Kijk, daar heb je hem ook weer.quote:Op donderdag 4 december 2014 20:22 schreef remlof het volgende:
Heerlijk die opspelende verontwaardigde onderbuiken hier
Niet heerlijk dat neerbuigende politiek correcte toontje van jou steeds hier.quote:Op donderdag 4 december 2014 20:22 schreef remlof het volgende:
Heerlijk die opspelende verontwaardigde onderbuiken hier
Genieten dit.quote:Op donderdag 4 december 2014 19:54 schreef trucker3 het volgende:
Een zwarte Sinterklaas...... ze zijn bij de NPO knettergek geworden. Dit kleine clubje poltiek correcte fascisten gaat even voor 93% van de Nederlanders beslissen hoe ze hun eigen tradities moeten vieren.
Oprotten met die zwarte Sinterklaas: De Sint is blank en zal dat altijd blijven, daar veranderen zelfs een handjevol weg-met-ons-grachtengordel-debielen niks aan. Het verzet gaat alleen maar groter worden. Laten we beginnen met het opheffen van de NPO.
Schenkman heeft het niet bedacht om van Zwarte Piet een Afrikaan te maken. Het is in bronnen terug te vinden dat in Amsterdam in de twintiger jaren van de negentiende eeuw al Sinterklaas werd gevierd met een donker Afrikaans uitziend persoon.quote:Op woensdag 3 december 2014 11:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik begin nu het gevoel te krijgen dat we langs elkaar heen praten.
Als ik zeg dat ik in twijfel trek dat Zwarte Piet een figuur is die voor de tijd van Schenkman bestond dan heb ik het specifiek over de vorm waarin die nu bestaat. Dat er een donker (kwaad representerend) figuur bestond die langszijde een "goed" licht figuur (in vele post-christendomse Europese culturen belichaamd door Sint Nicolaas) bestond trek ik niet in twijfel.
Het hele punt is dat Schenkman rond 1850 heeft besloten de negerkarikatuur toe te passen op de bestaande placeholder voor het donkere het kwaad (niet onlogisch maar toch). En dat noem ik de geboorte van Zwarte Piet en ik twijfel echt dat dat iets was wat voor 1850 al bestond.
Te lezen aan de beschrijvingen van de boeken die je net postte krijg ik ook niet het gevoel dat ik daar ongelijk in ga krijgen.
quote:Op donderdag 4 december 2014 20:05 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Zijn Grieken tegenwoordig ook negers ja? Overigens is het figuur Sinterklaas oorspronkelijk gebaseerd op de Germaanse oppergod Wodan. Jammer, Bluesdude. Leuk geprobeerd.
hij is wel wit daarom is het ook sinterklaas en niet zwarterklaas die bij de npo doen aan geschiedenisvervalsing en dat gaan wij niets over onze kam laten gaan er gaan maatregelen komenquote:
Als je sowieso in Detroit gaat rondlopen heb je al een probleemquote:Op donderdag 4 december 2014 21:47 schreef DrDentz het volgende:
Maar.. die zwarte sinterklaas.. dat was ook een blanke in blackface.. :s als je die in Detroit laat rondlopen heb je nog een probleem.. volgens mij snapt iemand bij de NPO het probleem niet helemaal.
hij is meestal wit maar niet altijd en met geschiedenis heeft deze onzin niets te makenquote:Op donderdag 4 december 2014 21:48 schreef Mani89 het volgende:
[..]
hij is wel wit daarom is het ook sinterklaas en niet zwarterklaas die bij de npo doen aan geschiedenisvervalsing en dat gaan wij niets over onze kam laten gaan er gaan maatregelen komen
heb jij ooit een zwarterklaas gezien ik niet niemand niet dus deze bestaat gewoon niet klaarquote:Op donderdag 4 december 2014 21:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
hij is meestal wit maar niet altijd en met geschiedenis heeft deze onzin niets te maken
dit is gewoon prima
De Sinterklaas traditie is niet door de christenen verzonnen. Het is een van oorsprong Germaanse traditie die later een christelijk jasje gekregen heeft. Natuurlijk heeft het feest zich ook de laatste 1000-500 jaar ontwikkeld en lijkt het inderdaad een in en in christelijke traditie. Sinterklaas is net zoals de Kerstman (wat ook weer veel invloeden van het Joelfeest heeft en andere tradities die met de zonnewende te maken hebben) gebaseerd op de opperheilige van de pre-christelijke mythologie: Wodan, Odin of hoe je hem ook noemen wilt.quote:Op donderdag 4 december 2014 21:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
geen blanke man volgens deze site
http://timerime.com/en/ev(...)cht+van+St+Nicolaas/
Sint Nicolaas bestond echt en meneer wodan heeft er niks mee te maken. Die bestond niet
kaalgeschoren over de grens met deze persoonquote:Op donderdag 4 december 2014 21:51 schreef whosvegas het volgende:
Best wel een goede docu:
http://www.npo.nl/artikelen/documentaire-zwart-als-roet-op-npo-2
meerderenquote:Op donderdag 4 december 2014 21:52 schreef Mani89 het volgende:
[..]
heb jij ooit een zwarterklaas gezien ik niet niemand niet dus deze bestaat gewoon niet klaar
Jij laat je wel heel makkelijk inpakken door iemand die een docu maakt om haar eigen standpunten kracht bij te zetten.quote:Op donderdag 4 december 2014 21:56 schreef whosvegas het volgende:
Dat stukje over het stelen van de fiets vind ik wel veelzeggend.
Kan me wel voorstellen, dat iemand met een donkere huidskleur, die rond sinterklaas voor zwarte piet wordt uit gescholden, zwarte piet als discrimenerend ziet.
ooit gehoord van creatief omgaan met de flauwekultheaterkarakters ?quote:Op donderdag 4 december 2014 21:52 schreef Mani89 het volgende:
[..]
heb jij ooit een zwarterklaas gezien ik niet niemand niet dus deze bestaat gewoon niet klaar
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |