De OV-chip is voor al het OV.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:46 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Met het oude papieren trein kaartje kon je toch ook niet met de bus, dus hoezo is dat opeens een probleem.
Ik leg alleen uit dat een eenmalige OV chipkaart niet bestaat.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:46 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Met het oude papieren trein kaartje kon je toch ook niet met de bus, dus hoezo is dat opeens een probleem.
Dat zou toch ook gewoon haalbaar moeten zijn met een goed ICT systeem? Stel, je checkt in op de Julianalaan in Groningen en checkt uit op de Witte de Wit straat in Utrecht.. Dan moet zo'n systeem toch gewoon kunnen berekenen welke route je hebt genomen en van welke aanbieders je gebruik hebt gemaakt?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:48 schreef Doc__Zenith het volgende:
[..]
De OV-chip is voor al het OV.
1x in- en uitchecken was sowieso het oorspronkelijke doel
Voor toeristen is dit ook gewoon een duur klote systeem. Waarom niet een toeristenkaart zoals voor de metro in Parijs?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik leg alleen uit dat een eenmalige OV chipkaart niet bestaat.
Of een eenmalige chipkaart (alleen trein) of een wegwerpkaartje (alleen geen trein).
Exact niet, want je kunt een combinatie van bus, trein en metro van diverse vervoerders nemen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:52 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat zou toch ook gewoon haalbaar moeten zijn met een goed ICT systeem? Stel, je checkt in op de Julianalaan in Groningen en checkt uit op de Witte de Wit straat in Utrecht.. Dan moet zo'n systeem toch gewoon kunnen berekenen welke route je hebt genomen en van welke aanbieders je gebruik hebt gemaakt?
Ja natuurlijk. Hoe moeten bijv toeristen het anders doen?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:57 schreef agter het volgende:
Kan ik eigenlijk nog gewoon een kaartje kopen in de bus, zonder chipkaart?
ja ook weer zoietsquote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Euhhh.. Als je bij de AH balie een OV chipkaart koopt en die op wilt laden moet dat via een automaat. Je kan dan kiezen uit (exact weet ik het niet meer..) ¤5,- , ¤10,- , ¤20,- ,¤30,- , ¤50 of ¤100.-. Kost de enkele reis dan net een cent meer dan ¤10,- dan moet je er dus ¤50.- opzetten om ook weer terug te kunnen.
Absurd dat je niet zelf het bedrag kunt bepalen/intikken en absurd dat je alleen op kunt laden met je pinpas waardoor die kaart totaal geen anonimiteit meer heeft want gekoppeld aan je bankgegevens.
Ik weet niet of dat elders wel kan en contant.
Dus geen ¤80.- voor een gezin maar ¤200.-.
Vervoerders hadden in de tijd van de bus- en treinkaartjes verdeelsleutels voor de inkomsten. Natuurlijk altijd geklaag dat die niet kloppen en de ander meer krijgt. Om die twijfel weg te nemen is dit systeem bedacht. In de voor jou geopperde situatie is dat natuurlijk prima te doen voor de hele reis, maar er zijn genoeg reizen die de duidelijkheid niet hebben. Dit kun je nu ook niet aangeven, dus check je maar continu in en uit...quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:52 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat zou toch ook gewoon haalbaar moeten zijn met een goed ICT systeem? Stel, je checkt in op de Julianalaan in Groningen en checkt uit op de Witte de Wit straat in Utrecht.. Dan moet zo'n systeem toch gewoon kunnen berekenen welke route je hebt genomen en van welke aanbieders je gebruik hebt gemaakt?
Wist ik niet.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:58 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. Hoe moeten bijv toeristen het anders doen?
Daar moet je een losse, eenmalige chipkaart kopen, is wel erg duur.quote:
Maar waarom kan dat niet met contant geld? Het gaat de overheid geen ruk aan waar, wanneer, hoe en waarheen ik reis. Bij parkeren kan dat in veel gevallen toch ook?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:58 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ja ook weer zoiets
gelukkig hebben ze ook arriva automaten, waarbij je wél tot op de cent je ovkaart kunt opladen. Alleen werkt het touchscreen soms wat belabberd (tenminste die op station sneek...)
Cash en creditcard kan dan weer wel bij de automaten van de NS toch?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:02 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar waarom kan dat niet met contant geld? Het gaat de overheid geen ruk aan waar, wanneer, hoe en waarheen ik reis. Bij parkeren kan dat in veel gevallen toch ook?
Alleen munten toch?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:03 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Cash en creditcard kan dan weer wel bij de automaten van de NS toch?
Ja, dat wel weer geloof ik, maar het is ietsquote:
Daarnaast snap ik ook wel het voordeel van het kunnen afsluiten van bepaalde delen met poortjes (niet die maffe dingen van nu trouwens), dus een enkele in- en uitcheck worden dan al wat lastiger.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:57 schreef Aether het volgende:
[..]
Exact niet, want je kunt een combinatie van bus, trein en metro van diverse vervoerders nemen.
ik pin toch alles dus dat met contant geld betalen doet me niet zoveel. En bij het inchecken ziet de overheid toch al waar ik heen tuf...quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:02 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar waarom kan dat niet met contant geld? Het gaat de overheid geen ruk aan waar, wanneer, hoe en waarheen ik reis. Bij parkeren kan dat in veel gevallen toch ook?
En die zadelt ons op met een nog kutter systeem.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:09 schreef beeer het volgende:
Vreest niet. De kamer die verantwoordelijk is voor de ov-chipkaart zal ons er ook van verlossen. De kamer is uw Heiland.
Het probleem is die trein, daar is het helemaal niet handig voor (ook in verband met de vele soorten treinkaartjes/abbo's). Al kon je met losse papieren kaartjes die poortjes ook openen, daar hadden ze voor moeten kiezen, net als in Londen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:08 schreef Doc__Zenith het volgende:
[..]
Daarnaast snap ik ook wel het voordeel van het kunnen afsluiten van bepaalde delen met poortjes (niet die maffe dingen van nu trouwens), dus een enkele in- en uitcheck worden dan al wat lastiger.
Bij de 'heilige' systemen in het buitenland is het niet anders, voor zover de (lange afstands) trein er ook bij zit.
Creditcard pas recentelijk en nog lang niet overal. Cash alleen munten ja. Mar die heeft iedereen bij zich natuurlijk.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:03 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Cash en creditcard kan dan weer wel bij de automaten van de NS toch?
Nee, maar helaas werken die machines die biljetten slikken echt nooit, dan mis je geheid elke keer je trein als je zo een kaartje moet kopenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
Creditcard pas recentelijk en nog lang niet overal. Cash alleen munten ja. Mar die heeft iedereen bij zich natuurlijk.
Geen idee. Sinds die kaart is ingevoerd verdom ik het met het OV te reizen. Helaas wel twee zonen die voor enkele dingen aangewezen zijn op het OV. De één een persoonlijke kaart ivm abonnement en scholierenkorting, de andere een 'anonieme' kaart die ik uiteraard voor hem gekocht en opgeladen heb. Dan ga ik natuurlijk niet alle oplaadpunten af om te bekijken hoe dat nu werkt.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:03 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Cash en creditcard kan dan weer wel bij de automaten van de NS toch?
Niet als die OV kaart echt anoniem is, je hem contant gekocht hebt en contant oplaad. Dan zien ze dat 'iemand' ergens heen tuft.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:08 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ik pin toch alles dus dat met contant geld betalen doet me niet zoveel. En bij het inchecken ziet de overheid toch al waar ik heen tuf...
Dit. Ze doen krampachtig hun best om die anonieme kaart aan een persoon te kunnen koppelen. Is het niet vooraf bij aankoop en/of opladen, dan wel achteraf met het terug betalen van de borg (tegen kosten natuurlijk).quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:24 schreef macca728 het volgende:
Moet je vergeten uit te checken en je geld terugvragen met een anonieme kaart...
Moet je al je persoonsgegevens verstrekken...
Omdat stasi.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:28 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit. Ze doen krampachtig hun best om die anonieme kaart aan een persoon te kunnen koppelen. Is het niet vooraf bij aankoop en/of opladen, dan wel achteraf met het terug betalen van de borg (tegen kosten natuurlijk).
Ik vind dit echt te idioot voor woorden. Waarom kan dat niet gewoon bij een loket? Kaart inleveren en je volledige saldo terug? Je hebt toch al fucking aanschafkosten betaald?!?
Die zullen ze ook nodig hebben als je recht op restitutie hebt met een eenmalige kaart... Het is echt van de zotte.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:24 schreef macca728 het volgende:
Moet je vergeten uit te checken en je geld terugvragen met een anonieme kaart...
Moet je al je persoonsgegevens verstrekken...
Eenmalige chipkaart noemt NS dat. Dat is geen OV chipkaart.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:34 schreef Leandra het volgende:
En de NS kan me nog steeds niet uitleggen waarom je met een "Altijd Vrij" abonnement moet in- en uitchecken.
Verder dan "het staat in de voorwaarden" komen ze niet.
Net zoals ik het nut niet snap van het moeten in- en uitchecken met een eenmalige OV-kaart.
En ja, ik weet dat je anders geen recht op restitutie bij vertraging hebt, maar als dat recht je niet interesseert hou je nog steeds de verplichting in- en uit te checken op het traject waarvoor je al betaald hebt.
Nee hebben ze niet nodig, je kan het gewoon terugstorten op de anonieme OV chipkaart, klaarzetten bij automaat. Wat eerst ook gebeurde.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die zullen ze ook nodig hebben als je recht op restitutie hebt met een eenmalige kaart... Het is echt van de zotte.
Maar als je zo'n eenmalige gekocht hebt?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee hebben ze niet nodig, je kan het gewoon terugstorten op de anonieme OV chipkaart, klaarzetten bij automaat. Wat eerst ook gebeurde.
Dan moet je je gegevens verstrekken ja.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar als je zo'n eenmalige gekocht hebt?
Drie dingen:quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:47 schreef Revolution-NL het volgende:
Wat was er eigenlijk mis het met treinkaartje?
De vraag was wat er mis mee was.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Drie dingen:
- Geen inzicht in reisgedragingen wat reizigersonderzoek bemoeilijkt
- Geen overheidscontrole op de burger (wie reist wanneer waarheen?)
- Geen opsplitsing in de diverse aanbieders waardoor de ene aanbieder de andere verweet te veel van de totale som binnen te harken terwijl ze minder vervoerd zouden hebben.
Oh ja, dat is ook zo'n mooi non-argument...quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:51 schreef macca728 het volgende:
Daar kan je volgens NS niet mee in en uitchecken, maar met een barcode erop kan dat wel.
Vind ik ook, met het systeem is op zich niets mis nee, alleen de dienstverlening er om heen en bepaalde implementaties (of liever het gebrek daaraan)quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:58 schreef TC03 het volgende:
Ik snap dat veel dingen irritant zijn, alleen het stoort me dat er wordt gesproken over 'de OV-chipkaart' terwijl als je even verder leest het in feite alleen maar gaat over de hoge borg en gebrek aan transparantie. Dat heeft dus niks met de OV-chipkaart te maken maar meer met de dienstverlening eromheen. Dat is iets totaal anders. Negen van de tien nieuwssites prikken hier helaas niet doorheen waardoor de beeldvorming enorm verwarrend is m.b.t. dit nieuwsbericht.
De OV-chipkaart zelf is prima en zo ervaar ik dat ook. Ik heb automatisch opladen aanstaan voor zowel de NS als andere vervoersmaatschappijen, ik hoef me zodoende nooit druk te maken over geld wat ik erop moet zetten of een kaartje dat ik moet kopen. Ik check gewoon in en uit en af en toe wordt er ineens geld afgeschreven. Makkelijker (en klantvriendelijker) kan het niet. Moet er niet aan denken om weer losse kaartjes te moeten kopen of nog erger, strippenkaarten.
En dan moeten reizigers doorgeven als het een overvolle trein is (kan je lezen op NS forum)quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh ja, dat is ook zo'n mooi non-argument...
Overigens claimt men ook dat het in- en uitchecken met zo'n eenmalige kaart nodig is zodat men de inzet van materieel kan aanpassen op de hoeveelheid reizigers
Maar kennelijk is dat niet meer van belang met zo'n thuisprintkaartje.
Volgens de vervoerders en de overheid dat dus. Voor de meeste OV gebruikers helemaal niets natuurlijk. Maar die hebben hier ook niet voor gekozen.quote:
Dat laatste zou het simpelste zijn ja. Je kan wel een eenmalige chipkaart kopen, maar dan betaal je 1 euro meer en de automaten zijn er ook niet duidelijker op geworden.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:08 schreef zeeppaardje het volgende:
Sinds de OV-kaart is ingevoerd heb ik geen gebruik meer van het OV gemaakt. Ik zelf beschik niet over een OV kaart in wat voor vorm dan ook. Regelmatig fiets ik door hele stukken van het land en zou het gewoon makkelijk vinden als ik gewoon een kaartje kon kopen en dan ook de fiets mee in de trein mee zou kunnen nemen en dan weer terug naar huis reizen.
Maar aangezien ik geen ov-kaart heb is dit (denk ik) haast onmogelijk. Het is in ieder geval zoveel werk om het uit te zoeken dat ik er geen eens meer zin in heb. De beste oplossing zou gewoon zijn dat ze EN het papieren kaartje EN de ov-kaart zouden toepassen. Dan heb je iedereen toch gewoon tevreden?
Nee dus. Zie mijn eerdere comment over het 'nut' van de OV chipkaart:quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:08 schreef zeeppaardje het volgende:
Maar aangezien ik geen ov-kaart heb is dit (denk ik) haast onmogelijk. Het is in ieder geval zoveel werk om het uit te zoeken dat ik er geen eens meer zin in heb. De beste oplossing zou gewoon zijn dat ze EN het papieren kaartje EN de ov-kaart zouden toepassen. Dan heb je iedereen toch gewoon tevreden?
De overheid wil totaal inzicht in de gedragingen van hun burgers:quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Drie dingen:
- Geen inzicht in reisgedragingen wat reizigersonderzoek bemoeilijkt
- Geen overheidscontrole op de burger (wie reist wanneer waarheen?)
- Geen opsplitsing in de diverse aanbieders waardoor de ene aanbieder de andere verweet te veel van de totale som binnen te harken terwijl ze minder vervoerd zouden hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |