abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 november 2014 @ 22:47:07 #1
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146556591
pi_146556795
Was net bezig een nieuw topic te openen :-)



Lees hier: http://ikvliegveel.com/md11-farewell-flight-kl9895/
  dinsdag 11 november 2014 @ 22:53:23 #3
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146556970
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 22:50 schreef var.fok het volgende:
Was net bezig een nieuw topic te openen :-)

[ afbeelding ]

Lees hier: http://ikvliegveel.com/md11-farewell-flight-kl9895/
Sorry. Je mag hem aanpassen hoor. Schakel even een Mod in als je een andere TT en openingspost wilt :)
pi_146557234
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 22:53 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Sorry. Je mag hem aanpassen hoor. Schakel even een Mod in als je een andere TT en openingspost wilt :)
no worries :)
pi_146559953
Toch even een korte geschiedenispost.

- 12 november 1996: Saudi Arabian Airlines vlucht 763, een Boeing 747-100B (HZ-AIH), is onderweg van Delhi naar Dhahran in Saudi-Arabië om vervolgens door te gaan naar Jeddah.
Aan boord bevinden zich 23 crew en 289 passagiers.



Op datzelfde moment is Kazakhstan Airlines vlucht 1907, een Ilyushin Il-76 (UN-76435), onderweg van Şımkent, Kazachstan naar eerder genoemde Delhi. Aan boord bevinden zich 10 crew en 27 passagiers.



Beide vliegtuigen vliegen op dezelfde luchtweg van/naar Delhi Airport. De Saudi 747 zou onder de Ilyushin door moeten vliegen. Echter de Illyushin vloog - terwijl ze door turbulentie waren afgeleid - (in ieder geval) 500-1000 voet te laag waardoor die boven het dorpje Charkhi Dadri door diens vertical stabilizer door de linkervleugel en hoogteroer van de 747 sneed die op dezelfde luchtweg juist van het vliegveld vertrok. Beide vliegtuigen storten neer.
4 inzittenden van de Ilyushin en 2 van de 747 overleven de crash; maar overlijden niet veel later.

Het is na de Tenerife ramp in 1977 en de crash van Japan Airlines 123 de dodelijkste vliegramp uit de geschiedenis.



- 12 november 2001: American Airlines vlucht 587, een Airbus A300B4-605R (N14053) onderweg van JFK Airport naar de Dominicaanse Republiek stort neer in de wijk Queens. Geen van de 9 crew en 251 passagiers overleven de crash. Tevens vinden 5 mensen op de grond de dood en raakt een persoon gewond.


Vertrek van de betreffende kist in New York, gefilmd door een camera op een construction site.

Een schok gaat door de Verenigde Staten en vooral New York.
De crash gebeurt nét 2 maanden na de aanslagen van 11 september en nog geen 20 kilometer verderop plaats vond.
Men heeft de grote angst dat er alweer een aanslag is gepleegd.

Na onderzoek zal blijken dat de co-piloot (die de start uitvoerde) het richtingsroer had gebruikt met grote uitslagen om de turbulentie van een JAL 747 die voor hen was opgestegen probeerde op te vangen.
Hierdoor begaf de staartvin het uiteindelijk en brak af; deze werd later uit de Jamaica Bay gehaald.
De vliegtuig storte meteen naar beneden; motoren werden door de hoge G-krachten van de vleugel getrokken en kwamen verderop neer.
Door de snelheid en de daaropvolgende brand bleef bar weinig van het toestel over.



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 13-11-2014 11:38:49 ]
pi_146560894
Hoe was de MD-11 vlucht? ;)
pi_146563095
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 22:50 schreef var.fok het volgende:
Was net bezig een nieuw topic te openen :-)

[ afbeelding ]

Lees hier: http://ikvliegveel.com/md11-farewell-flight-kl9895/
Het leuke aan dit forum is natuurlijk dat je ook hier verhaaltjes/plaatjes mag plaatsen in plaats van alleen een linkje.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_146563535
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:47 schreef El_Grando101 het volgende:
Hoe was de MD-11 vlucht? ;)
vlucht (KL9895 althans) was erg leuk om mee te maken! Crew had er zin in, iedereen aan boord had er zin in!
pi_146563578
quote:
6s.gif Op woensdag 12 november 2014 08:17 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Het leuke aan dit forum is natuurlijk dat je ook hier verhaaltjes/plaatjes mag plaatsen in plaats van alleen een linkje.
dat blauwe ding in de tweede post, waar MD11 op staat, is dat geen plaatje? (8>

Dank voor je feedback, maar ik heb natuurlijk mijn verhaal en plaatjes al eens geschreven en opgemaakt voor m'n eigen site, dus dan is een linkje handiger. :)
pi_146564869
Mooie OP. :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 22:44 schreef var.fok het volgende:

[..]

naar AMS? of naar LGW?
De 77W is een fantastisch toestel. Ik ben ermee naar London gevlogen, heen in Y, terug in C. Beide goeie kwaliteit product.
Van LGW naar AMS. :) Gewoon Economy, hopelijk leuk genoeg. Zal ws nog best aangenaam zijn met het vliegtuig niet al te vol.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_146565631
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 22:50 schreef var.fok het volgende:
Was net bezig een nieuw topic te openen :-)

[ afbeelding ]

Lees hier: http://ikvliegveel.com/md11-farewell-flight-kl9895/
Leuk om te lezen!

Jammer dat je niet bij het raam zat. :)
pi_146565891
Balen dat ik niet thuis was gister om de MD-11 te zien!! had hem graag zien overkomen hier
"Get busy living, or get busy dying"
pi_146566364
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:09 schreef LintuxCx het volgende:
Mooie OP. :)

[..]

Van LGW naar AMS. :) Gewoon Economy, hopelijk leuk genoeg. Zal ws nog best aangenaam zijn met het vliegtuig niet al te vol.
toestel zit op AMS-LGW-AMS inderdaad zelden vol. Voor Garuda hoop ik dat AMG-CGK wel vol zit :)
pi_146566400
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:41 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Leuk om te lezen!

Jammer dat je niet bij het raam zat. :)
Thanks, achja, 2/9e kans :P
pi_146597338
Even kort over dinsdag. Foto's zijn wel mèh, maar ze geven i.i.g. de sfeer een beetje weer.
Wil je de rest zien; alle 170 foto's staan hier.
Veel valt er niet meer te vertellen though, bijna 2 dagen na de vlucht :')

Onze vlucht was KL9897; vlucht 2 van 3.
Ik heb hier wel vaker gezegd dat ik er maar van een stoel op rij 40 uitging; de allerlaatste rij stoelen in het midden en waar we dus niets zouden gaan zien. Als ik daar van zou uitgaan zou het alleen maar beter kunnen worden.

We waren helaas net een minuut of 2 te laat op het panoramaterras om vlucht 9895 te zien vertrekken (Flightradar gaf aan dat hij net van de Kaagbaan was vertrokken) dus toen maar naar vertrekhal 1 gegaan.
Bij het inchecken (incheckbalie kon je niet missen) stond er tot m'n verrassing op de boarding pass van m'n pa stoel 39B. En ja hoor; op die van mij kwam 39A te staan.
Ofwel; de 2 stoelen helemaal achterin de MD-11 aan de linkerkant; en dus aan het raam. *O*
Met 57 van de 261 stoelen aan het raam en dus een kans van 1 op 4.5. :9
(exclusief de 24 business die volgens mij was gereserveerd)

Anywho; door de splinternieuwe security controle en nog even daar op Schiphol rond gekeken (daar kom ik immers nooit).
Vervolgens rond 11 uur naar gate C22 waar het lekker druk was. Kregen een tas uitgereikt met eten, drinken en allerlei papieren en huisregels (o.a. welke van de 2 vliegtuigtrappen je moest nemen; regels met wat betreft fotograferen e.d.) en dan met de bus naar R77 op het vrachtplatform.

De achterste trap was al weg (die wij zouden moeten nemen) en dus voor ingestapt:



Op onze stoelen lagen kopieën van het Farewell boek voor ons klaar.
Iets na 13:00 uur pushback en vertrokken vanaf baan 18L (Aalsmeerbaan) richting de Noordzee.

PH-KCE bij de hangar; die stond een paar uur eerder nog op "hangar 9".



Hier de kustlijn gevolgd om vervolgens bij Hoek van Holland de Nieuwe Waterweg/Maas te volgen over Rotterdam.
Vervolgens richting Zeeland om daarna via Breda naar het Noorden af te buigen. Hierna richting Amersfoort om wanneer Lelystad Airport aan de linkerkant zichtbaar werd naar het Westen af te buigen om ons alweer gereed te maken voor de landing. Een klein uur vliegen gaat rap voorbij. -O-




Vliegbasis Soesterberg:



Lelystad Airport met de KLM Boeing 747-200SUD PH-BUK:



Via Hoorn en Alkmaar weer naar de Polderbaan. Eerste wat ik dacht toen over de intercom werd verteld dat het 18R werd; 'dat wordt lang taxiën'. _O-
En zoals je hieronder ziet via taxibaan Québec weer terug naar R77.

Vlucht was uiteraard wel bijzonder. Ten eerste de vlieghoogte; die werd uitgevoerd tussen de 2500 en 5000 feet; dus zo'n 700 - 1500 meter hoogte. (m'n telefoon gaf als maximale hoogte 1531 meter aan)
Verder de (ik geloof) derde piloot die continue vertelde wat ze deden; welke koers, hoogte maar ook waar we langs vlogen. Erg mooi.

Sfeer in de cabine was goed; zodra signaal van gordel uitging was het gelijk *click-click-click-click* en schoot iedereen van (vooral) de middenrij uit hun stoelen. Dit gaf even oponthoud bij het uitdelen van de soezen, drinken en wijn. Maar zoals je ziet; de cabin crew had er ook wel plezier in:



Hoewel de purser nog een oproep over de intercom deed "Dames en heren; wilt u niet op de bagagerekken schrijven" was die oproep niet erg succesvol _O- :



Hallo RTL :W



DC-10? Het was toch een MD-11? :P



Eigenlijk harstikke stom van mij om ook niet even de cabine door te lopen; helaas heb ik dus op enkele cabinefoto's en de back galley na geen enkele foto van de cabine. ;(
Maar ja; ik had dan ook zo'n mooie plek aan het raam...

Anywho; aangekomen bij R77 (en zoals altijd weer opgewacht door allerlei cameramensen) was het alweer tijd om uit te stappen.

Je had enigszins de mogelijkheid om nog even een paar foto's te maken bij Florence Nightingale maar je moest op een geven moment uiteraard weg. Dan maar door naar de Douglas DC-3 Dakota (PH-PBA) van de Dutch Dakota Association en PH-KCB Maria Montessori.
Hoewel je er niet heel dichtbij mocht komen kreeg je wel alle tijd om hier foto's te maken.







Daarna weer met de bus naar de aankomsthal en dat was het alweer.
Even gewacht op het vertrek van de laatste vlucht (9899) en nog wat rondgekeken op het terras en dan maar weer huiswaarts. Inspiratie van de bekende foto die gemaakt werd op de vroege ochtend van 26 oktober :+ :




Al met al top van KLM! ^O^
Nou zijn ze heus niet de enige maatschappij die er iets bijzonders van maken (Bijvoorbeeld Biman met de DC-10, Delta met de DC-9; beide dit jaar) maar toch; top geregeld. _O_
Zo bijzonder zelfs; dat een grondwerktuigkundige zijn vriendin blijkbaar aan boord ten huwelijk vroeg. :D
De sfeer was gemengd; het afscheid van de MD-11 doet voor een heel aantal mensen toch wel wat.

En wat was het eerste keer vliegen voor mij? Best aardig...
Ik verbaasde mij toch wel over de power van de MD-11 bij takeoff; ik had niet verwacht dat je zo'n druk in je rug krijgt, direct al bij het op gang komen van de motoren.
Kan zijn dat we licht beladen waren (geen bagage en 'maar' 30 ton brandstof) maar toch. Landing was wel erg soepel en rustig.
En toch; ik weet niet of ik een vlucht van 10+ uur nou prettig ga vinden. Ik zat prima; maar het lijkt me bloedirritant wanneer je naar het toilet moet of even je benen te strekken dat je langs elkaar mag kruipen.
Ach ja; dan maar weer wachten tot we over een jaar of 6 mee kunnen met de farewell vluchten van de 747...

Overigens ook nog wat geprobeerd; bij vertrek My Tracks op m'n telefoon aangezet en warempel; de hele vlucht staat erop, alleen het vertrek van de Aalsmeerbaan is niet goed gegaan.
De route is hier te zien; en uiteraard op Flightaware e.d. (telefoon uiteraard in vliegtuigmodus ;) )



Ook deze Fokker S-11 toestellen van de Koninklijke Marine kwamen nog even een rondje rond de toren maken:



Nog even een Qatar 777F zien vertrekken naar Doha en toen maar weer de lange rit naar huis.
Die avond naar huis bleek de volgens de radio het meest aantal kilometer file van dit jaar te zijn geweest.
Of het klopt, geen idee maar het leek best wel zo.



Ben alleen m'n lensdop verloren op Schiphol :(

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 13-11-2014 00:59:36 ]
  donderdag 13 november 2014 @ 00:02:12 #17
285853 PH-KCD
Beroemde 99.999.999ste poster
pi_146597427
Mooie fotoreportage Iemand. Bedankt hiervoor.

Eeuwig zonde dat de MD-11 met pensioen gaat. Exceptioneel vliegtuig mét karakter, wat in modernere kisten ver te zoeken is...
pi_146598106
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Toch even een korte geschiedenispost.

- 12 november 1996: Saudi Arabian Airlines vlucht 763, een Boeing 747-100B (HZ-AIH), is onderweg van Delhi naar Dhahran in Saudi-Arabië om vervolgens door te gaan naar Jeddah.
Aan boord bevinden zich 23 crew en 289 passagiers.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)60587.jpg]afbeelding[/url] ]

Op datzelfde moment is Kazakhstan Airlines vlucht 1907, een Ilyushin Il-76 (UN-76435), onderweg van Şımkent, Kazachstan naar eerder genoemde Delhi. Aan boord bevinden zich 10 crew en 27 passagiers.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)07914.jpg]afbeelding[/url] ]

Beide vliegtuigen vliegen op dezelfde luchtweg van/naar Delhi Airport. De Saudi 747 zou onder de Ilyushin door moeten vliegen. Echter de Illyushin vloog - terwijl ze door turbulentie waren afgeleid - (in ieder geval) 500-1000 voet te laag waardoor die boven het dorpje Charkhi Dadri door diens vertical stabilizer door de linkervleugel en hoogteroer van de 747 sneed die op dezelfde luchtweg juist van het vliegveld vertrok. Beide vliegtuigen storten neer.
4 inzittenden van de Ilyushin en 2 van de 747 overleven de crash; maar overlijden niet veel later.

Het is na de Tenerife ramp in 1977 en de crash van Japan Airlines 123 de dodelijkste vliegramp uit de geschiedenis.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)04657.jpg]afbeelding[/url] ]

- 12 november 2001: American Airlines vlucht 587, een Airbus A300B4-605R (N14053) onderweg van JFK Airport naar de Dominicaanse Republiek stort neer in de wijk Queens. Geen van de 9 crew en 251 passagiers overleven de crash. Tevens vinden 5 mensen op de grond de dood en raakt een persoon gewond.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vertrek van de betreffende kist in New York, gefilmd door een camera op een construction site.

Een schok gaat door de Verenigde Staten en vooral New York.
De crash gebeurt nét 2 maanden na de aanslagen van 11 september en nog geen 20 kilometer verderop plaats vond.
Men heeft de grote angst dat er alweer een aanslag is gepleegd.

Na onderzoek zal blijken dat de co-piloot (die de start uitvoerde) het richtingsroer had gebruikt met grote uitslagen om de turbulentie van een JAL 747 die voor hen was opgestegen probeerde op te vangen.
Hierdoor begaf de staartvin het uiteindelijk en brak af; deze werd later uit de Jamaica Bay gehaald.
De vliegtuig storte meteen naar beneden; motoren werden door de hoge G-krachten van de vleugel getrokken en kwamen verderop neer.
Door de snelheid en de daaropvolgende brand bleef bar weinig van het toestel over.

[ afbeelding ]
eerste still beeld van die american A300 is een 737..verder weer boeiend! Vet ook dat je die farewell vlucht hebt meegemaakt, ik was te laat :(
pi_146598889
Mooi verslag. :D De op éé nna laatste foto, van de Fokker S-11s, is niet goed gelinkt?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_146601185
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
En toch; ik weet niet of ik een vlucht van 10+ uur nou prettig ga vinden. Ik zat prima; maar het lijkt me bloedirritant wanneer je naar het toilet moet of even je benen te strekken dat je langs elkaar mag kruipen.
Jep, dit is wel mijn grootste irritatie aan vliegen. Net nog gauw even mijn stoel omgeboekt naar gangpad. In het donker zie je toch niks en dan kan ik de benen even strekken.

Widebody vliegtuigen hebben hier wel echt een groot voordeel, je kan veel makkelijker even een stukje lopen of naar de wc.
pi_146601740
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Even kort over dinsdag. Foto's zijn wel mèh, maar ze geven i.i.g. de sfeer een beetje weer.
Wil je de rest zien; alle 170 foto's staan hier.
Veel valt er niet meer te vertellen though, bijna 2 dagen na de vlucht :')

leuk verhaal :)
Ik zat op de 1e vlucht, die was ook (uiteraard) ook mooi.
  donderdag 13 november 2014 @ 08:48:36 #22
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146601997
^O^
pi_146605497
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:19 schreef kleineik het volgende:
eerste still beeld van die american A300 is een 737..verder weer boeiend!
Je hebt gelijk.
Op afstand (en met zo'n slechte kwaliteit foto) lijkt een 737 veel op een A300; zeker als je haast had bij het maken bij het bericht. ;)
Heb foto verwijderd.

Still komt uit onderstaande video waarop het vertrek van de A300 staat en even later de rookpluimen vanuit Queens...


quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:47 schreef LintuxCx het volgende:
Mooi verslag. :D De op éé nna laatste foto, van de Fokker S-11s, is niet goed gelinkt?
Dat ging even verkeerd inderdaad. :P

Gistermiddag is vlucht LH430 (Frankfurt naar Chicago) van Lufthansa ook uitgeweken naar Schiphol vanwege een medisch noodgeval.
Vlucht werd uitgevoerd door een Boeing 747-8i (D-ABYN) en was dus ook de allereerste keer dat er een 747-8i op Schiphol kwam:



Ik denk dat dit sowieso een van de zéér weinige momenten zijn dat er een 747-8i op Schiphol kwam.
Voor alle huidige 747-8i operators is Amsterdam geen bestemming om de 747-8i in te zetten.
Er blijven geruchten rondgaan over een mogelijke order door Turkish Airlines of El Al; die zouden deze kist dan wel eens een keer kunnen inzetten op Amsterdam (zoals El Al bijvoorbeeld soms ook hun huidige 747-400 inzet). Maar dat zijn geruchten; dus daar kun je niets op aan.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En ik kwam gisteren ook deze foto tegen; 9M-MRD bij de laatste takeoff vanaf Amsterdam op 17 juli.
Paar uur later was het neergestort. Het is gewoon een foto van een vliegtuig dat opstijgt, maar damn :{ ...



En deze foto schijnt mogelijk nog een paar uur later gemaakt te zijn, maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen:



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 13-11-2014 11:42:28 ]
  donderdag 13 november 2014 @ 12:38:54 #24
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_146607311
Wat grappige conversaties tussen vliegtuigen en de toren:

Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  donderdag 13 november 2014 @ 14:00:33 #25
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_146609761
Geweldig, ik lag hier echt dubbel (vooral met die Duitsers) _O-
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 13 november 2014 @ 14:03:11 #26
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_146611466


briljante marketing!
  donderdag 13 november 2014 @ 15:23:52 #28
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_146613104
Toch maar even meegedaan, je weet maar nooit :) (niet voor mezelf, ik kan onmogelijk in die periode naar NL vliegen ivm werk)

Hm, we hadden het natuurlijk ook aan Iemand91 kunnen aanbieden als dank voor al zijn mooie posts hier! Kut, daar denk ik echt pas nu aan en je mag maar 1x meedoen :@
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 13 november 2014 @ 19:42:33 #29
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_146622803
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
- 12 november 2001: American Airlines vlucht 587, een Airbus A300B4-605R (N14053) onderweg van JFK Airport naar de Dominicaanse Republiek stort neer
Twee weetjes over deze crash:

Hurricane Sandy

Eind oktober 2012 is in dezelfde buurt weer een ramp geweest: Hurricane Sandy, zie de ravage hieronder op de history van Google Earth (rode punt is waar AA587 gecrashd is)



Advanced Aircraft Manoeuvering Program

In het officiele onderzoek is de training van AA mede als oorzaak genoemd. Deze training was de AAMP: Advanced Aircraft Manoeuvering Program. De copiloot zou door deze training de gewoonte hebben aangeleerd om de rudder op een agressieve wijze te gebruiken om de koers te corrigeren. Op internetforums zijn er posters (die beweren bij AA toentertijd gewerkt te hebben) die de training ook de schuld geven, maar ook posters die juist beweren dat de training dit helemaal niet aanleert (use rudder only if necessary)

Saillant detail: 7 november 2001, 5 dagen voor de crash, heeft de drijvende kracht achter deze training (capt. Warren Vanderburgh) een flight safety award gekregen voor de training.

Voor de geinteresseerden: een aantal colleges van Vanderburgh toentertijd staan op Youtube. Kun je voor jezelf bepalen of er geleerd wordt om de rudder agressief te gebruiken of deze pas juist te gebruiken als alle andere opties niet meer werken.


En z'n bekendste, children of the magenta ofwel automation dependency

  donderdag 13 november 2014 @ 19:56:32 #30
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_146623544
quote:
10s.gif Op donderdag 13 november 2014 14:00 schreef flipsen het volgende:
Geweldig, ik lag hier echt dubbel (vooral met die Duitsers) _O-
Meer meer meer: http://aviationhumor.net/atc-quotes/
pi_146629250
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 14:44 schreef var.fok het volgende:
[ afbeelding ]

briljante marketing!
Inderdaad.
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:23 schreef flipsen het volgende:
Hm, we hadden het natuurlijk ook aan Iemand91 kunnen aanbieden als dank voor al zijn mooie posts hier! Kut, daar denk ik echt pas nu aan en je mag maar 1x meedoen :@
:o :D

PH-KZM is uit de hangar gerold als eerste Fokker 70 met de nieuwe livery.
Het is momenteel bezig met de eerste vlucht met deze livery naar Turijn waar het over zo'n 8 minuten zou moeten landen.
Vertrokken in het donker dus veel hebben de passagiers vast niet gezien; laat staan dat ze het überhaupt wisten..

Foto van vandaag:
pi_146632045
Zo die zit mooi in de verf, stijlvol!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_146633360
Vandaag in de geschiedenis:



- 14 november 1910: Eugene Burton Ely vliegt met zijn Curtiss Model D vanaf de USS Birmingham.
Op dit schip was een geïmproviseerd houten baan gemaakt, gebouwd met een helling van 5 graden.
De Curtiss dook naar beneden en raakte met de wielen het water voordat Ely de kist weer de lucht in kon krijgen. Toch raakte de kist lichtbeschadigd en hij zette de kist na ongeveer 5 minuten neer op het strand op Willoughby Spit bij Norfolk, Virginia.

Het was de eerste takeoff in de geschiedenis dat vanaf een vaartuig plaatsvond.
2 maanden later op 18 januari 1911 landde hij zijn Curtiss op de USS Pennsylvania die in de San Francisco baai geankerd lag. Enkele maanden later overleed hij bij een vliegtuigongeluk.

[hr]

Helaas gaat 14 november ook de geschiedenis in als een zwarte dag voor KLM.



- 14 november 1938: een Douglas DC-3 (PH-ARY "IJsvogel") crasht bij de approach op Schiphol. De vlucht was afkomstig uit Berlijn (Tegel Airport) en had 5 crew en 14 passagiers aan boord.
Van hen overleven 4 crew en 2 passagiers de crash niet.



De exacte oorzaak is nooit duidelijk geworden; hoewel er plotselinge mist opkwam kon men niet vaststellen dat dat de oorzaak was.
PH-ARY was pas op 18 april dat jaar per schip in de haven van Rotterdam aangekomen.

- 14 november 1949: 11 jaar na de crash van de IJsvogel crasht weer een DC-3 van KLM. In dit geval gaat het om PH-TBW; een C47A [Dakota militair vliegtuig dat na de Tweede Wereldoorlog werd omgebouwd naar een civiele DC-3. Het werd 16 februari 1946 in het Nederlands Luchtvaartuigregister ingeschreven.

De DC-3 uit afkomstig uit Croyden, London had al tweemaal een landing moeten afbreken boven de huidige Oostbaan; bij de derde poging hing de DC-3 niet recht voor de baan waarna de piloot een draai naar links maakte. Hierbij raakte de linkervleugel de grond en stort het neer; vlakbij waar nu hangar 11 staat.
De DC-3 vliegt onmiddellijk in brand; geen van de 5 crew en 21 passagiers konden worden gered.



De crash was de dodelijkste uit de Nederlandse geschiedenis en gebeurde slechts 8 dagen nadat een andere DC-3 in Croyden (zelfde route) was gecrasht. De inzittenden overleefden deze crash; de DC-3 was afgeschreven:

  vrijdag 14 november 2014 @ 00:09:40 #34
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_146633679
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:

[ afbeelding ]

- 14 november 1910: Eugene Burton Ely vliegt met zijn Curtiss Model D vanaf de USS Birmingham.
Op dit schip was een geïmproviseerd houten baan gemaakt, gebouwd met een helling van 5 graden.
De Curtiss dook naar beneden en raakte met de wielen het water voordat Ely de kist weer de lucht in kon krijgen. Toch raakte de kist lichtbeschadigd en hij zette de kist na ongeveer 5 minuten neer op het strand op Willoughby Spit bij Norfolk, Virginia.

Het was de eerste takeoff in de geschiedenis dat vanaf een vaartuig plaatsvond.
2 maanden later op 18 januari 1911 landde hij zijn Curtiss op de USS Pennsylvania die in de San Francisco baai geankerd lag. Enkele maanden later overleed hij bij een vliegtuigongeluk.

[hr]

Helaas gaat 14 november ook de geschiedenis in als een zwarte dag voor KLM.

[ afbeelding ]

- 14 november 1938: een Douglas DC-3 (PH-ARY "IJsvogel") crasht bij de approach op Schiphol. De vlucht was afkomstig uit Berlijn (Tegel Airport) en had 5 crew en 14 passagiers aan boord.
Van hen overleven 4 crew en 2 passagiers de crash niet.

[ afbeelding ]

De exacte oorzaak is nooit duidelijk geworden; hoewel er plotselinge mist opkwam kon men niet vaststellen dat dat de oorzaak was.
PH-ARY was pas op 18 april dat jaar per schip in de haven van Rotterdam aangekomen.

- 14 november 1949: 11 jaar na de crash van de IJsvogel crasht weer een DC-3 van KLM. In dit geval gaat het om PH-TBW; een C47A [Dakota militair vliegtuig dat na de Tweede Wereldoorlog werd omgebouwd naar een civiele DC-3. Het werd 16 februari 1946 in het Nederlands Luchtvaartuigregister ingeschreven.

De DC-3 uit afkomstig uit Croyden, London had al tweemaal een landing moeten afbreken boven de huidige Oostbaan; bij de derde poging hing de DC-3 niet recht voor de baan waarna de piloot een draai naar links maakte. Hierbij raakte de linkervleugel de grond en stort het neer; vlakbij waar nu hangar 11 staat.
De DC-3 vliegt onmiddellijk in brand; geen van de 5 crew en 21 passagiers konden worden gered.

[ afbeelding ]

De crash was de dodelijkste uit de Nederlandse geschiedenis en gebeurde slechts 8 dagen nadat een andere DC-3 in Croyden (zelfde route) was gecrasht. De inzittenden overleefden deze crash; de DC-3 was afgeschreven:

[ afbeelding ]
Ik ben geen bekende in dit topic, maar wil toch even melden dat ik jouw posts in dit topic zeer interessant vind :)
pi_146648919
Wie vloog er ook alwer binnenkort met Garuda op AMS-LGW?

Onze nieuwe post van vandaag: http://ikvliegveel.com/garuda-indonesia-ams-lgw/

  vrijdag 14 november 2014 @ 16:26:57 #36
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146650302
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 15:50 schreef var.fok het volgende:
Wie vloog er ook alwer binnenkort met Garuda op AMS-LGW?

Onze nieuwe post van vandaag: http://ikvliegveel.com/garuda-indonesia-ams-lgw/

[ afbeelding ]
Het doel van dit topic is om verhalen hier neer te zetten. Niet om je eigen website te promoten door links te plaatsen.
pi_146650412
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 15:50 schreef var.fok het volgende:
Wie vloog er ook alwer binnenkort met Garuda op AMS-LGW?

Onze nieuwe post van vandaag: http://ikvliegveel.com/garuda-indonesia-ams-lgw/

[ afbeelding ]
Graag vanaf heden je post hier uitbreiden zodat niet iedereen verder hóeft te klikken naar je blog.
Dat is, zoals Sunri5e al aangeeft, niet gewenst.
pi_146659082
KLM Introduces New Cabin Interior and Inflight Entertainment System Aboard 777-200 Fleet
quote:
KLM Royal Dutch Airlines today took into operation its first Boeing 777-200 with a fully renovated cabin interior in both World Business Class and Economy Class. The inflight entertainment system has also been fully renewed.
Foto's eerder gepost door blingbling11



PH-BQB is vandaag eindelijk ingezet en wel naar Fukuoka.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 14-11-2014 21:56:16 ]
  vrijdag 14 november 2014 @ 20:59:13 #39
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_146660460
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 15:50 schreef var.fok het volgende:
Wie vloog er ook alwer binnenkort met Garuda op AMS-LGW?

Onze nieuwe post van vandaag: http://ikvliegveel.com/garuda-indonesia-ams-lgw/

[ afbeelding ]
Mooi man ^O^
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_146664621
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 15:50 schreef var.fok het volgende:
Wie vloog er ook alwer binnenkort met Garuda op AMS-LGW?

Onze nieuwe post van vandaag: http://ikvliegveel.com/garuda-indonesia-ams-lgw/

[ afbeelding ]
Met plezier gelezen! :)
  vrijdag 14 november 2014 @ 23:38:03 #41
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_146667021
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 22:36 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Met plezier gelezen! :)
Maar wat was er nou met die toiletten in de lounge :?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 15 november 2014 @ 01:34:04 #42
6941 APK
Factual, I think.
pi_146670121
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 22:36 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Met plezier gelezen! :)
Ik niet.
Post het gewoon hier ipv een link, is niet erg veel moeite.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  zaterdag 15 november 2014 @ 03:26:58 #43
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_146671869
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 20:22 schreef Iemand91 het volgende:
KLM Introduces New Cabin Interior and Inflight Entertainment System Aboard 777-200 Fleet

[..]

Foto's eerder gepost door blingbling11

[ afbeelding ]

PH-BQB is vandaag eindelijk ingezet en wel naar Fukuoka.
Ik las PH-BBQ... maar helaas. :7
pi_146673351
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2014 01:34 schreef APK het volgende:

[..]

Ik niet.
Post het gewoon hier ipv een link, is niet erg veel moeite.
Snap het. ;)

Wou misschien vandaag nog even op Eelde gaan kijken maar zal met dit weer wel niet veel te doen zijn. :')
pi_146674880
quote:
PH-KZM is uit de hangar gerold als eerste Fokker 70 met de nieuwe livery.
Het is momenteel bezig met de eerste vlucht met deze livery naar Turijn waar het over zo'n 8 minuten zou moeten landen.
Vertrokken in het donker dus veel hebben de passagiers vast niet gezien; laat staan dat ze het überhaupt wisten..

Foto van vandaag:
[ afbeelding ]
Zeer fraai!

Ik vind deze livery op de fokker toch meer op een dolfijn lijken dan op de embraer. Ben zeer benieuwd naar de 787!
"Get busy living, or get busy dying"
  zaterdag 15 november 2014 @ 11:53:23 #46
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_146675044


[ Bericht 100% gewijzigd door flipsen op 15-11-2014 11:54:02 ]
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 15 november 2014 @ 11:54:40 #47
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_146675080
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 20:22 schreef Iemand91 het volgende:
PH-BQB is vandaag eindelijk ingezet en wel naar Fukuoka.
Die vliegt toch tussen Buenos Aires en Montevideo? :P

Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_146695379
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 00:09 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik ben geen bekende in dit topic, maar wil toch even melden dat ik jouw posts in dit topic zeer interessant vind :)
Mooi! ^O^
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2014 11:45 schreef BazZz2 het volgende:
Zeer fraai!

Ik vind deze livery op de fokker toch meer op een dolfijn lijken dan op de embraer. Ben zeer benieuwd naar de 787!
Blijf het lelijk vinden; zou niet weten waarom een rechte lijn niet zou werken.

Oh, en bij daglicht:
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 20:22 schreef Iemand91 het volgende:
KLM Introduces New Cabin Interior and Inflight Entertainment System Aboard 777-200 Fleet

[..]

Foto's eerder gepost door blingbling11

[ afbeelding ]

PH-BQB is vandaag eindelijk ingezet en wel naar Fukuoka.
En nu het échte product:

Economy:


Business:
pi_146698177
Vandaag in de geschiedenis:

16 november 1970: De eerste vlucht van de Lockheed L-1011 TriStar.


N1011 maakt vanaf Lockheeds fabriek vlakbij Palmdale, Californië een vlucht van zo'n 2.5 uur.

In de jaren '60 verzocht American Airlines aan Lockheed en concurrent Douglas (later McDonnell Douglas) om een vliegtuig dat kleiner was dan de 747 maar toch relatief veel passagiers naar verre bestemmingen kon vliegen; een Jumbo-twin als het ware.
Douglas kwam met de DC-10, Lockheed met de TriStar.

De wide-body kon maximaal 400 passagiers vervoeren met haar drie motoren. Er werd voor drie gekozen (en niet voor de eerder geopperde 2 motoren) zodat de kist toch maximaal beladen kon vertrekken vanaf huidige landingsbanen. De L-1011 werd bekend om haar stille motoren (Eastern Air Lines noemde het de WhisperLiner) en natuurlijk de configuratie van de derde motor in de staart die lucht krijgt via een S-kanaal.

Nadat American Airlines ten gunste van de DC-10 koos (o.a. door Douglas te vragen de prijs te verlagen) werd toch de productie gestart na orders van TWA en Eastern Air Lines.
De genoemde motoren kwamen van Rolls Royce; de RB211. De ontwikkelingskosten stegen echter de pan uit en de Britse regering moest voor Rolls Royce garant staan.
Uiteindelijk vertraagde dit de productie (Lockheed kon geen andere motoren meer kiezen voor de L-1011) en hierdoor werd de eerste Tristar pas op 26 april 1972 geleverd aan Eastern Air Lines.
Hiermee werd het de 3e widebody in commerciële service (na de 747 en de DC-10).

N1011 aan het einde van de assembly line voor de rollout:


De genoemde RB211 motor zou ook dienst gaan doen in de Boeing 747, 757, 767 en de Tupolev Tu-204.
Deze is in de jaren '90 opgevolgd door de Trent motoren die dienst doen op onder andere de Boeing 777 en 787 en de Airbus A330, A340, A350 en A380.

Lockheed bouwde van 1970 tot en met 1984 250 TriStars; een stuk minder dan de 446 DC-10's.
Wat Lockheed plaagde waren de eerdere vertraging door de motoren en dat de DC-10 door zijn ontwerp makkelijker aangepast kon worden naar zwaardere versies.
De vereiste 500 stuks om break-even te komen werden dus niet gehaald en de Tristar werd Lockheeds laatste passagiersvliegtuig.

Van de 250 Tristars is er nog maar een in gebruik; de Stargazer die als launchpad voor de Pegasus raketten. Dit jaar vloog op 24 maart de RAF haar laatste vlucht met de Tristar en was hiermee de andere laatste partij die hiermee vloog (zie m'n eerdere bericht hier)

En die eerder genoemde N1011? Die werd na 3842 hours en 1841 cycles in 1986 in Ardmore, Oklahoma gesloopt. Deel van de fuselage werd door Delta Airlines gekocht en heeft jaren in de Disney-MGM Studios in Florida gestaan voor film doeleinden (o.a. Passenger 57 uit 1992). Het staat nu op het vliegveld van Atlanta (het hoofdkwartier van Delta).



EDIT: en omdat het gewoon een gave foto is; 3 Royal Jordanian Airline TriStars op Schiphol. :7



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 16-11-2014 13:04:56 ]
pi_146699531
Lol met een van die 3 Royal Jordanians heb ik mijn eerste intercontinentale vlucht gemaakt, Schiphol naar JFK. Kist kraakte als een malle bij start en landing. Best ruim kan ik me herinneren met achter de vleugel het rokersgedeelte.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')