abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145564921
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:19 schreef Pietverdriet het volgende:

Steeds meer mensen zullen naar dingen als Netflx uitwijken, waar mensen flatfee kunnen kijken wat ze willen. De klassiek zender formats zullen nog slechts bekeken worden door een steeds oninteressanter wordend publiek. Dat wat men kijkt zal steeds meer pull worden ipv push.
Voor commerciele zenders in de huidige vorm is er ook geen toekomst meer en dat is ook geen ramp, waarom het terugdringen of afschaffen van de PO dan opeens rampzalig zou zijn ontgaat me dan ook volledig.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 13:24:52 #102
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145564952
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De frikandelmaker geeft een kijkje in de keuken:
[..]
http://www.maartenonline.(...)e-weinig-talent.html
Maar op die Amerikanen stemmen De Mol, Time Warner etc. wel hun strategie en producties af.
Nog een argument dus voor cultuurbehoud.
De Mol kijkt naar de VS met een bril van 15-20 jaar geleden van voor de komst van HBO kwaliteits betaal tv zonder reclame. De klassieke zenders in de VS zijn daar hun interessantste doelgroepen aan kwijt geraakt, inmiddels is er Netflix en consorten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 13:27:05 #103
45206 Pietverdriet
pi_145565016
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:23 schreef Chewie het volgende:
[..]
Voor commerciele zenders in de huidige vorm is er ook geen toekomst meer en dat is ook geen ramp, waarom het terugdringen of afschaffen van de PO dan opeens rampzalig zou zijn ontgaat me dan ook volledig.
De klassieke zuilen kunnen allemaal hun eigen Flatrate zender beginnen via internet, de omroep en de zenders zijn legacy die zo in elkaar steekt door technologische beperkingen uit het verleden.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 13:27:10 #104
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145565021
quote:
Heb ook de indruk dat de commerciële zenders en de reclamemakers geen idee hebben van hoe je het goed aanpakt. Men lijkt elkaar te onderbieden in het zoeken naar de grootste gemene deler, het moet volks, hoge kijkcijfers no matter what.
Maar is dat interessant? Is het niet veel interessanter voor een heel specifieke doelgroep die je wilt bereiken met een specifieke hoeveelheid reclame een zender te beginnen?
RTL volgt de wens van de adverteerders. Ik geloof dat meer dan twee-derde van hun reclame inkomsten uit de voedselketen komt. Dan zoek je dus naar de grootste gemene deler.

Overigens zie je op dat 'geprezen' RTL Z wel programma's bedoelt voor een niche, en dan ook gesponsord worden door een vermogensbeheerder oid. Items over hebbedingetjes zie je ook, dat dan gesponsord wordt door Rolex om maar iets te noemen.

quote:
Verder zijn HDD recorders de doodsteek voor reclame in de programma's, maar in nieuwe HD format en apparatuur zitten de mogelijkheden deze te blocken.
Is het wenselijk dat ze maar alles willen controleren en monitoren? In het analoge tijdperk konden ze niet zien wat je keek, konden ze je VHS recorder niet blocken en konden ze ook niet voorkomen dat je je videobanden uit leende.
Nu kunnen spellenmakers 'gewoon' voorkomen dat jij je racespelletje voor een weekje uit leent aan een ander. En Samsung kijkt mee naar de kijkgedrag.

quote:
Dat wat men kijkt zal steeds meer pull worden ipv push.
Wat is pull en wat is push?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 15 oktober 2014 @ 13:34:43 #105
45206 Pietverdriet
pi_145565273
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij niet met mij wenste te discussiëren?
quote:
RTL volgt de wens van de adverteerders. Ik geloof dat meer dan twee-derde van hun reclame inkomsten uit de voedselketen komt. Dan zoek je dus naar de grootste gemene deler.
Overigens zie je op dat 'geprezen' RTL Z wel programma's bedoelt voor een niche, en dan ook gesponsord worden door een vermogensbeheerder oid. Items over hebbedingetjes zie je ook, dat dan gesponsord wordt door Rolex om maar iets te noemen.
Zoals ik zei, reclamemakers (adverteerders en hun opdrachtgevers) en de commerciële zenders, men wil met hagel schieten
quote:
Is het wenselijk dat ze maar alles willen controleren en monitoren? In het analoge tijdperk konden ze niet zien wat je keek, konden ze je VHS recorder niet blocken en konden ze ook niet voorkomen dat je je videobanden uit leende.
Nee, dat is niet wenselijk, maar het blokkeren van de mogelijkheid reclame door te spoelen op de HDD recorder zal er toe leiden dat mensen er helemaal niet meer naar zullen kijken
quote:
Wat is pull en wat is push?
Pull -> Netflix, jij haalt de programma's binnen die je wilt kijken, de kijker bepaald wat hij kijkt en wanneer
Push -> Klassieke TV zenders, de aanbieder bepaald wanneer programmas worden uitgezonden en wanneer je ze kijkt, daar was al een hack op, de videorecorder, maar je moet nog steeds wachten tot de volgende aflevering uitgezonden wordt van je serie
  woensdag 15 oktober 2014 @ 13:36:14 #106
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_145565318
quote:
Is het niet veel interessanter voor een heel specifieke doelgroep die je wilt bereiken met een specifieke hoeveelheid reclame een zender te beginnen?
Goeie. Misschien is een zender die voornamelijk gericht is op kinderen, of middelbaar opgeleide mannen of juist hoogopgeleide vrouwen een idee? Dat ze daar bij RTL en SBS nog niet aan gedacht hebben..
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 15 oktober 2014 @ 13:36:32 #107
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145565327
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Mol kijkt naar de VS met een bril van 15-20 jaar geleden van voor de komst van HBO kwaliteits betaal tv zonder reclame. De klassieke zenders in de VS zijn daar hun interessantste doelgroepen aan kwijt geraakt, inmiddels is er Netflix en consorten.
Dit is nog steeds hetzelfde:

quote:
‘Sneller gesneden en gemonteerd.[...] In Amerika is televisie business.’

Derksen: ‘Hier niet dan?’

De Mol: ‘Bij de commerciëlen wel, maar nog steeds niet in dezelfde mate als in Amerika. Wij Nederlanders zijn opgevoed met de publieke omroep. In Amerika was het andersom: daar is het begonnen met commerciële televisie en is er later een publiek network bij gekomen. Er zijn 123 kanalen en de mensen zitten met hun afstandsbediening in de hand.In de VS zul je zelden een breedsprakig iemand op televisie zien. Amerikanen denken al bijna in montage. Ze produceren aan de lopende band oneliners. Want als je tien seconden niet interessant bent, zijn je kijkers weg.’ [...]‘In een land dat zo liberaal is in zijn opvattingen over wat je op televisie mag zeggen als het onze, is de ruimte voor politieke satire groot. De Amerikanen mogen nog geen 10 procent van wat wij mogen.
Maar als het aan figuren als Sander Dekker ligt gaan we ook die kant op, als het al niet die kant op is gegaan.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 15 oktober 2014 @ 13:38:55 #108
45206 Pietverdriet
pi_145565395
Ik kijk trouwens geen Nederlandse zenders meer, zowel commerciële als PO, de paar programma's die ik kijk, kijk ik via uitzending gemist (KVW, Wijn aan Gort en de Wilde Keuken).
Enige klassieke zenders die ik nog kijk is de BBC. Sky abo gaat eruit, voor de rest Netflix en Amazon Prime
pi_145565556
quote:

Steeds meer mensen zullen naar dingen als Netflx uitwijken, waar mensen flatfee kunnen kijken wat ze willen. De klassiek zender formats zullen nog slechts bekeken worden door een steeds oninteressanter wordend publiek. Dat wat men kijkt zal steeds meer pull worden ipv push.
Keuzevrijheid klinkt altijd heel leuk, maar daarmee gaan mensen eraan voorbij dat daardoor bepaalde opties helemaal verdwijnen, en de keuze die een ander voor je maakt ook heel goed kan zijn, vooral wanneer die beter geinformeerd is omdat het zijn vak is. Met jouw argument zouden zelfbedieningsrestaurants ook hemel op aarde zijn en restaurants met een kok die op basis van zijn kunde zegt 'dit moet je proeven' moeten verdwijnen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 13:44:05 #110
45206 Pietverdriet
pi_145565567
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is nog steeds hetzelfde:

Dit is nog steeds hetzelfde op de klassieke commerciële zenders
pi_145565606
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:27 schreef Klopkoek het volgende:

Daarom word RTLZ ook een 24 uurs zender, met zo'n format werkt traditionele tv nog wel, voor de rest niet meer dus waarom zouden we dan de PO moeten blijven ontzien.

Ben het trouwens ook niet helemaal met je eens dat de commercielen alleen de wens van adverteerders volgt, het is meer de wens van de productiehuizen die zo hun producten aan de man proberen te brengen aan het veel lucratievere buitenland (John de Mol is daar het beste voorbeeld van)
  woensdag 15 oktober 2014 @ 13:46:57 #112
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145565667
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:10 schreef BasEnAad het volgende:
Het gaat me er meer om dat de overheid dat vermaak niet tot haar taken moet rekenen.
Het argument om voetbal uit te zenden is niet enkel vermaak. Dergelijke argumenten verliezen echter aan waarde in een steeds individualistischer wordende samenleving.

Trouwens: wat ik aan netflix e.d. wel behoorlijk nep vindt is dat het nog steeds in geografische eenheden is opgedeeld. De Britten kunnen andere programma's zien dan jijzelf. Amazon Prime bestaat in Duitsland maar niet in Nederland.
Natuurlijk kun je dit omzeilen met proxies, maar dat is niet de bedoeling en tegen de gebruikersvoorwaarden in.

Wanneer het bepaalde lieden ('graaiers') goed uit komt dan delen ze de wereld nog steeds maar wat graag op in geografische blokken.

Ook om over na te denken: HBO (tot voor kort marktleider) heeft iets minder dan 30 miljoen betalende leden in de VS, op een bevolking van 320 miljoen.
Dat is dus nog steeds een klein deel tov het totaal.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 13:47:44 #113
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_145565693
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:36 schreef Klopkoek het volgende:
Maar als het aan figuren als Sander Dekker ligt gaan we ook die kant op, als het al niet die kant op is gegaan.
Niet direct. Juist door commerciële producties uit het publieke bestel te bannen (en open te zetten voor culturele producties) ga je de 'veramerikanisering' van het Nederlands TV-Landschap tegen. De productiemaatschappijen die voor de NPO werken zijn gewoon reguliere bedrijven die graag hitjes willen afleveren. Dat mag, maar of dat overeenkomt met de opdracht van de NPO valt te betwijfelen.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 15 oktober 2014 @ 13:50:11 #114
45206 Pietverdriet
pi_145565778
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Keuzevrijheid klinkt altijd heel leuk, maar daarmee gaan mensen eraan voorbij dat daardoor bepaalde opties helemaal verdwijnen, en de keuze die een ander voor je maakt ook heel goed kan zijn, vooral wanneer die beter geinformeerd is omdat het zijn vak is. Met jouw argument zouden zelfbedieningsrestaurants ook hemel op aarde zijn en restaurants met een kok die op basis van zijn kunde zegt 'dit moet je proeven' moeten verdwijnen.
Nee, wat ik zeg is dat de technologie het nu mogelijk maakt zelf een "restaurant" te beginnen en je niet meer afhankelijk bent van een aantal grote zendmasten met beperkte bandbreedte. Het hele PO bestel is uit die beperking voortgekomen. Bij kranten was dat anders, daar zijn die beperkingen er niet, (er zijn wel andere) en iedere zuil had haar eigen krant, en er waren nog veel meer kranten buiten de zuilen om.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 13:53:28 #115
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145565898
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Niet direct. Juist door commerciële producties uit het publieke bestel te bannen (en open te zetten voor culturele producties) ga je de 'veramerikanisering' van het Nederlands TV-Landschap tegen. De productiemaatschappijen die voor de NPO werken zijn gewoon reguliere bedrijven die graag hitjes willen afleveren. Dat mag, maar of dat overeenkomt met de opdracht van de NPO valt te betwijfelen.
Hoe ben je daar zo zeker van? De champagneflessen zijn bij de commercieel denkenden open gegaan:
http://www.bnr.nl/opinie/(...)-zwagerman-crimineel

Hoe voorkomt de macht bij de NPO organisatie leggen (ipv omroepen) en een pot met geld beschikbaar te stellen voor productiehuizen buiten het bestel de veramerikanisering?
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 13:55:57 #116
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145565965
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:45 schreef Chewie het volgende:
[..]
Daarom word RTLZ ook een 24 uurs zender, met zo'n format werkt traditionele tv nog wel, voor de rest niet meer dus waarom zouden we dan de PO moeten blijven ontzien.
Omdat misschien niet iedereen een onevenredige invloed van adverteerders en bedrijven prettig vindt. Daar zijn leuke hollywoodfilms met russell crowe en al pacino over gemaakt...
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 13:56:30 #117
45206 Pietverdriet
pi_145565978
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het argument om voetbal uit te zenden is niet enkel vermaak. Dergelijke argumenten verliezen echter aan waarde in een steeds individualistischer wordende samenleving.
Voetbal is bij uitstek iets wat prima achter decoder kan, zie geen enkele reden waarom er gigantische bedragen aan de Fifa en consorten betaald moeten worden uit publieke middelen.
quote:
Trouwens: wat ik aan netflix e.d. wel behoorlijk nep vindt is dat het nog steeds in geografische eenheden is opgedeeld. De Britten kunnen andere programma's zien dan jijzelf. Amazon Prime bestaat in Duitsland maar niet in Nederland.

Natuurlijk kun je dit omzeilen met proxies, maar dat is niet de bedoeling en tegen de gebruikersvoorwaarden in.
Wanneer het bepaalde lieden ('graaiers') goed uit komt dan delen ze de wereld nog steeds maar wat graag op in geografische blokken.
Heeft alles met rechten op programmas te maken
Ook filmstudio's denken nog veel in oude ideeën van distributie, je hebt ook regioblocks op DVD's bijvoorbeeld.
quote:
Ook om over na te denken: HBO (tot voor kort marktleider) heeft iets minder dan 30 miljoen betalende leden in de VS, op een bevolking van 320 miljoen.
Dat is dus nog steeds een klein deel tov het totaal.
Die 30 miljoen klanten zijn mensen die de meeste commerciële omroepen veel liever zouden hebben dan die 290 miljoen anderen
pi_145566010
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:21 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom zou kritische media (wat ik nu niet echt vind slaan op de huidige PO) alleen publiek kunnen zijn?
Als ik kijk waar publiek links (joop.nl in dit geval) regelmatig mee loopt te pronken, last week tonight van John Oliver, dan is dat inderdaad een kritisch programma maar wel puur commercieel.
Daarvoor moet je kijken naar wat de natuur van publieke omroep en commerciele omroep is. Kortgezegd gaat het de publieke omroep om kwaliteit/diversiteit te behouden en commerciele omroep om goed te verkopen. Daarbij zoeken ze vooral naar de grootste gemeenschappelijke deler (entertainmentprogramma's voor de massa) en dat werkt uiteraard funest voor programma's met diepgang.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_145566053
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, wat ik zeg is dat de technologie het nu mogelijk maakt zelf een "restaurant" te beginnen en je niet meer afhankelijk bent van een aantal grote zendmasten met beperkte bandbreedte. Het hele PO bestel is uit die beperking voortgekomen. Bij kranten was dat anders, daar zijn die beperkingen er niet, (er zijn wel andere) en iedere zuil had haar eigen krant, en er waren nog veel meer kranten buiten de zuilen om.
Beperkingen brengen vaak ook voordelen met zich mee, en iets aangereikt krijgen is ook wel eens prettig. Als bijvoorbeeld de VPRO met iets kwam wat zij hadden gemaakt of aangekocht, dan kon ik hun werkwijze kennende denken dat het de moeite waard was om eens te bekijken. Het vooruitzicht om reviews van allerlei series door te spitten van mensen die vooral iets over zichzelf willen zeggen om een leuk TV-programma te vinden oefent niet meteen een erg grote aantrekkingskracht op mij uit.
pi_145566073
quote:
12s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:36 schreef Ryon het volgende:
[..]
Goeie. Misschien is een zender die voornamelijk gericht is op kinderen, of middelbaar opgeleide mannen of juist hoogopgeleide vrouwen een idee? Dat ze daar bij RTL en SBS nog niet aan gedacht hebben..
Oh top, en dan nog specifiek op doelgroep afgestemde reclame ook? Ik word nu al gek van die e-matching commercials..
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
pi_145566121
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
^O^
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:02:31 #122
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145566142
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Die 30 miljoen klanten zijn mensen die de meeste commerciële omroepen veel liever zouden hebben dan die 290 miljoen anderen
Waar dan ook het gevaar zit als je die 30 miljoen het nieuws en opinievorming laat bepalen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:04:43 #123
45206 Pietverdriet
pi_145566215
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Beperkingen brengen vaak ook voordelen met zich mee, en iets aangereikt krijgen is ook wel eens prettig. Als bijvoorbeeld de VPRO met iets kwam wat zij hadden gemaakt of aangekocht, dan kon ik hun werkwijze kennende denken dat het de moeite waard was om eens te bekijken. Het vooruitzicht om reviews van allerlei series door te spitten van mensen die vooral iets over zichzelf willen zeggen om een leuk TV-programma te vinden oefent niet meteen een erg grote aantrekkingskracht op mij uit.
En je punt is?
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:05:16 #124
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_145566238
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoe ben je daar zo zeker van? De champagneflessen zijn bij de commercieel denkenden open gegaan:

Hoe voorkomt de macht bij de NPO organisatie leggen (ipv omroepen) en een pot met geld beschikbaar te stellen voor productiehuizen buiten het bestel de veramerikanisering?
De omroepen willen hitjes, ze hebben geen stakeholders meer die om specifieke content vragen. Zou de VARA alleen programma's maken die op goedkeuring van haar leden kunnen rekenen had je al een heel ander landschap gehad. Een VARA lid is tegenwoordig iedereen die wel eens naar een opname van DWDD en/of P&W/Pauw ging of gaat. Dat kan praktisch iedereen zijn.

De zoektocht naar hitjes brengt hetzelfde proces met zich mee als de Mol in zijn interview omschrijft. Programma s moeten in de try-out al een succes zijn, als uit de peilingen blijkt dat de Kijker niet kijkt dan maakt de mening van degene die wel kijkt al niet meer uit. En dat gaat rechtstreeks tegen het fundament van de NPO in! Eigenlijk is het gebrek aan commercieel talent het enige dat als remmende factor werkt.
--
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:05:29 #125
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145566245
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:57 schreef keste010 het volgende:
[..]
Daarvoor moet je kijken naar wat de natuur van publieke omroep en commerciele omroep is. Kortgezegd gaat het de publieke omroep om kwaliteit/diversiteit te behouden en commerciele omroep om goed te verkopen. Daarbij zoeken ze vooral naar de grootste gemeenschappelijke deler (entertainmentprogramma's voor de massa) en dat werkt uiteraard funest voor programma's met diepgang.
En vervuild het publieke debat.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:06:36 #126
45206 Pietverdriet
pi_145566297
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waar dan ook het gevaar zit als je die 30 miljoen het nieuws en opinievorming laat bepalen.
Wat heeft dat er mee te maken? We hebben het over een groep mensen die bereid zijn te betalen voor een abonnement op een kwaliteitszender en geen reclame willen kijken.
pi_145566328
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:57 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ja sorry hoor maar ik keek al tv eind jaren 70 en de jaren 80 toen er nog geen commerciele concurentie was, de PO was toen 1 grote pretfabriek (de tent van Willem Ruis, door ikea gesponsorde commedy enz),juist door concurentie kwam er meer diversiteit.

Je blijft ook maar denken in hoe tv nu is en dat is al een tijdje aan het afsterven, zowel publiek als commercieel
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:08:55 #128
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145566380
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:05 schreef Ryon het volgende:
[..]
De omroepen willen hitjes, ze hebben geen stakeholders meer die om specifieke content vragen. Zou de VARA alleen programma's maken die op goedkeuring van haar leden kunnen rekenen had je al een heel ander landschap gehad. Een VARA lid is tegenwoordig iedereen die wel eens naar een opname van DWDD en/of P&W/Pauw ging of gaat. Dat kan praktisch iedereen zijn.
De zoektocht naar hitjes brengt hetzelfde proces met zich mee als de Mol in zijn interview omschrijft. Programma s moeten in de try-out al een succes zijn, als uit de peilingen blijkt dat de Kijker niet kijkt dan maakt de mening van degene die wel kijkt al niet meer uit. En dat gaat rechtstreeks tegen het fundament van de NPO in! Eigenlijk is het gebrek aan commercieel talent het enige dat als remmende factor werkt.
Maar wordt dat beter door het bestel open te gooien? Dat stuk komt rechtstreeks uit de koker van de grote mediamolochen en ook de TMG, Persgroep.

Die zoektocht naar hitjes is in de hand gewerkt door de opkomst en macht van de zendercoordinatoren. Omroepen kennen geen gegarandeerde timeslots en zendtijden meer. Eigenlijk is het de VVD zelf geweest die de PO commerciëler heeft laten denken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145566416
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En je punt is?
Dat een PO nog steeds heel veel te bieden heeft, maar dat ze het af laten weten.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:10:30 #130
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145566438
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat heeft dat er mee te maken?
Het heeft er mee te maken dat de commercielen blijkbaar de krenten in de pap willen veroveren en die zo nodig naar de mond willen praten.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145566441
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar wordt dat beter door het bestel open te gooien? Dat stuk komt rechtstreeks uit de koker van de grote mediamolochen en ook de TMG, Persgroep.
Die zoektocht naar hitjes is in de hand gewerkt door de opkomst en macht van de zendercoordinatoren. Omroepen kennen geen gegarandeerde timeslots en zendtijden meer. Eigenlijk is het de VVD zelf geweest die de PO commerciëler heeft laten denken.
Jij zou een keer een tvgids uit de jaren 80 moeten zien.
pi_145566537
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:07 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja sorry hoor maar ik keek al tv eind jaren 70 en de jaren 80 toen er nog geen commerciele concurentie was, de PO was toen 1 grote pretfabriek (de tent van Willem Ruis, door ikea gesponsorde commedy enz),juist door concurentie kwam er meer diversiteit.
Je blijft ook maar denken in hoe tv nu is en dat is al een tijdje aan het afsterven, zowel publiek als commercieel
Dat heeft uiteraard ook met de ontwikkeling van TV in het algemeen te maken. Bij andere technologieën zie je zelfde ontwikkelingen, onder andere doordat ze beschikbaar worden voor een veel breder publiek. Dat heeft weinig met publiek/privaat te maken.

Ik blijf juist helemaal niet denken in de situatie van nu: ik geef je aan dat ik kijk naar wat de natuur van publiek/commercieel is, universele karaktereigenschappen dus.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:13:27 #133
45206 Pietverdriet
pi_145566564
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:07 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dit, en omdat de overheid decennialang krampachtig probeerde commerciële tv tegen te houden kwam het uiteindelijk via RTL (Luxemburg). De technologie was niet meer te stoppen.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:18:20 #134
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145566771
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:10 schreef Chewie het volgende:
[..]
http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010961949:mpeg21:p004

VVD heeft zelf publiek geld gesluisd naar de commerciële mensen. En daar de macht neergelegd.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:20:25 #135
45206 Pietverdriet
pi_145566843
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het heeft er mee te maken dat de commercielen blijkbaar de krenten in de pap willen veroveren en die zo nodig naar de mond willen praten.
Sorry maar ik volg je even niet.
John de Mol beschreef een TV format dat op zenders wordt uitgezonden waar reclame wordt gemaakt, de kijker vast houden met one liners en snelle montage. Dit is de klassieke commerciele TV. Dit is stervende, want de voor adverteerders meest interessante mensen kijken die niet meer.
Snap dus niet wat je nu bedoeld
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:21:16 #136
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145566881
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:10 schreef Chewie het volgende:
[..]
De leidende omroepen daarin waren de TROS ('vertrossing') en de AVRO. We weten allemaal aan welke kant die stonden. De TROS had rechtstreekse banden met De Telegraaf.

Wettelijk was het aandeel 'verstrooing' afgetopt op 25% in de jaren 80. Alleen de eerder genoemde TROS zocht die randen op, de rest niet.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:21:59 #137
45206 Pietverdriet
pi_145566907
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat een PO nog steeds heel veel te bieden heeft, maar dat ze het af laten weten.
Zoals ik al eerder poste
TV / De Dood van Televisie (zoals we het kennen) Deel 2
pi_145566942
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De leidende omroepen daarin waren de TROS ('vertrossing') en de AVRO. We weten allemaal aan welke kant die stonden. De TROS had rechtstreekse banden met De Telegraaf.
Wettelijk was het aandeel 'verstrooing' afgetopt op 25% in de jaren 80. Alleen de eerder genoemde TROS zocht die randen op, de rest niet.
En de meest beboete omroep vanwege sluikreclame was de zo verschillige VaRa :')
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:23:32 #139
45206 Pietverdriet
pi_145566978
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De tros bood wat het proletariaat wilde kijken, plat vermaak
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:24:37 #140
45206 Pietverdriet
pi_145567012
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:22 schreef Chewie het volgende:
[..]
Die hebben Ikea geholpen de Nederlandse huiskamer te veroveren met Zeg eens A
pi_145567040
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:12 schreef keste010 het volgende:

Ik blijf juist helemaal niet denken in de situatie van nu: ik geef je aan dat ik kijk naar wat de natuur van publiek/commercieel is, universele karaktereigenschappen dus.
Dat doe je niet omdat je de natuur van de publieken nogal verkeerd inschat.

Dat de PO in de jaren 80 vooral vermaak was (meer nog dan nu) heeft niks met de ontwikkeling van tv te maken, dat is totaal onlogisch als je wil aantonen dat de PO er voor kwaliteit is.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:25:48 #142
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_145567049
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit is stervende, want de voor adverteerders meest interessante mensen kijken die niet meer.
:? En wie zouden de meest interessante mensen dan zijn?
--
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:27:13 #143
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145567099
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:22 schreef Chewie het volgende:
[..]
Bron dat ze het meest werden beboet?

quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De tros bood wat het proletariaat wilde kijken, plat vermaak
In die tijd had de VARA Sonja Barend ipv Van Nieuwkerk of Pauw. Een echte rode rakker ipv D66 achtige snit.

Er werden gesprekken gevoerd van 20 minuten, zelfs een half uur. Werd zeker niet slecht naar gekeken.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:36:27 #144
45206 Pietverdriet
pi_145567393
quote:
11s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:25 schreef Ryon het volgende:
[..]
:? En wie zouden de meest interessante mensen dan zijn?
Dat ligt eraan wat je wilt verkopen, maar over het algemeen mensen met een hoog vrij besteedbaar inkomen. Dit zijn niet noodzakelijk rijke mensen, kunnen ook jongeren zijn met een inkomen, daar is MTV bv rijk van geworden.
pi_145567452
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:25 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat doe je niet omdat je de natuur van de publieken nogal verkeerd inschat.
Dat de PO in de jaren 80 vooral vermaak was (meer nog dan nu) heeft niks met de ontwikkeling van tv te maken, dat is totaal onlogisch als je wil aantonen dat de PO er voor kwaliteit is.
Dat heeft met de doelstellingen destijds en de doelstelling nu te maken. De doelstelling nu is om diversiteit en kwaliteit te waarborgen, juist als reactie op de commerciële omroep. Voor de natuur van een omroep moet je niet kijken naar wat het uitzend maar waarom.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:39:28 #146
45206 Pietverdriet
pi_145567497
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:27 schreef Klopkoek het volgende:

In die tijd had de VARA Sonja Barend ipv Van Nieuwkerk of Pauw. Een echte rode rakker ipv D66 achtige snit.
Er werden gesprekken gevoerd van 20 minuten, zelfs een half uur. Werd zeker niet slecht naar gekeken.
We hadden het over de tros, maar goed, Sonja Barend kan ik mij heel goed herinneren, dat was zeker geen programma met veel diepgang. De discussies over bv de emancipatie gingen meer over dat timmerman seksistisch zou zijn en dat dit anders zou moeten heten.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:46:49 #147
45206 Pietverdriet
pi_145567792
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:38 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat heeft met de doelstellingen destijds en de doelstelling nu te maken. De doelstelling nu is om diversiteit en kwaliteit te waarborgen, juist als reactie op de commerciële omroep. Voor de natuur van een omroep moet je niet kijken naar wat het uitzend maar waarom.
Reageren op de commerciële omroep terwijl men zou moeten reageren op internet cq Google, Amazon, Apple

http://www.mt.nl/157/60552/magazine/moord-op-de-tv-sector.html

[ Bericht 5% gewijzigd door Pietverdriet op 15-10-2014 14:52:14 ]
pi_145568025
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bron dat ze het meest werden beboet?

Daar kan ik geen bron van vinden, dus je mag blijven denken dat alleen die "vieze rechtse omroepen" dit deden, kan jij tenminste nog fijn met een bakje chips op de bank naar DWDD kijken, die maken tenslote ook nergens reclame voor.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:56:09 #149
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_145568135
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wat je wilt verkopen, maar over het algemeen mensen met een hoog vrij besteedbaar inkomen. Dit zijn niet noodzakelijk rijke mensen, kunnen ook jongeren zijn met een inkomen, daar is MTV bv rijk van geworden.
Het hangt er inderdaad vanaf wat je wilt verkopen. Maar is tv (ooit) wel het meest geschikte medium geweest om als adverteerder zowel jongeren als mensen met een hoog besteedbaar inkomen te bereiken? Traditioneel hebben beide 'doelgroepen' namelijk weinig op met tv. Zowel hoogopgeleiden als jongeren kijken relatief weinig. Jongeren hebben hun eigen (vaak vrij vluchtige) kanalen en hoogopgeleiden besteden relatief weinig van hun vrije tijd voor de buis. De gemiddelde adverteerder die zijn vak een beetje verstaat weet 10 andere methoden om die groepen te bereiken.

Toevallig is het zelf mijn werk geweest en ik kan je verklappen dat de middelbaar/hoger (mbo/hbo) opgeleide vrouw van rond de 35 met jonge kinderen voor adverteerders een beetje de natte droom is om als kijker te hebben. Dat is toevallig een doelgroep die de afgelopen decennia juist meer tv is gaan kijken. Het aanbod op de zenders wordt daar ook op afgestemd.
--
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:59:33 #150
45206 Pietverdriet
pi_145568237
quote:
11s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:56 schreef Ryon het volgende:
Het hangt er inderdaad vanaf wat je wilt verkopen. Maar is tv (ooit) wel het meest geschikte medium geweest om als adverteerder zowel jongeren als mensen met een hoog besteedbaar inkomen te bereiken? Traditioneel hebben beide 'doelgroepen' namelijk weinig op met tv. Zowel hoogopgeleiden als jongeren kijken relatief weinig. Jongeren hebben hun eigen (vaak vrij vluchtige) kanalen en hoogopgeleiden besteden relatief weinig van hun vrije tijd voor de buis. De gemiddelde adverteerder die zijn vak een beetje verstaat weet 10 andere methoden om die groepen te bereiken.
Toch hebben de TV zenders die reclame uitzenden nogal te lijden gehad van HBO, en nu van Netflix en consorten.
quote:
Toevallig is het zelf mijn werk geweest en ik kan je verklappen dat de middelbaar/hoger (mbo/hbo) opgeleide vrouw van rond de 35 met jonge kinderen voor adverteerders een beetje de natte droom is om als kijker te hebben. Dat is toevallig een doelgroep die de afgelopen decennia juist meer tv is gaan kijken. Het aanbod op de zenders wordt daar ook op afgestemd.
Voor welke producten? Bier? Autos?
Het punt dat ik maakte is trouwens dat de demografie van de TV kijker sterk veranderd door de technologie en dat de hoeveelheid mensen die nog TV met reclame gaan kijken steeds kleiner wordt. Dat dit voor een steeds groter deel vrouwen met kleine kinderen is kan zijn, maar er zijn dus hele groepen die je niet meer bereikt met tv reclame waar je wel wat aan zou willen verkopen.
De klassieke commerciële omroepen leven van reclame inkomsten, door zich te richten op de enige interessante reclame doelgroep die er nog is zullen steeds meer mensen niet meer aanspreken.

[ Bericht 21% gewijzigd door Pietverdriet op 15-10-2014 15:06:53 ]
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:20:51 #151
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_145569059
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor welke producten? Bier? Autos?
Het punt dat ik maakte is trouwens dat de demografie van de TV kijker sterk veranderd door de technologie en dat de hoeveelheid mensen die nog TV met reclame gaan kijken steeds kleiner wordt. Dat dit voor een steeds groter deel vrouwen met kleine kinderen is kan zijn, maar er zijn dus hele groepen die je niet meer bereikt met tv reclame waar je wel wat aan zou willen verkopen
Dat er heel veel mensen geen tv kijken klopt en dat ben ik met je eens, maar dat is niet heel erg relevant voor de ontwikkeling van de TV. De demografie van de TV kijker is namelijk niet sterk veranderd. Nederlanders zijn de afgelopen jaren zelfs gemiddeld meer tv gaan kijken. De mensen die tv kijken komen veelal nog steeds voort uit dezelfde bevolkingsgroepen. De TV is namelijk slechts een van de vele mogelijkheden hoe mensen hun vrije tijd invullen en voornamelijk populair bij een grote bevolkingsgroep. Hogeropgeleiden gaan op de zaterdagavond liever naar de stadsschouwburg dan dat zij naar sbs6 kijken en komen in hun vrije tijd weer met andere vormen van marketing in aanraking. Tegenwoordig kan het best zijn dat hogeropgeleiden liever via het kopen van een artikel op Blendle of het kijken van een film op netflix hun vrije avond besteden, maar dat maakt voor de adverteerders van SBS weinig uit. TV was nooit het ideale medium om die doelgroep te bereiken.

De 'baas' van Netflix heeft dit erg goed uitgelegd in een recent interview:

http://www.nutech.nl/inte(...)en-adam-sandler.html

quote:
Wie ziet u in Nederland als de voornaamste concurrentie?

"Je hebt natuurlijk Videoland en anderen die on-demand televisie aanbieden, maar dat is een verkeerd beeld van de concurrentie. Want als je op woensdagavond naar huis gaat, zijn er veel manieren waarop je kan ontspannen. Je kan bier drinken, bordspellen spelen met een vriend gamen, internetten, tv kijken, Netflix of Videoland gebruiken, of illegaal downloaden. Eigenlijk moeten we met al die dingen concurreren. Als wij dat twee of drie keer per week winnen ben je een tevreden abonnee."

"Daarom merken we het in onze cijfers eigenlijk niet als een ander bedrijf, zoals UPC, een streamingdienst introduceert. Niet omdat het geen goede dienst is, maar omdat het gewoon nog een concurrent voor je tijd is, net als bijvoorbeeld de Olympische Spelen of het Eurovisiesongfestival."
TV is by far het medium met de meeste impact en het meeste bereik. Voor adverteerders is dit nog steeds het meeste interessante medium om zich op te richten. Dat betekent echter niet dat er altijd ook andere kanalen waren om specifieke doelgroepen te bereiken. Mannen (mbo/hbo) die bier drinken en auto's willen kopen bereik je bijvoorbeeld erg gemakkelijk via sportsponsoring van bijvoorbeeld voetbalclubs, autorally's of sportevenementen. TV speelt daar ook een belangrijke rol in (meeste sport wordt gekeken via de TV) maar is niet het hoofdonderwerp van de marketing. Dat is de sport. Ajax plukt daar meer de vruchten van dan RTL. RTL4 en 5 (de winstgevende RTL zenders) richten zich dan ook niet op sport en de man (dat doet de nichezender RTL8) maar op familie. Meer bereik en een rendabelere doelgroep.
--
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:43:08 #152
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145569903
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:53 schreef Chewie het volgende:
[..]
Daar kan ik geen bron van vinden, dus je mag blijven denken dat alleen die "vieze rechtse omroepen" dit deden, kan jij tenminste nog fijn met een bakje chips op de bank naar DWDD kijken, die maken tenslote ook nergens reclame voor.
Ik heb DWDD nooit een goed programma gevonden. Een VARA-waardig programma. De zendercoördinator vroeg hen om het te maken, een snel programma, en daar hebben ze naar geluisterd.

Snap niet waar je stekelige opmerking voor nodig is. Een DWDD fan ben ik allesbehalve.

Het is wel een feit dat amusement door de TROS en AVRO naar nieuwe hoogtes werden getild, ook al had de VARA zelf Willem Ruis
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:54:42 #153
45206 Pietverdriet
pi_145570293
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:20 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat er heel veel mensen geen tv kijken klopt en dat ben ik met je eens, maar dat is niet heel erg relevant voor de ontwikkeling van de TV. De demografie van de TV kijker is namelijk niet sterk veranderd. Nederlanders zijn de afgelopen jaren zelfs gemiddeld meer tv gaan kijken. De mensen die tv kijken komen veelal nog steeds voort uit dezelfde bevolkingsgroepen. De TV is namelijk slechts een van de vele mogelijkheden hoe mensen hun vrije tijd invullen en voornamelijk populair bij een grote bevolkingsgroep. Hogeropgeleiden gaan op de zaterdagavond liever naar de stadsschouwburg dan dat zij naar sbs6 kijken en komen in hun vrije tijd weer met andere vormen van marketing in aanraking. Tegenwoordig kan het best zijn dat hogeropgeleiden liever via het kopen van een artikel op Blendle of het kijken van een film op netflix hun vrije avond besteden, maar dat maakt voor de adverteerders van SBS weinig uit. TV was nooit het ideale medium om die doelgroep te bereiken.
De 'baas' van Netflix heeft dit erg goed uitgelegd in een recent interview:
http://www.nutech.nl/inte(...)en-adam-sandler.html
Ik heb nu juist de indruk dat de groep mensen die geen tv kijken groeit, vooral onder jongeren. Maar goed, ik heb het niet onderzocht. Kan er ook niet zo snel gegevens over vinden.
Vond wel dit wat oudere onderzoek
http://edepot.wur.nl/146553
Opvallend hierbij is dat het lezen van gedrukte media zoals boeken en kranten sterk daalt maar van huis aan huis bladen hetzelfde blijft.
Als je meer info over de demografie van de tv kijker hebt hou ik me aanbevolen.
quote:
TV is by far het medium met de meeste impact en het meeste bereik. Voor adverteerders is dit nog steeds het meeste interessante medium om zich op te richten. Dat betekent echter niet dat er altijd ook andere kanalen waren om specifieke doelgroepen te bereiken. Mannen (mbo/hbo) die bier drinken en auto's willen kopen bereik je bijvoorbeeld erg gemakkelijk via sportsponsoring van bijvoorbeeld voetbalclubs, autorally's of sportevenementen. TV speelt daar ook een belangrijke rol in (meeste sport wordt gekeken via de TV) maar is niet het hoofdonderwerp van de marketing. Dat is de sport. Ajax plukt daar meer de vruchten van dan RTL. RTL4 en 5 (de winstgevende RTL zenders) richten zich dan ook niet op sport en de man (dat doet de nichezender RTL8) maar op familie. Meer bereik en een rendabelere doelgroep.
Laatste keer dat ik cijfers zag groeien internationaal gezien de TV reclame uitgaves niet mee met de reclame uitgaves.
Kan online niet zo snel veel vinden maar
http://www.kimbercapital.(...)-going-nowhere-fast/
http://www.friends.ca/brief/11725
http://www.crtc.gc.ca/eng(...)toring/2012/cmr4.htm

Online adverteren is een enorme groeimarkt, tv niet
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:56:01 #154
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145570340
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Opvallend hierbij is dat het lezen van gedrukte media zoals boeken en kranten sterk daalt maar van huis aan huis bladen hetzelfde blijft.
Dat is een prima argument voor een goede publieke omroep.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:57:40 #155
45206 Pietverdriet
pi_145570389
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik heb DWDD nooit een goed programma gevonden. Een VARA-waardig programma. De zendercoördinator vroeg hen om het te maken, een snel programma, en daar hebben ze naar geluisterd.
Snap niet waar je stekelige opmerking voor nodig is. Een DWDD fan ben ik allesbehalve.
Het is wel een feit dat amusement door de TROS en AVRO naar nieuwe hoogtes werden getild, ook al had de VARA zelf Willem Ruis
De vara heeft een traditie in amusement,
http://nl.wikipedia.org/wiki/VARA
waar op zich niets verkeerds aan is.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:58:06 #156
45206 Pietverdriet
pi_145570407
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is een prima argument voor een goede publieke omroep.
Want?
pi_145570447
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:43 schreef Klopkoek het volgende:

Nee dat is geen feit, Het was dan in die tijd voornamelijk de tros, vara en veronica die het meest met amusement bezig waren (en afhankelijk van wie de vrijdag en zaterdagavond kregen).

Overigens deed de tros ongeveer net zoveel aan actualiteiten en achtergronden als de vara, uiteraard met een andere insteek.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:59:18 #158
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145570452
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De vara heeft een traditie in amusement,
http://nl.wikipedia.org/wiki/VARA
waar op zich niets verkeerds aan is.
Dat ontken ik ook niet.

'Vertrossing' was jarenlang een begrip.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:59:56 #159
45206 Pietverdriet
pi_145570474
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat ontken ik ook niet.
'Vertrossing' was jarenlang een begrip.
Bij een bepaald slag mensen
pi_145570507
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Reageren op de commerciële omroep terwijl men zou moeten reageren op internet cq Google, Amazon, Apple
http://www.mt.nl/157/60552/magazine/moord-op-de-tv-sector.html
Dat doe ik maar al te graag, maar het gaat hier om publieke vs. commerciële omroep, en daar is deze reactie zeker op van toepassing.
pi_145570535
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar met name gewezen werd naar Andre van Duin, die toevallig nu heel salonfahig is bij dat slag mensen.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:01:44 #162
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_145570539
In het verlengde van mijn vorige post:

Voor de commercielen ben ik zelf ondanks mijn relatief hoog vrij besteedbaar inkomen geen interessante doelgroep, ben ik dat nooit echt geweest en dat zal ik ook nooit worden. Moeders (mbo/hbo) met jonge kinderen zijn een boeiende doelgroep, ik ben dat niet. Om die reden zal ik ook weinig van mijn gading op de commerciele zenders zien langskomen.

Ik heb mijn hoop dan ook gevestigd op de NPO. Bij de VPRO, AVRO, VARA (inmiddels allemaal gefuseerd met het een en ander) weten ze dondersgoed wat ik leuk vind en ik ben zelfs lid van een paar van die omroepen. Mijn mening en kijkgedrag (2 a 3 uur per week) kennen ze. Natuurlijk kan de NPO zich ook richten op dezelfde groep als waar de commercielen zich op richten (om het bereik van de NPO te waarborgen). Dat hebben ze de afgelopen jaren ook veelvuldig gedaan. Bang dat de Kijker anders alleen nog naar de commercielen zou blijven kijken.

De NPO zou ook kunnen doen waar ze betaald voor worden: namelijk om de pluriformiteit van het medialandschap te waarborgen. Dus programma's maken die wellicht minder entertainment value hebben maar wel maatschappelijk relevant zijn. Ik kijk toch maar een paar uur tv per week aangezien ik het druk heb met andere dingen (zoals Fok!), dus ze hoeven niet eens een groot deel van hun programmering aan mij te besteden om mij (en de op mij gelijkende doelgroep) tevreden te stellen. Minder kijkers per aflevering maar wel heel erg veel meer verschillende kijkers die aan het einde van de week tevreden zijn met hun tv uurtjes.
--
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:03:55 #163
45206 Pietverdriet
pi_145570611
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:59 schreef Chewie het volgende:

Overigens deed de tros ongeveer net zoveel aan actualiteiten en achtergronden als de vara, uiteraard met een andere insteek.
Weet niet wie ik nu erger vind, Wibo van de Linden, of Frits Bom, Marcel van Dam of Wim Bosboom
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:07:10 #164
45206 Pietverdriet
pi_145570733
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:01 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat doe ik maar al te graag, maar het gaat hier om publieke vs. commerciële omroep, en daar is deze reactie zeker op van toepassing.
Ik heb het erover dat ik vind dat de PO niet vooruit kijkt, maar achteruit, de strijdt met de commerciële omroep is over, die heeft men verloren. De toekomst gaat volgens mij, en dat artikel om hele andere ontwikkelingen
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:08:14 #165
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145570767
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Amusement bij de VARA stak anders in elkaar dan bij de TROS. Das de inhoudelijke kant.

Kwantitatief gezien was het ook zo dat TROS de randen van de wet op zocht (mocht max. 25%) en de christelijke omroepen plus VARA, VPRO veel minder. VPRO ging er prat op dat maar 10% oid onder 'verstrooing' viel.

Ik snap wel dat met de toenemende individualisering de legitimiteit van het omroepbestel steeds meer onder druk komt. Inclusief het besteden van geld aan sportrechten.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145570773
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb het erover dat ik vind dat de PO niet vooruit kijkt, maar achteruit, de strijdt met de commerciële omroep is over, die heeft men verloren. De toekomst gaat volgens mij, en dat artikel om hele andere ontwikkelingen
Die strijd moet je ook niet willen aangaan. Je moet kwaliteitsprogramma's blijven aanbieden en inderdaad de entertainment programma's lekker aan de commerciële omroep laten. Op die manier houd je als publieke omroep je meerwaarde.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:09:32 #167
45206 Pietverdriet
pi_145570810
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:08 schreef keste010 het volgende:
[..]
Die strijd moet je ook niet willen aangaan. Je moet kwaliteitsprogramma's blijven aanbieden en inderdaad de entertainment programma's lekker aan de commerciële omroep laten. Op die manier houd je als publieke omroep je meerwaarde.
Dat had met 20 jaar geleden moeten doen, maar ja, men ging voor de kijkcijfers.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:11:55 #168
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145570907
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
'Men' is de politiek.

Net zoals 'men' de geldstromen en macht bij commercieel denkende partijen neerlegde.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:12:07 #169
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145570912
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Weet niet wie ik nu erger vind, Wibo van de Linden, of Frits Bom, Marcel van Dam of Wim Bosboom
http://euscreen.eu/play.j(...)47E6AD7BFF7429BEFE04
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:15:26 #170
45206 Pietverdriet
pi_145571023
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Amusement bij de VARA stak anders in elkaar dan bij de TROS. Das de inhoudelijke kant.
Kwantitatief gezien was het ook zo dat TROS de randen van de wet op zocht (mocht max. 25%) en de christelijke omroepen plus VARA, VPRO veel minder. VPRO ging er prat op dat maar 10% oid onder 'verstrooing' viel.
Waarbij ik mij afvraag waarom een wetgever zou moeten voorschrijven hoeveel amusement een omroep met leden zou moeten mogen uitzenden, dat zouden de leden zelf moeten bepalen, toch?
quote:
Ik snap wel dat met de toenemende individualisering de legitimiteit van het omroepbestel steeds meer onder druk komt. Inclusief het besteden van geld aan sportrechten.
Denk dat vooral de omroepen de laatste decennia zelf erg hun best gedaan hebben hun legitimiteit te ondergraven. Heel wat omroepbestuurders lieten programmas maken door de productiebedrijven van hun kinderen, het NRC had daar een jaar of 10 terug een hele serie artikelen over
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:17:51 #171
45206 Pietverdriet
pi_145571090
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
'Men' is de politiek.
Net zoals 'men' de geldstromen en macht bij commercieel denkende partijen neerlegde.
Als je in mij een vriend ziet van een overheid die zich met dit soort dingen bemoeit heb je het mis.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:25:20 #172
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145571342
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarbij ik mij afvraag waarom een wetgever zou moeten voorschrijven hoeveel amusement een omroep met leden zou moeten mogen uitzenden, dat zouden de leden zelf moeten bepalen, toch?
Sja, en waarom zou een bureaucratisch NPO orgaan de inhoud mogen bepalen? Waarom verzinnen de omroepen zelf geen eigen formats meer en moeten ze extern inkopen? (een paar 'evergreens' van de VARA zijn hun eigen format).

Misschien omdat een aantal krachten al decennia aansturen op een 'BBC model'.

Het is ook een politieke beslissing om commerciële krachten van publiek geld te laten mee-eten (en winst te maken van publiek geld!), wat staatssecretaris Dekker alleen maar verder wil versterken. Zoals gezegd zitten ze bij de TMG al te juichen:

Interessant artikel:
http://www.volkskrant.nl/(...)eken-zoekt~a3523803/
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:27:54 #173
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145571466
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je in mij een vriend ziet van een overheid die zich met dit soort dingen bemoeit heb je het mis.
Dat weet ik.

Zie jij jezelf als een vriend van RTL en consorten?
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:31:54 #174
45206 Pietverdriet
pi_145571625
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat weet ik.
Zie jij jezelf als een vriend van RTL en consorten?
Ik ben vriend van absolute persvrijheid voor alle media. Moet de overheid zich geheel niet mee bemoeien. Heb al jaren geen commerciële TV meer gekeken.
pi_145571832
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt, afgelopen jaren ook meerdere programma's van de PO zien verdwijnen omdat ze zo nodig wilden concurreren. Daarmee ophouden dus nu, en gewoon kwaliteitsprogramma's blijven aanbieden.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:39:24 #176
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145571900
Een populair argument is: "Ik ben niet verplicht om geld te betalen aan RTL". Maar dat is een misvatting. Indirect heb je via de EU als belastingbetaler er wel aan mee betaald. De EU heeft veel geld en moeite gestoken om de infrastructuur en regelgeving te harmoniseren. Het expliciete beleid is om 'eigen' Europese reuzen te hebben die tegen de Amerikanen en Aziaten op kunnen.

Zoals hier besproken richt RTL zich op de grote gemene delers. Er is bijna niet aan te ontkomen dat je er indirect aan mee betaald. Je kunt geen vinkje bij de supermarkt zetten dat je het niet wilt. Commerciële zenders worden betaald door producten die iedereen koopt, noodzakelijk voor het levensonderhoud, incl. mensen die niet naar de zenders kijken.

Tot slot hangt het er vanaf hoe eng je de factor 'prijs' definieert. Een wildgroei aan straling in de lucht en een verziekt publiek debat, doordrenkt door dubbele agenda's en door geld gestuurde leugens, is ook een prijs die men betaalt. Zeker als men, zoals eerder gezegd, steeds meer over de menselijke psychologie en brein weet, en de lieden met geld de analyses kunnen betalen ('big data') om daar goed gebruik en misbruik van te maken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145573034
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:10 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dat ik denk dat de PO veel beter tot zijn recht komt met 1 tv-kanaal.
Want vervlakking is beter tot zijn recht komen? Waarom is dat? Immers met slechts 1 kanaal is er geen ruimte meer voor omroepen met een eigen profiel.

quote:
De rest kan prima op de commerciëlen. En wat het kost vind ik ook niet zo interessant. Het is nu vooral vulling, ze weten van gekheid niet wat voor onzin ze allemaal moeten maken. Het gaat me er meer om dat de overheid dat vermaak niet tot haar taken moet rekenen. De overheid geeft toch ook niet VI, Panorama en de Libelle uit?
De PO is een oud fossiel dat niet hervormd moet worden, maar opnieuw opgebouwd.
Je lijkt het vooral af te willen breken. Daarbij ga je volgens mij voorbij aan de maatschappelijke functie die de PO heeft. Of jij dat nu leuk vindt of niet.
pi_145573094
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:21 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom zou kritische media (wat ik nu niet echt vind slaan op de huidige PO) alleen publiek kunnen zijn?
Dat zeg ik niet. Maar het blijkt vaak wel het geval te zijn. Op TV vind je het bij de commerciëlen niet.

En ik zie weinig aanwijzingen dat ze die rol wel plots op zich zullen nemen wanneer je de PO de nek om draait
  woensdag 15 oktober 2014 @ 19:45:21 #179
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145579355
Maandag zei die Joram van Klaveren (voormalig PVV) dat de PO helemaal weg moet en als voorbeeld van goede documentaires noemde hij National Geographic en Discovery Channel. Ik vond dat echt ultieme triestheid. In de VS zelf is er ook genoeg kritiek op de accuratesse en juistheid van NGC (kanaal van Rupert Murdoch btw).

Ook triest om te zien hoe DWDD een soort tellsell etalage is. Natuurlijk precies wat de zendercoördinator en 'rechts' wil. Mensen aanzetten tot consumentisme, de Nederlandse economie promoten én VARA hiervoor gebruiken. Win-win.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145579550
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 19:45 schreef Klopkoek het volgende:

Ook triest om te zien hoe DWDD een soort tellsell etalage is. Natuurlijk precies wat de zendercoördinator en 'rechts' wil. Mensen aanzetten tot consumentisme, de Nederlandse economie promoten én VARA hiervoor gebruiken. Win-win.
Ach ja de vara zou dat zelf natuurlijk nooit doen, zo is links niet :')

Man man wat een plaat voor je kop heb je ook
  woensdag 15 oktober 2014 @ 19:49:29 #181
136 V.
Like tears in rain...
pi_145579595
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 10:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je ging er inhoudelijk op in, je gaat nu ook de discussie aan, maar je wilt geen uitspraak doen over de verdiensten bij de PO
Wat is JOUW punt dan bij die drie presentatoren wiens salaris je post?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_145579621
quote:
2s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 17:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Maar het blijkt vaak wel het geval te zijn. Op TV vind je het bij de commerciëlen niet.
En ik zie weinig aanwijzingen dat ze die rol wel plots op zich zullen nemen wanneer je de PO de nek om draait
Bij de PO zie je het ook (haast) niet en bovendien is iets subjectiefs als kwaliteit natuurlijk geen argument dat dan maar iedereen mee moet betalen aan het vermaak (ook al zou het kwaliteit zijn) van een select groepje
  woensdag 15 oktober 2014 @ 19:51:45 #183
136 V.
Like tears in rain...
pi_145579726
quote:
2s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waarom? Zou wel eens de doodsteek van het medium TV in Nederland kunnen worden.
Er is ook nog zoiets als radio...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 19:54:18 #184
45206 Pietverdriet
pi_145579852
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 19:49 schreef Verbal het volgende:

[..]

Wat is JOUW punt dan bij die drie presentatoren wiens salaris je post?

V.
Heb je mij ooit horen janken over meerverdieners?
  woensdag 15 oktober 2014 @ 20:06:02 #185
136 V.
Like tears in rain...
pi_145580314
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De PO heeft natuurlijk de afgelopen jaren bijzonder veel gemixte opdrachten gekregen van de politiek. Eerst moest er meer samengewerkt worden (EenVandaag, gemaakt door drie omroepen). Daarna moest er meer concurrentie komen en moest alles weer apart. Ondertussen zijn kijkcijfers veel belangrijker geworden, hebben zendermanagers veel te veel macht gekregen en is de boel net gefuseerd, komt Dekker weer met dit plannetje.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 20:09:04 #186
45206 Pietverdriet
pi_145580445
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:06 schreef Verbal het volgende:

[..]

De PO heeft natuurlijk de afgelopen jaren bijzonder veel gemixte opdrachten gekregen van de politiek. Eerst moest er meer samengewerkt worden (EenVandaag, gemaakt door drie omroepen). Daarna moest er meer concurrentie komen en moest alles weer apart. Ondertussen zijn kijkcijfers veel belangrijker geworden, hebben zendermanagers veel te veel macht gekregen en is de boel net gefuseerd, komt Dekker weer met dit plannetje.

V.
Tja, het zijn net IT projecten bij de overheid, telkens veranderen van eisen en dan janken dat mislukt of te duur wordt.
pi_145580459
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:06 schreef Verbal het volgende:
[..]
V.
Het gaat natuurlijk al mis bij het feit dat de PO uberhaupt opdrachten van de politiek krijgt.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 20:12:14 #188
136 V.
Like tears in rain...
pi_145580566
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 19:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je mij ooit horen janken over meerverdieners?
Volgens mij stel ik een vraag?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 20:13:13 #189
45206 Pietverdriet
pi_145580608
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:12 schreef Verbal het volgende:

[..]

Volgens mij stel ik een vraag?

V.
En ik beantwoorde die met een vraag
  woensdag 15 oktober 2014 @ 20:14:07 #190
136 V.
Like tears in rain...
pi_145580653
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ik beantwoorde die met een vraag
Dat was geen antwoord.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 20:18:20 #191
136 V.
Like tears in rain...
pi_145580824
Wat ik uitermate jammer vind, is dat in de hele discussie het unieke aspect van onze PO niet wordt gewaardeerd. We hebben een verhoudingsgewijs goedkope publieke omroep in ons land, die cultuurhistorisch uniek is in de wereld.

Voor Zwarte Piet snijden we elkaar de strot af, maar bij de Nederlandse publieke omroep zeggen we: er wordt teveel plat vermaak gemaakt, weet je wat? We laten alles doen door de commerciëlen, dan weten we zeker dat er plat vermaak wordt gemaakt.

En als je dan naar de cijfers kijkt, valt het allemaal best mee met die publieke omroep van ons.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 20:20:44 #192
136 V.
Like tears in rain...
pi_145580926
In elk geval heb ik bij de publieke omroep nog niets gezien als wat ik meemaakte toen ik een programma maakte voor RTL 4: opdracht om actief oudere kijkers weg te treiteren, omdat ze de leeftijdscijfers tbv de reclameboys vervelend beïnvloedden.

En met dat soort omroepen moeten we de oorlog gaan winnen? Pffft.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 20:25:28 #193
45206 Pietverdriet
pi_145581083
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:14 schreef Verbal het volgende:

[..]

Dat was geen antwoord.

V.
Mijn punt was denk ik erg duidelijk, duidelijker dan je vraag.
Wil je weten wat ik vind van hun salaris?
  woensdag 15 oktober 2014 @ 20:27:54 #194
136 V.
Like tears in rain...
pi_145581183
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mijn punt was denk ik erg duidelijk, duidelijker dan je vraag.
Wil je weten wat ik vind van hun salaris?
Nee, eigenlijk niet (meer).

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 21:23:43 #195
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_145583420
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het gaat natuurlijk al mis bij het feit dat de PO uberhaupt opdrachten van de politiek krijgt.
Ik stel ook eisen aan mijn medewerkers. Ik betaal ze namelijk. De verhouding tussen politiek en PO is niet anders net als de verhouding tussen politiek en de NS.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 15 oktober 2014 @ 22:05:56 #196
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145585432
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 21:23 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik stel ook eisen aan mijn medewerkers. Ik betaal ze namelijk. De verhouding tussen politiek en PO is niet anders net als de verhouding tussen politiek en de NS.
Ze werkt het in China en Hongkong misschien (een libertarisch paradijs) maar niet in Westerse democratieën.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 22:09:54 #197
379943 Paper_Tiger
pi_145585602
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 22:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ze werkt het in China en Hongkong misschien (een libertarisch paradijs) maar niet in Westerse democratieën.
Hahahaha. De PO wordt betaald met belastinggeld. Natuurlijk bepaalt de politiek de inhoud. Het zal even lekker zijn als dat anders is.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 22:16:32 #198
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145585908
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 22:09 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Hahahaha. De PO wordt betaald met belastinggeld. Natuurlijk bepaalt de politiek de inhoud. Het zal even lekker zijn als dat anders is.
In alle andere West Europese landen is dat inderdaad anders. Daar staat ofwel de begroting voor 10 jaar vast, zodat de politiek minder druk kan uitoefenen, of wordt het betaald door kijk- en luistergelden. Er bestaan beschermingsconstructies voor.

Tegelijkertijd sta je natuurlijk vooraan te miepen als de politiek zich al te sterk bemoeit met de beslissingen van de centrale banken. En is die onafhankelijkheid (dat politici niet de rentestanden bepalen) zowat heilig.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 22:19:31 #199
379943 Paper_Tiger
pi_145586037
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 22:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In alle andere West Europese landen is dat inderdaad anders. Daar staat ofwel de begroting voor 10 jaar vast, zodat de politiek minder druk kan uitoefenen, of wordt het betaald door kijk- en luistergelden. Er bestaan beschermingsconstructies voor.
Tegelijkertijd sta je natuurlijk vooraan te miepen als de politiek zich al te sterk bemoeit met de beslissingen van de centrale banken. En is die onafhankelijkheid (dat politici niet de rentestanden bepalen) zowat heilig.
Er is nogal een verschil tussen ons geld en de PO. De PO zou wat mij betreft niet eens moeten bestaan maar als hij dat wel doet en betaald wordt uit de staatsruif dan lijkt het me niet meer dan billijk dat de betaler bepaalt.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 22:23:56 #200
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145586218
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 22:19 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil tussen ons geld en de PO. De PO zou wat mij betreft niet eens moeten bestaan maar als hij dat wel doet en betaald wordt uit de staatsruif dan lijkt het me niet meer dan billijk dat de betaler bepaalt.
Je draait er omheen.

Als het gaat om centrale banken, betaald met publiek geld (incl. de salarissen), dan wil je geen directe bemoeienis.

Bij media en opinievorming moet de betaler alles direct kunnen bepalen.

Geld is het enige dat telt; zo kent men de rechtsmens weer.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')