abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 april 2015 @ 19:25:06 #126
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151491622
quote:
14s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:13 schreef Fir3fly het volgende:
Als eerste natuurlijk het feit dat wat bewustzijn ook precies is, het ligt in de werkelijkheid en is dus onderdeel van het wetenschappelijke paradigma. Vervolgens passen we Ockhams Razor toe. Elke andere hypothese is een simpele god of the gaps en de bewijslast ligt derhalve bij hen.
Aight, dus eigenlijk is het argument:

Het fysieke is werkelijk
Bewustzijn is werkelijk
Hieruit volgt dat het de default-stellingname is dat ze in essentie uit hetzelfde bestaan en dat een tegengestelde stelling de bewijslast heeft

Dit lijkt me wel kloppen. Heb ik jouw standpunt hiermee goed verwoord?

Volgende vraag:

Hoe zou je kunnen beargumenteren dat de stelling "bewustzijn is uiteindelijk fysiek" waarschijnlijker is dan "het fysieke is uiteindelijk bewustzijn"? Dit is dus óók een ontkenning van dualisme, maar dan over de andere boeg, so to speak (mentaal monisme).
  woensdag 8 april 2015 @ 19:26:42 #127
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151491686
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:05 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Waarom precies?
Omkering van de argumentatielast. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 8 april 2015 @ 19:27:45 #128
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151491727
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:26 schreef Molurus het volgende:
Omkering van de argumentatielast. :)
Ah kom, doe niet zo flauw. Ik heb in het andere topic m'n standpunt verdedigd, nu zijn jullie aan de beurt ;)
  woensdag 8 april 2015 @ 19:30:07 #129
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151491848
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:27 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Ah kom, doe niet zo flauw. Ik heb in het andere topic m'n standpunt verdedigd, nu zijn jullie aan de beurt ;)
Ik heb nog niet alles teruggelezen, dus dat moet nog even wachten.

Voor het moment herhaal ik: "bewustzijn is een fysiek verschijnsel" is een stelling die geen argument behoeft, omdat het eigenlijk geen stelling is.

Waarom niet? Omdat ofwel alles fysiek is, ofwel niet gedefinieerd is wat "niet fysiek" betekent. "Fysiek" is een alomvattend begrip. Net als "natuurlijk". (Analoog is "niet natuurlijk" een betekenisloos begrip.)
  woensdag 8 april 2015 @ 19:33:08 #130
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151491977
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 18:07 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ik krijg de afgelopen pagina's soms de indruk dat je het idee hebt dat je discussiepartner stelt dat er feitelijk licht in ieders brein rondschiet nadat het door je ogen is binnengekomen, maar misschien zie ik dat verkeerd.
Volgens mij is hier iedereen het wel over eens:
Licht ≠ bitjes
Licht ≠ neuronen
Idem. We hebben het over fundamenteel andere dingen als we het over licht en neuronen hebben. Ik begrijp ook niet waar hij de ervaring dan wil plaatsen.

quote:
De discussie gaat dan (zou dan toch moeten gaan) toch over het bewustzijn dat die informatie labelt? Dat is vooralsnog m.i. het verschil tussen de camera en het brein, al zijn er natuurlijk wel al programma's die bepaalde patronen in (visuele) informatie herkennen, zoals bijv. de gezichtsherkenning van bepaalde camera's (de Google Maps camera's bijv.) of op bepaalde sites (Facebook).
Klopt, informatie zonder systeem dat deze informatie interpreteert heb je niks aan.

Ik denk echter niet dat ons bewustzijn die informatie labelt, maar dat dit onbewust processen zijn van het brein. Veel basis lichaamsfuncties van het lichaam gaan gewoon door als iemand onder verdoving is. (operatie). Die lichaamsfuncties zijn echter puur fysiek.
Het bewustzijn is echter een vreemd iets, roodheid bestaat niet in de fysieke wereld.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  woensdag 8 april 2015 @ 19:38:14 #131
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151492173
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:30 schreef Molurus het volgende:
"Fysiek" is een alomvattend begrip.
Is dat zo?

Wat betekent fysiek eigenlijk volgens jou?
  woensdag 8 april 2015 @ 19:40:49 #132
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151492294
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:38 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Is dat zo?

Alles.

Wat betekent het volgens jou? Of beter: wat betekent voor jou "niet fysiek"? Wanneer is iets "niet fysiek"? Kun je een werkelijk voorbeeld daarvan geven?

En zeg nu niet bewustzijn, want dan heb je een circulaire definitie van "niet-fysiek". Dan zou ik net zo goed kunnen zeggen: "mijn auto is niet fysiek" en "niet fysiek is bijvoorbeeld mijn auto". Dat gaat natuurlijk nergens over.

Dit is een reden dat ik woorden als "fysiek" en "natuurlijk" nooit gebruik. Ze duiden namelijk niets specifieks. Het gaat per definitie over alles, en daarom zijn ze als begrippen oninteressant.
  woensdag 8 april 2015 @ 19:43:27 #133
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151492411
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:40 schreef Molurus het volgende:
Wat betekent het volgens jou? Of beter: wat betekent voor jou "niet fysiek"? Wanneer is iets "niet fysiek"? Kun je een werkelijk voorbeeld daarvan geven?

LOOK AT ME

I ASK THE QUESTIONS NOW

;)

quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:40 schreef Molurus het volgende:
Alles.
Mja... hier kan ik niet echt veel mee...

Waarom behoeft de stelling "alles is fysiek" geen argumentatie?
  woensdag 8 april 2015 @ 19:44:20 #134
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151492445
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:43 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

LOOK AT ME

I ASK THE QUESTIONS NOW

;)

[..]

Mja... hier kan ik niet echt veel mee...

Waarom behoeft de stelling "alles is fysiek" geen argumentatie?
En het cirkeltje is weer rond:

F&L / Wat is (de oorsprong en het nut van) bewustzijn? #2
  woensdag 8 april 2015 @ 19:45:39 #135
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151492496
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:25 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Aight, dus eigenlijk is het argument:

Het fysieke is werkelijk
Bewustzijn is werkelijk
Hieruit volgt dat het de default-stellingname is dat ze in essentie uit hetzelfde bestaan en dat een tegengestelde stelling de bewijslast heeft

Dit lijkt me wel kloppen. Heb ik jouw standpunt hiermee goed verwoord?
Als het fysieke werkelijk is en het bewustzijn werkelijk kan je alleen concluderen dat ze sommige eigenschappen delen, de vraag is dus welke.
- Fruitbomen zijn planten
- Rozen zijn planten
- Maar rozen zijn geen fruitbomen
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  woensdag 8 april 2015 @ 19:49:24 #136
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151492650
quote:
13s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:44 schreef Molurus het volgende:
En het cirkeltje is weer rond:

F&L / Wat is (de oorsprong en het nut van) bewustzijn? #2
Het niet-fysieke is niet gedefinieerd, dat moet ik toegeven. Ondanks mijn verwoede pogingen is me dat niet gelukt.

Maar als ik jou vervolgens vraag om het fysieke te definiėren - aangezien je de definieerbaarheid aanhaalt als argument waarom jij de bewijslast niet hebt - kom je met "alles is fysiek".

No offence intended, maar daar kan ik echt niets mee.
  woensdag 8 april 2015 @ 19:52:12 #137
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151492774
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:49 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Het niet-fysieke is niet gedefinieerd, dat moet ik toegeven. Ondanks mijn verwoede pogingen is me dat niet gelukt.
En daarmee zijn stellingen zoals "bewustzijn is fysiek" en "bewustzijn is niet fysiek" klinkklare onzin. Betekenisloos.

quote:

Maar als ik jou vervolgens vraag om het fysieke te definiėren - aangezien je de definieerbaarheid aanhaalt als argument waarom jij de bewijslast niet hebt - kom je met "alles is fysiek".

Je hoeft er ook niks mee. De vraag of bewustzijn een fysiek verschijnsel is is niet alleen niet oninteressant, maar betekenisloos.

Dus ik stel voor dat we de dualisme discussie snel overslaan. Tenzij je een definitie van 'niet fysiek' weet te bedenken die het dualistische paradigma betekenis geeft. :) Hoe dan ook: het is niet aan non-dualisten om dualisme betekenis te geven. Dat ga ik niet voor je doen.

Dat laatste is zoals gezegd een omkering van de argumentatielast.
  woensdag 8 april 2015 @ 19:57:41 #138
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151493039
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:52 schreef Molurus het volgende:
En daarmee zijn stellingen zoals "bewustzijn is fysiek" en "bewustzijn is niet fysiek" klinkklare onzin. Betekenisloos.

Wat is dan precies jouw stellingname in dit hele verhaal?
  woensdag 8 april 2015 @ 20:00:52 #139
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151493161
quote:

[..]

Bedoel je niet materieel/immaterieel? In de filosofie is niet iedereen het over eens dat immateriėle zaken bestaan, maar anderen argumenteren voor immaterieel bestaan van minds of abstracte objecten als getallen.
  woensdag 8 april 2015 @ 20:01:04 #140
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151493167
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:57 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Wat is dan precies jouw stellingname in dit hele verhaal?
Ten aanzien van dualisme: betekenisloze onzin.

Ten aanzien van bewustzijn: zeer vermoedelijk het emergente product van processen in de hersenen.

Dat laatste is voornamelijk gebaseerd op de talrijke relaties tussen het functioneren van de hersenen en het functioneren van bewustzijn. Het is definitely de beste plaats om te zoeken naar antwoorden m.b.t. bewustzijn.

En als het gaat om die antwoorden ervaar ik het geneuzel over dualisme als storend en niet constructief. Vooral omdat dualisten nooit duidelijk maken waar ze het nou over hebben of wat de relatie zou zijn met bewustzijn.
  woensdag 8 april 2015 @ 20:02:27 #141
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151493224
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 20:00 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Bedoel je niet materieel/immaterieel? In de filosofie is niet iedereen het over eens dat immateriėle zaken bestaan, maar anderen argumenteren voor immaterieel bestaan van minds of abstracte objecten als getallen.
(Im)materieel is als begrip exact even problematisch. En niet omdat de vraag of immateriele zaken bestaan nu zo lastig is, maar omdat het een puur semantische kwestie is.
  woensdag 8 april 2015 @ 20:04:38 #142
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151493315
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 20:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

(Im)materieel is als begrip exact even problematisch. En niet omdat de vraag of immateriele zaken bestaan nu zo lastig is, maar omdat het een puur semantische kwestie is.
Je bedoelt dat het niet exact te definiėren zou zijn/elke definitie arbitrair zou zijn?
  woensdag 8 april 2015 @ 20:05:14 #143
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151493352
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 20:01 schreef Molurus het volgende:
En als het gaat om die antwoorden ervaar ik het geneuzel over dualisme als storend en niet constructief.
Ik merk het, ja ;)
  woensdag 8 april 2015 @ 20:05:44 #144
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151493374
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 20:04 schreef Murvgeslagen het volgende:
Je bedoelt dat het niet exact te definiėren zou zijn?
Here we go again :P die arme Molurus...
  woensdag 8 april 2015 @ 20:07:56 #145
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151493475
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 20:05 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Here we go again :P die arme Molurus...
Ach ja, net zo overtuigd van zijn gelijk als ik zelf :)
pi_151494841
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 23:14 schreef Cockwhale het volgende:
De vraag is of datgene wat wij menselijk bewustzijn noemen een cultureel fenomeen (nurture) is of een biologisch fenomeen (nature). Is het afkomstig puur vanuit interne processen of zijn sommige capaciteiten mogelijk geworden door externe invloeden? Is introspectie aangeleerd of gegeven?
We zijn waarschijnlijk snel geneigd om te zeggen 'gegeven'. Maar is het zo simpel? Het is namelijk niet mogelijk om buiten het systeem te treden waarin je je bevindt. Je kunt je immers ook geen fysieke olifant voorstellen als je deze (of een representatie ervan) nooit hebt waargenomen. Vanzelfsprekend zijn, puur vanuit eigen belevingswereld is dus geen juist argument om te stellen dat het 'gegeven' is. Het lichaam heeft zonder de twijfel de capaciteit (of in ieder geval, het is in een zekere mate in staat tot het opslaan en terughalen van kennis, in de breedste zin van het woord) maar is het vervullen van deze capaciteit 'a priori'?

Is dit meisje zelfbewust in de zin zoals wij het begrip tegenwoordig gebruiken? (introspectie, kiezen, overwegen, voorstellen, berekenen)

Bump, omdat ondergesneeuwd door onnozel geneuzel over de kleur rood en handen.
  woensdag 8 april 2015 @ 20:42:36 #147
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_151494873
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:33 schreef Murvgeslagen het volgende:

Klopt, informatie zonder systeem dat deze informatie interpreteert heb je niks aan.

Ik denk echter niet dat ons bewustzijn die informatie labelt, maar dat dit onbewust processen zijn van het brein. Veel basis lichaamsfuncties van het lichaam gaan gewoon door als iemand onder verdoving is. (operatie). Die lichaamsfuncties zijn echter puur fysiek. Het bewustzijn is echter een vreemd iets, roodheid bestaat niet in de fysieke wereld.
Even om voor mezelf duidelijk te krijgen wat je bedoelt:
Licht van een bepaalde golflengte raakt mijn netvlies, wordt omgezet in elektrische signalen en wordt opgeslagen in mijn synapsen. Die combinatie van synapsen is informatie.

Ik vermoed dat jij die informatie "rood" noemt, correct? Of noem je die "roodheid"?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_151495021
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 20:42 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Even om voor mezelf duidelijk te krijgen wat je bedoelt:
Licht van een bepaalde golflengte raakt mijn netvlies, wordt omgezet in elektrische signalen en wordt opgeslagen in mijn synapsen. Die combinatie van synapsen is informatie.

Ik vermoed dat jij die informatie "rood" noemt, correct? Of noem je die "roodheid"?
Begin nou niet weer over dat gezeik van de kleur 'rood'.. Zucht. Is dat nou zo interessant?
pi_151495286
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:38 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Is dat zo?

Fysiek is letterlijk materieel. Daarmee kom je niet veel verder. Beter is het gebruik van bestaand en het tegengestelde niet-bestaand.
  woensdag 8 april 2015 @ 21:05:52 #150
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151495927
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 20:51 schreef Cockwhale het volgende:
Beter is het gebruik van bestaand en het tegengestelde niet-bestaand.
Hmmm... ook daar krijg ik geen helderder beeld van wat nu de definitie van 'fysiek' is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')