abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147669405
quote:
Eerste Kamer stemt tegen vrije artsenkeuze Schippers

Een belangrijke wet van minister Schippers over de beperking van de vrije artsenkeuze is verworpen door de Eerste Kamer. 33 senatoren stemden voor, 38 stemden tegen. Het is een grote tegenvaller voor de minister omdat zij denkt dat er veel geld te besparen is op de zorgkosten met deze wet.

De beperking van de vrije artsenkeuze bepaalt dat zorgverzekerden niet in alle gevallen hun eigen arts mogen kiezen. Zij moeten dan naar een behandelaar waar hun zorgverzekeraar afspraken mee heeft gemaakt.

Door deze afspraken kunnen zorgverzekeraars geld besparen en kan de zorgpremie omlaag. Er blijven wel zorgverzekeringen bestaan met vrije keus, maar die zullen duurder uitpakken.
quote:
Wet verbod verticale integratie

Met dit voorstel wordt de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) aangepast om te voorkomen dat zorgverzekeraars zelf zorg verlenen of zorg laten verlenen door zorgaanbieders waarin zij zeggenschap hebben (verticale integratie).

Het samengaan van de rollen van zorgverzekeraar en zorgaanbieder past niet binnen het zorgsysteem zolang dat nog in ontwikkeling is. Om die reden moeten constructies waarin een zorgverzekeraar overwegende zeggenschap verkrijgt over de activiteiten van een zorgaanbieder en constructies waarin een zorgverzekeraar als zorgaanbieder zelf zorg aanbiedt, worden voorkomen.
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33362_wet_verbod_verticale

http://nos.nl/artikel/200(...)keuze-schippers.html
quote:
Eerste Kamer stemt tegen plannen inperking vrije artsenkeuze | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Een meerderheid (38 stemmen tegen, 33 voor) in de Eerste Kamer keerde zich dinsdag tegen het plan waarmee minister Edith Schippers (Volksgezondheid) de zorgverzekeraars goede zorg goedkoper wil laten inkopen.

Fractievoorzitter van de senaatsfractie van de PvdA, Marleen Barth, gaf voor de stemming aan dat een kleine minderheid van haar fractie tegen het wetsvoorstel is.

De PvdA vroeg eerder op de middag op het laatste moment nog uitleg over details uit het plan.

Barth zei dat ze die informatie nodig heeft om een correcte stemverklaring te kunnen afleggen.

De fractie heeft daarover overlegd met ministers Edith Schippers (Volksgezondheid) en Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) zijn, evenals staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid).

De wending is verrassend, want minister Schippers verzekerde zich eerder dit jaar van de steun van de coalitiepartijen D66, ChristenUnie en SGP.

Deze partijen gingen akkoord nadat op hun verzoek de bezuinigingen op de langdurige zorg voor ouderen en gehandicapten met ruim 300 miljoen euro waren verzacht.

Met de nieuwe zorgpolis wil het kabinet de kwaliteit van de zorg verbeteren. Verzekerden sluiten dan een restitutiepolis of naturapolis. Bij de restitutiepolis kan de verzekerde zelf kiezen naar welke zorgaanbieder (ziekenhuis of arts) hij gaat voor de zorg. Bij de naturapolis is de verzekerde aangewezen op de zorgverzekeraar die de zorg bij bepaalde artsen en ziekenhuizen heeft ingekocht en kan niet zelf bepalen welke arts hij kiest.

Tegenstanders van de inperking van de vrije artsenkeuze vrezen dat er teveel macht naar de grote zorgverzekeraars gaat die gaan bepalen welke ziekenhuizen en welke artsen patiënten krijgen toegewezen.

In de Senaat ontbraken dinsdag bij zowel de voor- als tegenstanders van het plan dinsdag mensen. VVD'er Frank de Grave ligt in het ziekenhuis. Marijke Vos (GroenLinks) ontbreekt vanwege privéomstandigheden.

Bron: www.nu.nl
XandervdWulp twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:05:21 Duivesteijn, Linthorst, Ter Horst (PvdA) stemden tegen Wet beperking Vrijeartsenkeuze. reageer retweet
XandervdWulp twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:12:40 Drie tegenstemmers in PvdA-fractie staan alledrie NIET op de vorige week verschenen kandidatenlijst voor nieuwe Eerste Kamer. #ongebonden reageer retweet
ronfresen twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:16:36 Dit kan grote politieke gevolgen hebben. Chagrijn bij VVD en C3. Wel weer wat anders; crisis bij daglicht reageer retweet
ronfresen twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:17:41 Schippers gaat zo in overleg met top kabinet. Onderweg naar @MinPres Met voorstel #vrijartsenkeuze sneuvelt ook 1 mrd reageer retweet
PWBF
pi_147669426
kan een modje nog een #2 in de TT zetten na Kerstcrisis?
PWBF
  woensdag 17 december 2014 @ 14:36:26 #3
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_147669906
Is dit iets om een kabinet op te laten klappen en zo ja, wie gaat dat dan doen?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_147669921
Gereekst en OP wat aangepast.
pi_147670068
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:36 schreef DustPuppy het volgende:
Is dit iets om een kabinet op te laten klappen en zo ja, wie gaat dat dan doen?
Zou denk ik alleen voor de VVD een niet zo'n hele slechte optie zijn. Die doen het redelijk in de peilingen en kunnen wellicht na de verkiezingen een rechts kabinet gaan vormen met CDA en D66.

Voor de PvdA is er absoluut niks te halen bij nieuwe verkiezingen.
pi_147670093
ik moet wel zeggen dat ik het knap vind van de PVDA dat ze het steeds voor elkaar krijgen om zichzelf nog impopulairder te maken? Telkens als je denkt dat het niet erger kan presteren ze het toch maar weer.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_147670132
Poll: haalt dit kabinet de kerst?
ja
nee
kwee nie
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
pi_147670182
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:42 schreef DestroyerPiet het volgende:
ik moet wel zeggen dat ik het knap vind van de PVDA dat ze het steeds voor elkaar krijgen om zichzelf nog impopulairder te maken? Telkens als je denkt dat het niet erger kan presteren ze het toch maar weer.
Als ik zo de reacties bekijk op Twitter dan is de overgrote meerderheid van de mensen juist blij dat dit voorstel is afgeschoten. :)
  Moderator / Redactie Sport woensdag 17 december 2014 @ 14:46:05 #9
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_147670209
PVDA moet vandaag met een oplossing komen of Schippers stapt op
http://www.volkskrant.nl/(...)sing-komen~a3813150/
Aldus ingewijden.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_147670222
De PvdA, wat een kneuzenbende...
PWBF
  woensdag 17 december 2014 @ 14:47:54 #11
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_147670264
Ik denk dat het grootste deel van de bevolking het heel fijn vind dat dit plan is afgeschoten.

Ik denk alleen dat de PvdA hier niet de credits voor krijgt.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_147670268
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:45 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Als ik zo de reacties bekijk op Twitter dan is de overgrote meerderheid van de mensen juist blij dat dit voorstel is afgeschoten. :)
Daarom moet je ook nooit twitter als graadmeter voor wat dan ook nemen. Beleid of keuzes op dat medium baseren is bijzonder achterlijk.
pi_147670272
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:43 schreef gtotep het volgende:
Poll: haalt dit kabinet de kerst?
ja
nee
kwee nie
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Tuurlijk halen ze de kerst.
pi_147670311
Kan de vlag al uit?
pi_147670332
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:47 schreef DustPuppy het volgende:
Ik denk dat het grootste deel van de bevolking het heel fijn vind dat dit plan is afgeschoten.

Lijkt me logisch, 3 dissidenten schieten het plan af, niet de PVDA zelf.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_147670349
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:41 schreef Breekfast het volgende:
Zou denk ik alleen voor de VVD een niet zo'n hele slechte optie zijn. Die doen het redelijk in de peilingen en kunnen wellicht na de verkiezingen een rechts kabinet gaan vormen met CDA en D66.

Voor de PvdA is er absoluut niks te halen bij nieuwe verkiezingen.
Dat dacht men ook toen Bos Balkenende IV liet vallen en Cohen naar voren schoof.
pi_147670368
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:49 schreef Aurelius het volgende:
Kan de vlag al uit?
De IS-vlag? Land stuurloos, de jihadisten zien hun kans schoon!
PWBF
pi_147670377
quote:
6s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:46 schreef Nielsch het volgende:
De PvdA, wat een kneuzenbende...
De VVD zijn de echte kneuzen. Die hebben dit land in de afgrond gestort.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_147670394
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De VVD zijn de echte kneuzen. Die hebben dit land in de afgrond gestort.
welke afgrond heb je het over?
PWBF
pi_147670421
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:47 schreef DustPuppy het volgende:

Het is nog geen 2016. Het plan wordt hooguit een beetje aangepast normaal gesproken. En anders na de EK-verkiezingen er alsnog doorheen geloodst.
pi_147670464
quote:
6s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:52 schreef Nielsch het volgende:

[..]

welke afgrond heb je het over?
Inderdaad, voor sommigen is de economische onheil een zegen geweest.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_147670613
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:45 schreef Breekfast het volgende:

[..]

ja maar vinden die mensen dat nog steeds als blijkt dat hun zorgpremies straks weer omhoog gaat? ook laat de PVDA zien dat ze geen betrouwbare verkiezingspartner zijn
- Rudyard Kipling
pi_147670657
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:00 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

ja maar vinden die mensen dat nog steeds als blijkt dat hun zorgpremies straks weer omhoog gaat? ook laat de PVDA zien dat ze geen betrouwbare verkiezingspartner zijn
Net zo betrouwbaar als de andere partijen die steeds op afspraken terugkomen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 17 december 2014 @ 15:10:32 #24
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_147670909
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:00 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

Ja, ho ho! De zorgpremies zouden omlaag gaan met dit plan. Dat houdt niet in dat de zorgpremies omhoog moeten gaan als dit plan niet doorgaat.

Als de zorgpremies straks onevenredig fel stijgen dan weten we dat ze zorgverzekeraars helemaal vol bullshit zitten (dat wisten we natuurlijk al, maar goed).
pi_147670927
Ik ben wel blij dat het wetsvoorstel is afgeschoten. Wat natuurlijk in het verlengde van het plan had kunnen liggen is dat we straks gedwongen worden om zorg in het buitenland te krijgen en daar pas ik voor. Alleen al dit plan had er toe kunnen leiden dat men met het mes op de keel extra vakantiedagen had moeten opnemen voor relatief kleine medische ingrepen door extra reisverkeer.
pi_147671210
Toch mooi dat er mensen zijn die echt geloven dat die 3 uit medeleven met hun landgenoten voor dit voorstel zijn gaan liggen, terwijl uit alles blijkt dat dit een persoonlijke wraakactie is waarbij misbruik is gemaakt van hun positie
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_147671324
En toch blijven mensen D66 en VVD stemmen...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_147671554
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
En toch blijven mensen D66 en VVD stemmen...
Toch wel grappig dat uit peilingen blijkt dat veel VVD'ers een fonds van de overheid willen. Geeft je stof tot denken waarom ze überhaupt VVD stemmen.
  woensdag 17 december 2014 @ 15:35:46 #29
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_147671635
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:33 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Toch wel grappig dat uit peilingen blijkt dat veel VVD'ers een fonds van de overheid willen. Geeft je stof tot denken waarom ze überhaupt VVD stemmen.
Het valt mij sowieso erg op hoe vaak mensen die op de VVD stemmen (gemerkt of ongemerkt) tegen hun eigen belangen in stemmen.
pi_147671645
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:11 schreef happinessfordogs het volgende:
n wel blij dat het wetsvoorstel is afgeschoten. Wat natuurlijk in het verlengde van het plan had kunnen liggen is dat we straks gedwongen worden om zorg in het buitenland te krijgen en daar pas ik voor. Alleen al dit plan had er toe kunnen leiden dat men met het mes op de keel extra vakantiedagen had moeten opnemen voor relatief kleine medische ingrepen door extra reisverkeer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hellend_vlak_%28retoriek%29
- Rudyard Kipling
pi_147671701
Is Spekman al op de drie dissidenten gaan zitten om ze te dwingen alsnog in te stemmen met een amendement?
PWBF
pi_147671711
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:35 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Het valt mij sowieso erg op hoe vaak mensen die op de VVD stemmen (gemerkt of ongemerkt) tegen hun eigen belangen in stemmen.
Ja, best apart. Geslaagde propaganda, zichzelf toch identificeren met hogere economische klassen? Geen idee.
  woensdag 17 december 2014 @ 15:39:37 #33
66825 Reya
Fier Wallon
pi_147671747
quote:
6s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:37 schreef Nielsch het volgende:
Is Spekman al op de drie dissidenten gaan zitten om ze te dwingen alsnog in te stemmen met een amendement?
Sharon Dijksma is tot dat doeleinde opgeroepen.
pi_147671752
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:21 schreef TheVulture het volgende:
Toch mooi dat er mensen zijn die echt geloven dat die 3 uit medeleven met hun landgenoten voor dit voorstel zijn gaan liggen, terwijl uit alles blijkt dat dit een persoonlijke wraakactie is waarbij misbruik is gemaakt van hun positie
Dan kun je ook stellen dat de overige PvdA-ers voor gestemd hebben omdat ze de volgende termijn ook weer op de lijst willen komen.
pi_147671764
quote:
Ik vind het anders een legitieme vorm van redeneren. Net zoals met de HRA, als de kogel door de kerk is dan kun je er vergif op nemen dat de wetgevingen die erop volgen in een stroomversnelling raken.
  woensdag 17 december 2014 @ 15:41:36 #36
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_147671816
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:38 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Ja, best apart. Geslaagde propaganda, zichzelf toch identificeren met hogere economische klassen? Geen idee.
Ik heb daar wel eens een studie over voorbij zien komen. Is dezelfde reden als waarom heel veel Amerikanen toch Republikein stemmen. Komt er eigenlijk op neer dat ze verwachten ooit in die hogere economische klasse uit te komen (wat natuurlijk voor de meesten een illusie is) .

[ Bericht 0% gewijzigd door DustPuppy op 17-12-2014 15:50:08 ]
pi_147671837
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:39 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Dan kun je ook stellen dat de overige PvdA-ers voor gestemd hebben omdat ze de volgende termijn ook weer op de lijst willen komen.
Nee want die lijst was er al vóór de stemming... het is me iets té toevallig dat deze 3 die niet op de lijst staan ineens zonder vooraankondiging voor dit wetsvoorstel zijn gaan liggen... los van het feit dat zij het voorstel torpederen op basis van argumenten die in de 2e kamer thuis horen...
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_147671984
Ik zal als d66, cu en sgp niet blij zijn als afspraken door de coalitie niet nagekomen worden door onderlinge ruzie. Ik zal de volgende keer goed nadenken om weer afspraken te maken

quote:
Ergernis

SGP-senator Holdijk, die ernstig ziek is, kwam gisteren speciaal naar Den Haag om voor de wet te stemmen. Dat uiteindelijk niet vertegenwoordigers van de "constructieve oppositie", maar drie leden van regeringspartij PvdA de wet hebben weggestemd, heeft tot veel ergernis geleid.
pi_147672004
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:38 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Als op RTL4 tien VVD spotjes voorbij komen tegenover één PvdA spotje, tsja.

En dan ook tjappies als Frits Wester en andere voormalige VVD spindoctors die daar werken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_147672116
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:42 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Nee want die lijst was er al vóór de stemming... het is me iets té toevallig dat deze 3 die niet op de lijst staan ineens zonder vooraankondiging voor dit wetsvoorstel zijn gaan liggen... los van het feit dat zij het voorstel torpederen op basis van argumenten die in de 2e kamer thuis horen...
Vind ik niet. Er is op persoonlijke titel hoofdelijk gestemd. Dan kun je een andere uitkomst krijgen dan je verwacht. Er is wat dat betreft niets vreemds gebeurd. De Eerste Kamer dient te controleren of het een goede wet is of niet. Partijpolitiek hoort eigenlijk niet thuis in de Eerste Kamer. Zoals het nu gegaan is hoort het te gaan. Niet voor niets dat er steeds vaker gesproken wordt om de Eerste Kamer af te schaffen want zo kun je niet aan handjeklap doen.
  woensdag 17 december 2014 @ 15:55:54 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147672273
quote:
2s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is nog geen 2016. Het plan wordt hooguit een beetje aangepast normaal gesproken. En anders na de EK-verkiezingen er alsnog doorheen geloodst.
Ik denk dat na de EK verkiezingen nog moeilijker wordt omdat ik niet verwacht dat de huidige constructie de meerderheid gaat behouden daar. Dus zullen ze een deal met het CDA moeten maken.
pi_147672558
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En dan ook tjappies als Frits Wester en andere voormalige VVD spindoctors die daar werken.
Fritsie is een voormalige CDA-voorlichter.
  woensdag 17 december 2014 @ 16:05:16 #43
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_147672604
quote:

[..]

Wester is CDA
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  woensdag 17 december 2014 @ 16:06:42 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147672653
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:03 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Voor Klopkoek is iedere journalist die iets onwelgevalligs zegt onderdeel van een rechts complot.
pi_147673094
quote:

[..]

TIS EEN COMPLOT VAN DE RECHTSE MEDIA ZIJ ZIJN DE ILLUMINATI EN DE NEW WORLD ORDER!!!!!!1111
PWBF
pi_147673203
RTL 4, oftewel VVD 4 heeft altijd gekleurde berichtgeving. TV voor en door VVD'ers...
Allemaal cabaretteketet!
pi_147673457
SP wil nog vanavond in debat met Rutte over de zorgcrisis.
RoelSchrein twitterde op woensdag 17-12-2014 om 16:36:38 SP-leider Roemer wil debat met premier: 'Kan niet zo zijn dat er in achterkamertjes van alles wordt besproken en niet in Kamer' #crisis reageer retweet
Maar..

RoelSchrein twitterde op woensdag 17-12-2014 om 16:37:51 Voorlopig geen steun voor debat met premier over #crisis #vrijeartsenkeuze reageer retweet
JosHeymans twitterde op woensdag 17-12-2014 om 16:37:55 Met deze chaos kunnen we het kerstreces niet in, zegt @emileroemer in reactie op afwijzing debat vanavond. #kerstcrisis reageer retweet
RoelSchrein twitterde op woensdag 17-12-2014 om 16:39:34 Roemer volhardt: kan niet dat Kamer op reces gaat met zo veel troep, desnoods dertigledendebat #crisis #vrijeartsenkeuze reageer retweet
  woensdag 17 december 2014 @ 16:41:08 #48
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_147673492
Volgens RTL is het gedaan met de crisis
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-akkoord-met-zorgwet
  woensdag 17 december 2014 @ 16:41:36 #49
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_147673512
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:39 schreef Ajacied422 het volgende:
SP wil nog vanavond in debat met Rutte over de zorgcrisis.
RoelSchrein twitterde op woensdag 17-12-2014 om 16:36:38 SP-leider Roemer wil debat met premier: 'Kan niet zo zijn dat er in achterkamertjes van alles wordt besproken en niet in Kamer' #crisis reageer retweet
Maar..

RoelSchrein twitterde op woensdag 17-12-2014 om 16:37:51 Voorlopig geen steun voor debat met premier over #crisis #vrijeartsenkeuze reageer retweet
JosHeymans twitterde op woensdag 17-12-2014 om 16:37:55 Met deze chaos kunnen we het kerstreces niet in, zegt @emileroemer in reactie op afwijzing debat vanavond. #kerstcrisis reageer retweet
RoelSchrein twitterde op woensdag 17-12-2014 om 16:39:34 Roemer volhardt: kan niet dat Kamer op reces gaat met zo veel troep, desnoods dertigledendebat #crisis #vrijeartsenkeuze reageer retweet
Wat had ie dan verwacht
  woensdag 17 december 2014 @ 16:42:56 #50
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_147673547
En deze nog: @gerardbeverdam: Rutte zojuist tegen partijgenoot Verheijen: 'opgelost gelukkig!' De microfoon in de Tweede Kamer stond nog open
pi_147673556
Kabinetscrisis afgewend, PvdA'ers toch akkoord met zorgwet

Het was meer dan 24 uur spannend, maar een kabinetscrisis is bezworen. De drie PvdA-senatoren die de zorgwet van minister Schippers in de Eerste Kamer tegenhielden, gaan overstag.

De drie senatoren hadden principiële bezwaren tegen de zorgwet. Ze vonden dat de verzekeraars te veel te zeggen kregen. Daardoor sneuvelde het plan in de Eerste Kamer, ondanks eerder gemaakte afspraken.

Het afketsen van het plan was een grote teleurstelling voor Schippers. Zij werd daardoor geconfronteerd tot een gat van een miljard op haar begroting.

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-akkoord-met-zorgwet
pi_147673566
XandervdWulp twitterde op woensdag 17-12-2014 om 16:43:42 PvdA nav RTL-bericht: "Onzinbericht. We zijn nog volop in gesprek." reageer retweet
lucasbenschop twitterde op woensdag 17-12-2014 om 16:45:17 Om 18.00 nieuwe regeling. Het lijkt er op dat bericht 'Kabinetscrisis afgewend' bij RTL per ongeluk live is gegaan. reageer retweet
  woensdag 17 december 2014 @ 16:44:29 #53
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147673576
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:35 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

1000 euro!!!! :')
  woensdag 17 december 2014 @ 16:46:05 #54
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_147673629
@lucasbenschop: Om 18.00 nieuwe regeling. Het lijkt er op dat bericht 'Kabinetscrisis afgewend' bij RTL per ongeluk live is gegaan.

:')
pi_147673676
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:17 schreef Tem het volgende:

[..]

Ja dus? Hij heeft zich nog steeds aan de wet te houden en kan geen nieuwe wetten zomaar doorvoeren. Waar heeft hij meer macht?
Ook Obama moet zich officieel aan de (grond)wet houden, haast geen macht dus volgens jou? Wie heeft volgens jou wel macht vraag ik me dan af.
pi_147673744
HeinBruinewoud twitterde op woensdag 17-12-2014 om 16:48:51 Bron in #Pvda weerspreekt bericht RTL dat #kerstcrisis is bezworen. #eenvandaag reageer retweet
Lekker bezig RTL.
pi_147673778
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:47 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ook Obama moet zich officieel aan de (grond)wet houden, haast geen macht dus volgens jou? Wie heeft volgens jou wel macht vraag ik me dan af.
Het gaat hier niet over Amerika. Ministers hier hebben een hele andere functie dan leden van de eerste kamer. Oftewel je stelling slaat als een tang op een varken.
  woensdag 17 december 2014 @ 16:51:12 #58
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_147673798
RTL :') !!!
D'n Jos kreeg bijna een hartaanval

@JosHeymans: Geheel ten onrechte wordt op onze site gemeld dat kabinetscrisis is bezworen. Dat is niet juist. Haagse redactie valt ook van stoel.
pi_147673806
quote:

[..]

Tsja, dat zal zeker meespelen. Op de PO heb je tenminste de Zendtijd Politieke Partijen.
pi_147673849
Lekker bezig RTL :`)
  woensdag 17 december 2014 @ 16:52:49 #61
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_147673856
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:46 schreef Szura het volgende:
@lucasbenschop: Om 18.00 nieuwe regeling. Het lijkt er op dat bericht 'Kabinetscrisis afgewend' bij RTL per ongeluk live is gegaan.

De stagiaire van RTL heeft een schop onder z'n hol gekregen?
  woensdag 17 december 2014 @ 16:53:15 #62
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_147673881
Frits gaat ervoor zorgen dat ze ontslagen wordt.

@fritswester: Met stomme verbazing las ook ik bericht op RTLNieuwssite dat crisis al zou zijn afgewend. Slordige fout van iemand in Hilversum. Balen.
  woensdag 17 december 2014 @ 16:53:56 #63
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_147673903
Heerlijk zo'n politiek avondje vol twitterberichten, Ron Fresen live bij een deur, moddergooien en een grote bak koffie. _O_
  woensdag 17 december 2014 @ 16:54:13 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147673917
Wat een prutsers
  woensdag 17 december 2014 @ 16:54:44 #65
306109 francoisdublanc
pi_147673934
Volgens Roemer moet er vanavond al een debat komen. Haalbaar?
pi_147674057
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:50 schreef Tem het volgende:

[..]

Het gaat hier niet over Amerika. Ministers hier hebben een hele andere functie dan leden van de eerste kamer. Oftewel je stelling slaat als een tang op een varken.
Wie heeft er in nederland wel macht dan volgens jou? Er is niemand die zomaar een wet door kan voeren.
pi_147674064
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:54 schreef sonnyspek het volgende:
Volgens Roemer moet er vanavond al een debat komen. Haalbaar?
Gaat niet gebeuren.
pi_147674142
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:03 schreef Kaas- het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Voor Klopkoek is iedere journalist die iets onwelgevalligs zegt onderdeel van een rechts complot.
Ik bedoel Kees Berghuis natuurlijk. Dat is een voormalig VVD spindoctor en zit in de hoofdredactie.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_147674172
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:44 schreef betyar het volgende:

[..]

1000 euro!!!! :')
Iedereen heeft het al gekregen, alleen jij nog niet. :{
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 17 december 2014 @ 17:02:17 #70
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147674178
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:02 schreef waht het volgende:

[..]

Iedereen heeft het al gekregen, alleen jij nog niet. :{
:'( :'(
pi_147674218
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:58 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wie heeft er in nederland wel macht dan volgens jou? Er is niemand die zomaar een wet door kan voeren.
De eerste kamer heeft over wetgeving veel meer macht dan de tweede kamer. Probleem is dat ze politiek bedrijven ipv te toetsen of een wet juridisch-technisch acceptabel is.

Trouwens hoeveel actieve politici behoren tot de meest invloedrijkste Nederlanders?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2014 17:06:39 ]
pi_147674358
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:21 schreef TheVulture het volgende:
Want?
pi_147674439
quote:
10s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:08 schreef Kloon7 het volgende:

[..]

Want?
Ze waren op onverkiesbare plekken gezet door de PvdA en hebben mogelijk mede daarom tegen het voorstel gestemd.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_147674442
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:03 schreef Tem het volgende:

[..]

De eerste kamer heeft over wetgeving veel meer macht dan de tweede kamer. Probleem is dat ze politiek bedrijven ipv te toetsen of een wet juridisch-technisch acceptabel is.

Trouwens hoeveel actieve politici behoren tot de meest invloedrijkste Nederlanders?
Oke, maar een individueel eerste kamer lid is er maar 1 van de 75, dit beperkt z'n macht aanzienlijk. Terwijl er per afdeling maar 1 minister is.

Invloed is wat anders dan macht trouwens.
pi_147674545
Haha, wat een slappelingen bij de PvdA ook weer he. Viel te verwachten natuurlijk :').
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_147674564
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:15 schreef venomsnake het volgende:
Haha, wat een slappelingen bij de PvdA ook weer he. Viel te verwachten natuurlijk :').
wat
pi_147674579
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:03 schreef Tem het volgende:

[..]

Hoezo heeft de Eerste Kamer meer macht dan de Tweede Kamer? Eerste Kamer kan wetten alleen goedkeuren of afkeuren, terwijl de Tweede Kamer daarnaast ook recht van initiatief heeft en recht van amendementen.
  woensdag 17 december 2014 @ 17:17:10 #78
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_147674601
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ze waren op onverkiesbare plekken gezet door de PvdA en hebben mogelijk mede daarom tegen het voorstel gestemd.
Dat van die onverkiesbare plek geldt volgens mij alleen voor Ter Horst.
pi_147674629
RTL meldt nu dat Rutte op weg is naar de Koning..
PWBF
  woensdag 17 december 2014 @ 17:18:32 #80
306109 francoisdublanc
pi_147674645
quote:
6s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:18 schreef Nielsch het volgende:
RTL meldt nu dat Rutte op weg is naar de Koning..
Ha-ha.
pi_147674665
Het meeste ironische is nog dat de PvdA waarschijnlijk meer zetels verliest wanneer ze nu alsnog overstag gaan dan wanneer ze gewoon met het plan hadden ingestemd.
PWBF
pi_147674746
quote:
2s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:17 schreef freako het volgende:

[..]

Dat van die onverkiesbare plek geldt volgens mij alleen voor Ter Horst.
Nee, alle 3
https://twitter.com/lucasbenschop/status/544874857914462208
pi_147674960
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:16 schreef L3gend het volgende:

[..]

Hoezo heeft de Eerste Kamer meer macht dan de Tweede Kamer? Eerste Kamer kan wetten alleen goedkeuren of afkeuren, terwijl de Tweede Kamer daarnaast ook recht van initiatief heeft en recht van amendementen.
Daar zeg je het toch al zelf? Uiteindelijk beslist de eerste kamer of de wet er wel of niet doorkomt aangezien ze pas zich erover gaan buigen nadat de tweede kamer het wetsvoorstel heeft aangenomen.
pi_147675059
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:28 schreef Tem het volgende:

[..]

Daar zeg je het toch al zelf? Uiteindelijk beslist de eerste kamer of de wet er wel of niet doorkomt aangezien ze pas zich erover gaan buigen nadat de tweede kamer het wetsvoorstel heeft aangenomen.
Tweede Kamer kan ook gewoon besluiten of iets doorheen komt of niet. Daarnaast kan Tweede Kamer ook wetten maken. Als de Eerste Kamer iets wil, kan het niets doen. Het krijgt alleen wetten toegestuurd die al door de Tweede Kamer als is goedgekeurd.
pi_147675084
Gelukkig dat het nog crisis is, vreesde al bijna dat het weer met een sisser zou aflopen.
Dit kabinet moet vallen, dan kan ik tenminste weer opnieuw stemmen. Niet dat er enige verbetering zal zijn, maar toch.
pi_147675134
Het is vrijwel uitgesloten dat het kabinet valt. Dissidente Eerste Kamerleden gaan ongetwijfeld overstag.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_147675140
quote:
6s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:34 schreef MouzurX het volgende:
Gelukkig dat het nog crisis is, vreesde al bijna dat het weer met een sisser zou aflopen.
Dit kabinet moet vallen, dan kan ik tenminste weer opnieuw stemmen. Niet dat er enige verbetering zal zijn, maar toch.
Wat was je vorige stem en wat ben je van plan te gaan stemmen als het kabinet valt?
  woensdag 17 december 2014 @ 17:38:46 #88
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_147675182
Zo gemakkelijk komen we echt niet van ze af, die blijven lekker zitten hoor.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_147675191
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Wat was je vorige stem en wat ben je van plan te gaan stemmen als het kabinet valt?
PVV.

Dat worden dan vier vermakelijke maanden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_147675213
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Piratenpartij
En blanco of PP weer.
  woensdag 17 december 2014 @ 17:40:30 #91
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_147675231
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

PVV.

Dat worden dan vier vermakelijke maanden.
:o :P :D
wannabe Yi-Long zijn grootste fan!
pi_147675232
De volgende keer gaan we goed stemmen. Allemaal betrouwbare mensen die zich puur in dienst stellen van het volk. :D
pi_147675268
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:40 schreef Wegenbouwer het volgende:
De volgende keer gaan we goed stemmen. Allemaal betrouwbare mensen die zich puur in dienst stellen van het volk. :D
Dan zullen ze een alternatieve lijst erbij moeten pakken waar die mensen wel op staan.
pi_147675311
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:36 schreef KoosVogels het volgende:
Het is vrijwel uitgesloten dat het kabinet valt. Dissidente Eerste Kamerleden gaan ongetwijfeld overstag.
Waar baseer je dit op? Of roep je maar wat?

Sta hier zelf neutraal tegenover, maar die Ter Horst leek me erg strijdbaar en Duivesteijn is ongeneeslijk ziek, die hoeft dus niet aan een carrière te denken.
  woensdag 17 december 2014 @ 17:44:39 #95
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147675328
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:36 schreef KoosVogels het volgende:
De oplossing zit al in de term "oplossingsrichting". Met een of ander vaag plan kunnen ze even wat tijd rekken.
pi_147675337
btw is het ooit voorgekomen dat een kabinet is gevallen door de Eerste Kamer?
pi_147675349
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:40 schreef Wegenbouwer het volgende:
Uiteindelijk krijg je weer zo'n constructie van vijf partijen met hetzelfde soort voorstellen. Er is erg weinig politiek bewustzijn in NL en nog veel minder strijdbaarheid.
  woensdag 17 december 2014 @ 17:45:45 #98
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147675369
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:44 schreef L3gend het volgende:
Wiegel? ooh nee, dat was bijna.
pi_147675470
quote:
Nooit direct (althans niet in de naoorlogse geschiedenis, daarvoor weet ik niet zeker) in die zin dat een minister tot aftreden werd gedwongen. Een door de EK afgeschoten wet heeft wel vaker tot een kabinetscrisis geleid.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2014 17:53:12 ]
pi_147675530
quote:
Het valt niet door de eerste kamer maar omdat de regering niet kan omgaan met wat de eerste kamer heeft gedaan.
pi_147675636
Maar dit komt wel goed. Zo niet, dan wil de VVD wel heel graag met het CDA regeren.
pi_147675707
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:54 schreef Sloggi het volgende:
Maar dit komt wel goed. Zo niet, dan wil de VVD wel heel graag met het CDA regeren.
God nee, staan die ook weer hoog?
Iedere 4-8 jaar hetzelfde verhaal: een partij verprutst het, gaat enkele jaren in het verdomhoekje en tadaa iedereen stemt er weer op alsof ze niks hebben misdaan.
pi_147675716
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:32 schreef L3gend het volgende:

[..]

Tweede Kamer kan ook gewoon besluiten of iets doorheen komt of niet. Daarnaast kan Tweede Kamer ook wetten maken. Als de Eerste Kamer iets wil, kan het niets doen. Het krijgt alleen wetten toegestuurd die al door de Tweede Kamer als is goedgekeurd.
Precies, dus uiteindelijk beslist de eerste kamer er dus over. Het is niet louter een formele toetsing maar politiek.

Het is hetzelfde als dat jij ergens ja of nee op kan zeggen maar indien jij ja zegt kan ik alsnog jou overrulen door nee te zeggen. Je hebt dus alleen een zekerheid op je nee antwoord. Terwijl mijn ja of nee beide doorslaggevend zijn voor de beslissing.

Daarnaast komt het dat jij direct bent gekozen om een antwoord te geven en ik als bobo niet maar kan wel even bepalen of het wel of niet zal doorgaan.
  woensdag 17 december 2014 @ 17:59:02 #104
306109 francoisdublanc
pi_147675761
http://www.mediastages.nl(...)ir-e-rtl-nieuws.aspx
Gozer die fout maakte gelijk eruit geflikkert _O_
pi_147676048
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:57 schreef Tem het volgende:

[..]

Precies, dus uiteindelijk beslist de eerste kamer er dus over. Het is niet louter een formele toetsing maar politiek.

Het is hetzelfde als dat jij ergens ja of nee op kan zeggen maar indien jij ja zegt kan ik alsnog jou overrulen door nee te zeggen. Je hebt dus alleen een zekerheid op je nee antwoord. Terwijl mijn ja of nee beide doorslaggevend zijn voor de beslissing.

Daarnaast komt het dat jij direct bent gekozen om een antwoord te geven en ik als bobo niet maar kan wel even bepalen of het wel of niet zal doorgaan.
Natuurlijk beslist ook de Eerste kamer over een wet, het is onderdeel van de wetgevende macht. Maar dat maakt de Eerste Kamer niet machtiger dan de Tweede Kamer. De Eerste Kamer is volledig afhankelijk van de Tweede Kamer. De Eerste Kamer heeft niets te vertellen, als de Tweede Kamer nee zegt

Als bijvoorbeeld de Eerste Kamer wil dat er extra belasting op vlees komt (niet dat ik voor ben), kan niets doen om het te realiseren. Terwijl de Tweede Kamer nog een wet kan maken en kan doorgeven aan de Eerste Kamer.
pi_147676172
Jorn twitterde op woensdag 17-12-2014 om 18:09:58 Wat gaat u hier doen? "Ik heb geen idee", zegt Ter Horst die bij topoverleg PvdA aankomt http://t.co/vrCp5IL0eT reageer retweet
pi_147676230
fonslambie twitterde op woensdag 17-12-2014 om 18:13:50 Senator Ter Horst op #SZW. "Ik kom praten. Bereid tot oplossing. Kabinetscrisis moeten we niet willen. Schippers moet water bij wijn doen." reageer retweet
  woensdag 17 december 2014 @ 18:17:17 #108
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_147676303
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:14 schreef Ajacied422 het volgende:
fonslambie twitterde op woensdag 17-12-2014 om 18:13:50 Senator Ter Horst op #SZW. "Ik kom praten. Bereid tot oplossing. Kabinetscrisis moeten we niet willen. Schippers moet water bij wijn doen." reageer retweet
Benieuwd wat de leverage is.
Wellicht dat arme mensen, ondanks een naturapolis, alsnog geen rekening mogen krijgen als ze naar de verkeerde zorgaanbieder gaan?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_147676406
quote:
Die gaan dus eruit komen
  woensdag 17 december 2014 @ 18:24:17 #110
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147676491
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:20 schreef L3gend het volgende:

[..]

Die gaan dus eruit komen
Ben benieuwd hoe groot de concessies zijn die Schippers zal moeten doen om deze PvdA-chantage het hoofd te bieden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147676492
quote:

[..]

Die gaan dus eruit komen
Die gaan er dus niet uitkomen.
pi_147676529
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:24 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Die gaan er dus niet uitkomen.
Zullen we het maar gewoon afwachten? Waarom toch die neiging iets vast te stellen dat je niet kunt weten nog?
pi_147676542
Als de peilingen ook maar een beetje gelijk hebben, dan wordt de vorming van een nieuw kabinet vrijwel onmogelijk. Dus hoeveel klachten er ook zijn over de huidige regering; het alternatief is erger.
pi_147676608
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:25 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Zullen we het maar gewoon afwachten? Waarom toch die neiging iets vast te stellen dat je niet kunt weten nog?
Er is een verschil tussen iets vaststellen: "Ze zijn er dus niet uitgekomen" en iets verwachten: "Ze gaan er dus niet uitkomen". Verder denk ik dus dat als Ter Horst wil dat Schippers gaat schipperen dat het schip aan de grond loopt.
pi_147676669
lucasbenschop twitterde op woensdag 17-12-2014 om 18:30:34 Groot PvdA-team bij Szw inclusief Van Rijn en EK-dossierhouder Beuving. Betekent dat er over inhoud en niet over politiek gesproken wordt. reageer retweet
pi_147676706
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:26 schreef Jigzoz het volgende:
Als de peilingen ook maar een beetje gelijk hebben, dan wordt de vorming van een nieuw kabinet vrijwel onmogelijk. Dus hoeveel klachten er ook zijn over de huidige regering; het alternatief is erger.
Ach ja, peilingen. Tot vlak voor de vorige verkiezingen leek het ook onmogelijk om een regering te vormen, tot plots PvdA en VVD omhoog schoten. Het is sowieso de vraag hoe dit kabinet en haar gedoogpartners de verkiezingen voor de PS en daarmee de EK doorkomen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147676723
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:32 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ach ja, peilingen. Tot vlak voor de vorige verkiezingen leek het ook onmogelijk om een regering te vormen, tot plots PvdA en VVD omhoog schoten. Het is sowieso de vraag hoe dit kabinet en haar gedoogpartners de verkiezingen voor de PS en daarmee de EK doorkomen.
O ja, die was ik alweer vergeten. Wanneer is PS ook alweer?
pi_147676746
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

O ja, die was ik alweer vergeten. Wanneer is PS ook alweer?
18 maart.
pi_147676822
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:34 schreef Ajacied422 het volgende:

[..]

18 maart.
Dan kunnen we er volgens mij wel van uitgaan dat het kabinet daarna toch wel valt.
pi_147676978
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:36 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dan kunnen we er volgens mij wel van uitgaan dat het kabinet daarna toch wel valt.
Hangt af van de uitslag, hangt af of het verlies van de PVDA en evt VVD gecompenseerd kan worden door de winst van D66, CU, SGP. Maar stabieler zal het niet worden
pi_147677128
Zal vast niet meer spannend zijn want Sybrand Buma zit nu bij me in de tram :')
  woensdag 17 december 2014 @ 18:50:16 #122
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147677241
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:26 schreef Jigzoz het volgende:
Er is altijd wel een regering te vormen.
  woensdag 17 december 2014 @ 18:52:12 #123
306109 francoisdublanc
pi_147677306
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:46 schreef admiraal_anaal het volgende:
In de tram? :')
pi_147677319
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Vraag is of die het dan lang volhoudt. :P
leven zoals het leven is
pi_147677351
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:52 schreef Jason22 het volgende:

[..]

Vraag is of die dan het lang volhoudt. :P
PVDA wordt wss vervangen door het CDA. En lang volhouden doet geen een kabinet
pi_147677415
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja, dan krijg je iets als PvdA/VVD/CDA/D66. Dat worden lekkere onderhandelingen.
pi_147677431
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:52 schreef sonnyspek het volgende:

[..]

In de tram? :')
Hij woont in Voorburg en gaat al jaren met de randstadrail, heb hem wel vaker in de tram gespot
  woensdag 17 december 2014 @ 18:55:17 #128
192592 SureD1
------------------------------
pi_147677437
quote:
Dat laatste wil Schippers dus niet...dat is gezichtsverlies en dat past dus niet in de 'oplossingsrichting' die de VVD wil...

Hard tegen hard dus nog...natuurlijk roept iedereen dat ze eruit willen komen, immers wie breekt betaalt...daar lijkt dit over te gaan, wie krijgt de schuld als het klapt, de PvdA wegens de dissidenten of de VVD omdat Schippers zich als een drammerig kind gedraagt..
  woensdag 17 december 2014 @ 18:55:17 #129
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147677438
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:52 schreef Jason22 het volgende:

[..]

Vraag is of die het dan lang volhoudt. :P
Dat hangt meer af van de personen die erin zitten dan van het aantal partijen.
pi_147677441
quote:
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  woensdag 17 december 2014 @ 18:55:56 #131
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_147677458
quote:

[..]

Die gaan dus eruit komen
Zou iemand in die situatie roepen dat hij niet kwam praten dan? :')
  woensdag 17 december 2014 @ 18:56:56 #132
346939 Janneke141
pi_147677496
quote:
Dat is een CDA'er, die moet naar de piepers en karbonade.
  woensdag 17 december 2014 @ 18:57:04 #133
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147677499
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:54 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, dan krijg je iets als PvdA/VVD/CDA/D66. Dat worden lekkere onderhandelingen.
Als het erop aankomt kun je ook daarmee wel een akkoord sluiten. De Nederlandse politieke partijen liggen niet zo ver uit elkaar als ze je zelf graag doen geloven. Het is voor een groot deel een strategisch spel.
  woensdag 17 december 2014 @ 18:57:54 #134
306109 francoisdublanc
pi_147677525
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:55 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Hij woont in Voorburg en gaat al jaren met de randstadrail, heb hem wel vaker in de tram gespot
Leuk, altijd apart vind ik. Beter dan in een dikke BMW.
pi_147677557
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Als het erop aankomt kun je ook daarmee wel een akkoord sluiten. De Nederlandse politieke partijen liggen niet zo ver uit elkaar als ze je zelf graag doen geloven. Het is voor een groot deel een strategisch spel.
Hmja, ach, we zullen het allemaal wel zien.
pi_147677623
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:57 schreef sonnyspek het volgende:

[..]

In de zomer op de fiets en als ie spullen mee heeft of slecht weer gaat ie met de tram. Heb hem regelmatig gesproken, kwam ie bij de bestuurder staan en zo lekker babbelen. Vaak genoeg gesproken dat ie me zelfs op straat herkent :')_!
pi_147677708
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 19:01 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

In de zomer op de fiets en als ie spullen mee heeft of slecht weer gaat ie met de tram. Heb hem regelmatig gesproken, kwam ie bij de bestuurder staan en zo lekker babbelen. Vaak genoeg gesproken dat ie me zelfs op straat herkent :')_!
Wat een baas. :D

Los van wat ik van het CDA vind.
pi_147677807
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 19:01 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Roept ie dan "Hé Admiraal Anaal!"?
pi_147677827
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 19:07 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Roept ie dan "Hé Admiraal Anaal!"?
Met een baf-gebaar.
pi_147677843
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:57 schreef sonnyspek het volgende:

[..]

Hoezo.
Je bent wel flink goed gek als je vrijwillig met de tram gaat als je een aardig salaris krijgt.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_147677901
quote:
9s.gif Op woensdag 17 december 2014 19:07 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Met een baf-gebaar.
Ja, dat gebaar schijnt ie vaker te maken.
pi_147678610
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:55 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Dat laatste wil Schippers dus niet...dat is gezichtsverlies en dat past dus niet in de 'oplossingsrichting' die de VVD wil...

Hard tegen hard dus nog...natuurlijk roept iedereen dat ze eruit willen komen, immers wie breekt betaalt...daar lijkt dit over te gaan, wie krijgt de schuld als het klapt, de PvdA wegens de dissidenten of de VVD omdat Schippers zich als een drammerig kind gedraagt..
Succes om dat zo om te buigen en er een draai aan te geven dat de ander de schuld krijgt. Het zwartepieten is nog niet begonnen, maar reken maar dat ze ook daar alvast zich aan het voorbereiden zijn op zo'n uitkomst. Geen van beide weten van wijken, leuk op ramkoers het kerstreces in!
mag het weten
  woensdag 17 december 2014 @ 19:41:56 #143
192592 SureD1
pi_147679143
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 19:26 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Succes om dat zo om te buigen en er een draai aan te geven dat de ander de schuld krijgt. Het zwartepieten is nog niet begonnen, maar reken maar dat ze ook daar alvast zich aan het voorbereiden zijn op zo'n uitkomst. Geen van beide weten van wijken, leuk op ramkoers het kerstreces in!
Tja, ik weet niet waar ze anders al die uren over moeten praten? Dit zijn geen naïeve backbenchers, Senatoren hebben over het algemeen een behoorlijke politieke carrière achter de rug. De vraag die voorligt aan de drie is: willen jullie ongedaan maken wat jullie gisteren gedaan hebben. Het antwoord lijkt me vrij simpel aangezien ze natuurlijk goed wisten dat de poep de ventilator zou raken als ze tegen zouden stemmen. De VVD geeft ook 0 ruimte: geen gezichtsverlies voor Schippers (gaat het daarom, really? Hoezo dienstbaar zijn aan je land?) nettoresultaat: inperking vrije artsenkeuze...Dat zie je ook goed bij Ter Horst:

Zij zegt: Een kabinetscrisis moeten we niet willen.
Ik lees: ze vindt dat de VVD dit opblaast en overdrijft.
Zij zegt: Schippers moet water bij de wijn doen.
Ik lees: Ik hou mijn poot stijf

En gelijk heeft ze. De EK (sowieso een bicameraal systeem) is een noodzakelijke rem om te zorgen dat de besluitvorming niet al te zeer in de waan van de politieke dag plaatsvindt. Je zou zelfs kunnen betogen dat het 'dichttimmeren' van akkoorden met de EK ongrondwettelijk is...

Kortom: ik denk dat er weinig te bespreken is anders dan te praten over hoe dit te spinnen en hoe aan damage control te doen...
pi_147679941
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:42 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Nee, dit was bij uitstek een argumentatie voor de 1e kamer.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_147679984
Voor het eerste deze kabinetsperiode doet de EK waarvoor ze is aangenomen, niks partijpolitiek, maar een voorgenomen wet toetsen aan menselijkheid en realiteit.
Natuurlijk willen we met z'n allen dat de zorg goedkoper wordt, maar rechts houdt de grootste duurmakers in stand: veel te hoge directiesalarissen en de macht van de farmaceutische industrie.
Ik ben heel benieuwd waar Schippers mee gaat komen.
Zorg draait om solidariteit. Als ik ziek ben wil ik dat een -willekeurige- arts mij beter maakt, maar sommige mensen zijn chronisch ziek en willen liever hun eigen vaste arts. Ik vind niet dat ik dat recht mag afnemen omdat ik een paar euro minder wil betalen.
[ alle babes op 1 pagina via fok!wiki -bijgewerkt tot 20/10/2015 ]
Leve Kim , Leve Maduro , Leve Castro
#freeTarik #freeDemon_from_heaven
pi_147680704
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:08 schreef L3gend het volgende:

[..]

Als bijvoorbeeld de Eerste Kamer wil dat er extra belasting op vlees komt (niet dat ik voor ben), kan niets doen om het te realiseren. Terwijl de Tweede Kamer nog een wet kan maken en kan doorgeven aan de Eerste Kamer.
Maar dit soort taken behoren dan ook helemaal niet tot de eerste kamer. Totaal irrelevant of ze een wetsvoorstel willen doen of niet. Beetje hetzelfde als dat een rechter een verdachte gaat inrekenen, is zijn taak niet. Zijn taak is af te wegen of hij veroordeeld moet worden of niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2014 20:24:55 ]
pi_147680808

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2014 20:27:59 ]
pi_147680846
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2014 20:27 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Flauwe reactie, maar: bron?

Wat jij stelt is namelijk onjuist.
Doen ze wetsvoorstellen dan?
pi_147680934
Grote kans dat het kabinet toch in maart zou vallen (na Provinciale Staten verkiezingen). Als het kabinet nu valt, kunnen ze misschien de Tweede Kamer verkiezingen op dezelfde dag houden als die verkiezingen. Dus helemaal ongunstig is het niet.

Maar ergens is er miscommunicatie geweest, wat tot deze kabinetscrisis heeft geleid. Dit wetsvoorstel is al 2 jaar geleden gelanceerd en is uitvoerig besproken in Eerste en Tweede Kamer en met alle andere betrokkenen. Het kan niet zo zijn dat zo'n wet dan totaal onverwacht bij de laatste stemming strandt. Aangezien minister Schippers, de VVD en de bevriende oppositiepartijen echt verbaasd waren, is het waarschijnlijk een interne miscommunicatie geweest binnen de PvdA. Blijkbaar was het bij de PvdA partijleiding niet tijdig duidelijk dat deze drie dissidenten grote bezwaren hadden. Dit is zowel de partijleiding als de dissidenten te verwijten.
pi_147680969
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 20:28 schreef Tem het volgende:

[..]

Doen ze wetsvoorstellen dan?
Ik bedacht me dat je reactie anders te interpreteren was, vandaar mijn edit. Ik dacht dat je het over de rol van de EK in het algemeen had.
pi_147681028
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2014 20:32 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik bedacht me dat je reactie anders te interpreteren was, vandaar mijn edit. Ik dacht dat je het over de rol van de EK in het algemeen had.
Ah oke.
pi_147681040
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 20:05 schreef BabeWatcher het volgende:
de macht van de farmaceutische industrie.
Dit punt weegt veel meer dan de hoge directeurensalarissen.
Komt allemaal doordat de dokters zoveel macht hebben en de inkoopafdeling dus niet.
Bedrijf komt naar de dokter toe, overtuigd hem een bepaalt product te gebruiken, dokter draagt de inkoopafdeling op om het te kopen.

Tsja dan kan je niet veel meer van de prijs afhalen, het product én de leverancier zijn namelijk al bekend.
pi_147681159
Het is trouwens niet alleen de zorg. Over de hele linie is de industrie bezig met het beleid te bepalen. Kijk maar eens naar het neerhalen van de piratenbaai. Een buurthuis/koffiehuis/moskee wordt nooit gesloten als bezoekers daarvan dieven blijken te zijn, maar de benadeelde partij heeft niet genoeg geld om politici om te kopen.
[ alle babes op 1 pagina via fok!wiki -bijgewerkt tot 20/10/2015 ]
Leve Kim , Leve Maduro , Leve Castro
#freeTarik #freeDemon_from_heaven
  woensdag 17 december 2014 @ 20:56:50 #154
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_147681966
De Dijs bij het Torentje, ff met wat geld schuiven
  woensdag 17 december 2014 @ 21:07:53 #155
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_147682632
quote:
Door de onderlinge concurrentie tussen de zorgverzekeraars, die Schippers met haar plannen ziet ontstaan, zal de kwaliteit van de zorg verbeteren en ook goedkoper worden, verwacht het kabinet.
Dat achterlijke mens heeft niks geleerd van de domheid de tandartsen hun prijzen te laten bepalen. Toen werd ze van te voren gewaarschuwd dat dit de prijzen alleen maar zou verhogen. En dat gebeurde natuurlijk ook.
Nu gaat ze het met de zorg opnieuw proberen ? Wat zal het resultaat zijn ? Dikkere bonus voor de mannen aan de top lijkt mij. :')
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_147682778
Hoeveel van die grote zorgverzekeraars zijn er eigenlijk?
Make my day!
pi_147682896
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:10 schreef agter het volgende:
Hoeveel van die grote zorgverzekeraars zijn er eigenlijk?
In wezen zijn er vier partijen op de markt.
pi_147683064
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:12 schreef Monolith het volgende:

[..]

dus die 4 hebben de minister overtuigd dat dit een heel goed plan is. Tja, echt veel concurentie is dat niet.
Make my day!
pi_147683251
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:14 schreef agter het volgende:

[..]

dus die 4 hebben de minister overtuigd dat dit een heel goed plan is. Tja, echt veel concurentie is dat niet.
Er moet meer concurrentie komen tussen zorgverzekeraars zonder winstoogmerk.

Lees deze zin nog maar een keer...
  woensdag 17 december 2014 @ 21:18:31 #160
192592 SureD1
pi_147683287
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:12 schreef Monolith het volgende:

[..]

Plus nog 5 kleintjes.
ROBODEMONS..................|:(
pi_147683351
quote:
Het lijkt erop dat de VVD niet zo nodig door hoeft.
  woensdag 17 december 2014 @ 21:23:39 #163
192592 SureD1
pi_147683532
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:19 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik denk dat zij inderdaad de inschatting hebben gemaakt dat de PvdA meer te verliezen heeft bij nieuwe verkiezingen dan zij, en dat de kans aanwezig is dat ze weer de grootste worden, aangezien de versnippering over links veel groter is dan die over rechts...

Dit zijn ook geen onderhandelingen, dit is powerplay...de PvdA rekt dit alleen zo lang om straks te kunnen zeggen dat ze alles geprobeerd hebben...
pi_147683566
Wat de PvdA nu moet doen is:
-Zorgen dat alle journalisten waarvan de PvdA nog iets te goed heeft nu vol kritiek gaan uiten op het zorgplan
-Artsenvakbonden optrommelen om de 3 dissedenten te steunen
-D66'ers (dus corrupt) omkopen om het zorgplan aan te vallen in plaats van te steunen
-Desnoods de vrouw van Kees van der Staaij ontvoeren en eisen dat de SGP zich terugtrekt

Het wordt hoog tijd dat ik eens als adviseur de politiek in ga. Ik zou dit binnen een uurtje kunnen fixen.
pi_147683799
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:19 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Die weten ook dat het kabinet waarschijnlijk toch in maart valt. Dan komt het nu wellicht beter uit. Ik weet niet wat die 3 PvdA-senatoren gedacht hebben te bereiken, maar er is voor de PvdA weinig winst te halen met deze actie (denk ik).
  woensdag 17 december 2014 @ 21:32:51 #166
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147684080
PvdA :') :')
pi_147684264
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:27 schreef Fossieltje het volgende:

[..]

Die weten ook dat het kabinet waarschijnlijk toch in maart valt. Dan komt het nu wellicht beter uit. Ik weet niet wat die 3 PvdA-senatoren gedacht hebben te bereiken, maar er is voor de PvdA weinig winst te halen met deze actie (denk ik).
Dat ze het uit principe tegengehouden hebben kan ook he. Niet een typisch PvdA-voorstel, dit plan.
  Forum Admin woensdag 17 december 2014 @ 21:36:04 #168
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_147684265
De PvdA kan dit eventueel verkopen als een ''dit was voor ons de limiet'' maar dat is ook maar zo-zo. Ik denk dat de VVD er niet veel om geeft om het nou gaat klappen of niet.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 17 december 2014 @ 21:41:59 #169
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_147684612
als kabinet nu valt kunnen verkiezingen tegelijk met de PS en heb je 4 jaar geen last van verschillende verhoudingen TK & EK.
Government exists to protect us from each other. Where government has gone beyond its limits is in deciding to protect us from ourselves.
pi_147685191
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:41 schreef martijnde3de het volgende:
als kabinet nu valt kunnen verkiezingen tegelijk met de PS en heb je 4 jaar geen last van verschillende verhoudingen TK & EK.
Het is niet alsof dat de afgelopen decennia nog zo'n enorme belemmering is geweest. De laatste keer lag er iemand van een coalitie partij dwars en toen was bovendien een tweederde meerderheid vereist.
pi_147685266
quote:
11s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:36 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat ze het uit principe tegengehouden hebben kan ook he. Niet een typisch PvdA-voorstel, dit plan.
Dit wetsvoorstel is al 2 jaar bekend. Dus als ze zulke principiële bezwaren hadden, dan hebben ze ruim de tijd gehad om dat vooraf te melden zodat het voorstel aangepast had kunnen worden. Ze zijn nu ook bereid om te overleggen over een oplossing, maar dat had natuurlijk vooraf moeten gebeuren i.p.v. na het wegstemmen van dit wetsvoorstel. Nu moeten ze buigen voor Schippers (beeldvorming: PvdA'ers hebben geen ruggengraat) of het kabinet valt, wat de PvdA nu niet kan gebruiken gezien de peilingen.
  woensdag 17 december 2014 @ 21:54:05 #172
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_147685293
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:41 schreef martijnde3de het volgende:
Dat is niet reëel, de voorbereidingstijd is te kort. De capaciteit om 3 verkiezingen tegelijkertijd te houden is er ook niet (we hebben ook nog de waterschapsverkiezingen). PS & waterschap wordt al een beste kluif.

Bovendien zou maandag a.s. al de registratie van namen sluiten voor nieuwe politieke partijen.
pi_147685506
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:36 schreef Straatcommando. het volgende:
De PvdA kan dit eventueel verkopen als een ''dit was voor ons de limiet'' maar dat is ook maar zo-zo. Ik denk dat de VVD er niet veel om geeft om het nou gaat klappen of niet.
Het hele probleem voor de PvdA is dat het alleen voor die 3 senatoren de limiet was, de rest wilde met alle plezier instemmen. Er is geen manier waarop ze het zo kunnen spinnen dat het voor hun gunstig uitkomt.
pi_147685521
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:36 schreef Straatcommando. het volgende:
Voor maar 3 PvdA-kamerleden was dit blijkbaar de limiet en die vertrekken volgend jaar allemaal uit de Eerste Kamer. Dat wordt lastig te verkopen lijkt mij.
pi_147686155
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:53 schreef Fossieltje het volgende:

[..]

Dit wetsvoorstel is al 2 jaar bekend. Dus als ze zulke principiële bezwaren hadden, dan hebben ze ruim de tijd gehad om dat vooraf te melden zodat het voorstel aangepast had kunnen worden. Ze zijn nu ook bereid om te overleggen over een oplossing, maar dat had natuurlijk vooraf moeten gebeuren i.p.v. na het wegstemmen van dit wetsvoorstel. Nu moeten ze buigen voor Schippers (beeldvorming: PvdA'ers hebben geen ruggengraat) of het kabinet valt, wat de PvdA nu niet kan gebruiken gezien de peilingen.
Hmmm, daar heb je wel gelijk in. Maar in hoeverre heb je als eerste kamerlid invloed op zulk beleid buiten deze stemmingen om dan? :o
pi_147686240
quote:
11s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:07 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Hmmm, daar heb je wel gelijk in. Maar in hoeverre heb je als eerste kamerlid invloed op zulk beleid buiten deze stemmingen om dan? :o
Formeel niet zo veel, maar er vindt achter de schermen natuurlijk wel aan de lopende band informeel overleg plaats.
pi_147686409
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:08 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Formeel niet zo veel, maar er vindt achter de schermen natuurlijk wel aan de lopende band informeel overleg plaats.
Precies en aangezien er in de Eerste Kamer zo'n krappe meerderheid is, zal er zeker geluisterd worden.
pi_147687110
Vallen gaat dit kabinet sowieso wel, is het niet nu dan is het wel in maart :').
pi_147687983
Euhh mensen?

Was het niet zo dat wanneer een wet wordt afgewezen, de hele procedure opnieuw gestart moet worden? Dus wederom door de tweede kamer, dan wederom eerste kamer?

Hoe kan het dan zijn dat ze nu weer gaan sleutelen om dezelfde wet er weer doorheen te rammen?
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_147688067
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:08 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

True. Maar of er dan altijd naar je geluisterd wordt?
pi_147688253
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:35 schreef b4kl4p het volgende:
Euhh mensen?

Was het niet zo dat wanneer een wet wordt afgewezen, de hele procedure opnieuw gestart moet worden? Dus wederom door de tweede kamer, dan wederom eerste kamer?

Hoe kan het dan zijn dat ze nu weer gaan sleutelen om dezelfde wet er weer doorheen te rammen?
Het een sluit het ander niet uit.
pi_147688283
quote:
Euhh mensen?

3 mensen die ja zeggen en het is erdoor. Als ze gaan sleutelen, moeten ze weer langdurig alles uitonderhandelen met de andere partijen.
pi_147688795
quote:
Euhh mensen?

Een wetsvoorstel dat verworpen wordt door de EK is onomkeerbaar. Dus alles weer opnieuw:
1. Vaststellen van de tekst (Mocht Schippers water bij de wijn doen)
2. Advies Raad van State
3. Behandeling in de Tweede Kamer (Zou geen probleem moeten zijn i.v.m. meerderheid)
4. De nodige verslaglegging van de TK
5. Stemronde TK
6. Behandeling Eerste Kamer
pi_147688865
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:46 schreef Exorbitantes het volgende:

[..]

Een wetsvoorstel dat verworpen wordt door de EK is onomkeerbaar. Dus alles weer opnieuw:
1. Vastellen van de tekst (Mocht Schippers water bij de wijn doen)
2. Advies Raad van State
3. Behandeling bij de Tweede Kamer (Zou geen probleem moeten zijn i.v.m. meerderheid)
4. De nodige verslaglegging van de TK
5. Stemronde TK
6. Behandeling Eerste Kamer
Ja, hoe kan het dan zijn dat ze nu als nog proberen dezelfde wet er doorheen te krijgen.

Is de enige mogelijkheid dat die 3 dissidenten toch voor stemmen? Dat zou wel erg zwak zijn.
pi_147688993
wouterdewinther twitterde op woensdag 17-12-2014 om 22:44:37 Asscher en Samsom doen ultieme poging om senator Duivesteijn te overtuigen. Bij hem thuis. #kerstcrisis reageer retweet
pi_147689001
Volgens de Volkskrant heeft de PvdA een deadline tot 10:00 morgenochtend gekregen van Rutte. Dat kan goed kloppen als ze het voor het kerstreces willen afhandelen. Rutte moet 's middags naar Brussel en de koning schijnt morgen naar Argentinië te vliegen met de prinsesjes.
pi_147689058
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:47 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Ja, hoe kan het dan zijn dat ze nu als nog proberen dezelfde wet er doorheen te krijgen.

Is de enige mogelijkheid dat die 3 dissidenten toch voor stemmen? Dat zou wel erg zwak zijn.
Ik denk twee zaken.
1. Politiek spel. Geen van de partijen (Senatoren en Schippers/VVD) wil gezichtsverlies lijden.
2. Praktisch. Als het wetsvoorstel identiek is dan is het gewoon een kwestie van doorheen jagen. Wordt het wetsvoorstel gewijzigd dan krijg je weer vergaderingen, nieuwe verslagen, amendementen etc. en dan voorkom je als wetsvoorstel identiek is.
pi_147689156
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:50 schreef Exorbitantes het volgende:
Politiek spel. Geen van de partijen (Senatoren en Schippers/VVD) wil gezichtsverlies lijden.
2. Praktisch. Als het wetsvoorstel identiek is dan is het gewoon een kwestie van doorheen jagen. Wordt het wetsvoorstel gewijzigd dan krijg je weer vergaderingen, nieuwe verslagen, amendementen etc. en dan voorkom je als wetsvoorstel identiek is.
Ja maar dat kan toch eigenlijk helemaal niet? Het is nou toch gewoon afgewezen?
  woensdag 17 december 2014 @ 22:53:23 #189
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_147689240
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:49 schreef Fossieltje het volgende:
Volgens de Volkskrant heeft de PvdA een deadline tot 10:00 morgenochtend gekregen van Rutte. Dat kan goed kloppen als ze het voor het kerstreces willen afhandelen. Rutte moet 's middags naar Brussel en de koning schijnt morgen naar Argentinië te vliegen met de prinsesjes.
Dit verhaal wordt ontkend
pi_147689343
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:53 schreef Szura het volgende:

[..]

Dit verhaal wordt ontkend
Ik denk dat het waarheid is. Het zou logisch zijn. We zullen morgen zien :)
pi_147689402
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:51 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Ja maar dat kan toch eigenlijk helemaal niet? Het is nou toch gewoon afgewezen?
Het kan zeker, maar dan begin je weer bij de eerste stap: het indienen van een nieuw wetsvoorstel. Het heeft echter geen zin als je nu hetzelfde wetsvoorstel indient als nog niet bekend is hoe de dissidenten zullen stemmen. Daar gaan de vergaderingen over op dit moment.
  woensdag 17 december 2014 @ 22:57:05 #192
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_147689460
quote:
Euhh mensen?

"Dezelfde wet" betekent in dit geval opnieuw indienen bij de Tweede Kamer, eventueel met een iets andere tekst. Formeel is het dan een nieuw wetsvoorstel. De procedure moet dan overnieuw, maar dat kan heel snel gaan. Als er druk op wordt gezet, moet het wel lukken om nog voor de Statenverkiezingen een gewijzigd wetsvoorstel bij de Eerste Kamer te hebben.
pi_147689680
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:57 schreef freako het volgende:

[..]

"Dezelfde wet" betekent in dit geval opnieuw indienen bij de Tweede Kamer, eventueel met een iets andere tekst. Formeel is het dan een nieuw wetsvoorstel. De procedure moet dan overnieuw, maar dat kan heel snel gaan. Als er druk op wordt gezet, moet het wel lukken om nog voor de Statenverkiezingen een gewijzigd wetsvoorstel bij de Eerste Kamer te hebben.
Oke jammer, dus het kabinet gaat niet vallen?
  woensdag 17 december 2014 @ 23:07:29 #194
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_147690161
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:00 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Dat valt nu nog niet te zeggen, pas als er duidelijkheid is of er een compromis komt of niet. Het uitgangspunt is dan wel dat het wetsvoorstel opnieuw wordt ingediend, maar dan moet er wel overeenstemming zijn. Als "de 3" aangeven dat ze ook bij een volgende poging tegen het (aangepaste of identieke) wetsvoorstel gaan stemmen, wordt dat hele proces natuurlijk niet ondernomen.
pi_147690199
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:00 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Ik denk dat de kans aanzienlijk is dat het kabinet morgen valt, maar misschien kan de PvdA vannacht nog het tij keren.
  woensdag 17 december 2014 @ 23:08:19 #196
386498 Watdoeteenvulploegleider
Watdoeteenvulploegleider
pi_147690218
Morgen allemaal aan de buis gekluisterd rond de klok van 10, afstemmende op politiek24?
  woensdag 17 december 2014 @ 23:10:33 #197
Watdoeteenvulploegleider
pi_147690377
Grote kans dat het kabinet valt. Of ze moeten het morgen voor 10 uur in kannen en kruiken hebben, zodat ze het in de brief kunnen vermelden. Dan krijgt roemer zijn debat pas na kerstreces en dan loop het allemaal met een sisser af.
  woensdag 17 december 2014 @ 23:11:19 #198
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_147690425
Wat een helderzienden hier allemaal _O-
  woensdag 17 december 2014 @ 23:13:43 #199
Watdoeteenvulploegleider
pi_147690588
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:11 schreef Szura het volgende:
Wat een helderzienden hier allemaal _O-
Nee, want dan zou ik bij astro-tv zitten ;(
  woensdag 17 december 2014 @ 23:15:52 #200
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_147690749
Waarom zou het kabinet hier over vallen?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_147690851
quote:
5s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:15 schreef Fir3fly het volgende:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nacht_van_Wiegel
  woensdag 17 december 2014 @ 23:21:28 #202
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147691100
quote:
Gebrek aan vertrouwen
pi_147691768
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Gebrek aan vertrouwen
Of de constructieve oppositie is er klaar mee.
  woensdag 17 december 2014 @ 23:34:30 #204
192592 SureD1
pi_147691795
http://www.telegraaf.nl/b(...)e_in_Torentje__.html

Als die er na een dikke dertig uur, praten, schreeuwen en druk zetten (bij de zieke Duivesteijn thuis nota bene) dan komt die er ook niet meer he Diederik...doe ons een plezier en hou de eer aan jezelf...
  woensdag 17 december 2014 @ 23:34:45 #205
346939 Janneke141
pi_147691807
quote:
Omdat de PvdA zijn woord niet houdt?
  woensdag 17 december 2014 @ 23:35:25 #206
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147691852
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:33 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Of de constructieve oppositie is er klaar mee.
Ik denk niet dat die iets te winnen hebben met de zaak opblazen.
  woensdag 17 december 2014 @ 23:36:18 #207
346939 Janneke141
pi_147691897
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk niet dat die iets te winnen hebben met de zaak opblazen.
D66 ook niet? Ik denk dat die eventuele aanstaande verkiezingen toch met vertrouwen tegemoet zien.
pi_147691924
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Omdat de PvdA zijn woord niet houdt?
Hebben die drie hun woord gegeven dan?
Make my day!
  woensdag 17 december 2014 @ 23:37:08 #209
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_147691938
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Gebrek aan vertrouwen
In de Eerste Kamer? Lijkt me een goed moment om die maar meteen af te schaffen dan.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 17 december 2014 @ 23:37:16 #210
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147691944
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:53 schreef L3gend het volgende:

[..]

PVDA wordt wss vervangen door het CDA. En lang volhouden doet geen een kabinet
Vooral de kabinetten met de VVD aan het roer.
  woensdag 17 december 2014 @ 23:37:36 #211
346939 Janneke141
pi_147691955
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:36 schreef agter het volgende:

[..]

Hebben die drie hun woord gegeven dan?
Nee. de partij als geheel. Samsom doet dus toezeggingen die hij blijkbaar niet kan inlossen omdat hij zijn partij niet onder controle heeft.
  woensdag 17 december 2014 @ 23:38:31 #212
192592 SureD1
pi_147692001
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

D66 ook niet? Ik denk dat die eventuele aanstaande verkiezingen toch met vertrouwen tegemoet zien.
Doet D66 het niet altijd beter in de peilingen dan in de stemhokjes? Zij (en de SP) verloren veel bij de laatste wedloop tussen Mark en Diederik. Ik denk dat D66 meer kan winnen bij een dalende VVD en PVDA en een groeiend D66 bij de PS verkiezingen, dan heeft hij een sleutel in handen bij heronderhandelingen voor gedoogsteun in de EK...
pi_147692016
Alles leuk en aardig maar alsjeblieft niet die blijzak van een Pechtolt. :(
  woensdag 17 december 2014 @ 23:40:29 #214
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_147692106
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:53 schreef Fossieltje het volgende:

[..]

De invulling komt pas na het voorstel is aangenomen.... Ik teken ook geen contract waar zinnen zijn weggelaten.
pi_147692113
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:38 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Doet D66 het niet altijd beter in de peilingen dan in de stemhokjes? Zij (en de SP) verloren veel bij de laatste wedloop tussen Mark en Diederik. Ik denk dat D66 meer kan winnen bij een dalende VVD en PVDA en een groeiend D66 bij de PS verkiezingen, dan heeft hij een sleutel in handen bij heronderhandelingen voor gedoogsteun in de EK...
Ze verloren veel omdat er door de PvdA en VVD een tweestrijd van werd gemaakt, ik weet niet of dat trucje in zo'n korte tijd nog een tweede keer lukt.
pi_147692157
Ik heb zojuist een paar kaarsjes aangemaakt in de kerk!
  woensdag 17 december 2014 @ 23:42:02 #217
Watdoeteenvulploegleider
pi_147692174
Het is misschien de kans voor roemer om zijn knullige imago achter zich te laten en het kabinet morgen aan te pakken _O- :+
pi_147692234
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee. de partij als geheel. Samsom doet dus toezeggingen die hij blijkbaar niet kan inlossen omdat hij zijn partij niet onder controle heeft.
Net als Wiegel toen?
Make my day!
  woensdag 17 december 2014 @ 23:44:36 #219
306109 francoisdublanc
pi_147692292
Als het maar niet valt morgen om 10.00 want dan zit ik op school. :(
  woensdag 17 december 2014 @ 23:45:46 #220
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147692345
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hangt een beetje van de strategie van de partijtop af.

Aan de ene kant kan D66 inderdaad dik winnen nu. Aan de andere kant heb ik ook het idee dat deze gedoogrol ze wel bevalt en men de PvdA en VVD de klappen kan laten opvangen voor impopulair beleid. Want hoe minder impopulair beleid je voor je rekening moet nemen als kabinetspartner hoe beter je daarin overeind blijft. Bovendien is het maar de vraag of er in een volgend kabinet nog zoveel mogelijkheden voor D66 achtig beleid zijn als bij dit kabinet.

Geen idee welk spoor ze hierin volgen.
pi_147692405
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:44 schreef sonnyspek het volgende:
Er lekt waarschijnlijk wel het een en ander eerder. Hou dus de onofficiële berichten in de gaten.
  woensdag 17 december 2014 @ 23:46:59 #222
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147692410
quote:
14s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:37 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

In de Eerste Kamer? Lijkt me een goed moment om die maar meteen af te schaffen dan.
Nee in het management van de PvdA dat dit zodanig uit de hand heeft laten lopen.
  woensdag 17 december 2014 @ 23:47:57 #223
192592 SureD1
pi_147692461
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Hangt een beetje van de strategie van de partijtop af.

Aan de ene kant kan D66 inderdaad dik winnen nu. Aan de andere kant heb ik ook het idee dat deze gedoogrol ze wel bevalt en men de PvdA en VVD de klappen kan laten opvangen voor impopulair beleid. Want hoe minder impopulair beleid je voor je rekening moet nemen als kabinetspartner hoe beter je daarin overeind blijft. Bovendien is het maar de vraag of er in een volgend kabinet nog zoveel mogelijkheden voor D66 achtig beleid zijn als bij dit kabinet.

Geen idee welk spoor ze hierin volgen.
Dit dus idd, ze hebben nu een sleutelrol uit de wind, die naar alle waarschijnlijkheid na de PS verkiezingen alleen maar sterker wordt...
  woensdag 17 december 2014 @ 23:49:23 #224
192592 SureD1
pi_147692533
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:44 schreef sonnyspek het volgende:
De verslaggevers van RTL tweeten al met # eindspel... Ik denk dat de PvdA nu smeekt om meer tijd, liefst over de Kerst heen. Geeft de VVD die tijd niet, dan is het over, vannacht nog...
  woensdag 17 december 2014 @ 23:49:51 #225
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147692565
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:40 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Ze verloren veel omdat er door de PvdA en VVD een tweestrijd van werd gemaakt, ik weet niet of dat trucje in zo'n korte tijd nog een tweede keer lukt.
D66 zou die truuk ook kunnen uitproberen. In Amsterdam is het ook gelukt.

Maar het is zeker een vrij lastige opgave. Bovendien is het de vraag of je daarmee moet willen winnen. PvdA en VVD kregen er veel zetels mee maar nauwelijks krediet van die kiezers.
pi_147692567
Is het spannend?
pi_147692593
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]

D66 zou die truuk ook kunnen uitproberen. In Amsterdam is het ook gelukt.

Maar het is zeker een vrij lastige opgave. Bovendien is het de vraag of je daarmee moet willen winnen. PvdA en VVD kregen er veel zetels mee maar nauwelijks krediet van die kiezers.
Que?
  woensdag 17 december 2014 @ 23:51:52 #228
306109 francoisdublanc
pi_147692662
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:49 schreef SureD1 het volgende:

[..]

De verslaggevers van RTL tweeten al met # eindspel... Ik denk dat de PvdA nu smeekt om meer tijd, liefst over de Kerst heen. Geeft de VVD die tijd niet, dan is het over, vannacht nog...
Welke verslaggevers?
  woensdag 17 december 2014 @ 23:52:41 #229
306109 francoisdublanc
pi_147692686
Het wordt pas spannend als Samsom en Asscher zich melden in het torentje.
  woensdag 17 december 2014 @ 23:53:17 #230
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147692714
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:50 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Que?
D66 heeft in Amsterdam een strategie toegepast van "Wij worden de grootste om de PvdA van de troon te stoten!". En daarmee is in die stad een tweestrijd ontstaan die D66 daar buitengewoon groot heeft gemaakt.

Hetzelfde effect zie je in Rotterdam met Leefbaar en de PvdA.
  woensdag 17 december 2014 @ 23:53:25 #231
192592 SureD1
pi_147692721
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:51 schreef sonnyspek het volgende:

[..]

Welke verslaggevers?
Ik heb Jos Heymans en Fons Lambie open staan hier..
  woensdag 17 december 2014 @ 23:53:46 #232
192592 SureD1
pi_147692740
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:52 schreef sonnyspek het volgende:
Het wordt pas spannend als Samsom en Asscher zich melden in het torentje.
Die zijn daar dus nu...
  woensdag 17 december 2014 @ 23:54:52 #233
306109 francoisdublanc
pi_147692778
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:53 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Die zijn daar dus nu...
Ah ja je hebt gelijk! Zo maar even RTL4 kijken.
  woensdag 17 december 2014 @ 23:57:35 #234
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147692922
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:47 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Dit dus idd, ze hebben nu een sleutelrol uit de wind, die naar alle waarschijnlijkheid na de PS verkiezingen alleen maar sterker wordt...
Wat ook nog meespeelt is dat het voor D66 zeer risicovol is om hier af te haken. Dat kan natuurlijk gemakkelijk tegen de partij gebruikt worden en dan is ineens D66 de gebeten hond ipv de PvdA.
  woensdag 17 december 2014 @ 23:59:45 #235
192592 SureD1
pi_147693027
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 23:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat ook nog meespeelt is dat het voor D66 zeer risicovol is om hier af te haken. Dat kan natuurlijk gemakkelijk tegen de partij gebruikt worden en dan is ineens D66 de gebeten hond ipv de PvdA.
Oh dat sowieso... Pechthold moet nu loyaal blijven anders keert het zich tegen hem...
pi_147693166
Ik heb van zoiets natuurlijk geen flauw benul, maar als de pvda nu weer meegeeft denk ik dat het hele gezicht van hun weg is, Teminste dat beetje wat er nog is denk ik?
Ze hadden naar mijn idee al niet moeten nageven aan het begin, ook met een zorgplan geloof ik was dat toen!
pi_147693529
De VVD heeft nu inderdaad de PvdA in een houtgreep. Er moet iets geks gebeuren, wil de PvdA hier ongeschonden uitkomen. Ik ben ook nog steeds verbaasd dat deze PvdA-senatoren het hebben uitgehaald bij Schippers. Als ze wil, heeft ze een grote kans om de volgende VVD-leider te worden. Nu al machtig en ze heeft veel respect en aanzien binnen haar partij. Niet iemand waarbij je dit soort trucs wilt uithalen.
  donderdag 18 december 2014 @ 00:12:30 #238
192592 SureD1
pi_147693537
C3 nu ook in het Torentje...
pi_147693538
Ze zijn er nu allemaal.. Dan zijn ze eruit. Eind goed al goed :')
  donderdag 18 december 2014 @ 00:13:38 #240
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_147693574
@elbertdijkgraaf: Blijkt @keesvdstaaij ineens in een of ander torentje verdwenen te zijn. Dan eet ik mooi zijn kipnuggets op. #kerstcrisis

:D :')
  donderdag 18 december 2014 @ 00:14:24 #241
306109 francoisdublanc
pi_147693601
Die Adri Duijvestein krabbelt volgens mij gewoon keihard terug.
pi_147693629
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:12 schreef venomsnake het volgende:
Ze zijn er nu allemaal.. Dan zijn ze eruit. Eind goed al goed :')
dat ze hier nu uitkomen is politiek gezien volkomen logisch. Maar de nieuwe spanningen gaan zich nog wel uitbetalen.
  donderdag 18 december 2014 @ 00:16:07 #243
192592 SureD1
pi_147693653
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:14 schreef sonnyspek het volgende:
Volgens mij zou dat voor de PvdA nog slechter zijn dan de poot stijf houden, al is het kiezen uit twee kwaden...
pi_147693660
quote:
Tja, het is en blijft een PvdA'er he.
pi_147693682
Dat die pvda maar gewoon mag inzakken naar 0 zetels. Klaar.
  donderdag 18 december 2014 @ 00:17:30 #246
192592 SureD1
pi_147693699
quote:
7s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

dat ze hier nu uitkomen is politiek gezien volkomen logisch. Maar de nieuwe spanningen gaan zich nog wel uitbetalen.
Natuurlijk, er nu uitkomen is uitstel van executie...de chemie is weg, al lang, die zitten de rit niet uit, daar ben ik van overtuigd...
pi_147693740
quote:
Zou me niet verbazen. Blijft een draaikont.
pi_147693755
quote:
24:00 | De PvdA'ers Asscher, Samsom en Dijsselbloem zijn aangeschoven bij de VVD-top in het Torentje. De VVD wil weten hoe ze een crisis willen afwenden. Jeroen Stans: "Voor de buitenwacht is er in ieder geval nog geen oplossing. De VVD zit al uren te wachten op duidelijkheid van de PvdA-top en nu moet blijken of het aandraaien van de duimschroeven zin heeft gehad. Morgen vóór tien uur 's ochtends moet er een brief naar de Kamer worden gestuurd, waarop ook gevraagd zal worden op een debat. Maar de VVD lijkt klaar met de PvdA, er moet duidelijkheid komen, want de VVD pikt het niet langer."
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)/liveblog-zorgcrisis
  donderdag 18 december 2014 @ 00:21:08 #249
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147693786
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:16 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Volgens mij zou dat voor de PvdA nog slechter zijn dan de poot stijf houden, al is het kiezen uit twee kwaden...
Het punt is dat het niet de PvdA is die de poot stijf houdt. Dus ze kunnen hier niets mee winnen. Ze kunnen beter blijven zitten want dit soort akkefietjes worden door het publiek snel vergeten.
pi_147693848
Dat zelfs de PvdA dus goede beslissingen kan nemen, al dan niet uit rancune of moedwillige tegenwerking van collega-politici, is wel het goede nieuws van 2014. O+
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_147693886
Waarom is er overleg tussen parlementariërs en bewindspersonen als we hier een dualistisch systeem hebben? Wat is dit voor onzin?
pi_147693924
WilcoBoom twitterde op donderdag 18-12-2014 om 00:22:40 Alle hoofdrolspelers #kerstcrisis nu op Torentje. Volgens Samsom nog geen oplossing. Geen beweging bij @adriduivesteijn misschien? Eindspel? reageer retweet
  donderdag 18 december 2014 @ 00:25:33 #253
192592 SureD1
pi_147693929
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het punt is dat het niet de PvdA is die de poot stijf houdt. Dus ze kunnen hier niets mee winnen. Ze kunnen beter blijven zitten want dit soort akkefietjes worden door het publiek snel vergeten.
Nou ja, zich neerleggen bij de gevolgen van democratische besluitvorming dan....
pi_147693932
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:24 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Waarom is er overleg tussen parlementariërs en bewindspersonen als we hier een dualistisch systeem hebben? Wat is dit voor onzin?
Dat dualisme is dan ook gewoon een farce, Jan. ;)
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_147693949
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:24 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Volgens mij gaat bij de vetgedrukte aanname mis in je redenering.
pi_147693953
quote:
6s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:25 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat dualisme is dan ook gewoon een farce, Jan. ;)
Wat is wel duidelijk ja. Wat een bananenrepubliek is dit land aan het worden.
pi_147693976
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:26 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Wat is wel duidelijk ja. Wat een bananenrepubliek is dit land aan het worden.
Nee joh, dat was het allang op dit vlak. Trias politica is ook alleen maar theorie.

En het is een monarchie. ;)

pi_147694017
quote:
12s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:26 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee joh, dat was het allang op dit vlak. Trias politica is ook alleen maar theorie.

En het is een monarchie. ;)
Ik hoop van harte nog eens mee te maken dat Maxima en Willem Alexander er uit getrapt worden. Dan kunnen we hier een echte democratie naar Zwitsers model vestigen en behoren dit soort kluchten tot het verleden.
  donderdag 18 december 2014 @ 00:28:42 #259
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147694035
quote:
Anders krijg je praktisch gezien nooit meer een wet door het parlement heen.
pi_147694046
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Anders krijg je praktisch gezien nooit meer een wet door het parlement heen.
Dan wordt politiek weer een vak in plaats van al dat gekonkel achter de schermen. Dat kabinet Rutte 2 heeft niets anders gedaan. Het bestaansrecht is volledig weg, laten vallen die handel.
pi_147694067
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:28 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Ik hoop van harte nog eens mee te maken dat Maxima en Willem Alexander er uit getrapt worden. Dan kunnen we hier een echte democratie naar Zwitsers model vestigen en behoren dit soort kluchten tot het verleden.
Denk jij dat dat voldoende is? Als het geen monarchie meer is, is het koek en ei?

Ik vrees dat je de macht van de EU onderschat dan... En echte democratie zijn die machtsgeile psychopaatjes bang voor, dus dat zullen ze zeker niet willen doorvoeren. De Noord-Koreaanse "nominaties" voor de "gekozen" burgemeester in Utrecht en Eindhoven spraken boekdelen. Dat was de PvdA trouwens, maar de VVD en ook D66 zijn in feite tegen inspraak van "het [zogenaamd] domme volk".

pi_147694072
quote:
19s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:30 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Denk jij dat dat voldoende is? Als het geen monarchie meer is, is het koek en ei?

Ik vrees dat je de macht van de EU onderschat dan... En echte democratie zijn die machtsgeile psychopaatjes bang voor, dus dat zullen ze zeker niet willen doorvoeren. De Noord-Koreaanse "nominaties" voor de "gekozen" burgemeester in Utrecht en Eindhoven spraken boekdelen. Dat was de PvdA trouwens, maar de VVD en ook D66 zijn in feite tegen inspraak van "het [zogenaamd] domme volk".
En uiteraard uit de EU, maar ik wil niet te veel offtopic gaan ;)
pi_147694114
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wie heeft daar dan baat bij?
Of welke partij?
pi_147694122
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:29 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Dan wordt politiek weer een vak in plaats van al dat gekonkel achter de schermen. Dat kabinet Rutte 2 heeft niets anders gedaan. Het bestaansrecht is volledig weg, laten vallen die handel.
Zou ik ook niet erg vinden, ben alleen bang dat je straks een niet te formeren verkiezingsuitslag gaat krijgen. Alleen eerst zien wat dit gaat opleveren.
  donderdag 18 december 2014 @ 00:33:11 #265
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147694157
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:29 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

In ieder kabinet worden voorstellen op allerlei wijzen voorgekookt. Dat is zeker gezien de hijgerige media onvermijdelijk. Dat soort dingen in de openbaarheid voor de camera's uitvechten leidt al heel snel tot ongevallen namelijk.
  donderdag 18 december 2014 @ 00:33:58 #266
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147694179
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:31 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wie heeft daar dan baat bij?
Of welke partij?
Geen enkele

Maar dat zal drie vertrekkende senatoren een zorg zijn
pi_147694198
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]

In ieder kabinet worden voorstellen op allerlei wijzen voorgekookt. Dat is zeker gezien de hijgerige media onvermijdelijk. Dat soort dingen in de openbaarheid voor de camera's uitvechten leidt al heel snel tot ongevallen namelijk.
Zo iets hoort in de plenaire zaal van de Kamer uitgevochten te hebben. Dan weten mensen (die het volgen op de publieke tribune of livestreams) ook waar ze in het vervolg niet meer op moeten stemmen.
pi_147694205
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:33 schreef Hexagon het volgende:
Dat is zeker gezien de hijgerige media onvermijdelijk. Dat soort dingen in de openbaarheid voor de camera's uitvechten leidt al heel snel tot ongevallen namelijk.
Ah, de politici hebben geen verantwoordelijkheid, het zijn de media die hun daartoe "dwingen".

Ehh, lijkt me niet he? Als je een beetje ruggengraat hebt, geef je die media een dikke vinger en ga je je eigen grondwettelijke gang.

pi_147694207
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:32 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Zou ik ook niet erg vinden, ben alleen bang dat je straks een niet te formeren verkiezingsuitslag gaat krijgen. Alleen eerst zien wat dit gaat opleveren.
Wat hebben ze dan nog te willen Brussel rekent ze volgens mij alles uit of voor ze uit?
pi_147694220
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:28 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Ik kan je nu al vertellen: dat verandert niks.
P.s. Zo slecht hebben we het niet in Nederland. En je mag verhuizen, naar een betere plek.
  donderdag 18 december 2014 @ 00:37:18 #271
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147694255
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:34 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Zo iets hoort in de plenaire zaal van de Kamer uitgevochten te hebben. Dan weten mensen (die het volgen op de publieke tribune of livestreams) ook waar ze in het vervolg niet meer op moeten stemmen.
Is niet realistisch in een mediaklimaat waarin iedere uitgesproken zin breed wordt uitgemeten en iedere beweging als draaien wordt gespind. De bewegingsruimte is dan veel te klein om nog tot compromissen te komen.
pi_147694281
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:35 schreef Fossieltje het volgende:

[..]

Ik kan je nu al vertellen: dat verandert niks.
P.s. Zo slecht hebben we het niet in Nederland. En je mag verhuizen, naar een betere plek.
De ellende is dat het in heel Europa zo gaat. Dankzij de EU gaat het overal op hetzelfde manier. Alleen Zwitserland is nog enigszins positief.
pi_147694287
timvanlieshout twitterde op donderdag 18-12-2014 om 00:34:26 Mijn bron bij het Torentje meldt dat Pechtold boos in het Torentje rond zou lopen. reageer retweet
pi_147694305
Ik duik lekker mn nest in, ik geloof t allemaal wel :').
pi_147694313
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:38 schreef Ajacied422 het volgende:
timvanlieshout twitterde op donderdag 18-12-2014 om 00:34:26 Mijn bron bij het Torentje meldt dat Pechtold boos in het Torentje rond zou lopen. reageer retweet
Kereltje Pechtold is hier helemaal geen partij.

Het is heel simpel: Die domme gans moet haar wet terugtrekken en die miljard moet ergens anders vandaan komen (ontwikkelingshulp, een Pvda-post dus dat komt goed uit).
pi_147694342
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:38 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Kereltje Pechtold is hier helemaal geen partij.

Het is heel simpel: Die domme gans moet haar wet terugtrekken en die miljard moet ergens anders vandaan komen (ontwikkelingshulp, een Pvda-post dus dat komt goed uit).
Tuurlijk wel.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_147694346
ronfresen twitterde op donderdag 18-12-2014 om 00:37:51 De C3 verlaat Torentje. "Voortgang, morgen verder". #zorgcrisis reageer retweet
RoelSchrein twitterde op donderdag 18-12-2014 om 00:38:32 D66, CU en SGP weer vertrokken, nog geen oplossing voor #kerstcrisis reageer retweet
pi_147694352
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:38 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

De ellende is dat het in heel Europa zo gaat. Dankzij de EU gaat het overal op hetzelfde manier. Alleen Zwitserland is nog enigszins positief.
Dan ga je toch lekker naar Zwitserland? Dat is vrijheid w/
pi_147694379
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:40 schreef Fossieltje het volgende:

[..]

Dan ga je toch lekker naar Zwitserland? Dat is vrijheid w/
Ik heb een beroep dat ik niet zomaar in het Duits of Italiaans kan doen, dus dat wordt eerst omscholen. Helaas. Als ik een internationaal beroep had, was ik allang weggeweest.

Gelukkig is het ook vrijheid om op partijen te stemmen die wel om het land geven.
pi_147694383
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Is niet realistisch in een mediaklimaat waarin iedere uitgesproken zin breed wordt uitgemeten en iedere beweging als draaien wordt gespind. De bewegingsruimte is dan veel te klein om nog tot compromissen te komen.
Is dat dan zo moeilijk: sorry ik heb me vergist ik stel mijn mening bij bevoorbeeld!
Het zijn immers net zo goed maar mensen alleen met een hoger inkomen niet?
  donderdag 18 december 2014 @ 00:42:03 #281
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_147694392
Pechtold zal wel boos zijn dat hij voor Jan met de Korte achternaam naar het torentje moest komen. :P
pi_147694419
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:41 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Ik heb een beroep dat ik niet zomaar in het Duits of Italiaans kan doen, dus dat wordt eerst omscholen. Helaas. Als ik een internationaal beroep had, was ik allang weggeweest.
Goede voornemen voor 2015: Duits leren.
pi_147694434
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:42 schreef Fossieltje het volgende:

[..]

Goede voornemen voor 2015: Duits leren.
Ik spreek goed Duits. Maar in een beroep waar communicatie heel belangrijk is, is goed niet genoeg. In Zwitserland zitten ze ook niet op meer immigranten te wachten. Begrijpelijk, dat land wordt overspoeld door mensen die de EU zat zijn.
  donderdag 18 december 2014 @ 00:44:04 #284
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_147694446
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:38 schreef Ajacied422 het volgende:
Ja uh wie is dit in godsnaam?
pi_147694454
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:41 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Gelukkig is het ook vrijheid om op partijen te stemmen die wel om het land geven.
Vergeet niet emigreren kost geld of voor ons of voor andere, het kost altijd geld een arme kloot heeft dat niet en zal dus overgeleverd zijn lijkt me?
pi_147694474
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:44 schreef john2406 het volgende:

[..]

Vergeet niet emigreren kost geld of voor ons of voor andere, het kost altijd geld een arme kloot heeft dat niet en zal dus overgeleverd zijn lijkt me?
Dat klopt. Dat is ook een bezwaar tegen de globalisering en de EU: Lager opgeleiden kunnen geen kant uit, terwijl hoger opgeleiden mobiel zijn en de beste plekken kunnen opzoeken.
pi_147694499
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:44 schreef Szura het volgende:

[..]

Ja uh wie is dit in godsnaam?
Op Twitter kan iedereen belangrijk doen. Op het linkse Radio 1 worden tweets voorgelezen alsof het wereldnieuws is :')
pi_147694539
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:43 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Ik spreek goed Duits. Maar in een beroep waar communicatie heel belangrijk is, is goed niet genoeg. In Zwitserland zitten ze ook niet op meer immigranten te wachten. Begrijpelijk, dat land wordt overspoeld door mensen die de EU zat zijn.
Oké, goede voornemen voor 2015: nog beter Duits leren en lief zijn voor Zwitsers. En zover mij bekend is daar best nog ruimte als je geschikt en goed bent.
pi_147694560
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:48 schreef Fossieltje het volgende:
En zover mij bekend is daar best nog ruimte als je geschikt en goed bent.
Dat is in vrijwel de hele wereld zo. *)

pi_147694598
Waarom of waardoor hebben we het eigenlijk goed in ons land?
Is dat niet doordat hier betaald werd door het volk was het niet de ene belasting dan was het wel de andere regeling.
Als dat niet geweest was volgens mij dan zou ik of iemand anders recht van spreken hebben lijkt me!
pi_147694617
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:16 schreef Insomnia_ het volgende:
Dat die pvda maar gewoon mag inzakken naar 0 zetels. Klaar.
Ik vind het wel prettig om wat countervailingpower te zien.
Make my day!
pi_147694692
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:52 schreef agter het volgende:

[..]

Ik vind het wel prettig om wat countervailingpower te zien.
Ik houd er ook wel van kwartetten of zoiets geef mij die dan krijg je dat of zoiets?
pi_147694797
quote:
Hoe kan dan gegarandeerd worden dat de PvdA dan in de Eerste Kamer weer geen gekke fratsen uit gaat halen? En daar schuilt volgens mij precies het probleem, die garantie is staatsrechtelijk gezien niet en er is geen vertrouwen dat men zich dan wel aan de afspraken houdt.
pi_147694820
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:51 schreef john2406 het volgende:
Waarom of waardoor hebben we het eigenlijk goed in ons land?
Is dat niet doordat hier betaald werd door het volk was het niet de ene belasting dan was het wel de andere regeling.
Als dat niet geweest was volgens mij dan zou ik of iemand anders recht van spreken hebben lijkt me!
Huh? In ieder geval, er zijn voldoende landen waar je liever niet geboren wilt worden in verband met honger, oorlog of terreur. Nederland is best oké als geboorteplaats. Als je denkt het elders beter te krijgen, dan ben je vrij om erheen te verhuizen.
pi_147694828
quote:
7s.gif Op donderdag 18 december 2014 01:00 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Hoe kan dan gegarandeerd worden dat de PvdA dan in de Eerste Kamer weer geen gekke fratsen uit gaat halen? En daar schuilt volgens mij precies het probleem, die garantie is staatsrechtelijk gezien niet en er is geen vertrouwen dat men zich dan wel aan de afspraken houdt.
Welke afspraken? Een kamerlid moet zonder last of ruggespraak zijn/haar werk kunnen doen. De PvdA valt niets te verwijten (vind ik, ondanks dat ik :r op die partij).
pi_147694908
quote:
7s.gif Op donderdag 18 december 2014 01:00 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Hoe zat het dan met de afspraak van het zorgplan in het of bij de start van het kabinet?
Toen de vvd achterban begon te schreeuwen en de pvda iets anders ervoor in de plaats kreeg als ze het lieten vallen, teminste als ik het goed heb dan he!
Ik geloof dat ging over premie betalen naar inkomen toen of iets in die aard?
pi_147694969
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 01:01 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Welke afspraken? Een kamerlid moet zonder last of ruggespraak zijn/haar werk kunnen doen. De PvdA valt niets te verwijten (vind ik, ondanks dat ik :r op die partij).
Dat is juist precies de kern van het 'probleem'; een Kamerlid moet zonder last of ruggespraak kunnen functioneren. Als vertrouwen in een dergelijke situatie ontbreekt is het sluiten van compromissen onmogelijk geworden omdat men dan niet meer weet of men op de punten waarop men toegeeft er wat voor terug krijgt. Daarmee vallen alle afspraken op basis waarvan men regeert in duigen en valt het kabinet.
pi_147695002
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 01:01 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

De PvdA heeft afspraken gemaakt met de VVD ( en de bevriende oppositiepartijen) en kunnen nu blijkbaar niet leveren. De PvdA valt alles te verwijten. Blijkbaar hebben ze iets beloofd wat ze niet kunnen waarmaken. Wiens fout dat is binnen de PvdA, is een andere vraag.
pi_147695011
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 01:08 schreef Fossieltje het volgende:

[..]

De PvdA heeft afspraken gemaakt met de VVD ( en de bevriende oppositiepartijen) en kunnen nu blijkbaar niet leveren. De PvdA valt alles te verwijten. Blijkbaar hebben ze iets beloofd wat ze niet kunnen waarmaken. Wiens fout dat is binnen de PvdA, is een andere vraag.
Ze kunnen inderdaad niet leveren. Maar is dat verwijtbaar? Ze kunnen kamerleden niet opleggen wat ze stemmen. Juist die fractiediscipline maakt de politiek anno 2014 zo vermoeiend.
pi_147695036
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 01:04 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoe zat het dan met de afspraak van het zorgplan in het of bij de start van het kabinet?
Toen de vvd achterban begon te schreeuwen en de pvda iets anders ervoor in de plaats kreeg als ze het lieten vallen, teminste als ik het goed heb dan he!
Ik geloof dat ging over premie betalen naar inkomen toen of iets in die aard?
Klopt, de VVD achterban vond die afspraak te ver gaan. Net zoals de PvdA op het gebied van asielzaken een punt had wat zeer slecht bij de achterban lag. Maar beide pijnpunten zijn in vroeg stadium onderkend en heronderhandeld. Nu is de situatie heel anders; minister Schippers heeft veel tijd en moeite in deze wet gestoken en dan wordt die op het laatste moment verworpen. Dat is een actie waardoor het onderling vertrouwen aangetast wordt. Had men de bezwaren in een eerder stadium kenbaar gemaakt, dan was er wel een probleem geweest maar kon er wel nog in vertrouwen onderhandeld worden.
  donderdag 18 december 2014 @ 01:10:57 #301
192592 SureD1
pi_147695051
quote:

[..]

Dit... De VVD is boos over het schenden van, in essentie, ongrondwettelijke afspraken...natuurlijk werkt het de laatste decennia zo, maar het is wel pijnlijk als dat tot een crisis leidt.

Ik vind het vooral tekenend hoe de VVD eist dat Schippers geen gezichtsverlies mag lijden. Dat heeft ze al gedaan...en de PvdA heeft geen tijdmachine.

Hoe dit normaal gaat: minister lijdt onverwacht verlies in de EK, minister trekt haar conclusies (neemt haar verlies of stapt op) en dat leidt dan eventueel tot een crisis

Hoe het nu gaat: drie EK leden die hun grondwettelijke taak serieus nemen doen iets waar ze grondwettelijk toe gemachtigd zijn en vervolgens heeft de partij waartoe deze senatoren behoren een probleem omdat de minister vooral geen gezichtsverlies mag lijden en dan moet die partij het maar oplossen want anders crisis... Het is van de gekke!

Als Schippers haar verlies in de EK niet wil nemen, dan stapt ze op, zoals een goed minister betaamt...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')