abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149361239
Autisten hebben een autipas. Sowieso is er voor vrijwel alle psychiatrische aandoening redelijk wat begrip.

Maar als ik paranoide ben snappen mensen daar vaak geen donder van. Mensen die ik al jaren niet had gezien (voor mijn ziekte) moet ik dan gaan uitleggen waarom ik geen betaalde baan heb. Ik weet daar altijd heel goed omheen te draaien. Heb ook weleens gezegd dat ik last heb van terugkerende psychoses en dat begrijpen mensen vaak niet want 'je moet toch je eigen centen verdienen.'

Heb trouwens ook vaak met agressie te maken gehad (op straat). Blijkbaar heb ik een aantrekkingskracht voor conflicten.
pi_149361512
Maar waarom verdien je niet je eigen geld?
Make my day!
pi_149361532
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:00 schreef agter het volgende:
Maar waarom verdien je niet je eigen geld?
Omdat ik paranoide word zodra ik langer dan 2,5 uur werk.
pi_149361552
Ik ben het er niet mee eens dat er voor vrijwel alle psychische aandoeningen redelijk wat begrip is. Men zegt wel eens dat je beter een gebroken been kunt hebben dan een psychische aandoening. Dus ik begrijp dat je er omheen draait.
pi_149361610
Er is juist verdomde weinig begrip voor psychische aandoeningen...
pi_149361765
quote:
2s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:02 schreef Blijdoener het volgende:
Ik ben het er niet mee eens dat er voor vrijwel alle psychische aandoeningen redelijk wat begrip is. Men zegt wel eens dat je beter een gebroken been kunt hebben dan een psychische aandoening. Dus ik begrijp dat je er omheen draait.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:04 schreef Isegrim het volgende:
Er is juist verdomde weinig begrip voor psychische aandoeningen...
True.

Mijn opmerking in de OP was omdat je regelmatig dingen over autisme te zien krijgt op tv. Ik vind schizofrenie /van alle stoornissen) zo'n ondergewaardeerd probleem. Je hoort er zelden iets over.
pi_149361853
Maar wat als het wel gewaardeerd zou worden? Zou er dan iets veranderen?
pi_149362012
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:09 schreef Gewas het volgende:

[..]

[..]

True.

Mijn opmerking in de OP was omdat je regelmatig dingen over autisme te zien krijgt op tv. Ik vind schizofrenie /van alle stoornissen) zo'n ondergewaardeerd probleem. Je hoort er zelden iets over.
Dat vind je omdat je het zelf hebt.
Iemand met angststoornis zal dat weer ondergewaard vinden.
Denk je niet?
Make my day!
pi_149362026
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:09 schreef Gewas het volgende:

[..]

[..]

True.

Ik denk dat het de meeste mensen ook geen hol interesseert eerlijk gezegd. :X Tot ze er in hun directe omgeving mee te maken krijgen misschien...
pi_149362031
Mensen snappen er ook weinig van. En neem ze dat maar eens kwalijk. Zelfde geldt voor de GGZ in het algemeen, die gewantrouwd wordt en de eigen zaak niet sterkt door jan en alleman adhd achtige diagnoses op te spelden.
pi_149362035
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:12 schreef Schrijfblok het volgende:
Maar wat als het wel gewaardeerd zou worden? Zou er dan iets veranderen?
Erkenning, meer begrip?
pi_149362084
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:18 schreef agter het volgende:

[..]

Dat vind je omdat je het zelf hebt.
Iemand met angststoornis zal dat weer ondergewaard vinden.
Denk je niet?
Weet niet... heb toch het idee dat er voor bv een depressie meer begrip is.
pi_149362110
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:18 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik denk dat het de meeste mensen ook geen hol interesseert eerlijk gezegd. :X Tot ze er in hun directe omgeving mee te maken krijgen misschien...
Hebvroeger een meisje gekend die altijd zong "Een schizofreen is nooit alleen". Toen ik haar probeerde uit te leggen dat schizofrenie niks te maken had met meerdere persoonlijkheden was dat echt voor dovemans oren gericht.
pi_149362139
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:21 schreef Gewas het volgende:

[..]

Daar denken mensen zich iets bij voor te kunnen stellen.

Denk dat er sowieso een aardige kloof zit tussen mensen die weten hoe "niets" voelt en eruit ziet, en mensen die dat niet weten.
pi_149362158
Gister nog. Kwam net uit de tabakszaak en was vreselijk in de war. Dus ik wil met mijn fiets weglopen, blijkbaar blokkeerde ik 2 mensen en kreeg te horen "hij steekt nog net zijn middelvinger niet op." Ik dacht van, wtf mensen. Wat loop je godverdomme moeilijk te doen. :')
pi_149362171
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:22 schreef Gewas het volgende:

[..]

Hebvroeger een meisje gekend die altijd zong "Een schizofreen is nooit alleen". Toen ik haar probeerde uit te leggen dat schizofrenie niks te maken had met meerdere persoonlijkheden was dat echt voor dovemans oren gericht.
Hardnekkig misverstand idd.
pi_149362202
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:25 schreef Gewas het volgende:
Gister nog. Kwam net uit de tabakszaak en was vreselijk in de war. Dus ik wil met mijn fiets weglopen, blijkbaar blokkeerde ik 2 mensen en kreeg te horen "hij steekt nog net zijn middelvinger niet op." Ik dacht van, wtf mensen. Wat loop je godverdomme moeilijk te doen. :')
Ach het kan ook geen kwaad begrip te tonen voor sommig onbegrip.

Goed en eerlijk naar jezelf kijken (en dan met name hoe jij naar anderen kijkt) kan wonderen doen, al is het ook wel een beetje een treurig proces.
pi_149362204
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:21 schreef Gewas het volgende:

[..]

Forget it. Die mensen krijgen ook gewoon dingen te horen als "Ik heb ook wel eens een dipje" en "Geef jezelf nou eens gewoon een schop onder je kont"...
pi_149362259
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:27 schreef Jibberism_ het volgende:

[..]

Ach het kan ook geen kwaad begrip te tonen voor sommig onbegrip.

Goed en eerlijk naar jezelf kijken (en dan met name hoe jij naar anderen kijkt) kan wonderen doen, al is het ook wel een beetje een treurig proces.
Ik probeer altijd eerlijk naar mezelf te kijken. Ik weet dat ik me soms als een idioot kan gedragen. Maar die reactie had ik niet verwacht, was me van geen kwaad bewust.
pi_149362299
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:27 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Forget it. Die mensen krijgen ook gewoon dingen te horen als "Ik heb ook wel eens een dipje" en "Geef jezelf nou eens gewoon een schop onder je kont"...
Toen ik 15 was zei ik tegen mijn beste vriend dat ik last heb van een depressie, en toen was het van "het zal allemaal wel meevallen". Als ik eerder geholpen was waren er misschien meer problemen opgelost.

Maar goed, allemaal achteraf.
pi_149362356
De maatschappij is uberhaupt niet 'vriendelijk' of tolerant ten opzichte van mensen met psychische aandoeningen in het algemeen.

De hele maatschappij is ingericht op degenen die probleemloos kunnen en willen voldoen aan de huidige maatstaven van de prestatiemaatschappij, iedereen die daar, om wat voor reden dan ook, niet in meegaan, worden steeds meer aan hun lot overgelaten en wordt hun integriteit in twijfel getrokken.

Dit geldt voor psychische aandoeningen des te meer omdat dit nog te vaak simplistisch als aanstellerij en als een intrisiek gebrek aan motivatie wordt gezien.

Ook begrijpelijk als je volledig uitgaat van de individualistische en meritocratische gedachte waarbij alles maakbaar is en iedereen 100% zelf verantwoordelijk is voor het eigen geluk of falen.

Ik heb naast enkele beperkingen ook een dysthyme stoornis, wat voor mij het normale dagelijks leven best gecompliceerd maakt, maar nog steeds denken mensen in al hun goede bedoelingen dat het een kwestie is van schouders eronder zetten. Terwijl het zo simpel niet ligt.

Soms hebben mensen gewoon hulp of ondersteuning nodig, maar tegenwoordig lijken mensen daartoe pas bereid als het al zo ver is gekomen dat men er echt niet meer onderuit komt om hulp te verlenen, in plaats van te voorkomen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_149362392
Wat is een autipas? :?
En hoezo moet jij mensen uitleggen hoe je aan geld komt? Rare vraag
En random agressie is helemaal vaag...

Ik zou het toch iets meer bij mezelf zoeken ipv de maatschappij
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_149362426
Begrip is overrated. Ook zonder begrip moet je je eigen shit regelen.
Conscience do cost.
pi_149362428
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:33 schreef Tomatenboer het volgende:
De maatschappij is uberhaupt niet 'vriendelijk' of tolerant ten opzichte van mensen met psychische aandoeningen in het algemeen.

De hele maatschappij is ingericht op degenen die probleemloos kunnen en willen voldoen aan de huidige maatstaven van de prestatiemaatschappij, iedereen die daar, om wat voor reden dan ook, niet in meegaan, worden steeds meer aan hun lot overgelaten en wordt hun integriteit in twijfel getrokken.

Dit geldt voor psychische aandoeningen des te meer omdat dit nog te vaak simplistisch als aanstellerij en als een intrisiek gebrek aan motivatie wordt gezien.

Ook begrijpelijk als je volledig uitgaat van de individualistische en meritocratische gedachte waarbij alles maakbaar is en iedereen 100% zelf verantwoordelijk is voor het eigen geluk of falen.

Ik heb naast enkele beperkingen ook een dysthyme stoornis, wat voor mij het normale dagelijks leven best gecompliceerd maakt, maar nog steeds denken mensen in al hun goede bedoelingen dat het een kwestie is van schouders eronder zetten. Terwijl het zo simpel niet ligt.

Soms hebben mensen gewoon hulp of ondersteuning nodig, maar tegenwoordig lijken mensen daartoe pas bereid als het al zo ver is gekomen dat men er echt niet meer onderuit komt om hulp te verlenen, in plaats van te voorkomen.
Mooie post. :)
pi_149362455
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:33 schreef Tomatenboer het volgende:

We lijken op dat vlak de VS achterna te gaan. -O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')