SPOILER: CompatibiliteitOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Je zei 'voordelen van de hedendaagse technologie' hè, dus ik kan een objectief gewoon precies zo gebruiken als bijvoorbeeld de 18-55mm kitlens die bij m'n 1200D zat?" Nou ja, vintage objectieven zijn oud en missen dus elektronica. Zogenaamde 'domme' adapters lenen zich prima om je objectief op je camerasysteem te mounten, maar nogmaals: het diafragma en de focus dienen handmatig ingesteld te worden. Met 'voordelen van de hedendaagse technologie' wordt vooral het gemak van digitale instellingen, instant feedback, leer- & probeercurve door vele foto's en fouten te maken zonder telkens filmrolletjes te hoeven laten ontwikkelen en de bijkomst van digitale nabewerking en het schieten van foto's in RAW-formaat bedoeld.
Vintage/legacy objectieven hebben vaak een sterk karakter. Dat zie je terug in de scherpte, rendering van de onscherpe uit-focus gebieden/achtergrond (bokeh), kleuren en flares bijvoorbeeld. Het handigste is gewoon ff bij Google te beginnen. Tig mensen waren je al voor en schieten al met vintage objectieven, dus ga online op zoek naar anderen die ervaring met jouw systeem hebben en kijk eens naar de objectieven die zij gebruiken. Als je dan een leuk objectief gevonden hebt kun je bijvoorbeeld eens op Flickr kijken naar andere gebruikers die met dat objectief hebben gefotografeerd om de kwaliteit en sfeer te proeven. Of misschien zijn er zelfs video's van op YouTube te vinden. Uiteraard loont het ook een beetje in het topic hier wat reacties door te nemen, mogelijk kom je daar nog gouden tips en goede raad tegen en/of kun je hierom vragen.
Kopen
Online is natuurlijk een goed idee en is misschien het makkelijkst om een bepaald objectief te vinden en heb je waarschijnlijk het grootste aanbod. Dan moet je vooral denken aan eBay. Er komt o.a. veel aanbod uit Duitsland ook, dus het is een aardig idee om te kijken naar Europese listings. Groot-Brittannië, Italië, de Oekraïne en Rusland hebben ook veel te bieden. En schuw je niet om iets van overzees te halen, kun je op 'wereldwijde' listings zoeken en bijvoorbeeld iets uit Amerika halen. 't Is alleen moeilijk in te schatten wat de daadwerkelijke staat van een objectief is van een paar woorden en/of plaatjes en vaak wordt er geen 'niet goed, geld terug'-garantie geboden.
Het is dus ook eigenlijk fijner iets aan de levende lijven te kunnen inspecteren. Dus op Marktplaats bijvoorbeeld iets zoeken waar je het objectief kunt afhalen en misschien in je buurt te koop staat. Denk verder ook aan tweedehands zaakjes, rommelmarkten en beurzen.
Zijn er nog een paar tips die me helpen om te zien of een objectief een goede koop is (inspecteren)?
Jazeker.Misschien is het gevaarlijkste probleem wel schimmel (Engels: fungus, Duits: Pilz)! Deze kan zich binnen de lens uitbreiden en zelfs overslaan op je andere objectieven. Hier dus mee oppassen; dit is een no-go. Dan heb je nog het diafragma (Engels: aperture blades, Duits: Blende). Alles wat bewegende delen heeft is onderhevig aan slijtage en een verhoogd risico om kapot te gaan. Het kan dus zijn dat een lens er cosmetisch puntgaaf uitziet, maar de bladen van het diafragma in een bepaalde positie vastzitten. Of... dat de bladen in olie zwemmen. Ook de focusring is een puntje om naar te kijken. Draait de boel nog een beetje soepel? Veelal zijn de focusgrips rubberized... dit wil echter in loop der tijd weleens loskomen; ook een puntje van aandacht dus.
Qua optisch elementen zelf moet je opletten dat het glas niet al te rigoureus is geprobeerd schoon te maken. Het wil nog weleens voorkomen dat er door fout onderhoud schoonmaakvlekken e.d. ontstaan. Dat is uiteraard niet bevorderend voor de beeldkwaliteit. Dan heb je nog krassen (Engels: scratches, Duits: Kratzer) op de voor- en achterkant van de glaselementen. Die hoeft niet per se de beeldkwaliteit te beïnvloeden, maar liever het zekere voor het onzekere natuurlijk. Met objectieven die al een paar decennia rondzwerven is het vrijwel onvermijdelijk om er stof (Engels: dust, Duits: Staub) in te krijgen. Een paar microscopisch kleine deeltjes gaan je foto's niet ruïneren, maar zit het er vol mee, wordt het natuurlijk wat problematisch.
Cosmetisch kan het zijn dat de behuizing wat lakschade heeft. Dit is vrij normaal voor een oud objectief. De mate van lakschade en aanwezigheid van krassen laat vaak wel afleiden hoe er met het objectief is omgesprongen. Nu zijn veel van deze objectieven als een tank gebouwd en kunnen ze over het algemeen best tegen een stootje, maar het kan ook zijn dat er gewoon hele deuken in zitten. Dit is vooral storend als dat de filterschroefdraad betreft... zo wordt het natuurlijk lastig/onmogelijk er filters op te draaien. Verder worden lang niet alle objectieven nog met een originele verpakking of alleen al de voor- en achterdeksel geleverd. Als iets nog alle orginele accessoires heeft, bijvoorbeeld een leren case en de deksels en de boel er netjes uitziet, zegt dat meestal wel dat er zuinig mee is omgegaan. Er zijn verder op eBay bijvoorbeeld vele handelaren in oud glas. Deze listen objectieven vaak ook met een rating zoals 'A++' en 'EXC+++'. Vaak zit hier wel waarheid achter, maar het kan niet schaden om een beetje achterdochtig te blijven. Voor je iets koopt ook vooral goed lezen wat erbij vermeld staat. Als je online meebiedt op een (op de plaatjes) mooi objectief voor een heel zacht prijsje, kan het best eens zijn dat er in de omschrijving ergens staat dat de lens eigenlijk defect is.
Lesefutter
• http://www.fotografica.nl/?page_id=231 • http://www.vintagelensesforvideo.com • http://dslrvideoshooter.com/video-gear/lenses/vintage-manual • http://www.bobatkins.com/photography/eosfaq/manual_focus_EOS.html • http://www.google.nl [..]
[ Bericht 11% gewijzigd door shiz op 27-10-2014 11:19:59 ]The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
Ik moet er even wat dingen voor nazoeken, maar in elk geval zou een 'wat past op wat' tabel geen kwaad kunnen zodat een ieder voor zijn vatting het leukste oude glas kan opdiepen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 20:12 schreef shiznuts het volgende:
[ afbeelding ]
[..] ? Iemand ideeën voor de OP?
Fuji is er in meerdere smaken. Tot begin jaren 80 met M42 waarvan de laatste generaties een 'dingetje' hadden dat het mogelijk maakte om met de lens open licht te meten.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 20:38 schreef Koelkastje het volgende:
Fujinon past niet op Canon EOS EF/EF-S, helaas!
quote:een stuk of vijftig
Dan zou ik graag mijn 3 Fuji-X lenzen inruilen tegen M42 varianten, op analoog zijn ze echt heerlijk maar wat zou ik ze toch graag op fullframe-digital gebruikenquote:Op zaterdag 25 oktober 2014 20:49 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Fuji is er in meerdere smaken. Tot begin jaren 80 met M42 waarvan de laatste generaties een 'dingetje' hadden dat het mogelijk maakte om met de lens open licht te meten.
De latere X-vatting is alleen naar spiegelloos te adapteren. De meeste smullenzen van Fuji waren echter voorzien van een M42-vatting, in de tijd van de X-mount was de wereld al meer van de zoomlenzen.
Als liefhebber van oud glas heb je het liefst op zijn minst één spiegelloze camera. Voor m4/3 en E-mount zijn al heel veel adapters te vinden, soms zelfs naar hele ongangbare vattingen uit het verleden.quote:Op zondag 26 oktober 2014 02:04 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Dan zou ik graag mijn 3 Fuji-X lenzen inruilen tegen M42 varianten, op analoog zijn ze echt heerlijk maar wat zou ik ze toch graag op fullframe-digital gebruiken!
Van oorsprong had ik Canon gekozen omdat daar zowel M42 als Contax als Olympus en nog de nodige andere smaken op pasten.quote:Op zondag 26 oktober 2014 12:12 schreef ultra_ivo het volgende:
Voor mij was het gemak waarmee M42 glas om te zetten is naar K-Mount de reden waarom ik destijds voor Pentax koos.
Dat schuifje is om het diafragma op 'automatisch' of Manual te zetten.quote:Op zondag 26 oktober 2014 22:39 schreef Clayton1 het volgende:
Op diverse lenzen zit zo`n schuifje voor te kiezen uit M of A.
In dit geval op mijn Pentacon 1.8/50 mm
De M rood/oranje, de A zit nu onder het schuifje en is wit gekleurd.
Waar dient deze schuif /schakelaar voor?
[ afbeelding ]
Dat is correct, er gebeurt niets als je hem op A zet, in het ergste geval blijft je diafragma openstaan hoe ver je hem ook dicht draait.quote:Op zondag 26 oktober 2014 23:02 schreef Clayton1 het volgende:
Oke, op die fiets, duidelijk.
Ik dacht al, er gebeurt niets als ik hem op A zet
Hoe kan ik dat zien uit welk jaar de lens komt?quote:Op maandag 27 oktober 2014 21:15 schreef Ouwesok het volgende:
Hoe vintage zijn jullie lenzen trouwens
Mijn oudste exemplaren zijn ergens van net voor 1960. Het zijn twee presets van Hanimex, een 4/100mm en een 3.5/180mm. Mechanisch als in scherpstel- en diafragmaringen lopen zo soepel alsof ze gisteren gemaakt zijn.
Naar hedendaagse begrippen zijn deze beide presets nogal gevoelig voor overstraling, met name die 180 kan wel een zonnekapje hebben. Eerste proeven lieten zien dat ie qua scherpte nog wel met de jonkies mee kan doen
Zodra zich een evenementje aandient ga ik hem eens vergelijken met zijn grote Duitse neef, de Jena Sonnar 2.8/180mm die voor dat halve stopje ongeveer vijf keer zo zwaar is
Bij sommige lenzen gaat dat heel makkelijk.quote:Op maandag 27 oktober 2014 21:17 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Hoe kan ik dat zien uit welk jaar de lens komt?
Oke, dat is dan wel een heel gepuzzel.quote:Op maandag 27 oktober 2014 21:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Bij sommige lenzen gaat dat heel makkelijk.
Bij Russische lenzen vormen de eerste twee cijfers van het serienummer het bouwjaar. Bij Tokina RMC en AT-X werkt het net zo. Bij andere lenzen is het moeilijker te achterhalen hoe oud ze zijn en moet je meestal op verhalenjacht op interpret wat op zich ook altijd weer een leuke sport is.
Bij lenzen die onder handelsmerken verkocht werden zoals die Hanimexen, maar ook Vivitar, Soligor en nog heel veel anderen is het daarbij nog interessant om te achterhalen wie die lens gebouwd heeft. Vaak kom je dan weer bekende namen tegen als Tokina, Tamron of Kino Precision Optics (Kiron)
En zo ben je al tijden met zo'n lens bezig alvorens je de eerste opname ermee hebt gemaakt
en die komt dan uit? 18....quote:Op maandag 27 oktober 2014 22:40 schreef ultra_ivo het volgende:
De oudste bij mij is mijn Jupiter uit het Khruchev tijdperk.
Volgens mij maak jij zelfs nog foto's met glas in lood als het nodig isquote:Op maandag 27 oktober 2014 21:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Bij sommige lenzen gaat dat heel makkelijk.
Bij Russische lenzen vormen de eerste twee cijfers van het serienummer het bouwjaar. Bij Tokina RMC en AT-X werkt het net zo. Bij andere lenzen is het moeilijker te achterhalen hoe oud ze zijn en moet je meestal op verhalenjacht op interpret wat op zich ook altijd weer een leuke sport is.
Bij lenzen die onder handelsmerken verkocht werden zoals die Hanimexen, maar ook Vivitar, Soligor en nog heel veel anderen is het daarbij nog interessant om te achterhalen wie die lens gebouwd heeft. Vaak kom je dan weer bekende namen tegen als Tokina, Tamron of Kino Precision Optics (Kiron)
En zo ben je al tijden met zo'n lens bezig alvorens je de eerste opname ermee hebt gemaakt
hahahaha, geweldig.quote:Op maandag 27 oktober 2014 22:50 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Volgens mij maak jij zelfs nog foto's met glas in lood als het nodig is![]()
quote:Op maandag 27 oktober 2014 22:50 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Volgens mij maak jij zelfs nog foto's met glas in lood als het nodig is![]()
9 November in Nieuwegein. Kijk even mijn eerste post in dit topic, daar staat een linqjequote:Op dinsdag 28 oktober 2014 09:37 schreef ATuin-hek het volgende:
Tof topicIs iets waar ik ook wat meer bezig wil gaan. Bestaat er eigenlijk zoiets als een fotografie rommelmarkt?
Oh nicequote:Op dinsdag 28 oktober 2014 09:44 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
9 November in Nieuwegein. Kijk even mijn eerste post in dit topic, daar staat een linqje
Verdomme, net dan ben ik een weekend wegquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 09:44 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
9 November in Nieuwegein. Kijk even mijn eerste post in dit topic, daar staat een linqje
Kun je er nog onderuitquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 10:21 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Verdomme, net dan ben ik een weekend weg!
Nee, hier valt niet onderuit te komenquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 10:31 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Kun je er nog onderuit
dit is best belangrijk
Die zijn 2 keer per jaar toch?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 09:44 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
in kringloopwinkels en gewone rommelmarkten, en bv op Mp kom je ook leuke exemplaren tegen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 09:37 schreef ATuin-hek het volgende:
Tof topicIs iets waar ik ook wat meer bezig wil gaan. Bestaat er eigenlijk zoiets als een fotografie rommelmarkt?
Ondanks de leeftijd ziet hij er als nieuw uit zeg.quote:Op zondag 2 november 2014 20:52 schreef Ouwesok het volgende:
Een recentere lens uit mijn collectie Tokina AT-X'en, de AT-X 525 uit 1983. Niet bijster lichtsterk maar wel een zoom waarmee je 31 jaar later nog aardig voor de dag kunt komen.
[ link | afbeelding ]ATX525 by Ouwesok, on Flickr
Hij ziet er inderdaad ongebruikt uit en mechanisch voelt ie ook aan alsof ie net uit de verpakking komt. Op het uiterlijk vermoed je inderdaad geen leeftijdsverschil van 31 jaar tussen de camera en de lens.quote:Op zondag 2 november 2014 22:01 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Ondanks de leeftijd ziet hij er als nieuw uit zeg.
Welk lensje gebruikt?quote:Op zondag 2 november 2014 22:34 schreef Crientj het volgende:
Super tof topic.. Ik zal snel eens foto's posten van mijn lensjes.
Hier alvast een foto gemaakt met een analoog lensje op mn Canon body. Kitteh!
[ link | afbeelding ]
Guus
Die is niet zeldzaam maar ook verre van talrijk.quote:Op maandag 3 november 2014 11:02 schreef shiznuts het volgende:
Nice, Crientj!![]()
Hier mijn Tokina RMC 28-85mm f/4 Minolta MD mount...
[ afbeelding ]
... eerste vintage die geen prime is.
Iemand raadde deze in het bijzonder aan omdat het nogal een 'weinig contrast'-karakter moest hebben.quote:Op maandag 3 november 2014 12:58 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die is niet zeldzaam maar ook verre van talrijk.
Wil je een leuk vergelijk doen, snor dan eens ergens voor een habbekrats zijn opvolger op, de AT-X 285 met hetzelfde bereik.
Dat was de eerste korte zoom van een 'vreemdmerk' die gewoon met de primes mee kon blazen. Goed ontwerpje geweest voor Tokina, je vond de 285 ook terug bij onder andere Minolta en Yashica. Destijds nogal aan de prijs, momenteel vind je ze voor lachwekkende prijsjes.
Ziet eruit als een cinelensje.quote:Op maandag 3 november 2014 14:43 schreef Crientj het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit is het lensje waar ik eerder geen foto van kon vinden. Weet jij hier misschien iets van Ouwesok?
Moet eens gaan kijken of ik 'm kan gebruiken, maar ben er bang voor. Er zat toen ik 'm kocht een kapotte uv filter op. Deze heb ik er met een beetje moeite vanaf kunnen halen (helaas niet zonder beschadigingen) - Maar net zag ik dat de ring aan de onderkant een deukje heeft.
Da's een lens van een smalfilmcamera. De beeldcirkel is waarschijnlijk te klein om hem nog op een digitale reflex te kunnen inzetten, tenzij je een PentaxQ hebt en misschien dat ie op een spiegelloze NIkon ook nog wel pas te maken is met gebruik van de volle beeldcirkel.quote:Op maandag 3 november 2014 14:43 schreef Crientj het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit is het lensje waar ik eerder geen foto van kon vinden. Weet jij hier misschien iets van Ouwesok?
Moet eens gaan kijken of ik 'm kan gebruiken, maar ben er bang voor. Er zat toen ik 'm kocht een kapotte uv filter op. Deze heb ik er met een beetje moeite vanaf kunnen halen (helaas niet zonder beschadigingen) - Maar net zag ik dat de ring aan de onderkant een deukje heeft.
Neem een steekwagentje meequote:Op maandag 3 november 2014 21:54 schreef Ouwesok het volgende:
Leuke lenzen allemaal
Mijn grootste AT-X, de kolossale AT-X 150 een 5.6/150-500mm schuifzoom.
[ link | afbeelding ]AT-X 150 by Ouwesok, on Flickr
Lens geeft een prachtig plaatje, is alleen nét een tikkie te zwaar en lomp om uit het losse handje te gebruiken. Vanaf een éénpoot echter een prima dingetje voor groot wild. Komende tijd moest ie maar weer eens mee op veldtocht.
Voorbeeldje, dan weer wel uit het losse handje
[ link | afbeelding ]Common Buzzard by Ouwesok, on Flickr
Steekwagentje is wat overdreven, ik ben nog wel aan het proberen een goeie rugtas te vinden speciaal om dit soort lange beesten mee te kunnen nemen het landschap in, ik heb er een stuk of vier die in geen enkele fototas passen. Ik had een geschikt exemplaar, opgevuld met schuim zodat de lens niet gaat 'dansen' tijdens het lopen maar die rugtas legde dus na één veldtocht met het kolos en de Manfrotto éénpoot het spreekwoordelijke loodje. Met dergelijke lenzen in de hand loop je geen kilometers, althans niet aangenaam.quote:Op maandag 3 november 2014 21:59 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Neem een steekwagentje mee
wel een gaaf apparaat zeg
Wat is de lengte van zo`n ding, anders misschien een laptop rugzakquote:Op maandag 3 november 2014 22:09 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Steekwagentje is wat overdreven, ik ben nog wel aan het proberen een goeie rugtas te vinden speciaal om dit soort lange beesten mee te kunnen nemen het landschap in, ik heb er een stuk of vier die in geen enkele fototas passen. Ik had een geschikt exemplaar, opgevuld met schuim zodat de lens niet gaat 'dansen' tijdens het lopen maar die rugtas legde dus na één veldtocht met het kolos en de Manfrotto éénpoot het spreekwoordelijke loodje. Met dergelijke lenzen in de hand loop je geen kilometers, althans niet aangenaam.
De dikke AT-X is inderdaad in alle opzichten een waanzinnig stuk optiek en voor zover ik weet is ie nog niet echt talrijk ook.
Ideaal zou zijn als ik er nog eens een met een Pentax KA-vatting zou vinden zodat die gestabiliseerd en wel op de K20 kan. Mijn huidige AT-X 150 heeft een Canon FD-vatting en moet derhalve op een spiegelloze camera.
Het schuifmechanisme is vrij lastig te bouwen, zeker als je een constructie wilt die lang meegaat, in dat opzicht is de Tamron 103A (in die post van Clayton1 hierboven) ware kunststukjes, die voelen ondanks dat ze een kleine dertig jaar oud zijn nog aan alsof ze nieuw zijn en laten zeer nauwkeurig werken toe.quote:Op maandag 3 november 2014 22:03 schreef AlexRow het volgende:
Ik snap trouwens niet waarom we geen schuifzoom meer hebben, ik vond het altijd wel lekker werken.
Hij is samen met de camera zo'n veertig centimeter lang. Laptoprugzak gaat niet werken en is bovendien nogal prijzig. Ik denk dat het een 'hiking'-modelletje moet worden die ook lang genoeg is om de Novoflex 8/600mm (die qua model een beetje aan een rocketlauncher doet denken) mee het veld in te kunnen nemen. Liefst zou je die twee beide meenemen, de AT-X voor korte tot middellange afstanden en de Novoflex voor de lange afstand, waar zo'n achromaat het mooist presteert.quote:Op maandag 3 november 2014 22:11 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Wat is de lengte van zo`n ding, anders misschien een laptop rugzak
Oh! Die is mooi.quote:Op maandag 3 november 2014 22:33 schreef shiznuts het volgende:
Zo'n Caden-tas moet toch lukken (M5)?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En kost geen drol (moet je wel uit China bestellen (beetje ingewikkeld) en duurt een week of wat).
Hier naast me staat zijn iets forsere broer, de Meyer-Görlitz Orestegor 4/300mm. Eveneens van oorsprong een middenformaatlens en zo vol met heavy metal en glas dat wanneer je hem op de winterdag meezeult, het kreng elke vorm van temperatuur uit je handen absorbeert waardoor je het ijs- en ijskoud krijgt. Uren nadat je hem dan weer in de kamer hebt gezet voelt de Orestegor nog aan als een klomp ijs. Ook deze moet op een eenpoot, maar dan heb je ook wel een van de fraaiste 300mm'squote:Op maandag 3 november 2014 23:18 schreef ultra_ivo het volgende:
Zo'n bakbeest heb ik hier ook. Maar dan als prime. Een Meyer-Görlitz Telemegor 4.5/300. Van oorsprong een middenformaat lens maar omgebouwd tot P-draad.
Nee, valt wel mee, maar 't is een beetje 'much to take in' voor iemand die net om de hoek komt kijken. Zelf doe ik het all the time.quote:Op maandag 3 november 2014 23:22 schreef Crientj het volgende:
[..]
Oh! Die is mooi.. Ze hebben nog veel meer moois.
![]()
Shit.
Is het echt zo ingewikkeld om vanuit China te bestellen?
quote:Op donderdag 26 juni 2014 20:56 schreef shiznuts het volgende:
Buiten http://caden.tmall.com waren trouwens ook wel aardig: http://godspeed.tmall.com • http://toimend.tmall.com • http://jenova.tmall.com • http://maxgear.tmall.com en http://ainogirl.tmall.com bijvoorbeeld. Van die laatste zag deze er best relaxt uit: http://detail.tmall.com/item.htm?id=16385422892 . Verder ook wel wat interessant spul als je naar tassen van Pisen of RUSH zoekt ( http://aliexpress.com ).
Ja, die China gadget topics heb ik wel eventjes gevolgd. Na een tijdje niet meer haha. Maar okay. Verschillen de prijzen dan dusdanig met bijvoorbeeld Ebay? Ik bestel meer dan voldoende via Ebayquote:Op dinsdag 4 november 2014 00:04 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Nee, valt wel mee, maar 't is een beetje 'much to take in' voor iemand die net om de hoek komt kijken. Zelf doe ik het all the time.Ben zo'n China gadgets-fan dat ik er drie weken geleden zelfs was.
Ben dan ook no.1 kwantiteit (& kwaliteit) poster hier: GC / [Chinese Webshops] Topic #324 Waar pakketjes uit dat gat weer aankomen . Staat veel info in de openingspost daar. Basicly als je van Tmall wilt bestellen heb je een agent als MisterTao.com nodig die het dan voor je besteld van de Chinese site en het dan naar jou opstuurt.
[..]
Veel meuk bestel ik ook gewoon via eBay.quote:Op dinsdag 4 november 2014 00:06 schreef Crientj het volgende:
[..]
Ja, die China gadget topics heb ik wel eventjes gevolgd. Na een tijdje niet meer haha. Maar okay. Verschillen de prijzen dan dusdanig met bijvoorbeeld Ebay? Ik bestel meer dan voldoende via Ebay; anders zoek ik daar gewoon iets tofs uit.
Je had toch al een focal reducerquote:Op dinsdag 4 november 2014 00:11 schreef shiznuts het volgende:
En dan uit Shanghai een focal reducer, ook FD -> M43.
Ja, maar die zijn voor specifieke mounts. Had de Nikon (F/G) naar M43 al inderdaad. Voor de Tokina 11-16mm f/2.8 en Sigma ART 18-35mm f/1.8 (beide in Nikon-mount, want: aperture control op M43 met adapter).quote:Op dinsdag 4 november 2014 00:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Je had toch al een focal reducer
Heb je daar al wat voorbeelden mee voor elkaar weten te schieten
D'r liggen hier nog wat oude groothoeken die ook wel weer eens voor vol aangezien willen worden
quote:Op maandag 3 november 2014 23:44 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Hier naast me staat zijn iets forsere broer, de Meyer-Görlitz Orestegor 4/300mm. Eveneens van oorsprong een middenformaatlens en zo vol met heavy metal en glas dat wanneer je hem op de winterdag meezeult, het kreng elke vorm van temperatuur uit je handen absorbeert waardoor je het ijs- en ijskoud krijgt. Uren nadat je hem dan weer in de kamer hebt gezet voelt de Orestegor nog aan als een klomp ijs. Ook deze moet op een eenpoot, maar dan heb je ook wel een van de fraaiste 300mm's
Voorbeeldje van die Orestegor op een wat grauwe dag
[ link | afbeelding ]Meeuw by Ouwesok, on Flickr
De Orestegor 4/300 is ongeveer van 1967, later ging ie Pentacon heten, maar bleef het dezelfde karakterlens
Nog een leuke 300mm is de 1976 Tamron CT300, een 5.6/300 van de eerste Adaptall-serie. Anders dan de Meyer is deze wel uit het handje te gebruiken, zeker op de K20 en er zit voor zijn relatieve eenvoud een wonderschoon plaatje in
[ link | afbeelding ]Platbuik by Ouwesok, on Flickr
Voor sportfotografie is ie eigenlijk wat te lomp. Maar de kleuren kunnen mooi zijn als het licht meezit:quote:Op maandag 3 november 2014 23:44 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Hier naast me staat zijn iets forsere broer, de Meyer-Görlitz Orestegor 4/300mm. Eveneens van oorsprong een middenformaatlens en zo vol met heavy metal en glas dat wanneer je hem op de winterdag meezeult, het kreng elke vorm van temperatuur uit je handen absorbeert waardoor je het ijs- en ijskoud krijgt. Uren nadat je hem dan weer in de kamer hebt gezet voelt de Orestegor nog aan als een klomp ijs. Ook deze moet op een eenpoot, maar dan heb je ook wel een van de fraaiste 300mm's
Voorbeeldje van die Orestegor op een wat grauwe dag
[ link | afbeelding ]Meeuw by Ouwesok, on Flickr
De Orestegor 4/300 is ongeveer van 1967, later ging ie Pentacon heten, maar bleef het dezelfde karakterlens
Nog een leuke 300mm is de 1976 Tamron CT300, een 5.6/300 van de eerste Adaptall-serie. Anders dan de Meyer is deze wel uit het handje te gebruiken, zeker op de K20 en er zit voor zijn relatieve eenvoud een wonderschoon plaatje in
[ link | afbeelding ]Platbuik by Ouwesok, on Flickr
Kijk eens hierquote:Op dinsdag 4 november 2014 21:36 schreef Clayton1 het volgende:
Iemand een adresje waar je goedkoop M42 adapters met chip kunt kopen?
In Nieuwegein (voorheen in Houten) vind je van alles dus ook vergrotingslenzen en soms voor hele leuke prijsjesquote:Op woensdag 5 november 2014 12:38 schreef Gimmick het volgende:
Een klein beetje offtopic, maar toch ook niet helemaal (het gaat immers om oude lenzen).
Ouwesok, vind je in Houten ook diverse vergroter lenzen? Ik heb een lens (Meopta Belar 4.5 50mm, M39) maar deze heeft wat schimmel/vuil langs de randen. Kleine afdrukken zien er prima uit, maar het zal de beeldkwaliteit niet ten goede komen bij grotere afdrukken.
Fotopapier en zwartwitfilm wordt er wel verkocht maar niet door veel aanbieders. Je moet altijd een beetje geluk hebben op beurzen, maar meestal staat er wel iemand met zwartwitspullen.quote:Zo ja, wat zou een goede lens zijn en wat is een redelijke prijs? 'Probleem' is dat hele vergroters bijna weggegeven worden op Marktplaats, maar dan weet je ook niet wat voor lens je krijgt en ik wil nu ook weer niet een hele vergroter kopen voor alleen de lens.
En nog meer offtopic... Is het ook een goede plek om fotopapier & film te kopen?
quote:Op dinsdag 14 januari 2014 00:55 schreef shiznuts het volgende:
Ik schaam me een beetje voor wat vorige week binnenkwam... dus echt ff patsen zat er niet in, maar vooruit:
Ik dacht dus een gave macro lens in huis te halen, maar ik kon nergens de focusring vinden.Bleek het te gaan om een of andere lens enlarger (Industar-100U 110mm f/4) die veelal ook wordt gebruikt voor macrofotografie i.c.m. zo'n reversed bellow ding: http://savazzi.freehostia.com/photography/reversedlenses.htm .
Had ik niet, maar paste toevallig wel perfect op een wc-rol.
Een lens voor in de vergroterquote:
Thx voor de uitleg, duidelijk.quote:Op woensdag 5 november 2014 22:11 schreef Gimmick het volgende:
@Ouwesok, dank voor de tips, ik ga eens kijken.
[..]
Een lens voor in de vergroter. Een vergroter wordt gebruikt in de doka, de traditionele manier om fotoafdrukken te maken. De vergroter is een projector die het negatief op lichtgevoelig papier projecteert.
@Shiznuts, dat is een 110mm lens. Dat is voor grotere formaten dan 35mm negatieven. Volgens mij voor 6x7 ofzo.
Vergrotingslenzen gebruikte je vroegâh in een vergroter om een negatief mee op fotopapier te projecteren en zo je foto's kon afdrukken.quote:
quote:Op woensdag 5 november 2014 22:24 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Vergrotingslenzen gebruikte je vroegâh in een vergroter om een negatief mee op fotopapier te projecteren en zo je foto's kon afdrukken.
Voor het oorspronkelijke doel worden ze niet meer veel ingezet. Je kunt er echter ook best wel leuke macroconstructies van bouwen, vergrotingslenzen zijn optimaal voor korte voorwerpsafstanden.
De uitdaging van die macroconstructies is dat een vergrotingslens geen scherpstelmechanisme heeft, je moet ze dus op balgapparaten of tussenringen gebruiken, maar dan kun je er ook fraaie dingen mee maken.
edit: nou heb je het verhaal twee keer
Ik heb elders een afspraak.quote:Op woensdag 5 november 2014 22:26 schreef Ouwesok het volgende:
By the way, wie mogen we zondag allemaal in Nieuwegein verwelkomen
Meet end greetquote:Op woensdag 5 november 2014 22:26 schreef Ouwesok het volgende:
Als ik dit eerder had geweten had ik mijn zondag vrij gehouden........quote:Op woensdag 5 november 2014 22:26 schreef Ouwesok het volgende:
De kans om iets specifieks te vinden is lastig aan te geven, je weet bij die beurzen immers nooit waar ze mee aan komen zetten. Soms heb je het voor het uitzoeken en soms vind je dingen simpelweg niet hoe gangbaar ze ook lijken te zijn. De enige manier om erachter te komen is om zondag naar Nieuwegein te komen en een paar uurtjes alle kraampjes door te spitten met als geluksfaktor dat dokaspul niet erg hard gaat momenteel.quote:Op donderdag 6 november 2014 00:23 schreef AlexRow het volgende:
[..]
Als ik dit eerder had geweten had ik mijn zondag vrij gehouden........
Hoe groot is de kans dat je daar bijvoorbeeld een losse negatievenhouder vindt voor een DurstM605 voor zegmaar 20 euro?
Bij mijn vergroter kwam ik er thuis namelijk pas achter dat deze er niet bij zat....... En als ik hem op ebay moet kopen ben ik snel 50 euro kwijt.
Daar heb ik nu helaas geen geld voor, of er moet er weer toevallig 1 in de buurt te koop komen te staan voor een euro of 30. Ik had nu een vrij volledige doka overgenomen voor 75euro(met nog een goede lading papier).quote:Op donderdag 6 november 2014 00:42 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De kans om iets specifieks te vinden is lastig aan te geven, je weet bij die beurzen immers nooit waar ze mee aan komen zetten. Soms heb je het voor het uitzoeken en soms vind je dingen simpelweg niet hoe gangbaar ze ook lijken te zijn. De enige manier om erachter te komen is om zondag naar Nieuwegein te komen en een paar uurtjes alle kraampjes door te spitten met als geluksfaktor dat dokaspul niet erg hard gaat momenteel.
Van die M605-onderdelen moeten er overigens nog zat in omloop zijn, ze werden in de dokahoogtijdagen vrij massaal verkocht in tegenstelling tot mijn M601's die al stukken minder talrijk waren.
Goedkoopste manier om een negatiefhouder voor een M605 te vinden is wachten tot er weer eens iemand een M605 zo ongeveer weggeeft, dan heb je zo ongeveer van alle overige onderdelen een reserve liggen.
Voor een contactafdruk heb je toch geen negatiefhouder nodig?quote:Op donderdag 6 november 2014 00:56 schreef AlexRow het volgende:
[..]
Daar heb ik nu helaas geen geld voor, of er moet er weer toevallig 1 in de buurt te koop komen te staan voor een euro of 30. Ik had nu een vrij volledige doka overgenomen voor 75euro(met nog een goede lading papier).
Enige wat ik nu nog echt mis is een negatievenhouder en een houder zodat ik contactsheets kan maken van 35mm film.
Overigens denk ik niet dat ik ooit een reserveonderdeel nodig zal hebben voor dat ding(hoogstens een nieuw lampje, maar daar heb ik er 2 van bij gekregen). Dat ding is zo solide gebouwd, ik was onder de indruk.
een contactraam bedoel ik, stuk glas werkt ook wel maar ziet er minder netjes uit.quote:Op donderdag 6 november 2014 08:40 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Voor een contactafdruk heb je toch geen negatiefhouder nodig?
Het is de Schneider Componon geworden, voor 10 euro. Voor de rest weinig doka spullen, geen papier gezien. Wel wat film. Mooi om zoveel fotospullen bij elkaar te zien, maar helaas weinig bijzondere Pentax-lenzen.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:05 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
In Nieuwegein (voorheen in Houten) vind je van alles dus ook vergrotingslenzen en soms voor hele leuke prijsjes
[..]
Fotopapier en zwartwitfilm wordt er wel verkocht maar niet door veel aanbieders. Je moet altijd een beetje geluk hebben op beurzen, maar meestal staat er wel iemand met zwartwitspullen.
Dan die vergrotingslenzen:
Probeer aan een van de volgende lenzen te komen:
Rodenstock Rodagon
Schneider Componon
EL-Nikkor
Destijds aardig prijzig, nu als je geluk hebt voor bijna weggeefprijzen, voor twee tientjes moet je een hele puike vergrotingslens te pakken kunnen krijgen.
Vergrotingslenzen lagen er meer dan voldoende, ook de topklasse, ik zag meerdere Schneider en Rodenstock-glaasjes.quote:Op zondag 9 november 2014 16:33 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Het is de Schneider Componon geworden, voor 10 euro. Voor de rest weinig doka spullen, geen papier gezien. Wel wat film. Mooi om zoveel fotospullen bij elkaar te zien, maar helaas weinig bijzondere Pentax-lenzen.
Ik ben ooit in de gelukkige gelegenheid geweest om naast elkaar te testen een Rodenstock Ysaron 4.5/75mm (een voordelige vierlenzer), een Rodagon 4/80mm(topklasse) en een Rodagon R die nog boven de topklasse uitstak.quote:Op zondag 9 november 2014 18:50 schreef AlexRow het volgende:
Hoe groot is het verschil eigenlijk tussen de verschillende merken vergrotingslenzen? Ik heb nog geen negatievenhouder dus kan dat deel van het proces nog niet testen......
(ook moet mijn doka nog gemaakt worden)
De 90mm adaptall zie je met enige regelmaat hoewel niet meer zoveel als wel geweest is (waar zouden ze zijnquote:Op zondag 9 november 2014 22:25 schreef AlexRow het volgende:
Maar volgens mij zijn best wel wat van hun adaptall lenzen van behoorlijke kwaliteit, of heb ik het nu helemaal mis? Ik wil nogsteeds wel die 90mm macro, adaptall. Zag hem een paar jaar terug wel veel meer op marktplaats dan nu.
Of die 300mm F2.8
Ik heb er altijd naar gestreefd het vocht zoveel mogelijk uit mijn vergroter te houden. De negatiefhouder van een Durst houdt in die glas+kader-combinatie een negatief echt helemaal vlak, dus toevoegingen zijn overbodig.quote:Op zondag 9 november 2014 22:27 schreef AlexRow het volgende:
Over het afdrukken van negatieven trouwens, heb je ervaring met natte negatievenhouders? Als ik de meeste kwaliteit nodig had van mijn scanner dan gebruikte ik zippovloeistof tussen het glas en de negatief. Die scans waren het scherpst bij mij, heb je ook geen anti-newtonglas nodig.
Alvast bedankt voor alle informatie die je geeftquote:Op zondag 9 november 2014 22:44 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik heb er altijd naar gestreefd het vocht zoveel mogelijk uit mijn vergroter te houden. De negatiefhouder van een Durst houdt in die glas+kader-combinatie een negatief echt helemaal vlak, dus toevoegingen zijn overbodig.
Ik heb vroeger samen met mn vader in een geïmproviseerde doka gestaan, nu ik de ruimte heb bij mijn oma in de schuur om er 1 te maken wil ik dat ook wel liever doen. Alleen jammer dat ik geen stromend water heb daar.quote:Op zondag 9 november 2014 23:34 schreef Gimmick het volgende:
Kun je al niet starten in een geïmproviseerde doka? Lees: badkamer. Werkt voor mij prima. Opbouwen kost 20 minuten, waarbij de meeste tijd zit in de chemicaliën. Is een mooie manier om te kijken of het überhaupt iets voor je is, voordat je naar de Gamma gaat.
Mijn negatiefhouder heeft geen glas, en ik heb geen problemen met het vlak krijgen van mijn negatieven. Mijn negatieven zijn al vlak als ze gewoon op de tafel liggen. In de houder wordt er aan vier kanten druk op uitgeoefend. Ik print hoofdzakelijk 35mm, maar ook met 6x6 had ik volgens mij geen problemen. En omdat ik daar niet de juiste negatiefplaatje voor had, had ik die tussen twee kartone raampjes geplaatst.
Maar goed, ik heb mij thuis vooralsnog beperkt tot kleine foto's (10x15), dus dan komt het wellicht ook allemaal iets minder nauw.
Nog een specifieke reden waarom je die LTM wil hebbenquote:Op maandag 10 november 2014 02:32 schreef Sparqq het volgende:
Ik heb nu alleen een Jupiter8, maar dat is geen fraai exemplaar.
Ik heb nu mijn oog op een Canon 50mm 1.4 LTM laten vallen, eens kijken of ik die voor een mooi prijsje in Hong Kong kan vinden.
Ik heb mijn oog ook op een Minolta CLE laten vallen, daar zou deze dan ook op passen. Een andere rede is dat een FD lens een behoorlijk slag groter wordt op mijn Fuji X-E2. Ik vind compactheid belangrijk.quote:Op dinsdag 11 november 2014 00:14 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Nog een specifieke reden waarom je die LTM wil hebben
voor degenen die later ingeschakeld hebben, een LTM is een Leica Thread Mount, ofwel een L39-draad, de Leicavatting tot begin jaren '50
Qua optische kwaliteit lijkt het me handiger om op een zo recent mogelijke FD 1.4/50mm te jagen, die zijn beter vindbaar en waarschijnlijk ook wat minder prijzig.
Die zijn inderdaad goed, maar dat ligt meer aan het totale package dan alleen aan die coating, mijn 2.8/200 is bijvoorbeeld ver van voor de SSC, maar desalwelteplus een wonderschoon optiekjequote:
Wellicht is dan een andere J8 ook een optie, ik heb er zo her en der al hele fraaie dingen uit zien komen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 03:25 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Ik heb mijn oog ook op een Minolta CLE laten vallen, daar zou deze dan ook op passen. Een andere rede is dat een FD lens een behoorlijk slag groter wordt op mijn Fuji X-E2. Ik vind compactheid belangrijk.
Heb jaren geleden de hele fotochemie weggedaan, aan de ene kant mis ik het wel een beetje, mooie prints zelf maken, aan de andere kant, heel bewerkelijk proces en nogal smerige chemicaliën, zeker als je met kleur werkt.quote:Op zondag 9 november 2014 23:37 schreef AlexRow het volgende:
[..]
Ik heb vroeger samen met mn vader in een geïmproviseerde doka gestaan, nu ik de ruimte heb bij mijn oma in de schuur om er 1 te maken wil ik dat ook wel liever doen. Alleen jammer dat ik geen stromend water heb daar.
Ik wil gewoon een fijne werkruimte hebben om te kunnen hobbyen.
Leuk!quote:Op dinsdag 11 november 2014 12:00 schreef DonJames het volgende:
Zwart/wit DOKAspul heb ik nog wel, zal het deze winter weer eens opzetten (in de badkamer). Heb nog een stel leuke antieke glasnegatieven liggen waar ik afdrukken van wil. Alleen contactafdrukken dan, want dat gaat niet in de vergroter passen.
Mooi spul, die Pentacon heb ik ook goed ding.quote:Op woensdag 12 november 2014 21:07 schreef geelkuikentje het volgende:
Nog spul liggen dat ik analoog nog gebruik (alles M42):
[ afbeelding ]
28 mm f/2.8
[ afbeelding ]
50 mm f/1.8
[ afbeelding ]
135 mm f/2.8
Is waarschijnlijk geen kwaliteitsspul maar ik vind het leuk om mee te fotograferen. Vooral de 28 mm gebruik ik veel.
Leuk setje voor iemand met een Pentax die eens aan MF-glas wil snuffelenquote:Op zaterdag 15 november 2014 21:46 schreef Clayton1 het volgende:
Petri GX-1 met Petri 1:2 50mm
[ afbeelding ]
Combex 1:28 f= 28mm
[ afbeelding ]
Petri 80-200 1:4,5 – 5,6
[ afbeelding ]
In een Tas en er zaten ook diverse ringen en filters bij
Als je de spanning niet weet dan is de volgende site misschien wel handigquote:Op zondag 16 november 2014 11:22 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Tipje: Zet die nimmer op een moderne digitale spiegelreflex, die kunnen meestal de ontsteekspanning van die oude dingen niet aan en je eerste flits wordt dan je laatste opname (althans die van je camera)
Goed lijstjequote:Op zondag 16 november 2014 12:59 schreef AlexRow het volgende:
[..]
Als je de spanning niet weet dan is de volgende site misschien wel handig
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
Helemaal offtopic maar omdat het toch schijtweer is :quote:Op zondag 16 november 2014 13:12 schreef AlexRow het volgende:
Nu we het toch over vintage flitsers hebben. Ik heb nog 2 doosjes met flashbulbs liggen ergens
[ afbeelding ]
(niet mijn plaatje)
Alleen nooit uitgezocht hoe ik die moet gebruiken.
Ik heb geen Pentax, denk dat ik het setje op MP ga zettenquote:Op zondag 16 november 2014 11:22 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Leuk setje voor iemand met een Pentax die eens aan MF-glas wil snuffelen
Ik zag trouwens op een van die foto's een oude flitser zitten. Tipje: Zet die nimmer op een moderne digitale spiegelreflex, die kunnen meestal de ontsteekspanning van die oude dingen niet aan en je eerste flits wordt dan je laatste opname (althans die van je camera)
Ik heb nog wat ouwe rommel aan cameras waar ik de optiek graag op mijn canon zou zetten vanwege het beeld wat ze geven, de typische jaren 20/30/40 look, maar het werkt niet. De lenzen doen dit op de rolfilm en al vergeten filmformaten die enorm groot zijn. Op mijn digitale canon zijn het slechte telelenzen ipv mooie standaard lenzen.quote:Op zondag 16 november 2014 17:13 schreef Ouwesok het volgende:
Even weer terug naar de oude lenzen.
Wat is de reden om met oude lenzen te fotograferen
Bij mij is dat hoofdzakelijk het aparte karakter dat sommige oudere lenzen hebben. Neem nou mijn Canon FD 2.8/200mm.
Daarom is het eigenlijk best jammer dat er niet bijvoorbeeld échte 6x6-sensoren zijn.quote:Op zondag 16 november 2014 21:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb nog wat ouwe rommel aan cameras waar ik de optiek graag op mijn canon zou zetten vanwege het beeld wat ze geven, de typische jaren 20/30/40 look, maar het werkt niet. De lenzen doen dit op de rolfilm en al vergeten filmformaten die enorm groot zijn. Op mijn digitale canon zijn het slechte telelenzen ipv mooie standaard lenzen.
Ja, helaas, daar blijft film nummer 1quote:Op zondag 16 november 2014 21:23 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Daarom is het eigenlijk best jammer dat er niet bijvoorbeeld échte 6x6-sensoren zijn.
Of 4x5" als we toch gek gaan doen
OK, helemaal 6x6 is ie niet maar hij komt in de buurt:quote:Op zondag 16 november 2014 21:23 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Daarom is het eigenlijk best jammer dat er niet bijvoorbeeld échte 6x6-sensoren zijn.
Of 4x5" als we toch gek gaan doen
Het is een juweel van een camera. Alleen voor mijn gebruik nog steeds te prijzig.quote:Op zondag 16 november 2014 22:36 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
OK, helemaal 6x6 is ie niet maar hij komt in de buurt:
[ afbeelding ]
Ik heb de 645D een keer in de hand gehad, voor mijn gebruik is ie echt te groot en lomp.
Hier kun je mijn lenzen uit de Petri tas op gebruikenquote:Op zondag 16 november 2014 22:36 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
OK, helemaal 6x6 is ie niet maar hij komt in de buurt:
[ afbeelding ]
Ik heb de 645D een keer in de hand gehad, voor mijn gebruik is ie echt te groot en lomp.
Nee, want die dekken een beeldcirkel voor kleinbeeld/fullframe uit. De 645 Pentax heeft een veel grotere sensor en moet daarom grotere objectieven hebben met een eigen vatting.quote:Op zondag 16 november 2014 22:58 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Hier kun je mijn lenzen uit de Petri tas op gebruiken
Ik heb al wel eens het voorend van een Kiev4 met lens en al op een spiegelloze camera gezien om op die manier met een oud Contax-juweeltje te kunnen fotograferen.quote:Op zondag 16 november 2014 23:41 schreef MaGNeT het volgende:
Ik wil een Zorki 4K en daar het binnenwerk van een redelijke 4/3 in zetten
quote:Op maandag 17 november 2014 01:05 schreef shiznuts het volgende:
Best een cool idee.http://frankencamera.wordpress.com/
Kwaliteitje hoor, en mooie scherpe platen/ kleurenquote:Op maandag 1 december 2014 00:31 schreef Ouwesok het volgende:
Eindelijk heb ik gisteren dan even de eerste opnamen met de Tamron 23A weten te maken. De 23A, ofwel een 3.8-5.4/60-300mm heeft een goeie reputatie. Tamron bouwde hem van 1983 tot aan 2000 wat best wel lang mag worden genoemd.
Zo ziet een 23A er ongeveer uit
plaatje even ergens van interpret geleend
[ afbeelding ]
Mijn exemplaar lijkt een wat oudere te zijn, met name na 1990 werden de Adaptall Tamrons niet bijzonder veel meer verkocht.
Als je de compacte 103A gewend bent valt de 23A aanvankelijk even tegen. De lens is groot en vooral zwaar (870 gram). Mechanisch doet ie weer wel aan de 103A denken, zowel zoomen als scherpstellen gaan licht, maar controleerbaar dus niet het vage gevoel dat je bij veel goedkopere schuifzooms uit de 80's had.
De 23A draai je heel makkelijk in de scherpte, ook zonder hulpmiddelen als AF-assist of focuspeaking.
Stabiel fotograferen met de 23A vergt even wat gewenning, als je de lens bij zijn 'neus' beetpakt is oe het beste stabiel te houden (bij mij tenminste). Het gewicht helpt hierbij ook een aardig handje.
Met dat gewicht en de afmetingen van de lens had Tamron er wat mij betreft wel een statiefgondeltje onder mogen zetten, zelfs op een stevige driepoot wil de lens nog wel ietsjes bewegen.
Omdat de 23A mij een prima lens lijkt voor grotere insecten wil ik eerst eens kijken hoe ie op korte afstand presteert. Bij gebrek aan grote insecten nemen we dan maar wat andere dingen die niet al te ver van de lens af staan. De 23A is instelbaar tot ongeveer 1.6m wat in de 300mm stand al aardig dichtbij is.
We doen wat blaadjes
Die overgang van scherp naar onscherp ben ik best wel mee in de noppen
[ link | afbeelding ]Tamron 23A by Ouwesok, on Flickr
lekker geleidelijk zodat je niet bij insecten een vleugeltip hebt die meteen uit de scherpte knalt
De boel wordt lekker losgetrokken van de achtergrond en dat willen we hebben
De zon net een eindje buiten het plaatje en dan maar eens kijken of ie een flare geeft
Niet dus, er mag wel een zonnekap op maar het is niet de grootste noodzaak.
Maximale scherpte komt er onder deze omstandigheden nog niet uit maar het geheel ziet er veelbelovend uit
Binnenkort nog wat andere onderwerpen
Yupz. Handelsmerk dat op heel veel spullen prijkte in de 70's. In Nederland met name bekend van die 500mm preset-achomaten.quote:
http://www.ebay.de/itm/CA(...)&hash=item58b9ea56a4quote:Op zondag 7 december 2014 18:41 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Yupz. Handelsmerk dat op heel veel spullen prijkte in de 70's. In Nederland met name bekend van die 500mm preset-achomaten.
Die is wel apartquote:Op zondag 7 december 2014 18:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://www.ebay.de/itm/CA(...)&hash=item58b9ea56a4
Dat, plus dat ik al de nodige mensen heb gezien die er een kochten met de verwachting dat ie op 1.8 al optimaal presteert.quote:
Veel geluk gehad gister, vandaag was het weer echt zwaar Kquote:Op zondag 7 december 2014 16:59 schreef Ouwesok het volgende:
Een andere uit mijn collectie oud glas die sinds augustus in mijn bezit is:
[ link | afbeelding ]Canon FD 2.8/200mm by Ouwesok, on Flickr
Redenen om dol op die lomperd te zijn.
[ link | afbeelding ]Winterfair 2014 by Ouwesok, on Flickr
In alle gevallen één enkel stopje gediafragmeerd. Scherptediepte is soms wat aan de krappe kant en de overgang naar onscherp is nogal abrupt(volgende keer rekening mee houden)
Mijn exemplaar is trouwens een vroege variant van de 2.8/200mm, voor verzameldriftigen geldt dat er ook nog andere varianten van zijn geweest, vooral de SSC zou nóg mooier moeten zijn.
Cosina maakt onder de Voigtlander naam nog wel single coated varianten.quote:Op zondag 7 december 2014 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb een aantal fotos van Edward Steichen uit de jaren 40. Gemaakt met Lenzen zonder coating, zou tegenwoordig de hond geen brood van lusten, maar wat een geweldige fotos.
Toen hij de pensioen leeftijd had ging hij met de navy mee de pacific oorlog inquote:Op vrijdag 12 december 2014 21:39 schreef AlexRow het volgende:
[..]
Cosina maakt onder de Voigtlander naam nog wel single coated varianten.
Ik heb trouwens net op google even snel gekeken naar die foto's van Edward Steichen, hij wist gewoon goed te werken met licht. Ik vermoed dat hij op grotere formaten werkte dan 135, het chemische proces in eigen handen had en, voor zover ik heb gezien, het licht ook vrij vaak volledig onder controle had. Dan heb je inderdaad minder aan allerlei verschillende coatings.
Doet er natuurlijk allemaal niet aan af dat hij gewoon goede foto's maakt, ik wou dat ik zulke portretten kon schieten.
Ja, de Helios.quote:Op vrijdag 12 december 2014 21:30 schreef Ouwesok het volgende:
Om vintage lenzen te leren waarderen is de ultieme instapper de Russische Helios 44-2, een kopie van de Zeiss Biotar 2.0/58mm waarvan de Russen na de eurlog de tekeningen hadden weten te bemachtigen.
De Helios is leuk, goed en heel makkelijk te vinden, er zijn er miljoenen van gebouwd en ze kosten je derhalve de financiele kraag niet.
Hij heeft een preset-diafragma wat op een spiegelloze digitale camera een zegen voor de mensheid blijkt. Het beste gebruik je hem tussen de 2.8 en 5.6 en dan geeft ie best wel een apart plaatje.
Twee voorbeeldjes van vorige week in Archeon
Nu dus welquote:Op zaterdag 13 december 2014 01:56 schreef shiznuts het volgende:
Kende gij DogSchidt ook (reworked salvaged 58mm's)?http://dogschidtoptiks.co.uk/index.html
Mijn J9 die je daar voor mij opscharrelde is nog steeds mijn beste voorbeeld van bang-for-ze-buckquote:Op zaterdag 13 december 2014 11:29 schreef ultra_ivo het volgende:
Een jaar of 10 geleden kon je in de diverse landen van de voormalige SU nog goed het oude Sovjet-spul kopen tegen hele leuke prijzen.
Een Helios 58mm of een Industar 50mm is nog steeds erg goed aan te komen voor weinig.quote:Helaas zijn daar de bronnen momenteel opgedroogd.
Voor zover ik kan zien zijn ze gereshelled, er zijn wel meer bedrijven die dat doen. De 80-200 van nikon kan bijvoorbeeld ook. Deze zijn zo te zien gemaakt voor video.quote:Op zaterdag 13 december 2014 11:13 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Nu dus wel
Hoe leuk het technisch ook allemaal is, ik geef nog steeds de voorkeur aan een Helios in zijn oorspronkelijke staat zonder gefröbeld diafragma of andere ingrepen die nog het beste als 'verhipsteriseren' te beschrijven zijn.
Overigens zijn er naast Russische ook Chinese Biotar-klonen gebouwd. In onze streken iets minder talrijk dan de Russische.
En dat heeft er weer mee te maken dat men vanuit de USSR in de jaren 70 en 80 scheepsladingen camera's en lenzen naar het westen exporteerde in ruil voor harde westerse valuta
Zo netjes hoor, zo`n Helios heb ik ook,ook eens opschroeven als het weer eens wat beter weer gaat wordenquote:Op vrijdag 12 december 2014 21:30 schreef Ouwesok het volgende:
Om vintage lenzen te leren waarderen is de ultieme instapper de Russische Helios 44-2, een kopie van de Zeiss Biotar 2.0/58mm waarvan de Russen na de eurlog de tekeningen hadden weten te bemachtigen.
De Helios is leuk, goed en heel makkelijk te vinden, er zijn er miljoenen van gebouwd en ze kosten je derhalve de financiele kraag niet.
Hij heeft een preset-diafragma wat op een spiegelloze digitale camera een zegen voor de mensheid blijkt. Het beste gebruik je hem tussen de 2.8 en 5.6 en dan geeft ie best wel een apart plaatje.
Twee voorbeeldjes van vorige week in Archeon
Ga eens voor de grap naar Armenië. Nog genoeg te vindenquote:Op zaterdag 13 december 2014 11:29 schreef ultra_ivo het volgende:
Een jaar of 10 geleden kon je in de diverse landen van de voormalige SU nog goed het oude Sovjet-spul kopen tegen hele leuke prijzen. Helaas zijn daar de bronnen momenteel opgedroogd.
Daar heb je echt bizarre ideeën voor: http://www.cinemaglass.com & http://www.pchood.com/index.php?route=product/category&path=45 . Die prijzen. Mien god jong.quote:Op zaterdag 13 december 2014 12:21 schreef AlexRow het volgende:
[..]
Voor zover ik kan zien zijn ze gereshelled, er zijn wel meer bedrijven die dat doen. De 80-200 van nikon kan bijvoorbeeld ook. Deze zijn zo te zien gemaakt voor video.
off topic: Armenië is echt een geweldig land hoorquote:Op zondag 14 december 2014 13:37 schreef shiznuts het volgende:
Ff voor de grap naar Armenië.
Maar goed dat er eBay is, zou ik zeggen.Heb bijv. aardig wat uit de Ukraïne, uit Rusland, Italië, de VS en Japan.
Wat dacht jij?quote:Op zondag 14 december 2014 21:44 schreef Ouwesok het volgende:
Een lens die ongeveer even oud is al ondergetekende zelf, de Hanimex 3.5/180. Ook Hanimex is een handelsmerk, de lens is afkomstig van Tokina en heeft een eerste versie van de T2-mount die nog aanzienlijk groter is dan de uiteindelijke T-mount en waarvoor je dus andere adapters moet hebben. Gelukkig was een adapter van Exacta naar Sony-E eenvoudiger en vooral goedkoper.
Voor zijn leeftijd weet deze 180mm preset er nog een zeer bijzonder plaatje neer te zetten. Hij is iets gevoeliger voor tegenlicht dan modernere (of minder oude) lenzen, qua scherpte kan ie nog heel aardig meekomen
Vergelijk ik hem met mijn andere 180mm, de Zeiss Jena Sonnar 2.8/180, dan valt op dat de Hanimex wat minder opvalt dan de wel erg kolossale Zeiss. Bij dit soort fotografie is een beetje stealth-factor mooi meegenomen.
Paar voorbeeldjes op de Winterfair waar het wel bijzonder krap was voor langere brandpunten, uiteindelijk bleek de 85mm Jupiter-9 nog het beste bruikbaar
Diafragma stond steeds op 5.6.
Kortom, weer een lensje waar ik best wel blij mee ben
Maar die is totaal anders dan een J-9 wat niet wegneemt dat als je het goed te pakken hebt je ze gewoon alletwee kooptquote:Op donderdag 18 december 2014 00:01 schreef AlexRow het volgende:
Mamiya 80mm F1.9 is voor redelijke prijzen ook wel te vinden. Al liggen die tegenwoordig ook een stuk hoger.
Mijn J-9 was iets van 35 Euro. Een 68'er model, M39 Zenit opgeschroefd naar M42.quote:Op donderdag 18 december 2014 21:56 schreef Clayton1 het volgende:
De prijzen van de Jupiter 9 liggen toch stukken hoger als wat ik voor mijn Helios heb uitgegeven.
Misschien heb ik met mijn Helios geluk gehad, Incl Zenit camera , want daar zat hij op ¤ 4,50
Boven de honderd zit je al te hoog, een J-9 kan voor minderquote:Op donderdag 18 december 2014 22:02 schreef Clayton1 het volgende:
Valt dan nog mee idd. ik zag op ebay prijzen van boven de 100
Da's een hele nette prijs.quote:.
Het is wel duidelijk dat ik met mijn Helios geluk heb gehad om daar maar 4,50 euro voor neer te leggen bij de kringloop
quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:25 schreef Ouwesok het volgende:
Ook in de schemering hoeft de J9 nog niet in de tas
quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:25 schreef Ouwesok het volgende:
Ook in de schemering hoeft de J9 nog niet in de tas
Wat een ding zeg.quote:Op zondag 21 december 2014 17:28 schreef Ouwesok het volgende:
Mijn Tamron 23A 3.8-5.4/60-300mm
Uiterlijk niet de meest fraaie, maar als ik die scherpstelring weer een beetje mooi zwart zou kunnen krijgen kun je er best mee voor de dag komen
De bijbehorende zonnekap moet ik ook nog zien te vinden, maar die zijn op ebay vaak nog duurder dan de lens zelf.
Innerlijk is het een ander verhaal, de 23A is voor zijn leeftijd een ontzettend fraaie telezoom. Tamron heeft hem ook erg lang geproduceerd waardoor ie goed op advertentie en veilingsites te vinden is.
Qua hanteren is het even wennen, alles aan de lens loopt ontzettend licht, maar beter dat dan dat alles te zwaar draait of schuift.
Nog meer wennen is het gewicht, de 23A is best wel zwaar. De eerste winst zit al in de manier waarop je hem vasthoudt, zet je je vingers helemaal vooraan dus nog voor de scherpstelring, dan heb je de eerste stabilisatie al te pakken. Een schouderstatiefje onder de camera doet daarbij ook nog wonderen.
Wat een ding zeg. Wat hoort nou nog bij de lens? richting je camera zeg maar. zitten er nog tussenringen of converters tussenquote:Op woensdag 24 december 2014 20:32 schreef Ouwesok het volgende:
Eindelijk kon ik er vanmiddag even mee buiten spelen, de Tamron 47A die in 1987 kortstondig op de markt was als verkenning of je AF misschien ook in een lens kon proppen en op die manier met een MF-camera toch automatisch kon scherpstellen. Er zijn maar een paar ontwerpen geweest, het bleek namelijk al snel een commerciele misser te zijn. De lenzen konden zich niet of met moeite meten met het concept AF-camera en daarbij waren de Minolta7000, de Nikon F501 en later de EOS650 zodanig van prijs dat wie AF wilde simpelweg een AF-systeem kocht in plaats van een enkele lens.
Toch zijn die AF-experimenten best wel bijzonder. Op internet is nog het meeste te vinden over de Vivitar AF 3.5/200mm. Conceptueel hetzelfde idee als de 47A, dus een lens met zo'n grote bobbel waarin de electronica en de voeding zitten.
Wat aan die Vivitar opviel was dat het optisch eigenlijk een waanzinnig goeie lens was. Kennelijk had men gemeend als uitgangspunt een toplens te nemen en daar een motortje, een aandrijfas of zelfs een hele AF-unit te zetten
Die gedachtegang zag je ook bij de eerste totaal-AF-systemen. De eerste generatie AF-lenzen was gebouwd rondom wat toen topdesigns waren. De 'beercan'-serie van Minolta is nog steeds erg populair onder Sony-gebruikers.
Nou, dit is hem dus op mijn A6000
[ link | afbeelding ]Tamron 47A by Ouwesok, on Flickr
Hij lijkt niet alleen groot, hij is het ook. Afmetingen en look&feel doen enorm aan Minolta's 4/70-210mm 'beercan' denken, alleen nu dus met die AF-bobbel
De knop aan de bovenkant is voor Single, Continuous of Uit, de knop aan de zijkant is om de AF te activeren
En aan de andere kant zit dan nog een AF/MF-schakelaar (gelukkig)
En dan de vraag: Werkt het
Wat ik inmiddels al over deze generatie AF-lenzen had weten te achterhalen kon ik het volgende verwachten: Uiterst trage AF die na wat heen en weer fietsen uiteindelijk wél trefzeker scherpstelt.
De praktijk ging nog even iets anders. De lens heeft vanaf 1987 dus stil gelegen, vandaar dat de AF-motor niet echt lekker loopt. Hij moet kennelijk nog even wakker worden. Na wat proefjes waarbij bovenstaande verwachting volledig waargemaakt werd heb ik besloten om de lens eerst maar eens een tijdje manualfocus te gebruiken zodat al het loopwerk een beetje loskomt. Na de sessie van vanmiddag het motortje nog eens laten draaien en hij ging al wat sneller. 't Komt wel goed met 'm
Vreemdste gewaarwording als je AF-camera's bent gewend is dat je met deze lens absoluut geen idee hebt waar ie scherpte denkt te gaan vinden
Nog een vreemde gewaarwording is de werkelijk waanzinnige kwaliteit van zowel het mechanische gedeelte als het glas.
Ik vraag me dan ook met terugwerkende kracht af waarom Tamron deze constructie naderhand niet gewoon zonder die AF-bobbel heeft uitgebracht. De reden daarvoor binnenkort in dit topic
De lens houdt bij die chromen adaptall-ring op. Dan krijg je nog de Contax-Emount-adapter en dan zijn wel alweer bij de cameraquote:Op woensdag 24 december 2014 22:12 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Wat een ding zeg. Wat hoort nou nog bij de lens? richting je camera zeg maar. zitten er nog tussenringen of converters tussen
En die Contax-Emount-adapter heb je nodig voor op je Sony of ?quote:Op woensdag 24 december 2014 22:13 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De lens houdt bij die chromen adaptall-ring op. Dan krijg je nog de Contax-Emount-adapter en dan zijn wel alweer bij de camera
Aangezien die een E-mount heeft: Jaquote:Op woensdag 24 december 2014 22:15 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
En die Contax-Emount-adapter heb je nodig voor op je Sony of ?
quote:Op woensdag 24 december 2014 22:29 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Aangezien die een E-mount heeft: Ja
Die CX-E-adapter moet de oplegmaat van een Contax overbruggen die veel dieper is dan een E-mountquote:Op woensdag 24 december 2014 22:50 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
wel een flinke ring
Het is een bijzondere lens, moet je zelfs reserve batterijen meenemen
Integendeel, zo'n verouderde AF-module wil nogal wat licht hebben.quote:Op woensdag 24 december 2014 23:32 schreef shiznuts het volgende:
Cool spul, sok!Wat een ding idd; lijkt wel een nachtzichtapparaat.
Ergens welquote:Op donderdag 25 december 2014 00:53 schreef shiznuts het volgende:
Meer over de shape hea.Maar het is misschien eerder een thermal vision apparaat dan een night vision:
[ afbeelding ]
Heeft er ergens wel iets van weg toch?
Ik denk dat ik in de loop der jaren erbij was toen Ouwesok 30 objectieven kocht op de diverse beurzen. Zijn totale aantal zal nu wel fors in de drie cijfers lopen.quote:Op donderdag 25 december 2014 15:05 schreef shiznuts het volgende:
Jij moet ook een aardige collectie hebben.Een stuk of 30 objectieven ofzo?
Valt mee, het zijn er een stuk of zestig en de collectie groeit nu niet zo hard meerquote:Op donderdag 25 december 2014 17:56 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik denk dat ik in de loop der jaren erbij was toen Ouwesok 30 objectieven kocht op de diverse beurzen. Zijn totale aantal zal nu wel fors in de drie cijfers lopen.
Zou wel een leuk plaatje opleveren zo allemaal bij elkaarquote:Op donderdag 25 december 2014 18:43 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Valt mee, het zijn er een stuk of zestig en de collectie groeit nu niet zo hard meer
Zou een mager aanbod wordenquote:Op donderdag 25 december 2014 22:35 schreef shiznuts het volgende:
Oh yo!![]()
Da's een boel hoop glas. Kun je om je hobby te bekostigen ook wel een museumpje beginnen en guided tours aanbieden.
Leica heb ik eigenlijk niet zoveel mee, althans niet meer dan met andere merken. Goed spul, maar prijstechnisch het stadium 'leuk' al lang en breed voorbij.quote:Op donderdag 25 december 2014 23:00 schreef shiznuts het volgende:
Denk dat Ouwesok zich ook wel zou vermaken in het vintage-gedeelte van de Leica Shop:
• https://www.leicashop.com/vintage_en/?___from_store=vintage_de
Moet ik ook nog eens langs.
En combinaties die eigenlijk niet kunnen. Ik kan me nog een gezicht van een verkoper in Doesburg herinnerenquote:Op donderdag 25 december 2014 23:45 schreef Ouwesok het volgende:
Ik heb meer met spullen die om een of andere vage reden niet 'hip' meer zijn
Ja, dat is het nou net. In de vintage shop verkopen ze van alles.quote:Op donderdag 25 december 2014 23:45 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Leica heb ik eigenlijk niet zoveel mee, althans niet meer dan met andere merken. Goed spul, maar prijstechnisch het stadium 'leuk' al lang en breed voorbij.
Ik heb meer met spullen die om een of andere vage reden niet 'hip' meer zijn
Dan had je de verkoper moeten horen piepen die een 400mm met Nikon-vatting had toen ik die op een Olympus zou draaienquote:Op donderdag 25 december 2014 23:49 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
En combinaties die eigenlijk niet kunnen. Ik kan me nog een gezicht van een verkoper in Doesburg herinneren.
De onscherpte in de achtergrond, die takken, werken erg onrustig vind ik.quote:Op zondag 28 december 2014 19:32 schreef Ouwesok het volgende:
Die eerste serie was nog allemaal rond de minimumafstand, we doen er nu eens een paar op wat meer afstand en ook dan blijkt de 47A voor zijn leeftijd best wel wat in zijn mars te hebben
In Natuurpark Lelystad.
Het knispert bijna als de zon schijnt
[ link | afbeelding ]Tamron 47A Testdrive by Ouwesok, on Flickr
En ook als de zon ermee ophoudt blijft ie nog steeds lekker
Met dat kleine IF-scherpstelslagje draai je gewoon een vliegende vogel in de scherpte
Focus peaking helpt dan trouwens best wel
Zonnetje erbij
Als je een 'nieuwe' lens uitprobeert kan het licht eigenlijk niet vaak genoeg wisselen
Conclusie is nog steeds dat het best wel een aparte lens is en het blijft jammer dat Tamron hem niet zonder die AF-bult heeft uitgebracht.
Wat van de overige Tamrons het meest in de buurt schijnt te komen is de 19AH, ook een 70-210mm die je echter ook weer niet dagelijks tegen het lijf loopt
Hij is op deze afstanden inderdaad wat onrustig. Pak je de verhoudingen anders, dan zal ie fraaier worden (alleen werden de ooievaars toen ik dichterbij kwam onrustiger dan de achtergrond en vlogen weg)quote:Op zondag 28 december 2014 20:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De onscherpte in de achtergrond, die takken, werken erg onrustig vind ik.
quote:Op zondag 28 december 2014 20:26 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Hij is op deze afstanden inderdaad wat onrustig. Pak je de verhoudingen anders, dan zal ie fraaier worden (alleen werden de ooievaars toen ik dichterbij kwam onrustiger dan de achtergrond en vlogen weg)
Leuk om op een digitale camera te zetten en begin vorige eeuw lenseffect te krijgen. Is een triplet, ontwerp is eind 19e eeuw. Veel mensen zullen zeggen dat het een slechte kwaliteit levert, maar voor sommige opnames is een moderne lens gewoon te goed. Als je bv fotos in de stijl van jaren 20-30-40 wilt maken zijn modernere optiek gewoon veel te goed en daarom zien die fotos er dan nooit oud uit. Objectieven uit die tijd zijn meestal te lang omdat men op rolfilm of vlakfilm fotografeerde.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 21:16 schreef Clayton1 het volgende:
Bezoekje aan de kringloop.
http://static.photo.net/attachments/bboard/00X/00XR2P-287999584.jpg
ach voor 0,50 cent.
Blijkt dat de diafragma vast zit, ben bezig om die los te peuterenquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leuk om op een digitale camera te zetten en begin vorige eeuw lenseffect te krijgen. Is een triplet, ontwerp is eind 19e eeuw. Veel mensen zullen zeggen dat het een slechte kwaliteit levert, maar voor sommige opnames is een moderne lens gewoon te goed. Als je bv fotos in de stijl van jaren 20-30-40 wilt maken zijn modernere optiek gewoon veel te goed en daarom zien die fotos er dan nooit oud uit. Objectieven uit die tijd zijn meestal te lang omdat men op rolfilm of vlakfilm fotografeerde.
Gelukt?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:50 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Blijkt dat de diafragma vast zit, ben bezig om die los te peuteren
Nee niet helemaal. wel iets beweging in kunnen krijgen.Hij stopt en als ik dan op het pinnetje blijf drukken gaat ie verder dichtquote:Op zondag 4 januari 2015 11:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gelukt?
Dit objectief is heel eenvoudig qua bouw, dus zal niet echt lastig zijn
Da's in elk geval een beginquote:Op zondag 4 januari 2015 21:06 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Nee niet helemaal. wel iets beweging in kunnen krijgen.Hij stopt en als ik dan op het pinnetje blijf drukken gaat ie verder dicht
Dat is wellicht de manier. Heel soepel hoeft ie trouwens niet te lopen, als ie maar dichtgaat als het pennetje ingedrukt wordt, met zo'n lens op een adapter werk je immers op je werkdiafragma waardoor het niet dicht hoeft te springen. Als ie sluit tot 5.6 zit je op een gecropte sensor wel goed.quote:Op zondag 4 januari 2015 21:26 schreef Clayton1 het volgende:
Ik heb al gekeken, ik zie een soort beugeltje zitten dat op en neer gaat die zorgt voor het sluiten/ openen van het diafragma, als ik die met de hand beweeg werkt het prima.
Verder weet ik niet wat ik er aan zou kunnen doen. 100 keer met de hand op en neer doen zodat alles soepel gaat lopen ?
Hij gaat idd dicht als ik het pennetje indruk, gisteren zat hij nog helemaal vast en gebeurde er nietquote:Op zondag 4 januari 2015 22:17 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat is wellicht de manier. Heel soepel hoeft ie trouwens niet te lopen, als ie maar dichtgaat als het pennetje ingedrukt wordt, met zo'n lens op een adapter werk je immers op je werkdiafragma waardoor het niet dicht hoeft te springen. Als ie sluit tot 5.6 zit je op een gecropte sensor wel goed.
zoals gezegd. krijg ik hem niet aan de praat, jammer dan.quote:Op zondag 4 januari 2015 22:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Zou deze lens vooral gebruiken voor zijn gebrek aan moderne kwaliteit, zwartwit fotos maken bij re-enactments bijvoorbeeld, zien ze er veel authentieker uit.
Dan gewoon met open diafragma schieten. De charme van deze lens is, imho, juist dat wat veel mensen als negatief zien hieraan. De flares, het gebrek aan coating, de onscherpte.quote:Op zondag 4 januari 2015 22:42 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
zoals gezegd. krijg ik hem niet aan de praat, jammer dan.
maar ik ga zeker proberen hier iets mee te schieten.
Een beetje dicht gaat hij al. Ik begrijp dat je ervaring ermee hebt?quote:Op zondag 4 januari 2015 22:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan gewoon met open diafragma schieten. De charme van deze lens is, imho, juist dat wat veel mensen als negatief zien hieraan. De flares, het gebrek aan coating, de onscherpte.
Niet met deze specifiek, maar wel met dit soort optiek (op oude analoog camera's)quote:Op zondag 4 januari 2015 22:49 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Een beetje dicht gaat hij al. Ik begrijp dat je ervaring ermee hebt?
Leuk. Ik ben beginner maar doe ook mee om met oude lenzen te spelen.quote:Op zondag 4 januari 2015 22:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Niet met deze specifiek, maar wel met dit soort optiek (op oude analoog camera's)
Geen geheim*, wel een paar aanwijzingen:quote:Op woensdag 14 januari 2015 20:49 schreef MoChe het volgende:
Prachtige foto's Ouwesok! Hoe krijg je alles zo scherp met een vintage lens? Ik heb de Chinon 200mm f3.5, Pentacon 50mm f1.8 en een Panagor 28mm f2.8 die ik gebruik op mn Praktica Super TL. Focussen op dat ouwe ding gaat super maar als ik deze vintage lenzen gebruik op mn EOS 550d krijg ik heel moeilijk op de juiste focus. Wat is je geheim??
Wat bedoel je met matglas? Zulks een focusing screen? Die heb ik namelijk niet..quote:Op woensdag 14 januari 2015 20:59 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Geen geheim*, wel een paar aanwijzingen:
- Stel je oculaircorrectie (+/- wieltje naast je zoeker ideaal af zodat je de beste blik op je matglas hebt. Controleer ook regelmatig of die correctie nog goed staat. Je kunt dan ineens veel beter de scherpte op je matglas beoordelen
- Gebruik een adapter met chip zodat je camera piept als je bij optimale scherpte in de buurt komt. Beoordeel echer wel de scherpte op het matglas en vaar niet blind op het adapter
- Als je je matglasbeeld te klein vindt kun je bij de opstuurchinees op ebay voor een tientje of drie een loupe kopen die achterop je oculair gaat, je matglasbeeld wordt dan 1.3x zo groot
En verder is het een kwestie van heel veel doen
Wat bij mij wel anders is dan bij veel anderen is dat ik met mijn oude glas vaak op spiegelloze camera's werk. Daar kun je met een knop je zoekerbeeld een keer of 8 a 10 vergroten waardoor je enorm nauwkeurig in kunt stellen. Ik was van meet af aan dol op de EVF.
Het matglas is dat ding dat je ziet als je in de zoeker van een spiegelreflex kijkt en waarop je met wat oefening kunt zien of je plaatje scherp gaat worden.quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:11 schreef MoChe het volgende:
[..]
Wat bedoel je met matglas? Zulks een focusing screen? Die heb ik namelijk niet..
Hmm ok, die is op mijn 550d niet te vervangen lees ik. In de Praktica is de zoeker lekker handig voor MF.quote:Op woensdag 14 januari 2015 21:14 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het matglas is dat ding dat je ziet als je in de zoeker van een spiegelreflex kijkt en waarop je met wat oefening kunt zien of je plaatje scherp gaat worden.
Heb je wat voorbeelden met oud glas op je 550D?quote:Op woensdag 14 januari 2015 20:49 schreef MoChe het volgende:
Prachtige foto's Ouwesok! Hoe krijg je alles zo scherp met een vintage lens? Ik heb de Chinon 200mm f3.5, Pentacon 50mm f1.8 en een Panagor 28mm f2.8 die ik gebruik op mn Praktica Super TL. Focussen op dat ouwe ding gaat super maar als ik deze vintage lenzen gebruik op mn EOS 550d krijg ik heel moeilijk op de juiste focus. Wat is je geheim??
Ik vind de modernere matglazen stukken beter dan die van een Praktica, alleen je moet wel leren om ze goed te gebruiken én wat ik al eerder zei, je moet de zoeker optimaal op je oog afstemmen. Bij AF is het geen drama als je dat vergeet, bij MF is het desastreusquote:Op woensdag 14 januari 2015 22:05 schreef MoChe het volgende:
[..]
Hmm ok, die is op mijn 550d niet te vervangen lees ik. In de Praktica is de zoeker lekker handig voor MF.
Nee, heb ze nog niet ge-upload. Zal binnenkort dat eens doen.quote:Op woensdag 14 januari 2015 22:10 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Heb je wat voorbeelden met oud glas op je 550D?
Ja? Heb eigenlijk geen matglas ooit geprobeerd op een DSLR denk ik. Zoals gezegd is die van de 550D niet (of heel lastig) te vervangen. Ik heb gekeken of ik de zoeker optimaal heb afgesteld en volgens mij klopt het wel. Binnenkort maar eens buitenhuis weer gaan testen. Dankjewel iig voor al je tipsquote:Op woensdag 14 januari 2015 22:16 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik vind de modernere matglazen stukken beter dan die van een Praktica, alleen je moet wel leren om ze goed te gebruiken én wat ik al eerder zei, je moet de zoeker optimaal op je oog afstemmen. Bij AF is het geen drama als je dat vergeet, bij MF is het desastreus
Gebruik je een adapter met een AF-confirm-chipjequote:Op donderdag 15 januari 2015 21:06 schreef MoChe het volgende:
[..]
Nee, heb ze nog niet ge-upload. Zal binnenkort dat eens doen.
[..]
Ja? Heb eigenlijk geen matglas ooit geprobeerd op een DSLR denk ik. Zoals gezegd is die van de 550D niet (of heel lastig) te vervangen. Ik heb gekeken of ik de zoeker optimaal heb afgesteld en volgens mij klopt het wel. Binnenkort maar eens buitenhuis weer gaan testen. Dankjewel iig voor al je tips
Nee ik heb op dit moment een 'gewone' adapter. Maar op jouw aanraden eentje besteldquote:Op donderdag 15 januari 2015 21:13 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Gebruik je een adapter met een AF-confirm-chipje
Niet gelijk alles bestellen waar ik over begin, zou nog een dure grap wordenquote:Op donderdag 15 januari 2015 21:17 schreef MoChe het volgende:
[..]
Nee ik heb op dit moment een 'gewone' adapter. Maar op jouw aanraden eentje besteld
Spreek uit ervaring, dat scheelt enorm, ik heb ze met af chipquote:Op donderdag 15 januari 2015 21:17 schreef MoChe het volgende:
[..]
Nee ik heb op dit moment een 'gewone' adapter. Maar op jouw aanraden eentje besteld
Mooi! Ik ben benieuwd!quote:Op donderdag 15 januari 2015 21:20 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Spreek uit ervaring, dat scheelt enorm, ik heb ze met af chip
Haha nee was ik ook niet van planquote:Op donderdag 15 januari 2015 21:20 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Niet gelijk alles bestellen waar ik over begin, zou nog een dure grap worden
Die chip moet je zien als een hulpmiddeltje, maar naar mijn ervaring best wel een handig hulpmiddeltje.
Oh ja. Dat was op mijn pentax ook mijn schatjequote:Op vrijdag 16 januari 2015 14:21 schreef shiznuts het volgende:
PK mount? Kan je ten zeerste de Pentax-M SMC Asahi (niet Takumar) 50mm f/1.4 aanbevelen.
[ afbeelding ]
Scoort hoog op m'n lijstje 'lievelings vintage objectieven'.
Hm, heb net deze 1.7. Beetje jammer om meteen weer een 50mm erachteraan te kopen. Eerst naar wat anders kijken en wellicht in de toekomst.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 14:21 schreef shiznuts het volgende:
PK mount? Kan je ten zeerste de Pentax-M SMC Asahi (niet Takumar) 50mm f/1.4 aanbevelen.
[ afbeelding ]
Scoort hoog op m'n lijstje 'lievelings vintage objectieven'.
Gewoon een heerlijke lens. Qua handling, qua karakter, bokeh, wijd open gebruiken en dan nog klasse zijn. Ik heb ook een Minolta MD Rokkor 50mm f/1.7, maar die bevalt me dan net wat minder. Asahi knows optics.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 14:38 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Hm, heb net deze 1.7. Beetje jammer om meteen weer een 50mm erachteraan te kopen. Eerst naar wat anders kijken en wellicht in de toekomst.
Maar hoezo bevalt hij je zo goed dan? Wat maakt hem zo speciaal?
Oké, nou even opschrijven dan voor in de toekomst een keer.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 14:43 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Gewoon een heerlijke lens. Qua handling, qua karakter, bokeh, wijd open gebruiken en dan nog klasse zijn. Ik heb ook een Minolta MD Rokkor 50mm f/1.7, maar die bevalt me dan net wat minder. Asahi knows optics.![]()
Op wat voor camera ga je die gebruikenquote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:21 schreef Hojdhopper het volgende:
Ik vond op Marktplaats een Panagor 80-205mm zoom (F4.5) met Pentax K mount. Wat denken jullie, voor 20 euro? Grote miskoop?
Zelf heb ik twijfels omdat ik dan beeldstabilisatie mis wat lijkt me wel handig op 200mm.
Oké dankje. Ik twijfelde dus al.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:26 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Op wat voor camera ga je die gebruiken
Onafhankelijk daarvan zou ik bij zoomlenzen voor een iets recenter tijdvak gaan. Deze is van voor 1980, na 1980 ging de kwaliteit van zoomlenzen met rasse schreden vooruit.
De vaste brandpunten ( primes in goed Nederlands) zijn wat minder tijdvakgevoelig.
Als NEX5N-gebruiker kan ik je het advies geven om op zoek te gaan naar een zo compact mogelijk gebouwde zoomlens, liefst uit het tijdvak van na pakweg 1983.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:29 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Oké dankje. Ik twijfelde dus al.
Is voor een NEX-3N. En heb beperkt budget, dus ipv meteen een lens van een paar hondertjes te kopen wil ik eerst een beetje uitproberen met vintage lenzen (naast dat die ook gewoon gaaf zijn).
Super, dank voor je tip. Ik ga me er eens in verdiepen en kom er nog wel op terug.quote:
Ik heb zelf nog ergens een SZ-X 70-210 liggen die ongelofelijk compact is.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:49 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Super, dank voor je tip. Ik ga me er eens in verdiepen en kom er nog wel op terug.
edit: heb je het bij die SZ-X over de 35-70, 28-200 of 60-300. Ik zie verschillende namelijk.
Later(1981) kwam daar de AT-X 285 bij met hetzelfde bereik die eigenlijk de eerste standaardzoom was die de vaste brandpunten kon bijsloffen in kwaliteit. Die 285's zijn verre van zeldzaam en dus makkelijk voor een leuk prijsje te vinden.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 20:57 schreef shiznuts het volgende:
Ik heb een SZ85 (28-85mm f/4). Zeker niet onaardig ook.
[ afbeelding ]
Ouwelens was een betere naam voor jequote:Op zondag 18 januari 2015 00:11 schreef Ouwesok het volgende:
1976 was het geboortejaar van mijn Tamron CT300 5.6/300mm. Een hele mooie manualfocustele die het bijzonder goed doet op korte opnameafstanden.
Een voorbeeldjes van alweer even geleden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Thanks, ben er nu ook naar eentje op zoek. Boxtel is alleen niet echt te doen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:20 schreef Clayton1 het volgende:
@ Hojdhopper
Ouwesok had het een stukje terug over een Tamron 80-210 (103A).
Bij de kringloop in Boxtel staat erin voor 25 euro..
heb er zelf ook een, is een toppertje.
Met een 210mm is nog goed uit de hand te schieten. Zodra het langer wordt wordt het lastiger.quote:Op zondag 18 januari 2015 13:39 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Thanks, ben er nu ook naar eentje op zoek. Boxtel is alleen niet echt te doen.
Maar hoe ervaren jullie de lens als je geen beeldstabilisatie hebt. Ik moet zeggen dat ik enkel ervaring heb met een telelens die voorzien was van OSS (geleend van een vriend). En heb nu zelf geen telelens. Is er op 210 dan nog wel uit de hand te schieten?
De meeste telezooms uit de 80's waren schuifzooms (of in goed Nederlands Push&Pullquote:Begrijp ik nu trouwens goed dat bij die Tokina SZ lenzen het deel waar je aan draait om te zoomen juist uitschuift? Nogmaals, ik ben een beetje een leek als het gaat om telelenzen (heb enkel de 18-55 kitlens en twee prime lenzen). Bij die kitlens komt het voorste gedeelte er zeg maar uit, terwijl het stuk waar je aan draait (dicther bij de camera) dus op zijn plek blijft. Anders dus geloof ik dan bij die Tokina lenzen. Klopt dit?
Ahha, dus je draait helemaal niet, maar je schuift. Oké, duidelijk.quote:Op zondag 18 januari 2015 14:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Met een 210mm is nog goed uit de hand te schieten. Zodra het langer wordt wordt het lastiger.
Daar komt voor een NEX nog bij dat de camera erg klein en licht is en het gewicht en omvang van de lens ook meedoen.
Met een NEX3N kun je echter je ISO aardig hoog zetten en daarmee ook nog wat stabiliteit kopen.
[..]
De meeste telezooms uit de 80's waren schuifzooms (of in goed Nederlands Push&Pull) waarbij de richting waarin je de ring schuift onderling verschilt. Sommige moet je achteruit schuiven om in te zoomen, andere schuif je juist weer naar buiten.
Als het mechanisch allemaal goed zit is zo'n schuifzoom prima te hanteren zolang ie niet te groot wordt. Nadeel van tweeringszooms waarbij je in/uitzoomt door aan een ring te draaien is dat je met al die ringen en ook nog een camera al snel minstens één hand tekort komt
Voordeel met vintage lenzen is dat je je eigenlijk nooit voor een groot bedrag kunt bekopen wat het minder riskant maakt eens een gokje te wagen met een lens, met wat vooronderzoek kun je de keuze al aardig binnen de perken houden.
Je hebt slechts één ring. Die schuif je voor de zoomfunctie en draai je om scherp te stellen.quote:Op zondag 18 januari 2015 15:53 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ahha, dus je draait helemaal niet, maar je schuift. Oké, duidelijk.![]()
Misschien is het een idee om, als we voldoende vintage-glas-gebruikers bij elkaar kunnen verzamelen in het voorjaar eens een meetje op poten te zetten. Is vaak best wel leuk en leerzaamquote:Voor wat betreft je laatste zinnen, dat klopt inderdaad wel. Voor die paar tientjes kan je nog best een miskoop op de koop toe nemen.
Maar goed om te in ieder geval van een andere NEX gebruiker te horen.
En dan heb je nog een diafragma ring neem ik aan?quote:Op zondag 18 januari 2015 16:14 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Je hebt slechts één ring. Die schuif je voor de zoomfunctie en draai je om scherp te stellen.
Dat zou wel leuk zijn. Daar heb ik wel oren naar ja.quote:[..]
Misschien is het een idee om, als we voldoende vintage-glas-gebruikers bij elkaar kunnen verzamelen in het voorjaar eens een meetje op poten te zetten. Is vaak best wel leuk en leerzaam
Die heb je ook nog, maar daar heb je het meestal niet zo druk mee.quote:Op zondag 18 januari 2015 17:05 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
En dan heb je nog een diafragma ring neem ik aan?
Dan maar even kijken of er meerdere gegadigden zijn en eens iets leuks verzinnen.quote:Dat zou wel leuk zijn. Daar heb ik wel oren naar ja.
Neuh, gewoon een keer gezellig doen met wat gelijkgestemden en wat oud glas.quote:Op zondag 18 januari 2015 18:38 schreef shiznuts het volgende:
Workshop vintage fotografie met Ouwesok.![]()
Is er echt niet iets zo te regelen dat het in je rooster en locatie valtquote:'t Is dat m'n rooster en locatie nogal te wensen overlaten, maar tof idee.
quote:Op zondag 18 januari 2015 20:20 schreef shiznuts het volgende:
Nou ja, aan mijn planning moet je je niet conformen. Ben eigenlijk alleen in Nederland zo midden maart en eind mei voor een paar daagjes (ouwelui zijn jarig en ik ben natuurlijk zo braaf dat ik daar een vakantieweekje aan opoffer om ze vanuit Oostenrijk (Wenen; de gekste!) in Drenthe te komen bezoeken). Verder een doorgaans druk en onregelmatig rooster met max 2 dagen aaneengesloten vrij (zit nu bijvoorbeeld op dag vijf uit zes voor ik twee dagen vrij heb, dan vijf dagen aaneengesloten, een enkele dag vrij en gaat het weer loos), wat ik me dan niet aandoe om daarin nog naar NL en terug te reizen.
Het was tot nog toe even een losse flodder om eens te kijken of er wat enthousiasme kwam. Als er zich nog een paar melden gaan we eens wat leuks verzinnen. Kan soms erg snelquote:Op zondag 18 januari 2015 20:22 schreef Hojdhopper het volgende:
Er is trouwens wel een kans dat ik vanaf februari in het buitenland op stage ga. Maar aangezien ik nog geen stage heb staat dat dus nog op losse schroeven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
quote:Op zondag 18 januari 2015 23:50 schreef Hojdhopper het volgende:
Ik heb via Marktplaats geboden op een Tokina SZ-X210, maar nu ben ik me niet zeker over de mount. Het is een Pentax mount, maar de foto die de verkoper ervan stuurde komt niet echt overeen met de PK mount van mijn adapter, ik las op Wikipedia dat er verschillende Pentax K mounts zijn. Weet jij toevallig hoe dat zit, Ouwesok? Of iemand anders?
Omschreven met foto's (van internet):Er zijn verschillende K-vattingen die echter allemaal achteruit compatible zijn. Die nokken zijn bedoeld om met een Pentax K-body te kunnen communiceren en je merkt er eigenlijk alleen iets van als je een Pentax DSLR hebt en afhankelijk van het aantal nokken en contacten bepaalde functies al dan niet op je camera kunt gebruiken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag is nu of er veel verschil in zit?
De SZ-X 210 zal gezien het tijdvak waarin ie uitkwam een KA-vatting hebben, dus een K-vatting met een extra nok (die hoge) die de volle opening van de lens aan de camera doorgeeft zodat die weer het diafragma kan aansturen in de P en Tv standen.
Adapter je die dingen naar een EOS of een NEX of naar wat dan ook, dan doen die nokken niet meer mee en past eigenlijk alles op een K-mount adapter. Je werkte immers toch al met gesloten diafragma en in een Av of M-stand.
Samengevat: ongeacht welke K-vatting het is, het past.
[ Bericht 5% gewijzigd door Ouwesok op 19-01-2015 00:08:49 ]Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
Moet je alleen ff in het menu pielen, de variant diafragmaring toelaten aanzetten.quote:Op maandag 19 januari 2015 09:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Zoals Ouwesok zegt, Oud K glas past op nieuwere cameras.
Dat is alleen als je ouwe K-lenzen op een digitale Pentax gebruikt.quote:Op maandag 19 januari 2015 18:33 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Moet je alleen ff in het menu pielen, de variant diafragmaring toelaten aanzetten.
Wat heb je zoal liggen?quote:Op maandag 19 januari 2015 16:17 schreef Opoefiets het volgende:
Lijkt me wel leuk, zo'n meet. We hebben hier genoeg oud glas liggen
De helft hebben we nog niet digitaal kunnen gebruiken, omdat mijn digicam nog steeds niet terug is.
Even kijken wat ik hier heb liggen.quote:
Jupiter J9 2.0/85mm op een pdraad-adapter. Met wat zoeken vind je er een voor onder de honderd euro en het is een waanzinnig mooie portrettele.quote:Op maandag 19 januari 2015 22:28 schreef Gimmick het volgende:
Is er iemand die een betaalbare tip heeft voor een lens rond de 85mm voor de Pentax k-mount? De 85mm m f2.0 kost nog altijd rond de twee honderd euro.
Mooie collectiequote:Op maandag 19 januari 2015 22:20 schreef Opoefiets het volgende:
[..]
Even kijken wat ik hier heb liggen.
Makinon Zoom 80-200mm (Nikon mount)
Helios 44-2 58mm (M42, een van m'n favorieten... maar ik ben niet de enige die hem graag gebruikt)
Admiral 6.3 400mm (M42, hebben we dubbel. Kan overgekocht worden)
Chinonflex Auto Reflex 2.8 135mm (M42. Fijn lensje, ook voor digitaal)
Pentacon 2.8 135mm (M42 mount, maar moet nodig nagekeken worden. Volgens mij hebben we deze ook dubbel)
Rexatar Auto MC 3.3 200mm (M42, met speling op het diafragma. Wordt binnenkort nagekeken)
Chinon 2.8 28mm (M42, echt superfijn lensje)
Panagor Auto Tele 2.8 135mm (M42)
Zeiss Planar 2.8 80mm (V-mount, m'n enige Hasselblad lens)
Tokina 2.5 90mm (MD-mount, ook wel bekend als de Bokina, al veelvuldig uitgeprobeerd op mijn Minolta X-300)
Tokina 80-200mm (MD-mount)
We hebben ook nog ergens een Meyer liggen, maar die zal nog wel ergens in een cameratas zijn verdwenen
Over het algemeen ben ik degene die de MD-lenzen gebruikt, daar ik gek ben op Minolta. Ik gebruik ook wel eens een M42-lens met een adapter op de Sony (kan je ook op oneindig focussen, omdat de sensor op een andere plaats zit dan bij Nikon), maar alleen als ik softe randjes wil. De Nikonlenzen zijn van m'n vriend, die ook gek op oud glas is
Als je van klassiek glas houdt is een J-9 eigenlijk een must-havequote:Op maandag 19 januari 2015 23:35 schreef shiznuts het volgende:
Hmmm, heb zelf eigenlijk alleen normale lichtsterke primes tot 58mm (de Helios, dúh, daarboven wel 135mm's wat minder lichtsterk). Eigenlijk zo'n gek idee nog niet, zo'n 85mm. Ik zit me te verlekkeren op de Olympus 75mm f/1.8, maar 949 uitgeven voor 1 lensje is zelfs mij te gortig.
quote:Op maandag 19 januari 2015 18:33 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Moet je alleen ff in het menu pielen, de variant diafragmaring toelaten aanzetten.
Bij de NEX toch wel; optie 'shoot without lens' moet op aan staan. Tenminste, met een simpele adapter zoals ik die heb.quote:Op maandag 19 januari 2015 21:27 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat is alleen als je ouwe K-lenzen op een digitale Pentax gebruikt.
Zet je het op een adapter dan hoef je verder niets te doen Ja, scherpstellen
Die optie moet met elk adapter aan staanquote:Op dinsdag 20 januari 2015 19:58 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
[..]
Bij de NEX toch wel; optie 'shoot without lens' moet op aan staan. Tenminste, met een simpele adapter zoals ik die heb.
Oh wacht even, dacht dat we het over hetzelfde hadden maar blijkbaar niet.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 20:03 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die optie moet met elk adapter aan staan
Ja, is een kanshebber. Maar omdat ik zit te denken aan een standaard uitrusting van een 35mm lens en een 85mm lens, denk ik dat de Juliter te veel tijd kost om te wisselen (omdat ik dan altijd die adaper eruit moet frotten).quote:Op maandag 19 januari 2015 23:16 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Jupiter J9 2.0/85mm op een pdraad-adapter. Met wat zoeken vind je er een voor onder de honderd euro en het is een waanzinnig mooie portrettele.
Voorbeeldje
Wat voor camera gebruik jequote:Op dinsdag 20 januari 2015 20:16 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ja, is een kanshebber. Maar omdat ik zit te denken aan een standaard uitrusting van een 35mm lens en een 85mm lens, denk ik dat de Juliter te veel tijd kost om te wisselen (omdat ik dan altijd die adaper eruit moet frotten).
Pentax Super A. Heb een officiële Pentax k-mount adapter naar m42, die valt helemaal in de mount en zit met een veertje vast.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |