abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146250406
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 11:02 schreef shiznuts het volgende:
Nice, Crientj! :D ^O^

Hier mijn Tokina RMC 28-85mm f/4 Minolta MD mount...
[ afbeelding ]
... eerste vintage die geen prime is. :P
Die is niet zeldzaam maar ook verre van talrijk.
Wil je een leuk vergelijk doen, snor dan eens ergens voor een habbekrats zijn opvolger op, de AT-X 285 met hetzelfde bereik.
Dat was de eerste korte zoom van een 'vreemdmerk' die gewoon met de primes mee kon blazen. Goed ontwerpje geweest voor Tokina, je vond de 285 ook terug bij onder andere Minolta en Yashica. Destijds nogal aan de prijs, momenteel vind je ze voor lachwekkende prijsjes.
  maandag 3 november 2014 @ 13:28:06 #52
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_146251323
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 12:58 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die is niet zeldzaam maar ook verre van talrijk.
Wil je een leuk vergelijk doen, snor dan eens ergens voor een habbekrats zijn opvolger op, de AT-X 285 met hetzelfde bereik.
Dat was de eerste korte zoom van een 'vreemdmerk' die gewoon met de primes mee kon blazen. Goed ontwerpje geweest voor Tokina, je vond de 285 ook terug bij onder andere Minolta en Yashica. Destijds nogal aan de prijs, momenteel vind je ze voor lachwekkende prijsjes.
Iemand raadde deze in het bijzonder aan omdat het nogal een 'weinig contrast'-karakter moest hebben. :D
En dat is voor bij het filmen dan weer praktisch. Maar AT-X'jes kunnen ook leuk zijn heb ik gemerkt. :9
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_146253778

Dit is het lensje waar ik eerder geen foto van kon vinden. Weet jij hier misschien iets van Ouwesok? :)
Moet eens gaan kijken of ik 'm kan gebruiken, maar ben er bang voor. Er zat toen ik 'm kocht een kapotte uv filter op. Deze heb ik er met een beetje moeite vanaf kunnen halen (helaas niet zonder beschadigingen) - Maar net zag ik dat de ring aan de onderkant een deukje heeft. -O-
pi_146254131
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 14:43 schreef Crientj het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Dit is het lensje waar ik eerder geen foto van kon vinden. Weet jij hier misschien iets van Ouwesok? :)
Moet eens gaan kijken of ik 'm kan gebruiken, maar ben er bang voor. Er zat toen ik 'm kocht een kapotte uv filter op. Deze heb ik er met een beetje moeite vanaf kunnen halen (helaas niet zonder beschadigingen) - Maar net zag ik dat de ring aan de onderkant een deukje heeft. -O-
Ziet eruit als een cinelensje.
pi_146259693
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 14:43 schreef Crientj het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Da's een lens van een smalfilmcamera. De beeldcirkel is waarschijnlijk te klein om hem nog op een digitale reflex te kunnen inzetten, tenzij je een PentaxQ hebt en misschien dat ie op een spiegelloze NIkon ook nog wel pas te maken is met gebruik van de volle beeldcirkel.
pi_146270039
Mijn favoriete stukje oud glas is denk ik toch wel mn

Daarna m'n

Pentacon 135mm 2.8(6 bladen)

of
Vivitar series 1 70-210 3.5

Maar eigenlijk wint m'n
het wel van ze allemaal, maar ik weet niet zeker of ik die vintage mag noemen.

Maar mn Novar Anstigmat 75mm 4.5 mag dat zeker wel genoemd worden

mag dat zeker wel, maar ik mis echt een lichtmeter op dat ding. Guesstimaten is toch niet ideaal met kleurenpositieven, ik denk dat ik er in de toekomst maar gewoon weer zwart wit in gooi. Ziet er van buiten misschien niet meer zo goed uit, maar de sluiter is nog goed(voor zover ik dat kan beoordelen, mn foto's komen er redelijk goed belicht uit), maar hij is nog wel goed lichtdicht na al die tijd.

Ook wel jammer is dat de photopia rangefinder alleen te gebruiken is wanneer er genoeg licht is en dat de finder zo klein is.

Misschien ook te nieuw, maar de Hexanon 35mm F2 is ook wel heel erg fijn. Enige camera waarmee ik die ooit zou vervangen zou denk ik een Contax G zijn, maar die zijn natuurlijk veel te duur.

[ Bericht 4% gewijzigd door AlexRow op 03-11-2014 21:20:42 ]
"Those beautiful days for them I live"
pi_146270484
Dit is mijn verzameling:

Helios 44-2

Pentacon. 1:8/50 Multi coating,

Tamron 1:38 35 mm,

Tamron 103 A, 1:38 80-210mm

Sigma 1:2,8 135mmTelemax,

Pentor 1:2.8 135 mm,

Zenit E,

En deze heb ik ook staan,

[ Bericht 2% gewijzigd door Clayton1 op 03-11-2014 21:26:44 ]
#35.
pi_146272526
Leuke lenzen allemaal :Y

Mijn grootste AT-X, de kolossale AT-X 150 een 5.6/150-500mm schuifzoom.

AT-X 150 by Ouwesok, on Flickr

Lens geeft een prachtig plaatje, is alleen nét een tikkie te zwaar en lomp om uit het losse handje te gebruiken. Vanaf een éénpoot echter een prima dingetje voor groot wild. Komende tijd moest ie maar weer eens mee op veldtocht.

Voorbeeldje, dan weer wel uit het losse handje
Common Buzzard by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2014 21:55:08 ]
pi_146272861
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 21:54 schreef Ouwesok het volgende:
Leuke lenzen allemaal :Y

Mijn grootste AT-X, de kolossale AT-X 150 een 5.6/150-500mm schuifzoom.

[ link | afbeelding ]AT-X 150 by Ouwesok, on Flickr

Lens geeft een prachtig plaatje, is alleen nét een tikkie te zwaar en lomp om uit het losse handje te gebruiken. Vanaf een éénpoot echter een prima dingetje voor groot wild. Komende tijd moest ie maar weer eens mee op veldtocht.

Voorbeeldje, dan weer wel uit het losse handje
[ link | afbeelding ]Common Buzzard by Ouwesok, on Flickr
Neem een steekwagentje mee
wel een gaaf apparaat zeg
#35.
pi_146273095
Ik snap trouwens niet waarom we geen schuifzoom meer hebben, ik vond het altijd wel lekker werken.
pi_146273414
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 21:59 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Neem een steekwagentje mee
wel een gaaf apparaat zeg
Steekwagentje is wat overdreven, ik ben nog wel aan het proberen een goeie rugtas te vinden speciaal om dit soort lange beesten mee te kunnen nemen het landschap in, ik heb er een stuk of vier die in geen enkele fototas passen. Ik had een geschikt exemplaar, opgevuld met schuim zodat de lens niet gaat 'dansen' tijdens het lopen maar die rugtas legde dus na één veldtocht met het kolos en de Manfrotto éénpoot het spreekwoordelijke loodje. Met dergelijke lenzen in de hand loop je geen kilometers, althans niet aangenaam.

De dikke AT-X is inderdaad in alle opzichten een waanzinnig stuk optiek en voor zover ik weet is ie nog niet echt talrijk ook.
Ideaal zou zijn als ik er nog eens een met een Pentax KA-vatting zou vinden zodat die gestabiliseerd en wel op de K20 kan. Mijn huidige AT-X 150 heeft een Canon FD-vatting en moet derhalve op een spiegelloze camera.
pi_146273540
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 22:09 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Steekwagentje is wat overdreven, ik ben nog wel aan het proberen een goeie rugtas te vinden speciaal om dit soort lange beesten mee te kunnen nemen het landschap in, ik heb er een stuk of vier die in geen enkele fototas passen. Ik had een geschikt exemplaar, opgevuld met schuim zodat de lens niet gaat 'dansen' tijdens het lopen maar die rugtas legde dus na één veldtocht met het kolos en de Manfrotto éénpoot het spreekwoordelijke loodje. Met dergelijke lenzen in de hand loop je geen kilometers, althans niet aangenaam.

De dikke AT-X is inderdaad in alle opzichten een waanzinnig stuk optiek en voor zover ik weet is ie nog niet echt talrijk ook.
Ideaal zou zijn als ik er nog eens een met een Pentax KA-vatting zou vinden zodat die gestabiliseerd en wel op de K20 kan. Mijn huidige AT-X 150 heeft een Canon FD-vatting en moet derhalve op een spiegelloze camera.
Wat is de lengte van zo`n ding, anders misschien een laptop rugzak
#35.
pi_146273791
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 22:03 schreef AlexRow het volgende:
Ik snap trouwens niet waarom we geen schuifzoom meer hebben, ik vond het altijd wel lekker werken.
Het schuifmechanisme is vrij lastig te bouwen, zeker als je een constructie wilt die lang meegaat, in dat opzicht is de Tamron 103A (in die post van Clayton1 hierboven) ware kunststukjes, die voelen ondanks dat ze een kleine dertig jaar oud zijn nog aan alsof ze nieuw zijn en laten zeer nauwkeurig werken toe.
Daarnaast kregen ze een slechte reputatie toen een foldergoeroe op het idee kwam dat die schuifbeweging veel stof met zich mee zou brengen.
En als je dan kijkt wat er zich in een 'draaizoom' afspeelt als je aan die zoomring draait weet je gelijk waarom het een kulargument is.

Voor manualfocus is de schuifzoom ideaal, beter dan de draaizoom waarbij je handen tekort komt. Draaizooms werden pas in het AF-tijdperk interessant omdat je dan die hand weer niet mist :')
pi_146274005
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 22:11 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Wat is de lengte van zo`n ding, anders misschien een laptop rugzak
Hij is samen met de camera zo'n veertig centimeter lang. Laptoprugzak gaat niet werken en is bovendien nogal prijzig. Ik denk dat het een 'hiking'-modelletje moet worden die ook lang genoeg is om de Novoflex 8/600mm (die qua model een beetje aan een rocketlauncher doet denken) mee het veld in te kunnen nemen. Liefst zou je die twee beide meenemen, de AT-X voor korte tot middellange afstanden en de Novoflex voor de lange afstand, waar zo'n achromaat het mooist presteert.
  maandag 3 november 2014 @ 22:33:39 #65
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_146274569
Zo'n Caden-tas moet toch lukken (M5)? O+

En kost geen drol (moet je wel uit China bestellen (beetje ingewikkeld) en duurt een week of wat). :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  FOK!Fotograaf maandag 3 november 2014 @ 23:18:49 #66
73911 ultra_ivo
pi_146276682
Zo'n bakbeest heb ik hier ook. Maar dan als prime. Een Meyer-Görlitz Telemegor 4.5/300. Van oorsprong een middenformaat lens maar omgebouwd tot P-draad.
pi_146276849
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 22:33 schreef shiznuts het volgende:
Zo'n Caden-tas moet toch lukken (M5)? O+
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En kost geen drol (moet je wel uit China bestellen (beetje ingewikkeld) en duurt een week of wat). :D
Oh! Die is mooi. O+. Ze hebben nog veel meer moois. O+ O+ Shit. :')
Is het echt zo ingewikkeld om vanuit China te bestellen? ;(
pi_146277210
Ik zou gewoon het betreffende model zoeken op ebay en daar bestellen. Duurt meestal wel een week of 3 voordat je hem binnen hebt. Maar het bestellen zelf is zo gedaan, zeker als je een paypal account hebt. Maar ook een paypal is aangemaakt in een kwartiertje

wel rekening houden dat je soms nog aan de deur de belastingen mag betalen, dit zal dan rond een euro of 20/25 zijn, of vragen of ze hem als gift willen versturen met een leuk briefje erbij. Maar dat zou ik niet doen voor duurdere spullen.
pi_146277760
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 23:18 schreef ultra_ivo het volgende:
Zo'n bakbeest heb ik hier ook. Maar dan als prime. Een Meyer-Görlitz Telemegor 4.5/300. Van oorsprong een middenformaat lens maar omgebouwd tot P-draad.
Hier naast me staat zijn iets forsere broer, de Meyer-Görlitz Orestegor 4/300mm. Eveneens van oorsprong een middenformaatlens en zo vol met heavy metal en glas dat wanneer je hem op de winterdag meezeult, het kreng elke vorm van temperatuur uit je handen absorbeert waardoor je het ijs- en ijskoud krijgt. Uren nadat je hem dan weer in de kamer hebt gezet voelt de Orestegor nog aan als een klomp ijs. Ook deze moet op een eenpoot, maar dan heb je ook wel een van de fraaiste 300mm's

Voorbeeldje van die Orestegor op een wat grauwe dag
Meeuw by Ouwesok, on Flickr

De Orestegor 4/300 is ongeveer van 1967, later ging ie Pentacon heten, maar bleef het dezelfde karakterlens

Nog een leuke 300mm is de 1976 Tamron CT300, een 5.6/300 van de eerste Adaptall-serie. Anders dan de Meyer is deze wel uit het handje te gebruiken, zeker op de K20 en er zit voor zijn relatieve eenvoud een wonderschoon plaatje in

Platbuik by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2014 23:51:17 ]
pi_146277867
Als ik dit topic zo lees krijg is steeds meer spijt dat ik die Pentax A * 300mm F4 nooit had gekocht toen voor 150eu ;(

Ik zal maar een keer een teleconverter scoren voor die 80-200

hmmmm
http://www.ebay.com/itm/P(...)&hash=item2ed8f0e0cf
  dinsdag 4 november 2014 @ 00:04:02 #71
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_146278467
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 23:22 schreef Crientj het volgende:

[..]

Oh! Die is mooi. O+. Ze hebben nog veel meer moois. O+ O+ Shit. :')
Is het echt zo ingewikkeld om vanuit China te bestellen? ;(
Nee, valt wel mee, maar 't is een beetje 'much to take in' voor iemand die net om de hoek komt kijken. Zelf doe ik het all the time. :P Ben zo'n China gadgets-fan dat ik er drie weken geleden zelfs was.

Ben dan ook no.1 kwantiteit (& kwaliteit O-) ) poster hier: GC / [Chinese Webshops] Topic #324 Waar pakketjes uit dat gat weer aankomen . Staat veel info in de openingspost daar. Basicly als je van Tmall wilt bestellen heb je een agent als MisterTao.com nodig die het dan voor je besteld van de Chinese site en het dan naar jou opstuurt. :Y

quote:
3s.gif Op donderdag 26 juni 2014 20:56 schreef shiznuts het volgende:
Buiten http://caden.tmall.com waren trouwens ook wel aardig: http://godspeed.tmall.comhttp://toimend.tmall.comhttp://jenova.tmall.comhttp://maxgear.tmall.com en http://ainogirl.tmall.com bijvoorbeeld. Van die laatste zag deze er best relaxt uit: http://detail.tmall.com/item.htm?id=16385422892 . Verder ook wel wat interessant spul als je naar tassen van Pisen of RUSH zoekt ( http://aliexpress.com ).
pi_146278565
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 00:04 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Nee, valt wel mee, maar 't is een beetje 'much to take in' voor iemand die net om de hoek komt kijken. Zelf doe ik het all the time. :P Ben zo'n China gadgets-fan dat ik er drie weken geleden zelfs was.

Ben dan ook no.1 kwantiteit (& kwaliteit O-) ) poster hier: GC / [Chinese Webshops] Topic #324 Waar pakketjes uit dat gat weer aankomen . Staat veel info in de openingspost daar. Basicly als je van Tmall wilt bestellen heb je een agent als MisterTao.com nodig die het dan voor je besteld van de Chinese site en het dan naar jou opstuurt. :Y

[..]

Ja, die China gadget topics heb ik wel eventjes gevolgd. Na een tijdje niet meer haha. Maar okay. Verschillen de prijzen dan dusdanig met bijvoorbeeld Ebay? Ik bestel meer dan voldoende via Ebay :'); anders zoek ik daar gewoon iets tofs uit.
  dinsdag 4 november 2014 @ 00:11:32 #73
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_146278774
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 00:06 schreef Crientj het volgende:

[..]

Ja, die China gadget topics heb ik wel eventjes gevolgd. Na een tijdje niet meer haha. Maar okay. Verschillen de prijzen dan dusdanig met bijvoorbeeld Ebay? Ik bestel meer dan voldoende via Ebay :'); anders zoek ik daar gewoon iets tofs uit.
Veel meuk bestel ik ook gewoon via eBay. :Y Als de prijzen je daar bevallen en je de producten die je wilt überhaupt kunt vinden, dan is dat wel easy peasy inderdaad. Heb van eBay ook al menig adaptertje voor vintage lenzen besteld. Nu een simpele Fotga FD -> M43 onderweg vanuit Hong Kong. En een FD lens (Canon 35-70mm f/4) uit Japan. En dan uit Shanghai een focal reducer, ook FD -> M43. :@
pi_146278990
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 00:11 schreef shiznuts het volgende:
En dan uit Shanghai een focal reducer, ook FD -> M43. :@
Je had toch al een focal reducer :?

Heb je daar al wat voorbeelden mee voor elkaar weten te schieten :?
D'r liggen hier nog wat oude groothoeken die ook wel weer eens voor vol aangezien willen worden
  dinsdag 4 november 2014 @ 00:35:51 #75
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_146279466
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 00:18 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Je had toch al een focal reducer :?

Heb je daar al wat voorbeelden mee voor elkaar weten te schieten :?
D'r liggen hier nog wat oude groothoeken die ook wel weer eens voor vol aangezien willen worden
Ja, maar die zijn voor specifieke mounts. Had de Nikon (F/G) naar M43 al inderdaad. Voor de Tokina 11-16mm f/2.8 en Sigma ART 18-35mm f/1.8 (beide in Nikon-mount, want: aperture control op M43 met adapter).

Maar wil nu wat vintage Canon FD's in huis halen eigenlijk. :Y Lens Turbo kost je een fractie van de peperdure Metabones, en wel zo fijn om te hebben (zonder een adapter op adapter systeem te construeren). Fijn contact met R.J. wel ( jinrongshanghai_at_gmail.com ). Meer info hier: http://www.personal-view.(...)pters/p1?Sort=newest . Zhongyi / ZY Optics, heeft ook focal reducers/lens turbo's/speedboosters: http://www.zyoptics.net , maar volgens de gerenommeerde Vitaliy Kiselev maakt RJ beter spul. Ik heb verder geen ervaring met die van Zhongyi of Metabones, maar geloof hem meteen. :Y

Hier videootje van het effect van zo'n ding:

Hier nog een videotje van Alan (Besedin; http://www.vintagelensesforvideo.com ) die Metabones met de Zhongyi vergelijkt...

Moet eigenlijk zelf nog wel ff een before & after special in elkaar knallen voor de liefhebbers, ja. Misschien vrij-/zaterdag dan maar ff doen. :Y
  FOK!Fotograaf dinsdag 4 november 2014 @ 08:48:49 #76
73911 ultra_ivo
pi_146282463
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 23:44 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hier naast me staat zijn iets forsere broer, de Meyer-Görlitz Orestegor 4/300mm. Eveneens van oorsprong een middenformaatlens en zo vol met heavy metal en glas dat wanneer je hem op de winterdag meezeult, het kreng elke vorm van temperatuur uit je handen absorbeert waardoor je het ijs- en ijskoud krijgt. Uren nadat je hem dan weer in de kamer hebt gezet voelt de Orestegor nog aan als een klomp ijs. Ook deze moet op een eenpoot, maar dan heb je ook wel een van de fraaiste 300mm's

[ link | afbeelding ]Meeuw by Ouwesok, on Flickr

De Orestegor 4/300 is ongeveer van 1967, later ging ie Pentacon heten, maar bleef het dezelfde karakterlens

Nog een leuke 300mm is de 1976 Tamron CT300, een 5.6/300 van de eerste Adaptall-serie. Anders dan de Meyer is deze wel uit het handje te gebruiken, zeker op de K20 en er zit voor zijn relatieve eenvoud een wonderschoon plaatje in

[ link | afbeelding ]Platbuik by Ouwesok, on Flickr
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 23:44 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]Meeuw by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Platbuik by Ouwesok, on Flickr
Voor sportfotografie is ie eigenlijk wat te lomp. Maar de kleuren kunnen mooi zijn als het licht meezit:

pi_146309388
Iemand een adresje waar je goedkoop M42 adapters met chip kunt kopen?
#35.
pi_146310103
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 21:36 schreef Clayton1 het volgende:
Iemand een adresje waar je goedkoop M42 adapters met chip kunt kopen?
Kijk eens hier

Even het totale aanbod doornemen, ze hebben ze in verschillende uitvoeringen, zoek er bij voorkeur eentje met een 'flange', een rand in het adapter dat het diafragmapinnetje van een m42-lens dichtdrukt.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2014 21:53:02 ]
  woensdag 5 november 2014 @ 12:38:56 #79
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_146326155
Een klein beetje offtopic, maar toch ook niet helemaal (het gaat immers om oude lenzen).

Ouwesok, vind je in Houten ook diverse vergroter lenzen? Ik heb een lens (Meopta Belar 4.5 50mm, M39) maar deze heeft wat schimmel/vuil langs de randen. Kleine afdrukken zien er prima uit, maar het zal de beeldkwaliteit niet ten goede komen bij grotere afdrukken.

Zo ja, wat zou een goede lens zijn en wat is een redelijke prijs? 'Probleem' is dat hele vergroters bijna weggegeven worden op Marktplaats, maar dan weet je ook niet wat voor lens je krijgt en ik wil nu ook weer niet een hele vergroter kopen voor alleen de lens.

En nog meer offtopic... Is het ook een goede plek om fotopapier & film te kopen?
I am a black hole shitting into the void
  woensdag 5 november 2014 @ 12:51:49 #80
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_146326597
En ontopic:

Mijn twee oudste lenzen. Ik gebruik ze niet zo vaak, maar qua lensdesign vind ik de oude Takumars wel de mooiste lenzen.
pi_146346205
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 12:38 schreef Gimmick het volgende:
Een klein beetje offtopic, maar toch ook niet helemaal (het gaat immers om oude lenzen).

Ouwesok, vind je in Houten ook diverse vergroter lenzen? Ik heb een lens (Meopta Belar 4.5 50mm, M39) maar deze heeft wat schimmel/vuil langs de randen. Kleine afdrukken zien er prima uit, maar het zal de beeldkwaliteit niet ten goede komen bij grotere afdrukken.
In Nieuwegein (voorheen in Houten) vind je van alles dus ook vergrotingslenzen en soms voor hele leuke prijsjes :Y

quote:
Zo ja, wat zou een goede lens zijn en wat is een redelijke prijs? 'Probleem' is dat hele vergroters bijna weggegeven worden op Marktplaats, maar dan weet je ook niet wat voor lens je krijgt en ik wil nu ook weer niet een hele vergroter kopen voor alleen de lens.

En nog meer offtopic... Is het ook een goede plek om fotopapier & film te kopen?
Fotopapier en zwartwitfilm wordt er wel verkocht maar niet door veel aanbieders. Je moet altijd een beetje geluk hebben op beurzen, maar meestal staat er wel iemand met zwartwitspullen.

Dan die vergrotingslenzen:
Probeer aan een van de volgende lenzen te komen:
Rodenstock Rodagon
Schneider Componon
EL-Nikkor
Destijds aardig prijzig, nu als je geluk hebt voor bijna weggeefprijzen, voor twee tientjes moet je een hele puike vergrotingslens te pakken kunnen krijgen.
pi_146346588
Wat is een vergrotingslens?
#35.
  woensdag 5 november 2014 @ 21:56:03 #83
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_146348959
Ik heb nog een Industar-100U liggen. ;( :P
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 00:55 schreef shiznuts het volgende:
Ik schaam me een beetje voor wat vorige week binnenkwam... dus echt ff patsen zat er niet in, maar vooruit:

Ik dacht dus een gave macro lens in huis te halen, maar ik kon nergens de focusring vinden. ;( Bleek het te gaan om een of andere lens enlarger (Industar-100U 110mm f/4) die veelal ook wordt gebruikt voor macrofotografie i.c.m. zo'n reversed bellow ding: http://savazzi.freehostia.com/photography/reversedlenses.htm .
Had ik niet, maar paste toevallig wel perfect op een wc-rol. :')

woensdag 5 november 2014 @ 22:11:10 #84
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_146349753
@Ouwesok, dank voor de tips, ik ga eens kijken.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 21:11 schreef Clayton1 het volgende:
Een lens voor in de vergroter :). Een vergroter wordt gebruikt in de doka, de traditionele manier om fotoafdrukken te maken. De vergroter is een projector die het negatief op lichtgevoelig papier projecteert.

@Shiznuts, dat is een 110mm lens. Dat is voor grotere formaten dan 35mm negatieven. Volgens mij voor 6x7 ofzo.
pi_146350121
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 22:11 schreef Gimmick het volgende:
@Ouwesok, dank voor de tips, ik ga eens kijken.

[..]

Een lens voor in de vergroter :). Een vergroter wordt gebruikt in de doka, de traditionele manier om fotoafdrukken te maken. De vergroter is een projector die het negatief op lichtgevoelig papier projecteert.

@Shiznuts, dat is een 110mm lens. Dat is voor grotere formaten dan 35mm negatieven. Volgens mij voor 6x7 ofzo.
Thx voor de uitleg, duidelijk. ^O^
#35.
pi_146350578
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 21:11 schreef Clayton1 het volgende:
Vergrotingslenzen gebruikte je vroegâh in een vergroter om een negatief mee op fotopapier te projecteren en zo je foto's kon afdrukken.
Voor het oorspronkelijke doel worden ze niet meer veel ingezet. Je kunt er echter ook best wel leuke macroconstructies van bouwen, vergrotingslenzen zijn optimaal voor korte voorwerpsafstanden.

De uitdaging van die macroconstructies is dat een vergrotingslens geen scherpstelmechanisme heeft, je moet ze dus op balgapparaten of tussenringen gebruiken, maar dan kun je er ook fraaie dingen mee maken.

edit: nou heb je het verhaal twee keer :')

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2014 22:25:06 ]
pi_146350677
By the way, wie mogen we zondag allemaal in Nieuwegein verwelkomen :?
pi_146350683
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 22:24 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Vergrotingslenzen gebruikte je vroegâh in een vergroter om een negatief mee op fotopapier te projecteren en zo je foto's kon afdrukken.
Voor het oorspronkelijke doel worden ze niet meer veel ingezet. Je kunt er echter ook best wel leuke macroconstructies van bouwen, vergrotingslenzen zijn optimaal voor korte voorwerpsafstanden.

De uitdaging van die macroconstructies is dat een vergrotingslens geen scherpstelmechanisme heeft, je moet ze dus op balgapparaten of tussenringen gebruiken, maar dan kun je er ook fraaie dingen mee maken.

edit: nou heb je het verhaal twee keer :')
:)
dan ook voor jou , bedankt voor de duidelijke uitleg. ^O^
#35.
pi_146351058
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 22:26 schreef Ouwesok het volgende:
Ik heb elders een afspraak.
En na de Stalen Ros beurs in Gent afgelopen zondag is de oorlogskas wat leeg.
pi_146351386
quote:
Meet end greet
#35.
pi_146354987
quote:
Als ik dit eerder had geweten had ik mijn zondag vrij gehouden........

Hoe groot is de kans dat je daar bijvoorbeeld een losse negatievenhouder vindt voor een DurstM605 voor zegmaar 20 euro?

Bij mijn vergroter kwam ik er thuis namelijk pas achter dat deze er niet bij zat....... En als ik hem op ebay moet kopen ben ik snel 50 euro kwijt.
pi_146355460
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 00:23 schreef AlexRow het volgende:

[..]

Als ik dit eerder had geweten had ik mijn zondag vrij gehouden........

Hoe groot is de kans dat je daar bijvoorbeeld een losse negatievenhouder vindt voor een DurstM605 voor zegmaar 20 euro?

Bij mijn vergroter kwam ik er thuis namelijk pas achter dat deze er niet bij zat....... En als ik hem op ebay moet kopen ben ik snel 50 euro kwijt.
De kans om iets specifieks te vinden is lastig aan te geven, je weet bij die beurzen immers nooit waar ze mee aan komen zetten. Soms heb je het voor het uitzoeken en soms vind je dingen simpelweg niet hoe gangbaar ze ook lijken te zijn. De enige manier om erachter te komen is om zondag naar Nieuwegein te komen en een paar uurtjes alle kraampjes door te spitten met als geluksfaktor dat dokaspul niet erg hard gaat momenteel.
Van die M605-onderdelen moeten er overigens nog zat in omloop zijn, ze werden in de dokahoogtijdagen vrij massaal verkocht in tegenstelling tot mijn M601's die al stukken minder talrijk waren.
Goedkoopste manier om een negatiefhouder voor een M605 te vinden is wachten tot er weer eens iemand een M605 zo ongeveer weggeeft, dan heb je zo ongeveer van alle overige onderdelen een reserve liggen.
pi_146355819
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 00:42 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De kans om iets specifieks te vinden is lastig aan te geven, je weet bij die beurzen immers nooit waar ze mee aan komen zetten. Soms heb je het voor het uitzoeken en soms vind je dingen simpelweg niet hoe gangbaar ze ook lijken te zijn. De enige manier om erachter te komen is om zondag naar Nieuwegein te komen en een paar uurtjes alle kraampjes door te spitten met als geluksfaktor dat dokaspul niet erg hard gaat momenteel.
Van die M605-onderdelen moeten er overigens nog zat in omloop zijn, ze werden in de dokahoogtijdagen vrij massaal verkocht in tegenstelling tot mijn M601's die al stukken minder talrijk waren.
Goedkoopste manier om een negatiefhouder voor een M605 te vinden is wachten tot er weer eens iemand een M605 zo ongeveer weggeeft, dan heb je zo ongeveer van alle overige onderdelen een reserve liggen.
Daar heb ik nu helaas geen geld voor, of er moet er weer toevallig 1 in de buurt te koop komen te staan voor een euro of 30. Ik had nu een vrij volledige doka overgenomen voor 75euro(met nog een goede lading papier).

Enige wat ik nu nog echt mis is een negatievenhouder en een houder zodat ik contactsheets kan maken van 35mm film.

Overigens denk ik niet dat ik ooit een reserveonderdeel nodig zal hebben voor dat ding(hoogstens een nieuw lampje, maar daar heb ik er 2 van bij gekregen). Dat ding is zo solide gebouwd, ik was onder de indruk.
  donderdag 6 november 2014 @ 08:40:38 #94
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_146358324
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 00:56 schreef AlexRow het volgende:

[..]

Daar heb ik nu helaas geen geld voor, of er moet er weer toevallig 1 in de buurt te koop komen te staan voor een euro of 30. Ik had nu een vrij volledige doka overgenomen voor 75euro(met nog een goede lading papier).

Enige wat ik nu nog echt mis is een negatievenhouder en een houder zodat ik contactsheets kan maken van 35mm film.

Overigens denk ik niet dat ik ooit een reserveonderdeel nodig zal hebben voor dat ding(hoogstens een nieuw lampje, maar daar heb ik er 2 van bij gekregen). Dat ding is zo solide gebouwd, ik was onder de indruk.
Voor een contactafdruk heb je toch geen negatiefhouder nodig?
pi_146358615
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 08:40 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Voor een contactafdruk heb je toch geen negatiefhouder nodig?
een contactraam bedoel ik, stuk glas werkt ook wel maar ziet er minder netjes uit.
  donderdag 6 november 2014 @ 13:53:10 #96
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_146366587
Oh, nog nooit van gehoord. Ziet er handig uit. Ik zal er ook op letten zondag >:)
pi_146385899
Leuk topic :) Mijn oudste digitaal bruikbare objectiefje is deze 35mm takumar met half automatisch diafragma. Diafragma klikt dicht op de gewenste stop als je de foto maakt, met de hendel op de buitenkan weer spannen. Met wat gepiel ook te gebruiken op mijn KonicaMinolta 7D maar dan wordt dat pinnetje wel ingedrukt :( Het ding is uit eind jaren '50 geloof ik.

Deze takumar 1:1.4 werkt ook heel mooi op de 7D, maar op mijn ESII is ie natuurlijk veel cooler :) Ook al heel lang niets meer mee gedaan...
...
  zondag 9 november 2014 @ 16:33:14 #98
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_146466864
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 21:05 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

In Nieuwegein (voorheen in Houten) vind je van alles dus ook vergrotingslenzen en soms voor hele leuke prijsjes :Y

[..]

Fotopapier en zwartwitfilm wordt er wel verkocht maar niet door veel aanbieders. Je moet altijd een beetje geluk hebben op beurzen, maar meestal staat er wel iemand met zwartwitspullen.

Dan die vergrotingslenzen:
Probeer aan een van de volgende lenzen te komen:
Rodenstock Rodagon
Schneider Componon
EL-Nikkor
Destijds aardig prijzig, nu als je geluk hebt voor bijna weggeefprijzen, voor twee tientjes moet je een hele puike vergrotingslens te pakken kunnen krijgen.
Het is de Schneider Componon geworden, voor 10 euro. Voor de rest weinig doka spullen, geen papier gezien. Wel wat film. Mooi om zoveel fotospullen bij elkaar te zien, maar helaas weinig bijzondere Pentax-lenzen.
pi_146470891
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 16:33 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Het is de Schneider Componon geworden, voor 10 euro. Voor de rest weinig doka spullen, geen papier gezien. Wel wat film. Mooi om zoveel fotospullen bij elkaar te zien, maar helaas weinig bijzondere Pentax-lenzen.
Vergrotingslenzen lagen er meer dan voldoende, ook de topklasse, ik zag meerdere Schneider en Rodenstock-glaasjes.

Voor het overige heb ik inderdaad ook weinig bijzondere of gekke spullen gezien, 't blijft altijd gokken wat er allemaal aangeboden wordt, deze keer waren diegenen die op jacht zijn naar een krankzinnige verrekijker het beste bediend, ik heb een paar redelijk bad-ass-exemplaren van eigenaar zien wisselen.

Zelf kwam ik er deze keer redelijk ongeschonden uit. Onze felbegeerde Tamron 23A (3.8-5.4/60-300mm) is inmiddels aan de collectie toegevoegd, niet in de laatste plaats omdat ie in zijn 300mm-stand tot 1:2 gaat en dat heel verdienstelijk doet De libellen en vlinders zijn voor volgend jaar vast gewaarschuwd
Omdat de kop van mijn Benbo MkI niet recht doet aan het statief waar ie op zit heb ik een vervanger gekocht, een RedGed balhoofd dat aan de verpakking te oordelen nog op nul vlieguren stond.(gaat binnenkort veranderen :7 )
pi_146472247
Hoe groot is het verschil eigenlijk tussen de verschillende merken vergrotingslenzen? Ik heb nog geen negatievenhouder dus kan dat deel van het proces nog niet testen......

(ook moet mijn doka nog gemaakt worden :') )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')