Als je die vraag aan mij stelt dan zou ik op beide vragen antwoorden: ok (liever vaker, maar soms is dat door omstandigheden niet mogelijk).quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:20 schreef erodome het volgende:
[..]
Leg voor de grap eens de volgende stellingen(niet tegelijkertijd!) voor in je omgeving.
Na een scheiding ziet paps de kinderen eens per 2 weken een weekend. Is dat ok?
Na een scheiding ziet mams de kinderen eens per 2 weken. Is dat ok?
Ik vermoed dat als je die vraag voorlegt dat mensen een stevigere mening hebben over de vrouw in kwestie, die dan een ontaarde moeder is, waarbij het van de vader veel meer geaccepteerd is.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als je die vraag aan mij stelt dan zou ik op beide vragen antwoorden: ok (liever vaker, maar soms is dat door omstandigheden niet mogelijk).
het gaat om het belang van de kinderen en niet om een soort straf van een eventuele foute keuze van de vader (of moeder).quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:21 schreef theunderdog het volgende:
Het is natuurlijk ook wel een beetje je eigen schuld als je met zijn walgelijk wijf een relatie aangaat en kinderen krijgt.
Ik heb niet het gevoel dat ik een zeldzame mening heb.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik vermoed dat als je die vraag voorlegt dat mensen een stevigere mening hebben over de vrouw in kwestie, die dan een ontaarde moeder is, waarbij het van de vader veel meer geaccepteerd is.
Een kind kan perfect gelukkig opgroeien zonder papa of mama hoor.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:23 schreef wipes66 het volgende:
[..]
het gaat om het belang van de kinderen en niet om een soort straf van een eventuele foute keuze van de vader (of moeder).
Heb ik een leuk artikel over geschreven, over hoe gek dat isquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Het idee dat mams de zorgplicht en recht heeft. Mams is de hoofdrolspeler als het om de kinderen gaat.
quote:Een rare maatschappij
Stel je eens voor dat er een maatschappij was, precies zoals de onze, maar met een klein verschil. In deze maatschappij geldt een bepaalde regel. Een rare regel, maar hij zit zo ingebakken in de samenleving, dat het de mensen niet eens meer opvalt hoe raar het eigenlijk is.
Hoe luidt die regel dan?
Wanneer twee mensen een hond of kat in huis nemen, is de langste van het stel verantwoordelijk voor de verzorging. Van de kortste partner wordt niets verwacht. Natuurlijk mag hij of zij met het dier knuffelen of spelen, maar hij of zij hoeft de hond niet uit te laten. Hij of zij hoeft niet naar de dierenarts, geen eventuele ongelukjes opruimen, niet de hond meenemen als die moeilijk alleen kan zijn. Daarvoor wordt de lange partner verantwoordelijk geacht. Of die dat nou leuk vindt of niet. Lang zijn betekent: huisdier verzorgen. Gek misschien, maar dat is de regel.
Is het huisdier zielig en verwaarloosd, omdat beide partners helemaal geen tijd voor een hond hebben? De lange persoon krijgt de verwijten. Zijn korte vriendin (die eveneens niet naar de hond omkeek) gaat vrijuit. Werkgevers nemen het liefst korte mensen aan. Als die een hond hebben, kunnen die immers alle taken aan hun lange partner overlaten. Zo kunnen korte mensen zich volledig op hun werk richten. Dat zien werkgevers graag. Lange baasjes zien interessante banen daarom soms aan hun neus voorbij gaan. Of ze solliciteren er niet eens op. Omdat ze er domweg geen tijd voor hebben. Een veeleisende baan is nou eenmaal lastig te combineren met een hond die overdag niet alleen kan zijn.
Dan neem je toch lekker geen hond?
Is dit erg? Als de lange mensen zo graag andere dingen doen, dan nemen ze toch lekker géén hond? Op zich een valide punt. Je hoeft immers geen huisdier te nemen, je kan prima zonder. Maar dat betekent ook dat lange baasjes nooit van een speelkameraadje kunnen genieten.
Nou én? Je kunt niet alles hebben, soms moet je keuzes maken. Zo is het leven nu eenmaal!
Ja, dat is waar. Maar toch wringt er iets. Want korte baasjes kunnen het wel allebei hebben. Zij hoeven geen offers te maken, omdat een hond tijd en verzorging nodig heeft. Dat doet hun lange partner wel voor ze. Zo kunnen ze lekker dollen met hun viervoeter, en daarnaast nog allerlei andere dingen doen. Gewoon, omdat ze een paar centimeter korter zijn dan hun partner.
Een willekeurig verschil, dat niets met jou als persoon te maken heeft, maakt voor jou uit welke opties je in het leven hebt. Dat is gek. Heel erg gek. Maar wat als je nu het woord ‘langste partner’ voor ‘vrouw’ vervangt en huisdier voor ‘kind’. Klinkt het bovenstaande dan nog steeds zo raar?
Misschien denk je nu, dat mijn voorbeeld wel heel erg overdreven is. En daar heb je gelijk in! Nergens is er een expliciete regel die verplicht stelt dat vrouwen het leeuwendeel van de zorg op zich nemen. Steeds meer mannen vinden het ook hún verantwoordelijkheid om voor hun kind te zorgen, en willen daarom graag een dag minder werken. Werkgevers zijn bij wet verplicht rekening te houden met zwangerschap en geboorte. Onze maatschappij is dus niet zo rigide als de maatschappij uit het voorbeeld. Maar dat is het punt van mijn vergelijking ook niet.
Mijn voorbeeld is meer bedoeld om te laten zien hoe vréémd het eigenlijk is, om mensen zo anders te behandelen op basis van een lichamelijk verschil.
Want hoeveel er ook verandert, het onderscheid zit nog steeds in onze hoofden ingebakken.
Nog steeds worden succesvolle vrouwen gevraagd hoe zij hun werk met hun gezin combineren, en krijgen al even drukbezette mannen die vraag niet. Wordt de schuld van een eenzaam kind bij de moeder gelegd, terwijl bijna niemand zich afvraagt waarom de vader er óók niet voor het kind is. Nog steeds wordt vaak uit gewoonte, de moeder als eerste gebeld, als een kind op school ziek blijkt. Nog steeds kunnen mannelijke werknemers vaak moeilijker overschakelen naar een dagje minder werk dan vrouwelijke werknemers. Nog steeds worstelen fulltime werkende moeders meer met een schuldgevoel dan fulltime werkende vaders. En nog steeds worden zij in hun schuldgevoel bevestigd door anderen.
Dit is geen opzettelijke discriminatie. Het gaat vaak vanzelf. Het hoort bij de impliciete verwachtingen die wij van mensen hebben. We zijn van jongs af aan met die verwachtingen opgevoed, dus we raken ze niet zo één twee drie kwijt. Maar gek is het wel. Net zo gek als iemand beoordelen op hoeveel centimeter zijn hoofd boven zijn voetzolen uitsteekt.
Dus de volgende keer dat er zo’n onderscheid in je hoofd opduikt, bedenk dan hoe idioot dit is…
http://plazilla.com/page/4295150157/een-rare-maatschappij
Nee, want dan zou er wel gedegen onderzoek gedaan worden. Moeder heeft gewoon de touwtjes in handen, en wat ik vaak zie op dit forum is ook dat moeders de kinderen indoctrineren met 'papa is een klootzak en wil jou nooit meer zien'.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat heeft m.i. echt helemaal niets te maken met gelijkheid van mannen en vrouwen, maar alles met het feit dat er een heel kwetsbare groep bij betrokken is, namelijk het kind, waarbij je geen risico's kunt nemen.
ja dat kan ja. maar dat een of meerdere kinderen gelukkig kunnen opgroeien zonder vader of moeder zegt niks over of het goed of juist nadelig is om zonder vader of moeder op te groeien.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Een kind kan perfect gelukkig opgroeien zonder papa of mama hoor.
Waarbij je de suggestie wekt bij mij dat je denkt dat men er bij voorbaat van uit moet gaan dat mannen misbruikers zijn zijn en moeders onschuldig om kinderen te beschermen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat heeft m.i. echt helemaal niets te maken met gelijkheid van mannen en vrouwen, maar alles met het feit dat er een heel kwetsbare groep bij betrokken is, namelijk het kind, waarbij je geen risico's kunt nemen.
??quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:26 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nee, want dan zou er wel gedegen onderzoek gedaan worden. Moeder heeft gewoon de touwtjes in handen, en wat ik vaak zie op dit forum is ook dat moeders de kinderen indoctrineren met 'papa is een klootzak en wil jou nooit meer zien'.Vader kan zich niet verweren omdat hij de kinderen niet meer mag zien van de rechter omdat hij een agressieve pedofiel is die bovendien misschien wel eens een seriemoordenaar kan zijn!
Daar heeft hij uiteraard een punt. Dat laatste ben ik het dan niet mee eens, ik zie niet dat de meeste feministen per se méér macht willen hebben dan mannen. Verder denk ik dat meeste van die uitzonderingsposities voornamelijk verworven zijn vanuit het idee dat de vrouw het 'zwakke geslacht' is en meer bescherming verdient. Dat idee is ouderwets en zal vanzelf verdwijnen naar mate de maatschappij meer gelijkwaardig wordt op dit gebied.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:10 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Niet alleen. Gaat over hoe over de eeuwen heen vrouwen (net als mannen) op bepaalde gebieden een uitzonderingspostitie hebben verkregen tov mannen, en dat ze deze als ze werkelijk gelijkwaardig willen zijn óók op moeten geven (net als mannen). Daar komt ook een stuk legale kant bij kijken, bijvoorbeeld lagere straffen voor gelijke misdaden, dienstplicht, etc.
De kritiek is dan dat vrijwel geen enkele feminist de voordelen van die uitzonderingspositie ziet of wil zien, laat staan opgeven, en dat daarom feminisme in haar huidige vorm niets anders is dan de zoveelste agenda is om meer (politieke) macht te verwerven ten koste van andere groepen, in het bijzonder -vanzelfsprekend- mannen.
Uiteraard moet er gedegen onderzoek worden gedaan, en dat gebeurt ook. En ik zal niet ontkennen dat het een klotenstreek is van een moeder en dat een vader daar veel meer schade van ondervindt dan alleen het contact met zijn kind dat eronder lijdt. Maar daar gaat het me even niet om. Het gaat erom dat het niets met gelijkheid van mannen en vrouwen te maken heeft. Het gaat om het kind. Je kunt daarmee geen risico's lopen als er een dergelijke beschuldiging is. Je kunt niet uitgaan van een valse beschuldiging, en geen actie ondernemen, omdat je in het geval dat het geen valse beschuldiging is, een kind voor het leven traumatiseert.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:26 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nee, want dan zou er wel gedegen onderzoek gedaan worden. Moeder heeft gewoon de touwtjes in handen, en wat ik vaak zie op dit forum is ook dat moeders de kinderen indoctrineren met 'papa is een klootzak en wil jou nooit meer zien'.Vader kan zich niet verweren omdat hij de kinderen niet meer mag zien van de rechter omdat hij een agressieve pedofiel is die bovendien misschien wel eens een seriemoordenaar kan zijn!
In R&P komt het regelmatig voorbij. Soms ook in OUD, dacht ik. Moeders die er alles aan willen doen om het kind weg te houden van vader.quote:
Wat gebeurt er als vader die beschuldigingen uit jegens moeder? Want als er dan precies hetzelfde wordt gedaan dan is er sprake van gelijkheid. Wordt er hetzelfde gedaan na zo'n melding? Het lijkt me van niet. Er is wel degelijk sprake van ongelijkheid.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Uiteraard moet er gedegen onderzoek worden gedaan, en dat gebeurt ook. En ik zal niet ontkennen dat het een klotenstreek is van een moeder en dat een vader daar veel meer schade van ondervindt dan alleen het contact met zijn kind dat eronder lijdt. Maar daar gaat het me even niet om. Het gaat erom dat het niets met gelijkheid van mannen en vrouwen te maken heeft. Het gaat om het kind. Je kunt daarmee geen risico's lopen als er een dergelijke beschuldiging is. Je kunt niet uitgaan van een valse beschuldiging, en geen actie ondernemen, omdat je in het geval dat het geen valse beschuldiging is, een kind voor het leven traumatiseert.
Maar ik vind wel dat een gedegen onderzoek snel en goed gedaan moet worden en ik walg ook van vrouwen die zulke valse beschuldigingen uiten.
Heb je voorbeeld dan?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:31 schreef bijdehand het volgende:
[..]
In R&P komt het regelmatig voorbij. Soms ook in OUD, dacht ik. Moeders die er alles aan willen doen om het kind weg te houden van vader.
maar als de moeder beschuldigd word moet dat dan ook direct gebeuren neem ik aan?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:30 schreef miss_sly het volgende:
Het gaat om het kind. Je kunt daarmee geen risico's lopen als er een dergelijke beschuldiging is. Je kunt niet uitgaan van een valse beschuldiging, en geen actie ondernemen, omdat je in het geval dat het geen valse beschuldiging is, een kind voor het leven traumatiseert.
Niet zo 1, 2, 3. Zit op mijn telefoon dus kan niet zoeken.quote:
Natuurlijk gebeurt dat wel. Als er door de vader wordt aangegeven dat de moeder het kind mishandelt, wordt er net zo goed opgetreden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:32 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Wat gebeurt er als vader die beschuldigingen uit jegens moeder? Want als er dan precies hetzelfde wordt gedaan dan is er sprake van gelijkheid. Wordt er hetzelfde gedaan na zo'n melding? Het lijkt me van niet. Er is wel degelijk sprake van ongelijkheid.
Ja natuurlijk.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:33 schreef wipes66 het volgende:
[..]
maar als de moeder beschuldigd word moet dat dan ook direct gebeuren neem ik aan?
je weet maar nooit tegenwoordig, voor veel overheden is dat helemaal niet obvious helaas.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja natuurlijk.
Echt, stating the obvious hier al een aantal keren, zeg.
Even buiten overheden en zo, maar hier in het topic wordt van een vrouw ook gewoon meteen aangenomen dat ze wel anti-man zal zijn en vindt dat alle gevallen waarin vrouwen bevoordeeld worden, moeten blijven bestaan en alle gevallen waarin ze benadeeld worden moeten worden gewijzigd.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:39 schreef wipes66 het volgende:
[..]
je weet maar nooit tegenwoordig, voor veel overheden is dat helemaal niet obvious helaas.
Jawel...maar die feministische types willen toch altijd juist zo graag onafhankelijk en laten zien dat ze "net zo sterk/goed/gelijk" als mannen zijn...quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Want dan is het niet handig als beide geslachten samen de schouders eronder zetten?
'Survival of the fittest' slaat niet op de sterkste, maar op de best aangepaste.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:03 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
[..]
Jawel...maar die feministische types willen toch altijd juist zo graag onafhankelijk en laten zien dat ze "net zo sterk/goed/gelijk" als mannen zijn...
In zo'n situatie waar het "survival of the fittest" wordt willen ze waarschijnlijk maar al te graag een man die hen beschermd (want vrouwen zijn fysiek nou eenmaal minder sterk).
Lekker generaliserendquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:03 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
[..]
Jawel...maar die feministische types willen toch altijd juist zo graag onafhankelijk en laten zien dat ze "net zo sterk/goed/gelijk" als mannen zijn...
Survival of the fittests = overleving van de best aangepaste; dat ik wat anders dan overleving van de sterktste, dan zou het wel survival of the strongest geweest zijn.quote:In zo'n situatie waar het "survival of the fittest" wordt willen ze waarschijnlijk maar al te graag een man die hen beschermd (want vrouwen zijn fysiek nou eenmaal minder sterk).
Daar heb je gelijk in... maar vrouwen zijn nou eenmaal makkelijker prooi dan mannen omdat ze fysiek minder sterk zijn....Maar je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
'Survival of the fittest' slaat niet op de sterkste, maar op de best aangepaste.
Zucht... sterk zijn is niet de enige manier om je aan te passenquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:10 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in... maar vrouwen zijn nou eenmaal makkelijker prooi dan mannen omdat ze fysiek minder sterk zijn....Maar je hebt gelijk.
Wat ik ook al zei .. Je gaat echt nevernooitniet gelijk(waardig)heid bereiken door je voornamelijk te focussen op de problemen van één specifieke groep.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:10 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Niet alleen. Gaat over hoe over de eeuwen heen vrouwen (net als mannen) op bepaalde gebieden een uitzonderingspostitie hebben verkregen tov mannen, en dat ze deze als ze werkelijk gelijkwaardig willen zijn óók op moeten geven (net als mannen). Daar komt ook een stuk legale kant bij kijken, bijvoorbeeld lagere straffen voor gelijke misdaden, dienstplicht, etc.
De kritiek is dan dat vrijwel geen enkele feminist de voordelen van die uitzonderingspositie ziet of wil zien, laat staan opgeven, en dat daarom feminisme in haar huidige vorm niets anders is dan de zoveelste agenda is om meer (politieke) macht te verwerven ten koste van andere groepen, in het bijzonder -vanzelfsprekend- mannen.
Het een sluit het ander niet per definitie uit he, sterker nog: meestal niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
'Survival of the fittest' slaat niet op de sterkste, maar op de best aangepaste.
Ja, je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het een sluit het ander niet per definitie uit he, sterker nog: meestal niet.
Gast .. er is bestaan vaders die uit pure wanhoop een superhelden pak aantrekken en op een dakrand gaan staan .. Dat doen ze toch echt niet omdat ze helemaal gek worden van hun kinderen die elke dag door het huis rennen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zeg eens dan, wanneer is dat niet zo?
Nee, omdat ze niet helemaal goed zijn waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:32 schreef probeer het volgende:
[..]
Gast .. er is bestaan vaders die uit pure wanhoop een superhelden pak aantrekken en op een dakrand gaan staan .. Dat doen ze toch echt niet omdat ze helemaal gek worden van hun kinderen die elke dag door het huis rennen.
Of meer waarschijnlijker omdat ze zo wanhopig zijn geworden na jarenlang gestreden te hebben en jarenlang niet serieus genomen zijn.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, omdat ze niet helemaal goed zijn waarschijnlijk.
Ja, de slachtofferrol blijft een heerlijke rol.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:39 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Of meer waarschijnlijker omdat ze zo wanhopig zijn geworden na jarenlang gestreden te hebben en jarenlang niet serieus genomen zijn.
Dat continue 'white knight'-en ook?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, de slachtofferrol blijft een heerlijke rol.
Die luxe is er helemaal niet in een overlevingssituatie, daar zullen beide gewoon elkaar moeten beschermen en helpen. Dan heb je geen vrouwentaken en mannentaken, dan is er alleen iedereen doet alles om maar te kunnen overleven.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:03 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
[..]
In zo'n situatie waar het "survival of the fittest" wordt willen ze waarschijnlijk maar al te graag een man die hen beschermd (want vrouwen zijn fysiek nou eenmaal minder sterk).
Dat weet ik niet, dat zou je toch echt moeten vragen aan de mensen die die rol op zich nemen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat continue 'white knight'-en ook?
Iemand die zijn kinderen niet mag zien omdat het systeem vaders tegenwerkt is toch ook een slachtoffer ergo die slachtofferrol is terecht.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, de slachtofferrol blijft een heerlijke rol.
Prooi van wie of wat, want in erg veel gevallen in de natuur geld dat de man ook niets aan zijn kracht heeft als het op prooi worden aankomt. De mens zal dan toch vooral zijn koppie moeten gebruiken, macht ligt dan in getallen en hulpmiddelen, niet in de spieren van de mens, want die doen onder voor erg veel diersoorten.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:10 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in... maar vrouwen zijn nou eenmaal makkelijker prooi dan mannen omdat ze fysiek minder sterk zijn....Maar je hebt gelijk.
Ik bagatelliseer niets, maar iemand die met een superhelden pak op de daken gaat staan zoekt aandacht is knettergek.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:43 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Iemand die zijn kinderen niet mag zien omdat het systeem vaders tegenwerkt is toch ook een slachtoffer ergo die slachtofferrol is terecht.
Ik begrijp niet waarom je dergelijk onrecht en leed bagatelliseert.
Jij begrijpt blijkbaar niet dat die gasten dat niet voor niks doen en ze blijkbaar alle mogelijkheden al geprobeerd hebben.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik bagatelliseer niets, maar iemand die met een superhelden pak op de daken gaat staan zoekt aandacht is knettergek.
Doe ik alleen voor m'n vriendje. Niet voor feministische ''mannen''quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:51 schreef Godshand het volgende:
[..]
Prima!
Stofzuig mijn huis dan maar. Kan je morgen de ramen lappen
Waarom die mannen tussen haakjes?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 22:39 schreef emmyemmy het volgende:
[..]
Doe ik alleen voor m'n vriendje. Niet voor feministische ''mannen''
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 23:04 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom die mannen tussen haakjes?
Blijkt maar weer waarom feminisme nodig is. Heb je al enige vrouwelijke trekken dan ben je geen "echte man".quote:
Ik ben nu in een boek bezig over geweldsbeteugeling in menselijke gemeenschappen door de geschiedenis heen. Al zolang we weten is één van de primaire mechanismen om geweld in groepen mensen te voorkomen het creëren van ongelijkheid. Tussen klassen, maar ook tussen de seksen. In nagenoeg alle mensenlijke beschavingen met uitzondering van een moderne, is er een heel duidelijk onderscheid tussen wat mannen mogen en wat vrouwen mogen. Dit om competitiviteit en rivaliteit binnen en tussen de geslachten te beperken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Die luxe is er helemaal niet in een overlevingssituatie, daar zullen beide gewoon elkaar moeten beschermen en helpen. Dan heb je geen vrouwentaken en mannentaken, dan is er alleen iedereen doet alles om maar te kunnen overleven.
Als er 1 situatie is waarbij je wel net zo goed/sterk/gelijk moet zijn aan elkaar dan is het in een overlevingssituatie.
Maar ondanks de verschrikkelijke ongelijkheid (Kastenstelsel) in India is vrouwenverkrachting daar nog een enorm probleem.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:08 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik ben nu in een boek bezig over geweldsbeteugeling in menselijke gemeenschappen door de geschiedenis heen. Al zolang we weten is één van de primaire mechanismen om geweld in groepen mensen te voorkomen het creëren van ongelijkheid. Tussen klassen, maar ook tussen de seksen. In nagenoeg alle mensenlijke beschavingen met uitzondering van een moderne, is er een heel duidelijk onderscheid tussen wat mannen mogen en wat vrouwen mogen. Dit om competitiviteit en rivaliteit binnen en tussen de geslachten te beperken.
Dus nee, als ergens een zeer rigide taakverdeling zal ontstaan op basis van een hiërarchie en bij uitstek niet op gelijkheid dan is het zo'n situatie. Dat zie je ook wel terug in morderne organisaties die veel met geweld van doen hebben (politie, leger, etc). Allemaal extreem hiërarchisch.
Anyway, offtopic to the max.
Nou, de kans is dus groot dat dat erger wordt door toenemende gelijkheid. Voor gelijkheid tussen de geslachten in de vorm die wij kennen en onze samenlevingen min of meer wel kunnen faciliteren is een moderne (in filosofische zin) samenleving nodig. Dat betekent het afbreken van een aantal traditionele instituties en hun hiërarchieën, en dat gaat doorgaans gepaard met veel geweld. Zie ook het midden-oosten.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 22:11 schreef Purrrp het volgende:
[..]
Maar ondanks de verschrikkelijke ongelijkheid (Kastenstelsel) in India is vrouwenverkrachting daar nog een enorm probleem.
Als je een piemel hebt ben je een man lijkt mij, maar ik vraag me af wat feminisme voor je kan doen in dat opzicht?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:54 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Blijkt maar weer waarom feminisme nodig is. Heb je al enige vrouwelijke trekken dan ben je geen "echte man".
Nou. Daar strijden ze over het algemeen wel voor.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 01:24 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Als je een piemel hebt ben je een man lijkt mij, maar ik vraag me af wat feminisme voor je kan doen in dat opzicht?
Ik zie ze nou niet echt bepaald op de barricades staan om te "strijden" zodat jij een vrouwelijke man kan zijn, maar daar vroeg ik dan ook niet naar.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:51 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Nou. Daar strijden ze over het algemeen wel voor.
Sowieso raar om een kind ballerina's aan te doen, slecht voor je voeten!quote:Op donderdag 23 oktober 2014 11:35 schreef snakelady het volgende:
Er was laatst op fb een foto van een Amerikaans mannetje van zo'n 5 jaar die nieuwe schoenen aan had, dat waren roze ballerina's met zebraprint, hij wilde heel graag die schoenen omdat de zebra zijn lieverlingsdier is.
Reacties varieerde van ''Zo kweek je een homo'' tot '' dat is kindermishandeling, ze moeten hem van zijn moeder afnemen''
Het kind was superblij met zijn nieuwe schoentjes en ik begrijp die reacties echt niet.
Als mijn jongste dochter in haar cars schoenen rondloopt hoor ik er niemand over, hoor ik niemand zeggen dat ze nu wel lesbisch moet worden of dat ik een verschrikkelijke moeder ben die dat toestaat.
Maar het is zelf zo erg geworden dat deze foto, van een heel blij jochie met zijn roze zebra schoentjes nu over heel het internet gaat, omdat het zo'n schande zou zijn.
[ afbeelding ]
Het is zelfs in het nieuws geweest.
http://www.huffingtonpost(...)edlinkusaolp00000009
En zelfs zo ver dat mensen die tegen homo's zijn deze foto gebruiken voor hun propaganda, de ouders zijn helemeaal geen homostel overigens en het kind heeft helemaal geen lippenstift op.
[ afbeelding ]
Hoe bizar is dit? Dat zoveel mensen overstuur zijn omdat een 5 jarig jochie meisjesschoenen draagt?
Zie je zoveel ophef over een meisje dan jongens schoenen draagt?
Zoals je kan lezen in het artikel draagt hij ze niet iedere dag.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 11:40 schreef Probability het volgende:
[..]
Sowieso raar om een kind ballerina's aan te doen, slecht voor je voeten!
In de praktijk wordt dat helaas niet altijd getolereerd.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 22:33 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik zie ze nou niet echt bepaald op de barricades staan om te "strijden" zodat jij een vrouwelijke man kan zijn, maar daar vroeg ik dan ook niet naar.
Wat kunnen feministen daadwerkelijk voor je doen?
Eisen dat er wetten komen die mensen opleggen dat ze geen mening over vrouwelijke mannen mogen hebben en zo een speciale uitzonderingspositie voor je maken?
Ik vind het sowieso raar dat je de mening van anderen zo enorm laat wegen en jezelf het gevoel aanpraat dat je min of meer onderdrukt wordt terwijl dat in de realiteit helemaal niet gebeurt.
Voor zover ik weet mag je je gedragen zoals je wilt, mag je je kleden zoals je wilt en anderen mogen daar een mening over hebben net zo goed als dat jij een mening over andere mensen hebt... lijkt mij niet meer dan logisch en niet meer dan fair.![]()
Iedereen moet anders denken omdat jij je onderdrukt voelt.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 17:35 schreef robin007bond het volgende:
[..]
In de praktijk wordt dat helaas niet altijd getolereerd.
En het gaat niet alleen om politiek, maar ook om sociologie. Als iedereen wat feministischer denkt heb je dat niet, dus het gedachtegoed verspreiden kan zeker helpen.
De reden vrouwen en kinderen eerst is heel logisch, kinderen omdat dat de nieuwe jonge generatie is, vrouwen omdat vrouwen kinderen kunnen dragen, er is maar een man nodig om 20 vrouwen te bevruchten, 20 mannen en 1 vrouw is niet zo goed om voor nageslacht te zorgen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 16:31 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
En wat nou als er 100 mannen en 100 vrouwen op een schip zijn dat aan het zinken is?
Normaal is de regel "vrouwen en kinderen eerst" maar dan is het ook gewoon ieder voor zich dus? (Kinderen even buiten beschouwing gelaten)
Ja dus als mannen en vrouwen overal gelijke behandeld moeten worden is het op zo'n moment ook gewoon wie het eerst komt wie het eerst maalt... Ik heb niks tegen feminisme op zich, en vind het ook raar dat bijvoorbeeld een man meer betaald zou krijgen dan een vrouw voor dezelfde functie... en vind die standaard man/vrouw rolverdeling in de maatschappij ook iets compleet achterhaalds.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 17:14 schreef snakelady het volgende:
[..]
De reden vrouwen en kinderen eerst is heel logisch, kinderen omdat dat de nieuwe jonge generatie is, vrouwen omdat vrouwen kinderen kunnen dragen, er is maar een man nodig om 20 vrouwen te bevruchten, 20 mannen en 1 vrouw is niet zo goed om voor nageslacht te zorgen.
Heel vroeger was het dan ook eerst kinderen, dan vrouwen, dan mannen en dan de ouderen. De ouderen hebben de ''minste waarde''.
Dat was vroeger de reden mischien, maar tegenwoordig niet meer.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 17:14 schreef snakelady het volgende:
[..]
De reden vrouwen en kinderen eerst is heel logisch, kinderen omdat dat de nieuwe jonge generatie is, vrouwen omdat vrouwen kinderen kunnen dragen, er is maar een man nodig om 20 vrouwen te bevruchten, 20 mannen en 1 vrouw is niet zo goed om voor nageslacht te zorgen.
Heel vroeger was het dan ook eerst kinderen, dan vrouwen, dan mannen en dan de ouderen. De ouderen hebben de ''minste waarde''.
quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:25 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
En dan nog zijn er van die vrouwen die beweren dat met vrouwen aan de macht er nooit oorlog zou zijn....
Hou ze een paar lelijke laarzen voor weinig als een wortel voor hun neus en ze worden monsters.
quote:Op donderdag 30 oktober 2014 19:51 schreef El_Matador het volgende:
Geniale quote even in het juiste topic geplaatst:
[..]
"shit, daar gaan mijn argumenten voor een matriarchale samenleving..."quote:
quote:Op donderdag 30 oktober 2014 21:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
"shit, daar gaan mijn argumenten voor een matriarchale samenleving..."
Leuke avatar trouwens.
Laten we iedereen dan gewoon verplicht hermafrodiet maken.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 22:03 schreef robin007bond het volgende:
![]()
Maak je geen zorgen. [...] Gendergelijkheid
En thanks!
Gast. Stop met trollen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 22:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Laten we iedereen dan gewoon verplicht hermafrodiet maken.
Haha, was het maar waar. Jouw avatar en "What is a man? A miserable little pile of secrets. - Dracula" geven weinig aanleiding om voor iets anders te pleiten.quote:
Dude, de zin in mijn signature is gewoon een meme uit een geweldige game, dat bekendstaat om zijn cheesy voice acting etc.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 22:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Haha, was het maar waar. Jouw avatar en "What is a man? A miserable little pile of secrets. - Dracula" geven weinig aanleiding om voor iets anders te pleiten.
Dat jij juist die verkiest om je berichten mee op te sieren, in combinatie met je avatar waarin slechts het vrouwelijke symbool prijst (met een vreemde "anarchistische" A), zegt dus helemaal niks, nada, noppes?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 22:20 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dude, de zin in mijn signature is gewoon een meme uit een geweldige game, dat bekendstaat om zijn cheesy voice acting etc.
http://knowyourmeme.com/memes/what-is-a-man
Nee, dat zegt niets.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 22:21 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat jij juist die verkiest om je berichten mee op te sieren, in combinatie met je avatar waarin slechts het vrouwelijke symbool prijst (met een vreemde "anarchistische" A), zegt dus helemaal niks, nada, noppes?
het is niet geniaal. het is nauwelijks grappigquote:Op donderdag 30 oktober 2014 21:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
"shit, daar gaan mijn argumenten voor een matriarchale samenleving..."
Leuke avatar trouwens.
U heeft geen smaak.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 05:02 schreef Casiotone het volgende:
[..]
het is niet geniaal. het is nauwelijks grappig
Die zijn er wel, maar krijgen geen aandacht.quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:39 schreef magnetronkoffie het volgende:
Feminisme...wat mij vooral opviel was dat vrouwen die zich feminist noemden, uitsluitend de achterlopende dingen tussen man en vrouw (als de vrouw achter liep/loopt dus) aankaartten, maar noooooooit met een woord repten (tenzij slappe, intelligentie-beledigende kutexcuusjes) als de man ergens achterliep op de vrouw.
Niet van mij in elk gevalquote:Op vrijdag 7 november 2014 12:48 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Die zijn er wel, maar krijgen geen aandacht.
Tsja, ergens vind ik dat ook wel logisch. Feminisme betekent per definitie gelijkheid tussen beide seksen, maar ik begrijp wel dat er meer aandacht uitgaat naar de ongelijke positie van de vrouw aangezien die er over het algemeen nog een stuk slechter aan toe is. Wat voor voorbeelden bedoel jij precies waarin de man achterloopt op de vrouw?quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:39 schreef magnetronkoffie het volgende:
Feminisme...wat mij vooral opviel was dat vrouwen die zich feminist noemden, uitsluitend de achterlopende dingen tussen man en vrouw (als de vrouw achter liep/loopt dus) aankaartten, maar noooooooit met een woord repten (tenzij slappe, intelligentie-beledigende kutexcuusjes) als de man ergens achterliep op de vrouw.
het huidige feminisme heeft helemaal niks met gelijkheid tussen seksen te maken. je zegt het eigenlijk zelf al; feminisme houdt zich primair bezig met de positie (het slachtofferschap) van vrouwen. in andere woorden: er wordt alleen gekeken waar vrouwen het (in de statistieken) slechter doen en waar dat tegengaan voordelig uitpakt voor vrouwen. dit gebeurd binnen de kaders van het seksistische denkbeeld dat vrouwen altijd het slachtoffer zijn en nooit verantwoordelijk zijn voor hun doen en laten. de bal ligt dus altijd bij de man, want hij is standaard de dader of op zijn minst op een bepaalde manier verantwoordelijk (patriarchaat).quote:Op maandag 10 november 2014 19:31 schreef Arident het volgende:
Tsja, ergens vind ik dat ook wel logisch. Feminisme betekent per definitie gelijkheid tussen beide seksen, maar ik begrijp wel dat er meer aandacht uitgaat naar de ongelijke positie van de vrouw aangezien die er over het algemeen nog een stuk slechter aan toe is.
er zijn toch genoeg issues te bedenken waar mannen als groep gezien structureel benadeeld worden? bv dat ze meestal zwaardere straffen krijgen. dat jongens het slechter doen in het onderwijs. dat vaders vaak minder rechten hebben. echtscheidingen waar vooral mannen benadeeld worden. dat genitale mutilatie bij jongens veelal als een non-issue wordt gezien. dat jongens vaker met geweld te maken krijgen (ook van hun ouders bv) etc etc.quote:Wat voor voorbeelden bedoel jij precies waarin de man achterloopt op de vrouw?
Het was ook geen retorische vraag.quote:Op maandag 10 november 2014 21:36 schreef wipes66 het volgende:
[..]
het huidige feminisme heeft helemaal niks met gelijkheid tussen seksen te maken. je zegt het eigenlijk zelf al; feminisme houdt zich primair bezig met de positie (het slachtofferschap) van vrouwen. in andere woorden: er wordt alleen gekeken waar vrouwen het (in de statistieken) slechter doen en waar dat tegengaan voordelig uitpakt voor vrouwen. dit gebeurd binnen de kaders van het seksistische denkbeeld dat vrouwen altijd het slachtoffer zijn en nooit verantwoordelijk zijn voor hun doen en laten. de bal ligt dus altijd bij de man, want hij is standaard de dader of op zijn minst op een bepaalde manier verantwoordelijk (patriarchaat).
[..]
er zijn toch genoeg issues te bedenken waar mannen als groep gezien structureel benadeeld worden? bv dat ze meestal zwaardere straffen krijgen. dat jongens het slechter doen in het onderwijs. dat vaders vaak minder rechten hebben. echtscheidingen waar vooral mannen benadeeld worden. dat genitale mutilatie bij jongens veelal als een non-issue wordt gezien. dat jongens vaker met geweld te maken krijgen (ook van hun ouders bv) etc etc.
Wat een net zo onzinnig, discriminerend en kwetsend woord is als "de Joden" wanneer gebruikt door Nationaal Socialisten. Walgelijk.quote:Op maandag 10 november 2014 19:31 schreef Arident het volgende:
Btw je comment deed me een beetje denken aan deze docu, die gaat over de manier waarop mannen ook geschaad worden door het patriarchaat. iig 1 aspect ervan.
Inderdaad, het zou al een hoop schelen als vrouwen de issues van mannen serieus namen en ook andersom.quote:Op maandag 10 november 2014 21:55 schreef Arident het volgende:
[..]
Het was ook geen retorische vraag.
Verder streeft het feminisme wat ik ken juist naar gelijkheid van beide seksen en dat houdt ook de issues in die jij opnoemt. Zoals ik al zei, het patriarchaat schaadt alle partijen. Ik denk dat de meeste mensen wel van mening zijn dat er iets gedaan moet worden aan dit soort issues, voor zowel vrouwen als mannen. Daarom erg jammer dat het vaak verzand in een soort man vs. vrouw/vrouw vs. man strijd. Zou een stuk constructiever zijn als we voorbij het moddergooien zouden komen, elkaars issues zouden zien als gedeelde issues, ipv "jullie nemen altijd de slachtofferrol aan"/"de man is standaard de 'dader'" en je aangevallen voelen en in de verdediging schieten, gewoon eens erkennen dat dit geen strijd is en dat dit soort shit voor niemand wenselijk is.
Zoals in dit topic al is aangetoond, dat is afgeschaft, dankzij een feministische groep.quote:Op maandag 10 november 2014 21:36 schreef wipes66 het volgende:
[..]
het huidige feminisme heeft helemaal niks met gelijkheid tussen seksen te maken. je zegt het eigenlijk zelf al; feminisme houdt zich primair bezig met de positie (het slachtofferschap) van vrouwen. in andere woorden: er wordt alleen gekeken waar vrouwen het (in de statistieken) slechter doen en waar dat tegengaan voordelig uitpakt voor vrouwen. dit gebeurd binnen de kaders van het seksistische denkbeeld dat vrouwen altijd het slachtoffer zijn en nooit verantwoordelijk zijn voor hun doen en laten. de bal ligt dus altijd bij de man, want hij is standaard de dader of op zijn minst op een bepaalde manier verantwoordelijk (patriarchaat).
[..]
[quote]
er zijn toch genoeg issues te bedenken waar mannen als groep gezien structureel benadeeld worden? bv dat ze meestal zwaardere straffen krijgen.
Dat komt omdat er steeds minder mannen werkzaam zijn in het onderwijs, maar dat is niet de schuld van vrouwen of feministen.quote:dat jongens het slechter doen in het onderwijs
Ze hebben over het algemeen dezelfde rechten.quote:dat vaders vaak minder rechten hebben.
Hoe dat zo? Als je doelt op dat de man vaak partneralimentatie moet betalen is dat omdat de man vaak het meeste verdien, zou de vrouw het meeste verdienen zou zij moeten betalen.quote:echtscheidingen waar vooral mannen benadeeld worden.
Vooral door mannen ook, lees maar eens topics hier op Fok!, de meeste vrouwen vinden het onzin en onnodig.quote:dat genitale mutilatie bij jongens veelal als een non-issue wordt gezien.
Geweld wordt ook meer gepleegd door mannenquote:dat jongens vaker met geweld te maken krijgen (ook van hun ouders bv) etc etc.
Interessant! Die staat nu op mijn to-watch lijst.quote:Op maandag 10 november 2014 19:31 schreef Arident het volgende:
[..]
Tsja, ergens vind ik dat ook wel logisch. Feminisme betekent per definitie gelijkheid tussen beide seksen, maar ik begrijp wel dat er meer aandacht uitgaat naar de ongelijke positie van de vrouw aangezien die er over het algemeen nog een stuk slechter aan toe is. Wat voor voorbeelden bedoel jij precies waarin de man achterloopt op de vrouw?
Btw je comment deed me een beetje denken aan deze docu, die gaat over de manier waarop mannen ook geschaad worden door het patriarchaat. iig 1 aspect ervan.
De media focussen zich helaas vaker op extremen die de aandacht krijgen, dat is jammer.quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:48 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Die zijn er wel, maar krijgen geen aandacht.
Inderdaad! Al zullen er vast nog enkelen tegen zijn. Het is denk ik vooral de beeldvorming omtrent feminisme die weerstand creëert bij mensen.quote:Op maandag 10 november 2014 23:21 schreef theunderdog het volgende:
Tegen echt feminisme kan niemand zijn.
Die beeldvorming word helaas gecreëerd door kortharige mannenhaters.quote:Op maandag 10 november 2014 23:24 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Inderdaad! Al zullen er vast nog enkelen tegen zijn. Het is denk ik vooral de beeldvorming omtrent feminisme die weerstand creëert bij mensen.
Toch zie ik persoonlijk de mannenhatende feministen echt nooit. Wellicht omdat ik enkel kwaliteitsmedia lees, want ik heb echt nog nooit het stereotype feminist meegemaakt die mannen als geheel de schuld geven van alles.quote:Op maandag 10 november 2014 23:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Die beeldvorming word helaas gecreëerd door kortharige mannenhaters.
Echt zeer zonde, het is tijd voor revolutie. De echte feministen moeten weer opstaan en dit soort achterlijke figuren van de troon stoten.
Al geef je mannen maar 1 % de schuld van alles, dat is al te veel.quote:Op maandag 10 november 2014 23:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Toch zie ik persoonlijk de mannenhatende feministen echt nooit. Wellicht omdat ik enkel kwaliteitsmedia lees, want ik heb echt nog nooit het stereotype feminist meegemaakt die mannen als geheel de schuld geven van alles.
Dat heeft er echt geen moer mee te maken. De wereld zit gewoon vol met homofobe mafkezen, jammer maar waar.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 11:35 schreef snakelady het volgende:
Er was laatst op fb een foto van een Amerikaans mannetje van zo'n 5 jaar die nieuwe schoenen aan had, dat waren roze ballerina's met zebraprint, hij wilde heel graag die schoenen omdat de zebra zijn lieverlingsdier is.
Reacties varieerde van ''Zo kweek je een homo'' tot '' dat is kindermishandeling, ze moeten hem van zijn moeder afnemen''
Het kind was superblij met zijn nieuwe schoentjes en ik begrijp die reacties echt niet.
Als mijn jongste dochter in haar cars schoenen rondloopt hoor ik er niemand over, hoor ik niemand zeggen dat ze nu wel lesbisch moet worden of dat ik een verschrikkelijke moeder ben die dat toestaat.
Maar het is zelf zo erg geworden dat deze foto, van een heel blij jochie met zijn roze zebra schoentjes nu over heel het internet gaat, omdat het zo'n schande zou zijn.
[ afbeelding ]
Het is zelfs in het nieuws geweest.
http://www.huffingtonpost(...)edlinkusaolp00000009
En zelfs zo ver dat mensen die tegen homo's zijn deze foto gebruiken voor hun propaganda, de ouders zijn helemeaal geen homostel overigens en het kind heeft helemaal geen lippenstift op.
[ afbeelding ]
Hoe bizar is dit? Dat zoveel mensen overstuur zijn omdat een 5 jarig jochie meisjesschoenen draagt?
Zie je zoveel ophef over een meisje dan jongens schoenen draagt?
Wat is mijn punt? Vrouwelijk/meisjes wordt nog steeds als minderwaardig gezien, als minder waard dan een jongetje, En daarom is het niet goed als een jongetje schoentjes draagt wat voor meisjes is gemaakt maar wel prima als een meisje schoentjes draagt die voor een jongetje zijn gemaakt.
Film-geneuzel. In het echt komt het gewoon neer op recht van de sterkste, sowieso dat ik veel kinderen , vrouwen maar ook mannen die zwakker zijn dan ik opzij beuk als ik van een zinkend schip moet afkomen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 17:14 schreef snakelady het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |