Sorry. Je mag hem aanpassen hoor. Schakel even een Mod in als je een andere TT en openingspost wiltquote:Op dinsdag 11 november 2014 22:50 schreef var.fok het volgende:
Was net bezig een nieuw topic te openen :-)
[ afbeelding ]
Lees hier: http://ikvliegveel.com/md11-farewell-flight-kl9895/
no worriesquote:Op dinsdag 11 november 2014 22:53 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Sorry. Je mag hem aanpassen hoor. Schakel even een Mod in als je een andere TT en openingspost wilt
Het leuke aan dit forum is natuurlijk dat je ook hier verhaaltjes/plaatjes mag plaatsen in plaats van alleen een linkje.quote:Op dinsdag 11 november 2014 22:50 schreef var.fok het volgende:
Was net bezig een nieuw topic te openen :-)
[ afbeelding ]
Lees hier: http://ikvliegveel.com/md11-farewell-flight-kl9895/
vlucht (KL9895 althans) was erg leuk om mee te maken! Crew had er zin in, iedereen aan boord had er zin in!quote:
dat blauwe ding in de tweede post, waar MD11 op staat, is dat geen plaatje?quote:Op woensdag 12 november 2014 08:17 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Het leuke aan dit forum is natuurlijk dat je ook hier verhaaltjes/plaatjes mag plaatsen in plaats van alleen een linkje.
Van LGW naar AMS. Gewoon Economy, hopelijk leuk genoeg. Zal ws nog best aangenaam zijn met het vliegtuig niet al te vol.quote:Op dinsdag 11 november 2014 22:44 schreef var.fok het volgende:
[..]
naar AMS? of naar LGW?
De 77W is een fantastisch toestel. Ik ben ermee naar London gevlogen, heen in Y, terug in C. Beide goeie kwaliteit product.
Leuk om te lezen!quote:Op dinsdag 11 november 2014 22:50 schreef var.fok het volgende:
Was net bezig een nieuw topic te openen :-)
[ afbeelding ]
Lees hier: http://ikvliegveel.com/md11-farewell-flight-kl9895/
toestel zit op AMS-LGW-AMS inderdaad zelden vol. Voor Garuda hoop ik dat AMG-CGK wel vol zitquote:Op woensdag 12 november 2014 10:09 schreef LintuxCx het volgende:
Mooie OP.
[..]
Van LGW naar AMS. Gewoon Economy, hopelijk leuk genoeg. Zal ws nog best aangenaam zijn met het vliegtuig niet al te vol.
Thanks, achja, 2/9e kansquote:Op woensdag 12 november 2014 10:41 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Leuk om te lezen!
Jammer dat je niet bij het raam zat.
eerste still beeld van die american A300 is een 737..verder weer boeiend! Vet ook dat je die farewell vlucht hebt meegemaakt, ik was te laatquote:Op woensdag 12 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Toch even een korte geschiedenispost.
- 12 november 1996: Saudi Arabian Airlines vlucht 763, een Boeing 747-100B (HZ-AIH), is onderweg van Delhi naar Dhahran in Saudi-Arabi om vervolgens door te gaan naar Jeddah.
Aan boord bevinden zich 23 crew en 289 passagiers.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)60587.jpg]afbeelding[/url] ]
Op datzelfde moment is Kazakhstan Airlines vlucht 1907, een Ilyushin Il-76 (UN-76435), onderweg van Şımkent, Kazachstan naar eerder genoemde Delhi. Aan boord bevinden zich 10 crew en 27 passagiers.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)07914.jpg]afbeelding[/url] ]
Beide vliegtuigen vliegen op dezelfde luchtweg van/naar Delhi Airport. De Saudi 747 zou onder de Ilyushin door moeten vliegen. Echter de Illyushin vloog - terwijl ze door turbulentie waren afgeleid - (in ieder geval) 500-1000 voet te laag waardoor die boven het dorpje Charkhi Dadri door diens vertical stabilizer door de linkervleugel en hoogteroer van de 747 sneed die op dezelfde luchtweg juist van het vliegveld vertrok. Beide vliegtuigen storten neer.
4 inzittenden van de Ilyushin en 2 van de 747 overleven de crash; maar overlijden niet veel later.
Het is na de Tenerife ramp in 1977 en de crash van Japan Airlines 123 de dodelijkste vliegramp uit de geschiedenis.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)04657.jpg]afbeelding[/url] ]
- 12 november 2001: American Airlines vlucht 587, een Airbus A300B4-605R (N14053) onderweg van JFK Airport naar de Dominicaanse Republiek stort neer in de wijk Queens. Geen van de 9 crew en 251 passagiers overleven de crash. Tevens vinden 5 mensen op de grond de dood en raakt een persoon gewond.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vertrek van de betreffende kist in New York, gefilmd door een camera op een construction site.
Een schok gaat door de Verenigde Staten en vooral New York.
De crash gebeurt nt 2 maanden na de aanslagen van 11 september en nog geen 20 kilometer verderop plaats vond.
Men heeft de grote angst dat er alweer een aanslag is gepleegd.
Na onderzoek zal blijken dat de co-piloot (die de start uitvoerde) het richtingsroer had gebruikt met grote uitslagen om de turbulentie van een JAL 747 die voor hen was opgestegen probeerde op te vangen.
Hierdoor begaf de staartvin het uiteindelijk en brak af; deze werd later uit de Jamaica Bay gehaald.
De vliegtuig storte meteen naar beneden; motoren werden door de hoge G-krachten van de vleugel getrokken en kwamen verderop neer.
Door de snelheid en de daaropvolgende brand bleef bar weinig van het toestel over.
[ afbeelding ]
Jep, dit is wel mijn grootste irritatie aan vliegen. Net nog gauw even mijn stoel omgeboekt naar gangpad. In het donker zie je toch niks en dan kan ik de benen even strekken.quote:Op donderdag 13 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
En toch; ik weet niet of ik een vlucht van 10+ uur nou prettig ga vinden. Ik zat prima; maar het lijkt me bloedirritant wanneer je naar het toilet moet of even je benen te strekken dat je langs elkaar mag kruipen.
leuk verhaalquote:Op donderdag 13 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Even kort over dinsdag. Foto's zijn wel mh, maar ze geven i.i.g. de sfeer een beetje weer.
Wil je de rest zien; alle 170 foto's staan hier.
Veel valt er niet meer te vertellen though, bijna 2 dagen na de vlucht
Je hebt gelijk.quote:Op donderdag 13 november 2014 00:19 schreef kleineik het volgende:
eerste still beeld van die american A300 is een 737..verder weer boeiend!
Dat ging even verkeerd inderdaad.quote:Op donderdag 13 november 2014 00:47 schreef LintuxCx het volgende:
Mooi verslag. De op nna laatste foto, van de Fokker S-11s, is niet goed gelinkt?
Twee weetjes over deze crash:quote:Op woensdag 12 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
- 12 november 2001: American Airlines vlucht 587, een Airbus A300B4-605R (N14053) onderweg van JFK Airport naar de Dominicaanse Republiek stort neer
Meer meer meer: http://aviationhumor.net/atc-quotes/quote:Op donderdag 13 november 2014 14:00 schreef flipsen het volgende:
Geweldig, ik lag hier echt dubbel (vooral met die Duitsers)
Inderdaad.quote:
quote:Op donderdag 13 november 2014 15:23 schreef flipsen het volgende:
Hm, we hadden het natuurlijk ook aan Iemand91 kunnen aanbieden als dank voor al zijn mooie posts hier! Kut, daar denk ik echt pas nu aan en je mag maar 1x meedoen
Ik ben geen bekende in dit topic, maar wil toch even melden dat ik jouw posts in dit topic zeer interessant vindquote:Op vrijdag 14 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
[ afbeelding ]
- 14 november 1910: Eugene Burton Ely vliegt met zijn Curtiss Model D vanaf de USS Birmingham.
Op dit schip was een gemproviseerd houten baan gemaakt, gebouwd met een helling van 5 graden.
De Curtiss dook naar beneden en raakte met de wielen het water voordat Ely de kist weer de lucht in kon krijgen. Toch raakte de kist lichtbeschadigd en hij zette de kist na ongeveer 5 minuten neer op het strand op Willoughby Spit bij Norfolk, Virginia.
Het was de eerste takeoff in de geschiedenis dat vanaf een vaartuig plaatsvond.
2 maanden later op 18 januari 1911 landde hij zijn Curtiss op de USS Pennsylvania die in de San Francisco baai geankerd lag. Enkele maanden later overleed hij bij een vliegtuigongeluk.
[hr]
Helaas gaat 14 november ook de geschiedenis in als een zwarte dag voor KLM.
[ afbeelding ]
- 14 november 1938: een Douglas DC-3 (PH-ARY "IJsvogel") crasht bij de approach op Schiphol. De vlucht was afkomstig uit Berlijn (Tegel Airport) en had 5 crew en 14 passagiers aan boord.
Van hen overleven 4 crew en 2 passagiers de crash niet.
[ afbeelding ]
De exacte oorzaak is nooit duidelijk geworden; hoewel er plotselinge mist opkwam kon men niet vaststellen dat dat de oorzaak was.
PH-ARY was pas op 18 april dat jaar per schip in de haven van Rotterdam aangekomen.
- 14 november 1949: 11 jaar na de crash van de IJsvogel crasht weer een DC-3 van KLM. In dit geval gaat het om PH-TBW; een C47A [Dakota militair vliegtuig dat na de Tweede Wereldoorlog werd omgebouwd naar een civiele DC-3. Het werd 16 februari 1946 in het Nederlands Luchtvaartuigregister ingeschreven.
De DC-3 uit afkomstig uit Croyden, London had al tweemaal een landing moeten afbreken boven de huidige Oostbaan; bij de derde poging hing de DC-3 niet recht voor de baan waarna de piloot een draai naar links maakte. Hierbij raakte de linkervleugel de grond en stort het neer; vlakbij waar nu hangar 11 staat.
De DC-3 vliegt onmiddellijk in brand; geen van de 5 crew en 21 passagiers konden worden gered.
[ afbeelding ]
De crash was de dodelijkste uit de Nederlandse geschiedenis en gebeurde slechts 8 dagen nadat een andere DC-3 in Croyden (zelfde route) was gecrasht. De inzittenden overleefden deze crash; de DC-3 was afgeschreven:
[ afbeelding ]
Het doel van dit topic is om verhalen hier neer te zetten. Niet om je eigen website te promoten door links te plaatsen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 15:50 schreef var.fok het volgende:
Wie vloog er ook alwer binnenkort met Garuda op AMS-LGW?
Onze nieuwe post van vandaag: http://ikvliegveel.com/garuda-indonesia-ams-lgw/
[ afbeelding ]
Graag vanaf heden je post hier uitbreiden zodat niet iedereen verder heft te klikken naar je blog.quote:Op vrijdag 14 november 2014 15:50 schreef var.fok het volgende:
Wie vloog er ook alwer binnenkort met Garuda op AMS-LGW?
Onze nieuwe post van vandaag: http://ikvliegveel.com/garuda-indonesia-ams-lgw/
[ afbeelding ]
Foto's eerder gepost door blingbling11quote:KLM Royal Dutch Airlines today took into operation its first Boeing 777-200 with a fully renovated cabin interior in both World Business Class and Economy Class. The inflight entertainment system has also been fully renewed.
Mooi manquote:Op vrijdag 14 november 2014 15:50 schreef var.fok het volgende:
Wie vloog er ook alwer binnenkort met Garuda op AMS-LGW?
Onze nieuwe post van vandaag: http://ikvliegveel.com/garuda-indonesia-ams-lgw/
[ afbeelding ]
Met plezier gelezen!quote:Op vrijdag 14 november 2014 15:50 schreef var.fok het volgende:
Wie vloog er ook alwer binnenkort met Garuda op AMS-LGW?
Onze nieuwe post van vandaag: http://ikvliegveel.com/garuda-indonesia-ams-lgw/
[ afbeelding ]
Maar wat was er nou met die toiletten in de loungequote:
Ik niet.quote:
Ik las PH-BBQ... maar helaas.quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:22 schreef Iemand91 het volgende:
KLM Introduces New Cabin Interior and Inflight Entertainment System Aboard 777-200 Fleet
[..]
Foto's eerder gepost door blingbling11
[ afbeelding ]
PH-BQB is vandaag eindelijk ingezet en wel naar Fukuoka.
Snap het.quote:Op zaterdag 15 november 2014 01:34 schreef APK het volgende:
[..]
Ik niet.
Post het gewoon hier ipv een link, is niet erg veel moeite.
Zeer fraai!quote:PH-KZM is uit de hangar gerold als eerste Fokker 70 met de nieuwe livery.
Het is momenteel bezig met de eerste vlucht met deze livery naar Turijn waar het over zo'n 8 minuten zou moeten landen.
Vertrokken in het donker dus veel hebben de passagiers vast niet gezien; laat staan dat ze het berhaupt wisten..
Foto van vandaag:
[ afbeelding ]
Die vliegt toch tussen Buenos Aires en Montevideo?quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:22 schreef Iemand91 het volgende:
PH-BQB is vandaag eindelijk ingezet en wel naar Fukuoka.
Mooi!quote:Op vrijdag 14 november 2014 00:09 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik ben geen bekende in dit topic, maar wil toch even melden dat ik jouw posts in dit topic zeer interessant vind
Blijf het lelijk vinden; zou niet weten waarom een rechte lijn niet zou werken.quote:Op zaterdag 15 november 2014 11:45 schreef BazZz2 het volgende:
Zeer fraai!
Ik vind deze livery op de fokker toch meer op een dolfijn lijken dan op de embraer. Ben zeer benieuwd naar de 787!
En nu het chte product:quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:22 schreef Iemand91 het volgende:
KLM Introduces New Cabin Interior and Inflight Entertainment System Aboard 777-200 Fleet
[..]
Foto's eerder gepost door blingbling11
[ afbeelding ]
PH-BQB is vandaag eindelijk ingezet en wel naar Fukuoka.
Kun je je tegenwoordig helemaal niet voorstellen dat je toen nog kon roken in het vliegtuig. Wanneer is dit eigenlijk compleet afgeschaft? Iemand?quote:Op zondag 16 november 2014 00:35 schreef Karstman het volgende:
Lol met een van die 3 Royal Jordanians heb ik mijn eerste intercontinentale vlucht gemaakt, Schiphol naar JFK. Kist kraakte als een malle bij start en landing. Best ruim kan ik me herinneren met achter de vleugel het rokersgedeelte.
Vanaf eind jaren '80 is men in de US ermee begonnen:quote:Op zondag 16 november 2014 11:27 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Kun je je tegenwoordig helemaal niet voorstellen dat je toen nog kon roken in het vliegtuig. Wanneer is dit eigenlijk compleet afgeschaft? Iemand?
Bedankt voor de info. Kan me herinneren dat we eind jaren 90 gevlogen hebben met Transavia en daar mocht toen nog wel gerookt worden. Zal wel in 1998 zijn geweest dan aangezien het toen al KLM was.quote:Op zondag 16 november 2014 11:43 schreef OEM het volgende:
[..]
Vanaf eind jaren '80 is men in de US ermee begonnen:
http://no-smoke.org/document.php?id=334
Nederlandse maatschappijen in 1995
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)n-KLM-ten-dele.dhtml
KLM definitief rookvrij op 1 augustus 1998
http://www.nritmedia.nl/k(...)2fe43c0b57035ce076ac
Ziet er uit om te vermijden.quote:
quote:Op zondag 16 november 2014 01:11 schreef nattermann het volgende:
[..]
Die stoelen zien er zr oncomfortabel uit.
lijkt mij toch echt een kwestie van uitproberen!quote:
Als ik zo een beetje rondlees over slimline seats, zijn de extreem dunne kussens de grootste boosdoener. Alsof je op een houten bankje zit. Leuk voor shorthaul, maar voor longhaul?quote:Op zondag 16 november 2014 19:52 schreef var.fok het volgende:
Ik denk dat het grootste nadeel van de nieuwe stoel volgt uit de 3-4-3 opstelling, ipv de oude 3-3-3...
hangt van de stoel af. Die van KLM heb ik nooit zoveel last van, vandaag die van AF meegemaakt en daar voelde ik de knie van m'n achterbuurman in m'n rug.quote:Op zondag 16 november 2014 20:19 schreef OEM het volgende:
[..]
Als ik zo een beetje rondlees over slimline seats, zijn de extreem dunne kussens de grootste boosdoener. Alsof je op een houten bankje zit. Leuk voor shorthaul, maar voor longhaul?
http://www.flightradar24.com/KLM9865/4d4de28quote:Op zondag 16 november 2014 23:59 schreef Iemand91 het volgende:
Over 9 en een half uur vertrekt PH-KCE "Audrey Hepburn" voor haar allerlaatste vlucht.
KL9865 (geen goed vluchtnummer om te hebben, zo vertrok meerdere KLM MD-11 met dit vluchtnummer naar hun laatste plek) zal om 09:30 uur vertrekken naar Los Angeles LAX. Hierna zal het doorvliegen naar Mojave Air and Space Port in Californi.
Ze heeft er dan minstens 80.033 vlieguren en 12.461 cycles opzitten (cijfers zijn van juli 2012)
PHKCE: 86.112 uur en 13.306 cycles per 1-10-2014 volgens het farewell-boek.quote:Op zondag 16 november 2014 23:59 schreef Iemand91 het volgende:
Ze heeft er dan minstens 80.033 vlieguren en 12.461 cycles opzitten (cijfers zijn van juli 2012)
Heb 'm nog niet doorgelezen.quote:Op maandag 17 november 2014 19:49 schreef OEM het volgende:
PHKCE: 86.112 uur en 13.306 cycles per 1-10-2014 volgens het farewell-boek.
Ik weet al waar ik moet zitten, 10H, 10J of 10Kquote:Op maandag 17 november 2014 21:44 schreef Iemand91 het volgende:
En PH-BQB voor:
[ afbeelding ]
En nu:
[ afbeelding ]
quote:Prijsvechters easyJet en Ryanair versus Air France-KLM: dit zijn de kille cijfers
Vliegmaatschappij easyJet maakte dinsdag zijn jaarcijfers bekend. Een mooie gelegenheid om de resultaten van de Britse prijsvechter eens naast die van Air France-KLM en andere concurrenten te leggen. Hoe doorstaat het Frans-Nederlandse fusiebedrijf de vergelijking?
Het zijn roerige tijden bij Air France-KLM. In september legden piloten van de Franse tak vijftien dagen lang het werk neer uit protest tegen het plan om dochter Transavia om te vormen tot een Europese prijsvechter. Dat voorstel werd door het bestuur van het concern juist gepresenteerd als reddingsboei.
Door de staking liep de luchtvaartcombinatie zo’n 500 miljoen euro aan omzet mis. “Hoe dan ook, KLM draait niet op voor de kosten”, zei topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM dinsdag voor een gezelschap van internationale journalisten, aldus het Financieele Dagblad. Dat betekent een forse klap voor Air France: de Franse maatschappij komt dit jaar niet uit de rode cijfers door de extra last.
De staking, die voor De Juniac als een verrassing kwam, is niet de enige tegenslag voor Air France-KLM. De boekingen lopen achter bij de verwachting en het eigen vermogen is negatief door een afwaardering op de pensioenbezittingen. Tel daarbij op de geruchten over massa-ontslagen en het bepaald niet fraaie vertrek van topman Camiel Eurlings, en duidelijk is dat Air France-KLM weleens betere maanden achter de rug heeft gehad.
Hoe erg is de situatie werkelijk? Z24 vergeleek de prestaties van Air France-KLM met concurrenten easyJet, Ryanair en Lufthansa. Daarbij is voor alle luchtvaartmaatschappijen gekeken naar de resultaten over de twaalf maanden tot en met september 2014, de periode waarover easyJet dinsdag jaarcijfers presenteerde.
Omzet: Ryanair en easyJet stuk kleiner
Kijkend naar de omzet zijn de traditionele maatschappijen Air France-KLM en Lufthansa drie tot vier keer zo groot als prijsvechters Ryanair en easyJet, zoals blijkt uit de onderstaande grafiek. De lagekostenmaatschappijen boekten ruim 5 miljard euro aan inkomsten in de afgelopen vier kwartalen, waar de passagierstak van Air France-KLM meer dan 20 miljard euro omzette.
Inkomsten in periode okt 2013 - sep 2014
Dat grote onderscheid verdwijnt als je kijkt naar het aantal vervoerde passagiers. De vier luchtvaartmaatschappijen vliegen jaarlijks zo’n 70 tot 80 miljoen mensen naar hun bestemming.
De verklaring hiervoor ligt voor de hand: Ryanair en easyJet leggen zich toe op korte vluchten binnen Europa, waarbij de tickets relatief goedkoop zijn. Voor een retourtje Barcelona of Boedapest hoef je doorgaans minder dan 100 euro neer te tellen.
Air France-KLM en Lufthansa vliegen ook intercontinentaal; voor een vlucht naar Noord-Amerika of Azi ben je – afhankelijk van de bestemming – honderden euro’s kwijt vanuit Nederland. Daarom boeken de traditionele vliegmaatschappijen meer inkomsten met ruwweg hetzelfde aantal passagiers.
Kosten: grote verschillen
Zonder omzet kun je geen bedrijf runnen, maar de kostenbasis en winstgevendheid zijn betere maatstaven van hoe het gaat met een bedrijf. En dan zijn er duidelijke verschillen waarneembaar tussen de ‘grote jongens’ en de prijsvechters.
Het bedrijfsresultaat (de inkomsten minus de operationele kosten) is bij easyJet en Ryanair aanzienlijk hoger dan bij Lufthansa en Air France-KLM. Dat duidt er op dat de kosten bij de lowbudgetmaatschappijen een stuk lager zijn.
Dat is ook terug te zien in de operationele winstmarge (bedrijfsresultaat gedeeld door de omzet). Bij easyJet en Ryanair bedraagt deze respectievelijk 12,8 en 16,4 procent. Air France-KLM en Lufthansa komt net boven de 0 procent uit, zoals hieronder te zien is.
Hierbij moet overigens worden aangetekend dat zowel Lufthansa als Air France-KLM in het afgelopen jaar met stakingen zijn geconfronteerd, waardoor de bedrijven inkomsten zijn misgelopen en extra kosten hebben gemaakt.
Hoewel dit onmiskenbaar invloed heeft op de kwartaalcijfers, is het effect op jaarbasis minder groot. Dat blijkt ook uit de operationele winstmarges over het gebroken boekjaar ervoor, die voor Air France-KLM en Lufthansa 0,3 tot 0,4 procentpunt hoger zijn.
Hetzelfde kostenbeeld komt naar voren uit het bedrijfsresultaat per passagier. Normaal gesproken rekent men in de luchtvaartsector met opbrengst per stoelkilometer, maar Ryanair geeft deze cijfers niet in de kwartaalrapporten. Daarom is hieronder gekeken naar de operationele inkomsten gedeeld door het aantal passagiers, om een indruk te krijgen van de kostenbasis per maatschappij.
Ryanair en easyJet behalen op deze provisorische indicator vergelijkbare scores van meer dan 10 euro aan operationele inkomsten per passagier. Air France-KLM en Lufthansa komen daarbij niet in de buurt.
Nu liggen de marges van easyJet en Ryanair sowieso buiten bereik van traditionele luchtvaartmaatschappijen. De vaste kosten zijn simpelweg een stuk hoger als je op wereldwijde bestemmingen vliegt; grofweg een derde van alle uitgaven gaan op aan brandstof.
Zorgwekkend is wel dat Air France-KLM slechter presteert dan Lufthansa, de directe concurrent uit Duitsland met een vergelijkbaar verdienmodel. De kosten bij de Frans-Nederlandse combinatie zijn eenvoudigweg te hoog.
Daar is topman De Juniac zich van bewust. Deze maand bespreekt hij intern het bezuinigingsplan Perform 2020, het masterplan om Air France-KLM gereed te maken voor de toekomst. In februari volgend jaar volgt de onthulling aan de buitenwereld. Dan wordt duidelijk hoe De Juniac op de kosten wil besparen en of er banen sneuvelen.
Dit klopt niet helemaal. Ze vergeten dat Lufthansa en AF-KLM ook nog bedrijfstakken als Cargo, vliegtuigonderhoud, grondafhandeling etc. hebben die Easyjet en Ryanair niet hebben.quote:De verklaring hiervoor ligt voor de hand: Ryanair en easyJet leggen zich toe op korte vluchten binnen Europa, waarbij de tickets relatief goedkoop zijn. Voor een retourtje Barcelona of Boedapest hoef je doorgaans minder dan 100 euro neer te tellen.
Air France-KLM en Lufthansa vliegen ook intercontinentaal; voor een vlucht naar Noord-Amerika of Azi ben je – afhankelijk van de bestemming – honderden euro’s kwijt vanuit Nederland. Daarom boeken de traditionele vliegmaatschappijen meer inkomsten met ruwweg hetzelfde aantal passagiers.
Ik weet niet wat je source is, maar de 747-100 (en dus ook de -136) was niet uitgerust met GE's CF6 maar met P&W JT9D's.quote:Op het parkeerplaats gingen vele autoalarmen af; de sensoren opgeschud door de opspoelende GE CF6 motoren.
Je hebt gelijk, verbeterd.quote:Op vrijdag 21 november 2014 17:28 schreef M5 het volgende:
Ik weet niet wat je source is, maar de 747-100 (en dus ook de -136) was niet uitgerust met GE's CF6 maar met P&W JT9D's.
Elke motor heeft zo z'n voor en tegens.quote:Op vrijdag 21 november 2014 18:49 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, verbeterd.
Waren overigens ook niet de beste motoren eigenlijk; best wel underpowered wat in dit geval dus ook niet mee hielp...
True.quote:
Mwah, deze motor stond toch wel echt bekend om dat het aan de 747 (en zeker de latere versies die steeds zwaarder werden) toch wel een hele kluif had. Een manier was water injectie voor meer voorstuwingsvermogen.quote:Underpowered? Misschien met de JT9D-3A en bij MTOW. Verder valt het wel mee vind ik. In ieder geval na een vlucht van ruim 5 uur zou ook dan de kist makkelijk weg moeten kunnen komen.
Pff. Waarom nog viaducten gebruiken?quote:
Het verhaal zou zijn dat ergens eind 2005 de kist klaar zou zijn voor een ferry flight naar een lokatie voor een nieuwe vleugel. Daarna een engine failure tijdens ground testing, waardoor de motoren zijn opgestuurd naar een repair shop.... en zijn nooit meer teruggekomen. Einde verhaal voor deze kist.quote:Op zaterdag 22 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Naar mijn weten is het toestel enigszins gerepareerd (tot in vliegende staat of niet?) maar het staat nog steeds op Bagdad Airport...in niet zo'n goede staat...
En vandaag is het zover:quote:Op vrijdag 19 september 2014 16:48 schreef Iemand91 het volgende:
Even wat random opmerkingen:
- Voor de mensen die in november met een van de 3 laatste KLM MD-11 vluchten meegaan ( ); we kunnen zo doorgaan naar Iran voor een van de laatste vluchten van EP-IAC; de laatste Boeing 747SP in commercile service. Op zondag 23 november zullen zij een speciale farewell vlucht uitvoeren, zo'n 2 weken later zal de EP-IAC uit de vloot gaan; en hiermee de allerlaatste 747SP.
PH-BFH is in juni 2009 omgebouwd naar full pax en PH-BFY in 2012.quote:Op maandag 24 november 2014 19:07 schreef inkjet het volgende:
Weet iemand welke KLM 747's zijn omgebouwd tot 'full PAX'? Volgens planespotting zijn dat de BFH en de BFY. Volgens planespotters zijn het de BFF en de BFM. Wat is het nu?
Geinig verhaal zeg.quote:Op maandag 24 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
- 24 november 1971: De enige onopgeloste vliegtuigkaping in de Amerikaanse geschiedenis.
Op de avond voor Thanksgiving vraagt een man - die zich als Dan Cooper identificeert - bij de balie van Northwest Orient Airlines op de luchthaven van Portland, Oregon om een ticket naar Seattle.
Hij neemt plaats op stoel 18C van de Boeing 727-100 (N467US) en bestelt een whisky en wat fris.
Tevens steekt hij ook een sigaar op. Verder bevinden zich nog een 36 passagiers en 6 crew in de 727.
Dan geeft hij aan een stewardess een dichtgevouwen briefje. Deze stopt het ongelezen in haar portemonnee; denkend dat het weer een telefoonnummer van een eenzame zakenman is.
Hierop vertelt hij haar: "Miss, you'd better look at that note. I have a bomb."
Hij eist $200.000 (gelijk aan $1,160,000 in 2014), vier parachutes en een tankwagen bij aankomst in Seattle. Ook laad hij de inhoud van zijn tas zien waar een bom in lijkt te zitten.
Wanneer zijn eisen zijn ingewilligd land de 727 om 17:39 uur in Seattle. Hij laat iedereen op de flight crew en 1 stewardess na vrij. Ook geeft hij hier aan de flight crew door wat zijn eisen zijn.
Hij wil vertrekken in zuidoostelijke richting, moest men op een hoogte van 3000 meter vliegen met flaps op 15 graden, landing gear naar beneden en de cabine moest niet op druk gebracht worden.
De 727 in Seattle:
[ afbeelding ]
Om 19:40 uur vertrok de 727 weer. 2 Convair F-106 Delta Dart gevechtsvliegtuigen volgden de 727, buiten het blikveld van Cooper. Cooper draagt de overgebleven stewardess op om naar de cockpit te vertrekken en de deur dicht te laten. Hij doet zijn parachute om en doet de airstair naar beneden.
Vermoedelijk springt hij rond 20:13 uur uit de Boeing.
[ afbeelding ]
De crew weet de 727 om 22:15 uur veilig op de luchthaven van Reno, Nevado te landen, met de trap nog steeds naar beneden.
[ afbeelding ]
De man is nooit meer teruggevonden. In 1978 wordt nog een plakkaat gevonden voor de bediening van de trap en in 1980 wordt nog een deel van het losgeld gevonden. Dit zijn de enige stukken die ooit zijn teruggevonden.
De zoektocht is een van de meest uitgebreide zoektochten ooit en is dus de enige onopgeloste kaping in de Amerikaanse luchtvaartgeschiedenis.
Omdat zijn poging succes leek te hebben, waren in 1972 maar liefst 15 soortelijke pogingen; alleen zonder succes.
Zijn actie had ook andere gevolgen; in 1972 waren er maar liefst 31 kapingen en de FAA droeg in 1973 de maatschappijen op om de bagage door te zoeken; in 1972 waren er maar 2 kapingspogingen.
Op de Boeing 727 werd een wig genstalleerd; genaamd de 'Cooper vane'. Deze zorgt ervoor dat de airstair niet geopend kan worden in vlucht.
Veel maatschappijen kozen er echter voor deze deur volledig af te sluiten.
De 'Cooper vane': Links is de voorkant van het vliegtuig, door de luchtstroom wordt de plaat voor de deur geschoven en kan deze niet los. Staat de 727 op de grond, dan drukt een veer de plaat voor de deur weg en kan deze open.
[ afbeelding ]
De genoemde 727 vloog nog tot 1993 door waaronder personeel invliegen naar Tonopah Test Range waar de toen nog geheime Lockheed F-117 Nighthawk getest.
De BFY in 2013 dacht ikquote:Op maandag 24 november 2014 19:11 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
PH-BFH is in juni 2009 omgebouwd naar full pax en PH-BFY in 2012.
Naar mijn weten tussen maart en mei 2012.quote:
Wel hquote:woensdag 26 november 2014 @ 00:00:00
Nee.quote:Op woensdag 26 november 2014 11:20 schreef Sunri5e het volgende:
Iemand een idee of er dadelijk weer een MD-11 van KLM gaat vertrekken? Er staat er hier namelijk een warm te draaien...
Ligt niet aan FR. Boeing vliegt met (meer regel dan uitzondering) al de testvluchten en ferry vluchten voor aflevering met de toekomstige registratie. Waarom boeing dan af en toe voor aflevering wel met een tijdelijke US registratie vliegt is mij niet duidelijk, afgezien van de prototypen dan.quote:Op woensdag 26 november 2014 18:59 schreef inkjet het volgende:
Vandaag en gisteren heeft FR24 vluchten van de toekomstige PH-TFL (C/N 37228) geregistreerd. Hex 48506C wordt kennelijk door deze site al vertaald naar deze registratie, hoewel deze formeel nog niet van toepassing is.
Erg zonde als de rechtstreekse verbinding tussen NL en het kosmopolitische, financile en culturele hart van India verloren gaat. Nog geen reactie van KLM vernomen op dit nieuws, al schijnt er wel een gerucht rond te dwalen dat KLM stopt met Delhi en/of Mumbai overneemt van Delta.quote:Op maandag 24 november 2014 20:48 schreef Iemand91 het volgende:
Kan allemaal nog veranderen (zal ook wel gebeuren) maar het lijkt dat Delta aardige veranderingen voor Schiphol in petto heeft.
Ten eerste zal 1 v.d. 2 5th-freedom flights die Schiphol kent verdwijnen. De vlucht van Delta met een 767/A330 vanuit Atlanta/New York (afhankelijk van seizoen) die doorvliegt naar Mumbai schijnt vanaf zomer 2015 te vervallen.
Laatste vlucht naar Mumbai op 27 maart.
KLM zou deze vlucht naar Mumbai overnemen. (A330 lijkt me?)
Grote kans.quote:Op woensdag 26 november 2014 22:43 schreef Flylib het volgende:
Erg zonde als de rechtstreekse verbinding tussen NL en het kosmopolitische, financile en culturele hart van India verloren gaat. Nog geen reactie van KLM vernomen op dit nieuws, al schijnt er wel een gerucht rond te dwalen dat KLM stopt met Delhi en/of Mumbai overneemt van Delta.
Ik durf er 100 op te zetten dat dit de oorzaak is. Ze kunnen die kist wel beter inzetten dan helemaal naar India te laten vliegen.quote:Het NL-India verkeer is tegenwoordig ook aardig opgeslokt door Emirates en Etihad. Als de reden van Delta om te stoppen met Mumbai o.a. hierin zit, is dat niet geheel onbegrijpelijk.
Toch weer jammer, dit...quote:woensdag 26 november 2014 23:59:59
PH-HZO van transavia.com is teruggekeerd vanwege rook in de cockpit.quote:Op donderdag 27 november 2014 12:23 schreef MaxMark het volgende:
Op Schiphol is een uurtje geleden al het vliegverkeer stilgelegd ivm een landend vliegtuig met technische problemen. Is daar al meer van bekend?
Dat is wel heftig, al meer over bekend? Dikke rook dat ze niets meer zagen of een smeulend kabeltje? Spannend!!quote:Op donderdag 27 november 2014 12:59 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
PH-HZO van transavia.com is teruggekeerd vanwege rook in de cockpit.
quote:10:16:50 27-11-14 GROUP-3 Prio 1 Incident luchtvaart (vooralarm klein) Ugs A Postduifweg Schiphol [ 1293 9230 BRW1AFO ]
Boeing 737-800 van Transavia. Opgestegen vanaf de buitenveldertbaan.Rook in de cockpit waarna het toestel veilig is geland op de Zwanenburgbaan. Kist taxiet naar gate D14, gevolgd door de brandweer. Daar zal de brandweer een check doen.
Bron: atcbox meeluisteren.
Vooral dat Royal Dutch Airlines zo direct na/naast die Mquote:Op donderdag 27 november 2014 15:57 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Erg jammer idd. Ik vind het niet mooi.
Als piloot zijn er niet veel defecten die je vreest, maar rook en/of brand aan boord is daar toch echt wel eentje van.quote:Op donderdag 27 november 2014 15:20 schreef flipsen het volgende:
Toch wil je het niet meemaken. Was het niet een AirCanada (even uit mijn hoofd) die hierdoor crashte? Iemand heeft er ongetwijfeld een post over gemaakt
Het erge is nog wel dit:quote:Op donderdag 27 november 2014 15:57 schreef Sunri5e het volgende:
Erg jammer idd. Ik vind het niet mooi.
Heb geen twitter, maar ik neem aan dat dat bericht langer is?...twitter:KLM twitterde op donderdag 27-11-2014 om 15:36:29 @ThomLMV volgt ook. Binnen een aantal jaar zal de gehele vloot incl. de A330 en 777 voorzien worden van een nieuwe livery. In de 747 >> reageer retweet
Blijft toch apart: omdat de cheatline in de huidige livery bij sommige types te veel boven de neus uitkomt, maken ze een nieuwe livery waarbij de cheatline consequent onder de neus uitkomt. Oh well.quote:
Er wordt verder gezegd dat een aantal 747s de nieuwe livery krijgen, niet allemaal want de instroom van de 787s is dan alweer begonnen.quote:Op donderdag 27 november 2014 17:17 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Het erge is nog wel dit:Heb geen twitter, maar ik neem aan dat dat bericht langer is?...twitter:KLM twitterde op donderdag 27-11-2014 om 15:36:29 @ThomLMV volgt ook. Binnen een aantal jaar zal de gehele vloot incl. de A330 en 777 voorzien worden van een nieuwe livery. In de 747 >> reageer retweet
[ afbeelding ]
I know, slechte paintskills
Tja, 2 opties:quote:Op donderdag 27 november 2014 17:35 schreef OEM het volgende:
Blijft toch apart: omdat de cheatline in de huidige livery bij sommige types te veel boven de neus uitkomt, maken ze een nieuwe livery waarbij de cheatline consequent onder de neus uitkomt. Oh well.
Voor 1 januari 2016 zijn de eerste 3 747's ook al uit de vloot, het jaar daarop volgens nog eens minstens 4 stuks.quote:Op donderdag 27 november 2014 17:50 schreef Thetallguy het volgende:
Er wordt verder gezegd dat een aantal 747s de nieuwe livery krijgen, niet allemaal want de instroom van de 787s is dan alweer begonnen.
Zonder de bescherming van de ramen valt het mee. Ik wist niet dat de 73's ook aan de beurt kwamen... dan zal de BXW ook wel snel volgen zeker?quote:Erg jammer idd. Ik vind het niet mooi.
Die heeft inderdaad ook deze nieuwe livery.quote:Op donderdag 27 november 2014 20:50 schreef inkjet het volgende:
Zonder de bescherming van de ramen valt het mee. Ik wist niet dat de 73's ook aan de beurt kwamen... dan zal de BXW ook wel snel volgen zeker?
Waarom is deze eigenlijk met de oude livery?quote:Op woensdag 26 november 2014 23:59 schreef Iemand91 het volgende:
KLM's 17e Airbus A330 en wel de 5e A330-300 komt aan op Schiphol.
PH-AKF zal vandaag rond 18:00 uur als KL9866 vanuit Toulouse arriveren.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De bestelling voor deze kist is al jaren oud en je kunt daar niet zomaar iets aan veranderen, zelfs niet de livery.quote:Op donderdag 27 november 2014 21:01 schreef Sunri5e het volgende:
Waarom is deze eigenlijk met de oude livery?
Voorzover ik weet is die geannuleerd.quote:Op donderdag 27 november 2014 21:03 schreef inkjet het volgende:
Is de delivery flight van de PH-AKF doorgegaan?
Naar mijn weten wel.quote:Op donderdag 27 november 2014 21:23 schreef Sunri5e het volgende:
Volgens mij is die niet geannuleerd hoor...?
Huidige vloot met nieuwe livery:quote:Op donderdag 27 november 2014 21:28 schreef inkjet het volgende:
De BXS ook of was die check te vroeg?
En nog een paint van Airliners.net:quote:
quote:Op donderdag 27 november 2014 22:15 schreef Iemand91 het volgende:
Huidige vloot met nieuwe livery:
(...)
Boeing 737:
PH-BXZ
PH-BXW
De genoemde -BXZ en PH-BXW staan alweer in het wit in de hangar.quote:Op vrijdag 28 november 2014 23:12 schreef Iemand91 het volgende:
En een andere foto van PH-BXZ:
[ afbeelding ]
Nee, blijft niet mijn livery. Het is nog steeds een aardige livery (clean and simple) maar die hele boog vind ik gewoon niet mooi.
Dat wordt gebruikt tijdens testvluchten om metingen te verrichten aan de omstandigheden. Statische en totale druk, invalshoek, temperatuur, etc.quote:Op zondag 30 november 2014 00:23 schreef Fiorano het volgende:
Vanwaar die 'spies' onder de cockpit? Antennes?
En we wachten nog steeds of, en zo ja wanneer, PH-MKH weer gaat vliegen. Ditmaal als prototype van Rekkof:quote:
Was ook al aan het googlen geslagen, maar kan helaas niets vindenquote:Op maandag 1 december 2014 17:24 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Mooi verhaal weer! Zijn er ook foto's van het interieur?
Hier het lelijke eendje onder de testvliegtuigen:quote:Op zondag 30 november 2014 00:40 schreef Me_Wesley het volgende:
Dat wordt gebruikt tijdens testvluchten om metingen te verrichten aan de omstandigheden. Statische en totale druk, invalshoek, temperatuur, etc.
De reden dat dit gedaan wordt met zo een vreemde 'spies' is dat ze de lucht en omstandigheden zoveel mogelijk ongestoord willen meten
Wat ook bijzonder was: op 1 december 1984 liet NASA een remote-controlled Boeing 720 bewust crashen als experiment voor onderzoek (link):quote:
F-22A testbed idd. F-35 heeft deze verbouwde 737 aka 'Catbird'.quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:51 schreef Kleffe_Dop het volgende:
F22 Raptor testbed toch? Of was het de F35?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En zoals sommigen van jullie misschien wel weten post ik deze berichten ook op Tweakers en daar kreeg ik vanmiddag wel iets heel gaafs in m'n PM inbox
Geproduceerde aantallen (kan eer 1 of 2 naast zitten:quote:- 3 december 2004: De 500e Boeing 777 rolt uit de hangar van Boeing. Een Boeing 777-300ER is de 500e gebouwde 777 en zal als F-GSQG voor Air France gaan vliegen.
De Boeing 777 is de meest gebouwde wide-body vliegtuig ooit (het is dit jaar de 747 ingehaald) en met 10 jaar en enkele maanden sinds de eerste 777 rollout ook de snelst verkopende twin-aisle vliegtuig.
Laat ik de fout maar op het genoemde 'druk' houden. Ik bedoelde inderdaad 'meest bestelde'.quote:Op woensdag 3 december 2014 17:57 schreef M5 het volgende:
[..]
Geproduceerde aantallen (kan eer 1 of 2 naast zitten:
Boeing 747: 1.511 stuks, (sinds 1969, nu ca. 18 per jaar)
Boeing 777: 1.262 stuks. (sinds 1994, nu 100 per jaar)
A330: 1.217 stuks. (sinds 1992, nu ca. 110 per jaar)
Klopt dus niet helemaal wat je schrijft. De 747 is nog lang niet ingehaald, en de 777 is 20 jaar in productie.
Met resterende openstaande orders gaat de 777 de 747 in aantallen wel inhalen, echter gaat het nog zeker 2 jaar duren. Grote orders voor de 747 worden niet meer verwacht. Misschien nog een paar vrachtkisten hier een daar.
Ik weet niet wie je ingefluisterd heeft dat in 2004 de 777 de snelst verkopende wide-body was, maar dat klopt niet. De A330/A340 (gebouwd op n productie lijn) verkocht toen meer. Pas de laatste jaren met de grote orders van de maatschappijen uit Asia en Midden-Oosten gaat het pas hard. In jaren rond 2004 werden van de 777 er jaarlijks zo'n 35 a 40 gebouwd (vergelijk dat eens met de 100 per jaar van afgelopen 2 jaar...). De A340/A330 werden 10 jaar geleden in dubbele aantallen van de 777 gebouwd. Wel ff de feiten checken.quote:Op woensdag 3 december 2014 18:11 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Laat ik de fout maar op het genoemde 'druk' houden. Ik bedoelde inderdaad 'meest bestelde'.
Ergens dit jaar heeft de 777 de 747 qua orderaantal ingehaald.
En die 10 jaar klopt wel. Ja, de 777 is in 2014 20 jaar in productie, maar in 2004 (context) nog maar 10 jaar.
Meerdere bronnen. Tenzij ik echt in tijdnood ben controleer ik dergelijke zaken zoals ik eerder al heb gezegd altijd.quote:Op woensdag 3 december 2014 18:21 schreef M5 het volgende:
Ik weet niet wie je ingefluisterd heeft dat in 2004 de 777 de snelst verkopende wide-body was, maar dat klopt niet.
Zo kan ik het ook; 2 series bij elkaar nemen. We weten beiden dat de A330 en A340 heel veel zaken delen maar het zijn toch echt twee aparte types vliegtuigen.quote:De A330/A340 (gebouwd op n productie lijn) verkocht toen meer.
Dat sowieso.quote:Pas de laatste jaren met de grote orders van de maatschappijen uit Asia en Midden-Oosten gaat het pas hard.
Zoals gezegd; bij de belangrijkste zaken en bij voldoende tijd doe ik dat altijd.quote:Wel ff de feiten checken.
quote:Op woensdag 3 december 2014 16:28 schreef Iemand91 het volgende:
En zoals sommigen van jullie misschien wel weten post ik deze berichten ook op Tweakers en daar kreeg ik vanmiddag wel iets heel gaafs in m'n PM inbox
Helemaal niet, 3 seconden te laatquote:Op donderdag 4 december 2014 00:03 schreef Fiorano het volgende:
Precies optijd en een mooi verhaal weer!
A330/A340 hebben volgens mij meer overeenkomsteb met elkaar dan -bijvoorbeeld- een 747-300 en een -8 of een 737-300 met een -900quote:Op woensdag 3 december 2014 21:17 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Zo kan ik het ook; 2 series bij elkaar nemen. We weten beiden dat de A330 en A340 heel veel zaken delen maar het zijn toch echt twee aparte types vliegtuigen.
quote:Tweede Boeing 787 Arkefly op 12 december op Schiphol
RIJSWIJK - Arkefly ontvangt op 11 december zijn tweede Boeing 787 Dreamliner. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend. De nieuwe Dreamliner met registratie PH-TFL landt een dag later waarschijnlijk rond 10.00 uur op Nederlandse bodem. Het eerste toestel werd in juni van dit jaar vanuit de VS overgevlogen. Het derde vliegtuig arriveert naar verwachting in maart 2015.
Arkefly is de eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij die met de Boeing 787 vliegt. In 2015 zal ook KLM haar eerste exemplaar ontvangen.
De Boeing 787’s vervangen bij Arke de Boeing 767. De nieuwe toestellen worden voornamelijk ingezet op vluchten tussen Schiphol en de ABC-eilanden.
Hoe doet de 350 het eigenlijk qua verbruik tegenover een 787?quote:Qatar Airways: aflevering eerste A350 op 13 december
TOULOUSE - De lang verwachte eerste aflevering van de Airbus A350 XWB vindt plaats op zaterdag 13 december. Dat heeft Qatar Airways, de eerste gebruiker van het type, donderdag aangekondigd. De afleveringsceremonie wordt zoals gebruikelijk gehouden op het fabrieksterrein van fabrikant Airbus in Toulouse. Qatar Airways heeft tachtig A350's besteld.
De aflevering van de A350 gebeurt slechts enkele maanden nadat Airbus voor het eerst een A380 aan Qatar Airways leverde. Dat gebeurde in september.
De Golfmaatschappij heeft bij Airbus een order uitstaan voor 43 toestellen van het type A350-900 en 37 grotere A350-1000's.
In januari zal de eerste commercile vlucht met de A350 plaatsvinden. Qatar Airways heeft het type als eerste ingeroosterd op de route tussen thuisbasis Doha en Frankfurt.
Een zwarte Tweakers USB-dildo?quote:
Vanavond is PH-AKF rond 19:45 vanuit Toulouse vertrokken en landde het iets na 21:00 uur op de Oostbaan.quote:Op woensdag 3 december 2014 16:28 schreef Iemand91 het volgende:
De delivery flight van PH-AKF is weer uitgesteld. De A330-300 zou oorspronkelijk op 27 november naar Schiphol gevlogen worden, is toen uitgesteld naar vandaag maar ook vandaag zal deze niet haar wielen op Nederlandse grond zetten.
Wanneer die wel komt? Geen idee...
Punt is wel dat Arke 5 stuks 767 had, waarvan er nog drie over zijn. Die kun je toch niet helemaal vervangen met drie 787's?quote:
Er zijn hier vast mensen die het beter weten want ik volg Arke niet echt, maar binnen de TUI groep wordt geloof ik vrij veel samengewerkt en geschoven met vliegtuigen.quote:Op vrijdag 5 december 2014 20:23 schreef inkjet het volgende:
Punt is wel dat Arke 5 stuks 767 had, waarvan er nog drie over zijn. Die kun je toch niet helemaal vervangen met drie 787's?
Ik zat laatste in een 767 van ze omdat de 787 voor een motorwissel in Engeland stondquote:Op vrijdag 5 december 2014 23:20 schreef Thetallguy het volgende:
Als de 787s minder vaak stuk gaan dan de 767s scheelt het al een stuk
Inderdaad. En hoe die daar ligt moet de Antonov ook gewoon letterlijk uit de lucht gevallen zijn...quote:Op zaterdag 6 december 2014 14:29 schreef flipsen het volgende:
Vreselijke foto´s natuurlijk van die Antonov, maar zo krijg je wel een idee hoe enorm groot dat vliegtuig is
En gelijk maar met de '95 years' livery:quote:Op zaterdag 6 december 2014 15:46 schreef inkjet het volgende:
PH-AKF is voor haar eerste commerciele vlucht naar Accra vertrokken (KL589).
Leeftijd is niet alles wat telt.quote:Op zaterdag 6 december 2014 21:12 schreef derLudolf het volgende:
Waarom gaat die A330 uit dienst dan? Zo oud zijn die toch niet?
quote:Op zaterdag 6 december 2014 21:13 schreef Ferry_76 het volgende:
Hij vliegt! De Suriman Airways A340 PZ-TCP:
Maar de CVR is dus kennelijk nog wel gered? Bizar welquote:Op zondag 7 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Door deze snelheid was de krater zeer klein (enkele vierkante meters) en was er van het vliegtuig en haar inzittenden niets meer over.
Aha, wel jammer. Ben meer van de Airbussen.quote:Op zaterdag 6 december 2014 23:29 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Leeftijd is niet alles wat telt.
De A330 is min of meer een tussenoplossing om het verlies van de MD-11 op te vangen totdat de 787's er komen.
De eerste 2 lijken in januari 2016 te vertrekken en een derde in april dat jaar.
[..]
quote:Op zondag 7 december 2014 00:09 schreef flipsen het volgende:
Maar de CVR is dus kennelijk nog wel gered? Bizar wel
Sterk spulquote:Op zondag 7 december 2014 01:29 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Heeft ook niet veel gescheeld.
Zeker als je leest over de rest van het vliegtuig en de inzittenden (details noem ik dus maar niet)
De A350 is weer iets groter dan de 787. Maar ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat het meer een "moetje" van Air France is geweest om de A350 te bestellen. Door een gezamenlijke order te plaatsen kon er meer korting afgedwongen worden. Maar eigenlijk is het helemaal niet logisch dat de KLM met de A350 gaat vliegen. KLM heeft bijna de hele vloot met GE motoren vliegen, maar dat is geen optie op de A350. Nu moet waarschijnlijk het onderhoud aan die motoren uitbesteed gaan worden.quote:Op zondag 7 december 2014 00:18 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Aha, wel jammer. Ben meer van de Airbussen.
Wat is het idee van KLM om zowel 787 als A350 te gaan vliegen? Dit zijn toch vergelijkbare toestellen?
De Jetairfly heeft een tekening van Panamarenko en z'n handtekening onder de voorste deurquote:Op maandag 8 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Jep, op het 'Jetairfly' en 'Diamon' na is deze geloof ik niet te onderscheiden van haar zusterschip van Arke.
Enkele van de A332's zijn voor een relatief korte tijd geleased. De A350 en B789 vervangen mede deze toestellen.quote:Op zaterdag 6 december 2014 21:12 schreef derLudolf het volgende:
Waarom gaat die A330 uit dienst dan? Zo oud zijn die toch niet?
De 787 en de 350 hebben verschillende optima in bereik, aantal passagiers en cargo. Het vliegen met twee types is aan de ene kant lastig maar aan de andere kant wel een manier om de leveranciers scherp te houden. De vraag is wel waarom het maar 7 stuks A350's betreft, dat lijkt wat weinig voor rendabele operatie.quote:Op zondag 7 december 2014 00:18 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Aha, wel jammer. Ben meer van de Airbussen.
Wat is het idee van KLM om zowel 787 als A350 te gaan vliegen? Dit zijn toch vergelijkbare toestellen?
Ben wel benieuwd naar de details!quote:Op zondag 7 december 2014 01:29 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Heeft ook niet veel gescheeld.
Zeker als je leest over de rest van het vliegtuig en de inzittenden (details noem ik dus maar niet)
Kort gezegd was er niets meer van over van zowel het toestel en de inzittenden; grootste lichaamsdelen waren voeten in schoenen.quote:Op dinsdag 9 december 2014 08:54 schreef leolinedance het volgende:
Ben wel benieuwd naar de details!
Bron.quote:A Boeing 757-236PCF cargo plane of Yakutia Airlines made an emergency return to Magadan, Russia.
Flight R3-9990 took off from runway 28 at Magadan at 10:30 UTC. As it was climbing through 6000 feet, about seven minutes after takeoff, the main cargo door opened.
An emergency return to Magadan was performed. The aircraft landed safely on runway 10 at 10:55 UTC.
Damn, dat je als verantwoordelijke strikt bent in hoe de service is ok, maar dit.quote:INCHEON - Korean Air staat bekend als een kwaliteitsmaatschappij. Maar een hoge manager van de Zuid-Koreaanse maatschappij ging afgelopen vrijdag behoorlijk ver in het streven om dat zo te houden. Een purser werd door haar van boord gezet vanwege het verkeerd opdienen van nootjes in First Class.
Heather Cho (40), dochter van de bestuursvoorzitter van Korean Air en zelf verantwoordelijk manager voor in-flight service, zat in een First Class-stoel van een Airbus A380 die op het punt stond te vertrekken vanaf New York JFK naar het Zuid-Koreaanse Incheon.
Cho wond zich echter op over de manier waarop de nootjes door een crewlid werden geserveerd: in een zakje en niet zoals het hoort op een schaaltje. Daarop vroeg ze de purser of de flight attendant wel volgens de voorschriften handelde.
Kleine vertraging
Toen de purser deze vraag niet direct kon beantwoorden, beval Cho hem onmiddellijk van boord te gaan. Omdat de push-back al had plaatsgevonden moest het toestel terugtaxin naar de gate. De A380 vertrok daarna alsnog naar Zuid-Korea, waar het met een vertraging van ‘slechts’ elf minuten arriveerde.
Korean Air heeft de zaak in onderzoek. De luchtvaartmaatschappij heeft tegen de Korea Times verklaard dat het Cho’s taak is om de servicekwaliteit aan boord te controleren. Maar de Koreaanse autoriteiten willen weten of Cho niet de luchtvaartwetgeving heeft overtreden; ook al is ze een hoge manager, als passagier had Cho niet het recht om een crewlid van boord te zetten. Volgens Korean Air stond de gezagvoerder – de feitelijke baas aan boord - achter de beslissing.
Cho heeft inmiddels haar vertrek als manager voor cabinezaken aangekondigd, maar blijft wel actief bij de luchtvaartmaatschappij. De vader van Heather Cho is Cho Yang-ho, bestuursvoorzitter en Chief Executive van Korean Air.
Schijnbaar zijn ze met 20 minuten vertraging vertrokken en dus met 11 minuten vertraging geland.quote:Op woensdag 10 december 2014 03:31 schreef Sparqq het volgende:
De gezagvoerder heeft flink gas geven om zijn vertraging goed te maken.
En zoals Sparqq al zei; zet dat ook nog eens in de context van de Aziatische cultuur met ondergeschikten, en dan weet je 100% zeker dat zo'n gezagsvoerder het helemaal niet in zijn hoofd haalt om z'n mond open te trekken.quote:Op woensdag 10 december 2014 11:54 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dat de gezagvoerder gehoor gaf aan haar tirade (ze schijnt flink geschreeuwd te hebben) kun je ook wel raden waarom. Een van de hoogstgeplaatste personen in je bedrijf en de dochter van de CEO...
quote:Op woensdag 10 december 2014 15:04 schreef Thetallguy het volgende:
De eerste A350 zou aanstaande zaterdag worden afgeleverd, aan Qatar. Is nu uitgesteld 'until further notice'. Benieuwd of dit aan Airbusnof Qatar ligt, bij de A380 hadden ze ook al een klein akkefietje onderling.
Zeker een dikke livery! Nu wil ik hem nog in het daglicht zien.quote:Op woensdag 10 december 2014 17:07 schreef Sunri5e het volgende:
[ afbeelding ]
Dikke livery van Icelandair zeg
quote:Airbus staakt mogelijk productie A380
Vliegtuigmaker Airbus staakt mogelijk de productie van de A380 nadat het dit jaar niet is gelukt een koper te vinden voor de superjumbo.
De Europese vliegtuigmaker erkende woensdag dat het zich heeft verkeken op de markt voor het toestel. 2014 is het eerste jaar waarin het Airbus niet is gelukt een nieuwe koper te vinden voor de A380.
Het heeft wel een toezegging van een leasemaatschappij voor de aanschaf van twintig vliegtuigen, maar het doorgaan van die order is allerminst zeker. Onlangs annuleerde het Japanse Skymark Airlines een bestelling van zes vliegtuigen, waardoor het orderboek van de A380 flinterdun blijft.
De ontwikkelingskosten van de A380, die ondertussen zeven jaar in productie is, bedroegen circa 25 miljard dollar (circa 20,1 miljard euro). Airbus zal naar verluidt quitte spelen op het toestel in de jaren 2015 tot en met 2017. Voor 2018 en daarna is dat niet zeker. Daarmee dreigt de A380 een kostbare misstap te worden voor het concern.
Keuze
Volgens financieel topman Harald Wilhelm van Airbus staat het concern voor de keuze. Of het stopt met de productie van het vliegtuig, of het gaat op zoek naar een nieuwe zuinigere motor waarmee het toestel levensvatbaarder wordt.
Luchtvaartmaartschappij Emirates is vooralsnog de enige trouwe klant. Dat concern bestelde tot nu toe 140 vliegtuigen. Veel andere maatschappijen kiezen vaak voor een kleinere en zuinigere variant. Die zitten sneller vol en zijn minder afhankelijk van de lengte van een landingsbaan.
Volgens topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM is de A380 een fantastisch toestel. ''Maar wel voor de juiste bestemmingen", zo gaf hij aan. De Frans-Nederlandse maatschappij zou naar verluidt de laatste twee van het dozijn dat is besteld, willen omzetten in een order voor kleinere modellen.
Winstwaarschuwing
Airbus gaf ook een winstwaarschuwing af. De vliegtuigmaker verwacht dat het resultaat in 2016, na groei in het huidige en komende jaar, zal stabiliseren. In 2017 en 2018 zal het pas weer stijgen.
Ook denkt het bedrijf dat het moeilijk wordt geld te genereren omdat het moet investeren, onder meer in een reorganisatie bij de militaire tak van het bedrijf. Daarnaast bleek de overdracht van het eerste toestel van het type A350 XWB aan Qatar Airways, zonder opgaaf van redenen, uitgesteld.
Het aandeel Airbus kelderde woensdag ruim 10 procent op de beurs in Parijs, de sterkste koersdaling voor het concern in jaren.
Bij de A380 zou de reden zijn geweest dat het tapijt niet goed zou zijn en nu bij de A350 zou de reden zijn dat de ruimte tussen de wc-pot en de wc-bril te groot zou zijn.....quote:Op woensdag 10 december 2014 15:04 schreef Thetallguy het volgende:
De eerste A350 zou aanstaande zaterdag worden afgeleverd, aan Qatar. Is nu uitgesteld 'until further notice'. Benieuwd of dit aan Airbusnof Qatar ligt, bij de A380 hadden ze ook al een klein akkefietje onderling.
TRV / Vragen over vliegen #35 (e-tickets, inchecken, bagage, etc)quote:Op woensdag 10 december 2014 21:06 schreef Sunri5e het volgende:
Iemand een idee wanneer Arkefly hun planning voor het zomerseizoen vrijgeeft?
PH-TFL eind november in Charleston:quote:SCHIPHOL - Arkefly's tweede Boeing 787-8 Dreamliner landt vrijdagmorgen rond 10.00 uur op Schiphol. Dat bevestigt de luchtvaartmaatschappij aan Luchtvaartnieuws.nl. Het toestel met de registratie PH-TFL wordt door de Arkefly-bemanning overgevlogen vanuit North Charleston in South Carolina. Het is nog niet bekend op welke baan het nieuwe toestel gaat landen.
Arkefly is de eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij die met de Boeing 787 vliegt. De eerste Dreamliner landde 5 juni op Schiphol. De derde en laatste Dreamliner voor Arkefly arriveert naar verwachting in maart 2015. Eind 2015 zal ook KLM haar eerste exemplaar ontvangen.
De Boeing 787’s vervangen bij Arke de Boeing 767. De nieuwe toestellen worden voornamelijk ingezet op vluchten tussen Schiphol en de ABC-eilanden.
Luchtvaartnieuws.nl doet vrijdagochtend samen met RTV Noord-Holland verslag van de aankomst van de tweede Arkefly-Dreamliner op Schiphol.
757 of vliegt Icelandair daar niet meer mee?quote:Op woensdag 10 december 2014 17:07 schreef Sunri5e het volgende:
[ afbeelding ]
Dikke livery van Icelandair zeg
Ja. De 757 is zelfs het enige type waar Icelandair mee vliegtquote:Op donderdag 11 december 2014 19:39 schreef derLudolf het volgende:
[..]
757 of vliegt Icelandair daar niet meer mee?
Ze hebben volgens mij alleen maar 757's in dienst.quote:Op donderdag 11 december 2014 19:39 schreef derLudolf het volgende:
[..]
757 of vliegt Icelandair daar niet meer mee?
Geen filmliefhebbers in de zaal? Vond persoonlijk dat verhaal van Korean Airlines helemaal intrigerend...quote:
Filmliefhebbers? Heb ik niet opgelet?quote:Op donderdag 11 december 2014 23:11 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Geen filmliefhebbers in de zaal? Vond persoonlijk dat verhaal van Korean Airlines helemaal intrigerend...
Gelukkig wel NY Pizza die je pizza komt bezorgenquote:Op donderdag 11 december 2014 23:11 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Geen filmliefhebbers in de zaal? Vond persoonlijk dat verhaal van Korean Airlines helemaal intrigerend...
En hebben we deze al gezien? De PR van KLM is echt
quote:Op vrijdag 12 december 2014 00:26 schreef LintuxCx het volgende:
Filmliefhebbers? Heb ik niet opgelet?
quote:Op donderdag 11 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
- 11 december 1978: De Lufthansa heist.
(...)
De overval werd beraamd door James Burke die - vanwege het zeer grote bedrag - diverse betrokkenen liet vermoorden en die later door Robert de Niro werd gespeeld in Goodfellas (1990)
Lijkt me erg interessant om daar te kijken.quote:Korean Airlines uit jouw post was best intrigerend ja. Noord-Korea blijft een rare en zeer lastige buur. Ben toevallig dit zomer nog in het gebied tussen Noord- en Zuid-Korea geweest (helaas niet naar Panmunjeom), voelt extreem raar aan.
Zeker.quote:Op vrijdag 12 december 2014 11:00 schreef var.fok het volgende:
Misschien is het ook leuk om een andere kant van de luchtvaart te benoemen; ik was laatst op bezoek in het KLM Operations Control Center. Erg leuk om eens te zien als #avgeek
[ afbeelding ]
4 minuten nadat je jij dit gepost had kwam hij aan op de Polderbaan.quote:
Lelijk zeg, net een kermis.quote:Op woensdag 10 december 2014 17:07 schreef Sunri5e het volgende:
[ afbeelding ]
Dikke livery van Icelandair zeg
De nieuwe wc-brillen zijn besteld en wanneer deze binnen zijn kunnen ze worden gemonteerd. 22 december moet dan alsnog de overdracht aan Qatar gedaan kunnen worden. 15 januari de eerste Doha - Frankfurt vlucht.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:45 schreef OEM het volgende:
[..]
Bij de A380 zou de reden zijn geweest dat het tapijt niet goed zou zijn en nu bij de A350 zou de reden zijn dat de ruimte tussen de wc-pot en de wc-bril te groot zou zijn.....
Dat is ontkracht. Ze zijn juist aan het kijken of ze zuinigere motoren kunnen ontwikkelen voor de A380.quote:Op vrijdag 12 december 2014 20:24 schreef Nieuwschierig het volgende:
Zou er nog een A380 verkocht gaan worden nu Airbus er al min of meer zelf de stekker uit trekt?
Smaken verschillenquote:Op vrijdag 12 december 2014 17:30 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Lelijk zeg, net een kermis.
Dacht dat in ze de luchtvaart toch wel meer wat elegant waren.
Mijn egoistische ik roept: "Alles best, als wij woensdagochtend maar gewoon kunnen landen, de overstap halen n ook in Brussel alle stakingsproblemen zijn opgelost"quote:Op zaterdag 13 december 2014 11:25 schreef LintuxCx het volgende:
Nou, ik heb gisteren GA89 LGW→AMS gedaan. Toch grappig, zo'n kort eindje in zo'n groot vliegtuig. Cattle Class zat ook nog behoorlijk vol moet ik zeggen, dus misschien houden ze die vlucht nog wel even aan!
Uiteindelijk is de vlucht met een uur vertraging vertrokken, nog nt voordat dit begon:
http://www.nytimes.com/20(...)ts-flights.html?_r=0
Londen luchtruim een groot deel van de middag gesloten, en de chaos zal nog het hele weekend "doorgalmen". Lastig om hier veel duidelijke info over te vinden trouwens. Nergens een forum vol IR-piloten die er gezellig over speculeren.
Lijkt er dan op dat de tussenstop geschrapt is en dat ze hem in 1x vanuit Kaapverdie naar Amsterdam vliegen. Kan zo zijn als de bezetting laag genoeg is. Is dat niet zo stoppen ze in Faro voor een tankbeurt en dit kan al gauw anderhalf uur schelen. Misschien dat de reisbureau papieren incl. stop zijn en de Schiphol app de actuele tijd weergeeftquote:Op zaterdag 13 december 2014 18:37 schreef derLudolf het volgende:
Vanavond moet ik naar Schiphol om mijn ouders op te halen. Ze komen vanaf Kaapverdi, Arke OR440.
Maar volgens de Schiphol app landt deze om 22:40. Op de papieren van t reisbureau staat 0:05 Gebeurt het vaker dat een vlucht anderhalf uur eerder is?
Faro wordt normaliter door Arke en transavia.com gebruikt als tussenstop van/naar Kaapverdie, Gambia etcquote:Op zaterdag 13 december 2014 19:16 schreef derLudolf het volgende:
Aha dankje. Vanwaar de wijsheid dat hij normaal via Faro gaat??
Aha, met zo'n vlucht zit je ook wel aan de max van een 737 denk ik?quote:Op zaterdag 13 december 2014 20:12 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Faro wordt normaliter door Arke en transavia.com gebruikt als tussenstop van/naar Kaapverdie, Gambia etc
Ik reed gisteravond langs Schiphol en toen stonden ze gebroederlijk naast elkaar opgesteld op die opstelplaats net na de Schipholtunnel, wat is dat platform J of Y ofzo?quote:Op vrijdag 12 december 2014 18:13 schreef Iemand91 het volgende:
Welkom op zeiknat Schiphol
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wel goed geregeld dat deze pal naast de andere 787 kwam te staan.
En uiteraard was RTV Noord Holland weer van de partij om beelden te maken op Schiphol (en live-stream) van het slechte weer:
Dit is G-Buffer, dit is J-Buffer en dit is Y-buffer.quote:Op maandag 15 december 2014 10:19 schreef Karstman het volgende:
Ik reed gisteravond langs Schiphol en toen stonden ze gebroederlijk naast elkaar opgesteld op die opstelplaats net na de Schipholtunnel, wat is dat platform J of Y ofzo?
EDIT #2: en een multicopter boven Mexico City International Airport (met toestemming!).quote:Documentary which tells the story of the golden age of British aviation and of how the original 'jet set' shaped air travel for generations to come. In Britain in the 1920s and '30s a revolution took place that would change forever our perspective on the world. While the country was in the grip of recession, dashing pilots and daring socialites took to the air, pushed back boundaries and forged new links across the globe. The era of commercial air travel was born.
ik ben al zo lang naar foto's aan net zoeken van dit KLM incident! Heb je nog meer? Waar heb je ze gevonden als ik mag vragen? Kon nooit iets vinden in de accident-databases..quote:Op maandag 15 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
[ afbeelding ]
- 15 december 1989: KLM vlucht 867 is onderweg van Amsterdam naar Narita International Airport.
Het zal een tussenstop maken in Anchorage, Alaska. Aan boord bevinden zicht 231 passagiers en 14 crew.
De vlucht wordt uitgevoerd door een van KLM's nieuwste aanwinsten; de gloednieuwe Boeing 747-406M PH-BFC
"City of Calgary". Deze 747 vloog op 30 juni dat jaar voor het eerst en was pas enkele weken eerder op 1 september aan KLM geleverd. Het was de 3e 747 die KLM dat jaar ontving van het nieuwe -400 type; -BFA en -BFB werden in maart en juni aan KLM geleverd.
PH-BFC was hiermee de 19e 747 in dienst voor KLM; KLM had op dat moment nog een drietal -300's en 13 -200's in service.
Zo'n 120 kilometer van Anchorage toen het toestel op 7600 meter hoogte vloog en daalde voor de landing in Anchorage zag de crew een donkere wolk voor zich. Eenmaal in de 'wolk' had men al snel door dat het een aswolk was; de cockpit en cabine vulden zich met rook.
Hierop probeerde de crew de 747 te laten klimmen maar zo'n 10-15 seconden nadat het de wolk was ingevlogen vielen alle 4 motoren uit.
De 747 begon snel te dalen en dook in 8 minuten naar 4000 meter hoogte, hier kon de crew na 6-7 pogingen de linker-motoren weer aan de gang krijgen.
Nu kon de crew de 747 weer onder controle krijgen en nog zo'n 600 meter lager kreeg men de rechtermotoren ook weer aan de praat.
Niet veel later kon men om 12:25 uur de 747 veilig op de luchthaven van Anchorage op de grond zetten.
De schade aan het hagelnieuwe vliegtuig was enorm; een groot deel van de neus, electronica, avionics en alle motoren moesten worden vervangen.
Totale schade was zo'n $80 miljoen.
De aswolk was het gevolg van de uitbarstingen van Mount Redoubt de dag ervoor; op 15 december volgden nog 2 uitbarstingen.
Vlucht 867 van KLM gaat nu van Amsterdam naar Kansai en wordt uitgevoerd door de Boeing 777.
PH-BFC is momenteel een van de 747's met de meest aantal vlieguren en cycles wereldwijd en staat gepland om begin december 2015 als 2e 747 uit de KLM-vloot genomen te worden.
[ afbeelding ]
De ernst van de situatie is duidelijk te horen op onderstaand geluidsfragment:
- 15 december 2009: De eerste vlucht van de Boeing 787.
N787BA, een 787-881 vertrekt om 10:27 uur vanaf Paine Field en landt 3 uur later op Boeing Field.
De testvlucht werd verkort naar 3 uur vanwege het slechte weer.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
N787BA werd 2 jaar later in Palmdale, Californi neergezet.
De 787 was voor All Nippon Airways bedoelt maar deze nam de kist niet op in hun vloot.
De kist zal aan een museum gedoneerd worden; welke is nog niet officieel bekend, maar het gerucht gaat dat het naar het Smithsonian Museum in Washington, DC zal gaan.
Ik was er ook benieuwd naar en kan ook weinig vinden. Dit is gewoon resultaat van zoeken op Google afbeeldingen.quote:Op maandag 15 december 2014 23:55 schreef kleineik het volgende:
ik ben al zo lang naar foto's aan net zoeken van dit KLM incident! Heb je nog meer? Waar heb je ze gevonden als ik mag vragen? Kon nooit iets vinden in de accident-databases..
Goh wie had dat nieuw gedacht? Einde KLM?quote:Plundering KLM dreigt
PARIJS -
„De Air France KLM Groep gaat de KLM-kas plunderen om de verliezen van Air France af te dekken”, waarschuwen bronnen binnen de vliegmaatschappij.
De klokkenluiders willen gezien de gevoeligheid van deze kwestie vooralsnog anoniem blijven, maar zijn bekend bij De Telegraaf. Naar verluidt moeten voor de kerst spijkers met koppen worden geslagen.
„Er zijn vergaande plannen om het financile beheer grotendeels in Parijs te concentreren, waardoor KLM een belangrijk deel van haar zeggenschap over verdiensten en investeringen kwijt dreigt te raken aan de holding”, stellen ze vast.
Dat hele Air France is totaal naar de kloten en ze gaan KLM gewoon meetrekken in het failliesement.quote:Op dinsdag 16 december 2014 11:41 schreef El_Grando101 het volgende:
Opzouten met die domme Fransen. Piloten die gestaakt hebben gewoon korten op loon om de verliezen van de staking enigszins te compenseren. Dit soort ego figuren wil je toch niet binnen je bedrijf hebben?!
Ach, zolang Leo van Wijk er maar warmpjes bijzit toch?quote:Op dinsdag 16 december 2014 12:07 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Dat hele Air France is totaal naar de kloten en ze gaan KLM gewoon meetrekken in het failliesement.
Het is niet de telegraaf. Ja die hebben het overgenomen maar er zijn genoeg mensen uit de luchtvaart wereld die hetzelfde roepen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:04 schreef Iemand91 het volgende:
1) Ten eerste, het is de Telegraaf; dus ik neem het met een flinke korrel zout.
2) Ik heb eens de opmerking gehoord dat AF/KLM hun winsten naar NL schuift en de verliezen naar Frankrijk. Dit vanwege de lagere belastingen in NL. Geen idee of het klopt, maar het is een idee.
3) KLM kan niet zonder AF en AF kan niet zonder KLM. Het ging ook helemaal niet goed met KLM voor de fusie.
KLM is na de fusie flink beter geworden. Zelfs al zou je KLM gaan loskoppelen van AF (wat haast onmogelijk is) en zou KLM in haar eentje verder gaan; dan zal het rap achteruit gaan met KLM.
Dan moeten er nieuwe afspraken/code-shares etc. etc. worden gemaakt. Want AF krijg nu passagiers aangeleverd van/aan KLM en vice versa.
4) Voor mogelijke fusiepartners rond 2003 waren geloof ik ook (o.a.?) BA en Lufthansa genteresseerd.
Hoe het precies zit met LH weet ik niet; maar als het BA was geworden had je geloof ik al lang geen KLM kleuren meer gezien.
Dat het niet netjes gaat binnen de AF/KLM-groep is een ding wat zeker is, maar enige nuance is wel nodig lijkt me...
Dit kan een mogelijke verklaring zijn. Dit zullen ze nooit in de media gaan bevestigen, want dan is de wereld te klein.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:04 schreef Iemand91 het volgende:
2) Ik heb eens de opmerking gehoord dat AF/KLM hun winsten naar NL schuift en de verliezen naar Frankrijk. Dit vanwege de lagere belastingen in NL. Geen idee of het klopt, maar het is een idee.
BA wilde KLM idd recht-toe-recht-aan overnemen (BA zal zeggen dat KL te veel wilde).quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:04 schreef Iemand91 het volgende:
4) Voor mogelijke fusiepartners rond 2003 waren geloof ik ook (o.a.?) BA en Lufthansa genteresseerd.
Hoe het precies zit met LH weet ik niet; maar als het BA was geworden had je geloof ik al lang geen KLM kleuren meer gezien.
Aldus:quote:Op zondag 14 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
(...)
3 dagen later zou zijn broer Orville geschiedenis schrijven...
2 stuks: PH-DTB en PH-DTC. Beiden in augustus 1995 naar Northwest gegaan en beiden in september 2005 in Marana opgeslagen.quote:Op woensdag 17 december 2014 21:55 schreef AirTexel het volgende:
Waren er nou ook nog DC-10's van KLM naar NorthWest gegaan?
Ik weet natuurlijk niet hoe hoog de personeel kosten opwegen tegen andere kosten maar de salarissen bij KLM Air France zijn ook niet echt meer van deze tijd. De pensioen leeftijd van 56 is al helemaal niet meer houdbaar.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:04 schreef Iemand91 het volgende:
5) Met een meerdere legacy carriers (KLM, AF, LH, BA enz.) in een vrij klein gebied (EU) die op een globale markt 'vecht' tegen de opkomst van de ME3 carriers is het ook maar de vraag of er markt is voor zoveel legacy carriers in Europa.
Je zoekt op internet de laagste prijzen (want dat is het enige dat telt tegenwoordig, gevolgd door vliegtijden), hopt zo met de auto/trein/vliegtuig naar London, Parijs, Frankfurt en neemt dat vliegtuig. Geldt ook andersom naar Amsterdam (denk aan de Frankfurt - AMS en Antwerpen/Brussel - AMS) routes met KLM.
Dat het niet netjes gaat binnen de AF/KLM-groep is een ding wat zeker is, maar enige nuance is wel nodig lijkt me...
Gebeurt wel vaker afhankelijk van de wind, zal nu ook wel de reden geweest zijnquote:Op donderdag 18 december 2014 13:54 schreef zlotka het volgende:
Oostbaan in gebruik voor landen. Is hier een speciale reden voor of wordt deze vaker gebruikt op dit moment van de dag? Volgens mij is er ook niks bijzonders ofzo
Edit: nu alweer de buitenveldertbaan zie ik
Duidelijkquote:Op donderdag 18 december 2014 14:06 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Gebeurt wel vaker afhankelijk van de wind, zal nu ook wel de reden geweest zijn
wat mij wel opvalt is dat er vroeger echt veel gekaapt werd, i.t.t. vandaag de dagquote:Op vrijdag 19 december 2014 10:41 schreef Thetallguy het volgende:
Schijnbaar geen crash of kaping geweest op deze dag.
AF/KLM had in 2013 7.482 miljard aan personeelskosten. Dat was inderdaad de grootste kostenpost, gevolgd door brandstof met 6.897 miljard.quote:Op donderdag 18 december 2014 12:35 schreef El_Grando101 het volgende:
Ik weet natuurlijk niet hoe hoog de personeel kosten opwegen tegen andere kosten maar de salarissen bij KLM Air France zijn ook niet echt meer van deze tijd. De pensioen leeftijd van 56 is al helemaal niet meer houdbaar.
Ze kijken inderdaad naar de mogelijkheid om de CAO's te veranderen, maar het CNV heeft al gevraagd om openheid van KLM om openheid om het inderdaad haar personeel overbetaald.quote:Dat laatste is natuurlijk wel een afweging omdat als de oude garde met pensioen gaat ze natuurlijk weer goedkopere jongere vliegers aan kunnen nemen.
Dat is dan ook niet de schuld van AF/KLM. Maar dat zijn inderdaad geen frisse praktijken.quote:Wat mij betreft is de hele sector ziek, als je gaat kijken hoeveel leningen voor opleidingen ABN nog verstrekt dat is dat echt ongehoord. Wij als ondernemers maar leuren en die gasten krijgen zo maar een lening (7%) in een zieke markt waar 5% aan het werk is. Daar zit ook een heel groot probleem.
Zoals Thetallguy al zei; vaak afhankelijk van windomstandigheden. Vaak als het flink waait/stormt wordt die baan ook voor de grote kisten gebruikt.quote:Op donderdag 18 december 2014 13:54 schreef zlotka het volgende:
Oostbaan in gebruik voor landen. Is hier een speciale reden voor of wordt deze vaker gebruikt op dit moment van de dag? Volgens mij is er ook niks bijzonders ofzo
Edit: nu alweer de buitenveldertbaan zie ik
quote:
Praktisch elke dag op de kalender is er wel een crash geweest, maar om nou elke crash te gaan noemen.quote:Op vrijdag 19 december 2014 10:41 schreef Thetallguy het volgende:
Schijnbaar geen crash of kaping geweest op deze dag.
Een goede uitleg:quote:Op vrijdag 19 december 2014 10:56 schreef RedFever007 het volgende:
wat mij wel opvalt is dat er vroeger echt veel gekaapt werd, i.t.t. vandaag de dag
quote:These measures plus the improvement in Israel's relations with Egypt and Jordan, the renunciation of terrorism by the Palestine Liberation Organization, the on-going peace talks between the PLO and Israel, the collapse of the communist states in East Europe, which reduced the scope for sanctuaries for terrorists, and the more cautious attitude of countries such as Libya and Syria after the U.S. declared them State-sponsors of international terrorism, the collapse of ideological terrorist groups such as the Red Army Faction and the tightening of civil aviation security measures by all countries have arrested and reversed the steep upward movement of hijackings.
We hebben iig SilkAir 185 met 104 dodenquote:Op vrijdag 19 december 2014 10:41 schreef Thetallguy het volgende:
Schijnbaar geen crash of kaping geweest op deze dag.
Bij Airfrance-KLM zijn personeelskosten 29% van de totale kosten (alleen KLM: 26%)quote:Op donderdag 18 december 2014 12:35 schreef El_Grando101 het volgende:
Ik weet natuurlijk niet hoe hoog de personeel kosten opwegen tegen andere kosten maar de salarissen bij KLM Air France zijn ook niet echt meer van deze tijd. De pensioen leeftijd van 56 is al helemaal niet meer houdbaar.
Vat het trouwens niet verkeerd op he maar de afgelopen tijd leken het gewoon alleen maar verhalen over crashes te zijnquote:Op vrijdag 19 december 2014 11:40 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Praktisch elke dag op de kalender is er wel een crash geweest, maar om nou elke crash te gaan noemen.
Zoals gezegd pak ik er de incidenten uit die opvallend waren, een grote impact hadden, ronduit bizar waren of persoonlijk aanspreken.
Plus het is voor mij ook wel eens mooi om even niet zo'n post te hoeven maken (want kost toch wel aardig wat tijd).
Blijf dan ook maar niet wakker vanavond...quote:Op vrijdag 19 december 2014 15:07 schreef Thetallguy het volgende:
Vat het trouwens niet verkeerd op he maar de afgelopen tijd leken het gewoon alleen maar verhalen over crashes te zijn
Binnenkort in dit theater: een bomaanslag (toch, piet?)quote:Op vrijdag 19 december 2014 15:07 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Vat het trouwens niet verkeerd op he maar de afgelopen tijd leken het gewoon alleen maar verhalen over crashes te zijn
en vandaag een mooie boete van 1,5 miljoen euro erachteraan:quote:
Aalsmeerdersdijk, in het verlengde van 18C. Moet je even op googlemaps kijken waar je dan precies moet zijn.quote:Op vrijdag 19 december 2014 19:42 schreef Balpenn het volgende:
Hey vliegtuigfans,
Ik heb even een vraagje. Ik vind het leuk om vliegtuigen te spotten maar ik ken "maar" 2 plekken. Dat is de Loevesteinseweg (bij de Mac, officiele spottersplek) en die bij Vijfhuizen (parkeerterrein met dixies en patatkraam). Dat zijn dus 2 spottersplekken, ik vraag me af, is er niet een betere plek waar je kan kijken, en waar je mag "staan". Ik zou het liefst een adres willen want ik ben onbekend in de omgeving dus doe het met een Tomtommetje.
Oja, wat ik ook nog wil weten... hoe weet je wanneer het wisselt in landen/opstijgen? Ik bedoel... ik heb meerdere malen op de spottersplek bij Vijfhuizen gestaan waar het meestal landen is.. maar laatst, per toeval, zag ik opeens dat er werd opgestegen! :win: Natuurlijk had de wind er mee te maken (waaide hard) maar hoe kom je dat nou te weten bij welke baan je moet zijn om toestellen van dichtbij te zien opstijgen/landen? Ik heb trouwens ook meerdere keren bij de Loevesteinse weg gestaan (spottersplek met de mac) maar al een paar keer van jan snot gestaan, vaak gebeurde er niks.
Mijn dank is groot voor degene(n) die mij verder kunnen helpen!
Ben van plan om in de toekomst een goede scanner te kopen om mee te luisteren met de piloten/verkeerstoren.
IJweg + mcDonalds zijn de mooiste plekken. Even de LVL site bekijken welke banen er momenteel in gebruik zijn.quote:Op vrijdag 19 december 2014 19:42 schreef Balpenn het volgende:
Hey vliegtuigfans,
Ik heb even een vraagje. Ik vind het leuk om vliegtuigen te spotten maar ik ken "maar" 2 plekken. Dat is de Loevesteinseweg (bij de Mac, officiele spottersplek) en die bij Vijfhuizen (parkeerterrein met dixies en patatkraam). Dat zijn dus 2 spottersplekken, ik vraag me af, is er niet een betere plek waar je kan kijken, en waar je mag "staan". Ik zou het liefst een adres willen want ik ben onbekend in de omgeving dus doe het met een Tomtommetje.
Oja, wat ik ook nog wil weten... hoe weet je wanneer het wisselt in landen/opstijgen? Ik bedoel... ik heb meerdere malen op de spottersplek bij Vijfhuizen gestaan waar het meestal landen is.. maar laatst, per toeval, zag ik opeens dat er werd opgestegen! :win: Natuurlijk had de wind er mee te maken (waaide hard) maar hoe kom je dat nou te weten bij welke baan je moet zijn om toestellen van dichtbij te zien opstijgen/landen? Ik heb trouwens ook meerdere keren bij de Loevesteinse weg gestaan (spottersplek met de mac) maar al een paar keer van jan snot gestaan, vaak gebeurde er niks.
Mijn dank is groot voor degene(n) die mij verder kunnen helpen!
Ben van plan om in de toekomst een goede scanner te kopen om mee te luisteren met de piloten/verkeerstoren.
Airstairquote:Op vrijdag 19 december 2014 23:42 schreef icloud het volgende:
Ik vraag me af is er een officiele benaming voor een vliegtuigdeur met een trap erin? Zoals de kbx en de fokkers hebben?
[ afbeelding ]
Aha ik was benieuwd in hoeverre je zoiets zou kunnen toepassen, maar ik zie dat het ook besteld kan worden op een 747 weird.quote:
Maandag krijgt Qatar de eerste afgeleverd. 15 januari volgens planning de eerste revenue flight.quote:Op zaterdag 20 december 2014 00:38 schreef icloud het volgende:
[..]
Ik zag trouwens dat de a350 medio 2014 in gebruik genomen zou worden, nu is het december, al iets bekend?
Zou tijd worden, ben benieuwdquote:Op zaterdag 20 december 2014 09:41 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Maandag krijgt Qatar de eerste afgeleverd. 15 januari volgens planning de eerste revenue flight.
Ze zouden gelijk krijgen; op 16 mei 1977 verongelukte een Sikorsky S-61L op het dak waarbij 4 mensen overleden en nog voetganger op straat ruim 200 meter lager die door een wegvliegende rotorblad werd geraakt. Hierna zijn er nooit meer vluchten uitgevoerd vanaf het gebouw.quote:"When the eventual accident occurs, the debris will fall among people in the most densely populated area on Earth.
Het richtingsroer van de DC-2 is gedurende de hele periode dat de DC-2 gebouwd werd en vloog aangepast, met name het vaste gedeelte. Tijdens een DC-2 crash (Volgens mij niet de Uiver, wel een KLM toestel) werd het wrak gevonden met de neus 180 graden gedraaid ten opzichte van de vliegrichting. Om de stabiliteit te vergroten is het staartstuk meerdere malen aangepast.quote:Op zaterdag 20 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
De exacte oorzaak is nooit bekend geworden. Men houdt het op een combinatie van vermoeidheid (de gezagvoerder was onder druk van KLM directeur Albert Plesman aan de vlucht begonnen die met ontslag dreigde), ongunstige weersomstandigheden en minder gunstige vliegeigenschappen van het toestel (er waren al onderzoeken naar de DC-2 geweest o.a. naar het richtingsroer en de gezagvoerder vertrouwde het toestel ook niet).
http://www.lvnl.nl/nl/airtrafficquote:Op vrijdag 19 december 2014 20:06 schreef Tinos85 het volgende:
Via je smartphone even op de website kijken van LVLN kijken welke banen in gebruik zijn voor starts/landingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |