abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 5 maart 2015 @ 21:13:45 #151
249559 crew  Lavenderr
pi_150329637
quote:
14s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:39 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dank voor deze poging nog een beetje ontopic te gaan.
Danku hulpmod.
pi_150329664
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:09 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Scholen worden steeds vrijer. Maar het is zeker een goede ontwikkeling dat ze dit aan het beperken zijn. ^O^
Scholen worden helemaal niet steeds vrijer. Er is steeds meer controle van overheidswege op scholen. Waarom denk je dat er zo'n sterke roep is om meer vertrouwen aan leerkrachten te schenken? Zij voelen zich verstikt!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150329696
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:09 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Scholen worden steeds vrijer. Maar het is zeker een goede ontwikkeling dat ze dit aan het beperken zijn. ^O^
Scholen worden vrijer - bron?
Waarom is het goed als scholen vrijheid verliezen - argumenten?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  donderdag 5 maart 2015 @ 21:17:53 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150329846
Dit is BNW, hier roep je gewoon wat
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_150330046


[ Bericht 100% gewijzigd door Claudia_x op 05-03-2015 21:25:34 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150330174
quote:
13s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Scholen worden helemaal niet steeds vrijer. Er is steeds meer controle van overheidswege op scholen. Waarom denk je dat er zo'n sterke roep is om meer vertrouwen aan leerkrachten te schenken? Zij voelen zich verstikt!
quote:
15s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:14 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Scholen worden vrijer - bron?
Waarom is het goed als scholen vrijheid verliezen - argumenten?
Ik ben een leraar in opleiding. Vanwege mijn opleiding lees en bekijk ik veel materie die hier over gaat. Er zijn veel initiatieven met betrekking tot dit soort onderwijs.

Mijn persoonlijke mening is dat deze mensen waarmee ik regelmatig discussies voer in een droomwereld zitten.

Zo hoor je ooit nog mensen opperen dat een school geen gebouw zou moeten zijn, maar dat je met de leerlingen les moet geven in de natuur of ergens op locatie enzovoort.

Of dat je kinderen zelf moet bepalen of ze iets willen leren, wanneer ze willen leren en wat ze willen leren en dat de leraar dit faciliteert.

Ik geloof er niet zo in.

Daarom ben ik blij voor kinderen die wel zo'n overijverige ouders hebben die dit soort initiatieven steunen dat de overheid ze hier toch enigszins voor beschermen.
pi_150330312
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:25 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

[..]

Ik ben een leraar in opleiding. Vanwege mijn opleiding lees en bekijk ik veel materie die hier over gaat. Er zijn veel initiatieven met betrekking tot dit soort onderwijs.

Mijn persoonlijke mening is dat deze mensen waarmee ik regelmatig discussies voer in een droomwereld zitten.

Zo hoor je ooit nog mensen opperen dat een school geen gebouw zou moeten zijn, maar dat je met de leerlingen les moet geven in de natuur of ergens op locatie enzovoort.

Of dat je kinderen zelf moet bepalen of ze iets willen leren, wanneer ze willen leren en wat ze willen leren en dat de leraar dit faciliteert.

Ik geloof er niet zo in.

Daarom ben ik blij voor kinderen die wel zo'n overijverige ouders hebben die dit soort initiatieven steunen dat de overheid ze hier toch enigszins voor beschermen.
De idee dat de overheid mensen zou "beschermen" is nu precies een van de basisfouten voor het onderwijs.

Educatie in de natuur is juist hartstikke goed. En ik ben het absoluut niet eens met de massascholen en dat dat goed zou zijn. Iedereen moet lekker zelf bepalen hoe en wat voor onderwijs zijn/haar kind krijgt, maar juist door het gebrek aan kritisch denken op massascholen (geen tijd, ruimte en macht voor) is de kern van het probleem.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150330319
M'n posting is ineens verdwenen. Afijn, ik schreef:

quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:09 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Scholen worden steeds vrijer. Maar het is zeker een goede ontwikkeling dat ze dit aan het beperken zijn. ^O^

Er zijn tegenwoordig Steve Job-scholen en er zijn veel ouders die ontevreden zijn met het onderwijs en dus hun eigen scholen beginnen. Je kan het zo gek niet bedenken.
Ben je bekend met het Stedelijk Toelatingsbeleid? Zie ook: Kritiek uit Amsterdamse raad op Stedelijk Toelatingsbeleid:

"Het CDA in Amsterdam vindt dat er met dit stedelijk toelatingsbeleid wordt getornd aan de keuzevrijheid van ouders. Gardeniers: “Als ouders de richting van de school belangrijker vinden dan de locatie, moet dat gewoon mogelijk zijn. Dit voorstel maakt de kans kleiner dat je buiten je eigen buurt op een gewenste school terecht kunt.” De Amsterdamse CDA-fractie trekt in twijfel of er met dit plan nog wel genoeg te kiezen is voor ouders die bewust kiezen voor bijzonder of algemeen bijzonder onderwijs."
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150330436
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:25 schreef TserrofEnoch het volgende:

Ik geloof er niet zo in.
Dan nodig ik je van harte uit om eens bij ons een dagje mee te komen lopen. Als je je afvraagt wat ik bedoel met "ons", zou je dit kunnen lezen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150330621
Ik zeg niet dat het onderwijs perfect is hoor.
Maar persoonlijk heb ik niks met het vrije onderwijs.

Datgene wat jullie te zeggen hebben hoor ik ook vaker van anderen dus dat is niets nieuws.

Het zijn vaak initiatieven die mooi staan op papier, maar die in de praktijk hard op hun plaat gaan.
pi_150330739
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dan nodig ik je van harte uit om eens bij ons een dagje mee te komen lopen. Als je je afvraagt wat ik bedoel met "ons", zou je dit kunnen lezen.
Bedankt voor de link. ;) Zal het een keer doornemen.
pi_150330827
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:33 schreef TserrofEnoch het volgende:

Het zijn vaak initiatieven die mooi staan op papier, maar die in de praktijk hard op hun plaat gaan.
Onzin. Er is veel bewijs voor dat het succesvolle initiatieven zijn. Wel is het zo dat dat niet voor elk type leerling zo is.

Zo zijn er scholen waarin aanvankelijk leesonderwijs wordt gegeven door zoveel mogelijk gebruik te maken van de voorkennis van kinderen. Dat blijkt effectief en motiverend te zijn. Echter, niet alle kinderen hebben genoeg voorkennis om van te profiteren, bijvoorbeeld kinderen met een taalachterstand. Onderzoek wijst dan ook uit dat zij waarschijnlijk meer baat hebben bij traditionele, directe instructievormen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150331223
Vooral de manier waarop onderwijs is ingericht ben ik het totaal mee oneens. Megascholen, megaklassen, nauwelijks persoonlijke aandacht (geen tijd voor, of slechte docenten die daar geen zin in hebben), de slimmere leerlingen lijden onder de middelmatige middenmoot en vooral de zwakkeren, het onzinnige pesten, etc.

Kinderen leren het beste in kleine groepjes in een veilige omgeving, waar ze de ruimte krijgen voor creativiteit, kritisch denken en zelfontplooiing, precies de zaken waar de OP op teruggrijpt.

[ Bericht 1% gewijzigd door El_Matador op 05-03-2015 21:49:35 ]
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150331467
Er zijn twee bewegingen ontstaan in met name het basisonderwijs:
- meer leerlingen per docent;
- sterkere verwachtingen ten aanzien van de docent om te differentiëren en daar verantwoording over af te leggen.

In combinatie heeft dat voor een verhoogde werkdruk gezorgd en een toename in administratieve rompslomp. Veel docenten hebben het gevoel dat ze niet meer aan het echte onderwijzen toekomen. Je kunt nu eenmaal niet méér leerlingen bedienen, méér differentiëren en de kwaliteit van je onderwijs minstens even hoog houden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150331614
Eén van mijn promovendi is momenteel bezig met een onderzoek naar het stimuleren van de discussievaardigheden van kleuters. Dat is toch zulk geweldig en hartverwarmend onderzoek. Er is veel mogelijk bij heel jonge kinderen en in korte tijd leren zij bijvoorbeeld om zich uit te spreken en om naar elkaar te luisteren. Pas als docenten daar bewust mee aan de slag gaan, beseffen zij hoe weinig ze dat voorheen eigenlijk deden, discussies tussen kinderen onderling stimuleren en begeleiden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150335064
Edit: laat maar ook

[ Bericht 96% gewijzigd door kalinhos op 05-03-2015 23:08:53 ]
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_150335618
Goeie thread.-edit-

Dankje voor je input Claudia x. Ik hoor zelfde soort verhalen/meningen van ouwe vrienden(teachers) in 't UK.

[ Bericht 36% gewijzigd door Lavenderr op 05-03-2015 23:36:09 ]
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  vrijdag 6 maart 2015 @ 03:40:45 #168
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_150341470
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 19:26 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Wat probeer je hiermee duidelijk te maken? Dat ik het verschil niet weet tussen IQ en EQ? En waarom moet ik die test gaan doen volgens jou?
Ik heb geen idee of jij het verschil weet!
Maar jij had het in dit over EQ hier kan je de test doen , zie link en als je het deelt weten we de score.

Als je een IQ test wil doen, kan dat op de site van BNN :)
http://iqtest.bnn.nl
Vol verwachting op de scores.
Succes ^O^
Er staat nog een vraag voor u open!!
  vrijdag 6 maart 2015 @ 03:46:26 #169
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_150341481
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:04 schreef ems. het volgende:
Het is een beetje het "wie niet sterk is moet slim zijn" riedeltje, vervormd op een zelf-excuserende manier.

Zo was ik bijvoorbeeld heel slecht in wiskunde maar kon ik door mijn ongeëvenaarde EQ wel mad bitches hosselen.
^O^ kijk zo hoort het.

Zo heeft iedereen wel iets waar die minder in is, grammatica zoals vele hier al is opgevallen is bij mij belabberd!


Ps .. Ems. hoe lopen de zaken bij de stripclub :+
Er staat nog een vraag voor u open!!
  vrijdag 6 maart 2015 @ 09:02:18 #170
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_150342733
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 03:46 schreef theguyver het volgende:

[..]

^O^ kijk zo hoort het.

Zo heeft iedereen wel iets waar die minder in is, grammatica zoals vele hier al is opgevallen is bij mij belabberd!


Ps .. Ems. hoe lopen de zaken bij de stripclub :+
I hear that :') Mijn schrijven is ook duidelijk mijn slechtste punt. Technische problemen uitvogelen daarentegen... yumyum :P
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 6 maart 2015 @ 09:20:12 #171
433749 Konijntjuh
Wie wilt er een slokje van mij
pi_150342956
quote:
15s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:43 schreef El_Matador het volgende:

Kinderen leren het beste in kleine groepjes in een veilige omgeving, waar ze de ruimte krijgen voor creativiteit, kritisch denken en zelfontplooiing, precies de zaken waar de OP op teruggrijpt.
Je vergeet drie belangrijke dingen en dat zijn discipline, (groeps) verbondenheid en verzorging.

Je moet ook de kinderen van jongs af aan opvoeden in het onderwijs met groepswaarden, ze behoren ook gedisciplineerd hun opdrachten zowel individueel als in het groepsverband te kunnen voltooien en men behoort zich zelf goed te verzorgen.

Anders worden het verwende sweet 16 kinderen die te egoïstisch worden en te veel vanuit hun eigen perspectief (gesloten autistische wereldje) redeneren.
Hoe stout is Konijntjuh!
pi_150343024
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:20 schreef Konijntjuh het volgende:

[..]

Je vergeet drie belangrijke dingen en dat zijn discipline, (groeps) verbondenheid en verzorging.

Je moet ook de kinderen van jongs af aan opvoeden in het onderwijs met groepswaarden, ze behoren ook gedisciplineerd hun opdrachten zowel individueel als in het groepsverband te kunnen voltooien en men behoort zich zelf goed te verzorgen.

Anders worden het verwende sweet 16 kinderen die te egoïstisch worden en te veel vanuit hun eigen perspectief (gesloten autistische wereldje) redeneren.
Discipline is inderdaad een belangrijke gave, maar wordt nu juist teniet gedaan door de manier van onderwijs. Juist in megaklassen kunnen kinderen zich slecht concentreren. Groepswaarden leer je door in veilige omgevingen sociale interactie te hebben.

Verwendheid is ook absoluut geen deugd, en heeft niets met de manier van onderwijs te maken.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 6 maart 2015 @ 09:27:45 #173
433749 Konijntjuh
Wie wilt er een slokje van mij
pi_150343107
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:47 schreef Claudia_x het volgende:
In combinatie heeft dat voor een verhoogde werkdruk gezorgd en een toename in administratieve rompslomp. Veel docenten hebben het gevoel dat ze niet meer aan het echte onderwijzen toekomen. Je kunt nu eenmaal niet méér leerlingen bedienen, méér differentiëren en de kwaliteit van je onderwijs minstens even hoog houden.
Dan zou je met een ander systeem moeten werken, bijvoorbeeld met drie roulerende klassenvertegenwoordigers die de leraar aanspreken in consus voor hun klasgenoten, maar ook de opdracht hebben om hun klasgenoten bij te staan in hun zwakheden en voor hun klasgenoten komen met een passende bijdrage.

Bijvoorbeeld als men men merkt als klassenvertegenwoordiger dat Pietje een gebrek heeft in Nederlands en Lisa heeft hier geen moeite mee dan, dan zouden bijvoorbeeld de klassenvertegenwoordigers in overleg met elkaar en met Lisa naar de leraal kunnen toestappen, en Lisa bij Pietje neer kunnen zetten om Pietje te helpen bij zijn Nederlands.
Hoe stout is Konijntjuh!
pi_150343172
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:20 schreef Konijntjuh het volgende:

[..]

Je vergeet drie belangrijke dingen en dat zijn discipline, (groeps) verbondenheid en verzorging.

Je moet ook de kinderen van jongs af aan opvoeden in het onderwijs met groepswaarden, ze behoren ook gedisciplineerd hun opdrachten zowel individueel als in het groepsverband te kunnen voltooien en men behoort zich zelf goed te verzorgen.

Anders worden het verwende sweet 16 kinderen die te egoïstisch worden en te veel vanuit hun eigen perspectief (gesloten autistische wereldje) redeneren.
Daarom is het stimuleren van discussievaardigheden bij kleuters bijvoorbeeld ook zo zinvol. Zo leren zij al vroeg dat er een verscheidenheid aan perspectieven is en dat je de ander de ruimte moet geven om zelf ook de ruimte te kunnen krijgen.

Het voordeel aan zo'n benadering is dat het niet alleen tot de gewenste uitkomt leidt (sociaal gedrag), maar ook de diepere motieven die daarachter schuilgaan (sociaal gevoel). Maar al te vaak richten we ons in de opvoeding en in het onderwijs op de gewenste uitkomsten in plaats van op de gewenste disposities, en dat terwijl die laatste de krachtigste vorm van motivatie opleveren. Dat komt neer op het verschil tussen "ik laat de ander uitpraten omdat dat moet" en "ik laat de ander uitpraten omdat ik het belang ervan inzie - ik zou zelf ook uit willen kunnen praten".
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 09:31:45 #175
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_150343221
quote:
19s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:24 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Discipline is inderdaad een belangrijke gave, maar wordt nu juist teniet gedaan door de manier van onderwijs. Juist in megaklassen kunnen kinderen zich slecht concentreren. Groepswaarden leer je door in veilige omgevingen sociale interactie te hebben.

Verwendheid is ook absoluut geen deugd, en heeft niets met de manier van onderwijs te maken.
Wat noem je hier eigenlijk megaklassen? Op de basisschool zat ik in een klas van 30-32. Op de middelbare ergens rond de 20-30, met sommige vakken maar 5-6.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_150343268
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:31 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Wat noem je hier eigenlijk megaklassen? Op de basisschool zat ik in een klas van 30-32.
Juist in die fase is dat werkelijk alle perken te buiten.

Groepjes van 8-10 zijn het meest ideaal voor elke vorm van leren. Ik geef zelf al bijna 10 jaar les en zie het terug in mijn ervaring. En dat zijn dan niet eens kinderen die juist veel meer persoonlijke aandacht en begeleiding nodig hebben.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150343275
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:27 schreef Konijntjuh het volgende:

Bijvoorbeeld als men men merkt als klassenvertegenwoordiger dat Pietje een gebrek heeft in Nederlands en Lisa heeft hier geen moeite mee dan, dan zouden bijvoorbeeld de klassenvertegenwoordigers in overleg met elkaar en met Lisa naar de leraal kunnen toestappen, en Lisa bij Pietje neer kunnen zetten om Pietje te helpen bij zijn Nederlands.
Varianten op deze oplossing zie je steeds meer in het onderwijs ontstaan, van peerfeedback tot het aannemen van junior docenten die procesbegeleiders zijn. Hoewel het een zinvolle toevoeging kan zijn aan de onderwijspraktijk - ik ben zelf heel positief over peerfeedback - moet je niet de illusie hebben dat je de taak van de leerkracht hiermee kleiner maakt. Die is en blijft van het grootste belang en heeft meer tijd en middelen nodig dan hij nu heeft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150343313
Het hangt van het soort taak af, maak ik werk zelf graag met groepen van 15-20 studenten en in geval van bijvoorbeeld samen onderzoek doen vind ik 4 optimaal (maar 2 kan ook).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150343350
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:33 schreef Claudia_x het volgende:
moet je niet de illusie hebben dat je de taak van de leerkracht hiermee kleiner maakt. Die is en blijft van het grootste belang en heeft meer tijd en middelen nodig dan hij nu heeft.
Beide wijlen mijn ouders waren docent en dus ook daar heb ik flink wat van meegekregen. Vooral mijn pa was net als ik; schijt aan de regeltjes die anderen opleggen en dat maakt dat je sterk in je schoenen moet staan om je eigen curriculum te kunnen laten gelden.

Het is natuurlijk ook wel zo dat veel teveel leraren die opgelegde regeltjes van bovenaf teveel accepteren en leidend maken. Dat hoeft lang niet altijd; je kan je ook verzetten tegen debiele regeltjes. Dat creeert kortstondig misschien wat strubbels, maar op de lange termijn merk je dat zowel leerlingen als collega's je daarom waarderen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 6 maart 2015 @ 10:06:24 #180
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150343985
Je eigen curriculum? Zoals in Natuurkunde is onzin: Raketten kunnen niet zonder een atmosfeer werken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_150344162
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Je eigen curriculum? Zoals in Natuurkunde is onzin: Raketten kunnen niet zonder een atmosfeer werken?
Mijn pa gaf geen natuurkunde maar juist de fysica is het antwoord op die vraag, maar dat is hier offtopic.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 6 maart 2015 @ 10:16:18 #182
379089 Bami-Powner
Saffraanexpert
pi_150344231
Interessant onderwerp!
Wel spijtig dat ze ons niet de waarheid op school leren en alleen maar leugens van de staat verpreiden.
Ik drink geen kraantjeswater.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 10:38:13 #183
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150344777
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:13 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Mijn pa gaf geen natuurkunde maar juist de fysica is het antwoord op die vraag, maar dat is hier offtopic.
Geef dan antwoord in het fakery in space topic
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 10:40:27 #184
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_150344830
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:13 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Mijn pa gaf geen natuurkunde maar juist de fysica is het antwoord op die vraag, maar dat is hier offtopic.
Ik hoop dat je daar geen les in geeft, want fysica heb je duidelijk weinig van begrepen.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_150344842
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geef dan antwoord in het fakery in space topic
Dat komt nog een keer Piet. Met wat meer uitleg. Goed onderzoek kost nu eenmaal tijd.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 6 maart 2015 @ 10:41:47 #186
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150344862
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:40 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat komt nog een keer Piet. Met wat meer uitleg. Goed onderzoek kost nu eenmaal tijd.
Beloftes beloftes
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 10:45:39 #187
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_150344930
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:40 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat komt nog een keer Piet. Met wat meer uitleg. Goed onderzoek kost nu eenmaal tijd.
Hoeveel onderzoek heeft impulsbehoud nou weer nodig? :? Of het formaat van een object in een foto wat dat betreft.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 6 maart 2015 @ 14:34:49 #188
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_150352209
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:45 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Hoeveel onderzoek heeft impulsbehoud nou weer nodig? :? Of het formaat van een object in een foto wat dat betreft.
Zijn er geen tests van een mini raket in een vacuüm ruimte? Of een leeglopende ballon for that matter?
pi_150352897
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:40 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat komt nog een keer Piet. Met wat meer uitleg. Goed onderzoek kost nu eenmaal tijd.
Dit is nou een goed voorbeeld van een geval waarin wat lessen argumentatieleer goed van pas zouden komen. Bewijs op krediet is geen bewijs. Maar verder kom je elke keer niet.

Een paar lessen over de wetenschappelijke methode zouden je ook goed doen. Een 'onderzoek' starten waarvan de conclusie al vaststaat en je ogen sluiten voor inhoudelijk weerwoord. Roepen dat alles wat je niet aanstaat 'onmogelijk' en 'onzin' is, maar argumenten komen later wel. Een academicus onwaardig.

En dan heb ik het nog niet eens over de scheldpartijen en ernstige beschuldigingen aan het adres van duizenden wetenschappers.
pi_150353144
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 14:34 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Zijn er geen tests van een mini raket in een vacuüm ruimte? Of een leeglopende ballon for that matter?
Om zo'n test te doen zou je een reden moeten hebben om te verwachten dat een raket anders functioneert in vacuüm. Die reden is er niet. Het enige verschil dat in me opkomt is dat het ontbreken van luchtweerstand alleen maar leidt tot betere prestaties.
pi_150353234
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 14:34 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Zijn er geen tests van een mini raket in een vacuüm ruimte? Of een leeglopende ballon for that matter?
Linkdump

http://www.livescience.co(...)ork-without-air.html
pi_150353900
quote:
Pff, een 'wet' uit een boek uit 1687 gebruiken als argument, toen bestonden er nog niet eens echte raketten! Wie is die 'Newton' überhaupt, dat hij zo weinig begrijpt van basale fysica?
  vrijdag 6 maart 2015 @ 15:39:58 #193
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_150354697
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 14:56 schreef Chrysippus het volgende:

[..]

Om zo'n test te doen zou je een reden moeten hebben om te verwachten dat een raket anders functioneert in vacuüm. Die reden is er niet. Het enige verschil dat in me opkomt is dat het ontbreken van luchtweerstand alleen maar leidt tot betere prestaties.
Exact, maar ik kan me voorstellen dat men vroeger voordat men de ruimte inging wel wat tests deed met schaalmodellen.
pi_150357165
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 15:39 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Exact, maar ik kan me voorstellen dat men vroeger voordat men de ruimte inging wel wat tests deed met schaalmodellen.
Raketten worden wel onder lage druk getest, bijvoorbeeld in het Johnson Space Center en Glenn Research Center, maar niet specifiek om te kijken of ze zonder druk nog wel stuwkracht leveren bedoelde ik :P in het algemeen zal de stuwkracht juist toenemen met hoogte (afhankelijk van het ontwerp).
De meeste tests zijn gewoon 'sea-level' tests aangezien die een stuk goedkoper zijn. Hoe ze het in het begin precies deden weet ik niet, vermoedelijk ook sea-level tests en testvluchten (met de afgedankte V2's en afgeleiden daarvan), goedkoper en een stuk minder complex. De eerste 'moderne' raketten waren zo klein dat een schaalmodel niet echt nodig zou zijn geweest, de eerste vlucht van Goddard kwam ook maar iets meer dan 12 meter hoog.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 16:43:12 #195
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_150357392
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 15:39 schreef Richestorags het volgende:
Exact, maar ik kan me voorstellen dat men vroeger voordat men de ruimte inging wel wat tests deed met schaalmodellen.
Zoals de V2? :)
De eerste raket die 'de ruimte' (80km) bereikte. Daar was het doel (volgens mij) niet 'de ruimte bereiken'. Hoewel die (natuurlijk) wel windtunnel modellen had.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 17:12:57 #196
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150358534
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 16:43 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Zoals de V2? :)
De eerste raket die 'de ruimte' (80km) bereikte. Daar was het doel (volgens mij) niet 'de ruimte bereiken'. Hoewel die (natuurlijk) wel windtunnel modellen had.
Volgens bereikte de v2 in een hoogte test zelfs 96 kilometer, maar hoogte was niet de bedoeling idd
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 17:14:03 #197
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_150358585
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 16:43 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Zoals de V2? :)
De eerste raket die 'de ruimte' (80km) bereikte. Daar was het doel (volgens mij) niet 'de ruimte bereiken'. Hoewel die (natuurlijk) wel windtunnel modellen had.
De eerste bemande Amerikaanse raketten deden ipc niets anders. Hard recht omhoog vliegen en even boven de afgesproken grens waar de ruimte begint verblijven.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 6 maart 2015 @ 17:16:14 #198
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150358662
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 17:14 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

De eerste bemande Amerikaanse raketten deden ipc niets anders. Hard recht omhoog vliegen en even boven de afgesproken grens waar de ruimte begint verblijven.
De kikkersprong van Alan Shepard
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 09:13:46 #199
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_150379202
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 17:14 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

De eerste bemande Amerikaanse raketten deden ipc niets anders. Hard recht omhoog vliegen en even boven de afgesproken grens waar de ruimte begint verblijven.
Dat is, naast Newton, toch al het bewijs wat je nodig hebt?
  zaterdag 7 maart 2015 @ 09:27:15 #200
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_150379345
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 09:13 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat is, naast Newton, toch al het bewijs wat je nodig hebt?
Niet helemaal. Wat je dan nog kan zeggen is dat de raket in de atmosfeer vaart genoeg heeft gemaakt om een kort hopje boven de atmosfeer te maken.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')