abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147254794
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:11 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Laat ik de fout maar op het genoemde 'druk' houden. Ik bedoelde inderdaad 'meest bestelde'.
Ergens dit jaar heeft de 777 de 747 qua orderaantal ingehaald.

En die 10 jaar klopt wel. Ja, de 777 is in 2014 20 jaar in productie, maar in 2004 (context) nog maar 10 jaar. ;)
Ik weet niet wie je ingefluisterd heeft dat in 2004 de 777 de snelst verkopende wide-body was, maar dat klopt niet. De A330/A340 (gebouwd op één productie lijn) verkocht toen meer. Pas de laatste jaren met de grote orders van de maatschappijen uit Asia en Midden-Oosten gaat het pas hard. In jaren rond 2004 werden van de 777 er jaarlijks zo'n 35 a 40 gebouwd (vergelijk dat eens met de 100 per jaar van afgelopen 2 jaar...). De A340/A330 werden 10 jaar geleden in dubbele aantallen van de 777 gebouwd. Wel ff de feiten checken.
V10
pi_147261298
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:21 schreef M5 het volgende:

Ik weet niet wie je ingefluisterd heeft dat in 2004 de 777 de snelst verkopende wide-body was, maar dat klopt niet.
Meerdere bronnen. Tenzij ik echt in tijdnood ben controleer ik dergelijke zaken zoals ik eerder al heb gezegd altijd.
quote:
De A330/A340 (gebouwd op één productie lijn) verkocht toen meer.
Zo kan ik het ook; 2 series bij elkaar nemen. We weten beiden dat de A330 en A340 heel veel zaken delen maar het zijn toch echt twee aparte types vliegtuigen.
quote:
Pas de laatste jaren met de grote orders van de maatschappijen uit Asia en Midden-Oosten gaat het pas hard.
Dat sowieso.
quote:
Wel ff de feiten checken.
Zoals gezegd; bij de belangrijkste zaken en bij voldoende tijd doe ik dat altijd.
Maar goed; ik ga d'r ook geen meer tijd aan besteden want dat boeit al niet meer.
De 787 heeft dat record namelijk alweer verbroken.

Ik ga bezig met post voor morgen.
  woensdag 3 december 2014 @ 21:32:00 #159
6941 APK
Factual, I think.
pi_147261922
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 16:28 schreef Iemand91 het volgende:

En zoals sommigen van jullie misschien wel weten post ik deze berichten ook op Tweakers en daar kreeg ik vanmiddag wel iets heel gaafs in m'n PM inbox :D _O_
^O^
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_147267075
Vandaag in de geschiedenis, heel veel dus ik heb moeten schiften.


PH-MBH op Schiphol in november 1974; nog geen maand voor de crash.

- 4 december 1974: PH-MBH, een McDonnell Douglas DC-8-55F van Martinair vliegt als vlucht 138 voor Garuda Airlines een hadj-vlucht van Juanda Airport, Indonesië naar Jeddah met een stop in Colombo, Sri Lanka. Aan boord 182 passagiers (alleen Indonesiërs) en 9 crew (7 Nederlanders en 2 Garuda cabin crew).
Bij nadering van Colombo vliegt de DC-8 tegen een berg. Geen van de 191 inzittenden overleeft de crash.

Onderzoekers concludeerden later dat de bemanning de positie van het vliegtuig ten opzichte van het vliegveld onjuist bepaald had. De bemanning was hiervoor afhankelijk van de doppler- en weerradar aan boord van het toestel, maar deze instrumenten lieten ruimte open voor misinterpretatie.

Enkele kilometers van de crash staat een gedenkteken met als prominent onderdeel een teruggevonden band van de DC-8. (links)
Ook achter het Schipholstationsgebouw op Aviodome is een klein herdenkingsteken opgericht. (rechts)



- 4 december 1991: Het einde van een icoon in de luchtvaartgeschiedenis: Pan Am.
Nadat het al jaren slechter ging (Oliecrisis, routes die werden opgesteld voor concurrentie, de Lockerbie-aanslag en de Perzische Golfoorlog) was het op 4 december 1991 na 64 jaar einde verhaal voor Pan Am.
In januari 1991 had Pan Am al faillissement aangevraagd en Delta Airlines had de rendabele activa overgenomen.
Ook na herstructurering (o.a. hoofdkantoor uit het iconische Pan Am Building in New York (nu MetLife) naar Miami bleef het verlies draaien; volgens Delta zo'n $3 miljoen per dag.

Op 4 december maakt een Boeing 727–200 (N368PA, "Clipper Goodwill") de laatste officiële Pan Am vlucht als vlucht 436 van Bridgetown, Barbados naar Miami.



Duizenden mensen verliezen hun baan; waaronder zo'n 7500 die voor Pan Am werkten en velen die bezig waren om van New York naar Miami te gaan om daar voor Pan Am te werken. Geschat wordt dat er in totaal zo'n 9000 banen zijn weggevallen als men ook banen mee rekent die afhankelijk waren van Pan Am.



Pan Am was de derde grote maatschappij die dat jaar failliet ging; eerder gingen Eastern Air Lines en Midway Airlines ook al failliet. In totaal gingen dat jaar als gevolg hiervan zo'n 14.000 banen verloren.
De oprichter van Pan Am - Juan T. Trippe - heeft de ondergang van zijn bedrijf nooit hoeven meemaken; hij overleed in 1981.



Pan Am vloog de President voor het eerst naar het buitenland (Roosevelt), bracht de luchtvaart de Jet Age binnen, was grotendeels verantwoordelijk voor de Boeing 747, bracht troepen naar oorlogsgebieden (en belangrijker nog; bracht ze terug), bracht de Beatles naar New York, had haar hoofdkantoor in het grootste kantoorgebouw ter wereld (tijdelijk) en nog veel meer.
Om hier een goed beeld van dit te krijgen raadt ik deze documentaire ten zeerste aan:

  donderdag 4 december 2014 @ 00:03:59 #161
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_147267185
Precies optijd en een mooi verhaal weer!
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  donderdag 4 december 2014 @ 00:56:02 #162
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147268294
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 00:03 schreef Fiorano het volgende:
Precies optijd en een mooi verhaal weer!
Helemaal niet, 3 seconden te laat oO/
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 4 december 2014 @ 01:09:49 #163
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_147268474
Niet te zien op de mobiele layout.
  donderdag 4 december 2014 @ 07:48:56 #164
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147270191
Mooi verhaal!
pi_147270299
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 21:17 schreef Iemand91 het volgende:

[..]


Zo kan ik het ook; 2 series bij elkaar nemen. We weten beiden dat de A330 en A340 heel veel zaken delen maar het zijn toch echt twee aparte types vliegtuigen.

A330/A340 hebben volgens mij meer overeenkomsteb met elkaar dan -bijvoorbeeld- een 747-300 en een -8 of een 737-300 met een -900 :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147280225
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 15:10 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

:o :9
[ afbeelding ]
Tof van ze
  donderdag 4 december 2014 @ 16:39:47 #168
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_147282247
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 15:10 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

:o :9
[ afbeelding ]
Dat is dan wel weer erg tof van Tweakers!
  donderdag 4 december 2014 @ 18:49:36 #169
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147285635
^O^
  donderdag 4 december 2014 @ 18:51:17 #170
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147285680
quote:
Tweede Boeing 787 Arkefly op 12 december op Schiphol

RIJSWIJK - Arkefly ontvangt op 11 december zijn tweede Boeing 787 Dreamliner. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend. De nieuwe Dreamliner met registratie PH-TFL landt een dag later waarschijnlijk rond 10.00 uur op Nederlandse bodem. Het eerste toestel werd in juni van dit jaar vanuit de VS overgevlogen. Het derde vliegtuig arriveert naar verwachting in maart 2015.

Arkefly is de eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij die met de Boeing 787 vliegt. In 2015 zal ook KLM haar eerste exemplaar ontvangen.

De Boeing 787’s vervangen bij Arke de Boeing 767. De nieuwe toestellen worden voornamelijk ingezet op vluchten tussen Schiphol en de ABC-eilanden.
  donderdag 4 december 2014 @ 18:51:56 #171
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147285702
quote:
Qatar Airways: aflevering eerste A350 op 13 december

TOULOUSE - De lang verwachte eerste aflevering van de Airbus A350 XWB vindt plaats op zaterdag 13 december. Dat heeft Qatar Airways, de eerste gebruiker van het type, donderdag aangekondigd. De afleveringsceremonie wordt zoals gebruikelijk gehouden op het fabrieksterrein van fabrikant Airbus in Toulouse. Qatar Airways heeft tachtig A350's besteld.

De aflevering van de A350 gebeurt slechts enkele maanden nadat Airbus voor het eerst een A380 aan Qatar Airways leverde. Dat gebeurde in september.

De Golfmaatschappij heeft bij Airbus een order uitstaan voor 43 toestellen van het type A350-900 en 37 grotere A350-1000's.

In januari zal de eerste commerciële vlucht met de A350 plaatsvinden. Qatar Airways heeft het type als eerste ingeroosterd op de route tussen thuisbasis Doha en Frankfurt.
Hoe doet de 350 het eigenlijk qua verbruik tegenover een 787?
  donderdag 4 december 2014 @ 18:54:42 #172
6941 APK
Factual, I think.
pi_147285796
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 15:23 schreef Godtje het volgende:

[..]

Tof van ze
Een zwarte Tweakers USB-dildo? :o
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_147290318
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:54 schreef APK het volgende:
Een zwarte Tweakers USB-dildo? :o
Waar het hart vol van is...
pi_147292426
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 16:28 schreef Iemand91 het volgende:
De delivery flight van PH-AKF is weer uitgesteld. De A330-300 zou oorspronkelijk op 27 november naar Schiphol gevlogen worden, is toen uitgesteld naar vandaag maar ook vandaag zal deze niet haar wielen op Nederlandse grond zetten.
Wanneer die wel komt? Geen idee...


Vanavond is PH-AKF rond 19:45 vanuit Toulouse vertrokken en landde het iets na 21:00 uur op de Oostbaan.

De eerste paintjob van de nieuwe livery was er alweer verwijderd, maar nu heeft KLM toch haar eerste 737 (PH-BXW) officieel onthuld:



Selfie 8-)



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 04-12-2014 22:41:42 ]
pi_147316984
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:51 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Punt is wel dat Arke 5 stuks 767 had, waarvan er nog drie over zijn. Die kun je toch niet helemaal vervangen met drie 787's?
--
pi_147323498
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 20:23 schreef inkjet het volgende:
Punt is wel dat Arke 5 stuks 767 had, waarvan er nog drie over zijn. Die kun je toch niet helemaal vervangen met drie 787's?
Er zijn hier vast mensen die het beter weten want ik volg Arke niet echt, maar binnen de TUI groep wordt geloof ik vrij veel samengewerkt en geschoven met vliegtuigen.
pi_147324082
Als de 787s minder vaak stuk gaan dan de 767s scheelt het al een stuk ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147324822
Vandaag in de geschiedenis: Hopen dat bericht er door komt met de problemen op Fok momenteel...



- Zondag 6 december 1931:: PH-AFO "Ooievaar" - een Fokker F.VIIb van KLM is onderweg van Bandoeng, Nederlands-Indië (huidig Indonesië) naar Amsterdam.
Op de middag van 5 december was de Fokker in Bangkok aangekomen. Hier zouden de crew en passagiers overnachten om de volgende dag door te gaan naar Rangoon.

Om 05:45 uur de volgende dag vertrekt de Ooievaar maar kan het geen hoogte maken.
Het landingsgestel klapt van het toestel als het tegen een dijkje rijdt waarop het toestel op de buik doorglijdt en op een 2e dijkje klapt. De middelste motor wordt de cockpit ingedrukt en het toestel komt op de kop tot stilstand.



Van de 4 crew en 3 passagiers overleven alleen de marconist en een de Britse kolonel Brinsmead.
Brinsmead overleed later in Australië aan zijn verwondingen; de Marconist ( G. van Zadelhoff) verongelukt 3 jaar later bij de crash van de Douglas DC-2 "Uiver" in Irak.
Bij vertrek had de start-officier gezien dat het nood/ventilatie-luik boven de cockpit stond; hij gebaarde naar de crew maar er werd niet op gereageerd. Ook was het vliegtuig niet correct getrimd voor de lading en had de crew de start moeten afbreken; ze hadden 1600 meter afgelegd terwijl ze met 300 meter al hadden moeten kunnen opstijgen.

De Ooievaar was slechts een jaar oud en in april 1931 had het in Popelin, Tsjechië ook al een ongeluk gehad en over de kop geslagen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


De Ruslan in 1987 op Farnborough nog in Aeroflot kleuren.

- Zaterdag 6 december 1997:: De 4e (en tot nu laatste) crash van een Antonov An-124 Ruslan.
RA-82005 (3e gebouwde 124) van de Russische luchtmacht werd geleased door Cargotrans voor het transport van 2 Sukhoi Su-27UB gevechtsvliegtuigen naar Cam Ranh Air Base voor de Vietnamese luchtmacht.
Vertrek was van Irkoetsk met als tussenstop Vladivostok.

3 seconden na lift-off van de baan in Irkoetsk valt het vermogen van motor #3 weg (engine surge) en vlak hierna vielen ook motoren #1 en #2 weg. De Ruslan haalt een hoogte van 66 meter voordat het naar beneden gaat en in een woonwijjk neerstort, 1600 meter achter de baan.
Alle 23 inzittenden en 44 - 57 mensen op de grond overleven de crash niet. (het aantal doden verschilt per bron).


  zaterdag 6 december 2014 @ 10:52:46 #179
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147328276
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 23:20 schreef Thetallguy het volgende:
Als de 787s minder vaak stuk gaan dan de 767s scheelt het al een stuk ;)
Ik zat laatste in een 767 van ze omdat de 787 voor een motorwissel in Engeland stond :r
Toen werd de PH-AHQ (sinds kort uit de vloot) ingezet. Wat een enorm kut vliegtuig was dat zeg. Die stoelen waren ingezakt, smerig en er was qua beenruimte geen verschil tussen comfort en economyclass.
pi_147330677
De AHQ wordt op 28 December WFU toch? Over het aantal: de 787 zal minder dagen in onderhoud slijten maar toch niet zoveel minder dat Arke met drie in plaats van vijf toestellen toekan?
--
  zaterdag 6 december 2014 @ 14:29:30 #181
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147332610
Vreselijke foto´s natuurlijk van die Antonov, maar zo krijg je wel een idee hoe enorm groot dat vliegtuig is :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147334178
PH-AKF is voor haar eerste commerciele vlucht naar Accra vertrokken (KL589).
--
pi_147341501
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 december 2014 14:29 schreef flipsen het volgende:
Vreselijke foto´s natuurlijk van die Antonov, maar zo krijg je wel een idee hoe enorm groot dat vliegtuig is :X
Inderdaad. En hoe die daar ligt moet de Antonov ook gewoon letterlijk uit de lucht gevallen zijn...

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 15:46 schreef inkjet het volgende:
PH-AKF is voor haar eerste commerciele vlucht naar Accra vertrokken (KL589).
En gelijk maar met de '95 years' livery:

(Foto bij vertrek vanmiddag)


KLM kisten met de '95 years' livery zijn dus:
Boeing 747-400: PH-BFH
Boeing 777-200ER: PH-BQB (de eerste met de sticker en vooralsnog enige -200ER met nieuwe WBC)
Boeing 777-300ER: PH-BVK
Airbus A330-200: PH-AOE
Airbus A330-300: PH-AKF
(McDonnell Douglas MD-11: PH-KCE)

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 07-12-2014 00:20:02 ]
  Moderator zaterdag 6 december 2014 @ 21:12:42 #184
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147342474
Waarom gaat die A330 uit dienst dan? Zo oud zijn die toch niet?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_147342500
Vanmiddag maar weer even naar Schiphol geweest, ik wilde nog wat boeken halen bij de luchtvaart hobby shop, dus gelijk de camera maar mee en even langs de polderbaan gestaan. Zo in de winter met de zon laag in de rug is toch wel mijn favoriete moment om daar foto's te maken.

Arkefly 737 PH-TFC met nieuwe Scimitar winglets:



Delta A330 N805NW:



Hij vliegt! :o De Surinam Airways A340 PZ-TCP:



KLM Fokker F70 PH-KZM in de nieuwe livery:



Air China Cargo Boeing 777 B-2097, met een mooie vortex over de vleugel:



Eigenlijk was het te donker om foto's te maken, maar als er een donkere privéjet zonder duidelijke markeringen de baan opdraait... Geen beste foto, maar wel een interessante kist:



Deze ex-Deense luchtmacht Gulfstream wordt tegenwoordig onder andere ingezet voor het vervoer van Ebola patienten, waarvan er nu dus eentje in het ziekenhuis in Utrecht ligt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ferry_76 op 07-12-2014 00:23:52 ]
pi_147348214
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 21:12 schreef derLudolf het volgende:
Waarom gaat die A330 uit dienst dan? Zo oud zijn die toch niet?
Leeftijd is niet alles wat telt.

De A330 is min of meer een tussenoplossing om het verlies van de MD-11 op te vangen totdat de 787's er komen.
De eerste 2 lijken in januari 2016 te vertrekken en een derde in april dat jaar.
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 21:13 schreef Ferry_76 het volgende:
Hij vliegt! :o De Suriman Airways A340 PZ-TCP:
_O-

[ Bericht 17% gewijzigd door Iemand91 op 07-12-2014 13:05:22 ]
pi_147349287
Vandaag in de geschiedenis:



- 7 december 1941: de aanval op Pearl Harbor.

Om 07:49 uur lokale tijd ontvingen Japanse piloten officiële toestemming voor de aanval op Pearl Harbor, waarop deze eerste golf van 183 vliegtuigen de kwetsbare haven aanvielen.
Ruim een uur later om 09:00 uur volgt nog een aanval van 171 vliegtuigen.

Om 09:45 uur (90 minuten na het begon) was de aanval voorbij.
Van de 96 schepen waren 18 schepen gezonken of aan de grond gelopen, van de 394 vliegtuigen waren 188 vernietigd en 159 beschadigd.
2403 Amerikanen vinden de dood en 1178 raken gewond.
Meer dan de helft (1177) werd gedood bij de aanval op de USS Arizona waar door een laatste fatale bom de opgeslagen munitie explodeerde die de meeste opvarenden op slag doodde.

Aan de Japanse zijde worden 29 vliegtuig vernietigd en vinden 64 de dood. Een wordt gevangen genomen.

De aanval is de directe aanleiding voor de betrokkenheid van de VS bij de Tweede Wereldoorlog; de volgende dag verklaard de VS aan Japan de oorlog.

De USS Arizona werd niet geborgen en is nu een gedenkteken:



- 7 december 1972: De lancering van Apollo 17; de missie waarbij de laatste keer mensen op de maan werden gezet. Onderweg naar de maan (zo'n 5 uur na lancering) nam een van hen de wereldberoemde foto; "The Blue Marble":

(High resolution versie hier)


- 7 december 1989: De crash van Pacific Southwest Airlines-vlucht 1771.
De British Aerospace BAe 146-200A (N350PS, "The Smile of Stockton") is onderweg van Los Angeles LAX naar San Francisco.

Aan boord bevindt zich David Burke; een ontslagen medewerker van USAir; de nieuwe eigenaar van Pacific Southwest. Met zijn - nog niet ingenomen - referenties weet hij een .44 Magnum revolver aan boord te smokkelen; tevens aan boord is Raymond F. Thomson; zijn manager bij wie hij nog tevergeefs heeft geprobeerd zijn baan terug te krijgen. Thomson vloog vaak op deze vlucht; tussen zijn werk op LAX en zijn huis in San Francisco.

Wanneer de Bae 146 op 6.700 meter hoogte vliegt zijn op de CVR 2 shoten te horen; Burke schoot zijn manager dood. Hierna is te horen hoe een stewardess de cockpit komt en aan de crew meldt dat ze een probleem hebben. Hierop wordt zij en de crew ook neergeschoten. Hierna duwt Burke de knuppel naar voren. Hierna schoot hij ook nog de chief-pilot neer die als passagier meevloog en mogelijk nog het vliegtuig probeerde te reden.

Niet ver van de stad Cayucos crasht het vliegtuig met zeer hoge snelheid; met 1240 km/h vloog het sneller dan het geluid. Door deze snelheid was de krater zeer klein (enkele vierkante meters) en was er van het vliegtuig en haar inzittenden niets meer over.
Bij zijn zelfmoord nam hij 42 andere mensen mee.
27 inzittenden zijn nooit geïdentificeerd. (details zal ik hier maar niet noemen)

Dit incident had diverse gevolgen; papieren van ontslagen werknemers dienen nu onmiddellijk in beslag genomen te worden en crew moet door dezelfde veiligheidscontrole als passagiers
Omdat er meerdere bestuurders van 2 bedrijven aan boord waren hebben veel grotere bedrijven tegenwoordig een limiet aan het aantal personen dat op dezelfde vlucht mag zitten.



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 07-12-2014 01:25:56 ]
pi_147349293
En nog een tip; mocht je vandaag in de buurt van Schiphol komen; ga even naar Schiphol-Oost voor een laatste blik op PH-KCB.


(Foto van zaterdag)

De 20 jaar en 9 maanden oude toestel dat op dinsdag 1 maart 1994 aan KLM geleverd werd zal namelijk morgen (maandag dus) om 09:30 uur vertrekken als KL9867 KL9865 naar Atlanta voor de benodigde douane e.d. om vervolgens door te vliegen naar Bob Sikes Airport bij Crestview in Florida waar het PH-KCA zal vergezellen.

Die stond er op 26 oktober nog zo bij in Florida:



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 07-12-2014 23:25:36 ]
  zondag 7 december 2014 @ 00:09:06 #189
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147349595
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Door deze snelheid was de krater zeer klein (enkele vierkante meters) en was er van het vliegtuig en haar inzittenden niets meer over.
Maar de CVR is dus kennelijk nog wel gered? Bizar wel :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator zondag 7 december 2014 @ 00:18:25 #190
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147349951
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 23:29 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Leeftijd is niet alles wat telt.

De A330 is min of meer een tussenoplossing om het verlies van de MD-11 op te vangen totdat de 787's er komen.
De eerste 2 lijken in januari 2016 te vertrekken en een derde in april dat jaar.

[..]

Aha, wel jammer. Ben meer van de Airbussen.

Wat is het idee van KLM om zowel 787 als A350 te gaan vliegen? Dit zijn toch vergelijkbare toestellen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_147351757
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 00:09 schreef flipsen het volgende:
Maar de CVR is dus kennelijk nog wel gered? Bizar wel :D


Heeft ook niet veel gescheeld.
Zeker als je leest over de rest van het vliegtuig en de inzittenden (details noem ik dus maar niet)
  zondag 7 december 2014 @ 01:30:06 #192
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147351769
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 01:29 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Heeft ook niet veel gescheeld.
Zeker als je leest over de rest van het vliegtuig en de inzittenden (details noem ik dus maar niet)
Sterk spul _O_
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147355707
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 01:30 schreef flipsen het volgende:

[..]

Sterk spul _O_
5000 G bij impact volgens berekeningen.
pi_147366191
Met Niki kan je binnenkort ook een leuk vluchtje maken. Bieden vanaf april de route Wenen - Bratislava aan met een E190. Wordt eigenlijk gevlogen als positioning flight om de kist in Bratislava te krijgen (om vanuit daar naar Brussel te vliegen) maar je kunt ook tickets boeken op deze vlucht. Afstand tussen beide airports is 48 km, in de schedules staat ie voor 25 minuten dus ik denk dat de werkelijke vliegtijd een minuut of 10 is. Kost een 38 euro ongeveer voor een enkeltje.

Ik heb deze route in januari gedaan met de bus, in een uurtje voor 8 euro :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147367715
Zouden mensen daar echt een ticket voor kopen? :D Duurt met inchecken en boarden langer dan de bus :+
pi_147377823
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 00:18 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Aha, wel jammer. Ben meer van de Airbussen.

Wat is het idee van KLM om zowel 787 als A350 te gaan vliegen? Dit zijn toch vergelijkbare toestellen?
De A350 is weer iets groter dan de 787. Maar ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat het meer een "moetje" van Air France is geweest om de A350 te bestellen. Door een gezamenlijke order te plaatsen kon er meer korting afgedwongen worden. Maar eigenlijk is het helemaal niet logisch dat de KLM met de A350 gaat vliegen. KLM heeft bijna de hele vloot met GE motoren vliegen, maar dat is geen optie op de A350. Nu moet waarschijnlijk het onderhoud aan die motoren uitbesteed gaan worden.

Het was dus veel logischer geweest om de 787-10 te bestellen naast de 787-9. Maarja, Air France }:|
pi_147379568
Vandaag in de geschiedenis:


N709PA (zwarte rook is van de waterinjectie voor meer stuwvermogen)

- 8 december 1963: Vlucht 214 van Pan American wordt geraakt door bliksem.
De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 707-121 (N709PA "Clipper Tradewind", de 3e gebouwde 707) van Baltimore naar Philadelphia. Het was om 20:24 uur vanuit Baltimore vertrokken.
Vanwege flinke winden bij Philadelphia besloot de crew samen met 5 andere vliegtuigen in een holding pattern te wachten.
Terwijl het hier zat te wachten werd het om 20:58 uur geraakt door bliksem.

Deze stak brandstofdampen in de linker reserve-tank aan waardoor deze explodeerde. Ook andere brandstoftanks vlogen in brand en de 707 stortte neer. Een piloot die 300 meter boven hen in de holding pattern vloog rapporteerde dit aan de grond.

De 707 crasht in een maisveld pal naast de Delaware/Maryland-grens.
Geen van de 73 passagiers en 8 crew overleeft de crash.
In antwoord op de conclusie van het onderzoek eist de FAA dat alle commerciële vliegtuigen die in het luchtruim van de VS vliegen Static dischargers installeren.


(Willekeurige Delta DC-9 in 1967)

- 8 december 1965: De eerste commerciële vlucht van de McDonnell Douglas DC-9.
De vlucht ging van Atlanta naar Memphis.

In de jaren '90 faseerde Delta haar DC-9's uit, maar nadat ze in 2008 Northwest Airlines overnamen kregen ze weer 68 DC-9's in hun vloot.
Op 6 januari dit jaar voerde Delta haar laatste officiële commerciële vlucht uit met de DC-9 (zie mijn post van 6 januari), maar een tweetal DC-9's bleven standby en de laatste vlucht werd gevlogen op 22 januari met N779NC als vlucht 310 van Eglin Air Force Base in Valparaiso, Florida naar Atlanta.
Deze kist staat nu in het Carolinas Aviation Museum bij luchthaven Charlotte.
Hieronder de N779NC na aankomst in Atlanta:



- 8 december 1972: Op vlucht 708 van Ethiopian Airlines van Addis Abeba, Ethiopië naar Asmara, Eritrea (waar het zou doorvliegen met stops naar Parijs) proberen 13 minuten na takeoff 5 mannen en 2 vrouwen van de Eritrean Liberation Front (ELF) het vliegtuig over te nemen.
Veiligheidsambtenaren aan boord openden echter het vuur en doden er 6. De 7e overleed later in het ziekenhuis.
Een van hen wist nog een handgranaat te activeren maar een passagier wist deze naar achteren te gooien waar zich geen passagiers bevonden. De explosie veroorzaakte enige schade maar de crew wist de Boeing 720-060B (ET-ABP) weer veilig in Addis Abeba aan de grond te zetten en geen van de overige inzittenden raakten gewond. De 720 werd gerepareerd en vloog nog door tot 1997.



- 8 december 2005: Op de avond van donderdag 8 december is Southwest Airlines vlucht 1248 onderweg van Baltimore naar Las Vegas met stops op Chicago Midway en Salt Lake City. Maar in de sneeuwstorm gaat de Boeing 737-7H4 (N471WN) van de baan (31C) en komt het op de openbare weg terecht. Hier raakt het drie auto's en overlijdt een 6-jarige jongen in een van de auto's. 3 inzittenden en 9 personen op de grond raakten gewond.
De 737 wordt gerepareerd en vliegt nu als N286WN voor Southwest.



Het ongeluk gebeurd exact 33 jaar na een eerdere crash van een 737 op Midway Airport. Aan boord zat de vrouw van E. Howard Hunt, de leidinggevende van de 5 personen die eerder dat jaar in het Watergatecomplex waren opgepakt en waar het Watergateschandaal mee begon.
Dit is uiteraard voer geworden voor veel complottheorieën.
pi_147379574
En verder vandaag dus 2 opmerkelijke bewegingen:

Eerst om 09:30 uur dus het vertrek van PH-KCB "Maria Montessori" naar Atlanta (en dan naar Florida) als vlucht KL9867 (vluchtnummer verbeterd in m'n vorige post en dit is zelfde vluchtnummer als de 747 die gisteren als redding vlucht naar St. Maarten vloog).
Hierna blijft alleen nog PH-KCD achter op Schiphol, maar ook niet voor lang; Florence Nightingale zal op 12 januari naar Mojave Air and Space Port gaan.



Daarnaast komt voor de 5e keer een 787 op Schiphol die niet van Arke is.
Nou ja, niet van Arke...het is de 1 jaar oude Boeing 787-8 OO-JDL van JetairFly die als JAF704 vanuit Punta Cana rond 08:50 uur zal landen op Schiphol.
Deze zal vervolgens om 12:35 uur als JAF107 naar Cancun vertrekken.
Dit vanwege de stakingen vandaag op Brussel die vermoedelijk meer dan 40% van alle vluchten zal doen uitvallen.



Jep, op het 'Jetairfly' en 'Diamond' na is deze geloof ik niet te onderscheiden van haar zusterschip van Arke. :P

EDIT: en de eerder genoemde Boeing 747-400 VH-OJA van Qantas is zo'n 9 uur geleden in Los Angeles geland voor haar allerlaatste vlucht. Vandaag zal deze 747 doorvliegen naar Victorville.

Bijzondere van deze 747 is dat dit de eerst geleverde 747-400 voor Qantas is en deze ook een record op haar naam heeft staan.
De delivery flight vanuit London Heathrow ging op 17 augustus 1989 non-stop naar Sydney.
De vlucht van 17.039 kilometer werd afgelegd in 20 uur, 9 minuten en 5 seconden en was hiermee een afstandsrecord dat ruim 6 jaar bleef staan.
Waar ik op 17 augustus (bij de geschiedenispost ;) ) dus nog enthousiast vertelde dat deze 747 nog steeds bij Qantas vloog moet ik nu dus vertellen dat deze haar laatste vlucht met passagiers heeft gehad....

Bij vertrek in Sydney gisteren:



[ Bericht 14% gewijzigd door Iemand91 op 08-12-2014 12:54:57 ]
  maandag 8 december 2014 @ 12:46:08 #199
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147387720
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Jep, op het 'Jetairfly' en 'Diamon' na is deze geloof ik niet te onderscheiden van haar zusterschip van Arke. :P
De Jetairfly heeft een tekening van Panamarenko en z'n handtekening onder de voorste deur ;)

pi_147394564
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 21:12 schreef derLudolf het volgende:
Waarom gaat die A330 uit dienst dan? Zo oud zijn die toch niet?
Enkele van de A332's zijn voor een relatief korte tijd geleased. De A350 en B789 vervangen mede deze toestellen.
--
pi_147394719
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 00:18 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Aha, wel jammer. Ben meer van de Airbussen.

Wat is het idee van KLM om zowel 787 als A350 te gaan vliegen? Dit zijn toch vergelijkbare toestellen?
De 787 en de 350 hebben verschillende optima in bereik, aantal passagiers en cargo. Het vliegen met twee types is aan de ene kant lastig maar aan de andere kant wel een manier om de leveranciers scherp te houden. De vraag is wel waarom het maar 7 stuks A350's betreft, dat lijkt wat weinig voor rendabele operatie.
Misschien dat hier een rol speelt dat vliegers van de A330 na een 'top-up' training beide types mogen vliegen. De vijf 333's zijn er voorlopig nog wel.
--
pi_147411697
Vandaag in de geschiedenis...is een zwarte dag in de geschiedenis van KLM:



- 9 december 1936: Een KLM Douglas DC-2 (PH-AKL "Lijster") maakt zich gereed voor vertrek vanaf Croydon Airport naar Schiphol. Aan boord bevinden zich 13 passagiers en 4 crew.
De DC-2 was in april 1935 aan KLM geleverd als 6e van de 18 stuks.

Doordat er zeer dichte mist was (zicht soms beperkt tot 50 meter) volgen de cockpitcrews een witte lijn op de baan. Echter na zo'n 150-180 meter wijkt het toestel af naar links en stijgt het haaks op de baanrichting op. Het staartwiel raakt hierdoor de schutting van het vliegveldterrein, raakt de schoorsteen van een woning en crasht in een leegstaand huis aan de overkant van de straat.
12 passagiers en de 2 piloten overleven de crash niet. De marconist overlijdt enkele dagen later in het ziekenhuis. De stewardess en een Duitse passagiers zijn de enige overlevenden.



Onder de overleden passagiers bevonden zich onder andere de voormalige premier van Zweden en Juan de la Cierva; de uitvinder van de autogiro.



- 9 december 1938: 4 crew gaat een lesvlucht maken met een Lockheed 14-WF62 Super Electra (PH-APE "Ekster"). De instructeur zal de piloot volgens een vast oefenprogramma gaan trainen voor het wegvallen van een motor direct bij de start. Het gewicht van 10 passagiers is vervangen door zandzakken.
Om 11:13 uur vertrekt de Lockheed bij zonnig weer van baan 01-19 (huidig 18L, de Aalsmeerbaan).
Na de start zet de instructeur de rechtermotor uit welke de leerlingpiloot dit moet opvangen met het rolroer.
Echter door zijdelinkse wind op het richtingsroer gaat dit naar rechts staan en dit kan de leerling niet opvangen. Mogelijk heeft de instructeur nog geprobeerd om de rechtermotor weer te starten (hij had dit d.m.v. de snelstopinrichting gedaan en niet door gashendel terug te nemen) maar ze konden het niet meer redden. De Super Electra scheert rakelings over een boerderij en stort in een ondiepe sloot neer.
Brand breekt uit en geen van de 4 inzittenden overleeft de crash.

De Lockheed was nog gloednieuw; het werd in maart 1938 ingeschreven in het Nederlandse Luchtvaartregister.


  dinsdag 9 december 2014 @ 08:54:48 #203
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_147415064
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 01:29 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Heeft ook niet veel gescheeld.
Zeker als je leest over de rest van het vliegtuig en de inzittenden (details noem ik dus maar niet)
Ben wel benieuwd naar de details!
pi_147418343
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2014 08:54 schreef leolinedance het volgende:
Ben wel benieuwd naar de details!
Kort gezegd was er niets meer van over van zowel het toestel en de inzittenden; grootste lichaamsdelen waren voeten in schoenen.

Ik sla dergelijke details maar over want dat gaat wel een beetje ver in een luchtvaartopic IMHO.
pi_147441096
Random news:

quote:
A Boeing 757-236PCF cargo plane of Yakutia Airlines made an emergency return to Magadan, Russia.
Flight R3-9990 took off from runway 28 at Magadan at 10:30 UTC. As it was climbing through 6000 feet, about seven minutes after takeoff, the main cargo door opened.
An emergency return to Magadan was performed. The aircraft landed safely on runway 10 at 10:55 UTC.
Bron. :X



In 1989 ook iets soortgelijks in Miami met een DC-8:



Verder:
Nootjes in een zakje, purser van boord gezet
quote:
INCHEON - Korean Air staat bekend als een kwaliteitsmaatschappij. Maar een hoge manager van de Zuid-Koreaanse maatschappij ging afgelopen vrijdag behoorlijk ver in het streven om dat zo te houden. Een purser werd door haar van boord gezet vanwege het verkeerd opdienen van nootjes in First Class.

Heather Cho (40), dochter van de bestuursvoorzitter van Korean Air en zelf verantwoordelijk manager voor in-flight service, zat in een First Class-stoel van een Airbus A380 die op het punt stond te vertrekken vanaf New York JFK naar het Zuid-Koreaanse Incheon.

Cho wond zich echter op over de manier waarop de nootjes door een crewlid werden geserveerd: in een zakje en niet zoals het hoort op een schaaltje. Daarop vroeg ze de purser of de flight attendant wel volgens de voorschriften handelde.

Kleine vertraging
Toen de purser deze vraag niet direct kon beantwoorden, beval Cho hem onmiddellijk van boord te gaan. Omdat de push-back al had plaatsgevonden moest het toestel terugtaxiën naar de gate. De A380 vertrok daarna alsnog naar Zuid-Korea, waar het met een vertraging van ‘slechts’ elf minuten arriveerde.

Korean Air heeft de zaak in onderzoek. De luchtvaartmaatschappij heeft tegen de Korea Times verklaard dat het Cho’s taak is om de servicekwaliteit aan boord te controleren. Maar de Koreaanse autoriteiten willen weten of Cho niet de luchtvaartwetgeving heeft overtreden; ook al is ze een hoge manager, als passagier had Cho niet het recht om een crewlid van boord te zetten. Volgens Korean Air stond de gezagvoerder – de feitelijke baas aan boord - achter de beslissing.

Cho heeft inmiddels haar vertrek als manager voor cabinezaken aangekondigd, maar blijft wel actief bij de luchtvaartmaatschappij. De vader van Heather Cho is Cho Yang-ho, bestuursvoorzitter en Chief Executive van Korean Air.
Damn, dat je als verantwoordelijke strikt bent in hoe de service is ok, maar dit.
Als ik andere bronnen lees kan het ook wel eens serieuze gevolgen hebben voor haar.

Dat verhaal over de gezagvoerder is ook erg doorzichtig.
  woensdag 10 december 2014 @ 02:22:15 #206
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147443338
Ik vind dat ze gelijk had en er een punt van maakte, het is First Class he. Maar dat ze hem direct van boord knikkerde is ook wel weer wat overdreven, vooral ook ten aanzien van de overige passagiers :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147443580
De gezagvoerder heeft flink gas geven om zijn vertraging goed te maken. Verder is dit een typische Aziatische manier van het behandelen van een ondergeschikte. Uiteraard is de gezagvoerder terug getaxied anders had dit gezichtsverlies opgeleverd voor dochter van de bestuursvoorzitter, niet handig voor je eigen carrière. Ze komt vast wel terug op een andere positie binnen het bedrijf,
pi_147448217
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 03:31 schreef Sparqq het volgende:
De gezagvoerder heeft flink gas geven om zijn vertraging goed te maken.
Schijnbaar zijn ze met 20 minuten vertraging vertrokken en dus met 11 minuten vertraging geland.
Piloot heeft dus op een vlucht van zo'n 13.5 - 14 uur dus zo'n 9 minuten ingehaald; valt mee.

Ze vloog mee als passagier en had dus geen enkel recht om een persoon te verplichten uit te stappen (en dus een vliegtuig terug naar de gate te sturen). Alleen de gezagvoerder heeft het gezag voor dergelijke stappen.
Mogelijk gaan er nu dus ook juridische stappen gemaakt worden om haar eventueel te vervolgen.

Dat de gezagvoerder gehoor gaf aan haar tirade (ze schijnt flink geschreeuwd te hebben) kun je ook wel raden waarom. Een van de hoogstgeplaatste personen in je bedrijf en de dochter van de CEO...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')