De school is er niet voor de religie tenzij men zijn kinderen naar speciaal onderwijs stuurt.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 12:02 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat te doen met mensen met een religieuze overtuiging?
Hoe moeten die leren om kritisch na te denken zonder hun geloof af te vallen?
Maw: mag een docent kinderen van gelovige ouders hun geloof afnemen?
En hoe zit het met vrouwen? Mogen die ook kritisch nadenken?
Ik dacht dat het kritisch nadenken voor iedereen gold.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 12:42 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
De school is er niet voor de religie tenzij men zijn kinderen naar speciaal onderwijs stuurt.
Op een openbare school komen de religies alleen voorbij als men het over de wereldreligies heeft.
En ja, natuurlijk mogen vrouwen kritisch denken. Gedanken sind frei.
quote:Op woensdag 4 maart 2015 05:00 schreef El_Matador het volgende:
Een thema dat zeer relevant is voor BNW en (het gebrek aan) kritisch denken in de wereld is het onderwijzen van de volgende generatie mensen en breken met het huidige slaafse, autoriteitvolgende systeem.
Voor de OP van dit topic heb ik een aantal filmpjes geselecteerd, die elk bepaalde delen van het probleem illustreren.
Mensen/kinderen wordt niet (meer) aangeleerd om kritisch te denken. Volgzaamheid en "respect" voor "autoriteit" zijn vele malen belangrijker voor het establishment om te "onderwijzen" dan het aanleren van juist die essentiële kernmerken van de mens; twijfel en kritisch nadenken over de informatie die je gevoed wordt.
Een opvallende mening van een diplomakandidaat en uitleg van de manier waarop ADHD "gediagnosticeerd" wordt en welke impact dat heeft op het onderwijs en de invloed op zowel Arts en Science
Grote held George Carlin over de idiocratie die met name in de VS sterk aanwezig is.
Een klein stukje geschiedenis en de uitvoering ervan in de moderne tijd.
De indoctrinatie van de jeugd om zo volgzame burgers te creëren, door Noam Chomsky
Het essentiële verschil tussen schooling en educatie en met name de invloed van de regering op beide.
Een langere documentaire waar ook de enorme studieschulden (vanaf dit studiejaar ook in Nederland) aan bod komen.
En uiteraard mag deze erg ironisch-grappige nogal ondergewaardeerde film niet ontbreken. Als je hem nog niet gezien hebt, zeker doen!
Idiocracy (2006) - IMDb
[ afbeelding ]
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Stelling: de enige manier om kritisch denken juist als kernwaarde (terug) te krijgen in de samenleving, is door onze kinderen het aan te leren en te breken met de door de machten gewenste volgzaamheid
De film idiocracy heb ik inmiddels gezien. Een prikkelende stelling die je aan het denken zet.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het heeft even geduurd voordat ik reageer omdat er meerdere discussies tegelijkertijd worden gestart met deze OP. Een deel van de genoemde problemen is (meer) typisch voor de USA, een deel van de problemen is meer universeel geldend. George Carlin legt in een hele korte reactie heel erg treffend een typisch probleem van de USA uit: de bedrijven en rijke individuën die de politieke macht hebben (je wordt niet verkozen zonder een goede campagne en een goede campagne wordt vrijwel volledig gefinancierd door deze partijen). Deze mensen en organisaties hebben maar beperkt belang bij 'academisch' ontwikkelde mensen. Wat voor invloed heeft dit op bepaalde besluiten die zijn genomen m.b.t. het onderwijs? Voor ons Nederlanders een relevante vraag, in welke mate functioneren onze partijen en politici wel onafhankelijk van sponsors? Deze vraag alleen al is een nieuwe discussie waard!
In een ander filmpje werd ingegaan op de college ripoff. Hier hoeven we weinig woorden aan vuil te maken, vergelijk de inschrijvingsgelden tussen de landen (inclusief de bijdrage van de overheid indien hier sprake van is uiteraard) en de conclusie is onvermijdelijk dat ze in de USA wel heel erg veel betalen voor hun opleiding. De mafiose praktijken van uitgevers om zeer frequent (vaak 1 keer per jaar) een nieuwe editie uit te geven zonder dat er noemenswaardige veranderingen zijn en hier het volle pond voor te vragen komt mij bekend voor, het 'exclusief' maken van de boeken door ze custom made te maken ook (ik heb zelf het ongenoegen 1 zo'n boek te hebben). Quite a rip-off indeed.
Ik ben het ermee eens dat je i.h.a. op school te weinig leert om kritisch te denken. Anderzijds denk ik dat je eerst voldoende kennis moet opdoen alvorens je in staat bent om kritisch te kunnen denken. Beter gezegd, eerst moet je voldoende kennis opdoen, het liefst vanuit verschillende perspectieven en vanuit verschillende bronnen, zodat je voldoende inzicht ontwikkelt, dat inzicht stelt je in staat om kritisch te denken. Die kennis is een essentiële maar onvoldoende voorwaarde. Wat het VWO-onderwijs betreft valt het mij op dat er op het vlak van kennis en vaardigheden te lage eisen worden gesteld. Waarom is voor tal van vakken de lat geleidelijk maar zeker steeds wat lager gelegd? Ondertussen zie je bij een aantal WO-opleidingen dat eerstejaarsstudenten een test moeten afleggen omdat daar werd vastgesteld dat bepaalde basale vaardigheden niet meer werden beheerst. Bij de universiteiten heb je dan weer het probleem dat de student/docent-ratio te hoog is geworden. Hierdoor is het in grote lijnen alleen maar mogelijk om een vast programma te volgen. Voor goede begeleiding is er nauwelijks ruimte. In Nederland wordt er dan ook nog veel gekozen voor zelfstandig werken, wat ik begeleide zelfstudie noem. Leuk en aardig maar juist daarvoor heb je een lage student/docent-ratio nodig. Ik heb gelezen dat deskundige mensen schatten dat je met maximaal 6-10 hoogintelligente en zeer gemotiveerde (ook een probleem, eerlijk is eerlijk) studenten per docent mag zijn om dit te laten werken. Wij zitten hier eerder op 40 studenten per docent, veel teveel voor deze werkvorm. Als je mensen echt academisch wil vormen dan is het vereist dat er veel interactie is tussen de docent en de student, wat dat betreft begrijp ik goed dat Claudia er naar verlangt dat ze met kleinere groepen studenten zou kunnen werken. Ik trap nu een open deur in, als wij dat in Nederland willen introduceren dan hebben we twee opties: ofwel de driekwart van de kandidaatstudenten weigeren ofwel 4 keer zoveel voor ons onderwijs betalen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 11-03-2015 00:35:05 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Dat geeft niks, prachtige reactie weer Bram, ga er later op in.quote:Op woensdag 11 maart 2015 00:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het heeft even geduurd voordat ik reageer ...
Neem de tijd.quote:Op woensdag 11 maart 2015 00:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat geeft niks, prachtige reactie weer Bram, ga er later op in.
Een pijnlijk gevolg van het prioriteit geven in functie van de loopafstand is dat je een sterke concentratie van kindjes uit bepaalde sociale milieus krijgt: in de ene buurt vooral kindjes uit een volkswijk of zelfs een tokkiewijk, in de andere buurt vooral kindjes uit de Grachtengordel. Je kan voor de kindjes die in een relatief kansarme buurt naar zo'n school gaan de scherpe kantjes ervan af halen door deze scholen een hoger bedrag per leerling te geven - met als vereiste dat van dat extra geld extra leraren worden ingehuurd - maar of dat dat voldoende is...?quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:27 schreef Claudia_x het volgende:
M'n posting is ineens verdwenen. Afijn, ik schreef:
[..]
Ben je bekend met het Stedelijk Toelatingsbeleid? Zie ook: Kritiek uit Amsterdamse raad op Stedelijk Toelatingsbeleid:
"Het CDA in Amsterdam vindt dat er met dit stedelijk toelatingsbeleid wordt getornd aan de keuzevrijheid van ouders. Gardeniers: “Als ouders de richting van de school belangrijker vinden dan de locatie, moet dat gewoon mogelijk zijn. Dit voorstel maakt de kans kleiner dat je buiten je eigen buurt op een gewenste school terecht kunt.” De Amsterdamse CDA-fractie trekt in twijfel of er met dit plan nog wel genoeg te kiezen is voor ouders die bewust kiezen voor bijzonder of algemeen bijzonder onderwijs."
Hun de vraag stellen waar deze religeuze overtuiging vandaan komt?quote:Op zaterdag 7 maart 2015 12:02 schreef Hiddendoe het volgende:
Stoerquote:Op donderdag 12 maart 2015 16:39 schreef Konijntjuh het volgende:
[..]
Hun de vraag stellen waar deze religeuze overtuiging vandaan komt?
Geen idee, overigens om kritisch denken hoef je niet je geloof af te vallen, alleen de regels die het voorschrijft en de gemeensschap waar je toebehoort. De vraag is dan wel, ben je ongelovig om dat je regels en wetten van je geloof niet na komt of naleeft, of ben je wel gelovig omdat ondanks je godenloos gedrag in de ogen van je omgeving en de wetten en regels die jou geloof voorschrijft, je toch genoeg (zelf) vertrouwen/geloof hebt in de Goden dat zij je zullen opnemen in hun rijk.
Een docent kan geen geloof afnemen, geloof is geen materiaal of een speelgoedstuk. Geloof is iets wat niet tastbaar is en wat nooit tastbaar zal worden. Geloof zit in je of het zit niet in je of je speelt dat het in je zit omdit je goed uitkomt of je een zogenaamd veilig gevoel geeft.
Je laatste vraag begrijp ik niet, volgens mij geloof heeft de vrouw maar een recht en dat is het aanrecht, en komt ze toch in huiskamer dan behoort de ketting weer ingekort te worden. En bij tegenspraak wordt de gagbal weer een stukje strakker getrokken.
Jij denkt natuurlijk dat vrouwen nu op je vallen, maar heb een geheimpje voor je.quote:Op donderdag 12 maart 2015 16:39 schreef Konijntjuh het volgende:
Je laatste vraag begrijp ik niet, volgens mij geloof heeft de vrouw maar een recht en dat is het aanrecht, en komt ze toch in huiskamer dan behoort de ketting weer ingekort te worden. En bij tegenspraak wordt de gagbal weer een stukje strakker getrokken.
quote:Op woensdag 11 maart 2015 00:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
De film idiocracy heb ik inmiddels gezien. Een prikkelende stelling die je aan het denken zet.Ik weet niet of je de scheiding "intelligente mensen" en "domme mensen" zo zwart-wit kan maken. Je hebt verschillende vormen van intelligentie en nogal wat "intellectuelen" missen een bepaald soort "boerenverstand" (wat vaak nog veel belangrijker is dan hoeveel je weet en hoeveel Latijnse naamvallen je kan opdreunen)...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk dat het startpunt dat problemen typisch zijn voor de VS echt een verkeerde aanname is. Je schreef (meer) typisch en daar kan ik inkomen, maar het is echt niet alleen "haha, kijk die domme yankies nou es"...quote:Het heeft even geduurd voordat ik reageer omdat er meerdere discussies tegelijkertijd worden gestart met deze OP. Een deel van de genoemde problemen is (meer) typisch voor de USA, een deel van de problemen is meer universeel geldend.Dat is verre van uniek voor de VS. Zeker met de almaar groeiende EU ook in Europa enorm relevant.quote:George Carlin legt in een hele korte reactie heel erg treffend een typisch probleem van de USA uit: de bedrijven en rijke individuën die de politieke macht hebben (je wordt niet verkozen zonder een goede campagne en een goede campagne wordt vrijwel volledig gefinancierd door deze partijen). Deze mensen en organisaties hebben maar beperkt belang bij 'academisch' ontwikkelde mensen. Wat voor invloed heeft dit op bepaalde besluiten die zijn genomen m.b.t. het onderwijs? Voor ons Nederlanders een relevante vraag, in welke mate functioneren onze partijen en politici wel onafhankelijk van sponsors? Deze vraag alleen al is een nieuwe discussie waard!Dat is waar, maar duurdere opleidingen zijn in het algemeen (uitzonderingen daargelaten) ook duidelijk beter dan John Doe college in Shithole County...quote:In een ander filmpje werd ingegaan op de college ripoff. Hier hoeven we weinig woorden aan vuil te maken, vergelijk de inschrijvingsgelden tussen de landen (inclusief de bijdrage van de overheid indien hier sprake van is uiteraard) en de conclusie is onvermijdelijk dat ze in de USA wel heel erg veel betalen voor hun opleiding.Te ondervangen met kopieren, zo heb ik het zelf ook veel gedaan in mijn studie. Met name in Madrid.quote:De mafiose praktijken van uitgevers om zeer frequent (vaak 1 keer per jaar) een nieuwe editie uit te geven zonder dat er noemenswaardige veranderingen zijn en hier het volle pond voor te vragen komt mij bekend voor, het 'exclusief' maken van de boeken door ze custom made te maken ook (ik heb zelf het ongenoegen 1 zo'n boek te hebben). Quite a rip-off indeed.
Rest van je post ga ik nog op in. Een tip; gebruik meer alinea's, het is nu echt slecht leesbaar.The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
Ik ben blij en verheugd dat iemand dit eens een keer gewoon in het openbaar durft te zeggen.quote:Op donderdag 5 maart 2015 16:24 schreef El_Matador het volgende:
Ik kan gewoon niks met Star Trek. Ik vond het doodsaai en oninteressant.
Nee, niks sorry, tof dat je het leest.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:30 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik ben blij en verheugd dat iemand dit eens een keer gewoon in het openbaar durft te zeggen.![]()
En sorry voor de kick. Een zwaar en interessant topic. Heel breed. Wat het lastig maakt.
Zoals beloofd. Ik heb een dochter van 9 op school maar of ze daar kritisch leert denken weet ik niet eens...quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, niks sorry, tof dat je het leest.
Een religieuze overtuiging is m.i. wat kinderachtig en niet echt serieus te nemen.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 12:02 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik zou zeggen dat kinderen juist kritisch kunnen denken. Het zijn in feite gewoon kleine volwassenen, alleen dan met minder levenservaring.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:34 schreef Bart2002 het volgende:
Ik zit ook met de vraag of jongere kinderen überhaupt al het vermogen hebben om kritisch te denken. Ik denk dat niet. Het lijkt me daarom belangrijk om ze gewoon alles te leren wat er in de wereld te koop is en dat heel graag zonder polarisatie en indoctrinatie. Dat is lastig, de leerkracht zal altijd een bepaalde "religie" aanhangen. Onvermijdelijk zoiets, en dan mogen we hopen dat deze religie niet opgedrongen gaat worden aan deze onbedorven geesten. Daar hoop ik op en bid ik iedere dag voor.![]()
Juist door de levenservaring leert men de verbanden en machinaties.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 21:31 schreef El_Matador het volgende:
Ik zou zeggen dat kinderen juist kritisch kunnen denken. Het zijn in feite gewoon kleine volwassenen, alleen dan met minder levenservaring.
Mijn jeugd is sowieso totaal niet representatief voor de meeste mensen, maar/en dus kritisch denken zat er al in toen ik kon praten.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 21:38 schreef Bart2002 het volgende:
Ik vind het wel jammer dat je (men) zelf niet onthouden hebt hoe het allemaal zo gekomen is, ontwikkeld is, en zo ontzettend mis heeft kunnen gaan.
Dat had ik ook wel. De meeste leraren konden mijn bloed wel drinken. Dat joch met zijn arrogante, superieure glimlach. Daar konden ze niks mee. En terecht. En ze hebben achteraf wel gelijk gekregen dat er niets van me terecht zou komen.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 21:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mijn jeugd is sowieso totaal niet representatief voor de meeste mensen, maar/en dus kritisch denken zat er al in toen ik kon praten.
Even voor de goede orde: ik bedoelde niet te zeggen dat het over jou ging. Het was een algemene beschouwing.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 21:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mijn jeugd is sowieso totaal niet representatief voor de meeste mensen, maar/en dus kritisch denken zat er al in toen ik kon praten.
Dat lijkt me wel mee te vallen.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 21:44 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat had ik ook wel. De meeste leraren konden mijn bloed wel drinken. Dat joch met zijn arrogante, superieure glimlach. Daar konden ze niks mee. En terecht. En ze hebben achteraf wel gelijk gekregen dat er niets van me terecht zou komen.
Als je van huis uit een kritische denker bent dan heb je vaak ook last van een hekel aan autoriteit.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 21:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel mee te vallen.
En herkenbaar.
De gemakkelijkste weg is zelden de beste weg.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 21:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als je van huis uit een kritische denker bent dan heb je vaak ook last van een hekel aan autoriteit.
Zoals het vroeger de leraren waren zijn het nu de managers die mijn bloed kunnen drinken.
Ik ben net zoals jij dacht ik een "ingenieur" maar dan op het gebied van software. En daar heb je veel te maken met managers zonder enig begrip van wat dan ook. Ook daar wordt de kritische geest niet op prijs gesteld.
Misschien zou het beter zijn om juist niet na te streven om onze kinderen kritisch te leren denken, daar krijgen ze een hoop last mee later.
Niemand is perfect.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:30 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik ben blij en verheugd dat iemand dit eens een keer gewoon in het openbaar durft te zeggen.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Mijn ervaring: als kind was ik geneigd om van alles veel sneller aan te nemen dan dat ik nu doe. Je kan als kind wel kritisch denken maar je bent nog goed van vertrouwen, je ziet bijvoorbeeld nog niet in dat mensen ook vanuit een bepaalde bias redeneren, dat hun persoonlijke voorkeuren hun ratio sturen, dat ze eventueel bewust een verkeerd beeld schetsen omdat dat goed uitkomt. Dat soort zaken zag ik als kind niet, pas op het moment dat ik zelf sterk bepaalde meningen ging vormen over bepaalde kwesties, meningen vernam van verschillende partijen over hetzelfde standpunt etc. begon ik oog te krijgen voor dit soort mechanismes. Scholen zouden wellicht kunnen faciliteren dat kinderen dit sneller gaan inzien. Anderzijds vraag ik me af of dat dit iets is wat een ander je hoeft aan te leren, is het niet meer een kwestie van karakter of dat je dat uiteindelijk wel of niet ontwikkelt?quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zoals beloofd. Ik heb een dochter van 9 op school maar of ze daar kritisch leert denken weet ik niet eens...
Maar jouw mening over die onnozelheid die wij kennen als Star Trek is mij uit het hart gegrepen.
Overigens leert zij hier thuis wel kritisch denken. Daar zorgt Papa wel voor.![]()
Ik zit ook met de vraag of jongere kinderen überhaupt al het vermogen hebben om kritisch te denken. Ik denk dat niet. Het lijkt me daarom belangrijk om ze gewoon alles te leren wat er in de wereld te koop is en dat heel graag zonder polarisatie en indoctrinatie. Dat is lastig, de leerkracht zal altijd een bepaalde "religie" aanhangen. Onvermijdelijk zoiets, en dan mogen we hopen dat deze religie niet opgedrongen gaat worden aan deze onbedorven geesten. Daar hoop ik op en bid ik iedere dag voor.![]()
Ja, je moet compromissen sluiten.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 22:19 schreef Bart2002 het volgende:
Een kritische en zelfs sceptische way of life is m.i. het beste wat je zou moeten nastreven.
Voor jezelf. Maar de wereld is daar niet echt op ingericht zoals we ondervinden.
Je moet om te overleven ook wat "diplomatische" kwaliteiten ontwikkelen.
Goede post. Zie #219. Ik denk dat het kader er gewoon nog niet is.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mijn ervaring: als kind was ik geneigd om van alles veel sneller aan te nemen dan dat ik nu doe. Je kan als kind wel kritisch denken maar je bent nog goed van vertrouwen, je ziet bijvoorbeeld nog niet in dat mensen ook vanuit een bepaalde bias redeneren, dat hun persoonlijke voorkeuren hun ratio sturen, dat ze eventueel bewust een verkeerd beeld schetsen omdat dat goed uitkomt. Dat soort zaken zag ik als kind niet, pas op het moment dat ik zelf sterk bepaalde meningen ging vormen over bepaalde kwesties, meningen vernam van verschillende partijen over hetzelfde standpunt etc. begon ik oog te krijgen voor dit soort mechanismes. Scholen zouden wellicht kunnen faciliteren dat kinderen dit sneller gaan inzien. Anderzijds vraag ik me af of dat dit iets is wat een ander je hoeft aan te leren, is het niet meer een kwestie van karakter of dat je dat uiteindelijk wel of niet ontwikkelt?
Misschien. Hoe dan ook hoort m.i. bij goed onderwijs dat kinderen kritischer leren denken, al is het maar doordat de leraar het voordoet. Hoe krijg jij liever geschiedenisles? Van een lerares die enkel feitjes opdreunt en haar gekleurde beeld geeft of van een lerares die hierbij ook kritisch ingaat op wat de bronnen zijn waarop dit beeld is gebaseerd, hoe die bronnen op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden etc.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 22:37 schreef Bart2002 het volgende:
Dat zijn de vragen des levens. En dus voor ons eenvoudige geesten veel te ingewikkeld. We leven niet lang genoeg om dit soort zaken te begrijpen helaas.
Zo redeneert hij inderdaad.quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
Onzintopic. Sorry dat ik het zeg.
De reden dat TS het 'moderne onderwijs' onder vuur neemt, is omdat het gros van de mensen zijn kijk op de ruimtevaart en 9/11 niet onderschrijft.Dat jij van mening bent dat 9/11 geen inside job was en dat de Apollo-landingen gewoon plaats hebben gevonden, dan is dat in de ogen van Matador bewijs dat ons onderwijssysteem niet deugt.
Dikke onzin natuurlijk. Sowieso worden studenten meer dan ooit aangemoedigd om kritisch te denken. Daarnaast stelt de komst van internet mensen beter in staat om alternatieve visies op gebeurtenissen te ontwikkelen.
Dat is niet waar!!!1quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
Daarnaast stelt de komst van internet mensen beter in staat om alternatieve visies op gebeurtenissen te ontwikkelen.
Aan de ene kant best een beetje schrijnend eerlijk gezegd. De reddeloosheid als ze zelf moeten weten wat ze gaan doen. Al heb ik niet echt het idee dat het iets van de laatste jaren is maar dat studenten dat altijd al eng hebben gevondenquote:Op donderdag 28 mei 2015 14:42 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb ook gemerkt dat als je studenten vrij laat in een opdracht om zo zelf op ontdekking te kunnen gaan (in ons geval binnen het monte carlo model) de algemene reactie is "maar wat wil je dan dat we doen" als je dan aangeeft dat ze dat zelf mogen weten is de helft helemaal het pad bijster, de andere helft verzint iets leuks (ik gok dat dat later de goede wetenschappers worden) de andere helft doet die helft dan weer na.
Iets zelf bedenken wordt bijna gezien als iets engs en iets wat niet binnen een opleiding hoort.
Leuk om studenten de eerste stapjes te zien zetten naar ongekende mogelijkheden.
Veel mensen van de Generatie van mijn ouders was van mening, dat als het op TV was geweest het waar was, kan me nog goed herinneren hoe beledigd mijn moeke was toen ik haar uitlegde hoe nep wedden dat was.quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
De reden dat TS het 'moderne onderwijs' onder vuur neemt, is omdat het gros van de mensen zijn kijk op de ruimtevaart en 9/11 niet onderschrijft. Als jij van mening bent dat 9/11 geen inside job was en dat de Apollo-landingen gewoon plaats hebben gevonden, dan is dat in de ogen van Matador bewijs dat ons onderwijssysteem niet deugt.
Dikke onzin natuurlijk. Sowieso worden studenten meer dan ooit aangemoedigd om kritisch te denken. Daarnaast stelt de komst van internet mensen beter in staat om alternatieve visies op gebeurtenissen te ontwikkelen.
Ook dat is een skill om te leren en ontwikkelen.quote:Op donderdag 28 mei 2015 14:42 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb ook gemerkt dat als je studenten vrij laat in een opdracht om zo zelf op ontdekking te kunnen gaan (in ons geval binnen het monte carlo model) de algemene reactie is "maar wat wil je dan dat we doen" als je dan aangeeft dat ze dat zelf mogen weten is de helft helemaal het pad bijster, de andere helft verzint iets leuks (ik gok dat dat later de goede wetenschappers worden) de andere helft doet die helft dan weer na.
Iets zelf bedenken wordt bijna gezien als iets engs en iets wat niet binnen een opleiding hoort.
Leuk om studenten de eerste stapjes te zien zetten naar ongekende mogelijkheden.
Zeker vandaar dat het ook een structureel onderdeel van dit vak is.quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:56 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ook dat is een skill om te leren en ontwikkelen.
De vrije school is inderdaad ook wel een beetje een risico ja, kan veel te makkelijk mis gaan. Idealiter (maar onwerkbaar op grote schaal) krijgt elke leerling een persoonlijk studieplan gebaseerd op de sterke en zwakke punten natuurlijk. Zoals je wel eens zag op de lom basisscholen van vroeger. Zat het kind op derde klas rekenen, tweede klas Nederlands en vierde klas [weer iets anders] met als doel om het gelijk te trekken voor je naar de middelbare school ging. Klassen waren kleiner en de leraren hadden ook een vakje psychologie en engelengeduld gevolgd en dat was best een goed systeem.quote:Op donderdag 28 mei 2015 17:00 schreef Tchock het volgende:
Laten we alsjeblieft kinderen niet overladen met vrijheid en kritisch denken. Dat kunnen kinderen namelijk helemaal niet aan. Ik wóu dat ik op de basisschool meer discipline en autoriteit had meegekregen.
Ik vind het trouwens wel opmerkelijk dat TS juist het moderne onderwijs aanvalt want volgens mij neemt de rol van het individu en eigen keuzes maken alleen maar toe. Vijftig jaar geleden waren scholen nog leerfabriekjes. Mijn opa werd net zo lang op zijn linkerhand geslagen tot hij met rechts kon schrijven - iets wat hij nog steeds doet, ondanks dat hij verder links is. Dat soort fratsen moet je nu eens mee aankomen bij de onderwijsinspectie
Ben bang dat je gelijk hebt, Pietermans.quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Veel mensen van de Generatie van mijn ouders was van mening, dat als het op TV was geweest het waar was, kan me nog goed herinneren hoe beledigd mijn moeke was toen ik haar uitlegde hoe nep wedden dat was.
Matador is van de generatie die meent dat als het op internet staat het waar moet zijn, hoe geflipt de onzin ook is.
Precies, Koos, jij bent een levend bewijs van het gebrek aan kritisch denken. Je betwijfelt nog geen splintertje van de verhaaltjes van 9/11 en Apollo. Geen kritiek op de "officiële verhalen".quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
De reden dat TS het 'moderne onderwijs' onder vuur neemt, is omdat het gros van de mensen zijn kijk op de ruimtevaart en 9/11 niet onderschrijft. Als jij van mening bent dat 9/11 geen inside job was en dat de Apollo-landingen gewoon plaats hebben gevonden, dan is dat in de ogen van Matador bewijs dat ons onderwijssysteem niet deugt.
Sorry ik heb dit nog niet eerder gehoord kun je kort uitleggen wat er niet klopt aan de maanlandingen?quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Precies, Koos, jij bent een levend bewijs van het gebrek aan kritisch denken. Je betwijfelt nog geen splintertje van de verhaaltjes van 9/11 en Apollo. Geen kritiek op de "officiële verhalen".
En dat als journalist, die controle op de macht zou moeten uitvoeren.
Het is er slechts een verlengstuk van.
En dit ad infinitum. Wat dat betreft is het internet een mooi fenomeen maar t.b.v. waarheidsvinding volkomen kansloos.quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
om alternatieve visies op gebeurtenissen te ontwikkelen
Journalisten zijn dan toch ook tuig?quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Precies, Koos, jij bent een levend bewijs van het gebrek aan kritisch denken. Je betwijfelt nog geen splintertje van de verhaaltjes van 9/11 en Apollo. Geen kritiek op de "officiële verhalen".
En dat als journalist, die controle op de macht zou moeten uitvoeren.
Het is er slechts een verlengstuk van.
Dat kan, het is jouw keuze om je te laten overtuigen, kan niemand anders voor je maken.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:24 schreef KoosVogels het volgende:
Maar zonder gekheid, ik heb van jou werkelijk waar nog geen enkel overtuigend argument voorbij zien komen waaruit zou moeten blijken dat de maanlandingen fake zijn.
Ja misschien moet je daar eens wat solides over laten zien in het desbetreffende topic. Er staan nog een flink aantal vragen voor je open.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:26 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat kan, het is jouw keuze om je te laten overtuigen, kan niemand anders voor je maken.
Anderen dan ik hebben al veel meer laten zien, over Apollo is er genoeg te vinden.
Overigens heb ik mij bijvoorbeeld wel een periode verdiept in die 9/11 complottheorieën. Het is erg verleidelijk om erin mee te gaan. Is immers spectaculaire shizzle.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:26 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat kan, het is jouw keuze om je te laten overtuigen, kan niemand anders voor je maken.
Anderen dan ik hebben al veel meer laten zien, over Apollo is er genoeg te vinden.
True enough, tuurlijk zit je niet vast aan een keuze die je op vroege leeftijd hebt gemaakt maar het wordt wel lastiger om een ingeslagen richting ter veranderen als je er net 4 of 6 jaar in hebt gepropt aan studie.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:17 schreef Tingo het volgende:
Ik denk 16 jaar is voor de meeste mensen te jong om zulke beslissingen over 'educatie' te maken.
(The good old What are you going to do with your life?!)
Lekker makkelijk trouwens. 'Anderen hebben....'quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:26 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Er zijn zoveel verschillende ideeën (geen theorieën) over wat er wel of niet gebeurd kan zijn, dat alles afwijzen ook niet erg kritisch is.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Overigens heb ik mij bijvoorbeeld wel een periode verdiept in die 9/11 complottheorieën. Het is erg verleidelijk om erin mee te gaan. Is immers spectaculaire shizzle.
Uiteindelijk kwam ik echter tot de conclusie dat het hele inside job-verhaal simpelweg te onwaarschijnlijk is en geen steek houdt.
Maar andersom werkt dat natuurlijk ook zo. Kritisch is goed. Maar je kunt ook (ten onrechte) kritisch zijn over dingen die gewoon bestaan. De maan is voor de modale mens om even te gaan kijken te ver.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Er zijn zoveel verschillende ideeën (geen theorieën) over wat er wel of niet gebeurd kan zijn, dat alles afwijzen ook niet erg kritisch is.
Het topic gaat echter over de invloed van onderwijs.
Stel je voor dat je 1-2 kritische leerlingen in de klas hebt, de leraar/lerares vertelt Verhaal A (9.11, Apollo, JFK, AGW, maakt niet uit) en die 1-2 kritische leerlingen trekken hun mond open.
Hoe denk je dat de reactie van de anderen is? Rustig ingaan op de argumenten, of zal het vooral het FOK!-idee worden, dat die kritische leerlingen vanaf het eerste moment geridiculiseerd zullen worden.
We weten het antwoord al, he?
Als we op de Maan hadden kunnen komen, dan zou ik daar graag overtuigende aanwijzingen voor willen zien ja. Die kermisattractie die ze met Apollo geflikt hebben, overtuigt mij juist van het tegendeel; lekker in een studio'tje gedaan, in ieder geval niet op de Maan.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:42 schreef Bart2002 het volgende:
De maan is voor de modale mens om even te gaan kijken te ver.
In deze lijken de bewijzen voor ietsje sterker dan hetzelfde tegen. Als we er even samen heen konden lopen om te kijken dan was het duidelijk. Zou je dan je ongelijk toegeven? Dat vraagt een dapper mens.
Ik weet niet op wat voor school jij hebt gezeten maar mijn school was één grote verzameling bijdehandjes die constant hun mond open trokken. Je moet gewoon leren inzien (en dat is geen makkelijk proces) dat nergens aan twijfelen net zo fout is als overal aan twijfelen.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Er zijn zoveel verschillende ideeën (geen theorieën) over wat er wel of niet gebeurd kan zijn, dat alles afwijzen ook niet erg kritisch is.
Het topic gaat echter over de invloed van onderwijs.
Stel je voor dat je 1-2 kritische leerlingen in de klas hebt, de leraar/lerares vertelt Verhaal A (9.11, Apollo, JFK, AGW, maakt niet uit) en die 1-2 kritische leerlingen trekken hun mond open.
Hoe denk je dat de reactie van de anderen is? Rustig ingaan op de argumenten, of zal het vooral het FOK!-idee worden, dat die kritische leerlingen vanaf het eerste moment geridiculiseerd zullen worden.
We weten het antwoord al, he?
Er zijn spullen achtergelaten op de maan die je vanaf de aarde kunt zien. Ik weet niet hoe veel sterker bewijs je wil hebben.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Als we op de Maan hadden kunnen komen, dan zou ik daar graag overtuigende aanwijzingen voor willen zien ja. Die kermisattractie die ze met Apollo geflikt hebben, overtuigt mij juist van het tegendeel; lekker in een studio'tje gedaan, in ieder geval niet op de Maan.
Die kan zo weer op een tegeltje.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:44 schreef Tchock het volgende:
Je moet gewoon leren inzien (en dat is geen makkelijk proces) dat nergens aan twijfelen net zo fout is als overal aan twijfelen
Ik was nogal bijdehand maar dat mag geen verrassing heten.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:44 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik weet niet op wat voor school jij hebt gezeten maar mijn school was één grote verzameling bijdehandjes die constant hun mond open trokken. Je moet gewoon leren inzien (en dat is geen makkelijk proces) dat nergens aan twijfelen net zo fout is als overal aan twijfelen.
Niet mee eens. Natuurlijk is de wetenschap gebaat bij twijfel en kritiek, dat is zoals je terecht zegt de basis. Maar óveral aan twijfelen werkt alleen maar tegen je en zet je buitenspel in discussies die er echt toe doen. Zo word jij bijvoorbeeld minder serieus genomen over 9/11 omdat je dingen over de maanlanding roept die, respectvol geformuleerd, nogal onorthodox zijn. Jij bent uiteraard vrij om daar je eigen keuze in te maken hoor, daar niet van.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik was nogal bijdehand maar dat mag geen verrassing heten.
Overal aan twijfelen lijkt me heel gezond. Dat is de basis van wetenschap. Precies waarom uitspraken als "the science is settled" intrinsiek schadelijk en onmogelijk zijn.
Ten eerste kun je ze niet van de Aarde zien, is de claim, omdat telescopen niet zo dichtbij kunnen kijken.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:44 schreef Tchock het volgende:
[..]
Er zijn spullen achtergelaten op de maan die je vanaf de aarde kunt zien. Ik weet niet hoe veel sterker bewijs je wil hebben.
quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ten eerste kun je ze niet van de Aarde zien, is de claim, omdat telescopen niet zo dichtbij kunnen kijken.
Wat men heeft "laten zien" zijn wat witte en zwarte blobjes in 2009-technologie "LRO"-plaatjes.
Die witte en zwarte blobjes overtuigen jou? Sja, ik ben wat kritischer ingesteld.
En als dit echt waar is, hoe hebben we überhaupt ooit het maanoppervlak onderzocht dan? Of is elke afbeelding die we er van hebben nep?quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ten eerste kun je ze niet van de Aarde zien, is de claim, omdat telescopen niet zo dichtbij kunnen kijken.
Het maanoppervlak is natuurlijk onderzocht met telescopen, maar dat wil niet zeggen dat je de resolutie van een paar meter kunt halen.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:51 schreef Tchock het volgende:
[..]
En als dit echt waar is, hoe hebben we überhaupt ooit het maanoppervlak onderzocht dan? Of is elke afbeelding die we er van hebben nep?
Misschien is er wel betere technologie maar krijgen we die niet te zien. Er zijn spionagesatellieten die vanuit hun baan een krant kunnen lezen die op de grond ligt, maar als ik inzoom op Google Maps kan ik nauwelijks de auto van mijn ouders herkennen.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het maanoppervlak is natuurlijk onderzocht met telescopen, maar dat wil niet zeggen dat je de resolutie van een paar meter kunt halen.
Zowel, zou het een koud kunstje moeten zijn om die "op de Maan achtergelaten zaken" haarscherp in beeld te brengen.
Ja, die plaatjes bedoel ik. Jij vindt dat overtuigend voor 2009-technologie? Als ze mijn huis zo zouden afbeelden, zou ik ze vierkant uitlachen.
Als je ook maar enig besef hebt van de technische uitdagingen achter deze foto's kan je zelfs zeggen dat ze uitzonderlijk goed zijnquote:Op donderdag 28 mei 2015 20:48 schreef Tchock het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind dit duidelijk genoeg, inderdaad.
Zo mooi is het nou ook weer niet. En het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de resolutie van Google Maps gewoon state of the art is. Het zijn niet uitsluitend technische beperkingen natuurlijk.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:55 schreef Tchock het volgende:
Er zijn spionagesatellieten die vanuit hun baan een krant kunnen lezen die op de grond ligt
Ik heb veel mensen van verschillende nationaliteiten gevraagd over wat ze hadden op school over de 'maanlandingen' geleerd.Tis meestal miks tot heel weinig. Zo 'n fantastische gebeurtenis en niks tot niet zo veel over? Hmm.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Als we op de Maan hadden kunnen komen, dan zou ik daar graag overtuigende aanwijzingen voor willen zien ja. Die kermisattractie die ze met Apollo geflikt hebben, overtuigt mij juist van het tegendeel; lekker in een studio'tje gedaan, in ieder geval niet op de Maan.
Wij ook niet. Daarom kwam ik er ook pas zo laat achter. Hadden ze zo'n film in de les laten zien en konden we er onze middelbare school-fysica op loslaten, was het anders gelopen...quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:03 schreef Tingo het volgende:
[..]
Ik heb veel mensen van verschillende nationaliteiten gevraagd over wat ze hadden op school over de 'maanlandingen' geleerd.Tis meestal miks tot heel weinig. Zo 'n fantastische gebeurtenis en niks tot niet zo veel over? Hmm.
Ik niet.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:48 schreef Tchock het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind dit duidelijk genoeg, inderdaad.
Nee, zo mooi is het dus echt wel. Voorbeeldje: voor het terugvinden van de gestolen Nazi-kunst die vorige week werd onthuld zijn Amerikaanse satellietbeelden gebruikt die zo scherp waren dat de individuele kunstwerken er op te herkennen waren. Ter vergelijking hier de hoogste zoomgraad van Google Maps op de Coolsingel.quote:
Er is een veel simpelere verklaring. De sonde en telescoop in kwestie was niet ontworpen om Apollo sites scherp in beeld te brengen, maar om de topografie van de maan in kaart te brengen. Iets van het formaat van een Keyhole sat naar de maan brengen om een paar plaatjes te schieten is een beetje duurquote:Op donderdag 28 mei 2015 20:55 schreef Tchock het volgende:
[..]
Misschien is er wel betere technologie maar krijgen we die niet te zien. Er zijn spionagesatellieten die vanuit hun baan een krant kunnen lezen die op de grond ligt, maar als ik inzoom op Google Maps kan ik nauwelijks de auto van mijn ouders herkennen.
Of de héle goede telescopen worden hier simpelweg niet voor gebruikt. Of misschien kunnen hele goede telescopen inderdaad niet zo dichtbij kijken. Of misschien wilden ze geen budget gebruiken voor het maken van verder nutteloze foto's. Allemaal mogelijke verklaringen.
Zo bijzonder is het niet. En op de maan valt verder blijkbaar niets van waarde te halen.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:03 schreef Tingo het volgende:
[..]
Ik heb veel mensen van verschillende nationaliteiten gevraagd over wat ze hadden op school over de 'maanlandingen' geleerd.Tis meestal miks tot heel weinig. Zo 'n fantastische gebeurtenis en niks tot niet zo veel over? Hmm.
Ook een hele goede optie inderdaad.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:06 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Er is een veel simpelere verklaring. De sonde en telescoop in kwestie was niet ontworpen om Apollo sites scherp in beeld te brengen, maar om de topografie van de maan in kaart te brengen. Iets van het formaat van een Keyhole sat naar de maan brengen om een paar plaatjes te schieten is een beetje duurEn sowieso, dat gaat mensen als mata toch niet overtuigen.
Ik zie de haarscherpe satellietbeelden even niet in de link?quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:05 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee, zo mooi is het dus echt wel. Voorbeeldje: voor het terugvinden van de gestolen Nazi-kunst die vorige week werd onthuld zijn Amerikaanse satellietbeelden gebruikt die zo scherp waren dat de individuele kunstwerken er op te herkennen waren. Ter vergelijking hier de hoogste zoomgraad van Google Maps op de Coolsingel.
[ afbeelding ]
Tis 'n enorme PR/reclame opportunity. Waarom zijn er geen duidelijker,scherper fotos?quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het maanoppervlak is natuurlijk onderzocht met telescopen, maar dat wil niet zeggen dat je de resolutie van een paar meter kunt halen.
Zowel, zou het een koud kunstje moeten zijn om die "op de Maan achtergelaten zaken" haarscherp in beeld te brengen.
Ja, die plaatjes bedoel ik. Jij vindt dat overtuigend voor 2009-technologie? Als ze mijn huis zo zouden afbeelden, zou ik ze vierkant uitlachen.
Die zijn niet beschikbaar voor het publiek, helaas. Had ze zelf ook graag willen zien. Heb een interview gezien met de kunstjager die ook in dat artikel gelinkt wordt, die wilde niet eens zeggen hoe ze aan die foto's waren gekomen.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:09 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik zie de haarscherpe satellietbeelden even niet in de link?
Ja, maar de behandeling in de les is niet offtopic.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:09 schreef Tingo het volgende:
[..]
Tis 'n enorme PR/reclame opportunity. Waarom zijn er geen duidelijker,scherper fotos?
Ze claimen om biljoenen dollar waarde cameras daar in de 'ruimte' te hebben.
Maar is toch 'n beetje off-topic.
Een telescoop als Hubble is totaal ongeschikt om de maan te bekijken. Dat is alsof je met een telelens op grote afstand fotografeert en iemand gooit een tennisbal voor de zoeker langs. De maan is niet zo bijster interessant in dit opzicht, omdat de foto's die we nu hebben precies dezelfde waarde hebben qua onderzoek als super-mega-HDplaatjes. Dus waarom zouden we daar geld aan verspillen?quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:09 schreef Tingo het volgende:
[..]
Tis 'n enorme PR/reclame opportunity. Waarom zijn er geen duidelijker,scherper fotos?
En de paarden stonden in een magazijn. Hoe deze satellieten dit dan zo haarscherp konden zien lijkt me een broodje aap.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:10 schreef Tchock het volgende:
[..]
Die zijn niet beschikbaar voor het publiek, helaas. Had ze zelf ook graag willen zien. Heb een interview gezien met de kunstjager die ook in dat artikel gelinkt wordt, die wilde niet eens zeggen hoe ze aan die foto's waren gekomen.
Die paarden stonden inderdaad achter slot en grendel. Volg je het nieuws niet? Het ging om honderden beelden waarvan een deel in een tuin stond.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:12 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En de paarden stonden in een magazijn. Hoe deze satellieten dit dan zo haarscherp konden zien lijkt me een broodje aap.
Dat heb ik je al uitgebreid en meerdere malen uit proberen te leggen, helaas zonder enig resultaat...quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:09 schreef Tingo het volgende:
[..]
Heb je daar een link naar? Of wil je het in DM even kort samenvatten? Ben geïnteresseerd.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:15 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat heb ik je al uitgebreid en meerdere malen uit proberen te leggen, helaas zonder enig resultaat...
Zeer selectief. Hier niet over gelezen of gehoord en ik geloof er met alle respect geen bal van. Als ze ergens in een tuin stonden dan waren ze door deze of gene ook wel met het blote oog gezien.quote:
Hier de Nieuwsuur-uitzending daarover met alle ins en outs.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer selectief. Hier niet over gelezen of gehoord en ik geloof er met alle respect geen bal van. Als ze ergens in een tuin stonden dan waren ze door deze of gene ook wel met het blote oog gezien.
Daar zijn geen (technisch uitgedaagde) satellieten voor nodig.
Zo komt het toch weer tot het oorspronkelijke onderwerp.![]()
Je zult moeten toegeven dat het bewijsmateriaal flinterdun is. En we mogen het (als het al bestaat) niet eens zien. De rest wat je doet is flauw.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Die paarden stonden inderdaad achter slot en grendel. Volg je het nieuws niet? Het ging om honderden beelden waarvan een deel in een tuin stond.
En als dit ook al een hoax is vraag ik me sterk af hoe ze die krengen hebben gevonden. Misschien bestaan de kunstwerken wel helemaal niet? Of zijn ze nooit door nazi's geroofd? Misschien bestonden de nazi's wel niet!
Het is eigenlijk best simpel, hoe lager je baan rond een hemellichaam, hoe sneller je beweegt ten opzichte van dit hemellichaam. Voor de satelliet die die foto's heeft gemaakt om er dichterop te komen en duidelijkere foto's te maken moet hij lager, en dus sneller vliegen. Maar, als je snel beweegt raakt de foto bewogen, en moet de sluitertijd sneller. Deze stond al (vrijwel) op de max voor die foto's, en dus kan die satelliet niet beter.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
Heb je daar een link naar? Of wil je het in DM even kort samenvatten? Ben geïnteresseerd.
Dit is natuurlijk bij lange na niet al het bewijsmateriaal. Ik wilde alleen een voorbeeld noemen van een situatie waar wij, het grote publiek, niet per se de beste kwaliteit beelden te zien krijgen die er zijn.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je zult moeten toegeven dat het bewijsmateriaal flinterdun is. En we mogen het (als het al bestaat) niet eens zien. De rest wat je doet is flauw.
Er nee.Als je kan echte mooie,scherpe fotos van de 'Apollo missie debris' krijgen/nemen dan kan je makkelijk wat doen ermee,zou ik verwachten.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:11 schreef Tchock het volgende:
[..]
Een telescoop als Hubble is totaal ongeschikt om de maan te bekijken. Dat is alsof je met een telelens op grote afstand fotografeert en iemand gooit een tennisbal voor de zoeker langs. De maan is niet zo bijster interessant in dit opzicht, omdat de foto's die we nu hebben precies dezelfde waarde hebben qua onderzoek als super-mega-HDplaatjes. Dus waarom zouden we daar geld aan verspillen?
'Helaas' voor jou denk ik..quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:15 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat heb ik je al uitgebreid en meerdere malen uit proberen te leggen, helaas zonder enig resultaat...
Euh, oké.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:20 schreef Tingo het volgende:
[..]
Er nee.Als je kan echte mooie,scherpe fotos van de 'Apollo missie debris' krijgen/nemen dan kan je makkelijk wat doen ermee,zou ik verwachten.
'The wreck of the ol' '71 Apollo Moon Buggie' zou 'n goeie titel zijn....of 'n soort Johnny Cash achtige liedje misschien.
En hier doe je het zelf. Dat noemen ze dacht ik bewijs vanuit het ongerijmde.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:13 schreef Tchock het volgende:
En als dit ook al een hoax is vraag ik me sterk af hoe ze die krengen hebben gevonden.
Helaas voor jouw persoonlijke ontwikkeling.quote:
Ik snap echt niet waarom je de maanlanding niet zou gelovenquote:
Jawel, dat heeft namelijk een van de onderzoekers op nationale televisie gezegd. En ik geloof de man, en ik weet dat hij daadwerkelijk de beelden heeft gevonden. Als hij ze zónder camerabeelden heeft gevonden zou het totaal onlogisch zijn om te melden dat je toegang hebt tot relatief geheime informatie.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En hier doe je het zelf. Dat noemen ze dacht ik bewijs vanuit het ongerijmde.
Omdat je niet weet hoe het in zijn werk is gegaan neem je aan dat het wel eens met (technisch uitgedaagde) satellieten gegaan zou kunnen zijn, ook al wordt dit op geen enkele wijze aangetoond.
Waarom mogen wij deze satellietbeelden niet zien?quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:25 schreef Tchock het volgende:
[..]
Jawel, dat heeft namelijk een van de onderzoekers op nationale televisie gezegd. En ik geloof de man, en ik weet dat hij daadwerkelijk de beelden heeft gevonden. Als hij ze zónder camerabeelden heeft gevonden zou het totaal onlogisch zijn om te melden dat je toegang hebt tot relatief geheime informatie.
Weet ik veel?quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Waarom mogen wij deze beelden niet zien?
Maar hoe weet je dat Nieuwsuur 100% de waarheid vertelt dan?quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Weet ik veel?Man, ik dacht een onschuldig voorbeeldje te noemen om mijn punt bij te zetten en nu word ik onderworpen aan een kruisverhoor over nazikunst waarvan ik niets méér weet dan wat in die uitzending van Nieuwsuur gemeld wordt - en die heb ik je al gelinkt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |