abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151480732
Vind het wel een ludiek liedje
* Verwijderd *
pi_151480852
quote:
De beste spreekkoren beginnen doorgaans als een klein, intiem onderonsje. Iemand heeft al wat biertjes op en roept iets geks. Zijn buurman maakt er een lollig, eenregelig liedje van. Een andere buurman schaaft het refrein wat bij, en voor je het weet rolt het gezang als een sneeuwbal van de tribunes, steeds ietsje harder.

,,Toet toet boing boing Jody Lukoki.''

,,Wat een talent!''

,,Kijk hem eens hard gaan - achter de bal aan.''

,,Jody Lukoki, wat een talent!''

Een goed spreekkoor mag best flauw zijn, of een tikkeltje infantiel, mits er maar een droogkomische twist in zit. Iedereen moet het mee kunnen zingen, dus verwacht vooral geen ingewikkelde composities of diepzinnige teksten.

Op de melodie van 'Give it up' van KC & The Sunshine Band bijvoorbeeld: ,,Waarom gaat die jongen niet opzij? Ken-nie van der Weg, Van der Weg, Ken-nie van der Weheg!''

Soms slaat een goed spreekkoor helemaal - of bijna - nergens op. Afgelopen weekend stond Bradford City met 0-3 voor, op bezoek bij Doncaster Rovers. Het was een vrolijke boel in het uitvak, toen een Bradford City-fan met een vettige English pie de tribune op kwam lopen.

Zijn vrienden zagen het - en begonnen er subiet een melig liedje over te zingen. ,,He's eating a pie! He's eating a pie!'' (Melodie: 'Pop goes the world' van Men Without Hats. Zoek maar op.)

De grap was: al snel begon iedereen in het vak mee te zingen. Elk nieuwe spreekkoor ging na verloop van tijd alleen nog maar over die ene supporter met zijn pie, steeds in een andere variant.

,,Has he got some sauce?'', riep er dan iemand, benieuwd of er ook saus op de pie zat. En ja hoor, daar zongen duizenden Bradford City-fans mee, wijzend naar de pie-etende, vrolijk meedansende supporter in het middelpunt.

,,Has he got some sauce? Has he got some sauce? Has he got some saaaaauce!?''

Uiteraard, nergens begrijpen ze de kracht van een goed spreekkoor beter dan in Engeland, en het fijne is: vrijwel altijd balanceren ze er feilloos op de dunne lijn tussen gemeen en grappig. Zelden tot nooit gaat het over ziektes, of over de Tweede Wereldoorlog.

Een spreekkoor mag soms best een beetje beledigend zijn, zolang er maar wat te lachen valt. Groot-Brittannië heeft een rijke, onuitputtelijke traditie van dit soort liedjes, terug te vinden in speciale boekbundels en op websites, die voetbalgezang documenteren als een soort eigentijdse variant op folkmuziek.

Ontelbaar zijn de klassiekers. Over Jason Lee, een oud-voetballer van Nottingham Forest met een soort rastastaartje op zijn hoofd: ,,He's got a pineapple on his head.''

Over Andy Goram, de Glasgow Rangers-keeper die aan een lichte vorm van schizofrenie leed: ,,There's only two Andy Gorams!''

Juist in Nederland is het vrij triest gesteld met het goede spreekkoor. In de tegenwoordig zo populaire ultra-cultuur, waarbij supporters vooral lang en onophoudelijk proberen te zingen, is weinig tot geen ruimte voor humor, laat staan voor een vleugje zelfspot.

Altijd dezelfde monotone melodietjes. Altijd die quasi-ernst. Altijd die mislukte, stoer bedoelde imitaties van Argentijns volksgezang.

Toen ik gisteren op Twitter een kleine oproep plaatste, kwamen er best een paar geinige voorbeelden voorbij van geslaagde, oud-Hollandse spreekkoren, maar rondom onze velden zijn ze erg zeldzaam.

,,Pieter Huistra, je moeder is een Fries'', bij SC Heerenveen-FC Groningen. ,,Vis, vis, vis, alles stinkt naar vis'' bij Telstar. Of bij FC Dordrecht, geleend uit Engeland: ,,You're nothing special, we lose every week!''

Vrijwel altijd als het in ons land over spreekkoren gaat, is er net een wedstrijd stilgelegd. Vaak is Ajax zojuist op bezoek geweest in Utrecht, Rotterdam of Den Haag, en alwéér klonken er weerzinwekkende, dieptreurige liedjes over Joden en gaskamers.

Soms gaat het om tientallen idioten, soms om honderden. Steeds klinkt daarna dezelfde zielige reflex van 'ja maar hullie begonnen', ten teken dat wij een nogal sneu volkje zijn geworden.
pi_151481007
quote:
10s.gif Op woensdag 8 april 2015 13:03 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

Niet het verschil weten dat het ene strafbaar is bij wet en het andere niet. :')
Dat is het punt niet pik.

Weet je, misschien moeten wij als FC Utrecht supporters onszelf gewoon ''negers'' gaan noemen.
We zijn het niet, tenminste, veel niet... Maar we doen het toch! Krijgen we daarna regelmatig te horen dat we ''kankernegers'' zijn en weet ik veel wat. Kwets je ook een bevolkingsgroep mee.

Moet allemaal kunnen toch Henkie? Is tenslotte niet strafbaar volgens de wet hi ha ho.
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_151481737
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 13:16 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Dat is het punt niet pik.

Weet je, misschien moeten wij als FC Utrecht supporters onszelf gewoon ''negers'' gaan noemen.
We zijn het niet, tenminste, veel niet... Maar we doen het toch! Krijgen we daarna regelmatig te horen dat we ''kankernegers'' zijn en weet ik veel wat. Kwets je ook een bevolkingsgroep mee.

Moet allemaal kunnen toch Henkie? Is tenslotte niet strafbaar volgens de wet hi ha ho.
moet jij weten dat je jezelf neger gaat noemen. Maakt jou niet verantwoordelijk dat een andere bevolkingsgroep beledigd wordt als een andere groep negers begint uit te schelden
pi_151481867
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2015 13:39 schreef Afhaalchinees het volgende:

[..]

moet jij weten dat je jezelf neger gaat noemen. Maakt jou niet verantwoordelijk dat een andere bevolkingsgroep beledigd wordt als een andere groep negers begint uit te schelden
Het is goed met je, lees anders ff waar ik op reageerde....
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_151481899
pbateman is echt een debiel
pi_151484283
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2015 13:46 schreef Tyron het volgende:
pbateman is echt een debiel
Je bedoelt waarschijnlijk kankerdebiel.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_151484743
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 11:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Ik word ook misselijk van mensen die ik wordt typen. Zo dom.
Ik sta er ook van versteld wat voor spellingsfouten mensen maken. Bijvoorbeeld hij is groter dan ik of is het hij is groter als mij?
pi_151484974
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 15:31 schreef miep63 het volgende:

[..]

Ik sta er ook van versteld wat voor spellingsfouten mensen maken. Bijvoorbeeld hij is groter dan ik of is het hij is groter als mij?
Hij is groter als ik.
Volg de pijlen.
pi_151485035
quote:
2s.gif Op woensdag 8 april 2015 15:38 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Hij is groter als ik.
:N
pi_151485061
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 15:40 schreef miep63 het volgende:

[..]

:N
Ik zal je een voorbeeld geven:

Hij is groter als ik er aan trek.
Volg de pijlen.
pi_151485158
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 15:41 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Ik zal je een voorbeeld geven:

Hij is groter als ik er aan trek.
Neuheu bijdehand. Nou maak je er een ander zin van.
pi_151487205
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 15:31 schreef miep63 het volgende:

[..]

Groter dan ik.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  Trouwste user 2022 donderdag 9 april 2015 @ 10:09:42 #164
7889 tong80
Spleenheup
pi_151507649
De voetbalbond KNVB gaat niet in op de eis van Federatief Joods Nederland (FJN) een noodinstructie aan clubs en scheidsrechters uit te vaardigen om anti-Joodse spreekkoren tegen te gaan. FJN spant nu een kort geding aan tegen bond in een poging dit af te dwingen.

FJN gaf de KNVB tot vandaag 10.00 uur de tijd om de toezegging te doen. 'We gaan geen noodverordening voor scheidsrechters instellen. We wachten nu af wat er gaat gebeuren', aldus een woordvoerder van de KNVB. Aanleiding van de eis van de FJN zijn de spreekkoren zondag bij het duel tussen FC Utrecht en Ajax.

De verantwoording ligt tijdens spreekkoren bij de clubs en volgens de KNVB werkt dit goed. 'We zien dat deze aanpak goed gaat. In ruim 800 wedstrijden zijn vijf incidenten geweest. Dat zijn er nog steeds vijf te veel. Maar we werken er met de clubs en supporters hard aan om deze rotte appels eruit te krijgen', aldus de zegsman.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_151507783
Wel stoer, een ultimatum stellen met een tijdstip erin.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
  donderdag 9 april 2015 @ 10:17:03 #166
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_151507832
dit soort reacties wekken alleen maar irritatie op. ze hadden beter hun afkeer kunnen uitspreken over de spreekkoren en verwijzen naar politie/OM ipv zo door te drammen.
pi_151507877
Het is toch knap hoe een bepaalde religie zich keer op keer in de slachtoffer rol weet te manoeuvreren. En niet alleen deze week, eigenlijk is dat al eeuwen zo.

Laat ze lekker de oorzaak aanpakken voor ze aan het gevolg beginnen, maar dat zullen ze wel niet aandurven.
pi_151507936
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 10:17 schreef Gnittoo het volgende:
dit soort reacties wekken alleen maar irritatie op. ze hadden beter hun afkeer kunnen uitspreken over de spreekkoren en verwijzen naar politie/OM ipv zo door te drammen.
Er is al lang excuses gemaakt door de diverse partijen. Feit is dat het simpelweg niet gehoord is, ook door bijvoorbeeld mij niet. En ik hoor vrijwel alles omdat ik naast de BS zit. Dus is het niet gek dat OM, politie, KNVB, scheidsrechter en weet ik wie meer het niet gehoord hebben en dus geen actie konden ondernemen. Ik mag toch hopen dat het tegenwoordig niet strafbaar is als je geen actie onderneemt omdat je niet weet dat er iets gebeurt?

Juist door deze achterlijke aandacht plaatst de Joodse gemeenschap zich weer eens in een kwaad daglicht. Heel slim. Resultaat zal zijn dat er weer meer geroepen wordt in de stadions, op straat en op internet. Wat heb je er aan?
pi_151507964
De joden zullen tot het einde der tijden de holocaust er aan de haren bij blijven slepen als ze daar voordeel uit kunnen halen. Zo rechtvaardigen ze ook het bombarderen van Palestijnse scholen en ziekenhuizen. Ze voelen zich boven de wet verheven.
pi_151508114
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 10:21 schreef Lokale_Notabele het volgende:
De joden zullen tot het einde der tijden de holocaust er aan de haren bij blijven slepen
Dat deden de Utrechtsupporters in dezen
pi_151508118
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 10:21 schreef Lokale_Notabele het volgende:
De joden zullen tot het einde der tijden de holocaust er aan de haren bij blijven slepen als ze hun zin niet krijgen. Zo rechtvaardigen ze ook het bombarderen van Palestijnse scholen en ziekenhuizen. Ze voelen zich boven de wet verheven.
Gelukkig zijn de meeste mensen wel voor rede vatbaar en gaan we ook weer normaal om met de Duitse buren.

Het is voor mij hetzelfde verhaaltje als de slavernij en andere zwarte bladzijdes uit de geschiedenis. Het is een feit dat het gebeurd is, het is een feit dat we er niet trots op zijn en het is een feit dat we herhaling willen voorkomen. Maar je kan niet jaren en jaren later nog over alles gaan zitten zaniken, excuses voor de slavernij is al net zo zot in mijn ogen. Het is niet onze schuld, het zijn onze voorgangers geweest en buiten het besef dat het verschrikkelijk was en voorkomen moet worden kunnen we er niets meer aan doen. We leven nu, en geen 70 of 200 jaar geleden, soms hard maar wel de waarheid.
pi_151508268
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 10:26 schreef BrunodeBruineBeer het volgende:

[..]

Dat deden de Utrechtsupporters in dezen
In dit geval wel ja, maar bij ieder meningsverschil wat we met de joodse gemeenschap hebben menen ze in hun recht te staan omdat hun de holocaust aangedaan is. Zo rechtvaardigt israel ook alles wat ze doen. Geen enkel ander land komt ermee weg om scholen en ziekenhuizen te bombarderen.
  donderdag 9 april 2015 @ 10:33:51 #173
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_151508287
Er zijn nog genoeg levende nabestaanden, dus de vergelijking met de slavernij gaat niet echt op. Dat is in de 19e eeuw afgeschaft, de holocaust is nog niet zo belachelijk lang geleden.

Kap gewoon met liedjes over gasovens, holocaust, bombardementen en kanker. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
Gourmetten of steengrillen?
pi_151508453
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 10:33 schreef Silenus het volgende:
Kap gewoon met liedjes over gasovens, holocaust, bombardementen en kanker. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
Kap gewoon met jezelf joden noemen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
pi_151508515
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 10:33 schreef Lokale_Notabele het volgende:

[..]

In dit geval wel ja, maar bij ieder meningsverschil wat we met de joodse gemeenschap hebben menen ze in hun recht te staan omdat hun de holocaust aangedaan is. Zo rechtvaardigt israel ook alles wat ze doen. Geen enkel ander land komt ermee weg om scholen en ziekenhuizen te bombarderen.
De Palastijnen zijn vast ook geen lieverdjes. Moet eerlijk zeggen dat ik niet genoeg op de hoogte ben om een goed oordeel te vellen, ik weet alleen dat het daar altijd hommelus is en dat dat moet ophouden.

Maar het zijn niet alleen de Joden, ook Marokkanen e.d. hebben er een handje van. Het is allemaal gelijk racisme en weet ik wat niet. Plaatsen zichzelf ook bewust in een slachtofferrol.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')