abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149464252
quote:
15s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:01 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik heb zelf twee keer tijdens een sollicitatie aangeven dat ik een lichte vorm van autisme heb. Ze vroegen er naar en dan ga ik er niet over liegen. Beide keren was dat de reden dat ik niet werd aangenomen.
Het zal heus geen pré zijn.. Maar ik denk dat als je zegt dat je behandeld bent voor schizofrenie, wat in een aantal gevallen toch een zwaardere vorm van psychische problematiek is, en in ieder geval wel zo wordt gezien, je kansen helemaal tot nul zijn gereduceerd.
Wie zou er een gek aannemen met wanen en wie weet wel psychoses en hallucinaties? En wie weet of en hoe lang zo'n iemand stabiel blijft? Dat is wel het beeld dat een werkgever krijgt, die er waarschijnlijk ook niet bijzonder veel vanaf weet. Zonder jouw problemen te willen bagatelliseren, denk ik toch dat schizofrenie moeilijker te verkopen is dan (een lichte vorm van) autisme.
pi_149464355
Onbehandeld is schizofrenie een ziekte die tot veel lijden (bij patiënt en omgeving) kan leiden en invaliditeit kan veroorzaken.

De stoornis heeft niet alleen gevolgen voor de cognitie, maar veroorzaakt meestal ook chronische problemen op het gebied van gedrag en emotie. Mensen met schizofrenie hebben vaak ook last van (comorbide) aandoeningen, zoals depressie en angststoornissen; in bijna 50% van de gevallen is er sprake van middelenmisbruik. Sociale problemen, zoals langdurige werkloosheid, armoede en dakloosheid komen vaak voor. De gemiddelde levensverwachting van mensen met schizofrenie is 12 tot 15 jaar minder dan van andere mensen. Dit wordt veroorzaakt door meer lichamelijke problemen en het vaker voorkomen van zelfmoord (ongeveer 5%).

cp van Wikipedia

Hoi Gewas
Jammer dat je het je zo enorm aantrekt, maar als je dit nog eens overkomt zeg dan gewoon sorry tegen die mensen, ik was afgeleid..........toch? Zij weten niet beter en het scheelt jou een hoop frustratie.
Verder kun je natuurlijk zelf ook een hoop voorkomen, een daarvan is je alcoholgebruik, dit gebruik maakt het er voor je verstoorde emoties niet makkelijker op. Maar goed ik schrijf geen nieuws daar ik weet dat jij dit ook wel weet ;)
Ik hoop dat je je nog bedenkt en weer komt posten
w/
pi_149464473
Bedankt voor al jullie lieve reacties (te veel om zo even allemaal te quoten).

Ik kom niet terug onder het Gewas account (heb de e-mail in een niet bestaand adres veranderd dus kan sowieso niet meer inloggen). Was de laatste tijd al van plan om me minder met dit forum bezig te houden. Heb gistermiddag nog een lange fietstocht gemaakt door de duinen wat mij enorm goed heeft gedaan.
pi_149467469
Uitwaaien is altijd fijn! :)

Maar Rodulf, zou het voor jou een idee zijn om voorlichting te gaan geven op scholen e.d.? Ik heb zelf bij iemand met o.a. schizofrenie gewerkt, maar weet eigenlijk pas sinds die tijd wat het ongeveer inhoudt en hoe enorm het je leven kan beïnvloeden/op zijn kop zetten. (En nog heb ik toen wel eens foute inschattingen gemaakt). Daarvoor kende ik het enkel uit films, en die zijn niet per se representatief.

Nogmaals, het is lang niet altijd duidelijk voor anderen dat iemand een psychische aandoening heeft (het staat nu eenmaal meestal niet op je voorhoofd geschreven ;) ) dus dat zal altijd wel iets zijn waar je zelf ook rekening mee moet houden, maar hoe meer mensen van een ziekte begrijpen (door verhalen van ervaringsdeskundigen), des te meer begrip. Of in elk geval minder geloof in al die spookverhalen die de ronde doen.
  zondag 8 februari 2015 @ 12:35:59 #180
262 Re
Kiss & Swallow
pi_149467573
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 08:32 schreef Rodulf het volgende:
Bedankt voor al jullie lieve reacties (te veel om zo even allemaal te quoten).

Ik kom niet terug onder het Gewas account (heb de e-mail in een niet bestaand adres veranderd dus kan sowieso niet meer inloggen). Was de laatste tijd al van plan om me minder met dit forum bezig te houden. Heb gistermiddag nog een lange fietstocht gemaakt door de duinen wat mij enorm goed heeft gedaan.
jammer natuurlijk maar ik kan natuurlijk altijd even bij de admins vragen om je account te herstellen, had dit topic niet echt goed ingeschat anders had ik wel beter ingegrepen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  † In Memoriam † zondag 8 februari 2015 @ 21:12:36 #181
137949 Disana
pi_149487661
Gewas, je kent me niet maar ik kijk altijd naar je mooie tekeningen. Ik hoop dat je terugkomt.
pi_149504338
quote:
3s.gif Op zondag 8 februari 2015 12:35 schreef Re het volgende:

[..]

jammer natuurlijk maar ik kan natuurlijk altijd even bij de admins vragen om je account te herstellen, had dit topic niet echt goed ingeschat anders had ik wel beter ingegrepen
Dit (Galgeras) is mijn nieuwe account. Bedoeling is dat ik met dit account wat minder achterlijke dingen ga posten.

quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 21:12 schreef Disana het volgende:
Gewas, je kent me niet maar ik kijk altijd naar je mooie tekeningen. Ik hoop dat je terugkomt.
Bedankt voor je lieve woorden.
pi_149504401
quote:
1s.gif Op zondag 8 februari 2015 12:31 schreef Candaasje het volgende:
Uitwaaien is altijd fijn! :)

Maar Rodulf, zou het voor jou een idee zijn om voorlichting te gaan geven op scholen e.d.? Ik heb zelf bij iemand met o.a. schizofrenie gewerkt, maar weet eigenlijk pas sinds die tijd wat het ongeveer inhoudt en hoe enorm het je leven kan beïnvloeden/op zijn kop zetten. (En nog heb ik toen wel eens foute inschattingen gemaakt). Daarvoor kende ik het enkel uit films, en die zijn niet per se representatief.

Nogmaals, het is lang niet altijd duidelijk voor anderen dat iemand een psychische aandoening heeft (het staat nu eenmaal meestal niet op je voorhoofd geschreven ;) ) dus dat zal altijd wel iets zijn waar je zelf ook rekening mee moet houden, maar hoe meer mensen van een ziekte begrijpen (door verhalen van ervaringsdeskundigen), des te meer begrip. Of in elk geval minder geloof in al die spookverhalen die de ronde doen.
Yeah, ik ga straks weer een eind wandelen denk ik.

Nu ben ik sociaal niet zwak ofzo, maar voorlichting geven is een stap te ver. :P

Ik ben heel terughoudend met mensen vertellen over schizofrenie. Hoewel ik denk dat meer mensen het weten dan ik denk. In mijn familie gelukkig veel begrip.
pi_149504468
Er is een verschil tussen begrip en tolerantie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Deckard op 09-02-2015 13:00:56 ]
  woensdag 13 mei 2015 @ 14:21:11 #185
444388 Temps_mort
Totalement pourri en ZUS
pi_152558821
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:33 schreef Tomatenboer het volgende:
De maatschappij is uberhaupt niet 'vriendelijk' of tolerant ten opzichte van mensen met psychische aandoeningen in het algemeen.

De hele maatschappij is ingericht op degenen die probleemloos kunnen en willen voldoen aan de huidige maatstaven van de prestatiemaatschappij, iedereen die daar, om wat voor reden dan ook, niet in meegaan, worden steeds meer aan hun lot overgelaten en wordt hun integriteit in twijfel getrokken.
Je hebt geluk dat je in Nederland woont, is vergeleken met andere landen een paradijs voor werkschuwe mensen.
pi_152562233
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 14:21 schreef Temps_mort het volgende:

[..]

Je hebt geluk dat je in Nederland woont, is vergeleken met andere landen een paradijs voor werkschuwe mensen.
Leuke schop omhoog voor deze trollpoging, maar met luiheid heeft dit natuurlijk niets te maken.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_152565064
Idd, ouwe koeien uit de sloot. Ik was dit topic alweer bijna vergeten.
  woensdag 13 mei 2015 @ 19:10:59 #188
444388 Temps_mort
Totalement pourri en ZUS
pi_152568023
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:07 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Leuke schop omhoog voor deze trollpoging, maar met luiheid heeft dit natuurlijk niets te maken.
Hier in Nederland worden mensen niet aan hun lot overgelaten. Nederland is het meest vrije land waar ik ooit heb geleefd. Arbeidsvoorwaarden hier in Nederland zijn ook super, ongeacht die huidige maatstaven van de prestatiemaatschappij. Die prestatiemaatschappij bestaat eruit dat er publieke universiteiten zijn waar iedereen naar toe kan, terwijl in Frankrijk dit niet het geval is. Ook cijferlijsten en rapporten worden in Frankrijk en België altijd vergezeld van klasgemiddeldes voor extra motivatie. Zoiets zou hier in dit softe onderwijsklimaat ondenkbaar zijn. Nee, hier krijg je zelfs aan de universiteit nog een kwartier extra omdat je dyslectisch bent. Niet echt een prestatiemaatschappij, wel dan?

Word maar eens wakker met je Hartz IV in Duitsland of met je AVS in Frankrijk en vertel me nog eens dat ze hier in Nederland niet tolerant genoeg zijn.

[ Bericht 10% gewijzigd door Temps_mort op 13-05-2015 20:38:05 ]
pi_152568603
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:10 schreef Temps_mort het volgende:

[..]

Hier in Nederland worden mensen niet aan hun lot overgelaten. Nederland is het meest vrije land waar ik ooit heb geleefd. Arbeidsvoorwaarden hier in Nederland zijn ook super, ongeacht die huidige maatstaven van de prestatiemaatschappij. Word maar eens wakker met je Hartz IV in Duitsland of met je AVS in Frankrijk en vertel me nog eens dat ze hier in Nederland niet tolerant genoeg zijn.
Jij hebt vast niet veel met zorg te maken gehad in Nederland.
pi_152570318
De zorg voor geestelijk gehandicapten in andere landen is beter dan in Nederland? Ik heb niet met de zorg te maken gehad maar ik ben er wel benieuwd naar wat mensen nou als zo 'onvriendelijk' ervaren.
Fylax is op televisie geweest
  woensdag 13 mei 2015 @ 20:40:38 #191
444388 Temps_mort
Totalement pourri en ZUS
pi_152571540
quote:
12s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:27 schreef Gray het volgende:

[..]

Jij hebt vast niet veel met zorg te maken gehad in Nederland.
Afgezien van enkele fysieke ingrepen ben ik niet bekend met de zorg in Nederland. Maar je hebt in ieder geval al toegang tot de zorg, zoiets is moeilijk met een Hartz IV in Duitsland of levende in een ZUS in Frankrijk. Moeilijk een vergelijking te trekken, maar een Wajong is naargelang je leeftijd 2 tot 3 keer zo hoog als een Hartz IV, ongeacht leeftijd. Onder een Hartz IV vallen 80% van mensen met autisme.

Geen enkele keer heb ik iemand horen zeggen dat ie dankbaar is in Nederland te wonen. Op Fok lees je vooral dat ze al tig psychologen hebben versleten omdat zijn niet voldeden, dat ze bang zijn voor de herkeuring ivm de wajong, dat er onvoldoende acceptatie vanuit de maatschappij is etc.
pi_152572421
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 20:40 schreef Temps_mort het volgende:

[..]

Afgezien van enkele fysieke ingrepen ben ik niet bekend met de zorg in Nederland. Maar je hebt in ieder geval al toegang tot de zorg, zoiets is moeilijk met een Hartz IV in Duitsland of levende in een ZUS in Frankrijk. Moeilijk een vergelijking te trekken, maar een Wajong is naargelang je leeftijd 2 tot 3 keer zo hoog als een Hartz IV, ongeacht leeftijd. Onder een Hartz IV vallen 80% van mensen met autisme.
Ik ben niet bekend met die begrippen.

quote:
Geen enkele keer heb ik iemand horen zeggen dat ie dankbaar is in Nederland te wonen.
Dat zal voornamelijk zijn omdat de meesten niet beter weten.

quote:
Op Fok lees je vooral dat ze al tig psychologen hebben versleten omdat zijn niet voldeden, dat ze bang zijn voor de herkeuring ivm de wajong, dat er onvoldoende acceptatie vanuit de maatschappij is etc.
Dat komt dan ook veel voor, zo lijkt het. En geestelijke aandoeningen, waar mensen niet persoonlijk bekend mee zijn, kunnen ze zich maar moeilijk in verplaatsen. Spreektaal helpt ook niet echt; wanneer mensen een dipje hebben, omschrijven ze zich regelmatig als "zooooooo depressief vandaag!". ADHD'ers zijn "gewoon ongedisciplineerd" en met al het andere word je letterlijk voor gek uitgemaakt.
pi_152590644
opzouten

[ Bericht 97% gewijzigd door Re op 14-05-2015 13:51:14 ]
  donderdag 14 mei 2015 @ 14:18:30 #194
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_152591565
Heel veel dingen bestaan niet. Luiheid bestaat niet, discipline bestaat niet, intrinsieke motivatie bestaat niet, "schop onder de kont" als oplossing voor problemen is helemaal geen oplossing, etc. Mensen, die denken dat het allemaal wel bestaat, zijn verwaand.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  donderdag 14 mei 2015 @ 14:40:18 #195
444388 Temps_mort
Totalement pourri en ZUS
pi_152592121
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 14:18 schreef Comp_Lex het volgende:
Heel veel dingen bestaan niet. Luiheid bestaat niet, discipline bestaat niet, intrinsieke motivatie bestaat niet, "schop onder de kont" als oplossing voor problemen is helemaal geen oplossing, etc. Mensen, die denken dat het allemaal wel bestaat, zijn verwaand.
Hoe noem je iemand dan die niet wil werken of studeren? Zo iemand wordt toch luiheid verweten, nee? Waarom bestaat intrinsieke motivatie niet volgens jou?
  donderdag 14 mei 2015 @ 14:55:31 #196
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_152592466
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 14:40 schreef Temps_mort het volgende:

[..]

Hoe noem je iemand dan die niet wil werken of studeren? Zo iemand wordt toch luiheid verweten, nee? Waarom bestaat intrinsieke motivatie niet volgens jou?
1) Een mens

2) Luiheid wordt verweten door verwaande mensen.

3) Omdat motivatie afhankelijk is van andere zaken, zoals wel of niet hebben van voedsel, wel of niet hebben van sociale contacten, wel of niet veilig zijn, etc. We worden altijd beïnvloed door onze omgeving.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  donderdag 14 mei 2015 @ 15:34:50 #197
444388 Temps_mort
Totalement pourri en ZUS
pi_152593272
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 14:55 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

1) Een mens

2) Luiheid wordt verweten door verwaande mensen.

3) Omdat motivatie afhankelijk is van andere zaken, zoals wel of niet hebben van voedsel, wel of niet hebben van sociale contacten, wel of niet veilig zijn, etc. We worden altijd beïnvloed door onze omgeving.
1. Sec genomen ja.
2. Dan blijft de vraag wat je onder verwaande mensen verstaat? Mensen die bepaalde deadlines verlangen aan de universiteit, op school of op het werk, kunnen toch niet als verwaand worden gezien indien deze deadlines niet worden gehaald. Luiheid kan dan toch als een reden voor het niet halen van een dealine aangedragen worden?
3. Mee eens wat die beïnvloeding door de omgeving betreft, voor voedsel lijkt me dit geen rol te spelen. Stel iemand gaat geschiedenis of een andere studie met een laag arbeidsperspectief volgen omdat hij/zij zich daarvoor interesseert, komt dit dan niet aardig in de buurt van intrinsieke motivatie? Begrijp ik goed dat jij veronderstelt dat de oorzaak nooit bij jezelf kan liggen, aangezien altijd de omgeving van invloed is geweest? Dus volgens jou zijn de gedragingen van de ts zoals hierboven beschreven debet aan de omgeving?
pi_152593353
Voor sommigen ligt het altijd aan de omgeving.
  donderdag 14 mei 2015 @ 16:07:04 #199
444388 Temps_mort
Totalement pourri en ZUS
pi_152593868
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 15:39 schreef Gray het volgende:
Voor sommigen ligt het altijd aan de omgeving.
Zou best kunnen dat het altijd aan de omgeving ligt voor mensen als ts, maar ik deel zo'n gedachte in ieder geval niet en ervaar het leven zo niet.
  donderdag 14 mei 2015 @ 16:12:05 #200
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_152593967
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 15:34 schreef Temps_mort het volgende:

[..]

1. Sec genomen ja.
2. Dan blijft de vraag wat je onder verwaande mensen verstaat? Mensen die bepaalde deadlines verlangen aan de universiteit, op school of op het werk, kunnen toch niet als verwaand worden gezien indien deze deadlines niet worden gehaald. Luiheid kan dan toch als een reden voor het niet halen van een dealine aangedragen worden?
3. Mee eens wat die beïnvloeding door de omgeving betreft, voor voedsel lijkt me dit geen rol te spelen. Stel iemand gaat geschiedenis of een andere studie met een laag arbeidsperspectief volgen omdat hij/zij zich daarvoor interesseert, komt dit dan niet aardig in de buurt van intrinsieke motivatie? Begrijp ik goed dat jij veronderstelt dat de oorzaak nooit bij jezelf kan liggen, aangezien altijd de omgeving van invloed is geweest? Dus volgens jou zijn de gedragingen van de ts zoals hierboven beschreven debet aan de omgeving?
Mensen, die anderen iets opleggen, zijn verwaand. De waan is namelijk dat het volgens hen nodig is dat anderen bestuurd moeten worden. Dat is niet zo en het gaat tevens tegen het zelfbeschikkingsrecht in. Luiheid bestaat niet. Mensen willen namelijk over het algemeen wel wat doen. Er is nooit sprake van onwil, wel van onmacht of onkunde.
Ik veronderstel niks. Wat ik vertel komt rechtstreeks uit de psychologie. De genetische aanleg bepaalt het bereik van gedragingen, maar de omgeving bepaalt hoe iemand zich uiteindelijk zal gedragen. Psychologen en psychiaters hanteren het biopsychosociaal model. Mentale stoornissen worden veroorzaakt door de genetische aanleg en getriggerd door stress, dat opgelegd wordt door de omgeving.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')