abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147204075
Welkom in het FOK! Zwarte Piet discussietopic

Oorsprong discussie

De afgelopen jaren zeuren negers over de vermeende racistische aspecten van Zwarte Piet. Dit zou gaan om bepaalde stereotype gedragingen die duiden op een laag intellect als mede het karikaturale uiterlijk dat een persiflage zou zijn op het negroïde ras hetgeen als denigrerend zouden worden ervaren door zwarte mensen.

In de traditionele media en sociale media verschenen verschillende figuren, zowel bekend als minder bekend, die zich zowel voor het behoud van Zwarte Piet uitspraken als voor een aanpassing van Zwarte Piet. De voorstellen voor aanpassing variëren van slechts het doen verdwijnen van de krullen en oorbellen tot aan een veranderd concept met roetvegen of een zgn. 'kleurenpiet'.

Pro- en contra initiatieven

Pietitie
Pietmakeover

Veelpost Pieten in deze reeks: 8}

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

http://www.cinecrowd.nl/zwartgemaakt

pi_147204125
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:19 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Je bedoeld Jan Schenkman ?
Nee, Schenkman is louter verantwoordelijk voor een deel van het uiterlijk van de huidige Zwarte Piet maar de oorsprong gaat veel verder terug. :) Bepaalde elementen zoals de zwart geschminkte huid, de juten zak, de roe, bepaalde kenmerken van Sinterklaas (de chocoladeletters, de reden waarom we de schoen zetten, eigenschappen van Sinterklaas zelf en etc.) kwamen al voor voordat Schenkman überhaupt die prenten had uitgebracht terwijl velen menen dat ZP voor 1850 niet bestond, integendeel. Daarnaast zien we bepaalde kenmerken (zwarte huid, de zak, de roe etc.) ook terug in zeer plaatselijke Sinterklaasvieringen van over heel Europa .
pi_147204277
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:34 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Nee, Schenkman is louter verantwoordelijk voor een deel van het uiterlijk van de huidige Zwarte Piet maar de oorsprong gaat veel verder terug. :) Bepaalde elementen zoals de zwart geschminkte huid, de juten zak, de roe, bepaalde kenmerken van Sinterklaas (de chocoladeletters, de reden waarom we de schoen zetten, eigenschappen van Sinterklaas zelf en etc.) kwamen al voor voordat Schenkman überhaupt die prenten had uitgebracht terwijl velen menen dat ZP voor 1850 niet bestond, integendeel. Daarnaast zien we bepaalde kenmerken (zwarte huid, de zak, de roe etc.) ook terug in zeer plaatselijke Sinterklaasvieringen van over heel Europa .
Maar het klopt toch wel dat zwarte piet gebaseerd is op een neger ?
pi_147204378
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:37 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Maar het klopt toch wel dat zwarte piet gebaseerd is op een neger ?
Oorspronkelijk niet maar dat is in de loop der jaren een beetje veranderd (bruine schmink, Surinaamse accenten in de Randstad) omdat men ZP wellicht wat menselijker wilde maken. Maar oorspronkelijk was het geen neger of een slaaf.
pi_147204436
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:39 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Oorspronkelijk niet maar dat is in de loop der jaren een beetje veranderd (bruine schmink, Surinaamse accenten in de Randstad) omdat men ZP wellicht wat menselijker wilde maken. Maar oorspronkelijk was het geen neger of een slaaf.
Hmmm heb net snel op google gekeken maar zo snel niets gevonden. Weet je wanneer die docu komt ?
pi_147204622
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:40 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hmmm heb net snel op google gekeken maar zo snel niets gevonden. Weet je wanneer die docu komt ?
Als het goed is komt de docu deze maand nog uit maar een precieze datum is nog niet bekend. De documentaire heet Zwartgemaakt en is o.a. door Arnold-Jan Scheer gemaakt.

Hier is een FB pagina die door de makers van de docu beheerd wordt:
https://www.facebook.com/zwartgemaakt

De crowdfunding pagina waar ook nog info op te vinden is:
pi_147204679
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:44 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Als het goed is komt de docu deze maand nog uit maar een precieze datum is nog niet bekend. De documentaire heet Zwartgemaakt en is o.a. door Arnold-Jan Scheer gemaakt.

Hier is een FB pagina die door de makers van de docu beheerd wordt:
https://www.facebook.com/zwartgemaakt

De crowdfunding pagina waar ook nog info op te vinden is:
Ohh is dat deze. Kwam toevallig laatst op de facebook. Ben benieuwd.
  maandag 1 december 2014 @ 23:18:11 #8
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_147205172
Belangrijke documentaire.
pi_147205243
Is deze discussie nu nog niet klaar?
Zonder wrijving geen glans
  Redactie Frontpage maandag 1 december 2014 @ 23:27:00 #10
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147205459
Pff, net hel die documentaire van Sunny bekeken :O

Een paar observaties:

- 90% generaliserend over racisme zonder een link met Zwarte Piet.
- Eenzijdig en gekleurd (no pun intended), vrijwel alle interviews zijn met bekenden dan wel gelijkdenkenden.
- Ze dramt zo door dat haar vader zich verontschuldigd dat hij blank is :?.
- Slechte editing, brak geluid en onsamenhangend geheel.
- Ze heeft de slechtste voice-over stem ooit, ik heb stagiaires gehad die een betere intonatie en enthousiasme erin kunnen stoppen :N.

Buiten dat ik nu medelijden heb met haar buren en ouders voegt deze zeer slappe docu echt helemaal niks bij aan deze discussie.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_147205917
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 23:27 schreef LTVDK het volgende:

Een paar observaties:

- Eenzijdig en gekleurd (no pun intended), vrijwel alle interviews zijn met bekenden dan wel gelijkdenkenden.
- Ze heeft de slechtste voice-over stem ooit, ik heb stagiaires gehad die een betere intonatie en enthousiasme erin kunnen stoppen :N.

Buiten dat ik nu medelijden heb met haar buren en ouders voegt deze zeer slappe docu echt helemaal niks bij aan deze discussie.
Ah, het voldeed dus precies aan de verwachtingen? :Y
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  Redactie Frontpage maandag 1 december 2014 @ 23:43:39 #12
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147206039
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 23:39 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Ah, het voldeed dus precies aan de verwachtingen? :Y
Ik had nog enigszins cinematografisch iets van kwaliteit verwacht, vraag me af waar ze al dat subsidiegeld voor heeft gebruikt. In ieder geval niet voor een goede camera en fatsoenlijke editing ;( .
_____
pi_147206198
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 23:43 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Ik had nog enigszins cinematografisch iets van kwaliteit verwacht, vraag me af waar ze al dat subsidiegeld voor heeft gebruikt. In ieder geval niet voor een goede camera en fatsoenlijke editing ;( .
Ja, je zou denken dat een goede techniek en vormgeving het gebrek aan inhoud nog enigszins zou kunnen verbloemen. Maar ja, als dat ook al faalt dan wordt het heel moeilijk.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_147208679
quote:

Een paar observaties:

Jij bent beroepsmatig betrokken bij het maken van videofilmpjes?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147208694
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:34 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Helaas durft de Nederlandse staatstelevisie het niet aan om een docu hierover uit te zenden, dus blijft het misverstand wijdverbreid dat ZP niet zou hebben bestaan voor 1850. :{
#NoDAPL
pi_147208830
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 02:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Helaas durft de Nederlandse staatstelevisie het niet aan om een docu hierover uit te zenden, dus blijft het misverstand wijdverbreid dat ZP niet zou hebben bestaan voor 1850. :{
Wat doet voor of na 1850 er toe?
Life is what happens while planning other things
pi_147212653
quote:

Een paar observaties:

Mee eens.

Een geval van "Ik maak een reportage om mijn eigen gelijk / mening aan te tonen".

Ook behoorlijk geregisseerd , compleet met familie en vrienden als figuranten / acteurs en zeer selectieve berichtgeving en belichting van feiten.

De tot inkeer gekomen pappa die uiteindelijk ook onverwacht bij de demonstratie aanwezig is.

De beelden van wetmatig gearresteerde demonstranten in Gouda met een saus van zielig piano getingel er overheen

Tenenkrommend.

[ Bericht 0% gewijzigd door DrMabuse op 02-12-2014 11:24:23 ]
  Redactie Frontpage dinsdag 2 december 2014 @ 11:56:48 #18
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147213812
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 02:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij bent beroepsmatig betrokken bij het maken van videofilmpjes?
Ja :)
_____
  dinsdag 2 december 2014 @ 12:48:39 #19
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_147214971
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 02:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bron?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_147214992
Erik van Muiswinkel verdedigt rol Zwarte Piet

quote:
Piet is volgens hem een bijfiguur in een volksfeest dat vier weken duurt. In landen met een serieus racismeprobleem zou Zwarte Piet niet kunnen, vindt Van Muiswinkel. Hij noemt het iets typisch Nederlands en vindt het mooi dat het hier wel kan.
^O^ 8}
pi_147215321
quote:
Sylvana Simons @SylvanaSimons · 55 min. 55 minuten geleden

Nee, mijn "succes" is geen bewijs van de afwezigheid van (institutioneel) racisme. Slechts van het feit dat ik me er niet door laat stoppen.

0 antwoorden 10 retweets 10 favorieten

https://twitter.com/Sylva(...)4256&tw_p=tweetembed

Het ziet daar zwart van de reacties en steunbetuigingen aan Sunny Bergman en Silvana Hildegard Simons

Er wordt gehuild , geleden , gestreden.

De een nog erger dan de ander.

Het is wat.

[ Bericht 0% gewijzigd door DrMabuse op 02-12-2014 13:13:13 ]
pi_147215785
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 13:00 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

https://twitter.com/Sylva(...)4256&tw_p=tweetembed

Het ziet zwart van de reacties en steunbetuigingen aan Sunny Bergman en Silvana Hildegard Simons

Er wordt gehuild , geleden , gestreden.

De een nog erger dan de ander.

Het is wat.
Als het zo simpel is om je niet tegen laat houden door "racisme" is er dus eigenlijk niks aan de hand :')
dat komt neer op zeggen dat al die zeurnegerts te lange tenen hebben. wat dat betreft ben ik het wel met haar eens
:Y
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_147216715
Zielepieten allemaal!
pi_147218730
quote:
Sylvana Simons @SylvanaSimons · 1 uur 1 uur geleden

Kent iemand een goede tassendokter in A'dam?

0 antwoorden 0 retweets 0 favorieten
Zo is de walgelijke racistische Piet haar eerste prioriteit , nu is het haar tas.

Het is me wat.

Zwart zijn.

Met een kapotte tas.
pi_147224558
quote:
Wat een belachelijke journalistiek. Vanmorgen met plezier het interview in de Volkskrant gelezen, waarin Van Muiswinkel op een intelligente manier een genuanceerd standpunt inneemt. Kort gezegd is hij het eens met de tegenstanders van zwarte piet: er moet iets gebeuren aan die zwarte huidskleur. Onder andere vertelt hij hoe hij voorstanders van zwarte piet meestal binnen tien minuten weet te overtuigen dat zwarte piet in de huidige vorm niet meer te handhaven is. Maar hij keert zich af van de fanatici die met demonstraties het feest verstoren; wat hem betreft laten we zwarte piet en in goed overleg geleidelijk veranderen.

Wat maakt De Televaag ervan?? 'Erik van Muiswinkel verdedigt rol zwarte piet'... ;(
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_147224761
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:39 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Hier een van de eerste afbeeldingen van zwarte piet, uit 1850, in z'n beginjaren dus. Het lijkt mij toch vrij duidelijk..?

[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_147224922
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 18:39 schreef naamdrager het volgende:

[..]

Hier een van de eerste afbeeldingen van zwarte piet, uit 1850, in z'n beginjaren dus. Het lijkt mij toch vrij duidelijk..?

[ afbeelding ]
Denken dat piet uit 1850 stamt :')
pi_147225279
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2014 18:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Denken dat piet uit 1850 stamt :')
Jij weet blijkbaar meer, maar wij mogen het niet weten..?
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_147225299
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 18:54 schreef naamdrager het volgende:

[..]

Jij weet blijkbaar meer, maar wij mogen het niet weten..?
Lees de afgelopen 65 topics anders even door. Geen zin het weer te herhalen.
  dinsdag 2 december 2014 @ 18:56:14 #30
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_147225339
Voor de 1003258934067e keer; zwarte piet was een moor, het is juist racistisch om hem af te beelden als stroopwafel omdat hij blijkbaar niet gewoon normaal mag zijn als zwarte man. Daarnaast is het nog racistischer zelfs om deze zwarte man af te beelden als duivel in de zin van krampus.

Zwarte mensen zijn helemaal geen duivels!!

We mogen zwarte piet niet laten discrimineren, het is onze vriend en wij zijn vriend van zwarte piet!
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_147227205
Waarom heeft de Sint nu zo'n inferieur zwart negerpaard? Dat paard moet wit blijven gvd.
  dinsdag 2 december 2014 @ 20:08:45 #33
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_147227911
quote:
Hoewel joop, goed stuk.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Redactie Frontpage dinsdag 2 december 2014 @ 20:18:15 #34
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147228287
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 december 2014 20:08 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hoewel joop, goed stuk.
Inderdaad, ik dacht daar gaan we weer, maar een duidelijk en nuchter stuk ^O^.

Ook een hele keurige sneer naar Quinsy erin trouwens :P

quote:
Volgens Gario moest de minderheid beschermd worden tegen de meerderheid. Met andere woorden: de zwarte man moet beschermd worden tegen de blanke meerderheid, want dat is democratie. De zwarte man als een beschermde diersoort. Die moet je pamperen, voeden, veel liefde gegeven en beschermd in zijn kooitje houden. Je moet hem niet zonder toeziend ogen naar buiten laten om zich te ontwikkelen, want de wereld is boos en dat kan hem pijn doen.
_____
  dinsdag 2 december 2014 @ 20:34:08 #35
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_147229004
ik zou het fijn vinden als het woord 'racisme' wat minder onderhevig was aan inflatie. stereotypering, ok, maar ik hoor de afgelopen maanden weinig bewijzen van racisme door het bestaan van onze pieterbaas. 'Je bent een Zwarte Piet dus we wijzen je af in deze sollicitatieprocedure', 'Je bent de man van mijn dromen maar ik maak het uit want je lijkt op Zwarte Piet'. Nou, ik kom het niet tegen, hoor.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  dinsdag 2 december 2014 @ 20:39:45 #36
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_147229268
Je bent zo zwart als je jezelf voelt, zeg maar. Er is heus wel her en der wat onverholen racisme (zeker als je getroll en dom geroep op het internet meetelt), maar op verreweg de meeste plekken in NL ben je net zo welkom als een 'blanke'. Soms zelfs een beetje extra welkom, ivm actief pro-diversiteitsbeleid bij grote bedrijven of overheden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_147229573
Ik kwam vanavond bij het zappen bij de DWDD uit.

En ja hoor.

Een tafel vol geschokte mensen met steunbetuigingen aan mevrouw Bergman's wangedrocht van een "documentaire".

Hoe verdomde debiel voorspelbaar.

Het helpt : vriendjes in de media die je op afroep over je doorgedraaide politiek correcte bolletje aaien als de boze buitenwereld je werk (terecht) afbrandt.

Max Pam , man wat val jij me tegen.
pi_147230428
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_147230977
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:03 schreef UltraR het volgende:
[ afbeelding ]
pi_147231090
quote:
LOL, alsof zij succes heeft. :)
#NoDAPL
pi_147231203
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 december 2014 12:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Bron?
Het staat zelfs nog in de OP's van tal van vorige delen gemeld van hooguit een maand geleden. Je zal zelf even moeten zoeken.
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 december 2014 18:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Lees de afgelopen 65 topics anders even door. Geen zin het weer te herhalen.
#NoDAPL
pi_147231657
quote:
Goede column.

Als ik de krant open sla stuit ik op een interview met Sunny Bergman. Volgens het interview met haar in de Volkskrant, geeft Bergman ons in haar documentaire 'Zo zwart als roet', een lesje geschiedenis en white privilege. Dat Gario en Bergman heel Nederland betichten van racisme en beweren dat white privilege hoogtij viert in het land is nogal ziek. Want probeer white privilege eens uit te leggen aan de Poolse vrouwen die als slaven worden gebruikt voor de champignonteelt in het zuiden van het land. Of al de blanke werknemers in de zorg die door bezuinigingen hun baan kwijt raken en in de armoede belanden.

Ik geloof meer in het klassensysteem. Als je uit een goede klasse komt heb je meer kans op een beter leven, gezondheid, een goede educatie en een betere baan later. Als je uit een lagere klasse komt, zal je harder moeten werken met minder zekerheid of je al het bovenste wel zal krijgen. Dat is niet kleur gebonden maar lot gebonden want niemand heeft voor het kiezen in welk gezin of land hij of zij geboren wordt.
#NoDAPL
  dinsdag 2 december 2014 @ 21:30:45 #43
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_147231674
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het staat zelfs nog in de OP's van tal van vorige delen gemeld van hooguit een maand geleden. Je zal zelf even moeten zoeken.

[..]

Zozo. Een linkje is al zelfs te veel om even te posten op een discussieforum?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_147231751
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 20:46 schreef DrMabuse het volgende:

En ja hoor.

Een tafel vol geschokte mensen met steunbetuigingen aan mevrouw Bergman's wangedrocht van een "documentaire".

Het helpt : vriendjes in de media die je op afroep over je doorgedraaide politiek correcte bolletje aaien als de boze buitenwereld je werk (terecht) afbrandt.

Je zit te kankeren .....probeer eens serieuze kritiek te formuleren
Wie zei wat ... letterlijk citaat en waarom was dat fout.
pi_147231819
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 18:56 schreef BaajGuardian het volgende:

We mogen zwarte piet niet laten discrimineren, het is onze vriend en wij zijn vriend van zwarte piet!
:r
zp is geen echt bestaand mens en die valt niet te discrimineren, Er valt ook niks vriend te wezen met een fictie
Er zijn wel echte zwarte mensen die gediscrimineerd worden in de ZP-cult
pi_147232408
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

:r
zp is geen echt bestaand mens en die valt niet te discrimineren, Er valt ook niks vriend te wezen met een fictie
Er zijn wel echte zwarte mensen die gediscrimineerd worden in de ZP-cult
:')!

@ SpecialK

Ik heb het al minstens 25 keer (als het niet meer is) in deze reeks gepost en ik heb op het moment echt geen zin of behoefte om dat weer allemaal te gaan herhalen (moe + gaar). Het wordt toch iedere keer weer genegeerd of afgedaan als onzin en ik heb daar al veel te veel tijd aan verspild. Misschien morgen of over een week maar gezien het 9 van de 10 keer toch genegeerd wordt, laat ik het wel gewoon aan Arnold-Jan Scheer over met zijn documentaire Zwartgemaakt. :)

Hier zijn iig nog twee interessante boeken van Arnold-Jan Scheer als je je er daadwerkelijk in wil verdiepen:

Wild Geraas:
http://www.bol.com/nl/p/wild-geraas/1001004006919869/

Zwarte Sinterklazen:
http://www.bol.com/nl/p/zwarte-sinterklazen/9200000033283641/

[ Bericht 2% gewijzigd door SuicideErrorist op 02-12-2014 21:58:04 ]
pi_147232629
quote:
Best goeie column, met meer waarheid en inzicht dan het zootje elitaire meehuilers bij DWDD.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_147234370
Dat men discussie voert over een racistisch gebruik.
Ongelooflijk.

In de wet staat echt dat je niet mag discrimineren om ras enzovoorts.
Something is rotten in the state of Denmark. (Shakespeare)
  dinsdag 2 december 2014 @ 22:41:57 #49
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_147234458
het is niet per definitie een racistisch gebruik. dat deze eenzijdige benadering nog steeds opgeld doet, ongelooflijk.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  Redactie Frontpage woensdag 3 december 2014 @ 00:30:40 #50
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147236208
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 20:46 schreef DrMabuse het volgende:

En ja hoor.

Zie het net :{ "sleutelfilm" "persoon van de maand", de treurnis :')
_____
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')