abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147204075
Welkom in het FOK! Zwarte Piet discussietopic

Oorsprong discussie

De afgelopen jaren zeuren negers over de vermeende racistische aspecten van Zwarte Piet. Dit zou gaan om bepaalde stereotype gedragingen die duiden op een laag intellect als mede het karikaturale uiterlijk dat een persiflage zou zijn op het negroïde ras hetgeen als denigrerend zouden worden ervaren door zwarte mensen.

In de traditionele media en sociale media verschenen verschillende figuren, zowel bekend als minder bekend, die zich zowel voor het behoud van Zwarte Piet uitspraken als voor een aanpassing van Zwarte Piet. De voorstellen voor aanpassing variëren van slechts het doen verdwijnen van de krullen en oorbellen tot aan een veranderd concept met roetvegen of een zgn. 'kleurenpiet'.

Pro- en contra initiatieven

Pietitie
Pietmakeover

Veelpost Pieten in deze reeks: 8}

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

http://www.cinecrowd.nl/zwartgemaakt

pi_147204125
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:19 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Je bedoeld Jan Schenkman ?
Nee, Schenkman is louter verantwoordelijk voor een deel van het uiterlijk van de huidige Zwarte Piet maar de oorsprong gaat veel verder terug. :) Bepaalde elementen zoals de zwart geschminkte huid, de juten zak, de roe, bepaalde kenmerken van Sinterklaas (de chocoladeletters, de reden waarom we de schoen zetten, eigenschappen van Sinterklaas zelf en etc.) kwamen al voor voordat Schenkman überhaupt die prenten had uitgebracht terwijl velen menen dat ZP voor 1850 niet bestond, integendeel. Daarnaast zien we bepaalde kenmerken (zwarte huid, de zak, de roe etc.) ook terug in zeer plaatselijke Sinterklaasvieringen van over heel Europa .
pi_147204277
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:34 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Nee, Schenkman is louter verantwoordelijk voor een deel van het uiterlijk van de huidige Zwarte Piet maar de oorsprong gaat veel verder terug. :) Bepaalde elementen zoals de zwart geschminkte huid, de juten zak, de roe, bepaalde kenmerken van Sinterklaas (de chocoladeletters, de reden waarom we de schoen zetten, eigenschappen van Sinterklaas zelf en etc.) kwamen al voor voordat Schenkman überhaupt die prenten had uitgebracht terwijl velen menen dat ZP voor 1850 niet bestond, integendeel. Daarnaast zien we bepaalde kenmerken (zwarte huid, de zak, de roe etc.) ook terug in zeer plaatselijke Sinterklaasvieringen van over heel Europa .
Maar het klopt toch wel dat zwarte piet gebaseerd is op een neger ?
pi_147204378
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:37 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Maar het klopt toch wel dat zwarte piet gebaseerd is op een neger ?
Oorspronkelijk niet maar dat is in de loop der jaren een beetje veranderd (bruine schmink, Surinaamse accenten in de Randstad) omdat men ZP wellicht wat menselijker wilde maken. Maar oorspronkelijk was het geen neger of een slaaf.
pi_147204436
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:39 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Oorspronkelijk niet maar dat is in de loop der jaren een beetje veranderd (bruine schmink, Surinaamse accenten in de Randstad) omdat men ZP wellicht wat menselijker wilde maken. Maar oorspronkelijk was het geen neger of een slaaf.
Hmmm heb net snel op google gekeken maar zo snel niets gevonden. Weet je wanneer die docu komt ?
pi_147204622
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:40 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hmmm heb net snel op google gekeken maar zo snel niets gevonden. Weet je wanneer die docu komt ?
Als het goed is komt de docu deze maand nog uit maar een precieze datum is nog niet bekend. De documentaire heet Zwartgemaakt en is o.a. door Arnold-Jan Scheer gemaakt.

Hier is een FB pagina die door de makers van de docu beheerd wordt:
https://www.facebook.com/zwartgemaakt

De crowdfunding pagina waar ook nog info op te vinden is:
pi_147204679
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:44 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Als het goed is komt de docu deze maand nog uit maar een precieze datum is nog niet bekend. De documentaire heet Zwartgemaakt en is o.a. door Arnold-Jan Scheer gemaakt.

Hier is een FB pagina die door de makers van de docu beheerd wordt:
https://www.facebook.com/zwartgemaakt

De crowdfunding pagina waar ook nog info op te vinden is:
Ohh is dat deze. Kwam toevallig laatst op de facebook. Ben benieuwd.
  maandag 1 december 2014 @ 23:18:11 #8
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_147205172
Belangrijke documentaire.
pi_147205243
Is deze discussie nu nog niet klaar?
Zonder wrijving geen glans
  Redactie Frontpage maandag 1 december 2014 @ 23:27:00 #10
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147205459
Pff, net hel die documentaire van Sunny bekeken :O

Een paar observaties:

- 90% generaliserend over racisme zonder een link met Zwarte Piet.
- Eenzijdig en gekleurd (no pun intended), vrijwel alle interviews zijn met bekenden dan wel gelijkdenkenden.
- Ze dramt zo door dat haar vader zich verontschuldigd dat hij blank is :?.
- Slechte editing, brak geluid en onsamenhangend geheel.
- Ze heeft de slechtste voice-over stem ooit, ik heb stagiaires gehad die een betere intonatie en enthousiasme erin kunnen stoppen :N.

Buiten dat ik nu medelijden heb met haar buren en ouders voegt deze zeer slappe docu echt helemaal niks bij aan deze discussie.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_147205917
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 23:27 schreef LTVDK het volgende:

Een paar observaties:

- Eenzijdig en gekleurd (no pun intended), vrijwel alle interviews zijn met bekenden dan wel gelijkdenkenden.
- Ze heeft de slechtste voice-over stem ooit, ik heb stagiaires gehad die een betere intonatie en enthousiasme erin kunnen stoppen :N.

Buiten dat ik nu medelijden heb met haar buren en ouders voegt deze zeer slappe docu echt helemaal niks bij aan deze discussie.
Ah, het voldeed dus precies aan de verwachtingen? :Y
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  Redactie Frontpage maandag 1 december 2014 @ 23:43:39 #12
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147206039
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 23:39 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Ah, het voldeed dus precies aan de verwachtingen? :Y
Ik had nog enigszins cinematografisch iets van kwaliteit verwacht, vraag me af waar ze al dat subsidiegeld voor heeft gebruikt. In ieder geval niet voor een goede camera en fatsoenlijke editing ;( .
_____
pi_147206198
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 23:43 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Ik had nog enigszins cinematografisch iets van kwaliteit verwacht, vraag me af waar ze al dat subsidiegeld voor heeft gebruikt. In ieder geval niet voor een goede camera en fatsoenlijke editing ;( .
Ja, je zou denken dat een goede techniek en vormgeving het gebrek aan inhoud nog enigszins zou kunnen verbloemen. Maar ja, als dat ook al faalt dan wordt het heel moeilijk.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_147208679
quote:

Een paar observaties:

Jij bent beroepsmatig betrokken bij het maken van videofilmpjes?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147208694
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:34 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Helaas durft de Nederlandse staatstelevisie het niet aan om een docu hierover uit te zenden, dus blijft het misverstand wijdverbreid dat ZP niet zou hebben bestaan voor 1850. :{
#NoDAPL
pi_147208830
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 02:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Helaas durft de Nederlandse staatstelevisie het niet aan om een docu hierover uit te zenden, dus blijft het misverstand wijdverbreid dat ZP niet zou hebben bestaan voor 1850. :{
Wat doet voor of na 1850 er toe?
Life is what happens while planning other things
pi_147212653
quote:

Een paar observaties:

Mee eens.

Een geval van "Ik maak een reportage om mijn eigen gelijk / mening aan te tonen".

Ook behoorlijk geregisseerd , compleet met familie en vrienden als figuranten / acteurs en zeer selectieve berichtgeving en belichting van feiten.

De tot inkeer gekomen pappa die uiteindelijk ook onverwacht bij de demonstratie aanwezig is.

De beelden van wetmatig gearresteerde demonstranten in Gouda met een saus van zielig piano getingel er overheen

Tenenkrommend.

[ Bericht 0% gewijzigd door DrMabuse op 02-12-2014 11:24:23 ]
  Redactie Frontpage dinsdag 2 december 2014 @ 11:56:48 #18
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147213812
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 02:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij bent beroepsmatig betrokken bij het maken van videofilmpjes?
Ja :)
_____
  dinsdag 2 december 2014 @ 12:48:39 #19
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_147214971
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 02:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bron?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_147214992
Erik van Muiswinkel verdedigt rol Zwarte Piet

quote:
Piet is volgens hem een bijfiguur in een volksfeest dat vier weken duurt. In landen met een serieus racismeprobleem zou Zwarte Piet niet kunnen, vindt Van Muiswinkel. Hij noemt het iets typisch Nederlands en vindt het mooi dat het hier wel kan.
^O^ 8}
pi_147215321
quote:
Sylvana Simons @SylvanaSimons · 55 min. 55 minuten geleden

Nee, mijn "succes" is geen bewijs van de afwezigheid van (institutioneel) racisme. Slechts van het feit dat ik me er niet door laat stoppen.

0 antwoorden 10 retweets 10 favorieten

https://twitter.com/Sylva(...)4256&tw_p=tweetembed

Het ziet daar zwart van de reacties en steunbetuigingen aan Sunny Bergman en Silvana Hildegard Simons

Er wordt gehuild , geleden , gestreden.

De een nog erger dan de ander.

Het is wat.

[ Bericht 0% gewijzigd door DrMabuse op 02-12-2014 13:13:13 ]
pi_147215785
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 13:00 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

https://twitter.com/Sylva(...)4256&tw_p=tweetembed

Het ziet zwart van de reacties en steunbetuigingen aan Sunny Bergman en Silvana Hildegard Simons

Er wordt gehuild , geleden , gestreden.

De een nog erger dan de ander.

Het is wat.
Als het zo simpel is om je niet tegen laat houden door "racisme" is er dus eigenlijk niks aan de hand :')
dat komt neer op zeggen dat al die zeurnegerts te lange tenen hebben. wat dat betreft ben ik het wel met haar eens
:Y
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_147216715
Zielepieten allemaal!
pi_147218730
quote:
Sylvana Simons @SylvanaSimons · 1 uur 1 uur geleden

Kent iemand een goede tassendokter in A'dam?

0 antwoorden 0 retweets 0 favorieten
Zo is de walgelijke racistische Piet haar eerste prioriteit , nu is het haar tas.

Het is me wat.

Zwart zijn.

Met een kapotte tas.
pi_147224558
quote:
Wat een belachelijke journalistiek. Vanmorgen met plezier het interview in de Volkskrant gelezen, waarin Van Muiswinkel op een intelligente manier een genuanceerd standpunt inneemt. Kort gezegd is hij het eens met de tegenstanders van zwarte piet: er moet iets gebeuren aan die zwarte huidskleur. Onder andere vertelt hij hoe hij voorstanders van zwarte piet meestal binnen tien minuten weet te overtuigen dat zwarte piet in de huidige vorm niet meer te handhaven is. Maar hij keert zich af van de fanatici die met demonstraties het feest verstoren; wat hem betreft laten we zwarte piet en in goed overleg geleidelijk veranderen.

Wat maakt De Televaag ervan?? 'Erik van Muiswinkel verdedigt rol zwarte piet'... ;(
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_147224761
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:39 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Hier een van de eerste afbeeldingen van zwarte piet, uit 1850, in z'n beginjaren dus. Het lijkt mij toch vrij duidelijk..?

[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_147224922
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 18:39 schreef naamdrager het volgende:

[..]

Hier een van de eerste afbeeldingen van zwarte piet, uit 1850, in z'n beginjaren dus. Het lijkt mij toch vrij duidelijk..?

[ afbeelding ]
Denken dat piet uit 1850 stamt :')
pi_147225279
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2014 18:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Denken dat piet uit 1850 stamt :')
Jij weet blijkbaar meer, maar wij mogen het niet weten..?
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_147225299
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 18:54 schreef naamdrager het volgende:

[..]

Jij weet blijkbaar meer, maar wij mogen het niet weten..?
Lees de afgelopen 65 topics anders even door. Geen zin het weer te herhalen.
  dinsdag 2 december 2014 @ 18:56:14 #30
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_147225339
Voor de 1003258934067e keer; zwarte piet was een moor, het is juist racistisch om hem af te beelden als stroopwafel omdat hij blijkbaar niet gewoon normaal mag zijn als zwarte man. Daarnaast is het nog racistischer zelfs om deze zwarte man af te beelden als duivel in de zin van krampus.

Zwarte mensen zijn helemaal geen duivels!!

We mogen zwarte piet niet laten discrimineren, het is onze vriend en wij zijn vriend van zwarte piet!
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_147227205
Waarom heeft de Sint nu zo'n inferieur zwart negerpaard? Dat paard moet wit blijven gvd.
  dinsdag 2 december 2014 @ 20:08:45 #33
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_147227911
quote:
Hoewel joop, goed stuk.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Redactie Frontpage dinsdag 2 december 2014 @ 20:18:15 #34
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147228287
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 december 2014 20:08 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hoewel joop, goed stuk.
Inderdaad, ik dacht daar gaan we weer, maar een duidelijk en nuchter stuk ^O^.

Ook een hele keurige sneer naar Quinsy erin trouwens :P

quote:
Volgens Gario moest de minderheid beschermd worden tegen de meerderheid. Met andere woorden: de zwarte man moet beschermd worden tegen de blanke meerderheid, want dat is democratie. De zwarte man als een beschermde diersoort. Die moet je pamperen, voeden, veel liefde gegeven en beschermd in zijn kooitje houden. Je moet hem niet zonder toeziend ogen naar buiten laten om zich te ontwikkelen, want de wereld is boos en dat kan hem pijn doen.
_____
  dinsdag 2 december 2014 @ 20:34:08 #35
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_147229004
ik zou het fijn vinden als het woord 'racisme' wat minder onderhevig was aan inflatie. stereotypering, ok, maar ik hoor de afgelopen maanden weinig bewijzen van racisme door het bestaan van onze pieterbaas. 'Je bent een Zwarte Piet dus we wijzen je af in deze sollicitatieprocedure', 'Je bent de man van mijn dromen maar ik maak het uit want je lijkt op Zwarte Piet'. Nou, ik kom het niet tegen, hoor.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  dinsdag 2 december 2014 @ 20:39:45 #36
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_147229268
Je bent zo zwart als je jezelf voelt, zeg maar. Er is heus wel her en der wat onverholen racisme (zeker als je getroll en dom geroep op het internet meetelt), maar op verreweg de meeste plekken in NL ben je net zo welkom als een 'blanke'. Soms zelfs een beetje extra welkom, ivm actief pro-diversiteitsbeleid bij grote bedrijven of overheden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_147229573
Ik kwam vanavond bij het zappen bij de DWDD uit.

En ja hoor.

Een tafel vol geschokte mensen met steunbetuigingen aan mevrouw Bergman's wangedrocht van een "documentaire".

Hoe verdomde debiel voorspelbaar.

Het helpt : vriendjes in de media die je op afroep over je doorgedraaide politiek correcte bolletje aaien als de boze buitenwereld je werk (terecht) afbrandt.

Max Pam , man wat val jij me tegen.
pi_147230428
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_147230977
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:03 schreef UltraR het volgende:
[ afbeelding ]
pi_147231090
quote:
LOL, alsof zij succes heeft. :)
#NoDAPL
pi_147231203
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 december 2014 12:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Bron?
Het staat zelfs nog in de OP's van tal van vorige delen gemeld van hooguit een maand geleden. Je zal zelf even moeten zoeken.
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 december 2014 18:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Lees de afgelopen 65 topics anders even door. Geen zin het weer te herhalen.
#NoDAPL
pi_147231657
quote:
Goede column.

Als ik de krant open sla stuit ik op een interview met Sunny Bergman. Volgens het interview met haar in de Volkskrant, geeft Bergman ons in haar documentaire 'Zo zwart als roet', een lesje geschiedenis en white privilege. Dat Gario en Bergman heel Nederland betichten van racisme en beweren dat white privilege hoogtij viert in het land is nogal ziek. Want probeer white privilege eens uit te leggen aan de Poolse vrouwen die als slaven worden gebruikt voor de champignonteelt in het zuiden van het land. Of al de blanke werknemers in de zorg die door bezuinigingen hun baan kwijt raken en in de armoede belanden.

Ik geloof meer in het klassensysteem. Als je uit een goede klasse komt heb je meer kans op een beter leven, gezondheid, een goede educatie en een betere baan later. Als je uit een lagere klasse komt, zal je harder moeten werken met minder zekerheid of je al het bovenste wel zal krijgen. Dat is niet kleur gebonden maar lot gebonden want niemand heeft voor het kiezen in welk gezin of land hij of zij geboren wordt.
#NoDAPL
  dinsdag 2 december 2014 @ 21:30:45 #43
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_147231674
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het staat zelfs nog in de OP's van tal van vorige delen gemeld van hooguit een maand geleden. Je zal zelf even moeten zoeken.

[..]

Zozo. Een linkje is al zelfs te veel om even te posten op een discussieforum?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_147231751
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 20:46 schreef DrMabuse het volgende:

En ja hoor.

Een tafel vol geschokte mensen met steunbetuigingen aan mevrouw Bergman's wangedrocht van een "documentaire".

Het helpt : vriendjes in de media die je op afroep over je doorgedraaide politiek correcte bolletje aaien als de boze buitenwereld je werk (terecht) afbrandt.

Je zit te kankeren .....probeer eens serieuze kritiek te formuleren
Wie zei wat ... letterlijk citaat en waarom was dat fout.
pi_147231819
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 18:56 schreef BaajGuardian het volgende:

We mogen zwarte piet niet laten discrimineren, het is onze vriend en wij zijn vriend van zwarte piet!
:r
zp is geen echt bestaand mens en die valt niet te discrimineren, Er valt ook niks vriend te wezen met een fictie
Er zijn wel echte zwarte mensen die gediscrimineerd worden in de ZP-cult
pi_147232408
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

zp is geen echt bestaand mens en die valt niet te discrimineren, Er valt ook niks vriend te wezen met een fictie
:')!

@ SpecialK

Ik heb het al minstens 25 keer (als het niet meer is) in deze reeks gepost en ik heb op het moment echt geen zin of behoefte om dat weer allemaal te gaan herhalen (moe + gaar). Het wordt toch iedere keer weer genegeerd of afgedaan als onzin en ik heb daar al veel te veel tijd aan verspild. Misschien morgen of over een week maar gezien het 9 van de 10 keer toch genegeerd wordt, laat ik het wel gewoon aan Arnold-Jan Scheer over met zijn documentaire Zwartgemaakt. :)

Hier zijn iig nog twee interessante boeken van Arnold-Jan Scheer als je je er daadwerkelijk in wil verdiepen:

Wild Geraas:
http://www.bol.com/nl/p/wild-geraas/1001004006919869/

Zwarte Sinterklazen:
http://www.bol.com/nl/p/zwarte-sinterklazen/9200000033283641/

[ Bericht 2% gewijzigd door SuicideErrorist op 02-12-2014 21:58:04 ]
pi_147232629
quote:
Best goeie column, met meer waarheid en inzicht dan het zootje elitaire meehuilers bij DWDD.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_147234370
Dat men discussie voert over een racistisch gebruik.
Ongelooflijk.

In de wet staat echt dat je niet mag discrimineren om ras enzovoorts.
Something is rotten in the state of Denmark. (Shakespeare)
  dinsdag 2 december 2014 @ 22:41:57 #49
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_147234458
het is niet per definitie een racistisch gebruik. dat deze eenzijdige benadering nog steeds opgeld doet, ongelooflijk.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  Redactie Frontpage woensdag 3 december 2014 @ 00:30:40 #50
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147236208
quote:

En ja hoor.

Zie het net :{ "sleutelfilm" "persoon van de maand", de treurnis :')
_____
pi_147236342
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 18:39 schreef naamdrager het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik zie op het plaatje alleen maar een neger. Waar ik ook kijk geen slaaf te bekennen.
pi_147236547
-

[ Bericht 53% gewijzigd door sp3c op 03-12-2014 05:22:54 ]
  woensdag 3 december 2014 @ 01:24:43 #53
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_147237028
http://dewaarheid.nu/nov01/de_zwartepietdiscussie.htm

Leesvoer voor voor- en tegenstander van Piet.

quote:
De zwartepietdiscussie

12 november 2014 - In Nederland woedt al maanden een zwartepietdiscussie. Menig communist zal daar schouderophalend aan voorbij gaan en daar is veel voor te zeggen. Echter, we moeten ervan uit gaan dat deze discussie niet van vandaag op morgen zal eindigen. Het is zelfs de vraag of het wel bij een discussie blijft. Het is niet voor niets dat Sinterkaas bij zijn intocht zal worden beschermd door politiebewakers die als zwarte piet zijn verkleed.

Het ene kamp stelt zich op het standpunt dat zwarte piet tot de onveranderlijke Nederlandse tradities behoort. Inhoudelijk is dat natuurlijk grote onzin. Er bestaat niet zoiets als onveranderlijke tradities. Mensen van boven de vijftig zullen zich uit hun kindertijd een geheel andere zwarte piet herinneren dan de huidige. In delen van Nederland werd in de vijftiger en zestiger jaren het Sinterklaasfeest lang niet zo uitbundig gevierd als tegenwoordig. En los daar van, op kermissen was het ooit traditie om pauwen te knuppelen (knuppels naar levende pauwen gooien, wie de pauw doodgooide mocht hem opeten) en ganzen te trekken (vanaf een paardenrug of een roeiboot een levende aan de poten opgehangen gans proberen de kop af te trekken, wie dat lukte mocht de gans opeten). Moeten dat soort tradities weer terug komen?

Dat brengt ons op de vraag waarom mensen zich vastklampen aan tradities. En waarom men daar steeds feller in wordt. Voor een communist ligt het antwoord voor de hand. In een samenleving waar de sociale zekerheid steeds verder wordt afgebroken, krijgen mensen behoefte aan andere zekerheden. Helaas zijn dat schijnzekerheden. Daar komt bij dat de gevestigde politiek dat alles met welbehagen aankijkt. "Maken jullie je maar druk om zwarte piet, dan kunnen wij op ons gemak jullie pensioenpotten leegroven".

Het ander kamp ziet zwarte piet als een symbool van kolonialisme. Ook hier kunnen we ons de vraag stellen of dat inhoudelijk juist is. De oude zwarte piet was toch vooral een angstaanjagende boeman. Kinderen zagen daar bepaald geen dom en dienstbaar knechtje in. Maar afgezien daarvan, voor een communist zal het duidelijk zijn dat er beter aandacht besteed kan worden aan reëel bestaand kolonialisme dan aan de symbolen daarvan. Bestaat er dan nog kolonialisme? Wat dacht u dan van de houding van de huidige minister-president. Wanneer hij op staatsbezoek is in Indonesië en een krans legt op een ereveld van slachtoffers van de onafhankelijkheidsoorlog verkondigt hij dat hij dat slechts doet omdat het protocol het voorschrijft. Hij maakt daarmee duidelijk niet geraakt te zijn door de ellende die door Nederlandse kapitalisten in Indonesië is aangericht. Weduwen van slachtoffers van Nederlandse oorlogsmisdaden in Indonesië moeten financiële vergoedingen voor de poorten van de hel vandaan slepen. Over een eventuele Antilliaanse onafhankelijkheid zegt hij: "Een telefoontje en het is geregeld". Toen de Antillen de zakken van de Nederlandse kapitalist vulden, was onafhankelijkheid onbespreekbaar. Nu de Antillen geld kosten, is deze minister-president er liever vandaag dan morgen vanaf.

De partijen in de zwartepietdiscussie kunnen, alvorens ze elkaar de koppen inslaan, beter stil staan bij "de diepte van de kloof die er gaapt tussen een handvol gewetenloze, zich in smerigheid en luxe wentelende miljardairs en de miljoenen eeuwig op de rand van de ellende levende werkende mensen" (Lenin, Brief aan de Amerikaanse arbeiders, 20 augustus 1918). Strijd om zwarte piet zal deze kloof niet dichten. De voor- en tegenstanders zitten in hetzelfde schuitje. Hier geldt slechts de oude communistische leus:

Proletariërs aller landen, verenigt u!
pi_147237432
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:30 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zozo. Een linkje is al zelfs te veel om even te posten op een discussieforum?
Als het al honderdduizenden keren is geplaatst en ik het zelf ook moet opzoeken wel ja. ;)
#NoDAPL
pi_147237616
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:49 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

@ SpecialK

Ik heb het al minstens 25 keer (als het niet meer is) in deze reeks gepost en ik heb op het moment echt geen zin of behoefte om dat weer allemaal te gaan herhalen (moe + gaar). Het wordt toch iedere keer weer genegeerd of afgedaan als onzin en ik heb daar al veel te veel tijd aan verspild. Misschien morgen of over een week maar gezien het 9 van de 10 keer toch genegeerd wordt, laat ik het wel gewoon aan Arnold-Jan Scheer over met zijn documentaire Zwartgemaakt. :)
Dat was nu ook mijn sentiment, het was niet lullig bedoeld t.o.v. hem, ik kan het niet sneller zoeken dan hem met de aanwijzingen die ik hem heb gegeven.
#NoDAPL
  Moderator woensdag 3 december 2014 @ 05:25:20 #56
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147238166
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 00:50 schreef ZetaOS het volgende:
-
kap ff met deze onzin man

open ergens een topic over leuke negerplaatjes als je daar heel veel behoefte aan hebt maar hier ben ik er wel klaar mee
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_147239119
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Goede column.

Als ik de krant open sla stuit ik op een interview met Sunny Bergman. Volgens het interview met haar in de Volkskrant, geeft Bergman ons in haar documentaire 'Zo zwart als roet', een lesje geschiedenis en white privilege. Dat Gario en Bergman heel Nederland betichten van racisme en beweren dat white privilege hoogtij viert in het land is nogal ziek. Want probeer white privilege eens uit te leggen aan de Poolse vrouwen die als slaven worden gebruikt voor de champignonteelt in het zuiden van het land. Of al de blanke werknemers in de zorg die door bezuinigingen hun baan kwijt raken en in de armoede belanden.

Ik geloof meer in het klassensysteem. Als je uit een goede klasse komt heb je meer kans op een beter leven, gezondheid, een goede educatie en een betere baan later. Als je uit een lagere klasse komt, zal je harder moeten werken met minder zekerheid of je al het bovenste wel zal krijgen. Dat is niet kleur gebonden maar lot gebonden want niemand heeft voor het kiezen in welk gezin of land hij of zij geboren wordt.

Heeft ook niet zoveel met klassen te maken. Niet in de afgelopen 10 a 20 jaar waarin iedereen een fatsoenlijke opleiding had kunnen volgen zonder daar ooit financieel door in de problemen te raken. StuFi, maximaal gratis lenen, bijbaantje in de horeca.. Als je maar een goede kop heb.
Ok, met het toekomstige stelsel wordt het misschien wat anders, maar een dochter/zoon van een timmerman kan zich ontplooien.

Als je maar thuis blijft zitten en gaat schelden op de grote boze witte man in dit land, moet je eerst even naar jezelf gaan kijken.

quote:

En ja hoor.

Als er iets op een moreel verheven hoog paard zit, dan is het dwdd/pauw/vara wel. Dat mensen dat nog steeds serieus nemen en naar kijken snap ik totaal niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_147239372
-

[ Bericht 24% gewijzigd door sp3c op 03-12-2014 09:38:07 ]
pi_147239972
Wat ik vooral niet uit kan staan zijn die witte Gutmenschen die het zo nodig voor het arme zielige negertje op moeten nemen. Als er één groep is die een verrotte kijk heeft op onze gekleurde medemens dan zij het wel. Want onze gekleurde medemens weet niks, kan niks en moet beschermd worden als een puppy. Een paar witte mensen verven zich een paar dagen per jaar zwart en ze maken een kabaal alsof er op hetzelfde moment hier negers met kettingen om hun enkels katoen staan te plukken in het veld. Maar waar hebben we het over? Een kinderfeestje en iedereen is dol op zwarte piet. Eigenlijk zijn zij het die racisten zijn. Zij zien de kleurling niet als volwaardig.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_147241105
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:32 schreef Braindead2000 het volgende:
die het zo nodig voor het arme zielige negertje op moeten nemen. [/quote\
[quote]. Want onze gekleurde medemens weet niks, kan niks en moet beschermd worden als een puppy.
Vind je dat lekker ? Mensen minachtend beschrijven ?
Nu heb je de smoes dat dit de visie is van mensen die het niet eens zijn met jouw discriminerend verhaal,
Je verstopt je achter de zogenaamde gutmensch. Zogenaamd vinden zij dit.
quote:
Een kinderfeestje en iedereen is dol op zwarte piet.
Dat iedereen dol is op ZP is jouw fantasie

quote:
Zij zien de kleurling niet als volwaardig
En je weet zeker dat jij dat wel doet . ? Jij bent dus politiek correct ?
Dat blijkt niet uit je discriminerend geleuter
pi_147241948
quote:
Wat ik vooral niet uit kan staan zijn die witte Gutmenschen die het zo nodig voor het arme zielige negertje op moeten nemen. Als er één groep is die een verrotte kijk heeft op onze gekleurde medemens dan zij het wel. Want onze gekleurde medemens weet niks, kan niks en moet beschermd worden als een puppy. Een paar witte mensen verven zich een paar dagen per jaar zwart en ze maken een kabaal alsof er op hetzelfde moment hier negers met kettingen om hun enkels katoen staan te plukken in het veld. Maar waar hebben we het over? Een kinderfeestje en iedereen is dol op zwarte piet. Eigenlijk zijn zij het die racisten zijn. Zij zien de kleurling niet als volwaardig.

SPOILER
Als je comic sans gebruikt, hoef je sowieso niet serieus genomen te worden.
1947-2016
  woensdag 3 december 2014 @ 11:03:47 #62
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_147242216
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:49 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

@ SpecialK

Hier zijn iig nog twee interessante boeken van Arnold-Jan Scheer als je je er daadwerkelijk in wil verdiepen:

Wild Geraas:
http://www.bol.com/nl/p/wild-geraas/1001004006919869/

Zwarte Sinterklazen:
http://www.bol.com/nl/p/zwarte-sinterklazen/9200000033283641/

Ik begin nu het gevoel te krijgen dat we langs elkaar heen praten.
Als ik zeg dat ik in twijfel trek dat Zwarte Piet een figuur is die voor de tijd van Schenkman bestond dan heb ik het specifiek over de vorm waarin die nu bestaat. Dat er een donker (kwaad representerend) figuur bestond die langszijde een "goed" licht figuur (in vele post-christendomse Europese culturen belichaamd door Sint Nicolaas) bestond trek ik niet in twijfel.

Het hele punt is dat Schenkman rond 1850 heeft besloten de negerkarikatuur toe te passen op de bestaande placeholder voor het donkere het kwaad (niet onlogisch maar toch). En dat noem ik de geboorte van Zwarte Piet en ik twijfel echt dat dat iets was wat voor 1850 al bestond.

Te lezen aan de beschrijvingen van de boeken die je net postte krijg ik ook niet het gevoel dat ik daar ongelijk in ga krijgen.
pi_147242233
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:21 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Vind je dat lekker ? Mensen minachtend beschrijven ?
Nu heb je de smoes dat dit de visie is van mensen die het niet eens zijn met jouw discriminerend verhaal,
Je verstopt je achter de zogenaamde gutmensch. Zogenaamd vinden zij dit.
Voel je je aangesproken? Ik geef alleen de gedachtegang van de Gutmensch weer, bewust of onbewust. Tegen een volwassen persoon of puber, die aanstoot neemt aan iets lulligs, zou je zeggen: Schei uit met dat janken, aansteller. Een 4-jarig kind kind neem je in dat geval in je armen en geeft hem een aai over de bol. Dit is precies wat jouw soort mensen (de witte Gutmensch) doet.
Want het zijn aanstellers die de problemen in hun leven in dit luilekkerland vergelijken met het leven van een negerslaaf eeuwen geleden. Ik stootte net mijn knie. Nou weet ik wat het is om middeleeuwse martelpraktijken mee te maken. Heb je nou ook medelijden met mij?
Ik verstop me nergens achter. Ik wil ermee zeggen dat ik het verschrikkelijk zou vinden als een grote groep mensen mij altijd zielig zou vinden en mij zo zou behandelen.

quote:
[..]

Dat iedereen dol is op ZP is jouw fantasie

[..]

En je weet zeker dat jij dat wel doet . ? Jij bent dus politiek correct ?
Dat blijkt niet uit je discriminerend geleuter
Ik kots op politiek correct Nederland. Nee, ik ben het dus niet.
  woensdag 3 december 2014 @ 11:21:19 #64
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_147242588
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 11:04 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Voel je je aangesproken? Ik geef alleen de gedachtegang van de Gutmensch weer, bewust of onbewust. Tegen een volwassen persoon of puber, die aanstoot neemt aan iets lulligs, zou je zeggen: Schei uit met dat janken, aansteller. Een 4-jarig kind kind neem je in dat geval in je armen en geeft hem een aai over de bol. Dit is precies wat jouw soort mensen (de witte Gutmensch) doet.
Want het zijn aanstellers die de problemen in hun leven in dit luilekkerland vergelijken met het leven van een negerslaaf eeuwen geleden. Ik stootte net mijn knie. Nou weet ik wat het is om middeleeuwse martelpraktijken mee te maken. Heb je nou ook medelijden met mij?
Ik verstop me nergens achter. Ik wil ermee zeggen dat ik het verschrikkelijk zou vinden als een grote groep mensen mij altijd zielig zou vinden en mij zo zou behandelen.

[..]

Ik kots op politiek correct Nederland. Nee, ik ben het dus niet.
Ik denk dat een hoop van je punten in de kern niet per se fout zijn maar de manier waarop je je uit is nogal... begriploos en koud en je woordgebruik doet in iedergeval erg borderline-racistisch aan. Misschien als je wat rustiger te werk ging dat je wat mensen zou overtuigen ipv ze nog meer te sterken in hun eigen overtuigingen. Volwassen, rustig en rationeel zijn is iets waar je een stuk verder mee komt in mijn ervaring en als je gelijk hebt hoef je vaak niet zo te razen. Mensen die razen staan uiteindelijk te kijk en als je gelijk hebt sterkt rust en redelijkheid dat effect alleen maar.

Even een vriendelijk bedoeld kritiekpuntje.
pi_147243425
quote:
7s.gif Op woensdag 3 december 2014 11:21 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat een hoop van je punten in de kern niet per se fout zijn maar de manier waarop je je uit is nogal... begriploos en koud en je woordgebruik doet in iedergeval erg borderline-racistisch aan. Misschien als je wat rustiger te werk ging dat je wat mensen zou overtuigen ipv ze nog meer te sterken in hun eigen overtuigingen. Volwassen, rustig en rationeel zijn is iets waar je een stuk verder mee komt in mijn ervaring en als je gelijk hebt hoef je vaak niet zo te razen. Mensen die razen staan uiteindelijk te kijk en als je gelijk hebt sterkt rust en redelijkheid dat effect alleen maar.

Even een vriendelijk bedoeld kritiekpuntje.
De zwarte piet-liefhebber wordt ook dikwijls neergezet als iemand die betreurt dat de slavernij afgeschaft is. Ik verbeeldde hoe negroïde mensen, die niks van dat gezeik over zwarte piet moeten hebben, zich voelen als ze geconfronteerd worden met blanke betweters die gaan bepalen wat goed voor hun is.
Is er trouwens wel eens onderzoek gedaan onder de zwarte of gekleurde bevolking welk deel grote problemen heeft met zwarte piet? Ik vermoed dat de groep politiek correcte blanke beroepszeikers veel groter is dan de groep gekleurde mensen die er grote problemen mee hebben.
  woensdag 3 december 2014 @ 12:19:22 #66
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_147244159
quote:
7s.gif Op woensdag 3 december 2014 11:53 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

De zwarte piet-liefhebber wordt ook dikwijls neergezet als iemand die betreurt dat de slavernij afgeschaft is.
Two wrongs don't make a right.

quote:
Ik verbeeldde hoe negroïde mensen, die niks van dat gezeik over zwarte piet moeten hebben, zich voelen als ze geconfronteerd worden met blanke betweters die gaan bepalen wat goed voor hun is.
Ja dat was duidelijk maar ik denk eigenlijk dat dit slechts voor een kleine groep mensen geldt. Figuren zoals Braboneger e.d. Ik denk dat die de eerder uitzondering zijn dan de regel. Wel denk ik dat de meeste donkere mensen zich niet zo met de discussie bezig houden. Dit is duidelijk een klein clubje zeikerts.

quote:
Is er trouwens wel eens onderzoek gedaan onder de zwarte of gekleurde bevolking welk deel grote problemen heeft met zwarte piet? Ik vermoed dat de groep politiek correcte blanke beroepszeikers veel groter is dan de groep gekleurde mensen die er grote problemen mee hebben.
Ik denk dat de huidskleur van de persoon die een argument maakt eigenlijk uiteindelijk niet zo veel uit maakt. Het is wel typisch dat het vaak dezelfde "weg met ons" figuren zijn die bij elke rel mee willen doen (en het benoemen daarvan is niet per se waardeloos) maar uiteindelijk ga ik liever in op de argumenten dan de etnische/culturele/politieke achtergrond van de persoon die het argument maakt.
pi_147245832
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 08:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Heeft ook niet zoveel met klassen te maken. Niet in de afgelopen 10 a 20 jaar waarin iedereen een fatsoenlijke opleiding had kunnen volgen zonder daar ooit financieel door in de problemen te raken. StuFi, maximaal gratis lenen, bijbaantje in de horeca.. Als je maar een goede kop heb.
Jij stelt dat allemaal veel rooskleuriger voor dan dat het is, los van de kanttekening die jij zelf gelukkig al maakt. De tweedeling is in Nederland de afgelopen 30 jaarfors groter geworden op allerlei vlakken: zorg, onderwijs, inkomsten. Met netto 400 stufi kan je net je kamertje betalen en dan moet je nog werken/lenen voor eten en andere noodzakelijke zaken, bijbaantjes liggen ook niet overal evenveel voor het oprapen en zouden nog wel eens meer kunnen kosten dan dat ze opleveren als je daardoor studievertraging oploopt. Ik wil maar even aangeven dat het al lang niet meer gerechtvaardigd is voor de Nederlander om zichzelf op dat vlak op de borst te slaan. Dat mocht hij 10-20 jaar gelden nog enigszins doen, sinds de Balkenende-kabinetten niet meer. Ons siert bescheidenheid.

Maar goed, dat doet er nu even niet toe dus laten we daar niet al teveel over discussiëren. Dat wil
zeggen, hoe groter die tweedeling is hoe meer effect dit klassenverschil. Jij kijkt echter teveel naar alleen wat in theorie kan. Zelfs al kan je ondanks dat klasseverschil nog alles bereiken dan nog geldt dat het veel moeilijker is. Als jij opgroeit met relatieve armoede dan ontwikkel je je doorgaans slechter, krijg je een slechter zelfbeeld etc.
Dat wil niet zeggen dat die mensen zichzelf in de slachtofferrol moeten wentelen, dat wil wel zeggen dat alle andere mensen daar oog voor moeten hebben en armoede moeten voorkomen, in ieder geval wanneer iemand het niet zichzelf aandoet door chronisch grote schulden te blijven maken zonder noodzaak.
#NoDAPL
pi_147246125
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 11:04 schreef Braindead2000 het volgende:
Je moet hen niet als zielig behandelen, de maatschappij moet hen wel kansen geven. Niet via discriminatie (affirmative action maar door aan armoedebestrijding te doen, ervoor te zorgen dat ieder kind goed onderwijs krijgt, ook en juist op de scholen die veel kinderen uit een zwakker milieu hebben (bij de lage school volledig gekoppeld aan de wijk waarin je woont), de zorg weer meer toegankelijk te maken etc.
Het is allemaal niet zo moeilijk. Wij hebben echter gekozen voor een grotere tweedeling. Dat uit zich niet alleen financiëel, ook in andere opzichten (cultuur) zie je dat die tweedeling is gegroeid.
#NoDAPL
pi_147246443
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 00:30 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Zie het net :{ "sleutelfilm" "persoon van de maand", de treurnis :')
En hier een uitgebreide recensie van deze docu:

http://personanongrata.nl(...)eer-kutdocumentaire/
pi_147248069
quote:
7s.gif Op woensdag 3 december 2014 12:19 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Two wrongs don't make a right.

[..]

Ja dat was duidelijk maar ik denk eigenlijk dat dit slechts voor een kleine groep mensen geldt. Figuren zoals Braboneger e.d. Ik denk dat die de eerder uitzondering zijn dan de regel. Wel denk ik dat de meeste donkere mensen zich niet zo met de discussie bezig houden. Dit is duidelijk een klein clubje zeikerts.

[..]

Ik denk dat de huidskleur van de persoon die een argument maakt eigenlijk uiteindelijk niet zo veel uit maakt. Het is wel typisch dat het vaak dezelfde "weg met ons" figuren zijn die bij elke rel mee willen doen (en het benoemen daarvan is niet per se waardeloos) maar uiteindelijk ga ik liever in op de argumenten dan de etnische/culturele/politieke achtergrond van de persoon die het argument maakt.
Ik ben gewoon benieuwd welk percentage van die 5 tot 10%, die zeggen dat het uiterlijk van zwarte piet veranderd moet worden, gekleurd is en echt hun hele leven lang al problemen met onze kindervriend heeft. Het zou me niks verbazen als dat net 1% is. Ik denk het grootste gedeelte meeloper of gutmensch is. Voor die hele discussie begon ben ik nog nooit iemand tegengekomen die problemen met zwarte piet heeft.
pi_147248237
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je moet hen niet als zielig behandelen, de maatschappij moet hen wel kansen geven. Niet via discriminatie (affirmative action maar door aan armoedebestrijding te doen, ervoor te zorgen dat ieder kind goed onderwijs krijgt, ook en juist op de scholen die veel kinderen uit een zwakker milieu hebben (bij de lage school volledig gekoppeld aan de wijk waarin je woont), de zorg weer meer toegankelijk te maken etc.
Het is allemaal niet zo moeilijk. Wij hebben echter gekozen voor een grotere tweedeling. Dat uit zich niet alleen financiëel, ook in andere opzichten (cultuur) zie je dat die tweedeling is gegroeid.
Als het geld aan de bomen zou groeien dan zou ik ook voor maximale welvaart voor iedereen zijn. Probleem alleen is dat elke euro die je spendeert aan iemand, zal je eerst af moeten pakken van iemand anders. Maar dat is weer een andere discussie.
  woensdag 3 december 2014 @ 14:56:16 #72
433122 hetishierstil
Ik ga geen discussies aan
pi_147248271
Wat zou Quinsy hiervan vinden?
  woensdag 3 december 2014 @ 15:06:46 #73
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_147248585
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:49 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik ben gewoon benieuwd welk percentage van die 5 tot 10%, die zeggen dat het uiterlijk van zwarte piet veranderd moet worden, gekleurd is en echt hun hele leven lang al problemen met onze kindervriend heeft. Het zou me niks verbazen als dat net 1% is. Ik denk het grootste gedeelte meeloper of gutmensch is. Voor die hele discussie begon ben ik nog nooit iemand tegengekomen die problemen met zwarte piet heeft.
Ik zie tijdens filmpjes van protesten en bijeenkomsten meer dan 70% donkere mensen staan. Ik ga er voor mezelf uit dat dat ongeveer de ratio is voor de activismedrempel. De meningsdrempel zal wellicht een stuk lager liggen voor blanke linkse mensen. Aangezien er meer blanke linkse mensen zijn dan donkere mensen zal de blanke subgroep die anti-piet is vrij groot overkomen maar dat zijn niet de mensen gaan demonstreren. Dat zijn de cafe-glaasje-wijn-de-wereld-moet-zo-en-zo-zijn-activisten.

[ Bericht 4% gewijzigd door SpecialK op 03-12-2014 15:13:04 ]
pi_147252511
Blanke linkse mensen zijn automatisch "anti-piet"?? Das nou een vooroordeel! !
The user formerly known as mrb-Maybach
  woensdag 3 december 2014 @ 17:19:23 #75
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_147252734
Zwarte piet is een negroïde moor, en niet alleen volgens het sinterklaasfeest (Arabische piet, rijeka morčić, etc) , what's the problem.
pi_147254054
quote:
Wat ik vooral niet uit kan staan zijn die witte Gutmenschen die het zo nodig voor het arme zielige negertje op moeten nemen. Als er één groep is die een verrotte kijk heeft op onze gekleurde medemens dan zij het wel. Want onze gekleurde medemens weet niks, kan niks en moet beschermd worden als een puppy.
SPOILER
Wat een projecties toch. Over wie heb je het precies, mensen die je kent ofzo? Het komt op me over alsof je een beetje een naïef beeld hebt van je tegenstanders in deze discussie. Kan het er niet bij je in dat mensen soms envoudigweg een ander standpunt hebben dan jij?
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_147254336
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:01 schreef naamdrager het volgende:

[..]

Wat een projecties toch. Over wie heb je het precies, mensen die je kent ofzo? Het komt op me over alsof je een beetje een naïef beeld hebt van je tegenstanders in deze discussie. Kan het er niet bij je in dat mensen soms envoudigweg een ander standpunt hebben dan jij?
Net zoals de anti-Pieten die roepen "als je nu nog steeds pro-Zwarte Piet bent, ben je niet meer onwetend maar een echte racist." ?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_147255295
quote:

En ja hoor.

DWDD is allang niet meer serieus te nemen. Grootste Kankergezwel van de tv.
pi_147255299
Och jongens wat is dit lekker.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)erlies-draaien.dhtml

Vooral in september vielen de verkopen tegen. Vooral in september... Help me even herinneren. Wanneer was de start van #boycothema n.a.v. hun buiging voor Zwarte Piet-haters?
Was dat niet de laatste week van augustus? _O-

_O_ 8} Power!

oO/ oO/ oO/

[ Bericht 3% gewijzigd door Specularium op 03-12-2014 18:49:37 (Geen Trouw quoten) ]
pi_147255468
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:55 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Als het geld aan de bomen zou groeien dan zou ik ook voor maximale welvaart voor iedereen zijn. Probleem alleen is dat elke euro die je spendeert aan iemand, zal je eerst af moeten pakken van iemand anders.
En beide worden er gelukkiger van, zo blijkt uit vele correlaties.
#NoDAPL
pi_147255978
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:38 schreef UltraR het volgende:

Vooral in september vielen de verkopen tegen. Vooral in september... Help me even herinneren. Wanneer was de start van #boycothema n.a.v. hun buiging voor Zwarte Piet-haters?

_O_ 8} Power!

oO/ oO/ oO/
Opvallend trouwens weer (of eigenlijk ook niet) dat Trouw de -enige- is die ik de Zwarte Piet kwestie überhaupt zie benoemen als ik zo even rondkijk op de verschillende websites die hierover schrijven. Terwijl in de reacties Zwarte Piet sterk de boventoon voert en vele, vele mensen aangeven dat dat de reden is dat ze niet meer bij de Hema komen. Dat geldt dus ook voor mij. Dit moet simpelweg een oorzaak zijn van op z'n minst een aardig deeltje van de rode cijfers. Ik ben er ook van overtuigd dat de AH effect op z'n omzet zal merken van hun politiek correcte weg met ons gedrag. Maar dit wordt uiteraard vakkundig doodgezwegen door de media.

Typisch ook weer dat de directeur van de Hema zegt dat de Zwarte Piet discussie geen invloed heeft gehad, zo zou blijken uit de reacties van hun klanten.
Ja goh, no shit als die mensen nog steeds klanten zijn. :') Het gaat om de mensen die je winkel sindsdien straal voorbij lopen, maar daar kan je het moeilijk aan vragen.
  donderdag 4 december 2014 @ 04:55:43 #82
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_147269720
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

problemps?
pi_147269804
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:38 schreef UltraR het volgende:

_O_ 8} Power!

oO/ oO/ oO/
Lekker voor ze!
pi_147269806
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2014 04:55 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

problemps?
Nee, ik heb geen problemen
pi_147269807
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:56 schreef hetishierstil het volgende:
Wat zou Quinsy hiervan vinden?
Is dat die graaipiet?
pi_147276938
Nog maar 1 dagje dan is hij weer weg!

Kan het gezeik weer rond augustus beginnen hier.. Volgend jaar #70?

8} oO/ <O) w/
pi_147277288
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 13:25 schreef WhateverWhatever het volgende:
Nog maar 1 dagje dan is hij weer weg!

Kan het gezeik weer rond augustus beginnen hier.. Volgend jaar #70?

8} oO/ <O) w/
Denken dat die 67 deeltjes over al die jaren opgebouwd zijn :')

We begonnen dit jaar op 26 augustus met een nieuwe reeks NWS / Winkels worstelen met de toekomst van Zwarte Piet
en zijn nu, met 67 deeltjes, echt nog niet klaar voor dit jaar.
En dan heb ik alle niet centrale, en in FEE geopende, topics over zwarte piet niet meegerekend.
Als je die meetelt dan kom je ruim boven de 100 deeltjes.

En zo zal het volgend jaar weer gaan. Hoewel het inderdaad wel leuk zou zijn om te tellen hoeveel deeltjes er in de loop der jaren al over zwarte piet zijn geweest :P
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_147280897
quote:
Slappe hap. "We vinden het niet racistisch, maar het mag wel aangepast worden om die zielige gekwetsten hun zin te geven. Maakt niet uit dat we onze hele cultuur op deze manier stukje bij beetje overboord zetten ten faveure van een geglobaliseerde politiek correcte 13 in een dozijn maatschappij waarin je constant om lange tenen heen aan het dansen bent."
pi_147281034
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 15:49 schreef UltraR het volgende:

[..]

Slappe hap. "We vinden het niet racistisch, maar het mag wel aangepast worden om die zielige gekwetsten hun zin te geven. Maakt niet uit dat we onze hele cultuur op deze manier stukje bij beetje overboord zetten ten faveure van een geglobaliseerde politiek correcte 13 in een dozijn maatschappij waarin je constant om lange tenen heen aan het dansen bent."

:N
pi_147281301
pi_147281358
quote:
_O-

Met zulke tegenstanders heb je geen voorstanders meer nodig.
pi_147281366
quote:
Giraffe-piet?

Prima verder. Het staat mensen natuurlijk vrij om voor lul te lopen op de manier die ze zelf willen :P
Conscience do cost.
pi_147281481
Naar mijn mening is zwarte piet zwart van het roet. Maar ik kan goed begrijpen dat bepaalde mensen zichzelf aangevallen voelen door de figuur 'zwarte piet'.
Als men zwarte piet echt wil voorstellen als zijnde zwart door het roet, kon men hem ook enkele vegen geven of hem voorstellen zonder zijn oorbel.

Ikzelf vind deze discussie redelijk nutteloos en vind de kloof tussen arm en rijk inderdaad veel belangrijker dan dat.
pi_147282144
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 16:05 schreef ems. het volgende:

[..]

Giraffe-piet?

Prima verder. Het staat mensen natuurlijk vrij om voor lul te lopen op de manier die ze zelf willen :P
Stroopwafel piet jonguh!
pi_147283811
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 16:35 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Stroopwafel piet jonguh!
Racisme voor mensen met huidziektes!
Conscience do cost.
pi_147284730
quote:
De ontwikkeling van Zwarte Piet

Velen hebben een mening over Zwarte Piet en een van de meningen die je overal tegen kunt komen, is dat Zwarte Piet gebaseerd is op een negerslaaf omdat negerslaven er net zo uit hebben gezien als Zwarte Piet er nu uitziet. Zwarte Piet zou in 1850, tijdens de slavernijtijd, bedacht zijn door Jan Schenkman die hem opvoerde in zijn boek St. Nikolaas en zijn knecht. Vanaf 1850 verschijnt Zwarte Piet regelmatig in boeken. Door aan de hand van die afbeeldingen na te gaan hoe Zwarte Piet eruitziet door de jaren heen, is vast te stellen wat de waarheid is.

Zwarte Piet was er ook al vóór 1850

Zwarte Piet verschijnt vanaf 1850 regelmatig in boeken en vanaf die datum is zijn ontwikkeling dan ook te volgen. Dat wil echter niet zeggen dat hij in 1850 is bedacht, want ook voor die tijd zijn er afbeeldingen van hem. In 1850 heet hij overigens nog geen Zwarte Piet; dat komt pas later. Er zijn ook teksten die aangeven dat de zwarte helper van de Sint al vóór 1850 bestond, onder meer door de schrijver Josephus Albertus Alberdingk Thijm (1820-1889) die een Sinterklaasavond uit 1828 beschreef waarin Sinterklaas en zijn zwarte knecht op huisbezoek gaan.

Uiterlijk lag niet vast

Het uiterlijk van de knecht van Sint Nicolaas lag niet vast in de negentiende eeuw. De ene keer had hij rode lippen, de andere keer niet. De ene keer droeg hij een pietenpak, de andere keer niet. De ene keer droeg hij een baret met veer, de andere keer niet. Er is in de negentiende eeuw dus geen sprake van dat Zwarte Piet eruitzag zoals wij hem nu kennen: zijn uiterlijk veranderde steeds.

Hoewel sommigen van mening zijn dat de kleding van Zwarte Piet gebaseerd is de kleding van een negerslaaf, is dat niet waar. Als Zwarte Piet namelijk van het begin af aan op een negerslaaf gebaseerd zou zijn, dan zou hij er:

A. Steeds hetzelfde uit hebben gezien;
B. Er ook inderdaad uitzien als een negerslaaf.

Hij ziet er echter niet constant hetzelfde uit; zijn kleding varieert en er is geen duidelijke lijn in te ontdekken. Zo heeft hij in 1850 geen baret, in 1868 wel, maar in 1886 niet. En zo draag hij soms oorringen maar meestal niet. Ook de rest van zijn kleding fluctueert.

Dat slaven soortgelijke kleding zouden hebben gedragen als Zwarte Piet is niet juist. Slaven droegen vaak geen kleding en als ze wel kleding hadden, dan was die gemaakt van de goedkoopste stof.

Slavenkleding

Er waren veldslaven, ambachtsslaven en huisslaven. Veldslaven hadden het zwaarste werk. Het werk op de suikerrietplantages was het zwaarste, de koffieplantages hadden minder lange werkdagen en katoenplantages stonden bekend als de aangenaamste werkplekken. Ambachtsslaven hadden het beter dan de veldslaven omdat ze vrijer in hun doen en laten waren. Ze waren bijvoorbeeld timmerman. De huisslaven hadden het relatief het best. De meeste huisslaven waren daar geboren (vaak uit een blanke vader en een zwarte moeder) in plaats van verscheept te zijn vanuit Afrika.
Slaven kregen een eigen stukje grond waar zij hun eigen voedsel op verbouwden. Een of twee keer per jaar kregen ze gebruiksvoorwerpen zoals lappen stof, kammen, scheermessen, tabak en pijpen. Slaven die favoriet waren, kregen duurdere stoffen, maar de meeste slaven kregen de aller-goedkoopste stof.

Het was slaven niet toegestaan om schoenen te dragen; op die manier wilden men voorkomen dat ze wegliepen. Alle slaven gingen derhalve blootsvoets. Toen de slavernij werd afgeschaft, steeg de verkoop van schoenen dan ook gigantisch.

Ook de kleding van de zwarte pages op schilderijen komt niet overeen met de kleding van Zwarte Piet.

Op de eerste plaats is het zo dat gedurende de slavernij er één boek uitkwam waarin Zwarte Piet te zien is; het boek van Jan Schenkman ‘St. Nikolaas en zijn knecht’ en op de tweede plaats is het zo dat zowel in de boeken daarna als op de schilderijen waar zwarte pages op zijn afgebeeld, de kleding steeds varieert. Er was niet één stijl voor zwarte pages, net zo min als er één stijl was voor Zwarte Piet in de negentiende eeuw.

Oorringen

Er zijn mensen die zeggen dat Zwarte Piet geen oorringen meer mag dragen omdat dat een herinnering is aan de slavernijtijd. Maar slaven droegen geen oorringen. Slaven werden in Afrika al hun bezittingen ontnomen door de Afrikaners die hen gevangen hadden genomen en ze gingen naakt aan boord van de slavenschepen. Op de plantages werkten ze ook meestal naakt. Als ze kleding kregen, dan kregen ze meestal een lap stof om zelf kleding van te maken of ze kregen afdankertjes van hun meesters. Dat ze met gouden oorringen om zouden werken op het veld of in het huis van hun meester, is onzin. Als ze al nauwelijks kleding kregen, kregen ze zeker geen gouden oorringen.

Na verloop van tijd was er veelvuldig commentaar op de manier waarop slavenhouders hun slaven behandelden en omdat de slavenhouders zich dat aantrokken, gingen ze er aan het einde van de achttiende eeuw toe over om twee maal per jaar hun slaven kleding te geven of stof waarmee ze kleding konden maken. Op die manier vonden zij dat ze aantoonden dat ze wel goed voor hun slaven waren.

De enige slaven die het zich konden veroorloven om chique gekleed te zijn, dure stoffen te dragen en ook sieraden te dragen, waren de favoriete slaven, vaak vrouwen, die dan door hun meester werden onderhouden en de zwarte slaven die genoeg inkomsten hadden voor dergelijke uitgaven. Geen enkele slaaf droeg echter kleding zoals Zwarte Piet nu draagt.

Overzicht

Zwarte Piet zoals wij hem kennen, ziet er pas zo uit na de Tweede Wereldoorlog. Daarvóór varieert het nogal hoe Zwarte Piet eruitziet, zoals uit het overzicht blijkt. Zwarte Piet ziet er in het boek van Jan Schenkman uit 1850 ook al niet uit zoals de huidige Zwarte Piet. Tegenstanders van Zwarte Piet zeggen dat Jan Schenkman in dat boek een negerslaaf opvoerde, maar het enige wat er te zien is, is een zwarte knecht zonder rode lippen, zonder oorringen en zonder pietenpak. Die knecht is dus niet gebaseerd op een negerslaaf. Sommigen stellen dan dat het woord ‘knecht’ synoniem is aan ‘slaaf’ maar de etymologie van het woord ‘knecht’ is ‘jongeman, dienaar, leerling, schildknaap’. De betekenis van ‘slaaf’ had het alleen in de middeleeuwen; daarna verdween die betekenis uit het Nederlands.

Ook in boeken van latere datum is er het probleem dat het lastig is rode lippen te ontdekken, laat staan grote. Ook gouden oorringen, of überhaupt oorringen, zijn niet zo makkelijk te ontdekken.

Geen negerslaaf

Alleen in 1885 kun je met moeite rode lippen zien in de knecht van Sinterklaas, en dan zijn ze zeker niet groot of dik, maar daarvoor en daarna heeft Zwarte Piet die niet. Het is pas in de twintigste eeuw dat rode lippen vaker voorkomen, maar ook dan nog niet altijd. Hetzelfde geldt voor de gouden oorringen. De Zwarte Piet in 1868 heeft oorringen, maar die zijn niet van goud. Daarna duurt het tot de twintigste eeuw voor Zwarte Piet oorringen krijgt, maar ook dan is het geen standaard ‘uitrusting’. Omdat ook het pietenpak, de baret en kraag nogal variëren is het duidelijk; het uiterlijk van Zwarte Piet stond niet vast in de negentiende eeuw en ook in het begin van de twintigste eeuw was er variatie in de kleding en het hoofddeksel.

Als Zwarte Piet gebaseerd zou zijn op negerslaven, dus negerslaven die een pietenpak droegen met een baret en kraag en die gouden oorringen droegen en grote, rode lippen hadden, dan zou Zwarte Piet meteen vanaf 1850 dat uiterlijk hebben gehad en dat uiterlijk zou dan niet veranderd zijn in de boeken daarna. Maar feit is dat Zwarte Piet in het boek uit 1850 in niets lijkt op de Zwarte Piet zoals wij hem nu kennen en dat ook daarna zijn uiterlijk steeds weer wijzigt. Dat bewijst dat Zwarte Piet niet gebaseerd is op een negerslaaf.

Geen dikke, rode lippen

Als je een slaaf in Zwarte Piet wilt zien, dan loop je ook nog tegen het probleem aan dat de slavernij in 1863 werd afgeschaft en dat de eerste keer dat Zwarte Piet lijkt op de Zwarte Piet zoals wij die nu kennen stamt uit de tijd ná de slavernij. Want de eerste keer dat Zwarte Piet een pietenpak draagt en (zilveren) oorringen heeft, is in 1868, na de afschaffing van de slavernij. En ook die Zwarte Piet heeft geen rode lippen, laat staan grote of dikke lippen.

Het zou kunnen dat er nog meer boeken of afbeeldingen van Zwarte Piet uit de negentiende eeuw boven water komen, maar dat laat onverlet dat in 1886 en in 1876 de opgevoerde knecht in niets leek op de Zwarte Piet zoals wij die nu kennen en dat we ook in andere jaren, zowel voor die data als daarna moeite moeten doen om een knecht te vinden met rode lippen en gouden oorringen.

Kroeshaar

Of de knechten kroeshaar hebben of niet, is niet altijd te zien omdat ze meestal een hoofddeksel dragen. Bij sommige kun je een stukje van het haar zien en dat zou kroeshaar kunnen zijn hoewel het meer lijkt op krullend of golvend haar.
Zwart

Het enige wat constant is, is de kleur: die is altijd zwart. Daaruit blijkt al dat de kleur van belang is. Eigenlijk zou je makkelijker de kleding van Zwarte Piet kunnen wijzigen dan zijn kleur!
http://historiek.net/de-ontwikkeling-van-zwarte-piet/46689/
pi_147285049
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 17:41 schreef ems. het volgende:

[..]

Nee, dat is dan weer discriminatie. Ik weet het, het is allemaal lastig uit elkaar te houden tegenwoordig.
  donderdag 4 december 2014 @ 18:28:50 #99
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_147285131
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 06:26 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Nee, ik heb geen problemen
maar mischien heb je een probleem
  donderdag 4 december 2014 @ 18:29:29 #100
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_147285151
quote:
*zegt pedolidmaatschap op*
pi_147285240
Prachtig einde van het sinterklaas journaal, een zwarte sinterklaas.
pi_147285276
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 17:41 schreef ems. het volgende:

[..]

Of een Zwarte Piet die met zijn kop tussen een wafelijzer gedrukt is.

Zeg 'Nee' tegen geweld, weg met Stroopwafel Piet!
pi_147285542
Oké, ik wil toch nog wat over die test vragen die in zwart als roet voorkwam.

Ik zie eigenlijk nog steeds niet in hoe de opzet van de test tot de vermelde conclusie leidt.

Ik vind de uitleg op de site niet overtuigend of duidelijk.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  donderdag 4 december 2014 @ 18:57:46 #104
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_147285873
ANanninga twitterde op donderdag 04-12-2014 om 14:55:12 Jeroen Langelaar maakte een infographic: Herstelbetalinglobby achter strijd tegen #ZwartePiet https://t.co/lJwh1doON6 http://t.co/xll9HrlAZw reageer retweet
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_147285917
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:57 schreef hmmmz het volgende:
ANanninga twitterde op donderdag 04-12-2014 om 14:55:12 Jeroen Langelaar maakte een infographic: Herstelbetalinglobby achter strijd tegen #ZwartePiet https://t.co/lJwh1doON6 http://t.co/xll9HrlAZw reageer retweet
[ afbeelding ]
Mooi inzichtelijk gemaakt.
pi_147286024
Aahhhh, nu komt de aap uit de mouw :D
pi_147286952
Zwarte Sinterklaas.... :') x1000
  donderdag 4 december 2014 @ 19:34:09 #109
104871 remlof
Europees federalist
pi_147287109
Prima opgelost door de NTR, iedereen kan van elke kleur zijn.
pi_147287261
-

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 04-12-2014 20:35:33 ]
pi_147287385
Zwarte Sint FTW. Dit is de toekomst, Sint 2.0.
pi_147287413
quote:
14s.gif Op donderdag 4 december 2014 19:34 schreef remlof het volgende:
Prima opgelost door de NTR, iedereen kan van elke kleur zijn.
Eens.
pi_147287699
Sint kan ook een vrouw zijn toch ?
Zwarte vrouw?
Die atheistisch is ?

pi_147287748
Ga dan gewoon je eigen tradities vieren ipv die van anderen te vergallen :')
pi_147287837
Een zwarte Sinterklaas...... ze zijn bij de NPO knettergek geworden. Dit kleine clubje poltiek correcte fascisten gaat even voor 93% van de Nederlanders beslissen hoe ze hun eigen tradities moeten vieren.

Oprotten met die zwarte Sinterklaas: De Sint is blank en zal dat altijd blijven, daar veranderen zelfs een handjevol weg-met-ons-grachtengordel-debielen niks aan. Het verzet gaat alleen maar groter worden. Laten we beginnen met het opheffen van de NPO.
pi_147287888
Hear, hear
pi_147287967
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 19:54 schreef trucker3 het volgende:
Een zwarte Sinterklaas...... ze zijn bij de NPO knettergek geworden. Dit kleine clubje poltiek correcte fascisten gaat even voor 93% van de Nederlanders beslissen hoe ze hun eigen tradities moeten vieren.

Oprotten met die zwarte Sinterklaas: De Sint is blank en zal dat altijd blijven, daar veranderen zelfs een handjevol weg-met-ons-grachtengordel-debielen niks aan. Het verzet gaat alleen maar groter worden. Laten we beginnen met het opheffen van de NPO.
Sint Nicolaas was geen blanke man.
pi_147287998
quote:

Ontkenningsfase?
Je hebt zojuist gezien dat dat het is veranderd.
Wen er maar aan kerel ;)
pi_147288089
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 19:59 schreef DeHuisPsych het volgende:

[..]

Ontkenningsfase?
Je hebt zojuist gezien dat dat het is veranderd.
Wen er maar aan kerel ;)
Nederlanders buigen niet voor het kleine en doodenge marxistische clubje van de NPO. Wen er maar vast aan.
pi_147288110
Gelukkig is hij na morgen weg, ik ben afgeknapt op het sinterklaasfeest, raar 'feest' met clownspieten en negersinten.
pi_147288208
Het Sinterklaasjournaal zou rekening houden met beide kampen (let wel, beide kampen doet men altijd klinken als een 50/50 verdeling waar het natuurlijk minstens een 90/10 verdeling is).

In realiteit hebben ze werkelijk alle mogelijke manieren toegepast om de beroepsslachtoffers hun zin te geven: witte pieten, roetveegpieten, gele pieten, clownspieten... en nu een zwarte Sinterklaas.
En de enorme meerderheid van de bevolking, de liefhebbers van Zwarte Piet, blijven geslagen achter. Maar ja, dat is de publieke omroep he.
pi_147288219
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 19:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Sint Nicolaas was geen blanke man.
Zijn Grieken tegenwoordig ook negers ja? Overigens is het figuur Sinterklaas oorspronkelijk gebaseerd op de Germaanse oppergod Wodan. Jammer, Bluesdude. Leuk geprobeerd.
pi_147288253
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 20:01 schreef trucker3 het volgende:

[..]

Nederlanders buigen niet voor het kleine en doodenge marxistische clubje van de NPO. Wen er maar vast aan.
Haha. Er is al gebogen gast.
Het fanatieke clubje pro pieten zal nog wel even blaffen, maar de mainstream voor de komende jaren staat vast
pi_147288292

_O_ _O_
pi_147288545

[ Bericht 100% gewijzigd door trucker3 op 04-12-2014 22:25:20 ]
  donderdag 4 december 2014 @ 20:22:09 #126
104871 remlof
Europees federalist
pi_147288788
Heerlijk die opspelende verontwaardigde onderbuiken hier :D
pi_147288893
quote:
14s.gif Op donderdag 4 december 2014 20:22 schreef remlof het volgende:
Kijk, daar heb je hem ook weer.
pi_147288982
quote:
14s.gif Op donderdag 4 december 2014 20:22 schreef remlof het volgende:
Niet heerlijk dat neerbuigende politiek correcte toontje van jou steeds hier.
pi_147289097
Vroeger was het Sinterklaasfeest net zo cool als Star Wars, het was magisch.
Tegenwoordig is het nog steeds Star Wars, maar dan die Star Wars met Jar Jar Binks, met hun clownspieten.
Vroeger was alles beter.
pi_147289549
Opa Piet als HulpSint, ik vind m geweldig. :D
Morgen even terugkijken met de kinderen, dat was er bij ingeschoten vanavond.
pi_147289955
quote:

Genieten dit.
pi_147290997
quote:
7s.gif Op woensdag 3 december 2014 11:03 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik begin nu het gevoel te krijgen dat we langs elkaar heen praten.
Als ik zeg dat ik in twijfel trek dat Zwarte Piet een figuur is die voor de tijd van Schenkman bestond dan heb ik het specifiek over de vorm waarin die nu bestaat. Dat er een donker (kwaad representerend) figuur bestond die langszijde een "goed" licht figuur (in vele post-christendomse Europese culturen belichaamd door Sint Nicolaas) bestond trek ik niet in twijfel.

Het hele punt is dat Schenkman rond 1850 heeft besloten de negerkarikatuur toe te passen op de bestaande placeholder voor het donkere het kwaad (niet onlogisch maar toch). En dat noem ik de geboorte van Zwarte Piet en ik twijfel echt dat dat iets was wat voor 1850 al bestond.

Te lezen aan de beschrijvingen van de boeken die je net postte krijg ik ook niet het gevoel dat ik daar ongelijk in ga krijgen.
Schenkman heeft het niet bedacht om van Zwarte Piet een Afrikaan te maken. Het is in bronnen terug te vinden dat in Amsterdam in de twintiger jaren van de negentiende eeuw al Sinterklaas werd gevierd met een donker Afrikaans uitziend persoon.

Dit idee is dus opgepakt en o.a. door Schenkmans boekje populair geworden. Het boekje van Schenkman maakt het, vooral door de afbeeldingen, concreet.
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 21:31:05 #133
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147291011
prima opgelost toch?

eigenlijk veranderd er nu niets

topshow
pi_147291388
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 20:05 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Zijn Grieken tegenwoordig ook negers ja? Overigens is het figuur Sinterklaas oorspronkelijk gebaseerd op de Germaanse oppergod Wodan. Jammer, Bluesdude. Leuk geprobeerd.

geen blanke man volgens deze site
http://timerime.com/en/ev(...)cht+van+St+Nicolaas/

Sint Nicolaas bestond echt en meneer wodan heeft er niks mee te maken. Die bestond niet
  donderdag 4 december 2014 @ 21:43:35 #135
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_147291473
wat een fucking landverraaiers bij de npo hij heet toch geen zwarteklaas of ben ik nou dom ze moeten van onze fuckign sinterklaas afblijven die nsbers hier gaan nog gevolgen aan vast zitten geloof mij maar
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 21:45:13 #136
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147291532
hij heet toch ook geen witteklaas?
pi_147291638
Maar.. die zwarte sinterklaas.. dat was ook een blanke in blackface.. :s als je die in Detroit laat rondlopen heb je nog een probleem.. volgens mij snapt iemand bij de NPO het probleem niet helemaal.
  donderdag 4 december 2014 @ 21:48:00 #138
168304 Mani89
pi_147291649
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:45 schreef sp3c het volgende:
hij heet toch ook geen witteklaas?
hij is wel wit daarom is het ook sinterklaas en niet zwarterklaas die bij de npo doen aan geschiedenisvervalsing en dat gaan wij niets over onze kam laten gaan er gaan maatregelen komen
  donderdag 4 december 2014 @ 21:51:08 #139
52513 whosvegas
The Trickster
  Redactie Frontpage donderdag 4 december 2014 @ 21:51:30 #140
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147291766
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:47 schreef DrDentz het volgende:
Maar.. die zwarte sinterklaas.. dat was ook een blanke in blackface.. :s als je die in Detroit laat rondlopen heb je nog een probleem.. volgens mij snapt iemand bij de NPO het probleem niet helemaal.
Als je sowieso in Detroit gaat rondlopen heb je al een probleem :P
_____
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 21:51:36 #141
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147291768
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:48 schreef Mani89 het volgende:

[..]

hij is wel wit daarom is het ook sinterklaas en niet zwarterklaas die bij de npo doen aan geschiedenisvervalsing en dat gaan wij niets over onze kam laten gaan er gaan maatregelen komen
hij is meestal wit maar niet altijd en met geschiedenis heeft deze onzin niets te maken

dit is gewoon prima
  donderdag 4 december 2014 @ 21:52:14 #142
168304 Mani89
pi_147291786
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

hij is meestal wit maar niet altijd en met geschiedenis heeft deze onzin niets te maken

dit is gewoon prima
heb jij ooit een zwarterklaas gezien ik niet niemand niet dus deze bestaat gewoon niet klaar
pi_147291806
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Sint Nicolaas bestond echt en meneer wodan heeft er niks mee te maken. Die bestond niet

De Sinterklaas traditie is niet door de christenen verzonnen. Het is een van oorsprong Germaanse traditie die later een christelijk jasje gekregen heeft. Natuurlijk heeft het feest zich ook de laatste 1000-500 jaar ontwikkeld en lijkt het inderdaad een in en in christelijke traditie. Sinterklaas is net zoals de Kerstman (wat ook weer veel invloeden van het Joelfeest heeft en andere tradities die met de zonnewende te maken hebben) gebaseerd op de opperheilige van de pre-christelijke mythologie: Wodan, Odin of hoe je hem ook noemen wilt.

Daarnaast is het een traditie van de inheemse bevolking en is het hartstikke normaal dat 'ie blank is en zie ik ook niet in waarom de kleur van de heilige Sint Nicolaas er nu toedoet.

Die link was trouwens wel interessant :) Hij was dus inderdaad niet blank, een fout van mijn kant dus (alhoewel het er mij eigenlijk meer om ging dat 'ie niet specifiek negroïde was - hij was etnisch een Lyciër).

Maar waarom zou het nu dan eigenlijk wel goed zijn? Het zou volgens jouw beredening nog steeds een blackface moeten zijn of gaat het nu weer enkel om de rollenverdeling?

[ Bericht 1% gewijzigd door SuicideErrorist op 04-12-2014 21:58:24 ]
  donderdag 4 december 2014 @ 21:52:54 #144
168304 Mani89
pi_147291818
quote:
kaalgeschoren over de grens met deze persoon
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 21:55:06 #145
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147291888
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:52 schreef Mani89 het volgende:

[..]

heb jij ooit een zwarterklaas gezien ik niet niemand niet dus deze bestaat gewoon niet klaar
meerderen
pi_147291931
Jezus was ook zwart.
  donderdag 4 december 2014 @ 21:56:45 #147
168304 Mani89
pi_147291935
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

meerderen
hahaha ja hoor
  donderdag 4 december 2014 @ 21:56:56 #148
52513 whosvegas
The Trickster
pi_147291941
Dat stukje over het stelen van de fiets vind ik wel veelzeggend.
Kan me wel voorstellen, dat iemand met een donkere huidskleur, die rond sinterklaas voor zwarte piet wordt uit gescholden, zwarte piet als discrimenerend ziet.
Are you nuts??
  donderdag 4 december 2014 @ 21:58:20 #149
168304 Mani89
pi_147291990
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:56 schreef whosvegas het volgende:
Dat stukje over het stelen van de fiets vind ik wel veelzeggend.
Kan me wel voorstellen, dat iemand met een donkere huidskleur, die rond sinterklaas voor zwarte piet wordt uit gescholden, zwarte piet als discrimenerend ziet.
Jij laat je wel heel makkelijk inpakken door iemand die een docu maakt om haar eigen standpunten kracht bij te zetten.
pi_147292042
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:52 schreef Mani89 het volgende:

[..]

ooit gehoord van creatief omgaan met de flauwekultheaterkarakters ?
Het is maar flauwekul . En zo dodelijk serieus doen is de dood voor de feestvreugde
Sint kan best een vrouw zijn... en niet-blank.
pi_147292055
Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar dat allemaal is. Die Sunny staat nu niet echt bekend om haar objectiviteit.
  donderdag 4 december 2014 @ 22:00:41 #152
52513 whosvegas
The Trickster
pi_147292078
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:58 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Jij laat je wel heel makkelijk inpakken door iemand die een docu maakt om haar eigen standpunten kracht bij te zetten.
Ik sta open om dingen van alle kanten te bekijken :)
Are you nuts??
pi_147292118
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zelfde geldt natuurlijk ook voor Jezus die als een Noord-Europeaan wordt afgebeeld terwijl het waarschijnlijker is dat hij wat meer pigment had.
  donderdag 4 december 2014 @ 22:02:08 #154
168304 Mani89
pi_147292125
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:00 schreef whosvegas het volgende:

[..]

Sunny niet, dat is een geradicaliseerde anti-piet die desnoods haar hele docu bij elkaar zou manipuleren om haar eigen vooroordelen bevestigd te zien worden. Daarom zou ik daar verder niet zo veel waarde aan hechten.
pi_147292126
quote:
Zou je dat kunnen toelichten?
pi_147292161
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:57 schreef hmmmz het volgende:
[ afbeelding ]
Een bevestiging van wat we al vermoedden.
#NoDAPL
pi_147292184
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:52 schreef SuicideErrorist het volgende:

Maar waarom zou het nu dan eigenlijk wel goed zijn? Het zou volgens jouw beredening nog steeds een blackface moeten zijn of gaat het nu weer enkel om de rollenverdeling?
Het maakt mij niet veel uit of den edele Sint blank, kaaskopperig of zwart is.
Het is wel verstarring van een creatieve cultuur als veel mensen boos worden bij het idee van een andere huidskleur van bekende fictieve karakters. mn piet en sint
Die boosheid deugt niet.... niet het traditionele ras of sexe van die ouwe kinderlokker
  donderdag 4 december 2014 @ 22:04:35 #158
52513 whosvegas
The Trickster
pi_147292198
Maar goed, op Curacao heb je ook zwarte piet en daar zijn helemaal geen problemen :) Dat laat ze dan niet zien
Het probleem zit veel dieper dan het kleurtje van zwarte piet. Aanpassing daar van lost niks op, denk ik. Dus van mij mag zwarte piet gewoon zwart blijven
Are you nuts??
pi_147292218
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:01 schreef karton2 het volgende:

[..]

Zelfde geldt natuurlijk ook voor Jezus die als een Noord-Europeaan wordt afgebeeld terwijl het waarschijnlijker is dat hij wat meer pigment had.
en kroeshaar.... maar dat laat men al eeuwen weg in de afbeeldingen
pi_147292295
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

en kroeshaar.... maar dat laat men al eeuwen weg in de afbeeldingen
Gewoon stijl haar lijkt me hoor.
  donderdag 4 december 2014 @ 22:07:53 #161
52513 whosvegas
The Trickster
pi_147292320
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:02 schreef Fascination het volgende:

[..]

Zou je dat kunnen toelichten?
Deze docu laat zien dat het probleem veel dieper zit, dan het kleurtje van zwarte piet. Dus dat aanpassen zal niet veel uitmaken
Are you nuts??
pi_147292380
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het maakt mij niet veel uit of den edele Sint blank, kaaskopperig of zwart is.
Het is wel verstarring van een creatieve cultuur als veel mensen boos worden bij het idee van een andere huidskleur van bekende fictieve karakters.
Principieel gezien zal het mij worst wezen, je kan echter niet ineens Sinterklaas een andere huidskleur laten hebben omdat je dat niet van het ene op het andere jaar kan veranderen. Kinderen geloven nu eenmaal langer dan 1 jaar in Sinterklaas en ze vieren het nog wat langer dan dat. Daarom gewoon zo laten zoals het nu is en zoveel mogelijk gelijkend op elkaar: een oudere kaukasische man die ietwat aan de lange kant is etc.
We wonen nu eenmaal in een land waarin de natives kaukasisch zijn.
#NoDAPL
pi_147292388
Jezus is de zoon van God en God is blank.

God:

Jezus:

Sinterklaas:

Zwarte Piet:
  donderdag 4 december 2014 @ 22:10:37 #164
52513 whosvegas
The Trickster
pi_147292411
Ach ja, waar maken we ons druk over, een kind (die nog gelooft in sinterklaas) zal het niet uitmaken, wat voor kleur piet heeft.
Are you nuts??
pi_147292423
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:10 schreef whosvegas het volgende:
Ach ja, waar maken we ons druk over, een kind (die nog gelooft in sinterklaas) zal het niet uitmaken, wat voor kleur piet heeft.
pi_147292456
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:04 schreef whosvegas het volgende:
Maar goed, op Curacao heb je ook zwarte piet en daar zijn helemaal geen problemen :) Dat laat ze dan niet zien
Het probleem zit veel dieper dan het kleurtje van zwarte piet. Aanpassing daar van lost niks op, denk ik. Dus van mij mag zwarte piet gewoon zwart blijven
Exact, geld is het probleem.
pi_147292493
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:10 schreef whosvegas het volgende:
Inderdaad, daarom is het ook een nonissue, het wordt echter gebruikt als middel om later extra herstelbetalingen af te troggelen. "Zíe je wel dat Nederlanders racistisch waren, ze hadden een Zwarte Piet die nu als racistisch is verklaard door de rechter."
Handig bij zulke onderhandelingen. Zo bezien gaat het zo slecht nog niet met de integratie, dat hebben ze goed van ons geleerd. ;)
#NoDAPL
  donderdag 4 december 2014 @ 22:15:30 #168
52513 whosvegas
The Trickster
pi_147292561
herstelbetalingen?
Dat heef toch niks met de zwarte pieten discussie te maaken 8)7
Are you nuts??
  donderdag 4 december 2014 @ 22:16:02 #169
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_147292577
- Edit: Mosterd na de maaltijd -

[ Bericht 97% gewijzigd door Iblardi op 04-12-2014 22:22:02 ]
pi_147292657
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:15 schreef whosvegas het volgende:
herstelbetalingen?
Dat is wel het uiteindelijke doel van de anti beweging.

http://nieuws.thepostonli(...)g-slavernijverleden/

Jong Loy ziet de strijd tegen Zwarte Piet als een opmaat naar een miljardenfonds voor nazaten van slaven. “Zwarte Piet is een symbool. Een dominosteen die om moet, want dan volgen andere stenen. Dan kunnen we het eindelijk over het verleden hebben”.

Die Sunny moet straks gewoon dokken.
pi_147292769
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/330041

Diewertje Blok vertelt dat ze per brief bedreigd werd.
En er is een paar seconden een zwarte sint te zien op het eind van het sintjournaal.
Hoe zit het op de sociale media . ? Veel agressie en haat daarover ?
pi_147292857
quote:
herstelbetalingen?
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:18 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Jong Loy ziet de strijd tegen Zwarte Piet als een opmaat naar een miljardenfonds voor nazaten van slaven. “Zwarte Piet is een symbool. Een dominosteen die om moet, want dan volgen andere stenen. Dan kunnen we het eindelijk over het verleden hebben”.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Inderdaad, daarom is het ook een nonissue, het wordt echter gebruikt als middel om later extra herstelbetalingen af te troggelen. "Zíe je wel dat Nederlanders racistisch waren, ze hadden een Zwarte Piet die nu als racistisch is verklaard door de rechter."
Handig bij zulke onderhandelingen.
Zo bezien gaat het zo slecht nog niet met de integratie, dat hebben ze goed van ons geleerd. ;)
Dus precies zoals ik het hier uitlegde, lijkt mij.
#NoDAPL
pi_147292864
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:00 schreef whosvegas het volgende:

[..]

Ook van deze kant?
http://personanongrata.nl(...)eer-kutdocumentaire/
  donderdag 4 december 2014 @ 22:24:18 #174
52513 whosvegas
The Trickster
pi_147292871
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:18 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Waarom moeten nazaten van slaven een schadevergoeding? Dat zou er bij mij niet in gaan. Totale onzin. Dan wordt dat hele zwarte pieten gedoe gebruikt, om ons geld af te troggelen :r
Are you nuts??
pi_147292947
Nou, dat gaat nog leuk worden met een volk wat door velen als gierig wordt gezien :D
pi_147293001
Als het aan mij ligt krijgen ze geen cent, maar als je ziet hoever de publieke omroep al meegaat in hun eisen.. die gaan sowieso wat potjes openmaken bij de overheid, anders is het racistisch.
pi_147293006
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:24 schreef whosvegas het volgende:

[..]

Waarom moeten nazaten van slaven een schadevergoeding? Dat zou er bij mij niet in gaan. Totale onzin. Dan wordt dat hele zwarte pieten gedoe gebruikt, om ons geld af te troggelen :r
Ja. Het is echter volkomen logisch aangezien het zo duidelijk een nonissue is dat juist die verborgen agenda verklaart waarom ze hier zo obsessief mee bezig zijn. Het kan best dat die gevoeligheid leeft bij een deel van die mensen maar waarom nu ineens juridische stappen terwijl er decennialang weinig gebeurden buiten eens een opstandig individu die een discussie in de media deed ontstaan (een zwarte school die het op een alternatieve wijze vierde met regenboogpieten eind jaren 90).
#NoDAPL
pi_147293234
Zelfs een Zwarte Sinterklaas is nog 'white supremacy'

quote:
Quinsy Gario ‏@quinsyg
Public broadcaster @omroepntr just created a blackface Sinterklaas as the solution to the racism. Everything to keep #whitesupremacy intact.
Die gast is echt niet meer te redden.
  donderdag 4 december 2014 @ 22:34:40 #179
52513 whosvegas
The Trickster
pi_147293289
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:27 schreef DrDentz het volgende:
Als het aan mij ligt krijgen ze geen cent, maar als je ziet hoever de publieke omroep al meegaat in hun eisen.. die gaan sowieso wat potjes openmaken bij de overheid, anders is het racistisch.
Laatst zag ik op het journaal dat een woningbouw vereniging bij de molukse buurt op het matje moest komen, omdat er een blank gezin in de wijk kwam wonen.
Zo hypocriet als het maar kan zijn :r

Als je als nederlanders een puur nederlandse wijk wil, ben je in eens een rasist
Are you nuts??
pi_147293313
Dit is nog maar het begin.

Elk jaar zal de traditionele Sinterklaasviering stapje voor stapje worden aangepast tot er uiteindelijk één zwarte Sinterklaas is met alleen nog maar witte Pieten. De etnische en culturele genocide van de autochtone blanke Nederlander is het einddoel. Dit gaat alleen nog maar erger worden met de uitbreiding van de EU. Over 50 jaar is de blanke Nederlander een minderheid in eigen land.
  donderdag 4 december 2014 @ 22:36:19 #181
52513 whosvegas
The Trickster
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 22:36:56 #183
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147293407
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:35 schreef trucker3 het volgende:

Elk jaar zal de traditionele Sinterklaas viering stapje voor stapje worden aangepast tot er uiteindelijk één zwarte Sinterklaas is met alleen nog maar witte Pieten. De etnische en culturele genocide van de autochtone blanke Nederlander is het einddoel. Dit gaat alleen nog maar erger worden met de uitbreiding van de EU. Over 50 jaar is de blanke Nederlander een minderheid in eigen land.
huiluh
pi_147293431
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:34 schreef whosvegas het volgende:

[..]

Laatst zag ik op het journaal dat een woningbouw vereniging bij de molukse buurt op het matje moest komen, omdat er een blank gezin in de wijk kwam wonen.

Als je als nederlanders een puur nederlandse wijk wil, ben je in eens een rasist
Als je je even verdiept in de reden waarom de Molukkers destijds eigen wijken hebben gekregen, dan begrijp je waarom wat je zegt niet zo'n topper is... ;)
pi_147293435
quote:

Elk jaar zal de traditionele Sinterklaas viering stapje voor stapje worden aangepast tot er uiteindelijk één zwarte Sinterklaas is met alleen nog maar witte Pieten. De etnische en culturele genocide van de autochtone blanke Nederlander is het einddoel. Dit gaat alleen nog maar erger worden met de uitbreiding van de EU. Over 50 jaar is de blanke Nederlander een minderheid in eigen land.
Dan wordt het tijd dat een commerciele omroep het traditionele Sinterklaasfeest gaat omarmen.
pi_147293445
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:33 schreef Montagui het volgende:

[..]

En toch lopen types als relmof in blinde verafgoding de horlepiep achter hem aan.
pi_147293497
quote:

[..]

Misschien.. zijn ze bij het sinterklaasjournaal nu op hun teentjes getrapt nu hij ze blanke racisten heeft genoemd en herstellen ze volgend jaar de klassieke Sint in volle glorie. oO/
pi_147293520
quote:
herstelbetalingen?
Het heeft juist *alles* ermee te maken.
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 22:39:15 #189
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147293532
eigenlijk heeft het er niets mee te maken
pi_147293605
Gelukkig is het na morgen klaar.
pi_147293662
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:39 schreef sp3c het volgende:
eigenlijk heeft het er niets mee te maken
Eigenlijk niet nee, maar ze misbruiken Zwarte Piet er wel voor.
pi_147293686
Welke aanpassing ook wordt gedaan, nu weer een zwarte Sinterklaas. :X, het is gewoon nooit goed.

De tegenstanders willen een ding: het Sinterklaasfeest volledig omzeep helpen.

Ze trekken een veel te grote broek aan en al helemaal als kleine minderheid.
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 22:43:33 #193
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147293745
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:41 schreef Montagui het volgende:

[..]

Eigenlijk niet nee, maar ze misbruiken Zwarte Piet er wel voor.
wat, omdat een lul dat roept op internet?

schien heeft hij het wel gewoon fout
pi_147293752
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:42 schreef Webschip het volgende:
Welke aanpassing ook wordt gedaan, nu weer een zwarte Sinterklaas. :X, het is gewoon nooit goed.

De tegenstanders willen een ding: het Sinterklaasfeest volledig omzeep helpen.

Altijd al gezegd, quinsy gaat net zo lang door totdat ZP en Sinterklaas kapot is.
pi_147293775
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:40 schreef Specularium het volgende:
Gelukkig is het na morgen klaar.
Ik denk dat de discussie na morgen gewoon door zal gaan. Het hele jaar door.
pi_147293792
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:42 schreef Webschip het volgende:

Zo'n houding zouden wij als land ook moeten hebben.
pi_147293845
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Altijd al gezegd, quinsy gaat net zo lang door totdat ZP en Sinterklaas kapot is.
Precies.

Dat we het niet laten gebeuren.
pi_147293870
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:44 schreef Webschip het volgende:

[..]

Ik denk dat de discussie na morgen gewoon door zal gaan. Het hele jaar door.
Denk dat dit topic gewoon in januari dicht gaat.
pi_147293898
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:44 schreef trucker3 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zo'n houding zouden wij als land ook moeten hebben.
Poetin is een fucking baas. Zo'n type hier en iedere huilpiet houdt zijn grote bakkes dicht.
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 22:47:24 #200
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147293934
iedereen die niet zijn mening heeft moet zijn bakkes dichthouden

topshow idd die gast
pi_147294007
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:47 schreef sp3c het volgende:
iedereen die niet zijn mening heeft moet zijn bakkes dichthouden

topshow idd die gast
Net als de DWDD, het Sinterklaasjournaal en de NPO dus.
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 22:49:01 #202
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147294026
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:48 schreef trucker3 het volgende:

[..]

Net als de DWDD, het Sinterklaasjournaal en de NPO dus.
nee?
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 22:50:06 #203
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147294087
wat een malle vergelijking :')
pi_147294211
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:50 schreef sp3c het volgende:
wat een malle vergelijking :')
Nee hoor: het opdringen van hun idiote politiek correcte visie omtrent de viering van Sinterklaas aan 93% van de Nederlanders is net zo dictatoriaal. Iedereen die pro Zwarte Piet is zal hoe dan ook weggezet worden als racist.
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 22:53:28 #205
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147294263
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:52 schreef trucker3 het volgende:

[..]

Nee hoor: het opdringen van hun idiote politiek correcte visie omtrent de viering van Sinterklaas aan 93% van de Nederlanders is net zo dictoriaal. Iedereen die pro Zwarte Piet is zal hoe dan ook weggezet worden als racist.
dat doet het sinterklaasjournaal helemaal nergens :')

dwdd en de npo voor zover ik weet ook niet
pi_147294351
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

Sterker nog, ze willen niet eens een discussie voeren maar passen gewoon ijskoud de Zwarte Pieten aan. Hun wil is namelijk wet.
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 22:56:26 #207
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147294411
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:55 schreef trucker3 het volgende:

[..]

Sterker nog, ze willen niet eens een discussie voeren maar passen gewoon ijskoud de Zwarte Pieten aan. Hun wil is namelijk wet.
nou en

dan kijk je toch niet?
pi_147294464
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou en

dan kijk je toch niet?
Daarmee hebben ze het monopolie op hoe kinderen Sinterklaas en Zwarte Pieten zien. Pure propaganda en hersenspoelen van de tere kinderzieltjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door trucker3 op 04-12-2014 23:14:10 ]
pi_147294476
quote:

Elk jaar zal de traditionele Sinterklaasviering stapje voor stapje worden aangepast tot er uiteindelijk één zwarte Sinterklaas is met alleen nog maar witte Pieten. De etnische en culturele genocide van de autochtone blanke Nederlander is het einddoel. Dit gaat alleen nog maar erger worden met de uitbreiding van de EU. Over 50 jaar is de blanke Nederlander een minderheid in eigen land.
Alleen als wij nog veel mensen vanuit andere culturen van buiten de EU naar hier laten immigreren. Met 5-10% gekleurde mensen in ons land loopt dat niet zo'n vaart. Hun geboortecijfers is aanvankelijke hoger maar dat stabiliseert na enkele generaties naar het Nederlandse niveau.
#NoDAPL
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 22:58:56 #210
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147294521
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:57 schreef trucker3 het volgende:

[..]

Daarmee hebben ze een monopolie op hoe kinderen Sinterklaas en Zwarte Pieten zien. Pure propaganda en hersenspoelen van de tere kinderzieltjes.
hoezo, organiseer je zelf niets?
pi_147294547
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:58 schreef sp3c het volgende:

[..]

Je bent nu gewoon aan het zuigen want je weet best wat ik bedoel.
pi_147294564
quote:

[..]

Daarmee hebben ze een monopolie op hoe kinderen Sinterklaas en Zwarte Pieten zien. Pure propaganda en hersenspoelen van de tere kinderzieltjes.
Volgend jaar komt de pietengilde met een alternatief Sinterklaasjournaal.
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 23:01:00 #213
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147294607
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:59 schreef trucker3 het volgende:

[..]

Je bent nu gewoon aan het zuigen want je weet best wat ik bedoel.
ik heb geen idee wat je bedoelt

het sinterklaasfeest speelt zich voornamelijk in de woonkamers af en als jij te slap en/of te lui bent om zelf iets te organiseren voor je kindertjes dan moet je niet klagen dat anderen het anders doen
pi_147294628
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Volgend jaar komt de pietengilde met een alternatief Sinterklaasjournaal.
Dat is een goed initiatief. :Y
pi_147294636
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:55 schreef trucker3 het volgende:

[..]

Zo kennen we links weer, want zij zijn moreel superieur.
  donderdag 4 december 2014 @ 23:03:39 #216
52513 whosvegas
The Trickster
pi_147294723
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:34 schreef whosvegas het volgende:

[..]

Dit ligt idd iets genuanceerder als het op het eerste gezicht lijkt:
http://nl.wikipedia.org/w(...)lukkers_in_Nederland
Are you nuts??
pi_147294746
quote:

[..]

Maarja.. je kunt ook niet verwachten dat Quinsy opeens zegt: 'okay, ik ben nu tevreden, ik word nu timmerman' ofzo. Tegen zwarte piet zijn is zijn claim to fame, zijn bestaansrecht, zonder dit 'probleem' is hij een nobody. Nu verdient hij geld met televisieoptredens, columns, boekjes, etc etc. dat moet je blijven uitmelken.
pi_147294840
3000 euries voor Jan Schenkmans boekje.

http://www.nu.nl/boek/394(...)00-euro-geveild.html
pi_147294859
quote:
Ook Piet-tegenstanders kraken 'Zwarteklaas'

Hoewel het Sinterklaasjournaal volgens presentatrice Dieuwertje Blok met de nieuwe 'Zwarteklaas' juist met de tijd mee wil gaan, is de verandering ook bij de tegenstanders van Zwarte Piet slecht geland. Zwarteklaas moet volgend jaar volgens hen niet meer terugkomen.

Volgens Jerry Afriyie (Nederland wordt beter) houdt de zwarte Sinterklaas 'de kwetsende traditie' in stand van witte mensen die zich als zwarte mensen schminken. ,,En voor ons maakt het dan niet uit of die geschminkte persoon dan een pietenkostuum of een sintkostuum aan heeft. We willen van dat 'blackfacing' af.'' Afriyie hoopt dat het Sinterklaasjournaal volgend jaar nog alleen met witte Pieten werkt.

Programmamaker en actrice Anousha Nzume, bekend van de Facebook-actie #pietmakeover, is evenmin blij met de verschijning van de zwarte Opapiet als Sinterklaas. ,,Ik begrijp dat het Sinterklaasjournaal denkt dat ze zo Piet gelijkwaardig maken aan Sint maar het is nog steeds even kwetsend. Want waarom moeten Opapiet of de andere pieten er nog steeds uitzien als zwarte mensen? Waarom schaffen ze niet ook die rare krullenpruiken af, en die rode lippen? Pas als dat gebeurt, kunnen we echt van verandering spreken.''

Ook de voorstanders van Zwarte Piet kraken de laatste aflevering van het Sinterklaasjournaal. Zij vinden juist dat het kinderbulletin, dat vanavond zijn laatste uitzending had, veel te ver doorgeschoten is met de introductie van de Zwarteklaas en witte en clownpieten. Volgens Marc Giling van het Pietengilde is het niet de taak van de publieke omroep 'om verandering te forceren'.
pi_147294994
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 23:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Er nog steeds volharden ze in de onzinnige vergelijking dat Zwarte Piet of Zwarte Klaas 'Blackface' is.

Te dom om te begrijpen dat niet elk zwart geschminkt persoon 'blackface' is.
  Moderator donderdag 4 december 2014 @ 23:21:08 #221
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_147295483
quote:
Onder het toeziend oog van enkele zwarte pieten zal Hijs Hokij op deze Sinterklaasavond nog aantreden zonder de geblesseerde spelers Stijn Knoop en Alan van Bentem. Wegens privé omstandigheden zullen Jasper Kick en Claudia van Leeuwen waarschijnlijk ook ontbreken.
In de voorbeschouwing kijken we met Guido Vols, Joey Verreijen en Slavomir Bodnar naar het lopende seizoen.
http://hijshokij.nl/compo(...)vs-dolphin-eindhoven

trololol _O_ _O_ _O_
pi_147295507
quote:

[..]

Daarmee hebben ze het monopolie op hoe kinderen Sinterklaas en Zwarte Pieten zien. Pure propaganda en hersenspoelen van de tere kinderzieltjes.
ja johhhhhh.. vreselijk die hersenspoelingen !!
vroeger hadden we nog een witte eend zonder broek en een zwarte muis die altijd de wiseguy was
waar moet dat heen?

ps en een gele maffe hond...

[ Bericht 6% gewijzigd door Bluesdude op 04-12-2014 23:27:10 ]
pi_147296233
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou en

dan kijk je toch niet?
Nee, maar ik betaal wel.
pi_147296360
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 23:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Zie je? Echt, de NTR is de zeurpieten zo bizar ver tegemoet gekomen, echt op alle denkbare manieren. En nog is het niet goed. Nee, het moet helemaal kapot (en wat mij betreft is iig het Sinterklaasjournaal dat met al deze wijzigingen al. Met de grond gelijk gemaakt echt.)
pi_147296562
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 23:05 schreef Montagui het volgende:
3000 euries voor Jan Schenkmans boekje.

http://www.nu.nl/boek/394(...)00-euro-geveild.html
quote:
Het in 1850 verschenen prentenboekje 'Sint Nikolaas en zijn knecht' is geschreven door het Amsterdamse schoolhoofd Jan Schenkman.

Er zijn maar enkele exemplaren bewaard gebleven. Voor die tijd deed Sinterklaas alles zonder hulp van pieten: van cadeaus uitdelen tot stoute kinderen in de zak stoppen. In het boek van Schenkman krijgt de sint een zwarte knecht, die pas later Zwarte Piet ging heten.
Fout.

quote:
Zwarte Piet verschijnt vanaf 1850 regelmatig in boeken en vanaf die datum is zijn ontwikkeling dan ook te volgen. Dat wil echter niet zeggen dat hij in 1850 is bedacht, want ook voor die tijd zijn er afbeeldingen van hem. In 1850 heet hij overigens nog geen Zwarte Piet; dat komt pas later. Er zijn ook teksten die aangeven dat de zwarte helper van de Sint al vóór 1850 bestond, onder meer door de schrijver Josephus Albertus Alberdingk Thijm (1820-1889) die een Sinterklaasavond uit 1828 beschreef waarin Sinterklaas en zijn zwarte knecht op huisbezoek gaan.

http://historiek.net/de-ontwikkeling-van-zwarte-piet/46689/

.
quote:
Het sinterklaasfeest heeft het in Nederland na de Reformatie moeten opnemen tegen protestantse bezwaren tegen de katholieke heiligenverering. Protestantse predikanten probeerden het feest af te schaffen, omdat zij het als een katholiek bijgeloof veroordeelden. Rond 1600 werd het bijvoorbeeld in Delft verboden om deze feestdag te vieren[6] en vaardigden sommige steden een verbod af op schoenzetten, of openbare verkoop van sinterklaaslekkernijen. Ook de kerkhervormer Maarten Luther verzette zich tegen het feest. Hij vond dat het geven van geschenken meer paste bij het kerstfeest.[7] Het feest was echter zo populair dat dit streven weinig succes heeft gehad, zelfs niet bij het strengst protestantse volksdeel. Het feest verdween weliswaar voor een deel uit de straat, maar in huiselijke kring bleef het bestaan. Nog in 1895 sprak de burgemeester van Sluis zich uit tegen de viering op openbare scholen, maar in de 20e eeuw kreeg het feest steeds meer de wind in de zeilen.
Daarnaast verklaart het 'voor het eerst' verschijnen van Zwarte Piet in het boekje van Schenkman niet waarom je overal in Europa vieringen ziet met zwart geschminkte gezichten die als hulp van Sinterklaas dienen. En dan zijn het ook nog eens zeer lokale en kleinschalige vieringen wat een gevolg is van het feit dat het eigenlijk zo goed als uitgeroeid is in veel delen van het continent. En zo'n element van een traditie is niet zo gemakkelijk te verspreiden in 165 jaar. Het argument dat het figuur pas sinds 1850 bestond of zwart was is gewoon lariekoek.

[ Bericht 0% gewijzigd door SuicideErrorist op 04-12-2014 23:59:27 ]
pi_147296897
quote:
herstelbetalingen?
Heeft er alles mee te maken. Alles. Diezelfde groep staat continu hard te roepen om een excuses van de staat omdat ze dan herstelbetalingen kunnen eisen voor het gerecht. Over de ruggen van hun dode voorouders er zelf beter van worden. Mooi voorbeeld ook vorig jaar van dat vn-wijf die ze er bij hadden geronseld. En daarbij komt dat alles in de ogen van die groep racisme is van wat de blanke man doet.
Het ligt er zo dik bovenop dat je het er inmiddels niet eens meer met een bruinkoolgraafmachine vanaf kan halen.
1947-2016
pi_147296946
quote:

[..]

Waarom zou iemand zich daar erg veel van aantrekken? Je doet alsof die malloot magische krachten heeft oid :')
pi_147296990
quote:

[..]

Arme kinderen wanneer ze alleen op TV Sint en Piet zien deze periode...
  vrijdag 5 december 2014 @ 00:00:06 #229
168739 Red_85
'echt wel'
pi_147297007
quote:

quote:
Quinsy Gario ‏@quinsyg

Public broadcaster @omroepntr just created a blackface Sinterklaas as the solution to the racism. Everything to keep #whitesupremacy intact.

Ach, die gast gaat toch niet stoppen voordat hij zijn doel heeft bereikt of een totale paria is geworden van de maatschappij.

Dat laatste is hij dichterbij op dit moment.
1947-2016
pi_147297082
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 23:44 schreef UltraR het volgende:

[..]

Zie je? Echt, de NTR is de zeurpieten zo bizar ver tegemoet gekomen, echt op alle denkbare manieren. En nog is het niet goed. Nee, het moet helemaal kapot (en wat mij betreft is iig het Sinterklaasjournaal dat met al deze wijzigingen al. Met de grond gelijk gemaakt echt.)
Het gaat jou ook totaal niet om het kinderfeest meer, of wel? Je zit zo vol opgekropte woede dat je maar gewoon dwangmatig hysterisch koet ageren?
pi_147297135
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 23:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Heeft er alles mee te maken. Alles. Diezelfde groep staat continu hard te roepen om een excuses van de staat omdat ze dan herstelbetalingen kunnen eisen voor het gerecht. Over de ruggen van hun dode voorouders er zelf beter van worden. Mooi voorbeeld ook vorig jaar van dat vn-wijf die ze er bij hadden geronseld. En daarbij komt dat alles in de ogen van die groep racisme is van wat de blanke man doet.
Het ligt er zo dik bovenop dat je het er inmiddels niet eens meer met een bruinkoolgraafmachine vanaf kan halen.
Ben je nu niet net zo achterlijk aan het generaliseren als bijvoorbeeld zo'n mafkees als een Quinsy?
  vrijdag 5 december 2014 @ 00:05:03 #232
168739 Red_85
'echt wel'
pi_147297202
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2014 00:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ben je nu niet net zo achterlijk aan het generaliseren als bijvoorbeeld zo'n mafkees als een Quinsy?
Jij ziet het niet, dus zal het wel weer niet waar zijn, toch? Ken jou manier van discussieren al langer dan vandaag.
1947-2016
pi_147297401
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 00:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Jij ziet het niet, dus zal het wel weer niet waar zijn, toch? Ken jou manier van discussieren al langer dan vandaag.
Maar natuurlijk knul :). Het is een groot complot van de negers tegen jou, dat zal het zijn.
pi_147297550
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 23:21 schreef Bluesdude het volgende:

Waarom krijg ik zulke warme gevoelens als ik die Disney-figuren zie?
#NoDAPL
pi_147297600
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

In de uitzending van dinsdag deed de DWDD dat in ieder geval niet.
#NoDAPL
pi_147297633
En zoals verwacht zijn de ontwikkelingen in het sinterklaasjournaal weer niet goed genoeg voor Quinsy. :')

quinsyg twitterde op donderdag 04-12-2014 om 22:25:58 Naast hoofdpiet hebben we nu opzichterpiet die taken waarneemt van Sinterklaas wanneer ie naar de stad gaat om nieuwe pieten te kopen reageer retweet
quinsyg twitterde op donderdag 04-12-2014 om 22:27:36 Dat de intelligente mensen van het Sinterklaasjournaal en @omroepntr niet doorhebben wat een epische schertsvertoning dit is is bijzonder. reageer retweet
quinsyg twitterde op donderdag 04-12-2014 om 22:29:41 Waarschijnlijk hebben ze teveel naar Django Unchained gekeken. Relatie tussen Sint en Opa Piet hetzelfde als Leonardo en Samuel L Jackson. reageer retweet
quinsyg twitterde op donderdag 04-12-2014 om 22:31:36 Public broadcaster @omroepntr just created a blackface Sinterklaas as the solution to the racism. Everything to keep #whitesupremacy intact. reageer retweet
pi_147297706
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 23:01 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zo kennen we links weer, want zij zijn moreel superieur.
Dat zijn zij ook maar dat wil niet zeggen dat nooit dwalen. ;)
#NoDAPL
pi_147297845
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 00:19 schreef Fascination het volgende:
En zoals verwacht zijn de ontwikkelingen in het sinterklaasjournaal weer niet goed genoeg voor Quinsy. :')

quinsyg twitterde op donderdag 04-12-2014 om 22:25:58 Naast hoofdpiet hebben we nu opzichterpiet die taken waarneemt van Sinterklaas wanneer ie naar de stad gaat om nieuwe pieten te kopen reageer retweet
quinsyg twitterde op donderdag 04-12-2014 om 22:27:36 Dat de intelligente mensen van het Sinterklaasjournaal en @omroepntr niet doorhebben wat een epische schertsvertoning dit is is bijzonder. reageer retweet
quinsyg twitterde op donderdag 04-12-2014 om 22:29:41 Waarschijnlijk hebben ze teveel naar Django Unchained gekeken. Relatie tussen Sint en Opa Piet hetzelfde als Leonardo en Samuel L Jackson. reageer retweet
quinsyg twitterde op donderdag 04-12-2014 om 22:31:36 Public broadcaster @omroepntr just created a blackface Sinterklaas as the solution to the racism. Everything to keep #whitesupremacy intact. reageer retweet
Quinsy Unchained 8}
  vrijdag 5 december 2014 @ 00:33:42 #239
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147297978
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 00:28 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Quinsy Unchained 8}
Quinsy in chains zou een grotere hit worden denk ik.
pi_147298025
Een nieuwe tweet van hem: "Wat ik nog steeds niet begrijpt is dat de mensen achter het Sinterklaasjournaal dezelfde zijn als van Het Klokhuis. Hoe dan?!"
:)
#NoDAPL
pi_147298084
Hij heeft wel gelijk over die zwarte sinterklaas, wie denken ze daar in hemelsnaam nou een plezier mee te doen? De anti-zwartepieters zijn tegen blackfaces en spreken hier schande van, de zwartepietfundamentalisten willen alles houden zoals Jan Schenkman het in 1632 beschreef. En daarnaast.. bizar dat volwassenen, voor- en tegenstanders, nu schuimbekkend een kinderprogramma analyseren.
pi_147298085
Van zo'n FB pagina in een retweet van Quinsy:

quote:
Het is geen toeval dat apartheid een Nederlands woord is. De onvoorwaardelijke steun die Nederland geeft aan het Israëlische apartheidsregime is dan ook een voortzetting van die koloniale traditie en wij zullen niet twijfelen om deze medeplichtigheid aan de kaak te stellen.
Apartheid is een Afrikaans woord. :|W
pi_147298091
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:28 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

maar mischien misschien heb je een probleem
Nee, ik heb er geen probleem mee.
pi_147298128
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 19:50 schreef Bluesdude het volgende:
Sint kan ook een vrouw zijn toch ?
Zwarte vrouw?
Die atheistisch is ?

[ afbeelding ]
Of Homo? Homo Sint met zijn staaf in zijn hand.
pi_147298321
Of een transgender. Of het is gewoon een keer een imam.
  vrijdag 5 december 2014 @ 00:53:27 #246
104871 remlof
Europees federalist
pi_147298342
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 00:52 schreef SuicideErrorist het volgende:
Of een transgender. Of het is gewoon een keer een imam.
Het maakt niet uit wie het is, verschrikkelijk hè?
pi_147298410
Mag het paard dan ook een keer Sinterklaas zijn?

quinsyg twitterde op donderdag 04-12-2014 om 17:56:31 Dus in @MolenpoortPas in Nijmegen willen ze #ZwartePiet lynchen. (via anonieme tip ontvangen) http://t.co/mWWExJiv2W reageer retweet
:')
pi_147298472
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:46 schreef Specularium het volgende:

[..]

Nee toch, hoop ik?
pi_147298668
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 00:38 schreef SuicideErrorist het volgende:
Van zo'n FB pagina in een retweet van Quinsy:

[..]

Apartheid is een Afrikaans woord. :|W
Technisch gezien is het een Nederlands woord wat in ZA is ontstaan.
#NoDAPL
pi_147298685
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:46 schreef Specularium het volgende:

[..]

Succes daarmee. :)
Iets zegt mij dat er snel nieuwe draden zouden worden geopend. Zou Danny het goed vinden dat je de discussie hierover stopt?

No worries, er zal minder worden gereageerd totdat de discussie weer oplaait. ;)
#NoDAPL
pi_147298752
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:58 schreef sp3c het volgende:

[..]

Nu ben jij een beetje flauw aan het doen. Jij en ik mogen geen publiek geld besteden aan de organisatie van zo'n feestje. Los hiervan, ik ben er niet zeker van of dat SBS Nederland of RTL een vergunning zou krijgen voor een optocht. Politie, dranghekken, gemeentes die mee moeten werken etc.
Ik hoop dat we er volgend jaar achter komen of dat het wel of niet lukt.
#NoDAPL
pi_147298794
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 00:38 schreef DrDentz het volgende:
Hij heeft wel gelijk over die zwarte sinterklaas, wie denken ze daar in hemelsnaam nou een plezier mee te doen? De anti-zwartepieters zijn tegen blackfaces en spreken hier schande van, de zwartepietfundamentalisten willen alles houden zoals Jan Schenkman het in 1632 beschreef. En daarnaast.. bizar dat volwassenen, voor- en tegenstanders, nu schuimbekkend een kinderprogramma analyseren.
Natuurlijk had hij daar gelijk in. Het punt is echter niet dat hij zwart wordt geschminkt, het punt is dat de NPO deze groep probeert te pleasen in plaats van dat ze doet waarvan de meeste medewerkers denken dat het goed is. Ik heb zelf trouwens enkel een stukje van de eerste uitzending van dat Sinterklaasjournaal gezien. Er zijn grenzen. :{w
#NoDAPL
  Redactie Frontpage vrijdag 5 december 2014 @ 01:31:21 #253
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147298914
En vanaf nu niet meer haten, het heerlijk avondje is er bijna *O*

<O) 8}
_____
  vrijdag 5 december 2014 @ 01:53:42 #254
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_147299145
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 00:38 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Nee, ik heb er geen probleem mee.
Sinds wanneer schrijf je mischien als misschien... nieuwe van dale van de 90s kids oid?
  vrijdag 5 december 2014 @ 01:54:10 #255
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_147299149
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 01:31 schreef LTVDK het volgende:
En vanaf nu niet meer haten, het heerlijk avondje is er bijna *O*

<O) 8}
Ja en bedankt ik heb geen schoorsteen, zucht..
pi_147299161
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 23:09 schreef Montagui het volgende:

[..]

Er nog steeds volharden ze in de onzinnige vergelijking dat Zwarte Piet of Zwarte Klaas 'Blackface' is.

Te dom om te begrijpen dat niet elk zwart geschminkt persoon 'blackface' is.
Nou ja, die opa piet is inderdaad onvervalst blackface. De oplossing is in die zin erger dan het probleem.
  Redactie Frontpage vrijdag 5 december 2014 @ 01:58:24 #257
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147299186
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 01:54 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Ja en bedankt ik heb geen schoorsteen, zucht..
Bij mij is ie afgestopt, de cadeautjes blijven dus in de buis liggen -O-
_____
  vrijdag 5 december 2014 @ 01:59:07 #258
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_147299199
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 01:58 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Bij mij is ie afgestopt, de cadeautjes blijven dus in de buis liggen -O-
GC / Wil iemand mij pakjes en pepernootjes brengen op de 5e?

Mischien kun jij hier ook terecht.
  Redactie Frontpage vrijdag 5 december 2014 @ 02:02:09 #259
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147299234
quote:
Je moet je schoen bij de achterdeur zetten, Zwarte Piet heeft een loper en die komt zo binnen met mensen zonder schoorsteen *O*
_____
  vrijdag 5 december 2014 @ 02:03:15 #260
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_147299250
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 02:02 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Je moet je schoen bij de achterdeur zetten, Zwarte Piet heeft een loper en die komt zo binnen met mensen zonder schoorsteen *O*
oh je herinnert me er aan dat ik mn sleutel nog in mn deur moet doen om marokkoclub pasjes gebruikers tegen te houden.
  Redactie Frontpage vrijdag 5 december 2014 @ 02:05:02 #261
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147299270
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 02:03 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

oh je herinnert me er aan dat ik mn sleutel nog in mn deur moet doen om marokkoclub pasjes gebruikers tegen te houden.
Zo krijg je natuurlijk nooit wat in je schoen :N (of je raakt anders je schoenen kwijt, en je tv, en je geld, en je sieraden, en je computer, en je blender...)
_____
  vrijdag 5 december 2014 @ 02:05:52 #262
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_147299280
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 02:05 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Zo krijg je natuurlijk nooit wat in je schoen :N (of je raakt anders je schoenen kwijt, en je tv, en je geld, en je sieraden, en je computer, en je blender...)

Ik heb mn blender al aan mn moeder gegeven omdat ie imo teveel lawaai maakte en ik bang was dat ik als overlastgever te boek zou komen te staan.
  Redactie Frontpage vrijdag 5 december 2014 @ 02:07:40 #263
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147299288
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 02:05 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Ik heb mn blender al aan mn moeder gegeven omdat ie imo teveel lawaai maakte en ik bang was dat ik als overlastgever te boek zou komen te staan.
Zo jammer dat je de blender grap niet snapt -O-
_____
  vrijdag 5 december 2014 @ 02:10:21 #264
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_147299313
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 02:07 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Zo jammer dat je de blender grap niet snapt -O-
Sorry ik ben een oldbie ik snap geen nieuwe grappen van na de jaren 80.
pi_147299324
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 00:56 schreef SuicideErrorist het volgende:
Mag het paard dan ook een keer Sinterklaas zijn?

quinsyg twitterde op donderdag 04-12-2014 om 17:56:31 Dus in @MolenpoortPas in Nijmegen willen ze #ZwartePiet lynchen. (via anonieme tip ontvangen) http://t.co/mWWExJiv2W reageer retweet
:')
Haha, ik ben daar 2 weken geleden nog doorheen gelopen, en toen dacht ik, ah, hier hebben ze gelukkig nog overal zwarte pieten.
  Redactie Frontpage vrijdag 5 december 2014 @ 02:12:18 #266
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147299332
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 02:10 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Sorry ik ben een oldbie ik snap geen nieuwe grappen van na de jaren 80.
Het is jaren '90 dus ik vergeef het je

SPOILER
_____
  vrijdag 5 december 2014 @ 02:12:32 #267
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_147299334
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 02:11 schreef Latert het volgende:

[..]

Haha, ik ben daar 2 weken geleden nog doorheen gelopen, en toen dacht ik, ah, hier hebben ze gelukkig nog overal zwarte pieten.
godver! we moesten die zwarte pieten lynchers eens met een heel leger boze zwarte pieten lynchen.

zwarte pietsception ik weet het.
  vrijdag 5 december 2014 @ 02:13:41 #268
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_147299341
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 02:12 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Het is jaren '90 dus ik vergeef het je

SPOILER
Die scene is volledig langs mij heengegaan in de 2x dat ik die film gezien heb, appart.
  Redactie Frontpage vrijdag 5 december 2014 @ 02:15:26 #269
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147299351
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 02:13 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Die scene is volledig langs mij heengegaan in de 2x dat ik die film gezien heb, appart.
Will Smith loop de halve film te klagen over z'n blender :')
_____
  vrijdag 5 december 2014 @ 02:16:44 #270
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_147299360
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 02:15 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Will Smith loop de halve film te klagen over z'n blender :')
Nouja ik blowde in die tijd ook nog dan volg je uberhaupt niks in films behalve op een gegeven moment dat ie is afgelopen en iedereen al naar huis is en je zoiets heb van "wtf ik had toch mensen op bezoek"
  vrijdag 5 december 2014 @ 09:45:31 #271
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_147301245
Een zwarte Sinterklaas. Ik vond het geniaal _O_
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_147301706
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 09:45 schreef satecl het volgende:
Een zwarte Sinterklaas. Ik vond het geniaal _O_
Het Sinterklaasjournaal heeft gekozen voor de meest laffe aanpak. Witte Klazen, Zwarte klazen, witte paarden, zwarte paarden, witte pieten, zwarte pieten. Totale verwarring.
Qua verhaallijn voor de kindertjes voor een keertje best leuk, maar qua traditie totaal onzinnig.

Daarom volgend jaar lekker terug naar de traditionele Sinterklaas en de (pik)zwarte Zwarte Piet. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Montagui op 05-12-2014 10:24:29 ]
  vrijdag 5 december 2014 @ 10:13:58 #273
168739 Red_85
'echt wel'
pi_147301776
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 december 2014 00:10 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar natuurlijk knul :). Het is een groot complot van de negers tegen jou, dat zal het zijn.
Nogmaals, jij ziet het verband niet, dus is het in jou ogen niet waar. Dat maakt in jou ogen direct de ander een paria.
Of het nu hier of in POL is, het maakt niet uit. Met jou valt gewoon niet een fatsoenlijke discussie te voeren :W
1947-2016
pi_147302413
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2014 00:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het gaat jou ook totaal niet om het kinderfeest meer, of wel? Je zit zo vol opgekropte woede dat je maar gewoon dwangmatig hysterisch koet ageren?
Het probleem zit hem voor mij idd meer in het klakkeloos buigen voor een klein groepje beroepsschreeuwers.
Dat neemt niet weg dat ik het ook buitengewoon jammer vind dat het Sinterklaasfeest al vakkundig definitief de nek om lijkt te zijn gedraaid als ik zo door de vrijwel Sinterklaasfeestvrije binnenstad loop.
pi_147302446
Gaat deze discussie heel 2015 ook nog door?
pi_147302548
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 10:49 schreef theunderdog het volgende:
Wat denk je zelf?
pi_147302566
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2014 10:54 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Wat denk je zelf?
Gezien de populariteit van dit onderwerp zou ik het niet raar vinden als we hierover nog heftig aan het discussiëren zijn in 2015.
pi_147303140
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 10:47 schreef UltraR het volgende:

[..]

Het probleem zit hem voor mij idd meer in het klakkeloos buigen voor een klein groepje beroepsschreeuwers.
Dat dacht ik al, je wilt vooral een excuus om heel boos en verontwaardigd te mogen zijn. van dat klakkeloos buigen is overigens geen sprake zo te zien.
quote:
Dat neemt niet weg dat ik het ook buitengewoon jammer vind dat het Sinterklaasfeest al vakkundig definitief de nek om lijkt te zijn gedraaid als ik zo door de vrijwel Sinterklaasfeestvrije binnenstad loop.
Moet je een andere binnenstad opzoeken, hier gewoon volop Sinterklaas en Zwarte Piet. *O*
  vrijdag 5 december 2014 @ 11:38:47 #279
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_147303548
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 10:10 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het Sinterklaasjournaal heeft gekozen voor de meest laffe aanpak. Witte Klazen, Zwarte klazen, witte paarden, zwarte paarden, witte pieten, zwarte pieten. Totale verwarring.
Qua verhaallijn voor de kindertjes voor een keertje best leuk, maar qua traditie totaal onzinnig.

Daarom volgend jaar lekker terug naar de traditionele Sinterklaas en de (pik)zwarte Zwarte Piet. ^O^
Ach de kinderen vonden het leuk. En daar gaat het toch om?
pi_147303574
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 december 2014 11:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat dacht ik al, je wilt vooral een excuus om heel boos en verontwaardigd te mogen zijn. van dat klakkeloos buigen is overigens geen sprake zo te zien.

En jij wilt gewoon een excuus om jezelf maar als het verheven politiek correcte oh zo rustige en begripvolle mens neer te zetten.

En overigens, de Zwarte Piet haters zoeken volgens jou uiteraard geen excuus om heel boos en verontwaardigd te mogen zijn. Nee, want zij zijn zwart en zielig.
  vrijdag 5 december 2014 @ 11:41:51 #281
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_147303610
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 11:38 schreef satecl het volgende:

[..]

Ach de kinderen vonden het leuk. En daar gaat het toch om?
Wie zegt dat de kinderen het leuk vinden?
pi_147303745
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 11:40 schreef UltraR het volgende:

[..]

En overigens, de Zwarte Piet haters zoeken volgens jou uiteraard geen excuus om heel boos en verontwaardigd te mogen zijn. Nee, want zij zijn zwart en zielig.
Boze zwarte mannen die vanuit hun onderbuik lopen te brullen dat ze "gediscrimineerd" worden. Ze zijn niets anders dan blankenhaters en xenofobe tokkies die een hekel hebben aan de Nederlandse cultuur.
pi_147303855
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 10:47 schreef UltraR het volgende:

[..]

Nou idd, krampachtig zijn afbeeldingen van zwarte pietjes vervangen door Sinterklaas, Sinterklaas, Sinterklaas.

En de Hema maar volhouden dat de teruggang in omzet NIET aan hun politiek over zwarte piet te wijten is. Dream on!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_147303899
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 10:55 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Gezien de populariteit van dit onderwerp zou ik het niet raar vinden als we hierover nog heftig aan het discussiëren zijn in 2015.
En 2016 en 2017 en en en....
pi_147303904
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 11:55 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

En 2016 en 2017 en en en....
:X
  vrijdag 5 december 2014 @ 12:12:52 #286
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_147304241
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 11:41 schreef beantherio het volgende:

[..]

Wie zegt dat de kinderen het leuk vinden?
Mijn kinderen.
  vrijdag 5 december 2014 @ 12:25:31 #287
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_147304519
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 10:49 schreef theunderdog het volgende:
Quinsy Gario kennende ... ... ... ...

Hij heeft al diverse agendapunten genoteerd.

Midden december 2014: 1) Aangiftes doen tegen diverse winkels. Ze hebben niet alleen zwarte pieten nog steeds te koop, ze zijn nu ook nog eens afgeprijsd.

Oudjaarsavond: 2) Aangifte doen tegen alle roetvlekken dat achterblijft door vuurwerk.

1 januari 2015: 3) Goede voornemens twitteren, geen zwarte piet in 2015!
1 januari 2015: 4) Aangites doen tegen mensen die als Zwarte Piet de Nieuwjaarsduik nemen

Februari 2015: 5) Aangiftes doen tegen mensen die als Zwarte Piet carnaval gaan vieren

Mei 2015: 6) Bekendmaking stad nationale intocht 2015. Gelijk het Zwarte Pieten verhaal weer aankaarten + aanvragen demonstratieplekken

September 2015: 7) Eerste Sinterklaassnoepgoed weer in de winkels. Aangiftes doen tegen mensen die zwarte piet snoepgoed kopen
September 2015: 8) In gesprek met Burgemeesters en makers Sinterklaasjournaal

Oktober 2015 tot en met 5 december 2015: 9) Zie agenda oktober 2014 tot en met 5 december 2015
pi_147304618
Van enkele dagen geleden.

quote:
Quinsy Gario doet meer dan 771 aangiftes tegen 'racisten' na aangifte Jan Roos

Het racismesteekspel rond Quinsy Gario duurt voort. De kunstenaar heeft dinsdag naar eigen zeggen meer dan 771 aangiftes gedaan wegens racisme en bedreigingen. Tweets, mails, posts op verschillende sociale media: alles werd van stal gehaald om een punt te maken.

http://www.nieuws.nl/alge(...)iftes-tegen-racisten
Ik verwacht dat de discussie volgend jaar ook weer doorgaat. Het is afwachten wat de anti-pieten gaan doen. Ze hebben al aangegeven aangifte te willen doen tegen mensen die Zwarte Piet-producten kopen.
pi_147304656
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 11:40 schreef UltraR het volgende:

[..]

En jij wilt gewoon een excuus om jezelf maar als het verheven politiek correcte oh zo rustige en begripvolle mens neer te zetten.
Tja, rustig blijven lijkt me nuttiger dan constant ontploffen in woede en verontwaardiging.
quote:
En dat is reden voor jou om je maar tot dat niveau te verlagen? Ik snap dat nooit zo, lach die malloten toch gewoon weg.
pi_147304672
Ik vind dat we volgend jaar een Sint met het Syndroom van down moeten introduceren. Dan voelen de mongooltjes zich ook niet meer achtergesteld en buitengesloten.

#RetardsAgainstRacism
  vrijdag 5 december 2014 @ 12:31:47 #291
38114 beantherio
pi_147304683
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 12:12 schreef satecl het volgende:

[..]

Mijn kinderen.
Beetje kort door de bocht om dan te spreken over 'de kinderen' he? Zeg dan dat het over je eigen kinderen gaat.
pi_147304685
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 11:47 schreef trucker3 het volgende:

[..]

Boze zwarte mannen die vanuit hun onderbuik lopen te brullen dat ze "gediscrimineerd" worden. Ze zijn niets anders dan blankenhaters en xenofobe tokkies die een hekel hebben aan de Nederlandse cultuur.
Geflankeerd door massa's zwartenhaters en xenofobe tokkies. Dat moet je deze discussie nageven, het laat wel zien wie er niet al te snugger is aan alle kanten van het spectrum.
pi_147304704
quote:
11s.gif Op vrijdag 5 december 2014 11:52 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

En de Hema maar volhouden dat de teruggang in omzet NIET aan hun politiek over zwarte piet te wijten is. Dream on!
Ja mensen die preventief minder bij de Hema zijn gaan kopen, nog voordat de discussie echt speelde. Dat lijkt me geloofwaardig.
  vrijdag 5 december 2014 @ 12:35:02 #294
38114 beantherio
pi_147304761
Dus volgend jaar gaan we gewoon weer verder? Prima hoor. *O* oO/

Eerst wel even vakantie zo. :Z
pi_147304796
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 00:19 schreef Fascination het volgende:

Daarom: stoppen met het schenken van aandacht aan die idioot. Het is volstrekt zinloos.
pi_147304824
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 december 2014 12:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, rustig blijven lijkt me nuttiger dan constant ontploffen in woede en verontwaardiging.

[..]

En dat is reden voor jou om je maar tot dat niveau te verlagen? Ik snap dat nooit zo, lach die malloten toch gewoon weg.
En dat kan dus niet omdat ze de publieke omroepen en de winkelketens hen hun zin geven. Is het nou echt zo moeilijk om te begrijpen waar mijn frustratie vandaan komt?
pi_147304856
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 december 2014 12:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja mensen die preventief minder bij de Hema zijn gaan kopen, nog voordat de discussie echt speelde. Dat lijkt me geloofwaardig.
September 2014 was een absoluut dieptepunt in de verkopen bij de Hema, zo blijkt uit de kwartaalcijfers.

#boycotHema startte in de laatste week van augustus.
  vrijdag 5 december 2014 @ 12:40:42 #298
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_147304924
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 december 2014 12:36 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Daarom: stoppen met het schenken van aandacht aan die idioot. Het is volstrekt zinloos.
Wat een triest ventje is het eigenlijk toch ... ... ...
  Redactie Frontpage vrijdag 5 december 2014 @ 12:41:32 #299
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147304950
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 12:38 schreef UltraR het volgende:

[..]

September 2014 was een absoluut dieptepunt in de verkopen bij de Hema, zo blijkt uit de kwartaalcijfers.

#boycotHema startte in de laatste week van augustus.
Het enige fatsoenlijke wat je bij de Hema kan kopen zijn de rookworsten (al zijn die van de slager hier een stuk lekkerder :9)
_____
pi_147304955
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 december 2014 12:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Geflankeerd door massa's zwartenhaters en xenofobe tokkies. Dat moet je deze discussie nageven, het laat wel zien wie er niet al te snugger is aan alle kanten van het spectrum.
Ze zijn het equivalent van het kaalkopje en de bruinhemd en wanen zich 'Black Panthers': de gekleurde versie van engnekken zoals de KKK:

"Black Power!"
pi_147304956
quote:
quinsyg twitterde op donderdag 04-12-2014 om 22:25:58
Naast hoofdpiet hebben we nu opzichterpiet die taken waarneemt van Sinterklaas wanneer ie naar de stad gaat om nieuwe pieten te kopen
Is dat twitteraccount echt? Geen briljante hoax?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')