Ik denk dat je het punt hier volledig mist. Kijk maar eens naar de post waar de reactie op was.quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:26 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Maakt dat wat uit, dan? Denk jij echt dat iemand die universitair geschoold is beter is dan de eerste-de-beste boerenlul die met veel moeite een diploma zwakstroom aan de lts haalde.
Maw iemand die universitair geschoold is, is heus niet veel beter in moreel opzicht dan iemand die met moeite het onderwijs voor de domoren volgt.
Ga maar eens naar zo'n elitair feestje (boekenbal oid) en je merkt dat die gasten alleen maar over geld kunnen praten.
Gedaan. En ik snap je niet. Wat bedoel je dan?quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:32 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ik denk dat je het punt hier volledig mist. Kijk maar eens naar de post waar de reactie op was.
Precies er zijn heel veel hoogbegaafden en intellectuelen die afhaken in het onderwijs.quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:26 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Maakt dat wat uit, dan? Denk jij echt dat iemand die universitair geschoold is beter is dan de eerste-de-beste boerenlul die met veel moeite een diploma zwakstroom aan de lts haalde.
Maw iemand die universitair geschoold is, is heus niet veel beter in moreel opzicht dan iemand die met moeite het onderwijs voor de domoren volgt.
Ga maar eens naar zo'n elitair feestje (boekenbal oid) en je merkt dat die gasten alleen maar over geld kunnen praten.
Of ze denken dat te zijn.quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:59 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Precies er zijn heel veel hoogbegaafden en intellectuelen die afhaken in het onderwijs.
Omdat ze het niet interessant vinden en het onderwijs geen uitdagingen meer bied.
"Heel veel". Dat is typisch zo'n stelling die interessant klinkt maar zonder cijfers gewoon niks zegt.quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:59 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Precies er zijn heel veel hoogbegaafden en intellectuelen die afhaken in het onderwijs.
Omdat ze het niet interessant vinden en het onderwijs geen uitdagingen meer bied.
Er zijn ook genoeg studenten die zijn niet bijzondere slim of zo.quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:26 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik zou jou in ieder geval wat argumentatieleer bij willen brengen.quote:Op donderdag 5 maart 2015 12:22 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat bedoelt TS eigenlijk met kritsch denken?
Uit andere posts van TS heb ik begrepen dat TS graag feest, de beest uithangt, en vooral dat niemand hem (of haar) de wet moet voorschrijven.
Ook las ik dat hij (of zij) Star Trek nogal een saaie serie vond, terwijl Star Trek juist een serie is waarbij het resultaat van kriitsch nadenken een resultaat zou kunnen zijn.
Misschien ben ik (nee geen Trekkie maar wel een Star Trek fan), wel slimmer dan TS. Want in Star Trek komen zaken voor als het volkomen accepteren van andere culturen, de medische wetenschap is zover gevorderd dat er niet meer gesneden hoeft te worden in mensen en de taalbarriere is ook opgelost door een universele vertaler.
Verder las ik dat TS toch wel veel waarde hecht aan materiele zaken dus zo veel zal zijn intellitect niet voorstellen.
Jij als leraar, wat wit jijj je leerlingen bijbrengen?
-edit, doe maar niet-quote:Op donderdag 5 maart 2015 12:35 schreef Konijntjuh het volgende:
Volgens mij heb ik het al eens gezegt ons middelbaar onderwijs in Nederland is gewoon saai en droog, Ik had liever een soort van Engels/VS model gehad dus lekker aanbaggeren tot je 18de, en waar men meer aandacht besteed aan de lichamelijke motoriek bijv sport/discussiegroepen/ en de praktische en creatieve vaardigheden bijv. electrotechniek autotechniek hout en metaal bewerking kunst en theater en dat je pas na je 18de een keuze maakt, dus naar een "college" gaat of je gaat werken.
Ik heb volgens mij de helft van mijn middelbare school (mavo) periode stoned in de klas gezeten en de andere helft was ik aan het spijbelen. Al dat theoretisch geblater uit een saai theorie lesboek 5 a 8 uur per dag in diverse klaslokalen is echt niet goed voor je gesteldheid als je in de pubertijd zit.
Sommige leraren hadden wel hun verhalen bij zich om de klas te vermaken, maar dat kwam echt niet uit de lesstof uit het boek maar van uit hun zelf.
Nee,driewerf nee. Maar toch snap ik de insteek van TS niet die wil dat mensen kritisch nadenken en een serie als Strar Trek saai vindt.quote:Op donderdag 5 maart 2015 13:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zou jou in ieder geval wat argumentatieleer bij willen brengen.Star Trek is een serie die mensen aanspoort kritisch na te denken, dus mensen die graag kritisch nadenken zullen wel van Star Trek houden? Jij bent slimmer dan de topicopener omdat jij van Star Trek houdt en daarin geavanceerde technologieën voorkomen?
[ afbeelding ]
Laat me raden je wou een opmerking plaatsen van blowen is goed voor je gesteldheid als je in de puberteit zit. In mijn tijd had je nog retaline om als een zombie de hele dag "stil" in de klas te zitten en de droge theoretische stof tot je op te nemen.quote:
Degenen die de macht hebben, de touwtjes in handen. Voor Nederland met name de EU, maar ook "hooggeleide" machten als Demmink en dat soort figuren.quote:Op woensdag 4 maart 2015 11:01 schreef RM-rf het volgende:
[..]
wat bedoel je met het nogal vage begrip 'de machten'.
Ik heb niet gezegd dat machten "alles bepalen". Maar je kunt niet ontkennen dat machtswellustelingen op zoek zijn naar meer en meer macht voor zichzelf en minder voor anderen.quote:Het begin van kritisch denken ligt imho juist vooral in zelfkritiek en zelfreflectie... de bereidheid niet fouten en beslissingsverantwoordelijk bij anderen te zoeken (zoals bv bij een vage 'overheid' of een vermeende overkoepelende 'macht' die alles zou bepalen, desnoods bij een 'gods-entiteit').
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar dat staat toch niet tegenover de machten verder?quote:maar vooral als uitgangspunt te nemen dat iedereen juist in wat voor situatie ook voor zichzelf en zijn eigen besluiten verantwoording draagt.
Het punt is dat er veel teveel mensen zijn die zomaar alles accepteren. Er zitten enkele voorbeelden in de filmpjes in de OP; als een "autoriteit" iets beweert, wordt het zonder er verder over na te denken geaccepteerd door veel teveel mensen.quote:Imho is het erg zwak altijd maar te roepen dat alles aan 'anderen' zou liggen... ook bv bij je voorbeeld van de 'populariteit' van ADHD-diagnoses, welke idd deels berust op bepaalde financiele vergoedingsstructuren van zowel de medische verzekeringen die een 'labeltje' nodig hebben om vergoedingen uit te keren, alswel de behoefte van medicijnfabrikanten om via zulke diagnoses hun gepatenteerde medicijnen te verkopen...
Tuurlijk, dat zeg ik ook; mensen hebben die macht ook, ik zie "het volk" niet als machteloos ofzo.quote:Maar daarnaast is het evengoed zo dat de mensen die vaak betroffen zijn door deze ADHD-diagnoses zelf ook naar zulke 'labels' streven, in hun misschien begrijpbare wens erkenning te vinden bij medici/artsen/begeleiders en hun wens deze dan snel opgelost te zien via die medicijnen.
Het zijn vooral dingen die ook mensen zélf zouden kunnen veranderen, als ze daar zelf ook toe kiezen, enkel is het goed mogelijk dat de 'oplossing hun leven niet zomaar op de korte termijn 'makkelijker' maakt.
Chomsky is een wetenschapper, een taalwetenschapper zelfs. Taal is dé manier om te communiceren en daarmee is analyse van taal en taalgebruik cruciaal in het begrijpen van hoe machthebbers hun woorden kiezen.quote:Overigens, de film Idiocracy is een leuke parodie, maar heeft geen feitelijke argumentatiewaarde...
Juist als je anderen op hun intellectuele argumentatie-niveau bekritiseerd, zou het ook goed zijn hoe feitelijk je zelf argumenteerd..
een paar youtube filmpjes van cabaretiers, tekenfilmpjes en zeer politiek-ideologisch actieve personen als Chomski zijn niet bepaald feitelijke, maar eerder erg emotionele subjectieve argumenten
http://de.wikipedia.org/wiki/Tal_der_Ahnungslosenquote:Op donderdag 5 maart 2015 16:04 schreef El_Matador het volgende:
Ironisch; in een tijd waarin juist mensen enorm veel toegang tot (andere) informatie hebben, lijkt de volgzaamheid juist toe te nemen. Je zou mensen de kost moeten geven die alles wat ze op TV zien voor waar aannemen.
http://books.google.de/bo(...)#v=onepage&q&f=falsequote:Eine Studie (Kern und Hainmueller, 2009) kam durch Auswertung von Unterlagen der DDR-Staatssicherheit zu dem Ergebnis, dass die Bevölkerung in den Gebieten ohne Empfang des West-Fernsehens und -Rundfunks weniger zufrieden mit dem politischen System war als in Gebieten mit diesen Medien. Die Autoren führen dies darauf zurück, dass die westlichen Medien vor allem als Unterhaltungsquelle genutzt wurden (medialer Eskapismus), nicht aber, um das DDR-Regime zu hinterfragen. Die virtuelle Emigration senkte offenbar den Leidensdruck und stabilisierte dadurch das SED-Regime.
Met zijn generatieve grammatica hebben we het hier wel over softe wetenschap, hè.quote:Op donderdag 5 maart 2015 16:04 schreef El_Matador het volgende:
Chomsky is een wetenschapper, een taalwetenschapper zelfs. Taal is dé manier om te communiceren en daarmee is analyse van taal en taalgebruik cruciaal in het begrijpen van hoe machthebbers hun woorden kiezen.
Ik kan gewoon niks met Star Trek. Ik vond het doodsaai en oninteressant. Anderen vinden het wel razend interessant, dat kan toch? Dat is hun smaak, heb ik verder niks over te zeggen, wel?quote:Op donderdag 5 maart 2015 12:22 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat bedoelt TS eigenlijk met kritsch denken?
Uit andere posts van TS heb ik begrepen dat TS graag feest, de beest uithangt, en vooral dat niemand hem (of haar) de wet moet voorschrijven.
Ook las ik dat hij (of zij) Star Trek nogal een saaie serie vond, terwijl Star Trek juist een serie is waarbij het resultaat van kriitsch nadenken een resultaat zou kunnen zijn.
Misschien ben ik (nee geen Trekkie maar wel een Star Trek fan), wel slimmer dan TS. Want in Star Trek komen zaken voor als het volkomen accepteren van andere culturen, de medische wetenschap is zover gevorderd dat er niet meer gesneden hoeft te worden in mensen en de taalbarriere is ook opgelost door een universele vertaler.
Verder las ik dat TS toch wel veel waarde hecht aan materiele zaken dus zo veel zal zijn intellitect niet voorstellen.
Jij als leraar, wat wit jijj je leerlingen bijbrengen?
Ieder voor zich en God voor ons allen//
Of
Leven en laten leven?
Ben benieuwd naar je antwoord.
Welnee, ik hecht niet zoveel waarde aan materiele zaken in de zin dat ik een ultraconsument ben. Zeker niet vergeleken met de overgrote meerderheid van de mensen die elk jaar een nieuwe smartfoon moeten of elke week een nieuw shirtje koopt (dan wel met 20 tassen over straat loopt als ie gaat "winkelen").quote:Verder las ik dat TS toch wel veel waarde hecht aan materiele zaken dus zo veel zal zijn intellitect niet voorstellen.
Dat is omdat je niet goed leest wat ik zeg.quote:Op donderdag 5 maart 2015 16:24 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, wij verschillen vooral in de mening die je lijkt te hebben dat er een 'Supermachtige Elite' zou bestaan die 'zomaar' alles kan bepalen hoe mensen denken, hen zomaar aanzetten 'anders' te denken...
Imho is dat helemaal niet mogelijk, en ook geen zinnig streven van machtigen... hooguit kunnen ze voor 'afleiding' zorgen, afleidingsmechanismes bieden, desnoods ook 'zondebokken'
Gewoon Opinievorming dus..quote:Op donderdag 5 maart 2015 16:34 schreef El_Matador het volgende:
Er zijn gewoon machten aan het werk. Politici, lobbyisten, mediacorporaties, etc. Die hebben allemaal macht en willen "het volk" bepaalde denkrichtingen op sturen.
Dat kan je beter aan control alt delete vragen, die heeft er een nogal boude mening over, en komt verder tamelijk dom overquote:Op donderdag 5 maart 2015 11:26 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Onzin, als ik op dat soort feestjes kom praat ik over zaken als astrofysica, koolstofbruggen versus brandstofcellen, de onzin van homeopatie, de invloed van internet op de maarschappij, eten in alle mogelijke vormen, wijn, literatuur, auto's, het bedroevende niveau van kamerleden, meutehonden versus roedelhonden, de late rembrand, filosofie, etc etc.quote:Ga maar eens naar zo'n elitair feestje (boekenbal oid) en je merkt dat die gasten alleen maar over geld kunnen praten.
Verder is Chomsky nogal onderuit gehaald door Prof Seuren.quote:Op donderdag 5 maart 2015 16:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Met zijn generatieve grammatica hebben we het hier wel over softe wetenschap, hè.
De generatieve grammatica is allang uit de mode, maar dat wil niet zeggen dat het niks voorstelde.quote:Op donderdag 5 maart 2015 16:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Verder is Chomsky nogal onderuit gehaald door Prof Seuren.
Wat jou vooral op ridiculisering komt te staan is dat je zeer stellig van alles beweert en zware beschuldigingen uit, maar vervolgens weigert iets te onderbouwen. Je presenteert geen feiten. Je negeert vragen die je niet goed uitkomen. Je negeert informatie en tegenargumenten die aantonen dat je uitspraken onjuist zijn.quote:Op donderdag 5 maart 2015 16:34 schreef El_Matador het volgende:
Toch zie je hoe het over het grote algemeen werkt. Het in twijfel trekken van Apollo en andere grote zaken, komt je op een hele hoop ridiculisering te staan, door mensen die juist niet naar de gepresenteerde "feiten" kijken en "het verhaal" gewoon voor waar aannemen.
Dat deed ik zelf ook 35 jaar lang, dus ik neem ze wat dat betreft niets kwalijk. Wel dat velen blijkbaar liever bij een comfortabel verhaal blijven in plaats van kritisch nadenken of dat verhaal wel klopt.
En ook of tegengestelde verklaringen wel kloppen. Zo heb je mensen die in aliens en geheime bases op de Maan geloven. Dat is imo net zo weinig kritisch als het NASA-verhaal nabauwen.
Generatieve semantiek daarentegen heeft nu een plek binnen cognitiewetenschappenquote:Op donderdag 5 maart 2015 17:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De generatieve grammatica is allang uit de mode, maar dat wil niet zeggen dat het niks voorstelde.
Goh als je over dat soort zaken praat op feestjes en niet te vergeten RembrandT dan ben je een intelligent persoon zoals Piet tentoonspreidt met zijn kennis. Net alsof het alleen daar op aankomt. Maar ja wat weet ik nou ik werk op de postkamerquote:Op donderdag 5 maart 2015 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat kan je beter aan control alt delete vragen, die heeft er een nogal boude mening over, en komt verder tamelijk dom over
[..]
Onzin, als ik op dat soort feestjes kom praat ik over zaken als astrofysica, koolstofbruggen versus brandstofcellen, de onzin van homeopatie, de invloed van internet op de maarschappij, eten in alle mogelijke vormen, wijn, literatuur, auto's, het bedroevende niveau van kamerleden, meutehonden versus roedelhonden, de late rembrand, filosofie, etc etc.
quote:Op donderdag 5 maart 2015 17:20 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Goh als je over dat soort zaken praat op feestjes en niet te vergeten RembrandT dan ben je een intelligent persoon zoals Piet tentoonspreidt met zijn kennis. Net alsof het alleen daar op aankomt. Maar ja wat weet ik nou ik werk op de postkamer![]()
Ik moet het hebben van mijn EQ.
quote:Op woensdag 4 maart 2015 09:03 schreef controlaltdelete het volgende:
Het gros kijkt niet eens veel veel verder dan zijn neus lang is of ze nou een universitaire studie hebben gehad of niet men kijkt toch liever stomme soaps en tv-shows, en kijkt ondertussen liever de andere kant op. Het onderwijs heden ten dage stomp juist af er wordt al helemaal niet geleerd breder te kijken dan de algemeenheid. Want dat mag niet. Foei!
Sowieso mensen die denken dat kennis gelijk staat aan intelligentie.quote:Op donderdag 5 maart 2015 17:20 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Goh als je over dat soort zaken praat op feestjes en niet te vergeten RembrandT dan ben je een intelligent persoon zoals Piet tentoonspreidt met zijn kennis. Net alsof het alleen daar op aankomt. Maar ja wat weet ik nou ik werk op de postkamer![]()
quote:Op donderdag 5 maart 2015 17:20 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Jules Verne schreef over een reis naar de maan. Was in zijn tijd ook iets dat niet daadwerkelijk waargemaakt kon worden, dacht men toen.quote:Op donderdag 5 maart 2015 14:03 schreef Copycat het volgende:
Je snapt dat Star Trek een televisieserie is waarin de voorgestelde technologie niet daadwerkelijk waargemaakt wordt, maar gespeeld is? En dat het intellectueel en niet intellictueel is?
Je EQ is je emotionele intelligentie:quote:Op donderdag 5 maart 2015 17:20 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Wat probeer je hiermee duidelijk te maken? Dat ik het verschil niet weet tussen IQ en EQ? En waarom moet ik die test gaan doen volgens jou?quote:Op donderdag 5 maart 2015 19:21 schreef theguyver het volgende:
[..]
Je EQ is je emotionele intelligentie:
https://www.123test.nl/eq-test/
Ik zou zeggen test het even
Is het met EQ ook zo dat hoe meer je dat verdunt hoe krachtiger het werkt?quote:Op donderdag 5 maart 2015 19:26 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Wat probeer je hiermee duidelijk te maken? Dat ik het verschil niet weet tussen IQ en EQ? En waarom moet ik die test gaan doen volgens jou?
Heb een beetje empathie voor haar, ze is verliefd op lambiekjequote:Op donderdag 5 maart 2015 19:50 schreef kalinhos het volgende:
Haar EQhoud op zeg. Je hoeft maar oude BNW-topics over MH17 door te scrollen en je leest posts terug van CAD waar werkelijk waar niks te merken is van enig EQ of wat dan ook.
Hoe zou jij het onderwijs graag zien, controlaltdelete?quote:Op donderdag 5 maart 2015 20:35 schreef controlaltdelete het volgende:
Wat een niveau, brugklas VMBO is er niets bij. En dat benoemt zichzelf als ontwikkelde mensen met een breed perspectief. Om je te bescheuren.
Dank voor deze poging nog een beetje ontopic te gaan.quote:Op donderdag 5 maart 2015 20:37 schreef jamesdeen het volgende:
[..]
Hoe zou jij het onderwijs graag zien, controlaltdelete?
En wat nou als mijn IQ/EQ beneden het gemiddelde zou liggen? Ben jij zo iemand die neerkijkt op zulke mensen en daar lolletjes om maakt?quote:Op donderdag 5 maart 2015 19:50 schreef kalinhos het volgende:
Haar EQhoud op zeg. Je hoeft maar oude BNW-topics over MH17 door te scrollen en je leest posts terug van CAD waar werkelijk waar niks te merken is van enig EQ of wat dan ook. Er bestaan ijspegels die meer EQ bezitten dan CAD ooit zou hebben.
Wat doet dat er toe? Levert alleen maar commentaar op van de horde geen zin om ze te voeren eigenlijk. Maar goed: waar ze ten eerste mee op moeten houden is kinderen hersenspoelen met de leugens in de geschiedenisboekjes.quote:Op donderdag 5 maart 2015 20:37 schreef jamesdeen het volgende:
[..]
Hoe zou jij het onderwijs graag zien, controlaltdelete?
Yup maar dat lag niet aan mij.quote:Op donderdag 5 maart 2015 20:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dank voor deze poging nog een beetje ontopic te gaan.
Jij begon een hele discussie over EQ, dat heeft toch niks met idiocratie, onderwijs en kritisch denken te maken? En ook niet met intelligentie; je eigen woorden.quote:Op donderdag 5 maart 2015 20:53 schreef controlaltdelete het volgende:
Yup maar dat lag niet aan mij.
Ja naar aanleiding van onderwijs en de sneren dat ik niet de slimste ben. Dan heb je ook nog zoiets als EQ daar kun je het ook mee redden als je IQ mist. Actie en reactie zo gaat dat steeds hier en dan ook nog op een negatieve manier zeker als je een zogenaamd hoedje zou zijn. Naar sfeertje dus.quote:Op donderdag 5 maart 2015 20:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jij begon een hele discussie over EQ, dat heeft toch niks met idiocratie, onderwijs en kritisch denken te maken? En ook niet met intelligentie; je eigen woorden.
Hoe bedoel je dit? Heb je geen IQ meer nodig? Ik snap niet wat je bedoelt met EQ als het gaat om idiocratie, onderwijs en kritisch denken...?quote:Op donderdag 5 maart 2015 20:58 schreef controlaltdelete het volgende:
Dan heb je ook nog zoiets als EQ daar kun je het ook mee redden als je IQ mist.
Welnee, ook die moeten zich steeds meer aanpassen aan de eisen van de Onderwijsinspectie.quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:02 schreef TserrofEnoch het volgende:
Scholen worden juist steeds vrijer: Daltonscholen, vrijescholen en montessorischolen zijn hierbij goede voorbeelden.
Gelukkig maar ja.quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Welnee, ook die moeten zich steeds meer aanpassen aan de eisen van de Onderwijsinspectie.
Als je dat zelf ook ziet, waarom zeg je dan dat scholen vrijer worden?quote:
Scholen worden steeds vrijer. Maar het is zeker een goede ontwikkeling dat ze dit aan het beperken zijn.quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als je dat zelf ook ziet, waarom zeg je dan dat scholen vrijer worden?
Danku hulpmod.quote:Op donderdag 5 maart 2015 20:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dank voor deze poging nog een beetje ontopic te gaan.
Scholen worden helemaal niet steeds vrijer. Er is steeds meer controle van overheidswege op scholen. Waarom denk je dat er zo'n sterke roep is om meer vertrouwen aan leerkrachten te schenken? Zij voelen zich verstikt!quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:09 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Scholen worden steeds vrijer. Maar het is zeker een goede ontwikkeling dat ze dit aan het beperken zijn.
Scholen worden vrijer - bron?quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:09 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Scholen worden steeds vrijer. Maar het is zeker een goede ontwikkeling dat ze dit aan het beperken zijn.
quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Scholen worden helemaal niet steeds vrijer. Er is steeds meer controle van overheidswege op scholen. Waarom denk je dat er zo'n sterke roep is om meer vertrouwen aan leerkrachten te schenken? Zij voelen zich verstikt!
Ik ben een leraar in opleiding. Vanwege mijn opleiding lees en bekijk ik veel materie die hier over gaat. Er zijn veel initiatieven met betrekking tot dit soort onderwijs.quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:14 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Scholen worden vrijer - bron?
Waarom is het goed als scholen vrijheid verliezen - argumenten?
De idee dat de overheid mensen zou "beschermen" is nu precies een van de basisfouten voor het onderwijs.quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:25 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
[..]
Ik ben een leraar in opleiding. Vanwege mijn opleiding lees en bekijk ik veel materie die hier over gaat. Er zijn veel initiatieven met betrekking tot dit soort onderwijs.
Mijn persoonlijke mening is dat deze mensen waarmee ik regelmatig discussies voer in een droomwereld zitten.
Zo hoor je ooit nog mensen opperen dat een school geen gebouw zou moeten zijn, maar dat je met de leerlingen les moet geven in de natuur of ergens op locatie enzovoort.
Of dat je kinderen zelf moet bepalen of ze iets willen leren, wanneer ze willen leren en wat ze willen leren en dat de leraar dit faciliteert.
Ik geloof er niet zo in.
Daarom ben ik blij voor kinderen die wel zo'n overijverige ouders hebben die dit soort initiatieven steunen dat de overheid ze hier toch enigszins voor beschermen.
Ben je bekend met het Stedelijk Toelatingsbeleid? Zie ook: Kritiek uit Amsterdamse raad op Stedelijk Toelatingsbeleid:quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:09 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Er zijn tegenwoordig Steve Job-scholen en er zijn veel ouders die ontevreden zijn met het onderwijs en dus hun eigen scholen beginnen. Je kan het zo gek niet bedenken.
Dan nodig ik je van harte uit om eens bij ons een dagje mee te komen lopen. Als je je afvraagt wat ik bedoel met "ons", zou je dit kunnen lezen.quote:
Bedankt voor de link.quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dan nodig ik je van harte uit om eens bij ons een dagje mee te komen lopen. Als je je afvraagt wat ik bedoel met "ons", zou je dit kunnen lezen.
Onzin. Er is veel bewijs voor dat het succesvolle initiatieven zijn. Wel is het zo dat dat niet voor elk type leerling zo is.quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:33 schreef TserrofEnoch het volgende:
Het zijn vaak initiatieven die mooi staan op papier, maar die in de praktijk hard op hun plaat gaan.
Ik heb geen idee of jij het verschil weet!quote:Op donderdag 5 maart 2015 19:26 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Wat probeer je hiermee duidelijk te maken? Dat ik het verschil niet weet tussen IQ en EQ? En waarom moet ik die test gaan doen volgens jou?
quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:04 schreef ems. het volgende:
Het is een beetje het "wie niet sterk is moet slim zijn" riedeltje, vervormd op een zelf-excuserende manier.
Zo was ik bijvoorbeeld heel slecht in wiskunde maar kon ik door mijn ongeëvenaarde EQ wel mad bitches hosselen.
I hear thatquote:Op vrijdag 6 maart 2015 03:46 schreef theguyver het volgende:
[..]kijk zo hoort het.
Zo heeft iedereen wel iets waar die minder in is, grammatica zoals vele hier al is opgevallen is bij mij belabberd!
Ps .. Ems. hoe lopen de zaken bij de stripclub![]()
Je vergeet drie belangrijke dingen en dat zijn discipline, (groeps) verbondenheid en verzorging.quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:43 schreef El_Matador het volgende:
Kinderen leren het beste in kleine groepjes in een veilige omgeving, waar ze de ruimte krijgen voor creativiteit, kritisch denken en zelfontplooiing, precies de zaken waar de OP op teruggrijpt.
Discipline is inderdaad een belangrijke gave, maar wordt nu juist teniet gedaan door de manier van onderwijs. Juist in megaklassen kunnen kinderen zich slecht concentreren. Groepswaarden leer je door in veilige omgevingen sociale interactie te hebben.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 09:20 schreef Konijntjuh het volgende:
[..]
Je vergeet drie belangrijke dingen en dat zijn discipline, (groeps) verbondenheid en verzorging.
Je moet ook de kinderen van jongs af aan opvoeden in het onderwijs met groepswaarden, ze behoren ook gedisciplineerd hun opdrachten zowel individueel als in het groepsverband te kunnen voltooien en men behoort zich zelf goed te verzorgen.
Anders worden het verwende sweet 16 kinderen die te egoïstisch worden en te veel vanuit hun eigen perspectief (gesloten autistische wereldje) redeneren.
Dan zou je met een ander systeem moeten werken, bijvoorbeeld met drie roulerende klassenvertegenwoordigers die de leraar aanspreken in consus voor hun klasgenoten, maar ook de opdracht hebben om hun klasgenoten bij te staan in hun zwakheden en voor hun klasgenoten komen met een passende bijdrage.quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:47 schreef Claudia_x het volgende:
In combinatie heeft dat voor een verhoogde werkdruk gezorgd en een toename in administratieve rompslomp. Veel docenten hebben het gevoel dat ze niet meer aan het echte onderwijzen toekomen. Je kunt nu eenmaal niet méér leerlingen bedienen, méér differentiëren en de kwaliteit van je onderwijs minstens even hoog houden.
Daarom is het stimuleren van discussievaardigheden bij kleuters bijvoorbeeld ook zo zinvol. Zo leren zij al vroeg dat er een verscheidenheid aan perspectieven is en dat je de ander de ruimte moet geven om zelf ook de ruimte te kunnen krijgen.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 09:20 schreef Konijntjuh het volgende:
[..]
Je vergeet drie belangrijke dingen en dat zijn discipline, (groeps) verbondenheid en verzorging.
Je moet ook de kinderen van jongs af aan opvoeden in het onderwijs met groepswaarden, ze behoren ook gedisciplineerd hun opdrachten zowel individueel als in het groepsverband te kunnen voltooien en men behoort zich zelf goed te verzorgen.
Anders worden het verwende sweet 16 kinderen die te egoïstisch worden en te veel vanuit hun eigen perspectief (gesloten autistische wereldje) redeneren.
Wat noem je hier eigenlijk megaklassen? Op de basisschool zat ik in een klas van 30-32. Op de middelbare ergens rond de 20-30, met sommige vakken maar 5-6.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 09:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Discipline is inderdaad een belangrijke gave, maar wordt nu juist teniet gedaan door de manier van onderwijs. Juist in megaklassen kunnen kinderen zich slecht concentreren. Groepswaarden leer je door in veilige omgevingen sociale interactie te hebben.
Verwendheid is ook absoluut geen deugd, en heeft niets met de manier van onderwijs te maken.
Juist in die fase is dat werkelijk alle perken te buiten.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 09:31 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Wat noem je hier eigenlijk megaklassen? Op de basisschool zat ik in een klas van 30-32.
Varianten op deze oplossing zie je steeds meer in het onderwijs ontstaan, van peerfeedback tot het aannemen van junior docenten die procesbegeleiders zijn. Hoewel het een zinvolle toevoeging kan zijn aan de onderwijspraktijk - ik ben zelf heel positief over peerfeedback - moet je niet de illusie hebben dat je de taak van de leerkracht hiermee kleiner maakt. Die is en blijft van het grootste belang en heeft meer tijd en middelen nodig dan hij nu heeft.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 09:27 schreef Konijntjuh het volgende:
Bijvoorbeeld als men men merkt als klassenvertegenwoordiger dat Pietje een gebrek heeft in Nederlands en Lisa heeft hier geen moeite mee dan, dan zouden bijvoorbeeld de klassenvertegenwoordigers in overleg met elkaar en met Lisa naar de leraal kunnen toestappen, en Lisa bij Pietje neer kunnen zetten om Pietje te helpen bij zijn Nederlands.
Beide wijlen mijn ouders waren docent en dus ook daar heb ik flink wat van meegekregen. Vooral mijn pa was net als ik; schijt aan de regeltjes die anderen opleggen en dat maakt dat je sterk in je schoenen moet staan om je eigen curriculum te kunnen laten gelden.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 09:33 schreef Claudia_x het volgende:
moet je niet de illusie hebben dat je de taak van de leerkracht hiermee kleiner maakt. Die is en blijft van het grootste belang en heeft meer tijd en middelen nodig dan hij nu heeft.
Mijn pa gaf geen natuurkunde maar juist de fysica is het antwoord op die vraag, maar dat is hier offtopic.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 10:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Je eigen curriculum? Zoals in Natuurkunde is onzin: Raketten kunnen niet zonder een atmosfeer werken?
Geef dan antwoord in het fakery in space topicquote:Op vrijdag 6 maart 2015 10:13 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mijn pa gaf geen natuurkunde maar juist de fysica is het antwoord op die vraag, maar dat is hier offtopic.
Ik hoop dat je daar geen les in geeft, want fysica heb je duidelijk weinig van begrepen.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 10:13 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mijn pa gaf geen natuurkunde maar juist de fysica is het antwoord op die vraag, maar dat is hier offtopic.
Dat komt nog een keer Piet. Met wat meer uitleg. Goed onderzoek kost nu eenmaal tijd.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geef dan antwoord in het fakery in space topic
Beloftes beloftesquote:Op vrijdag 6 maart 2015 10:40 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat komt nog een keer Piet. Met wat meer uitleg. Goed onderzoek kost nu eenmaal tijd.
Hoeveel onderzoek heeft impulsbehoud nou weer nodig?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 10:40 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat komt nog een keer Piet. Met wat meer uitleg. Goed onderzoek kost nu eenmaal tijd.
Zijn er geen tests van een mini raket in een vacuüm ruimte? Of een leeglopende ballon for that matter?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 10:45 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Hoeveel onderzoek heeft impulsbehoud nou weer nodig?Of het formaat van een object in een foto wat dat betreft.
Dit is nou een goed voorbeeld van een geval waarin wat lessen argumentatieleer goed van pas zouden komen. Bewijs op krediet is geen bewijs. Maar verder kom je elke keer niet.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 10:40 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Om zo'n test te doen zou je een reden moeten hebben om te verwachten dat een raket anders functioneert in vacuüm. Die reden is er niet. Het enige verschil dat in me opkomt is dat het ontbreken van luchtweerstand alleen maar leidt tot betere prestaties.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Zijn er geen tests van een mini raket in een vacuüm ruimte? Of een leeglopende ballon for that matter?
Linkdumpquote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Zijn er geen tests van een mini raket in een vacuüm ruimte? Of een leeglopende ballon for that matter?
Pff, een 'wet' uit een boek uit 1687 gebruiken als argument, toen bestonden er nog niet eens echte raketten! Wie is die 'Newton' überhaupt, dat hij zo weinig begrijpt van basale fysica?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:59 schreef Chewie het volgende:
[..]
Linkdump
http://www.livescience.co(...)ork-without-air.html
Exact, maar ik kan me voorstellen dat men vroeger voordat men de ruimte inging wel wat tests deed met schaalmodellen.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:56 schreef Chrysippus het volgende:
[..]
Om zo'n test te doen zou je een reden moeten hebben om te verwachten dat een raket anders functioneert in vacuüm. Die reden is er niet. Het enige verschil dat in me opkomt is dat het ontbreken van luchtweerstand alleen maar leidt tot betere prestaties.
Raketten worden wel onder lage druk getest, bijvoorbeeld in het Johnson Space Center en Glenn Research Center, maar niet specifiek om te kijken of ze zonder druk nog wel stuwkracht leveren bedoelde ikquote:Op vrijdag 6 maart 2015 15:39 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Exact, maar ik kan me voorstellen dat men vroeger voordat men de ruimte inging wel wat tests deed met schaalmodellen.
Zoals de V2?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 15:39 schreef Richestorags het volgende:
Exact, maar ik kan me voorstellen dat men vroeger voordat men de ruimte inging wel wat tests deed met schaalmodellen.
Volgens bereikte de v2 in een hoogte test zelfs 96 kilometer, maar hoogte was niet de bedoeling iddquote:Op vrijdag 6 maart 2015 16:43 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Zoals de V2?
De eerste raket die 'de ruimte' (80km) bereikte. Daar was het doel (volgens mij) niet 'de ruimte bereiken'. Hoewel die (natuurlijk) wel windtunnel modellen had.
De eerste bemande Amerikaanse raketten deden ipc niets anders. Hard recht omhoog vliegen en even boven de afgesproken grens waar de ruimte begint verblijven.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 16:43 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Zoals de V2?
De eerste raket die 'de ruimte' (80km) bereikte. Daar was het doel (volgens mij) niet 'de ruimte bereiken'. Hoewel die (natuurlijk) wel windtunnel modellen had.
De kikkersprong van Alan Shepardquote:Op vrijdag 6 maart 2015 17:14 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
De eerste bemande Amerikaanse raketten deden ipc niets anders. Hard recht omhoog vliegen en even boven de afgesproken grens waar de ruimte begint verblijven.
Dat is, naast Newton, toch al het bewijs wat je nodig hebt?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 17:14 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
De eerste bemande Amerikaanse raketten deden ipc niets anders. Hard recht omhoog vliegen en even boven de afgesproken grens waar de ruimte begint verblijven.
Niet helemaal. Wat je dan nog kan zeggen is dat de raket in de atmosfeer vaart genoeg heeft gemaakt om een kort hopje boven de atmosfeer te maken.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 09:13 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is, naast Newton, toch al het bewijs wat je nodig hebt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |