Maar die is totaal anders dan een J-9 wat niet wegneemt dat als je het goed te pakken hebt je ze gewoon alletwee kooptquote:Op donderdag 18 december 2014 00:01 schreef AlexRow het volgende:
Mamiya 80mm F1.9 is voor redelijke prijzen ook wel te vinden. Al liggen die tegenwoordig ook een stuk hoger.
Mijn J-9 was iets van 35 Euro. Een 68'er model, M39 Zenit opgeschroefd naar M42.quote:Op donderdag 18 december 2014 21:56 schreef Clayton1 het volgende:
De prijzen van de Jupiter 9 liggen toch stukken hoger als wat ik voor mijn Helios heb uitgegeven.
Misschien heb ik met mijn Helios geluk gehad, Incl Zenit camera , want daar zat hij op ¤ 4,50
Boven de honderd zit je al te hoog, een J-9 kan voor minderquote:Op donderdag 18 december 2014 22:02 schreef Clayton1 het volgende:
Valt dan nog mee idd. ik zag op ebay prijzen van boven de 100
Da's een hele nette prijs.quote:.
Het is wel duidelijk dat ik met mijn Helios geluk heb gehad om daar maar 4,50 euro voor neer te leggen bij de kringloop
quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:25 schreef Ouwesok het volgende:
Ook in de schemering hoeft de J9 nog niet in de tas
[ link | afbeelding ]Winterfair 2014 by Ouwesok, on Flickr
quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:25 schreef Ouwesok het volgende:
Ook in de schemering hoeft de J9 nog niet in de tas
[ link | afbeelding ]Winterfair 2014 by Ouwesok, on Flickr
Wat een ding zeg.quote:Op zondag 21 december 2014 17:28 schreef Ouwesok het volgende:
Mijn Tamron 23A 3.8-5.4/60-300mm
[ link | afbeelding ]Tamron 23A by Ouwesok, on Flickr
Uiterlijk niet de meest fraaie, maar als ik die scherpstelring weer een beetje mooi zwart zou kunnen krijgen kun je er best mee voor de dag komen
De bijbehorende zonnekap moet ik ook nog zien te vinden, maar die zijn op ebay vaak nog duurder dan de lens zelf.
Innerlijk is het een ander verhaal, de 23A is voor zijn leeftijd een ontzettend fraaie telezoom. Tamron heeft hem ook erg lang geproduceerd waardoor ie goed op advertentie en veilingsites te vinden is.
Qua hanteren is het even wennen, alles aan de lens loopt ontzettend licht, maar beter dat dan dat alles te zwaar draait of schuift.
Nog meer wennen is het gewicht, de 23A is best wel zwaar. De eerste winst zit al in de manier waarop je hem vasthoudt, zet je je vingers helemaal vooraan dus nog voor de scherpstelring, dan heb je de eerste stabilisatie al te pakken. Een schouderstatiefje onder de camera doet daarbij ook nog wonderen.
Wat een ding zeg. Wat hoort nou nog bij de lens? richting je camera zeg maar. zitten er nog tussenringen of converters tussenquote:Op woensdag 24 december 2014 20:32 schreef Ouwesok het volgende:
Eindelijk kon ik er vanmiddag even mee buiten spelen, de Tamron 47A die in 1987 kortstondig op de markt was als verkenning of je AF misschien ook in een lens kon proppen en op die manier met een MF-camera toch automatisch kon scherpstellen. Er zijn maar een paar ontwerpen geweest, het bleek namelijk al snel een commerciele misser te zijn. De lenzen konden zich niet of met moeite meten met het concept AF-camera en daarbij waren de Minolta7000, de Nikon F501 en later de EOS650 zodanig van prijs dat wie AF wilde simpelweg een AF-systeem kocht in plaats van een enkele lens.
Toch zijn die AF-experimenten best wel bijzonder. Op internet is nog het meeste te vinden over de Vivitar AF 3.5/200mm. Conceptueel hetzelfde idee als de 47A, dus een lens met zo'n grote bobbel waarin de electronica en de voeding zitten.
Wat aan die Vivitar opviel was dat het optisch eigenlijk een waanzinnig goeie lens was. Kennelijk had men gemeend als uitgangspunt een toplens te nemen en daar een motortje, een aandrijfas of zelfs een hele AF-unit te zetten
Die gedachtegang zag je ook bij de eerste totaal-AF-systemen. De eerste generatie AF-lenzen was gebouwd rondom wat toen topdesigns waren. De 'beercan'-serie van Minolta is nog steeds erg populair onder Sony-gebruikers.
Nou, dit is hem dus op mijn A6000
[ link | afbeelding ]Tamron 47A by Ouwesok, on Flickr
Hij lijkt niet alleen groot, hij is het ook. Afmetingen en look&feel doen enorm aan Minolta's 4/70-210mm 'beercan' denken, alleen nu dus met die AF-bobbel
De knop aan de bovenkant is voor Single, Continuous of Uit, de knop aan de zijkant is om de AF te activeren
En aan de andere kant zit dan nog een AF/MF-schakelaar (gelukkig)
En dan de vraag: Werkt het
Wat ik inmiddels al over deze generatie AF-lenzen had weten te achterhalen kon ik het volgende verwachten: Uiterst trage AF die na wat heen en weer fietsen uiteindelijk wél trefzeker scherpstelt.
De praktijk ging nog even iets anders. De lens heeft vanaf 1987 dus stil gelegen, vandaar dat de AF-motor niet echt lekker loopt. Hij moet kennelijk nog even wakker worden. Na wat proefjes waarbij bovenstaande verwachting volledig waargemaakt werd heb ik besloten om de lens eerst maar eens een tijdje manualfocus te gebruiken zodat al het loopwerk een beetje loskomt. Na de sessie van vanmiddag het motortje nog eens laten draaien en hij ging al wat sneller. 't Komt wel goed met 'm
Vreemdste gewaarwording als je AF-camera's bent gewend is dat je met deze lens absoluut geen idee hebt waar ie scherpte denkt te gaan vinden
Nog een vreemde gewaarwording is de werkelijk waanzinnige kwaliteit van zowel het mechanische gedeelte als het glas.
Ik vraag me dan ook met terugwerkende kracht af waarom Tamron deze constructie naderhand niet gewoon zonder die AF-bobbel heeft uitgebracht. De reden daarvoor binnenkort in dit topic
De lens houdt bij die chromen adaptall-ring op. Dan krijg je nog de Contax-Emount-adapter en dan zijn wel alweer bij de cameraquote:Op woensdag 24 december 2014 22:12 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Wat een ding zeg. Wat hoort nou nog bij de lens? richting je camera zeg maar. zitten er nog tussenringen of converters tussen
En die Contax-Emount-adapter heb je nodig voor op je Sony of ?quote:Op woensdag 24 december 2014 22:13 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De lens houdt bij die chromen adaptall-ring op. Dan krijg je nog de Contax-Emount-adapter en dan zijn wel alweer bij de camera
Aangezien die een E-mount heeft: Jaquote:Op woensdag 24 december 2014 22:15 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
En die Contax-Emount-adapter heb je nodig voor op je Sony of ?
quote:Op woensdag 24 december 2014 22:29 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Aangezien die een E-mount heeft: Ja
Die CX-E-adapter moet de oplegmaat van een Contax overbruggen die veel dieper is dan een E-mountquote:Op woensdag 24 december 2014 22:50 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
wel een flinke ring
Het is een bijzondere lens, moet je zelfs reserve batterijen meenemen
Integendeel, zo'n verouderde AF-module wil nogal wat licht hebben.quote:Op woensdag 24 december 2014 23:32 schreef shiznuts het volgende:
Cool spul, sok!Wat een ding idd; lijkt wel een nachtzichtapparaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |