abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147693111
Mamiya 80mm F1.9 is voor redelijke prijzen ook wel te vinden. Al liggen die tegenwoordig ook een stuk hoger.
"Those beautiful days for them I live"
pi_147693288
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:01 schreef AlexRow het volgende:
Mamiya 80mm F1.9 is voor redelijke prijzen ook wel te vinden. Al liggen die tegenwoordig ook een stuk hoger.
Maar die is totaal anders dan een J-9 wat niet wegneemt dat als je het goed te pakken hebt je ze gewoon alletwee koopt :')
Een van de leuke features van de J-9 (en van bijna alle presetlenzen) is het diafragma dat heel veel lamellen heeft en dus een zuiver ronde opening oplevert, ook als je hem wat verder dicht doet. Dat ronde diafragma is één van de oorzaken van die aparte achtergrondjes van de J-9 De Sonnar-constructie is de andere.
pi_147721194
De prijzen van de Jupiter 9 liggen toch stukken hoger als wat ik voor mijn Helios heb uitgegeven.
Misschien heb ik met mijn Helios geluk gehad, Incl Zenit camera , want daar zat hij op ¤ 4,50
#35.
pi_147721369
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 21:56 schreef Clayton1 het volgende:
De prijzen van de Jupiter 9 liggen toch stukken hoger als wat ik voor mijn Helios heb uitgegeven.
Misschien heb ik met mijn Helios geluk gehad, Incl Zenit camera , want daar zat hij op ¤ 4,50
Mijn J-9 was iets van 35 Euro. Een 68'er model, M39 Zenit opgeschroefd naar M42.
Ik heb ze een jaar of 10 terug regelmatig voor een paar tientjes op de kop getikt.
pi_147721501
Valt dan nog mee idd. ik zag op ebay prijzen van boven de 100.
Het is wel duidelijk dat ik met mijn Helios geluk heb gehad om daar maar 4,50 euro voor neer te leggen bij de kringloop
#35.
pi_147722707
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 22:02 schreef Clayton1 het volgende:
Valt dan nog mee idd. ik zag op ebay prijzen van boven de 100
Boven de honderd zit je al te hoog, een J-9 kan voor minder

quote:
.
Het is wel duidelijk dat ik met mijn Helios geluk heb gehad om daar maar 4,50 euro voor neer te leggen bij de kringloop
Da's een hele nette prijs.

Trap trouwens niet in de 'Sofort kaufen'-prijzen die je op ebay tegenkomt, die zijn vaak nogal wat opgeblazen. Soms in de hoop dat iemand erin tuint, meestal om de remmingen wat weg te nemen bij mensen die op die dingen bieden. Al zit je boven de prijs dan nog heb je het idee goedkoop uit te zijn.

Mijn J-9(1980'er) is trouwens ook door Ivo uit het voormalig Oostblok bevrijd. Ik heb 'm inmiddels alweer een jaartje of tien.
pi_147722996
Ik ga eerst eens de Helios uitproberen als het weer voorjaar is.
En wellicht kom in nog eens een J 9 tegen :)

dit is de koop waar de Helios onderdeel van was.

FOT / [centraal] Pats hier met je nieuwe fotomeuk #34 - Lekker hoo
#35.
pi_147775389
Ook in de schemering hoeft de J9 nog niet in de tas

Winterfair 2014 by Ouwesok, on Flickr
  zaterdag 20 december 2014 @ 16:27:26 #184
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_147777009
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 15:25 schreef Ouwesok het volgende:

[ link | afbeelding ]Winterfair 2014 by Ouwesok, on Flickr
_O_
Hmz...
pi_147786174
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 15:25 schreef Ouwesok het volgende:

[ link | afbeelding ]Winterfair 2014 by Ouwesok, on Flickr
^O^
#35.
pi_147786546
Deze vandaag op de kop getikt.

Cosina 35-70 mm 1: 3.5 4.5 MC Macro

[ Bericht 12% gewijzigd door Clayton1 op 21-12-2014 22:58:24 ]
#35.
pi_147787021
Vandaag een fraaie lens zien staan in de kringloop in Boxtel.

Een Tamron 80-210 103A met zonnenkap en opbergkoker. ¤ 25,-
Ik heb er al een dus niet meegenomen.
Ik geef deze info eventueel voor andere liefhebbers.ik kan beamen dan de 103A een toppertje is.
#35.
pi_147808472
Mijn Tamron 23A 3.8-5.4/60-300mm

Tamron 23A by Ouwesok, on Flickr

Uiterlijk niet de meest fraaie, maar als ik die scherpstelring weer een beetje mooi zwart zou kunnen krijgen kun je er best mee voor de dag komen :Y
De bijbehorende zonnekap moet ik ook nog zien te vinden, maar die zijn op ebay vaak nog duurder dan de lens zelf.
Innerlijk is het een ander verhaal, de 23A is voor zijn leeftijd een ontzettend fraaie telezoom. Tamron heeft hem ook erg lang geproduceerd waardoor ie goed op advertentie en veilingsites te vinden is.

Qua hanteren is het even wennen, alles aan de lens loopt ontzettend licht, maar beter dat dan dat alles te zwaar draait of schuift.
Nog meer wennen is het gewicht, de 23A is best wel zwaar. De eerste winst zit al in de manier waarop je hem vasthoudt, zet je je vingers helemaal vooraan dus nog voor de scherpstelring, dan heb je de eerste stabilisatie al te pakken. Een schouderstatiefje onder de camera doet daarbij ook nog wonderen.
pi_147817954
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 17:28 schreef Ouwesok het volgende:
Mijn Tamron 23A 3.8-5.4/60-300mm

[ link | afbeelding ]Tamron 23A by Ouwesok, on Flickr

Uiterlijk niet de meest fraaie, maar als ik die scherpstelring weer een beetje mooi zwart zou kunnen krijgen kun je er best mee voor de dag komen :Y
De bijbehorende zonnekap moet ik ook nog zien te vinden, maar die zijn op ebay vaak nog duurder dan de lens zelf.
Innerlijk is het een ander verhaal, de 23A is voor zijn leeftijd een ontzettend fraaie telezoom. Tamron heeft hem ook erg lang geproduceerd waardoor ie goed op advertentie en veilingsites te vinden is.

Qua hanteren is het even wennen, alles aan de lens loopt ontzettend licht, maar beter dat dan dat alles te zwaar draait of schuift.
Nog meer wennen is het gewicht, de 23A is best wel zwaar. De eerste winst zit al in de manier waarop je hem vasthoudt, zet je je vingers helemaal vooraan dus nog voor de scherpstelring, dan heb je de eerste stabilisatie al te pakken. Een schouderstatiefje onder de camera doet daarbij ook nog wonderen.
Wat een ding zeg.

Das een goeie, hoe/ waarmee zou je die greep weer mooi zwart krijgen?
#35.
pi_147831047
De 23A in de praktijk.

Larus Argentatus by Ouwesok, on Flickr

En een zilvermeeuwportretje zo tegen sunset waardoor de kleuren nogal vreemd deden
Larus Argentatus by Ouwesok, on Flickr

Ik wordt best wel blij van die 23A :Y
pi_147931367
Eindelijk kon ik er vanmiddag even mee buiten spelen, de Tamron 47A die in 1987 kortstondig op de markt was als verkenning of je AF misschien ook in een lens kon proppen en op die manier met een MF-camera toch automatisch kon scherpstellen. Er zijn maar een paar ontwerpen geweest, het bleek namelijk al snel een commerciele misser te zijn. De lenzen konden zich niet of met moeite meten met het concept AF-camera en daarbij waren de Minolta7000, de Nikon F501 en later de EOS650 zodanig van prijs dat wie AF wilde simpelweg een AF-systeem kocht in plaats van een enkele lens.

Toch zijn die AF-experimenten best wel bijzonder. Op internet is nog het meeste te vinden over de Vivitar AF 3.5/200mm. Conceptueel hetzelfde idee als de 47A, dus een lens met zo'n grote bobbel waarin de electronica en de voeding zitten.
Wat aan die Vivitar opviel was dat het optisch eigenlijk een waanzinnig goeie lens was. Kennelijk had men gemeend als uitgangspunt een toplens te nemen en daar een motortje, een aandrijfas of zelfs een hele AF-unit te zetten
Die gedachtegang zag je ook bij de eerste totaal-AF-systemen. De eerste generatie AF-lenzen was gebouwd rondom wat toen topdesigns waren. De 'beercan'-serie van Minolta is nog steeds erg populair onder Sony-gebruikers.

Nou, dit is hem dus op mijn A6000
Tamron 47A by Ouwesok, on Flickr

Hij lijkt niet alleen groot, hij is het ook. Afmetingen en look&feel doen enorm aan Minolta's 4/70-210mm 'beercan' denken, alleen nu dus met die AF-bobbel

De knop aan de bovenkant is voor Single, Continuous of Uit, de knop aan de zijkant is om de AF te activeren

En aan de andere kant zit dan nog een AF/MF-schakelaar (gelukkig)

En dan de vraag: Werkt het :?

Wat ik inmiddels al over deze generatie AF-lenzen had weten te achterhalen kon ik het volgende verwachten: Uiterst trage AF die na wat heen en weer fietsen uiteindelijk wél trefzeker scherpstelt.

De praktijk ging nog even iets anders. De lens heeft vanaf 1987 dus stil gelegen, vandaar dat de AF-motor niet echt lekker loopt. Hij moet kennelijk nog even wakker worden. Na wat proefjes waarbij bovenstaande verwachting volledig waargemaakt werd heb ik besloten om de lens eerst maar eens een tijdje manualfocus te gebruiken zodat al het loopwerk een beetje loskomt. Na de sessie van vanmiddag het motortje nog eens laten draaien en hij ging al wat sneller. 't Komt wel goed met 'm :Y

Vreemdste gewaarwording als je AF-camera's bent gewend is dat je met deze lens absoluut geen idee hebt waar ie scherpte denkt te gaan vinden
Nog een vreemde gewaarwording is de werkelijk waanzinnige kwaliteit van zowel het mechanische gedeelte als het glas.
Ik vraag me dan ook met terugwerkende kracht af waarom Tamron deze constructie naderhand niet gewoon zonder die AF-bobbel heeft uitgebracht. De reden daarvoor binnenkort in dit topic
pi_147935667
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 20:32 schreef Ouwesok het volgende:
Eindelijk kon ik er vanmiddag even mee buiten spelen, de Tamron 47A die in 1987 kortstondig op de markt was als verkenning of je AF misschien ook in een lens kon proppen en op die manier met een MF-camera toch automatisch kon scherpstellen. Er zijn maar een paar ontwerpen geweest, het bleek namelijk al snel een commerciele misser te zijn. De lenzen konden zich niet of met moeite meten met het concept AF-camera en daarbij waren de Minolta7000, de Nikon F501 en later de EOS650 zodanig van prijs dat wie AF wilde simpelweg een AF-systeem kocht in plaats van een enkele lens.

Toch zijn die AF-experimenten best wel bijzonder. Op internet is nog het meeste te vinden over de Vivitar AF 3.5/200mm. Conceptueel hetzelfde idee als de 47A, dus een lens met zo'n grote bobbel waarin de electronica en de voeding zitten.
Wat aan die Vivitar opviel was dat het optisch eigenlijk een waanzinnig goeie lens was. Kennelijk had men gemeend als uitgangspunt een toplens te nemen en daar een motortje, een aandrijfas of zelfs een hele AF-unit te zetten
Die gedachtegang zag je ook bij de eerste totaal-AF-systemen. De eerste generatie AF-lenzen was gebouwd rondom wat toen topdesigns waren. De 'beercan'-serie van Minolta is nog steeds erg populair onder Sony-gebruikers.

Nou, dit is hem dus op mijn A6000
[ link | afbeelding ]Tamron 47A by Ouwesok, on Flickr

Hij lijkt niet alleen groot, hij is het ook. Afmetingen en look&feel doen enorm aan Minolta's 4/70-210mm 'beercan' denken, alleen nu dus met die AF-bobbel

De knop aan de bovenkant is voor Single, Continuous of Uit, de knop aan de zijkant is om de AF te activeren

En aan de andere kant zit dan nog een AF/MF-schakelaar (gelukkig)

En dan de vraag: Werkt het :?

Wat ik inmiddels al over deze generatie AF-lenzen had weten te achterhalen kon ik het volgende verwachten: Uiterst trage AF die na wat heen en weer fietsen uiteindelijk wél trefzeker scherpstelt.

De praktijk ging nog even iets anders. De lens heeft vanaf 1987 dus stil gelegen, vandaar dat de AF-motor niet echt lekker loopt. Hij moet kennelijk nog even wakker worden. Na wat proefjes waarbij bovenstaande verwachting volledig waargemaakt werd heb ik besloten om de lens eerst maar eens een tijdje manualfocus te gebruiken zodat al het loopwerk een beetje loskomt. Na de sessie van vanmiddag het motortje nog eens laten draaien en hij ging al wat sneller. 't Komt wel goed met 'm :Y

Vreemdste gewaarwording als je AF-camera's bent gewend is dat je met deze lens absoluut geen idee hebt waar ie scherpte denkt te gaan vinden
Nog een vreemde gewaarwording is de werkelijk waanzinnige kwaliteit van zowel het mechanische gedeelte als het glas.
Ik vraag me dan ook met terugwerkende kracht af waarom Tamron deze constructie naderhand niet gewoon zonder die AF-bobbel heeft uitgebracht. De reden daarvoor binnenkort in dit topic
Wat een ding zeg. Wat hoort nou nog bij de lens? richting je camera zeg maar. zitten er nog tussenringen of converters tussen
#35.
pi_147935733
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 22:12 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Wat een ding zeg. Wat hoort nou nog bij de lens? richting je camera zeg maar. zitten er nog tussenringen of converters tussen
De lens houdt bij die chromen adaptall-ring op. Dan krijg je nog de Contax-Emount-adapter en dan zijn wel alweer bij de camera
pi_147935782
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 22:13 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De lens houdt bij die chromen adaptall-ring op. Dan krijg je nog de Contax-Emount-adapter en dan zijn wel alweer bij de camera
En die Contax-Emount-adapter heb je nodig voor op je Sony of ?
#35.
pi_147936242
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 22:15 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

En die Contax-Emount-adapter heb je nodig voor op je Sony of ?
Aangezien die een E-mount heeft: Ja :Y
pi_147936979
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 22:29 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Aangezien die een E-mount heeft: Ja :Y
:)
wel een flinke ring
Het is een bijzondere lens, moet je zelfs reserve batterijen meenemen
#35.
pi_147937417
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 22:50 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

:)
wel een flinke ring
Het is een bijzondere lens, moet je zelfs reserve batterijen meenemen
Die CX-E-adapter moet de oplegmaat van een Contax overbruggen die veel dieper is dan een E-mount
  woensdag 24 december 2014 @ 23:32:01 #198
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_147938548
Cool spul, sok! :D Wat een ding idd; lijkt wel een nachtzichtapparaat.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_147939584
quote:
10s.gif Op woensdag 24 december 2014 23:32 schreef shiznuts het volgende:
Cool spul, sok! :D Wat een ding idd; lijkt wel een nachtzichtapparaat.
Integendeel, zo'n verouderde AF-module wil nogal wat licht hebben.

Nog iets wat in het gebruik opvalt is dat die AF-bobbel de handligging van de lens nogal verbetert. Nog een leuk verschijnsel ten opzichte van andere oude lenzen* is dat je van deze lens geen kouwe handen krijgt, het is net of de buitenkant geïsoleerd is.
*Kampioen inzake koude handen is mijn Meyer Orestegor 4/300mm(1967). Een massieve brok metaal en glas die elke vorm van temperatuur uit je handen absorbeert. Als je er een winterdagje mee buiten hebt gelopen voelt ie na zes uur binnen nog als bevroren aan.
pi_147941105
Meer over de shape hea. :P Maar het is misschien eerder een thermal vision apparaat dan een night vision:

Heeft er ergens wel iets van weg toch? :+
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')