SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
http://www.cinecrowd.nl/zwartgemaakt![]()
Nee, Schenkman is louter verantwoordelijk voor een deel van het uiterlijk van de huidige Zwarte Piet maar de oorsprong gaat veel verder terug.quote:
Maar het klopt toch wel dat zwarte piet gebaseerd is op een neger ?quote:Op maandag 1 december 2014 22:34 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Nee, Schenkman is louter verantwoordelijk voor een deel van het uiterlijk van de huidige Zwarte Piet maar de oorsprong gaat veel verder terug.Bepaalde elementen zoals de zwart geschminkte huid, de juten zak, de roe, bepaalde kenmerken van Sinterklaas (de chocoladeletters, de reden waarom we de schoen zetten, eigenschappen van Sinterklaas zelf en etc.) kwamen al voor voordat Schenkman überhaupt die prenten had uitgebracht terwijl velen menen dat ZP voor 1850 niet bestond, integendeel. Daarnaast zien we bepaalde kenmerken (zwarte huid, de zak, de roe etc.) ook terug in zeer plaatselijke Sinterklaasvieringen van over heel Europa .
Oorspronkelijk niet maar dat is in de loop der jaren een beetje veranderd (bruine schmink, Surinaamse accenten in de Randstad) omdat men ZP wellicht wat menselijker wilde maken. Maar oorspronkelijk was het geen neger of een slaaf.quote:Op maandag 1 december 2014 22:37 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Maar het klopt toch wel dat zwarte piet gebaseerd is op een neger ?
Hmmm heb net snel op google gekeken maar zo snel niets gevonden. Weet je wanneer die docu komt ?quote:Op maandag 1 december 2014 22:39 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Oorspronkelijk niet maar dat is in de loop der jaren een beetje veranderd (bruine schmink, Surinaamse accenten in de Randstad) omdat men ZP wellicht wat menselijker wilde maken. Maar oorspronkelijk was het geen neger of een slaaf.
Als het goed is komt de docu deze maand nog uit maar een precieze datum is nog niet bekend. De documentaire heet Zwartgemaakt en is o.a. door Arnold-Jan Scheer gemaakt.quote:Op maandag 1 december 2014 22:40 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Hmmm heb net snel op google gekeken maar zo snel niets gevonden. Weet je wanneer die docu komt ?
Ohh is dat deze. Kwam toevallig laatst op de facebook. Ben benieuwd.quote:Op maandag 1 december 2014 22:44 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Als het goed is komt de docu deze maand nog uit maar een precieze datum is nog niet bekend. De documentaire heet Zwartgemaakt en is o.a. door Arnold-Jan Scheer gemaakt.
Hier is een FB pagina die door de makers van de docu beheerd wordt:
https://www.facebook.com/zwartgemaakt
De crowdfunding pagina waar ook nog info op te vinden is:
http://www.cinecrowd.nl/zwartgemaakt
Ah, het voldeed dus precies aan de verwachtingen?quote:Op maandag 1 december 2014 23:27 schreef LTVDK het volgende:
Pff, net hel die documentaire van Sunny bekeken![]()
Een paar observaties:
- 90% generaliserend over racisme zonder een link met Zwarte Piet.
- Eenzijdig en gekleurd (no pun intended), vrijwel alle interviews zijn met bekenden dan wel gelijkdenkenden.
- Ze dramt zo door dat haar vader zich verontschuldigd dat hij blank is.
- Slechte editing, brak geluid en onsamenhangend geheel.
- Ze heeft de slechtste voice-over stem ooit, ik heb stagiaires gehad die een betere intonatie en enthousiasme erin kunnen stoppen.
Buiten dat ik nu medelijden heb met haar buren en ouders voegt deze zeer slappe docu echt helemaal niks bij aan deze discussie.
Ik had nog enigszins cinematografisch iets van kwaliteit verwacht, vraag me af waar ze al dat subsidiegeld voor heeft gebruikt. In ieder geval niet voor een goede camera en fatsoenlijke editingquote:Op maandag 1 december 2014 23:39 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ah, het voldeed dus precies aan de verwachtingen?
Ja, je zou denken dat een goede techniek en vormgeving het gebrek aan inhoud nog enigszins zou kunnen verbloemen. Maar ja, als dat ook al faalt dan wordt het heel moeilijk.quote:Op maandag 1 december 2014 23:43 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ik had nog enigszins cinematografisch iets van kwaliteit verwacht, vraag me af waar ze al dat subsidiegeld voor heeft gebruikt. In ieder geval niet voor een goede camera en fatsoenlijke editing.
Jij bent beroepsmatig betrokken bij het maken van videofilmpjes?quote:Op maandag 1 december 2014 23:27 schreef LTVDK het volgende:
Een paar observaties:
- Eenzijdig en gekleurd (no pun intended), vrijwel alle interviews zijn met bekenden dan wel gelijkdenkenden.
- Ze heeft de slechtste voice-over stem ooit, ik heb stagiaires gehad die een betere intonatie en enthousiasme erin kunnen stoppen.
Buiten dat ik nu medelijden heb met haar buren en ouders voegt deze zeer slappe docu echt helemaal niks bij aan deze discussie.
Helaas durft de Nederlandse staatstelevisie het niet aan om een docu hierover uit te zenden, dus blijft het misverstand wijdverbreid dat ZP niet zou hebben bestaan voor 1850.quote:Op maandag 1 december 2014 22:34 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Nee, Schenkman is louter verantwoordelijk voor een deel van het uiterlijk van de huidige Zwarte Piet maar de oorsprong gaat veel verder terug.Bepaalde elementen zoals de zwart geschminkte huid, de juten zak, de roe, bepaalde kenmerken van Sinterklaas (de chocoladeletters, de reden waarom we de schoen zetten, eigenschappen van Sinterklaas zelf en etc.) kwamen al voor voordat Schenkman überhaupt die prenten had uitgebracht terwijl velen menen dat ZP voor 1850 niet bestond, integendeel. Daarnaast zien we bepaalde kenmerken (zwarte huid, de zak, de roe etc.) ook terug in zeer plaatselijke Sinterklaasvieringen van over heel Europa .
Wat doet voor of na 1850 er toe?quote:Op dinsdag 2 december 2014 02:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Helaas durft de Nederlandse staatstelevisie het niet aan om een docu hierover uit te zenden, dus blijft het misverstand wijdverbreid dat ZP niet zou hebben bestaan voor 1850.
Mee eens.quote:Op maandag 1 december 2014 23:27 schreef LTVDK het volgende:
Een paar observaties:
Jaquote:Op dinsdag 2 december 2014 02:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij bent beroepsmatig betrokken bij het maken van videofilmpjes?
Bron?quote:Op dinsdag 2 december 2014 02:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Helaas durft de Nederlandse staatstelevisie het niet aan om een docu hierover uit te zenden, dus blijft het misverstand wijdverbreid dat ZP niet zou hebben bestaan voor 1850.
quote:Piet is volgens hem een bijfiguur in een volksfeest dat vier weken duurt. In landen met een serieus racismeprobleem zou Zwarte Piet niet kunnen, vindt Van Muiswinkel. Hij noemt het iets typisch Nederlands en vindt het mooi dat het hier wel kan.
quote:Sylvana Simons @SylvanaSimons · 55 min. 55 minuten geleden
Nee, mijn "succes" is geen bewijs van de afwezigheid van (institutioneel) racisme. Slechts van het feit dat ik me er niet door laat stoppen.
0 antwoorden 10 retweets 10 favorieten
Als het zo simpel is om je niet tegen laat houden door "racisme" is er dus eigenlijk niks aan de handquote:Op dinsdag 2 december 2014 13:00 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
https://twitter.com/Sylva(...)4256&tw_p=tweetembed
Het ziet zwart van de reacties en steunbetuigingen aan Sunny Bergman en Silvana Hildegard Simons
Er wordt gehuild , geleden , gestreden.
De een nog erger dan de ander.
Het is wat.
Zo is de walgelijke racistische Piet haar eerste prioriteit , nu is het haar tas.quote:Sylvana Simons @SylvanaSimons · 1 uur 1 uur geleden
Kent iemand een goede tassendokter in A'dam?
0 antwoorden 0 retweets 0 favorieten
Wat een belachelijke journalistiek. Vanmorgen met plezier het interview in de Volkskrant gelezen, waarin Van Muiswinkel op een intelligente manier een genuanceerd standpunt inneemt. Kort gezegd is hij het eens met de tegenstanders van zwarte piet: er moet iets gebeuren aan die zwarte huidskleur. Onder andere vertelt hij hoe hij voorstanders van zwarte piet meestal binnen tien minuten weet te overtuigen dat zwarte piet in de huidige vorm niet meer te handhaven is. Maar hij keert zich af van de fanatici die met demonstraties het feest verstoren; wat hem betreft laten we zwarte piet en in goed overleg geleidelijk veranderen.quote:Op dinsdag 2 december 2014 12:49 schreef WhateverWhatever het volgende:
Erik van Muiswinkel verdedigt rol Zwarte Piet
[..]![]()
Hier een van de eerste afbeeldingen van zwarte piet, uit 1850, in z'n beginjaren dus. Het lijkt mij toch vrij duidelijk..?quote:Op maandag 1 december 2014 22:39 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Oorspronkelijk niet maar dat is in de loop der jaren een beetje veranderd (bruine schmink, Surinaamse accenten in de Randstad) omdat men ZP wellicht wat menselijker wilde maken. Maar oorspronkelijk was het geen neger of een slaaf.
Denken dat piet uit 1850 stamtquote:Op dinsdag 2 december 2014 18:39 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Hier een van de eerste afbeeldingen van zwarte piet, uit 1850, in z'n beginjaren dus. Het lijkt mij toch vrij duidelijk..?
[ afbeelding ]
Jij weet blijkbaar meer, maar wij mogen het niet weten..?quote:
Lees de afgelopen 65 topics anders even door. Geen zin het weer te herhalen.quote:Op dinsdag 2 december 2014 18:54 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Jij weet blijkbaar meer, maar wij mogen het niet weten..?
Hoewel joop, goed stuk.quote:Op dinsdag 2 december 2014 19:33 schreef Scorpie het volgende:
http://www.joop.nl/opinie(...)_zwart_en_misselijk/
Inderdaad, ik dacht daar gaan we weer, maar een duidelijk en nuchter stukquote:
quote:Volgens Gario moest de minderheid beschermd worden tegen de meerderheid. Met andere woorden: de zwarte man moet beschermd worden tegen de blanke meerderheid, want dat is democratie. De zwarte man als een beschermde diersoort. Die moet je pamperen, voeden, veel liefde gegeven en beschermd in zijn kooitje houden. Je moet hem niet zonder toeziend ogen naar buiten laten om zich te ontwikkelen, want de wereld is boos en dat kan hem pijn doen.
LOL, alsof zij succes heeft.quote:Op dinsdag 2 december 2014 13:00 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
https://twitter.com/Sylva(...)4256&tw_p=tweetembed
Het staat zelfs nog in de OP's van tal van vorige delen gemeld van hooguit een maand geleden. Je zal zelf even moeten zoeken.quote:
quote:Op dinsdag 2 december 2014 18:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Lees de afgelopen 65 topics anders even door. Geen zin het weer te herhalen.
Goede column.quote:Op dinsdag 2 december 2014 19:33 schreef Scorpie het volgende:
Zozo. Een linkje is al zelfs te veel om even te posten op een discussieforum?quote:Op dinsdag 2 december 2014 21:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het staat zelfs nog in de OP's van tal van vorige delen gemeld van hooguit een maand geleden. Je zal zelf even moeten zoeken.
[..]
Je zit te kankeren .....probeer eens serieuze kritiek te formulerenquote:Op dinsdag 2 december 2014 20:46 schreef DrMabuse het volgende:
Ik kwam vanavond bij het zappen bij de DWDD uit.
En ja hoor.
Een tafel vol geschokte mensen met steunbetuigingen aan mevrouw Bergman's wangedrocht van een "documentaire".
Hoe verdomde debiel voorspelbaar.
Het helpt : vriendjes in de media die je op afroep over je doorgedraaide politiek correcte bolletje aaien als de boze buitenwereld je werk (terecht) afbrandt.
Max Pam , man wat val jij me tegen.
quote:Op dinsdag 2 december 2014 18:56 schreef BaajGuardian het volgende:
We mogen zwarte piet niet laten discrimineren, het is onze vriend en wij zijn vriend van zwarte piet!
quote:Op dinsdag 2 december 2014 21:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
zp is geen echt bestaand mens en die valt niet te discrimineren, Er valt ook niks vriend te wezen met een fictie
Er zijn wel echte zwarte mensen die gediscrimineerd worden in de ZP-cult
Best goeie column, met meer waarheid en inzicht dan het zootje elitaire meehuilers bij DWDD.quote:Op dinsdag 2 december 2014 19:33 schreef Scorpie het volgende:
Zie het netquote:Op dinsdag 2 december 2014 20:46 schreef DrMabuse het volgende:
Ik kwam vanavond bij het zappen bij de DWDD uit.
En ja hoor.
Een tafel vol geschokte mensen met steunbetuigingen aan mevrouw Bergman's wangedrocht van een "documentaire".
Hoe verdomde debiel voorspelbaar.
Het helpt : vriendjes in de media die je op afroep over je doorgedraaide politiek correcte bolletje aaien als de boze buitenwereld je werk (terecht) afbrandt.
Max Pam , man wat val jij me tegen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |