abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 november 2014 @ 15:22:39 #101
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147023534
Ooit wil ik dat nog combineren met een leuke cruise in die omstreken :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147030363
Vandaag en gisteren heeft FR24 vluchten van de toekomstige PH-TFL (C/N 37228) geregistreerd. Hex 48506C wordt kennelijk door deze site al vertaald naar deze registratie, hoewel deze formeel nog niet van toepassing is.
--
pi_147031890
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 18:59 schreef inkjet het volgende:
Vandaag en gisteren heeft FR24 vluchten van de toekomstige PH-TFL (C/N 37228) geregistreerd. Hex 48506C wordt kennelijk door deze site al vertaald naar deze registratie, hoewel deze formeel nog niet van toepassing is.
Ligt niet aan FR. Boeing vliegt met (meer regel dan uitzondering) al de testvluchten en ferry vluchten voor aflevering met de toekomstige registratie. Waarom boeing dan af en toe voor aflevering wel met een tijdelijke US registratie vliegt is mij niet duidelijk, afgezien van de prototypen dan.
De tweede 787 van Arke vliegt al met de registratie PH-TFL. Eerste vlucht was op 10 november.
V10
pi_147040180
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 20:48 schreef Iemand91 het volgende:
Kan allemaal nog veranderen (zal ook wel gebeuren) maar het lijkt dat Delta aardige veranderingen voor Schiphol in petto heeft.

Ten eerste zal 1 v.d. 2 5th-freedom flights die Schiphol kent verdwijnen. De vlucht van Delta met een 767/A330 vanuit Atlanta/New York (afhankelijk van seizoen) die doorvliegt naar Mumbai schijnt vanaf zomer 2015 te vervallen.
Laatste vlucht naar Mumbai op 27 maart.
KLM zou deze vlucht naar Mumbai overnemen. (A330 lijkt me?)
Erg zonde als de rechtstreekse verbinding tussen NL en het kosmopolitische, financiële en culturele hart van India verloren gaat. Nog geen reactie van KLM vernomen op dit nieuws, al schijnt er wel een gerucht rond te dwalen dat KLM stopt met Delhi en/of Mumbai overneemt van Delta.

Het NL-India verkeer is tegenwoordig ook aardig opgeslokt door Emirates en Etihad. Als de reden van Delta om te stoppen met Mumbai o.a. hierin zit, is dat niet geheel onbegrijpelijk.
diseased rhinoceros pizzle
pi_147041679
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:43 schreef Flylib het volgende:
Erg zonde als de rechtstreekse verbinding tussen NL en het kosmopolitische, financiële en culturele hart van India verloren gaat. Nog geen reactie van KLM vernomen op dit nieuws, al schijnt er wel een gerucht rond te dwalen dat KLM stopt met Delhi en/of Mumbai overneemt van Delta.
Grote kans.
quote:
Het NL-India verkeer is tegenwoordig ook aardig opgeslokt door Emirates en Etihad. Als de reden van Delta om te stoppen met Mumbai o.a. hierin zit, is dat niet geheel onbegrijpelijk.
Ik durf er ¤100 op te zetten dat dit de oorzaak is. Ze kunnen die kist wel beter inzetten dan helemaal naar India te laten vliegen.

Amerikanen die naar een willekeurige plek in India willen met Delta moeten eerst naar Atlanta of New York vliegen (afhankelijk van seizoen), dan 7 uur naar Amsterdam vliegen om vervolgens nog eens 9 uur naar India te gaan. En als die dan niet naar Mumbai willen dan in India ook nog een binnenlandse vlucht.

Dit terwijl Emirates op nagenoeg elke grote plaats in de VS vliegt en een groot aantal plaatsten in India. Zijn ze met 2 vluchten klaar, die waarschijnlijk nog goedkoper zijn ook.
pi_147043442
KLM's 17e Airbus A330 en wel de 5e A330-300 komt aan op Schiphol.
PH-AKF zal vandaag rond 18:00 uur als KL9866 vanuit Toulouse arriveren.




[ Bericht 79% gewijzigd door Iemand91 op 27-11-2014 12:18:03 ]
pi_147051700
Op Schiphol is een uurtje geleden al het vliegverkeer stilgelegd ivm een landend vliegtuig met technische problemen. Is daar al meer van bekend?
  donderdag 27 november 2014 @ 12:24:52 #108
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147051720
Cool, webcams please?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 27 november 2014 @ 12:25:54 #109
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147051753
quote:
woensdag 26 november 2014 23:59:59
Toch weer jammer, dit... :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147052640
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 12:23 schreef MaxMark het volgende:
Op Schiphol is een uurtje geleden al het vliegverkeer stilgelegd ivm een landend vliegtuig met technische problemen. Is daar al meer van bekend?
PH-HZO van transavia.com is teruggekeerd vanwege rook in de cockpit.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  donderdag 27 november 2014 @ 14:29:27 #111
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147055321
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 12:59 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

PH-HZO van transavia.com is teruggekeerd vanwege rook in de cockpit.
Dat is wel heftig, al meer over bekend? Dikke rook dat ze niets meer zagen of een smeulend kabeltje? Spannend!! :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 27 november 2014 @ 14:48:08 #112
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_147055867
Viel mee:
Stukje van het hulpverleningsforum

quote:
10:16:50 27-11-14 GROUP-3 Prio 1 Incident luchtvaart (vooralarm klein) Ugs A Postduifweg Schiphol [ 1293 9230 BRW1AFO ]

Boeing 737-800 van Transavia. Opgestegen vanaf de buitenveldertbaan.Rook in de cockpit waarna het toestel veilig is geland op de Zwanenburgbaan. Kist taxiet naar gate D14, gevolgd door de brandweer. Daar zal de brandweer een check doen.
Bron: atcbox meeluisteren.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  donderdag 27 november 2014 @ 15:20:00 #113
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147056650
Toch wil je het niet meemaken. Was het niet een AirCanada (even uit mijn hoofd) die hierdoor crashte? Iemand heeft er ongetwijfeld een post over gemaakt :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 27 november 2014 @ 15:57:51 #115
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147057786
quote:
Erg jammer idd. Ik vind het niet mooi.
  donderdag 27 november 2014 @ 16:03:50 #116
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147057943
Fotootje van de nieuwe 787 Dreamliner die 11 december afgeleverd zal worden aan Arkefly

  donderdag 27 november 2014 @ 16:10:55 #117
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_147058137
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 15:57 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Erg jammer idd. Ik vind het niet mooi.
Vooral dat Royal Dutch Airlines zo direct na/naast die M :X
en die dolfijn-lijn is ook niet echt mooi :{
pi_147058146
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 15:20 schreef flipsen het volgende:
Toch wil je het niet meemaken. Was het niet een AirCanada (even uit mijn hoofd) die hierdoor crashte? Iemand heeft er ongetwijfeld een post over gemaakt :Y
Als piloot zijn er niet veel defecten die je vreest, maar rook en/of brand aan boord is daar toch echt wel eentje van.

Wil je inderdaad niet meemaken ;)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_147060025
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 15:57 schreef Sunri5e het volgende:
Erg jammer idd. Ik vind het niet mooi.
Het erge is nog wel dit:
KLM twitterde op donderdag 27-11-2014 om 15:36:29 @ThomLMV volgt ook. Binnen een aantal jaar zal de gehele vloot incl. de A330 en 777 voorzien worden van een nieuwe livery. In de 747 >> reageer retweet
Heb geen twitter, maar ik neem aan dat dat bericht langer is?...

:r


I know, slechte paintskills :6
  donderdag 27 november 2014 @ 17:35:10 #120
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147060432
quote:
Blijft toch apart: omdat de cheatline in de huidige livery bij sommige types te veel boven de neus uitkomt, maken ze een nieuwe livery waarbij de cheatline consequent onder de neus uitkomt. Oh well.
pi_147060774
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 17:17 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Het erge is nog wel dit:
KLM twitterde op donderdag 27-11-2014 om 15:36:29 @ThomLMV volgt ook. Binnen een aantal jaar zal de gehele vloot incl. de A330 en 777 voorzien worden van een nieuwe livery. In de 747 >> reageer retweet
Heb geen twitter, maar ik neem aan dat dat bericht langer is?...

:r
[ afbeelding ]

I know, slechte paintskills :6
Er wordt verder gezegd dat een aantal 747s de nieuwe livery krijgen, niet allemaal want de instroom van de 787s is dan alweer begonnen.

Pools nieuws; Adria Airways (uit Slovenie) start een minihub in Lodz en begint wen lijndienst naar Amsterdam. Met de CRJ. En KLM schijnt Krakow als nieuwe bestemming op het oog te hebben.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147061815
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 17:35 schreef OEM het volgende:
Blijft toch apart: omdat de cheatline in de huidige livery bij sommige types te veel boven de neus uitkomt, maken ze een nieuwe livery waarbij de cheatline consequent onder de neus uitkomt. Oh well.
Tja, 2 opties:

1) Ze noemen die nieuwe neus als reden voor nieuwe livery maar willen gewoon een excuus voor een nieuwere 'modernere' livery.
2) Je moet ook bedenken dat op de lange termijn de gehele vloot uit van die nieuwe neuzen bestaat.
Op lange termijn gaan de A330's, 747's en 777's eruit en zitten de 787's en A350's erin.
(ik acht de kans op een 777x vrij klein eerlijk gezegd)
Alleen 737's hebben dan nog de 'oude' neus.
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 17:50 schreef Thetallguy het volgende:
Er wordt verder gezegd dat een aantal 747s de nieuwe livery krijgen, niet allemaal want de instroom van de 787s is dan alweer begonnen.
Voor 1 januari 2016 zijn de eerste 3 747's ook al uit de vloot, het jaar daarop volgens nog eens minstens 4 stuks.
Zo'n paint job krijgen vliegtuigen alleen bij een grote beurt die een aantal kisten mogelijk niet eens meer krijgen.
pi_147067305
quote:
Erg jammer idd. Ik vind het niet mooi.
Zonder de bescherming van de ramen valt het mee. Ik wist niet dat de 73's ook aan de beurt kwamen... dan zal de BXW ook wel snel volgen zeker?
--
pi_147067607
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 20:50 schreef inkjet het volgende:
Zonder de bescherming van de ramen valt het mee. Ik wist niet dat de 73's ook aan de beurt kwamen... dan zal de BXW ook wel snel volgen zeker?
Die heeft inderdaad ook deze nieuwe livery.
  donderdag 27 november 2014 @ 21:01:33 #125
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147067836
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 23:59 schreef Iemand91 het volgende:
KLM's 17e Airbus A330 en wel de 5e A330-300 komt aan op Schiphol.
PH-AKF zal vandaag rond 18:00 uur als KL9866 vanuit Toulouse arriveren.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waarom is deze eigenlijk met de oude livery?
pi_147067914
Is de delivery flight van de PH-AKF doorgegaan?
--
pi_147068927
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 21:01 schreef Sunri5e het volgende:
Waarom is deze eigenlijk met de oude livery?
De bestelling voor deze kist is al jaren oud en je kunt daar niet zomaar iets aan veranderen, zelfs niet de livery.
Zal wel de nieuwe paintjob krijgen bij een check.
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 21:03 schreef inkjet het volgende:
Is de delivery flight van de PH-AKF doorgegaan?
Voorzover ik weet is die geannuleerd.
  donderdag 27 november 2014 @ 21:23:07 #128
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147069045
Volgens mij is die niet geannuleerd hoor...?
pi_147069309
quote:
Die heeft inderdaad ook deze nieuwe livery.
De BXS ook of was die check te vroeg?
--
pi_147071545
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 21:23 schreef Sunri5e het volgende:
Volgens mij is die niet geannuleerd hoor...?
Naar mijn weten wel.
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 21:28 schreef inkjet het volgende:
De BXS ook of was die check te vroeg?
Huidige vloot met nieuwe livery:

Embraer E190:
PH-EZA
PH-EZB
PH-EXD (iets afwijkend t.o.v. de rest)

Fokker 70:
PH-KZM
PH-KZS

Boeing 737:
PH-BXZ
PH-BXW
pi_147075153
Vandaag in de geschiedenis:


ZK-NZP in Melbourne, 1977.

- 28 november 1979: De crash van Air New Zealand vlucht 901 op Mount Erebus op Antarctica.
Vlucht 901 was een sightseeingvlucht; vanaf Auckland vertrok men om 08:00 uur naar Antarctica waar men rondvloog om vervolgens via een stop in Christchurch weer terug naar Auckland te gaan waar men om 21:00 uur weer zou aankomen..
De vlucht tussen Auckland en Christchurch was zo'n 8600 kilometer en duurde 11 uur.
Deze vluchten werden vanaf 1977 gemaakt; vandaag was het de 14e vlucht.

De vlucht werd gemaakt door een McDonnell Douglas DC-10-30 (ZK-NZP).
Een aantal uren voor vertrek werd de route aangepast die recht over de berg zou leiden. Met dit gegeven kon de vliegtuig lager vliegen dan een bepaalde hoogte. Maar deze aanpassing van route was niet bekend (gemaakt) bij de crew.

De crew daalde met de DC-10 naar een hoogte van 2000 feet (610 meter). Door de weersomstandigheden was het zicht slecht. Hier kreeg de crew een whiteout; door bewolking en de kleuren van de berg en omgeving zag men de berg niet.
Om 12:49 uur ging het ground proximity warning system (GPWS) af; men zat gevaarlijk dichtbij de grond.
Onmiddellijk probeerde de crew te stijgen maar men was al te laat; 6 seconden na het alarm crasht de DC-10 op de Bergrand van Mount Erebus.

Alle 237 passagiers en 20 crew overleefden de crash niet. Onder hen Peter Mulgrew; avonturier en goede vriend van Edmund Hillary (Hilary en Tenzing Norgay bereikten op 29 mei 1953 als eersten de top van Mount Everest). Mulgrew fungeerde als gids tijdens de vlucht. Edmund Hilary zou oorspronkelijk op vlucht 901 zitten maar werd vervangen door Mulgrew omdat hij verplichtingen in de VS had.
Met 257 doden is het de grootste ramp uit de Nieuw-Zeelandse geschiedenis; 1 meer dan bij de aardbeving in 1931.

Onder barre weersomstandigheden moesten de lichamen geborgen en geïdentificeerd worden.
Dit duurde weken. Lichamen moesten worden begraven in de sneeuw om tegen de pikkende jagers (meeuwen) beschermt te worden.
16 personen konden niet worden geïdentificeerd; 28 lichamen zijn nooit gevonden.
Omdat het een sightseeingvlucht was waren er veel foto's beschikbaar voor onderzoek; film uit de camera's van de passagiers kon veelal gered en ontwikkeld worden.
Ook is er videomateriaal uit het vliegtuig opgedoken. Zelfs een foto gemaakt tijdens de impact.

Officieel onderzoek legde de schuld bij de gezagvoerder die de DC-10 onder de minimum vlieghoogte liet dalen.
Na publieke drang begon een tweede onderzoek en sprak de crew vrij van schuld. Volgens dit onderzoek lag de schuld bij het aanpassen van het vluchtplan zonder de crew in te lichten. Ook werd Air New Zealand ervan beschuldigd bewijs achter te houden en leugens te vertellen tegen de onderzoekers.

Een groot deel van het wrak ligt nog steeds op Antarctica; veelal begraven onder de sneeuw. Tijdens warmere perioden de sneeuw terugtrekt is het vanuit de lucht zichtbaar.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- 28 november 1987: De crash van de Helderberg.


De 747 in Amsterdam op 23 augustus 1987, slechts 3 maanden voor de crash.

Suid-Afrikaanse Lugdiens-vlucht 295 is onderweg van Tapei naar Johannesburg met een stop op Mauritius. De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 747-244B (M); een Combi-toestel met de registratie ZS-SAS en genaamd 'Helderberg'.
Aan boord bevinden zich 140 passagiers en 19 crew. Daarnaast 47 ton aan bagage en vracht, deels op het main deck cargo hold op 6 pallets.

Bij de pallet rechtsvoor ontstond brand; de giftige rook is hierna ook de passagierscabine (en mogelijk de cockpit) ingekomen.
Wat er daarna is gebeurd is nooit helemaal opgehelderd.
Mogelijk is de 747 gedaald 4500 meter hoogte en zijn hier cabine deur(en) geopend om de rook uit de cabine te krijgen. (zoals op de 'smoke evacuation' checklist staat).

Feit blijft dat de 747 3 minuten na het laatste contact met Mauritius in de Indische Oceaan is gecrashed op 245 kilometer van het eiland. Geen van de 159 inzittenden overleeft de crash.
Doordat de crew een foutieve locatie had doorgegeven vond men de eerste resten pas 12 uur na de crash waardoor het ver was afgedreven.

2 maanden lang werd er naar de flight recorders gezocht maar deze zoektocht werd toen afgeblazen; de recorders zenden maar 2 maanden lang een signaal uit.
Hierna werd er een Amerikaans bedrijf op gezet die na 2 dagen sonaronderzoek de eerste resten vond.
Er werden 3 verschillende velden met resten gevonden die onderling kilometers van elkaar af lagen.
Dit duidt erop dat de 747 al in de lucht uit elkaar was gevallen.
Op 6 januari 1989 werd de cockpitvoicerecorder gevonden op een diepte van 4900 meter; de diepste succesvolle bergingsoperatie ooit uitgevoerd. Hierop was onder andere te horen dat 14 seconden na het eerste brandalarm zekeringen eruit sloegen. (deze bevinden zich in de cockpit). Onderzoekers denken dat er zo'n 80 zekeringen zijn gesprongen.

Doordat de exacte oorzaak nooit is achterhaald is deze crash voer voor vele complottheorieën.
Voornamelijk gaan deze theorieën over wat de vracht was die achterin het toestel stond.

De crash had ook gevolgen voor combi-toestellen. De cargo hold was een klasse B-vrachtruim.
Deze was uitgerust met een eigen rook en brandmeldsysteem en werd gedacht dat een eventuele brand door een crewmember met brandblusser zou kunnen worden gedoofd. Dit type vrachtruim bestond al zo'n 40 jaar maar deze werden steeds groter en crew kon dergelijke vracht niet meer aan de kant zetten in geval van brand.
Hierop kwam de FAA (Federal Aviation Administration) met nieuwe, strengere regels waar huidige toestellen met een klasse B-vrachtruim hier vracht in speciale containers moest vervoeren (die de brand binnen de containers hielden) of dat ze deze ruimte moesten upgraden naar klasse C.
Dit hield in dat handmatig brand bestrijden niet meer de hoofdmiddel is en dat er een systeem kwam dat vanuit de cockpit brand kon bestrijden.
Daarnaast moest de wand tussen het vrachtruim en de passagierscabine geen rook, brand of giftigste stoffen meer doorlaten.

Dit maakte de 747 minder aantrekkelijk (dure kosten voor het ombouwen, zwaardere vliegtuigen) maar toch werden er nog 747-combi toestellen gebouwd. De laatste werd als 747-400M PH-BFY op 10 april aan KLM geleverd.
(maar vliegt nu als full-pax rond).

Het is overigens ook een fout gerucht dat (nieuwe) combi-toestellen niet meer zijn toegestaan, bijvoorbeeld na deze crash. De eisen zijn echter alleen zo streng geworden dat het financiëel gezien niet altijd meer zo slim is.
Toch worden er nog combi-toestellen gebouwd; zo vliegt Alaska Airlines met 737 combi-toestellen.
Wel is KLM nog een van de laatste maatschappijen die nog met 747-combi toestellen vliegt en met 15 toestellen veruit de grootste combi-vloot. (eigenlijk 17 maar dan moet ik een hele vloot 747 toestellen opnoemen die van combi naar full-pax zijn gegaan).
Alleen HL7421, HL7423 van Asiana Airlines en B-16409, B-16409 van Eva Air zijn nog 747-combi toestellen. Die laatste 2 gaan in januari 2015 uit de vloot.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



-28 november 2004: KLM vlucht 1973 van Amsterdam naar Barcelona heeft een bird strike bij vertrek. De vlucht ging door naar Barcelona.
Hier ging de Boeing 737-406 (PH-BTC "David Livingstone") bij de landing op baan 25R van de baan en kwam naast de baan tot stilstand. De neuswiel werd afgebroken en ook de linker main gear ging los.
Van de 146 inzittenden raakten 5 mensen gewond.

Bij de bird strike bleken stuurkabels van het neuswiel beschadigd waardoor deze naar links stond
(en de 737 dus naar links stuurde bij de landing). De 737 werd afgeschreven en begin 2006 gesloopt.

Vlucht KL1673 wordt nog steeds gevlogen, de vlucht naar Barcelona wordt nu gedaan door een Boeing 737-800/-900.

pi_147080603
Las dit op Twitter vanochtend;

"Air India is planning to launch two more triangular routes involving Munich, Amsterdam and Madrid, Barcelona."

Van een normaliter wel goed geinformeerde bron. Ben benieuwd in hoeverre dit ook waar is, zou een leuke nieuwe carrier + 5th freedom zijn.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147105230
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 17:17 schreef Iemand91 het volgende:
:r


I know, slechte paintskills :6
En nog een paint van Airliners.net:



En een andere foto van PH-BXZ:



Nee, blijft niet mijn livery. Het is nog steeds een aardige livery (clean and simple) maar die hele boog vind ik gewoon niet mooi. :N

En de delivery flight van KLM's 17e Airbus A330; de 5e A330-300 PH-AKF die gisteren zou binnenkomen is uitgesteld naar komende woensdag, 3 december.
pi_147107043
Vandaag in de geschiedenis:



- 29 november 1987: De bomaanslag op Korean Air vlucht 858.
De vlucht - uitgevoerd door een Boeing 707-3B5C (HL7406) - gaat van Bagdad via Abu Dhabi en Bangkok naar Seoul.
Aan boord waren 104 passagiers en 11 crew.

2 Noord-Koreanen - Kim Sung-il en de 25 jarige Kim Hyon Hui - waren op 12 november vanuit Pyongyang naar Moskou gevlogen en de volgende dag naar Boedapest. Daar verbleven ze 6 dagen bij een Noord-Koreaans geheim agent. Hierna reden ze per auto naar Wenen (na passering van de grens kregen ze van die agent valse Japanse paspoorten) en verbleven ze in het Hotel am Parkring. Hier kochten ze tickets bij Austrian Airlines voor een vlucht naar Belgrado, Bagdad, Abu Dhabi en uiteindelijk Bahrein.
In Belgrado kregen ze van 2 agenten een tijdbom die in een Panasonic radio verstopt zat.

In Bagdad stapten ze aan boord van de 707 die om 23:30 uur vertrekt. Ze plaatsten de radio boven hun stoelen; 7B en 7C. In Abu Dhabi verlieten zij het vliegtuig.
Deze vloog door naar Bangkok, echter om 14:00 uur (lokale tijd), 7 uur na het plaatsten en tegen het einde van de vlucht, explodeert de bom terwijl ze boven de Andamanse Zee vlogen.
Alle 115 inzittenden (113 Zuid-Koreanen, 1 Indiaër en een Libanees) overleven de crash niet.

De 2 geheim agenten probeerden in Abu Dhabi naar Amman te vliegen, maar wegens problemen met hun Visa vlogen ze naar Bahrein. Van hieruit wilden ze dan weer naar hun oorspronkelijk doel - Rome - vliegen. In Bahrein werden de paspoorten in twijfel gebracht en moesten ze enkele dagen in Bahrein blijven. Toen ze alsnog wilden vertrekken naar Rome werden ze aangehouden.
Hierop probeerden ze zelfmoord te plegen d.m.v. een cyanide-pupil dat in een sigaret zat verborgen.
Kim Sung-il slaagde hierin; toen Kim Hyon Hui dit probeerde sloeg een bewaker de sigaret uit haar handen.

Na een ziekenhuis bezoek werd zij ondervraagd. Ze beweerde een Chinese wees te zijn die was opgegroeid in Japan. Ze werd verdacht toen zij het wapen van een agent wilde afpakken.
Ook werd haar sigaret gelinkt aan die van andere Noord-Koreaanse geheim agenten die waren opgepakt in Zuid-Korea.
Ook werd haar het leven in Zuid-Korea getoond; iets compleet anders dan het beeld dat ze vanuit Noord-Korea meekreeg waarin Zuid-Korea als corrupt en arm land werd getoond.
Hierop bekende ze alles.

Uiteindelijk kreeg zij de doodstraf maar ze kreeg gratie van de Zuid-Koreaanse president omdat hij vond dat ze een slachtoffer van het Noord-Koreaans regime was en dat de overheid de schuldige was.
Het bleek namelijk ook dat ze waren gestuurd door een van de hoogste personen in Noord-Korea; Kim Jong-il; de zoon van toenmalig president Kim Il-sung en de vader van de huidige president Kim Jong-un.
Het doel van de aanslag was de regering van Zuid-Korea te destabiliseren, de verkiezingen van 1988 te verstoren en de internationale teams af te schrikken voor de aankomende Olympische Spelen van 1988 in Seoul.

Kim Hyon Hui woont nu op een onbekende plek. Ze word permanent bewaakt voor represailles van Noord-Korea - die haar als verraadster zien - en familieleden van de omgekomen inzittenden.
pi_147134563
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 22:15 schreef Iemand91 het volgende:
Huidige vloot met nieuwe livery:
(...)
Boeing 737:
PH-BXZ
PH-BXW
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 23:12 schreef Iemand91 het volgende:
En een andere foto van PH-BXZ:

[ afbeelding ]

Nee, blijft niet mijn livery. Het is nog steeds een aardige livery (clean and simple) maar die hele boog vind ik gewoon niet mooi. :N
De genoemde -BXZ en PH-BXW staan alweer in het wit in de hangar.
Zijn mogelijk niet door de quality control gekomen ofzo...

En de feestdagen komen er weer aan; en dus ook weer mogelijkheden voor maatschappijen zoals Finnair; die zich als The Official Airline of Santa Claus zien. ~:)

pi_147135509
Vandaag in de geschiedenis:
30 november 1986: De eerste vlucht van de Fokker 100.



Roll-out van PH-MKH.

PH-MKH maakt vanaf Schiphol (waar de Fokker fabriek stond) de eerste vlucht.
De eerste 100 werd in februari 1988 aan Swissair geleverd.

Van de 100 zijn 283 stuks gebouwd. Grote orders kwamen van American Airlines (75 toestellen) en US Airways (40). Ook KLM heeft met een twintigtal gevlogen.
In 1993 werd de F70 geïntroduceerd; een doorontwikkeling van de F100 die 4.7 meter korter is.

In het begin was de 100 succesvol vanwege de lage operationele kosten maar later kwam de concurrentie erbij en werd in 1997 werd de productie gestaakt. Het was grootste vliegtuig dat Fokker heeft gebouwd tot hun faillissement in hetzelfde jaar. Na 11 september 2001 deden veel maatschappijen hun Fokkers van de hand. Tegenwoordig zijn ze nog aardig in trek bij budget-airlines vanwege hun lage prijs.
Er vliegen nog zo'n 160 Fokker 100's rond.

  zondag 30 november 2014 @ 00:23:18 #137
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_147136229
Vanwaar die 'spies' onder de cockpit? Antennes?
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_147136688
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 00:23 schreef Fiorano het volgende:
Vanwaar die 'spies' onder de cockpit? Antennes?
Dat wordt gebruikt tijdens testvluchten om metingen te verrichten aan de omstandigheden. Statische en totale druk, invalshoek, temperatuur, etc.

De reden dat dit gedaan wordt met zo een vreemde 'spies' is dat ze de lucht en omstandigheden zoveel mogelijk ongestoord willen meten :)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  zondag 30 november 2014 @ 00:52:50 #139
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147136997
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Roll-out van PH-MKH.
En we wachten nog steeds of, en zo ja wanneer, PH-MKH weer gaat vliegen. Ditmaal als prototype van Rekkof:



Maar voorlopig staat ie nog stof te vangen op Woensdrecht:

  zondag 30 november 2014 @ 02:12:59 #140
335650 Flylib
Obdewl'l X
pi_147138584
Blijft fascinerend, doorstarts en moeilijke landingen. Zoals deze opnames uit Birmingham....

diseased rhinoceros pizzle
  zondag 30 november 2014 @ 03:15:36 #141
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147139626
Zat, veilig thuis achter mijn bureau, toch met het zweet in mijn handen :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147170619
Vandaag in de geschiedenis:

- 1 december 1974: een bizarre dag in de luchtvaartgeschiedenis.
In een tijdsbestek van 8 uur en 17 minuten crashen 2 Boeing 727's binnen een afstand van 400 kilometer van elkaar.



Trans World Airlines (TWA) vlucht 514 ging van Indianapolis, Indiana via Columbus, Ohio naar Washington National Airport. Deze vlucht werd gevlogen door een Boeing 727-231 (N54328) met aan boord 85 passagiers en 7 crew.
De vlucht was uitgeweken naar Washington Dulles wegens sterke zijwinden op National Airport.
Bij nadering van het vliegveld raakt het boomtoppen en crasht het om 11:09 uur op de berghelling van Mount Weather op ruim 500 meter hoogte.
Geen van de inzittenden overleeft de crash.

De geraakte boomtoppen:


8 uur later vertrok een andere Boeing 727-251 (N274US) van Northwest Airlines als vlucht 6231 vanaf New York JFK airport op weg naar Buffalo, New York om daar de Baltimore Colts football team op te pikken.
Aan boord waren 3 crewmembers.



Op 4900 meter hoogte kregen ze een overspeed warning, 10 seconden later gevolgd door een stall warning. De 727 komt in een stall en komt in duikvlucht terecht welke de crew niet meer kan opvangen.
De Boeing crasht om 19:26 uur niet ver van Thiells, New York.
Geen van de 3 inzittenden overleeft de crash. Ondanks dat de 727 was volgeladen met brandstof brak er geen brand uit.

Uit onderzoek bleek dat de pitotbuizen waren bevroren waardoor die een verkeerde (te hoge) snelheid aangaven. Hierop verminderde de crew de snelheid en trok het de neus op; hierdoor kwam de 727 in een stall terecht.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- 1 december 2001: TWA voert haar allerlaatste vlucht uit. Een McDonnell Douglas MD-80 (N948TW) voert een laatste ceremoniële vlucht uit als vlucht 220 van Kansas City naar St. Louis met de CEO van TWA als gezagvoerder.

(regenboog door het watersaluut van de brandweer)


De allerlaatste vlucht van TWA gebeurde van St. Louis naar Las Vegas.
Om 22:00 uur CST die avond verwijderen TWA werknemers alle borden en plakkaten van TWA op alle vliegvelden in de VS.
TWA is overgenomen door American Airlines en vanaf 00:00 uur worden alle TWA vluchten officiëel American Airlines vluchten.

Opgericht als Western Air Airlines in 1925 is TWA nu na 76 jaar niet meer. Samen met American, United en Eastern vormde het "The Big Four" binnenlandse luchtvaartmaatschappijen in de VS.
Rond de oorlogsjaren was het onder het gezag van Howard Hughes na Pan Am de grootste maatschappij van de VS.

TWA maakte Lambert–St. Louis International Airport haar grootste hub en voor haar Trans-Atlantische hub werd JFK gekozen en wel in het iconische, door Eero Saarinen ontworpen, TWA Flight Center.

Na de Airline Deregulation Act van 1978 ging het snel minder en ook de crash van TWA 800 was een zware klap voor de maatschappij. In 2001 vroeg het voor de derde en laatste maal faillissement aan en werd het overgenomen door AA.

Een van de huidige tekenen van TWA is een verlicht bord op het TWA Flight Center, iets dat JetBlue als eerbetoon aan de oorspronkelijke gebruiker van de Terminal brengt.
Het is de enige verlichte TWA bord dat nog in gebruik is.



Verder een wat minder bekend - en toegankelijk - teken is N129TW, een Boeing 747-128 uit 1976.
De ex-Air France 747 kwam in juni 1996 in het bezit van TWA en kreeg niet de volledige TWA livery omdat het in het drukke hoogseizoen (zomer) gebruikt moest worden.
Nog geen jaar later werd de 747 uit de vloot gehaald (na de TWA 800 crash) en sindsdien heeft het niet meer commercieel gevlogen en zo staat het sinds 1997 al op Pinal Airpark in Arizona
(waar de ex KLM/Surinam 747-300 ook staat).

De 747 staat daar dus nu al 17 jaar. Dat is op zich al best bijzonder, maar wat echt bijzonder is, is het feit dat de 747 daar nog met compleet interieur bestaat. Dus als je daar naar binnen stapt krijg je een blast from the past!
Dat deze kist nog bestaat is te danken aan de vader van de huidige eigenaar; die heeft een of andere zwak voor deze kist en heeft ergens nog de hoop dat deze kist in een museum o.i.d. bewaard kan worden.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 01-12-2014 00:53:42 ]
  maandag 1 december 2014 @ 17:21:28 #143
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_147189591
Tof dat zo'n vliegtuig daar nog steeds staat!
pi_147189728
Mooi verhaal weer! Zijn er ook foto's van het interieur?
Abracadabra, tapate guarra!
  maandag 1 december 2014 @ 18:30:19 #145
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147192159
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 17:24 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Mooi verhaal weer! Zijn er ook foto's van het interieur?
Was ook al aan het googlen geslagen, maar kan helaas niets vinden
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147192606
Ik heb ook geen interieur-foto's kunnen vinden, maar als het inderdaad zo is dat interieur nog nagenoeg compleet is moet je denk ik zoiets als hieronder voorstellen.
Dit is namelijk F-BPVJ, een Boeing 747-128 van Air France die bewaard is gebleven op Paris - Le Bourget en die nog het originele interieur heeft.

Aangezien TWA hoogstwaarschijnlijk niets aan het interieur heeft gedaan zal die 747 in Arizona er dus ook wel zo bij staan:

pi_147206467
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2014 00:40 schreef Me_Wesley het volgende:
Dat wordt gebruikt tijdens testvluchten om metingen te verrichten aan de omstandigheden. Statische en totale druk, invalshoek, temperatuur, etc.

De reden dat dit gedaan wordt met zo een vreemde 'spies' is dat ze de lucht en omstandigheden zoveel mogelijk ongestoord willen meten :)
Hier het lelijke eendje onder de testvliegtuigen:
pi_147207668
Echt nie, deze is veul lelijker: http://www.airliners.net/photo/USA---Army/Boeing-767-200(AST)/0163929/L/
  dinsdag 2 december 2014 @ 02:20:26 #149
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147208622
Geen geschiedenispost vandaag ;( Alleen 2 oerlelijke testtoestellen, waarbij ik die Nemephis toch wel de allerlelijkste vind :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 2 december 2014 @ 09:51:59 #150
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_147211131
F22 Raptor testbed toch? Of was het de F35?
  dinsdag 2 december 2014 @ 13:58:35 #151
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147217078
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 23:59 schreef Iemand91 het volgende:
1 december
Wat ook bijzonder was: op 1 december 1984 liet NASA een remote-controlled Boeing 720 bewust crashen als experiment voor onderzoek (link):

pi_147225030
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 09:51 schreef Kleffe_Dop het volgende:
F22 Raptor testbed toch? Of was het de F35?
F-22A testbed idd. F-35 heeft deze verbouwde 737 aka 'Catbird'.

V10
pi_147235467
Vandaag in de geschiedenis:

(Even kort, want ik heb het druk en mogelijk wordt deze post later dan 00:00 uur geplaatst)

- 3 december 1945: Eric Melrose "Winkle" Brown maakt met een De Havilland Sea Vampire Mk.10 de eerste start en landing op een vliegdekschip - de HMS Ocean (R68) - met een jetvliegtuig.



- 3 december 1990: Op Detroit Metropolitan Wayne County Airport is een McDonnell Douglas DC-9-14 (N3313L) van Northwest Airlines op weg naar Pittsburgh van de gate vertrokken.
In dichte mist mist de crew de goede taxibanen en komen uiteindelijk op de actieve baan 03C terecht.
Hier vertrekt zojuist een Boeing 727-251-Adv (N278US) ook van Northwest naar Memphis.
Wanneer ground control erachter komt dat de DC-9 op de baan terecht is gekomen geeft het direct aan de crew door om de baan te verlaten, maar ze zijn al te laat; 5 seconden na dit bericht ziet de crew de aanstormende 727 aankomen.
De rechter wintip van de 727 breekt af en de achtergebleven vleugel snijdt door de fuselage en breekt de rechtermotor van de DC9 af.
De 727 raakt zwaar beschadigd maar alle inzittenden komen zonder verwondingen er van af.
De kist wordt later gerepareerd en zou nog tot ergens in 2002 doorvliegen en is daarna gescrapped.

De DC9 vliegt echter in brand en van de 44 inzittenden overleven 8 de crash niet.



- 3 december 2004: De 500e Boeing 777 rolt uit de hangar van Boeing. Een Boeing 777-300ER is de 500e gebouwde 777 en zal als F-GSQG voor Air France gaan vliegen.
De Boeing 777 is de meest gebouwde bestelde wide-body vliegtuig ooit (het is dit jaar de 747 ingehaald) en met 10 jaar en enkele maanden sinds de eerste 777 rollout ook de snelst verkopende twin-aisle vliegtuig.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 03-12-2014 18:07:51 ]
pi_147251215
De delivery flight van PH-AKF is weer uitgesteld. De A330-300 zou oorspronkelijk op 27 november naar Schiphol gevlogen worden, is toen uitgesteld naar vandaag maar ook vandaag zal deze niet haar wielen op Nederlandse grond zetten.
Wanneer die wel komt? Geen idee...

Fotootje van gisteren op Toulouse (zo'n gloednieuwe kist heeft toch wel wat :P ):




- Wat is er zo apart aan onderstaande foto? Probeer het eerst zelf te ontdekken voordat je de spoiler leest:


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En zoals sommigen van jullie misschien wel weten post ik deze berichten ook op Tweakers en daar kreeg ik vanmiddag wel iets heel gaafs in m'n PM inbox :D _O_
pi_147253931
quote:
- 3 december 2004: De 500e Boeing 777 rolt uit de hangar van Boeing. Een Boeing 777-300ER is de 500e gebouwde 777 en zal als F-GSQG voor Air France gaan vliegen.
De Boeing 777 is de meest gebouwde wide-body vliegtuig ooit (het is dit jaar de 747 ingehaald) en met 10 jaar en enkele maanden sinds de eerste 777 rollout ook de snelst verkopende twin-aisle vliegtuig.

Geproduceerde aantallen (kan eer 1 of 2 naast zitten:
Boeing 747: 1.511 stuks, (sinds 1969, nu ca. 18 per jaar)
Boeing 777: 1.262 stuks. (sinds 1994, nu 100 per jaar)
A330: 1.217 stuks. (sinds 1992, nu ca. 110 per jaar)

Klopt dus niet helemaal wat je schrijft. De 747 is nog lang niet ingehaald, en de 777 is 20 jaar in productie.
Met resterende openstaande orders gaat de 777 de 747 in aantallen wel inhalen, echter gaat het nog zeker 2 jaar duren. Grote orders voor de 747 worden niet meer verwacht. Misschien nog een paar vrachtkisten hier een daar.
V10
pi_147254437
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 17:57 schreef M5 het volgende:

[..]

Geproduceerde aantallen (kan eer 1 of 2 naast zitten:
Boeing 747: 1.511 stuks, (sinds 1969, nu ca. 18 per jaar)
Boeing 777: 1.262 stuks. (sinds 1994, nu 100 per jaar)
A330: 1.217 stuks. (sinds 1992, nu ca. 110 per jaar)

Klopt dus niet helemaal wat je schrijft. De 747 is nog lang niet ingehaald, en de 777 is 20 jaar in productie.
Met resterende openstaande orders gaat de 777 de 747 in aantallen wel inhalen, echter gaat het nog zeker 2 jaar duren. Grote orders voor de 747 worden niet meer verwacht. Misschien nog een paar vrachtkisten hier een daar.
Laat ik de fout maar op het genoemde 'druk' houden. Ik bedoelde inderdaad 'meest bestelde'.
Ergens dit jaar heeft de 777 de 747 qua orderaantal ingehaald.

En die 10 jaar klopt wel. Ja, de 777 is in 2014 20 jaar in productie, maar in 2004 (context) nog maar 10 jaar. ;)
pi_147254794
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:11 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Laat ik de fout maar op het genoemde 'druk' houden. Ik bedoelde inderdaad 'meest bestelde'.
Ergens dit jaar heeft de 777 de 747 qua orderaantal ingehaald.

En die 10 jaar klopt wel. Ja, de 777 is in 2014 20 jaar in productie, maar in 2004 (context) nog maar 10 jaar. ;)
Ik weet niet wie je ingefluisterd heeft dat in 2004 de 777 de snelst verkopende wide-body was, maar dat klopt niet. De A330/A340 (gebouwd op één productie lijn) verkocht toen meer. Pas de laatste jaren met de grote orders van de maatschappijen uit Asia en Midden-Oosten gaat het pas hard. In jaren rond 2004 werden van de 777 er jaarlijks zo'n 35 a 40 gebouwd (vergelijk dat eens met de 100 per jaar van afgelopen 2 jaar...). De A340/A330 werden 10 jaar geleden in dubbele aantallen van de 777 gebouwd. Wel ff de feiten checken.
V10
pi_147261298
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:21 schreef M5 het volgende:

Ik weet niet wie je ingefluisterd heeft dat in 2004 de 777 de snelst verkopende wide-body was, maar dat klopt niet.
Meerdere bronnen. Tenzij ik echt in tijdnood ben controleer ik dergelijke zaken zoals ik eerder al heb gezegd altijd.
quote:
De A330/A340 (gebouwd op één productie lijn) verkocht toen meer.
Zo kan ik het ook; 2 series bij elkaar nemen. We weten beiden dat de A330 en A340 heel veel zaken delen maar het zijn toch echt twee aparte types vliegtuigen.
quote:
Pas de laatste jaren met de grote orders van de maatschappijen uit Asia en Midden-Oosten gaat het pas hard.
Dat sowieso.
quote:
Wel ff de feiten checken.
Zoals gezegd; bij de belangrijkste zaken en bij voldoende tijd doe ik dat altijd.
Maar goed; ik ga d'r ook geen meer tijd aan besteden want dat boeit al niet meer.
De 787 heeft dat record namelijk alweer verbroken.

Ik ga bezig met post voor morgen.
  woensdag 3 december 2014 @ 21:32:00 #159
6941 APK
Factual, I think.
pi_147261922
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 16:28 schreef Iemand91 het volgende:

En zoals sommigen van jullie misschien wel weten post ik deze berichten ook op Tweakers en daar kreeg ik vanmiddag wel iets heel gaafs in m'n PM inbox :D _O_
^O^
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_147267075
Vandaag in de geschiedenis, heel veel dus ik heb moeten schiften.


PH-MBH op Schiphol in november 1974; nog geen maand voor de crash.

- 4 december 1974: PH-MBH, een McDonnell Douglas DC-8-55F van Martinair vliegt als vlucht 138 voor Garuda Airlines een hadj-vlucht van Juanda Airport, Indonesië naar Jeddah met een stop in Colombo, Sri Lanka. Aan boord 182 passagiers (alleen Indonesiërs) en 9 crew (7 Nederlanders en 2 Garuda cabin crew).
Bij nadering van Colombo vliegt de DC-8 tegen een berg. Geen van de 191 inzittenden overleeft de crash.

Onderzoekers concludeerden later dat de bemanning de positie van het vliegtuig ten opzichte van het vliegveld onjuist bepaald had. De bemanning was hiervoor afhankelijk van de doppler- en weerradar aan boord van het toestel, maar deze instrumenten lieten ruimte open voor misinterpretatie.

Enkele kilometers van de crash staat een gedenkteken met als prominent onderdeel een teruggevonden band van de DC-8. (links)
Ook achter het Schipholstationsgebouw op Aviodome is een klein herdenkingsteken opgericht. (rechts)



- 4 december 1991: Het einde van een icoon in de luchtvaartgeschiedenis: Pan Am.
Nadat het al jaren slechter ging (Oliecrisis, routes die werden opgesteld voor concurrentie, de Lockerbie-aanslag en de Perzische Golfoorlog) was het op 4 december 1991 na 64 jaar einde verhaal voor Pan Am.
In januari 1991 had Pan Am al faillissement aangevraagd en Delta Airlines had de rendabele activa overgenomen.
Ook na herstructurering (o.a. hoofdkantoor uit het iconische Pan Am Building in New York (nu MetLife) naar Miami bleef het verlies draaien; volgens Delta zo'n $3 miljoen per dag.

Op 4 december maakt een Boeing 727–200 (N368PA, "Clipper Goodwill") de laatste officiële Pan Am vlucht als vlucht 436 van Bridgetown, Barbados naar Miami.



Duizenden mensen verliezen hun baan; waaronder zo'n 7500 die voor Pan Am werkten en velen die bezig waren om van New York naar Miami te gaan om daar voor Pan Am te werken. Geschat wordt dat er in totaal zo'n 9000 banen zijn weggevallen als men ook banen mee rekent die afhankelijk waren van Pan Am.



Pan Am was de derde grote maatschappij die dat jaar failliet ging; eerder gingen Eastern Air Lines en Midway Airlines ook al failliet. In totaal gingen dat jaar als gevolg hiervan zo'n 14.000 banen verloren.
De oprichter van Pan Am - Juan T. Trippe - heeft de ondergang van zijn bedrijf nooit hoeven meemaken; hij overleed in 1981.



Pan Am vloog de President voor het eerst naar het buitenland (Roosevelt), bracht de luchtvaart de Jet Age binnen, was grotendeels verantwoordelijk voor de Boeing 747, bracht troepen naar oorlogsgebieden (en belangrijker nog; bracht ze terug), bracht de Beatles naar New York, had haar hoofdkantoor in het grootste kantoorgebouw ter wereld (tijdelijk) en nog veel meer.
Om hier een goed beeld van dit te krijgen raadt ik deze documentaire ten zeerste aan:

  donderdag 4 december 2014 @ 00:03:59 #161
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_147267185
Precies optijd en een mooi verhaal weer!
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  donderdag 4 december 2014 @ 00:56:02 #162
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147268294
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 00:03 schreef Fiorano het volgende:
Precies optijd en een mooi verhaal weer!
Helemaal niet, 3 seconden te laat oO/
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 4 december 2014 @ 01:09:49 #163
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_147268474
Niet te zien op de mobiele layout.
  donderdag 4 december 2014 @ 07:48:56 #164
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147270191
Mooi verhaal!
pi_147270299
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 21:17 schreef Iemand91 het volgende:

[..]


Zo kan ik het ook; 2 series bij elkaar nemen. We weten beiden dat de A330 en A340 heel veel zaken delen maar het zijn toch echt twee aparte types vliegtuigen.

A330/A340 hebben volgens mij meer overeenkomsteb met elkaar dan -bijvoorbeeld- een 747-300 en een -8 of een 737-300 met een -900 :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147280225
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 15:10 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

:o :9
[ afbeelding ]
Tof van ze
  donderdag 4 december 2014 @ 16:39:47 #168
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_147282247
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 15:10 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

:o :9
[ afbeelding ]
Dat is dan wel weer erg tof van Tweakers!
  donderdag 4 december 2014 @ 18:49:36 #169
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147285635
^O^
  donderdag 4 december 2014 @ 18:51:17 #170
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147285680
quote:
Tweede Boeing 787 Arkefly op 12 december op Schiphol

RIJSWIJK - Arkefly ontvangt op 11 december zijn tweede Boeing 787 Dreamliner. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend. De nieuwe Dreamliner met registratie PH-TFL landt een dag later waarschijnlijk rond 10.00 uur op Nederlandse bodem. Het eerste toestel werd in juni van dit jaar vanuit de VS overgevlogen. Het derde vliegtuig arriveert naar verwachting in maart 2015.

Arkefly is de eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij die met de Boeing 787 vliegt. In 2015 zal ook KLM haar eerste exemplaar ontvangen.

De Boeing 787’s vervangen bij Arke de Boeing 767. De nieuwe toestellen worden voornamelijk ingezet op vluchten tussen Schiphol en de ABC-eilanden.
  donderdag 4 december 2014 @ 18:51:56 #171
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147285702
quote:
Qatar Airways: aflevering eerste A350 op 13 december

TOULOUSE - De lang verwachte eerste aflevering van de Airbus A350 XWB vindt plaats op zaterdag 13 december. Dat heeft Qatar Airways, de eerste gebruiker van het type, donderdag aangekondigd. De afleveringsceremonie wordt zoals gebruikelijk gehouden op het fabrieksterrein van fabrikant Airbus in Toulouse. Qatar Airways heeft tachtig A350's besteld.

De aflevering van de A350 gebeurt slechts enkele maanden nadat Airbus voor het eerst een A380 aan Qatar Airways leverde. Dat gebeurde in september.

De Golfmaatschappij heeft bij Airbus een order uitstaan voor 43 toestellen van het type A350-900 en 37 grotere A350-1000's.

In januari zal de eerste commerciële vlucht met de A350 plaatsvinden. Qatar Airways heeft het type als eerste ingeroosterd op de route tussen thuisbasis Doha en Frankfurt.
Hoe doet de 350 het eigenlijk qua verbruik tegenover een 787?
  donderdag 4 december 2014 @ 18:54:42 #172
6941 APK
Factual, I think.
pi_147285796
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 15:23 schreef Godtje het volgende:

[..]

Tof van ze
Een zwarte Tweakers USB-dildo? :o
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_147290318
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:54 schreef APK het volgende:
Een zwarte Tweakers USB-dildo? :o
Waar het hart vol van is...
pi_147292426
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 16:28 schreef Iemand91 het volgende:
De delivery flight van PH-AKF is weer uitgesteld. De A330-300 zou oorspronkelijk op 27 november naar Schiphol gevlogen worden, is toen uitgesteld naar vandaag maar ook vandaag zal deze niet haar wielen op Nederlandse grond zetten.
Wanneer die wel komt? Geen idee...


Vanavond is PH-AKF rond 19:45 vanuit Toulouse vertrokken en landde het iets na 21:00 uur op de Oostbaan.

De eerste paintjob van de nieuwe livery was er alweer verwijderd, maar nu heeft KLM toch haar eerste 737 (PH-BXW) officieel onthuld:



Selfie 8-)



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 04-12-2014 22:41:42 ]
pi_147316984
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:51 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Punt is wel dat Arke 5 stuks 767 had, waarvan er nog drie over zijn. Die kun je toch niet helemaal vervangen met drie 787's?
--
pi_147323498
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 20:23 schreef inkjet het volgende:
Punt is wel dat Arke 5 stuks 767 had, waarvan er nog drie over zijn. Die kun je toch niet helemaal vervangen met drie 787's?
Er zijn hier vast mensen die het beter weten want ik volg Arke niet echt, maar binnen de TUI groep wordt geloof ik vrij veel samengewerkt en geschoven met vliegtuigen.
pi_147324082
Als de 787s minder vaak stuk gaan dan de 767s scheelt het al een stuk ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147324822
Vandaag in de geschiedenis: Hopen dat bericht er door komt met de problemen op Fok momenteel...



- Zondag 6 december 1931:: PH-AFO "Ooievaar" - een Fokker F.VIIb van KLM is onderweg van Bandoeng, Nederlands-Indië (huidig Indonesië) naar Amsterdam.
Op de middag van 5 december was de Fokker in Bangkok aangekomen. Hier zouden de crew en passagiers overnachten om de volgende dag door te gaan naar Rangoon.

Om 05:45 uur de volgende dag vertrekt de Ooievaar maar kan het geen hoogte maken.
Het landingsgestel klapt van het toestel als het tegen een dijkje rijdt waarop het toestel op de buik doorglijdt en op een 2e dijkje klapt. De middelste motor wordt de cockpit ingedrukt en het toestel komt op de kop tot stilstand.



Van de 4 crew en 3 passagiers overleven alleen de marconist en een de Britse kolonel Brinsmead.
Brinsmead overleed later in Australië aan zijn verwondingen; de Marconist ( G. van Zadelhoff) verongelukt 3 jaar later bij de crash van de Douglas DC-2 "Uiver" in Irak.
Bij vertrek had de start-officier gezien dat het nood/ventilatie-luik boven de cockpit stond; hij gebaarde naar de crew maar er werd niet op gereageerd. Ook was het vliegtuig niet correct getrimd voor de lading en had de crew de start moeten afbreken; ze hadden 1600 meter afgelegd terwijl ze met 300 meter al hadden moeten kunnen opstijgen.

De Ooievaar was slechts een jaar oud en in april 1931 had het in Popelin, Tsjechië ook al een ongeluk gehad en over de kop geslagen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


De Ruslan in 1987 op Farnborough nog in Aeroflot kleuren.

- Zaterdag 6 december 1997:: De 4e (en tot nu laatste) crash van een Antonov An-124 Ruslan.
RA-82005 (3e gebouwde 124) van de Russische luchtmacht werd geleased door Cargotrans voor het transport van 2 Sukhoi Su-27UB gevechtsvliegtuigen naar Cam Ranh Air Base voor de Vietnamese luchtmacht.
Vertrek was van Irkoetsk met als tussenstop Vladivostok.

3 seconden na lift-off van de baan in Irkoetsk valt het vermogen van motor #3 weg (engine surge) en vlak hierna vielen ook motoren #1 en #2 weg. De Ruslan haalt een hoogte van 66 meter voordat het naar beneden gaat en in een woonwijjk neerstort, 1600 meter achter de baan.
Alle 23 inzittenden en 44 - 57 mensen op de grond overleven de crash niet. (het aantal doden verschilt per bron).


  zaterdag 6 december 2014 @ 10:52:46 #179
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147328276
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 23:20 schreef Thetallguy het volgende:
Als de 787s minder vaak stuk gaan dan de 767s scheelt het al een stuk ;)
Ik zat laatste in een 767 van ze omdat de 787 voor een motorwissel in Engeland stond :r
Toen werd de PH-AHQ (sinds kort uit de vloot) ingezet. Wat een enorm kut vliegtuig was dat zeg. Die stoelen waren ingezakt, smerig en er was qua beenruimte geen verschil tussen comfort en economyclass.
pi_147330677
De AHQ wordt op 28 December WFU toch? Over het aantal: de 787 zal minder dagen in onderhoud slijten maar toch niet zoveel minder dat Arke met drie in plaats van vijf toestellen toekan?
--
  zaterdag 6 december 2014 @ 14:29:30 #181
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147332610
Vreselijke foto´s natuurlijk van die Antonov, maar zo krijg je wel een idee hoe enorm groot dat vliegtuig is :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147334178
PH-AKF is voor haar eerste commerciele vlucht naar Accra vertrokken (KL589).
--
pi_147341501
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 december 2014 14:29 schreef flipsen het volgende:
Vreselijke foto´s natuurlijk van die Antonov, maar zo krijg je wel een idee hoe enorm groot dat vliegtuig is :X
Inderdaad. En hoe die daar ligt moet de Antonov ook gewoon letterlijk uit de lucht gevallen zijn...

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 15:46 schreef inkjet het volgende:
PH-AKF is voor haar eerste commerciele vlucht naar Accra vertrokken (KL589).
En gelijk maar met de '95 years' livery:

(Foto bij vertrek vanmiddag)


KLM kisten met de '95 years' livery zijn dus:
Boeing 747-400: PH-BFH
Boeing 777-200ER: PH-BQB (de eerste met de sticker en vooralsnog enige -200ER met nieuwe WBC)
Boeing 777-300ER: PH-BVK
Airbus A330-200: PH-AOE
Airbus A330-300: PH-AKF
(McDonnell Douglas MD-11: PH-KCE)

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 07-12-2014 00:20:02 ]
  Moderator zaterdag 6 december 2014 @ 21:12:42 #184
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147342474
Waarom gaat die A330 uit dienst dan? Zo oud zijn die toch niet?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_147342500
Vanmiddag maar weer even naar Schiphol geweest, ik wilde nog wat boeken halen bij de luchtvaart hobby shop, dus gelijk de camera maar mee en even langs de polderbaan gestaan. Zo in de winter met de zon laag in de rug is toch wel mijn favoriete moment om daar foto's te maken.

Arkefly 737 PH-TFC met nieuwe Scimitar winglets:



Delta A330 N805NW:



Hij vliegt! :o De Surinam Airways A340 PZ-TCP:



KLM Fokker F70 PH-KZM in de nieuwe livery:



Air China Cargo Boeing 777 B-2097, met een mooie vortex over de vleugel:



Eigenlijk was het te donker om foto's te maken, maar als er een donkere privéjet zonder duidelijke markeringen de baan opdraait... Geen beste foto, maar wel een interessante kist:



Deze ex-Deense luchtmacht Gulfstream wordt tegenwoordig onder andere ingezet voor het vervoer van Ebola patienten, waarvan er nu dus eentje in het ziekenhuis in Utrecht ligt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ferry_76 op 07-12-2014 00:23:52 ]
pi_147348214
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 21:12 schreef derLudolf het volgende:
Waarom gaat die A330 uit dienst dan? Zo oud zijn die toch niet?
Leeftijd is niet alles wat telt.

De A330 is min of meer een tussenoplossing om het verlies van de MD-11 op te vangen totdat de 787's er komen.
De eerste 2 lijken in januari 2016 te vertrekken en een derde in april dat jaar.
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 21:13 schreef Ferry_76 het volgende:
Hij vliegt! :o De Suriman Airways A340 PZ-TCP:
_O-

[ Bericht 17% gewijzigd door Iemand91 op 07-12-2014 13:05:22 ]
pi_147349287
Vandaag in de geschiedenis:



- 7 december 1941: de aanval op Pearl Harbor.

Om 07:49 uur lokale tijd ontvingen Japanse piloten officiële toestemming voor de aanval op Pearl Harbor, waarop deze eerste golf van 183 vliegtuigen de kwetsbare haven aanvielen.
Ruim een uur later om 09:00 uur volgt nog een aanval van 171 vliegtuigen.

Om 09:45 uur (90 minuten na het begon) was de aanval voorbij.
Van de 96 schepen waren 18 schepen gezonken of aan de grond gelopen, van de 394 vliegtuigen waren 188 vernietigd en 159 beschadigd.
2403 Amerikanen vinden de dood en 1178 raken gewond.
Meer dan de helft (1177) werd gedood bij de aanval op de USS Arizona waar door een laatste fatale bom de opgeslagen munitie explodeerde die de meeste opvarenden op slag doodde.

Aan de Japanse zijde worden 29 vliegtuig vernietigd en vinden 64 de dood. Een wordt gevangen genomen.

De aanval is de directe aanleiding voor de betrokkenheid van de VS bij de Tweede Wereldoorlog; de volgende dag verklaard de VS aan Japan de oorlog.

De USS Arizona werd niet geborgen en is nu een gedenkteken:



- 7 december 1972: De lancering van Apollo 17; de missie waarbij de laatste keer mensen op de maan werden gezet. Onderweg naar de maan (zo'n 5 uur na lancering) nam een van hen de wereldberoemde foto; "The Blue Marble":

(High resolution versie hier)


- 7 december 1989: De crash van Pacific Southwest Airlines-vlucht 1771.
De British Aerospace BAe 146-200A (N350PS, "The Smile of Stockton") is onderweg van Los Angeles LAX naar San Francisco.

Aan boord bevindt zich David Burke; een ontslagen medewerker van USAir; de nieuwe eigenaar van Pacific Southwest. Met zijn - nog niet ingenomen - referenties weet hij een .44 Magnum revolver aan boord te smokkelen; tevens aan boord is Raymond F. Thomson; zijn manager bij wie hij nog tevergeefs heeft geprobeerd zijn baan terug te krijgen. Thomson vloog vaak op deze vlucht; tussen zijn werk op LAX en zijn huis in San Francisco.

Wanneer de Bae 146 op 6.700 meter hoogte vliegt zijn op de CVR 2 shoten te horen; Burke schoot zijn manager dood. Hierna is te horen hoe een stewardess de cockpit komt en aan de crew meldt dat ze een probleem hebben. Hierop wordt zij en de crew ook neergeschoten. Hierna duwt Burke de knuppel naar voren. Hierna schoot hij ook nog de chief-pilot neer die als passagier meevloog en mogelijk nog het vliegtuig probeerde te reden.

Niet ver van de stad Cayucos crasht het vliegtuig met zeer hoge snelheid; met 1240 km/h vloog het sneller dan het geluid. Door deze snelheid was de krater zeer klein (enkele vierkante meters) en was er van het vliegtuig en haar inzittenden niets meer over.
Bij zijn zelfmoord nam hij 42 andere mensen mee.
27 inzittenden zijn nooit geïdentificeerd. (details zal ik hier maar niet noemen)

Dit incident had diverse gevolgen; papieren van ontslagen werknemers dienen nu onmiddellijk in beslag genomen te worden en crew moet door dezelfde veiligheidscontrole als passagiers
Omdat er meerdere bestuurders van 2 bedrijven aan boord waren hebben veel grotere bedrijven tegenwoordig een limiet aan het aantal personen dat op dezelfde vlucht mag zitten.



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 07-12-2014 01:25:56 ]
pi_147349293
En nog een tip; mocht je vandaag in de buurt van Schiphol komen; ga even naar Schiphol-Oost voor een laatste blik op PH-KCB.


(Foto van zaterdag)

De 20 jaar en 9 maanden oude toestel dat op dinsdag 1 maart 1994 aan KLM geleverd werd zal namelijk morgen (maandag dus) om 09:30 uur vertrekken als KL9867 KL9865 naar Atlanta voor de benodigde douane e.d. om vervolgens door te vliegen naar Bob Sikes Airport bij Crestview in Florida waar het PH-KCA zal vergezellen.

Die stond er op 26 oktober nog zo bij in Florida:



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 07-12-2014 23:25:36 ]
  zondag 7 december 2014 @ 00:09:06 #189
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147349595
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Door deze snelheid was de krater zeer klein (enkele vierkante meters) en was er van het vliegtuig en haar inzittenden niets meer over.
Maar de CVR is dus kennelijk nog wel gered? Bizar wel :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator zondag 7 december 2014 @ 00:18:25 #190
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147349951
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 23:29 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Leeftijd is niet alles wat telt.

De A330 is min of meer een tussenoplossing om het verlies van de MD-11 op te vangen totdat de 787's er komen.
De eerste 2 lijken in januari 2016 te vertrekken en een derde in april dat jaar.

[..]

Aha, wel jammer. Ben meer van de Airbussen.

Wat is het idee van KLM om zowel 787 als A350 te gaan vliegen? Dit zijn toch vergelijkbare toestellen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_147351757
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 00:09 schreef flipsen het volgende:
Maar de CVR is dus kennelijk nog wel gered? Bizar wel :D


Heeft ook niet veel gescheeld.
Zeker als je leest over de rest van het vliegtuig en de inzittenden (details noem ik dus maar niet)
  zondag 7 december 2014 @ 01:30:06 #192
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147351769
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 01:29 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Heeft ook niet veel gescheeld.
Zeker als je leest over de rest van het vliegtuig en de inzittenden (details noem ik dus maar niet)
Sterk spul _O_
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147355707
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 01:30 schreef flipsen het volgende:

[..]

Sterk spul _O_
5000 G bij impact volgens berekeningen.
pi_147366191
Met Niki kan je binnenkort ook een leuk vluchtje maken. Bieden vanaf april de route Wenen - Bratislava aan met een E190. Wordt eigenlijk gevlogen als positioning flight om de kist in Bratislava te krijgen (om vanuit daar naar Brussel te vliegen) maar je kunt ook tickets boeken op deze vlucht. Afstand tussen beide airports is 48 km, in de schedules staat ie voor 25 minuten dus ik denk dat de werkelijke vliegtijd een minuut of 10 is. Kost een 38 euro ongeveer voor een enkeltje.

Ik heb deze route in januari gedaan met de bus, in een uurtje voor 8 euro :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147367715
Zouden mensen daar echt een ticket voor kopen? :D Duurt met inchecken en boarden langer dan de bus :+
pi_147377823
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 00:18 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Aha, wel jammer. Ben meer van de Airbussen.

Wat is het idee van KLM om zowel 787 als A350 te gaan vliegen? Dit zijn toch vergelijkbare toestellen?
De A350 is weer iets groter dan de 787. Maar ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat het meer een "moetje" van Air France is geweest om de A350 te bestellen. Door een gezamenlijke order te plaatsen kon er meer korting afgedwongen worden. Maar eigenlijk is het helemaal niet logisch dat de KLM met de A350 gaat vliegen. KLM heeft bijna de hele vloot met GE motoren vliegen, maar dat is geen optie op de A350. Nu moet waarschijnlijk het onderhoud aan die motoren uitbesteed gaan worden.

Het was dus veel logischer geweest om de 787-10 te bestellen naast de 787-9. Maarja, Air France }:|
pi_147379568
Vandaag in de geschiedenis:


N709PA (zwarte rook is van de waterinjectie voor meer stuwvermogen)

- 8 december 1963: Vlucht 214 van Pan American wordt geraakt door bliksem.
De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 707-121 (N709PA "Clipper Tradewind", de 3e gebouwde 707) van Baltimore naar Philadelphia. Het was om 20:24 uur vanuit Baltimore vertrokken.
Vanwege flinke winden bij Philadelphia besloot de crew samen met 5 andere vliegtuigen in een holding pattern te wachten.
Terwijl het hier zat te wachten werd het om 20:58 uur geraakt door bliksem.

Deze stak brandstofdampen in de linker reserve-tank aan waardoor deze explodeerde. Ook andere brandstoftanks vlogen in brand en de 707 stortte neer. Een piloot die 300 meter boven hen in de holding pattern vloog rapporteerde dit aan de grond.

De 707 crasht in een maisveld pal naast de Delaware/Maryland-grens.
Geen van de 73 passagiers en 8 crew overleeft de crash.
In antwoord op de conclusie van het onderzoek eist de FAA dat alle commerciële vliegtuigen die in het luchtruim van de VS vliegen Static dischargers installeren.


(Willekeurige Delta DC-9 in 1967)

- 8 december 1965: De eerste commerciële vlucht van de McDonnell Douglas DC-9.
De vlucht ging van Atlanta naar Memphis.

In de jaren '90 faseerde Delta haar DC-9's uit, maar nadat ze in 2008 Northwest Airlines overnamen kregen ze weer 68 DC-9's in hun vloot.
Op 6 januari dit jaar voerde Delta haar laatste officiële commerciële vlucht uit met de DC-9 (zie mijn post van 6 januari), maar een tweetal DC-9's bleven standby en de laatste vlucht werd gevlogen op 22 januari met N779NC als vlucht 310 van Eglin Air Force Base in Valparaiso, Florida naar Atlanta.
Deze kist staat nu in het Carolinas Aviation Museum bij luchthaven Charlotte.
Hieronder de N779NC na aankomst in Atlanta:



- 8 december 1972: Op vlucht 708 van Ethiopian Airlines van Addis Abeba, Ethiopië naar Asmara, Eritrea (waar het zou doorvliegen met stops naar Parijs) proberen 13 minuten na takeoff 5 mannen en 2 vrouwen van de Eritrean Liberation Front (ELF) het vliegtuig over te nemen.
Veiligheidsambtenaren aan boord openden echter het vuur en doden er 6. De 7e overleed later in het ziekenhuis.
Een van hen wist nog een handgranaat te activeren maar een passagier wist deze naar achteren te gooien waar zich geen passagiers bevonden. De explosie veroorzaakte enige schade maar de crew wist de Boeing 720-060B (ET-ABP) weer veilig in Addis Abeba aan de grond te zetten en geen van de overige inzittenden raakten gewond. De 720 werd gerepareerd en vloog nog door tot 1997.



- 8 december 2005: Op de avond van donderdag 8 december is Southwest Airlines vlucht 1248 onderweg van Baltimore naar Las Vegas met stops op Chicago Midway en Salt Lake City. Maar in de sneeuwstorm gaat de Boeing 737-7H4 (N471WN) van de baan (31C) en komt het op de openbare weg terecht. Hier raakt het drie auto's en overlijdt een 6-jarige jongen in een van de auto's. 3 inzittenden en 9 personen op de grond raakten gewond.
De 737 wordt gerepareerd en vliegt nu als N286WN voor Southwest.



Het ongeluk gebeurd exact 33 jaar na een eerdere crash van een 737 op Midway Airport. Aan boord zat de vrouw van E. Howard Hunt, de leidinggevende van de 5 personen die eerder dat jaar in het Watergatecomplex waren opgepakt en waar het Watergateschandaal mee begon.
Dit is uiteraard voer geworden voor veel complottheorieën.
pi_147379574
En verder vandaag dus 2 opmerkelijke bewegingen:

Eerst om 09:30 uur dus het vertrek van PH-KCB "Maria Montessori" naar Atlanta (en dan naar Florida) als vlucht KL9867 (vluchtnummer verbeterd in m'n vorige post en dit is zelfde vluchtnummer als de 747 die gisteren als redding vlucht naar St. Maarten vloog).
Hierna blijft alleen nog PH-KCD achter op Schiphol, maar ook niet voor lang; Florence Nightingale zal op 12 januari naar Mojave Air and Space Port gaan.



Daarnaast komt voor de 5e keer een 787 op Schiphol die niet van Arke is.
Nou ja, niet van Arke...het is de 1 jaar oude Boeing 787-8 OO-JDL van JetairFly die als JAF704 vanuit Punta Cana rond 08:50 uur zal landen op Schiphol.
Deze zal vervolgens om 12:35 uur als JAF107 naar Cancun vertrekken.
Dit vanwege de stakingen vandaag op Brussel die vermoedelijk meer dan 40% van alle vluchten zal doen uitvallen.



Jep, op het 'Jetairfly' en 'Diamond' na is deze geloof ik niet te onderscheiden van haar zusterschip van Arke. :P

EDIT: en de eerder genoemde Boeing 747-400 VH-OJA van Qantas is zo'n 9 uur geleden in Los Angeles geland voor haar allerlaatste vlucht. Vandaag zal deze 747 doorvliegen naar Victorville.

Bijzondere van deze 747 is dat dit de eerst geleverde 747-400 voor Qantas is en deze ook een record op haar naam heeft staan.
De delivery flight vanuit London Heathrow ging op 17 augustus 1989 non-stop naar Sydney.
De vlucht van 17.039 kilometer werd afgelegd in 20 uur, 9 minuten en 5 seconden en was hiermee een afstandsrecord dat ruim 6 jaar bleef staan.
Waar ik op 17 augustus (bij de geschiedenispost ;) ) dus nog enthousiast vertelde dat deze 747 nog steeds bij Qantas vloog moet ik nu dus vertellen dat deze haar laatste vlucht met passagiers heeft gehad....

Bij vertrek in Sydney gisteren:



[ Bericht 14% gewijzigd door Iemand91 op 08-12-2014 12:54:57 ]
  maandag 8 december 2014 @ 12:46:08 #199
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147387720
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Jep, op het 'Jetairfly' en 'Diamon' na is deze geloof ik niet te onderscheiden van haar zusterschip van Arke. :P
De Jetairfly heeft een tekening van Panamarenko en z'n handtekening onder de voorste deur ;)

pi_147394564
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 21:12 schreef derLudolf het volgende:
Waarom gaat die A330 uit dienst dan? Zo oud zijn die toch niet?
Enkele van de A332's zijn voor een relatief korte tijd geleased. De A350 en B789 vervangen mede deze toestellen.
--
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')