Het lijkt me dat je die stelling niet kunt bewijzen. Klopt dit?quote:Op woensdag 8 april 2015 17:14 schreef Fir3fly het volgende:
Nou nee. Wat mij betreft is een ervaring niets anders dan een verwerking van informatie in de hersenen.
Nog niet nee. Anders was deze hele discussie overbodig.quote:Op woensdag 8 april 2015 18:24 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Het lijkt me dat je die stelling niet kunt bewijzen. Klopt dit?
Waarom precies?quote:Op woensdag 8 april 2015 18:38 schreef Fir3fly het volgende:
Ik zie simpelweg geen reden om aan te nemen dat er nog zoiets als 'mind' (of elke ander willekeurige dualistische quatsch) nodig is om bewustzijn te verklaren cq te beschrijven.
Als eerste natuurlijk het feit dat wat bewustzijn ook precies is, het ligt in de werkelijkheid en is dus onderdeel van het wetenschappelijke paradigma. Vervolgens passen we Ockhams Razor toe. Elke andere hypothese is een simpele god of the gaps en de bewijslast ligt derhalve bij hen.quote:
Kan je definiėren wat je zegt? Als ik je nu letterlijk neem zeg je eigenlijk "een ervaring is een ervaring" of verwerking van informatie is verwerking van informatie".quote:Op woensdag 8 april 2015 17:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou nee. Wat mij betreft is een ervaring niets anders dan een verwerking van informatie in de hersenen.
Aight, dus eigenlijk is het argument:quote:Op woensdag 8 april 2015 19:13 schreef Fir3fly het volgende:
Als eerste natuurlijk het feit dat wat bewustzijn ook precies is, het ligt in de werkelijkheid en is dus onderdeel van het wetenschappelijke paradigma. Vervolgens passen we Ockhams Razor toe. Elke andere hypothese is een simpele god of the gaps en de bewijslast ligt derhalve bij hen.
Ah kom, doe niet zo flauw. Ik heb in het andere topic m'n standpunt verdedigd, nu zijn jullie aan de beurtquote:
Ik heb nog niet alles teruggelezen, dus dat moet nog even wachten.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:27 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ah kom, doe niet zo flauw. Ik heb in het andere topic m'n standpunt verdedigd, nu zijn jullie aan de beurt
Idem. We hebben het over fundamenteel andere dingen als we het over licht en neuronen hebben. Ik begrijp ook niet waar hij de ervaring dan wil plaatsen.quote:Op woensdag 8 april 2015 18:07 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik krijg de afgelopen pagina's soms de indruk dat je het idee hebt dat je discussiepartner stelt dat er feitelijk licht in ieders brein rondschiet nadat het door je ogen is binnengekomen, maar misschien zie ik dat verkeerd.
Volgens mij is hier iedereen het wel over eens:
Licht ≠ bitjes
Licht ≠ neuronen
Klopt, informatie zonder systeem dat deze informatie interpreteert heb je niks aan.quote:De discussie gaat dan (zou dan toch moeten gaan) toch over het bewustzijn dat die informatie labelt? Dat is vooralsnog m.i. het verschil tussen de camera en het brein, al zijn er natuurlijk wel al programma's die bepaalde patronen in (visuele) informatie herkennen, zoals bijv. de gezichtsherkenning van bepaalde camera's (de Google Maps camera's bijv.) of op bepaalde sites (Facebook).
Alles.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:38 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Is dat zo?
Wat betekent fysiek eigenlijk volgens jou?
LOOK AT MEquote:Op woensdag 8 april 2015 19:40 schreef Molurus het volgende:
Wat betekent het volgens jou? Of beter: wat betekent voor jou "niet fysiek"? Wanneer is iets "niet fysiek"? Kun je een werkelijk voorbeeld daarvan geven?
Mja... hier kan ik niet echt veel mee...quote:
En het cirkeltje is weer rond:quote:Op woensdag 8 april 2015 19:43 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
LOOK AT ME
I ASK THE QUESTIONS NOW
[..]
Mja... hier kan ik niet echt veel mee...
Waarom behoeft de stelling "alles is fysiek" geen argumentatie?
Als het fysieke werkelijk is en het bewustzijn werkelijk kan je alleen concluderen dat ze sommige eigenschappen delen, de vraag is dus welke.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:25 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Aight, dus eigenlijk is het argument:
Het fysieke is werkelijk
Bewustzijn is werkelijk
Hieruit volgt dat het de default-stellingname is dat ze in essentie uit hetzelfde bestaan en dat een tegengestelde stelling de bewijslast heeft
Dit lijkt me wel kloppen. Heb ik jouw standpunt hiermee goed verwoord?
Het niet-fysieke is niet gedefinieerd, dat moet ik toegeven. Ondanks mijn verwoede pogingen is me dat niet gelukt.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:44 schreef Molurus het volgende:
En het cirkeltje is weer rond:
F&L / Wat is (de oorsprong en het nut van) bewustzijn? #2
En daarmee zijn stellingen zoals "bewustzijn is fysiek" en "bewustzijn is niet fysiek" klinkklare onzin. Betekenisloos.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:49 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Het niet-fysieke is niet gedefinieerd, dat moet ik toegeven. Ondanks mijn verwoede pogingen is me dat niet gelukt.
Je hoeft er ook niks mee. De vraag of bewustzijn een fysiek verschijnsel is is niet alleen niet oninteressant, maar betekenisloos.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:49 schreef Terra-jin het volgende:
Maar als ik jou vervolgens vraag om het fysieke te definiėren - aangezien je de definieerbaarheid aanhaalt als argument waarom jij de bewijslast niet hebt - kom je met "alles is fysiek".
No offence intended, maar daar kan ik echt niets mee.
Wat is dan precies jouw stellingname in dit hele verhaal?quote:Op woensdag 8 april 2015 19:52 schreef Molurus het volgende:
En daarmee zijn stellingen zoals "bewustzijn is fysiek" en "bewustzijn is niet fysiek" klinkklare onzin. Betekenisloos.
Bedoel je niet materieel/immaterieel? In de filosofie is niet iedereen het over eens dat immateriėle zaken bestaan, maar anderen argumenteren voor immaterieel bestaan van minds of abstracte objecten als getallen.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:49 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Het niet-fysieke is niet gedefinieerd, dat moet ik toegeven. Ondanks mijn verwoede pogingen is me dat niet gelukt.
Maar als ik jou vervolgens vraag om het fysieke te definiėren - aangezien je de definieerbaarheid aanhaalt als argument waarom jij de bewijslast niet hebt - kom je met "alles is fysiek".
No offence intended, maar daar kan ik echt niets mee.
Ten aanzien van dualisme: betekenisloze onzin.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:57 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Wat is dan precies jouw stellingname in dit hele verhaal?
(Im)materieel is als begrip exact even problematisch. En niet omdat de vraag of immateriele zaken bestaan nu zo lastig is, maar omdat het een puur semantische kwestie is.quote:Op woensdag 8 april 2015 20:00 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Bedoel je niet materieel/immaterieel? In de filosofie is niet iedereen het over eens dat immateriėle zaken bestaan, maar anderen argumenteren voor immaterieel bestaan van minds of abstracte objecten als getallen.
Je bedoelt dat het niet exact te definiėren zou zijn/elke definitie arbitrair zou zijn?quote:Op woensdag 8 april 2015 20:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
(Im)materieel is als begrip exact even problematisch. En niet omdat de vraag of immateriele zaken bestaan nu zo lastig is, maar omdat het een puur semantische kwestie is.
Ik merk het, jaquote:Op woensdag 8 april 2015 20:01 schreef Molurus het volgende:
En als het gaat om die antwoorden ervaar ik het geneuzel over dualisme als storend en niet constructief.
Here we go againquote:Op woensdag 8 april 2015 20:04 schreef Murvgeslagen het volgende:
Je bedoelt dat het niet exact te definiėren zou zijn?
Ach ja, net zo overtuigd van zijn gelijk als ik zelfquote:Op woensdag 8 april 2015 20:05 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Here we go againdie arme Molurus...
Bump, omdat ondergesneeuwd door onnozel geneuzel over de kleur rood en handen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 23:14 schreef Cockwhale het volgende:
De vraag is of datgene wat wij menselijk bewustzijn noemen een cultureel fenomeen (nurture) is of een biologisch fenomeen (nature). Is het afkomstig puur vanuit interne processen of zijn sommige capaciteiten mogelijk geworden door externe invloeden? Is introspectie aangeleerd of gegeven?
We zijn waarschijnlijk snel geneigd om te zeggen 'gegeven'. Maar is het zo simpel? Het is namelijk niet mogelijk om buiten het systeem te treden waarin je je bevindt. Je kunt je immers ook geen fysieke olifant voorstellen als je deze (of een representatie ervan) nooit hebt waargenomen. Vanzelfsprekend zijn, puur vanuit eigen belevingswereld is dus geen juist argument om te stellen dat het 'gegeven' is. Het lichaam heeft zonder de twijfel de capaciteit (of in ieder geval, het is in een zekere mate in staat tot het opslaan en terughalen van kennis, in de breedste zin van het woord) maar is het vervullen van deze capaciteit 'a priori'?
Is dit meisje zelfbewust in de zin zoals wij het begrip tegenwoordig gebruiken? (introspectie, kiezen, overwegen, voorstellen, berekenen)
Even om voor mezelf duidelijk te krijgen wat je bedoelt:quote:Op woensdag 8 april 2015 19:33 schreef Murvgeslagen het volgende:
Klopt, informatie zonder systeem dat deze informatie interpreteert heb je niks aan.
Ik denk echter niet dat ons bewustzijn die informatie labelt, maar dat dit onbewust processen zijn van het brein. Veel basis lichaamsfuncties van het lichaam gaan gewoon door als iemand onder verdoving is. (operatie). Die lichaamsfuncties zijn echter puur fysiek. Het bewustzijn is echter een vreemd iets, roodheid bestaat niet in de fysieke wereld.
Begin nou niet weer over dat gezeik van de kleur 'rood'.. Zucht. Is dat nou zo interessant?quote:Op woensdag 8 april 2015 20:42 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Even om voor mezelf duidelijk te krijgen wat je bedoelt:
Licht van een bepaalde golflengte raakt mijn netvlies, wordt omgezet in elektrische signalen en wordt opgeslagen in mijn synapsen. Die combinatie van synapsen is informatie.
Ik vermoed dat jij die informatie "rood" noemt, correct? Of noem je die "roodheid"?
Fysiek is letterlijk materieel. Daarmee kom je niet veel verder. Beter is het gebruik van bestaand en het tegengestelde niet-bestaand.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:38 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Is dat zo?
Wat betekent fysiek eigenlijk volgens jou?
Hmmm... ook daar krijg ik geen helderder beeld van wat nu de definitie van 'fysiek' is.quote:Op woensdag 8 april 2015 20:51 schreef Cockwhale het volgende:
Beter is het gebruik van bestaand en het tegengestelde niet-bestaand.
Tja, dat is het probleem met taal. Andere omschrijvingen in deze context zijn, iets dat aanwezig is (aantoonbaar) of werkelijk.quote:Op woensdag 8 april 2015 21:05 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Hmmm... ook daar krijg ik geen helderder beeld van wat nu de definitie van 'fysiek' is.
In de discussie noemde ik het licht met bepaalde golflengte rood, de informatie in de hersenen heb ik als zodanig benoemd, en de ervaring van die informatie als roodheid.quote:Op woensdag 8 april 2015 20:42 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Even om voor mezelf duidelijk te krijgen wat je bedoelt:
Licht van een bepaalde golflengte raakt mijn netvlies, wordt omgezet in elektrische signalen en wordt opgeslagen in mijn synapsen. Die combinatie van synapsen is informatie.
Ik vermoed dat jij die informatie "rood" noemt, correct? Of noem je die "roodheid"?
Liep ik ook tegenaan in mijn pogingen om niet-fysiek te omschrijven. Ervaring, gewaarwording, zinnebeelding...quote:Op woensdag 8 april 2015 21:13 schreef Cockwhale het volgende:
Tja, dat is het probleem met taal. Andere omschrijvingen in deze context zijn, iets dat aanwezig is (aantoonbaar) of werkelijk.
"alles wat met de zintuigen direct of indirect waar te nemen is" is misschien een leuke definitie?quote:Op woensdag 8 april 2015 21:05 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Hmmm... ook daar krijg ik geen helderder beeld van wat nu de definitie van 'fysiek' is.
Bedoel je met werkelijk "bestaan"?quote:Op woensdag 8 april 2015 21:17 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Liep ik ook tegenaan in mijn pogingen om niet-fysiek te omschrijven. Ervaring, gewaarwording, zinnebeelding...
Als je zegt: fysiek = werkelijk... uiteraard ben ik het er mee eens dat bewustzijn werkelijk is. Doet me erover denken wat ik dan als het verschil tussen fysiek en werkelijk zie. Later zal ik wellicht eens proberen om fysiek te definiėren voor mezelf. Kijken of dat nieuwe inzichten gaat bieden...
Misschien... ik ga er eens op broeden.quote:Op woensdag 8 april 2015 21:19 schreef Murvgeslagen het volgende:
"alles wat met de zintuigen direct of indirect waar te nemen is" is misschien een leuke definitie?
Onze enige kennis van de werkelijkheid is op basis van onze direct of indirecte ervaring, dus dan kom je denk ik wel in de buurt. In dat geval krijg je wordt je vergelijking:quote:Op woensdag 8 april 2015 21:22 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Misschien... ik ga er eens op broeden.
In die definitie, bestaat het onwaarneembare heelal nog wel? You know, die mysterieuze plek voorbij de 13,1 miljard lichtjaar-grensquote:Op woensdag 8 april 2015 21:25 schreef Murvgeslagen het volgende:
Alles wat we direct of indirect kunnen waarnemen bestaat.
Ik zat er net toevallig aan te denkenquote:Op woensdag 8 april 2015 21:39 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
In die definitie, bestaat het onwaarneembare heelal nog wel? You know, die mysterieuze plek voorbij de 13,1 miljard lichtjaar-grens
"Alle verschijnselen die meetbaar zijn."quote:Op woensdag 8 april 2015 21:05 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Hmmm... ook daar krijg ik geen helderder beeld van wat nu de definitie van 'fysiek' is.
Ik vind deze niet onaardig.quote:Op donderdag 9 april 2015 07:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
"Alle verschijnselen die meetbaar zijn."
Dat verplaatst het probleem voornamelijk naar de vraag wat dat dan, in potentie, zijn "fundamentele materie- en energiedeeltjes".quote:Op donderdag 9 april 2015 13:17 schreef Terra-jin het volgende:
Ik zit momenteel te denken aan: "alle verschijnselen die te reduceren zijn tot interacties tussen fundamentele materie- en energiedeeltjes in het tijd-ruimteveld".
Omdat een scherpe definitie van de term 'fysiek' beide partijen wellicht op nieuwe inzichten brengt.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:01 schreef Molurus het volgende:
(En natuurlijk de vraag: wat heeft dit eigenlijk nog met bewustzijn te maken? Waarom hebben we het hier eigenlijk over in deze context?)
True. Ben nu ook dit aan het lezen:quote:Op donderdag 9 april 2015 14:01 schreef Molurus het volgende:
Dat verplaatst het probleem voornamelijk naar de vraag wat dat dan, in potentie, zijn "fundamentele materie- en energiedeeltjes".
"Alles wat bestaat"quote:Op donderdag 9 april 2015 07:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
"Alle verschijnselen die meetbaar zijn."
Dat lijkt me een puur semantische kwestie, en ik zie niet direct hoe dat iets met bewustzijn te maken heeft.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:07 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Omdat een scherpe definitie van de term 'fysiek' beide partijen wellicht op nieuwe inzichten brengt.
Zoals gezegd: het lijkt me puur semantiek. We kunnen best afspreken dat we met 'fysiek' bijvoorbeeld alleen materie bedoelen, dus het periodiek systeem der elementen en alle samenstellingen daarvan. Maar dat doet helemaal niets voor de dualistische hypothese.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
"Alles wat bestaat"
Omdat alles wat voor ons waarneembaar is bestaat uit fysieke componenten is het waarschijnlijk dat alles wat bestaat fysiek is. Oftewel, het bestaan is fysiek. Dit zou in ieder geval het monistisch standpunt vertegenwoordigen.
Deze sluit dualisme uit als mogelijke verklaring van het body/mind probleem.quote:Op donderdag 9 april 2015 13:17 schreef Terra-jin het volgende:
Ik zit momenteel te denken aan: "alle verschijnselen die te reduceren zijn tot interacties tussen fundamentele materie- en energiedeeltjes in het tijd-ruimteveld".
Naja laat ik het zo zeggen: ik ben er erg benieuwd naar. Als je mij duidelijk kan vertellen wat je precies bedoelt met 'fysiek' kan ik jouw standpunt beter begrijpen.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:29 schreef Molurus het volgende:
Dat lijkt me een puur semantische kwestie, en ik zie niet direct hoe dat iets met bewustzijn te maken heeft.
Ik bedoel te zeggen dat ''het bestaan'' bestaat uit 1 ding, niet uit 1 ding en een magisch en onwaarneembaar tweede ding, Perrin legt het goed uit,quote:Op donderdag 9 april 2015 14:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd: het lijkt me puur semantiek. We kunnen best afspreken dat we met 'fysiek' bijvoorbeeld alleen materie bedoelen, dus het periodiek systeem der elementen en alle samenstellingen daarvan. Maar dat doet helemaal niets voor de dualistische hypothese.
Verder vind ik jouw definitie van fysiek prima hoor, Molurus.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Perrin het volgende:
Dualisme sluit zichzelf al uit.. Zodra 'het geestelijke' 'het fysieke' beinvloedt, telt het al als fysiek en zal het waarneembaar of meetbaar zijn.
Slechts als er totaal geen interactie is, kun je echt van dualisme spreken. Waarmee het concept meteen irrelevant wordt, want wat heb je er aan om iets te postuleren dat op geen enkele manier de fysieke wereld beinvloedt?
Ik denk niet dat de dualist het daar mee is. De waarneming van alles wat 'fysiek' is wordt gedaan door het "geestelijke". Het geestelijke word dus wel waargenomen.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Perrin het volgende:
Dualisme sluit zichzelf al uit.. Zodra 'het geestelijke' 'het fysieke' beinvloedt, telt het al als fysiek en zal het waarneembaar of meetbaar zijn.
Ergens ligt het causaal verband tussen denken aan het opsteken van je hand en de zenuwimpuls die ervoor zorgt dat je je hand opsteekt.quote:Op donderdag 9 april 2015 15:13 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de dualist het daar mee is. De waarneming van alles wat 'fysiek' is wordt gedaan door het "geestelijke". Het geestelijke word dus wel waargenomen.
Eens, Popper en Eccles hebben er wel eens een gooi naar gedaan, en misschien dat het Orch-or model van Roger Penrose ook voor een mogelijke verklaring kan worden gebruikt. Het lastige van het dualistische model is inderdaad dat de verklaring maar zo ver gaat.quote:Op donderdag 9 april 2015 15:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ergens ligt het causaal verband tussen denken aan het opsteken van je hand en de zenuwimpuls die ervoor zorgt dat je je hand opsteekt.
Als je postuleert dat dat denken aan het opsteken van je hand in een bijzondere geestelijke wereld plaatsvindt en het opsteken van je hand in de fysieke wereld, dan is dat contactpunt erg interessant. Daar gebeurt de magie dan, zeg maar.
Wat dat betreft vind ik "alles" geen gekke definitie.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Naja laat ik het zo zeggen: ik ben er erg benieuwd naar. Als je mij duidelijk kan vertellen wat je precies bedoelt met 'fysiek' kan ik jouw standpunt beter begrijpen.
Daarmee wordt je centrale stelling wel een tautologie.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:00 schreef Molurus het volgende:
Wat dat betreft vind ik "alles" geen gekke definitie.Als het bestaat is het per definitie fysiek.
Dus verdwijnt de term fysiek gewoon. En daarmee ook non-fysiek.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:08 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Daarmee wordt je centrale stelling wel een tautologie.
Alles wat bestaat is fysiek
Fysiek = alles
Alles wat bestaat is alles
Dusseh... tja.
Om te spreken van '1 ding' of '2 dingen' moet er natuurlijk een criterium zijn om 'dingen' te onderscheiden. Zonder zo'n criterium is de vraag zinloos.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:43 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik bedoel te zeggen dat ''het bestaan'' bestaat uit 1 ding, niet uit 1 ding en een magisch en onwaarneembaar tweede ding, Perrin legt het goed uit,
Het periodiek systeem der elementen was maar een voorbeeld. 1 die ik zelf niet zou volgen. Dat zou zaken zoals licht een 'niet-fysiek' verschijnsel maken, persoonlijk vind ik dat vreemd. Het zou ook nogal arbitrair zijn.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:43 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Verder vind ik jouw definitie van fysiek prima hoor, Molurus.
quote:Op donderdag 9 april 2015 16:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dus verdwijnt de term gewoon. En daarmee ook non
Dat is precies wat ik bedoelde toen ik zei 'het behoeft geen argument, want het is eigenlijk geen stelling'.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:08 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Daarmee wordt je centrale stelling wel een tautologie.
Zo'n 'contactpunt' is een directe bedreiging van de stelling dat het om '2 werelden' zou gaan.quote:Op donderdag 9 april 2015 15:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ergens ligt het causaal verband tussen denken aan het opsteken van je hand en de zenuwimpuls die ervoor zorgt dat je je hand opsteekt.
Als je postuleert dat dat denken aan het opsteken van je hand in een bijzondere geestelijke wereld plaatsvindt en het opsteken van je hand in de fysieke wereld, dan is dat contactpunt erg interessant. Daar gebeurt de magie dan, zeg maar.
Aha. Tja, als je zegt "bewustzijn is (een onderdeel van) alles", dan kan ik het natuurlijk niet met je oneens zijn.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:09 schreef Molurus het volgende:
Dat is precies wat ik bedoelde toen ik zei 'het behoeft geen argument, want het is eigenlijk geen stelling'.
Denk je dat bewustzijn ook fysiek is of juist niet?quote:Op donderdag 9 april 2015 16:24 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Aha. Tja, als je zegt "bewustzijn is (een onderdeel van) alles", dan kan ik het natuurlijk niet met je oneens zijn.
Ik ben het uiteraard niet je eens dat fysiek = alles, maar goed, daarmee zijn we weer terug bij af.
Dat is het nare van de consistentieproblemen in de dualistische hypothese: die problemen zijn op geen enkele manier afhankelijk van wat wij mogelijk nog gaan leren over bewustzijn in de toekomst:quote:Op donderdag 9 april 2015 15:56 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Eens, Popper en Eccles hebben er wel eens een gooi naar gedaan, en misschien dat het Orch-or model van Roger Penrose ook voor een mogelijke verklaring kan worden gebruikt. Het lastige van het dualistische model is inderdaad dat de verklaring maar zo ver gaat.
We mogen hopen dat verder neurologisch onderzoek ooit de werking van de hersenen kan uitleggen, dat zal misschien wat meer zoden aan de dijk leggen in deze discussie.
Hoo even, ik zeg daarmee niet dat alles een bewustzijn heeft. Ik zeg alleen dat als het bestaat, het per definitie fysiek is. Zoals gezegd: ik zie niet wat dit nu met bewustzijn te maken heeft.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:24 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Aha. Tja, als je zegt "bewustzijn is (een onderdeel van) alles", dan kan ik het natuurlijk niet met je oneens zijn.
Dat zal je een criterium / definitie daarvoor moeten aandragen.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:24 schreef Terra-jin het volgende:
Ik ben het uiteraard niet je eens dat fysiek = alles, maar goed, daarmee zijn we weer terug bij af.
Oh nee dat bedoelde ik ook niet, hoor. Ik bedoelde inderdaad wat jij hier zegt.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:35 schreef Molurus het volgende:
Hoo even, ik zeg daarmee niet dat alles een bewustzijn heeft. Ik zeg alleen dat als het bestaat, het per definitie fysiek is. Zoals gezegd: ik zie niet wat dit nu met bewustzijn te maken heeft.
Je hebt me niet overtuigd dat ik alléén de bewijslast draag.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:35 schreef Molurus het volgende:
Dat zal je een criterium / definitie daarvoor moeten aandragen.
Ik heb wel eens een vrij lange discussie gehad met iemand op the Internet Chess Club (Amerikaanse server), waarin mijn gesprekspartner op een goed moment toch moest toegeven dat het begrip "supernatural" betekenisloos is.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:42 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Je hebt me niet overtuigd dat ik alléén de bewijslast draag.
Dat gezegd hebbende, ga ik voor mezelf wel verder met de zoektocht. Als ik iig één ding geleerd heb uit deze discussie, is het wel hoe lastig het is om beide standpunten te onderbouwen.
Ik ben met je eens dat je in strikte zin niet over dualisme kan spreken, in ruime zin wel. Het idee van dualisme is dat een deel immaterieel is en een deel materieel, de dualiteit ligt daarin.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is het nare van de consistentieproblemen in de dualistische hypothese: die problemen zijn op geen enkele manier afhankelijk van wat wij mogelijk nog gaan leren over bewustzijn in de toekomst:
Of de '2 werelden' beinvloeden elkaar niet, maar dan kan de 'geestelijke wereld' nooit verantwoordelijk zijn voor jouw handelen.
Of de '2 werelden' beinvloeden elkaar wel, maar dan is het onduidelijk waarom we zouden spreken van '2 werelden'. De dualistische hypothese wordt daarmee onzin.
Ten aanzien van Roger Penrose (die nauw samenwerkt met Stuart Hameroff t.a.v. dat Orch-Or verhaal), een leuke anekdote:
Na afloop van een presentatie vroeg Daniel Dennett aan Hameroff:
"Zeg, Stuart. Jij bent een anesthesist. Als je nou een hand amputeert voor transplantatie, voel jij je dan verplicht om de geamputeerde hand tijdens transport te verdoven?
Want als wat jij zegt klopt, zou zo'n hand een bewustzijn moeten hebben. De microtubules die daarvoor verantwoordelijk zouden zijn zitten namelijk niet alleen in hersenen, maar overal in het lichaam."
Hameroff leek daar een beetje door overdonderd. Het leek alsof de vraag nog niet in hem was opgekomen. (Wat in mijn ogen echt heel dom is.)
"Immaterieel" is natuurlijk net zo ongedefinieerd als "niet-fysiek". Dus nee, ook in ruime zin kan er niet gesproken worden over "dualisme". Niet zonder definitie.quote:Op donderdag 9 april 2015 17:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik ben met je eens dat je in strikte zin niet over dualisme kan spreken, in ruime zin wel. Het idee van dualisme is dat een deel immaterieel is en een deel materieel, de dualiteit ligt daarin.
Dit is denk ik zeker wel gedefinieerd, er wordt alleen ter discussie gesteld of het woord wel ergens aan relateerd.quote:Op donderdag 9 april 2015 17:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Immaterieel" is natuurlijk net zo ongedefinieerd als "niet-fysiek". Dus nee, ook in ruime zin kan er niet gesproken worden over "dualisme". Niet zonder definitie.
Ben ik rijk als ik veel geld en bezit heb of als ik me rijk voel ? Ik zou zeggen het laatste...alleen als ik me rijk voel kan ik spreken over werkelijke rijkdom maar er zijn mensen die het exact andersom bedenken. Ik zou het mezelf rijk voelen willen rekenen tot het non-fysieke of niet materiele en het veel geld hebben tot het fysieke of materiele.quote:Op donderdag 9 april 2015 17:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dit is denk ik zeker wel gedefinieerd, er wordt alleen ter discussie gesteld of het woord wel ergens aan relateerd.
Niemand ontkent het bestaan van abstracte begrippen zoals "rijkdom", "gerechtigheid", "liefde", etc, etc. Dat is hier, voor alle duidelijkheid, niet aan de orde.quote:Op donderdag 9 april 2015 17:59 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ben ik rijk als ik veel geld en bezit heb of als ik me rijk voel ? Ik zou zeggen het laatste...alleen als ik me rijk voel kan ik spreken over werkelijke rijkdom maar er zijn mensen die het exact andersom bedenken. Ik zou het mezelf rijk voelen willen rekenen tot het non-fysieke of niet materiele en het veel geld hebben tot het fysieke of materiele.
Uitgaande van bewustzijn als wie of wat je werkelijk bent is wat mij betreft een veel zuiverder standpunt dan uitgaan van wat je als lichaam bent. Je kunt ziende blind zijn voor de wezenlijke dingen van het leven. Zien binnen de werkelijkheid van bewustzijn heeft daarmee al een andere lading/betekenis dan fysiek zien.
Mensen die dit onderscheid ontkennen zou ik willen beschouwen als blind.
Dat is waar de discussie werkelijk over gaat maar vanuit het materialisme roept men dat dit bewustzijn, beleving of gevoel een onbewust procesmatig veroorzaakt voelen betreft en daarmee legt men wat mij betreft de bewijslast daarvoor toch echt bij de materialisme aanhangers.
Ik durf de stelling wel aan dat het woord 'immaterieel' volslagen ongedefinieerd is.quote:Op donderdag 9 april 2015 17:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dit is denk ik zeker wel gedefinieerd, er wordt alleen ter discussie gesteld of het woord wel ergens aan relateerd.
Eens, het is daadwerkelijk een clash van wereldbeelden. Rijk zijn kan uberhaupt alleen maar begrepen worden vanuit het bewustzijn, omdat er interpretatie wordt gegeven aan wat rijkdom betekent.quote:Op donderdag 9 april 2015 17:59 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ben ik rijk als ik veel geld en bezit heb of als ik me rijk voel ? Ik zou zeggen het laatste...alleen als ik me rijk voel kan ik spreken over werkelijke rijkdom maar er zijn mensen die het exact andersom bedenken. Ik zou het mezelf rijk voelen willen rekenen tot het non-fysieke of niet materiele en het veel geld hebben tot het fysieke of materiele.
Uitgaande van bewustzijn als wie of wat je werkelijk bent is wat mij betreft een veel zuiverder standpunt dan uitgaan van wat je als lichaam bent. Je kunt ziende blind zijn voor de wezenlijke dingen van het leven. Zien binnen de werkelijkheid van bewustzijn heeft daarmee al een andere lading/betekenis dan fysiek zien.
Mensen die dit onderscheid ontkennen zou ik willen beschouwen als blind.
Dat is waar de discussie werkelijk over gaat maar vanuit het materialisme roept men dat dit bewustzijn, beleving of gevoel een onbewust procesmatig veroorzaakt voelen betreft en daarmee legt men wat mij betreft de bewijslast daarvoor toch echt bij de materialisme aanhangers.
Dit impliceert op geen enkele manier dualisme.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Eens, het is daadwerkelijk een clash van wereldbeelden. Rijk zijn kan uberhaupt alleen maar begrepen worden vanuit het bewustzijn, omdat er interpretatie wordt gegeven aan wat rijkdom betekent.
Het lastige is dat jij 2 vormen van dualisme hanteert en deze door elkaar gebruikt in dit soort discussies. Te weten het oorspronkelijke door Descartes neergelegde model van dualisme en het discussie punt over welk van de 2 (bewustzijn of materie) nu de grond is voor het bestaan van het andere.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit impliceert op geen enkele manier dualisme.
Ik denk eerder dat er onbegrip is voor wat ze bedoelen, omdat hetgene wat ze bedoelen niet kan bestaan in het wereldbeeld van materialisten.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:07 schreef Molurus het volgende:
Dit probleem zit hem niet in het ontkennen van het onderscheid, maar in een onwil van dualisten om te specificeren wat ze bedoelen.
Wat Jappie zegt, alle kennis komt het eerst tot ons via ons bewustzijn. Bepaalde zaken zijn, bijvoorbeeld het bestaan van het bewustzijn en de regels van de logica, evident en vaak axiomatisch.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik durf de stelling wel aan dat het woord 'immaterieel' volslagen ongedefinieerd is.
Maar als jij denkt dat er een definitie bestaat die ons in staat stelt om - eenduidig - vast te stellen of X 'immaterieel' is, dan hoor ik die definitie graag.
Ik ontken dat dit een zinvol onderscheid is, klopt.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:18 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het lastige is dat jij 2 vormen van dualisme hanteert en deze door elkaar gebruikt in dit soort discussies. Te weten het oorspronkelijke door Descartes neergelegde model van dualisme en het discussie punt over welk van de 2 (bewustzijn of materie) nu de grond is voor het bestaan van het andere.
Murvgeslagen gaf dit een paar pagina;s geleden al aan dat hij geen dualist was in de oosrponkelijke betekenis en begrip van het woord maar jij wilde daar zelf niets van weten.
Ik zou al blij zijn met iets dat coherent genoeg is om te ontkennen. Voor het moment ontken ik dualisme niet, op gronde van het feit dat het in mijn ogen niet coherent genoeg is om te worden verworpen.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:26 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat er onbegrip is voor wat ze bedoelen, omdat hetgene wat ze bedoelen niet kan bestaan in het wereldbeeld van materialisten.
Dit is niet evident. Zoals Oompaloompa eerder al aangaf is een substantieel deel van onze perceptie niet bewust.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:26 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Wat Jappie zegt, alle kennis komt het eerst tot ons via ons bewustzijn.
Klopt.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:26 schreef Murvgeslagen het volgende:
Bepaalde zaken zijn, bijvoorbeeld het bestaan van het bewustzijn en de regels van de logica, evident en vaak axiomatisch.
Het onderstreepte verwerp ik volledig. Zeker als daarvoor geen argument wordt gegeven.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:26 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het bewustzijn is daarmee het éérste wat evident is, maar de manier waarop dat evident is, en wat ik geloof over de wereld bepaald dus hoe ik het label. Aangezien het bewustzijn niet tijd en ruimte gebonden is,
Voortbouwend op de premisse die ik zojuist heb verworpen, dus hier hoef ik vooralsnog niet op in te gaan.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:26 schreef Murvgeslagen het volgende:
en ik alleen die van mijzelf ervaar, concludeer ik dat het andere eigenschappen heeft dan de natuurlijke wereld om mij heen, het geheel van die eigenschappen label ik dan als volgt:
Immaterieel: tijd en ruimteloze entiteiten
Toch is dat het feitelijk wel. Hetgeen tot jou komt via zintuiglijke weg kan alleen maar betekenis krijgen middels bewustzijn. Een niet bewuste zijns toestand leid tot menselijke zombies. Jij bent volkomen afhankelijk van je bewustzijn voor jouw bestaansrecht. Wat een hand voelt , een oor hoort, een oog ziet etcetera etcetera heeft uitsluitend betekenis via bewustzijn.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ontken dat dit een zinvol onderscheid is, klopt.
En het lijkt me niet aan mij om dit onderscheid betekenis te geven.
Zoals gezegd: dit is niet evident. Perceptie is het proces van het vertalen van waarnemingen in een interpretatie van de wereld. En veel vormen van perceptie zijn alles behalve bewust.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
[..]
Toch is dat het feitelijk wel. Hetgeen tot jou komt via zintuiglijke weg kan alleen maar betekenis krijgen middels bewustzijn.
Het is mij nog steeds een raadsel wat nou het verschil zou zijn tussen zo'n zombie en een 'echt bewuste mens'. Ik heb ook nog geen pogingen gezien om dit te verduidelijken.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
Een niet bewuste zijns toestand leid tot menselijke zombies.
Complexe perceptie van de wereld vereist een bewustzijn, zover wil ik nog wel met je meegaan. Een wezen zal niet even onbewust de relativiteitstheorie bedenken bijvoorbeeld. Maar dit kunt je zeker niet algemeen doortrekken.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
Jij bent volkomen afhankelijk van je bewustzijn voor jouw bestaansrecht. Wat een hand voelt, een oor hoort, een oog ziet etcetera etcetera heeft uitsluitend betekenis via bewustzijn.
Dus dingen zoals eencelligen en bomen hebben in jouw ogen een bewustzijn?quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
geen bewustzijn = geen leven (zelfs als er als door een wonder dan toch nog leven mogelijk zou zijn)
Klopt. Ik kan niet bewijzen dat een solipsist ongelijk heeft. Aan de andere kant heeft dit weer niets met bewustzijn in het bijzonder te maken. Je zou dit bezwaar evengoed kunnen opwerpen in een discussie over thermodynamica. "Thermodynamica kun je alleen kennen via jouw bewustzijn, je kunt niet weten of dat gaat over iets in de wereld". Persoonlijk vind ik dit een nogal slaapverwekkende invalshoek.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
Jij kunt met alle geweld van de wereld nooit weten of er een wereld daarbuiten is waarin jij participeert of dat de wereld volledig in jouzelf zit.
Nog steeds onsamenhangende onzin, sorry. Ik zie hierin geen enkel argument of zelfs maar een definitie. Uitsluitend een herhaling van dezelfde incoherente stelling.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
Dat is voor het materiele deel wel belangrijk maar voor het bewustzijn totaal niet. Bewustzijn beslaat alles maar materie kan noodgedwongen alleen over materie (evt aangevuld met licht en such voor de muggezifters onder ons) en dus niet over bewustzijn gaan.
Vooralsnog heb ik nog niet bijster veel beweerd waar ik een bewijslast in zou hebben. Dat dualisme kampt met grote problemen in de gehanteerde begrippen is niet mijn probleem.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
Zelfs als wat jij denkt en zegt 100% waar zou zijn dan ligt de bewijslast alsnog bij jou door de aard en natuur van het beestje wat bewustzijn heet en wat wij zijn.
Wat bewustzijn nu precies is en hoe het werkt is een open vraagstuk. Zoals er zoveel open vraagstukken zijn in de wetenschap.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
Bewustzijn geeft mij vorm en persoonlijkheid en als daar een onderliggend fysiek proces aan ten grondslag ligt waar ik mij niet van bewust ben dan ligt de bewijslast toch echt daar..bij hun die mij vertellen dat het idee van wie ik ben iets anders is dan wie ik in hun ogen ben....vertel mij dan maar wie of wat ik in jullie ogen ben.
Om jezelf voor het lapje te kunnen houden moet je eerst een coherent idee hebben. Overigens vind ik het wel een tikje storend hoeveel stellingen er door jou en andere dualisten worden toegeschreven aan 'materialisten', zonder dat 'materialisten' die uitspraken werkelijk hebben gedaan.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
Dat is het probleemgebied welke overbrugt moet worden en aangezien jullie diegene zijn die mij vertellen dat ik mezelf als bewustzijn voor het lapje houd mogen jullie me ook bewijzen dat dat zo is.
Dito. Ik heb nergens beweerd dat jouw bewustzijn illusionair is. Dat is wat jij ervan maakt. En dat is prima. Maar dan is het jouw idee. Niet dat van materialisten.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
Jullie maken van mij een zombie met een illusionair bewustzijn, dan vraag ik me alleen af..met welk bewustzijn hebben jullie dat dan bepaald ?
Sorry hier haak ik af voor vandaag..ik kan er nog voldoende op zeggen dat is het punt niet maar we denken er fundamenteel anders over en ik heb de kracht niet om te reageren op elk van de gefragmenteerde reacties waarbij ik niet in 1 oogopslag kan zien op welk deel van mijn post het nu eigenlijk een reactie is zonder continu te moeten heen en weer scrollen tussen jouw reactie en mijn oorspronkelijke post.quote:
Ik garandeer je dat ik bewustzijn nooit een illusie heb genoemd. Maar ik kan ongetwijfeld meer dan 10 plaatsen op fok vinden waar mij die bewering in de mond werd gelegd.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:59 schreef Jappie het volgende:
Evenmin heb ik zin om terug te zoeken waar of in welk topic jij of andere gelijk denkenden precies de uitspraken hebben gedaan waar ik het over heb
quote:Op maandag 26 augustus 2013 22:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
In heel veel praktische situaties is de illusie van X net zo goed als feitelijk X. De illusie van vrije wil, de illusie van pijn, de illusie van democratie, de illusie van een boze boer die vogels wegjaagt, etc, etc.
Nog 1 reactie dan maar en dan ben ik echt foetsie....voor alle duidelijkheid ik heb het over de illusie of het trucje in deze context:quote:Op donderdag 9 april 2015 20:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik garandeer je dat ik bewustzijn nooit een illusie heb genoemd. Maar ik kan ongetwijfeld meer dan 10 plaatsen op fok vinden waar mij die bewering in de mond werd gelegd.
Go figure.
Als je dat vertaalt in 'bewustzijn is een illusie' dan rek je die uitspraak toch wel heel erg op.quote:Op donderdag 9 april 2015 20:10 schreef Jappie het volgende:
[..]
Nog 1 reactie dan maar en dan ben ik echt foetsie....voor alle duidelijkheid ik heb het over de illusie of het trucje in deze context:
Qualia kunnen tenslotte ook, zoals Dennett suggereert, berusten op een cognitieve vergissing of ‘truc’ van onze hersenen.
Nu kan ik mij vergissen maar bovenstaande is een breedgedragen idee bij de meeste materialisten en gezien het feit dat DD zo ongeveer bij elke andere post van jou ten tonele wordt gevoerd kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat je dit idee met hem deelt.
Je slaat de spijker op zijn kop!quote:Op donderdag 9 april 2015 08:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind deze niet onaardig.
Maar ik zie wel 1 probleempje: meten gebeurt altijd door een waarnemer. En in veel gevallen is "wat is meetbaar" waarnemerafhankelijk. Zie ook het voorbeeld hierboven, van gebeurtenissen die plaatshebben buiten het voor ons zichtbare heelal.
Betekent dat dat fysicaliteit relatief is? Dat zou minimaal een eigenaardige conclusie zijn.
Het was meer bedoeld als ad absurdum.quote:Op donderdag 9 april 2015 20:53 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op zijn kop!
<...>
Het is een fysisch ding, dat wil zeggen een ding in onze waarneming, maar hij varieert, net als alles, met het perspectief van de waarneming (bijvoorbeeld waarnemers met verschillende snelheden, zie de relativiteitstheorie), en is dus geen echt ding maar een ding in de waarneming.quote:Op donderdag 9 april 2015 21:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het was meer bedoeld als ad absurdum.
Natuurlijk zijn veel waarnemingen waarnemerafhankelijk. Maar of de zon wel of niet een fysiek ding is lijkt mij niet afhankelijk van of je hier bent of 30 miljard lichtjaar verderop.
Men kan dat 30 miljard lichtjaar van hier niet weten, maar om dan te zeggen dat de aard van de zon voor zo'n verre waarnemer daarom anders is lijkt mij een absurde conclusie.
quote:Op donderdag 9 april 2015 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Het is een fysisch ding, dat wil zeggen een ding in onze waarneming, maar hij varieert, net als alles, met het perspectief van de waarneming (bijvoorbeeld waarnemers met verschillende snelheden, zie de relativiteitstheorie), en is dus geen echt ding maar een ding in de waarneming.
Als het een echt ding was, met een bestaan onafhankelijk van onze waarneming, zou hij invariant zijn ten opzichte van waarneming.
Dat geldt des te meer naar mate je kijkt naar de allerkleinste bestanddelen van die zon, en je in de QM terecht komt. Zie dat artikel over Wheeler bijvoorbeeld.
Dat volgt daar helemaal niet uit?quote:Op donderdag 9 april 2015 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Als het een echt ding was, met een bestaan onafhankelijk van onze waarneming, zou hij invariant zijn ten opzichte van waarneming.
Onzin is ook een manier om het te omschrijven, wat ik bedoel is dat materialisten niets met het concept kunnen.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:30 schreef Molurus het volgende:
Ik zou al blij zijn met iets dat coherent genoeg is om te ontkennen. Voor het moment ontken ik dualisme niet, op gronde van het feit dat het in mijn ogen niet coherent genoeg is om te worden verworpen.
Dus nee: ik beweer nergens dat 'het' niet kan bestaan. Ik zeg dat 'het' ongedefinieerd is, ofwel onzin.
Ik zou willen argumenteren dat kennis pas kennis is als we er ons bewust van zijn. Anders is het hoogstens gesorteerde informatie.quote:Dit is niet evident. Zoals Oompaloompa eerder al aangaf is een substantieel deel van onze perceptie niet bewust.
Op de stelling kwam ik zelf na wat gefilosofeer, de claim dat immateriele zaken niet tijdgebonden is neem ik voorlopig even terug, die kan ik (nog) niet hard maken.quote:Het onderstreepte verwerp ik volledig. Zeker als daarvoor geen argument wordt gegeven.
Ik zou haast zeggen: bewustzijn is evident wel tijd en ruimte gebonden. Of wou je zeggen dat jij als je 's-nachts (tijd) in diepe slaap bent in jouw bed (plaats) je een bewustzijn hebt?
Het lijkt me duidelijk dat er in de diepe slaap fase geen sprake is van een bewustzijn.
Dat staat beter bekend als 'buiten bewustzijn'. Als bewustzijn niet tijd en ruimte gebonden is dan kan je niet buiten bewustzijn zijn op plaats X en tijdstip Y.
(Dan vergeet ik gemakshalve even waar je deze stelling vandaan haalt of waar je die op baseert. Het is mij echt een volslagen raadsel.)
Dat lijkt mij niet evident, heeft wel wat meer uitleg nodig.quote:Sowieso kan iets dat niet gebonden is aan ruimte en tijd per definitie geen invloed hebben op zaken die wel gebonden zijn aan ruimte en tijd omdat zo'n invloed gebonden is aan ruimte en tijd.
Dat bedoel ik niet. Ik heb het gewoon over fysica. Dat snap je toch wel? Gewoon mijn posts lezen en minstens toch even dat artikel scannen of zo, is toch het minste wat je kan doen, in plaats van mijn post argumentloos te ontsieren.quote:
Het heeft er wel mee te maken omdat het precies is wat je zou verwachten als bewustzijn fundamenteel is. Als dat niet zo was zou je verwachten dat wat Locke noemde de primaire kwaliteiten, of minstens een paar, of misschien eentje dan, een bestaan zou hebben onafhankelijk van de waarneming. Maar dat is dus niet zo.quote:Op donderdag 9 april 2015 23:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat volgt daar helemaal niet uit?
Sterker nog: dit soort variatie in waarnemingen vereist helemaal geen bewustzijn. Relativistische effecten zijn voor niet-bewuste meetapparaten exact hetzelfde, wat alleen maar suggereert dat ze naar dezelfde wereld kijken.
Ik blijf het fascinerend vinden hoe men zaken zoals relativiteit en kwantummechanica probeert te koppelen aan bewustzijn, terwijl er echt geen enkele aanwijsbare reden is om daar verbanden in te zien. "A is mysterieus, B is mysterieus, aha! verband!" Nee.
En Cockwhale heeft wel een beetje een punt: we dwalen af. Dit heeft niets met bewustzijn te maken.
Je hebt het hier wel over John Wheeler hé?quote:Op donderdag 9 april 2015 23:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik blijf het fascinerend vinden hoe men zaken zoals relativiteit en kwantummechanica probeert te koppelen aan bewustzijn, terwijl er echt geen enkele aanwijsbare reden is om daar verbanden in te zien. "A is mysterieus, B is mysterieus, aha! verband!" Nee.
Zoals je weet is er nog een derde standpunt, met weer allerlei variaties. Ik ben benieuwd wat je daar van vindt.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:42 schreef Terra-jin het volgende:
Dat gezegd hebbende, ga ik voor mezelf wel verder met de zoektocht. Als ik iig één ding geleerd heb uit deze discussie, is het wel hoe lastig het is om beide standpunten te onderbouwen.
Ik denk dat het voor iedereen aan te raden is om zich bescheiden op te stellen en begrip proberen te hebben voor andere meningen. Dat klinkt misschien als softlinks gelul, en een beetje flink taalgebruik is heus geen issue, maar ik denk dat er een beetje teveel een competitief sfeertje hangt hier. Alsof men voor zichzelf probeert te bewijzen dat ie intelligenter is dan de tegenpartij. Dit terwijl dit soort onderwerpen gewoon lastig is, en dat het lastig is om een overtuigend argument neer te zetten. Laten we dus ervanuit gaan dat iedereen probeert te leren en elkaar waar mogelijk inspireren.quote:Op vrijdag 10 april 2015 18:37 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik wil er wel eens een topic over starten, waarin materialisme als optie dan van de tafel is, omdat iedere topic over bewustzijn verzandt in eindeloos gehakketak met materialisten voor wie bewustzijn niet meer dan de werking van het brein is, en voor wie iedereen die daar anders over denkt niet goed wijs is. Dan kom je natuurlijk nooit een stap verder. In dat topic kunnen we dan op een normale manier alle andere opties bespreken.
Zo ben ik hier ook begonnen maar dat is mislukt ;-)quote:Op vrijdag 10 april 2015 18:51 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor iedereen aan te raden is om zich bescheiden op te stellen en begrip proberen te hebben voor andere meningen. Dat klinkt misschien als softlinks gelul, en een beetje flink taalgebruik is heus geen issue, maar ik denk dat er een beetje teveel een competitief sfeertje hangt hier. Alsof men voor zichzelf probeert te bewijzen dat ie intelligenter is dan de tegenpartij. Dit terwijl dit soort onderwerpen gewoon lastig is, en dat het lastig is om een overtuigend argument neer te zetten. Laten we dus ervanuit gaan dat iedereen probeert te leren en elkaar waar mogelijk inspireren.
Het klinkt niet alleen als soft gelul, dat is het ook. Natuurlijk is er competitie, dit is immers een discussie. Iemand zonder standpunten heeft daar geen plaats in. Hekzitterij is achteruitgang.quote:Op vrijdag 10 april 2015 18:51 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor iedereen aan te raden is om zich bescheiden op te stellen en begrip proberen te hebben voor andere meningen. Dat klinkt misschien als softlinks gelul, en een beetje flink taalgebruik is heus geen issue, maar ik denk dat er een beetje teveel een competitief sfeertje hangt hier. Alsof men voor zichzelf probeert te bewijzen dat ie intelligenter is dan de tegenpartij. Dit terwijl dit soort onderwerpen gewoon lastig is, en dat het lastig is om een overtuigend argument neer te zetten. Laten we dus ervanuit gaan dat iedereen probeert te leren en elkaar waar mogelijk inspireren.
Standpunten uitsluiten van de discussie omdat ze je niet aanstaan. Ik heb ineens een deja vś naar een topic hier waar evolutie niet besproken mocht worden.quote:Op vrijdag 10 april 2015 18:37 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Zoals je weet is er nog een derde standpunt, met weer allerlei variaties. Ik ben benieuwd wat je daar van vindt.
Ik wil er wel eens een topic over starten, waarin materialisme als optie dan van de tafel is, omdat iedere topic over bewustzijn verzandt in eindeloos gehakketak met materialisten voor wie bewustzijn niet meer dan de werking van het brein is, en voor wie iedereen die daar anders over denkt niet goed wijs is. Dan kom je natuurlijk nooit een stap verder. In dat topic kunnen we dan op een normale manier alle andere opties bespreken.
We zijn het een keer eensquote:Op vrijdag 10 april 2015 19:50 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dit onderwerp is beladen omdat het over de mens zelf gaat. Dan krijg je te maken met achterliggende levensbeschouwingen en ideologieen.
Nee, hij heeft gelijk. Er is geen enkele progressie in het gehakketak met materialisten, omdat niemand ooit een strobreed toegeeft. Het is geen uitwisseling van ideeen maar een loopgravenoorlog.quote:Op vrijdag 10 april 2015 20:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het klinkt niet alleen als soft gelul, dat is het ook. Natuurlijk is er competitie, dit is immers een discussie. Iemand zonder standpunten heeft daar geen plaats in. Hekzitterij is achteruitgang.
Standpunten uitbreiden door vragen te stellen zoals het merendeel van de mensen doet in dit topic is iets heel anders. Dat is waar de discussie uiteindelijk naar moet leiden.
Ja ja.quote:Op vrijdag 10 april 2015 20:17 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nee, hij heeft gelijk. Er is geen enkele progressie in het gehakketak met materialisten, omdat niemand ooit een strobreed toegeeft. Het is geen uitwisseling van ideeen maar een loopgravenoorlog.
Zouden de twee gerelateerd kunnen zijn?quote:Maar voor mij is materialisme al een gepasseerd station
Jazeker. Ik ken al de argumenten van het materialisme al (als je een nieuw hebt hou ik me aanbevolen). Dat is het nadeel als je het default paradigma bent. Je bent wijd en zijd bekend. Je bent de hoge boom die veel wind vangt. Maar nogmaals, als je een nieuw argument hebt hoor ik het graag.quote:Op vrijdag 10 april 2015 20:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja ja.
[..]
Zouden de twee gerelateerd kunnen zijn?
Ik ken alle trucjes van de dualisten ook wel zo'n beetje tegenwoordig (verschilt weinig van de paranormalen of de religieuzen) maar dat maakt het niet minder interessant of leerzaam om daadwerkelijk te discussiėren.quote:Op vrijdag 10 april 2015 21:09 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Jazeker. Ik ken al de argumenten van het materialisme al (als je een nieuw hebt hou ik me aanbevolen). Dat is het nadeel als je het default paradigma bent. Je bent wijd en zijd bekend. Je bent de hoge boom die veel wind vangt. Maar nogmaals, als je een nieuw argument hebt hoor ik het graag.
Ach jee, dat we het eens zouden kunnen zijn :pquote:Op vrijdag 10 april 2015 20:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het klinkt niet alleen als soft gelul, dat is het ook. Natuurlijk is er competitie, dit is immers een discussie. Iemand zonder standpunten heeft daar geen plaats in. Hekzitterij is achteruitgang.
Standpunten uitbreiden door vragen te stellen zoals het merendeel van de mensen doet in dit topic is iets heel anders. Dat is waar de discussie uiteindelijk naar moet leiden.
Bah, komt die onzinnige filosofische idealisme weer om de hoek.quote:Op donderdag 9 april 2015 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Het is een fysisch ding, dat wil zeggen een ding in onze waarneming, maar hij varieert, net als alles, met het perspectief van de waarneming (bijvoorbeeld waarnemers met verschillende snelheden, zie de relativiteitstheorie), en is dus geen echt ding maar een ding in de waarneming.
Als het een echt ding was, met een bestaan onafhankelijk van onze waarneming, zou hij invariant zijn ten opzichte van waarneming.
Dat geldt des te meer naar mate je kijkt naar de allerkleinste bestanddelen van die zon, en je in de QM terecht komt. Zie dat artikel over Wheeler bijvoorbeeld.
Bewustzijn is een mechanisme wat ervaring/waarnemingen mogelijk maakt, dat is de oorspronkelijke functie. Dat een ervaring mijn ervaring is, dat een waarneming, mijn waarneming is, ofwel de synthetische eenheid voor de mogelijkheid van gedachten en zintuigelijke ervaring/waarneming weergegeven in tijd (of in tijd en ruimte voor zintuigelijke ervaring van de buitenwereld).quote:Op donderdag 9 april 2015 22:44 schreef Cockwhale het volgende:
Wat wordt er nou bedoeld met bewustzijn in dit topic? Teveel gezever over allerlei zijpaden.
Hij is een idealist, zoals Berkeley was.quote:Op vrijdag 10 april 2015 23:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik ken alle trucjes van de dualisten ook wel zo'n beetje tegenwoordig (verschilt weinig van de paranormalen of de religieuzen) maar dat maakt het niet minder interessant of leerzaam om daadwerkelijk te discussiėren.
Uh, jij kijkt alleen maar terug naar oude religeuze geinspireerde troep van Berkeley.quote:Op vrijdag 10 april 2015 20:17 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nee, hij heeft gelijk. Er is geen enkele progressie in het gehakketak met materialisten, omdat niemand ooit een strobreed toegeeft. Het is geen uitwisseling van ideeen maar een loopgravenoorlog.
Maar voor mij is materialisme al een gepasseerd station, ik ben al lang verder aan het kijken ;-)
Ah. Dus ik kan vrijuit Hume citeren?quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:31 schreef laforest het volgende:
[..]
Hij is een idealist, zoals Berkeley was.
Nee, niet zoals Berkeley, meer zoals Kant. Er is een werkelijkheid buiten ons, maar we weten niet wat die is.quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:31 schreef laforest het volgende:
[..]
Hij is een idealist, zoals Berkeley was.
De fysica laat zien dat alles wat we weten waarnemingsafhankelijk is. Eigenlijk het enige dat je kan zeggen over de werkelijkheid zoals die echt is, is dat er verschil is. Dat hij niet homogeen is. Dat is alles.quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:30 schreef laforest het volgende:
[..]
Bah, komt die onzinnige filosofische idealisme weer om de hoek.
Kant, heeft al lang geleden laten zien dat waarneming niet alleen maar waarnemingsafhankelijk zijn (refutation of idealism, Critique of Pure Reason).
Een werkelijkheid buiten ons? Wat wijst daar op?quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:46 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nee, niet zoals Berkeley, meer zoals Kant. Er is een werkelijkheid buiten ons, maar we weten niet wat die is.
Ik denk wel dat die werkelijkheid meer lijkt op mind dan op matter.
Ga je gang zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 13:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ah. Dus ik kan vrijuit Hume citeren?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |