Toch is dat het feitelijk wel. Hetgeen tot jou komt via zintuiglijke weg kan alleen maar betekenis krijgen middels bewustzijn. Een niet bewuste zijns toestand leid tot menselijke zombies. Jij bent volkomen afhankelijk van je bewustzijn voor jouw bestaansrecht. Wat een hand voelt , een oor hoort, een oog ziet etcetera etcetera heeft uitsluitend betekenis via bewustzijn.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ontken dat dit een zinvol onderscheid is, klopt.
En het lijkt me niet aan mij om dit onderscheid betekenis te geven.
Zoals gezegd: dit is niet evident. Perceptie is het proces van het vertalen van waarnemingen in een interpretatie van de wereld. En veel vormen van perceptie zijn alles behalve bewust.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
[..]
Toch is dat het feitelijk wel. Hetgeen tot jou komt via zintuiglijke weg kan alleen maar betekenis krijgen middels bewustzijn.
Het is mij nog steeds een raadsel wat nou het verschil zou zijn tussen zo'n zombie en een 'echt bewuste mens'. Ik heb ook nog geen pogingen gezien om dit te verduidelijken.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
Een niet bewuste zijns toestand leid tot menselijke zombies.
Complexe perceptie van de wereld vereist een bewustzijn, zover wil ik nog wel met je meegaan. Een wezen zal niet even onbewust de relativiteitstheorie bedenken bijvoorbeeld. Maar dit kunt je zeker niet algemeen doortrekken.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
Jij bent volkomen afhankelijk van je bewustzijn voor jouw bestaansrecht. Wat een hand voelt, een oor hoort, een oog ziet etcetera etcetera heeft uitsluitend betekenis via bewustzijn.
Dus dingen zoals eencelligen en bomen hebben in jouw ogen een bewustzijn?quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
geen bewustzijn = geen leven (zelfs als er als door een wonder dan toch nog leven mogelijk zou zijn)
Klopt. Ik kan niet bewijzen dat een solipsist ongelijk heeft. Aan de andere kant heeft dit weer niets met bewustzijn in het bijzonder te maken. Je zou dit bezwaar evengoed kunnen opwerpen in een discussie over thermodynamica. "Thermodynamica kun je alleen kennen via jouw bewustzijn, je kunt niet weten of dat gaat over iets in de wereld". Persoonlijk vind ik dit een nogal slaapverwekkende invalshoek.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
Jij kunt met alle geweld van de wereld nooit weten of er een wereld daarbuiten is waarin jij participeert of dat de wereld volledig in jouzelf zit.
Nog steeds onsamenhangende onzin, sorry. Ik zie hierin geen enkel argument of zelfs maar een definitie. Uitsluitend een herhaling van dezelfde incoherente stelling.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
Dat is voor het materiele deel wel belangrijk maar voor het bewustzijn totaal niet. Bewustzijn beslaat alles maar materie kan noodgedwongen alleen over materie (evt aangevuld met licht en such voor de muggezifters onder ons) en dus niet over bewustzijn gaan.
Vooralsnog heb ik nog niet bijster veel beweerd waar ik een bewijslast in zou hebben. Dat dualisme kampt met grote problemen in de gehanteerde begrippen is niet mijn probleem.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
Zelfs als wat jij denkt en zegt 100% waar zou zijn dan ligt de bewijslast alsnog bij jou door de aard en natuur van het beestje wat bewustzijn heet en wat wij zijn.
Wat bewustzijn nu precies is en hoe het werkt is een open vraagstuk. Zoals er zoveel open vraagstukken zijn in de wetenschap.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
Bewustzijn geeft mij vorm en persoonlijkheid en als daar een onderliggend fysiek proces aan ten grondslag ligt waar ik mij niet van bewust ben dan ligt de bewijslast toch echt daar..bij hun die mij vertellen dat het idee van wie ik ben iets anders is dan wie ik in hun ogen ben....vertel mij dan maar wie of wat ik in jullie ogen ben.
Om jezelf voor het lapje te kunnen houden moet je eerst een coherent idee hebben. Overigens vind ik het wel een tikje storend hoeveel stellingen er door jou en andere dualisten worden toegeschreven aan 'materialisten', zonder dat 'materialisten' die uitspraken werkelijk hebben gedaan.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
Dat is het probleemgebied welke overbrugt moet worden en aangezien jullie diegene zijn die mij vertellen dat ik mezelf als bewustzijn voor het lapje houd mogen jullie me ook bewijzen dat dat zo is.
Dito. Ik heb nergens beweerd dat jouw bewustzijn illusionair is. Dat is wat jij ervan maakt. En dat is prima. Maar dan is het jouw idee. Niet dat van materialisten.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:08 schreef Jappie het volgende:
Jullie maken van mij een zombie met een illusionair bewustzijn, dan vraag ik me alleen af..met welk bewustzijn hebben jullie dat dan bepaald ?
Sorry hier haak ik af voor vandaag..ik kan er nog voldoende op zeggen dat is het punt niet maar we denken er fundamenteel anders over en ik heb de kracht niet om te reageren op elk van de gefragmenteerde reacties waarbij ik niet in 1 oogopslag kan zien op welk deel van mijn post het nu eigenlijk een reactie is zonder continu te moeten heen en weer scrollen tussen jouw reactie en mijn oorspronkelijke post.quote:
Ik garandeer je dat ik bewustzijn nooit een illusie heb genoemd. Maar ik kan ongetwijfeld meer dan 10 plaatsen op fok vinden waar mij die bewering in de mond werd gelegd.quote:Op donderdag 9 april 2015 19:59 schreef Jappie het volgende:
Evenmin heb ik zin om terug te zoeken waar of in welk topic jij of andere gelijk denkenden precies de uitspraken hebben gedaan waar ik het over heb
quote:Op maandag 26 augustus 2013 22:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
In heel veel praktische situaties is de illusie van X net zo goed als feitelijk X. De illusie van vrije wil, de illusie van pijn, de illusie van democratie, de illusie van een boze boer die vogels wegjaagt, etc, etc.
Nog 1 reactie dan maar en dan ben ik echt foetsie....voor alle duidelijkheid ik heb het over de illusie of het trucje in deze context:quote:Op donderdag 9 april 2015 20:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik garandeer je dat ik bewustzijn nooit een illusie heb genoemd. Maar ik kan ongetwijfeld meer dan 10 plaatsen op fok vinden waar mij die bewering in de mond werd gelegd.
Go figure.
Als je dat vertaalt in 'bewustzijn is een illusie' dan rek je die uitspraak toch wel heel erg op.quote:Op donderdag 9 april 2015 20:10 schreef Jappie het volgende:
[..]
Nog 1 reactie dan maar en dan ben ik echt foetsie....voor alle duidelijkheid ik heb het over de illusie of het trucje in deze context:
Qualia kunnen tenslotte ook, zoals Dennett suggereert, berusten op een cognitieve vergissing of ‘truc’ van onze hersenen.
Nu kan ik mij vergissen maar bovenstaande is een breedgedragen idee bij de meeste materialisten en gezien het feit dat DD zo ongeveer bij elke andere post van jou ten tonele wordt gevoerd kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat je dit idee met hem deelt.
Je slaat de spijker op zijn kop!quote:Op donderdag 9 april 2015 08:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind deze niet onaardig.
Maar ik zie wel 1 probleempje: meten gebeurt altijd door een waarnemer. En in veel gevallen is "wat is meetbaar" waarnemerafhankelijk. Zie ook het voorbeeld hierboven, van gebeurtenissen die plaatshebben buiten het voor ons zichtbare heelal.
Betekent dat dat fysicaliteit relatief is? Dat zou minimaal een eigenaardige conclusie zijn.
Het was meer bedoeld als ad absurdum.quote:Op donderdag 9 april 2015 20:53 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op zijn kop!
<...>
Het is een fysisch ding, dat wil zeggen een ding in onze waarneming, maar hij varieert, net als alles, met het perspectief van de waarneming (bijvoorbeeld waarnemers met verschillende snelheden, zie de relativiteitstheorie), en is dus geen echt ding maar een ding in de waarneming.quote:Op donderdag 9 april 2015 21:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het was meer bedoeld als ad absurdum.
Natuurlijk zijn veel waarnemingen waarnemerafhankelijk. Maar of de zon wel of niet een fysiek ding is lijkt mij niet afhankelijk van of je hier bent of 30 miljard lichtjaar verderop.
Men kan dat 30 miljard lichtjaar van hier niet weten, maar om dan te zeggen dat de aard van de zon voor zo'n verre waarnemer daarom anders is lijkt mij een absurde conclusie.
quote:Op donderdag 9 april 2015 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Het is een fysisch ding, dat wil zeggen een ding in onze waarneming, maar hij varieert, net als alles, met het perspectief van de waarneming (bijvoorbeeld waarnemers met verschillende snelheden, zie de relativiteitstheorie), en is dus geen echt ding maar een ding in de waarneming.
Als het een echt ding was, met een bestaan onafhankelijk van onze waarneming, zou hij invariant zijn ten opzichte van waarneming.
Dat geldt des te meer naar mate je kijkt naar de allerkleinste bestanddelen van die zon, en je in de QM terecht komt. Zie dat artikel over Wheeler bijvoorbeeld.
Dat volgt daar helemaal niet uit?quote:Op donderdag 9 april 2015 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Als het een echt ding was, met een bestaan onafhankelijk van onze waarneming, zou hij invariant zijn ten opzichte van waarneming.
Onzin is ook een manier om het te omschrijven, wat ik bedoel is dat materialisten niets met het concept kunnen.quote:Op donderdag 9 april 2015 18:30 schreef Molurus het volgende:
Ik zou al blij zijn met iets dat coherent genoeg is om te ontkennen. Voor het moment ontken ik dualisme niet, op gronde van het feit dat het in mijn ogen niet coherent genoeg is om te worden verworpen.
Dus nee: ik beweer nergens dat 'het' niet kan bestaan. Ik zeg dat 'het' ongedefinieerd is, ofwel onzin.
Ik zou willen argumenteren dat kennis pas kennis is als we er ons bewust van zijn. Anders is het hoogstens gesorteerde informatie.quote:Dit is niet evident. Zoals Oompaloompa eerder al aangaf is een substantieel deel van onze perceptie niet bewust.
Op de stelling kwam ik zelf na wat gefilosofeer, de claim dat immateriele zaken niet tijdgebonden is neem ik voorlopig even terug, die kan ik (nog) niet hard maken.quote:Het onderstreepte verwerp ik volledig. Zeker als daarvoor geen argument wordt gegeven.
Ik zou haast zeggen: bewustzijn is evident wel tijd en ruimte gebonden. Of wou je zeggen dat jij als je 's-nachts (tijd) in diepe slaap bent in jouw bed (plaats) je een bewustzijn hebt?
Het lijkt me duidelijk dat er in de diepe slaap fase geen sprake is van een bewustzijn.
Dat staat beter bekend als 'buiten bewustzijn'. Als bewustzijn niet tijd en ruimte gebonden is dan kan je niet buiten bewustzijn zijn op plaats X en tijdstip Y.
(Dan vergeet ik gemakshalve even waar je deze stelling vandaan haalt of waar je die op baseert. Het is mij echt een volslagen raadsel.)
Dat lijkt mij niet evident, heeft wel wat meer uitleg nodig.quote:Sowieso kan iets dat niet gebonden is aan ruimte en tijd per definitie geen invloed hebben op zaken die wel gebonden zijn aan ruimte en tijd omdat zo'n invloed gebonden is aan ruimte en tijd.
Dat bedoel ik niet. Ik heb het gewoon over fysica. Dat snap je toch wel? Gewoon mijn posts lezen en minstens toch even dat artikel scannen of zo, is toch het minste wat je kan doen, in plaats van mijn post argumentloos te ontsieren.quote:
Het heeft er wel mee te maken omdat het precies is wat je zou verwachten als bewustzijn fundamenteel is. Als dat niet zo was zou je verwachten dat wat Locke noemde de primaire kwaliteiten, of minstens een paar, of misschien eentje dan, een bestaan zou hebben onafhankelijk van de waarneming. Maar dat is dus niet zo.quote:Op donderdag 9 april 2015 23:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat volgt daar helemaal niet uit?
Sterker nog: dit soort variatie in waarnemingen vereist helemaal geen bewustzijn. Relativistische effecten zijn voor niet-bewuste meetapparaten exact hetzelfde, wat alleen maar suggereert dat ze naar dezelfde wereld kijken.
Ik blijf het fascinerend vinden hoe men zaken zoals relativiteit en kwantummechanica probeert te koppelen aan bewustzijn, terwijl er echt geen enkele aanwijsbare reden is om daar verbanden in te zien. "A is mysterieus, B is mysterieus, aha! verband!" Nee.
En Cockwhale heeft wel een beetje een punt: we dwalen af. Dit heeft niets met bewustzijn te maken.
Je hebt het hier wel over John Wheeler hé?quote:Op donderdag 9 april 2015 23:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik blijf het fascinerend vinden hoe men zaken zoals relativiteit en kwantummechanica probeert te koppelen aan bewustzijn, terwijl er echt geen enkele aanwijsbare reden is om daar verbanden in te zien. "A is mysterieus, B is mysterieus, aha! verband!" Nee.
Zoals je weet is er nog een derde standpunt, met weer allerlei variaties. Ik ben benieuwd wat je daar van vindt.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:42 schreef Terra-jin het volgende:
Dat gezegd hebbende, ga ik voor mezelf wel verder met de zoektocht. Als ik iig één ding geleerd heb uit deze discussie, is het wel hoe lastig het is om beide standpunten te onderbouwen.
Ik denk dat het voor iedereen aan te raden is om zich bescheiden op te stellen en begrip proberen te hebben voor andere meningen. Dat klinkt misschien als softlinks gelul, en een beetje flink taalgebruik is heus geen issue, maar ik denk dat er een beetje teveel een competitief sfeertje hangt hier. Alsof men voor zichzelf probeert te bewijzen dat ie intelligenter is dan de tegenpartij. Dit terwijl dit soort onderwerpen gewoon lastig is, en dat het lastig is om een overtuigend argument neer te zetten. Laten we dus ervanuit gaan dat iedereen probeert te leren en elkaar waar mogelijk inspireren.quote:Op vrijdag 10 april 2015 18:37 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik wil er wel eens een topic over starten, waarin materialisme als optie dan van de tafel is, omdat iedere topic over bewustzijn verzandt in eindeloos gehakketak met materialisten voor wie bewustzijn niet meer dan de werking van het brein is, en voor wie iedereen die daar anders over denkt niet goed wijs is. Dan kom je natuurlijk nooit een stap verder. In dat topic kunnen we dan op een normale manier alle andere opties bespreken.
Zo ben ik hier ook begonnen maar dat is mislukt ;-)quote:Op vrijdag 10 april 2015 18:51 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor iedereen aan te raden is om zich bescheiden op te stellen en begrip proberen te hebben voor andere meningen. Dat klinkt misschien als softlinks gelul, en een beetje flink taalgebruik is heus geen issue, maar ik denk dat er een beetje teveel een competitief sfeertje hangt hier. Alsof men voor zichzelf probeert te bewijzen dat ie intelligenter is dan de tegenpartij. Dit terwijl dit soort onderwerpen gewoon lastig is, en dat het lastig is om een overtuigend argument neer te zetten. Laten we dus ervanuit gaan dat iedereen probeert te leren en elkaar waar mogelijk inspireren.
Het klinkt niet alleen als soft gelul, dat is het ook. Natuurlijk is er competitie, dit is immers een discussie. Iemand zonder standpunten heeft daar geen plaats in. Hekzitterij is achteruitgang.quote:Op vrijdag 10 april 2015 18:51 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor iedereen aan te raden is om zich bescheiden op te stellen en begrip proberen te hebben voor andere meningen. Dat klinkt misschien als softlinks gelul, en een beetje flink taalgebruik is heus geen issue, maar ik denk dat er een beetje teveel een competitief sfeertje hangt hier. Alsof men voor zichzelf probeert te bewijzen dat ie intelligenter is dan de tegenpartij. Dit terwijl dit soort onderwerpen gewoon lastig is, en dat het lastig is om een overtuigend argument neer te zetten. Laten we dus ervanuit gaan dat iedereen probeert te leren en elkaar waar mogelijk inspireren.
Standpunten uitsluiten van de discussie omdat ze je niet aanstaan. Ik heb ineens een deja vś naar een topic hier waar evolutie niet besproken mocht worden.quote:Op vrijdag 10 april 2015 18:37 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Zoals je weet is er nog een derde standpunt, met weer allerlei variaties. Ik ben benieuwd wat je daar van vindt.
Ik wil er wel eens een topic over starten, waarin materialisme als optie dan van de tafel is, omdat iedere topic over bewustzijn verzandt in eindeloos gehakketak met materialisten voor wie bewustzijn niet meer dan de werking van het brein is, en voor wie iedereen die daar anders over denkt niet goed wijs is. Dan kom je natuurlijk nooit een stap verder. In dat topic kunnen we dan op een normale manier alle andere opties bespreken.
We zijn het een keer eensquote:Op vrijdag 10 april 2015 19:50 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dit onderwerp is beladen omdat het over de mens zelf gaat. Dan krijg je te maken met achterliggende levensbeschouwingen en ideologieen.
Nee, hij heeft gelijk. Er is geen enkele progressie in het gehakketak met materialisten, omdat niemand ooit een strobreed toegeeft. Het is geen uitwisseling van ideeen maar een loopgravenoorlog.quote:Op vrijdag 10 april 2015 20:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het klinkt niet alleen als soft gelul, dat is het ook. Natuurlijk is er competitie, dit is immers een discussie. Iemand zonder standpunten heeft daar geen plaats in. Hekzitterij is achteruitgang.
Standpunten uitbreiden door vragen te stellen zoals het merendeel van de mensen doet in dit topic is iets heel anders. Dat is waar de discussie uiteindelijk naar moet leiden.
Ja ja.quote:Op vrijdag 10 april 2015 20:17 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nee, hij heeft gelijk. Er is geen enkele progressie in het gehakketak met materialisten, omdat niemand ooit een strobreed toegeeft. Het is geen uitwisseling van ideeen maar een loopgravenoorlog.
Zouden de twee gerelateerd kunnen zijn?quote:Maar voor mij is materialisme al een gepasseerd station
Jazeker. Ik ken al de argumenten van het materialisme al (als je een nieuw hebt hou ik me aanbevolen). Dat is het nadeel als je het default paradigma bent. Je bent wijd en zijd bekend. Je bent de hoge boom die veel wind vangt. Maar nogmaals, als je een nieuw argument hebt hoor ik het graag.quote:Op vrijdag 10 april 2015 20:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja ja.
[..]
Zouden de twee gerelateerd kunnen zijn?
Ik ken alle trucjes van de dualisten ook wel zo'n beetje tegenwoordig (verschilt weinig van de paranormalen of de religieuzen) maar dat maakt het niet minder interessant of leerzaam om daadwerkelijk te discussiėren.quote:Op vrijdag 10 april 2015 21:09 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Jazeker. Ik ken al de argumenten van het materialisme al (als je een nieuw hebt hou ik me aanbevolen). Dat is het nadeel als je het default paradigma bent. Je bent wijd en zijd bekend. Je bent de hoge boom die veel wind vangt. Maar nogmaals, als je een nieuw argument hebt hoor ik het graag.
Ach jee, dat we het eens zouden kunnen zijn :pquote:Op vrijdag 10 april 2015 20:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het klinkt niet alleen als soft gelul, dat is het ook. Natuurlijk is er competitie, dit is immers een discussie. Iemand zonder standpunten heeft daar geen plaats in. Hekzitterij is achteruitgang.
Standpunten uitbreiden door vragen te stellen zoals het merendeel van de mensen doet in dit topic is iets heel anders. Dat is waar de discussie uiteindelijk naar moet leiden.
Bah, komt die onzinnige filosofische idealisme weer om de hoek.quote:Op donderdag 9 april 2015 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Het is een fysisch ding, dat wil zeggen een ding in onze waarneming, maar hij varieert, net als alles, met het perspectief van de waarneming (bijvoorbeeld waarnemers met verschillende snelheden, zie de relativiteitstheorie), en is dus geen echt ding maar een ding in de waarneming.
Dat geldt des te meer naar mate je kijkt naar de allerkleinste bestanddelen van die zon, en je in de QM terecht komt. Zie dat artikel over Wheeler bijvoorbeeld.
Bewustzijn is een mechanisme wat ervaring/waarnemingen mogelijk maakt, dat is de oorspronkelijke functie. Dat een ervaring mijn ervaring is, dat een waarneming, mijn waarneming is, ofwel de synthetische eenheid voor de mogelijkheid van gedachten en zintuigelijke ervaring/waarneming weergegeven in tijd (of in tijd en ruimte voor zintuigelijke ervaring van de buitenwereld).quote:Op donderdag 9 april 2015 22:44 schreef Cockwhale het volgende:
Wat wordt er nou bedoeld met bewustzijn in dit topic? Teveel gezever over allerlei zijpaden.
Hij is een idealist, zoals Berkeley was.quote:Op vrijdag 10 april 2015 23:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik ken alle trucjes van de dualisten ook wel zo'n beetje tegenwoordig (verschilt weinig van de paranormalen of de religieuzen) maar dat maakt het niet minder interessant of leerzaam om daadwerkelijk te discussiėren.
Uh, jij kijkt alleen maar terug naar oude religeuze geinspireerde troep van Berkeley.quote:Op vrijdag 10 april 2015 20:17 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nee, hij heeft gelijk. Er is geen enkele progressie in het gehakketak met materialisten, omdat niemand ooit een strobreed toegeeft. Het is geen uitwisseling van ideeen maar een loopgravenoorlog.
Maar voor mij is materialisme al een gepasseerd station, ik ben al lang verder aan het kijken ;-)
Ah. Dus ik kan vrijuit Hume citeren?quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:31 schreef laforest het volgende:
[..]
Hij is een idealist, zoals Berkeley was.
Nee, niet zoals Berkeley, meer zoals Kant. Er is een werkelijkheid buiten ons, maar we weten niet wat die is.quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:31 schreef laforest het volgende:
[..]
Hij is een idealist, zoals Berkeley was.
De fysica laat zien dat alles wat we weten waarnemingsafhankelijk is. Eigenlijk het enige dat je kan zeggen over de werkelijkheid zoals die echt is, is dat er verschil is. Dat hij niet homogeen is. Dat is alles.quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:30 schreef laforest het volgende:
[..]
Bah, komt die onzinnige filosofische idealisme weer om de hoek.
Kant, heeft al lang geleden laten zien dat waarneming niet alleen maar waarnemingsafhankelijk zijn (refutation of idealism, Critique of Pure Reason).
Een werkelijkheid buiten ons? Wat wijst daar op?quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:46 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nee, niet zoals Berkeley, meer zoals Kant. Er is een werkelijkheid buiten ons, maar we weten niet wat die is.
Ik denk wel dat die werkelijkheid meer lijkt op mind dan op matter.
Ga je gang zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 13:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ah. Dus ik kan vrijuit Hume citeren?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |