abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:20:51 #151
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_145569059
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor welke producten? Bier? Autos?
Het punt dat ik maakte is trouwens dat de demografie van de TV kijker sterk veranderd door de technologie en dat de hoeveelheid mensen die nog TV met reclame gaan kijken steeds kleiner wordt. Dat dit voor een steeds groter deel vrouwen met kleine kinderen is kan zijn, maar er zijn dus hele groepen die je niet meer bereikt met tv reclame waar je wel wat aan zou willen verkopen
Dat er heel veel mensen geen tv kijken klopt en dat ben ik met je eens, maar dat is niet heel erg relevant voor de ontwikkeling van de TV. De demografie van de TV kijker is namelijk niet sterk veranderd. Nederlanders zijn de afgelopen jaren zelfs gemiddeld meer tv gaan kijken. De mensen die tv kijken komen veelal nog steeds voort uit dezelfde bevolkingsgroepen. De TV is namelijk slechts een van de vele mogelijkheden hoe mensen hun vrije tijd invullen en voornamelijk populair bij een grote bevolkingsgroep. Hogeropgeleiden gaan op de zaterdagavond liever naar de stadsschouwburg dan dat zij naar sbs6 kijken en komen in hun vrije tijd weer met andere vormen van marketing in aanraking. Tegenwoordig kan het best zijn dat hogeropgeleiden liever via het kopen van een artikel op Blendle of het kijken van een film op netflix hun vrije avond besteden, maar dat maakt voor de adverteerders van SBS weinig uit. TV was nooit het ideale medium om die doelgroep te bereiken.

De 'baas' van Netflix heeft dit erg goed uitgelegd in een recent interview:

http://www.nutech.nl/inte(...)en-adam-sandler.html

quote:
Wie ziet u in Nederland als de voornaamste concurrentie?

"Je hebt natuurlijk Videoland en anderen die on-demand televisie aanbieden, maar dat is een verkeerd beeld van de concurrentie. Want als je op woensdagavond naar huis gaat, zijn er veel manieren waarop je kan ontspannen. Je kan bier drinken, bordspellen spelen met een vriend gamen, internetten, tv kijken, Netflix of Videoland gebruiken, of illegaal downloaden. Eigenlijk moeten we met al die dingen concurreren. Als wij dat twee of drie keer per week winnen ben je een tevreden abonnee."

"Daarom merken we het in onze cijfers eigenlijk niet als een ander bedrijf, zoals UPC, een streamingdienst introduceert. Niet omdat het geen goede dienst is, maar omdat het gewoon nog een concurrent voor je tijd is, net als bijvoorbeeld de Olympische Spelen of het Eurovisiesongfestival."
TV is by far het medium met de meeste impact en het meeste bereik. Voor adverteerders is dit nog steeds het meeste interessante medium om zich op te richten. Dat betekent echter niet dat er altijd ook andere kanalen waren om specifieke doelgroepen te bereiken. Mannen (mbo/hbo) die bier drinken en auto's willen kopen bereik je bijvoorbeeld erg gemakkelijk via sportsponsoring van bijvoorbeeld voetbalclubs, autorally's of sportevenementen. TV speelt daar ook een belangrijke rol in (meeste sport wordt gekeken via de TV) maar is niet het hoofdonderwerp van de marketing. Dat is de sport. Ajax plukt daar meer de vruchten van dan RTL. RTL4 en 5 (de winstgevende RTL zenders) richten zich dan ook niet op sport en de man (dat doet de nichezender RTL8) maar op familie. Meer bereik en een rendabelere doelgroep.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:43:08 #152
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145569903
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:53 schreef Chewie het volgende:
[..]
Daar kan ik geen bron van vinden, dus je mag blijven denken dat alleen die "vieze rechtse omroepen" dit deden, kan jij tenminste nog fijn met een bakje chips op de bank naar DWDD kijken, die maken tenslote ook nergens reclame voor.
Ik heb DWDD nooit een goed programma gevonden. Een VARA-waardig programma. De zendercoördinator vroeg hen om het te maken, een snel programma, en daar hebben ze naar geluisterd.

Snap niet waar je stekelige opmerking voor nodig is. Een DWDD fan ben ik allesbehalve.

Het is wel een feit dat amusement door de TROS en AVRO naar nieuwe hoogtes werden getild, ook al had de VARA zelf Willem Ruis
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:54:42 #153
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145570293
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:20 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat er heel veel mensen geen tv kijken klopt en dat ben ik met je eens, maar dat is niet heel erg relevant voor de ontwikkeling van de TV. De demografie van de TV kijker is namelijk niet sterk veranderd. Nederlanders zijn de afgelopen jaren zelfs gemiddeld meer tv gaan kijken. De mensen die tv kijken komen veelal nog steeds voort uit dezelfde bevolkingsgroepen. De TV is namelijk slechts een van de vele mogelijkheden hoe mensen hun vrije tijd invullen en voornamelijk populair bij een grote bevolkingsgroep. Hogeropgeleiden gaan op de zaterdagavond liever naar de stadsschouwburg dan dat zij naar sbs6 kijken en komen in hun vrije tijd weer met andere vormen van marketing in aanraking. Tegenwoordig kan het best zijn dat hogeropgeleiden liever via het kopen van een artikel op Blendle of het kijken van een film op netflix hun vrije avond besteden, maar dat maakt voor de adverteerders van SBS weinig uit. TV was nooit het ideale medium om die doelgroep te bereiken.
De 'baas' van Netflix heeft dit erg goed uitgelegd in een recent interview:
http://www.nutech.nl/inte(...)en-adam-sandler.html
Ik heb nu juist de indruk dat de groep mensen die geen tv kijken groeit, vooral onder jongeren. Maar goed, ik heb het niet onderzocht. Kan er ook niet zo snel gegevens over vinden.
Vond wel dit wat oudere onderzoek
http://edepot.wur.nl/146553
Opvallend hierbij is dat het lezen van gedrukte media zoals boeken en kranten sterk daalt maar van huis aan huis bladen hetzelfde blijft.
Als je meer info over de demografie van de tv kijker hebt hou ik me aanbevolen.
quote:
TV is by far het medium met de meeste impact en het meeste bereik. Voor adverteerders is dit nog steeds het meeste interessante medium om zich op te richten. Dat betekent echter niet dat er altijd ook andere kanalen waren om specifieke doelgroepen te bereiken. Mannen (mbo/hbo) die bier drinken en auto's willen kopen bereik je bijvoorbeeld erg gemakkelijk via sportsponsoring van bijvoorbeeld voetbalclubs, autorally's of sportevenementen. TV speelt daar ook een belangrijke rol in (meeste sport wordt gekeken via de TV) maar is niet het hoofdonderwerp van de marketing. Dat is de sport. Ajax plukt daar meer de vruchten van dan RTL. RTL4 en 5 (de winstgevende RTL zenders) richten zich dan ook niet op sport en de man (dat doet de nichezender RTL8) maar op familie. Meer bereik en een rendabelere doelgroep.
Laatste keer dat ik cijfers zag groeien internationaal gezien de TV reclame uitgaves niet mee met de reclame uitgaves.
Kan online niet zo snel veel vinden maar
http://www.kimbercapital.(...)-going-nowhere-fast/
http://www.friends.ca/brief/11725
http://www.crtc.gc.ca/eng(...)toring/2012/cmr4.htm

Online adverteren is een enorme groeimarkt, tv niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:56:01 #154
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145570340
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Opvallend hierbij is dat het lezen van gedrukte media zoals boeken en kranten sterk daalt maar van huis aan huis bladen hetzelfde blijft.
Dat is een prima argument voor een goede publieke omroep.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:57:40 #155
45206 Pietverdriet
pi_145570389
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik heb DWDD nooit een goed programma gevonden. Een VARA-waardig programma. De zendercoördinator vroeg hen om het te maken, een snel programma, en daar hebben ze naar geluisterd.
Snap niet waar je stekelige opmerking voor nodig is. Een DWDD fan ben ik allesbehalve.
Het is wel een feit dat amusement door de TROS en AVRO naar nieuwe hoogtes werden getild, ook al had de VARA zelf Willem Ruis
De vara heeft een traditie in amusement,
http://nl.wikipedia.org/wiki/VARA
waar op zich niets verkeerds aan is.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:58:06 #156
45206 Pietverdriet
pi_145570407
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is een prima argument voor een goede publieke omroep.
Want?
pi_145570447
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:43 schreef Klopkoek het volgende:

Nee dat is geen feit, Het was dan in die tijd voornamelijk de tros, vara en veronica die het meest met amusement bezig waren (en afhankelijk van wie de vrijdag en zaterdagavond kregen).

Overigens deed de tros ongeveer net zoveel aan actualiteiten en achtergronden als de vara, uiteraard met een andere insteek.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:59:18 #158
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145570452
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De vara heeft een traditie in amusement,
http://nl.wikipedia.org/wiki/VARA
waar op zich niets verkeerds aan is.
Dat ontken ik ook niet.

'Vertrossing' was jarenlang een begrip.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:59:56 #159
45206 Pietverdriet
pi_145570474
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat ontken ik ook niet.
'Vertrossing' was jarenlang een begrip.
Bij een bepaald slag mensen
pi_145570507
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Reageren op de commerciële omroep terwijl men zou moeten reageren op internet cq Google, Amazon, Apple
http://www.mt.nl/157/60552/magazine/moord-op-de-tv-sector.html
Dat doe ik maar al te graag, maar het gaat hier om publieke vs. commerciële omroep, en daar is deze reactie zeker op van toepassing.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_145570535
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar met name gewezen werd naar Andre van Duin, die toevallig nu heel salonfahig is bij dat slag mensen.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:01:44 #162
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_145570539
In het verlengde van mijn vorige post:

Voor de commercielen ben ik zelf ondanks mijn relatief hoog vrij besteedbaar inkomen geen interessante doelgroep, ben ik dat nooit echt geweest en dat zal ik ook nooit worden. Moeders (mbo/hbo) met jonge kinderen zijn een boeiende doelgroep, ik ben dat niet. Om die reden zal ik ook weinig van mijn gading op de commerciele zenders zien langskomen.

Ik heb mijn hoop dan ook gevestigd op de NPO. Bij de VPRO, AVRO, VARA (inmiddels allemaal gefuseerd met het een en ander) weten ze dondersgoed wat ik leuk vind en ik ben zelfs lid van een paar van die omroepen. Mijn mening en kijkgedrag (2 a 3 uur per week) kennen ze. Natuurlijk kan de NPO zich ook richten op dezelfde groep als waar de commercielen zich op richten (om het bereik van de NPO te waarborgen). Dat hebben ze de afgelopen jaren ook veelvuldig gedaan. Bang dat de Kijker anders alleen nog naar de commercielen zou blijven kijken.

De NPO zou ook kunnen doen waar ze betaald voor worden: namelijk om de pluriformiteit van het medialandschap te waarborgen. Dus programma's maken die wellicht minder entertainment value hebben maar wel maatschappelijk relevant zijn. Ik kijk toch maar een paar uur tv per week aangezien ik het druk heb met andere dingen (zoals Fok!), dus ze hoeven niet eens een groot deel van hun programmering aan mij te besteden om mij (en de op mij gelijkende doelgroep) tevreden te stellen. Minder kijkers per aflevering maar wel heel erg veel meer verschillende kijkers die aan het einde van de week tevreden zijn met hun tv uurtjes.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:03:55 #163
45206 Pietverdriet
pi_145570611
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:59 schreef Chewie het volgende:

Overigens deed de tros ongeveer net zoveel aan actualiteiten en achtergronden als de vara, uiteraard met een andere insteek.
Weet niet wie ik nu erger vind, Wibo van de Linden, of Frits Bom, Marcel van Dam of Wim Bosboom
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:07:10 #164
45206 Pietverdriet
pi_145570733
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:01 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat doe ik maar al te graag, maar het gaat hier om publieke vs. commerciële omroep, en daar is deze reactie zeker op van toepassing.
Ik heb het erover dat ik vind dat de PO niet vooruit kijkt, maar achteruit, de strijdt met de commerciële omroep is over, die heeft men verloren. De toekomst gaat volgens mij, en dat artikel om hele andere ontwikkelingen
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:08:14 #165
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145570767
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Amusement bij de VARA stak anders in elkaar dan bij de TROS. Das de inhoudelijke kant.

Kwantitatief gezien was het ook zo dat TROS de randen van de wet op zocht (mocht max. 25%) en de christelijke omroepen plus VARA, VPRO veel minder. VPRO ging er prat op dat maar 10% oid onder 'verstrooing' viel.

Ik snap wel dat met de toenemende individualisering de legitimiteit van het omroepbestel steeds meer onder druk komt. Inclusief het besteden van geld aan sportrechten.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145570773
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb het erover dat ik vind dat de PO niet vooruit kijkt, maar achteruit, de strijdt met de commerciële omroep is over, die heeft men verloren. De toekomst gaat volgens mij, en dat artikel om hele andere ontwikkelingen
Die strijd moet je ook niet willen aangaan. Je moet kwaliteitsprogramma's blijven aanbieden en inderdaad de entertainment programma's lekker aan de commerciële omroep laten. Op die manier houd je als publieke omroep je meerwaarde.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:09:32 #167
45206 Pietverdriet
pi_145570810
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:08 schreef keste010 het volgende:
[..]
Die strijd moet je ook niet willen aangaan. Je moet kwaliteitsprogramma's blijven aanbieden en inderdaad de entertainment programma's lekker aan de commerciële omroep laten. Op die manier houd je als publieke omroep je meerwaarde.
Dat had met 20 jaar geleden moeten doen, maar ja, men ging voor de kijkcijfers.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:11:55 #168
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145570907
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
'Men' is de politiek.

Net zoals 'men' de geldstromen en macht bij commercieel denkende partijen neerlegde.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:12:07 #169
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145570912
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Weet niet wie ik nu erger vind, Wibo van de Linden, of Frits Bom, Marcel van Dam of Wim Bosboom
http://euscreen.eu/play.j(...)47E6AD7BFF7429BEFE04
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:15:26 #170
45206 Pietverdriet
pi_145571023
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Amusement bij de VARA stak anders in elkaar dan bij de TROS. Das de inhoudelijke kant.
Kwantitatief gezien was het ook zo dat TROS de randen van de wet op zocht (mocht max. 25%) en de christelijke omroepen plus VARA, VPRO veel minder. VPRO ging er prat op dat maar 10% oid onder 'verstrooing' viel.
Waarbij ik mij afvraag waarom een wetgever zou moeten voorschrijven hoeveel amusement een omroep met leden zou moeten mogen uitzenden, dat zouden de leden zelf moeten bepalen, toch?
quote:
Ik snap wel dat met de toenemende individualisering de legitimiteit van het omroepbestel steeds meer onder druk komt. Inclusief het besteden van geld aan sportrechten.
Denk dat vooral de omroepen de laatste decennia zelf erg hun best gedaan hebben hun legitimiteit te ondergraven. Heel wat omroepbestuurders lieten programmas maken door de productiebedrijven van hun kinderen, het NRC had daar een jaar of 10 terug een hele serie artikelen over
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:17:51 #171
45206 Pietverdriet
pi_145571090
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
'Men' is de politiek.
Net zoals 'men' de geldstromen en macht bij commercieel denkende partijen neerlegde.
Als je in mij een vriend ziet van een overheid die zich met dit soort dingen bemoeit heb je het mis.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:25:20 #172
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145571342
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarbij ik mij afvraag waarom een wetgever zou moeten voorschrijven hoeveel amusement een omroep met leden zou moeten mogen uitzenden, dat zouden de leden zelf moeten bepalen, toch?
Sja, en waarom zou een bureaucratisch NPO orgaan de inhoud mogen bepalen? Waarom verzinnen de omroepen zelf geen eigen formats meer en moeten ze extern inkopen? (een paar 'evergreens' van de VARA zijn hun eigen format).

Misschien omdat een aantal krachten al decennia aansturen op een 'BBC model'.

Het is ook een politieke beslissing om commerciële krachten van publiek geld te laten mee-eten (en winst te maken van publiek geld!), wat staatssecretaris Dekker alleen maar verder wil versterken. Zoals gezegd zitten ze bij de TMG al te juichen:
http://www.bnr.nl/opinie/(...)-zwagerman-crimineel

Interessant artikel:
http://www.volkskrant.nl/(...)eken-zoekt~a3523803/
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:27:54 #173
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145571466
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je in mij een vriend ziet van een overheid die zich met dit soort dingen bemoeit heb je het mis.
Dat weet ik.

Zie jij jezelf als een vriend van RTL en consorten?
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:31:54 #174
45206 Pietverdriet
pi_145571625
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat weet ik.
Zie jij jezelf als een vriend van RTL en consorten?
Ik ben vriend van absolute persvrijheid voor alle media. Moet de overheid zich geheel niet mee bemoeien. Heb al jaren geen commerciële TV meer gekeken.
pi_145571832
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt, afgelopen jaren ook meerdere programma's van de PO zien verdwijnen omdat ze zo nodig wilden concurreren. Daarmee ophouden dus nu, en gewoon kwaliteitsprogramma's blijven aanbieden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')