Dat er heel veel mensen geen tv kijken klopt en dat ben ik met je eens, maar dat is niet heel erg relevant voor de ontwikkeling van de TV. De demografie van de TV kijker is namelijk niet sterk veranderd. Nederlanders zijn de afgelopen jaren zelfs gemiddeld meer tv gaan kijken. De mensen die tv kijken komen veelal nog steeds voort uit dezelfde bevolkingsgroepen. De TV is namelijk slechts een van de vele mogelijkheden hoe mensen hun vrije tijd invullen en voornamelijk populair bij een grote bevolkingsgroep. Hogeropgeleiden gaan op de zaterdagavond liever naar de stadsschouwburg dan dat zij naar sbs6 kijken en komen in hun vrije tijd weer met andere vormen van marketing in aanraking. Tegenwoordig kan het best zijn dat hogeropgeleiden liever via het kopen van een artikel op Blendle of het kijken van een film op netflix hun vrije avond besteden, maar dat maakt voor de adverteerders van SBS weinig uit. TV was nooit het ideale medium om die doelgroep te bereiken.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor welke producten? Bier? Autos?
Het punt dat ik maakte is trouwens dat de demografie van de TV kijker sterk veranderd door de technologie en dat de hoeveelheid mensen die nog TV met reclame gaan kijken steeds kleiner wordt. Dat dit voor een steeds groter deel vrouwen met kleine kinderen is kan zijn, maar er zijn dus hele groepen die je niet meer bereikt met tv reclame waar je wel wat aan zou willen verkopen
TV is by far het medium met de meeste impact en het meeste bereik. Voor adverteerders is dit nog steeds het meeste interessante medium om zich op te richten. Dat betekent echter niet dat er altijd ook andere kanalen waren om specifieke doelgroepen te bereiken. Mannen (mbo/hbo) die bier drinken en auto's willen kopen bereik je bijvoorbeeld erg gemakkelijk via sportsponsoring van bijvoorbeeld voetbalclubs, autorally's of sportevenementen. TV speelt daar ook een belangrijke rol in (meeste sport wordt gekeken via de TV) maar is niet het hoofdonderwerp van de marketing. Dat is de sport. Ajax plukt daar meer de vruchten van dan RTL. RTL4 en 5 (de winstgevende RTL zenders) richten zich dan ook niet op sport en de man (dat doet de nichezender RTL8) maar op familie. Meer bereik en een rendabelere doelgroep.quote:Wie ziet u in Nederland als de voornaamste concurrentie?
"Je hebt natuurlijk Videoland en anderen die on-demand televisie aanbieden, maar dat is een verkeerd beeld van de concurrentie. Want als je op woensdagavond naar huis gaat, zijn er veel manieren waarop je kan ontspannen. Je kan bier drinken, bordspellen spelen met een vriend gamen, internetten, tv kijken, Netflix of Videoland gebruiken, of illegaal downloaden. Eigenlijk moeten we met al die dingen concurreren. Als wij dat twee of drie keer per week winnen ben je een tevreden abonnee."
"Daarom merken we het in onze cijfers eigenlijk niet als een ander bedrijf, zoals UPC, een streamingdienst introduceert. Niet omdat het geen goede dienst is, maar omdat het gewoon nog een concurrent voor je tijd is, net als bijvoorbeeld de Olympische Spelen of het Eurovisiesongfestival."
Ik heb DWDD nooit een goed programma gevonden. Een VARA-waardig programma. De zendercoördinator vroeg hen om het te maken, een snel programma, en daar hebben ze naar geluisterd.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:53 schreef Chewie het volgende:
[..]
Daar kan ik geen bron van vinden, dus je mag blijven denken dat alleen die "vieze rechtse omroepen" dit deden, kan jij tenminste nog fijn met een bakje chips op de bank naar DWDD kijken, die maken tenslote ook nergens reclame voor.
Ik heb nu juist de indruk dat de groep mensen die geen tv kijken groeit, vooral onder jongeren. Maar goed, ik heb het niet onderzocht. Kan er ook niet zo snel gegevens over vinden.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:20 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat er heel veel mensen geen tv kijken klopt en dat ben ik met je eens, maar dat is niet heel erg relevant voor de ontwikkeling van de TV. De demografie van de TV kijker is namelijk niet sterk veranderd. Nederlanders zijn de afgelopen jaren zelfs gemiddeld meer tv gaan kijken. De mensen die tv kijken komen veelal nog steeds voort uit dezelfde bevolkingsgroepen. De TV is namelijk slechts een van de vele mogelijkheden hoe mensen hun vrije tijd invullen en voornamelijk populair bij een grote bevolkingsgroep. Hogeropgeleiden gaan op de zaterdagavond liever naar de stadsschouwburg dan dat zij naar sbs6 kijken en komen in hun vrije tijd weer met andere vormen van marketing in aanraking. Tegenwoordig kan het best zijn dat hogeropgeleiden liever via het kopen van een artikel op Blendle of het kijken van een film op netflix hun vrije avond besteden, maar dat maakt voor de adverteerders van SBS weinig uit. TV was nooit het ideale medium om die doelgroep te bereiken.
De 'baas' van Netflix heeft dit erg goed uitgelegd in een recent interview:
http://www.nutech.nl/inte(...)en-adam-sandler.html
Laatste keer dat ik cijfers zag groeien internationaal gezien de TV reclame uitgaves niet mee met de reclame uitgaves.quote:TV is by far het medium met de meeste impact en het meeste bereik. Voor adverteerders is dit nog steeds het meeste interessante medium om zich op te richten. Dat betekent echter niet dat er altijd ook andere kanalen waren om specifieke doelgroepen te bereiken. Mannen (mbo/hbo) die bier drinken en auto's willen kopen bereik je bijvoorbeeld erg gemakkelijk via sportsponsoring van bijvoorbeeld voetbalclubs, autorally's of sportevenementen. TV speelt daar ook een belangrijke rol in (meeste sport wordt gekeken via de TV) maar is niet het hoofdonderwerp van de marketing. Dat is de sport. Ajax plukt daar meer de vruchten van dan RTL. RTL4 en 5 (de winstgevende RTL zenders) richten zich dan ook niet op sport en de man (dat doet de nichezender RTL8) maar op familie. Meer bereik en een rendabelere doelgroep.
Dat is een prima argument voor een goede publieke omroep.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Opvallend hierbij is dat het lezen van gedrukte media zoals boeken en kranten sterk daalt maar van huis aan huis bladen hetzelfde blijft.
De vara heeft een traditie in amusement,quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik heb DWDD nooit een goed programma gevonden. Een VARA-waardig programma. De zendercoördinator vroeg hen om het te maken, een snel programma, en daar hebben ze naar geluisterd.
Snap niet waar je stekelige opmerking voor nodig is. Een DWDD fan ben ik allesbehalve.
Het is wel een feit dat amusement door de TROS en AVRO naar nieuwe hoogtes werden getild, ook al had de VARA zelf Willem Ruis
Want?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is een prima argument voor een goede publieke omroep.
Nee dat is geen feit, Het was dan in die tijd voornamelijk de tros, vara en veronica die het meest met amusement bezig waren (en afhankelijk van wie de vrijdag en zaterdagavond kregen).quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:43 schreef Klopkoek het volgende:
Het is wel een feit dat amusement door de TROS en AVRO naar nieuwe hoogtes werden getild, ook al had de VARA zelf Willem Ruis
Dat ontken ik ook niet.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De vara heeft een traditie in amusement,
http://nl.wikipedia.org/wiki/VARA
waar op zich niets verkeerds aan is.
Bij een bepaald slag mensenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat ontken ik ook niet.
'Vertrossing' was jarenlang een begrip.
Dat doe ik maar al te graag, maar het gaat hier om publieke vs. commerciële omroep, en daar is deze reactie zeker op van toepassing.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Reageren op de commerciële omroep terwijl men zou moeten reageren op internet cq Google, Amazon, Apple
http://www.mt.nl/157/60552/magazine/moord-op-de-tv-sector.html
Waar met name gewezen werd naar Andre van Duin, die toevallig nu heel salonfahig is bij dat slag mensen.quote:
Weet niet wie ik nu erger vind, Wibo van de Linden, of Frits Bom, Marcel van Dam of Wim Bosboomquote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:59 schreef Chewie het volgende:
Overigens deed de tros ongeveer net zoveel aan actualiteiten en achtergronden als de vara, uiteraard met een andere insteek.
Ik heb het erover dat ik vind dat de PO niet vooruit kijkt, maar achteruit, de strijdt met de commerciële omroep is over, die heeft men verloren. De toekomst gaat volgens mij, en dat artikel om hele andere ontwikkelingenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 16:01 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat doe ik maar al te graag, maar het gaat hier om publieke vs. commerciële omroep, en daar is deze reactie zeker op van toepassing.
Amusement bij de VARA stak anders in elkaar dan bij de TROS. Das de inhoudelijke kant.quote:
Die strijd moet je ook niet willen aangaan. Je moet kwaliteitsprogramma's blijven aanbieden en inderdaad de entertainment programma's lekker aan de commerciële omroep laten. Op die manier houd je als publieke omroep je meerwaarde.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 16:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb het erover dat ik vind dat de PO niet vooruit kijkt, maar achteruit, de strijdt met de commerciële omroep is over, die heeft men verloren. De toekomst gaat volgens mij, en dat artikel om hele andere ontwikkelingen
Dat had met 20 jaar geleden moeten doen, maar ja, men ging voor de kijkcijfers.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 16:08 schreef keste010 het volgende:
[..]
Die strijd moet je ook niet willen aangaan. Je moet kwaliteitsprogramma's blijven aanbieden en inderdaad de entertainment programma's lekker aan de commerciële omroep laten. Op die manier houd je als publieke omroep je meerwaarde.
'Men' is de politiek.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat had met 20 jaar geleden moeten doen, maar ja, men ging voor de kijkcijfers.
http://euscreen.eu/play.j(...)47E6AD7BFF7429BEFE04quote:Op woensdag 15 oktober 2014 16:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Weet niet wie ik nu erger vind, Wibo van de Linden, of Frits Bom, Marcel van Dam of Wim Bosboom
Waarbij ik mij afvraag waarom een wetgever zou moeten voorschrijven hoeveel amusement een omroep met leden zou moeten mogen uitzenden, dat zouden de leden zelf moeten bepalen, toch?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 16:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Amusement bij de VARA stak anders in elkaar dan bij de TROS. Das de inhoudelijke kant.
Kwantitatief gezien was het ook zo dat TROS de randen van de wet op zocht (mocht max. 25%) en de christelijke omroepen plus VARA, VPRO veel minder. VPRO ging er prat op dat maar 10% oid onder 'verstrooing' viel.
Denk dat vooral de omroepen de laatste decennia zelf erg hun best gedaan hebben hun legitimiteit te ondergraven. Heel wat omroepbestuurders lieten programmas maken door de productiebedrijven van hun kinderen, het NRC had daar een jaar of 10 terug een hele serie artikelen overquote:Ik snap wel dat met de toenemende individualisering de legitimiteit van het omroepbestel steeds meer onder druk komt. Inclusief het besteden van geld aan sportrechten.
Als je in mij een vriend ziet van een overheid die zich met dit soort dingen bemoeit heb je het mis.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 16:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
'Men' is de politiek.
Net zoals 'men' de geldstromen en macht bij commercieel denkende partijen neerlegde.
Sja, en waarom zou een bureaucratisch NPO orgaan de inhoud mogen bepalen? Waarom verzinnen de omroepen zelf geen eigen formats meer en moeten ze extern inkopen? (een paar 'evergreens' van de VARA zijn hun eigen format).quote:Op woensdag 15 oktober 2014 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarbij ik mij afvraag waarom een wetgever zou moeten voorschrijven hoeveel amusement een omroep met leden zou moeten mogen uitzenden, dat zouden de leden zelf moeten bepalen, toch?
Dat weet ik.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 16:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je in mij een vriend ziet van een overheid die zich met dit soort dingen bemoeit heb je het mis.
Ik ben vriend van absolute persvrijheid voor alle media. Moet de overheid zich geheel niet mee bemoeien. Heb al jaren geen commerciële TV meer gekeken.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 16:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat weet ik.
Zie jij jezelf als een vriend van RTL en consorten?
Klopt, afgelopen jaren ook meerdere programma's van de PO zien verdwijnen omdat ze zo nodig wilden concurreren. Daarmee ophouden dus nu, en gewoon kwaliteitsprogramma's blijven aanbieden.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat had met 20 jaar geleden moeten doen, maar ja, men ging voor de kijkcijfers.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |