abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150278957
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:29 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Ik val niet aan, ik sluit af. Ik praat niet met mensen die meteen beginnen te schelden.
Wie scheldt er dan?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_150279022
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:12 schreef theguyver het volgende:

[..]

Wat doe je op dit topic dan?
Als je niks van meerdere kanten wil zien en pure tunnelvisie hebt?

Ik wijk buiten die lijntjes daarom sta ik JUIST open voor een discussie ik wil graag weten hoe andere mensen dit zien?
Daardoor kan je een discussie met elkaar starten door gedachten uit te wisselen, en dat je het niet volledig met elkaar eens bent heet juist discussiėren!
Het was niet persoonlijk bedoeld naar jou maar mijn mening over discussies in het algemeen. Great minds discussiėren niet. Die zul je hier sowieso niet aantreffen want die hebben geen tijd voor deze onzin. ;)
  woensdag 4 maart 2015 @ 12:43:32 #53
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_150279252
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:36 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Het was niet persoonlijk bedoeld naar jou maar mijn mening over discussies in het algemeen. Great minds discussiėren niet. Die zul je hier sowieso niet aantreffen want die hebben geen tijd voor deze onzin. ;)
Ow, en wie zijn die great minds wel niet?

Wie zegt dat die er niet zijn? ken jij iedereen hier op het Forum en weet je wel wat iedereen hier voor werk doet?

En er zijn er hier heel wat die kaas hebben gegeten van dit onderwerp, zoals leraren wetenschappers, geologen, patat koerier, ict-ers, schrijvers, in feite alle lagen van de bevolking jong en oud , dus schuif nou niet alles op een hoop..
Want er zullen er genoeg hier rond lopen die exact weten waar ze het hier over hebben.

Dat jij dat niet ziet is weer erg kortzichtig!
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_150279427
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:43 schreef theguyver het volgende:

[..]

Ow, en wie zijn die great minds wel niet?

Wie zegt dat die er niet zijn? ken jij iedereen hier op het Forum en weet je wel wat iedereen hier voor werk doet?

En er zijn er hier heel wat die kaas hebben gegeten van dit onderwerp, zoals leraren wetenschappers, geologen, patat koerier, ict-ers, schrijvers, in feite alle lagen van de bevolking jong en oud , dus schuif nou niet alles op een hoop..
Want er zullen er genoeg hier rond lopen die exact weten waar ze het hier over hebben.

Dat jij dat niet ziet is weer erg kortzichtig!
Ik denk dat wij niet op dezelfde golflengte zitten wat dit onderwerp betreft. Wat ik grijzemuizenkeutels vind, zie jij als de kaas.
  Moderator woensdag 4 maart 2015 @ 12:49:01 #55
249559 crew  Lavenderr
pi_150279439
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:36 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Het was niet persoonlijk bedoeld naar jou maar mijn mening over discussies in het algemeen. Great minds discussiėren niet. Die zul je hier sowieso niet aantreffen want die hebben geen tijd voor deze onzin. ;)
Weer zo'n onaardige post. Wat wil je hier nu mee bereiken?
De ironie is dat je blijkbaar niet beseft dat jij degene bent die scheldt.
  woensdag 4 maart 2015 @ 12:51:05 #56
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_150279501
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:48 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Ik denk dat wij niet op dezelfde golflengte zitten wat dit onderwerp betreft. Wat ik grijzemuizenkeutels vind, zie jij als de kaas.
Mooi verwoord maar hoe denk jij er over dan?
Ik ben erg benieuwd?
Wat zou beter kunnen, waar loopt het op mis?
Wat zou er veranderd moeten worden?
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_150279567
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:49 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Weer zo'n onaardige post. Wat wil je hier nu mee bereiken?
Aardig zijn als doel? Het komt zo wel heel dichtbij. Alsjeblieft zeg. Met aardige mensen dempen ze de grachten.
pi_150279613
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:48 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Ik denk dat wij niet op dezelfde golflengte zitten wat dit onderwerp betreft. Wat ik grijzemuizenkeutels vind, zie jij als de kaas.
Ah mevrouw voelt zich hoog-intelligent en ver verheven boven het gepeupel.

Vind het wel een grappig kloontje cad
pi_150279699
quote:
10s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:51 schreef theguyver het volgende:

[..]

Mooi verwoord maar hoe denk jij er over dan?
Ik ben erg benieuwd?
Wat zou beter kunnen, waar loopt het op mis?
Wat zou er veranderd moeten worden?
Volgens mij heb ik die vragen eerder al kort en krachtig beantwoord. ;)

Maar ik was al weg.
pi_150279872
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:57 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik die vragen eerder al kort en krachtig beantwoord. ;)

Maar ik was al weg.
Nee hoor, je begon direct te ranten dat het allemaal de schuld van links is.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  Moderator woensdag 4 maart 2015 @ 13:02:21 #61
249559 crew  Lavenderr
pi_150279873
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:53 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Aardig zijn als doel? Het komt zo wel heel dichtbij. Alsjeblieft zeg. Met aardige mensen dempen ze de grachten.
Tja. Het is een keuze he.
Sommige mensen hebben meer lol in het afzeiken van anderen.
  woensdag 4 maart 2015 @ 13:07:45 #62
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_150280007
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 08:56 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Ik ook, hoewel deels natuurlijk waar dat onderwijs commercieel is geworden en de eisen aan studenten steeds verder naar beneden worden bijgesteld.

Ik zie vooral een explosieve toename van genetische degeneratie. Al die asocialen en lowlifes, de tokkies, criminelen, barbaren, verwarde mannen, waar komen ze ineens vandaan? Die had je vroeger niet en al helemaal niet in deze aantallen.

Ik zou de bewering wel aandurven dat het minder om nurture en meer om nature gaat. Lullig gezegd: de slechte exemplaren haalden het gewoon niet tot de voortplanting en de onderlaag werd regelmatig door oorlogen en epidemieėn uitgedund.

In onze tijd worden de ratten in het riool volledig gesponsord door de overheid en krijgen gratis huisvesting, (aangepast) onderwijs en zorg. Genetisch betere exemplaren krijgen die steun niet, hebben het zwaarder en geen mogelijkheden om een groot nest te starten en onderhouden.

Geniaal masterplan of domweg de zoveelste faalhazerij van links?
Dit?
Maar wat heeft dit allemaal met het onderwijs te maken?
Dit lijkt meer op een propaganda van de PVV, maar wat het met school precies te maken heeft is me volstrekt onduidelijk?

Het betrof hier de manier van opleiden van ons nageslacht.
Niet het Nederlandse allochtonen beleid!
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_150280037
Huh? :? Volgens mij snap je mijn punt niet zo.
  woensdag 4 maart 2015 @ 13:16:06 #64
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_150280254
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:08 schreef 11en30 het volgende:

Huh? :? Volgens mij snap je het niet helemaal.
Nee inderdaad, wat heeft dit en ik citeer:

Ik zie vooral een explosieve toename van genetische degeneratie. Al die asocialen en lowlifes, de tokkies, criminelen, barbaren, verwarde mannen, waar komen ze ineens vandaan? Die had je vroeger niet en al helemaal niet in deze aantallen.

Ik zou de bewering wel aandurven dat het minder om nurture en meer om nature gaat. Lullig gezegd: de slechte exemplaren haalden het gewoon niet tot de voortplanting en de onderlaag werd regelmatig door oorlogen en epidemieėn uitgedund.

In onze tijd worden de ratten in het riool volledig gesponsord door de overheid en krijgen gratis huisvesting, (aangepast) onderwijs en zorg. Genetisch betere exemplaren krijgen die steun niet, hebben het zwaarder en geen mogelijkheden om een groot nest te starten en onderhouden.

Geniaal masterplan of domweg de zoveelste faalhazerij van links?


Met het onderwijs te maken, het komt meer over als het integratie beleid in onze multiculturele samenleving.

waar ligt de link tussen onze opleiding en mensen in een asielzoekers centrum of beter gezegd de culturen die je op een dood normale school tegen komt ..
Want no offence, wat hebben die dingen met elkaar te maken?
Ze krijgen allemaal een basis opleiding alleen je hebt een kleine vorm van onderscheid ivm met religie, zoals christelijke basis scholen.

Maar ze krijgen allemaal rekenen taal aardrijkskunde geschiedenis etc..

Wat jij loopt te te verkondigen gebeurt meer buiten de school om en niet in de klas zelf!
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_150280852
Mijn punt is dan ook dat het genoemde probleem imo niet zozeer nurture maar nature van aard is. Hoewel er genoeg aan te merken valt op het onderwijs geloof ik niet dat scholen ooit van een geboren dubbeltje een kwartje kunnen maken. Mijn stelling is: stop met oeverloze investeringen in zinloze scholingsprojecten, ga aan faunabeheer doen. Overigens interessant dat je de mislukte integratie erbij betrekt.
pi_150281046
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:36 schreef 11en30 het volgende:
Mijn punt is dan ook dat het genoemde probleem imo niet zozeer nurture maar nature van aard is. Hoewel er genoeg aan te merken valt op het onderwijs geloof ik niet dat scholen ooit van een geboren dubbeltje een kwartje kunnen maken. Mijn stelling is: stop met oeverloze investeringen in zinloze scholingsprojecten, ga aan faunabeheer doen. Overigens interessant dat je de mislukte integratie erbij betrekt.
Eugenetica FTW :')

Doet de NWO dat niet al trouwens?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_150281413
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:42 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Eugenetica FTW :')

Doet de NWO dat niet al trouwens?
Normaal regelt de natuur dat efficiėnt. Die misschien wat meer z'n gang laten gaan?

Ik schrijf overigens niks over multicul en integratie tot wegkijken strafbaar gesteld is.
  woensdag 4 maart 2015 @ 13:56:20 #68
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_150281499
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:36 schreef 11en30 het volgende:
Mijn punt is dan ook dat het genoemde probleem imo niet zozeer nurture maar nature van aard is. Hoewel er genoeg aan te merken valt op het onderwijs geloof ik niet dat scholen ooit van een geboren dubbeltje een kwartje kunnen maken. Mijn stelling is: stop met oeverloze investeringen in zinloze scholingsprojecten, ga aan faunabeheer doen. Overigens interessant dat je de mislukte integratie erbij betrekt.
Dus, jij wil zeggen dat je niet iemand iets aan kan leren omdat ze een andere cultuur achtergrond hebben?

Eh, ik betrek de integratie er niet bij dat haal ik uit jou post, Tenzij je iemand anders bedoel met deze zin.

In onze tijd worden de ratten in het riool volledig gesponsord door de overheid en krijgen gratis huisvesting, (aangepast) onderwijs en zorg. Genetisch betere exemplaren krijgen die steun niet, hebben het zwaarder en geen mogelijkheden om een groot nest te starten en onderhouden.

En als het om echte ratten gaat!
Ik heb het voer voor mijn 2 ratjes nog steeds uit eigen zak moeten betalen, de overheid heeft mij geen geld gegeven voor voer hiervoor.
mocht dat wel mogelijk zijn, zou ik graag willen weten waar ik dat kan aanvragen!

Bij voorbaat dank :)
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_150281739
Jij bent het zelf die de link legt, niet ik.

Ik denk idd dat leermogelijkheden aangeboren zijn. Beetje vreemd om te veronderstellen dat dit niet zo is. Er zal wel iets rek in zitten maar dat beschouw ik dan nog als binnen de categorie. Je kan investeren in een laagbegaafde halve zool wat je wilt, die gaat nooit cum laude technische natuurkunde afstuderen.
pi_150281829
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:53 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Normaal regelt de natuur dat efficiėnt. Die misschien wat meer z'n gang laten gaan?

Ik schrijf overigens niks over multicul en integratie tot wegkijken strafbaar gesteld is.
De natuur wat meer zijn gang laten gaan.... Hoe moet ik dat precies voor me zien dan? Zonder sociaal vangnet zal (een deel van) de mensen die het niet zelf kunnen verdienen het komen halen bij degene die dat wil kunnen, zoals een hyena een prooi van een cheeta steelt. Stel je dat voor?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_150281906
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:07 schreef DroogDok het volgende:

[..]

De natuur wat meer zijn gang laten gaan.... Hoe moet ik dat precies voor me zien dan? Zonder sociaal vangnet zal (een deel van) de mensen die het niet zelf kunnen verdienen het komen halen bij degene die dat wil kunnen, zoals een hyena een prooi van een cheeta steelt. Stel je dat voor?
Als er 10 miljoen hyena's op de prairie wonen tussen 30.000 reebokjes dan moet je gauw een foto nemen anders zijn die bokjes er al niet meer. Maar zo liggen de verhoudingen in de natuur niet. Wij zijn die zelf nogal ziek aan het cultiveren.
pi_150282174
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 10:44 schreef DroogDok het volgende:

[..]

In landen zonder sociale zekerheid krijgt de onderklasse net zo goed meer kinderen dan de bovenklasse.
Ze gaan wat jonger dood.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_150282216
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:09 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Als er 10 miljoen hyena's op de prairie wonen tussen 30.000 reebokjes dan moet je gauw een foto nemen anders zijn die bokjes er al niet meer. Maar zo liggen de verhoudingen in de natuur niet. Wij zijn die zelf nogal ziek aan het cultiveren.
Ja ok, maar wat is je oplossing?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 4 maart 2015 @ 14:21:36 #74
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_150282245
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:04 schreef 11en30 het volgende:
Jij bent het zelf die de link legt, niet ik.

Ik denk idd dat leermogelijkheden aangeboren zijn. Beetje vreemd om te veronderstellen dat dit niet zo is. Er zal wel iets rek in zitten maar dat beschouw ik dan nog als binnen de categorie. Je kan investeren in een laagbegaafde halve zool wat je wilt, die gaat nooit cum laude technische natuurkunde afstuderen.
Mag ik vragen wat jij voor opleiding hebt gedaan?

Btw even ter verduidelijking hoe het werkt in Nederland.
Om tot een goede school- en studiekeuze vanaf het basisonderwijs te komen, wordt er in groep 8 vaak een Cito Eindtoets Basisonderwijs van het Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling (CITO) afgenomen om het niveau van een leerling te bepalen. De CITO-toets is een hulpmiddel. Ook geeft de basisschool een schooladvies.
In januari en februari houden veel scholen in het voortgezet onderwijs een open dag. Toekomstige scholieren kunnen dan kennismaken met de opleiding, school en de leraren.
Daarna kan een leerling zich in laten schrijven bij de school van zijn of haar keuze, waarna een definitieve aanname plaats vindt.

Vanuit het voortgezet onderwijs
Om tot een goede studiekeuze vanuit het voortgezet onderwijs te komen wordt na de profielkeuze en het examen een vervolgstudie gezocht bij het middelbaar beroepsonderwijs, het hoger beroepsonderwijs of aan een universiteit. Vanaf 18 jaar kan men ook gaan werken. In overleg met een decaan wordt gezocht naar de beste mogelijkheid.

Tegenwoordig betaalt een leerling zelf een groot gedeelte of het volledige bedrag van zijn eigen studie dit kan door middel van een lening zijn of via een betalings-regeling van de betreffende school.

Dus wat er nu echt voor geld gepompt in de laag begaafde halve zool zoals jij het al noemt is hoogst waarschijnlijk zijn eigen geld, als hij technische natuurkunde wil studeren betaalt hij er immers zelf voor
Nou eigenlijk hij zelfde wat iedereen krijgt maar mocht de persoon een laag iq hebben dan zijn daar ook weer aparte scholen voor dat deze mensen vanaf kinds alsnog een een beetje extra ondersteuning krijgen, daarvoor kunnen ze alsnog lezen schrijven etc.

Als het niveau dusdanig laag is dat zelfs dat niet mogelijk is dan zal er vast iets anders voor zijn ( maar goed dat is weer iets compleet anders)
En niet relevant!
Er staat nog een vraag voor u open!!
  woensdag 4 maart 2015 @ 14:22:36 #75
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_150282279
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 08:56 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Ik zie vooral een explosieve toename van genetische degeneratie. Al die asocialen en lowlifes, de tokkies, criminelen, barbaren, verwarde mannen, waar komen ze ineens vandaan? Die had je vroeger niet en al helemaal niet in deze aantallen.
Die waren er altijd al. De wereld wordt kleiner dus kom je eerder in contact met die lui. En het internet biedt ze de mogelijkheid om zichzelf te uiten.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 4 maart 2015 @ 14:24:37 #76
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_150282342
quote:
14s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:22 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Die waren er altijd al. De wereld wordt kleiner dus kom je eerder in contact met die lui. En het internet biedt ze de mogelijkheid om zichzelf te uiten.
Exact mijn punt op pagina 1 al.
Nieuws en informatie verspreid zich vele male sneller dan voorheen.
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_150282345
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:04 schreef 11en30 het volgende:
Jij bent het zelf die de link legt, niet ik.

Ik denk idd dat leermogelijkheden aangeboren zijn. Beetje vreemd om te veronderstellen dat dit niet zo is. Er zal wel iets rek in zitten maar dat beschouw ik dan nog als binnen de categorie. Je kan investeren in een laagbegaafde halve zool wat je wilt, die gaat nooit cum laude technische natuurkunde afstuderen.
Je pleidooi zwalkt alle kanten op. Leermogelijkheden zijn inderdaad aangeboren. Dat wil zeggen: alle baby's worden daarmee geboren. Niet elk kind leert misschien die dingen die jij waardevol vindt, maar het vermogen om te leren is iets wat we allemaal met elkaar delen.

Uit alles wat we weten over het leervermogen van mensen komt naar voren dat de "rek" waar jij het over hebt wel wat meer voorstelt dan dat. Tussen de 40% en 60% van menselijk functioneren kan toegeschreven worden aan genetische of aangeboren factoren. Dat betekent dus dat de rest wordt verworven. Op het gebied van taal betekent dat bijvoorbeeld dat elk kind wordt geboren met het vermogen om een taal te verwerven, maar dat bij een gebrek aan prikkels die potentie niet geactualiseerd wordt. Dat is meteen een belangrijke grondslag van het onderwijs. Die stimulans van buitenaf maakt namelijk wel degelijk verschil.

Een interessante recente ontwikkeling op wetenschappelijk gebied is de epigenetica, die een verklaring kan bieden voor waarom verschillen tussen bijvoorbeeld identieke tweelingen ontstaan. Het heeft er alle schijn van dat het tegenover elkaar zetten van nature en nurture een achterhaalde kijk is op de relatie tussen de menselijke natuur en zijn omgeving. Er lijkt sprake van een wederkerige relatie te zijn - nog een reden waarom stimulans van buitenaf er wel degelijk toe doet.

Los hiervan en los van het linkse verheffingsideaal is er nog een motief om onderwijs te bieden: niet elk kind krijgt de gelegenheid om te ontsnappen aan een eenzijdige opvoeding. Voor mij betekende school bijvoorbeeld een plek waar ik voor het eerst in aanraking kwam met atheļsten.

En tot slot: hiėrarchische relaties zijn belangrijk voor kinderen (en blijven dat ook voor volwassenen, zou ik willen stellen). Ouder en kind, werkgever en werknemer, leraar en leerling - dat zijn relaties die ons idealiter in staat stellen meer uit onszelf te halen en onze horizon te verbreden. De werkelijkheid is vaak bewerkelijker, maar dat doet geen afbreuk aan de potentiėle waarde van zo'n hiėrarchische relatie.

Natuurlijk kun je al deze zaken in theorie ook buiten het onderwijs vinden, maar scholen en universiteiten zijn een praktische oplossing om groepen met soortgelijke wensen te bedienen. Door school kunnen ouders blijven werken bijvoorbeeld. Dat heeft weer iets heel liberaals, de marktwerking als onderliggend principe.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150282565
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 07:38 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Is het ooit in de geschiedenis weleens beter geweest dan?

Ik zou de bewering wel aandurven dat in het onderwijs van nu er meer ruimte voor kritisch denken en afwijkende meningen is dan pakweg 50 jaar geleden.

P.S. De bronnen die je aanhaalt zijn allen Amerikaans, hoe zit het naar jou mening dan in Europa (en Nederland) en kan je dit onderbouwen?
Klopt, de filmpjes zijn meestal gericht op de VS, maar dat is niet omdat het alleen daar plaatsvindt. Heb kort naar Nederlandse filmpjes gezocht. Wellicht dat ik later meer over andere landen post.

die "weer" staat tussen haakjes. Dat is niet om te stellen dat "het vroeger beter was", meer omdat de mens de unieke kenmerken bezit om kritisch na te denken en te overwegen of wat iemand zegt wel klopt.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 08:10 schreef Chewie het volgende:

[..]

Denk ook dat EL_Mata hier ook de mist mee ingaat en daar hoef je helemaal niet 50 jaar voor terug. Zelfs in mijn tijd eind jaren 70 en jaren 80 was het onderwijs veel meer het volgen van autoriteit dan dat het nu het geval is, veel meer klassikaal en het stampen van feiten,sommen enz en dat veranderde eigenlijk pas een beetje in het 3e jaar middelbaar onderwijs. Het enige waar wij op de middelbare school een beetje uitgedaagd werden om kritisch na te denken waren de vrijwillige computerlessen.

En is het niet wenselijker om politiek nog maar even weg te houden bij kinderen, zeker bij de basisschool? Of het nu gaat om staatsindoctrinatie of El_Mata's manier van kritisch denken.
Je bent een stuk ouder dan ik je inschatte, goed om je visie van "vroeger" (je lijkt 10 jaar ouder dan ik) erbij te zetten.

Zeker wenselijk om politiek weg te houden, maar het is niet "mijn" manier van kritisch denken. Kritisch denken houdt in dat je tegen het licht houdt wat je verteld wordt. Dat je zaken niet zomaar accepteert en zeker niet als het slechts gebaseerd is op autoriteit, echt of vals.

Dat is niet politiek, nou juist niet. Politiek is liegen, verdraaien en manipuleren, de kern van dat "beroep".

quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 08:45 schreef Claudia_x het volgende:
Niemand die ik ken die in het onderwijs werkzaam is of er zijdelings mee te maken heeft, zou het met de openingspost oneens zijn.
En jij kent nogal wat mensen in het onderwijs, neem ik aan...

quote:
Er is recentelijk veel aandacht voor het bevorderen van zogenaamde 21e-eeuwse vaardigheden, waar creativiteit en kritisch denken toe behoren. Zeggen dat je tegen het onderwijzen van kritisch denken bent, is net zoiets als zeggen dat je tegen de vrijheid van meningsuiting bent. Iedereen is daar natuurlijk een voorstander van.
Creativiteit en kritisch denken zijn wellicht net als vrijheid van meningsuiting nogal uitgeholde woorden. Zoals het voorbeeld uit de OP waarin "creativiteit" gebruikt wordt om belabberde spelling van jonge kinderen niet te corrigeren. Dat is geen creativiteit natuurlijk.

quote:
Veel belangrijke slagen hebben we in het Nederlandse onderwijsstelsel al gemaakt. Leerlingen en studenten zijn mondiger, ouders zijn kritisch. En hoewel dat niet altijd aangenaam is voor docenten, zijn het in essentie goede en belangrijke maatschappelijke bewegingen. Geen docent verwacht van zijn leerling gedweeė navolging.
Dat laatste waag ik sterk, heel sterk te betwijfelen. Zeker in een tijd waarin de klassen groter worden, kun je als docent kritisch denken beter niet hebben, want dat verstoort de klas. Zie ook de reacties na "Hebdo", waar sommige kinderen niet mee wilden doen met de herdenking (hun goed recht lijkt me).

quote:
Maar goed, net als met de vrijheid van meningsuiting is het niet zo simpel als het lijkt. Veel mensen zeggen voor de vrijheid van meningsuiting te zijn, maar moet je eens zien wat er gebeurt als je zegt dat je voor de absolute vrijheid van meningsuiting bent. Daar raakt men over het algemeen van in de war omdat het buiten de bekende kaders valt. En juist op dat vlak valt mijns inziens meer winst te behalen.
Helemaal mee eens en teruggrijpend op het stukje erboven over wat die woorden nu eigenlijk inhouden en hoe ze beleefd worden.

quote:
Van leerlingen en studenten wordt al verwacht dat zij kritisch zijn, maar er wordt op nog veel meer en veel onzichtbaardere manieren van hen conformisme verwacht, conformisme aan de sociaal-democratie bijvoorbeeld, conformisme aan de toetscultuur. Ik zeg tegen mijn studenten wel eens dat ik eigenlijk tegen cijfers ben. Daar lachen ze aanvankelijk wat om, maar ik ben bloedserieus. Het past niet in hun wereldbeeld, maar ze gaan dat beeld gaandeweg aanpassen en dat vind ik als docent een geweldig proces om studenten door te zien maken.
Daarom nodigde ik met name jou uit aan deze discussie mee te doen. Ik denk dat je een goede docente bent en met dit (gewaagde) statement heb je denk ik daar ook een goede onderbouwing voor.

Conformisme aan veel verschillende dingen. Dat is ook nodig om de steeds grotere klassen bijeen te houden. Relletjes in de klas door afwijkende meningen wil een (slechte) docent helaas niet.

quote:
Om deze reden krijgen studenten bij ons ook argumentatieleer en onderwijzen we hen bijvoorbeeld over het verschil tussen inductief en deductief redeneren. Het is geen studie filosofie, maar ze worden wel geprikkeld om na te denken over hoe zeker je van kennis kunt zijn en hoezeer we op autoriteiten vertrouwen ('hoe weet jij dat er een man om de maan is geweest en hoe zeker ben jij daarvan?'). Ik moet eraan toevoegen dat het merendeel van de studenten hier (aanvankelijk) niet op zit te wachten.
Top!

En dat de studenten er aanvankelijk niet op zitten te wachten lijkt me een bevestiging van het gebrek aan die redenatietalenten voordat ze op de universiteit komen.

Nuttig werk wat je doet dus! _O_
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150282741
quote:
10s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:21 schreef theguyver het volgende:

Btw even ter verduidelijking hoe het werkt in Nederland.
Onderwijssystemen met elkaar vergelijken kan ook heel verhelderend zijn. Nederland heeft een "tracked system": vanaf ongeveer 12 jaar wordt voor leerlingen bepaald in elk niveau zij in kunnen stromen en dus ook veelal wat voor soort werk zij de rest van hun leven kunnen doen. Wij zijn geneigd dat normaal te vinden - we weten niet beter - maar in veel andere landen kijkt men daar raar van op. Zo gek is dat ook niet. Als je het specialiseren en differentiėren namelijk uitstelt tot 16 of zelfs 18 jaar, dan blijkt dat de onderlinge verschillen tussen kinderen kleiner worden. Dat is nog een bewijs dat onderwijs er wel degelijk toe doet.

Het is waanzin om te doen alsof we de natuur zouden kunnen laten regeren. De mens is evenzeer een cultureel wezen; daar valt niet aan te ontsnappen. Het opvullen van maatschappelijke posities voltrekt zich via processen die doordrenkt zijn van sociale conventies. We zouden ons geen leven zonder voor kunnen stellen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150283455
quote:
19s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:31 schreef El_Matador het volgende:
Dat je zaken niet zomaar accepteert
Dat gebeurt nu vaker dan ooit, zie moslimscholieren die de holocaust in twijfel trekken.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_150284201
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:55 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Dat gebeurt nu vaker dan ooit, zie moslimscholieren die de holocaust in twijfel trekken.
Dat lijkt me meer ideologisch gedreven en een teken van een slechte opvoeding (die kinderen verzinnen zoiets niet).

In twijfel trekken op basis van argumenten, had ik inderdaad moeten schrijven.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150285008
quote:
4s.gif Op woensdag 4 maart 2015 05:00 schreef El_Matador het volgende:
Een thema dat zeer relevant is voor BNW en (het gebrek aan) kritisch denken in de wereld is het onderwijzen van de volgende generatie mensen en breken met het huidige slaafse, autoriteitvolgende systeem.

Voor de OP van dit topic heb ik een aantal filmpjes geselecteerd, die elk bepaalde delen van het probleem illustreren.

Mensen/kinderen wordt niet (meer) aangeleerd om kritisch te denken. Volgzaamheid en "respect" voor "autoriteit" zijn vele malen belangrijker voor het establishment om te "onderwijzen" dan het aanleren van juist die essentiėle kernmerken van de mens; twijfel en kritisch nadenken over de informatie die je gevoed wordt.


Een opvallende mening van een diplomakandidaat en uitleg van de manier waarop ADHD "gediagnosticeerd" wordt en welke impact dat heeft op het onderwijs en de invloed op zowel Arts en Science


Grote held George Carlin over de idiocratie die met name in de VS sterk aanwezig is.


Een klein stukje geschiedenis en de uitvoering ervan in de moderne tijd.


De indoctrinatie van de jeugd om zo volgzame burgers te creėren, door Noam Chomsky


Het essentiėle verschil tussen schooling en educatie en met name de invloed van de regering op beide.


Een langere documentaire waar ook de enorme studieschulden (vanaf dit studiejaar ook in Nederland) aan bod komen.

En uiteraard mag deze erg ironisch-grappige nogal ondergewaardeerde film niet ontbreken. Als je hem nog niet gezien hebt, zeker doen!

Idiocracy (2006) - IMDb

[ afbeelding ]

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Stelling: de enige manier om kritisch denken juist als kernwaarde (terug) te krijgen in de samenleving, is door onze kinderen het aan te leren en te breken met de door de machten gewenste volgzaamheid
Ik denk dat het gebrek aan kritisch denken, alsmede de achteruitgang van de kwalitieit van het onderwijs, niet per sé leidt tot kritiekloze mensen, tenslotte poneert iedereen graag zijn mening, zeker in het digitale tijdperk waar je over vrijwel alle onderwerpen je commentaar kan neerplempen.
Het leidt tot het ongebreideld spuien van ongefundeerde meningen en tot holle kritiek op onderbouwde stellingen, waarvan de juistheid niet gezien wordt door onwetendheid.
Zo zie je dat mensen overal een complot inzien en dat dit in de plaats is gekomen van fundamentele, en gefundeerde, maatschappijkritiek. De grootst mogelijke onzin wordt vaak geloofd. Het probleem zit hem dus in het niet goed ontwikkeld zijn van het onderscheidingsvermogen.
Zo lees ik over jongeren die niet geloeven dat de Holocaust heeft plaatsgevonden, de meest onwaarschijnlijke scenariio's over aanslagen die niet zouden hebben plaatsgevonden, zonder dat er zelfs maar een aannemelijke reden is om zoiets te veronderstellen.
En zelfs mensen die denken dat de maanlanding niet echt was of dat een raket niet een vacuüm zou kunnen versnellen.. Onderbouwing daarvoor zie je nergens, soms degene die de bewering doet ook niet meer of het is een herhaling van argumenten die al lang,lang weerlegd zijn...
Mensen die minder gewend zijn te denken zijn dus niet volgzamer op zich, maar wel vatbaarder voor onjuiste ideeėn.
  woensdag 4 maart 2015 @ 19:34:57 #83
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_150293196
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 09:03 schreef controlaltdelete het volgende:
Het gros kijkt niet eens veel veel verder dan zijn neus lang is of ze nou een universitaire studie hebben gehad of niet men kijkt toch liever stomme soaps en tv-shows, en kijkt ondertussen liever de andere kant op. Het onderwijs heden ten dage stomp juist af er wordt al helemaal niet geleerd breder te kijken dan de algemeenheid. Want dat mag niet. Foei!
Jij wekt anders ook niet de indruk iedere zomer in een Italiaans bergdorp de geschiedenis van de polyfonie te bestuderen.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_150295876
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 08:56 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Ik ook, hoewel deels natuurlijk waar dat onderwijs commercieel is geworden en de eisen aan studenten steeds verder naar beneden worden bijgesteld.

Ik zie vooral een explosieve toename van genetische degeneratie. Al die asocialen en lowlifes, de tokkies, criminelen, barbaren, verwarde mannen, waar komen ze ineens vandaan? Die had je vroeger niet en al helemaal niet in deze aantallen.

Ik zou de bewering wel aandurven dat het minder om nurture en meer om nature gaat. Lullig gezegd: de slechte exemplaren haalden het gewoon niet tot de voortplanting en de onderlaag werd regelmatig door oorlogen en epidemieėn uitgedund.

In onze tijd worden de ratten in het riool volledig gesponsord door de overheid en krijgen gratis huisvesting, (aangepast) onderwijs en zorg. Genetisch betere exemplaren krijgen die steun niet, hebben het zwaarder en geen mogelijkheden om een groot nest te starten en onderhouden.

Geniaal masterplan of domweg de zoveelste faalhazerij van links?
Ik denk dat er ook vreselijk misdaden die fake zijn.Of misschien horen we veel meer over dan vroeger.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_150296071
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 09:25 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Ben zeker geļnteresseerd maar niet in argumenten van de blinde massa met dovemansoren. Ik heb geen boodschap aan ze, ik ben geļnteresseerd in een handjevol andere posters hier.
Zo is 't ook.
Als je kan niet zien dat er iets verschikkelijk fake in bepaalde zaken is, dan komt er 'n tijd waar discussie voor beide kanten echt waardeloos is.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  Moderator woensdag 4 maart 2015 @ 21:11:43 #86
249559 crew  Lavenderr
pi_150297200
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:34 schreef Tingo het volgende:

[..]

Ik denk dat er ook vreselijk misdaden die fake zijn.Of misschien horen we veel meer over dan vroeger.
Huh?
pi_150297433
quote:
14s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:24 schreef theguyver het volgende:

[..]

Exact mijn punt op pagina 1 al.
Nieuws en informatie verspreid zich vele male sneller dan voorheen.
Ik vermoed ook dat *juist* de ontplooiingskansen de 'tokkies' zichtbaarder maken, doordat zij die de capaciteiten hebben tegenwoordig kunnen ontsnappen uit het milieu waarin ze zijn opgegroeid. Daardoor neemt de diversiteit af.
Politics -> Poly = many; Tics = bloodsucking creatures
  woensdag 4 maart 2015 @ 21:45:52 #88
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_150298488
quote:
5s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Huh?
De Dertigjarige Oorlog is ook in scene gezet.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_150298566
Ja en nee

Alleen de rotte plekken aanpakken en niet het hele systeem. Waar deze zitten valt te meten en daar moet aan gesleuteld worden. Sommige takken vernieuwen al en afzetten om 't afzetten is niet een goede boodschap, daar kan een leerling niets mee. "Het onderwijs" is niet zoveel.. de opleiding x aan die en die school die niet goed presteert, daar kan beter aan worden gewerkt.

Met discussies als deze heeft eentje 't over de basisschool, de ander over VWO en weer een ander over 't VMBO, of juist over een compleet ander land. Je kunt daar als discussie niet zoveel mee. Appels, peren en eieren.

[ Bericht 12% gewijzigd door Beathoven op 04-03-2015 21:53:18 ]
  woensdag 4 maart 2015 @ 21:52:56 #90
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_150298751
Veel mensen denken dat ze slim zijn omdat ze een Smart-phone hebben.
Ze lopen rond met hun hersens in hun hand.
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
pi_150299664
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 15:42 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik denk dat het gebrek aan kritisch denken, alsmede de achteruitgang van de kwalitieit van het onderwijs, niet per sé leidt tot kritiekloze mensen, tenslotte poneert iedereen graag zijn mening, zeker in het digitale tijdperk waar je over vrijwel alle onderwerpen je commentaar kan neerplempen.
Het leidt tot het ongebreideld spuien van ongefundeerde meningen en tot holle kritiek op onderbouwde stellingen, waarvan de juistheid niet gezien wordt door onwetendheid.
Zo zie je dat mensen overal een complot inzien en dat dit in de plaats is gekomen van fundamentele, en gefundeerde, maatschappijkritiek. De grootst mogelijke onzin wordt vaak geloofd. Het probleem zit hem dus in het niet goed ontwikkeld zijn van het onderscheidingsvermogen.
Zo lees ik over jongeren die niet geloeven dat de Holocaust heeft plaatsgevonden, de meest onwaarschijnlijke scenariio's over aanslagen die niet zouden hebben plaatsgevonden, zonder dat er zelfs maar een aannemelijke reden is om zoiets te veronderstellen.
En zelfs mensen die denken dat de maanlanding niet echt was of dat een raket niet een vacuüm zou kunnen versnellen.. Onderbouwing daarvoor zie je nergens, soms degene die de bewering doet ook niet meer of het is een herhaling van argumenten die al lang,lang weerlegd zijn...
Mensen die minder gewend zijn te denken zijn dus niet volgzamer op zich, maar wel vatbaarder voor onjuiste ideeėn.
stukje bij beetje wordt zo langzamerhand de hele wetenschap verworpen en daarmee ook een deel van de verlichting waarin 't spirituele weer plaats neemt en helaas gaat spiritualiteit niet samen met mensen die 't intellect van een stoeptegel hebben . Maar goed.. de tijdsgeest. Het is allemaal een cyclus, tijdens een periode van goede economische tijden en 't verstand vindt men dat we teveel robots worden en moet 't spirituele weer terug en op een gegeven moment wordt men ook wel weer beu van 't gezwam van de sages en de volksverhalen. Het gezonde midden moet maar weer eens terug.

Zie b.v. die koerden die nu tegen IS vechten, die hebben daar ook zoiets van 'weg met die onzin hier'. Als dat straks allemaal weer wat beter wordt daar dan groeit daar mogelijk een nieuwe beschaving op. Dat zie ik hier niet gebeuren in het veilige Nederland waar de verhalen uit verveling inslijten op Lord of the Rings niveau. Het ronde huis is leuk, 911 samenzweringsverhalen zijn leuk maar we hebben dat soort spannende verhalen tegenwoordig dus nodig om niet dood te gaan aan verveling.

In bepaalde landen verlangt men nu vaak naar tijden dat het onder de mensen ging over Big Brother of een of 't andere domme roddel in de media.. dat dat 'het' nieuws was. Want als dat het nieuws is betekent het dat er vrede is. We zitten wat dat betreft nu erg in de comfort zone in Nederland. Ik kwam een Palestijn tegen die ontzettend graag een goede journalistieke opleiding wilde doen om zo op een goede manier verslag te doen en te laten zien wat er gebeurde. Daar zie ik momenteel meer verstand, ballen en leven dan bij onze generatie van de verveling.

[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 04-03-2015 22:35:36 ]
pi_150302078
quote:
2s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:52 schreef Izzy73 het volgende:
Veel mensen denken dat ze slim zijn omdat ze een Smart-phone hebben.
Ze lopen rond met hun hersens in hun hand.
Ik ben tevreden met m'n Stupid-phone.
Volgens mij die Smart-phones werkt niet zo goed.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_150302239
quote:
5s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Huh?
Overload van misdaad serie/docus//reality/drama enz.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  woensdag 4 maart 2015 @ 23:32:34 #94
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_150302301
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 23:26 schreef Tingo het volgende:

[..]

Ik ben tevreden met m'n Stupid-phone.
Volgens mij die Smart-phones werkt niet zo goed.
Ligt eraan hoe je het bekijkt.
Met smartphones kan je popcorn maken en eieren bakken.
Best handig en goed voor de hersenen :)
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
pi_150302438
quote:
2s.gif Op woensdag 4 maart 2015 23:32 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe je het bekijkt.
Met smartphones kan je popcorn maken en eieren bakken.
Best handig en goed voor de hersenen :)
Ze hebben ook 'n vibrator functie,hoor ik.
If I was a girl...oh nee,laat maar.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_150303301
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 23:26 schreef Tingo het volgende:

[..]

Ik ben tevreden met m'n Stupid-phone.
Volgens mij die Smart-phones werkt niet zo goed.
dat ligt geheel aan je doel ermee.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  donderdag 5 maart 2015 @ 06:14:45 #97
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150304822
Het is niet de schuld van de verf (of de schilder) als er geen muur is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 5 maart 2015 @ 06:17:12 #98
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150304828
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 09:03 schreef controlaltdelete het volgende:
Het gros kijkt niet eens veel veel verder dan zijn neus lang is of ze nou een universitaire studie hebben gehad of niet men kijkt toch liever stomme soaps en tv-shows, en kijkt ondertussen liever de andere kant op. Het onderwijs heden ten dage stomp juist af er wordt al helemaal niet geleerd breder te kijken dan de algemeenheid. Want dat mag niet. Foei!
Aan welke Uni was jij?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_150308681
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 06:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Aan welke Uni was jij?
Maakt dat wat uit, dan? Denk jij echt dat iemand die universitair geschoold is beter is dan de eerste-de-beste boerenlul die met veel moeite een diploma zwakstroom aan de lts haalde.
Maw iemand die universitair geschoold is, is heus niet veel beter in moreel opzicht dan iemand die met moeite het onderwijs voor de domoren volgt.
Ga maar eens naar zo'n elitair feestje (boekenbal oid) en je merkt dat die gasten alleen maar over geld kunnen praten.
pi_150308784
quote:
2s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:52 schreef Izzy73 het volgende:
Veel mensen denken dat ze slim zijn omdat ze een Smart-phone hebben.
Ze lopen rond met hun hersens in hun hand.
Veel mensen denken dat ze slim zijn door geen smart-phone te hebben.
Ze lopen rond denkend dat ze beter zijn omdat ze dat gevoel nergens anders uit kunnen halen.
Conscience do cost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')