quote:De beste spreekkoren beginnen doorgaans als een klein, intiem onderonsje. Iemand heeft al wat biertjes op en roept iets geks. Zijn buurman maakt er een lollig, eenregelig liedje van. Een andere buurman schaaft het refrein wat bij, en voor je het weet rolt het gezang als een sneeuwbal van de tribunes, steeds ietsje harder.
,,Toet toet boing boing Jody Lukoki.''
,,Wat een talent!''
,,Kijk hem eens hard gaan - achter de bal aan.''
,,Jody Lukoki, wat een talent!''
Een goed spreekkoor mag best flauw zijn, of een tikkeltje infantiel, mits er maar een droogkomische twist in zit. Iedereen moet het mee kunnen zingen, dus verwacht vooral geen ingewikkelde composities of diepzinnige teksten.
Op de melodie van 'Give it up' van KC & The Sunshine Band bijvoorbeeld: ,,Waarom gaat die jongen niet opzij? Ken-nie van der Weg, Van der Weg, Ken-nie van der Weheg!''
Soms slaat een goed spreekkoor helemaal - of bijna - nergens op. Afgelopen weekend stond Bradford City met 0-3 voor, op bezoek bij Doncaster Rovers. Het was een vrolijke boel in het uitvak, toen een Bradford City-fan met een vettige English pie de tribune op kwam lopen.
Zijn vrienden zagen het - en begonnen er subiet een melig liedje over te zingen. ,,He's eating a pie! He's eating a pie!'' (Melodie: 'Pop goes the world' van Men Without Hats. Zoek maar op.)
De grap was: al snel begon iedereen in het vak mee te zingen. Elk nieuwe spreekkoor ging na verloop van tijd alleen nog maar over die ene supporter met zijn pie, steeds in een andere variant.
,,Has he got some sauce?'', riep er dan iemand, benieuwd of er ook saus op de pie zat. En ja hoor, daar zongen duizenden Bradford City-fans mee, wijzend naar de pie-etende, vrolijk meedansende supporter in het middelpunt.
,,Has he got some sauce? Has he got some sauce? Has he got some saaaaauce!?''
Uiteraard, nergens begrijpen ze de kracht van een goed spreekkoor beter dan in Engeland, en het fijne is: vrijwel altijd balanceren ze er feilloos op de dunne lijn tussen gemeen en grappig. Zelden tot nooit gaat het over ziektes, of over de Tweede Wereldoorlog.
Een spreekkoor mag soms best een beetje beledigend zijn, zolang er maar wat te lachen valt. Groot-Brittannië heeft een rijke, onuitputtelijke traditie van dit soort liedjes, terug te vinden in speciale boekbundels en op websites, die voetbalgezang documenteren als een soort eigentijdse variant op folkmuziek.
Ontelbaar zijn de klassiekers. Over Jason Lee, een oud-voetballer van Nottingham Forest met een soort rastastaartje op zijn hoofd: ,,He's got a pineapple on his head.''
Over Andy Goram, de Glasgow Rangers-keeper die aan een lichte vorm van schizofrenie leed: ,,There's only two Andy Gorams!''
Juist in Nederland is het vrij triest gesteld met het goede spreekkoor. In de tegenwoordig zo populaire ultra-cultuur, waarbij supporters vooral lang en onophoudelijk proberen te zingen, is weinig tot geen ruimte voor humor, laat staan voor een vleugje zelfspot.
Altijd dezelfde monotone melodietjes. Altijd die quasi-ernst. Altijd die mislukte, stoer bedoelde imitaties van Argentijns volksgezang.
Toen ik gisteren op Twitter een kleine oproep plaatste, kwamen er best een paar geinige voorbeelden voorbij van geslaagde, oud-Hollandse spreekkoren, maar rondom onze velden zijn ze erg zeldzaam.
,,Pieter Huistra, je moeder is een Fries'', bij SC Heerenveen-FC Groningen. ,,Vis, vis, vis, alles stinkt naar vis'' bij Telstar. Of bij FC Dordrecht, geleend uit Engeland: ,,You're nothing special, we lose every week!''
Vrijwel altijd als het in ons land over spreekkoren gaat, is er net een wedstrijd stilgelegd. Vaak is Ajax zojuist op bezoek geweest in Utrecht, Rotterdam of Den Haag, en alwéér klonken er weerzinwekkende, dieptreurige liedjes over Joden en gaskamers.
Soms gaat het om tientallen idioten, soms om honderden. Steeds klinkt daarna dezelfde zielige reflex van 'ja maar hullie begonnen', ten teken dat wij een nogal sneu volkje zijn geworden.
Dat is het punt niet pik.quote:Op woensdag 8 april 2015 13:03 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Niet het verschil weten dat het ene strafbaar is bij wet en het andere niet.
moet jij weten dat je jezelf neger gaat noemen. Maakt jou niet verantwoordelijk dat een andere bevolkingsgroep beledigd wordt als een andere groep negers begint uit te scheldenquote:Op woensdag 8 april 2015 13:16 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet pik.
Weet je, misschien moeten wij als FC Utrecht supporters onszelf gewoon ''negers'' gaan noemen.
We zijn het niet, tenminste, veel niet... Maar we doen het toch! Krijgen we daarna regelmatig te horen dat we ''kankernegers'' zijn en weet ik veel wat. Kwets je ook een bevolkingsgroep mee.
Moet allemaal kunnen toch Henkie? Is tenslotte niet strafbaar volgens de wet hi ha ho.
Het is goed met je, lees anders ff waar ik op reageerde....quote:Op woensdag 8 april 2015 13:39 schreef Afhaalchinees het volgende:
[..]
moet jij weten dat je jezelf neger gaat noemen. Maakt jou niet verantwoordelijk dat een andere bevolkingsgroep beledigd wordt als een andere groep negers begint uit te schelden
Je bedoelt waarschijnlijk kankerdebiel.quote:
Ik sta er ook van versteld wat voor spellingsfouten mensen maken. Bijvoorbeeld hij is groter dan ik of is het hij is groter als mij?quote:Op woensdag 8 april 2015 11:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ik word ook misselijk van mensen die ik wordt typen. Zo dom.
Hij is groter als ik.quote:Op woensdag 8 april 2015 15:31 schreef miep63 het volgende:
[..]
Ik sta er ook van versteld wat voor spellingsfouten mensen maken. Bijvoorbeeld hij is groter dan ik of is het hij is groter als mij?
Ik zal je een voorbeeld geven:quote:
Neuheu bijdehand. Nou maak je er een ander zin van.quote:Op woensdag 8 april 2015 15:41 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ik zal je een voorbeeld geven:
Hij is groter als ik er aan trek.
Groter dan ik.quote:Op woensdag 8 april 2015 15:31 schreef miep63 het volgende:
[..]
Ik sta er ook van versteld wat voor spellingsfouten mensen maken. Bijvoorbeeld hij is groter dan ik of is het hij is groter als mij?
Er is al lang excuses gemaakt door de diverse partijen. Feit is dat het simpelweg niet gehoord is, ook door bijvoorbeeld mij niet. En ik hoor vrijwel alles omdat ik naast de BS zit. Dus is het niet gek dat OM, politie, KNVB, scheidsrechter en weet ik wie meer het niet gehoord hebben en dus geen actie konden ondernemen. Ik mag toch hopen dat het tegenwoordig niet strafbaar is als je geen actie onderneemt omdat je niet weet dat er iets gebeurt?quote:Op donderdag 9 april 2015 10:17 schreef Gnittoo het volgende:
dit soort reacties wekken alleen maar irritatie op. ze hadden beter hun afkeer kunnen uitspreken over de spreekkoren en verwijzen naar politie/OM ipv zo door te drammen.
Dat deden de Utrechtsupporters in dezenquote:Op donderdag 9 april 2015 10:21 schreef Lokale_Notabele het volgende:
De joden zullen tot het einde der tijden de holocaust er aan de haren bij blijven slepen
Gelukkig zijn de meeste mensen wel voor rede vatbaar en gaan we ook weer normaal om met de Duitse buren.quote:Op donderdag 9 april 2015 10:21 schreef Lokale_Notabele het volgende:
De joden zullen tot het einde der tijden de holocaust er aan de haren bij blijven slepen als ze hun zin niet krijgen. Zo rechtvaardigen ze ook het bombarderen van Palestijnse scholen en ziekenhuizen. Ze voelen zich boven de wet verheven.
In dit geval wel ja, maar bij ieder meningsverschil wat we met de joodse gemeenschap hebben menen ze in hun recht te staan omdat hun de holocaust aangedaan is. Zo rechtvaardigt israel ook alles wat ze doen. Geen enkel ander land komt ermee weg om scholen en ziekenhuizen te bombarderen.quote:Op donderdag 9 april 2015 10:26 schreef BrunodeBruineBeer het volgende:
[..]
Dat deden de Utrechtsupporters in dezen
Kap gewoon met jezelf joden noemen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?quote:Op donderdag 9 april 2015 10:33 schreef Silenus het volgende:
Kap gewoon met liedjes over gasovens, holocaust, bombardementen en kanker. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
De Palastijnen zijn vast ook geen lieverdjes. Moet eerlijk zeggen dat ik niet genoeg op de hoogte ben om een goed oordeel te vellen, ik weet alleen dat het daar altijd hommelus is en dat dat moet ophouden.quote:Op donderdag 9 april 2015 10:33 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
In dit geval wel ja, maar bij ieder meningsverschil wat we met de joodse gemeenschap hebben menen ze in hun recht te staan omdat hun de holocaust aangedaan is. Zo rechtvaardigt israel ook alles wat ze doen. Geen enkel ander land komt ermee weg om scholen en ziekenhuizen te bombarderen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |