abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145558902
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 09:46 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Met het oude papieren trein kaartje kon je toch ook niet met de bus, dus hoezo is dat opeens een probleem.
De OV-chip is voor al het OV.
1x in- en uitchecken was sowieso het oorspronkelijke doel
pi_145558994
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 09:46 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Met het oude papieren trein kaartje kon je toch ook niet met de bus, dus hoezo is dat opeens een probleem.
Ik leg alleen uit dat een eenmalige OV chipkaart niet bestaat.

Of een eenmalige chipkaart (alleen trein) of een wegwerpkaartje (alleen geen trein).
pi_145559019
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 09:48 schreef Doc__Zenith het volgende:
[..]
De OV-chip is voor al het OV.
1x in- en uitchecken was sowieso het oorspronkelijke doel
Dat zou toch ook gewoon haalbaar moeten zijn met een goed ICT systeem? Stel, je checkt in op de Julianalaan in Groningen en checkt uit op de Witte de Wit straat in Utrecht.. Dan moet zo'n systeem toch gewoon kunnen berekenen welke route je hebt genomen en van welke aanbieders je gebruik hebt gemaakt?
pi_145559050
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 09:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik leg alleen uit dat een eenmalige OV chipkaart niet bestaat.
Of een eenmalige chipkaart (alleen trein) of een wegwerpkaartje (alleen geen trein).
Voor toeristen is dit ook gewoon een duur klote systeem. Waarom niet een toeristenkaart zoals voor de metro in Parijs?
  woensdag 15 oktober 2014 @ 09:55:39 #55
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_145559098
Er werd voor de invoering van die chipkaart door allerlei kritische media al gehakt gemaakt van die chip-kaart, maar die kaart moest en zou er komen. Allerlei technische problemen werden gebagatelliseerd en hele leugens en halve waarheden werden door dit bedrijf naar buiten gebracht.

Ik zeg; Follow The Money
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_145559140
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 09:52 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat zou toch ook gewoon haalbaar moeten zijn met een goed ICT systeem? Stel, je checkt in op de Julianalaan in Groningen en checkt uit op de Witte de Wit straat in Utrecht.. Dan moet zo'n systeem toch gewoon kunnen berekenen welke route je hebt genomen en van welke aanbieders je gebruik hebt gemaakt?
Exact niet, want je kunt een combinatie van bus, trein en metro van diverse vervoerders nemen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_145559147
Kan ik eigenlijk nog gewoon een kaartje kopen in de bus, zonder chipkaart?
Make my day!
  woensdag 15 oktober 2014 @ 09:58:15 #58
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_145559164
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 09:57 schreef agter het volgende:
Kan ik eigenlijk nog gewoon een kaartje kopen in de bus, zonder chipkaart?
Ja natuurlijk. Hoe moeten bijv toeristen het anders doen?
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_145559176
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 09:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Euhhh.. Als je bij de AH balie een OV chipkaart koopt en die op wilt laden moet dat via een automaat. Je kan dan kiezen uit (exact weet ik het niet meer..) ¤5,- , ¤10,- , ¤20,- ,¤30,- , ¤50 of ¤100.-. Kost de enkele reis dan net een cent meer dan ¤10,- dan moet je er dus ¤50.- opzetten om ook weer terug te kunnen.
Absurd dat je niet zelf het bedrag kunt bepalen/intikken en absurd dat je alleen op kunt laden met je pinpas waardoor die kaart totaal geen anonimiteit meer heeft want gekoppeld aan je bankgegevens.
Ik weet niet of dat elders wel kan en contant.
Dus geen ¤80.- voor een gezin maar ¤200.-.
ja ook weer zoiets :')

gelukkig hebben ze ook arriva automaten, waarbij je wél tot op de cent je ovkaart kunt opladen. Alleen werkt het touchscreen soms wat belabberd (tenminste die op station sneek...)
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_145559206
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 09:52 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Vervoerders hadden in de tijd van de bus- en treinkaartjes verdeelsleutels voor de inkomsten. Natuurlijk altijd geklaag dat die niet kloppen en de ander meer krijgt. Om die twijfel weg te nemen is dit systeem bedacht. In de voor jou geopperde situatie is dat natuurlijk prima te doen voor de hele reis, maar er zijn genoeg reizen die de duidelijkheid niet hebben. Dit kun je nu ook niet aangeven, dus check je maar continu in en uit...
pi_145559230
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 09:58 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ja natuurlijk. Hoe moeten bijv toeristen het anders doen?
Wist ik niet.
En bij de trein ook?
Make my day!
  woensdag 15 oktober 2014 @ 10:01:32 #62
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_145559240
Opzich heb ik niet zoveel moeite met de chipkaart als systeem,maar ik erger me kapot aan het feit dat die dingen al na een paar maanden minder goed werken, kan ik ze in het begin nog gewoon in mijn portemonnee laten zitten en scannen, opeens werkt dat niet meer en moet ik hem eruit halen.

Heb er nu al 3 versleten om die reden..
Get woke, go broke!
  woensdag 15 oktober 2014 @ 10:02:11 #63
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_145559247
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 10:00 schreef agter het volgende:
[..]
Wist ik niet.
En bij de trein ook?
Daar moet je een losse, eenmalige chipkaart kopen, is wel erg duur.
Get woke, go broke!
pi_145559251
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 09:58 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ja ook weer zoiets :')
gelukkig hebben ze ook arriva automaten, waarbij je wél tot op de cent je ovkaart kunt opladen. Alleen werkt het touchscreen soms wat belabberd (tenminste die op station sneek...)
Maar waarom kan dat niet met contant geld? Het gaat de overheid geen ruk aan waar, wanneer, hoe en waarheen ik reis. Bij parkeren kan dat in veel gevallen toch ook?
  woensdag 15 oktober 2014 @ 10:03:05 #65
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_145559265
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 10:02 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar waarom kan dat niet met contant geld? Het gaat de overheid geen ruk aan waar, wanneer, hoe en waarheen ik reis. Bij parkeren kan dat in veel gevallen toch ook?
Cash en creditcard kan dan weer wel bij de automaten van de NS toch?
Get woke, go broke!
pi_145559274
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 10:03 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Alleen munten toch?
  woensdag 15 oktober 2014 @ 10:04:06 #67
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_145559282
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 10:03 schreef Doc__Zenith het volgende:
[..]
Alleen munten toch?
Ja, dat wel weer geloof ik, maar het is iets :P.
Get woke, go broke!
pi_145559371
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 09:57 schreef Aether het volgende:
[..]
Exact niet, want je kunt een combinatie van bus, trein en metro van diverse vervoerders nemen.
Daarnaast snap ik ook wel het voordeel van het kunnen afsluiten van bepaalde delen met poortjes (niet die maffe dingen van nu trouwens), dus een enkele in- en uitcheck worden dan al wat lastiger.

Bij de 'heilige' systemen in het buitenland is het niet anders, voor zover de (lange afstands) trein er ook bij zit.
pi_145559385
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 10:02 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
ik pin toch alles dus dat met contant geld betalen doet me niet zoveel. En bij het inchecken ziet de overheid toch al waar ik heen tuf... :%
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_145559392
Vreest niet. De kamer die verantwoordelijk is voor de ov-chipkaart zal ons er ook van verlossen. De kamer is uw Heiland.
pi_145559554
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 10:09 schreef beeer het volgende:
Vreest niet. De kamer die verantwoordelijk is voor de ov-chipkaart zal ons er ook van verlossen. De kamer is uw Heiland.
En die zadelt ons op met een nog kutter systeem.
pi_145559618
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 10:08 schreef Doc__Zenith het volgende:
[..]
Daarnaast snap ik ook wel het voordeel van het kunnen afsluiten van bepaalde delen met poortjes (niet die maffe dingen van nu trouwens), dus een enkele in- en uitcheck worden dan al wat lastiger.
Bij de 'heilige' systemen in het buitenland is het niet anders, voor zover de (lange afstands) trein er ook bij zit.
Het probleem is die trein, daar is het helemaal niet handig voor (ook in verband met de vele soorten treinkaartjes/abbo's). Al kon je met losse papieren kaartjes die poortjes ook openen, daar hadden ze voor moeten kiezen, net als in Londen.

Heb je geen toeslag nodig, geen borg en mensen met een chipkaart kunnen met die chipkaart reizen.
pi_145559639
quote:
[..]
Creditcard pas recentelijk en nog lang niet overal. Cash alleen munten ja. Mar die heeft iedereen bij zich natuurlijk.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 10:19:45 #74
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_145559671
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 10:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
Creditcard pas recentelijk en nog lang niet overal. Cash alleen munten ja. Mar die heeft iedereen bij zich natuurlijk.
Nee, maar helaas werken die machines die biljetten slikken echt nooit, dan mis je geheid elke keer je trein als je zo een kaartje moet kopen :').
Get woke, go broke!
pi_145559686
quote:
[..]
Geen idee. Sinds die kaart is ingevoerd verdom ik het met het OV te reizen. Helaas wel twee zonen die voor enkele dingen aangewezen zijn op het OV. De één een persoonlijke kaart ivm abonnement en scholierenkorting, de andere een 'anonieme' kaart die ik uiteraard voor hem gekocht en opgeladen heb. Dan ga ik natuurlijk niet alle oplaadpunten af om te bekijken hoe dat nu werkt.

Voor mij als OV nitwit waren die handelingen een pure crime.
- Uitzoeken wat de goedkoopste vorm van abo was voor zoon 1; geen vervoerder die me dat eenvoudig uit kon leggen; heel wat uren in moeten steken.
- Een gepersonaliseerde kaart moeten aanschaffen via het internet zonder creditcard of PayPal; dus iemand anders moeten vragen die ik dan contant terug betaalde
- Abo (¤1047,-) kon alleen afgerekend en opgeladen worden op een specifiek station 32 km verderop
- Daar aangekomen bleek dat je daar niet meer dan ¤500.- mocht pinnen 8)7
- Gelukkig met 2 volwassenen dus ieder ¤500.- en even die ¤47.- contant elders uit de muur getrokken
- Bij eerste rit kon zoon niet inchecken omdat kaart eerst geactiveerd moest worden.. en wel diezelfde 32 km verderop. 8)7

Voor zoon 2:
- Kaart halen bij de AH (lekker gemakkelijk en dichtbij)
- Veel teveel geld er op moeten zetten omdat ik niet exact wist hoeveel een enkele reis zoals hij die moest maken zou kosten
- Anonimiteit naar de klote doordat pinnen verplicht was
- Bij inchecken bleek de kaart niet te werken omdat er nog op ingevoerd moest worden of hij 1e of 2e klas wilde reizen 8)7
- Gelukkig hielp een volwassene met hetzelfde probleem hem uit de brand door samen naar het loket te gaan (je zou maar op een station staan waar geen loket is)

Waarom moet dat allemaal zo ingewikkeld? Dat die abo geactiveerd moest worden begrijp ik. Maar dat zou toch automatisch moeten kunnen gaan op het moment dat hij de eerste keer van dat abo gebruik maakt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')