Danku hulpmod.quote:Op donderdag 5 maart 2015 20:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dank voor deze poging nog een beetje ontopic te gaan.

Scholen worden helemaal niet steeds vrijer. Er is steeds meer controle van overheidswege op scholen. Waarom denk je dat er zo'n sterke roep is om meer vertrouwen aan leerkrachten te schenken? Zij voelen zich verstikt!quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:09 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Scholen worden steeds vrijer. Maar het is zeker een goede ontwikkeling dat ze dit aan het beperken zijn.

Scholen worden vrijer - bron?quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:09 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Scholen worden steeds vrijer. Maar het is zeker een goede ontwikkeling dat ze dit aan het beperken zijn.

quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Scholen worden helemaal niet steeds vrijer. Er is steeds meer controle van overheidswege op scholen. Waarom denk je dat er zo'n sterke roep is om meer vertrouwen aan leerkrachten te schenken? Zij voelen zich verstikt!
Ik ben een leraar in opleiding. Vanwege mijn opleiding lees en bekijk ik veel materie die hier over gaat. Er zijn veel initiatieven met betrekking tot dit soort onderwijs.quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:14 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Scholen worden vrijer - bron?
Waarom is het goed als scholen vrijheid verliezen - argumenten?

De idee dat de overheid mensen zou "beschermen" is nu precies een van de basisfouten voor het onderwijs.quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:25 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
[..]
Ik ben een leraar in opleiding. Vanwege mijn opleiding lees en bekijk ik veel materie die hier over gaat. Er zijn veel initiatieven met betrekking tot dit soort onderwijs.
Mijn persoonlijke mening is dat deze mensen waarmee ik regelmatig discussies voer in een droomwereld zitten.
Zo hoor je ooit nog mensen opperen dat een school geen gebouw zou moeten zijn, maar dat je met de leerlingen les moet geven in de natuur of ergens op locatie enzovoort.
Of dat je kinderen zelf moet bepalen of ze iets willen leren, wanneer ze willen leren en wat ze willen leren en dat de leraar dit faciliteert.
Ik geloof er niet zo in.
Daarom ben ik blij voor kinderen die wel zo'n overijverige ouders hebben die dit soort initiatieven steunen dat de overheid ze hier toch enigszins voor beschermen.

Ben je bekend met het Stedelijk Toelatingsbeleid? Zie ook: Kritiek uit Amsterdamse raad op Stedelijk Toelatingsbeleid:quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:09 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Er zijn tegenwoordig Steve Job-scholen en er zijn veel ouders die ontevreden zijn met het onderwijs en dus hun eigen scholen beginnen. Je kan het zo gek niet bedenken.

Dan nodig ik je van harte uit om eens bij ons een dagje mee te komen lopen. Als je je afvraagt wat ik bedoel met "ons", zou je dit kunnen lezen.quote:

Bedankt voor de link.quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dan nodig ik je van harte uit om eens bij ons een dagje mee te komen lopen. Als je je afvraagt wat ik bedoel met "ons", zou je dit kunnen lezen.
 Zal het een keer doornemen.
  Zal het een keer doornemen.

Onzin. Er is veel bewijs voor dat het succesvolle initiatieven zijn. Wel is het zo dat dat niet voor elk type leerling zo is.quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:33 schreef TserrofEnoch het volgende:
Het zijn vaak initiatieven die mooi staan op papier, maar die in de praktijk hard op hun plaat gaan.

Ik heb geen idee of jij het verschil weet!quote:Op donderdag 5 maart 2015 19:26 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Wat probeer je hiermee duidelijk te maken? Dat ik het verschil niet weet tussen IQ en EQ? En waarom moet ik die test gaan doen volgens jou?

quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:04 schreef ems. het volgende:
Het is een beetje het "wie niet sterk is moet slim zijn" riedeltje, vervormd op een zelf-excuserende manier.
Zo was ik bijvoorbeeld heel slecht in wiskunde maar kon ik door mijn ongeëvenaarde EQ wel mad bitches hosselen.
 kijk zo hoort het.
 kijk zo hoort het. 

I hear thatquote:Op vrijdag 6 maart 2015 03:46 schreef theguyver het volgende:
[..]kijk zo hoort het.
Zo heeft iedereen wel iets waar die minder in is, grammatica zoals vele hier al is opgevallen is bij mij belabberd!
Ps .. Ems. hoe lopen de zaken bij de stripclub
 Mijn schrijven is ook duidelijk mijn slechtste punt. Technische problemen uitvogelen daarentegen... yumyum
 Mijn schrijven is ook duidelijk mijn slechtste punt. Technische problemen uitvogelen daarentegen... yumyum  

Je vergeet drie belangrijke dingen en dat zijn discipline, (groeps) verbondenheid en verzorging.quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:43 schreef El_Matador het volgende:
Kinderen leren het beste in kleine groepjes in een veilige omgeving, waar ze de ruimte krijgen voor creativiteit, kritisch denken en zelfontplooiing, precies de zaken waar de OP op teruggrijpt.

Discipline is inderdaad een belangrijke gave, maar wordt nu juist teniet gedaan door de manier van onderwijs. Juist in megaklassen kunnen kinderen zich slecht concentreren. Groepswaarden leer je door in veilige omgevingen sociale interactie te hebben.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 09:20 schreef Konijntjuh het volgende:
[..]
Je vergeet drie belangrijke dingen en dat zijn discipline, (groeps) verbondenheid en verzorging.
Je moet ook de kinderen van jongs af aan opvoeden in het onderwijs met groepswaarden, ze behoren ook gedisciplineerd hun opdrachten zowel individueel als in het groepsverband te kunnen voltooien en men behoort zich zelf goed te verzorgen.
Anders worden het verwende sweet 16 kinderen die te egoïstisch worden en te veel vanuit hun eigen perspectief (gesloten autistische wereldje) redeneren.

Dan zou je met een ander systeem moeten werken, bijvoorbeeld met drie roulerende klassenvertegenwoordigers die de leraar aanspreken in consus voor hun klasgenoten, maar ook de opdracht hebben om hun klasgenoten bij te staan in hun zwakheden en voor hun klasgenoten komen met een passende bijdrage.quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:47 schreef Claudia_x het volgende:
In combinatie heeft dat voor een verhoogde werkdruk gezorgd en een toename in administratieve rompslomp. Veel docenten hebben het gevoel dat ze niet meer aan het echte onderwijzen toekomen. Je kunt nu eenmaal niet méér leerlingen bedienen, méér differentiëren en de kwaliteit van je onderwijs minstens even hoog houden.

Daarom is het stimuleren van discussievaardigheden bij kleuters bijvoorbeeld ook zo zinvol. Zo leren zij al vroeg dat er een verscheidenheid aan perspectieven is en dat je de ander de ruimte moet geven om zelf ook de ruimte te kunnen krijgen.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 09:20 schreef Konijntjuh het volgende:
[..]
Je vergeet drie belangrijke dingen en dat zijn discipline, (groeps) verbondenheid en verzorging.
Je moet ook de kinderen van jongs af aan opvoeden in het onderwijs met groepswaarden, ze behoren ook gedisciplineerd hun opdrachten zowel individueel als in het groepsverband te kunnen voltooien en men behoort zich zelf goed te verzorgen.
Anders worden het verwende sweet 16 kinderen die te egoïstisch worden en te veel vanuit hun eigen perspectief (gesloten autistische wereldje) redeneren.

Wat noem je hier eigenlijk megaklassen? Op de basisschool zat ik in een klas van 30-32. Op de middelbare ergens rond de 20-30, met sommige vakken maar 5-6.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 09:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Discipline is inderdaad een belangrijke gave, maar wordt nu juist teniet gedaan door de manier van onderwijs. Juist in megaklassen kunnen kinderen zich slecht concentreren. Groepswaarden leer je door in veilige omgevingen sociale interactie te hebben.
Verwendheid is ook absoluut geen deugd, en heeft niets met de manier van onderwijs te maken.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |