Hoe moet je in godsnaam een punt duidelijk maken dan zonder een naam te noemen? Dat is onmogelijk als het punt júist over een specifiek persoon gaat. In vermissingszaken is het vanzelfsprekend dat er namen ten sprake komen. Waarom zo gepikeerd daarover? Meerdere users hebben het vandaag al opgemerkt en gezegd: moderators zijn echt op hun teentjes getrapt vandaag, overal wat op aan en af te merken steedsquote:Op zondag 7 september 2014 21:20 schreef Lavenderr het volgende: Namen en shamen. En niet de eerste keer. Hopelijk wel de laatste keer. Bah.
Voor mij staan alle scenario's open, en ik wil ook best wel met jouw 'aanwijzingen' mee. Maar dan moeten ze wel kloppen. Laat ik er eens eentje nemen: "hij koeien houdt in het gebied waar ze mogelijk verdwenen". Hoe kom je hierbij? Toon dat dan eens aan met een bron? In de OP hier kun je duidelijk vinden dat die finca een stuk noordelijker ligt, dus dan graag een bron die jouw aanwijzing ondersteunt.quote:Op zondag 7 september 2014 21:19 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik ben er nog. Weet alleen niet of ik nog lang blijf op dit forum
Heb weken geleden mijn bevindingen in spoiler geschreven wat een MOGELIJK scenario kan zijn.
Het was een scenario die in ieder geval EEN antwoord geeft op alle mogelijke vragen.
Op dat moment wist ik echter nog niet eens iets over zijn zoon en ook niet dat hij koeien houdt in het gebied waar ze mogelijk verdwenen.
Deze 2 "extra" aanwijzingen sterkten mijn gedachten logischerwijze nog meer.
Ik heb een paar dagen geleden een stukje geschreven en heb 8 ' feiten " opgenoemd.
Hier sta ik nog steeds achter.
Heb echter, omdat ik een spervuur van kritiek kreeg dat dat helemaal geen feiten waren het 2 dagen geleden veranderd in "aanwijzingen"
Goed stuk vond ik zelf waar ik ook een boekje over mezelf opendeed.
Daarin staan volgens mij alle antwoorden op de vragen die jullie nu stellen.
Ondanks dat ook dat stuk in spoiler is geschreven is het verwijderd door FOK.
Dat kan een reden zijn dat ik het hier misschien voor gezien houdt.
Niet vanwege de kritiek van de users.
Ze zou inderdaad een goede baan kunnen vinden als scenarioschrijver.quote:Op zondag 7 september 2014 21:14 schreef SAJ het volgende:
[..]
Je kunt het ook opvatten dat er een groot aantal users jouw scenario als een zeer goed mogelijk scenario zien; en er geen zwakke plekken in kunnen ontdekken.
Ik vind het oprecht niet kunnen om iemand die je helemaal niet kent zo verdacht te maken. Begrijp je zelf niet dat dat niet kan?quote:Op zondag 7 september 2014 21:25 schreef Jezus9 het volgende:
[..]
Hoe moet je in godsnaam een punt duidelijk maken dan zonder een naam te noemen? Dat is onmogelijk als het punt júist over een specifiek persoon gaat. In vermissingszaken is het vanzelfsprekend dat er namen ten sprake komen. Waarom zo gepikeerd daarover? Meerdere users hebben het vandaag al opgemerkt en gezegd: moderators zijn echt op hun teentjes getrapt vandaag, overal wat op aan en af te merken steedsen dat noemt men objectief. Lachwekkend
Amenquote:Op zondag 7 september 2014 20:20 schreef Grijzemassa het volgende:
Sommige rijden hier hun stokpaardje en als iemand een kritische vraag stelt of iets verwerpt met argumenten wordt het een dwarsligger genoemd. Zo is er toch geen normale discussie meer te voeren.
Feiten en fantasie worden door elkaar gehaald, niemand weet hier meer dan een ander.
Alles wat we tot nu toe weten kan op meerdere manieren uitgelegd of verklaard worden.
Zo worden uitspraken van de ouders de ene keer als bewijs aangevoerd en in een ander geval net zo makkelijk als niet waar bestempeld, net hoe het in een scenario past. Gaat allemaal nergens over op deze manier.
Is leuk discussiëren zoquote:Op zondag 7 september 2014 20:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah, de 'hullie doen het ook' drogreden. Nee, dat is beter. Zucht.
Deze man heeft tot nu de meest complete, geloofwaardige theorie neerzet. Al kunnen er sommige punten best verfijnd/uitgewerkt worden.quote:Op zondag 7 september 2014 21:19 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik ben er nog. Weet alleen niet of ik nog lang blijf op dit forum
Heb weken geleden mijn bevindingen in spoiler geschreven wat een MOGELIJK scenario kan zijn.
Het was een scenario die in ieder geval EEN antwoord geeft op alle mogelijke vragen.
Op dat moment wist ik echter nog niet eens iets over zijn zoon en ook niet dat hij koeien houdt in het gebied waar ze mogelijk verdwenen.
Deze 2 "extra" aanwijzingen sterkten mijn gedachten logischerwijze nog meer.
Ik heb een paar dagen geleden een stukje geschreven en heb 8 ' feiten " opgenoemd.
Hier sta ik nog steeds achter.
Heb echter, omdat ik een spervuur van kritiek kreeg dat dat helemaal geen feiten waren het 2 dagen geleden veranderd in "aanwijzingen"
Goed stuk vond ik zelf waar ik ook een boekje over mezelf opendeed.
Daarin staan volgens mij alle antwoorden op de vragen die jullie nu stellen.
Ondanks dat ook dat stuk in spoiler is geschreven is het verwijderd door FOK.
Dat kan een reden zijn dat ik het hier misschien voor gezien houdt.
Niet vanwege de kritiek van de users.
Ja, denk dat het minstens 8 uur lopen is van het begin van het Pianista pad tot de eerste rivier oversteek. Qua afstand niet zo ver, maar iedere stap is een verovering.quote:Op zondag 7 september 2014 08:22 schreef Poekje01 het volgende:
en 12 gedeeld door 1,2 is wat, pak ze beet, ca. 8 uur lopen, toch?
Ik zie dit eerder als complete mistigheid over het gebied. Nooit krijg je een eenduidig antwoord. Internet heeft geen kaarten van het gebied, en voor locals is alles "Rio Culebra", of "Culebra"..quote:Op zondag 7 september 2014 11:24 schreef MidnightB00m het volgende:
Thanks! Mooi dat je het visueel in kaart hebt gebracht.
Stel: we gaan ervan uit dat dit hele gebied grondig is onderzocht door de autoriteiten. Speurhonden, helikopter, SYNAPROC, politie, Nederlandse/Panameze autoriteiten; alles wat we hebben door gekregen via de media.
Hoe kan het dan dat een indiaan een week geleden die laatste vondsten van Lisanne Froon heeft gevonden? Hoe kan het dat in dat gebied dat jij in kaart bracht ook andere resten van mensen zijn gevonden?
Ik snap niet dat alle vondsten door locals/Indianen worden gedaan, terwijl er net een zoektocht was gehouden door autoriteiten en die keer op keer aangeven dat er geen spoor was gevonden en aangeven alles te hebben onderzocht.
Ja, als mensen met dat soort vreemde argumenten komen dan kun je helaas niet anders dan daarop wijzen vrees ik.quote:
En er zijn ook veel users die het hierin volledig met moderators eens zijn. Kijk reacties van laatste week maar eens terug.quote:Op zondag 7 september 2014 21:25 schreef Jezus9 het volgende:
[..]
Hoe moet je in godsnaam een punt duidelijk maken dan zonder een naam te noemen? Dat is onmogelijk als het punt júist over een specifiek persoon gaat. In vermissingszaken is het vanzelfsprekend dat er namen ten sprake komen. Waarom zo gepikeerd daarover? Meerdere users hebben het vandaag al opgemerkt en gezegd: moderators zijn echt op hun teentjes getrapt vandaag, overal wat op aan en af te merken steedsen dat noemt men objectief. Lachwekkend
http://laestrella.com.pa/(...)ca-llegaron/23801882quote:Op zondag 7 september 2014 21:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik kan me alleen dat eenvandaagverslag goed herinneren wat dat betreft. Daar had men het over een eerste noodoproep om 16:30. De dagen daarna meerdere noodoproepen en de laatste noodoproep op 11 april.
Zou dat dan niet meer kloppen? Of weten we nu gewoon iets meer? Dat de tweede noodoproep gedaan zou zijn op 2 april om 10:30?
Valt het trouwens niemand op dat het allemaal ronde getallen zijn?
Heel kort en zonder onderbouwing:quote:Op zondag 7 september 2014 21:24 schreef Saarah het volgende:
[..]
Wat is "jouw" scenario? Hoeft niet uitgebreid hoor, maar ik ben wel benieuwd. Ik heb alles hier wel gelezen, maar ik heb geen idee meer wat jij net denkt...
En bovendien...quote:Op zondag 7 september 2014 21:37 schreef SAJ het volgende:
[..]
En er zijn ook veel users die het hierin volledig met moderators eens zijn. Kijk reacties van laatste week maar eens terug.
Er is al aangetoond afgelopen week dat 6 van de 8 aanwijzingen in Jackie-theorie niet kloppen (en ook niet door hem weerlegt met bronnen) en jij vindt die nog steeds de meest geloofwaardige?quote:Op zondag 7 september 2014 21:36 schreef mig72 het volgende:
[..]
Deze man heeft tot nu de meest complete, geloofwaardige theorie neerzet. Al kunnen er sommige punten best verfijnd/uitgewerkt worden.
En ik wil ook weten Jacky, waar de indianen zich in bevinden in jouw theorie, wat betreft daderprofiel.
In het NOS filmpje zei een gids 8 uur vanaf de Mirador..quote:Op zondag 7 september 2014 21:36 schreef Perico het volgende:
Ja, denk dat het minstens 8 uur lopen is van het begin van het Pianista pad tot de eerste rivier oversteek
er zijn wel redelijk goeie Garmin kaarten hoorquote:Op zondag 7 september 2014 21:36 schreef Perico het volgende:
[..]
Ja, denk dat het minstens 8 uur lopen is van het begin van het Pianista pad tot de eerste rivier oversteek. Qua afstand niet zo ver, maar iedere stap is een verovering.
Als ze om 10:30 begonnen en er is een noodoproep om 16:30, zit je nog steeds ruim voor de rivier, zo'n twee uur.
In soortgelijk gebied, maar nog aanzienlijk makkelijker qua moeiljkheidsgraad zakte mijn gemiddelde toen naar 1,7 km. per uur. Dan denk je zelf, kan niet waar zijn, ik ben toch door en door getraind.. maar het schiet gewoon niet op. De geul, de diepe zuigende modder, obstakels en bomen waar je continu voor moet uitwijken, het opletten op vanalles, de stijging en daling, de ijlere lucht..
[..]
Ik zie dit eerder als complete mistigheid over het gebied. Nooit krijg je een eenduidig antwoord. Internet heeft geen kaarten van het gebied, en voor locals is alles "Rio Culebra", of "Culebra"..
Alto Romero, Rio Velorio, je kunt allemaal niet als leunstoeldetective achterhalen wat ze ermee bedoelen. Officieel begint de Rio Culebra pas 40 km. van het begin van de Pianista, als zijarm van de Rio Changuinola, die daar verderop het stuwmeer bereikt.
Maar blijkbaar heet het dus vanaf de kabelbruggen al Culebra. Of niet. Men heeft geen zin in klare wijn te schenken. Ja, Sinaproc komt er wel, zoals te zien op de uitstekende Telemetro video.
Maar de forensisch expert die de DNA test deed had het erover, dat het ontoegankelijk terrein is, dat ondoordringbaar is door regenval en waar de 'autoriteiten' wegblijven. Dus tsja, daarom doen steeds Indianen de vondsten en krijg je er een merkwaardig gevoel bij. Zo van: kan de Sinaproc dan niet hetzelfde voor elkaar krijgen, maar dan in één operatie.
De exacte vindplaatsen zijn ook nooit bekend en de media praten elkaar na, en gebruiken termen als "in de buurt van eerdere vondsten". Tsja, kun je er nooit meer dan 6 kilometer ernaast zitten...
Lijkt me zeker een aannemelijk scenario ja. Waar ik alleen mijn twijfels over heb, is over het eerste gedeelte, dus dat ze met 1 of meerdere mannen zijn meegegaan. Ik zou denken dat die dan bij op de foto zouden staan, of dat er foto's zouden zijn van K & L samen.quote:Op zondag 7 september 2014 21:39 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Heel kort en zonder onderbouwing:
• De meiden zijn één of meerdere mannen tegen gekomen op de Pianista trail (dus voor de Mirador)
• Het klikte en was gezellig
• Op de Mirador vertelde hij/zij dat er iets verder iets moois te zien was (beekjes)
• Meiden gingen mee omdat deze man(nen) de weg kenden en betrouwbaar leken
• Bij het eerste beekje wilden meiden terug om op tijd 'thuis' te zijn. Sfeer sloeg om
Afhankelijk van 1 of meer mannen toen het volgende:
Bij 1 man:
• Poging tot beroving die door de meiden is afgeslagen waarbij meiden lichte verwondingen opliepen
Bij meer mannen:
•
• Verkrachting waarbij de meiden lichte verwondingen opliepen
Vervolgens:
• Dader(s) laten meiden alleen en verdwijnen richting Mirador
• Meiden durven niet terug via de Mirador uit angst de mannen tegen te komen
• Eerste noodoproep
• Ze hebben gelezen dat doorlopen hen bij de indianen brengt; dus ze lopen door om hulp
• Door verwondingen en emoties ligt tempo laag
• Verwondingen raken geïnfecteerd (wat in een jungle heel snel gaat) en tempo daalt verder
• Ze komen bij de rivier en steken in het ieder geval 1 kabelbrug succesvol over
• Ze blijven bij de rivier voor water
• Infecties worden bloedvergiftiging en meiden raken niet meer vooruit
• Overleden aan bloedvergiftiging of val in de rivier oid
Zo iets. Grootste onderbouwing is het filmpje van die man in Laos en misdaad op Pianista trail en moorden op buitenlanders in Boquete. Best wel dun maar ik denk niet onmogelijk.
Ja dat zou ik ook verwachten, leuk als herinneringquote:Op zondag 7 september 2014 21:45 schreef Saarah het volgende:
of dat er foto's zouden zijn van K & L samen.
Zoals gezegd 'niet onmogelijk' geldt voor een vrijwel oneindig aantal scenario's.quote:Op zondag 7 september 2014 21:39 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zo iets. Grootste onderbouwing is het filmpje van die man in Laos en misdaad op Pianista trail en moorden op buitenlanders in Boquete. Best wel dun maar ik denk niet onmogelijk.
7 dagen geen foto's is ergens wel vreemd, maar langs de andere kant ook niet. Als je verdwaalt bent en aftakelt, heb je daar liever geen foto's van denk ik. Voor de foto's van 8 april moet dan een specifieke reden zijn, maar welke... Goh, geen idee.quote:Op zondag 7 september 2014 21:46 schreef SAJ het volgende:
@ouder1:
Hoe passen de rugzak en de foto's van 8 april in jouw theorie? Hebben zij zelf die foto's nog genomen?
Vooral die 7 dagen geen foto's vind ik lastig te plaatsen, in welke theorie dan ook.
nou in een filmpje zegt Hans Kremers ergens -daar staan ze nog samen op de fotoquote:Op zondag 7 september 2014 21:47 schreef MeloD het volgende:
[..]
Ja dat zou ik ook verwachten, leuk als herinnering
Er lopen tussen de 50 en 80 hikers per dag dat pianista padquote:Op zondag 7 september 2014 21:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd 'niet onmogelijk' geldt voor een vrijwel oneindig aantal scenario's.
Het idee dat ze 1 a 2 mannen onderweg zijn tegengekomen etc is, hoewel niet onmogelijk zover ik kan zien helemaal nergens op gebaseerd. Of zie ik dat verkeerd?
Inhoudelijke argumenten.. Tja.quote:Op zondag 7 september 2014 21:36 schreef Molurus het volgende:
Zelf zou ik veel liever inhoudelijke argumenten willen zien voor, bijvoorbeeld, het idee dat het zou gaan om een misdrijf. Maar ik vrees dat ik daarop kan wachten tot ik een ons weeg
Jouw grootste fout is dat je op dat moment in de goedheid van de mens gelooft. Daarom ben je ook een schat.quote:Op zondag 7 september 2014 21:39 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Heel kort en zonder onderbouwing:
• De meiden zijn één of meerdere mannen tegen gekomen op de Pianista trail (dus voor de Mirador)
• Het klikte en was gezellig
• Op de Mirador vertelde hij/zij dat er iets verder iets moois te zien was (beekjes)
• Meiden gingen mee omdat deze man(nen) de weg kenden en betrouwbaar leken
• Bij het eerste beekje wilden meiden terug om op tijd 'thuis' te zijn. Sfeer sloeg om
Afhankelijk van 1 of meer mannen toen het volgende:
Bij 1 man:
• Poging tot beroving die door de meiden is afgeslagen waarbij meiden lichte verwondingen opliepen
Bij meer mannen:
•
• Verkrachting waarbij de meiden lichte verwondingen opliepen
Vervolgens:
• Dader(s) laten meiden alleen en verdwijnen richting Mirador
• Meiden durven niet terug via de Mirador uit angst de mannen tegen te komen
• Eerste noodoproep
• Ze hebben gelezen dat doorlopen hen bij de indianen brengt; dus ze lopen door om hulp
• Door verwondingen en emoties ligt tempo laag
• Verwondingen raken geïnfecteerd (wat in een jungle heel snel gaat) en tempo daalt verder
• Ze komen bij de rivier en steken in het ieder geval 1 kabelbrug succesvol over
• Ze blijven bij de rivier voor water
• Infecties worden bloedvergiftiging en meiden raken niet meer vooruit
• Overleden aan bloedvergiftiging of val in de rivier oid
Kort samengevat: alle alternatieve verklaringen die jij kunt bedenken vallen af, je kunt er dan nog maar 1 bedenken die volgens jou consistent is met de feiten: een misdrijf.quote:Op zondag 7 september 2014 21:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Inhoudelijke argumenten.. Tja.
Feit is dat ze voorbij de Mirador zijn gelopen.
Feit is dat ze bij dat eerste bergbeekje geweest zijn
Feit is dat ze om 16:30 een eerste noodoproep hebben gedaan
Dan wat "feiten" onttrokken aan uitspraken van vooral de ouders, audiofragmenten en filmbeelden:
Meiden gingen niet onvoorbereid op pad maar hebben meerdere websites over de Pianista trail bekeken, hebben een kaart van het gebied bekeken, hebben op het begin van de Pianista trail een onduidelijke afslag goed genomen wat zou wijzen op iemand die hen dat heeft verteld. Ze zouden anderen hebben gewaarschuwd vooral niet zonder gids op pad te gaan.
Verdwalen op dat deel van de trail is onmogelijk, zelfs als je het zou willen.
Er zijn daar geen diepe ravijnen of andere gevaarlijke dingen waar je zwaar gewond kunt raken.
Dan een stel aannames:
2 dagen doorlopen brengt je bij Bocas onderwijl indianen passerend
1 dag terug lopen brengt je in Boquete
Ze waren niet immobiel geraakt want ze zijn nog bij de rivier gekomen
Ze hebben geen verwondingen aan de gewrichten van de onderste ledematen opgelopen want ze hebben nog 1 kabelbrug overgestoken, dat kan niet met een gebroken been of zwaar gekneusde enkel.
Ik denk dus richting een misdrijf omdat ze (aannames:) anders ws terug hadden kunnen lopen, veel verder door hadden kunnen lopen of helemaal niet van die plek af waren gekomen.
Dat is ook mijn grootste twijfel. Vooral dat de meiden dan niet samen op de foto staan. Ik zelf houd er niet van om gefotografeerd te worden en ben dus altijd afwijzend als iemand dat probeert..quote:Op zondag 7 september 2014 21:45 schreef Saarah het volgende:
Ik zou denken dat die dan bij op de foto zouden staan, of dat er foto's zouden zijn van K & L samen.
Wat kanttekeningen:quote:Op zondag 7 september 2014 21:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Inhoudelijke argumenten.. Tja.
Feit is dat ze voorbij de Mirador zijn gelopen.
Feit is dat ze bij dat eerste bergbeekje geweest zijn
Feit is dat ze om 16:30 een eerste noodoproep hebben gedaan
Dan wat "feiten" onttrokken aan uitspraken van vooral de ouders, audiofragmenten en filmbeelden:
Meiden gingen niet onvoorbereid op pad maar hebben meerdere websites over de Pianista trail bekeken, hebben een kaart van het gebied bekeken, hebben op het begin van de Pianista trail een onduidelijke afslag goed genomen wat zou wijzen op iemand die hen dat heeft verteld. Ze zouden anderen hebben gewaarschuwd vooral niet zonder gids op pad te gaan.
Verdwalen op dat deel van de trail is onmogelijk, zelfs als je het zou willen.
Er zijn daar geen diepe ravijnen of andere gevaarlijke dingen waar je zwaar gewond kunt raken.
Dan een stel aannames:
2 dagen doorlopen brengt je bij Bocas onderwijl indianen passerend
1 dag terug lopen brengt je in Boquete
Ze waren niet immobiel geraakt want ze zijn nog bij de rivier gekomen
Ze hebben geen verwondingen aan de gewrichten van de onderste ledematen opgelopen want ze hebben nog 1 kabelbrug overgestoken, dat kan niet met een gebroken been of zwaar gekneusde enkel.
Ik denk dus richting een misdrijf omdat ze (aannames:) anders ws terug hadden kunnen lopen, veel verder door hadden kunnen lopen of helemaal niet van die plek af waren gekomen.
In mijn scenario hebben ze dus idd de foto's en noodoproepen zelf gemaakt/gedaan. De tas is ook na hun overlijden te water geraakt, net als zij. Een tas drijft en komt dus sneller vooruit in een rivier. De rib is verder gekomen door de factor tijd.quote:Op zondag 7 september 2014 21:46 schreef SAJ het volgende:
@ouder1:
Hoe passen de rugzak en de foto's van 8 april in jouw theorie? Hebben zij zelf die foto's nog genomen?
Vooral die 7 dagen geen foto's vind ik lastig te plaatsen, in welke theorie dan ook.
Dat zit idd ook in mijn achterhoofd maar weten we verder niet. "Samen op de foto met de armen in de lucht."quote:Op zondag 7 september 2014 21:51 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
nou in een filmpje zegt Hans Kremers ergens -daar staan ze nog samen op de foto
of hij zich daar verspreekt /vergist weet ik niet
Niemand, oke op enkele uitzondering na, beweert hier precies te weten wat er is gebeurd. Op basis van bekende feiten, en aanwijzingen die men ziet, maakt ieder persoonlijk een kansinschatting van waarschijnlijkheid van een bepaald scenario. Dit is een zeer logische manier van denken, en zeker niet 'fout'.quote:Op zondag 7 september 2014 21:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kort samengevat: alle alternatieve verklaringen die jij kunt bedenken vallen af, je kunt er dan nog maar 1 bedenken die volgens jou consistent is met de feiten: een misdrijf.
Niet om lullig te doen, maar dit is een klassiek voorbeeld van een argumentum ad ignorantiam, of zoals Richard Dawkins hem ook wel eens noemt een "argument from personal incredulity".
Simpel gezegd: het argument is niet gebaseerd op feiten maar op jouw eigen onvermogen de feiten anders te verklaren.
Overigens niets om je voor te schamen: 98% van de mensheid maakt deze fout regelmatig.
Volgens mij doelde hij (Hans Kremers) op de foto's op de Mirador waar 'ze' zo (hij steekt z'n handen in de lucht) op staan en er niets aan de hand lijkt.quote:Op zondag 7 september 2014 22:05 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat zit idd ook in mijn achterhoofd maar weten we verder niet. "Samen op de foto met de armen in de lucht."
Er lopen gemiddeld 70 mensen per dag de Pianista trail tot de Mirador en terug.quote:Op zondag 7 september 2014 21:47 schreef Molurus het volgende:
Het idee dat ze 1 a 2 mannen onderweg zijn tegengekomen etc is, hoewel niet onmogelijk zover ik kan zien helemaal nergens op gebaseerd. Of zie ik dat verkeerd?
Dat is zeker wel een denkfout, want je kunt zo'n waarschijnlijkheidsbepaling nooit doen zonder alle mogelijkheden te kennen.quote:Op zondag 7 september 2014 22:07 schreef SAJ het volgende:
[..]
Niemand, oke op enkele uitzondering na, beweert hier precies te weten wat er is gebeurd. Op basis van bekende feiten, en aanwijzingen die men ziet, maakt ieder persoonlijk een kansinschatting van waarschijnlijkheid van een bepaald scenario. Dit is een zeer logische manier van denken, en zeker niet 'fout'.
Voor wat het waard is, hier vond ik een lijst met coördinaten van dorpen en nederzettinkjes in de corregimiento Valle del Riscó (met o.a. de plaats Romero). Ook op te vragen voor andere corregimientos, en te exporten als Google Earth-bestand (kml/kmz).quote:Op zondag 7 september 2014 21:36 schreef Perico het volgende:
[..]
Alto Romero, Rio Velorio, je kunt allemaal niet als leunstoeldetective achterhalen wat ze ermee bedoelen. Officieel begint de Rio Culebra pas 40 km. van het begin van de Pianista, als zijarm van de Rio Changuinola, die daar verderop het stuwmeer bereikt.
Hoe is de tas te water geraakt dan terwijl zij stierf nogal verwijderd van de rivierbanken? Waarom is er geen waterschade aan de tas?quote:Op zondag 7 september 2014 22:04 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
In mijn scenario hebben ze dus idd de foto's en noodoproepen zelf gemaakt/gedaan. De tas is ook na hun overlijden te water geraakt, net als zij. Een tas drijft en komt dus sneller vooruit in een rivier. De rib is verder gekomen door de factor tijd.
Godzijdank worden veruit de meeste verkrachtingen niet gevolgd door een moord. Net als de meeste mislukte pogingen tot roof.quote:Op zondag 7 september 2014 21:55 schreef mig72 het volgende:
Waarom zou je? Bij iemand die eenmaal berooft, is moord geen ver verwijderde stap. Getuige wegmaken.
Is afgelopen week uitgebreid over gediscussieerd; en leidde tot conclusie dat 6 aanwijzingen niet klopten. Lijkt me zinniger dat er nu eens een onderbouwing met bronnen komt van Jackie (overigens net nog om gevraagd voor 1 van de aanwijzingen, maar wederom geen reactie).quote:Op zondag 7 september 2014 22:01 schreef mig72 het volgende:
Kan de theorie van Jackie hergeplaatst worden?
Zelfs als je het niet mee eens bent kunnen we erover discussiëren. En misschien kan de theorie desnoods versterkt worden op basis daarvan.
De tas vertoonde sleepsporenquote:Op zondag 7 september 2014 22:10 schreef mig72 het volgende:
[..]
Hoe is de tas te water geraakt dan terwijl zij stierf nogal verwijderd van de rivierbanken? Waarom is er geen waterschade aan de tas?
Sja, dan heb je wat globale statistieken. Er is in deze specifieke zaak helemaal niets dat daarop wijst. Ergo: het is nergens op gebaseerd.quote:Op zondag 7 september 2014 22:09 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er lopen gemiddeld 70 mensen per dag de Pianista trail tot de Mirador en terug.
Er zijn twee buitenlandse echtparen (apart van elkaar) beroofd onder bedreiging van een vuurwapen op de Pianista trail. Daders zijn bekend maar nooit veroordeeld omdat de toeristen het land hadden verlaten.
Er is geprobeerd een vrouw te beroven in de buurt van de Pianista trail. Zij heeft dit afgeslagen door de Panamese dader te schoppen en hard te gillen. Dader is nooit veroordeeld.
Misdaad op en rond het pad is dus niet zo heel erg uit de lucht gegrepen.
Nee. Het is een scenario, meer niet. Een verzonnen mogelijkheid die de feiten niet te veel tegenspreekt. Maar zo zijn er meer scenario's, toch? Ik stel niet dat het een misdrijf geweest moet zijn, ik stel dat het een misdrijf geweest kan zijn.quote:Op zondag 7 september 2014 21:58 schreef Molurus het volgende:
Kort samengevat: alle alternatieve verklaringen die jij kunt bedenken vallen af, je kunt er dan nog maar 1 bedenken die volgens jou consistent is met de feiten: een misdrijf.
Zoals gezegd: een oneindig aantal. Het wordt pas interessant als er specifieke feiten zijn die aanwijsbaar duiden op een specifiek scenario. 'Niet onmogelijk' is gewoon niet goed genoeg.quote:Op zondag 7 september 2014 22:13 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee. Het is een scenario, meer niet. Een verzonnen mogelijkheid die de feiten niet te veel tegenspreekt. Maar zo zijn er meer scenario's, toch?
Ik stel dat ze ontvoerd zouden kunnen zijn door buitenaardse wezens.quote:Op zondag 7 september 2014 22:13 schreef Ouder1 het volgende:
Ik stel niet dat het een misdrijf geweest moet zijn, ik stel dat het een misdrijf geweest kan zijn.
En wij hebben een blog van een man op leeftijd die het in 2,5 dagen vanaf Boquet (dus niet vanaf het eerste bergbeekje) liep. De eerste berichten die ik er over las of hoorde was 3 tot 4 dagen. Ik denk dat dat het NOSfilmpje was.quote:Op zondag 7 september 2014 22:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
Het is meer dan 2 dagen lopen (tenzij je in ijzersterke conditie bent misschien, en heel veel uur op een dag loopt). Als je zoekt (Google) op aanbieders van excursies van de Pianista naar Bocas hebben ze het over 4-6 dagen.
Klopt, my bad.quote:Op zondag 7 september 2014 22:08 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Volgens mij doelde hij (Hans Kremers) op de foto's op de Mirador waar 'ze' zo (hij steekt z'n handen in de lucht) op staan en er niets aan de hand lijkt.
Hij zegt volgens mij niet specifiek dat ze er 'samen' op staan.
Het NFI: de tas vertoonde sporen dat ie lang in het water had gelegen.quote:Op zondag 7 september 2014 22:15 schreef mig72 het volgende:
[..]
bron?
Dat was niet te zien in de foto en nergens eerder beweerd.
"De rugzak heeft lang in het water gelegen, maar het is kennelijk toch gelukt om foto's en andere informatie terug te halen uit de camera en de telefoons."quote:Op zondag 7 september 2014 22:10 schreef mig72 het volgende:
[..]
Hoe is de tas te water geraakt dan terwijl zij stierf nogal verwijderd van de rivierbanken? Waarom is er geen waterschade aan de tas?
Jazeker wel. Dat is meteen door Pitti beweerd ná de vondst (sleepsporen).quote:Op zondag 7 september 2014 22:15 schreef mig72 het volgende:
[..]
bron?
Dat is niet hetzelfde als dat hij door het water werd meegesleept. Maar nogmaals heb je een link van de bron?quote:Op zondag 7 september 2014 22:17 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Het NFI: de tas vertoonde sporen dat ie lang in het water had gelegen.
Vergelijk het met de Risicotheorie, zoals we die kennen in de hedendaagse wereld. Dan heb je ook niet alle feiten, maar toch wordt er een inschatting gemaakt dat een bepaald risico optreedt. Dus een waarschijnlijkheid, zonder dat alle kennis er is. En jij kunt er wel niet mee eens zijn, maar zo wordt er wel gewerktquote:Op zondag 7 september 2014 22:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is zeker wel een denkfout, want je kunt zo'n waarschijnlijkheidsbepaling nooit doen zonder alle mogelijkheden te kennen.
En zelfs al had je een uitputtende lijst van mogelijkheden, met zo'n beperkte hoeveelheid informatie kun je nog steeds geen uitspraken doen over waarschijnlijkheid.
Wat is dat toch met mensen, dat ze niet kunnen omgaan met iets niet weten? Waarom moeten er altijd antwoorden ingevuld worden waar geen antwoorden voorhanden zijn?
En wat ik al helemaal absurd vind is dat dat een 'logische manier van denken' wordt genoemd. Het is zo irrationeel als wat.
Wie is Pitti alweer? Soory volgde dat stuk niet mee.quote:Op zondag 7 september 2014 22:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jazeker wel. Dat is meteen door Pitti beweerd ná de vondst (sleepsporen).
De leidster van het onderzoek (in Panama).quote:Op zondag 7 september 2014 22:20 schreef mig72 het volgende:
[..]
Wie is Pitti alweer? Soory volgde dat stuk niet mee.
Om risico's in de toekomst in te schatten ten behoeve van verzekeringspolissen, ja. In het vaststellen van de oorzaak van gebeurtenissen in het verleden spelen zulke berekeningen geen rol. Dat laatste lijkt me pure onvervalste onzin.quote:Op zondag 7 september 2014 22:20 schreef SAJ het volgende:
[..]
Vergelijk het met de Risicotheorie, zoals we die kennen in de hedendaagse wereld. Dan heb je ook niet alle feiten, maar toch wordt er een inschatting gemaakt dat een bepaald risico optreedt. Dus een waarschijnlijkheid, zonder dat alle kennis er is. En jij kunt er wel niet mee eens zijn, maar zo wordt er wel gewerkt
Je doet net alsof we dat hier doen. We hebben te weinig info en denken zeker niet de waarheid in pacht te hebben (ik zeker niet in het ieder geval). We denken alleen na over wat er mogelijk gebeurd zou kunnen zijn. Juist interessant om dan meerdere gedachten daar over te lezen. Sommige echt heel ver gezocht, sommige die echt mogelijke punten hebben.quote:Op zondag 7 september 2014 22:10 schreef Molurus het volgende:
Dat is zeker wel een denkfout, want je kunt zo'n waarschijnlijkheidsbepaling nooit doen zonder alle mogelijkheden te kennen.
Ok, gelukkigquote:Op zondag 7 september 2014 22:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is niet mijn departement, dus nee.
Zij stierf? Of zij stierven. Is het een feit dan dat ze nogal verwijderd van de rivierbanken stierven? Dat feit ben ik nog niet tegengekomen. Heb je een link?quote:Op zondag 7 september 2014 22:10 schreef mig72 het volgende:
[..]
Hoe is de tas te water geraakt dan terwijl zij stierf nogal verwijderd van de rivierbanken?
Omdat die van kunststof is. Als zelfs een handdoek 7 maanden buiten kan hangen in Nederland zonder waterschade dan kan een kunststof rugzak dat ook.quote:Waarom is er geen waterschade aan de tas?
En dat is prima hoor. Het zijn de uitspraken over waarschijnlijkheid die het voor mij dubieus maken. Bij gebrek aan verdere informatie is het aantal mogelijke scenario's oneindig, en de waarschijnlijkheid van elk 1 gedeeld door oneindig. (= 0.)quote:Op zondag 7 september 2014 22:23 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je doet net alsof we dat hier doen. We hebben te weinig info en denken zeker niet de waarheid in pacht te hebben (ik zeker niet in het ieder geval). We denken alleen na over wat er mogelijk gebeurd zou kunnen zijn.
Niet alleen verzekeringen, ook zonder berekeningen, bv. met aandelen, of in de bouw. Dan wordt een waarschijnlijkheid toegekend aan het mogelijk optreden van een bepaalde gebeurtenis, op basis van de dan beschikbare kennis. Dat zelfde doen we nu ook, niet meer, niet minder.quote:Op zondag 7 september 2014 22:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Om risico's in de toekomst in te schatten ten behoeve van verzekeringspolissen, ja. In het vaststellen van de oorzaak van gebeurtenissen in het verleden spelen zulke berekeningen geen rol. Dat laatste lijkt me pure onvervalste onzin.
Waarom reageer je niet punt voor punt op mijn punten ipv alleen te roepen dat het "dus" nergens op is gebaseerd? Er is geen bewijs, nee.. anders was het ook geen scenario hé.. dan hoefde ik niets te verzinnen.quote:Op zondag 7 september 2014 22:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, dan heb je wat globale statistieken. Er is in deze specifieke zaak helemaal niets dat daarop wijst. Ergo: het is nergens op gebaseerd.
Wie zegt dat dan? Je doet alsof dat een feit is. Mij niks van bekendquote:Op zondag 7 september 2014 22:10 schreef mig72 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een ludiek voorbeeld dat uitsluitend bedoeld is om te demonstreren dat 'niet onmogelijk' niet interessant is.quote:Op zondag 7 september 2014 22:27 schreef SAJ het volgende:
[..]
Jouw theorie van marsmannetjes krijgt voor mij dus een zeer kleine kans. Maar voor jou wellicht anders
Er is niet alleen geen bewijs, er is geen enkele aanwijzing in die richting in deze specifieke zaak.quote:Op zondag 7 september 2014 22:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waarom reageer je niet punt voor punt op mijn punten ipv alleen te roepen dat het "dus" nergens op is gebaseerd? Er is geen bewijs, nee.. anders was het ook geen scenario hé.. dan hoefde ik niets te verzinnen.
Voor wat? Voor wie? Voor welk doel? Voor jou? Dan raad ik je aan dit topic te mijden tot er groot nieuws is.quote:Op zondag 7 september 2014 22:15 schreef Molurus het volgende:
Zoals gezegd: een oneindig aantal. Het wordt pas interessant als er specifieke feiten zijn die aanwijsbaar duiden op een specifiek scenario. 'Niet onmogelijk' is gewoon niet goed genoeg.
Pffff controleer voortaan zelf eerst even je beweringen op bronquote:Op zondag 7 september 2014 22:15 schreef mig72 het volgende:
[..]
bron?
Want we moeten en zullen hier kritiekloos in het wilde weg speculeren? Wie bepaalt dat dan?quote:Op zondag 7 september 2014 22:29 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Voor wat? Voor wie? Voor welk doel? Voor jou? Dan raad ik je aan dit topic te mijden tot er groot nieuws is.
Uiteraardquote:Op zondag 7 september 2014 22:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een ludiek voorbeeld dat uitsluitend bedoeld is om te demonstreren dat 'niet onmogelijk' niet interessant is.
Klopt wel idd.quote:Op zondag 7 september 2014 22:15 schreef mig72 het volgende:
[..]
bron?
Obv de vindplekken van de botten. Daar komt de rivier niet.quote:Op zondag 7 september 2014 22:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wie zegt dat dan? Je doet alsof dat een feit is. Mij niks van bekend
misschien even dit filmpje bekijken ?quote:Op zondag 7 september 2014 22:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dat is prima hoor. Het zijn de uitspraken over waarschijnlijkheid die het voor mij dubieus maken. Bij gebrek aan verdere informatie is het aantal mogelijke scenario's oneindig, en de waarschijnlijkheid van elk 1 gedeeld door oneindig. (= 0.)
En dan vraag ik mij hardop af: hoe zinvol zijn al die speculaties nu eigenlijk?
Een scenario wordt pas interessant als het direct kan worden getoetst aan de feiten, anders niet.
Goh, wacht even, dus die zak had helemaal niet door iemand in de rivier gedumpt kunnen worden? En dan accuseer je mij van onvolledigheid?quote:Op zondag 7 september 2014 22:29 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Pffff controleer voortaan zelf eerst even je beweringen op bron
Een andere moeilijkheid is dat de rugzak waarschijnlijk niet op de vindplaats is achtergelaten door iemand. Er zijn sporen die erop wijzen dat de rugzak door de rivier is meegevoerd.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)nden-in-rivier.dhtml
Jij weet de exacte vindplaatsen? En jij weet dat de rivier daar in de regentijd als hij buiten zijn overs treedt niet komt?quote:Op zondag 7 september 2014 22:30 schreef mig72 het volgende:
[..]
Obv de vindplekken van de botten. Daar komt de rivier niet.
Sommigen hier zien het als zinvol, sommigen (waaronder jijzelf zo te lezen) niet.quote:Op zondag 7 september 2014 22:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dat is prima hoor. Het zijn de uitspraken over waarschijnlijkheid die het voor mij dubieus maken. Bij gebrek aan verdere informatie is het aantal mogelijke scenario's oneindig, en de waarschijnlijkheid van elk 1 gedeeld door oneindig. (= 0.)
Een scenario wordt pas interessant als het direct kan worden getoetst aan de feiten, anders niet.
klets toch niet zo uit je nek, je vroeg om de bron waar in stond dat de tas sleepsporen vertoonde.quote:Op zondag 7 september 2014 22:33 schreef mig72 het volgende:
[..]
Goh, wacht even, dus die zak had helemaal niet door iemand in de rivier gedumpt kunnen worden? En dan accuseer je mij van onvolledigheid?
Ho, ho jij beweert hier een aantal dingen nogal stellig die totaal niet kloppen + je weet basale dingen zoals de naam van de hoofonderzoeker/leider van het onderzoek in Panama niet eens.quote:Op zondag 7 september 2014 22:33 schreef mig72 het volgende:
[..]
Goh, wacht even, dus die zak had helemaal niet door iemand in de rivier gedumpt kunnen worden? En dan accuseer je mij van onvolledigheid?
Dan hadden jullie de OP niet fatsoenlijk bijgewerkt. Men moet zich toch ergens overzichtelijk kunnen bijwerken na afwezigheid?quote:Op zondag 7 september 2014 22:30 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Klopt wel idd.
Zal ik je eigen woorden dat het zo vervelend is als oude punten herhaald moeten worden even herhalen?
Voor mij alleen als hersenspinsel, om me bij de les te houden en niet gek te worden van het solliciteren.quote:Op zondag 7 september 2014 22:25 schreef Molurus het volgende:
RSBMquote:
Omdat ik best geïnteresseerd ben in ideeën die wel ergens op zijn gebaseerd. Die mogelijkheid lijkt velen hier volledig te ontgaan, of men ziet het verschil eenvoudig niet.quote:Op zondag 7 september 2014 22:34 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Sommigen hier zien het als zinvol, sommigen (waaronder jijzelf zo te lezen) niet.
Waarop ik me dan hardop afvraag; wat brengt je hier naar het topic als je het maar niets vindt al die speculaties?
wie is Ricardo Martinelli dan ?quote:Op zondag 7 september 2014 22:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ho, ho jij beweert hier een aantal dingen nogal stellig die totaal niet kloppen + je weet basale dingen zoals de naam van de hoofonderzoeker/leider van het onderzoek in Panama niet eens.
Maar anderen de les lezen gaat je prima af.
Ik beweerde niks; ik stelde een vraag. Ik was een tijdje afwezig en niet voldoende geupdatet.quote:Op zondag 7 september 2014 22:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ho, ho jij beweert hier een aantal dingen nogal stellig die totaal niet kloppen + je weet basale dingen zoals de naam van de hoofonderzoeker/leider van het onderzoek in Panama niet eens.
Maar anderen de les lezen gaat je prima af.
Ik heb begrepen dat je niet mag linken naar Trouw en die ook niet mag quoten op Fok.quote:Op zondag 7 september 2014 22:29 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Pffff controleer voortaan zelf eerst even je beweringen op bron
>knip<
Naar iets vragen betekent niet iets ontkennen.quote:Op zondag 7 september 2014 22:34 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
klets toch niet zo uit je nek, je vroeg om de bron waar in stond dat de tas sleepsporen vertoonde.
Want je beweerde dat dat nergens vermeld was
Wie Pitti is kan je gewoon uit de OP halen hoor.quote:Op zondag 7 september 2014 22:35 schreef mig72 het volgende:
[..]
Dan hadden jullie de OP niet fatsoenlijk bijgewerkt. Men moet zich toch ergens overzichtelijk kunnen bijwerken na afwezigheid?
Zullen we dat maar basiskennis noemen?quote:Op zondag 7 september 2014 22:38 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
wie is Ricardo Martinelli dan ?
meteen antwoorden
Ik had het over sleepsporen in de rugzak.quote:Op zondag 7 september 2014 22:43 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Wie Pitti is kan je gewoon uit de OP halen hoor.
Wat ik lastig vind bij jou is dat je enerzijds klaagt (en best fel doet) over dat users waaronder ik steeds terug grijpen op bekende feiten, informatie en informatiebronnen. Want dat zou 'ons' dwarsbomen in het 'vooruitkomen'..quote:Op zondag 7 september 2014 22:43 schreef mig72 het volgende:
[..]
Zullen we dat maar basiskennis noemen?
Er staat niks over Pitti in de OP. Net doorzocht.quote:Op zondag 7 september 2014 22:43 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Wie Pitti is kan je gewoon uit de OP halen hoor.
Dan zoek je niet goed.quote:Op zondag 7 september 2014 22:51 schreef mig72 het volgende:
[..]
Er staat niks over Pitti in de OP. Net doorzocht.
En zo zijn er meer..quote:dinsdag 5 augustus 2014 - dag 126
• De ouders spreken met officier van justitie Betzaida Pittí.
• Ze schakelen een Panamese advocaat in, Enrique Arrocha.
huhquote:Op zondag 7 september 2014 22:39 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat je niet mag linken naar Trouw en die ook niet mag quoten op Fok.
-edit- verkeerde user gezien.. solly!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Internetquote:Op zondag 7 september 2014 22:51 schreef mig72 het volgende:
[..]
Er staat niks over Pitti in de OP. Net doorzocht.
Dat klopt. Links naar Trouw zijn hier niet toegestaan. Vraag me niet waarom. Je kan die link beter weghalenquote:
oke gedaan en bedanktquote:Op zondag 7 september 2014 23:00 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Dat klopt. Links naar Trouw zijn hier niet toegestaan. Vraag me niet waarom. Je kan die link beter weghalen
Hier is een andere link voor de sleepsporen:
"la mochila encontrada tiene signos de arrastre"
Vertaald: "De aangetroffen rugzak heeft sleepsporen."
http://www.tvn-2.com/Noti(...)-Kris-y-Lisanne.aspx
112 is niet alleen het Nederlandse noodnummerquote:Op zondag 7 september 2014 21:09 schreef Grijzemassa het volgende:
Nog even over de noodnummers 112 of 911. Als je met een Europese gsm 112 belt in Amerika, wordt het automatisch doorgeschakeld naar 911. Het feit dat beide nummers gebeld zijn kan door willekeurig iedereen gedaan zijn. Dus 112 hoeft niet perse door iemand gebeld zijn met kennis van het Ned. noodnummer. Als het toestel vergrendeld was met pincode, zie je alleen de optie "noodoproep" Iemand die de telefoon gevonden heeft en op die optie drukt, belt dan dus 112. Een Panamees zal niet weten wat de Nederlandse tekst inhoud. In de andere telefoon zou een Panamees prepaid kaartje gezeten kunnen hebben met als noodnummer 911, verder zelfde verhaal.
De latere oproepen zouden dan dus of door Kris en Lisanne gedaan kunnen zijn of door een toevallige vinder.
Bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Alarmnummer#112quote:In het grootste deel van Europa is 112 het alarmnummer.
.......
Het nummer is van kracht in bijna heel Europa: Andorra, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Macedonië, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Oekraïne, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Servië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Ook andere landen buiten Europa hebben dit nummer overgenomen, of het wordt doorgeschakeld naar het noodnummer in dat land (zoals in de Verenigde Staten naar 911).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |