abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 maart 2015 @ 11:32:30 #101
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_150308860
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 11:26 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Maakt dat wat uit, dan? Denk jij echt dat iemand die universitair geschoold is beter is dan de eerste-de-beste boerenlul die met veel moeite een diploma zwakstroom aan de lts haalde.
Maw iemand die universitair geschoold is, is heus niet veel beter in moreel opzicht dan iemand die met moeite het onderwijs voor de domoren volgt.
Ga maar eens naar zo'n elitair feestje (boekenbal oid) en je merkt dat die gasten alleen maar over geld kunnen praten.
Ik denk dat je het punt hier volledig mist. Kijk maar eens naar de post waar de reactie op was.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_150308956
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 11:32 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Ik denk dat je het punt hier volledig mist. Kijk maar eens naar de post waar de reactie op was.
Gedaan. En ik snap je niet. Wat bedoel je dan?
  donderdag 5 maart 2015 @ 11:59:57 #103
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_150309674
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 11:26 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Maakt dat wat uit, dan? Denk jij echt dat iemand die universitair geschoold is beter is dan de eerste-de-beste boerenlul die met veel moeite een diploma zwakstroom aan de lts haalde.
Maw iemand die universitair geschoold is, is heus niet veel beter in moreel opzicht dan iemand die met moeite het onderwijs voor de domoren volgt.
Ga maar eens naar zo'n elitair feestje (boekenbal oid) en je merkt dat die gasten alleen maar over geld kunnen praten.
Precies er zijn heel veel hoogbegaafden en intellectuelen die afhaken in het onderwijs.
Omdat ze het niet interessant vinden en het onderwijs geen uitdagingen meer bied.
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
  donderdag 5 maart 2015 @ 12:03:54 #104
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_150309780
quote:
2s.gif Op donderdag 5 maart 2015 11:59 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

Precies er zijn heel veel hoogbegaafden en intellectuelen die afhaken in het onderwijs.
Omdat ze het niet interessant vinden en het onderwijs geen uitdagingen meer bied.
Of ze denken dat te zijn.
Maar klop[t wel dat een aantal zeer intelligente mensen vroegtijdig zijn gestopt.
Of het super verstandig is weet ik niet.
Er staat nog een vraag voor u open!!
  donderdag 5 maart 2015 @ 12:21:16 #105
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_150310330
quote:
2s.gif Op donderdag 5 maart 2015 11:59 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

Precies er zijn heel veel hoogbegaafden en intellectuelen die afhaken in het onderwijs.
Omdat ze het niet interessant vinden en het onderwijs geen uitdagingen meer bied.
"Heel veel". Dat is typisch zo'n stelling die interessant klinkt maar zonder cijfers gewoon niks zegt.
pi_150310384
Wat bedoelt TS eigenlijk met kritsch denken?
Uit andere posts van TS heb ik begrepen dat TS graag feest, de beest uithangt, en vooral dat niemand hem (of haar) de wet moet voorschrijven.
Ook las ik dat hij (of zij) Star Trek nogal een saaie serie vond, terwijl Star Trek juist een serie is waarbij het resultaat van kriitsch nadenken een resultaat zou kunnen zijn.
Misschien ben ik (nee geen Trekkie maar wel een Star Trek fan), wel slimmer dan TS. Want in Star Trek komen zaken voor als het volkomen accepteren van andere culturen, de medische wetenschap is zover gevorderd dat er niet meer gesneden hoeft te worden in mensen en de taalbarriere is ook opgelost door een universele vertaler.
Verder las ik dat TS toch wel veel waarde hecht aan materiele zaken dus zo veel zal zijn intellitect niet voorstellen.
Jij als leraar, wat wit jijj je leerlingen bijbrengen?
Ieder voor zich en God voor ons allen//

Of

Leven en laten leven?

Ben benieuwd naar je antwoord.
  donderdag 5 maart 2015 @ 12:35:12 #107
433749 Konijntjuh
Wie wilt er een slokje van mij
pi_150310724
Volgens mij heb ik het al eens gezegt ons middelbaar onderwijs in Nederland is gewoon saai en droog, Ik had liever een soort van Engels/VS model gehad dus lekker aanbaggeren tot je 18de, en waar men meer aandacht besteed aan de lichamelijke motoriek bijv sport/discussiegroepen/ en de praktische en creatieve vaardigheden bijv. electrotechniek autotechniek hout en metaal bewerking kunst en theater en dat je pas na je 18de een keuze maakt, dus naar een "college" gaat of je gaat werken.

Ik heb volgens mij de helft van mijn middelbare school (mavo) periode stoned in de klas gezeten en de andere helft was ik aan het spijbelen. Al dat theoretisch geblater uit een saai theorie lesboek 5 a 8 uur per dag in diverse klaslokalen is echt niet goed voor je gesteldheid als je in de pubertijd zit.

Sommige leraren hadden wel hun verhalen bij zich om de klas te vermaken, maar dat kwam echt niet uit de lesstof uit het boek maar van uit hun zelf.

[ Bericht 1% gewijzigd door Konijntjuh op 05-03-2015 12:49:07 ]
Hoe stout is Konijntjuh!
pi_150310845
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 11:26 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Maakt dat wat uit, dan? Denk jij echt dat iemand die universitair geschoold is beter is dan de eerste-de-beste boerenlul die met veel moeite een diploma zwakstroom aan de lts haalde.
Maw iemand die universitair geschoold is, is heus niet veel beter in moreel opzicht dan iemand die met moeite het onderwijs voor de domoren volgt.
Ga maar eens naar zo'n elitair feestje (boekenbal oid) en je merkt dat die gasten alleen maar over geld kunnen praten.
Er zijn ook genoeg studenten die zijn niet bijzondere slim of zo.
Het is niet erg slim om jarenlang te gaan studeren en dan krijgt je toch geen baan maar wel 'n dikke student loan van tientallen duizenden.
Ik denk veel mensen gaan naar universiteit onder drukte van hun ouders....tis ook 'n soort status symbool.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tingo op 05-03-2015 13:07:52 ]
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_150311665
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 12:22 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat bedoelt TS eigenlijk met kritsch denken?
Uit andere posts van TS heb ik begrepen dat TS graag feest, de beest uithangt, en vooral dat niemand hem (of haar) de wet moet voorschrijven.
Ook las ik dat hij (of zij) Star Trek nogal een saaie serie vond, terwijl Star Trek juist een serie is waarbij het resultaat van kriitsch nadenken een resultaat zou kunnen zijn.
Misschien ben ik (nee geen Trekkie maar wel een Star Trek fan), wel slimmer dan TS. Want in Star Trek komen zaken voor als het volkomen accepteren van andere culturen, de medische wetenschap is zover gevorderd dat er niet meer gesneden hoeft te worden in mensen en de taalbarriere is ook opgelost door een universele vertaler.
Verder las ik dat TS toch wel veel waarde hecht aan materiele zaken dus zo veel zal zijn intellitect niet voorstellen.
Jij als leraar, wat wit jijj je leerlingen bijbrengen?
Ik zou jou in ieder geval wat argumentatieleer bij willen brengen. :Y) Star Trek is een serie die mensen aanspoort kritisch na te denken, dus mensen die graag kritisch nadenken zullen wel van Star Trek houden? Jij bent slimmer dan de topicopener omdat jij van Star Trek houdt en daarin geavanceerde technologieën voorkomen?

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 5 maart 2015 @ 13:10:40 #110
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_150311762
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 12:35 schreef Konijntjuh het volgende:
Volgens mij heb ik het al eens gezegt ons middelbaar onderwijs in Nederland is gewoon saai en droog, Ik had liever een soort van Engels/VS model gehad dus lekker aanbaggeren tot je 18de, en waar men meer aandacht besteed aan de lichamelijke motoriek bijv sport/discussiegroepen/ en de praktische en creatieve vaardigheden bijv. electrotechniek autotechniek hout en metaal bewerking kunst en theater en dat je pas na je 18de een keuze maakt, dus naar een "college" gaat of je gaat werken.

Ik heb volgens mij de helft van mijn middelbare school (mavo) periode stoned in de klas gezeten en de andere helft was ik aan het spijbelen. Al dat theoretisch geblater uit een saai theorie lesboek 5 a 8 uur per dag in diverse klaslokalen is echt niet goed voor je gesteldheid als je in de pubertijd zit.

Sommige leraren hadden wel hun verhalen bij zich om de klas te vermaken, maar dat kwam echt niet uit de lesstof uit het boek maar van uit hun zelf.
-edit, doe maar niet-

[ Bericht 1% gewijzigd door Lavenderr op 05-03-2015 13:19:24 ]
pi_150312117
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 13:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zou jou in ieder geval wat argumentatieleer bij willen brengen. :Y) Star Trek is een serie die mensen aanspoort kritisch na te denken, dus mensen die graag kritisch nadenken zullen wel van Star Trek houden? Jij bent slimmer dan de topicopener omdat jij van Star Trek houdt en daarin geavanceerde technologieën voorkomen?

[ afbeelding ]
Nee,driewerf nee. Maar toch snap ik de insteek van TS niet die wil dat mensen kritisch nadenken en een serie als Strar Trek saai vindt.
Juist in deze serie wordt het intergreren met andere rassen gestimuleerd en de medische wetenschap is al zover dat ze niet meer hoeven te snijden in mensen.
En nee, ik ben niet zo arrogant om te denken dat Star Trek lovers slimmer zijn dan TS om dat in deze serie geavanceerde technologieën voorkomen.
TS is iemand die graag wit dat de wereld zich voegt naar zijn opvattingen, vandaar mijn vraag.
Hoe kan ik het ene rijmen met het andere?
Een simpele vraag aan TS: hecht je meer waarde aan je materiele bezittingen dan aan je intellictuele bezittingen?
Nog simpeler: Materieel of je hersenen?
Leuker kan ik het niet maken.
  donderdag 5 maart 2015 @ 14:03:32 #112
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_150313906
Je snapt dat Star Trek een televisieserie is waarin de voorgestelde technologie niet daadwerkelijk waargemaakt wordt, maar gespeeld is? En dat het intellectueel en niet intellictueel is?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 5 maart 2015 @ 14:07:57 #113
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_150314030
Er is niets zo persoonlijk als smaak. Dat is hetzelfde als zeggen: ik snap niet waarom Pietje geen Wiskunde studeert maar in plaats daarvan het leger is ingegaan, want Pietje is zo'n intelligente jongen.
pi_150314266
Tja....ik heb keihard gefaald in het onderwijs ondanks een hoog iq, wat ik uiteraard bijzonder jammer vind en nog steeds want zonder papiertje is het lastig bewegen op de arbeidsmarkt.
Mijn man idem maar heeft zich kunnen specialiseren in de it en verdient daar goed mee.

Om te voorkomen dat ons kind (met onze fucked up genen) dezelfde kant op gaat zit zij vanaf de peuterschool op een vrije school en daar doet ze het super!

Zo jammer dat ik dat onderwijs niet heb gevolgd, had een hoop ellende gescheeld haha.
  donderdag 5 maart 2015 @ 14:50:28 #115
433749 Konijntjuh
Wie wilt er een slokje van mij
pi_150315191
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 13:10 schreef Richestorags het volgende:

[..]

-edit, doe maar niet-
Laat me raden je wou een opmerking plaatsen van blowen is goed voor je gesteldheid als je in de puberteit zit. In mijn tijd had je nog retaline om als een zombie de hele dag "stil" in de klas te zitten en de droge theoretische stof tot je op te nemen.

Daarnaast ik was wel een vervelende klier als ik nuchter was in de klas, dus vaak nablijven, de les verstoren door propjes gooien en elastiekjes afschieten leraren stangen grote mond etc....
Hoe stout is Konijntjuh!
pi_150317582
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 11:01 schreef RM-rf het volgende:

[..]

wat bedoel je met het nogal vage begrip 'de machten'.
Degenen die de macht hebben, de touwtjes in handen. Voor Nederland met name de EU, maar ook "hooggeleide" machten als Demmink en dat soort figuren.

Die hebben geen belang bij een kritische populatie, maar juist alle belang bij gedweëe volgers.

quote:
Het begin van kritisch denken ligt imho juist vooral in zelfkritiek en zelfreflectie... de bereidheid niet fouten en beslissingsverantwoordelijk bij anderen te zoeken (zoals bv bij een vage 'overheid' of een vermeende overkoepelende 'macht' die alles zou bepalen, desnoods bij een 'gods-entiteit').
Ik heb niet gezegd dat machten "alles bepalen". Maar je kunt niet ontkennen dat machtswellustelingen op zoek zijn naar meer en meer macht voor zichzelf en minder voor anderen.

quote:
maar vooral als uitgangspunt te nemen dat iedereen juist in wat voor situatie ook voor zichzelf en zijn eigen besluiten verantwoording draagt.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar dat staat toch niet tegenover de machten verder?

quote:
Imho is het erg zwak altijd maar te roepen dat alles aan 'anderen' zou liggen... ook bv bij je voorbeeld van de 'populariteit' van ADHD-diagnoses, welke idd deels berust op bepaalde financiele vergoedingsstructuren van zowel de medische verzekeringen die een 'labeltje' nodig hebben om vergoedingen uit te keren, alswel de behoefte van medicijnfabrikanten om via zulke diagnoses hun gepatenteerde medicijnen te verkopen...
Het punt is dat er veel teveel mensen zijn die zomaar alles accepteren. Er zitten enkele voorbeelden in de filmpjes in de OP; als een "autoriteit" iets beweert, wordt het zonder er verder over na te denken geaccepteerd door veel teveel mensen.

quote:
Maar daarnaast is het evengoed zo dat de mensen die vaak betroffen zijn door deze ADHD-diagnoses zelf ook naar zulke 'labels' streven, in hun misschien begrijpbare wens erkenning te vinden bij medici/artsen/begeleiders en hun wens deze dan snel opgelost te zien via die medicijnen.
Het zijn vooral dingen die ook mensen zélf zouden kunnen veranderen, als ze daar zelf ook toe kiezen, enkel is het goed mogelijk dat de 'oplossing hun leven niet zomaar op de korte termijn 'makkelijker' maakt.
Tuurlijk, dat zeg ik ook; mensen hebben die macht ook, ik zie "het volk" niet als machteloos ofzo.

quote:
Overigens, de film Idiocracy is een leuke parodie, maar heeft geen feitelijke argumentatiewaarde...
Juist als je anderen op hun intellectuele argumentatie-niveau bekritiseerd, zou het ook goed zijn hoe feitelijk je zelf argumenteerd..
een paar youtube filmpjes van cabaretiers, tekenfilmpjes en zeer politiek-ideologisch actieve personen als Chomski zijn niet bepaald feitelijke, maar eerder erg emotionele subjectieve argumenten
Chomsky is een wetenschapper, een taalwetenschapper zelfs. Taal is dé manier om te communiceren en daarmee is analyse van taal en taalgebruik cruciaal in het begrijpen van hoe machthebbers hun woorden kiezen.

George Carlin was ook een man die het heel scherp zag, niet zomaar een "grappenmaker", maar juist een man met een veel serieuzere, inhoudelijkere ondertoon.

Idiocracy is nu eenmaal de enige film die over dit onderwerp gemaakt is. Die film is geen argument op zichzelf, maar wel een satirische beschouwing over hoe de ingezette trend van "dumbing down" wordt weergegeven in de toekomst.

Ironisch; in een tijd waarin juist mensen enorm veel toegang tot (andere) informatie hebben, lijkt de volgzaamheid juist toe te nemen. Je zou mensen de kost moeten geven die alles wat ze op TV zien voor waar aannemen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150318279
quote:
6s.gif Op donderdag 5 maart 2015 16:04 schreef El_Matador het volgende:
Ironisch; in een tijd waarin juist mensen enorm veel toegang tot (andere) informatie hebben, lijkt de volgzaamheid juist toe te nemen. Je zou mensen de kost moeten geven die alles wat ze op TV zien voor waar aannemen.
http://de.wikipedia.org/wiki/Tal_der_Ahnungslosen

"Tal der Ahnungslosen' (Dal van de Niets-wetenden) was de term voor een deel van de DDR waar men geen West-televisie kon ontvangen

interssant is vooral dit:
quote:
Eine Studie (Kern und Hainmueller, 2009) kam durch Auswertung von Unterlagen der DDR-Staatssicherheit zu dem Ergebnis, dass die Bevölkerung in den Gebieten ohne Empfang des West-Fernsehens und -Rundfunks weniger zufrieden mit dem politischen System war als in Gebieten mit diesen Medien. Die Autoren führen dies darauf zurück, dass die westlichen Medien vor allem als Unterhaltungsquelle genutzt wurden (medialer Eskapismus), nicht aber, um das DDR-Regime zu hinterfragen. Die virtuelle Emigration senkte offenbar den Leidensdruck und stabilisierte dadurch das SED-Regime.
http://books.google.de/bo(...)#v=onepage&q&f=false

De Westelijke (Kapitalistische) televisie-uitzendingen maakte mensen niet politiek bewuster, maar vormde juist eerder een vorm van 'mediaal eskapisme'... het leidde eerder de aandacht van mensen af van problemen en maakte mensen minder tevreden via een aanbod dat voroal gebaseerd was op Entertainment ("Geef het volk Brood en Spelen")

Overigens, wij verschillen vooral in de mening die je lijkt te hebben dat er een 'Supermachtige Elite' zou bestaan die 'zomaar' alles kan bepalen hoe mensen denken, hen zomaar aanzetten 'anders' te denken...
Imho is dat helemaal niet mogelijk, en ook geen zinnig streven van machtigen... hooguit kunnen ze voor 'afleiding' zorgen, afleidingsmechanismes bieden, desnoods ook 'zondebokken'
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_150318290
quote:
6s.gif Op donderdag 5 maart 2015 16:04 schreef El_Matador het volgende:

Chomsky is een wetenschapper, een taalwetenschapper zelfs. Taal is dé manier om te communiceren en daarmee is analyse van taal en taalgebruik cruciaal in het begrijpen van hoe machthebbers hun woorden kiezen.
Met zijn generatieve grammatica hebben we het hier wel over softe wetenschap, hè.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150318307
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 12:22 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat bedoelt TS eigenlijk met kritsch denken?
Uit andere posts van TS heb ik begrepen dat TS graag feest, de beest uithangt, en vooral dat niemand hem (of haar) de wet moet voorschrijven.
Ook las ik dat hij (of zij) Star Trek nogal een saaie serie vond, terwijl Star Trek juist een serie is waarbij het resultaat van kriitsch nadenken een resultaat zou kunnen zijn.
Misschien ben ik (nee geen Trekkie maar wel een Star Trek fan), wel slimmer dan TS. Want in Star Trek komen zaken voor als het volkomen accepteren van andere culturen, de medische wetenschap is zover gevorderd dat er niet meer gesneden hoeft te worden in mensen en de taalbarriere is ook opgelost door een universele vertaler.
Verder las ik dat TS toch wel veel waarde hecht aan materiele zaken dus zo veel zal zijn intellitect niet voorstellen.
Jij als leraar, wat wit jijj je leerlingen bijbrengen?
Ieder voor zich en God voor ons allen//

Of

Leven en laten leven?

Ben benieuwd naar je antwoord.
Ik kan gewoon niks met Star Trek. Ik vond het doodsaai en oninteressant. Anderen vinden het wel razend interessant, dat kan toch? Dat is hun smaak, heb ik verder niks over te zeggen, wel?

quote:
Verder las ik dat TS toch wel veel waarde hecht aan materiele zaken dus zo veel zal zijn intellitect niet voorstellen.
Welnee, ik hecht niet zoveel waarde aan materiele zaken in de zin dat ik een ultraconsument ben. Zeker niet vergeleken met de overgrote meerderheid van de mensen die elk jaar een nieuwe smartfoon moeten of elke week een nieuw shirtje koopt (dan wel met 20 tassen over straat loopt als ie gaat "winkelen").

En dat heeft ook werkelijk niets met "intellitect" (ik neem aan dat je "intellect" bedoelt) te maken.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150318712
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 16:24 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, wij verschillen vooral in de mening die je lijkt te hebben dat er een 'Supermachtige Elite' zou bestaan die 'zomaar' alles kan bepalen hoe mensen denken, hen zomaar aanzetten 'anders' te denken...
Imho is dat helemaal niet mogelijk, en ook geen zinnig streven van machtigen... hooguit kunnen ze voor 'afleiding' zorgen, afleidingsmechanismes bieden, desnoods ook 'zondebokken'
Dat is omdat je niet goed leest wat ik zeg.

Ik zeg niet:
- één "Supermachtige Elite"
- zomaar
- "zomaar"

Er zijn gewoon machten aan het werk. Politici, lobbyisten, mediacorporaties, etc. Die hebben allemaal macht en willen "het volk" bepaalde denkrichtingen op sturen. Dus wat je zegt; iedereen heeft de persoonlijke verantwoordelijkheid daar niet in mee te gaan, ben ik het helemaal mee eens.

Toch zie je hoe het over het grote algemeen werkt. Het in twijfel trekken van Apollo en andere grote zaken, komt je op een hele hoop ridiculisering te staan, door mensen die juist niet naar de gepresenteerde "feiten" kijken en "het verhaal" gewoon voor waar aannemen.

Dat deed ik zelf ook 35 jaar lang, dus ik neem ze wat dat betreft niets kwalijk. Wel dat velen blijkbaar liever bij een comfortabel verhaal blijven in plaats van kritisch nadenken of dat verhaal wel klopt.

En ook of tegengestelde verklaringen wel kloppen. Zo heb je mensen die in aliens en geheime bases op de Maan geloven. Dat is imo net zo weinig kritisch als het NASA-verhaal nabauwen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150318750
quote:
19s.gif Op donderdag 5 maart 2015 16:34 schreef El_Matador het volgende:
Er zijn gewoon machten aan het werk. Politici, lobbyisten, mediacorporaties, etc. Die hebben allemaal macht en willen "het volk" bepaalde denkrichtingen op sturen.
Gewoon Opinievorming dus..

en wat is daar verder mee?

Uiteindelijk is het aan mensen zelf om te bepalen of ze zich in bepaalde politieke of religieuze ideologieen kunnen vinden (en ja, het komt inderdaad wel vaker voor dat groepen mensen zich laten 'meeslepen' bij bepaalde ideologieen die pretenderen een 'eindoplossing' te bieden)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 5 maart 2015 @ 16:53:16 #122
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150319479
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 11:26 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Maakt dat wat uit, dan? Denk jij echt dat iemand die universitair geschoold is beter is dan de eerste-de-beste boerenlul die met veel moeite een diploma zwakstroom aan de lts haalde.
Maw iemand die universitair geschoold is, is heus niet veel beter in moreel opzicht dan iemand die met moeite het onderwijs voor de domoren volgt.
Dat kan je beter aan control alt delete vragen, die heeft er een nogal boude mening over, en komt verder tamelijk dom over
quote:
Ga maar eens naar zo'n elitair feestje (boekenbal oid) en je merkt dat die gasten alleen maar over geld kunnen praten.
Onzin, als ik op dat soort feestjes kom praat ik over zaken als astrofysica, koolstofbruggen versus brandstofcellen, de onzin van homeopatie, de invloed van internet op de maarschappij, eten in alle mogelijke vormen, wijn, literatuur, auto's, het bedroevende niveau van kamerleden, meutehonden versus roedelhonden, de late rembrand, filosofie, etc etc.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 5 maart 2015 @ 16:55:57 #123
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150319589
quote:
6s.gif Op donderdag 5 maart 2015 16:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Met zijn generatieve grammatica hebben we het hier wel over softe wetenschap, hè.
Verder is Chomsky nogal onderuit gehaald door Prof Seuren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_150319751
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 16:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Verder is Chomsky nogal onderuit gehaald door Prof Seuren.
De generatieve grammatica is allang uit de mode, maar dat wil niet zeggen dat het niks voorstelde.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150319776
quote:
19s.gif Op donderdag 5 maart 2015 16:34 schreef El_Matador het volgende:

Toch zie je hoe het over het grote algemeen werkt. Het in twijfel trekken van Apollo en andere grote zaken, komt je op een hele hoop ridiculisering te staan, door mensen die juist niet naar de gepresenteerde "feiten" kijken en "het verhaal" gewoon voor waar aannemen.

Dat deed ik zelf ook 35 jaar lang, dus ik neem ze wat dat betreft niets kwalijk. Wel dat velen blijkbaar liever bij een comfortabel verhaal blijven in plaats van kritisch nadenken of dat verhaal wel klopt.

En ook of tegengestelde verklaringen wel kloppen. Zo heb je mensen die in aliens en geheime bases op de Maan geloven. Dat is imo net zo weinig kritisch als het NASA-verhaal nabauwen.
Wat jou vooral op ridiculisering komt te staan is dat je zeer stellig van alles beweert en zware beschuldigingen uit, maar vervolgens weigert iets te onderbouwen. Je presenteert geen feiten. Je negeert vragen die je niet goed uitkomen. Je negeert informatie en tegenargumenten die aantonen dat je uitspraken onjuist zijn.

Je bent zelf het toonbeeld van iemand die "blijkbaar liever bij een comfortabel verhaal [blijft] in plaats van kritisch na [te] denken of dat verhaal wel klopt".

Iedereen heeft er veel meer aan als je eens op een open en eerlijke manier de discussie aangaat in plaats van in elk topic NASA er aan de haren bijslepen met onnodige krachttermen en laster.
  donderdag 5 maart 2015 @ 17:07:35 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150319925
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 17:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De generatieve grammatica is allang uit de mode, maar dat wil niet zeggen dat het niks voorstelde.
Generatieve semantiek daarentegen heeft nu een plek binnen cognitiewetenschappen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 5 maart 2015 @ 17:20:16 #127
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_150320403
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat kan je beter aan control alt delete vragen, die heeft er een nogal boude mening over, en komt verder tamelijk dom over

[..]

Onzin, als ik op dat soort feestjes kom praat ik over zaken als astrofysica, koolstofbruggen versus brandstofcellen, de onzin van homeopatie, de invloed van internet op de maarschappij, eten in alle mogelijke vormen, wijn, literatuur, auto's, het bedroevende niveau van kamerleden, meutehonden versus roedelhonden, de late rembrand, filosofie, etc etc.
Goh als je over dat soort zaken praat op feestjes en niet te vergeten RembrandT dan ben je een intelligent persoon zoals Piet tentoonspreidt met zijn kennis. Net alsof het alleen daar op aankomt. Maar ja wat weet ik nou ik werk op de postkamer :W
Ik moet het hebben van mijn EQ.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  donderdag 5 maart 2015 @ 17:26:11 #128
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150320610
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 17:20 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Goh als je over dat soort zaken praat op feestjes en niet te vergeten RembrandT dan ben je een intelligent persoon zoals Piet tentoonspreidt met zijn kennis. Net alsof het alleen daar op aankomt. Maar ja wat weet ik nou ik werk op de postkamer :W
Ik moet het hebben van mijn EQ.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 09:03 schreef controlaltdelete het volgende:
Het gros kijkt niet eens veel veel verder dan zijn neus lang is of ze nou een universitaire studie hebben gehad of niet men kijkt toch liever stomme soaps en tv-shows, en kijkt ondertussen liever de andere kant op. Het onderwijs heden ten dage stomp juist af er wordt al helemaal niet geleerd breder te kijken dan de algemeenheid. Want dat mag niet. Foei!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 5 maart 2015 @ 18:28:21 #129
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_150322378
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 17:20 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Goh als je over dat soort zaken praat op feestjes en niet te vergeten RembrandT dan ben je een intelligent persoon zoals Piet tentoonspreidt met zijn kennis. Net alsof het alleen daar op aankomt. Maar ja wat weet ik nou ik werk op de postkamer :W
Ik moet het hebben van mijn EQ.
Sowieso mensen die denken dat kennis gelijk staat aan intelligentie. ;(
Intelligentie is veel complexer dan dat. Alsof mensen die een Universiteit afgerond hebben per definitie ook slim zijn ;(
Ruimtelijk inzicht, beschaafdheid, logica, mensen kunnen aanvoelen en doorzien zijn allemaal vormen van intelligentie. Een IQ test zegt ook alleen maar iets over bepaalde capaciteiten.
Iemand met een hoog IQ en een laag EQ kan ook dom overkomen in bepaalde situaties.
Er zijn vele vormen van Intelligentie:
verbaal/linguïstische intelligentie (taalslim)
logisch/mathematische intelligentie (rekenslim)
visueel/ruimtelijke intelligentie (beeldslim)
muzikaal/ritmische intelligentie (muziekslim)
lichamelijke/kinesthetische intelligentie (beweegslim)
interpersoonlijke intelligentie (samenslim)
intrapersoonlijke intelligentie (zelfslim)
natuurgerichte intelligentie (natuurslim).
Dat in onze maatschappij kennis gelijkgesteld wordt aan slimheid is nogal dom ;)
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
pi_150322494
Dat gebeurt dan ook niet in onze maatschappij, dat gebeurt hoogstens in bepaalde sociale kringen.
Conscience do cost.
  Moderator donderdag 5 maart 2015 @ 18:34:39 #131
249559 crew  Lavenderr
pi_150322575
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 17:20 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Goh als je over dat soort zaken praat op feestjes en niet te vergeten RembrandT dan ben je een intelligent persoon zoals Piet tentoonspreidt met zijn kennis. Net alsof het alleen daar op aankomt. Maar ja wat weet ik nou ik werk op de postkamer :W
Ik moet het hebben van mijn EQ.
:X
pi_150324032
quote:
5s.gif Op donderdag 5 maart 2015 14:03 schreef Copycat het volgende:
Je snapt dat Star Trek een televisieserie is waarin de voorgestelde technologie niet daadwerkelijk waargemaakt wordt, maar gespeeld is? En dat het intellectueel en niet intellictueel is?
Ja, dat snap ik. Jules Verne schreef over een reis naar de maan. Was in zijn tijd ook iets dat niet daadwerkelijk waargemaakt kon worden, dacht men toen.
Dank je voor het wijzen op mijn tiepvautje. :6
  donderdag 5 maart 2015 @ 19:21:42 #133
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_150324144
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 17:20 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Goh als je over dat soort zaken praat op feestjes en niet te vergeten RembrandT dan ben je een intelligent persoon zoals Piet tentoonspreidt met zijn kennis. Net alsof het alleen daar op aankomt. Maar ja wat weet ik nou ik werk op de postkamer :W
Ik moet het hebben van mijn EQ.
Je EQ is je emotionele intelligentie:
https://www.123test.nl/eq-test/

Ik zou zeggen test het even :)
Er staat nog een vraag voor u open!!
  donderdag 5 maart 2015 @ 19:26:27 #134
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_150324334
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 19:21 schreef theguyver het volgende:

[..]

Je EQ is je emotionele intelligentie:
https://www.123test.nl/eq-test/

Ik zou zeggen test het even :)
Wat probeer je hiermee duidelijk te maken? Dat ik het verschil niet weet tussen IQ en EQ? En waarom moet ik die test gaan doen volgens jou?
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  donderdag 5 maart 2015 @ 19:29:33 #135
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150324483
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 19:26 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Wat probeer je hiermee duidelijk te maken? Dat ik het verschil niet weet tussen IQ en EQ? En waarom moet ik die test gaan doen volgens jou?
Is het met EQ ook zo dat hoe meer je dat verdunt hoe krachtiger het werkt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_150325277
Haar EQ _O- houd op zeg. Je hoeft maar oude BNW-topics over MH17 door te scrollen en je leest posts terug van CAD waar werkelijk waar niks te merken is van enig EQ of wat dan ook. Er bestaan ijspegels die meer EQ bezitten dan CAD ooit zou hebben.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  donderdag 5 maart 2015 @ 19:51:40 #137
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150325319
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 19:50 schreef kalinhos het volgende:
Haar EQ _O- houd op zeg. Je hoeft maar oude BNW-topics over MH17 door te scrollen en je leest posts terug van CAD waar werkelijk waar niks te merken is van enig EQ of wat dan ook.
Heb een beetje empathie voor haar, ze is verliefd op lambiekje
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 5 maart 2015 @ 20:35:02 #138
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_150327262
Wat een niveau, brugklas VMBO is er niets bij. En dat benoemt zichzelf als ontwikkelde mensen met een breed perspectief. Om je te bescheuren.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_150327466
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:35 schreef controlaltdelete het volgende:
Wat een niveau, brugklas VMBO is er niets bij. En dat benoemt zichzelf als ontwikkelde mensen met een breed perspectief. Om je te bescheuren.
Hoe zou jij het onderwijs graag zien, controlaltdelete?
pi_150327537
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:37 schreef jamesdeen het volgende:

[..]

Hoe zou jij het onderwijs graag zien, controlaltdelete?
Dank voor deze poging nog een beetje ontopic te gaan.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  donderdag 5 maart 2015 @ 20:53:27 #141
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_150328545
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 19:50 schreef kalinhos het volgende:
Haar EQ _O- houd op zeg. Je hoeft maar oude BNW-topics over MH17 door te scrollen en je leest posts terug van CAD waar werkelijk waar niks te merken is van enig EQ of wat dan ook. Er bestaan ijspegels die meer EQ bezitten dan CAD ooit zou hebben.
En wat nou als mijn IQ/EQ beneden het gemiddelde zou liggen? Ben jij zo iemand die neerkijkt op zulke mensen en daar lolletjes om maakt?

quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:37 schreef jamesdeen het volgende:

[..]

Hoe zou jij het onderwijs graag zien, controlaltdelete?
Wat doet dat er toe? Levert alleen maar commentaar op van de horde geen zin om ze te voeren eigenlijk. Maar goed: waar ze ten eerste mee op moeten houden is kinderen hersenspoelen met de leugens in de geschiedenisboekjes.

quote:
14s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:39 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dank voor deze poging nog een beetje ontopic te gaan.
Yup maar dat lag niet aan mij.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_150328607
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:53 schreef controlaltdelete het volgende:

Yup maar dat lag niet aan mij.
Jij begon een hele discussie over EQ, dat heeft toch niks met idiocratie, onderwijs en kritisch denken te maken? En ook niet met intelligentie; je eigen woorden.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  donderdag 5 maart 2015 @ 20:58:42 #143
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_150328884
quote:
15s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:54 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Jij begon een hele discussie over EQ, dat heeft toch niks met idiocratie, onderwijs en kritisch denken te maken? En ook niet met intelligentie; je eigen woorden.
Ja naar aanleiding van onderwijs en de sneren dat ik niet de slimste ben. Dan heb je ook nog zoiets als EQ daar kun je het ook mee redden als je IQ mist. Actie en reactie zo gaat dat steeds hier en dan ook nog op een negatieve manier zeker als je een zogenaamd hoedje zou zijn. Naar sfeertje dus.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_150328932
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:58 schreef controlaltdelete het volgende:
Dan heb je ook nog zoiets als EQ daar kun je het ook mee redden als je IQ mist.
Hoe bedoel je dit? Heb je geen IQ meer nodig? Ik snap niet wat je bedoelt met EQ als het gaat om idiocratie, onderwijs en kritisch denken...?

User geeft aan niet te willen discussieren; zinloos dus.

[ Bericht 6% gewijzigd door El_Matador op 05-03-2015 21:08:01 ]
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150329057
Denk dat de plank hier volkomen misgeslagen wordt.

Respect voor autoriteit? Serieus kom jij nog ooit op een middelbare school?
Dat is daar soms ver te zoeken hoor, zeker als je dit vergelijkt met vroeger.

Scholen worden juist steeds vrijer: Daltonscholen, vrijescholen en montessorischolen zijn hierbij goede voorbeelden.

Minder op Amerikaanse sites zitten en niet meer proberen die informatie te projecteren op Nederland. Dat is iets wat de meesten scholen hun leerlingen toch wel leren. Toch ironisch dit. _O-
pi_150329151
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:02 schreef TserrofEnoch het volgende:

Scholen worden juist steeds vrijer: Daltonscholen, vrijescholen en montessorischolen zijn hierbij goede voorbeelden.
Welnee, ook die moeten zich steeds meer aanpassen aan de eisen van de Onderwijsinspectie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150329156
Het is een beetje het "wie niet sterk is moet slim zijn" riedeltje, vervormd op een zelf-excuserende manier.

Zo was ik bijvoorbeeld heel slecht in wiskunde maar kon ik door mijn ongeëvenaarde EQ wel mad bitches hosselen.
Conscience do cost.
pi_150329260
quote:
13s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Welnee, ook die moeten zich steeds meer aanpassen aan de eisen van de Onderwijsinspectie.
Gelukkig maar ja.
pi_150329322
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:06 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Gelukkig maar ja.
Als je dat zelf ook ziet, waarom zeg je dan dat scholen vrijer worden?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150329390
quote:
5s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Als je dat zelf ook ziet, waarom zeg je dan dat scholen vrijer worden?
Scholen worden steeds vrijer. Maar het is zeker een goede ontwikkeling dat ze dit aan het beperken zijn. ^O^

Er zijn tegenwoordig Steve Job-scholen en er zijn veel ouders die ontevreden zijn met het onderwijs en dus hun eigen scholen beginnen. Je kan het zo gek niet bedenken.
  Moderator donderdag 5 maart 2015 @ 21:13:45 #151
249559 crew  Lavenderr
pi_150329637
quote:
14s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:39 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dank voor deze poging nog een beetje ontopic te gaan.
Danku hulpmod.
pi_150329664
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:09 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Scholen worden steeds vrijer. Maar het is zeker een goede ontwikkeling dat ze dit aan het beperken zijn. ^O^
Scholen worden helemaal niet steeds vrijer. Er is steeds meer controle van overheidswege op scholen. Waarom denk je dat er zo'n sterke roep is om meer vertrouwen aan leerkrachten te schenken? Zij voelen zich verstikt!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150329696
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:09 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Scholen worden steeds vrijer. Maar het is zeker een goede ontwikkeling dat ze dit aan het beperken zijn. ^O^
Scholen worden vrijer - bron?
Waarom is het goed als scholen vrijheid verliezen - argumenten?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  donderdag 5 maart 2015 @ 21:17:53 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150329846
Dit is BNW, hier roep je gewoon wat
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_150330046


[ Bericht 100% gewijzigd door Claudia_x op 05-03-2015 21:25:34 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150330174
quote:
13s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Scholen worden helemaal niet steeds vrijer. Er is steeds meer controle van overheidswege op scholen. Waarom denk je dat er zo'n sterke roep is om meer vertrouwen aan leerkrachten te schenken? Zij voelen zich verstikt!
quote:
15s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:14 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Scholen worden vrijer - bron?
Waarom is het goed als scholen vrijheid verliezen - argumenten?
Ik ben een leraar in opleiding. Vanwege mijn opleiding lees en bekijk ik veel materie die hier over gaat. Er zijn veel initiatieven met betrekking tot dit soort onderwijs.

Mijn persoonlijke mening is dat deze mensen waarmee ik regelmatig discussies voer in een droomwereld zitten.

Zo hoor je ooit nog mensen opperen dat een school geen gebouw zou moeten zijn, maar dat je met de leerlingen les moet geven in de natuur of ergens op locatie enzovoort.

Of dat je kinderen zelf moet bepalen of ze iets willen leren, wanneer ze willen leren en wat ze willen leren en dat de leraar dit faciliteert.

Ik geloof er niet zo in.

Daarom ben ik blij voor kinderen die wel zo'n overijverige ouders hebben die dit soort initiatieven steunen dat de overheid ze hier toch enigszins voor beschermen.
pi_150330312
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:25 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

[..]

Ik ben een leraar in opleiding. Vanwege mijn opleiding lees en bekijk ik veel materie die hier over gaat. Er zijn veel initiatieven met betrekking tot dit soort onderwijs.

Mijn persoonlijke mening is dat deze mensen waarmee ik regelmatig discussies voer in een droomwereld zitten.

Zo hoor je ooit nog mensen opperen dat een school geen gebouw zou moeten zijn, maar dat je met de leerlingen les moet geven in de natuur of ergens op locatie enzovoort.

Of dat je kinderen zelf moet bepalen of ze iets willen leren, wanneer ze willen leren en wat ze willen leren en dat de leraar dit faciliteert.

Ik geloof er niet zo in.

Daarom ben ik blij voor kinderen die wel zo'n overijverige ouders hebben die dit soort initiatieven steunen dat de overheid ze hier toch enigszins voor beschermen.
De idee dat de overheid mensen zou "beschermen" is nu precies een van de basisfouten voor het onderwijs.

Educatie in de natuur is juist hartstikke goed. En ik ben het absoluut niet eens met de massascholen en dat dat goed zou zijn. Iedereen moet lekker zelf bepalen hoe en wat voor onderwijs zijn/haar kind krijgt, maar juist door het gebrek aan kritisch denken op massascholen (geen tijd, ruimte en macht voor) is de kern van het probleem.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150330319
M'n posting is ineens verdwenen. Afijn, ik schreef:

quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:09 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Scholen worden steeds vrijer. Maar het is zeker een goede ontwikkeling dat ze dit aan het beperken zijn. ^O^

Er zijn tegenwoordig Steve Job-scholen en er zijn veel ouders die ontevreden zijn met het onderwijs en dus hun eigen scholen beginnen. Je kan het zo gek niet bedenken.
Ben je bekend met het Stedelijk Toelatingsbeleid? Zie ook: Kritiek uit Amsterdamse raad op Stedelijk Toelatingsbeleid:

"Het CDA in Amsterdam vindt dat er met dit stedelijk toelatingsbeleid wordt getornd aan de keuzevrijheid van ouders. Gardeniers: “Als ouders de richting van de school belangrijker vinden dan de locatie, moet dat gewoon mogelijk zijn. Dit voorstel maakt de kans kleiner dat je buiten je eigen buurt op een gewenste school terecht kunt.” De Amsterdamse CDA-fractie trekt in twijfel of er met dit plan nog wel genoeg te kiezen is voor ouders die bewust kiezen voor bijzonder of algemeen bijzonder onderwijs."
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150330436
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:25 schreef TserrofEnoch het volgende:

Ik geloof er niet zo in.
Dan nodig ik je van harte uit om eens bij ons een dagje mee te komen lopen. Als je je afvraagt wat ik bedoel met "ons", zou je dit kunnen lezen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150330621
Ik zeg niet dat het onderwijs perfect is hoor.
Maar persoonlijk heb ik niks met het vrije onderwijs.

Datgene wat jullie te zeggen hebben hoor ik ook vaker van anderen dus dat is niets nieuws.

Het zijn vaak initiatieven die mooi staan op papier, maar die in de praktijk hard op hun plaat gaan.
pi_150330739
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dan nodig ik je van harte uit om eens bij ons een dagje mee te komen lopen. Als je je afvraagt wat ik bedoel met "ons", zou je dit kunnen lezen.
Bedankt voor de link. ;) Zal het een keer doornemen.
pi_150330827
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:33 schreef TserrofEnoch het volgende:

Het zijn vaak initiatieven die mooi staan op papier, maar die in de praktijk hard op hun plaat gaan.
Onzin. Er is veel bewijs voor dat het succesvolle initiatieven zijn. Wel is het zo dat dat niet voor elk type leerling zo is.

Zo zijn er scholen waarin aanvankelijk leesonderwijs wordt gegeven door zoveel mogelijk gebruik te maken van de voorkennis van kinderen. Dat blijkt effectief en motiverend te zijn. Echter, niet alle kinderen hebben genoeg voorkennis om van te profiteren, bijvoorbeeld kinderen met een taalachterstand. Onderzoek wijst dan ook uit dat zij waarschijnlijk meer baat hebben bij traditionele, directe instructievormen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150331223
Vooral de manier waarop onderwijs is ingericht ben ik het totaal mee oneens. Megascholen, megaklassen, nauwelijks persoonlijke aandacht (geen tijd voor, of slechte docenten die daar geen zin in hebben), de slimmere leerlingen lijden onder de middelmatige middenmoot en vooral de zwakkeren, het onzinnige pesten, etc.

Kinderen leren het beste in kleine groepjes in een veilige omgeving, waar ze de ruimte krijgen voor creativiteit, kritisch denken en zelfontplooiing, precies de zaken waar de OP op teruggrijpt.

[ Bericht 1% gewijzigd door El_Matador op 05-03-2015 21:49:35 ]
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150331467
Er zijn twee bewegingen ontstaan in met name het basisonderwijs:
- meer leerlingen per docent;
- sterkere verwachtingen ten aanzien van de docent om te differentiëren en daar verantwoording over af te leggen.

In combinatie heeft dat voor een verhoogde werkdruk gezorgd en een toename in administratieve rompslomp. Veel docenten hebben het gevoel dat ze niet meer aan het echte onderwijzen toekomen. Je kunt nu eenmaal niet méér leerlingen bedienen, méér differentiëren en de kwaliteit van je onderwijs minstens even hoog houden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150331614
Eén van mijn promovendi is momenteel bezig met een onderzoek naar het stimuleren van de discussievaardigheden van kleuters. Dat is toch zulk geweldig en hartverwarmend onderzoek. Er is veel mogelijk bij heel jonge kinderen en in korte tijd leren zij bijvoorbeeld om zich uit te spreken en om naar elkaar te luisteren. Pas als docenten daar bewust mee aan de slag gaan, beseffen zij hoe weinig ze dat voorheen eigenlijk deden, discussies tussen kinderen onderling stimuleren en begeleiden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150335064
Edit: laat maar ook

[ Bericht 96% gewijzigd door kalinhos op 05-03-2015 23:08:53 ]
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_150335618
Goeie thread.-edit-

Dankje voor je input Claudia x. Ik hoor zelfde soort verhalen/meningen van ouwe vrienden(teachers) in 't UK.

[ Bericht 36% gewijzigd door Lavenderr op 05-03-2015 23:36:09 ]
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  vrijdag 6 maart 2015 @ 03:40:45 #168
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_150341470
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 19:26 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Wat probeer je hiermee duidelijk te maken? Dat ik het verschil niet weet tussen IQ en EQ? En waarom moet ik die test gaan doen volgens jou?
Ik heb geen idee of jij het verschil weet!
Maar jij had het in dit over EQ hier kan je de test doen , zie link en als je het deelt weten we de score.

Als je een IQ test wil doen, kan dat op de site van BNN :)
http://iqtest.bnn.nl
Vol verwachting op de scores.
Succes ^O^
Er staat nog een vraag voor u open!!
  vrijdag 6 maart 2015 @ 03:46:26 #169
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_150341481
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:04 schreef ems. het volgende:
Het is een beetje het "wie niet sterk is moet slim zijn" riedeltje, vervormd op een zelf-excuserende manier.

Zo was ik bijvoorbeeld heel slecht in wiskunde maar kon ik door mijn ongeëvenaarde EQ wel mad bitches hosselen.
^O^ kijk zo hoort het.

Zo heeft iedereen wel iets waar die minder in is, grammatica zoals vele hier al is opgevallen is bij mij belabberd!


Ps .. Ems. hoe lopen de zaken bij de stripclub :+
Er staat nog een vraag voor u open!!
  vrijdag 6 maart 2015 @ 09:02:18 #170
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_150342733
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 03:46 schreef theguyver het volgende:

[..]

^O^ kijk zo hoort het.

Zo heeft iedereen wel iets waar die minder in is, grammatica zoals vele hier al is opgevallen is bij mij belabberd!


Ps .. Ems. hoe lopen de zaken bij de stripclub :+
I hear that :') Mijn schrijven is ook duidelijk mijn slechtste punt. Technische problemen uitvogelen daarentegen... yumyum :P
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 6 maart 2015 @ 09:20:12 #171
433749 Konijntjuh
Wie wilt er een slokje van mij
pi_150342956
quote:
15s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:43 schreef El_Matador het volgende:

Kinderen leren het beste in kleine groepjes in een veilige omgeving, waar ze de ruimte krijgen voor creativiteit, kritisch denken en zelfontplooiing, precies de zaken waar de OP op teruggrijpt.
Je vergeet drie belangrijke dingen en dat zijn discipline, (groeps) verbondenheid en verzorging.

Je moet ook de kinderen van jongs af aan opvoeden in het onderwijs met groepswaarden, ze behoren ook gedisciplineerd hun opdrachten zowel individueel als in het groepsverband te kunnen voltooien en men behoort zich zelf goed te verzorgen.

Anders worden het verwende sweet 16 kinderen die te egoïstisch worden en te veel vanuit hun eigen perspectief (gesloten autistische wereldje) redeneren.
Hoe stout is Konijntjuh!
pi_150343024
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:20 schreef Konijntjuh het volgende:

[..]

Je vergeet drie belangrijke dingen en dat zijn discipline, (groeps) verbondenheid en verzorging.

Je moet ook de kinderen van jongs af aan opvoeden in het onderwijs met groepswaarden, ze behoren ook gedisciplineerd hun opdrachten zowel individueel als in het groepsverband te kunnen voltooien en men behoort zich zelf goed te verzorgen.

Anders worden het verwende sweet 16 kinderen die te egoïstisch worden en te veel vanuit hun eigen perspectief (gesloten autistische wereldje) redeneren.
Discipline is inderdaad een belangrijke gave, maar wordt nu juist teniet gedaan door de manier van onderwijs. Juist in megaklassen kunnen kinderen zich slecht concentreren. Groepswaarden leer je door in veilige omgevingen sociale interactie te hebben.

Verwendheid is ook absoluut geen deugd, en heeft niets met de manier van onderwijs te maken.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 6 maart 2015 @ 09:27:45 #173
433749 Konijntjuh
Wie wilt er een slokje van mij
pi_150343107
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 21:47 schreef Claudia_x het volgende:
In combinatie heeft dat voor een verhoogde werkdruk gezorgd en een toename in administratieve rompslomp. Veel docenten hebben het gevoel dat ze niet meer aan het echte onderwijzen toekomen. Je kunt nu eenmaal niet méér leerlingen bedienen, méér differentiëren en de kwaliteit van je onderwijs minstens even hoog houden.
Dan zou je met een ander systeem moeten werken, bijvoorbeeld met drie roulerende klassenvertegenwoordigers die de leraar aanspreken in consus voor hun klasgenoten, maar ook de opdracht hebben om hun klasgenoten bij te staan in hun zwakheden en voor hun klasgenoten komen met een passende bijdrage.

Bijvoorbeeld als men men merkt als klassenvertegenwoordiger dat Pietje een gebrek heeft in Nederlands en Lisa heeft hier geen moeite mee dan, dan zouden bijvoorbeeld de klassenvertegenwoordigers in overleg met elkaar en met Lisa naar de leraal kunnen toestappen, en Lisa bij Pietje neer kunnen zetten om Pietje te helpen bij zijn Nederlands.
Hoe stout is Konijntjuh!
pi_150343172
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:20 schreef Konijntjuh het volgende:

[..]

Je vergeet drie belangrijke dingen en dat zijn discipline, (groeps) verbondenheid en verzorging.

Je moet ook de kinderen van jongs af aan opvoeden in het onderwijs met groepswaarden, ze behoren ook gedisciplineerd hun opdrachten zowel individueel als in het groepsverband te kunnen voltooien en men behoort zich zelf goed te verzorgen.

Anders worden het verwende sweet 16 kinderen die te egoïstisch worden en te veel vanuit hun eigen perspectief (gesloten autistische wereldje) redeneren.
Daarom is het stimuleren van discussievaardigheden bij kleuters bijvoorbeeld ook zo zinvol. Zo leren zij al vroeg dat er een verscheidenheid aan perspectieven is en dat je de ander de ruimte moet geven om zelf ook de ruimte te kunnen krijgen.

Het voordeel aan zo'n benadering is dat het niet alleen tot de gewenste uitkomt leidt (sociaal gedrag), maar ook de diepere motieven die daarachter schuilgaan (sociaal gevoel). Maar al te vaak richten we ons in de opvoeding en in het onderwijs op de gewenste uitkomsten in plaats van op de gewenste disposities, en dat terwijl die laatste de krachtigste vorm van motivatie opleveren. Dat komt neer op het verschil tussen "ik laat de ander uitpraten omdat dat moet" en "ik laat de ander uitpraten omdat ik het belang ervan inzie - ik zou zelf ook uit willen kunnen praten".
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 09:31:45 #175
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_150343221
quote:
19s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:24 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Discipline is inderdaad een belangrijke gave, maar wordt nu juist teniet gedaan door de manier van onderwijs. Juist in megaklassen kunnen kinderen zich slecht concentreren. Groepswaarden leer je door in veilige omgevingen sociale interactie te hebben.

Verwendheid is ook absoluut geen deugd, en heeft niets met de manier van onderwijs te maken.
Wat noem je hier eigenlijk megaklassen? Op de basisschool zat ik in een klas van 30-32. Op de middelbare ergens rond de 20-30, met sommige vakken maar 5-6.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_150343268
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:31 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Wat noem je hier eigenlijk megaklassen? Op de basisschool zat ik in een klas van 30-32.
Juist in die fase is dat werkelijk alle perken te buiten.

Groepjes van 8-10 zijn het meest ideaal voor elke vorm van leren. Ik geef zelf al bijna 10 jaar les en zie het terug in mijn ervaring. En dat zijn dan niet eens kinderen die juist veel meer persoonlijke aandacht en begeleiding nodig hebben.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150343275
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:27 schreef Konijntjuh het volgende:

Bijvoorbeeld als men men merkt als klassenvertegenwoordiger dat Pietje een gebrek heeft in Nederlands en Lisa heeft hier geen moeite mee dan, dan zouden bijvoorbeeld de klassenvertegenwoordigers in overleg met elkaar en met Lisa naar de leraal kunnen toestappen, en Lisa bij Pietje neer kunnen zetten om Pietje te helpen bij zijn Nederlands.
Varianten op deze oplossing zie je steeds meer in het onderwijs ontstaan, van peerfeedback tot het aannemen van junior docenten die procesbegeleiders zijn. Hoewel het een zinvolle toevoeging kan zijn aan de onderwijspraktijk - ik ben zelf heel positief over peerfeedback - moet je niet de illusie hebben dat je de taak van de leerkracht hiermee kleiner maakt. Die is en blijft van het grootste belang en heeft meer tijd en middelen nodig dan hij nu heeft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150343313
Het hangt van het soort taak af, maak ik werk zelf graag met groepen van 15-20 studenten en in geval van bijvoorbeeld samen onderzoek doen vind ik 4 optimaal (maar 2 kan ook).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150343350
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:33 schreef Claudia_x het volgende:
moet je niet de illusie hebben dat je de taak van de leerkracht hiermee kleiner maakt. Die is en blijft van het grootste belang en heeft meer tijd en middelen nodig dan hij nu heeft.
Beide wijlen mijn ouders waren docent en dus ook daar heb ik flink wat van meegekregen. Vooral mijn pa was net als ik; schijt aan de regeltjes die anderen opleggen en dat maakt dat je sterk in je schoenen moet staan om je eigen curriculum te kunnen laten gelden.

Het is natuurlijk ook wel zo dat veel teveel leraren die opgelegde regeltjes van bovenaf teveel accepteren en leidend maken. Dat hoeft lang niet altijd; je kan je ook verzetten tegen debiele regeltjes. Dat creeert kortstondig misschien wat strubbels, maar op de lange termijn merk je dat zowel leerlingen als collega's je daarom waarderen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 6 maart 2015 @ 10:06:24 #180
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150343985
Je eigen curriculum? Zoals in Natuurkunde is onzin: Raketten kunnen niet zonder een atmosfeer werken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_150344162
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Je eigen curriculum? Zoals in Natuurkunde is onzin: Raketten kunnen niet zonder een atmosfeer werken?
Mijn pa gaf geen natuurkunde maar juist de fysica is het antwoord op die vraag, maar dat is hier offtopic.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 6 maart 2015 @ 10:16:18 #182
379089 Bami-Powner
Saffraanexpert
pi_150344231
Interessant onderwerp!
Wel spijtig dat ze ons niet de waarheid op school leren en alleen maar leugens van de staat verpreiden.
Ik drink geen kraantjeswater.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 10:38:13 #183
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150344777
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:13 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Mijn pa gaf geen natuurkunde maar juist de fysica is het antwoord op die vraag, maar dat is hier offtopic.
Geef dan antwoord in het fakery in space topic
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 10:40:27 #184
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_150344830
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:13 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Mijn pa gaf geen natuurkunde maar juist de fysica is het antwoord op die vraag, maar dat is hier offtopic.
Ik hoop dat je daar geen les in geeft, want fysica heb je duidelijk weinig van begrepen.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_150344842
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geef dan antwoord in het fakery in space topic
Dat komt nog een keer Piet. Met wat meer uitleg. Goed onderzoek kost nu eenmaal tijd.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 6 maart 2015 @ 10:41:47 #186
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150344862
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:40 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat komt nog een keer Piet. Met wat meer uitleg. Goed onderzoek kost nu eenmaal tijd.
Beloftes beloftes
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 10:45:39 #187
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_150344930
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:40 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat komt nog een keer Piet. Met wat meer uitleg. Goed onderzoek kost nu eenmaal tijd.
Hoeveel onderzoek heeft impulsbehoud nou weer nodig? :? Of het formaat van een object in een foto wat dat betreft.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 6 maart 2015 @ 14:34:49 #188
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_150352209
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:45 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Hoeveel onderzoek heeft impulsbehoud nou weer nodig? :? Of het formaat van een object in een foto wat dat betreft.
Zijn er geen tests van een mini raket in een vacuüm ruimte? Of een leeglopende ballon for that matter?
pi_150352897
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:40 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat komt nog een keer Piet. Met wat meer uitleg. Goed onderzoek kost nu eenmaal tijd.
Dit is nou een goed voorbeeld van een geval waarin wat lessen argumentatieleer goed van pas zouden komen. Bewijs op krediet is geen bewijs. Maar verder kom je elke keer niet.

Een paar lessen over de wetenschappelijke methode zouden je ook goed doen. Een 'onderzoek' starten waarvan de conclusie al vaststaat en je ogen sluiten voor inhoudelijk weerwoord. Roepen dat alles wat je niet aanstaat 'onmogelijk' en 'onzin' is, maar argumenten komen later wel. Een academicus onwaardig.

En dan heb ik het nog niet eens over de scheldpartijen en ernstige beschuldigingen aan het adres van duizenden wetenschappers.
pi_150353144
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 14:34 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Zijn er geen tests van een mini raket in een vacuüm ruimte? Of een leeglopende ballon for that matter?
Om zo'n test te doen zou je een reden moeten hebben om te verwachten dat een raket anders functioneert in vacuüm. Die reden is er niet. Het enige verschil dat in me opkomt is dat het ontbreken van luchtweerstand alleen maar leidt tot betere prestaties.
pi_150353234
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 14:34 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Zijn er geen tests van een mini raket in een vacuüm ruimte? Of een leeglopende ballon for that matter?
Linkdump

http://www.livescience.co(...)ork-without-air.html
pi_150353900
quote:
Pff, een 'wet' uit een boek uit 1687 gebruiken als argument, toen bestonden er nog niet eens echte raketten! Wie is die 'Newton' überhaupt, dat hij zo weinig begrijpt van basale fysica?
  vrijdag 6 maart 2015 @ 15:39:58 #193
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_150354697
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 14:56 schreef Chrysippus het volgende:

[..]

Om zo'n test te doen zou je een reden moeten hebben om te verwachten dat een raket anders functioneert in vacuüm. Die reden is er niet. Het enige verschil dat in me opkomt is dat het ontbreken van luchtweerstand alleen maar leidt tot betere prestaties.
Exact, maar ik kan me voorstellen dat men vroeger voordat men de ruimte inging wel wat tests deed met schaalmodellen.
pi_150357165
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 15:39 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Exact, maar ik kan me voorstellen dat men vroeger voordat men de ruimte inging wel wat tests deed met schaalmodellen.
Raketten worden wel onder lage druk getest, bijvoorbeeld in het Johnson Space Center en Glenn Research Center, maar niet specifiek om te kijken of ze zonder druk nog wel stuwkracht leveren bedoelde ik :P in het algemeen zal de stuwkracht juist toenemen met hoogte (afhankelijk van het ontwerp).
De meeste tests zijn gewoon 'sea-level' tests aangezien die een stuk goedkoper zijn. Hoe ze het in het begin precies deden weet ik niet, vermoedelijk ook sea-level tests en testvluchten (met de afgedankte V2's en afgeleiden daarvan), goedkoper en een stuk minder complex. De eerste 'moderne' raketten waren zo klein dat een schaalmodel niet echt nodig zou zijn geweest, de eerste vlucht van Goddard kwam ook maar iets meer dan 12 meter hoog.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 16:43:12 #195
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_150357392
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 15:39 schreef Richestorags het volgende:
Exact, maar ik kan me voorstellen dat men vroeger voordat men de ruimte inging wel wat tests deed met schaalmodellen.
Zoals de V2? :)
De eerste raket die 'de ruimte' (80km) bereikte. Daar was het doel (volgens mij) niet 'de ruimte bereiken'. Hoewel die (natuurlijk) wel windtunnel modellen had.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 17:12:57 #196
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150358534
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 16:43 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Zoals de V2? :)
De eerste raket die 'de ruimte' (80km) bereikte. Daar was het doel (volgens mij) niet 'de ruimte bereiken'. Hoewel die (natuurlijk) wel windtunnel modellen had.
Volgens bereikte de v2 in een hoogte test zelfs 96 kilometer, maar hoogte was niet de bedoeling idd
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 17:14:03 #197
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_150358585
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 16:43 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Zoals de V2? :)
De eerste raket die 'de ruimte' (80km) bereikte. Daar was het doel (volgens mij) niet 'de ruimte bereiken'. Hoewel die (natuurlijk) wel windtunnel modellen had.
De eerste bemande Amerikaanse raketten deden ipc niets anders. Hard recht omhoog vliegen en even boven de afgesproken grens waar de ruimte begint verblijven.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 6 maart 2015 @ 17:16:14 #198
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150358662
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 17:14 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

De eerste bemande Amerikaanse raketten deden ipc niets anders. Hard recht omhoog vliegen en even boven de afgesproken grens waar de ruimte begint verblijven.
De kikkersprong van Alan Shepard
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 09:13:46 #199
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_150379202
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 17:14 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

De eerste bemande Amerikaanse raketten deden ipc niets anders. Hard recht omhoog vliegen en even boven de afgesproken grens waar de ruimte begint verblijven.
Dat is, naast Newton, toch al het bewijs wat je nodig hebt?
  zaterdag 7 maart 2015 @ 09:27:15 #200
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_150379345
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 09:13 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat is, naast Newton, toch al het bewijs wat je nodig hebt?
Niet helemaal. Wat je dan nog kan zeggen is dat de raket in de atmosfeer vaart genoeg heeft gemaakt om een kort hopje boven de atmosfeer te maken.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')