Als dat leidt tot onderling strijdige conclusies dan moet 1 van de premissen ongeldig zijn.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:18 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Inderdaad, we hebben meerdere premissen (leibniz) nodig om tot die conclusie te komen.
Mij lijkt dit onderscheid glashelder. Onze sparringpartners lijken dit als één het hetzelfde te zien. Aangezien het (mij iig) niet is gelukt om helder aan te geven wat dit onderscheid precies is, nemen ze aan dat er geen onderscheid is; dat de fysieke beschrijving dus het enige is. Ik vind dit een te vlugge conclusie.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:07 schreef Murvgeslagen het volgende:
Er zijn hier 2 verschillende concepten van rood:
- Roodheid: de ervaring van rood
- Rood: licht met een bepaalde golflengte.
Je begreep eerder wel het concept van de camera en licht, waarbij de bitjes niet het licht zijn, maar een representatie van de werkelijkheid. Het gaat mij hierbij niet om de representatie (het hoeft geen representatie te hebben), maar het feit dat bitjes geen licht zijn omdat ze verschillende eigenschappen hebben. Leibniz hoef ik hier niet eens voor bij te halen. Licht ≠ bitjes.quote:
Misschien kan je wat meer uitleggen wat je bedoelt? Mocht ik het verkeerd begrijpen dan vat ik of je voorbeeld anders op, of is je voorbeeld niet sluitend. Ik hoop dat mijn onderstaande uitwerking voldoende duidelijk is om de mogelijke dader te vinden.quote:Volgens mij begrijp je mijn tegenwerping niet, en voldoet mijn voorbeeld prima. (Alleen begrijp jij kennelijk niet waarom.)
Het brein kan je opensnijden, en misschien lichtdeeltjes met golflengte ‘rood’ vinden (onwaarschijnlijk) of neuronen die vuren op een manier met representatie rood, maar de ervaring van rood (datgene wat je ervaart als je de ogen dichtdoet en aan rood denkt), is nergens te vinden.quote:Je zal toch echt met een betere tegenwerping moeten komen dan een stelling zonder argumenten. ('Roodheid is geen eigenschap / staat van het brein'.)
Hoe weet je dat?quote:Op woensdag 8 april 2015 00:22 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het brein kan je opensnijden, en misschien lichtdeeltjes met golflengte ‘rood’ vinden (onwaarschijnlijk) of neuronen die vuren op een manier met representatie rood, maar de ervaring van rood (datgene wat je ervaart als je de ogen dichtdoet en aan rood denkt), is nergens te vinden.
Het is mij niet duidelijk waar je op doeltquote:Op dinsdag 7 april 2015 15:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dat leidt tot onderling strijdige conclusies dan moet 1 van de premissen ongeldig zijn.
('Het staat er los van', en 'het staat er niet los van' zijn onderling strijdige conclusies.)
Representaties en de dingen die ze representeren zijn twee verschillende dingen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb geen reden om te denken dat dit voor een brein anders is dan voor een camera. In beide gevallen is 'roodheid' een representatie van rood.
Inderdaad, het probleem is natuurlijk dat ervaring niet empirisch kan worden bewezen, maar alleen zelf-evident kan zijn.quote:Op dinsdag 7 april 2015 20:21 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Mij lijkt dit onderscheid glashelder. Onze sparringpartners lijken dit als één het hetzelfde te zien. Aangezien het (mij iig) niet is gelukt om helder aan te geven wat dit onderscheid precies is, nemen ze aan dat er geen onderscheid is; dat de fysieke beschrijving dus het enige is. Ik vind dit een te vlugge conclusie.
Bewustzijn is momenteel, hoe je het wendt of keert, een compleet mysterie. Aangezien andere complete mysteries ook fysiek verklaarbaar bleken (zoals leven), snap ik de allure van het idee dat ook bewustzijn ook ooit zo verklaard zal gaan worden. Ik blijf er echter van overtuigd dat dit hoogst onwaarschijnlijk is, juist vanwege dat onderscheid tussen de ervaring en de fysieke beschrijving.
Bewustzijn is toch zelf evident? De enige andere optie is om te zeggen dat mensen geen bewustzijn hebben, maar dat is een bijzonder vreemde uitspraak.quote:
Voor jou wellicht. Dat betekent niet dat het vrij is van uitleg.quote:Op woensdag 8 april 2015 00:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Bewustzijn is toch zelf evident?
Hoe weet je dat?quote:Het brein bestaat uit electrische signaaltjes die op een bepaalde manier door neuronen worden gevuurd. Roodheid, ofwel de bewuste ervaring als zodanig is dan toch niet hetzelfde als het vuren van electrische signaaltjes?
Dat klopt. Maar om van fotonen bitjes te maken heb je geen 'mind' nodig. Alleen elektriciteit.quote:De lichtdeeltjes die tot een foto hebben geleid zijn toch ook niet de bitjes op de chip? Het gaat toch om verschillende dingen?
Wat bedoel je met "voor jou"? Bedoel je dat het niet zelf evident is dat je bewustzijn hebt? De enige reden om tot kennis van bewustzijn te komen is uit eigen ervaring.quote:Op woensdag 8 april 2015 00:52 schreef Fir3fly het volgende:
Voor jou wellicht. Dat betekent niet dat het vrij is van uitleg.
- De manier waarop de hersenen informatie versturen is algemeen beschikbare kennisquote:Hoe weet je dat?
Mooi, zijn we het eindelijk ergens over eens.quote:Dat klopt. Maar om van fotonen bitjes te maken heb je geen 'mind' nodig. Alleen elektriciteit.
Ik vind dat niet zelf-evident nee. Kijk maar eens in het topic 'Bewustzijn een illusie?' in ditzelfde forum.quote:Op woensdag 8 april 2015 01:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "voor jou"? Bedoel je dat het niet zelf evident is dat je bewustzijn hebt? De enige reden om tot kennis van bewustzijn te komen is uit eigen ervaring.
Pure onzin. De werking van de hersenen is een prachtig wetenschappelijk mysterie waar nog maar weinig zinnigs over te zeggen valt. Dat er elektriciteit bij betrokken is, vooruit.quote:- De manier waarop de hersenen informatie versturen is algemeen beschikbare kennis
Je maakt weer dezelfde fout. Roodheid moet je eerst definiëren. Ik ga er voor het gemak vanuit dat je de waarneming van de kleur rood bedoelt. Daarna stel je dat die waarneming de eigenschap voltage niet heeft. Dat zul je moeten bewijzen. Bovendien vind ik 'elektrische signaaltjes' een enorme oversimplificatie van het geheel maar vooruit.quote:- Als dat niet zelf evident is, is het te beredeneren met leibniz law: Electrische signaaltjes hebben de eigenschap voltage, roodheid heeft de eigenschap niet, als x eigenschap E heeft en y niet, dan zijn x en y niet hetzelfde. Roodheid is niet hetzelfde als electrische signaaltjes.
Maar dat zegt niets over jouw standpunt. Jij plaatst juist die 'mind' in het proces waar dat niet nodig is.quote:Mooi, zijn we het eindelijk ergens over eens.Het gaat mij niet om hoe dingen tot stand komen, het gaat mij om wat ze zijn. Bitjes zijn bitjes en geen lichtgolven.
Het is voor ons allemaal evident dat hij die ervaring heeft, vanuit het feit dat wij ervaringen hebben. Bewustzijn kan je geen illusie noemen als het bestaan van bewustzijn zelf niet zelf evident is. Illusie impliceert zelfs al het bestaan van bewustzijn. Juist bij een illusie word het duidelijk dat de ervaring wat anders is dan de fysieke werkelijkheid.quote:Op woensdag 8 april 2015 01:11 schreef Fir3fly het volgende:
Ik vind dat niet zelf-evident nee. Kijk maar eens in het topic 'Bewustzijn een illusie?' in ditzelfde forum.
Geen woorden verdraaien hequote:Pure onzin. De werking van de hersenen is een prachtig wetenschappelijk mysterie waar nog maar weinig zinnigs over te zeggen valt. Dat er elektriciteit bij betrokken is, vooruit.
Dat heb ik al meerdere keren gedaan in dit topic: “de ervaring van rood”, dit kan je inderdaad ook uitleggen als de waarneming van de kleur rood, maar de eerste definitie is wat mij betreft duidelijker. Het ontgaat mij volkomen waarom het voor jou niet duidelijk is dat een ervaring of waarneming geen voltage heeft. Alleen fysieke objecten hebben voltage, waarneming is niet fysiek, waarneming heeft dus geen voltage.quote:Je maakt weer dezelfde fout. Roodheid moet je eerst definiëren. Ik ga er voor het gemak vanuit dat je de waarneming van de kleur rood bedoelt. Daarna stel je dat die waarneming de eigenschap voltage niet heeft. Dat zul je moeten bewijzen. Bovendien vind ik 'elektrische signaaltjes' een enorme oversimplificatie van het geheel maar vooruit.
Nee hoor, dat doe ik niet.quote:Maar dat zegt niets over jouw standpunt. Jij plaatst juist die 'mind' in het proces waar dat niet nodig is.
Dan klopt het al helemaal niet meer. We hebben het hier over de werking van de hersenen, niet over welke soort signalen het uitzendt naar de lever of wat dan ook.quote:Op woensdag 8 april 2015 11:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Geen woorden verdraaien heIk zij “de manier waarop de hersenen informatie verstuurt”, mijn punt blijft staan.
Daar ga je weer, zomaar dingen aannemen. Het lijkt wel of je een soort obsessie hebt met Leibniz (wellicht omdat dat, net als Jerry, je enige argument is). Je slaat constant stappen over of past een oversimplificatie toe. Voordat je dingen vergelijkt zul je ze moeten definiëren. En dan maakt het niet uit hoe evident dingen kunnen lijken. Als je ze niet kunt definiëren heb je er niets aan.quote:Dat heb ik al meerdere keren gedaan in dit topic: “de ervaring van rood”, dit kan je inderdaad ook uitleggen als de waarneming van de kleur rood, maar de eerste definitie is wat mij betreft duidelijker. Het ontgaat mij volkomen waarom het voor jou niet duidelijk is dat een ervaring of waarneming geen voltage heeft. Alleen fysieke objecten hebben voltage, waarneming is niet fysiek, waarneming heeft dus geen voltage.
Prima. Wederom heb je dan geen 'mind' nodig. Net zo min als dat een camera dat nodig heeft. Je moet ook nog uitleggen waarom een ervaring of waarneming niet zo'n stukje informatie zou kunnen zijn.quote:De reden dat ik op dit niveau inzoomde is omdat het wat mij zelfevident is dat elektrische signaaltjes geen eigenschap is van het brein. Als je elektrische signaaltjes een oversimplicatie vind, dan kunnen we het ook anders omschrijven.
- Het brein
- Het geheel van neurale netwerken
- Het netwerk van neuronen die door middel van elektrische en chemische signaaltjes informatie versturen.
Wel waar, ik heb het over de interne informatiestromen. Het brein bestaat bestaat uit netwerken van tal van gespecialiseerde cellen (neuronen) die via elektrische en chemische signaaltjes met elkaar communiceren.quote:Op woensdag 8 april 2015 11:35 schreef Fir3fly het volgende:
Dan klopt het al helemaal niet meer. We hebben het hier over de werking van de hersenen, niet over welke soort signalen het uitzendt naar de lever of wat dan ook.
Ik definieer waar ik het over heb, en jij geeft nu aan dat ik dingen aanneem? Kan je misschien preciezer aangeven wat je graag wilt zien? In welk opzicht voldoen de volgende definities niet:quote:Daar ga je weer, zomaar dingen aannemen. Het lijkt wel of je een soort obsessie hebt met Leibniz (wellicht omdat dat, net als Jerry, je enige argument is). Je slaat constant stappen over of past een oversimplificatie toe. Voordat je dingen vergelijkt zul je ze moeten definiëren. En dan maakt het niet uit hoe evident dingen kunnen lijken. Als je ze niet kunt definiëren heb je er niets aan.
Je premisse onjuist. Zoogdieren zijn warmbloedige dieren die borstvoeding geven e.a. Dat ze geen eieren leggen is een onjuiste aanname van jou. Je kan natuurlijk niet met een onjuiste premisse een in de logica veel gebruikte structuur de prullenbak in gooien.quote:En Leibniz Law is sowieso vrij nutteloos: zoogdieren leggen geen eieren. Een vogelbekdier legt eieren. Een vogelbekdier is geen zoogdier.
Volgens Leibniz is dit correct. En toch is een vogelbekdier een zoogdier. Het heeft simpelweg met definities te maken.
Je leest meer dingen in het voorbeeld dan dat ik bedoel te zeggen. Het enige punt wat ik maak is: de representatie van iets is iets anders dan dat iets zelfs. -> Bitjes zijn geen licht, Ervaring is geen communicerende neuronen.quote:Prima. Wederom heb je dan geen 'mind' nodig. Net zo min als dat een camera dat nodig heeft. Je moet ook nog uitleggen waarom een ervaring of waarneming niet zo'n stukje informatie zou kunnen zijn.
Je had het eerst over signalen die de hersenen uitzenden.quote:Op woensdag 8 april 2015 12:56 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Wel waar, ik heb het over de interne informatiestromen. Het brein bestaat bestaat uit netwerken van tal van gespecialiseerde cellen (neuronen) die via elektrische en chemische signaaltjes met elkaar communiceren.
Dat is prima, maar jij geeft aan die waarneming een aantal eigenschappen die niet vanzelfsprekend zijn. Als we deze definities hanteren is er geen enkele reden om aan te nemen dat de waarneming niet in het brein plaatsvindt.quote:Ik definieer waar ik het over heb, en jij geeft nu aan dat ik dingen aanneem? Kan je misschien preciezer aangeven wat je graag wilt zien? In welk opzicht voldoen de volgende definities niet:
- Roodheid: De ervaring van de kleur rood. (of de waarneming)
- Brein: Het geheel van neurale netwerken in iemands hoofd.
Dat is dus precies wat jij doetquote:Je premisse onjuist. Zoogdieren zijn warmbloedige dieren die borstvoeding geven e.a. Dat ze geen eieren leggen is een onjuiste aanname van jou. Je kan natuurlijk niet met een onjuiste premisse een in de logica veel gebruikte structuur de prullenbak in gooien.
Dat laatste volgt wederom nergens uit. De communicerende neuronen bevatten net als de bitjes informatie dat een representatie van hetgene dat waargenomen is mogelijk maakt. Een computer maakt van de bitjes een digitale foto. Het brein construeert uit de informatie een 'mentale foto'.quote:Je leest meer dingen in het voorbeeld dan dat ik bedoel te zeggen. Het enige punt wat ik maak is: de representatie van iets is iets anders dan dat iets zelfs. -> Bitjes zijn geen licht, Ervaring is geen communicerende neuronen.
“de manier waarop de hersenen informatie verstuurt” in de context van “Het brein bestaat uit electrische signaaltjes die op een bepaalde manier door neuronen worden gevuurd.”.quote:Op woensdag 8 april 2015 13:10 schreef Fir3fly het volgende:
Je had het eerst over signalen die de hersenen uitzenden.
Ok, zo ver zijn we dan gelukkig gekomen. Wat bedoel je met waarneming in deze context? Je moet oppassen met het woord geen twee verschillende dingen door elkaar te halen:quote:Dat is prima, maar jij geeft aan die waarneming een aantal eigenschappen die niet vanzelfsprekend zijn. Als we deze definities hanteren is er geen enkele reden om aan te nemen dat de waarneming niet in het brein plaatsvindt.
Ik gebruik een onjuiste premisse? Zo ja, welke premisse is onjuist en waarom?quote:Dat is dus precies wat jij doet. Bedankt voor het uitleggen van mijn voorbeeld.
Nog steeds:quote:Dat laatste volgt wederom nergens uit. De communicerende neuronen bevatten net als de bitjes informatie dat een representatie van hetgene dat waargenomen is mogelijk maakt. Een computer maakt van de bitjes een digitale foto. Het brein construeert uit de informatie een 'mentale foto'.
Dat is een beetje het punt, dat onderscheid maak ik niet en nergens heb jij aangetoond dat dat überhaupt nodig is.quote:Op woensdag 8 april 2015 13:32 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ok, zo ver zijn we dan gelukkig gekomen. Wat bedoel je met waarneming in deze context? Je moet oppassen met het woord geen twee verschillende dingen door elkaar te halen:
- Het binnenkrijgen en verwerken van de signalen in de hersenen.
- De ervaring van zien.
Je herkent wel dat het niet dezelfde dingen zijn blijkbaar. Als je ze herkent als verschillende dingen, dan kunnen we ze verschillend behandelen. Net als dat we herkennen dat de hand en de vuist, hoewel grotendeels aan elkaar gelijk, toch verschillende dingen zijn.quote:Op woensdag 8 april 2015 14:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is een beetje het punt, dat onderscheid maak ik niet en nergens heb jij aangetoond dat dat überhaupt nodig is.
Nou nee. Wat mij betreft is een ervaring niets anders dan een verwerking van informatie in de hersenen.quote:Op woensdag 8 april 2015 15:34 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je herkent wel dat het niet dezelfde dingen zijn blijkbaar.
Ik krijg de afgelopen pagina's soms de indruk dat je het idee hebt dat je discussiepartner stelt dat er feitelijk licht in ieders brein rondschiet nadat het door je ogen is binnengekomen, maar misschien zie ik dat verkeerd.quote:Op woensdag 8 april 2015 13:32 schreef Murvgeslagen het volgende:
Nog steeds:
mentale foto ≠ informatie
Net als:
Licht ≠ bitjes
Het lijkt me dat je die stelling niet kunt bewijzen. Klopt dit?quote:Op woensdag 8 april 2015 17:14 schreef Fir3fly het volgende:
Nou nee. Wat mij betreft is een ervaring niets anders dan een verwerking van informatie in de hersenen.
Nog niet nee. Anders was deze hele discussie overbodig.quote:Op woensdag 8 april 2015 18:24 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Het lijkt me dat je die stelling niet kunt bewijzen. Klopt dit?
Waarom precies?quote:Op woensdag 8 april 2015 18:38 schreef Fir3fly het volgende:
Ik zie simpelweg geen reden om aan te nemen dat er nog zoiets als 'mind' (of elke ander willekeurige dualistische quatsch) nodig is om bewustzijn te verklaren cq te beschrijven.
Als eerste natuurlijk het feit dat wat bewustzijn ook precies is, het ligt in de werkelijkheid en is dus onderdeel van het wetenschappelijke paradigma. Vervolgens passen we Ockhams Razor toe. Elke andere hypothese is een simpele god of the gaps en de bewijslast ligt derhalve bij hen.quote:
Kan je definiëren wat je zegt? Als ik je nu letterlijk neem zeg je eigenlijk "een ervaring is een ervaring" of verwerking van informatie is verwerking van informatie".quote:Op woensdag 8 april 2015 17:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou nee. Wat mij betreft is een ervaring niets anders dan een verwerking van informatie in de hersenen.
Aight, dus eigenlijk is het argument:quote:Op woensdag 8 april 2015 19:13 schreef Fir3fly het volgende:
Als eerste natuurlijk het feit dat wat bewustzijn ook precies is, het ligt in de werkelijkheid en is dus onderdeel van het wetenschappelijke paradigma. Vervolgens passen we Ockhams Razor toe. Elke andere hypothese is een simpele god of the gaps en de bewijslast ligt derhalve bij hen.
Ah kom, doe niet zo flauw. Ik heb in het andere topic m'n standpunt verdedigd, nu zijn jullie aan de beurtquote:
Ik heb nog niet alles teruggelezen, dus dat moet nog even wachten.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:27 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ah kom, doe niet zo flauw. Ik heb in het andere topic m'n standpunt verdedigd, nu zijn jullie aan de beurt
Idem. We hebben het over fundamenteel andere dingen als we het over licht en neuronen hebben. Ik begrijp ook niet waar hij de ervaring dan wil plaatsen.quote:Op woensdag 8 april 2015 18:07 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik krijg de afgelopen pagina's soms de indruk dat je het idee hebt dat je discussiepartner stelt dat er feitelijk licht in ieders brein rondschiet nadat het door je ogen is binnengekomen, maar misschien zie ik dat verkeerd.
Volgens mij is hier iedereen het wel over eens:
Licht ≠ bitjes
Licht ≠ neuronen
Klopt, informatie zonder systeem dat deze informatie interpreteert heb je niks aan.quote:De discussie gaat dan (zou dan toch moeten gaan) toch over het bewustzijn dat die informatie labelt? Dat is vooralsnog m.i. het verschil tussen de camera en het brein, al zijn er natuurlijk wel al programma's die bepaalde patronen in (visuele) informatie herkennen, zoals bijv. de gezichtsherkenning van bepaalde camera's (de Google Maps camera's bijv.) of op bepaalde sites (Facebook).
Alles.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:38 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Is dat zo?
Wat betekent fysiek eigenlijk volgens jou?
LOOK AT MEquote:Op woensdag 8 april 2015 19:40 schreef Molurus het volgende:
Wat betekent het volgens jou? Of beter: wat betekent voor jou "niet fysiek"? Wanneer is iets "niet fysiek"? Kun je een werkelijk voorbeeld daarvan geven?
Mja... hier kan ik niet echt veel mee...quote:
En het cirkeltje is weer rond:quote:Op woensdag 8 april 2015 19:43 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
LOOK AT ME
I ASK THE QUESTIONS NOW
[..]
Mja... hier kan ik niet echt veel mee...
Waarom behoeft de stelling "alles is fysiek" geen argumentatie?
Als het fysieke werkelijk is en het bewustzijn werkelijk kan je alleen concluderen dat ze sommige eigenschappen delen, de vraag is dus welke.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:25 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Aight, dus eigenlijk is het argument:
Het fysieke is werkelijk
Bewustzijn is werkelijk
Hieruit volgt dat het de default-stellingname is dat ze in essentie uit hetzelfde bestaan en dat een tegengestelde stelling de bewijslast heeft
Dit lijkt me wel kloppen. Heb ik jouw standpunt hiermee goed verwoord?
Het niet-fysieke is niet gedefinieerd, dat moet ik toegeven. Ondanks mijn verwoede pogingen is me dat niet gelukt.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:44 schreef Molurus het volgende:
En het cirkeltje is weer rond:
F&L / Wat is (de oorsprong en het nut van) bewustzijn? #2
En daarmee zijn stellingen zoals "bewustzijn is fysiek" en "bewustzijn is niet fysiek" klinkklare onzin. Betekenisloos.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:49 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Het niet-fysieke is niet gedefinieerd, dat moet ik toegeven. Ondanks mijn verwoede pogingen is me dat niet gelukt.
Je hoeft er ook niks mee. De vraag of bewustzijn een fysiek verschijnsel is is niet alleen niet oninteressant, maar betekenisloos.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:49 schreef Terra-jin het volgende:
Maar als ik jou vervolgens vraag om het fysieke te definiëren - aangezien je de definieerbaarheid aanhaalt als argument waarom jij de bewijslast niet hebt - kom je met "alles is fysiek".
No offence intended, maar daar kan ik echt niets mee.
Wat is dan precies jouw stellingname in dit hele verhaal?quote:Op woensdag 8 april 2015 19:52 schreef Molurus het volgende:
En daarmee zijn stellingen zoals "bewustzijn is fysiek" en "bewustzijn is niet fysiek" klinkklare onzin. Betekenisloos.
Bedoel je niet materieel/immaterieel? In de filosofie is niet iedereen het over eens dat immateriële zaken bestaan, maar anderen argumenteren voor immaterieel bestaan van minds of abstracte objecten als getallen.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:49 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Het niet-fysieke is niet gedefinieerd, dat moet ik toegeven. Ondanks mijn verwoede pogingen is me dat niet gelukt.
Maar als ik jou vervolgens vraag om het fysieke te definiëren - aangezien je de definieerbaarheid aanhaalt als argument waarom jij de bewijslast niet hebt - kom je met "alles is fysiek".
No offence intended, maar daar kan ik echt niets mee.
Ten aanzien van dualisme: betekenisloze onzin.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:57 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Wat is dan precies jouw stellingname in dit hele verhaal?
(Im)materieel is als begrip exact even problematisch. En niet omdat de vraag of immateriele zaken bestaan nu zo lastig is, maar omdat het een puur semantische kwestie is.quote:Op woensdag 8 april 2015 20:00 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Bedoel je niet materieel/immaterieel? In de filosofie is niet iedereen het over eens dat immateriële zaken bestaan, maar anderen argumenteren voor immaterieel bestaan van minds of abstracte objecten als getallen.
Je bedoelt dat het niet exact te definiëren zou zijn/elke definitie arbitrair zou zijn?quote:Op woensdag 8 april 2015 20:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
(Im)materieel is als begrip exact even problematisch. En niet omdat de vraag of immateriele zaken bestaan nu zo lastig is, maar omdat het een puur semantische kwestie is.
Ik merk het, jaquote:Op woensdag 8 april 2015 20:01 schreef Molurus het volgende:
En als het gaat om die antwoorden ervaar ik het geneuzel over dualisme als storend en niet constructief.
Here we go againquote:Op woensdag 8 april 2015 20:04 schreef Murvgeslagen het volgende:
Je bedoelt dat het niet exact te definiëren zou zijn?
Ach ja, net zo overtuigd van zijn gelijk als ik zelfquote:Op woensdag 8 april 2015 20:05 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Here we go againdie arme Molurus...
Bump, omdat ondergesneeuwd door onnozel geneuzel over de kleur rood en handen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 23:14 schreef Cockwhale het volgende:
De vraag is of datgene wat wij menselijk bewustzijn noemen een cultureel fenomeen (nurture) is of een biologisch fenomeen (nature). Is het afkomstig puur vanuit interne processen of zijn sommige capaciteiten mogelijk geworden door externe invloeden? Is introspectie aangeleerd of gegeven?
We zijn waarschijnlijk snel geneigd om te zeggen 'gegeven'. Maar is het zo simpel? Het is namelijk niet mogelijk om buiten het systeem te treden waarin je je bevindt. Je kunt je immers ook geen fysieke olifant voorstellen als je deze (of een representatie ervan) nooit hebt waargenomen. Vanzelfsprekend zijn, puur vanuit eigen belevingswereld is dus geen juist argument om te stellen dat het 'gegeven' is. Het lichaam heeft zonder de twijfel de capaciteit (of in ieder geval, het is in een zekere mate in staat tot het opslaan en terughalen van kennis, in de breedste zin van het woord) maar is het vervullen van deze capaciteit 'a priori'?
Is dit meisje zelfbewust in de zin zoals wij het begrip tegenwoordig gebruiken? (introspectie, kiezen, overwegen, voorstellen, berekenen)
Even om voor mezelf duidelijk te krijgen wat je bedoelt:quote:Op woensdag 8 april 2015 19:33 schreef Murvgeslagen het volgende:
Klopt, informatie zonder systeem dat deze informatie interpreteert heb je niks aan.
Ik denk echter niet dat ons bewustzijn die informatie labelt, maar dat dit onbewust processen zijn van het brein. Veel basis lichaamsfuncties van het lichaam gaan gewoon door als iemand onder verdoving is. (operatie). Die lichaamsfuncties zijn echter puur fysiek. Het bewustzijn is echter een vreemd iets, roodheid bestaat niet in de fysieke wereld.
Begin nou niet weer over dat gezeik van de kleur 'rood'.. Zucht. Is dat nou zo interessant?quote:Op woensdag 8 april 2015 20:42 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Even om voor mezelf duidelijk te krijgen wat je bedoelt:
Licht van een bepaalde golflengte raakt mijn netvlies, wordt omgezet in elektrische signalen en wordt opgeslagen in mijn synapsen. Die combinatie van synapsen is informatie.
Ik vermoed dat jij die informatie "rood" noemt, correct? Of noem je die "roodheid"?
Fysiek is letterlijk materieel. Daarmee kom je niet veel verder. Beter is het gebruik van bestaand en het tegengestelde niet-bestaand.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:38 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Is dat zo?
Wat betekent fysiek eigenlijk volgens jou?
Hmmm... ook daar krijg ik geen helderder beeld van wat nu de definitie van 'fysiek' is.quote:Op woensdag 8 april 2015 20:51 schreef Cockwhale het volgende:
Beter is het gebruik van bestaand en het tegengestelde niet-bestaand.
Tja, dat is het probleem met taal. Andere omschrijvingen in deze context zijn, iets dat aanwezig is (aantoonbaar) of werkelijk.quote:Op woensdag 8 april 2015 21:05 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Hmmm... ook daar krijg ik geen helderder beeld van wat nu de definitie van 'fysiek' is.
In de discussie noemde ik het licht met bepaalde golflengte rood, de informatie in de hersenen heb ik als zodanig benoemd, en de ervaring van die informatie als roodheid.quote:Op woensdag 8 april 2015 20:42 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Even om voor mezelf duidelijk te krijgen wat je bedoelt:
Licht van een bepaalde golflengte raakt mijn netvlies, wordt omgezet in elektrische signalen en wordt opgeslagen in mijn synapsen. Die combinatie van synapsen is informatie.
Ik vermoed dat jij die informatie "rood" noemt, correct? Of noem je die "roodheid"?
Liep ik ook tegenaan in mijn pogingen om niet-fysiek te omschrijven. Ervaring, gewaarwording, zinnebeelding...quote:Op woensdag 8 april 2015 21:13 schreef Cockwhale het volgende:
Tja, dat is het probleem met taal. Andere omschrijvingen in deze context zijn, iets dat aanwezig is (aantoonbaar) of werkelijk.
"alles wat met de zintuigen direct of indirect waar te nemen is" is misschien een leuke definitie?quote:Op woensdag 8 april 2015 21:05 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Hmmm... ook daar krijg ik geen helderder beeld van wat nu de definitie van 'fysiek' is.
Bedoel je met werkelijk "bestaan"?quote:Op woensdag 8 april 2015 21:17 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Liep ik ook tegenaan in mijn pogingen om niet-fysiek te omschrijven. Ervaring, gewaarwording, zinnebeelding...
Als je zegt: fysiek = werkelijk... uiteraard ben ik het er mee eens dat bewustzijn werkelijk is. Doet me erover denken wat ik dan als het verschil tussen fysiek en werkelijk zie. Later zal ik wellicht eens proberen om fysiek te definiëren voor mezelf. Kijken of dat nieuwe inzichten gaat bieden...
Misschien... ik ga er eens op broeden.quote:Op woensdag 8 april 2015 21:19 schreef Murvgeslagen het volgende:
"alles wat met de zintuigen direct of indirect waar te nemen is" is misschien een leuke definitie?
Onze enige kennis van de werkelijkheid is op basis van onze direct of indirecte ervaring, dus dan kom je denk ik wel in de buurt. In dat geval krijg je wordt je vergelijking:quote:Op woensdag 8 april 2015 21:22 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Misschien... ik ga er eens op broeden.
In die definitie, bestaat het onwaarneembare heelal nog wel? You know, die mysterieuze plek voorbij de 13,1 miljard lichtjaar-grensquote:Op woensdag 8 april 2015 21:25 schreef Murvgeslagen het volgende:
Alles wat we direct of indirect kunnen waarnemen bestaat.
Ik zat er net toevallig aan te denkenquote:Op woensdag 8 april 2015 21:39 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
In die definitie, bestaat het onwaarneembare heelal nog wel? You know, die mysterieuze plek voorbij de 13,1 miljard lichtjaar-grens
"Alle verschijnselen die meetbaar zijn."quote:Op woensdag 8 april 2015 21:05 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Hmmm... ook daar krijg ik geen helderder beeld van wat nu de definitie van 'fysiek' is.
Ik vind deze niet onaardig.quote:Op donderdag 9 april 2015 07:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
"Alle verschijnselen die meetbaar zijn."
Dat verplaatst het probleem voornamelijk naar de vraag wat dat dan, in potentie, zijn "fundamentele materie- en energiedeeltjes".quote:Op donderdag 9 april 2015 13:17 schreef Terra-jin het volgende:
Ik zit momenteel te denken aan: "alle verschijnselen die te reduceren zijn tot interacties tussen fundamentele materie- en energiedeeltjes in het tijd-ruimteveld".
Omdat een scherpe definitie van de term 'fysiek' beide partijen wellicht op nieuwe inzichten brengt.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:01 schreef Molurus het volgende:
(En natuurlijk de vraag: wat heeft dit eigenlijk nog met bewustzijn te maken? Waarom hebben we het hier eigenlijk over in deze context?)
True. Ben nu ook dit aan het lezen:quote:Op donderdag 9 april 2015 14:01 schreef Molurus het volgende:
Dat verplaatst het probleem voornamelijk naar de vraag wat dat dan, in potentie, zijn "fundamentele materie- en energiedeeltjes".
"Alles wat bestaat"quote:Op donderdag 9 april 2015 07:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
"Alle verschijnselen die meetbaar zijn."
Dat lijkt me een puur semantische kwestie, en ik zie niet direct hoe dat iets met bewustzijn te maken heeft.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:07 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Omdat een scherpe definitie van de term 'fysiek' beide partijen wellicht op nieuwe inzichten brengt.
Zoals gezegd: het lijkt me puur semantiek. We kunnen best afspreken dat we met 'fysiek' bijvoorbeeld alleen materie bedoelen, dus het periodiek systeem der elementen en alle samenstellingen daarvan. Maar dat doet helemaal niets voor de dualistische hypothese.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
"Alles wat bestaat"
Omdat alles wat voor ons waarneembaar is bestaat uit fysieke componenten is het waarschijnlijk dat alles wat bestaat fysiek is. Oftewel, het bestaan is fysiek. Dit zou in ieder geval het monistisch standpunt vertegenwoordigen.
Deze sluit dualisme uit als mogelijke verklaring van het body/mind probleem.quote:Op donderdag 9 april 2015 13:17 schreef Terra-jin het volgende:
Ik zit momenteel te denken aan: "alle verschijnselen die te reduceren zijn tot interacties tussen fundamentele materie- en energiedeeltjes in het tijd-ruimteveld".
Naja laat ik het zo zeggen: ik ben er erg benieuwd naar. Als je mij duidelijk kan vertellen wat je precies bedoelt met 'fysiek' kan ik jouw standpunt beter begrijpen.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:29 schreef Molurus het volgende:
Dat lijkt me een puur semantische kwestie, en ik zie niet direct hoe dat iets met bewustzijn te maken heeft.
Ik bedoel te zeggen dat ''het bestaan'' bestaat uit 1 ding, niet uit 1 ding en een magisch en onwaarneembaar tweede ding, Perrin legt het goed uit,quote:Op donderdag 9 april 2015 14:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd: het lijkt me puur semantiek. We kunnen best afspreken dat we met 'fysiek' bijvoorbeeld alleen materie bedoelen, dus het periodiek systeem der elementen en alle samenstellingen daarvan. Maar dat doet helemaal niets voor de dualistische hypothese.
Verder vind ik jouw definitie van fysiek prima hoor, Molurus.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Perrin het volgende:
Dualisme sluit zichzelf al uit.. Zodra 'het geestelijke' 'het fysieke' beinvloedt, telt het al als fysiek en zal het waarneembaar of meetbaar zijn.
Slechts als er totaal geen interactie is, kun je echt van dualisme spreken. Waarmee het concept meteen irrelevant wordt, want wat heb je er aan om iets te postuleren dat op geen enkele manier de fysieke wereld beinvloedt?
Ik denk niet dat de dualist het daar mee is. De waarneming van alles wat 'fysiek' is wordt gedaan door het "geestelijke". Het geestelijke word dus wel waargenomen.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Perrin het volgende:
Dualisme sluit zichzelf al uit.. Zodra 'het geestelijke' 'het fysieke' beinvloedt, telt het al als fysiek en zal het waarneembaar of meetbaar zijn.
Ergens ligt het causaal verband tussen denken aan het opsteken van je hand en de zenuwimpuls die ervoor zorgt dat je je hand opsteekt.quote:Op donderdag 9 april 2015 15:13 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de dualist het daar mee is. De waarneming van alles wat 'fysiek' is wordt gedaan door het "geestelijke". Het geestelijke word dus wel waargenomen.
Eens, Popper en Eccles hebben er wel eens een gooi naar gedaan, en misschien dat het Orch-or model van Roger Penrose ook voor een mogelijke verklaring kan worden gebruikt. Het lastige van het dualistische model is inderdaad dat de verklaring maar zo ver gaat.quote:Op donderdag 9 april 2015 15:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ergens ligt het causaal verband tussen denken aan het opsteken van je hand en de zenuwimpuls die ervoor zorgt dat je je hand opsteekt.
Als je postuleert dat dat denken aan het opsteken van je hand in een bijzondere geestelijke wereld plaatsvindt en het opsteken van je hand in de fysieke wereld, dan is dat contactpunt erg interessant. Daar gebeurt de magie dan, zeg maar.
Wat dat betreft vind ik "alles" geen gekke definitie.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Naja laat ik het zo zeggen: ik ben er erg benieuwd naar. Als je mij duidelijk kan vertellen wat je precies bedoelt met 'fysiek' kan ik jouw standpunt beter begrijpen.
Daarmee wordt je centrale stelling wel een tautologie.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:00 schreef Molurus het volgende:
Wat dat betreft vind ik "alles" geen gekke definitie.Als het bestaat is het per definitie fysiek.
Dus verdwijnt de term fysiek gewoon. En daarmee ook non-fysiek.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:08 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Daarmee wordt je centrale stelling wel een tautologie.
Alles wat bestaat is fysiek
Fysiek = alles
Alles wat bestaat is alles
Dusseh... tja.
Om te spreken van '1 ding' of '2 dingen' moet er natuurlijk een criterium zijn om 'dingen' te onderscheiden. Zonder zo'n criterium is de vraag zinloos.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:43 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik bedoel te zeggen dat ''het bestaan'' bestaat uit 1 ding, niet uit 1 ding en een magisch en onwaarneembaar tweede ding, Perrin legt het goed uit,
Het periodiek systeem der elementen was maar een voorbeeld. 1 die ik zelf niet zou volgen. Dat zou zaken zoals licht een 'niet-fysiek' verschijnsel maken, persoonlijk vind ik dat vreemd. Het zou ook nogal arbitrair zijn.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:43 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Verder vind ik jouw definitie van fysiek prima hoor, Molurus.
quote:Op donderdag 9 april 2015 16:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dus verdwijnt de term gewoon. En daarmee ook non
Dat is precies wat ik bedoelde toen ik zei 'het behoeft geen argument, want het is eigenlijk geen stelling'.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:08 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Daarmee wordt je centrale stelling wel een tautologie.
Zo'n 'contactpunt' is een directe bedreiging van de stelling dat het om '2 werelden' zou gaan.quote:Op donderdag 9 april 2015 15:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ergens ligt het causaal verband tussen denken aan het opsteken van je hand en de zenuwimpuls die ervoor zorgt dat je je hand opsteekt.
Als je postuleert dat dat denken aan het opsteken van je hand in een bijzondere geestelijke wereld plaatsvindt en het opsteken van je hand in de fysieke wereld, dan is dat contactpunt erg interessant. Daar gebeurt de magie dan, zeg maar.
Aha. Tja, als je zegt "bewustzijn is (een onderdeel van) alles", dan kan ik het natuurlijk niet met je oneens zijn.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:09 schreef Molurus het volgende:
Dat is precies wat ik bedoelde toen ik zei 'het behoeft geen argument, want het is eigenlijk geen stelling'.
Denk je dat bewustzijn ook fysiek is of juist niet?quote:Op donderdag 9 april 2015 16:24 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Aha. Tja, als je zegt "bewustzijn is (een onderdeel van) alles", dan kan ik het natuurlijk niet met je oneens zijn.
Ik ben het uiteraard niet je eens dat fysiek = alles, maar goed, daarmee zijn we weer terug bij af.
Dat is het nare van de consistentieproblemen in de dualistische hypothese: die problemen zijn op geen enkele manier afhankelijk van wat wij mogelijk nog gaan leren over bewustzijn in de toekomst:quote:Op donderdag 9 april 2015 15:56 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Eens, Popper en Eccles hebben er wel eens een gooi naar gedaan, en misschien dat het Orch-or model van Roger Penrose ook voor een mogelijke verklaring kan worden gebruikt. Het lastige van het dualistische model is inderdaad dat de verklaring maar zo ver gaat.
We mogen hopen dat verder neurologisch onderzoek ooit de werking van de hersenen kan uitleggen, dat zal misschien wat meer zoden aan de dijk leggen in deze discussie.
Hoo even, ik zeg daarmee niet dat alles een bewustzijn heeft. Ik zeg alleen dat als het bestaat, het per definitie fysiek is. Zoals gezegd: ik zie niet wat dit nu met bewustzijn te maken heeft.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:24 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Aha. Tja, als je zegt "bewustzijn is (een onderdeel van) alles", dan kan ik het natuurlijk niet met je oneens zijn.
Dat zal je een criterium / definitie daarvoor moeten aandragen.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:24 schreef Terra-jin het volgende:
Ik ben het uiteraard niet je eens dat fysiek = alles, maar goed, daarmee zijn we weer terug bij af.
Oh nee dat bedoelde ik ook niet, hoor. Ik bedoelde inderdaad wat jij hier zegt.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:35 schreef Molurus het volgende:
Hoo even, ik zeg daarmee niet dat alles een bewustzijn heeft. Ik zeg alleen dat als het bestaat, het per definitie fysiek is. Zoals gezegd: ik zie niet wat dit nu met bewustzijn te maken heeft.
Je hebt me niet overtuigd dat ik alléén de bewijslast draag.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:35 schreef Molurus het volgende:
Dat zal je een criterium / definitie daarvoor moeten aandragen.
Ik heb wel eens een vrij lange discussie gehad met iemand op the Internet Chess Club (Amerikaanse server), waarin mijn gesprekspartner op een goed moment toch moest toegeven dat het begrip "supernatural" betekenisloos is.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:42 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Je hebt me niet overtuigd dat ik alléén de bewijslast draag.
Dat gezegd hebbende, ga ik voor mezelf wel verder met de zoektocht. Als ik iig één ding geleerd heb uit deze discussie, is het wel hoe lastig het is om beide standpunten te onderbouwen.
Ik ben met je eens dat je in strikte zin niet over dualisme kan spreken, in ruime zin wel. Het idee van dualisme is dat een deel immaterieel is en een deel materieel, de dualiteit ligt daarin.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is het nare van de consistentieproblemen in de dualistische hypothese: die problemen zijn op geen enkele manier afhankelijk van wat wij mogelijk nog gaan leren over bewustzijn in de toekomst:
Of de '2 werelden' beinvloeden elkaar niet, maar dan kan de 'geestelijke wereld' nooit verantwoordelijk zijn voor jouw handelen.
Of de '2 werelden' beinvloeden elkaar wel, maar dan is het onduidelijk waarom we zouden spreken van '2 werelden'. De dualistische hypothese wordt daarmee onzin.
Ten aanzien van Roger Penrose (die nauw samenwerkt met Stuart Hameroff t.a.v. dat Orch-Or verhaal), een leuke anekdote:
Na afloop van een presentatie vroeg Daniel Dennett aan Hameroff:
"Zeg, Stuart. Jij bent een anesthesist. Als je nou een hand amputeert voor transplantatie, voel jij je dan verplicht om de geamputeerde hand tijdens transport te verdoven?
Want als wat jij zegt klopt, zou zo'n hand een bewustzijn moeten hebben. De microtubules die daarvoor verantwoordelijk zouden zijn zitten namelijk niet alleen in hersenen, maar overal in het lichaam."
Hameroff leek daar een beetje door overdonderd. Het leek alsof de vraag nog niet in hem was opgekomen. (Wat in mijn ogen echt heel dom is.)
"Immaterieel" is natuurlijk net zo ongedefinieerd als "niet-fysiek". Dus nee, ook in ruime zin kan er niet gesproken worden over "dualisme". Niet zonder definitie.quote:Op donderdag 9 april 2015 17:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik ben met je eens dat je in strikte zin niet over dualisme kan spreken, in ruime zin wel. Het idee van dualisme is dat een deel immaterieel is en een deel materieel, de dualiteit ligt daarin.
Dit is denk ik zeker wel gedefinieerd, er wordt alleen ter discussie gesteld of het woord wel ergens aan relateerd.quote:Op donderdag 9 april 2015 17:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Immaterieel" is natuurlijk net zo ongedefinieerd als "niet-fysiek". Dus nee, ook in ruime zin kan er niet gesproken worden over "dualisme". Niet zonder definitie.
Ben ik rijk als ik veel geld en bezit heb of als ik me rijk voel ? Ik zou zeggen het laatste...alleen als ik me rijk voel kan ik spreken over werkelijke rijkdom maar er zijn mensen die het exact andersom bedenken. Ik zou het mezelf rijk voelen willen rekenen tot het non-fysieke of niet materiele en het veel geld hebben tot het fysieke of materiele.quote:Op donderdag 9 april 2015 17:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dit is denk ik zeker wel gedefinieerd, er wordt alleen ter discussie gesteld of het woord wel ergens aan relateerd.
Niemand ontkent het bestaan van abstracte begrippen zoals "rijkdom", "gerechtigheid", "liefde", etc, etc. Dat is hier, voor alle duidelijkheid, niet aan de orde.quote:Op donderdag 9 april 2015 17:59 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ben ik rijk als ik veel geld en bezit heb of als ik me rijk voel ? Ik zou zeggen het laatste...alleen als ik me rijk voel kan ik spreken over werkelijke rijkdom maar er zijn mensen die het exact andersom bedenken. Ik zou het mezelf rijk voelen willen rekenen tot het non-fysieke of niet materiele en het veel geld hebben tot het fysieke of materiele.
Uitgaande van bewustzijn als wie of wat je werkelijk bent is wat mij betreft een veel zuiverder standpunt dan uitgaan van wat je als lichaam bent. Je kunt ziende blind zijn voor de wezenlijke dingen van het leven. Zien binnen de werkelijkheid van bewustzijn heeft daarmee al een andere lading/betekenis dan fysiek zien.
Mensen die dit onderscheid ontkennen zou ik willen beschouwen als blind.
Dat is waar de discussie werkelijk over gaat maar vanuit het materialisme roept men dat dit bewustzijn, beleving of gevoel een onbewust procesmatig veroorzaakt voelen betreft en daarmee legt men wat mij betreft de bewijslast daarvoor toch echt bij de materialisme aanhangers.
Ik durf de stelling wel aan dat het woord 'immaterieel' volslagen ongedefinieerd is.quote:Op donderdag 9 april 2015 17:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dit is denk ik zeker wel gedefinieerd, er wordt alleen ter discussie gesteld of het woord wel ergens aan relateerd.
Eens, het is daadwerkelijk een clash van wereldbeelden. Rijk zijn kan uberhaupt alleen maar begrepen worden vanuit het bewustzijn, omdat er interpretatie wordt gegeven aan wat rijkdom betekent.quote:Op donderdag 9 april 2015 17:59 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ben ik rijk als ik veel geld en bezit heb of als ik me rijk voel ? Ik zou zeggen het laatste...alleen als ik me rijk voel kan ik spreken over werkelijke rijkdom maar er zijn mensen die het exact andersom bedenken. Ik zou het mezelf rijk voelen willen rekenen tot het non-fysieke of niet materiele en het veel geld hebben tot het fysieke of materiele.
Uitgaande van bewustzijn als wie of wat je werkelijk bent is wat mij betreft een veel zuiverder standpunt dan uitgaan van wat je als lichaam bent. Je kunt ziende blind zijn voor de wezenlijke dingen van het leven. Zien binnen de werkelijkheid van bewustzijn heeft daarmee al een andere lading/betekenis dan fysiek zien.
Mensen die dit onderscheid ontkennen zou ik willen beschouwen als blind.
Dat is waar de discussie werkelijk over gaat maar vanuit het materialisme roept men dat dit bewustzijn, beleving of gevoel een onbewust procesmatig veroorzaakt voelen betreft en daarmee legt men wat mij betreft de bewijslast daarvoor toch echt bij de materialisme aanhangers.
Dit impliceert op geen enkele manier dualisme.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Eens, het is daadwerkelijk een clash van wereldbeelden. Rijk zijn kan uberhaupt alleen maar begrepen worden vanuit het bewustzijn, omdat er interpretatie wordt gegeven aan wat rijkdom betekent.
Het lastige is dat jij 2 vormen van dualisme hanteert en deze door elkaar gebruikt in dit soort discussies. Te weten het oorspronkelijke door Descartes neergelegde model van dualisme en het discussie punt over welk van de 2 (bewustzijn of materie) nu de grond is voor het bestaan van het andere.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit impliceert op geen enkele manier dualisme.
Ik denk eerder dat er onbegrip is voor wat ze bedoelen, omdat hetgene wat ze bedoelen niet kan bestaan in het wereldbeeld van materialisten.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:07 schreef Molurus het volgende:
Dit probleem zit hem niet in het ontkennen van het onderscheid, maar in een onwil van dualisten om te specificeren wat ze bedoelen.
Wat Jappie zegt, alle kennis komt het eerst tot ons via ons bewustzijn. Bepaalde zaken zijn, bijvoorbeeld het bestaan van het bewustzijn en de regels van de logica, evident en vaak axiomatisch.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik durf de stelling wel aan dat het woord 'immaterieel' volslagen ongedefinieerd is.
Maar als jij denkt dat er een definitie bestaat die ons in staat stelt om - eenduidig - vast te stellen of X 'immaterieel' is, dan hoor ik die definitie graag.
Ik ontken dat dit een zinvol onderscheid is, klopt.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:18 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het lastige is dat jij 2 vormen van dualisme hanteert en deze door elkaar gebruikt in dit soort discussies. Te weten het oorspronkelijke door Descartes neergelegde model van dualisme en het discussie punt over welk van de 2 (bewustzijn of materie) nu de grond is voor het bestaan van het andere.
Murvgeslagen gaf dit een paar pagina;s geleden al aan dat hij geen dualist was in de oosrponkelijke betekenis en begrip van het woord maar jij wilde daar zelf niets van weten.
Ik zou al blij zijn met iets dat coherent genoeg is om te ontkennen. Voor het moment ontken ik dualisme niet, op gronde van het feit dat het in mijn ogen niet coherent genoeg is om te worden verworpen.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:26 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat er onbegrip is voor wat ze bedoelen, omdat hetgene wat ze bedoelen niet kan bestaan in het wereldbeeld van materialisten.
Dit is niet evident. Zoals Oompaloompa eerder al aangaf is een substantieel deel van onze perceptie niet bewust.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:26 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Wat Jappie zegt, alle kennis komt het eerst tot ons via ons bewustzijn.
Klopt.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:26 schreef Murvgeslagen het volgende:
Bepaalde zaken zijn, bijvoorbeeld het bestaan van het bewustzijn en de regels van de logica, evident en vaak axiomatisch.
Het onderstreepte verwerp ik volledig. Zeker als daarvoor geen argument wordt gegeven.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:26 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het bewustzijn is daarmee het éérste wat evident is, maar de manier waarop dat evident is, en wat ik geloof over de wereld bepaald dus hoe ik het label. Aangezien het bewustzijn niet tijd en ruimte gebonden is,
Voortbouwend op de premisse die ik zojuist heb verworpen, dus hier hoef ik vooralsnog niet op in te gaan.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:26 schreef Murvgeslagen het volgende:
en ik alleen die van mijzelf ervaar, concludeer ik dat het andere eigenschappen heeft dan de natuurlijke wereld om mij heen, het geheel van die eigenschappen label ik dan als volgt:
Immaterieel: tijd en ruimteloze entiteiten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |