De school is er niet voor de religie tenzij men zijn kinderen naar speciaal onderwijs stuurt.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 12:02 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat te doen met mensen met een religieuze overtuiging?
Hoe moeten die leren om kritisch na te denken zonder hun geloof af te vallen?
Maw: mag een docent kinderen van gelovige ouders hun geloof afnemen?
En hoe zit het met vrouwen? Mogen die ook kritisch nadenken?
Ik dacht dat het kritisch nadenken voor iedereen gold.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 12:42 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
De school is er niet voor de religie tenzij men zijn kinderen naar speciaal onderwijs stuurt.
Op een openbare school komen de religies alleen voorbij als men het over de wereldreligies heeft.
En ja, natuurlijk mogen vrouwen kritisch denken. Gedanken sind frei.
quote:Op woensdag 4 maart 2015 05:00 schreef El_Matador het volgende:
Een thema dat zeer relevant is voor BNW en (het gebrek aan) kritisch denken in de wereld is het onderwijzen van de volgende generatie mensen en breken met het huidige slaafse, autoriteitvolgende systeem.
Voor de OP van dit topic heb ik een aantal filmpjes geselecteerd, die elk bepaalde delen van het probleem illustreren.
Mensen/kinderen wordt niet (meer) aangeleerd om kritisch te denken. Volgzaamheid en "respect" voor "autoriteit" zijn vele malen belangrijker voor het establishment om te "onderwijzen" dan het aanleren van juist die essentiële kernmerken van de mens; twijfel en kritisch nadenken over de informatie die je gevoed wordt.
Een opvallende mening van een diplomakandidaat en uitleg van de manier waarop ADHD "gediagnosticeerd" wordt en welke impact dat heeft op het onderwijs en de invloed op zowel Arts en Science
Grote held George Carlin over de idiocratie die met name in de VS sterk aanwezig is.
Een klein stukje geschiedenis en de uitvoering ervan in de moderne tijd.
De indoctrinatie van de jeugd om zo volgzame burgers te creëren, door Noam Chomsky
Het essentiële verschil tussen schooling en educatie en met name de invloed van de regering op beide.
Een langere documentaire waar ook de enorme studieschulden (vanaf dit studiejaar ook in Nederland) aan bod komen.
En uiteraard mag deze erg ironisch-grappige nogal ondergewaardeerde film niet ontbreken. Als je hem nog niet gezien hebt, zeker doen!
Idiocracy (2006) - IMDb
[ afbeelding ]
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Stelling: de enige manier om kritisch denken juist als kernwaarde (terug) te krijgen in de samenleving, is door onze kinderen het aan te leren en te breken met de door de machten gewenste volgzaamheid
De film idiocracy heb ik inmiddels gezien. Een prikkelende stelling die je aan het denken zet.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het heeft even geduurd voordat ik reageer omdat er meerdere discussies tegelijkertijd worden gestart met deze OP. Een deel van de genoemde problemen is (meer) typisch voor de USA, een deel van de problemen is meer universeel geldend. George Carlin legt in een hele korte reactie heel erg treffend een typisch probleem van de USA uit: de bedrijven en rijke individuën die de politieke macht hebben (je wordt niet verkozen zonder een goede campagne en een goede campagne wordt vrijwel volledig gefinancierd door deze partijen). Deze mensen en organisaties hebben maar beperkt belang bij 'academisch' ontwikkelde mensen. Wat voor invloed heeft dit op bepaalde besluiten die zijn genomen m.b.t. het onderwijs? Voor ons Nederlanders een relevante vraag, in welke mate functioneren onze partijen en politici wel onafhankelijk van sponsors? Deze vraag alleen al is een nieuwe discussie waard!
In een ander filmpje werd ingegaan op de college ripoff. Hier hoeven we weinig woorden aan vuil te maken, vergelijk de inschrijvingsgelden tussen de landen (inclusief de bijdrage van de overheid indien hier sprake van is uiteraard) en de conclusie is onvermijdelijk dat ze in de USA wel heel erg veel betalen voor hun opleiding. De mafiose praktijken van uitgevers om zeer frequent (vaak 1 keer per jaar) een nieuwe editie uit te geven zonder dat er noemenswaardige veranderingen zijn en hier het volle pond voor te vragen komt mij bekend voor, het 'exclusief' maken van de boeken door ze custom made te maken ook (ik heb zelf het ongenoegen 1 zo'n boek te hebben). Quite a rip-off indeed.
Ik ben het ermee eens dat je i.h.a. op school te weinig leert om kritisch te denken. Anderzijds denk ik dat je eerst voldoende kennis moet opdoen alvorens je in staat bent om kritisch te kunnen denken. Beter gezegd, eerst moet je voldoende kennis opdoen, het liefst vanuit verschillende perspectieven en vanuit verschillende bronnen, zodat je voldoende inzicht ontwikkelt, dat inzicht stelt je in staat om kritisch te denken. Die kennis is een essentiële maar onvoldoende voorwaarde. Wat het VWO-onderwijs betreft valt het mij op dat er op het vlak van kennis en vaardigheden te lage eisen worden gesteld. Waarom is voor tal van vakken de lat geleidelijk maar zeker steeds wat lager gelegd? Ondertussen zie je bij een aantal WO-opleidingen dat eerstejaarsstudenten een test moeten afleggen omdat daar werd vastgesteld dat bepaalde basale vaardigheden niet meer werden beheerst. Bij de universiteiten heb je dan weer het probleem dat de student/docent-ratio te hoog is geworden. Hierdoor is het in grote lijnen alleen maar mogelijk om een vast programma te volgen. Voor goede begeleiding is er nauwelijks ruimte. In Nederland wordt er dan ook nog veel gekozen voor zelfstandig werken, wat ik begeleide zelfstudie noem. Leuk en aardig maar juist daarvoor heb je een lage student/docent-ratio nodig. Ik heb gelezen dat deskundige mensen schatten dat je met maximaal 6-10 hoogintelligente en zeer gemotiveerde (ook een probleem, eerlijk is eerlijk) studenten per docent mag zijn om dit te laten werken. Wij zitten hier eerder op 40 studenten per docent, veel teveel voor deze werkvorm. Als je mensen echt academisch wil vormen dan is het vereist dat er veel interactie is tussen de docent en de student, wat dat betreft begrijp ik goed dat Claudia er naar verlangt dat ze met kleinere groepen studenten zou kunnen werken. Ik trap nu een open deur in, als wij dat in Nederland willen introduceren dan hebben we twee opties: ofwel de driekwart van de kandidaatstudenten weigeren ofwel 4 keer zoveel voor ons onderwijs betalen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 11-03-2015 00:35:05 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Dat geeft niks, prachtige reactie weer Bram, ga er later op in.quote:Op woensdag 11 maart 2015 00:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het heeft even geduurd voordat ik reageer ...
Neem de tijd.quote:Op woensdag 11 maart 2015 00:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat geeft niks, prachtige reactie weer Bram, ga er later op in.
Een pijnlijk gevolg van het prioriteit geven in functie van de loopafstand is dat je een sterke concentratie van kindjes uit bepaalde sociale milieus krijgt: in de ene buurt vooral kindjes uit een volkswijk of zelfs een tokkiewijk, in de andere buurt vooral kindjes uit de Grachtengordel. Je kan voor de kindjes die in een relatief kansarme buurt naar zo'n school gaan de scherpe kantjes ervan af halen door deze scholen een hoger bedrag per leerling te geven - met als vereiste dat van dat extra geld extra leraren worden ingehuurd - maar of dat dat voldoende is...?quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:27 schreef Claudia_x het volgende:
M'n posting is ineens verdwenen. Afijn, ik schreef:
[..]
Ben je bekend met het Stedelijk Toelatingsbeleid? Zie ook: Kritiek uit Amsterdamse raad op Stedelijk Toelatingsbeleid:
"Het CDA in Amsterdam vindt dat er met dit stedelijk toelatingsbeleid wordt getornd aan de keuzevrijheid van ouders. Gardeniers: “Als ouders de richting van de school belangrijker vinden dan de locatie, moet dat gewoon mogelijk zijn. Dit voorstel maakt de kans kleiner dat je buiten je eigen buurt op een gewenste school terecht kunt.” De Amsterdamse CDA-fractie trekt in twijfel of er met dit plan nog wel genoeg te kiezen is voor ouders die bewust kiezen voor bijzonder of algemeen bijzonder onderwijs."
Hun de vraag stellen waar deze religeuze overtuiging vandaan komt?quote:Op zaterdag 7 maart 2015 12:02 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat te doen met mensen met een religieuze overtuiging?
Hoe moeten die leren om kritisch na te denken zonder hun geloof af te vallen?
Maw: mag een docent kinderen van gelovige ouders hun geloof afnemen?
En hoe zit het met vrouwen? Mogen die ook kritisch nadenken?
Stoerquote:Op donderdag 12 maart 2015 16:39 schreef Konijntjuh het volgende:
[..]
Hun de vraag stellen waar deze religeuze overtuiging vandaan komt?
Geen idee, overigens om kritisch denken hoef je niet je geloof af te vallen, alleen de regels die het voorschrijft en de gemeensschap waar je toebehoort. De vraag is dan wel, ben je ongelovig om dat je regels en wetten van je geloof niet na komt of naleeft, of ben je wel gelovig omdat ondanks je godenloos gedrag in de ogen van je omgeving en de wetten en regels die jou geloof voorschrijft, je toch genoeg (zelf) vertrouwen/geloof hebt in de Goden dat zij je zullen opnemen in hun rijk.
Een docent kan geen geloof afnemen, geloof is geen materiaal of een speelgoedstuk. Geloof is iets wat niet tastbaar is en wat nooit tastbaar zal worden. Geloof zit in je of het zit niet in je of je speelt dat het in je zit omdit je goed uitkomt of je een zogenaamd veilig gevoel geeft.
Je laatste vraag begrijp ik niet, volgens mij geloof heeft de vrouw maar een recht en dat is het aanrecht, en komt ze toch in huiskamer dan behoort de ketting weer ingekort te worden. En bij tegenspraak wordt de gagbal weer een stukje strakker getrokken.
Jij denkt natuurlijk dat vrouwen nu op je vallen, maar heb een geheimpje voor je.quote:Op donderdag 12 maart 2015 16:39 schreef Konijntjuh het volgende:
Je laatste vraag begrijp ik niet, volgens mij geloof heeft de vrouw maar een recht en dat is het aanrecht, en komt ze toch in huiskamer dan behoort de ketting weer ingekort te worden. En bij tegenspraak wordt de gagbal weer een stukje strakker getrokken.
quote:Op woensdag 11 maart 2015 00:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
De film idiocracy heb ik inmiddels gezien. Een prikkelende stelling die je aan het denken zet.Ik weet niet of je de scheiding "intelligente mensen" en "domme mensen" zo zwart-wit kan maken. Je hebt verschillende vormen van intelligentie en nogal wat "intellectuelen" missen een bepaald soort "boerenverstand" (wat vaak nog veel belangrijker is dan hoeveel je weet en hoeveel Latijnse naamvallen je kan opdreunen)...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk dat het startpunt dat problemen typisch zijn voor de VS echt een verkeerde aanname is. Je schreef (meer) typisch en daar kan ik inkomen, maar het is echt niet alleen "haha, kijk die domme yankies nou es"...quote:Het heeft even geduurd voordat ik reageer omdat er meerdere discussies tegelijkertijd worden gestart met deze OP. Een deel van de genoemde problemen is (meer) typisch voor de USA, een deel van de problemen is meer universeel geldend.Dat is verre van uniek voor de VS. Zeker met de almaar groeiende EU ook in Europa enorm relevant.quote:George Carlin legt in een hele korte reactie heel erg treffend een typisch probleem van de USA uit: de bedrijven en rijke individuën die de politieke macht hebben (je wordt niet verkozen zonder een goede campagne en een goede campagne wordt vrijwel volledig gefinancierd door deze partijen). Deze mensen en organisaties hebben maar beperkt belang bij 'academisch' ontwikkelde mensen. Wat voor invloed heeft dit op bepaalde besluiten die zijn genomen m.b.t. het onderwijs? Voor ons Nederlanders een relevante vraag, in welke mate functioneren onze partijen en politici wel onafhankelijk van sponsors? Deze vraag alleen al is een nieuwe discussie waard!Dat is waar, maar duurdere opleidingen zijn in het algemeen (uitzonderingen daargelaten) ook duidelijk beter dan John Doe college in Shithole County...quote:In een ander filmpje werd ingegaan op de college ripoff. Hier hoeven we weinig woorden aan vuil te maken, vergelijk de inschrijvingsgelden tussen de landen (inclusief de bijdrage van de overheid indien hier sprake van is uiteraard) en de conclusie is onvermijdelijk dat ze in de USA wel heel erg veel betalen voor hun opleiding.Te ondervangen met kopieren, zo heb ik het zelf ook veel gedaan in mijn studie. Met name in Madrid.quote:De mafiose praktijken van uitgevers om zeer frequent (vaak 1 keer per jaar) een nieuwe editie uit te geven zonder dat er noemenswaardige veranderingen zijn en hier het volle pond voor te vragen komt mij bekend voor, het 'exclusief' maken van de boeken door ze custom made te maken ook (ik heb zelf het ongenoegen 1 zo'n boek te hebben). Quite a rip-off indeed.
Rest van je post ga ik nog op in. Een tip; gebruik meer alinea's, het is nu echt slecht leesbaar.The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
Ik ben blij en verheugd dat iemand dit eens een keer gewoon in het openbaar durft te zeggen.quote:Op donderdag 5 maart 2015 16:24 schreef El_Matador het volgende:
Ik kan gewoon niks met Star Trek. Ik vond het doodsaai en oninteressant.
Nee, niks sorry, tof dat je het leest.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:30 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik ben blij en verheugd dat iemand dit eens een keer gewoon in het openbaar durft te zeggen.![]()
En sorry voor de kick. Een zwaar en interessant topic. Heel breed. Wat het lastig maakt.
Zoals beloofd. Ik heb een dochter van 9 op school maar of ze daar kritisch leert denken weet ik niet eens...quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, niks sorry, tof dat je het leest.
Een religieuze overtuiging is m.i. wat kinderachtig en niet echt serieus te nemen.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 12:02 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat te doen met mensen met een religieuze overtuiging?
Hoe moeten die leren om kritisch na te denken zonder hun geloof af te vallen?
Maw: mag een docent kinderen van gelovige ouders hun geloof afnemen?
En hoe zit het met vrouwen? Mogen die ook kritisch nadenken?
Ik zou zeggen dat kinderen juist kritisch kunnen denken. Het zijn in feite gewoon kleine volwassenen, alleen dan met minder levenservaring.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:34 schreef Bart2002 het volgende:
Ik zit ook met de vraag of jongere kinderen überhaupt al het vermogen hebben om kritisch te denken. Ik denk dat niet. Het lijkt me daarom belangrijk om ze gewoon alles te leren wat er in de wereld te koop is en dat heel graag zonder polarisatie en indoctrinatie. Dat is lastig, de leerkracht zal altijd een bepaalde "religie" aanhangen. Onvermijdelijk zoiets, en dan mogen we hopen dat deze religie niet opgedrongen gaat worden aan deze onbedorven geesten. Daar hoop ik op en bid ik iedere dag voor.![]()
Juist door de levenservaring leert men de verbanden en machinaties.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 21:31 schreef El_Matador het volgende:
Ik zou zeggen dat kinderen juist kritisch kunnen denken. Het zijn in feite gewoon kleine volwassenen, alleen dan met minder levenservaring.
Mijn jeugd is sowieso totaal niet representatief voor de meeste mensen, maar/en dus kritisch denken zat er al in toen ik kon praten.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 21:38 schreef Bart2002 het volgende:
Ik vind het wel jammer dat je (men) zelf niet onthouden hebt hoe het allemaal zo gekomen is, ontwikkeld is, en zo ontzettend mis heeft kunnen gaan.
Dat had ik ook wel. De meeste leraren konden mijn bloed wel drinken. Dat joch met zijn arrogante, superieure glimlach. Daar konden ze niks mee. En terecht. En ze hebben achteraf wel gelijk gekregen dat er niets van me terecht zou komen.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 21:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mijn jeugd is sowieso totaal niet representatief voor de meeste mensen, maar/en dus kritisch denken zat er al in toen ik kon praten.
Even voor de goede orde: ik bedoelde niet te zeggen dat het over jou ging. Het was een algemene beschouwing.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 21:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mijn jeugd is sowieso totaal niet representatief voor de meeste mensen, maar/en dus kritisch denken zat er al in toen ik kon praten.
Dat lijkt me wel mee te vallen.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 21:44 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat had ik ook wel. De meeste leraren konden mijn bloed wel drinken. Dat joch met zijn arrogante, superieure glimlach. Daar konden ze niks mee. En terecht. En ze hebben achteraf wel gelijk gekregen dat er niets van me terecht zou komen.
Als je van huis uit een kritische denker bent dan heb je vaak ook last van een hekel aan autoriteit.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 21:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel mee te vallen.
En herkenbaar.
De gemakkelijkste weg is zelden de beste weg.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 21:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als je van huis uit een kritische denker bent dan heb je vaak ook last van een hekel aan autoriteit.
Zoals het vroeger de leraren waren zijn het nu de managers die mijn bloed kunnen drinken.
Ik ben net zoals jij dacht ik een "ingenieur" maar dan op het gebied van software. En daar heb je veel te maken met managers zonder enig begrip van wat dan ook. Ook daar wordt de kritische geest niet op prijs gesteld.
Misschien zou het beter zijn om juist niet na te streven om onze kinderen kritisch te leren denken, daar krijgen ze een hoop last mee later.
Niemand is perfect.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:30 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik ben blij en verheugd dat iemand dit eens een keer gewoon in het openbaar durft te zeggen.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Mijn ervaring: als kind was ik geneigd om van alles veel sneller aan te nemen dan dat ik nu doe. Je kan als kind wel kritisch denken maar je bent nog goed van vertrouwen, je ziet bijvoorbeeld nog niet in dat mensen ook vanuit een bepaalde bias redeneren, dat hun persoonlijke voorkeuren hun ratio sturen, dat ze eventueel bewust een verkeerd beeld schetsen omdat dat goed uitkomt. Dat soort zaken zag ik als kind niet, pas op het moment dat ik zelf sterk bepaalde meningen ging vormen over bepaalde kwesties, meningen vernam van verschillende partijen over hetzelfde standpunt etc. begon ik oog te krijgen voor dit soort mechanismes. Scholen zouden wellicht kunnen faciliteren dat kinderen dit sneller gaan inzien. Anderzijds vraag ik me af of dat dit iets is wat een ander je hoeft aan te leren, is het niet meer een kwestie van karakter of dat je dat uiteindelijk wel of niet ontwikkelt?quote:Op zaterdag 23 mei 2015 20:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zoals beloofd. Ik heb een dochter van 9 op school maar of ze daar kritisch leert denken weet ik niet eens...
Maar jouw mening over die onnozelheid die wij kennen als Star Trek is mij uit het hart gegrepen.
Overigens leert zij hier thuis wel kritisch denken. Daar zorgt Papa wel voor.![]()
Ik zit ook met de vraag of jongere kinderen überhaupt al het vermogen hebben om kritisch te denken. Ik denk dat niet. Het lijkt me daarom belangrijk om ze gewoon alles te leren wat er in de wereld te koop is en dat heel graag zonder polarisatie en indoctrinatie. Dat is lastig, de leerkracht zal altijd een bepaalde "religie" aanhangen. Onvermijdelijk zoiets, en dan mogen we hopen dat deze religie niet opgedrongen gaat worden aan deze onbedorven geesten. Daar hoop ik op en bid ik iedere dag voor.![]()
Ja, je moet compromissen sluiten.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 22:19 schreef Bart2002 het volgende:
Een kritische en zelfs sceptische way of life is m.i. het beste wat je zou moeten nastreven.
Voor jezelf. Maar de wereld is daar niet echt op ingericht zoals we ondervinden.
Je moet om te overleven ook wat "diplomatische" kwaliteiten ontwikkelen.
Goede post. Zie #219. Ik denk dat het kader er gewoon nog niet is.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mijn ervaring: als kind was ik geneigd om van alles veel sneller aan te nemen dan dat ik nu doe. Je kan als kind wel kritisch denken maar je bent nog goed van vertrouwen, je ziet bijvoorbeeld nog niet in dat mensen ook vanuit een bepaalde bias redeneren, dat hun persoonlijke voorkeuren hun ratio sturen, dat ze eventueel bewust een verkeerd beeld schetsen omdat dat goed uitkomt. Dat soort zaken zag ik als kind niet, pas op het moment dat ik zelf sterk bepaalde meningen ging vormen over bepaalde kwesties, meningen vernam van verschillende partijen over hetzelfde standpunt etc. begon ik oog te krijgen voor dit soort mechanismes. Scholen zouden wellicht kunnen faciliteren dat kinderen dit sneller gaan inzien. Anderzijds vraag ik me af of dat dit iets is wat een ander je hoeft aan te leren, is het niet meer een kwestie van karakter of dat je dat uiteindelijk wel of niet ontwikkelt?
Misschien. Hoe dan ook hoort m.i. bij goed onderwijs dat kinderen kritischer leren denken, al is het maar doordat de leraar het voordoet. Hoe krijg jij liever geschiedenisles? Van een lerares die enkel feitjes opdreunt en haar gekleurde beeld geeft of van een lerares die hierbij ook kritisch ingaat op wat de bronnen zijn waarop dit beeld is gebaseerd, hoe die bronnen op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden etc.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 22:37 schreef Bart2002 het volgende:
Dat zijn de vragen des levens. En dus voor ons eenvoudige geesten veel te ingewikkeld. We leven niet lang genoeg om dit soort zaken te begrijpen helaas.
Zo redeneert hij inderdaad.quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
Onzintopic. Sorry dat ik het zeg.
De reden dat TS het 'moderne onderwijs' onder vuur neemt, is omdat het gros van de mensen zijn kijk op de ruimtevaart en 9/11 niet onderschrijft.Dat jij van mening bent dat 9/11 geen inside job was en dat de Apollo-landingen gewoon plaats hebben gevonden, dan is dat in de ogen van Matador bewijs dat ons onderwijssysteem niet deugt.
Dikke onzin natuurlijk. Sowieso worden studenten meer dan ooit aangemoedigd om kritisch te denken. Daarnaast stelt de komst van internet mensen beter in staat om alternatieve visies op gebeurtenissen te ontwikkelen.
Dat is niet waar!!!1quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
Daarnaast stelt de komst van internet mensen beter in staat om alternatieve visies op gebeurtenissen te ontwikkelen.
Aan de ene kant best een beetje schrijnend eerlijk gezegd. De reddeloosheid als ze zelf moeten weten wat ze gaan doen. Al heb ik niet echt het idee dat het iets van de laatste jaren is maar dat studenten dat altijd al eng hebben gevondenquote:Op donderdag 28 mei 2015 14:42 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb ook gemerkt dat als je studenten vrij laat in een opdracht om zo zelf op ontdekking te kunnen gaan (in ons geval binnen het monte carlo model) de algemene reactie is "maar wat wil je dan dat we doen" als je dan aangeeft dat ze dat zelf mogen weten is de helft helemaal het pad bijster, de andere helft verzint iets leuks (ik gok dat dat later de goede wetenschappers worden) de andere helft doet die helft dan weer na.
Iets zelf bedenken wordt bijna gezien als iets engs en iets wat niet binnen een opleiding hoort.
Leuk om studenten de eerste stapjes te zien zetten naar ongekende mogelijkheden.
Veel mensen van de Generatie van mijn ouders was van mening, dat als het op TV was geweest het waar was, kan me nog goed herinneren hoe beledigd mijn moeke was toen ik haar uitlegde hoe nep wedden dat was.quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
Onzintopic. Sorry dat ik het zeg.
De reden dat TS het 'moderne onderwijs' onder vuur neemt, is omdat het gros van de mensen zijn kijk op de ruimtevaart en 9/11 niet onderschrijft. Als jij van mening bent dat 9/11 geen inside job was en dat de Apollo-landingen gewoon plaats hebben gevonden, dan is dat in de ogen van Matador bewijs dat ons onderwijssysteem niet deugt.
Dikke onzin natuurlijk. Sowieso worden studenten meer dan ooit aangemoedigd om kritisch te denken. Daarnaast stelt de komst van internet mensen beter in staat om alternatieve visies op gebeurtenissen te ontwikkelen.
Ook dat is een skill om te leren en ontwikkelen.quote:Op donderdag 28 mei 2015 14:42 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb ook gemerkt dat als je studenten vrij laat in een opdracht om zo zelf op ontdekking te kunnen gaan (in ons geval binnen het monte carlo model) de algemene reactie is "maar wat wil je dan dat we doen" als je dan aangeeft dat ze dat zelf mogen weten is de helft helemaal het pad bijster, de andere helft verzint iets leuks (ik gok dat dat later de goede wetenschappers worden) de andere helft doet die helft dan weer na.
Iets zelf bedenken wordt bijna gezien als iets engs en iets wat niet binnen een opleiding hoort.
Leuk om studenten de eerste stapjes te zien zetten naar ongekende mogelijkheden.
Zeker vandaar dat het ook een structureel onderdeel van dit vak is.quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:56 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ook dat is een skill om te leren en ontwikkelen.
De vrije school is inderdaad ook wel een beetje een risico ja, kan veel te makkelijk mis gaan. Idealiter (maar onwerkbaar op grote schaal) krijgt elke leerling een persoonlijk studieplan gebaseerd op de sterke en zwakke punten natuurlijk. Zoals je wel eens zag op de lom basisscholen van vroeger. Zat het kind op derde klas rekenen, tweede klas Nederlands en vierde klas [weer iets anders] met als doel om het gelijk te trekken voor je naar de middelbare school ging. Klassen waren kleiner en de leraren hadden ook een vakje psychologie en engelengeduld gevolgd en dat was best een goed systeem.quote:Op donderdag 28 mei 2015 17:00 schreef Tchock het volgende:
Laten we alsjeblieft kinderen niet overladen met vrijheid en kritisch denken. Dat kunnen kinderen namelijk helemaal niet aan. Ik wóu dat ik op de basisschool meer discipline en autoriteit had meegekregen.
Ik vind het trouwens wel opmerkelijk dat TS juist het moderne onderwijs aanvalt want volgens mij neemt de rol van het individu en eigen keuzes maken alleen maar toe. Vijftig jaar geleden waren scholen nog leerfabriekjes. Mijn opa werd net zo lang op zijn linkerhand geslagen tot hij met rechts kon schrijven - iets wat hij nog steeds doet, ondanks dat hij verder links is. Dat soort fratsen moet je nu eens mee aankomen bij de onderwijsinspectie
Ben bang dat je gelijk hebt, Pietermans.quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Veel mensen van de Generatie van mijn ouders was van mening, dat als het op TV was geweest het waar was, kan me nog goed herinneren hoe beledigd mijn moeke was toen ik haar uitlegde hoe nep wedden dat was.
Matador is van de generatie die meent dat als het op internet staat het waar moet zijn, hoe geflipt de onzin ook is.
Precies, Koos, jij bent een levend bewijs van het gebrek aan kritisch denken. Je betwijfelt nog geen splintertje van de verhaaltjes van 9/11 en Apollo. Geen kritiek op de "officiële verhalen".quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
Onzintopic. Sorry dat ik het zeg.
De reden dat TS het 'moderne onderwijs' onder vuur neemt, is omdat het gros van de mensen zijn kijk op de ruimtevaart en 9/11 niet onderschrijft. Als jij van mening bent dat 9/11 geen inside job was en dat de Apollo-landingen gewoon plaats hebben gevonden, dan is dat in de ogen van Matador bewijs dat ons onderwijssysteem niet deugt.
Dikke onzin natuurlijk. Sowieso worden studenten meer dan ooit aangemoedigd om kritisch te denken. Daarnaast stelt de komst van internet mensen beter in staat om alternatieve visies op gebeurtenissen te ontwikkelen.
Sorry ik heb dit nog niet eerder gehoord kun je kort uitleggen wat er niet klopt aan de maanlandingen?quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Precies, Koos, jij bent een levend bewijs van het gebrek aan kritisch denken. Je betwijfelt nog geen splintertje van de verhaaltjes van 9/11 en Apollo. Geen kritiek op de "officiële verhalen".
En dat als journalist, die controle op de macht zou moeten uitvoeren.
Het is er slechts een verlengstuk van.
En dit ad infinitum. Wat dat betreft is het internet een mooi fenomeen maar t.b.v. waarheidsvinding volkomen kansloos.quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
om alternatieve visies op gebeurtenissen te ontwikkelen
Journalisten zijn dan toch ook tuig?quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Precies, Koos, jij bent een levend bewijs van het gebrek aan kritisch denken. Je betwijfelt nog geen splintertje van de verhaaltjes van 9/11 en Apollo. Geen kritiek op de "officiële verhalen".
En dat als journalist, die controle op de macht zou moeten uitvoeren.
Het is er slechts een verlengstuk van.
Dat kan, het is jouw keuze om je te laten overtuigen, kan niemand anders voor je maken.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:24 schreef KoosVogels het volgende:
Maar zonder gekheid, ik heb van jou werkelijk waar nog geen enkel overtuigend argument voorbij zien komen waaruit zou moeten blijken dat de maanlandingen fake zijn.
Ja misschien moet je daar eens wat solides over laten zien in het desbetreffende topic. Er staan nog een flink aantal vragen voor je open.quote:Op donderdag 28 mei 2015 20:26 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat kan, het is jouw keuze om je te laten overtuigen, kan niemand anders voor je maken.
Anderen dan ik hebben al veel meer laten zien, over Apollo is er genoeg te vinden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |