ik nooit roepen, maar even als voorbeeld):
1. psv'ers noemen zich boeren. Zingen elke wedstrijd "boeren boeren". Ik mag "kanker boeren" terugroepen zonder sancties
2. 020'ers noemen zich joden. Zingen elke wedstrijd "joden joden". Ik mag niet "kanker joden" terugroepen. Dan krijg ik een sanctie en is het antisemitisme
Hoe kan je tegen punt 2 optreden als je punt 1 accepteert? Of gaan de boeren nu ook massaal naar de rechter net als de JLN (is dat de correcte afkorting?)?
[..]
Nee het is absoluut niet hetzelfde. Een rokje aan hebben of homoseksueel zijn is maatschappelijk geaccepteerd en normaal in onze maatschappij. Ik mag toch hopen dat we het er over eens zijn dat het scanderen van een absurde geuzennaam niet geaccepteerd of als normaal gezien wordt in onze maatschappij?
Zij noemen zich zo is toch iets te makkelijk, er is ook nog zo iets als eigen verantwoordelijkheid, ben benieuwd hoe dit geval aangepakt gaat worden.quote:Op donderdag 9 april 2015 12:13 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat je dan aan de gevolgen kan werken en de liedjes effectief uitbannen. Nu slaat het als een tang op een varken (beide voorbeelden zijn verwerpelijk en zou ik nooit roepen, maar even als voorbeeld):
1. psv'ers noemen zich boeren. Zingen elke wedstrijd "boeren boeren". Ik mag "kanker boeren" terugroepen zonder sancties
2. 020'ers noemen zich joden. Zingen elke wedstrijd "joden joden". Ik mag niet "kanker joden" terugroepen. Dan krijg ik een sanctie en is het antisemitisme
Hoe kan je tegen punt 2 optreden als je punt 1 accepteert? Of gaan de boeren nu ook massaal naar de rechter net als de JLN (is dat de correcte afkorting?)?
[..]
Nee het is absoluut niet hetzelfde. Een rokje aan hebben of homoseksueel zijn is maatschappelijk geaccepteerd en normaal in onze maatschappij. Ik mag toch hopen dat we het er over eens zijn dat het scanderen van een absurde geuzennaam niet geaccepteerd of als normaal gezien wordt in onze maatschappij?
Je beledigt in beide gevallen een bevolkingsgroep EN schreeuwt een vreselijke ziekte. Ik zie geen verschil.quote:Op donderdag 9 april 2015 12:15 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Jij snapt dus niet dat er in de wet verschil is gemaakt tussen het beledigen van een bevolkingsgroep (boeren) of het beledigen van Joden?Dat ligt dan meer aan jou natuurlijk.
Of dit eerlijk / normaal is, is natuurlijk een andere discussie.
Als ze zich in 020 'bureaustoelen' zouden noemen vanaf nu, dan krijg je liedjes als 'kanker bureaustoelen'. Dan heb je nog enkel de ziekte over, niet de bevolkingsgroep. Scheelt de helft.quote:Op donderdag 9 april 2015 12:17 schreef Tarado het volgende:
[..]
Zij noemen zich zo is toch iets te makkelijk, er is ook nog zo iets als eigen verantwoordelijkheid, ben benieuwd hoe dit geval aangepakt gaat worden.
De wet wel.quote:Op donderdag 9 april 2015 12:19 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Je beledigt in beide gevallen een bevolkingsgroep EN schreeuwt een vreselijke ziekte. Ik zie geen verschil.
Als dat al zo is (ik vraag het mij af namelijk), dan is het nog te stompzinniger dan het al is. Het joden wat ze in 020 roepen heeft niets te maken met de 'echte' Joden.quote:
Nee maar als je WOII erbij haalt dan heb je het ook niet meer over Ajax Jodenquote:Op donderdag 9 april 2015 12:25 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Als dat al zo is (ik vraag het mij af namelijk), dan is het nog te stompzinniger dan het al is. Het joden wat ze in 020 roepen heeft niets te maken met de 'echte' Joden.
Eens.quote:Op donderdag 9 april 2015 12:25 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Als dat al zo is (ik vraag het mij af namelijk), dan is het nog te stompzinniger dan het al is. Het joden wat ze in 020 roepen heeft niets te maken met de 'echte' Joden.
quote:Op donderdag 9 april 2015 12:28 schreef Tarado het volgende:
[..]
Nee maar als je WOII erbij haalt dan heb je het ook niet meer over Ajax Joden
Ik hoop oprecht dat beide kanten aangepakt worden nu. Dus de geuzennaam joden wieberen en daarna keihard optreden tegen antisemitische spreekkoren. Ik ben bang dat het een utopie isquote:
Dat liedje heeft betrekking op WOII en gaat dan de bevolkingsgroep aan, dat zij zich ook joden noemen doet daar niets aan afquote:Op donderdag 9 april 2015 12:30 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wie haalt er wat bij vraag ik mij af.
Dat is gewoon een vlag van Israel? Of mis ik iets en zie ik de gaskamers en SS-tekens niet?quote:Op donderdag 9 april 2015 12:30 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wie haalt er wat bij vraag ik mij af.
Het is gewoon zo dat dit soort imbecielen alles uit de kast willen halen om hun "tegenstanders" te beledigen. En omdat bekend staan als "joden" zoeken ze het zwakste/donkerste punt uit hun geschiedenis om dit te misbruiken.quote:Op donderdag 9 april 2015 12:39 schreef Silenus het volgende:
[..]
Dat is gewoon een vlag van Israel? Of mis ik iets en zie ik de gaskamers en SS-tekens niet?
Maar Ajax-supporters zingen wél over de bommen op Rotterdam.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:14 schreef Silenus het volgende:
Nee hoor, het meisje loopt alleen maar met het korte rokje aan. Ajax-supporters zingen verder ook niets wat maar enigszins met de link tussen WO II en Joden te maken heeft. ("Mengele is een homo" oid)
Het Jodendom behelst natuurlijk nog wel iets meer dan alleen de periode 33-45. Tegen een blanke die zich kleedt als een neger ga je ook geen liedjes over de slavernij zingen.
Iemand kakkerlak noemen is ook gewoon een verwijzing naar WWII (want ze gingen niet dood naar die bombardementen hi ha ho).quote:Op donderdag 9 april 2015 14:17 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Maar Ajax-supporters zingen wél over de bommen op Rotterdam.
Onschuldig zijn Ajax-supporters niet. Het zijn net zulke leeghoofden/imbecielen/supporters als die van andere voetbalclubs.
Of beter gezegd: er zitten net zulke leeghoofden/imbecielen tussen als bij andere voetbalclubs.
Als je over de commando's en de ss gaat zingen vind ik best dat dat antisemitisme kunt noemen ja.quote:Op donderdag 9 april 2015 12:28 schreef Tarado het volgende:
[..]
Nee maar als je WOII erbij haalt dan heb je het ook niet meer over Ajax Joden
Ook kkjoduh vind ik ook niet door de beugel kunnen.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als je over de commando's en de ss gaat zingen vind ik best dat dat antisemitisme kunt noemen ja.
Is toch wel iets anders dan 'kkjoduh'
Ik vind kkjoduh, kkboeruh of kklakken niet veel voor elkaar onderdoen. Dat is gewoon een scheldkannonade die niet netjes is, maar alleen betrekking heeft op de club. Of dat wel of niet moet kunnen is een andere discussie (ik vind het in elk geval niet getuigen van een hoog niveau), maar dit is toch wel even een stap of vijf erger.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:32 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Ook kkjoduh vind ik ook niet door de beugel kunnen.
die "wij gaan op jodenjacht" vond ik zelf eerlijk gezegd wel toelaatbaar omdat dat rechtstreeks slaat op die groep die zich zo noemt, maar goed ik vertegenwoordig geen joodse groeperingen die zich daardoor aangesproken en gekwetst voelen.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als je over de commando's en de ss gaat zingen vind ik best dat dat antisemitisme kunt noemen ja.
Is toch wel iets anders dan 'kkjoduh'
wat is dezequote:Op donderdag 9 april 2015 14:32 schreef KingRoland het volgende:
Grappig hoe de meerderheid van de users hier andere onderwerpen erbij halen maar goed inhoudelijk is FC Utrecht gewoon fout en mogen de supporters wel enkele jaartjes cel krijgen.
Dat vind ik discutabel, om twee redenen.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Tarado het volgende:
[..]
die "wij gaan op jodenjacht" vond ik zelf eerlijk gezegd wel toelaatbaar omdat dat rechtstreeks slaat op die groep die zich zo noemt, maar goed ik vertegenwoordig geen joodse groeperingen die zich daardoor aangesproken en gekwetst voelen.
Het is zeker discutabel, daarom blijft het een moeilijke kwestie maar dat dit liedje niet kan weet iedereenquote:Op donderdag 9 april 2015 14:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat vind ik discutabel, om twee redenen.
1. Het hele idee van een heksenjacht op een groep mensen is niet heel netjes, maar boerenjacht zal toch een stuk minder 'erg' klinken vermoed ik zo. Maar het we gaan op ....jacht klinkt al.. vreemd.
2. Jodenjacht geeft toch sneller een associatie met wat er werkelijk gebeurd is.
Dat was ook een deel onhandigheid en misschien echt niet zo bedoeld, terwijl hier de intentie tot referentie met de holocaust helder is.
Beter schaffen ze dat hele joden gewoon af.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:43 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het is zeker discutabel, daarom blijft het een moeilijke kwestie maar dat dit liedje niet kan weet iedereen
Moslims ook maar meteen afschaffen?quote:Op donderdag 9 april 2015 14:44 schreef hafcfan het volgende:
[..]
Beter schaffen ze dat hele joden gewoon af.
Welke club zingt er Moslims Moslims dan?quote:Op donderdag 9 april 2015 14:45 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Moslims ook maar meteen afschaffen?
FC ISquote:Op donderdag 9 april 2015 14:46 schreef hafcfan het volgende:
[..]
Welke club zingt er Moslims Moslims dan?
Ik zing dat wekelijks.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:46 schreef hafcfan het volgende:
[..]
Welke club zingt er Moslims Moslims dan?
Goeie vergelijkingquote:Op donderdag 9 april 2015 14:47 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik zing dat wekelijks.
Maar ik vind niet dat je het moet verbieden omdat er liedjes over gezongen kan worden. Dat is natuurlijk krom. Alsof je rokjes afschaft zodat vrouwen niet meer verkracht worden.
Prima vergelijking inderdaad. Het is allebei symptoombestrijding en gaat ook nog eens allebei het probleem weliswaar verminderen, maar zeker niet tot een nulpunt brengenquote:
Maar waarom doet die lelijke, harige stinkende oude vieze man zich steeds voor als een vrouw met een kort rokje?quote:Op donderdag 9 april 2015 14:47 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik zing dat wekelijks.
Maar ik vind niet dat je het moet verbieden omdat er liedjes over gezongen kan worden. Dat is natuurlijk krom. Alsof je rokjes afschaft zodat vrouwen niet meer verkracht worden.
je bent zelf een lelijke harige stinkende oude vieze manquote:Op donderdag 9 april 2015 15:07 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Maar waarom doet die lelijke, harige stinkende oude vieze man zich steeds voor als een vrouw met een kort rokje?
Dankje Tyronquote:Op donderdag 9 april 2015 15:11 schreef Tyron het volgende:
[..]
je bent zelf een lelijke harige stinkende oude vieze man
Volgens mij is de joden ster symbool van de Israëlische vlag "het" symbool van al het leed dat de Joden is aangedaan tijdens de tweede wereld oorlog.quote:Op donderdag 9 april 2015 12:39 schreef Silenus het volgende:
[..]
Dat is gewoon een vlag van Israel? Of mis ik iets en zie ik de gaskamers en SS-tekens niet?
Haha, dat is onzin.quote:Op vrijdag 10 april 2015 08:27 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Volgens mij is de joden ster symbool van de Israëlische vlag "het" symbool van al het leed dat de Joden is aangedaan tijdens de tweede wereld oorlog.
quote:Op vrijdag 10 april 2015 08:27 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Volgens mij is de joden ster symbool van de Israëlische vlag "het" symbool van al het leed dat de Joden is aangedaan tijdens de tweede wereld oorlog.
knap voor een vlag met een design uit 1891quote:Op vrijdag 10 april 2015 08:27 schreef MakkieR het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |