abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149361239
Autisten hebben een autipas. Sowieso is er voor vrijwel alle psychiatrische aandoening redelijk wat begrip.

Maar als ik paranoide ben snappen mensen daar vaak geen donder van. Mensen die ik al jaren niet had gezien (voor mijn ziekte) moet ik dan gaan uitleggen waarom ik geen betaalde baan heb. Ik weet daar altijd heel goed omheen te draaien. Heb ook weleens gezegd dat ik last heb van terugkerende psychoses en dat begrijpen mensen vaak niet want 'je moet toch je eigen centen verdienen.'

Heb trouwens ook vaak met agressie te maken gehad (op straat). Blijkbaar heb ik een aantrekkingskracht voor conflicten.
pi_149361512
Maar waarom verdien je niet je eigen geld?
Make my day!
pi_149361532
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:00 schreef agter het volgende:
Maar waarom verdien je niet je eigen geld?
Omdat ik paranoide word zodra ik langer dan 2,5 uur werk.
pi_149361552
Ik ben het er niet mee eens dat er voor vrijwel alle psychische aandoeningen redelijk wat begrip is. Men zegt wel eens dat je beter een gebroken been kunt hebben dan een psychische aandoening. Dus ik begrijp dat je er omheen draait.
pi_149361610
Er is juist verdomde weinig begrip voor psychische aandoeningen...
pi_149361765
quote:
2s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:02 schreef Blijdoener het volgende:
Ik ben het er niet mee eens dat er voor vrijwel alle psychische aandoeningen redelijk wat begrip is. Men zegt wel eens dat je beter een gebroken been kunt hebben dan een psychische aandoening. Dus ik begrijp dat je er omheen draait.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:04 schreef Isegrim het volgende:
Er is juist verdomde weinig begrip voor psychische aandoeningen...
True.

Mijn opmerking in de OP was omdat je regelmatig dingen over autisme te zien krijgt op tv. Ik vind schizofrenie /van alle stoornissen) zo'n ondergewaardeerd probleem. Je hoort er zelden iets over.
pi_149361853
Maar wat als het wel gewaardeerd zou worden? Zou er dan iets veranderen?
pi_149362012
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:09 schreef Gewas het volgende:

[..]

[..]

True.

Mijn opmerking in de OP was omdat je regelmatig dingen over autisme te zien krijgt op tv. Ik vind schizofrenie /van alle stoornissen) zo'n ondergewaardeerd probleem. Je hoort er zelden iets over.
Dat vind je omdat je het zelf hebt.
Iemand met angststoornis zal dat weer ondergewaard vinden.
Denk je niet?
Make my day!
pi_149362026
quote:

[..]

[..]

True.

Ik denk dat het de meeste mensen ook geen hol interesseert eerlijk gezegd. :X Tot ze er in hun directe omgeving mee te maken krijgen misschien...
pi_149362031
Mensen snappen er ook weinig van. En neem ze dat maar eens kwalijk. Zelfde geldt voor de GGZ in het algemeen, die gewantrouwd wordt en de eigen zaak niet sterkt door jan en alleman adhd achtige diagnoses op te spelden.
pi_149362035
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:12 schreef Schrijfblok het volgende:
Maar wat als het wel gewaardeerd zou worden? Zou er dan iets veranderen?
Erkenning, meer begrip?
pi_149362084
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:18 schreef agter het volgende:

[..]

Dat vind je omdat je het zelf hebt.
Iemand met angststoornis zal dat weer ondergewaard vinden.
Denk je niet?
Weet niet... heb toch het idee dat er voor bv een depressie meer begrip is.
pi_149362110
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:18 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik denk dat het de meeste mensen ook geen hol interesseert eerlijk gezegd. :X Tot ze er in hun directe omgeving mee te maken krijgen misschien...
Hebvroeger een meisje gekend die altijd zong "Een schizofreen is nooit alleen". Toen ik haar probeerde uit te leggen dat schizofrenie niks te maken had met meerdere persoonlijkheden was dat echt voor dovemans oren gericht.
pi_149362139
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:21 schreef Gewas het volgende:

[..]

Daar denken mensen zich iets bij voor te kunnen stellen.

Denk dat er sowieso een aardige kloof zit tussen mensen die weten hoe "niets" voelt en eruit ziet, en mensen die dat niet weten.
pi_149362158
Gister nog. Kwam net uit de tabakszaak en was vreselijk in de war. Dus ik wil met mijn fiets weglopen, blijkbaar blokkeerde ik 2 mensen en kreeg te horen "hij steekt nog net zijn middelvinger niet op." Ik dacht van, wtf mensen. Wat loop je godverdomme moeilijk te doen. :')
pi_149362171
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:22 schreef Gewas het volgende:

[..]

Hebvroeger een meisje gekend die altijd zong "Een schizofreen is nooit alleen". Toen ik haar probeerde uit te leggen dat schizofrenie niks te maken had met meerdere persoonlijkheden was dat echt voor dovemans oren gericht.
Hardnekkig misverstand idd.
pi_149362202
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:25 schreef Gewas het volgende:
Gister nog. Kwam net uit de tabakszaak en was vreselijk in de war. Dus ik wil met mijn fiets weglopen, blijkbaar blokkeerde ik 2 mensen en kreeg te horen "hij steekt nog net zijn middelvinger niet op." Ik dacht van, wtf mensen. Wat loop je godverdomme moeilijk te doen. :')
Ach het kan ook geen kwaad begrip te tonen voor sommig onbegrip.

Goed en eerlijk naar jezelf kijken (en dan met name hoe jij naar anderen kijkt) kan wonderen doen, al is het ook wel een beetje een treurig proces.
pi_149362204
quote:

[..]

Forget it. Die mensen krijgen ook gewoon dingen te horen als "Ik heb ook wel eens een dipje" en "Geef jezelf nou eens gewoon een schop onder je kont"...
pi_149362259
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:27 schreef Jibberism_ het volgende:

[..]

Ach het kan ook geen kwaad begrip te tonen voor sommig onbegrip.

Goed en eerlijk naar jezelf kijken (en dan met name hoe jij naar anderen kijkt) kan wonderen doen, al is het ook wel een beetje een treurig proces.
Ik probeer altijd eerlijk naar mezelf te kijken. Ik weet dat ik me soms als een idioot kan gedragen. Maar die reactie had ik niet verwacht, was me van geen kwaad bewust.
pi_149362299
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:27 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Forget it. Die mensen krijgen ook gewoon dingen te horen als "Ik heb ook wel eens een dipje" en "Geef jezelf nou eens gewoon een schop onder je kont"...
Toen ik 15 was zei ik tegen mijn beste vriend dat ik last heb van een depressie, en toen was het van "het zal allemaal wel meevallen". Als ik eerder geholpen was waren er misschien meer problemen opgelost.

Maar goed, allemaal achteraf.
pi_149362356
De maatschappij is uberhaupt niet 'vriendelijk' of tolerant ten opzichte van mensen met psychische aandoeningen in het algemeen.

De hele maatschappij is ingericht op degenen die probleemloos kunnen en willen voldoen aan de huidige maatstaven van de prestatiemaatschappij, iedereen die daar, om wat voor reden dan ook, niet in meegaan, worden steeds meer aan hun lot overgelaten en wordt hun integriteit in twijfel getrokken.

Dit geldt voor psychische aandoeningen des te meer omdat dit nog te vaak simplistisch als aanstellerij en als een intrisiek gebrek aan motivatie wordt gezien.

Ook begrijpelijk als je volledig uitgaat van de individualistische en meritocratische gedachte waarbij alles maakbaar is en iedereen 100% zelf verantwoordelijk is voor het eigen geluk of falen.

Ik heb naast enkele beperkingen ook een dysthyme stoornis, wat voor mij het normale dagelijks leven best gecompliceerd maakt, maar nog steeds denken mensen in al hun goede bedoelingen dat het een kwestie is van schouders eronder zetten. Terwijl het zo simpel niet ligt.

Soms hebben mensen gewoon hulp of ondersteuning nodig, maar tegenwoordig lijken mensen daartoe pas bereid als het al zo ver is gekomen dat men er echt niet meer onderuit komt om hulp te verlenen, in plaats van te voorkomen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_149362392
Wat is een autipas? :?
En hoezo moet jij mensen uitleggen hoe je aan geld komt? Rare vraag
En random agressie is helemaal vaag...

Ik zou het toch iets meer bij mezelf zoeken ipv de maatschappij
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_149362426
Begrip is overrated. Ook zonder begrip moet je je eigen shit regelen.
Conscience do cost.
pi_149362428
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:33 schreef Tomatenboer het volgende:
De maatschappij is uberhaupt niet 'vriendelijk' of tolerant ten opzichte van mensen met psychische aandoeningen in het algemeen.

De hele maatschappij is ingericht op degenen die probleemloos kunnen en willen voldoen aan de huidige maatstaven van de prestatiemaatschappij, iedereen die daar, om wat voor reden dan ook, niet in meegaan, worden steeds meer aan hun lot overgelaten en wordt hun integriteit in twijfel getrokken.

Dit geldt voor psychische aandoeningen des te meer omdat dit nog te vaak simplistisch als aanstellerij en als een intrisiek gebrek aan motivatie wordt gezien.

Ook begrijpelijk als je volledig uitgaat van de individualistische en meritocratische gedachte waarbij alles maakbaar is en iedereen 100% zelf verantwoordelijk is voor het eigen geluk of falen.

Ik heb naast enkele beperkingen ook een dysthyme stoornis, wat voor mij het normale dagelijks leven best gecompliceerd maakt, maar nog steeds denken mensen in al hun goede bedoelingen dat het een kwestie is van schouders eronder zetten. Terwijl het zo simpel niet ligt.

Soms hebben mensen gewoon hulp of ondersteuning nodig, maar tegenwoordig lijken mensen daartoe pas bereid als het al zo ver is gekomen dat men er echt niet meer onderuit komt om hulp te verlenen, in plaats van te voorkomen.
Mooie post. :)
pi_149362455
quote:

We lijken op dat vlak de VS achterna te gaan. -O-
pi_149362473
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:34 schreef rhubarbje het volgende:
En random agressie is helemaal vaag...

Ik zou het toch iets meer bij mezelf zoeken ipv de maatschappij
Autipas is een pas voor autisten.

Ja, ik vind het ook een rare vraag hoe ik aan mijn geld kom. Schizofrenen heb veel vaker last van agressie dan 'normale' mensen, vandaar mijn opmerking.

Zou trouwens niet weten hoe ik dit bij mezelf moet zoeken. Naar mijn weten gedraag ik me normaal.
pi_149362486
Kan je niet beter 1 centraal topic maken over de mate van maatschappelijke tolerantie van mensen die op een of andere manier afwijken van de 'norm'?

Dat, ipv elke week een nieuw 'acceptatie' topic over die en die groep mensen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_149362501
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:34 schreef rhubarbje het volgende:

Geloof het of niet, maar mensen stellen dat soort vragen echt. Net als dat er mensen zijn die commentaar leveren op de inhoud van het winkelwagentje van iemand die te dik is bijvoorbeeld. Er bestaan mensen die nogal bemoeizuchtig zijn en die dat ook gewoon openlijk laten blijken.
pi_149362514
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:38 schreef probeer het volgende:
Kan je niet beter 1 centraal topic maken over de mate van maatschappelijke tolerantie van mensen die op een of andere manier afwijken van de 'norm'?

Dat, ipv elke week een nieuw 'acceptatie' topic over die en die groep mensen.
Weet niet precies wat je bedoelt. Dit is mijn eerste topic over de acceptatie van schizofrenen.
pi_149362518
quote:
Jij blokkeert hen en dan doen zij moeilijk?
Je hebt geen bord om je nek en die mensen zijn ook niet helderziend, dus niet zo raar dat je in dit soort situaties niet altijd begrip krijgt. Dat het een andere oorzaak heeft dan gewoon aso zijn, dat maakt het niet minder vervelend voor die ander. Uitleggen dat je schizofreen bent, zal men wel niet snappen en is ook onnodig om met voorbijgangers te delen. Een excuses dat je in de weg staat, omdat je in gedachten ergens anders mee bezig was en niet op hen lette, zal misschien meer uithalen...

Neemt niet weg dat men best meer begrip op mag brengen voor mensen met een psychische aandoening, maar je kan ook niet verwachten dat het er altijd is of dat men van alle aandoeningen en hun uitwerkingen (die per persoon kunnen verschillen ook nog) op de hoogte is.
Dat begrip werkt m.i. nog altijd beide kanten uit het beste...
pi_149362575
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:39 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Geloof het of niet, maar mensen stellen dat soort vragen echt. Net als dat er mensen zijn die commentaar leveren op de inhoud van het winkelwagentje van iemand die te dik is bijvoorbeeld. Er bestaan mensen die nogal bemoeizuchtig zijn en die dat ook gewoon openlijk laten blijken.
Dat commentaar op je winkelwagen is zo herkenbaar. Soms haal ik 10 blikken bier en dan is het van 'zo zo heb je feestje' Nee is voor mezelf idioot. _O-
pi_149362589
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:39 schreef Gewas het volgende:

[..]

Weet niet precies wat je bedoelt. Dit is mijn eerste topic over de acceptatie van schizofrenen.
En vorige week over autisten. En de week daarvoor over transgenders.

Kan je dan niet beter één topic maken met als focus 'de acceptatie van ..', ipv dat specifiek voor elke groep doen? Lijkt me dat er veel overeenkomsten te vinden zijn in die acceptatie / omgang met.

(waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat al die mensen hetzelfde zijn, maar wel dat 'men' dat wel vaak zo ziet, als buitenbeentjes.)
"Pools are perfect for holding water"
pi_149362621
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:39 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Jij blokkeert hen en dan doen zij moeilijk?
Je hebt geen bord om je nek en die mensen zijn ook niet helderziend, dus niet zo raar dat je in dit soort situaties niet altijd begrip krijgt. Dat het een andere oorzaak heeft dan gewoon aso zijn, dat maakt het niet minder vervelend voor die ander. Uitleggen dat je schizofreen bent, zal men wel niet snappen en is ook onnodig om met voorbijgangers te delen. Een excuses dat je in de weg staat, omdat je in gedachten ergens anders mee bezig was en niet op hen lette, zal misschien meer uithalen...

Neemt niet weg dat men best meer begrip op mag brengen voor mensen met een psychische aandoening, maar je kan ook niet verwachten dat het er altijd is of dat men van alle aandoeningen en hun uitwerkingen (die per persoon kunnen verschillen ook nog) op de hoogte is.
Dat begrip werkt m.i. nog altijd beide kanten uit het beste...
Het is dat ik te laat besefte dat die opmerking voor mij bedoeld was, anders had ze uitgescholden. Zo ben ik dan ook wel weer hahaha
pi_149362650
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:42 schreef probeer het volgende:

[..]

En vorige week over autisten. En de week daarvoor over transgenders.

Kan je dan niet beter één topic maken met als focus 'de acceptatie van ..', ipv dat specifiek voor elke groep doen? Lijkt me dat er veel overeenkomsten te vinden zijn in die acceptatie / omgang met.

(waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat al die mensen hetzelfde zijn, maar wel dat 'men' dat wel vaak zo ziet, als buitenbeentjes.)
Snap niet wat het probleem is. Ik heb nooit eerder zo'n specifiek topic over schizofrenie gemaakt. Dat transgender topic was een compleet ander onderwerp.
pi_149362885
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:38 schreef Gewas het volgende:

[..]

Autipas is een pas voor autisten.

Ja, ik vind het ook een rare vraag hoe ik aan mijn geld kom. Schizofrenen heb veel vaker last van agressie dan 'normale' mensen, vandaar mijn opmerking.

Zou trouwens niet weten hoe ik dit bij mezelf moet zoeken. Naar mijn weten gedraag ik me normaal.
Bestaat die? :? Echt nog nooit van gehoord? Krijg je dan korting op de donald duck of zo? :?
Maar agressie in zichzelf of anderen?

Ik bedoel dat als jij je normaal gedraagt mensen niet opeens agressief doen. Misschien merk je het niet door je stoornis maar dan ben jij waarschijnlijk degene die dat uitlokt
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_149363136
quote:

De huidige regering en regeringsplannen helpen je daar nu ook niet bepaald mee. Sterker nog, op degenen die het geld het hardste nodig hebben wordt op dit moment gekort. Wederom een bewijs dat in de huidige samenleving mensen met een (psychische) aandoening veelal aan hun lot overgelaten worden. Then again, het kan altijd erger. Niet dat je daar genoegen mee moet of hoeft te nemen, maar er zijn landen waar ze nóg minder begrip voor mensen met aandoeningen hebben. :')
En toch zijn de dingen die irrelevant zijn voor de een, relevant voor de ander.
pi_149363242
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:54 schreef rhubarbje het volgende:

Ik bedoel dat als jij je normaal gedraagt mensen niet opeens agressief doen. Misschien merk je het niet door je stoornis maar dan ben jij waarschijnlijk degene die dat uitlokt
Punt is naar mijn idee dat veel mensen met een psychische aandoening vaak minder zelfverzekerd in het leven staan, vaak zelfs kwetsbaar, en dat straal je op één of andere manier toch uit.

Tegenwoordig zijn er helaas veel mensen die maar wat graag gebruik of misbruik maken van deze kwetsbare mensen, daarvan profiteren, brutalen hebben de halve wereld en individualisme / egoïsme is het credo tegenwoordig.

Mijn ervaring is dus wel degelijk dat mensen denken grappig te zijn of agressief doen zonder directe aanleiding ten opzichte van een makkelijk en toevallig slachtoffer, een toevallige passant waarbij ze even hun gram kunnen halen.

Zo erg verdebiliseerd is onze samenleving tegenwoordig.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_149363292
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 18:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Punt is naar mijn idee dat veel mensen met een psychische aandoening vaak minder zelfverzekerd in het leven staan, vaak zelfs kwetsbaar, en dat straal je op één of andere manier toch uit.

Tegenwoordig zijn er helaas veel mensen die daar graag gebruik of misbruik van maken, daarvan profitrren, brutalen hebben de halve wereld en individualisme / egoïsme is het credo tegenwoordig.

Mijn ervaring is dus wel degelijk dat mensen denken grappig te zijn of agressief doen zonder directe aanleiding ten opzichte van een makkelijk en toevallig slachtoffer, een toevallige passant waarbij ze even hun gram kunnen halen.

Zo erg verdebiliseerd is onze samenleving tegenwoordig.
Dit is wel heel slachtofferig hoor. Genoeg stoornissen die precies andersom werken en waardoor degene met de stoornis juist een vibe van agressie en boosheid de wereld in stuurt en die daarom terug krijgt

En natuurlijk moeten mensen niet debiel doen omdat je onzekerheid danwel boosheid uitstraalt maar dat constateren brengt je niet zo ver. Je eigen houding veranderen wel
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_149363452
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:43 schreef Gewas het volgende:

[..]

Het is dat ik te laat besefte dat die opmerking voor mij bedoeld was, anders had ze uitgescholden. Zo ben ik dan ook wel weer hahaha
Waarom zou je ze uitschelden?
pi_149363458
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 18:11 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Dit is wel heel slachtofferig hoor. Genoeg stoornissen die precies andersom werken en waardoor degene met de stoornis juist een vibe van agressie en boosheid de wereld in stuurt en die daarom terug krijgt

En natuurlijk moeten mensen niet debiel doen omdat je onzekerheid danwel boosheid uitstraalt maar dat constateren brengt je niet zo ver. Je eigen houding veranderen wel
Die mensen zijn er ook, absoluut. Maar lijkt me niet het merendeel.

Verder vind ik het absoluut niet slachtofferig, gewoon de realiteit. Je moet tegenwoordig sterk in je schoenen staan om niet de kaas van je brood te laten eten. Dat geldt overigens voor iedereen en op alle vlakken, maar mensen met een psychische aandoening zijn hierin wel extra kwetsbaar.
pi_149363570
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:44 schreef Gewas het volgende:

[..]

Snap niet wat het probleem is. Ik heb nooit eerder zo'n specifiek topic over schizofrenie gemaakt. Dat transgender topic was een compleet ander onderwerp.
Maar waarom zou jij je druk maken om wat andere denken en doen, laat het van je afglijden en probeer je eigen leven zo goed mogelijke te leven, en te lachen om de reacties van andere.
Zelf weet ik helaas wat de ziekte inhoud, mijn moeder heeft het ook, en ik snap volkomen dat het erg moeilijk is om je niet aan te trekken van je omgeving.

Verder weet ik ook dat de medicatie (die je hopelijk hebt) en alcohol totaal niet samen gaat, maar dat is geheel uw keuze.
pi_149363585
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:22 schreef Gewas het volgende:

[..]

...een schizofreen die telt voor twee-eeeeee! *O*

Maarre, schizofrenie komt niet zo vaak voor dat mensen er dagelijks mee rekening hoeven te houden.

quote:
Doorsnee Hollandse klaagzang, ook van jou overigens. Zij kunnen toch ook niet weten dat jij in de war bent? Of dat je schizofreen bent? Net als dat jij niet wist dat je in de weg stond.
pi_149364118
Vriendelijk genoeg dat je kan fokken en bier kan kopen en blij kan zijn in een bos. Onvriendelijk genoeg dat je geen multicijfersalaris krijgt en dat niet iedereen geen vragen zal stellen bij iets wat ze niet zo gemakkelijk kunnen zien als een lichamelijke handicap.
Fylax is op televisie geweest
pi_149364734
quote:

Eens! Mooie post.
pi_149364932
Ik heb een keer gehad dat ik met mijn fiets in de stad was. Ik zat op mijn bagagedrager te steppen en ik wist dat als ik ging lopen, dat ik me verschrikkelijk slecht zou gaan voelen. Komt er opeens een agente voorbij gelopen die zei dat ik van mijn fiets af moest. Dus ik zeg tegen die vrouw 'ik ben toch godverdomme niet aan het fietsen'. Gelukkig geen boete gehad maar ben toen wel snel naar huis gegaan (en paranoide als de motherfucker).
pi_149365390
quote:

[..]

Bestaat die? :? Echt nog nooit van gehoord? Krijg je dan korting op de donald duck of zo? :?

Schizofrenen zijn vaker slachtoffer van geweld, is uitgebreid onderzocht. Kan zo even 1 2 3 geen link vinden.
pi_149365611
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 18:16 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Waarom zou je ze uitschelden?
Ik ben assertiever geworden. Vroeger heb ik alles over me heen laten lopen en dat heeft nooit geholpen.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 18:21 schreef ThePast het volgende:

[..]

Maar waarom zou jij je druk maken om wat andere denken en doen, laat het van je afglijden en probeer je eigen leven zo goed mogelijke te leven, en te lachen om de reacties van andere.
Zelf weet ik helaas wat de ziekte inhoud, mijn moeder heeft het ook, en ik snap volkomen dat het erg moeilijk is om je niet aan te trekken van je omgeving.

Verder weet ik ook dat de medicatie (die je hopelijk hebt) en alcohol totaal niet samen gaat, maar dat is geheel uw keuze.
Klopt, ik maak me vaak te druk om wat andere mensen denken....

Ik heb idd (zware) medicatie en ik weet dat alcohol niet goed is, maar daar ben ik aan het werken.

quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2015 18:22 schreef Gray het volgende:

[..]

...een schizofreen die telt voor twee-eeeeee! *O*

Maarre, schizofrenie komt niet zo vaak voor dat mensen er dagelijks mee rekening hoeven te houden.

[..]

Doorsnee Hollandse klaagzang, ook van jou overigens. Zij kunnen toch ook niet weten dat jij in de war bent? Of dat je schizofreen bent? Net als dat jij niet wist dat je in de weg stond.
True.

Maar toch... ik sta daar gewoon een beetje van het weer te genieten en dan opeens zo'n opmerking. Ik snap gewoon niet waarom mensen zich zo druk maken in het verkeer. Als ik bv een keer geen voorrang krijg interesseert het me niks en denk 'laat maar'.
pi_149365700
Veelal vooroordelen denk ik.

Schizofreen klinkt erg eng bijvoorbeeld. Ik zou er erg van schrikken als ik zou horen dat een bekende als zodanig gediagnosticeerd zou worden. Dit terwijl het misschien helemaal niet gevaarlijk is.
pi_149365720
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:22 schreef Gewas het volgende:

[..]

True.

Maar toch... ik sta daar gewoon een beetje van het weer te genieten en dan opeens zo'n opmerking. Ik snap gewoon niet waarom mensen zich zo druk maken in het verkeer. Als ik bv een keer geen voorrang krijg interesseert het me niks en denk 'laat maar'.
Wees blij dat mensen hun eigen zienswijze mogen hebben, want dat betekent dat jij ook de jouwe mag hebben. ;)
Overigens ben ik net zo, geduld is een schone zaak. ^O^
pi_149365868
quote:

Ik ben assertiever geworden. Vroeger heb ik alles over me heen laten lopen en dat heeft nooit geholpen.
Oh, dat is assertiviteit?
Onbegrijpelijk dat je dit kan rijmen met je eigen gevoel bij dergelijke opmerking en jezelf dan maar het recht toekennen om er nog een schepje bovenop te schelden. Wie weet wat zij allemaal mankeren...
Ik denk niet dat je meer begrip hoeft te verwachten met deze tactiek, maar succes ermee!
pi_149365927
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:29 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Oh, dat is assertiviteit?
Onbegrijpelijk dat je dit kan rijmen met je eigen gevoel bij dergelijke opmerking en jezelf dan maar het recht toekennen om er nog een schepje bovenop te schelden. Wie weet wat zij allemaal mankeren...
Ik denk niet dat je meer begrip hoeft te verwachten met deze tactiek, maar succes ermee!
Als ik mensen uitscheld is het altijd een reactie op het gedrag van anderen. Ik zal nooit maar dan ook nooit iemand vanuit het niets uitschelden.
pi_149365957
Tuurlijk man, oog om oog!
pi_149366042
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:32 schreef Scary_Mary het volgende:
Tuurlijk man, oog om oog!
Wat zou jij doen als mensen jou uitschelden dan?
pi_149366246
Je omschrijft volgens mij een niet zo'n gezellige, doch enigszins terechte opmerking, waar ik met de beste wil van de wereld geen schelden in kan ontdekken. Dat 'vergelden' met gescheld van jouw kant vind ik, zeker in het kader van begrip, niet zo kloppen. Vandaar mijn opmerking.
Wat ik zou doen is verder niet relevant, want jij wil gewoon je gelijk halen en roept ook dat jij gewoon zo bent haha!
pi_149366411
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:25 schreef Ludd het volgende:
Veelal vooroordelen denk ik.

Schizofreen klinkt erg eng bijvoorbeeld. Ik zou er erg van schrikken als ik zou horen dat een bekende als zodanig gediagnosticeerd zou worden. Dit terwijl het misschien helemaal niet gevaarlijk is.
9 van de 10x is het ook niet gevaarlijk. Schizofrenen zijn over het algemeen totaal niet agressief ofzo. ^O^

quote:
7s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:25 schreef Gray het volgende:

[..]

Wees blij dat mensen hun eigen zienswijze mogen hebben, want dat betekent dat jij ook de jouwe mag hebben. ;)
Overigens ben ik net zo, geduld is een schone zaak. ^O^
In het verkeer ben ik echt de meest rustige persoon die je je kan voorstellen haha. Zelden last van woede of haast of dat soort dingen.
pi_149366642
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:39 schreef Scary_Mary het volgende:
Je omschrijft volgens mij een niet zo'n gezellige, doch enigszins terechte opmerking, waar ik met de beste wil van de wereld geen schelden in kan ontdekken. Dat 'vergelden' met gescheld van jouw kant vind ik, zeker in het kader van begrip, niet zo kloppen. Vandaar mijn opmerking.
Wat ik zou doen is verder niet relevant, want jij wil gewoon je gelijk halen en roept ook dat jij gewoon zo bent haha!
Ik ben gewoon altijd heel direct. Ik heb tientallen keren mensen uitgescholden die vervelend waren. Sommige mensen snappen het anders gewoon niet.

Nogmaals, het is altijd een reactie op het gedrag van anderen.
pi_149366861
quote:

[..]

[..]

Ik heb idd (zware) medicatie en ik weet dat alcohol niet goed is, maar daar ben ik aan het werken.

[..]

True.

Vind het al heel knap dat je erkent dat het een probleem op zich is, dat is bij veelal patiënten niet het geval, ik wens je er veel succes mee en ik hoop oprecht dat het je lukt!
pi_149366962
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:51 schreef ThePast het volgende:

[..]

Vind het al heel knap dat je erkent dat het een probleem op zich is, dat is bij veelal patiënten niet het geval, ik wens je er veel succes mee en ik hoop oprecht dat het je lukt!
Thanks. :)

Ja, ik ben me sterk bewust van mijn beperkingen. Waar ik het meest bang voor ben is dat ik ooit mijn verstand verlies (psychose, korsakov, dementie). Daar kan ik me soms vreselijk druk om maken.
pi_149367075
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:54 schreef Gewas het volgende:

[..]

Ja, ik ben me sterk bewust van mijn beperkingen. Waar ik het meest bang voor ben is dat ik ooit mijn verstand verlies (psychose, korsakov, dementie). Daar kan ik me soms vreselijk druk om maken.
Mooiste is dat je er juist dan niet om druk zal maken. :P
pi_149367098
quote:

[..]

Begrijp ik, maar als je je medicijnen slikt en blijft slikken moet dat toch te voorkomen zijn (psychose), of is dat een te naïeve gedachte?
pi_149367100
quote:

[..]

Korsakov...
Drink je zoveel?
Make my day!
pi_149367369
quote:
12s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:56 schreef Gray het volgende:

[..]

Mooiste is dat je er juist dan niet om druk zal maken. :P
Lol ja. :P

quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:57 schreef ThePast het volgende:

[..]

Begrijp ik, maar als je je medicijnen slikt en blijft slikken moet dat toch te voorkomen zijn (psychose), of is dat een te naïeve gedachte?
Ondanks dat ik al sinds 2006 anti-psychotica slik is de paranoia nog zeer sterk aanwezig.

quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:57 schreef agter het volgende:

[..]

Korsakov...
Drink je zoveel?
Ja.

De arts heeft me 3 jaar geleden vitamine B voorgeschreven die ik nog steeds slik. Heb wel het idee dat dat spul goed werkt.
pi_149370049
Zelfs onze minister van volksgezondheid vind ons aanstellers, maar als ik eerlijk moet zijn was ik liever twee benen kwijt dan dit.
Na verlaming en gevorderde Alzheimer is een psychose de ergste handicap die je kan krijgen. Als die periode dan over is denkt men dat alles wel weer goed gaat terwijl je daarna ssowieso een aardige beschadiging hebt opgelopen. Als je dan schizofrenie of iets wereldvreemds als een schizotypische persoonlijkheidsstoornis blijkt te hebben word begrip vinden van anderen zeer moeilijk.
Ik heb zelf het gevoel dat ik het ook nergens kwijt kan, want zodra ik mn mond opentrek denkt iedereen inclusief mijn behandelaar dat ik een terugval heb.
Ik heb vaak het gevoel dat het onbegrip van mijn omgeving net zo belemmerend is als de stoornis zelf.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
  woensdag 4 februari 2015 @ 22:08:25 #64
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_149372583
Gr gr. de KLB Keizer
  donderdag 5 februari 2015 @ 09:01:18 #65
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_149379486
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:06 schreef Gewas het volgende:
. Komt er opeens een agente voorbij gelopen die zei dat ik van mijn fiets af moest. Dus ik zeg tegen die vrouw 'ik ben toch godverdomme niet aan het fietsen'.
En dit noem jij normaal gedrag?
Waarom gelijk "godverdomme" erbij zeggen, dat is uiting van agressie, terwijl je geen idee hebt waarom die agente dat zei of of wat ze precies van je wou.
Als je dat vaker doet, snap ik wel waarom mensen agressief op je reageren.
pi_149379725
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:47 schreef Gewas het volgende:

[..]

Ik ben gewoon altijd heel direct. Ik heb tientallen keren mensen uitgescholden die vervelend waren. Sommige mensen snappen het anders gewoon niet.

een overtrokken reactie En daar lok jij weer van alles mee uit

Je probleem is niet je stoornis maar dat je een tokkie bent
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_149379802
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:47 schreef Gewas het volgende:

[..]

Wees blij dat men niet aan je kunt zien dat je schizofrenie hebt. Je zou hen namelijk een slechte naam bezorgen. Zelfs jouw versie van het verhaal geeft mij een idee dat je een aso bent.
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
pi_149379824
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:17 schreef Gewas het volgende:

[..]

Schizofrenen zijn vaker slachtoffer van geweld, is uitgebreid onderzocht. Kan zo even 1 2 3 geen link vinden.
dat wil nog niet zeggen dat het je overkomt en je er zelf geen rol in speelt
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_149380052
quote:
7s.gif Op donderdag 5 februari 2015 09:01 schreef Cue_ het volgende:

[..]

En dit noem jij normaal gedrag?
Waarom gelijk "godverdomme" erbij zeggen, dat is uiting van agressie, terwijl je geen idee hebt waarom die agente dat zei of of wat ze precies van je wou.
Als je dat vaker doet, snap ik wel waarom mensen agressief op je reageren.
Godverdomme is een hele onschuldige uitdrukking imo.

quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 09:16 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

een overtrokken reactie En daar lok jij weer van alles mee uit

Je probleem is niet je stoornis maar dat je een tokkie bent
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 09:21 schreef sweetlady-o het volgende:

[..]

Wees blij dat men niet aan je kunt zien dat je schizofrenie hebt. Je zou hen namelijk een slechte naam bezorgen. Zelfs jouw versie van het verhaal geeft mij een idee dat je een aso bent.
Tokkie, aso, het zal allemaal wel. Jullie kennen mij niet dus hou die aannames maar voor je.

En inderdaad, ik laat niet over me heen lopen.
  donderdag 5 februari 2015 @ 09:37:05 #70
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_149380143
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 09:32 schreef Gewas het volgende:
Denk dat je daar de enige in bent dan (of 1 van de weinige)

Het komt agressief over op een ander
pi_149380147
quote:

[..]

[..]

[..]

Tokkie, aso, het zal allemaal wel. Jullie kennen mij niet dus hou die aannames maar voor je.

open dan geen topic? Je beschrijft hier zelf je gedrag. De conclusie dat je zelf onderdeel bent van het probleem is geen vreemde

Ik heb ook een stoornis waar veel onbegrip voor is (Daarom noem ik hem nooit) maar dat is niet het probleem voor de maatschappij om mij heen. Ik heb heel hard gewerkt om te zorgen dat niemand iets aan mij merkt en ik lok hierdoor dus ook geen afwijkend gedrag uit. Ik zeg niet dat je jouw stoornis 100% kunt verbloemen maar het ontslaat je niet van de verantwoordelijkheid om een goeie poging te doen ipv het bij je omgeving te leggen en wat zelfreflectie te ontwikkelen
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_149380171
quote:

Nee ik ken je niet ik zie alleen wat je hier over jezelf schrijft en op basis daarvan kom je echt niet over als een aardig persoon. Ik hoop wel echt voor je dat je in real life heel anders bent. Ik wens je anders veel succes.
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
pi_149380308
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 09:38 schreef sweetlady-o het volgende:

[..]

Nee ik ken je niet ik zie alleen wat je hier over jezelf schrijft en op basis daarvan kom je echt niet over als een aardig persoon. Ik hoop wel echt voor je dat je in real life heel anders bent. Ik wens je anders veel succes.
Ik zit niet op dit forum om populair te worden.
pi_149380349
Ach ja zoals eerder gezegd zal de omgeving vast ook niet altijd adequaat reageren en kan die ook als een even groot probleem worden ervaren als de stoornis zelf. Dat is niet leuk voor jou en jullie. Maar godverdomme tegen een politieagent zeggen en dat niet zo erg vinden impliceert ook wel weer wat... Het kan toch zijn dat je niet in elke situatie even goed weet hoe je reageert? En dat mensen niet altijd kunnen zien als je verwart bent of dat niet door hebben.

Het kan best zo zijn dat je onevenredig veel negatieve reacties krijgt terwijl die eigenlijk niet terecht zijn hoor. Maar een deel ervan zal je ook wel onbewust zelf initiëren ook al heb je het niet door. Althans als je godverdomme tegen een agent zeggen onschuldig vindt dan denk ik dat
pi_149380384
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 09:37 schreef rhubarbje het volgende:

Ik heb ook een stoornis waar veel onbegrip voor is (Daarom noem ik hem nooit) maar dat is niet het probleem voor de maatschappij om mij heen. Ik heb heel hard gewerkt om te zorgen dat niemand iets aan mij merkt en ik lok hierdoor dus ook geen afwijkend gedrag uit. Ik zeg niet dat je jouw stoornis 100% kunt verbloemen maar het ontslaat je niet van de verantwoordelijkheid om een goeie poging te doen ipv het bij je omgeving te leggen en wat zelfreflectie te ontwikkelen
Dit vind ik vreemd. Jij vindt dat het mensen hun plicht is om een eventuele aandoening zo goed mogelijk te verbergen? :? Geldt dat enkel voor psychische aandoeningen of ook voor lichamelijke?

Dit even afgezien van de vraag of het gedrag van TS bijdraagt aan een prettiger leven voor hemzelf (I think not).
pi_149380427
Probleem is dat als ik last heb van ernstige paranoia en ik ben op straat, dan kan ik vreselijk giftig worden. En als ik dan iemand tegenkom die mij plotseling begint uit te schelden weet je wel hoe dat gaat. Terwijl ik verder een enorm rustig mens ben.
  donderdag 5 februari 2015 @ 09:53:11 #77
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_149380505
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 09:48 schreef Gewas het volgende:
die mij plotseling begint uit te schelden
Ik heb nog nooit gehad dat als ik op straat loop mensen uit het niets ineens beginnen te schelden. En heb daar in mijn omgeving ook nooit iemand over gehoord. Zie ook niet in waarom iemand dat zou doen.

Dus of je loopt in rare wijken en je kijkt mensen te lang aan ofzo. Of je doet toch echt iets wat je niet doorhebt waardoor je het uitlokt
pi_149380642
quote:
7s.gif Op donderdag 5 februari 2015 09:53 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit gehad dat als ik op straat loop mensen uit het niets ineens beginnen te schelden. En heb daar in mijn omgeving ook nooit iemand over gehoord. Zie ook niet in waarom iemand dat zou doen.

Dus of je loopt in rare wijken en je kijkt mensen te lang aan ofzo. Of je doet toch echt iets wat je niet doorhebt waardoor je het uitlokt
Mensen zeggen vaak dat ik een paranoide/boze blik in de ogen heb (terwijl ik dan gewoon vrolijk ben _O- ) .

Moet zeggen dat ik afgelopen tijd geen last meer heb gehad dat mensen mij uitschelden maar vroeger (toen ik 16 was) was het bijna wekelijks. Meestal met allochtonen en het is weleens uitgelopen op geweld.
pi_149380645
Op FOK ben je al snel een tokkie of aso, dus echt waarde hebben die woorden hier niet.

Daarnaast hebben veel mensen met dergelijke klachten doorgaans een stuk meer stress, mede gerelateerd aan hun plekje op de ladder zogezegd, waardoor de reacties soms wat feller kunnen zijn.

Ontslaat hem niet van zn verantwoordelijkheid en noodzaak te reflecteren natuurlijk, maar iemand een tokkie of aso noemen helpt echt geen reet hoor.
pi_149380811
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 09:59 schreef Gewas het volgende:

[..]

Mensen zeggen vaak dat ik een paranoide/boze blik in de ogen heb (terwijl ik dan gewoon vrolijk ben _O- ) .

Moet zeggen dat ik afgelopen tijd geen last meer heb gehad dat mensen mij uitschelden maar vroeger (toen ik 16 was) was het bijna wekelijks. Meestal met allochtonen en het is weleens uitgelopen op geweld.
Ik herken wat je zegt een beetje. Vooral van vrouwen krijg ik vaak de opmerking dat mn ogen vuur spugen of dat ik een gemene rotkop heb. Dat kan op zich zowel in positieve als negatieve zin beleefd worden, maar zonder verdere context of na een ruzie (met derden of met hen) wordt het toch gezien als iets engs of gevaarlijks. Als ze me kennen weten ze dat ik aan de andere kant ook heel zacht ben en dan is het niet zo'n probleem.

Maar het lokt idd reacties uit, en daar komt dan weer gedonder van zonder dat je echt begrijpt waarom.

Vechten op straat was hier ooit ook eerder regel dan uitzondering :') Gelukkig vind ik mezelf daar nu echt te oud voor. Maarja, die ander he? :P
pi_149380847
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 09:46 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dit vind ik vreemd. Jij vindt dat het mensen hun plicht is om een eventuele aandoening zo goed mogelijk te verbergen? :? Geldt dat enkel voor psychische aandoeningen of ook voor lichamelijke?

Dit even afgezien van de vraag of het gedrag van TS bijdraagt aan een prettiger leven voor hemzelf (I think not).
verbergen is misschien niet het juiste woord. Meer niet vreemden daarmee belasten. Dus geen gedrag vertonen op straat (bij mensen die niet kunnen ruiken dat er wat 'anders' aan je is) dat asociaal, agressief, negatief of op een andere manier vervelend is

stel ik heb last van woedeprobleempjes, dan maakt het dat niet oké om tegen een caissière te flippen als de tomatensoep op is. Of godverdomme te roepen naar een agent
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_149380994
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 10:08 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

verbergen is misschien niet het juiste woord. Meer niet vreemden daarmee belasten. Dus geen gedrag vertonen op straat (bij mensen die niet kunnen ruiken dat er wat 'anders' aan je is) dat asociaal, agressief, negatief of op een andere manier vervelend is

stel ik heb last van woedeprobleempjes, dan maakt het dat niet oké om tegen een caissière te flippen als de tomatensoep op is. Of godverdomme te roepen naar een agent
Niet okee, maar daarom niet altijd minder begrijpelijk. Sorry leren zeggen kan handig zijn, en inzien dat je fout zit net zo goed.

Maar er zijn momenten waarop ik dat ook anders ervaar. En dat is niet altijd in de hand te houden.

Maar snap wel wat je zegt, Gewas lijkt zich meer te verdedigen dan te realiseren dat ie in sommige gevallen fout zit.
pi_149381129
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 10:14 schreef Jibberism_ het volgende:

[..]

Niet okee, maar daarom niet altijd minder begrijpelijk. Sorry leren zeggen kan handig zijn, en inzien dat je fout zit net zo goed.

Maar er zijn momenten waarop ik dat ook anders ervaar. En dat is niet altijd in de hand te houden.

Maar snap wel wat je zegt, Gewas lijkt zich meer te verdedigen dan te realiseren dat ie in sommige gevallen fout zit.
ja precies. Natuurlijk zul je nooit helemaal zijn zoals anderen, maar dat maakt het nog niet het probleem/de verantwoordelijkheid van anderen

Ik lees veel 'ja maar zij' terwijl ik dat in de voorbeelden niet terug lees
TS beschrijft asociaal gedrag (sorry maar hoe je het ook verpakt, mensen uitschelden is asociaal in mijn boekje), overmatig drankgebruik, geen besef van zichzelf, etc
Maar het ligt aan de maatschappij... geen wonder dat je dan vooral onbegrip tegen komt

Door mensen als TS ga ik niet open zijn over wat er met mij is terwijl het veel bevordelijker voor de acceptatie van stoornissen zou zijn als ik uit de kast zou komen ipv TS
ik ken nog veel meer gewoon/hoog functionterende mensen met een stoornis die om deze reden hun mond houden. Ik wil niet beoordeeld worden op het gedrag van mensen die maar wat aanklooien

Maar in mijn ervaring is het ook gewoon een verschil in niveau/intelligentie en niet uitsluitend de stoornis
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_149381440
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 10:20 schreef rhubarbje het volgende:

[..]
Maar in mijn ervaring is het ook gewoon een verschil in niveau/intelligentie en niet uitsluitend de stoornis
Dat is wel duidelijk ja. :')
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_149381532
quote:

[..]

ja precies. Natuurlijk zul je nooit helemaal zijn zoals anderen, maar dat maakt het nog niet het probleem/de verantwoordelijkheid van anderen

TS beschrijft asociaal gedrag (sorry maar hoe je het ook verpakt, mensen uitschelden is asociaal in mijn boekje), overmatig drankgebruik, geen besef van zichzelf, etc
Maar het ligt aan de maatschappij... geen wonder dat je dan vooral onbegrip tegen komt

Door mensen als TS ga ik niet open zijn over wat er met mij is terwijl het veel bevordelijker voor de acceptatie van stoornissen zou zijn als ik uit de kast zou komen ipv TS
ik ken nog veel meer gewoon/hoog functionterende mensen met een stoornis die om deze reden hun mond houden. Ik wil niet beoordeeld worden op het gedrag van mensen die maar wat aanklooien

Wat loop je nou door te drammen met je gezeik over mij.
pi_149381546
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 10:32 schreef Demon_from_heaven het volgende:

[..]

Dat is wel duidelijk ja. :')
Idd :')
pi_149381554
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 10:37 schreef Gewas het volgende:

[..]

case in point :D
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_149381575
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 10:37 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

case in point :D
Ik ben niet bekend met deze Engelse term.
  donderdag 5 februari 2015 @ 10:41:05 #89
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_149381649
quote:

[..]

Ja, net zoiets als "goedendag!" of "gezellig, he?" eigenlijk.

8)7
pi_149381680
quote:

[..]

Idd :')
Hey Gewas, ik ken nog wel een voorganger die wel een handoplegging wil doen, ben je spontaan weer genezen. Misschien ook wat voor rhubarbje, die kan wel wat van haar kortzichtigheid laten genezen.

Ohja, en de volgende keer dat ik een psychose heb ga ik gewoon normaal doen, net als de rest, want dat kan gewoon.
pi_149381820
quote:
12s.gif Op donderdag 5 februari 2015 10:42 schreef Demon_from_heaven het volgende:

[..]

Hey Gewas, ik ken nog wel een voorganger die wel een handoplegging wil doen, ben je spontaan weer genezen. Misschien ook wat voor rhubarbje, die kan wel wat van haar kortzichtigheid laten genezen.

Ohja, en de volgende keer dat ik een psychose heb ga ik gewoon normaal doen, net als de rest, want dat kan gewoon.
dat staat er niet (wederom bedankt voor het bewijzen van mijn punt)
natuurlijk is het anders als je midden in een psychose zit, maar dat zit je niet continue.
Er zijn genoeg hoog functionerende mensen met bijvoorbeeld schizofrenie (en die lopen niet at random agenten te schofferen)
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_149381834
quote:
12s.gif Op donderdag 5 februari 2015 10:42 schreef Demon_from_heaven het volgende:

[..]

_O-

Ik ben geen naar persoon ofzo, maar als je paranoide ben kan het soms voelen alsof je in het nauw gedreven wordt.

Nu ga ik offline want heb een drukke dag vandaag.
  donderdag 5 februari 2015 @ 10:58:52 #93
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_149382196
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 10:47 schreef Gewas het volgende:

[..]

Ik ben geen naar persoon ofzo
Ik zou je eigen posts eens teruglezen :{
pi_149382287
quote:

[..]

Ik denk, nee weet dat je je daar op verkijkt.

Jij bent jij en hebt jouw beleving. Dat je een stoornis hebt maakt jou niet de opmaat der stoornissen.

Een excuus om maar wat te doen is het niet, maar als iedereen met een dergelijke stoornis er zou komen met even de schouders eronder... dan was het simpelweg geen stoornis.

High functioning zegt overigens niet zoveel over hoe je prive met mensen omgaat op een zwak moment.

Ik kan niet voor hem spreken, maar weet van mezelf dat er momenten zijn waarop de hele wereld de vijand is, en wie geen vijand is is onzeker... Vertel jij mij maar hoe ik rekening moet houden met een wereld die ik alleen maar pijn wil zien lijden op zo'n moment, of hoe ik rustig moet blijven terwijl ik al m'n zeilen bijzet om m'n eigen perceptie op zo'n moment bij te sturen, tegen een allesverzengend gevoel in.

Denk je dat ik dan geholpen zou zijn met een reactie als de jouwe?

Geen verwijt op zich, maar je komt een ttikkeltje hautain over, ondanks dat ik je punt in de kern onderschrijf.
  donderdag 5 februari 2015 @ 11:02:45 #95
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_149382297
quote:
Je hebt het vast niet door, maar ook dit komt agressief over.
pi_149382407
quote:
2s.gif Op donderdag 5 februari 2015 10:58 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik zou je eigen posts eens teruglezen :{
Je kunt een prima persoon zijn ondanks dat je soms de fout in gaat.

Dat "de fout ingaan" toegeven kan moeilijk zijn voor iemand die al in gevecht is om een enigszins gezond ego overeind te houden tegen de achtergrond van zn problemen en al wat daar uit voortvloeit.

Maar het is wel belangrijk dat je naar jezelf leert kijken zoals je naar anderen kijkt. Want anders blijf je in gevecht.
pi_149382468
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 10:46 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

dat staat er niet (wederom bedankt voor het bewijzen van mijn punt)
natuurlijk is het anders als je midden in een psychose zit, maar dat zit je niet continue.
Er zijn genoeg hoog functionerende mensen met bijvoorbeeld schizofrenie (en die lopen niet at random agenten te schofferen)
Dat staat er toch niet, ben je nou niet goed bij je hoofd of kan je niet lezen? :P

Buiten een psychose om is het ook niet bepaald makkelijk, maar met je lekker Nederlandse "Doe maar gewoon" bagatalliseer je de problemen van mensen wel heel ernstig. Dat vind ik zeer zeker verwijtbaar en wat dat betreft gaat het flink de verkeerde kant op met dit land.
Minister Schippers van Volksgezondheid zei in 2011 nog "Psychische ziekten zijn geen echte ziekten". Met zo'n instelling gaat dit land naar de knoppen en dat is treurig.
pi_149382522
quote:

[..]

Doe nou niet steeds zo bijdehand :) De agressie komt naar mijn mening voort uit 'n soort van zelfverdedigingsmechanisme, dat bouwen zulke gasten op omdat er door onwetendheid over wordt gelult, gelachen, zo van laat die vreemde vogel maar links liggen...heb ik altijd schijt aan gehad btw...zouden meer mensen moeten doen. :Y

Ze zijn vaak intelligent, aardige en oprechte gasten! :) Wat ik er na al die jaren uit kan halen is dat 'n prikkel d.m.v 'n joint/alcohol hem niet goed doet, wat hij wel mist maar beseft dat het niet goed valt, dan bv op straat onrustig wordt, denkt dat ze over hem lullen etc wat de trigger veroorzaakt voor iets wat hij klaarblijkelijk niet meer trekt....dat moet gewoon 'n kutgevoel zijn, laten we wel wezen.

'n Beetje begrip voor zulke mensen is wel op z'n plaats. Hier zien mensen dat ook bij die kerel, en dan krijg je weer oprechte hoi's als je begrijpt wat ik bedoel. Hij heeft wel structuur nodig, en ik geloof ook als hij zegt te moeten werken, wat hij heus wel zou kunnen (denk ik persoonlijk) alleen (ook door) de mensen erom heen, er zal 'n soort van onrust heersen, achter z'n rug om wat mensen gewoon veel doen, en dan barst de bom eens zogezegd. Niet iedereen kan zich inhouden bij achterbaks gedoe op de werkvloer, daar hoef je touwens niet schizofreen voor te zijn hoor, gewoon 'n echte FOK!ker. :Y)

Tsja people, tis te makkelijk om hier zo simpel over te redeneren. :{
pi_149383960
Tsjah, als jij agressief gaat lopen doen is het natuurlijk niet zo gek dat mensen geen compassie met je hebben.
pi_149384703
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 12:02 schreef Schrijfblok het volgende:
Tsjah, als jij agressief gaat lopen doen is het natuurlijk niet zo gek dat mensen geen compassie met je hebben.
En als een autist een keer niet al te sociaal weet te reageren of iemand met een verstandelijke beperking iets abnormaals doet?
  donderdag 5 februari 2015 @ 12:45:57 #101
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_149385060
Daar is er nu een campagne tegen:

www.goedgek.com

Anti-stigma tegen psychose en schizofrenie.
pi_149385079
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 12:30 schreef Demon_from_heaven het volgende:

[..]

En als een autist een keer niet al te sociaal weet te reageren of iemand met een verstandelijke beperking iets abnormaals doet?
Ligt er aan hoever het gaat. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat zo'n conflict waar TS het over heeft uit het niets komt.
pi_149385174
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:06 schreef Gewas het volgende:
Ik heb een keer gehad dat ik met mijn fiets in de stad was. Ik zat op mijn bagagedrager te steppen en ik wist dat als ik ging lopen, dat ik me verschrikkelijk slecht zou gaan voelen. Komt er opeens een agente voorbij gelopen die zei dat ik van mijn fiets af moest. Dus ik zeg tegen die vrouw 'ik ben toch godverdomme niet aan het fietsen'. Gelukkig geen boete gehad maar ben toen wel snel naar huis gegaan (en paranoide als de motherfucker).
:') echt wat ben je dom

[ Bericht % gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2015 23:36:34 ]
pi_149385180
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 12:45 schreef KingKloon het volgende:
Daar is er nu een campagne tegen:

www.goedgek.com

Anti-stigma tegen psychose en schizofrenie.
Volgende campagne is zeker dat borderliners geen aandachtshoeren zijn en eigenlijk heel gezellig + een verrijking voor ieders leven. :')
  donderdag 5 februari 2015 @ 13:00:31 #105
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_149385392
Een Auti-pas,ik heb nog nooit zulke onzin gehoord :')

Ik snap dat schizofrenie heel erg moeilijk kan zijn, maar Autisme is ook geen pretje. Nooit begrijpen wat de sociale context is, fout reageren, overal uitgekotst worden. Leuk joh die Auti-pas :')

Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat ik ergens beter behandeld werd omdat ik Autisme heb. Eerder krijg ik de reactie ''oh daarom ben je zo raar'' en steken mensen daarna geen moeite meer in hun contact met mij waardoor ik zeer weinig mensen om me heen heb die ik vrienden kan noemen.

Wil je nu nog een Auti-pas?
pi_149385497
Waarom gaan autisten niet gewoon met autisten om?
pi_149385541
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 12:46 schreef Schrijfblok het volgende:

[..]

Ligt er aan hoever het gaat. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat zo'n conflict waar TS het over heeft uit het niets komt.
Die problemen op straat die TS ervaart herken ik ook wel, al heb ik die al een tijd niet meer. Ik verwacht zelf ook niet dat als ik iets raars doe op straat dat mensen dat snappen, dat maakt me ook niets uit. Wat me tegenvalt is dat mensen waar ik wel gewoon mee spreek er vaak ook niets van snappen en zoiets hebben van "doe toch gewoon en stel je niet zo aan". Ze kunnen zich er geen enkele voorstelling bij maken dat je continu wordt geconfronteerd met gedachten, gevoelens, hallucinaties; die je zelf niet kan plaatsen.
Ik heb periodes gehad waarin ik, vooral in publieke plaatsen, mensen echt ongelovelijke enge gezichten op zag zetten. Mensen die schreeuwde, heel hard lachte, boos keken, en altijd maar weer naar mij. En dan moet je je daarna maar weer gaan beseffen dat dat niet echt was.

Momenteel is voor mij mijn problematiek goed draagbaar, maar mijn stressfactor is ook laag. Toch is het voor mij ook bijna onmogelijk een intensief gesprek langer dan een kwartier vol te houden; daarna kan je tegen me vertellen wat je wil, maar ik begrijp het toch niet meer. Dan schetter ik er 100x "wat zeg je?" uit, maar begrijpen of het überhaupt verstaan doe ik niet meer.
Ook had ik laatst nog dat ik dacht terwijl ik bij een vriend was dat ik een halfuur daarvoor ruzie met hem had gehad, dus ik wilde mijn excuses aanbieden, maar wat ik dacht wat er was gebeurd, was dus helemaal niet zo.

En dan verwachten mensen nog dat je normaal een 9-5 job neemt en maar even "normaal doet" en je niet zo aanstelt. Dat maakt het niet bepaald makkelijker.

Ik heb het er maar gewoon niet meer over met mensen.
  donderdag 5 februari 2015 @ 13:06:38 #108
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_149385551
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:04 schreef Schrijfblok het volgende:
Omdat Autisme nogal wat verschillende vormen kent, en je dus ook niet per defitie weet of een andere Autist je wel begrijpt ;)
pi_149385574
quote:
Omdat ze elkaar niet snappen? _O-
pi_149385588
Je weet het wel goed en duidelijk te verwoorden demonfromheaven
pi_149385600
quote:
14s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:06 schreef Windigo het volgende:

[..]

Omdat Autisme nogal wat verschillende vormen kent, en je dus ook niet per defitie weet of een andere Autist je wel begrijpt ;)
Dus als autist begrijp je niemand, maar ondertussen wil je wel zelf begrepen worden?
pi_149385624
quote:
Ik ken er redelijk wat die dat doen. Er is hier een begeleidwonen project met zo'n 60 woningen waar alleen maar autisten wonen. Daar kom ik nogweleens en er komen ook heel veel mensen van buitenaf die daar met mensen omgaan die zelf ook autisme hebben.
pi_149385641
Vind het een rare vraag schrijfblok. Maar sowieso wordt de mate van autisme ook bepaald door de omgeving waarin je opgroeit. Mengen met normalere mensen is alleen maar goed voor die mensen. Verder zijn het ook niet kwaadaardige mensen dus ik zie niet in waarom je ze bij elkaar zou willen stoppen. Soms zijn ze irritant maar ja.
  donderdag 5 februari 2015 @ 13:10:24 #114
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_149385649
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:08 schreef Schrijfblok het volgende:

[..]

Dus als autist begrijp je niemand, maar ondertussen wil je wel zelf begrepen worden?
Er staat ''je weet niet per definitie of een andere Autist je wel begrijpt'' ; wat jij daar vervolgens op concludeert raakt kant nog wal.
  donderdag 5 februari 2015 @ 13:11:27 #115
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_149385675
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:06 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Wat me tegenvalt is dat mensen waar ik wel gewoon mee spreek er vaak ook niets van snappen en zoiets hebben van "doe toch gewoon en stel je niet zo aan".
Denk dat je dat echt los van elkaar moet zien. Snappen wat je meemaakt is denk ik haast niet mogelijk, omdat een 'normaal' mens geen idee heeft wat je doormaakt, hoe het is.

Als ze vinden dat je je niet moet aanstellen, dan is het of dat ze je gewoon niet geloven dat het zo ernstig is of dat het bij hen ook af en toe een ergernis optreed doordat bv dus de gesprekken niet langer kunnen duren dan een kwartier enzo.
Toch van beide kanten acceptatie nodig.
pi_149385894
quote:
7s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:11 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Denk dat je dat echt los van elkaar moet zien. Snappen wat je meemaakt is denk ik haast niet mogelijk, omdat een 'normaal' mens geen idee heeft wat je doormaakt, hoe het is.

Als ze vinden dat je je niet moet aanstellen, dan is het of dat ze je gewoon niet geloven dat het zo ernstig is of dat het bij hen ook af en toe een ergernis optreed doordat bv dus de gesprekken niet langer kunnen duren dan een kwartier enzo.
Toch van beide kanten acceptatie nodig.
Nou, ik heb zelfs een P.O (psychiater in opleiding) meegemaakt die zei dat het niet echt was en volgens onze minister van volksgezondheid heb ik ook geen echte ziekte. Als ik dat soort dingen hoor kan ik echt flippen. Bij die P.O. (toen zat ik in opname) kwam uiteindelijk zelfs de politie aanzetten.
Dat is dan wel een wat extremere situatie, maar dat ik flip heb ik wel vaker last van, al heb ik daar met veel moeite wel wat grip op. Alleen wil men mij eigenlijk geen kalmeringsmiddelen geven en dan toch klagen dat drank/wiet slecht voor me is terwijl ik verder niets krijg om ook maar wat grip mee te houden, ik moet het allemaal zelf doen en dat is al moeilijk genoeg als ik volgens mijn eigen regels en richtlijnen leef. Als andere me dan ook nog komen vertellen dat ik maar even normaal moet doen heb ik soms bepaalde uitingen die mensen als .... bedreigend over kunnen vinden komen, terwijl het enkel mijn laatste verdediging is voor hun en mijn veiligheid om maar even te uiten dat ik op het punt sta mijn zelfcontrole compleet te verliezen en grenzen over te gaan die ik zelf ook niet wil.
Dat snappen een paar vrienden die dichtbij me staan wel gelukkig, maar mijn vader vraagd me nog bijna elke dag waarom ik zo boos kijk/klink terwijl ik dan gewoon vrolijk ben.

En ik begin een beetje te ratelen geloof ik.
pi_149385923
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:10 schreef jodelahity het volgende:
Vind het een rare vraag schrijfblok. Maar sowieso wordt de mate van autisme ook bepaald door de omgeving waarin je opgroeit. Mengen met normalere mensen is alleen maar goed voor die mensen. Verder zijn het ook niet kwaadaardige mensen dus ik zie niet in waarom je ze bij elkaar zou willen stoppen. Soms zijn ze irritant maar ja.
Niet perse om ze samen te stoppen, helemaal niet. Maar ik kan mij voorstellen dat je als autist zijnde naar andere autisten toe trekt. Iedereen zoekt herkenning van zichzelf in zijn vrienden toch?
  donderdag 5 februari 2015 @ 13:23:28 #118
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_149385969
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:20 schreef Demon_from_heaven het volgende:

[..]

Nou, ik heb zelfs een P.O (psychiater in opleiding) meegemaakt die zei dat het niet echt was en volgens onze minister van volksgezondheid heb ik ook geen echte ziekte. Als ik dat soort dingen hoor kan ik echt flippen. Bij die P.O. (toen zat ik in opname) kwam uiteindelijk zelfs de politie aanzetten.
Dat is dan wel een wat extremere situatie, maar dat ik flip heb ik wel vaker last van, al heb ik daar met veel moeite wel wat grip op. Alleen wil men mij eigenlijk geen kalmeringsmiddelen geven en dan toch klagen dat drank/wiet slecht voor me is terwijl ik verder niets krijg om ook maar wat grip mee te houden, ik moet het allemaal zelf doen en dat is al moeilijk genoeg als ik volgens mijn eigen regels en richtlijnen leef. Als andere me dan ook nog komen vertellen dat ik maar even normaal moet doen heb ik soms bepaalde uitingen die mensen als .... bedreigend over kunnen vinden komen, terwijl het enkel mijn laatste verdediging is voor hun en mijn veiligheid om maar even te uiten dat ik op het punt sta mijn zelfcontrole compleet te verliezen en grenzen over te gaan die ik zelf ook niet wil.
Dat snappen een paar vrienden die dichtbij me staan wel gelukkig, maar mijn vader vraagd me nog bijna elke dag waarom ik zo boos kijk/klink terwijl ik dan gewoon vrolijk ben.

En ik begin een beetje te ratelen geloof ik.
Ik snap dat het niet leuk is om te horen dat je je maar aanstelt, maar is het dan ook onderdeel van de ziekte dat je zo agressief in elkaar steekt?
Want als iemand mij enorm tergt, voordat ik denk "ik ga hem op z'n bek rammen" moet er echt heeeeeeel veel gebeuren.

En het klinkt in de verhalen hier alsof het niet uitmaakt welke persoon iets zegt, maar dat er evt al snel gelijk agressie is.

Zoals je zelf benoemt dat "flippen" is dat onderdeel van de ziekte, of is dat iets wat je eigenlijk ook daarbuiten kan aanpakken? WAnt dat je psychoses hebt, betekent niet dat je daarbuiten agressief hoeft te handelen naar anderen als ze je niet geloven (bv)
pi_149386077
quote:
7s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:23 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Ik snap dat het niet leuk is om te horen dat je je maar aanstelt, maar is het dan ook onderdeel van de ziekte dat je zo agressief in elkaar steekt?
Want als iemand mij enorm tergt, voordat ik denk "ik ga hem op z'n bek rammen" moet er echt heeeeeeel veel gebeuren.

En het klinkt in de verhalen hier alsof het niet uitmaakt welke persoon iets zegt, maar dat er evt al snel gelijk agressie is.

Zoals je zelf benoemt dat "flippen" is dat onderdeel van de ziekte, of is dat iets wat je eigenlijk ook daarbuiten kan aanpakken? WAnt dat je psychoses hebt, betekent niet dat je daarbuiten agressief hoeft te handelen naar anderen als ze je niet geloven (bv)
Ik ben buiten die psychoses eigenlijk een soort van "lichtelijk psychotisch", zo moet je het dan maar zien. Ik had tijdens mijn eerste psychose eigenlijk helemaal geen agressie, juist heel veel angst. Het is in mijn geval een persoonlijkheidsstoornis en nou, het woord zegt het wel, het is dus onderdeel van mijn persoonlijkheid (geworden).
  donderdag 5 februari 2015 @ 13:29:27 #120
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_149386109
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:27 schreef Demon_from_heaven het volgende:

Ik ben buiten die psychoses eigenlijk een soort van "lichtelijk psychotisch", zo moet je het dan maar zien. Ik had tijdens mijn eerste psychose eigenlijk helemaal geen agressie, juist heel veel angst. Het is in mijn geval een persoonlijkheidsstoornis en nou, het woord zegt het wel, het is dus onderdeel van mijn persoonlijkheid (geworden).
Maar onderdeel van je persoon betekent niet dat je er niets aan zou kunnen doen, dan komt het eerder over als soort verslaving. Je kan er vanaf komen maar je moet er wel wat voor doen.

Niet dat het dus onderdeel is van je echte zijn / je genen en je er dus niet aan kan doen (heb het over die agressie / houding, niet over schizofreen zijn ansich)
pi_149386163
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:21 schreef Schrijfblok het volgende:

[..]

Niet perse om ze samen te stoppen, helemaal niet. Maar ik kan mij voorstellen dat je als autist zijnde naar andere autisten toe trekt. Iedereen zoekt herkenning van zichzelf in zijn vrienden toch?
dat is zo
pi_149386234
quote:
7s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:29 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Maar onderdeel van je persoon betekent niet dat je er niets aan zou kunnen doen, dan komt het eerder over als soort verslaving. Je kan er vanaf komen maar je moet er wel wat voor doen.

Niet dat het dus onderdeel is van je echte zijn / je genen en je er dus niet aan kan doen (heb het over die agressie / houding, niet over schizofreen zijn ansich)
Snap je ook dat mensen agressief worden omdat ze dit over elk probleempje moeten aanhoren? Dat ze moeten veranderen? Dat het altijd aan hen ligt?
  donderdag 5 februari 2015 @ 13:35:28 #123
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_149386264
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:34 schreef Jibberism_ het volgende:

Snap je ook dat mensen agressief worden omdat ze dit over elk probleempje moeten aanhoren? Dat ze moeten veranderen? Dat het altijd aan hen ligt?
Ik snap agressie ansich niet heel erg. Boosheid enzo wel, agressie niet echt
pi_149386326
quote:
7s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:35 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Ik snap agressie ansich niet heel erg. Boosheid enzo wel, agressie niet echt
Dat kan. Maar dan lijk je me wel de laatste die er een oordeel over kan vormen, niet lullig bedoeld.
pi_149386335
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 11:06 schreef Jibberism_ het volgende:

[..]

Je kunt een prima persoon zijn ondanks dat je soms de fout in gaat.
Sorry hoor maar Gewas doet het iets vaker dan "soms". In dit topic zijn de helft van zijn posts agressief getint. Een persoon die zo in het echt is zou ik echt niet als een vriendelijk persoon zien, ik krijg van zijn posts hier op internet al agressieve neigingen dus vind ik het niet zo gek dat mensen in het echt agressief op hem reageren. Dat komt niet door zijn stoornis maar doordat hij gewoon flink asociaal is. En als je niet in kan zien dat zijn posts geen normale reacties zijn dan heb je echt een bord voor je kop net zoals Gewas zelf heeft.
pi_149386430
quote:
7s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:29 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Ik doe er zelf heel veel aan om dat te voorkomen, maar als ik dan een keer niet goed luister, een gesprek vermijd of niet kom opdagen voor een sociaal event ben ik weer anti-sociaal en moet ik dat weer aanhoren. Ik mag het probleem van mijn omgeving niet oplossen, het probleem moet ophouden te bestaan en dat kan gewoon niet.
Ik ben al continu met ademhalingsoefeningen, meditatie, zelf-hersenspoeling e.d. bezig. Het leven is echt fantastisch, ik hou enorm van mensen en ik ben super blij; dat vertel ik mezelf dan maar elke 10 minuten.
  donderdag 5 februari 2015 @ 13:40:16 #127
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_149386431
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:37 schreef Jibberism_ het volgende:

Dat kan. Maar dan lijk je me wel de laatste die er een oordeel over kan vormen, niet lullig bedoeld.
Het is ook meer bedoeld als vraag.

Daarbij, waarom mag ik nog oordelen over agressie in het algemeen. Ik vind dat je eigenlijk nooit agressie moet gebruiken om je punt duidelijk te maken, fysiek of enkel met woorden.

Ik vraag mij enkel af of de agressie onderdeel is van het ziektebeeld of dat het een gevolg is van de ziekte/stoornis (weet niet waar het onder valt)
pi_149386525
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:37 schreef Magraw het volgende:

[..]

Sorry hoor maar Gewas doet het iets vaker dan "soms". In dit topic zijn de helft van zijn posts agressief getint. Een persoon die zo in het echt is zou ik echt niet als een vriendelijk persoon zien, ik krijg van zijn posts hier op internet al agressieve neigingen dus vind ik het niet zo gek dat mensen in het echt agressief op hem reageren. Dat komt niet door zijn stoornis maar doordat hij gewoon flink asociaal is. En als je niet in kan zien dat zijn posts geen normale reacties zijn dan heb je echt een bord voor je kop net zoals Gewas zelf heeft.
En wie ben jij exact dat jij wel even vaststelt dat het niets met zijn stoornis te maken heeft? :')

Je lult maar wat uit je nek vent, sorry.

Ja ik zie dat ook. Vind ook dat ie wat reflecterend vermogen mist. Maar ik begrijp ook hoe lastig dat kan zijn. Was er ook nooit een ster in.

Wat je moet begrijpen is dat hij dingen anders ervaart. Al jaren. En dat vormt hem mede.

Alsof ie compleet uit zn dak staat te gaan hier :') En dan jouw reactie, alsof dat een toonbeeld van gepaste woede is ofzo, en niet alleen naar hem maar nog maar mij toe ook.

Ga effe fietsen gast, echt.
pi_149386531
quote:
7s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:40 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Daarbij, waarom mag ik nog oordelen over agressie in het algemeen. Ik vind dat je eigenlijk nooit agressie moet gebruiken om je punt duidelijk te maken, fysiek of enkel met woorden.

Ik vraag mij enkel af of de agressie onderdeel is van het ziektebeeld of dat het een gevolg is van de ziekte.
Ik heb zelf meerdere malen de afdelingen mogen zien en het is een veelvoorkomend symptoom. Wat niet wil zeggen dat iedereen het zo ervaart, maar er zijn er zeker een hoop. Stemmingswisselingen zijn nou eenmaal niet iets waar je vat op hebt, dat gebeurd vaak willekeurig en soms ook met enige aanleiding.
pi_149386660
quote:
7s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:40 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Ik vraag mij enkel af of de agressie onderdeel is van het ziektebeeld of dat het een gevolg is van de ziekte/stoornis (weet niet waar het onder valt)
Okee, ik begreep de reactie ook al niet helemaal, dit is wat duidelijker.

Die agressie is geen overwogen keuze :)

Veel stoornissen ontregelen de emoties. Dus veel stoornissen geven verhoogde kans op agressie, maar karakter speelt ook een rol en behandeling kan helpen.

Maar behandelingen zijn geen wondermiddel. Het is hard werken, vallen en opstaan en er kunnen jaren en jaren overheen gaan, naast alle reeds bestaande ellende die het hoofd geboden moet worden. En je kunt ook volstrekt verkeerde behandelingen of behandelaars voor je neus krijgen.

Ga er maar aanstaan, je onderwijl afvragend wat waar is en wat niet, wat jouw fout is en wat niet, etc.
pi_149386955
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:42 schreef Jibberism_ het volgende:

[..]

En wie ben jij exact dat jij wel even vaststelt dat het niets met zijn stoornis te maken heeft? :')

Je lult maar wat uit je nek vent, sorry.

Ja ik zie dat ook. Vind ook dat ie wat reflecterend vermogen mist. Maar ik begrijp ook hoe lastig dat kan zijn. Was er ook nooit een ster in.

Wat je moet begrijpen is dat hij dingen anders ervaart. Al jaren. En dat vormt hem mede.

Alsof ie compleet uit zn dak staat te gaan hier :') En dan jouw reactie, alsof dat een toonbeeld van gepaste woede is ofzo, en niet alleen naar hem maar nog maar mij toe ook.

Ga effe fietsen gast, echt.
Fair enough, mijn reactie is ook niet helemaal tiptop.

Maar ik vind wel dat die bijna "compleet uit zn dak staat te gaan hier" ja. Aangezien ik aanneem dat hij dit topic maakt op een moment dat hij in een normale toestand is, en als deze reactie's zijn normale manier van omgang vind ik dat best wel verontrustend. Kijk als hij zo reageert terwijl hij aan het flippen is om het zo maar te zeggen kan ik er wat van begrijpen en dan snap ik dat het ook met schizofrenie te maken heeft. Maar hij maakt toch rustig een topic aan om erover te praten en is lijkt mij dan in een "normale" bui en dan vindt ik zijn reacties echt veels te heftig.

Kijk dat hij een politieagente uitscheldt (godverdomme) terwijl hij in een slechte bui is dat kan ik begrijpen, erg onbeleefd maar oke dat kan ik bevatten. Maar wanneer iemand in dit topic iets zegt over zijn houding dat hij iets meer zelfreflectie moet toepassen dan gelijk reageren met "stop met zanniken en drammen over mij" ofzoiets was het vindt ik echt ongepast terwijl hij nu naar mijn idee in een normale bui verkeerd. Dan zou je ondanks schizofrenie daar toch normaal op moeten kunnen reageren. Leuk is het niet maar ff op een rustige manier antwoorden kan toch.
pi_149387050
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:57 schreef Magraw het volgende:

[..]

Maar ik vind wel dat die bijna "compleet uit zn dak staat te gaan hier" ja. Aangezien ik aanneem dat hij dit topic maakt op een moment dat hij in een normale toestand is, en als deze reactie's zijn normale manier van omgang vind ik dat best wel verontrustend. Kijk als hij zo reageert terwijl hij aan het flippen is om het zo maar te zeggen kan ik er wat van begrijpen en dan snap ik dat het ook met schizofrenie te maken heeft. Maar hij maakt toch rustig een topic aan om erover te praten en is lijkt mij dan in een "normale" bui en dan vindt ik zijn reacties echt veels te heftig.

Kijk dat hij een politieagente uitscheldt (godverdomme) terwijl hij in een slechte bui is dat kan ik begrijpen, erg onbeleefd maar oke dat kan ik bevatten. Maar wanneer iemand in dit topic iets zegt over zijn houding dat hij iets meer zelfreflectie moet toepassen dan gelijk reageren met "stop met zanniken en drammen over mij" ofzoiets was het vindt ik echt ongepast terwijl hij nu naar mijn idee in een normale bui verkeerd. Dan zou je ondanks schizofrenie daar toch normaal op moeten kunnen reageren. Leuk is het niet maar ff op een rustige manier antwoorden kan toch.
Weer een stereotype FOK!er gespot, jij moet een grote pik hebben als men er zo makkelijk op kan trappen. Ben je nog niet eerder op FOK! geweest?

"Godverdomme" is trouwens geen schelden, dat is vloeken. "Paardenlul", "Klootzak", "Teringlijer" dat is schelden.
pi_149387221
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 14:00 schreef Demon_from_heaven het volgende:

[..]

Weer een stereotype FOK!er gespot, jij moet een grote pik hebben als men er zo makkelijk op kan trappen. Ben je nog niet eerder op FOK! geweest?

"Godverdomme" is trouwens geen schelden, dat is vloeken. "Paardenlul", "Klootzak", "Teringlijer" dat is schelden.
Nee dat heb ik niet. Het is toch logisch dat wanneer men een topic maakt over schizofrenie of wat dan ook dat je reactie's krijgt die niet zullen aansluiten bij jouw mening? Als je dus meningen over een onderwerp vraagt moet je bereidt zijn om te accepteren dat sommige mensen er anders over denken. Hier moet je dan naar mijn mening in een beschaafde manier over kunnen praten inplaats van agressieve reacties.

Bedankt voor de irrelevante informatie over het verschil tussen vloeken en schelden.

EDIT: Overgens ben je zelf een stereotype fokker gezien het feit dat wanneer ik een vrij normale post doe met mijn kijk op het onderwerp jij reageert over hoe ik als persoon wel niet zou moeten zijn in plaats van reageren op de inhoudt omdat je waarschijnlijk niks nuttigs te melden hebt. En vervolgens ook nog even een taalfoutje om zo jouw post wat krachtiger te maken. Goede debatteer skills man.

[ Bericht 10% gewijzigd door Magraw op 05-02-2015 14:19:39 ]
pi_149387238
Hm, ik begrijp de boosheid, frustratie en de daar uit voortkomende agressie wel.
Kan me ook wel voorstellen dat agressie (deels) opgewekt of versterkt wordt door de aandoening zelf.
En het zal vast ook niet helpen dat niemand je echt lijkt te begrijpen nee. Dat geeft toch een enorm gevoel van machteloosheid - en wie heeft er wel eens niet vol overgave tegen een tafelpoot getrapt uit pure wanhoop?

Echter, ik begrijp dan weer dat TS het als volkomen normaal beschouwd hoe hij zich uit. Dat je het doet is een ding - ik wil best geloven dat je dat echt niet altijd in de hand hebt - maar hoe er later op terugkijkt is een tweede.
(Wellicht is dit ook weer wat makkelijk gezegd want als je leven in puin ligt en je weet niet meer weet hoe het in elkaar steekt, dan oordeel je misschien ook weer anders over je eigen daden. Maar ik kijk nu even naar bijvoorbeeld Demon hier en TS. Zij gaan er beide toch wel anders mee om. Voor Demon zou ik - als buitenstaander - wat meer begrip op kunnen brengen en de wil om hem te begrijpen.)

En ik snap ook wel weer dat veel mensen zonder (die) aandoening en/of kennis erover/ervaring ermee er op hun beurt vervelend op kunnen reageren. (En ook daar heb je natuurlijk verschillende manieren van uiten in. De een zal terugschelden, de ander je vreemd aankijken en vlug doorlopen.) Je kunt immers niet van iedereen verwachten dat ze alle aandoeningen (her)kennen en daarom hun schouders ophalen als ze de wind van voren krijgen. Of aan iedereen in de supermarkt maar gaan vragen of er bij hem of haar sprake is van een psyschische aandoening, voor het geval je anders per ongeluk iets 'verkeerds'zou kunnen zeggen of doen wat mogelijk agressie kan uitlokken. Het is vaak niet zozeer onwil denk ik, maar onwetendheid.

Neemt niet weg dat het echt heel frustrerend moet zijn om niet begrepen te worden en als aansteller weggezet te worden. Zeker als degenen die dat doen dicht bij je staan of er vanuit professioneel oogpunt iets van zouden moeten weten. Je zou inderdaad mogen verwachten dat ze zich er wat in verdiepen en in elk geval proberen te begrijpen wat het met je doet. Hoewel het waarschijnlijk vaak ook wel echt heel erg moeilijk te bevatten is, en/of al het advies en goede raad niet per se bedoeld is om je naar beneden te halen. (Terwijl dit misschien wel zo voelt.)
  donderdag 5 februari 2015 @ 14:16:25 #135
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_149387566
Ik ben vrienden en familie kwijtgeraakt door domme acties tijdens psychoses.
  donderdag 5 februari 2015 @ 14:35:15 #136
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_149388113
Zou leuk vrijwilligerswerk wat voor je zijn?

Begrijp je post en je probleem wel :) Veel kan je er echter niet aan doen.

Aan je post kan ik wel merken dat het goed met je gaat, dat is een goed teken. Je schrijft namelijk niet verward.
  donderdag 5 februari 2015 @ 14:39:11 #137
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_149388228
quote:

[..]

[..]

[..]

True.

Iedereen komt bij het naar buiten gaan wel eens in contact met mensen die onvriendelijk of vervelend doen. Ik zou er niet te veel aandacht aan schenken en het gewoon van je af laten glijden.

Iedereen, ook die politieagent, heeft wel eens een slechte dag moet je maar denken.
pi_149388318
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 14:39 schreef Mishu het volgende:

[..]

Iedereen komt bij het naar buiten gaan wel eens in contact met mensen die onvriendelijk of vervelend doen. Ik zou er niet te veel aandacht aan schenken en het gewoon van je af laten glijden.

Iedereen, ook die politieagent, heeft wel eens een slechte dag moet je maar denken.
Bedoel je nu dat die agent onvriendelijk deed of dat ze een slechte dag had omdat TS haar zo vriendelijk 'begroette' ?
pi_149391445
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:06 schreef Demon_from_heaven het volgende:

[..]

Die problemen op straat die TS ervaart herken ik ook wel, al heb ik die al een tijd niet meer. Ik verwacht zelf ook niet dat als ik iets raars doe op straat dat mensen dat snappen, dat maakt me ook niets uit. Wat me tegenvalt is dat mensen waar ik wel gewoon mee spreek er vaak ook niets van snappen en zoiets hebben van "doe toch gewoon en stel je niet zo aan". Ze kunnen zich er geen enkele voorstelling bij maken dat je continu wordt geconfronteerd met gedachten, gevoelens, hallucinaties; die je zelf niet kan plaatsen.
Ik heb periodes gehad waarin ik, vooral in publieke plaatsen, mensen echt ongelovelijke enge gezichten op zag zetten. Mensen die schreeuwde, heel hard lachte, boos keken, en altijd maar weer naar mij. En dan moet je je daarna maar weer gaan beseffen dat dat niet echt was.

Momenteel is voor mij mijn problematiek goed draagbaar, maar mijn stressfactor is ook laag. Toch is het voor mij ook bijna onmogelijk een intensief gesprek langer dan een kwartier vol te houden; daarna kan je tegen me vertellen wat je wil, maar ik begrijp het toch niet meer. Dan schetter ik er 100x "wat zeg je?" uit, maar begrijpen of het überhaupt verstaan doe ik niet meer.
Ook had ik laatst nog dat ik dacht terwijl ik bij een vriend was dat ik een halfuur daarvoor ruzie met hem had gehad, dus ik wilde mijn excuses aanbieden, maar wat ik dacht wat er was gebeurd, was dus helemaal niet zo.

En dan verwachten mensen nog dat je normaal een 9-5 job neemt en maar even "normaal doet" en je niet zo aanstelt. Dat maakt het niet bepaald makkelijker.

Dit is PRECIES juiste omschrijving. :) Op dit moment ben ik weer vreselijk paranoide omdat ik een (te) drukke dag heb gehad.

Zal zo alle berichten lezen maar persoonlijke aanvallen reageer ik niet op.
pi_149391634
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 14:35 schreef Mishu het volgende:

Begrijp je post en je probleem wel :) Veel kan je er echter niet aan doen.

Aan je post kan ik wel merken dat het goed met je gaat, dat is een goed teken. Je schrijft namelijk niet verward.
Ik doe al jaren vrijwilligerswerk bij een sportvereniging. :Y
pi_149391666
quote:

[..]

Hoe denk jij dat te weten eigenlijk?
pi_149393003
quote:

[..]

Ik snap je punt ook wel :)

Maar ik snap ook wel hoe het er aan de andere kant uit kan zien :P
pi_149396444
Weeral triest en typisch Fok! gedrag hier. Gewas opent een normaal topic in R&P, maar wordt vervolgens langs alle kanten aangevallen en uitgemaakt voor pauper en tokkie.
Hier zou ik ook ook agressief van worden.

quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 14:35 schreef Mishu het volgende:
Hij doet al vrijwilligerswerk heb ik begrepen.
I'll take a few years of happy over a life time of nothing.
pi_149397858
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 19:06 schreef emptiness het volgende:
Weeral triest en typisch Fok! gedrag hier. Gewas opent een normaal topic in R&P, maar wordt vervolgens langs alle kanten aangevallen en uitgemaakt voor pauper en tokkie.

[..]

Hij doet al vrijwilligerswerk heb ik begrepen.
Ik heb net het topic weer even doorgelezen. Ik heb niemand persoonlijk beledigd dus dan verwacht ik dat mensen dat ook bij mij niet doen. Maar goed, we zitten hier op FOK! natuurlijk. :')

Idd, ik doe vrijwilligerswerk. :)
pi_149411014
quote:
7s.gif Op donderdag 5 februari 2015 11:02 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Je hebt het vast niet door, maar ook dit komt agressief over.
Jij ziet niet dat mijn reactie een reactie is op die van haar? Als ik een aso of tokkie genoemd wordt moet ik maar vriendelijk reageren ofzo?

Die berg stront die ik telkens weer over me heen krijg in dit forum ben ik zo verschrikkelijk zat. En dan is dit zelfs nog een serieus forum.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2015 07:52:53 ]
pi_149411094
Ik volg even ;)
live like tomorrow doesn't exist
pi_149411116
Even nog terughaken naar de kern trouwens, ik denk dat Nederland in vergelijking met andere landen heel 'handicap-vriendelijk' is als het ware. Zowel lichamelijk als geestelijk. Gezien vanuit het zorgstelsel als ook vanuit de mensen zelf. Ervaar je misschien niet zo maar we zijn veelte tolerant als collectief op veel gebieden.
pi_149411421
quote:

[..]

Ik verwacht zelf ook niet dat als ik iets raars doe op straat dat mensen dat snappen, dat maakt me ook niets uit.

Dat is gelijk het verschil tussen jou en TS. Als ik dit topic zo doorlees dan lijkt het (en ik leg de nadruk op lijkt) dat TS andere verwachtingen heeft van wat andere mensen denken.
  vrijdag 6 februari 2015 @ 08:57:29 #149
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_149411554
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 07:52 schreef Gewas het volgende:

[..]

Jij ziet niet dat mijn reactie een reactie is op die van haar? Als ik een aso of tokkie genoemd wordt moet ik maar vriendelijk reageren ofzo?

Die berg stront die ik telkens weer over me heen krijg in dit forum ben ik zo verschrikkelijk zat. En dan is dit zelfs nog een serieus forum.
Volgens mij heeft rhu jou niet zo genoemd, al helemaal niet in die ene post waar je die uiting deed.

Daarbij moet je ondertussen wel weten dat als je een topic opent op fok dat men een mening heeft over t onderwerp en evt ook over de TS zelf, of de combi.
Juist mooi de kans om men te laten zien dat ze geen gelijk hebben.
pi_149418637
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 08:57 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Volgens mij heeft rhu jou niet zo genoemd, al helemaal niet in die ene post waar je die uiting deed.

Daarbij moet je ondertussen wel weten dat als je een topic opent op fok dat men een mening heeft over t onderwerp en evt ook over de TS zelf, of de combi.
Juist mooi de kans om men te laten zien dat ze geen gelijk hebben.
Ik accepteer die beledigingen aan mijn adres gewoon niet meer.

Het gaat trouwens niet alleen om dit topic. Mensen moeten op dit forum altijd persoonlijk worden (wat echt de AIDS is van dit forum).
pi_149418753
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 13:40 schreef Gewas het volgende:

[..]

Het gaat trouwens niet alleen om dit topic. Mensen moeten op dit forum altijd persoonlijk worden (wat echt de AIDS is van dit forum).
Dat doe jij toch ook? Jij geeft jouw persoonlijke beleving weer en je krijgt daar kritiek op. Jij beschrijft wat je doet en mensen reageren daar op.
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  vrijdag 6 februari 2015 @ 13:45:40 #152
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_149418809
quote:

Je opent een topic, met als tweede zin "als ik ... ' , ja dan reageren mensen ook persoonlijk naar jou toe natuurlijk. En eens met wat rhu net zegt. Als je eigen ervaringen post dan krijg je daar vragen/opmerkingen over.

Maar blijkbaar is dat raar/not done :')

Wat zou anders het nut zijn van het/een topic? Enkel antwoord geven op de OP, zonder een discussie/vragen etc?
pi_149426162
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 19:06 schreef emptiness het volgende:

Omdat hij aggressief reageert kan hij ook aggresieve reacties verwachten natuurlijk.
pi_149426595
quote:

[..]

In mijn ogen waren het eerder observaties tov jouw agressieve overkomen, dan beledigingen.

Eén ding is duidelijk: je hebt iig niet gelogen over je agressieve karaktertrek. :P
pi_149439657
Wat is iedereen z'n probleem hier eigenlijk?
Ik heb heel dit topic doorgelezen en ik heb Gewas nergens iemand persoonlijk zien aanvallen.

Hoe ik dit observeer: Gewas heeft een vraag gesteld (Hoe schizofreen-vriendelijk is onze maatschappij?):
Hij beschrijft vervolgens hoe de diagnose schizofrenie zijn leven negatief heeft beïnvloed.

Vervolgens krijgt hij allemaal negatieve en beledigende reacties.
Hier antwoord hij logischerwijs ook negatief op.

Haat zaaien is nooit goed.
De user die hier het beste is in haat rondzaaien Is Rhubarbje.
I'll take a few years of happy over a life time of nothing.
pi_149442563
Iedereen zijn probleem? Volgens mij ben ik toch best netjes gebleven (geldt wel voor meer users) en heb ik geprobeerd me in beide kanten in te leven? :{

Misschien is het totaal niet interessant wat ik heb neergezet hoor, prima mogelijk :D, maar het was geen heel aanvallende post richting TS, naar mijn mening. Ja ok, ik heb gezegd dat ik - als 'buitenstaander', maar dus ook onderdeel van de maatschappij - waarschijnlijk meer begrip zal kunnen opbrengen voor bijvoorbeeld Demon dan voor TS, omdat laatsgenoemde in mijn beleving agressief gedrag als 'normaal' ziet. (Ik ga puur op de posts in dit topic af, ik ken TS verder heel niet.) Niet dat het altijd te voorkomen is, maar Demon lijkt beter te begrijpen hoe het op mensen zonder aandoening/stoornis/ziekte kan overkomen. Dat is alles. :)
pi_149442704
Hoe demon from heaven het beschrijft heb ik meer begrip voor dan Gewas. Die lijkt meer misbruik van zijn geestelijke gesteldheid te maken.
pi_149444706
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 11:17 schreef Deckard het volgende:
Hoe demon from heaven het beschrijft heb ik meer begrip voor dan Gewas. Die lijkt meer misbruik van zijn geestelijke gesteldheid te maken.
Misbruik nog wel :D
pi_149446243
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 11:17 schreef Deckard het volgende:
Misbruik _O- _O-

Ik heb gister mijn Gewas account door de shredder gehaald dus kap alsjeblieft met dat persoonlijke gezeik. Ik ben een van de meest sociale personen die je je kan voorstellen maar omdat ik in een psychotische bui een paar achterlijke berichtjes achterlaat heb ik het gedaan.
pi_149446360
Dit account gaat ook door de shredder trouwens. Wil niks meer met dit forum te maken hebben.
pi_149446445
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 14:44 schreef Rodulf het volgende:
Dit account gaat ook door de shredder trouwens. Wil niks meer met dit forum te maken hebben.
Ik begrijp dat je niet tegen kritiek kan.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2015 23:37:10 ]
pi_149446522
- Reactie op edit. -

[ Bericht 96% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2015 23:39:25 ]
pi_149446640
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 18:04 schreef Deckard het volgende:

[..]

Omdat hij aggressief reageert kan hij ook aggresieve reacties verwachten natuurlijk.
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 12:50 schreef Deckard het volgende:

[..]

:') echt wat ben je dom
Had over deze reactie heengelezen. Nee, jij bent echt een aanwinst voor dit forum.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2015 14:58:41 ]
pi_149447164
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 14:52 schreef Rodulf het volgende:

[..]

Je eigen gedrag goedkeuren helpt niet. En ik dacht dat je het niet persoonlijk wilde maken.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2015 23:39:50 ]
pi_149448785
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 15:20 schreef Deckard het volgende:

[..]

Je eigen gedrag goedkeuren helpt niet. En ik dacht dat je het niet persoonlijk wilde maken.
Je noemt mij dom, zegt dat ik misbruik maak en hebt het over 'schizo-gedrag' en dan vind je het gek dat ik zo reageer?

Mijn gedrag is een reactie op het gedrag van anderen.

Trouwens... als jullie worden uitgescholden op straat, wat doe je dan?
pi_149450163
quote:

[..]

Nou, ik eigenlijk niet. Je wil niet weten hoe vaak je van iemand te horen krijg dat ze ook wel een eens in een dipje zitten maar dat zij zich niet aanstellen er zich er 'gewoon' doorheen worstelen.
Mensen proberen het vaak te relativeren, maar echt begrijpen doen en willen ze het niet.
Bacon pancakes, makin' bacon pancakes. Take some bacon and I'll put it in a pancake.
pi_149452176
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 17:37 schreef ChocolateJesus. het volgende:

[..]

Nou, ik eigenlijk niet. Je wil niet weten hoe vaak je van iemand te horen krijg dat ze ook wel een eens in een dipje zitten maar dat zij zich niet aanstellen er zich er 'gewoon' doorheen worstelen.
Mensen proberen het vaak te relativeren, maar echt begrijpen doen en willen ze het niet.
Bij een boel is het ook vaak een dipje, maar dat zijn aanstellers die er een depressie van maken. Geen wonder dat mensen dan in die houding schieten.
pi_149452340
En dit topic heeft het wel even duidelijk gemaakt hoe egocentrisch de meeste mensen zijn. Lekker makkelijk om er maar gewoon van te maken dat iemand maar gewoon moet doen. Nooit wat megemaakt en nooit buiten hun veilige bubbel geweest; of misschien interesseert het hun helemaal niet hoe het met andere gaat. Wat een onzin weer.
Gewas is één van de aardigste en meest begripvolle users op dit forum. Ga jullie schamen.
pi_149452528
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 17:37 schreef ChocolateJesus. het volgende:

[..]

Dan nog is er toch wel meer 'begrip' voor een depressie dan voor schizofrenie, maar dat komt denk ik omdat depressie in een omgeving vaker voor kan komen dan schizofrenie. Althans, behalve in schoonfamilie ken ik niemand echt persoonlijk die het heeft (ik kom wel soms op het Willem Anrtsz huis omdat daar iemand werkt die ik ken). Eigenlijk vind ik die mensen vooral heel sneu en hoor ik veel over de episodes die ze dan hebben. Er zit een meid waarvoor het gewoon ontzettend zielig is want dat is heel lief, maar gewoon zo paranoia is als het maar kan en dat manifesteert zich af en toe in hele rare buien.

Maar om even de vraag te beantwoorden, nee, dat is 'ie niet en hier op het topic ook weer lekker duidelijk.

Schizofrenie uit zich op hele verschillende manieren, en leuk Rhubarbje dat jij je shit kunt verbloemen, niet iedereen heeft die capaciteit.

Er mag wel wat meer aandacht worden geschonken aan het in kaart brengen van schizofrenie en andere geestesziekten. We worden doodgegooid met kanker, als, reuma en dat soort dingen maar mentale ziekten komen totaal niet aan bod.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2015 19:19:01 ]
  zaterdag 7 februari 2015 @ 20:17:17 #170
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_149454100
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 19:11 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Gewas is één van de aardigste en meest begripvolle users op dit forum. Ga jullie schamen.
Ben het met je eens Demon. Ik ken Gewas ook buiten het forum om en hij is een zeer sympathieke jongen. Hoe hij hier wordt omschreven door sommige users komt absoluut niet overeen met hoe hij in werkelijkheid is.
pi_149456430
quote:

[..]

[..]

True.

Ik denk dat er ook een beetje een taboe op ligt hoor.. Psychische problemen sowieso, maar ziektes als schizofrenie nog meer..
Tegen je werkgever kun je best zeggen dat je een (licht) autistische stoornis hebt, bv.. Als je zegt dat je schizofreen bent, is dat eng en weten ze niet wat ze ermee moeten.
pi_149456583
quote:
Dan heb je iemand over het hoofd gezien ofzo, omdat je afwezig was.. Dat werd aangezien voor asociaal of onverschillig gedrag. Ja, kan gebeuren hoor..
  zaterdag 7 februari 2015 @ 22:56:22 #173
436346 Mika-Mika
dadasdasdadgasdggdw312312
pi_149459168
Doe toch eens een keer normaal wil je? Echt het zijn altijd dezelfde typetjes die je gelijk als een stel hongerige wolven op zulke topics ziet reageren. Mensen denken, dat zij het allemaal wel weten... Dat is ook een handicap wist je?
pi_149462152
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 14:37 schreef Rodulf het volgende:

[..]

Misbruik _O- _O-

Ik heb gister mijn Gewas account door de shredder gehaald dus kap alsjeblieft met dat persoonlijke gezeik. Ik ben een van de meest sociale personen die je je kan voorstellen maar omdat ik in een psychotische bui een paar achterlijke berichtjes achterlaat heb ik het gedaan.
Jammer joh. Ik heb je altijd wel een aardige user gevonden. Veel succes verder in je leven. :*
ROBODEMONS..................|:(
pi_149462244
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 21:36 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik denk dat er ook een beetje een taboe op ligt hoor.. Psychische problemen sowieso, maar ziektes als schizofrenie nog meer..
Tegen je werkgever kun je best zeggen dat je een (licht) autistische stoornis hebt, bv.. Als je zegt dat je schizofreen bent, is dat eng en weten ze niet wat ze ermee moeten.
Ik heb zelf twee keer tijdens een sollicitatie aangeven dat ik een lichte vorm van autisme heb. Ze vroegen er naar en dan ga ik er niet over liegen. Beide keren was dat de reden dat ik niet werd aangenomen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_149464252
quote:
15s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:01 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik heb zelf twee keer tijdens een sollicitatie aangeven dat ik een lichte vorm van autisme heb. Ze vroegen er naar en dan ga ik er niet over liegen. Beide keren was dat de reden dat ik niet werd aangenomen.
Het zal heus geen pré zijn.. Maar ik denk dat als je zegt dat je behandeld bent voor schizofrenie, wat in een aantal gevallen toch een zwaardere vorm van psychische problematiek is, en in ieder geval wel zo wordt gezien, je kansen helemaal tot nul zijn gereduceerd.
Wie zou er een gek aannemen met wanen en wie weet wel psychoses en hallucinaties? En wie weet of en hoe lang zo'n iemand stabiel blijft? Dat is wel het beeld dat een werkgever krijgt, die er waarschijnlijk ook niet bijzonder veel vanaf weet. Zonder jouw problemen te willen bagatelliseren, denk ik toch dat schizofrenie moeilijker te verkopen is dan (een lichte vorm van) autisme.
pi_149464355
Onbehandeld is schizofrenie een ziekte die tot veel lijden (bij patiënt en omgeving) kan leiden en invaliditeit kan veroorzaken.

De stoornis heeft niet alleen gevolgen voor de cognitie, maar veroorzaakt meestal ook chronische problemen op het gebied van gedrag en emotie. Mensen met schizofrenie hebben vaak ook last van (comorbide) aandoeningen, zoals depressie en angststoornissen; in bijna 50% van de gevallen is er sprake van middelenmisbruik. Sociale problemen, zoals langdurige werkloosheid, armoede en dakloosheid komen vaak voor. De gemiddelde levensverwachting van mensen met schizofrenie is 12 tot 15 jaar minder dan van andere mensen. Dit wordt veroorzaakt door meer lichamelijke problemen en het vaker voorkomen van zelfmoord (ongeveer 5%).

cp van Wikipedia

Hoi Gewas
Jammer dat je het je zo enorm aantrekt, maar als je dit nog eens overkomt zeg dan gewoon sorry tegen die mensen, ik was afgeleid..........toch? Zij weten niet beter en het scheelt jou een hoop frustratie.
Verder kun je natuurlijk zelf ook een hoop voorkomen, een daarvan is je alcoholgebruik, dit gebruik maakt het er voor je verstoorde emoties niet makkelijker op. Maar goed ik schrijf geen nieuws daar ik weet dat jij dit ook wel weet ;)
Ik hoop dat je je nog bedenkt en weer komt posten
w/
pi_149464473
Bedankt voor al jullie lieve reacties (te veel om zo even allemaal te quoten).

Ik kom niet terug onder het Gewas account (heb de e-mail in een niet bestaand adres veranderd dus kan sowieso niet meer inloggen). Was de laatste tijd al van plan om me minder met dit forum bezig te houden. Heb gistermiddag nog een lange fietstocht gemaakt door de duinen wat mij enorm goed heeft gedaan.
pi_149467469
Uitwaaien is altijd fijn! :)

Maar Rodulf, zou het voor jou een idee zijn om voorlichting te gaan geven op scholen e.d.? Ik heb zelf bij iemand met o.a. schizofrenie gewerkt, maar weet eigenlijk pas sinds die tijd wat het ongeveer inhoudt en hoe enorm het je leven kan beïnvloeden/op zijn kop zetten. (En nog heb ik toen wel eens foute inschattingen gemaakt). Daarvoor kende ik het enkel uit films, en die zijn niet per se representatief.

Nogmaals, het is lang niet altijd duidelijk voor anderen dat iemand een psychische aandoening heeft (het staat nu eenmaal meestal niet op je voorhoofd geschreven ;) ) dus dat zal altijd wel iets zijn waar je zelf ook rekening mee moet houden, maar hoe meer mensen van een ziekte begrijpen (door verhalen van ervaringsdeskundigen), des te meer begrip. Of in elk geval minder geloof in al die spookverhalen die de ronde doen.
  zondag 8 februari 2015 @ 12:35:59 #180
262 Re
Kiss & Swallow
pi_149467573
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 08:32 schreef Rodulf het volgende:
Bedankt voor al jullie lieve reacties (te veel om zo even allemaal te quoten).

Ik kom niet terug onder het Gewas account (heb de e-mail in een niet bestaand adres veranderd dus kan sowieso niet meer inloggen). Was de laatste tijd al van plan om me minder met dit forum bezig te houden. Heb gistermiddag nog een lange fietstocht gemaakt door de duinen wat mij enorm goed heeft gedaan.
jammer natuurlijk maar ik kan natuurlijk altijd even bij de admins vragen om je account te herstellen, had dit topic niet echt goed ingeschat anders had ik wel beter ingegrepen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  † In Memoriam † zondag 8 februari 2015 @ 21:12:36 #181
137949 Disana
pi_149487661
Gewas, je kent me niet maar ik kijk altijd naar je mooie tekeningen. Ik hoop dat je terugkomt.
pi_149504338
quote:
3s.gif Op zondag 8 februari 2015 12:35 schreef Re het volgende:

[..]

jammer natuurlijk maar ik kan natuurlijk altijd even bij de admins vragen om je account te herstellen, had dit topic niet echt goed ingeschat anders had ik wel beter ingegrepen
Dit (Galgeras) is mijn nieuwe account. Bedoeling is dat ik met dit account wat minder achterlijke dingen ga posten.

quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 21:12 schreef Disana het volgende:
Gewas, je kent me niet maar ik kijk altijd naar je mooie tekeningen. Ik hoop dat je terugkomt.
Bedankt voor je lieve woorden.
pi_149504401
quote:
1s.gif Op zondag 8 februari 2015 12:31 schreef Candaasje het volgende:
Uitwaaien is altijd fijn! :)

Maar Rodulf, zou het voor jou een idee zijn om voorlichting te gaan geven op scholen e.d.? Ik heb zelf bij iemand met o.a. schizofrenie gewerkt, maar weet eigenlijk pas sinds die tijd wat het ongeveer inhoudt en hoe enorm het je leven kan beïnvloeden/op zijn kop zetten. (En nog heb ik toen wel eens foute inschattingen gemaakt). Daarvoor kende ik het enkel uit films, en die zijn niet per se representatief.

Nogmaals, het is lang niet altijd duidelijk voor anderen dat iemand een psychische aandoening heeft (het staat nu eenmaal meestal niet op je voorhoofd geschreven ;) ) dus dat zal altijd wel iets zijn waar je zelf ook rekening mee moet houden, maar hoe meer mensen van een ziekte begrijpen (door verhalen van ervaringsdeskundigen), des te meer begrip. Of in elk geval minder geloof in al die spookverhalen die de ronde doen.
Yeah, ik ga straks weer een eind wandelen denk ik.

Nu ben ik sociaal niet zwak ofzo, maar voorlichting geven is een stap te ver. :P

Ik ben heel terughoudend met mensen vertellen over schizofrenie. Hoewel ik denk dat meer mensen het weten dan ik denk. In mijn familie gelukkig veel begrip.
pi_149504468
Er is een verschil tussen begrip en tolerantie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Deckard op 09-02-2015 13:00:56 ]
  woensdag 13 mei 2015 @ 14:21:11 #185
444388 Temps_mort
Totalement pourri en ZUS
pi_152558821
quote:

Je hebt geluk dat je in Nederland woont, is vergeleken met andere landen een paradijs voor werkschuwe mensen.
pi_152562233
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 14:21 schreef Temps_mort het volgende:

[..]

Je hebt geluk dat je in Nederland woont, is vergeleken met andere landen een paradijs voor werkschuwe mensen.
Leuke schop omhoog voor deze trollpoging, maar met luiheid heeft dit natuurlijk niets te maken.
pi_152565064
Idd, ouwe koeien uit de sloot. Ik was dit topic alweer bijna vergeten.
  woensdag 13 mei 2015 @ 19:10:59 #188
444388 Temps_mort
Totalement pourri en ZUS
pi_152568023
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:07 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Leuke schop omhoog voor deze trollpoging, maar met luiheid heeft dit natuurlijk niets te maken.
Hier in Nederland worden mensen niet aan hun lot overgelaten. Nederland is het meest vrije land waar ik ooit heb geleefd. Arbeidsvoorwaarden hier in Nederland zijn ook super, ongeacht die huidige maatstaven van de prestatiemaatschappij. Die prestatiemaatschappij bestaat eruit dat er publieke universiteiten zijn waar iedereen naar toe kan, terwijl in Frankrijk dit niet het geval is. Ook cijferlijsten en rapporten worden in Frankrijk en België altijd vergezeld van klasgemiddeldes voor extra motivatie. Zoiets zou hier in dit softe onderwijsklimaat ondenkbaar zijn. Nee, hier krijg je zelfs aan de universiteit nog een kwartier extra omdat je dyslectisch bent. Niet echt een prestatiemaatschappij, wel dan?

Word maar eens wakker met je Hartz IV in Duitsland of met je AVS in Frankrijk en vertel me nog eens dat ze hier in Nederland niet tolerant genoeg zijn.

[ Bericht 10% gewijzigd door Temps_mort op 13-05-2015 20:38:05 ]
pi_152568603
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:10 schreef Temps_mort het volgende:

[..]

Hier in Nederland worden mensen niet aan hun lot overgelaten. Nederland is het meest vrije land waar ik ooit heb geleefd. Arbeidsvoorwaarden hier in Nederland zijn ook super, ongeacht die huidige maatstaven van de prestatiemaatschappij. Word maar eens wakker met je Hartz IV in Duitsland of met je AVS in Frankrijk en vertel me nog eens dat ze hier in Nederland niet tolerant genoeg zijn.
Jij hebt vast niet veel met zorg te maken gehad in Nederland.
pi_152570318
De zorg voor geestelijk gehandicapten in andere landen is beter dan in Nederland? Ik heb niet met de zorg te maken gehad maar ik ben er wel benieuwd naar wat mensen nou als zo 'onvriendelijk' ervaren.
  woensdag 13 mei 2015 @ 20:40:38 #191
444388 Temps_mort
Totalement pourri en ZUS
pi_152571540
quote:
12s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:27 schreef Gray het volgende:

[..]

Jij hebt vast niet veel met zorg te maken gehad in Nederland.
Afgezien van enkele fysieke ingrepen ben ik niet bekend met de zorg in Nederland. Maar je hebt in ieder geval al toegang tot de zorg, zoiets is moeilijk met een Hartz IV in Duitsland of levende in een ZUS in Frankrijk. Moeilijk een vergelijking te trekken, maar een Wajong is naargelang je leeftijd 2 tot 3 keer zo hoog als een Hartz IV, ongeacht leeftijd. Onder een Hartz IV vallen 80% van mensen met autisme.

Geen enkele keer heb ik iemand horen zeggen dat ie dankbaar is in Nederland te wonen. Op Fok lees je vooral dat ze al tig psychologen hebben versleten omdat zijn niet voldeden, dat ze bang zijn voor de herkeuring ivm de wajong, dat er onvoldoende acceptatie vanuit de maatschappij is etc.
pi_152572421
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 20:40 schreef Temps_mort het volgende:

[..]

Afgezien van enkele fysieke ingrepen ben ik niet bekend met de zorg in Nederland. Maar je hebt in ieder geval al toegang tot de zorg, zoiets is moeilijk met een Hartz IV in Duitsland of levende in een ZUS in Frankrijk. Moeilijk een vergelijking te trekken, maar een Wajong is naargelang je leeftijd 2 tot 3 keer zo hoog als een Hartz IV, ongeacht leeftijd. Onder een Hartz IV vallen 80% van mensen met autisme.
Ik ben niet bekend met die begrippen.

quote:
Geen enkele keer heb ik iemand horen zeggen dat ie dankbaar is in Nederland te wonen.
Dat zal voornamelijk zijn omdat de meesten niet beter weten.

quote:
Op Fok lees je vooral dat ze al tig psychologen hebben versleten omdat zijn niet voldeden, dat ze bang zijn voor de herkeuring ivm de wajong, dat er onvoldoende acceptatie vanuit de maatschappij is etc.
Dat komt dan ook veel voor, zo lijkt het. En geestelijke aandoeningen, waar mensen niet persoonlijk bekend mee zijn, kunnen ze zich maar moeilijk in verplaatsen. Spreektaal helpt ook niet echt; wanneer mensen een dipje hebben, omschrijven ze zich regelmatig als "zooooooo depressief vandaag!". ADHD'ers zijn "gewoon ongedisciplineerd" en met al het andere word je letterlijk voor gek uitgemaakt.
pi_152590644
opzouten

[ Bericht 97% gewijzigd door Re op 14-05-2015 13:51:14 ]
  donderdag 14 mei 2015 @ 14:18:30 #194
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_152591565
Heel veel dingen bestaan niet. Luiheid bestaat niet, discipline bestaat niet, intrinsieke motivatie bestaat niet, "schop onder de kont" als oplossing voor problemen is helemaal geen oplossing, etc. Mensen, die denken dat het allemaal wel bestaat, zijn verwaand.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  donderdag 14 mei 2015 @ 14:40:18 #195
444388 Temps_mort
Totalement pourri en ZUS
pi_152592121
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 14:18 schreef Comp_Lex het volgende:
Heel veel dingen bestaan niet. Luiheid bestaat niet, discipline bestaat niet, intrinsieke motivatie bestaat niet, "schop onder de kont" als oplossing voor problemen is helemaal geen oplossing, etc. Mensen, die denken dat het allemaal wel bestaat, zijn verwaand.
Hoe noem je iemand dan die niet wil werken of studeren? Zo iemand wordt toch luiheid verweten, nee? Waarom bestaat intrinsieke motivatie niet volgens jou?
  donderdag 14 mei 2015 @ 14:55:31 #196
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_152592466
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 14:40 schreef Temps_mort het volgende:

[..]

Hoe noem je iemand dan die niet wil werken of studeren? Zo iemand wordt toch luiheid verweten, nee? Waarom bestaat intrinsieke motivatie niet volgens jou?
1) Een mens

2) Luiheid wordt verweten door verwaande mensen.

3) Omdat motivatie afhankelijk is van andere zaken, zoals wel of niet hebben van voedsel, wel of niet hebben van sociale contacten, wel of niet veilig zijn, etc. We worden altijd beïnvloed door onze omgeving.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  donderdag 14 mei 2015 @ 15:34:50 #197
444388 Temps_mort
Totalement pourri en ZUS
pi_152593272
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 14:55 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

1) Een mens

2) Luiheid wordt verweten door verwaande mensen.

3) Omdat motivatie afhankelijk is van andere zaken, zoals wel of niet hebben van voedsel, wel of niet hebben van sociale contacten, wel of niet veilig zijn, etc. We worden altijd beïnvloed door onze omgeving.
1. Sec genomen ja.
2. Dan blijft de vraag wat je onder verwaande mensen verstaat? Mensen die bepaalde deadlines verlangen aan de universiteit, op school of op het werk, kunnen toch niet als verwaand worden gezien indien deze deadlines niet worden gehaald. Luiheid kan dan toch als een reden voor het niet halen van een dealine aangedragen worden?
3. Mee eens wat die beïnvloeding door de omgeving betreft, voor voedsel lijkt me dit geen rol te spelen. Stel iemand gaat geschiedenis of een andere studie met een laag arbeidsperspectief volgen omdat hij/zij zich daarvoor interesseert, komt dit dan niet aardig in de buurt van intrinsieke motivatie? Begrijp ik goed dat jij veronderstelt dat de oorzaak nooit bij jezelf kan liggen, aangezien altijd de omgeving van invloed is geweest? Dus volgens jou zijn de gedragingen van de ts zoals hierboven beschreven debet aan de omgeving?
pi_152593353
Voor sommigen ligt het altijd aan de omgeving.
  donderdag 14 mei 2015 @ 16:07:04 #199
444388 Temps_mort
Totalement pourri en ZUS
pi_152593868
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 15:39 schreef Gray het volgende:
Voor sommigen ligt het altijd aan de omgeving.
Zou best kunnen dat het altijd aan de omgeving ligt voor mensen als ts, maar ik deel zo'n gedachte in ieder geval niet en ervaar het leven zo niet.
  donderdag 14 mei 2015 @ 16:12:05 #200
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_152593967
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 15:34 schreef Temps_mort het volgende:

[..]

1. Sec genomen ja.
2. Dan blijft de vraag wat je onder verwaande mensen verstaat? Mensen die bepaalde deadlines verlangen aan de universiteit, op school of op het werk, kunnen toch niet als verwaand worden gezien indien deze deadlines niet worden gehaald. Luiheid kan dan toch als een reden voor het niet halen van een dealine aangedragen worden?
3. Mee eens wat die beïnvloeding door de omgeving betreft, voor voedsel lijkt me dit geen rol te spelen. Stel iemand gaat geschiedenis of een andere studie met een laag arbeidsperspectief volgen omdat hij/zij zich daarvoor interesseert, komt dit dan niet aardig in de buurt van intrinsieke motivatie? Begrijp ik goed dat jij veronderstelt dat de oorzaak nooit bij jezelf kan liggen, aangezien altijd de omgeving van invloed is geweest? Dus volgens jou zijn de gedragingen van de ts zoals hierboven beschreven debet aan de omgeving?
Mensen, die anderen iets opleggen, zijn verwaand. De waan is namelijk dat het volgens hen nodig is dat anderen bestuurd moeten worden. Dat is niet zo en het gaat tevens tegen het zelfbeschikkingsrecht in. Luiheid bestaat niet. Mensen willen namelijk over het algemeen wel wat doen. Er is nooit sprake van onwil, wel van onmacht of onkunde.
Ik veronderstel niks. Wat ik vertel komt rechtstreeks uit de psychologie. De genetische aanleg bepaalt het bereik van gedragingen, maar de omgeving bepaalt hoe iemand zich uiteindelijk zal gedragen. Psychologen en psychiaters hanteren het biopsychosociaal model. Mentale stoornissen worden veroorzaakt door de genetische aanleg en getriggerd door stress, dat opgelegd wordt door de omgeving.
pi_152595436
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 16:07 schreef Temps_mort het volgende:

[..]

Zou best kunnen dat het altijd aan de omgeving ligt voor mensen als ts, maar ik deel zo'n gedachte in ieder geval niet en ervaar het leven zo niet.
Ik ook niet. Als het zo zou zijn dat mensen verwaand zijn omdat ze anderen iets opleggen, dan kan een persoon niet anders dan de vinger naar zichzelf wijzen bij gebrek aan verandering. Wijst deze de vinger naar anderen, dan is deze even verwaand als hij anderen van beticht.

In die trant is ook iets te zeggen over de TT; de schizofreen is een minderheid en zal daarom moeilijk aansluiting vinden bij de maatschappij, die als maatstaf dient voor wat 'normaal', 'gezond' of gebruikelijk is. Verwachten dat de meerderheid zich schikt naar een minderheid culmineert vaker in teleurstellingen dan dat deze verwachting wordt waargemaakt. Zelfs in een relatief vrije maatschappij als de onze.
  donderdag 14 mei 2015 @ 17:53:47 #202
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_152596579
quote:
2s.gif Op donderdag 14 mei 2015 17:11 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik ook niet. Als het zo zou zijn dat mensen verwaand zijn omdat ze anderen iets opleggen, dan kan een persoon niet anders dan de vinger naar zichzelf wijzen bij gebrek aan verandering. Wijst deze de vinger naar anderen, dan is deze even verwaand als hij anderen van beticht.

In die trant is ook iets te zeggen over de TT; de schizofreen is een minderheid en zal daarom moeilijk aansluiting vinden bij de maatschappij, die als maatstaf dient voor wat 'normaal', 'gezond' of gebruikelijk is. Verwachten dat de meerderheid zich schikt naar een minderheid culmineert vaker in teleurstellingen dan dat deze verwachting wordt waargemaakt. Zelfs in een relatief vrije maatschappij als de onze.
Sorry, ik volg je niet. Wie is "een persoon"?

De maatschappij bestaat niet. Het is een illusie. Een grote groep mensen, die vertikt om bepaalde onschuldige mensen op te nemen, is anti-sociaal. Een anti-sociale samenleving is een paradox. Het bestaat dus niet.

Edit: Ik zie al wat er gaande is. Je weet niet wat verwaandheid is. Verwaand = arrogantie, op anderen neerkijken, denken dat je meer mag dan anderen, etc. Dat heeft niks met oorzaken van problemen te maken. Het heeft meer te maken met narcistisch- en anti-sociaal gedrag, zoals voor anderen bepalen hoe ze moeten leven, etc.

[ Bericht 10% gewijzigd door Comp_Lex op 14-05-2015 18:28:04 ]
  donderdag 14 mei 2015 @ 18:14:16 #203
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_152597176
Vroeger werden dat soort mensen gewoon ergens opgesloten, ver van de bewoonde wereld. Dus zeur niet en accepteer de wereld zoals die is.
  donderdag 14 mei 2015 @ 18:34:26 #204
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_152597737
quote:
10s.gif Op donderdag 14 mei 2015 18:14 schreef Twiitch het volgende:
Vroeger werden dat soort mensen gewoon ergens opgesloten, ver van de bewoonde wereld. Dus zeur niet en accepteer de wereld zoals die is.
Dat gebeurt nu nog steeds onder het mom van het hebben van een RM, gebrek aan alternatieven, etc.
  donderdag 14 mei 2015 @ 18:36:08 #205
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_152597778
klopt jij bent de enige, iedereen kijkt naar jou
  donderdag 14 mei 2015 @ 18:38:11 #206
262 Re
Kiss & Swallow
pi_152597818
quote:
2s.gif Op donderdag 14 mei 2015 17:11 schreef Gray het volgende:

[..]

normaal is ook maar een gemiddelde
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_152598553
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 17:53 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Sorry, ik volg je niet. Wie is "een persoon"?
Geen zorgen, niemand specifiek.

quote:
De maatschappij bestaat niet. Het is een illusie. Een grote groep mensen, die vertikt om bepaalde onschuldige mensen op te nemen, is anti-sociaal. Een anti-sociale samenleving is een paradox. Het bestaat dus niet.
Iets kan niet als paradox erkend worden en tegelijkertijd ontkend worden als bestaand. Die stelling is paradoxaal in zichzelf.

quote:
Edit: Ik zie al wat er gaande is. Je weet niet wat verwaandheid is. Verwaand = arrogantie, op anderen neerkijken, denken dat je meer mag dan anderen, etc. Dat heeft niks met oorzaken van problemen te maken. Het heeft meer te maken met narcistisch- en anti-sociaal gedrag, zoals voor anderen bepalen hoe ze moeten leven, etc.
Maar een hele maatschappij veroordelen is niet verwaand? Of narcistisch? Of anti-sociaal?

quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2015 18:38 schreef Re het volgende:

[..]

normaal is ook maar een gemiddelde
Eerder een gekozen ideaal.
  donderdag 14 mei 2015 @ 20:00:06 #208
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_152600233
quote:
7s.gif Op donderdag 14 mei 2015 19:08 schreef Gray het volgende:

[..]

Geen zorgen, niemand specifiek.
Prima :)
quote:
Iets kan niet als paradox erkend worden en tegelijkertijd ontkend worden als bestaand. Die stelling is paradoxaal in zichzelf.
Laat ik het zo stellen: Het is een onmogelijke situatie.

quote:
Maar een hele maatschappij veroordelen is niet verwaand? Of narcistisch? Of anti-sociaal?
De maatschappij bestaat niet. Je kunt niet iets veroordelen wat niet bestaat. Stellen dat een samenleving wel bestaat is een waan, want anders zouden er niet mensen zoals ik zijn met mijn situatie en mijn verleden. Ik ben het levende bewijs van dat het niet bestaat.

quote:
Eerder een gekozen ideaal.
Vrije wil bestaat niet en daarom kan het niet gekozen zijn.
  donderdag 14 mei 2015 @ 20:16:21 #209
195367 Jehuty
FOK's Giel Beelen
pi_152600710
Ik ben opgegroeid met een broer die schizofreen is, en heb daar een hoop dingen door meegemaakt. Ik vertel het over het algemeen niet meer aan mensen omdat de meesten gewoon niet weten wat het inhoudt, en niet zo goed weten wat ze met die informatie aanmoeten. Ik kan het ze ook niet geheel kwalijk nemen want ze hebben er gewoon geen ervaring mee. Er is inderdaad weinig begrip voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')