http://nos.nl/artikel/710111-kamer-wil-alternatieven-voor-ovchip.htmlquote:De Tweede Kamer zoekt naar alternatieven voor de OV-chipkaart. VVD-Kamerlid De Boer vindt dat het systeem klantvriendelijker moet worden. Naast de kaart zouden er ook technieken moeten komen als apps of bankpassen, zei ze in het NOS Radio1 Journaal.
Ze wil bijvoorbeeld dat mensen pas achteraf hoeven betalen en ze vindt ook dat mensen per reis maar één keer moeten in- en uitchecken. De OV-chipkaart moet niet worden afgeschaft, maar "doorontwikkeld". Ze wil dat er 1 juli een vernieuwd systeem is.
Papieren kaartje
Andere partijen vallen de VVD bij. Ook de PVV pleit voor andere technieken naast de huidige kaart. PVV-Kamerlid Madlener wil bovendien het papieren kaartje terug.
De OV-chipkaart is al sinds de invoering omstreden. De Consumentenbond verzamelde vorige week nog bijna 2400 klachten over de kaart. Ze gaan onder meer over de hoogte van de borg die nodig is voor een treinreis en het vele in- en uitchecken.
Morgen praat de Kamer over de OV-chipkaart.
Wat jij kinderziekten noemt, noem ik structurele design en implementatie fouten.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:09 schreef DroogDok het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/710111-kamer-wil-alternatieven-voor-ovchip.html
Dit snap ik dus echt niet, het project draait net een paar jaar en heeft dus nog wat kinderziekten. Los die gewoon op in plaats van direct naar alternatieven te kijken.
Noem het hoe je wil, het zijn zaken die op te lossen zijn binnen het huidige systeem.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:10 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Wat jij kinderziekten noemt, noem ik structurele design en implementatie fouten.
Soms is een nieuw systeem goedkoper op langer termijn. Daarnaast is er ook niet een compleet nieuw systeem nodig.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:12 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Noem het hoe je wil, het zijn zaken die op te lossen zijn binnen het huidige systeem.
Geen enkele reden om nog meer miljarden te gaan verspillen aan weer een nieuw systeem.
Het huidige systeem gewoon aanpassen dus.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:14 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Soms is een nieuw systeem goedkoper op langer termijn. Daarnaast is er ook niet een compleet nieuw systeem nodig.
Die techniek is er al. Ik heb al apps en een bankpas. Geen idee wat dat verder met de OV-chipkaart te maken heeft.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:09 schreef DroogDok het volgende:
Naast de kaart zouden er ook technieken moeten komen als apps of bankpassen, zei ze in het NOS Radio1 Journaal.
Niet als het echte design fouten zijn (zoals dat er altijd 20 euro op moet staan bijvoorbeeld).quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:12 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Noem het hoe je wil, het zijn zaken die op te lossen zijn binnen het huidige systeem.
iets zegt me dat dat niet zo moeilijk op te lossen is.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:26 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Niet als het echte design fouten zijn (zoals dat er altijd 20 euro op moet staan bijvoorbeeld).
Toch niet gek dat er voldoende saldo op je kaart moet staan?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:26 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Niet als het echte design fouten zijn (zoals dat er altijd 20 euro op moet staan bijvoorbeeld).
Software technisch zeker wel.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:28 schreef Afhaalchinees het volgende:
[..]
iets zegt me dat dat niet zo moeilijk op te lossen is.
Denk niet dat je daar een nieuw systeem voor moet ontwikkelen.
En hoe bepaal je wat voldoende saldo is?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:29 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Toch niet gek dat er voldoende saldo op je kaart moet staan?
Als je van Groningen naar Maastricht gaat is die 20 euro ook nog te weinig, wees blij dat het 20 euro is en geen 100.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:30 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
En hoe bepaal je wat voldoende saldo is?
Als ik een ritje van 3 euro moet maken, waarom moet ik dan 20 euro op mijn kaart hebben staan?
Wel als je maar een klein ritje neemt van een paar euro, dan is 20 euro echt overkill. Ik zou graag willen dat ik op zijn minst een reis op mijn kaart kan laden. Dus als het ware een papieren kaartje kopen maar dan op mijn OV-chip zetten ipv afgedrukt krijgen. (Want je kan nu ook geen losse treinkaartjes meer kopen als je met korting reist...) Ik kan niet zomaar even voor onbepaalde tijd 20 euro missen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:29 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Toch niet gek dat er voldoende saldo op je kaart moet staan?
Als je bijna nooit met de trein gaat, kun net zorg zo'n wegwerp kaartje kopen. Betaal je ook gewoon vooraf de kosten.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:26 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dit klinkt als: "Dit is inderdaad wel vervelend, maar het had nog vervelender gekund, dus weer maar blij!"quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:31 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Als je van Groningen naar Maastricht gaat is die 20 euro ook nog te weinig, wees blij dat het 20 euro is en geen 100.
Overigens is in het stads- en streekvervoer de "borg" maar 4 euro.
Mensen met een kortingskaart hoe en toch maar 10 Euro op hun kaart te hebben?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:32 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Wel als je maar een klein ritje neemt van een paar euro, dan is 20 euro echt overkill. Ik zou graag willen dat ik op zijn minst een reis op mijn kaart kan laden. Dus als het ware een papieren kaartje kopen maar dan op mijn OV-chip zetten ipv afgedrukt krijgen. (Want je kan nu ook geen losse treinkaartjes meer kopen als je met korting reist...) Ik kan niet zomaar even voor onbepaalde tijd 20 euro missen.
Omdat van te voren niet bekend is dat jij maar een ritje van 3 euro gaat maken.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:30 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Als ik een ritje van 3 euro moet maken, waarom moet ik dan 20 euro op mijn kaart hebben staan?
Klopt, maar de verhouding blijft ongeveer hetzelfdequote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:33 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Mensen met een kortingskaart hoe en toch maar 10 Euro op hun kaart te hebben?
Dit is meer een implementatie issue. Het requirement zou waarschijnlijk geweest zijn: De klant kan niet reizen als er te weinig saldo op de kaart aanwezig is.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:34 schreef Storneren het volgende:
[..]
Omdat van te voren niet bekend is dat jij maar een ritje van 3 euro gaat maken.
Maar aan de andere kant, wie zegt dat ik met een saldo van 20 euro geen ritje van 50 euro ga maken?
De kans dat ik een ritje maak onder de 20 euro is statistisch gezien kleiner. Dus de kans dat bijvoorbeeld de NS achter het geld aan moet is kleiner. Dus kost het hun minder wanneer jij minimaal 20 euro op jouw kaart hebt staan.
Dat is dus geen designfout. Gewoon een weloverwogen requirement.
Is geen slecht idee om het e-ticket te laden op de OV-chipkaart.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:32 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Wel als je maar een klein ritje neemt van een paar euro, dan is 20 euro echt overkill. Ik zou graag willen dat ik op zijn minst een reis op mijn kaart kan laden. Dus als het ware een papieren kaartje kopen maar dan op mijn OV-chip zetten ipv afgedrukt krijgen. (Want je kan nu ook geen losse treinkaartjes meer kopen als je met korting reist...) Ik kan niet zomaar even voor onbepaalde tijd 20 euro missen.
Het is geen implementatie issue. Want wat is de reden dat de klant niet kan reizen als er te weinig saldo op de kaart aanwezig is?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:36 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dit is meer een implementatie issue. Het requirement zou waarschijnlijk geweest zijn: De klant kan niet reizen als er te weinig saldo op de kaart aanwezig is.
Een paar jaarquote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:09 schreef DroogDok het volgende:
Dit snap ik dus echt niet, het project draait net een paar jaar en heeft dus nog wat kinderziekten. Los die gewoon op in plaats van direct naar alternatieven te kijken.
Lijkt me een goede toevoeging aan het huidige systeem.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:32 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Ik ook niet, ging wel eens met het OV zodat ik een biertje kon drinken maar het is ondertussen zo duur en omslachtig geworden dat ik maar gewoon met de auto ga en cola drink.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:47 schreef agter het volgende:
Sinds die OV-chipkaart ingevoerd is, ben ik niet meer met het OV gegaan.
Ik heb helemaal geen zin om een of andere kaart aan te schaffen en daar tegoed op te zetten. Veel te omslachtig.
zolang al ja??quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:41 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Een paar jaar
Het is inmiddels al 12 jaar oud... Dan kan je niet meer praten over kinderziektes.
En de techniek zelf werkt prima, het zijn de ontwerpkeuzes die nu niet zo goed blijken te zijn.
Ja, het lijkt me een realistische doelstelling om een compleet nieuw, foutvrij system te ontwerpen, implementeren en landelijk uit te rollen in 8 en een halve maandquote:Ze wil dat er 1 juli een vernieuwd systeem is.
Kun je toch mooi 12,50 verdienen op iedere anonieme chipkaart.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:04 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Ik kan eigenlijk maar twee nadelen bedenken :
Borg
Oplossing: laat reizigers negatief staan tot 20 euro en voer een rente systeem zoals creditcards. Dat je dus rente moet betalen over het bedrag dat je in de min staat.
In en uitchecken.
Het is veel te makkelijk om te vergeten in of uit te checken. In beide gevallen kost het je meer dan je reiskosten.
Oplossing is gewoon de scan palen en poorten meer in your face plaatsen. Dat je niet omheen kan.
grappig maar helaas , gaat niet werken.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:04 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Ik kan eigenlijk maar twee nadelen bedenken :
Borg
Oplossing: laat reizigers negatief staan tot 20 euro en voer een rente systeem zoals creditcards. Dat je dus rente moet betalen over het bedrag dat je in de min staat.
In en uitchecken.
Het is veel te makkelijk om te vergeten in of uit te checken. In beide gevallen kost het je meer dan je reiskosten.
Oplossing is gewoon de scan palen en poorten meer in your face plaatsen. Dat je niet omheen kan.
De kans dat ik een rit maak van 20 euro is nihil. Waarom moet ik er dan 20 euro op hebben staan?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:34 schreef Storneren het volgende:
[..]
Omdat van te voren niet bekend is dat jij maar een ritje van 3 euro gaat maken.
Maar aan de andere kant, wie zegt dat ik met een saldo van 20 euro geen ritje van 50 euro ga maken?
De kans dat ik een ritje maak onder de 20 euro is statistisch gezien kleiner. Dus de kans dat bijvoorbeeld de NS achter het geld aan moet is kleiner. Dus kost het hun minder wanneer jij minimaal 20 euro op jouw kaart hebt staan.
Dat is dus geen designfout. Gewoon een weloverwogen requirement.
eens. Vroegah kocht je ook gewoon een kaartje voor de reis en betaalde je precies dat bedrag en niet nog eens een shitload aan instaptarief. Vind het ook écht onzin. Een treinreis is al zo duur...quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:30 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
En dat is dan de borg, het reizen zelf is er ook niet goedkoper op geworden.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:17 schreef ThePlaneteer het volgende:
Je wilt leuk met het gezin naar de dierentuin en denkt goedkoop met de NS te reizen.
Je moet dan echter eerst 80 euro storten om 1x met de trein te gaan.
Hoezo discussiëren we uberhaupt over het feit dat dit een kutsysteem is? Dat lijkt me wel duidelijk.
Eenmalige OV-chipkaart?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:17 schreef ThePlaneteer het volgende:
Je wilt leuk met het gezin naar de dierentuin en denkt goedkoop met de NS te reizen.
Die bestaat niet.quote:
Nee alleen een toeslag van 1 euro ( = gewoon los trein kaartje)quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:25 schreef Apotheose het volgende:
hoef je bij de eenmalige chip geen borg te betalen dan?
quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee alleen een toeslag van 1 euro ( = gewoon los trein kaartje)
Nee, je snapt me niet. De requirement van de NS of Prorail is dat de klant niet moet kunnen reizen als er te weinig saldo op zijn kaart staat.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:39 schreef Storneren het volgende:
[..]
Het is geen implementatie issue. Want wat is de reden dat de klant niet kan reizen als er te weinig saldo op de kaart aanwezig is?
Met het oude papieren trein kaartje kon je toch ook niet met de bus, dus hoezo is dat opeens een probleem.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
Die bestaat niet.
Wel een eenmalige chipkaart, want met die kaart kan je alleen met de trein reizen, niet met ander OV.
Euhhh.. Als je bij de AH balie een OV chipkaart koopt en die op wilt laden moet dat via een automaat. Je kan dan kiezen uit (exact weet ik het niet meer..) ¤5,- , ¤10,- , ¤20,- ,¤30,- , ¤50 of ¤100.-. Kost de enkele reis dan net een cent meer dan ¤10,- dan moet je er dus ¤50.- opzetten om ook weer terug te kunnen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:17 schreef ThePlaneteer het volgende:
Hoezo discussiëren we uberhaupt over het feit dat dit een kutsysteem is? Dat lijkt me wel duidelijk.
De OV-chip is voor al het OV.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:46 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Met het oude papieren trein kaartje kon je toch ook niet met de bus, dus hoezo is dat opeens een probleem.
Ik leg alleen uit dat een eenmalige OV chipkaart niet bestaat.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:46 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Met het oude papieren trein kaartje kon je toch ook niet met de bus, dus hoezo is dat opeens een probleem.
Dat zou toch ook gewoon haalbaar moeten zijn met een goed ICT systeem? Stel, je checkt in op de Julianalaan in Groningen en checkt uit op de Witte de Wit straat in Utrecht.. Dan moet zo'n systeem toch gewoon kunnen berekenen welke route je hebt genomen en van welke aanbieders je gebruik hebt gemaakt?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:48 schreef Doc__Zenith het volgende:
[..]
De OV-chip is voor al het OV.
1x in- en uitchecken was sowieso het oorspronkelijke doel
Voor toeristen is dit ook gewoon een duur klote systeem. Waarom niet een toeristenkaart zoals voor de metro in Parijs?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik leg alleen uit dat een eenmalige OV chipkaart niet bestaat.
Of een eenmalige chipkaart (alleen trein) of een wegwerpkaartje (alleen geen trein).
Exact niet, want je kunt een combinatie van bus, trein en metro van diverse vervoerders nemen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:52 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat zou toch ook gewoon haalbaar moeten zijn met een goed ICT systeem? Stel, je checkt in op de Julianalaan in Groningen en checkt uit op de Witte de Wit straat in Utrecht.. Dan moet zo'n systeem toch gewoon kunnen berekenen welke route je hebt genomen en van welke aanbieders je gebruik hebt gemaakt?
Ja natuurlijk. Hoe moeten bijv toeristen het anders doen?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:57 schreef agter het volgende:
Kan ik eigenlijk nog gewoon een kaartje kopen in de bus, zonder chipkaart?
ja ook weer zoietsquote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Euhhh.. Als je bij de AH balie een OV chipkaart koopt en die op wilt laden moet dat via een automaat. Je kan dan kiezen uit (exact weet ik het niet meer..) ¤5,- , ¤10,- , ¤20,- ,¤30,- , ¤50 of ¤100.-. Kost de enkele reis dan net een cent meer dan ¤10,- dan moet je er dus ¤50.- opzetten om ook weer terug te kunnen.
Absurd dat je niet zelf het bedrag kunt bepalen/intikken en absurd dat je alleen op kunt laden met je pinpas waardoor die kaart totaal geen anonimiteit meer heeft want gekoppeld aan je bankgegevens.
Ik weet niet of dat elders wel kan en contant.
Dus geen ¤80.- voor een gezin maar ¤200.-.
Vervoerders hadden in de tijd van de bus- en treinkaartjes verdeelsleutels voor de inkomsten. Natuurlijk altijd geklaag dat die niet kloppen en de ander meer krijgt. Om die twijfel weg te nemen is dit systeem bedacht. In de voor jou geopperde situatie is dat natuurlijk prima te doen voor de hele reis, maar er zijn genoeg reizen die de duidelijkheid niet hebben. Dit kun je nu ook niet aangeven, dus check je maar continu in en uit...quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:52 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat zou toch ook gewoon haalbaar moeten zijn met een goed ICT systeem? Stel, je checkt in op de Julianalaan in Groningen en checkt uit op de Witte de Wit straat in Utrecht.. Dan moet zo'n systeem toch gewoon kunnen berekenen welke route je hebt genomen en van welke aanbieders je gebruik hebt gemaakt?
Wist ik niet.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:58 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. Hoe moeten bijv toeristen het anders doen?
Daar moet je een losse, eenmalige chipkaart kopen, is wel erg duur.quote:
Maar waarom kan dat niet met contant geld? Het gaat de overheid geen ruk aan waar, wanneer, hoe en waarheen ik reis. Bij parkeren kan dat in veel gevallen toch ook?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:58 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ja ook weer zoiets
gelukkig hebben ze ook arriva automaten, waarbij je wél tot op de cent je ovkaart kunt opladen. Alleen werkt het touchscreen soms wat belabberd (tenminste die op station sneek...)
Cash en creditcard kan dan weer wel bij de automaten van de NS toch?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:02 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar waarom kan dat niet met contant geld? Het gaat de overheid geen ruk aan waar, wanneer, hoe en waarheen ik reis. Bij parkeren kan dat in veel gevallen toch ook?
Alleen munten toch?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:03 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Cash en creditcard kan dan weer wel bij de automaten van de NS toch?
Ja, dat wel weer geloof ik, maar het is ietsquote:
Daarnaast snap ik ook wel het voordeel van het kunnen afsluiten van bepaalde delen met poortjes (niet die maffe dingen van nu trouwens), dus een enkele in- en uitcheck worden dan al wat lastiger.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:57 schreef Aether het volgende:
[..]
Exact niet, want je kunt een combinatie van bus, trein en metro van diverse vervoerders nemen.
ik pin toch alles dus dat met contant geld betalen doet me niet zoveel. En bij het inchecken ziet de overheid toch al waar ik heen tuf...quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:02 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar waarom kan dat niet met contant geld? Het gaat de overheid geen ruk aan waar, wanneer, hoe en waarheen ik reis. Bij parkeren kan dat in veel gevallen toch ook?
En die zadelt ons op met een nog kutter systeem.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:09 schreef beeer het volgende:
Vreest niet. De kamer die verantwoordelijk is voor de ov-chipkaart zal ons er ook van verlossen. De kamer is uw Heiland.
Het probleem is die trein, daar is het helemaal niet handig voor (ook in verband met de vele soorten treinkaartjes/abbo's). Al kon je met losse papieren kaartjes die poortjes ook openen, daar hadden ze voor moeten kiezen, net als in Londen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:08 schreef Doc__Zenith het volgende:
[..]
Daarnaast snap ik ook wel het voordeel van het kunnen afsluiten van bepaalde delen met poortjes (niet die maffe dingen van nu trouwens), dus een enkele in- en uitcheck worden dan al wat lastiger.
Bij de 'heilige' systemen in het buitenland is het niet anders, voor zover de (lange afstands) trein er ook bij zit.
Creditcard pas recentelijk en nog lang niet overal. Cash alleen munten ja. Mar die heeft iedereen bij zich natuurlijk.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:03 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, maar helaas werken die machines die biljetten slikken echt nooit, dan mis je geheid elke keer je trein als je zo een kaartje moet kopenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
Creditcard pas recentelijk en nog lang niet overal. Cash alleen munten ja. Mar die heeft iedereen bij zich natuurlijk.
Geen idee. Sinds die kaart is ingevoerd verdom ik het met het OV te reizen. Helaas wel twee zonen die voor enkele dingen aangewezen zijn op het OV. De één een persoonlijke kaart ivm abonnement en scholierenkorting, de andere een 'anonieme' kaart die ik uiteraard voor hem gekocht en opgeladen heb. Dan ga ik natuurlijk niet alle oplaadpunten af om te bekijken hoe dat nu werkt.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:03 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Niet als die OV kaart echt anoniem is, je hem contant gekocht hebt en contant oplaad. Dan zien ze dat 'iemand' ergens heen tuft.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:08 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ik pin toch alles dus dat met contant geld betalen doet me niet zoveel. En bij het inchecken ziet de overheid toch al waar ik heen tuf...
Dit. Ze doen krampachtig hun best om die anonieme kaart aan een persoon te kunnen koppelen. Is het niet vooraf bij aankoop en/of opladen, dan wel achteraf met het terug betalen van de borg (tegen kosten natuurlijk).quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:24 schreef macca728 het volgende:
Moet je vergeten uit te checken en je geld terugvragen met een anonieme kaart...
Moet je al je persoonsgegevens verstrekken...
Omdat stasi.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:28 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit. Ze doen krampachtig hun best om die anonieme kaart aan een persoon te kunnen koppelen. Is het niet vooraf bij aankoop en/of opladen, dan wel achteraf met het terug betalen van de borg (tegen kosten natuurlijk).
Ik vind dit echt te idioot voor woorden. Waarom kan dat niet gewoon bij een loket? Kaart inleveren en je volledige saldo terug? Je hebt toch al fucking aanschafkosten betaald?!?
Die zullen ze ook nodig hebben als je recht op restitutie hebt met een eenmalige kaart... Het is echt van de zotte.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:24 schreef macca728 het volgende:
Moet je vergeten uit te checken en je geld terugvragen met een anonieme kaart...
Moet je al je persoonsgegevens verstrekken...
Eenmalige chipkaart noemt NS dat. Dat is geen OV chipkaart.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:34 schreef Leandra het volgende:
En de NS kan me nog steeds niet uitleggen waarom je met een "Altijd Vrij" abonnement moet in- en uitchecken.
Verder dan "het staat in de voorwaarden" komen ze niet.
Net zoals ik het nut niet snap van het moeten in- en uitchecken met een eenmalige OV-kaart.
En ja, ik weet dat je anders geen recht op restitutie bij vertraging hebt, maar als dat recht je niet interesseert hou je nog steeds de verplichting in- en uit te checken op het traject waarvoor je al betaald hebt.
Nee hebben ze niet nodig, je kan het gewoon terugstorten op de anonieme OV chipkaart, klaarzetten bij automaat. Wat eerst ook gebeurde.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die zullen ze ook nodig hebben als je recht op restitutie hebt met een eenmalige kaart... Het is echt van de zotte.
Maar als je zo'n eenmalige gekocht hebt?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee hebben ze niet nodig, je kan het gewoon terugstorten op de anonieme OV chipkaart, klaarzetten bij automaat. Wat eerst ook gebeurde.
Dan moet je je gegevens verstrekken ja.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar als je zo'n eenmalige gekocht hebt?
Drie dingen:quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:47 schreef Revolution-NL het volgende:
Wat was er eigenlijk mis het met treinkaartje?
De vraag was wat er mis mee was.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Drie dingen:
- Geen inzicht in reisgedragingen wat reizigersonderzoek bemoeilijkt
- Geen overheidscontrole op de burger (wie reist wanneer waarheen?)
- Geen opsplitsing in de diverse aanbieders waardoor de ene aanbieder de andere verweet te veel van de totale som binnen te harken terwijl ze minder vervoerd zouden hebben.
Oh ja, dat is ook zo'n mooi non-argument...quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:51 schreef macca728 het volgende:
Daar kan je volgens NS niet mee in en uitchecken, maar met een barcode erop kan dat wel.
Vind ik ook, met het systeem is op zich niets mis nee, alleen de dienstverlening er om heen en bepaalde implementaties (of liever het gebrek daaraan)quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:58 schreef TC03 het volgende:
Ik snap dat veel dingen irritant zijn, alleen het stoort me dat er wordt gesproken over 'de OV-chipkaart' terwijl als je even verder leest het in feite alleen maar gaat over de hoge borg en gebrek aan transparantie. Dat heeft dus niks met de OV-chipkaart te maken maar meer met de dienstverlening eromheen. Dat is iets totaal anders. Negen van de tien nieuwssites prikken hier helaas niet doorheen waardoor de beeldvorming enorm verwarrend is m.b.t. dit nieuwsbericht.
De OV-chipkaart zelf is prima en zo ervaar ik dat ook. Ik heb automatisch opladen aanstaan voor zowel de NS als andere vervoersmaatschappijen, ik hoef me zodoende nooit druk te maken over geld wat ik erop moet zetten of een kaartje dat ik moet kopen. Ik check gewoon in en uit en af en toe wordt er ineens geld afgeschreven. Makkelijker (en klantvriendelijker) kan het niet. Moet er niet aan denken om weer losse kaartjes te moeten kopen of nog erger, strippenkaarten.
En dan moeten reizigers doorgeven als het een overvolle trein is (kan je lezen op NS forum)quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh ja, dat is ook zo'n mooi non-argument...
Overigens claimt men ook dat het in- en uitchecken met zo'n eenmalige kaart nodig is zodat men de inzet van materieel kan aanpassen op de hoeveelheid reizigers
Maar kennelijk is dat niet meer van belang met zo'n thuisprintkaartje.
Volgens de vervoerders en de overheid dat dus. Voor de meeste OV gebruikers helemaal niets natuurlijk. Maar die hebben hier ook niet voor gekozen.quote:
Dat laatste zou het simpelste zijn ja. Je kan wel een eenmalige chipkaart kopen, maar dan betaal je 1 euro meer en de automaten zijn er ook niet duidelijker op geworden.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:08 schreef zeeppaardje het volgende:
Sinds de OV-kaart is ingevoerd heb ik geen gebruik meer van het OV gemaakt. Ik zelf beschik niet over een OV kaart in wat voor vorm dan ook. Regelmatig fiets ik door hele stukken van het land en zou het gewoon makkelijk vinden als ik gewoon een kaartje kon kopen en dan ook de fiets mee in de trein mee zou kunnen nemen en dan weer terug naar huis reizen.
Maar aangezien ik geen ov-kaart heb is dit (denk ik) haast onmogelijk. Het is in ieder geval zoveel werk om het uit te zoeken dat ik er geen eens meer zin in heb. De beste oplossing zou gewoon zijn dat ze EN het papieren kaartje EN de ov-kaart zouden toepassen. Dan heb je iedereen toch gewoon tevreden?
Nee dus. Zie mijn eerdere comment over het 'nut' van de OV chipkaart:quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:08 schreef zeeppaardje het volgende:
Maar aangezien ik geen ov-kaart heb is dit (denk ik) haast onmogelijk. Het is in ieder geval zoveel werk om het uit te zoeken dat ik er geen eens meer zin in heb. De beste oplossing zou gewoon zijn dat ze EN het papieren kaartje EN de ov-kaart zouden toepassen. Dan heb je iedereen toch gewoon tevreden?
De overheid wil totaal inzicht in de gedragingen van hun burgers:quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Drie dingen:
- Geen inzicht in reisgedragingen wat reizigersonderzoek bemoeilijkt
- Geen overheidscontrole op de burger (wie reist wanneer waarheen?)
- Geen opsplitsing in de diverse aanbieders waardoor de ene aanbieder de andere verweet te veel van de totale som binnen te harken terwijl ze minder vervoerd zouden hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |