abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151496239
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 21:05 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Hmmm... ook daar krijg ik geen helderder beeld van wat nu de definitie van 'fysiek' is.
Tja, dat is het probleem met taal. Andere omschrijvingen in deze context zijn, iets dat aanwezig is (aantoonbaar) of werkelijk.
  woensdag 8 april 2015 @ 21:17:05 #152
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151496410
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 20:42 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Even om voor mezelf duidelijk te krijgen wat je bedoelt:
Licht van een bepaalde golflengte raakt mijn netvlies, wordt omgezet in elektrische signalen en wordt opgeslagen in mijn synapsen. Die combinatie van synapsen is informatie.

Ik vermoed dat jij die informatie "rood" noemt, correct? Of noem je die "roodheid"?
In de discussie noemde ik het licht met bepaalde golflengte rood, de informatie in de hersenen heb ik als zodanig benoemd, en de ervaring van die informatie als roodheid.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  woensdag 8 april 2015 @ 21:17:52 #153
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151496445
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 21:13 schreef Cockwhale het volgende:
Tja, dat is het probleem met taal. Andere omschrijvingen in deze context zijn, iets dat aanwezig is (aantoonbaar) of werkelijk.
Liep ik ook tegenaan in mijn pogingen om niet-fysiek te omschrijven. Ervaring, gewaarwording, zinnebeelding...

Als je zegt: fysiek = werkelijk... uiteraard ben ik het er mee eens dat bewustzijn werkelijk is. Doet me erover denken wat ik dan als het verschil tussen fysiek en werkelijk zie. Later zal ik wellicht eens proberen om fysiek te definiëren voor mezelf. Kijken of dat nieuwe inzichten gaat bieden...
  woensdag 8 april 2015 @ 21:19:09 #154
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151496497
quote:

[..]

Hmmm... ook daar krijg ik geen helderder beeld van wat nu de definitie van 'fysiek' is.
"alles wat met de zintuigen direct of indirect waar te nemen is" is misschien een leuke definitie?

Binnen een materialistisch wereldbeeld is er niets anders dan dat, dus heeft het tegenovergestelde geen betekenis.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 21:17 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Liep ik ook tegenaan in mijn pogingen om niet-fysiek te omschrijven. Ervaring, gewaarwording, zinnebeelding...

Als je zegt: fysiek = werkelijk... uiteraard ben ik het er mee eens dat bewustzijn werkelijk is. Doet me erover denken wat ik dan als het verschil tussen fysiek en werkelijk zie. Later zal ik wellicht eens proberen om fysiek te definiëren voor mezelf. Kijken of dat nieuwe inzichten gaat bieden...
Bedoel je met werkelijk "bestaan"?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  woensdag 8 april 2015 @ 21:22:00 #155
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151496623
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 21:19 schreef Murvgeslagen het volgende:
Bedoel je met werkelijk "bestaan"?
Dat lijken mij synoniemen, ja.
  woensdag 8 april 2015 @ 21:22:35 #156
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151496649
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 21:19 schreef Murvgeslagen het volgende:
"alles wat met de zintuigen direct of indirect waar te nemen is" is misschien een leuke definitie?
Misschien... ik ga er eens op broeden.
  woensdag 8 april 2015 @ 21:25:12 #157
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151496749
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 21:22 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Misschien... ik ga er eens op broeden.
Onze enige kennis van de werkelijkheid is op basis van onze direct of indirecte ervaring, dus dan kom je denk ik wel in de buurt. In dat geval krijg je wordt je vergelijking:

Alles wat we direct of indirect kunnen waarnemen bestaat.
  woensdag 8 april 2015 @ 21:39:23 #158
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151497367
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 21:25 schreef Murvgeslagen het volgende:
Alles wat we direct of indirect kunnen waarnemen bestaat.
In die definitie, bestaat het onwaarneembare heelal nog wel? You know, die mysterieuze plek voorbij de 13,1 miljard lichtjaar-grens :)
  woensdag 8 april 2015 @ 22:09:13 #159
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151498714
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 21:39 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

In die definitie, bestaat het onwaarneembare heelal nog wel? You know, die mysterieuze plek voorbij de 13,1 miljard lichtjaar-grens :)
Ik zat er net toevallig aan te denken :)

Deze koppeling zegt natuurlijk niets over het bestaan van dingen die we niet direct of indirect kunnen ervaren, als je zou zeggen "alleen wat direct of indirect waargenomen kan worden bestaat", dan natuurlijk wel. Intuïtief gezien zijn er meer dingen die bestaan, bijvoorbeeld voorbij de waarnemingshorizon, maar daar kan je natuurlijk niks over zeggen. De definitie is dus niet helemaal compleet.

Maar als fysisch/materie binnen je framework gelijk staat aan alles wat bestaat, dan is een woord als immaterieel betekenisloos. "niet-bestaan" is niks.

[ Bericht 4% gewijzigd door Murvgeslagen op 08-04-2015 22:16:27 ]
  woensdag 8 april 2015 @ 22:57:12 #160
16305 Jappie
parttime reverend
pi_151500974
Ach het hele geleuter dat bewustzijn zou bestaan als illusionair grapje van moeder natuur is sowieso omgekeerde wereld bewijslast in optima forma. het enige wat je echt weet is dat je bewust bent.

Wat een lichaam nu eigenlijk is en wat zintuiglijke waarneming nu eigenlijk is en hoe dat in godsnaam verbinding heeft met wat ik ben als "bewustzijn" dat is de werkelijk te beantwoorden vraag.

Tot nu toe hoor ik wel beschrijvingen van de werking van de afzonderlijke onderdelen maar hoe dat in relatie staat tot de essentie van mijn wezen nogmaals --> bewustzijn...dat is het grote raadsel.

Wat mij betreft gaan we ons nu dan ook eens een tijdje concentreren op die vraag. In mijn optiek zit de logische oplossing en eerste plaats waar je moet zoeken voor alles wat zich in zowel de innerlijke beleving als de uiterlijke wereld bevind besloten in de vraag over de werking en de essentie van het bewustzijn zelf. Per slot van rekening is bewustzijn de enige manier om leven te ervaren dus waar hebben we het in vredesnaam steeds over door de vraag en de bewijslast om te draaien ?

Bewijslast in het fysieke bewijst sowieso alleen maar iets wat zich in het bewuste zijn bevind, Zonder bewustzijn was er niet eens sprake van iets kunnen waarnemen en dus beoordelen of beargumenteren..alles valt of staat met bewustzijn.
  donderdag 9 april 2015 @ 07:51:07 #161
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_151505576
quote:

[..]

"Alle verschijnselen die meetbaar zijn."
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 9 april 2015 @ 08:53:22 #162
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151506245
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 07:51 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik vind deze niet onaardig.

Maar ik zie wel 1 probleempje: meten gebeurt altijd door een waarnemer. En in veel gevallen is "wat is meetbaar" waarnemerafhankelijk. Zie ook het voorbeeld hierboven, van gebeurtenissen die plaatshebben buiten het voor ons zichtbare heelal.

Betekent dat dat fysicaliteit relatief is? Dat zou minimaal een eigenaardige conclusie zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 9 april 2015 @ 13:17:35 #163
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151512977
Ik zit momenteel te denken aan: "alle verschijnselen die te reduceren zijn tot interacties tussen fundamentele materie- en energiedeeltjes in het tijd-ruimteveld".
  donderdag 9 april 2015 @ 14:01:23 #164
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151514391
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 13:17 schreef Terra-jin het volgende:
Ik zit momenteel te denken aan: "alle verschijnselen die te reduceren zijn tot interacties tussen fundamentele materie- en energiedeeltjes in het tijd-ruimteveld".
Dat verplaatst het probleem voornamelijk naar de vraag wat dat dan, in potentie, zijn "fundamentele materie- en energiedeeltjes".

(En natuurlijk de vraag: wat heeft dit eigenlijk nog met bewustzijn te maken? Waarom hebben we het hier eigenlijk over in deze context?)
  donderdag 9 april 2015 @ 14:07:22 #165
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151514586
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:01 schreef Molurus het volgende:
(En natuurlijk de vraag: wat heeft dit eigenlijk nog met bewustzijn te maken? Waarom hebben we het hier eigenlijk over in deze context?)
Omdat een scherpe definitie van de term 'fysiek' beide partijen wellicht op nieuwe inzichten brengt.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:01 schreef Molurus het volgende:
Dat verplaatst het probleem voornamelijk naar de vraag wat dat dan, in potentie, zijn "fundamentele materie- en energiedeeltjes".
True. Ben nu ook dit aan het lezen:

http://plato.stanford.edu/entries/physicalism/#UndPhyInt
pi_151515254
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 07:51 schreef Perrin het volgende:

[..]

"Alles wat bestaat"

Omdat alles wat voor ons waarneembaar is bestaat uit fysieke componenten is het waarschijnlijk dat alles wat bestaat fysiek is. Oftewel, het bestaan is fysiek. Dit zou in ieder geval het monistisch standpunt vertegenwoordigen.
  donderdag 9 april 2015 @ 14:29:28 #167
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151515267
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:07 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Omdat een scherpe definitie van de term 'fysiek' beide partijen wellicht op nieuwe inzichten brengt.
Dat lijkt me een puur semantische kwestie, en ik zie niet direct hoe dat iets met bewustzijn te maken heeft. :)
  donderdag 9 april 2015 @ 14:31:19 #168
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151515331
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

"Alles wat bestaat"

Omdat alles wat voor ons waarneembaar is bestaat uit fysieke componenten is het waarschijnlijk dat alles wat bestaat fysiek is. Oftewel, het bestaan is fysiek. Dit zou in ieder geval het monistisch standpunt vertegenwoordigen.
Zoals gezegd: het lijkt me puur semantiek. We kunnen best afspreken dat we met 'fysiek' bijvoorbeeld alleen materie bedoelen, dus het periodiek systeem der elementen en alle samenstellingen daarvan. Maar dat doet helemaal niets voor de dualistische hypothese.
  donderdag 9 april 2015 @ 14:33:41 #169
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151515400
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 13:17 schreef Terra-jin het volgende:
Deze sluit dualisme uit als mogelijke verklaring van het body/mind probleem.
  donderdag 9 april 2015 @ 14:35:06 #170
38496 Perrin
pi_151515453
Dualisme sluit zichzelf al uit.. Zodra 'het geestelijke' 'het fysieke' beinvloedt, telt het al als fysiek en zal het waarneembaar of meetbaar zijn.

Slechts als er totaal geen interactie is, kun je echt van dualisme spreken. Waarmee het concept meteen irrelevant wordt, want wat heb je er aan om iets te postuleren dat op geen enkele manier de fysieke wereld beinvloedt?
  donderdag 9 april 2015 @ 14:35:49 #171
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151515484
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:29 schreef Molurus het volgende:
Dat lijkt me een puur semantische kwestie, en ik zie niet direct hoe dat iets met bewustzijn te maken heeft. :)
Naja laat ik het zo zeggen: ik ben er erg benieuwd naar. Als je mij duidelijk kan vertellen wat je precies bedoelt met 'fysiek' kan ik jouw standpunt beter begrijpen.
pi_151515765
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals gezegd: het lijkt me puur semantiek. We kunnen best afspreken dat we met 'fysiek' bijvoorbeeld alleen materie bedoelen, dus het periodiek systeem der elementen en alle samenstellingen daarvan. Maar dat doet helemaal niets voor de dualistische hypothese.
Ik bedoel te zeggen dat ''het bestaan'' bestaat uit 1 ding, niet uit 1 ding en een magisch en onwaarneembaar tweede ding, Perrin legt het goed uit,

quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Perrin het volgende:
Dualisme sluit zichzelf al uit.. Zodra 'het geestelijke' 'het fysieke' beinvloedt, telt het al als fysiek en zal het waarneembaar of meetbaar zijn.

Slechts als er totaal geen interactie is, kun je echt van dualisme spreken. Waarmee het concept meteen irrelevant wordt, want wat heb je er aan om iets te postuleren dat op geen enkele manier de fysieke wereld beinvloedt?
Verder vind ik jouw definitie van fysiek prima hoor, Molurus.
  donderdag 9 april 2015 @ 15:13:40 #173
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151516722
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Perrin het volgende:
Ik denk niet dat de dualist het daar mee is. De waarneming van alles wat 'fysiek' is wordt gedaan door het "geestelijke". Het geestelijke word dus wel waargenomen.
  donderdag 9 april 2015 @ 15:40:57 #174
38496 Perrin
pi_151517566
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 15:13 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de dualist het daar mee is. De waarneming van alles wat 'fysiek' is wordt gedaan door het "geestelijke". Het geestelijke word dus wel waargenomen.
Ergens ligt het causaal verband tussen denken aan het opsteken van je hand en de zenuwimpuls die ervoor zorgt dat je je hand opsteekt.

Als je postuleert dat dat denken aan het opsteken van je hand in een bijzondere geestelijke wereld plaatsvindt en het opsteken van je hand in de fysieke wereld, dan is dat contactpunt erg interessant. Daar gebeurt de magie dan, zeg maar.
  donderdag 9 april 2015 @ 15:56:06 #175
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151518033
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 15:40 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ergens ligt het causaal verband tussen denken aan het opsteken van je hand en de zenuwimpuls die ervoor zorgt dat je je hand opsteekt.

Als je postuleert dat dat denken aan het opsteken van je hand in een bijzondere geestelijke wereld plaatsvindt en het opsteken van je hand in de fysieke wereld, dan is dat contactpunt erg interessant. Daar gebeurt de magie dan, zeg maar.
Eens, Popper en Eccles hebben er wel eens een gooi naar gedaan, en misschien dat het Orch-or model van Roger Penrose ook voor een mogelijke verklaring kan worden gebruikt. Het lastige van het dualistische model is inderdaad dat de verklaring maar zo ver gaat.

We mogen hopen dat verder neurologisch onderzoek ooit de werking van de hersenen kan uitleggen, dat zal misschien wat meer zoden aan de dijk leggen in deze discussie.
  donderdag 9 april 2015 @ 16:00:55 #176
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151518177
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Naja laat ik het zo zeggen: ik ben er erg benieuwd naar. Als je mij duidelijk kan vertellen wat je precies bedoelt met 'fysiek' kan ik jouw standpunt beter begrijpen.
Wat dat betreft vind ik "alles" geen gekke definitie. :D Als het bestaat is het per definitie fysiek.

Ja, dat maakt het weinig bruikbaar voor een dualist. Maar als non-dualist zie ik daar geen probleem in.
  donderdag 9 april 2015 @ 16:08:02 #177
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151518367
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 16:00 schreef Molurus het volgende:
Wat dat betreft vind ik "alles" geen gekke definitie. :D Als het bestaat is het per definitie fysiek.
Daarmee wordt je centrale stelling wel een tautologie.

Alles wat bestaat is fysiek
Fysiek = alles
Alles wat bestaat is alles

Dusseh... tja.
  donderdag 9 april 2015 @ 16:08:49 #178
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_151518386
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 16:08 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Alles wat bestaat is fysiek
Fysiek = alles
Alles wat bestaat is alles

Dusseh... tja.
Dus verdwijnt de term fysiek gewoon. En daarmee ook non-fysiek.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 9 april 2015 @ 16:08:53 #179
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151518390
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:43 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik bedoel te zeggen dat ''het bestaan'' bestaat uit 1 ding, niet uit 1 ding en een magisch en onwaarneembaar tweede ding, Perrin legt het goed uit,
Om te spreken van '1 ding' of '2 dingen' moet er natuurlijk een criterium zijn om 'dingen' te onderscheiden. Zonder zo'n criterium is de vraag zinloos.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:43 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Verder vind ik jouw definitie van fysiek prima hoor, Molurus.
Het periodiek systeem der elementen was maar een voorbeeld. 1 die ik zelf niet zou volgen. Dat zou zaken zoals licht een 'niet-fysiek' verschijnsel maken, persoonlijk vind ik dat vreemd. Het zou ook nogal arbitrair zijn.
  donderdag 9 april 2015 @ 16:09:11 #180
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151518395
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2015 16:08 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dus verdwijnt de term gewoon. En daarmee ook non
  donderdag 9 april 2015 @ 16:09:30 #181
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151518409
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 16:08 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik bedoelde toen ik zei 'het behoeft geen argument, want het is eigenlijk geen stelling'.

Overigens was het uberhaupt niet mijn stelling. Ik ben die hele dualisme / fysicalisme discussie niet begonnen. Het is eigenlijk een stelling die mij in de schoenen werd geschoven, waarop ik vaststelde dat de stelling betekenisloos is.

En dat laatste blijf ik bij.
  donderdag 9 april 2015 @ 16:15:19 #182
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151518589
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 15:40 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zo'n 'contactpunt' is een directe bedreiging van de stelling dat het om '2 werelden' zou gaan.

Want als die twee werelden elkaar causaal beinvloeden, wat maakt het dan eigenlijk '2 werelden'? Wat onderscheidt de ene wereld van de andere?

Zoals je zegt: dualisme sluit zichzelf daarmee uit.
  donderdag 9 april 2015 @ 16:24:41 #183
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151518842
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 16:09 schreef Molurus het volgende:
Dat is precies wat ik bedoelde toen ik zei 'het behoeft geen argument, want het is eigenlijk geen stelling'.
Aha. Tja, als je zegt "bewustzijn is (een onderdeel van) alles", dan kan ik het natuurlijk niet met je oneens zijn.

Ik ben het uiteraard niet je eens dat fysiek = alles, maar goed, daarmee zijn we weer terug bij af.
  donderdag 9 april 2015 @ 16:33:33 #184
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151519095
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 16:24 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Aha. Tja, als je zegt "bewustzijn is (een onderdeel van) alles", dan kan ik het natuurlijk niet met je oneens zijn.

Ik ben het uiteraard niet je eens dat fysiek = alles, maar goed, daarmee zijn we weer terug bij af.
Denk je dat bewustzijn ook fysiek is of juist niet?

In het laatste geval zou je het kunnen omschrijven met "alles wat gebonden zich bevind in de ruimte tijd". Je bewustzijn wordt immers niet ouder, en bevind zich ook niet op een specifieke plaats in de ruimte.
  donderdag 9 april 2015 @ 16:33:59 #185
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151519108
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 15:56 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Eens, Popper en Eccles hebben er wel eens een gooi naar gedaan, en misschien dat het Orch-or model van Roger Penrose ook voor een mogelijke verklaring kan worden gebruikt. Het lastige van het dualistische model is inderdaad dat de verklaring maar zo ver gaat.

We mogen hopen dat verder neurologisch onderzoek ooit de werking van de hersenen kan uitleggen, dat zal misschien wat meer zoden aan de dijk leggen in deze discussie.
Dat is het nare van de consistentieproblemen in de dualistische hypothese: die problemen zijn op geen enkele manier afhankelijk van wat wij mogelijk nog gaan leren over bewustzijn in de toekomst:

Of de '2 werelden' beinvloeden elkaar niet, maar dan kan de 'geestelijke wereld' nooit verantwoordelijk zijn voor jouw handelen.

Of de '2 werelden' beinvloeden elkaar wel, maar dan is het onduidelijk waarom we zouden spreken van '2 werelden'. De dualistische hypothese wordt daarmee onzin.

Ten aanzien van Roger Penrose (die nauw samenwerkt met Stuart Hameroff t.a.v. dat Orch-Or verhaal), een leuke anekdote:

Na afloop van een presentatie vroeg Daniel Dennett aan Hameroff:

"Zeg, Stuart. Jij bent een anesthesist. Als je nou een hand amputeert voor transplantatie, voel jij je dan verplicht om de geamputeerde hand tijdens transport te verdoven?

Want als wat jij zegt klopt, zou zo'n hand een bewustzijn moeten hebben. De microtubules die daarvoor verantwoordelijk zouden zijn zitten namelijk niet alleen in hersenen, maar overal in het lichaam."

Hameroff leek daar een beetje door overdonderd. Het leek alsof de vraag nog niet in hem was opgekomen. (Wat in mijn ogen echt heel dom is.)
  donderdag 9 april 2015 @ 16:35:51 #186
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151519156
quote:

[..]

Hoo even, ik zeg daarmee niet dat alles een bewustzijn heeft. Ik zeg alleen dat als het bestaat, het per definitie fysiek is. Zoals gezegd: ik zie niet wat dit nu met bewustzijn te maken heeft.

quote:

Dat zal je een criterium / definitie daarvoor moeten aandragen.
  donderdag 9 april 2015 @ 16:42:43 #187
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151519359
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 16:35 schreef Molurus het volgende:
Hoo even, ik zeg daarmee niet dat alles een bewustzijn heeft. Ik zeg alleen dat als het bestaat, het per definitie fysiek is. Zoals gezegd: ik zie niet wat dit nu met bewustzijn te maken heeft.
Oh nee dat bedoelde ik ook niet, hoor. Ik bedoelde inderdaad wat jij hier zegt.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 16:35 schreef Molurus het volgende:
Dat zal je een criterium / definitie daarvoor moeten aandragen.
Je hebt me niet overtuigd dat ik alléén de bewijslast draag.

Dat gezegd hebbende, ga ik voor mezelf wel verder met de zoektocht. Als ik iig één ding geleerd heb uit deze discussie, is het wel hoe lastig het is om beide standpunten te onderbouwen.
  donderdag 9 april 2015 @ 17:01:26 #188
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151519839
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 16:42 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Je hebt me niet overtuigd dat ik alléén de bewijslast draag.

Dat gezegd hebbende, ga ik voor mezelf wel verder met de zoektocht. Als ik iig één ding geleerd heb uit deze discussie, is het wel hoe lastig het is om beide standpunten te onderbouwen.
Ik heb wel eens een vrij lange discussie gehad met iemand op the Internet Chess Club (Amerikaanse server), waarin mijn gesprekspartner op een goed moment toch moest toegeven dat het begrip "supernatural" betekenisloos is. :)

Dit lijkt me net zoiets.

In elke discussie, en zeker in deze, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat begrippen helder gedefinieerd zijn, en dat iedereen diezelfde definities hanteert.

En het lijkt me niet aan mij om begrippen als "niet-fysiek" te definieren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 09-04-2015 17:07:59 ]
  donderdag 9 april 2015 @ 17:20:51 #189
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151520397
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 16:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is het nare van de consistentieproblemen in de dualistische hypothese: die problemen zijn op geen enkele manier afhankelijk van wat wij mogelijk nog gaan leren over bewustzijn in de toekomst:

Of de '2 werelden' beinvloeden elkaar niet, maar dan kan de 'geestelijke wereld' nooit verantwoordelijk zijn voor jouw handelen.

Of de '2 werelden' beinvloeden elkaar wel, maar dan is het onduidelijk waarom we zouden spreken van '2 werelden'. De dualistische hypothese wordt daarmee onzin.

Ten aanzien van Roger Penrose (die nauw samenwerkt met Stuart Hameroff t.a.v. dat Orch-Or verhaal), een leuke anekdote:

Na afloop van een presentatie vroeg Daniel Dennett aan Hameroff:

"Zeg, Stuart. Jij bent een anesthesist. Als je nou een hand amputeert voor transplantatie, voel jij je dan verplicht om de geamputeerde hand tijdens transport te verdoven?

Want als wat jij zegt klopt, zou zo'n hand een bewustzijn moeten hebben. De microtubules die daarvoor verantwoordelijk zouden zijn zitten namelijk niet alleen in hersenen, maar overal in het lichaam."

Hameroff leek daar een beetje door overdonderd. Het leek alsof de vraag nog niet in hem was opgekomen. (Wat in mijn ogen echt heel dom is.)
Ik ben met je eens dat je in strikte zin niet over dualisme kan spreken, in ruime zin wel. Het idee van dualisme is dat een deel immaterieel is en een deel materieel, de dualiteit ligt daarin.
  donderdag 9 april 2015 @ 17:34:02 #190
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151520714
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 17:20 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik ben met je eens dat je in strikte zin niet over dualisme kan spreken, in ruime zin wel. Het idee van dualisme is dat een deel immaterieel is en een deel materieel, de dualiteit ligt daarin.
"Immaterieel" is natuurlijk net zo ongedefinieerd als "niet-fysiek". Dus nee, ook in ruime zin kan er niet gesproken worden over "dualisme". Niet zonder definitie.
  donderdag 9 april 2015 @ 17:48:11 #191
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151521079
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 17:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Immaterieel" is natuurlijk net zo ongedefinieerd als "niet-fysiek". Dus nee, ook in ruime zin kan er niet gesproken worden over "dualisme". Niet zonder definitie.
Dit is denk ik zeker wel gedefinieerd, er wordt alleen ter discussie gesteld of het woord wel ergens aan relateerd.
  donderdag 9 april 2015 @ 17:59:34 #192
16305 Jappie
parttime reverend
pi_151521398
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 17:48 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dit is denk ik zeker wel gedefinieerd, er wordt alleen ter discussie gesteld of het woord wel ergens aan relateerd.
Ben ik rijk als ik veel geld en bezit heb of als ik me rijk voel ? Ik zou zeggen het laatste...alleen als ik me rijk voel kan ik spreken over werkelijke rijkdom maar er zijn mensen die het exact andersom bedenken. Ik zou het mezelf rijk voelen willen rekenen tot het non-fysieke of niet materiele en het veel geld hebben tot het fysieke of materiele.

Uitgaande van bewustzijn als wie of wat je werkelijk bent is wat mij betreft een veel zuiverder standpunt dan uitgaan van wat je als lichaam bent. Je kunt ziende blind zijn voor de wezenlijke dingen van het leven. Zien binnen de werkelijkheid van bewustzijn heeft daarmee al een andere lading/betekenis dan fysiek zien.

Mensen die dit onderscheid ontkennen zou ik willen beschouwen als blind. ;)

Dat is waar de discussie werkelijk over gaat maar vanuit het materialisme roept men dat dit bewustzijn, beleving of gevoel een onbewust procesmatig veroorzaakt voelen betreft en daarmee legt men wat mij betreft de bewijslast daarvoor toch echt bij de materialisme aanhangers.
  donderdag 9 april 2015 @ 18:07:57 #193
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151521589
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 17:59 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ben ik rijk als ik veel geld en bezit heb of als ik me rijk voel ? Ik zou zeggen het laatste...alleen als ik me rijk voel kan ik spreken over werkelijke rijkdom maar er zijn mensen die het exact andersom bedenken. Ik zou het mezelf rijk voelen willen rekenen tot het non-fysieke of niet materiele en het veel geld hebben tot het fysieke of materiele.

Uitgaande van bewustzijn als wie of wat je werkelijk bent is wat mij betreft een veel zuiverder standpunt dan uitgaan van wat je als lichaam bent. Je kunt ziende blind zijn voor de wezenlijke dingen van het leven. Zien binnen de werkelijkheid van bewustzijn heeft daarmee al een andere lading/betekenis dan fysiek zien.

Dat is waar de discussie werkelijk over gaat maar vanuit het materialisme roept men dat dit bewustzijn, beleving of gevoel een onbewust procesmatig veroorzaakt voelen betreft en daarmee legt men wat mij betreft de bewijslast daarvoor toch echt bij de materialisme aanhangers.
Niemand ontkent het bestaan van abstracte begrippen zoals "rijkdom", "gerechtigheid", "liefde", etc, etc. Dat is hier, voor alle duidelijkheid, niet aan de orde.

De verwarring in de discussie ontstaat over de vraag of deze zaken een onafhankelijk bestaan hebben. Want dan dringt de vraag zich op: wat bedoel je daar eigenlijk mee?

Dit probleem zit hem niet in het ontkennen van het onderscheid, maar in een onwil van dualisten om te specificeren wat ze bedoelen. Zoals eerder gezegd: de last om dit te specificeren ligt bij dualisten. Niet bij die zogenaamde 'materialisten'.
  donderdag 9 april 2015 @ 18:10:40 #194
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151521669
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 17:48 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik durf de stelling wel aan dat het woord 'immaterieel' volslagen ongedefinieerd is.

Maar als jij denkt dat er een definitie bestaat die ons in staat stelt om - eenduidig - vast te stellen of X 'immaterieel' is, dan hoor ik die definitie graag.
  donderdag 9 april 2015 @ 18:11:16 #195
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151521692
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 17:59 schreef Jappie het volgende:

[..]

Eens, het is daadwerkelijk een clash van wereldbeelden. Rijk zijn kan uberhaupt alleen maar begrepen worden vanuit het bewustzijn, omdat er interpretatie wordt gegeven aan wat rijkdom betekent.
  donderdag 9 april 2015 @ 18:14:29 #196
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151521786
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 18:11 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Eens, het is daadwerkelijk een clash van wereldbeelden. Rijk zijn kan uberhaupt alleen maar begrepen worden vanuit het bewustzijn, omdat er interpretatie wordt gegeven aan wat rijkdom betekent.
Dit impliceert op geen enkele manier dualisme. ;)
  donderdag 9 april 2015 @ 18:18:46 #197
16305 Jappie
parttime reverend
pi_151521881
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 18:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit impliceert op geen enkele manier dualisme. ;)
Het lastige is dat jij 2 vormen van dualisme hanteert en deze door elkaar gebruikt in dit soort discussies. Te weten het oorspronkelijke door Descartes neergelegde model van dualisme en het discussie punt over welk van de 2 (bewustzijn of materie) nu de grond is voor het bestaan van het andere.

Murvgeslagen gaf dit een paar pagina;s geleden al aan dat hij geen dualist was in de oosrponkelijke betekenis en begrip van het woord maar jij wilde daar zelf niets van weten.
  donderdag 9 april 2015 @ 18:26:28 #198
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151522103
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 18:07 schreef Molurus het volgende:
Dit probleem zit hem niet in het ontkennen van het onderscheid, maar in een onwil van dualisten om te specificeren wat ze bedoelen.
Ik denk eerder dat er onbegrip is voor wat ze bedoelen, omdat hetgene wat ze bedoelen niet kan bestaan in het wereldbeeld van materialisten.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 18:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik durf de stelling wel aan dat het woord 'immaterieel' volslagen ongedefinieerd is.

Maar als jij denkt dat er een definitie bestaat die ons in staat stelt om - eenduidig - vast te stellen of X 'immaterieel' is, dan hoor ik die definitie graag.
Wat Jappie zegt, alle kennis komt het eerst tot ons via ons bewustzijn. Bepaalde zaken zijn, bijvoorbeeld het bestaan van het bewustzijn en de regels van de logica, evident en vaak axiomatisch.

Het bewustzijn is daarmee het éérste wat evident is, maar de manier waarop dat evident is, en wat ik geloof over de wereld bepaald dus hoe ik het label. Aangezien het bewustzijn niet tijd en ruimte gebonden is, en ik alleen die van mijzelf ervaar, concludeer ik dat het andere eigenschappen heeft dan de natuurlijke wereld om mij heen, het geheel van die eigenschappen label ik dan als volgt:

Immaterieel: tijd en ruimteloze entiteiten
  donderdag 9 april 2015 @ 18:26:38 #199
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151522109
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 18:18 schreef Jappie het volgende:

[..]

Het lastige is dat jij 2 vormen van dualisme hanteert en deze door elkaar gebruikt in dit soort discussies. Te weten het oorspronkelijke door Descartes neergelegde model van dualisme en het discussie punt over welk van de 2 (bewustzijn of materie) nu de grond is voor het bestaan van het andere.

Murvgeslagen gaf dit een paar pagina;s geleden al aan dat hij geen dualist was in de oosrponkelijke betekenis en begrip van het woord maar jij wilde daar zelf niets van weten.
Ik ontken dat dit een zinvol onderscheid is, klopt.

En het lijkt me niet aan mij om dit onderscheid betekenis te geven.
  donderdag 9 april 2015 @ 18:30:47 #200
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151522250
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 18:26 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat er onbegrip is voor wat ze bedoelen, omdat hetgene wat ze bedoelen niet kan bestaan in het wereldbeeld van materialisten.
Ik zou al blij zijn met iets dat coherent genoeg is om te ontkennen. Voor het moment ontken ik dualisme niet, op gronde van het feit dat het in mijn ogen niet coherent genoeg is om te worden verworpen.

Dus nee: ik beweer nergens dat 'het' niet kan bestaan. Ik zeg dat 'het' ongedefinieerd is, ofwel onzin.

quote:

[..]

Wat Jappie zegt, alle kennis komt het eerst tot ons via ons bewustzijn.
Dit is niet evident. Zoals Oompaloompa eerder al aangaf is een substantieel deel van onze perceptie niet bewust.

quote:

Bepaalde zaken zijn, bijvoorbeeld het bestaan van het bewustzijn en de regels van de logica, evident en vaak axiomatisch.
Klopt.

quote:

Het bewustzijn is daarmee het éérste wat evident is, maar de manier waarop dat evident is, en wat ik geloof over de wereld bepaald dus hoe ik het label. Aangezien het bewustzijn niet tijd en ruimte gebonden is,
Het onderstreepte verwerp ik volledig. Zeker als daarvoor geen argument wordt gegeven.

Ik zou haast zeggen: bewustzijn is evident wel tijd en ruimte gebonden. Of wou je zeggen dat jij als je 's-nachts (tijd) in diepe slaap bent in jouw bed (plaats) je een bewustzijn hebt?

Het lijkt me duidelijk dat er in de diepe slaap fase geen sprake is van een bewustzijn.

Dat staat beter bekend als 'buiten bewustzijn'. Als bewustzijn niet tijd en ruimte gebonden is dan kan je niet buiten bewustzijn zijn op plaats X en tijdstip Y.

(Dan vergeet ik gemakshalve even waar je deze stelling vandaan haalt of waar je die op baseert. Het is mij echt een volslagen raadsel.)

quote:

en ik alleen die van mijzelf ervaar, concludeer ik dat het andere eigenschappen heeft dan de natuurlijke wereld om mij heen, het geheel van die eigenschappen label ik dan als volgt:

Immaterieel: tijd en ruimteloze entiteiten
Voortbouwend op de premisse die ik zojuist heb verworpen, dus hier hoef ik vooralsnog niet op in te gaan. :)

Sowieso kan iets dat niet gebonden is aan ruimte en tijd per definitie geen invloed hebben op zaken die wel gebonden zijn aan ruimte en tijd omdat zo'n invloed gebonden is aan ruimte en tijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 09-04-2015 18:55:56 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')