abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_147323498
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 20:23 schreef inkjet het volgende:
Punt is wel dat Arke 5 stuks 767 had, waarvan er nog drie over zijn. Die kun je toch niet helemaal vervangen met drie 787's?
Er zijn hier vast mensen die het beter weten want ik volg Arke niet echt, maar binnen de TUI groep wordt geloof ik vrij veel samengewerkt en geschoven met vliegtuigen.
pi_147324082
Als de 787s minder vaak stuk gaan dan de 767s scheelt het al een stuk ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147324822
Vandaag in de geschiedenis: Hopen dat bericht er door komt met de problemen op Fok momenteel...



- Zondag 6 december 1931:: PH-AFO "Ooievaar" - een Fokker F.VIIb van KLM is onderweg van Bandoeng, Nederlands-Indië (huidig Indonesië) naar Amsterdam.
Op de middag van 5 december was de Fokker in Bangkok aangekomen. Hier zouden de crew en passagiers overnachten om de volgende dag door te gaan naar Rangoon.

Om 05:45 uur de volgende dag vertrekt de Ooievaar maar kan het geen hoogte maken.
Het landingsgestel klapt van het toestel als het tegen een dijkje rijdt waarop het toestel op de buik doorglijdt en op een 2e dijkje klapt. De middelste motor wordt de cockpit ingedrukt en het toestel komt op de kop tot stilstand.



Van de 4 crew en 3 passagiers overleven alleen de marconist en een de Britse kolonel Brinsmead.
Brinsmead overleed later in Australië aan zijn verwondingen; de Marconist ( G. van Zadelhoff) verongelukt 3 jaar later bij de crash van de Douglas DC-2 "Uiver" in Irak.
Bij vertrek had de start-officier gezien dat het nood/ventilatie-luik boven de cockpit stond; hij gebaarde naar de crew maar er werd niet op gereageerd. Ook was het vliegtuig niet correct getrimd voor de lading en had de crew de start moeten afbreken; ze hadden 1600 meter afgelegd terwijl ze met 300 meter al hadden moeten kunnen opstijgen.

De Ooievaar was slechts een jaar oud en in april 1931 had het in Popelin, Tsjechië ook al een ongeluk gehad en over de kop geslagen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


De Ruslan in 1987 op Farnborough nog in Aeroflot kleuren.

- Zaterdag 6 december 1997:: De 4e (en tot nu laatste) crash van een Antonov An-124 Ruslan.
RA-82005 (3e gebouwde 124) van de Russische luchtmacht werd geleased door Cargotrans voor het transport van 2 Sukhoi Su-27UB gevechtsvliegtuigen naar Cam Ranh Air Base voor de Vietnamese luchtmacht.
Vertrek was van Irkoetsk met als tussenstop Vladivostok.

3 seconden na lift-off van de baan in Irkoetsk valt het vermogen van motor #3 weg (engine surge) en vlak hierna vielen ook motoren #1 en #2 weg. De Ruslan haalt een hoogte van 66 meter voordat het naar beneden gaat en in een woonwijjk neerstort, 1600 meter achter de baan.
Alle 23 inzittenden en 44 - 57 mensen op de grond overleven de crash niet. (het aantal doden verschilt per bron).


  zaterdag 6 december 2014 @ 10:52:46 #179
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147328276
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 23:20 schreef Thetallguy het volgende:
Als de 787s minder vaak stuk gaan dan de 767s scheelt het al een stuk ;)
Ik zat laatste in een 767 van ze omdat de 787 voor een motorwissel in Engeland stond :r
Toen werd de PH-AHQ (sinds kort uit de vloot) ingezet. Wat een enorm kut vliegtuig was dat zeg. Die stoelen waren ingezakt, smerig en er was qua beenruimte geen verschil tussen comfort en economyclass.
pi_147330677
De AHQ wordt op 28 December WFU toch? Over het aantal: de 787 zal minder dagen in onderhoud slijten maar toch niet zoveel minder dat Arke met drie in plaats van vijf toestellen toekan?
--
  zaterdag 6 december 2014 @ 14:29:30 #181
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147332610
Vreselijke foto´s natuurlijk van die Antonov, maar zo krijg je wel een idee hoe enorm groot dat vliegtuig is :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147334178
PH-AKF is voor haar eerste commerciele vlucht naar Accra vertrokken (KL589).
--
pi_147341501
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 december 2014 14:29 schreef flipsen het volgende:
Vreselijke foto´s natuurlijk van die Antonov, maar zo krijg je wel een idee hoe enorm groot dat vliegtuig is :X
Inderdaad. En hoe die daar ligt moet de Antonov ook gewoon letterlijk uit de lucht gevallen zijn...

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 15:46 schreef inkjet het volgende:
PH-AKF is voor haar eerste commerciele vlucht naar Accra vertrokken (KL589).
En gelijk maar met de '95 years' livery:

(Foto bij vertrek vanmiddag)


KLM kisten met de '95 years' livery zijn dus:
Boeing 747-400: PH-BFH
Boeing 777-200ER: PH-BQB (de eerste met de sticker en vooralsnog enige -200ER met nieuwe WBC)
Boeing 777-300ER: PH-BVK
Airbus A330-200: PH-AOE
Airbus A330-300: PH-AKF
(McDonnell Douglas MD-11: PH-KCE)

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 07-12-2014 00:20:02 ]
  Moderator zaterdag 6 december 2014 @ 21:12:42 #184
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147342474
Waarom gaat die A330 uit dienst dan? Zo oud zijn die toch niet?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_147342500
Vanmiddag maar weer even naar Schiphol geweest, ik wilde nog wat boeken halen bij de luchtvaart hobby shop, dus gelijk de camera maar mee en even langs de polderbaan gestaan. Zo in de winter met de zon laag in de rug is toch wel mijn favoriete moment om daar foto's te maken.

Arkefly 737 PH-TFC met nieuwe Scimitar winglets:



Delta A330 N805NW:



Hij vliegt! :o De Surinam Airways A340 PZ-TCP:



KLM Fokker F70 PH-KZM in de nieuwe livery:



Air China Cargo Boeing 777 B-2097, met een mooie vortex over de vleugel:



Eigenlijk was het te donker om foto's te maken, maar als er een donkere privéjet zonder duidelijke markeringen de baan opdraait... Geen beste foto, maar wel een interessante kist:



Deze ex-Deense luchtmacht Gulfstream wordt tegenwoordig onder andere ingezet voor het vervoer van Ebola patienten, waarvan er nu dus eentje in het ziekenhuis in Utrecht ligt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ferry_76 op 07-12-2014 00:23:52 ]
pi_147348214
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 21:12 schreef derLudolf het volgende:
Waarom gaat die A330 uit dienst dan? Zo oud zijn die toch niet?
Leeftijd is niet alles wat telt.

De A330 is min of meer een tussenoplossing om het verlies van de MD-11 op te vangen totdat de 787's er komen.
De eerste 2 lijken in januari 2016 te vertrekken en een derde in april dat jaar.
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 21:13 schreef Ferry_76 het volgende:
Hij vliegt! :o De Suriman Airways A340 PZ-TCP:
_O-

[ Bericht 17% gewijzigd door Iemand91 op 07-12-2014 13:05:22 ]
pi_147349287
Vandaag in de geschiedenis:



- 7 december 1941: de aanval op Pearl Harbor.

Om 07:49 uur lokale tijd ontvingen Japanse piloten officiële toestemming voor de aanval op Pearl Harbor, waarop deze eerste golf van 183 vliegtuigen de kwetsbare haven aanvielen.
Ruim een uur later om 09:00 uur volgt nog een aanval van 171 vliegtuigen.

Om 09:45 uur (90 minuten na het begon) was de aanval voorbij.
Van de 96 schepen waren 18 schepen gezonken of aan de grond gelopen, van de 394 vliegtuigen waren 188 vernietigd en 159 beschadigd.
2403 Amerikanen vinden de dood en 1178 raken gewond.
Meer dan de helft (1177) werd gedood bij de aanval op de USS Arizona waar door een laatste fatale bom de opgeslagen munitie explodeerde die de meeste opvarenden op slag doodde.

Aan de Japanse zijde worden 29 vliegtuig vernietigd en vinden 64 de dood. Een wordt gevangen genomen.

De aanval is de directe aanleiding voor de betrokkenheid van de VS bij de Tweede Wereldoorlog; de volgende dag verklaard de VS aan Japan de oorlog.

De USS Arizona werd niet geborgen en is nu een gedenkteken:



- 7 december 1972: De lancering van Apollo 17; de missie waarbij de laatste keer mensen op de maan werden gezet. Onderweg naar de maan (zo'n 5 uur na lancering) nam een van hen de wereldberoemde foto; "The Blue Marble":

(High resolution versie hier)


- 7 december 1989: De crash van Pacific Southwest Airlines-vlucht 1771.
De British Aerospace BAe 146-200A (N350PS, "The Smile of Stockton") is onderweg van Los Angeles LAX naar San Francisco.

Aan boord bevindt zich David Burke; een ontslagen medewerker van USAir; de nieuwe eigenaar van Pacific Southwest. Met zijn - nog niet ingenomen - referenties weet hij een .44 Magnum revolver aan boord te smokkelen; tevens aan boord is Raymond F. Thomson; zijn manager bij wie hij nog tevergeefs heeft geprobeerd zijn baan terug te krijgen. Thomson vloog vaak op deze vlucht; tussen zijn werk op LAX en zijn huis in San Francisco.

Wanneer de Bae 146 op 6.700 meter hoogte vliegt zijn op de CVR 2 shoten te horen; Burke schoot zijn manager dood. Hierna is te horen hoe een stewardess de cockpit komt en aan de crew meldt dat ze een probleem hebben. Hierop wordt zij en de crew ook neergeschoten. Hierna duwt Burke de knuppel naar voren. Hierna schoot hij ook nog de chief-pilot neer die als passagier meevloog en mogelijk nog het vliegtuig probeerde te reden.

Niet ver van de stad Cayucos crasht het vliegtuig met zeer hoge snelheid; met 1240 km/h vloog het sneller dan het geluid. Door deze snelheid was de krater zeer klein (enkele vierkante meters) en was er van het vliegtuig en haar inzittenden niets meer over.
Bij zijn zelfmoord nam hij 42 andere mensen mee.
27 inzittenden zijn nooit geïdentificeerd. (details zal ik hier maar niet noemen)

Dit incident had diverse gevolgen; papieren van ontslagen werknemers dienen nu onmiddellijk in beslag genomen te worden en crew moet door dezelfde veiligheidscontrole als passagiers
Omdat er meerdere bestuurders van 2 bedrijven aan boord waren hebben veel grotere bedrijven tegenwoordig een limiet aan het aantal personen dat op dezelfde vlucht mag zitten.



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 07-12-2014 01:25:56 ]
pi_147349293
En nog een tip; mocht je vandaag in de buurt van Schiphol komen; ga even naar Schiphol-Oost voor een laatste blik op PH-KCB.


(Foto van zaterdag)

De 20 jaar en 9 maanden oude toestel dat op dinsdag 1 maart 1994 aan KLM geleverd werd zal namelijk morgen (maandag dus) om 09:30 uur vertrekken als KL9867 KL9865 naar Atlanta voor de benodigde douane e.d. om vervolgens door te vliegen naar Bob Sikes Airport bij Crestview in Florida waar het PH-KCA zal vergezellen.

Die stond er op 26 oktober nog zo bij in Florida:



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 07-12-2014 23:25:36 ]
  zondag 7 december 2014 @ 00:09:06 #189
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147349595
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Door deze snelheid was de krater zeer klein (enkele vierkante meters) en was er van het vliegtuig en haar inzittenden niets meer over.
Maar de CVR is dus kennelijk nog wel gered? Bizar wel :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator zondag 7 december 2014 @ 00:18:25 #190
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147349951
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 23:29 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Leeftijd is niet alles wat telt.

De A330 is min of meer een tussenoplossing om het verlies van de MD-11 op te vangen totdat de 787's er komen.
De eerste 2 lijken in januari 2016 te vertrekken en een derde in april dat jaar.

[..]

Aha, wel jammer. Ben meer van de Airbussen.

Wat is het idee van KLM om zowel 787 als A350 te gaan vliegen? Dit zijn toch vergelijkbare toestellen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_147351757
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 00:09 schreef flipsen het volgende:
Maar de CVR is dus kennelijk nog wel gered? Bizar wel :D


Heeft ook niet veel gescheeld.
Zeker als je leest over de rest van het vliegtuig en de inzittenden (details noem ik dus maar niet)
  zondag 7 december 2014 @ 01:30:06 #192
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147351769
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 01:29 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Heeft ook niet veel gescheeld.
Zeker als je leest over de rest van het vliegtuig en de inzittenden (details noem ik dus maar niet)
Sterk spul _O_
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147355707
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 01:30 schreef flipsen het volgende:

[..]

Sterk spul _O_
5000 G bij impact volgens berekeningen.
pi_147366191
Met Niki kan je binnenkort ook een leuk vluchtje maken. Bieden vanaf april de route Wenen - Bratislava aan met een E190. Wordt eigenlijk gevlogen als positioning flight om de kist in Bratislava te krijgen (om vanuit daar naar Brussel te vliegen) maar je kunt ook tickets boeken op deze vlucht. Afstand tussen beide airports is 48 km, in de schedules staat ie voor 25 minuten dus ik denk dat de werkelijke vliegtijd een minuut of 10 is. Kost een 38 euro ongeveer voor een enkeltje.

Ik heb deze route in januari gedaan met de bus, in een uurtje voor 8 euro :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147367715
Zouden mensen daar echt een ticket voor kopen? :D Duurt met inchecken en boarden langer dan de bus :+
pi_147377823
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 00:18 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Aha, wel jammer. Ben meer van de Airbussen.

Wat is het idee van KLM om zowel 787 als A350 te gaan vliegen? Dit zijn toch vergelijkbare toestellen?
De A350 is weer iets groter dan de 787. Maar ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat het meer een "moetje" van Air France is geweest om de A350 te bestellen. Door een gezamenlijke order te plaatsen kon er meer korting afgedwongen worden. Maar eigenlijk is het helemaal niet logisch dat de KLM met de A350 gaat vliegen. KLM heeft bijna de hele vloot met GE motoren vliegen, maar dat is geen optie op de A350. Nu moet waarschijnlijk het onderhoud aan die motoren uitbesteed gaan worden.

Het was dus veel logischer geweest om de 787-10 te bestellen naast de 787-9. Maarja, Air France }:|
pi_147379568
Vandaag in de geschiedenis:


N709PA (zwarte rook is van de waterinjectie voor meer stuwvermogen)

- 8 december 1963: Vlucht 214 van Pan American wordt geraakt door bliksem.
De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 707-121 (N709PA "Clipper Tradewind", de 3e gebouwde 707) van Baltimore naar Philadelphia. Het was om 20:24 uur vanuit Baltimore vertrokken.
Vanwege flinke winden bij Philadelphia besloot de crew samen met 5 andere vliegtuigen in een holding pattern te wachten.
Terwijl het hier zat te wachten werd het om 20:58 uur geraakt door bliksem.

Deze stak brandstofdampen in de linker reserve-tank aan waardoor deze explodeerde. Ook andere brandstoftanks vlogen in brand en de 707 stortte neer. Een piloot die 300 meter boven hen in de holding pattern vloog rapporteerde dit aan de grond.

De 707 crasht in een maisveld pal naast de Delaware/Maryland-grens.
Geen van de 73 passagiers en 8 crew overleeft de crash.
In antwoord op de conclusie van het onderzoek eist de FAA dat alle commerciële vliegtuigen die in het luchtruim van de VS vliegen Static dischargers installeren.


(Willekeurige Delta DC-9 in 1967)

- 8 december 1965: De eerste commerciële vlucht van de McDonnell Douglas DC-9.
De vlucht ging van Atlanta naar Memphis.

In de jaren '90 faseerde Delta haar DC-9's uit, maar nadat ze in 2008 Northwest Airlines overnamen kregen ze weer 68 DC-9's in hun vloot.
Op 6 januari dit jaar voerde Delta haar laatste officiële commerciële vlucht uit met de DC-9 (zie mijn post van 6 januari), maar een tweetal DC-9's bleven standby en de laatste vlucht werd gevlogen op 22 januari met N779NC als vlucht 310 van Eglin Air Force Base in Valparaiso, Florida naar Atlanta.
Deze kist staat nu in het Carolinas Aviation Museum bij luchthaven Charlotte.
Hieronder de N779NC na aankomst in Atlanta:



- 8 december 1972: Op vlucht 708 van Ethiopian Airlines van Addis Abeba, Ethiopië naar Asmara, Eritrea (waar het zou doorvliegen met stops naar Parijs) proberen 13 minuten na takeoff 5 mannen en 2 vrouwen van de Eritrean Liberation Front (ELF) het vliegtuig over te nemen.
Veiligheidsambtenaren aan boord openden echter het vuur en doden er 6. De 7e overleed later in het ziekenhuis.
Een van hen wist nog een handgranaat te activeren maar een passagier wist deze naar achteren te gooien waar zich geen passagiers bevonden. De explosie veroorzaakte enige schade maar de crew wist de Boeing 720-060B (ET-ABP) weer veilig in Addis Abeba aan de grond te zetten en geen van de overige inzittenden raakten gewond. De 720 werd gerepareerd en vloog nog door tot 1997.



- 8 december 2005: Op de avond van donderdag 8 december is Southwest Airlines vlucht 1248 onderweg van Baltimore naar Las Vegas met stops op Chicago Midway en Salt Lake City. Maar in de sneeuwstorm gaat de Boeing 737-7H4 (N471WN) van de baan (31C) en komt het op de openbare weg terecht. Hier raakt het drie auto's en overlijdt een 6-jarige jongen in een van de auto's. 3 inzittenden en 9 personen op de grond raakten gewond.
De 737 wordt gerepareerd en vliegt nu als N286WN voor Southwest.



Het ongeluk gebeurd exact 33 jaar na een eerdere crash van een 737 op Midway Airport. Aan boord zat de vrouw van E. Howard Hunt, de leidinggevende van de 5 personen die eerder dat jaar in het Watergatecomplex waren opgepakt en waar het Watergateschandaal mee begon.
Dit is uiteraard voer geworden voor veel complottheorieën.
pi_147379574
En verder vandaag dus 2 opmerkelijke bewegingen:

Eerst om 09:30 uur dus het vertrek van PH-KCB "Maria Montessori" naar Atlanta (en dan naar Florida) als vlucht KL9867 (vluchtnummer verbeterd in m'n vorige post en dit is zelfde vluchtnummer als de 747 die gisteren als redding vlucht naar St. Maarten vloog).
Hierna blijft alleen nog PH-KCD achter op Schiphol, maar ook niet voor lang; Florence Nightingale zal op 12 januari naar Mojave Air and Space Port gaan.



Daarnaast komt voor de 5e keer een 787 op Schiphol die niet van Arke is.
Nou ja, niet van Arke...het is de 1 jaar oude Boeing 787-8 OO-JDL van JetairFly die als JAF704 vanuit Punta Cana rond 08:50 uur zal landen op Schiphol.
Deze zal vervolgens om 12:35 uur als JAF107 naar Cancun vertrekken.
Dit vanwege de stakingen vandaag op Brussel die vermoedelijk meer dan 40% van alle vluchten zal doen uitvallen.



Jep, op het 'Jetairfly' en 'Diamond' na is deze geloof ik niet te onderscheiden van haar zusterschip van Arke. :P

EDIT: en de eerder genoemde Boeing 747-400 VH-OJA van Qantas is zo'n 9 uur geleden in Los Angeles geland voor haar allerlaatste vlucht. Vandaag zal deze 747 doorvliegen naar Victorville.

Bijzondere van deze 747 is dat dit de eerst geleverde 747-400 voor Qantas is en deze ook een record op haar naam heeft staan.
De delivery flight vanuit London Heathrow ging op 17 augustus 1989 non-stop naar Sydney.
De vlucht van 17.039 kilometer werd afgelegd in 20 uur, 9 minuten en 5 seconden en was hiermee een afstandsrecord dat ruim 6 jaar bleef staan.
Waar ik op 17 augustus (bij de geschiedenispost ;) ) dus nog enthousiast vertelde dat deze 747 nog steeds bij Qantas vloog moet ik nu dus vertellen dat deze haar laatste vlucht met passagiers heeft gehad....

Bij vertrek in Sydney gisteren:



[ Bericht 14% gewijzigd door Iemand91 op 08-12-2014 12:54:57 ]
  maandag 8 december 2014 @ 12:46:08 #199
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147387720
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Jep, op het 'Jetairfly' en 'Diamon' na is deze geloof ik niet te onderscheiden van haar zusterschip van Arke. :P
De Jetairfly heeft een tekening van Panamarenko en z'n handtekening onder de voorste deur ;)

pi_147394564
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 21:12 schreef derLudolf het volgende:
Waarom gaat die A330 uit dienst dan? Zo oud zijn die toch niet?
Enkele van de A332's zijn voor een relatief korte tijd geleased. De A350 en B789 vervangen mede deze toestellen.
--
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')