Ik ben ooit in de gelukkige gelegenheid geweest om naast elkaar te testen een Rodenstock Ysaron 4.5/75mm (een voordelige vierlenzer), een Rodagon 4/80mm(topklasse) en een Rodagon R die nog boven de topklasse uitstak.quote:Op zondag 9 november 2014 18:50 schreef AlexRow het volgende:
Hoe groot is het verschil eigenlijk tussen de verschillende merken vergrotingslenzen? Ik heb nog geen negatievenhouder dus kan dat deel van het proces nog niet testen......
(ook moet mijn doka nog gemaakt worden)
De 90mm adaptall zie je met enige regelmaat hoewel niet meer zoveel als wel geweest is (waar zouden ze zijnquote:Op zondag 9 november 2014 22:25 schreef AlexRow het volgende:
Maar volgens mij zijn best wel wat van hun adaptall lenzen van behoorlijke kwaliteit, of heb ik het nu helemaal mis? Ik wil nogsteeds wel die 90mm macro, adaptall. Zag hem een paar jaar terug wel veel meer op marktplaats dan nu.
Of die 300mm F2.8
Ik heb er altijd naar gestreefd het vocht zoveel mogelijk uit mijn vergroter te houden. De negatiefhouder van een Durst houdt in die glas+kader-combinatie een negatief echt helemaal vlak, dus toevoegingen zijn overbodig.quote:Op zondag 9 november 2014 22:27 schreef AlexRow het volgende:
Over het afdrukken van negatieven trouwens, heb je ervaring met natte negatievenhouders? Als ik de meeste kwaliteit nodig had van mijn scanner dan gebruikte ik zippovloeistof tussen het glas en de negatief. Die scans waren het scherpst bij mij, heb je ook geen anti-newtonglas nodig.
Alvast bedankt voor alle informatie die je geeftquote:Op zondag 9 november 2014 22:44 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik heb er altijd naar gestreefd het vocht zoveel mogelijk uit mijn vergroter te houden. De negatiefhouder van een Durst houdt in die glas+kader-combinatie een negatief echt helemaal vlak, dus toevoegingen zijn overbodig.
Ik heb vroeger samen met mn vader in een geïmproviseerde doka gestaan, nu ik de ruimte heb bij mijn oma in de schuur om er 1 te maken wil ik dat ook wel liever doen. Alleen jammer dat ik geen stromend water heb daar.quote:Op zondag 9 november 2014 23:34 schreef Gimmick het volgende:
Kun je al niet starten in een geïmproviseerde doka? Lees: badkamer. Werkt voor mij prima. Opbouwen kost 20 minuten, waarbij de meeste tijd zit in de chemicaliën. Is een mooie manier om te kijken of het überhaupt iets voor je is, voordat je naar de Gamma gaat.
Mijn negatiefhouder heeft geen glas, en ik heb geen problemen met het vlak krijgen van mijn negatieven. Mijn negatieven zijn al vlak als ze gewoon op de tafel liggen. In de houder wordt er aan vier kanten druk op uitgeoefend. Ik print hoofdzakelijk 35mm, maar ook met 6x6 had ik volgens mij geen problemen. En omdat ik daar niet de juiste negatiefplaatje voor had, had ik die tussen twee kartone raampjes geplaatst.
Maar goed, ik heb mij thuis vooralsnog beperkt tot kleine foto's (10x15), dus dan komt het wellicht ook allemaal iets minder nauw.
Nog een specifieke reden waarom je die LTM wil hebbenquote:Op maandag 10 november 2014 02:32 schreef Sparqq het volgende:
Ik heb nu alleen een Jupiter8, maar dat is geen fraai exemplaar.
Ik heb nu mijn oog op een Canon 50mm 1.4 LTM laten vallen, eens kijken of ik die voor een mooi prijsje in Hong Kong kan vinden.
Ik heb mijn oog ook op een Minolta CLE laten vallen, daar zou deze dan ook op passen. Een andere rede is dat een FD lens een behoorlijk slag groter wordt op mijn Fuji X-E2. Ik vind compactheid belangrijk.quote:Op dinsdag 11 november 2014 00:14 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Nog een specifieke reden waarom je die LTM wil hebben
voor degenen die later ingeschakeld hebben, een LTM is een Leica Thread Mount, ofwel een L39-draad, de Leicavatting tot begin jaren '50
Qua optische kwaliteit lijkt het me handiger om op een zo recent mogelijke FD 1.4/50mm te jagen, die zijn beter vindbaar en waarschijnlijk ook wat minder prijzig.
Die zijn inderdaad goed, maar dat ligt meer aan het totale package dan alleen aan die coating, mijn 2.8/200 is bijvoorbeeld ver van voor de SSC, maar desalwelteplus een wonderschoon optiekjequote:
Wellicht is dan een andere J8 ook een optie, ik heb er zo her en der al hele fraaie dingen uit zien komen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 03:25 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Ik heb mijn oog ook op een Minolta CLE laten vallen, daar zou deze dan ook op passen. Een andere rede is dat een FD lens een behoorlijk slag groter wordt op mijn Fuji X-E2. Ik vind compactheid belangrijk.
Heb jaren geleden de hele fotochemie weggedaan, aan de ene kant mis ik het wel een beetje, mooie prints zelf maken, aan de andere kant, heel bewerkelijk proces en nogal smerige chemicaliën, zeker als je met kleur werkt.quote:Op zondag 9 november 2014 23:37 schreef AlexRow het volgende:
[..]
Ik heb vroeger samen met mn vader in een geïmproviseerde doka gestaan, nu ik de ruimte heb bij mijn oma in de schuur om er 1 te maken wil ik dat ook wel liever doen. Alleen jammer dat ik geen stromend water heb daar.
Ik wil gewoon een fijne werkruimte hebben om te kunnen hobbyen.
Leuk!quote:Op dinsdag 11 november 2014 12:00 schreef DonJames het volgende:
Zwart/wit DOKAspul heb ik nog wel, zal het deze winter weer eens opzetten (in de badkamer). Heb nog een stel leuke antieke glasnegatieven liggen waar ik afdrukken van wil. Alleen contactafdrukken dan, want dat gaat niet in de vergroter passen.
Mooi spul, die Pentacon heb ik ook goed ding.quote:Op woensdag 12 november 2014 21:07 schreef geelkuikentje het volgende:
Nog spul liggen dat ik analoog nog gebruik (alles M42):
[ afbeelding ]
28 mm f/2.8
[ afbeelding ]
50 mm f/1.8
[ afbeelding ]
135 mm f/2.8
Is waarschijnlijk geen kwaliteitsspul maar ik vind het leuk om mee te fotograferen. Vooral de 28 mm gebruik ik veel.
Leuk setje voor iemand met een Pentax die eens aan MF-glas wil snuffelenquote:Op zaterdag 15 november 2014 21:46 schreef Clayton1 het volgende:
Petri GX-1 met Petri 1:2 50mm
[ afbeelding ]
Combex 1:28 f= 28mm
[ afbeelding ]
Petri 80-200 1:4,5 – 5,6
[ afbeelding ]
In een Tas en er zaten ook diverse ringen en filters bij
Als je de spanning niet weet dan is de volgende site misschien wel handigquote:Op zondag 16 november 2014 11:22 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Tipje: Zet die nimmer op een moderne digitale spiegelreflex, die kunnen meestal de ontsteekspanning van die oude dingen niet aan en je eerste flits wordt dan je laatste opname (althans die van je camera)
Goed lijstjequote:Op zondag 16 november 2014 12:59 schreef AlexRow het volgende:
[..]
Als je de spanning niet weet dan is de volgende site misschien wel handig
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
Helemaal offtopic maar omdat het toch schijtweer is :quote:Op zondag 16 november 2014 13:12 schreef AlexRow het volgende:
Nu we het toch over vintage flitsers hebben. Ik heb nog 2 doosjes met flashbulbs liggen ergens
[ afbeelding ]
(niet mijn plaatje)
Alleen nooit uitgezocht hoe ik die moet gebruiken.
Ik heb geen Pentax, denk dat ik het setje op MP ga zettenquote:Op zondag 16 november 2014 11:22 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Leuk setje voor iemand met een Pentax die eens aan MF-glas wil snuffelen
Ik zag trouwens op een van die foto's een oude flitser zitten. Tipje: Zet die nimmer op een moderne digitale spiegelreflex, die kunnen meestal de ontsteekspanning van die oude dingen niet aan en je eerste flits wordt dan je laatste opname (althans die van je camera)
Ik heb nog wat ouwe rommel aan cameras waar ik de optiek graag op mijn canon zou zetten vanwege het beeld wat ze geven, de typische jaren 20/30/40 look, maar het werkt niet. De lenzen doen dit op de rolfilm en al vergeten filmformaten die enorm groot zijn. Op mijn digitale canon zijn het slechte telelenzen ipv mooie standaard lenzen.quote:Op zondag 16 november 2014 17:13 schreef Ouwesok het volgende:
Even weer terug naar de oude lenzen.
Wat is de reden om met oude lenzen te fotograferen
Bij mij is dat hoofdzakelijk het aparte karakter dat sommige oudere lenzen hebben. Neem nou mijn Canon FD 2.8/200mm.
Daarom is het eigenlijk best jammer dat er niet bijvoorbeeld échte 6x6-sensoren zijn.quote:Op zondag 16 november 2014 21:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb nog wat ouwe rommel aan cameras waar ik de optiek graag op mijn canon zou zetten vanwege het beeld wat ze geven, de typische jaren 20/30/40 look, maar het werkt niet. De lenzen doen dit op de rolfilm en al vergeten filmformaten die enorm groot zijn. Op mijn digitale canon zijn het slechte telelenzen ipv mooie standaard lenzen.
Ja, helaas, daar blijft film nummer 1quote:Op zondag 16 november 2014 21:23 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Daarom is het eigenlijk best jammer dat er niet bijvoorbeeld échte 6x6-sensoren zijn.
Of 4x5" als we toch gek gaan doen
OK, helemaal 6x6 is ie niet maar hij komt in de buurt:quote:Op zondag 16 november 2014 21:23 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Daarom is het eigenlijk best jammer dat er niet bijvoorbeeld échte 6x6-sensoren zijn.
Of 4x5" als we toch gek gaan doen
Het is een juweel van een camera. Alleen voor mijn gebruik nog steeds te prijzig.quote:Op zondag 16 november 2014 22:36 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
OK, helemaal 6x6 is ie niet maar hij komt in de buurt:
[ afbeelding ]
Ik heb de 645D een keer in de hand gehad, voor mijn gebruik is ie echt te groot en lomp.
Hier kun je mijn lenzen uit de Petri tas op gebruikenquote:Op zondag 16 november 2014 22:36 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
OK, helemaal 6x6 is ie niet maar hij komt in de buurt:
[ afbeelding ]
Ik heb de 645D een keer in de hand gehad, voor mijn gebruik is ie echt te groot en lomp.
Nee, want die dekken een beeldcirkel voor kleinbeeld/fullframe uit. De 645 Pentax heeft een veel grotere sensor en moet daarom grotere objectieven hebben met een eigen vatting.quote:Op zondag 16 november 2014 22:58 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Hier kun je mijn lenzen uit de Petri tas op gebruiken
Ik heb al wel eens het voorend van een Kiev4 met lens en al op een spiegelloze camera gezien om op die manier met een oud Contax-juweeltje te kunnen fotograferen.quote:Op zondag 16 november 2014 23:41 schreef MaGNeT het volgende:
Ik wil een Zorki 4K en daar het binnenwerk van een redelijke 4/3 in zetten
quote:Op maandag 17 november 2014 01:05 schreef shiznuts het volgende:
Best een cool idee.http://frankencamera.wordpress.com/
Kwaliteitje hoor, en mooie scherpe platen/ kleurenquote:Op maandag 1 december 2014 00:31 schreef Ouwesok het volgende:
Eindelijk heb ik gisteren dan even de eerste opnamen met de Tamron 23A weten te maken. De 23A, ofwel een 3.8-5.4/60-300mm heeft een goeie reputatie. Tamron bouwde hem van 1983 tot aan 2000 wat best wel lang mag worden genoemd.
Zo ziet een 23A er ongeveer uit
plaatje even ergens van interpret geleend
[ afbeelding ]
Mijn exemplaar lijkt een wat oudere te zijn, met name na 1990 werden de Adaptall Tamrons niet bijzonder veel meer verkocht.
Als je de compacte 103A gewend bent valt de 23A aanvankelijk even tegen. De lens is groot en vooral zwaar (870 gram). Mechanisch doet ie weer wel aan de 103A denken, zowel zoomen als scherpstellen gaan licht, maar controleerbaar dus niet het vage gevoel dat je bij veel goedkopere schuifzooms uit de 80's had.
De 23A draai je heel makkelijk in de scherpte, ook zonder hulpmiddelen als AF-assist of focuspeaking.
Stabiel fotograferen met de 23A vergt even wat gewenning, als je de lens bij zijn 'neus' beetpakt is oe het beste stabiel te houden (bij mij tenminste). Het gewicht helpt hierbij ook een aardig handje.
Met dat gewicht en de afmetingen van de lens had Tamron er wat mij betreft wel een statiefgondeltje onder mogen zetten, zelfs op een stevige driepoot wil de lens nog wel ietsjes bewegen.
Omdat de 23A mij een prima lens lijkt voor grotere insecten wil ik eerst eens kijken hoe ie op korte afstand presteert. Bij gebrek aan grote insecten nemen we dan maar wat andere dingen die niet al te ver van de lens af staan. De 23A is instelbaar tot ongeveer 1.6m wat in de 300mm stand al aardig dichtbij is.
We doen wat blaadjes
Die overgang van scherp naar onscherp ben ik best wel mee in de noppen
[ link | afbeelding ]Tamron 23A by Ouwesok, on Flickr
lekker geleidelijk zodat je niet bij insecten een vleugeltip hebt die meteen uit de scherpte knalt
De boel wordt lekker losgetrokken van de achtergrond en dat willen we hebben
De zon net een eindje buiten het plaatje en dan maar eens kijken of ie een flare geeft
Niet dus, er mag wel een zonnekap op maar het is niet de grootste noodzaak.
Maximale scherpte komt er onder deze omstandigheden nog niet uit maar het geheel ziet er veelbelovend uit
Binnenkort nog wat andere onderwerpen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |