quote:Ebola virus disease update - west Africa
• The total number of probable and confirmed cases in the current outbreak of Ebola virus disease (EVD) in the four affected countries as reported by the respective Ministries of Health of Guinea, Liberia, Nigeria, and Sierra Leone is 3069, with 1552 deaths.
• The outbreak continues to accelerate. More than 40% of the total number of cases have occurred within the past 21 days. However, most cases are concentrated in only a few localities.
• The overall case fatality rate is 52%. It ranges from 42% in Sierra Leone to 66% in Guinea.
• A separate outbreak of Ebola virus disease, which is not related to the outbreak in West Africa, was reported on 24 August by the Democratic Republic of Congo (DRC) and is detailed in a separate edition of the Disease Outbreak News (http://who.int/csr/don/2014_08_27_ebola/en/)
Dat sowieso. Maar hoe is dat ontopic?quote:
Het is maar net de vraag hoe.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat sowieso. Maar hoe is dat ontopic?
Dit ligt een heel stuk zuidelijker?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:59 schreef franklop het volgende:
Niet te hopen dat het nog zuidelijker gaat uitbreiden.. ga over anderhalve maand naar Namibie..
Wij zijn geen domme Afrikanen...quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:01 schreef OOSTWEST1986 het volgende:
Voordat we het weten is het in Europa, mede mogelijk gemaakt door de Afrikaantjes die aankomen met bootjes. Dan zijn we echt de sjaak
Ja klopt, maar als het 'al' in Congo is dan komt het al stuk dichterbij. Zal uiteindelijk wel meevallen maar toch.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:02 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Dit ligt een heel stuk zuidelijker?
Welnee, dat zou juist de oplossing zijn. Wanneer het in Europa voet aan de grond zou krijgen dan zal er wel ineens genoeg geld beschikbaar zijn om asap een medicijn te bouwenquote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:01 schreef OOSTWEST1986 het volgende:
Voordat we het weten is het in Europa, mede mogelijk gemaakt door de Afrikaantjes die aankomen met bootjes. Dan zijn we echt de sjaak
Ebola komt uit Congo...quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:03 schreef franklop het volgende:
[..]
Ja klopt, maar als het 'al' in Congo is dan komt het al stuk dichterbij. Zal uiteindelijk wel meevallen maar toch.
quote:
quote:As a result of this, 70 people have been quarantined. The doctor's hospital, Good Heart Hospital in Rivers State, has been shut down. The unnamed hotel, where the secret treatment took place, has also been shut down.
Het is gewoon evolutie in de praktijk. Hermetisch afsluiten die regio en gewoon alles op zijn beloop laten gaan is waarschijnlijk het beste.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:01 schreef Pleun2011 het volgende:
Probleem van die mensen is echt dat ze totaal niet nadenken.. door de rituelen bij begrafenissen zijn hele families besmet geraakt. Sorry, maar je kan toch zelf ook wel bedenken dat je besmet kan raken als je een overledene aanraakt? Ook al ben je een niet opgeleide Afrikaan..
Vandaar dat er in NL hele volkstammen in Homeopatie, Klankschalen, en andere alternatieve onzin geloven en hun kinderen niet willen vaccinerenquote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:02 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Wij zijn geen domme Afrikanen...
Ik denk dat je moet spreken over gemiddelden en dat er heel wat grotere stammen in Afrika dan in Europa zijn die dat geloven.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vandaar dat er in NL hele volkstammen in Homeopatie, Klankschalen, en andere alternatieve onzin geloven en hun kinderen niet willen vaccineren
Met juiste voorlichting zou niemand daar in moeten geloven. Hier is die voorlichting ruim voorhanden en nog geloven mensen liever in sprookjes. Dit kan je niet afschuiven op "domme Afrikaantjes" als ons eigen land nog zoveel mensen kent die hun lot ook liever in de handen van God leggen, en daarmee hun wel fatsoenlijk denkende omgeving schade berokkenen.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:49 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik denk dat je moet spreken over gemiddelden en dat er heel wat grotere stammen in Afrika dan in Europa zijn die dat geloven.
Dan is de vraag waarom die "voorlichting" er daar niet is. Zeker omdat ze uitgebuit zijn door die domme Westerlingen?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:05 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Met juiste voorlichting zou niemand daar in moeten geloven. Hier is die voorlichting ruim voorhanden en nog geloven mensen liever in sprookjes. Dit kan je niet afschuiven op "domme Afrikaantjes" als ons eigen land nog zoveel mensen kent die hun lot ook liever in de handen van God leggen, en daarmee hun wel fatsoenlijk denkende omgeving schade berokkenen.
Dat is de vraag helemaal niet. Ik snap niet waar je die notie vandaan haalt. Waar het om gaat is dat je mensen zonder voorlichting niet kwalijk kunt nemen dat ze bijgelovig zijn. In Nederland is dat wel bijzonder laakbaar, want daar wordt op school gewoon over risico's van dit soort dingen geleerd. In een land waar mensen geen vrij toegang hebben tot onderwijs, is het een ander verhaal.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:09 schreef beeer het volgende:
[..]
Dan is de vraag waarom die "voorlichting" er daar niet is. Zeker omdat ze uitgebuit zijn door die domme Westerlingen?
Ik heb mijn Jared Diamond gelezen en in theorie heb je helemaal gelijk. De praktijk wijst echter anders uit want ze hebben al meer dan genoeg tijd gehad om hun zaken op orde te krijgen. Zeker als je het vergelijkt met andere voormalige ontwikkelingslanden.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:15 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is de vraag helemaal niet. Ik snap niet waar je die notie vandaan haalt. Waar het om gaat is dat je mensen zonder voorlichting niet kwalijk kunt nemen dat ze bijgelovig zijn. In Nederland is dat wel bijzonder laakbaar, want daar wordt op school gewoon over risico's van dit soort dingen geleerd. In een land waar mensen geen vrij toegang hebben tot onderwijs, is het een ander verhaal.
Jij wilt er heel graag een verhaal van maken dat negers dom zijn en dat ze maar lekker moeten creperen, maar die vlieger gaat niet op
Arme landen zijn bittere noodzaak voor welvaart. Onze ontwikkelingsindustrie verdient veel geld aan het pamperen van hongernegers en we kunnen er goedkoop grondstoffen betrekken. Niet dat wij ze het recht op onderwijs ontzeggen, maar het komt ons goed uit dat die mensen niet zoveel hebben.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:26 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik heb mijn Jared Diamond gelezen en in theorie heb je helemaal gelijk. De praktijk wijst echter anders uit want ze hebben al meer dan genoeg tijd gehad om hun zaken op orde te krijgen. Zeker als je het vergelijkt met andere voormalige ontwikkelingslanden.
Ik help het je hopenquote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:49 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik denk dat je moet spreken over gemiddelden en dat er heel wat grotere stammen in Afrika dan in Europa zijn die dat geloven.
Zo niet: good riddancequote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik help het je hopen
Ik vrees dat onze beschaving een dun laagje lak is.
Laten we hopen dat er weer een of andere uitbraak is waarbij de niet-gevaccineerde kinders het hoekje omgaan...quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vandaar dat er in NL hele volkstammen in Homeopatie, Klankschalen, en andere alternatieve onzin geloven en hun kinderen niet willen vaccineren
Die kans is echt 0. Ten eerste vanwege de enorme afstand (half Afrika zit ertussen), ten tweede omdat Namibië een welvarend land is met goede hygiëne en gezondheidszorg en met kleine bevolkingsdichtheid. Het virus (zeker in de huidige vorm) zou zich daar nooit op grote schaal kunnen verspreiden.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:59 schreef franklop het volgende:
Niet te hopen dat het nog zuidelijker gaat uitbreiden.. ga over anderhalve maand naar Namibie..
Nee, er zijn kinderen die niet gevaccineerd kunnen worden wegen allergieen, of waarbij vaccinatie niet werkt. Die worden normaal gesproken niet ziek omdat er groepsbescherming is, het virus bereikt hun niet, maar als antropsofen- en gristenfundies in je omgeving niet vaccineren werkt dat nietquote:Op donderdag 28 augustus 2014 16:30 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Laten we hopen dat er weer een of andere uitbraak is waarbij de niet-gevaccineerde kinders het hoekje omgaan...
Onze beschaving is er voor de mensen die beschaafd zijn.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik help het je hopen
Ik vrees dat onze beschaving een dun laagje lak is.
Dat het daar komt is best mogelijk, maar verspreiden is niet erg waarschijnlijk.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 19:14 schreef theunderdog het volgende:
Hoe groot is de kans eigenlijk dat dit virus zich ook gaat verspreiden in het westen?
Waarom is dat niet waarschijnlijk???quote:Op donderdag 28 augustus 2014 19:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat het daar komt is best mogelijk, maar verspreiden is niet erg waarschijnlijk.
Omdat we hier niet zo snel zullen vluchten voor een paar weekjes quarantaine...quote:Op donderdag 28 augustus 2014 19:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom is dat niet waarschijnlijk???
Het draagt niet zo heel snel over, alleen door contact met lichaamssappen. Dat in de gebrekkige hygiënische condities van West-Afrika dit virus niet door de hele bevolking bij zich gedragen wordt bewijst dat het niet zomaar van mens op mens overgaat. Dus als het zich hier verspreidt, dan is het redelijk klein te houden. Sterke overheid met gezag, minder bijgeloof (tenzij je in de bible belt woont) en goede gezondheidszorg zullen het wel binnen de perken houden.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 19:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom is dat niet waarschijnlijk???
Dan is er iets heel erg mis.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 19:10 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ken iemand uit die omgeving die maar niet immuun voor de mazelen wordt, ze heeft het inmiddels drie keer gehad, ondanks vaccinatie en het doormaken van de mazelen zelf...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar kan ik heen, ik kan niet naar Niger. Kan niet naar Niger, daar gaat alles dood!quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 05:29 schreef nixxx het volgende:
Ik heb getwijfeld over België .... /goededoel
quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 00:09 schreef YazooW het volgende:
Heb m'n grafiekjes weer bijgewerkt. Bron van de data is de volgende wikipedia pagina: http://en.wikipedia.org/w(...)line_of_the_outbreak
[ afbeelding ]Wat verontrustend is, is dat het aantal besmettingen nog steeds harder stijgtSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
Civilisatie betekend niets meer dan wonen in steden.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 19:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Onze beschaving is er voor de mensen die beschaafd zijn.
Zou me eerder zorgen maken over India, China of Zuid Amerikaquote:Op donderdag 28 augustus 2014 19:14 schreef theunderdog het volgende:
Hoe groot is de kans eigenlijk dat dit virus zich ook gaat verspreiden in het westen?
Ok.. dus deze meneer heeft mogelijk 2 weken lang besmet rondgelopen in Brussel?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 05:29 schreef nixxx het volgende:
AzG-medewerker België mogelijk ebola
Gepubliceerd: Vrij 29 aug 2014
Een hulpverlener van Artsen zonder Grenzen (AzG) zit in quarantaine in Brussel, omdat hij misschien besmet is met het dodelijke ebolavirus. Dat schrijven Belgische media vrijdag.
De man was in West-Afrika om de epidemie daar te bestrijden. Hij kwam twee weken geleden terug naar België. Donderdag kreeg hij plotseling koorts. Omdat hij net terug is uit het gebied dat zwaar getroffen is door de ebola-epidemie, is hij in Brussel naar het ziekenhuis gebracht.
De epidemie blijft voortwoekeren in het westen van Afrika. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldde donderdag dat het aantal sterfgevallen door het virus is gestegen naar zeker 1552. In totaal zijn er 3069 besmettingen vastgesteld. Vooral de landen Sierra Leone, Guinee en Liberia gaan gebukt onder de ziekte.
Door: ANP
Ik heb getwijfeld over België .... /goededoel
Hoeveel mensen zou hij sex mee hebben gehad? Aangehoest? Dicht contact hebben gehad?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 08:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ok.. dus deze meneer heeft mogelijk 2 weken lang besmet rondgelopen in Brussel?
Ik zie nu voor mij hoe deze man zoveel mogelijk mensen heeft geprobeerd te likken in die twee wekenquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zou hij sex mee hebben gehad? Aangehoest? Dicht contact hebben gehad?
Zolang hij geen onbeschermde seks heeft gehad met allerlei willekeurige mensen, geen naalden met mensen heeft gedeeld en niet veelvuldig in zijn hand heeft gesneden om vervolgens zijn bloed in de open wonden van anderen te smeren is de kans dat hij mensen besmet heeft klein.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 08:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ok.. dus deze meneer heeft mogelijk 2 weken lang besmet rondgelopen in Brussel?
Als dit de enige risico's zijn, hoe kan hij dan besmet zijn?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:36 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Zolang hij geen onbeschermde seks heeft gehad met allerlei willekeurige mensen, geen naalden met mensen heeft gedeeld en niet veelvuldig in zijn hand heeft gesneden om vervolgens zijn bloed in de open wonden van anderen te smeren is de kans dat hij mensen besmet heeft klein.
Aangezien hij een medewerker is van AzG, die zeer strikte regels en protocollen hebben omtrent ebola, ga ik er even vanuit dat hij dit alles niet gedaan heeft.)
Goed dat hij nu meteen in quarantaine is gezet, zijn eventuele vrouw ook goed in de gaten houden aangezien het zeer denkbaar is dat hij met haar wel intiem genoeg is geweest voor besmetting.
Dat zijn HIV overdrachten die je nu beschrijft. Ebola kan ook via slijm (niezen, hoesten en dan in contact komen met de plek waar het is gedeponeerd, je moet dan wel een wondje hebben) worden overgebracht (kleinere kans, maar desondanks aanwezig)quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:36 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Zolang hij geen onbeschermde seks heeft gehad met allerlei willekeurige mensen, geen naalden met mensen heeft gedeeld en niet veelvuldig in zijn hand heeft gesneden om vervolgens zijn bloed in de open wonden van anderen te smeren is de kans dat hij mensen besmet heeft klein.
Aangezien hij een medewerker is van AzG, die zeer strikte regels en protocollen hebben omtrent ebola, ga ik er even vanuit dat hij dit alles niet gedaan heeft.)
Goed dat hij nu meteen in quarantaine is gezet, zijn eventuele vrouw ook goed in de gaten houden aangezien het zeer denkbaar is dat hij met haar wel intiem genoeg is geweest voor besmetting.
Omdat men veel besmettelijker wordt wanneer de symptomen begonnen zijn. Als medewerker van AzG in west Afrika zal hij veelvuldig contact hebben gehad met precies die mensen. Hijzelf had nog geen symptomen en zat dus in de groep die nog niet zeer besmettelijk is.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als dit de enige risico's zijn, hoe kan hij dan besmet zijn?
Besmettelijkheid gaat gigantisch omhoog wanneer de eerste symptomen zich aandienen. Tijdens de incubatietijd, waar deze man zich de afgelopen twee weken in bevonden zou hebben als hij de ziekte al heeft, gelden min of meer dezelfde manieren van besmetting als HIV idd.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat zijn HIV overdrachten die je nu beschrijft. Ebola kan ook via slijm (niezen, hoesten en dan in contact komen met de plek waar het is gedeponeerd, je moet dan wel een wondje hebben) worden overgebracht (kleinere kans, maar desondanks aanwezig)
Blijkbaar worden zelfs terugkerende hulpverleners niet deftig gescreend ...quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zou hij sex mee hebben gehad? Aangehoest? Dicht contact hebben gehad?
Even heel grof misschien, maar: waarom zou ik mij daar zorgen om maken?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 08:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zou me eerder zorgen maken over India, China of Zuid Amerika
Er wordt eerst gewacht tot morgen of de koorts aanhoudt. Mocht dat zo zijn dan wordt er getest op ebola. Dan zijn de resultaten er maandag. Heeft hij ebola, dan wordt hij in quarantaine geplaatst en krijgt hij medicijnen onder andere tegen een lage bloeddruk. Hij heeft circa 50% kans om het te overleven. Ook zullen zijn contacten worden nagegaan en getest worden op ebola.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:18 schreef theunderdog het volgende:
Wat gaat er nu met die man uit België gebeuren? Is Ebola gewoon te bestrijden?
Wow, is dit echt de nieuwe pest?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:54 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Er wordt eerst gewacht tot motgen of de koorts aanhoudt. Mocht dat zo zijn dan wordt er getest op ebola. Dan zijn de resultaten er maandag. Heeft hij ebola, dan wordt hij in quarantaine geplaatst en krijgt hij medicijnen onder andere tegen een lage bloeddruk. Hij heeft circa 50% kans om het te overleven. Ook zullen zijn contacten worden nagegaan en getest worden op ebola.
Ebola is al sinds de ontdekking een ziekte met een hele hoge mortaliteit. Maar om als de nieuwe pest de boeken in te gaan, is veel meer nodig. De Spaanse Griep was veel besmettelijker. Minder dodelijk, maar heeft veel grotere littekens achtergelaten.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wow, is dit echt de nieuwe pest?
enge shit.
Hoezo valt dat wel mee? ik had gelezen dat gewoon fysiek contact al genoeg kon wezen, of het overdragen van speeksel enz.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:58 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ebola is al sinds de ontdekking een ziekte met een hele hoge mortaliteit. Maar om als de nieuwe pest de boeken in te gaan, is veel meer nodig. De Spaanse Griep was veel besmettelijker. Minder dodelijk, maar heeft veel grotere littekens achtergelaten.
Om een echte pandemie te worden moet de ziekte ten eerste heel erg besmettelijk zijn. Met ebola valt dat wel mee.
Edited, aangezien virussen kunnen muteren. En zo'n grootschalige kans als deze (met zoveel besmette personen) om de 'juiste' besmettelijke mutatie te vinden heeft Ebola nog niet eerder gehad.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:58 schreef Mystikvm het volgende:
Om een echte pandemie te worden moet de ziekte ten eerste heel erg besmettelijk zijn. Met ebola valt dat nog wel mee.
Relatief kleine epidemieën zoals SARS en vogelgriep en Mexicaanse griep verspreidden zich razendsnel. Als die man in België heel besmettelijk was geweest, dan had het ziekenhuis in Brussel nu al vol moeten liggen met slachtoffers, en was het in Afrika echt niet bij 1500 slachtoffers tot dusver gebleven.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoezo valt dat wel mee? ik had gelezen dat gewoon fysiek contact al genoeg kon wezen, of het overdragen van speeksel enz.
Dat is waar, daar had ik nog geen rekening mee gehouden.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Edited, aangezien virussen kunnen muteren. En zo'n grootschalige kans als deze (met zoveel besmette personen) om de 'juiste' besmettelijke mutatie te vinden heeft Ebola nog niet eerder gehad.
Ja, daar heb je gelijk in. Want zelfs met de Mexicaanse griep viel het mee in het westen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:02 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Relatief kleine epidemieën zoals SARS en vogelgriep en Mexicaanse griep verspreidden zich razendsnel. Als die man in België heel besmettelijk was geweest, dan had het ziekenhuis in Brussel nu al vol moeten liggen met slachtoffers, en was het in Afrika echt niet bij 1500 slachtoffers tot dusver gebleven.
Een ziekte als de Spaanse Griep heeft zelfs honderd jaar terug al geweldig huisgehouden, ondanks de geringe mobiliteit t.o.v. nu. Dat deze ebolaepidemie al maanden voortwoekert zonder dat het een pandemie is betekent dat het virus niet zomaar van mens op mens over gaat.
Ook met ebola is het een kwestie van symptoombestrijding. Je moet het uitzieken. Wij hebben veel betere gezondheidszorg, kunnen mensen in quarantine stellen en hebben een overheid waar over het algemeen naar geluisterd wordt en die ook zaken kan afdwingen. De overlevingskans is hier groter, maar nog steeds een levensgevaarlijke ziekte. Maar wij hebben de middelen dit adequaat in te dammen. En in vergelijking met een zeer besmettelijke ziekte als de Mexicaanse Griep, waar er al duizenden mensen besmet kunnen zijn voordat je de calamiteitenplannen uit de kast hebt gehaald, is er bij de huidige omvang van de ebolaepidemie ruim de tijd geweest om te anticiperen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, daar heb je gelijk in. Want zelfs met de Mexicaanse griep viel het mee in het westen.
Komt dat allemaal door hygiëne?
Maar als je eenmaal Ebola hebt, dan ben je het haasje.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:08 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ook met ebola is het een kwestie van symptoombestrijding. Je moet het uitzieken. Wij hebben veel betere gezondheidszorg, kunnen mensen in quarantine stellen en hebben een overheid waar over het algemeen naar geluisterd wordt en die ook zaken kan afdwingen. De overlevingskans is hier groter, maar nog steeds een levensgevaarlijke ziekte. Maar wij hebben de middelen dit adequaat in te dammen. En in vergelijking met een zeer besmettelijke ziekte als de Mexicaanse Griep, waar er al duizenden mensen besmet kunnen zijn voordat je de calamiteitenplannen uit de kast hebt gehaald, is er bij de huidige omvang van de ebolaepidemie ruim de tijd geweest om te anticiperen.
Dat zal hier in het Westen zijn. In Afrika is die kans maar 30%, geloof ik. Bij sommige voorgaande epidemieën nog minder, als ik mij het Wikipedia-artikel goed kan herinneren. Dus ja, het is heel dodelijk en er is vooralsnog niets aan te doen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:10 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar als je eenmaal Ebola hebt, dan ben je het haasje.
50% overlevingskans maar?
Ik word er nu niet heel veel geruster op..quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:13 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat zal hier in het Westen zijn. In Afrika is die kans maar 30%, geloof ik. Bij sommige voorgaande epidemieën nog minder, als ik mij het Wikipedia-artikel goed kan herinneren. Dus ja, het is heel dodelijk en er is vooralsnog niets aan te doen.
Dat we nu pas zoeken naar een vaccin geeft overigens ook maar aan dat er van alles mis is met het verdienmodel van de farmaceutische industrie. Dit is verreweg de dodelijkste ziekte die er bestaat, maar omdat het in het Westen niet voorkomt, is er nooit hard gewerkt aan een vaccin. Nu er dreiging is, wordt er pas veel werk verzet.
Ik zou mij niet te druk maken. Een doorbraak bij het ontwikkelen van een vaccin zou ik niet teveel op hopen. Maar zonder mutaties van het virus, wat Perrin aangaf, heb ik voldoende vertrouwen in de stand van de medische wetenschap en de slagvaardigheid van onze calamiteitenplannen om ervoor te zorgen dat het aantal besmettingen beperkt blijft.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik word er nu niet heel veel geruster op..
Ook. Maar het nadeel en voordeel van griep is dat het heel makkelijk muteert. In onze huidige mondiale samenleving vliegen de verschillende griepvirussen de wereld over en herkent ons lichaam tientallen verschillende mutaties. Om dodelijk te worden moet het virus eerst op een afgelegen plek een paar keer muteren en zich dan pas verspreiden. Die afgelegen gebieden zijn er tegenwoordig niet meer. Overigens moet het afweersysteem wel reageren als je verzwakt bent is griep een echte killer.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, daar heb je gelijk in. Want zelfs met de Mexicaanse griep viel het mee in het westen.
Komt dat allemaal door hygiëne?
Ja, zoals nu in Afrika zal het hier niet gaan, daar ben ik ook wel van overtuigd.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:17 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik zou mij niet te druk maken. Een doorbraak bij het ontwikkelen van een vaccin zou ik niet teveel op hopen. Maar zonder mutaties van het virus, wat Perrin aangaf, heb ik voldoende vertrouwen in de stand van de medische wetenschap en de slagvaardigheid van onze calamiteitenplannen om ervoor te zorgen dat het aantal besmettingen beperkt blijft.
Het is besmettelijk, maar voordat er symptomen zichtbaar zijn valt de mate van besmettelijkheid best mee.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoezo valt dat wel mee? ik had gelezen dat gewoon fysiek contact al genoeg kon wezen, of het overdragen van speeksel enz.
Dankje man !quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:31 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Het is besmettelijk, maar voordat er symptomen zichtbaar zijn valt de mate van besmettelijkheid best mee.
Nog maar een keer deze:
http://forum.fok.nl/topic/2119256/8/25#142882288
Geen zin om het hele ding nog eens neer te zetten als het zo ook kan.
Ik neem even aan dat dit een grapje is.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:13 schreef Mystikvm het volgende:
Dat we nu pas zoeken naar een vaccin geeft overigens ook maar aan dat er van alles mis is met het verdienmodel van de farmaceutische industrie. Dit is verreweg de dodelijkste ziekte die er bestaat, maar omdat het in het Westen niet voorkomt, is er nooit hard gewerkt aan een vaccin. Nu er dreiging is, wordt er pas veel werk verzet.
Ja.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dankje man !
Maar als ik het dus goed begrijp kunnen we in het westen door hygiëne, condoomgebruik, letten op symptomen het virus erg goed in toom houden?
Alleen, dan moet dus ook echt iedereen dat doen .quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:45 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Ja.
Zo lang mensen zich aan de voorschriften houden en naar de dokter luisteren zal een eventuele besmetting hier zich niet zo snel kunnen verspreiden.
Hangt er vanaf of ebola zich door de lucht verspreidt net als verkoudheid of alleen bij bepaald contact met besmette objecten/mensen net als bijv. koortslip.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dankje man !
Maar als ik het dus goed begrijp kunnen we in het westen door hygiëne, condoomgebruik, letten op symptomen het virus erg goed in toom houden?
Dat laatste is dus precies het probleem, en toch precies wat ik zeg?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:42 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Ik neem even aan dat dit een grapje is.
Er wordt al jaren gezocht naar middelen tegen ebola. Alleen al om zo ver te komen met de ontwikkeling van een middel als ZMapp is jaren aan onderzoek en ontwikkeling nodig, om nog maar niet te spreken over alle tijd die men kwijt is geweest aan de middelen die uiteindelijk niet bleken te werken of niet geschikt waren voor menselijk gebruik.
Er wordt al sinds 1967 onderzoek gedaan naar dit type virus, toen het marburg virus opdook in Duitsland. Dit was indertijd een heel erg nieuw soort virus, ebola en marburg zijn, voor zover bekend, nog steeds de enige twee filovirussen die er bestaan.
Het feit dat er nooit een middel tegen gevonden is wil nog niet zeggen dat er nooit naar gezocht is. Dit is echter een heel moeilijk virus om te bestrijden en het feit dat uitbraken relatief zeldzaam en klein zijn helpt ook niet bij het onderzoek.
Had je het niet over "verdienmodel van de farmaceutische industrie" ?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 13:11 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat laatste is dus precies het probleem, en toch precies wat ik zeg?
Nee, dat hoeft niet, kijk naar HIV, dat is vrij moeilijk te krijgenquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:58 schreef Mystikvm het volgende:
Om een echte pandemie te worden moet de ziekte ten eerste heel erg besmettelijk zijn. Met ebola valt dat wel mee.
quote:'Aantal ebolapatiënten groeit ongekend snel'
Afgelopen week telde het hoogste aantal nieuwe besmettingen met ebola sinds het dodelijke virus in West-Afrika om zich heen greep.
Dat maakte de Wereldgezondheidsorganisatie van de Verenigde Naties (WHO) vrijdag bekend, aldus AP.
In zeven dagen tijd zijn er meer dan 500 gevallen gemeld, bij uitstek het grootste aantal sinds de uitbraak. De meerderheid van de patiënten is Liberiaan, maar ook in de buurlanden Guinee en Sierra Leone zijn meer besmettingen geconstateerd dan ooit.
De explosieve stijging duidt erop dat de epidemie steeds gevaarlijker vormen aanneemt. De WHO waarschuwde donderdag dat de uitbraak in West-Afrika nog gaat verergeren en eventueel 20.000 slachtoffers kan raken.
Van de 3000 besmette slachtoffers zijn inmiddels 1500 overleden. Ebola heeft zich verspreid over Guinee, Liberia, Sierra Leone en Nigeria.
Door: NU.nl/Novum
Dat laatste is idd een belangrijk deel van het probleem, maar zeker niet precies wat je zei:quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 13:11 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat laatste is dus precies het probleem, en toch precies wat ik zeg?
Dik gedrukte zegt iets heel anders, nl dat er nooit hard aan gewerkt is en mensen er nooit hun best voor hebben gedaan, wat ik persoonlijk nogal een belediging vind richting iedereen die sinds 1967 met deze virussen gewerkt heeft.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:13 schreef Mystikvm het volgende:
I stand corrected. Naar mijn mening heeft de farmaceutische industrie en een deel van de overheden te weinig aandacht gehad voor dit virus. Dat doet niets af aan de inzet van mensen die al die jaren wel naar een vaccin hebben gezocht.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 13:47 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Dat laatste is idd een belangrijk deel van het probleem, maar zeker niet precies wat je zei:
[..]
Dik gedrukte zegt iets heel anders, nl dat er nooit hard aan gewerkt is en mensen er nooit hun best voor hebben gedaan, wat ik persoonlijk nogal een belediging vind richting iedereen die sinds 1967 met deze virussen gewerkt heeft.
Een epidemie is er niet om de bevolkingsgrootte in te dammen, het is gewoon een gevolg van de juiste omstandigheden. Het helpt ook niet tegen overbevolking. Als de sterkste mensen overblijven zit de bevolking binnen een paar generaties weer op/over het oude pijl.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:20 schreef El_Liberaliste het volgende:
Het is op de aarde redelijk druk, eens in de zoveel tijd volgt er een flinke epidemie om de bevolkingsgrootte in te dammen. In de middeleeuwen hadden we de pest en door de jaren heen zijn er vele minder grootscheepse epidemieën geweest.
Naast dat de bevolkingsgrootte afneemt, blijven de sterken (die de ziekte overleven) over, zodat de zwakke genen gefilterd worden. Het is allemaal gewoon natuur.
Je moet hopen dat jij en je geliefden een dergelijk lot bespaard blijft, verder hoort het bij het leven.
Das goed nieuwsquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:45 schreef Perrin het volgende:
Belgische arts blijkt niet besmet met ebola
Wat jij schrijft is een wijdverbreide mythe, die helaas veel mensen geloven.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:20 schreef El_Liberaliste het volgende:
Het is op de aarde redelijk druk, eens in de zoveel tijd volgt er een flinke epidemie om de bevolkingsgrootte in te dammen. In de middeleeuwen hadden we de pest en door de jaren heen zijn er vele minder grootscheepse epidemieën geweest.
Naast dat de bevolkingsgrootte afneemt, blijven de sterken (die de ziekte overleven) over, zodat de zwakke genen gefilterd worden. Het is allemaal gewoon natuur.
Je moet hopen dat jij en je geliefden een dergelijk lot bespaard blijft, verder hoort het bij het leven.
Het opduiken van een dodelijke ziekte lijkt mij niet te correleren met hoeveel mensen er zijn. In de Middeleeuwen was er toch ook echt geen sprake van overbevolking.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 16:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat jij schrijft is een wijdverbreide mythe, die helaas veel mensen geloven.
http://nos.nl/artikel/692951-ebolawijk-in-liberia-weer-open.htmlquote:Ebolawijk in Liberia weer open
In de Liberiaanse hoofdstad Monrovia is de blokkade van een sloppenwijk waarin veel mensen met ebola wonen, opgeheven. Vorige week woensdag werd de wijk West Point van de buitenwereld afgesloten, om verspreiding van het virus tegen te gaan.
Het voedsel en water in de wijk van 50.000 inwoners raakten langzaam op. Ook is het volgens de autoriteiten inmiddels een stuk rustiger in de wijk. Daarom is het volgens de regering in Liberia waarschijnlijker dat inwoners zich nu wel door artsen zullen laten controleren.
Je kan natuurlijk gewoon net doen alsof er niks aan de hand is, maar of dat zo slim is...quote:Sudan bans reporting on Ebola
The Sudanese authorities have prohibited local media from covering any news related to the Ebola virus.Press sources who asked not to be mentioned for security reasons confirmed to APA on Saturday that the security authorities have circulated warning to all media outlets not to publish any news or articles related to the transmission of the Ebola virus in Sudan.
The prohibition came after local media reported on some suspected cases of Ebola in the west of Sudan.
The Minister of Health Affairs for the Darfur Regional Authority, Firdos Abdel Rahman Yousif denied reports of the deadly Ebola virus disease in El Geneina, capital of West Darfur State.
The Sudan News Agency quoted the minister as saying the suspected case had come from Abeche in Chad.
The patient suffered from hemorrhagic fever, began taking treatment from the health center, and was then transferred to a hospital in El Geneina, she claimed.
http://en.starafrica.com/news/sudan-bans-reporting-on-ebola.html
Ze zouden voorlichting moeten starten. Maar nee, ze ontkennen liever dat het gebeurt.quote:Op zondag 31 augustus 2014 20:52 schreef YazooW het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk gewoon net doen alsof er niks aan de hand is, maar of dat zo slim is...
quote:Zweites Testergebnis erwartet: Ebola-Verdachtsfall in Leipziger Klinik
Neuer Ebola-Verdacht: Ein Geschäftsmann aus Leipzig ist krank von einer Reise zurückgekehrt. Indes breitet sich das tödliche Virus in Afrika weiter aus. Und auch die Spannungen nehmen zu.
Ein Patient mit Ebola-Verdacht ist am Leipziger Klinikum St. Georg aufgenommen worden. Er habe sich etwa fünf Wochen in Ebola-Gebieten in Liberia und insbesondere auch in der Hauptstadt Monrovia aufgehalten, teilte das Klinikum am Sonntag mit. Der 45 Jahre alte, deutsche Geschäftsmann sei vor sechs Tagen mit hohem Fieber aus Afrika zurückgekehrt. Ein erster Test auf Ebola sei negativ verlaufen.
http://www.n24.de/n24/Nac(...)ipziger-klinik-.html
wel slimquote:Op zondag 31 augustus 2014 20:52 schreef YazooW het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk gewoon net doen alsof er niks aan de hand is, maar of dat zo slim is...
quote:Another Nigerian tests positive for ebola
Port Harcourt - The widow of a doctor who died from Ebola in Nigeria's oil city of Port Harcourt has also tested positive for the virus, the state government said on Sunday.
Rivers State health commissioner Sampson Parker said test results showed the woman had the disease, which claimed the life of her husband, Ike Enemuo, on August 22.
Enemuo fell ill and died after treating an official from the ECOWAS regional bloc who travelled to Port Harcourt after having contact with a Liberian man who brought the virus into Nigeria.
The doctor was the sixth to die from the virus in Nigeria and the first outside Lagos, raising fears about the spread of the haemmorhagic fever just as it was thought to have been contained.
http://www.iol.co.za/news(...)1743614#.VAODKFYxH8t
Veel besmettelijke ziektes zijn ontstaan als dierenziektes die door een mutatie op mensen konden werken. Daarnaast is het nodig dat als die ziekte ontstaat, hij niet uitsterft doordat zijn host sterft zonder dat hij de ziekte doorgeeft aan een grotere populatie.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 17:21 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Het opduiken van een dodelijke ziekte lijkt mij niet te correleren met hoeveel mensen er zijn. In de Middeleeuwen was er toch ook echt geen sprake van overbevolking.
niet voordat ze weten of het daadwerkelijk werkt.quote:Op zondag 31 augustus 2014 23:03 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:
[..]
Veel besmettelijke ziektes zijn ontstaan als dierenziektes die door een mutatie op mensen konden werken. Daarnaast is het nodig dat als die ziekte ontstaat, hij niet uitsterft doordat zijn host sterft zonder dat hij de ziekte doorgeeft aan een grotere populatie.
Met overbevolking heeft het dus weinig te maken, wel met een bevolkingsdichtheid die nodig is voor vatbaarheid en een nauw samenzijn van mens en dier. Daarnaast, hoe meer mensen er zijn met nauw dierencontact, hoe meer kansen tot mutatie. Aan de andere kant is in de huidige westerse maatschappij het contact tussen mens en dier flink afgenomen omdat boeren een heel klein percentage van de bevolking vormen.
On topic: hoe lang totdat die medicijnen in grotere hoeveelheden op de markt komen? Wellicht te laat voor West-Afrika, maar toch fijn om achter de hand te hebben.
Voordat een medicijn het hele traject van testen en keuren doorlopen heeft ben je jaaaaren verder. Dus 'op de markt' zal je het niet snel zienquote:Op zondag 31 augustus 2014 23:03 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:
On topic: hoe lang totdat die medicijnen in grotere hoeveelheden op de markt komen? Wellicht te laat voor West-Afrika, maar toch fijn om achter de hand te hebben.
En 'werken' is ook maar een zeer relatief begrip in de geneesmiddelenwereld. Stel dat een strain ebola die compleet onbehandeld blijft een mortaliteit van 90% heeft en bij patiënten die medicijn X krijgen 85%, dat is een significant verschil en dus wordt er dan gezegd dat het 'werkt'.quote:Op zondag 31 augustus 2014 23:11 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
niet voordat ze weten of het daadwerkelijk werkt.
Dat weet ik, maar blijkbaar is het wel zo ver dat ze het willen gebruiken op patiënten als drug in testfase? Met zover ik door heb redelijk positieve resultaten.quote:Op maandag 1 september 2014 10:13 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Voordat een medicijn het hele traject van testen en keuren doorlopen heeft ben je jaaaaren verder. Dus 'op de markt' zal je het niet snel zien.
Voordat je iets kan zeggen over de werkzaamheid van het medicijn moet je wel eerlijke vergelijkingen kunnen maken, dus niet vergelijken tussen mensen die in hun rieten hutje dood liggen te gaan van simpele uitdroging omdat ze niet verzorgd worden met mensen die de allerbeste zorg krijgen die de westerse wereld kan bieden.quote:Op maandag 1 september 2014 13:58 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar blijkbaar is het wel zo ver dat ze het willen gebruiken op patiënten als drug in testfase? Met zover ik door heb redelijk positieve resultaten.
Dat kan je pas concluderen met veel behandelde patienten.quote:Op maandag 1 september 2014 13:58 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar blijkbaar is het wel zo ver dat ze het willen gebruiken op patiënten als drug in testfase? Met zover ik door heb redelijk positieve resultaten.
Tel daarbij op dat die Spaanse man hetzelfde middel kreeg plus goede zorg in een groot westers ziekenhuis en toch overleed. Die man was dan wel weer wat ouder, maar dan nog.quote:Op maandag 1 september 2014 15:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat kan je pas concluderen met veel behandelde patienten.
Mensen gaan dood aan ebola omdat het virus zich zo aggressief vermenigvuldigd in de cellen dat er veel interne bloedingen ontstaan, als je een patient naar een high tech modern ziekenhuis in de vs haalt en hem daar zeg goed behandeld aan zijn interne bloedingen en ook nog een experimenteel middel geeft en die ene patient overleeft kan je niet zomaar de conclusie trekken dat het aan het medicament ligt.
http://nos.nl/artikel/693439-toch-geen-ebola-in-zweden.htmlquote:Een man die afgelopen weekend in quarantaine is geplaatst in de Zweedse hoofdstad Stockholm heeft geen ebola. Uit tests blijkt dat hij niet besmet is met het dodelijke virus.
Gek genoeg was dit dus wel het geval. Zeker in de late middeleeuwen was er sprake van overbevolking. Ook al woonden er toen veel minder mensen: de landbouwtechnieken uit die tijd konden amper de bevolking voeden. Met ziektes en hongersnoden enzo als gevolg.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 17:21 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Het opduiken van een dodelijke ziekte lijkt mij niet te correleren met hoeveel mensen er zijn. In de Middeleeuwen was er toch ook echt geen sprake van overbevolking.
Epidemieën hebben ook voor een groot deel simpelweg met hygiëne te maken.quote:Op maandag 1 september 2014 17:33 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Gek genoeg was dit dus wel het geval. Zeker in de late middeleeuwen was er sprake van overbevolking. Ook al woonden er toen veel minder mensen: de landbouwtechnieken uit die tijd konden amper de bevolking voeden. Met ziektes en hongersnoden enzo als gevolg.
Ja heb je dat geld wel eens gezien in West-Afirca, en iedereen wil je daar de hand schudden en je vriend zijn, en als je dat niet doet zijn ze beledigdquote:Op maandag 1 september 2014 17:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Epidemieën hebben ook voor een groot deel simpelweg met hygiëne te maken.
Bedankt voor je volstrekt irrelevante reactie.quote:Op maandag 1 september 2014 18:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja heb je dat geld wel eens gezien in West-Afirca, en iedereen wil je daar de hand schudden en je vriend zijn, en als je dat niet doet zijn ze beledigd
http://www.theafricarepor(...)ney-goes-global.html
nee dat is hygienequote:Op maandag 1 september 2014 18:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Bedankt voor je volstrekt irrelevante reactie.
Het ging in de middeleeuwen niet bepaald om het aannemen van geld. Het was wel even van wat andere orde wat betreft het gebrek aan hygiëne.quote:Op maandag 1 september 2014 18:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat is hygiene
ik pak dat geld daar simpelweg niet aan, is toch geen zak waard
maar zij doen dat wel, continu
maar Ebola is NU.quote:Op maandag 1 september 2014 18:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het ging in de middeleeuwen niet bepaald om het aannemen van geld. Het was wel even van wat andere orde wat betreft het gebrek aan hygiëne.
Ik reageerde echter op een post over ziekte in de middeleeuwen.quote:Op maandag 1 september 2014 18:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar Ebola is NU.
Niet in de middeleeuwen
dan is jouw kleine vermoeden niet juistquote:Op maandag 1 september 2014 18:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik reageerde echter op een post over ziekte in de middeleeuwen.
Maar goed, ik heb een klein vermoeden dat het aantal nieuwe gevallen door het aanpakken van geld nihil is.
En wat is de bron van deze vermeende feitelijke constatering?quote:Op maandag 1 september 2014 18:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan is jouw kleine vermoeden niet juist
Zo lang dat geld niet wordt aangegeven door een al duidelijk zichtbaar ziek persoon, die liefst nog net daarvoor zijn vingers in zijn anus heeft gestoken, en de andere persoon het geld niet aanpakt met open wonden op de handen en/of het meteen in de mond stopt lijkt zijn kleine vermoeden aardig juist.quote:Op maandag 1 september 2014 18:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan is jouw kleine vermoeden niet juist
of naar het toilet gaan en vervolgens afrekenenquote:Op maandag 1 september 2014 18:36 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Zo lang dat geld niet wordt aangegeven door een al duidelijk zichtbaar ziek persoon, die liefst nog net daarvoor zijn vingers in zijn anus heeft gestoken, en de andere persoon het geld niet aanpakt met open wonden op de handen en/of het meteen in de mond stopt lijkt zijn kleine vermoeden aardig juist.
Niet anders dan een dollarbiljet.quote:Op maandag 1 september 2014 18:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of naar het toilet gaan en vervolgens afrekenen
heb je dat geld daar wel eens aangepakt ?/ gezien
briefje van 10 Dalasi ??
Dat 30 keer per dag van eigenaar wisselt
Zelfs in dat scenario is de kans al aanzienlijk kleiner wanneer de geldgever niet al enige tijd besmet is en er niet duidelijk stront aan het geld zit. Toegegeven, het is mogelijk, maar dan zal toch degene die het geld aanneemt op zijn minst een wond moeten hebben of het geld of de handen direct in de mond moeten steken.quote:Op maandag 1 september 2014 18:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of naar het toilet gaan en vervolgens afrekenen
heb je dat geld daar wel eens aangepakt ?/ gezien
briefje van 10 Dalasi ??
Dat 30 keer per dag van eigenaar wisselt
jawel , heel anders, totaal andersquote:Op maandag 1 september 2014 18:40 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Niet anders dan een dollarbiljet.
Gebeurt hier (in NL) vaak zat. IJsjes, glazen, lepels worden gedeeld, iemand neemt een hap van een ander zijn broodje, noem maar op.quote:Op maandag 1 september 2014 18:46 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Las vanmorgen een artikel van iemand die in Sierra Leone woonde, dat de kinderen bijvoorbeeld de lolly's delen. Dat zal hier bijvoorbeeld niet snel gebeuren. Ik laat het in ieder geval niet toe. Lolly's delen, speeksel, ebola. Recipe for disaster....
http://www.slideee.com/slide/dirty-money-stopping-ebola-on-moneyquote:Op maandag 1 september 2014 18:51 schreef Monolith het volgende:
Ga je nog een serieuze bron aandragen waarin het aantal gevallen van ebola door het aannemen van geld wordt vermeld? Ik lees enkel slappe speculatie.
Moet ik het herhalen? Daar staan gewoon wat algemeenheden over geld en virussen en bacteriën, ik lees geen concrete aantallen besmettingen met ebola.quote:Op maandag 1 september 2014 18:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
http://www.slideee.com/slide/dirty-money-stopping-ebola-on-money
438 stuks en een hondjequote:Op maandag 1 september 2014 19:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Moet ik het herhalen? Daar staan gewoon wat algemeenheden over geld en virussen en bacteriën, ik lees geen concrete aantallen besmettingen met ebola.
Hmm, dan ben ik wellicht een uitzondering. Ik deel zelden dat soort dingen. Voorbeeld: Zelfs als mijn eigen kinderen een stuk banaan over laten, snijd ik het afgehapte stukje af...quote:Op maandag 1 september 2014 18:52 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Gebeurt hier (in NL) vaak zat. IJsjes, glazen, lepels worden gedeeld, iemand neemt een hap van een ander zijn broodje, noem maar op.
Staat tegenover dat speeksel niet ideaal is om het virus te verspreiden. Ook zit er op zo'n lolly maar een beetje speeksel. Niet het grootste risico, lijkt me, maar wel groot genoeg om te vermijden tijdens een uitbraak natuurlijk.
Fijn dat je zelf ook inziet dat je maar wat uit je nek aan het zwetsen was.quote:
was uit een officiële publicatie, aantallen zijn niet te maken , wel bewezen is dat het verspreidingseffect van Ebola door smerig geld erg groot isquote:Op maandag 1 september 2014 19:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Fijn dat je zelf ook inziet dat je maar wat uit je nek aan het zwetsen was.
doop jij op een receptie niet je bitterbal drie keer in de saus dan??quote:Op maandag 1 september 2014 19:07 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Hmm, dan ben ik wellicht een uitzondering. Ik deel zelden dat soort dingen. Voorbeeld: Zelfs als mijn eigen kinderen een stuk banaan over laten, snijd ik het afgehapte stukje af...
Nee, alleen al omdat ik vegetariër ben.quote:Op maandag 1 september 2014 19:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
doop jij op een receptie niet je bitterbal drie keer in de saus dan??
Dat vind ik wel raar, vies zijn van je eigen kinderen. Je bent toch een gezin, je deelt alles. Toen mijn kinderen kleiner waren haalden ze wel eens iets 'lekkers' uit hun mond om mij erop te tracteren. "Moet je proeven papa!". Dat heb ik ze wel afgeleerd, maar ik vind dat niet vies.quote:Op maandag 1 september 2014 19:07 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Hmm, dan ben ik wellicht een uitzondering. Ik deel zelden dat soort dingen. Voorbeeld: Zelfs als mijn eigen kinderen een stuk banaan over laten, snijd ik het afgehapte stukje af...
Ik kan me niet herinneren dat ze dat ooit gedaan hebben, maar als ze het wel ooit eens doen zal ik vriendelijk bedanken en zeggen dat ze het lekker zelf op mogen eten...quote:Op maandag 1 september 2014 20:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat vind ik wel raar, vies zijn van je eigen kinderen. Je bent toch een gezin, je deelt alles. Toen mijn kinderen kleiner waren haalden ze wel eens iets 'lekkers' uit hun mond om mij erop te tracteren. "Moet je proeven papa!". Dat heb ik ze wel afgeleerd, maar ik vind dat niet vies.
Dat en de kans is groot dat je weet wat er in je gezin omgaat.quote:Op maandag 1 september 2014 21:30 schreef nixxx het volgende:
Grappig, net vandaag een eerste hulp/cpr cursus gehad. Heel basic hoor, niet eens met oefeningen, cursusleider raffelde het even af. Maar er werd wel wat grappigs gezegd in een filmpje over exposure to blood and bodily fluids. Dat je goed moest wassen spoelen en desinfecteren als je contact had gehad met bloed van iemand die niet uit je directe familie kwam. Vond het beetje gek, maar de gedachte erachter is vast dat je toch wel besmet bent met iets dat in je gezin zit.
Ja, maar sowieso. Wel uren aan het poesje van je vriendin likken, maar het vies vinden als ze jou met blote handen een boterham geeft. Is gewoon niet logisch.quote:Op maandag 1 september 2014 21:30 schreef nixxx het volgende:
Grappig, net vandaag een eerste hulp/cpr cursus gehad. Heel basic hoor, niet eens met oefeningen, cursusleider raffelde het even af. Maar er werd wel wat grappigs gezegd in een filmpje over exposure to blood and bodily fluids. Dat je goed moest wassen spoelen en desinfecteren als je contact had gehad met bloed van iemand die niet uit je directe familie kwam. Vond het beetje gek, maar de gedachte erachter is vast dat je toch wel besmet bent met iets dat in je gezin zit.
http://www.nrc.nl/ik/2014/09/02/ebola/quote:Een Liberiaanse deelneemster aan onze ‘summer course’ voelt zich niet lekker. Bij ons gaan alarmbellen rinkelen: het zal toch geen ebola zijn? De docent geeft haar geld om in de namiddag met een taxi naar de huisartsenpost te gaan.
We wachten op bericht, maar horen niets meer. Wij vermoeden dat de dame meteen is onderworpen aan protocollen bij verdenking op ebola en nu door medici in ruimtepakken wordt onderzocht.
Vanmorgen zit de studente weer gewoon in de klas. De huisartsenpost had haar weggestuurd. Ze kon niet ter plekke de rekening à 100 euro betalen, dus kon ze niet geholpen worden.
quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/ik/2014/09/02/ebola/
Blijkbaar niet dusquote:Op dinsdag 2 september 2014 15:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens helpen ze je in NL toch eerst voordat je moet betalen?
quote:We've seen outbreaks of Ebola before. This is the first epidemic spreading widely through many countries, and it is spiraling out of control," said Frieden, who recently returned from a trip to the region. "It's bad now, much worse than the numbers show. It's going to get even worse in the very near future."
Apart, ikw eet dat ik in Singapore mijn creditcard moest trekken voordat ze verder gingen maar in de eu is me dat nog nooit gebeurd.quote:
Als je een donker persoon bent is dat blijkbaar andersquote:Op dinsdag 2 september 2014 16:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Apart, ikw eet dat ik in Singapore mijn creditcard moest trekken voordat ze verder gingen maar in de eu is me dat nog nooit gebeurd.
Waar lees je dat?quote:Op dinsdag 2 september 2014 16:52 schreef Goldenrush het volgende:
Het virus maakt nu zo'n mutatie door dat tests niet meer kunnen aanwijzen of het wel/niet ebola is.
http://www.volkskrant.nl/(...)tting-bij-dier.dhtmlquote:
quote:Het Science-onderzoek wijst ook uit dat het virus meer genetische variatie vertoont dan in eerdere uitbraken. Dat komt doordat de keten van overdracht van mens op mens ongebruikelijk lang is (sinds februari), zegt viroloog Ron Fouchier van Erasmus MC in Rotterdam, zelf niet betrokken bij de studie. Die grote genetische variatie is een nadeel omdat het onder meer gaat om gebiedjes in het genoom die gebruikt worden voor diagnostiek. Daardoor zullen sommige tests niet goed werken, aldus Fouchier. 'Dat is zorgelijk, want diagnose is cruciaal om patiënten in quarantaine te kunnen brengen.'
De snelle evolutie van het virus kan de ontwikkeling van geneesmiddelen of vaccins (zoals het experimentele ZMapp) bemoeilijken. 'Genetische variatie van het virus is zelden gunstig voor de werkzaamheid van vaccins', aldus Fouchier. 'Wat deze uitbraak ons leert, is dus in eerste instantie dat we nog harder ons best moeten doen om het zo snel mogelijk te stoppen.'
Ah, betreft deze paper zo te lezen.quote:Op dinsdag 2 september 2014 16:57 schreef Goldenrush het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)tting-bij-dier.dhtml
[..]
Wel iets minder stellig dan jij stelde, maar toch.quote:Genomic surveillance elucidates Ebola virus origin and transmission during the 2014 outbreak
In its largest outbreak, Ebola virus disease is spreading through Guinea, Liberia, Sierra Leone, and Nigeria. We sequenced 99 Ebola virus genomes from 78 patients in Sierra Leone to ~2,000x coverage. We observed a rapid accumulation of interhost and intrahost genetic variation, allowing us to characterize patterns of viral transmission over the initial weeks of the epidemic. This West African variant likely diverged from Middle African lineages ~2004, crossed from Guinea to Sierra Leone in May 2014, and has exhibited sustained human-to-human transmission subsequently, with no evidence of additional zoonotic sources. Since many of the mutations alter protein sequences and other biologically meaningful targets, they should be monitored for impact on diagnostics, vaccines, and therapies critical to outbreak response.
En ook dat het virus minder dodelijk en minder besmettelijk wordtquote:Op dinsdag 2 september 2014 18:03 schreef LXIV het volgende:
Niet alleen bemoeilijkt genetische variatie de detectie en vaccinering van het virus, het vergroot ook de kans dat het virus steeds besmettelijker wordt. Een meer-besmettelijke variant besmet immers meer mensen, die op hun beurt ook weer mensen besmetten.
Minder dodelijk is logisch. Dat vergroot de besmettingskans namelijk. Het virus heeft er ook niks aan als zijn gastheer sterft. Minder besmettelijk zie ik niet gebeuren. Wat is het voordeel van het minder besmettelijke virus tov het meer besmettelijke.quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ook dat het virus minder dodelijk en minder besmettelijk wordt
Het beste wat we kunnen doen is Afrika volledig af te sluiten van de rest van de wereld. Dat is eenvoudig genoeg als je maar wil. En dan gewoon 100 jaar wachten, het virus uit laten woeden en kijken wat er resteert.quote:Op dinsdag 2 september 2014 16:52 schreef Goldenrush het volgende:
Het virus maakt nu zo'n mutatie door dat tests niet meer kunnen aanwijzen of het wel/niet ebola is.
Mutaties kunnen allerlei richtingen op.quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Minder dodelijk is logisch. Dat vergroot de besmettingskans namelijk. Het virus heeft er ook niks aan als zijn gastheer sterft. Minder besmettelijk zie ik niet gebeuren. Wat is het voordeel van het minder besmettelijke virus tov het meer besmettelijke.
Natuurlijk, dat gebeurt willekeurig. Alleen zal een mutatie die het virus minder besmettelijk maakt minder kans hebben om doorgegeven te worden, omdat het minder besmettelijk is. Daarom is dat een eigenschap die het voortbestaan van het virus verkleint.quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mutaties kunnen allerlei richtingen op.
Wat een logica....quote:Op maandag 1 september 2014 21:30 schreef nixxx het volgende:
Vond het beetje gek, maar de gedachte erachter is vast dat je toch wel besmet bent met iets dat in je gezin zit.
Die video is echt ziek, ik mag hopen dat dit slechts een enkel geval is.quote:Ebola Patient Flees Clinic In Search For Food
Chaotic scenes as an infected man wanders into a Monrovia market to look for food are captured on video.
http://news.sky.com/story(...)c-in-search-for-food
Jean-Marie, ben jij het?quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het beste wat we kunnen doen is Afrika volledig af te sluiten van de rest van de wereld. Dat is eenvoudig genoeg als je maar wil. En dan gewoon 100 jaar wachten, het virus uit laten woeden en kijken wat er resteert.
youtube versie.quote:Op dinsdag 2 september 2014 19:53 schreef YazooW het volgende:
[..]
Die video is echt ziek, ik mag hopen dat dit slechts een enkel geval is.
quote:MSF team overwhelmed
In Monrovia, Liberia, for example, new Ebola management centres with adequate isolation facilities and qualified staff are urgently needed. The queue of patients continues to increase in front of MSF’s ever growing ELWA 3 centre, which now contains 160 beds. It is estimated that 800 additional beds are needed in Monrovia alone. The MSF team is overwhelmed and cannot offer more than palliative care.
Every day we have to turn sick people away because we are too full”, said Stefan Liljegren, the MSF coordinator at ELWA 3. “I have had to tell ambulance drivers to call me before they arrive with patients, no matter how unwell they are, since we are often unable to admit them.
MSF's care centres in Liberia and Sierra Leone are overcrowded with suspected Ebola patients. People continue to become ill and are dying in their villages and communities. In Sierra Leone, highly infectious bodies are rotting in the streets.
http://www.msf.org/articl(...)y-needed-ebola-fight
Ik zie de voorbijgangers allemaal afstand houden.quote:Op dinsdag 2 september 2014 20:08 schreef YazooW het volgende:
[..]
youtube versie.
1 voorbijganger en 1 MSF medewerker zie je gewoon face to face praten met die Ebola patient. Ook niet echt slim, met name van die MSF medewerker, die zou toch wel beter moeten weten.
http://nos.nl/artikel/693882-minister-nl-kan-meer-tegen-ebola.htmlquote:Minister: NL kan meer tegen ebola
Minister Schippers van Volksgezondheid erkent dat Nederland meer zou kunnen doen aan de bestrijding van ebola. "Het is zo dat er meer kan gebeuren", zei ze in het vragenuur in de Tweede Kamer.
Schippers zou bijvoorbeeld gehoor willen geven aan een oproep om meer hulpverleners van organisaties als Artsen zonder Grenzen naar West-Afrika te laten gaan, maar dan moet wel gegarandeerd zijn dat zij naar Nederland kunnen terugkeren.
Crux
"Want daar zit internationaal de crux. Als wij mensen vragen om daar actief te zijn, moeten wij zorgen dat de repatriëring gegarandeerd is als zij eventueel besmet raken", benadrukte zij.
De minister voert momenteel overleg met haar collega's van Defensie en Buitenlandse Zaken over de manier waarop die repatriëring geregeld zou kunnen worden, zonder dat ze het virus in Nederland verspreiden. Ze wil hier eventueel afspraken over maken met andere landen.
Lezen blijft een kunst.quote:Op dinsdag 2 september 2014 07:48 schreef Pietverdriet het volgende:
"Westen doet te weinig tegen ebola"
Sure, maken decennialang een puinhoop van hun land en dan is het de schuld van het westen als daar problemen van komen.
Wat een trieste ellende moet het daar zijn.quote:Op dinsdag 2 september 2014 20:08 schreef YazooW het volgende:
[..]
youtube versie.
1 voorbijganger en 1 MSF medewerker zie je gewoon face to face praten met die Ebola patient. Ook niet echt slim, met name van die MSF medewerker, die zou toch wel beter moeten weten.
Het beeld van het in een auto gedumpt worden door mannen in gele pakken met allerlei apparatuur helpt ook niet echt mee met de beeldvorming van goede bedoelingenquote:Op dinsdag 2 september 2014 21:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Lezen blijft een kunst.
[..]
Wat een trieste ellende moet het daar zijn.
quote:Ebola situation in Port Harcourt, Nigeria
Situation assessment - 3 September 2014
The Minister of Health of Port Harcourt, Nigeria, has now reported 3 confirmed cases of Ebola virus disease in Port Harcourt, the country’s oil hub. Additional suspected cases are being investigated.
Background on the Port Harcourt index case
Ebola virus was imported into Nigeria via an infected air traveller, who entered Lagos on 20 July and died 5 days later. One close contact of the Lagos case fled the city, where he was under quarantine, to seek treatment in Port Harcourt.
The close contact was treated, from 1 to 3 August, at a Port Harcourt hotel, by what would turn out to be the city’s index case. This case was a male physician who developed symptoms of weakness and fever on 11 August and died of Ebola on 22 August. His infection was confirmed on 27 August by the virology laboratory at Lagos University Teaching Hospital.
The male physician in Port Harcourt is therefore indirectly linked to Nigeria’s first case.
The case history of the index case in Port Harcourt is important, as it reveals multiple high-risk opportunities for transmission of the virus to others.
After onset of symptoms, on 11 August, and until 13 August, the physician continued to treat patients at his private clinic, and operated on at least two. On 13 August, his symptoms worsened; he stayed at home and was hospitalized on 16 August.
Prior to hospitalization, the physician had numerous contacts with the community, as relatives and friends visited his home to celebrate the birth of a baby.
Once hospitalized, he again had numerous contacts with the community, as members of his church visited to perform a healing ritual said to involve the laying on of hands. During his 6 day period of hospitalization, he was attended by the majority of the hospital’s health care staff.
On 21 August, he was taken to an ultrasound clinic, where 2 physicians performed an abdominal scan. He died the next day.
The additional 2 confirmed cases are his wife, also a doctor, and a patient at the same hospital where he was treated. Additional staff at the hospital are undergoing tests.
Given these multiple high-risk exposure opportunities, the outbreak of Ebola virus disease in Port Harcourt has the potential to grow larger and spread faster than the one in Lagos.
The response
Nigerian health workers and WHO epidemiologists are monitoring more than 200 contacts. Of these, around 60 are considered to have had high-risk or very high-risk exposure.
The highest-risk exposures occurred in family members and in health care workers and patients at the facility where the index case was hospitalized. Church members who visited the index case while he was hospitalized are also considered at high risk.
The government, supported by WHO, UNICEF, and MSF (Doctors without Borders), has introduced a number of emergency measures. More will be introduced later this week.
An Ebola Emergency Operations Centre has been activated, with support from the US Centers for Disease Control and Prevention. A mobile laboratory, with RT-PCR diagnostic capacity, is set up and functional.
A 26-bed isolation facility for the management of Ebola cases is in place, with plans for possible expansion. WHO has 15 technical experts on the ground.
Twenty-one contact-tracing teams are at work; they have good training, provided by WHO, and adequate transportation, thanks to government support. Two decontamination teams are equipped and operational, as is a burial team.
Port Harcourt is the capital of Rivers State. WHO, together with the Rivers State Port Health Service, has assessed public health measures at airport gates and other points of entry. Screening is under way at domestic and international airport gates.
Social mobilization efforts have been stepped up, initially targeting key community and religious leaders.
However, civil unrest, security issues, and public fear of Ebola create serious problems that could hamper response operations. Military escorts are needed for movements into the isolation and treatment centre.
http://www.who.int/mediacentre/news/ebola/3-september-2014/en/
Wordt gevonden met google adwordsquote:Op dinsdag 2 september 2014 20:08 schreef YazooW het volgende:
[..]
youtube versie.
Gaat steeds sneller nu, laatste update stonden we nog op 1552 doden. Dit is de grootste stap in het aantal doden per update sinds de Ebola uitbraak begon. Ik ga er van uit dat de WHO vanavond de rest van de cijfers ook update zodat we ook weten hoe het per land er voor staat.twitter:Reuters twitterde op woensdag 03-09-2014 om 18:49:42World Health Organization head says West Africa Ebola death toll has reached more than 1,900: WHO spokesperson reageer retweet
Als de lijn doorzet ( wat ik verwacht) zitten we eind van de maand op 5000 doden ( of liever, tussen de 4000 en 6000)quote:Op woensdag 3 september 2014 19:13 schreef YazooW het volgende:
Gaat steeds sneller nu, laatste update stonden we nog op 1552 doden. Dit is de grootste stap in het aantal doden per update sinds de Ebola uitbraak begon. Ik ga er van uit dat de WHO vanavond de rest van de cijfers ook update zodat we ook weten hoe het per land er voor staat.twitter:Reuters twitterde op woensdag 03-09-2014 om 18:49:42World Health Organization head says West Africa Ebola death toll has reached more than 1,900: WHO spokesperson reageer retweet
Als je dat leest dan denk je toch weer bij jezelf: 'erg snugger zijn die Afrikanen niet'quote:
Wellicht bij een gigantische 'viral load', met andere woorden: iemand niest en kucht de hele dag in je gezicht. Dus het direct oplopen.quote:
Iedere Liberiaan met een verkoudheidje wordt meteen als een potentiele Ebola patient gezien. Aan de ene kant snap ik het wel, maar aan de andere kant is het verhaal hierbob\ven wel een beetje overtrokken.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/ik/2014/09/02/ebola/
Lekker realistische docu zegquote:Op woensdag 3 september 2014 21:24 schreef LXIV het volgende:
Als je wil weten waarom Ebola in Monrovia (Liberia) zich zo snel kan verspreiden moet je deze docu kijken:De poep en het bloed vloeien door de straten, terwijl mensen er met hun blote voeten door heen lopen, onderwijl kauwend op een krijgerstrofee (het rauwe hart van een gedode vijand).
Dan hoeft dat virus niet airborne te worden
http://nos.nl/artikel/694424-beloofd-ebolavaccin-nog-in-canada.htmlquote:Beloofd ebola-vaccin nog in Canada
Het experimenteel Canadees ebola-vaccin dat naar de getroffen Afrikaanse landen zou gaan, ligt nog altijd in een laboratorium in de stad Winnipeg. Canada zei half augustus dat tot duizend doses van het vaccin worden gedoneerd.
Volgens Canadese wetenschappers zijn er nog een hoop vragen over de opslag en over hoe het middel moet worden vervoerd. Het vaccin moet gekoeld blijven, omdat het anders zijn werking verliest.
Het ministerie van Volksgezondheid in Canada zegt dat met de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hard wordt gewerkt om het vervoer te regelen. De bedoeling is om het vaccin zo snel mogelijk in de getroffen landen te krijgen, laat een woordvoerder weten. Een mogelijke datum is nog niet genoemd.
Slordige 350 doden meer sinds de vorige bekendmaking en een slordige 550 meer besmettingenquote:According to the WHO, more than 3,500 people have been infected with the deadly virus as of this week in Guinea, Sierra Leone and Liberia.
quote:26 Aug 2014 1,552 doden (+127*), 3,069 geïnfecteerden (+454*)
http://en.wikipedia.org/w(...)Ebola_virus_outbreak
* tov 20 Aug
Vooral het gebrek aan controle in de gebieden is verontrustend.quote:Op donderdag 4 september 2014 12:21 schreef Mystikvm het volgende:
Ik begin mij iets meer zorgen te maken over de verspreiding. Mutaties worden op deze manier wel een heel groot risico.
Niet echt verbazingwekkend, die landen zijn decennialang in burgeroorlog geweest en een enorme puinhoop. Na de tweede wereldoorlog waren ziektes als Paratyphus, Typhus, etc ook in Europa nogal een probleem, alleen waren die met de net nieuwe antibiotica te bestrijdenquote:Op donderdag 4 september 2014 12:23 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Vooral het gebrek aan controle in de gebieden is verontrustend.
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)litairen-tegen-ebolaquote:De Nederlandse tak van Artsen zonder Grenzen wil dat er Nederlandse militairen gaan helpen bij de strijd tegen ebola. Dat heeft de organisatie laten weten aan BNR. De militaire vakbond VBM staat er positief tegenover.
Artsen zonder Grenzen is wanhopig. Ebola heeft al ruim 1500 slachtoffers geëist. De internationale directeur van de hulporganisatie heeft de VN nu opgeroepen om een militaire missie naar de getroffen gebieden te sturen. De Nederlandse tak van Artsen zonder Grenzen heeft aan BNR laten weten ook de medewerking van Nederlandse militairen te verlangen.
.
"Het Nederlandse leger en alle legermachten hebben vaak een grote medische afdeling met militairen artsen, militairen verpleegkundigen en mobiele ziekenhuizen", zegt adjunct-directeur Katrien Coppens.
"Hoe zij ingericht zijn denken wij dat op dit moment belangrijk is dat ze dit soort mobiele units inzetten tegen ebola."
De hulp van militairen kan zowel logistiek als medische behandeling.
Overleg
Morgen overlegt Artsen zonder Grenzen met de ministeries van Buitenlandse Zaken, Defensie, VWS, RIVM en academische ziekenhuizen. Het aantal militairen kan Coppens niet inschatten.
Vakbond
"Het is zeer uitzonderlijk dat Artsen zonder Grenzen een beroep wil doen op de Nederlandse krijgsmacht", zegt voorzitter Jean Debie van de militaire vakbond VBM . Dat laat volgens hem de ernst van de situatie zien. Hij heeft contact opgenomen met leden die geneeskundig gespecialiseerd zijn op dit gebied. "Wat ik van de specialisten heb begrepen is dat geneeskundige militairen snel opgeleid kunnen worden en hiervoor ingezet kunnen worden."
Het is wel een voorwaarde dat er meer geld naar Defensie moet, zegt Debie. "Er wordt in steeds verdere maten een beroep op de krijgsmacht gedaan."
Debie benadrukt dat uiteindelijk het ministerie van Buitenlandse Zaken de beslissing neemt, maar hij kijkt positief tegen een missie aan.
"Nu er zo'n humanitaire ramp voltrekt die ook grote gevolgen voor Europa kan hebben, dan moet je je ogen niet sluiten. Dan moet je kijken waar je als krijgsmacht ook kan helpen."
http://nos.nl/artikel/694347-ebolagevaar-in-port-harcourt.htmlquote:Ebola-gevaar in Port Harcourt
woensdag 3 sep 2014, 20:24 (Update: 03-09-14, 23:18)
Een verpleegkundige controleert of een vrouw in Port Harcourt koorts heeftEPA
In de Nigeriaanse havenstad Port Harcourt is bij drie mensen ebola vastgesteld. Honderden mensen lopen een hoog risico op de ziekte, omdat ze in aanraking zijn gekomen met een arts die later ebola bleek te hebben, meldt de Wereldgezondheidsorganisatie WHO.
De organisatie waarschuwt voor een uitbraak die mogelijk sneller verloopt dan die in Lagos, waar de eerdere Nigeriaanse slachtoffers vandaan komen.
Arts
Het virus kwam drie weken geleden in de havenstad via een man die Lagos, waar hij in quarantaine zat, was ontvlucht.
De arts die de man behandelde, raakte zelf besmet. Daarna heeft de arts nog andere patiënten behandeld. Ook kwam hij na zijn besmetting nog in aanraking met familie en vrienden toen die bij hem thuis de geboorte van een baby kwamen vieren.
Handoplegging
Toen hij was opgenomen in het ziekenhuis had hij nog contact met ziekenhuispersoneel en andere patiënten. Ook kwamen er leden van zijn kerk langs om genezingsrituelen bij hem uit te voeren. Een onderdeel van dat ritueel was handoplegging. De mensen die in contact kwamen met de man lopen volgens de WHO een verhoogd risico op ebola.
De twee andere patiënten zijn de vrouw van de arts en een patiënt in het ziekenhuis waar hij werd behandeld.
1900 doden
De WHO zegt het komend half jaar 450 miljoen euro nodig te hebben om de ebola-crisis onder controle te krijgen. Dat is 80 miljoen euro meer dan de WHO vorige week nodig dacht te hebben.
In een week tijd zijn er zo'n 400 mensen overleden aan de ziekte. Het dodental staat nu op 1900, een week geleden meldde de WHO nog 1552 doden.
Ik vrees het ergste, gezien de laksheid hoe de wereld reageerd, landen hadden al een tijd geleden moeten worden geisoleerd. Situatie is niet uit de hand aan het lopen, het is volledig uit de hand gelopen.quote:
Bevestigde besmettingen, is het minste aantal, de realiteit is gissen,quote:Op donderdag 4 september 2014 17:02 schreef LXIV het volgende:
500+ nieuwe besmettingen in drie dagen. Daar deed het virus in het begin van de epidemie nog 2 maanden over!
Boven de 3500 besmettingen is het ook niet meer te doen om iedereen te interviewen en al die contacten langs te gaan. Dat was het bij de 40 besmettingen nog wel. Maar je hebt al 35.000 man nodig om dit op die manier de containen. Een land als Nederland zou zoiets nog kunnen organiseren, maar Afrika, waar ze in 60 jaar tijd nog geen fatsoenlijke riolering kunnen aanleggen, wat de Romeinen 3500 jaar geleden al konden...quote:Op donderdag 4 september 2014 17:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bevestigde besmettingen, is het minste aantal, de realiteit is gissen,
Dat laatste is wel een beetje broodje aap. Het Oude Rome was eigenlijk zeer vuil en de straten werden 's nachts letterlijk onder water gezet om het vuil weg te spoelen. Hierdoor had elke straat in Rome ook 'oversteekkeien' op de weg zodat je niet door een rivier van vuil liep. De straten wáren het riool.quote:Op donderdag 4 september 2014 17:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Boven de 3500 besmettingen is het ook niet meer te doen om iedereen te interviewen en al die contacten langs te gaan. Dat was het bij de 40 besmettingen nog wel. Maar je hebt al 35.000 man nodig om dit op die manier de containen. Een land als Nederland zou zoiets nog kunnen organiseren, maar Afrika, waar ze in 60 jaar tijd nog geen fatsoenlijke riolering kunnen aanleggen, wat de Romeinen 3500 jaar geleden al konden...
Kunnen we mooi die 3 lpd's voor inzetten, die hebben veel medische voorzieningen plus de capaciteit om ze in te helicopteren zodat ze niet kunnen ontsnappen.quote:Op donderdag 4 september 2014 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Artsen zonder Grenzen wil Nederlandse militairen tegen ebola
[..]
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)litairen-tegen-ebola
http://nos.nl/artikel/695246-sierra-leone-dagen-plat-om-ebola.htmlquote:"Sierra Leone dagen plat om ebola"
De overheid van Sierra Leone heeft besloten om vanaf 18 september het land vier dagen plat te leggen om de verspreiding van ebola te stoppen. De regering neemt de uitzonderlijke maatregel volgens een adviseur om het virus "voor eens en voor altijd" een halt toe te roepen, meldt het Britse persbureau Reuters.
Inwoners van het West-Afrikaanse land mogen hun huis gedurende de vier dagen niet verlaten. In die periode kunnen hulpverleners patiënten opsporen die de eerste symptomen van het virus vertonen.
In de buurt van de grens met Guinee zijn al duizenden agenten en militairen actief om dorpen waar veel mensen besmet zijn af te sluiten van de rest van Sierra Leone. Voor het op slot gooien van het hele land worden nog eens 21.000 veiligheidsmedewerkers gerekruteerd.
De droom van Le Pen.quote:Op zaterdag 6 september 2014 02:33 schreef SuperHarregarre het volgende:
Loopt beetje uit de klauwen...
de mortaliteit van deze variant van ebola kan rond de 90% zitten, dan is 75 a 80% lagerquote:Op vrijdag 5 september 2014 12:25 schreef Scheepskornuit het volgende:
Merk ook op dat de mortaliteit van de epidemie hoger ligt dan doorgaans in de media gezegd wordt. In veel artikels zegt men dat het sterftecijfer van deze epidemie lager ligt dan bij de meeste voorgaande. Als je je baseert op de huidige cijfers kan die indruk gewekt worden, maar vergeet niet dat er van alle geïnfecteerden nog een heel in de dagen en weken daarna sterven.
Op de tweede grafiek van Yazoow is dit goed te zien. De twee laatste zwarte pieken komen overeen met de stijgingen aan besmettingen begin en midden augustus. Ook de daling met een lager aantal gerapporteerde gevallen in het eerste derde van afgelopen maand is terug te vinden.
Het mortaliteitscijfer zal zich eerder rond de 75 à 80% bevinden en met dit tempo aan nieuwe besmettingen zijn 100 doden per dag niet veraf meer.
Brave New Worldquote:Op zaterdag 6 september 2014 03:22 schreef mig72 het volgende:
NWS / Vrij binnenkort (2070): de implosie van de wereld zoals we hem kennen
Obv dit topic pleit ik ervoor dat er geen medicijnen meer of bestrijdingsprogramma's meer worden ontwikkeld voor Afrikanen die geinfecteerd worden met ebola aangezien de negatieve effecten op de wereldwelvaart door overbevolking, overconsumptie, en armoede.
Sorry als het meedogenloos klinkt, maar het is nu eenmaal noodzakelijk ten gevolg van jarenlang soepel beleid richting Afrika.
Pas vanaf 18 September, en dan ook nog eens 4 dagen. Waarom pas op 18 September en waarom is er gekozen voor 4 dagen? Ik zie het nut van deze maatregel niet echt in.quote:Op zaterdag 6 september 2014 02:17 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/695246-sierra-leone-dagen-plat-om-ebola.html
Hoe gaan die politieagenten dan de ebolapatienten terug naar hun huis dwingen? Hoe zie je dat voor je?quote:Op zaterdag 6 september 2014 02:17 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/695246-sierra-leone-dagen-plat-om-ebola.html
En dan nog. Zijn er voldoende politie-agenten om zoiets te controleren? En hebben die politieagenten dan zelf geen Ebola? Het enige wat je ermee veroorzaakt is paniek, waardoor mensen juist gaan verplaatsen en verspreiden.quote:Op zaterdag 6 september 2014 03:32 schreef mig72 het volgende:
[..]
Hoe gaan die politieagenten dan de ebolapatienten terug naar hun huis dwingen? Hoe zie je dat voor je?
Gaan ze hen op afstand doodschieten, das waarschijnlijk de enige manier want in de handboeien doen en afvoeren raken ze zelf mee besmet.
En dat iedereen in heel het land thhis moet blijven, tja, geen groot verlies aangezien die lui sowieso westerse uitkering trekken.
Dat mag van mij wel gelden voor alle andere continenten.quote:Op zaterdag 6 september 2014 08:46 schreef MakkieR het volgende:
Ik vroeg me eigenlijk af hoever Afrika nu in quarantaine is gesteld. van mij mag wel elke reiziger vanuit Afrika een week of drie in quarantaine gezet worden voordat men Europa mag betreden.
Probleem met Afrika is dat de ene dag het land nog risico vrij is en even later duikt ebola ergens anders in Afrika weer op. Vind het gewoon doodeng hoe laconiek men omgaat tussen de Afrikaanse landsgrenzen wat bij mij niet echt veel vertrouwen wekt.quote:Op zaterdag 6 september 2014 08:56 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dat mag van mij wel gelden voor alle andere continenten.
Alleen heel afrika, ik zou zeggen betreffende risicolanden.
NOU NOUquote:Op zaterdag 6 september 2014 03:35 schreef YazooW het volgende:
[ afbeelding ]
Hmmm, deze statistieken stonden verstopt in deze PDF van de WHO: http://www.who.int/csr/disease/ebola/5-september-2014-en.pdf?ua=1 (pagina 4). Raar dat deze cijfers nog niet verspreid zijn via de DONs (Disease Outbreak News) op de WHO Ebola site.
31 Augustus: 3685 cases, 1841 deaths
5 September: 3944 cases, 2097 deaths
edit. En dit zijn trouwens ook nog eens cijfers zonder Nigeria, dus de werkelijke aantallen liggen nog hoger.
En gelukkig krijgen er in Nederland niet jaarlijks 820.000 mensen ebola. Laten we proberen te voorkomen dat dat wel gaat gebeuren.quote:Op zaterdag 6 september 2014 09:09 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
NOU NOU
DAT ZIJN ER VEEL:')
Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders griep. Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 250 tot 2.000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood.
Ebola is veel minder besmettelijk.quote:Op zaterdag 6 september 2014 09:27 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
En gelukkig krijgen er in Nederland niet jaarlijks 820.000 mensen ebola. Laten we proberen te voorkomen dat dat wel gaat gebeuren.
Al krijgen er maar 8000 ebola, 7000 gaan er dan aan doodquote:Op zaterdag 6 september 2014 09:30 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
Ebola is veel minder besmettelijk.
http://www.cdc.gov/vhf/ebola/transmission/?mobile=nocontent
Wacht even, mensen preventief ruimen?quote:Op zaterdag 6 september 2014 09:48 schreef nixxx het volgende:
Ik vraag me af of er al ergens een minister van gezondheid of een hoofd van een kliniek rondloopt met het idee om iedereen die verdacht wordt van ebola maar een driedubbele (dodelijke) dosis morfine te geven.
Niet dat ik dat als oplossing zie of wil aanbevelen, maar ik kan me voorstellen dat dit wel aantrekkelijk lijkt als je er middenin zit. Dan kun je je effort richten op cremeren en loop je veel minder risico dat je personeel besmet raakt. Het zou de verspreiding kunnen vertragen tot het handelbaar is.
Ben een beetje huiverig om de parallel met veeziektes te trekken, maar daar is deze methode standaard en gaat men nog veel verder met preventief ruimen.
Jij hebt geen idee hoe groot Afrika is he? Jij wil in Turkije de grenzen dichtdoen omdat er in Nederland iemand hoestquote:Op zaterdag 6 september 2014 08:46 schreef MakkieR het volgende:
Ik vroeg me eigenlijk af hoever Afrika nu in quarantaine is gesteld. van mij mag wel elke reiziger vanuit Afrika een week of drie in quarantaine gezet worden voordat men Europa mag betreden.
Preventief ruimen gaat nog veel verder dan het vangen, doden en verbranden van Ebola-patienten. Bij preventief ruimen ga je ook nog niet-besmette mensen opruimen om zo bufferzone's te creeeren waar niemand woont en op die manier houd je de besmetting tegen. Net zoals een laan in het bos tegen bosbranden.quote:Op zaterdag 6 september 2014 10:04 schreef nixxx het volgende:
Nou, dat afsluiten van West point in Liberia vond ik al wel een stukje richting preventief ruimen gaan. Zoveel mensen opsluiten zonder fatsoenlijke voedsel en water voorziening.
Ik ben het niet aan het promoten! Kan me alleen voorstellen dat het een wanhoopsdaad zou kunnen zijn van iemand die daar tussen de doden en stervenden staat.
De ziekte heeft niet de potentie om 80 % van de wereldbevolking weg te vagen idd. Maar 1 a 2 procent moet wel kunnen. Dat vind ik behoorlijk veel en je ziet hoe moeilijk het is om de ziekte uit te bannen als het eenmaal in je samenleving woekert.quote:Op zaterdag 6 september 2014 10:23 schreef Teydelyk het volgende:
Ebola is simpelweg een te potente killer, niet besmettelijk genoeg om ooit een werkelijk gevaar voor de mensheid te vormen (in de Westerse wereld in ieder geval)
Non airborne <> behoorlijk besmettelijkquote:Op zaterdag 6 september 2014 10:31 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
De ziekte heeft niet de potentie om 80 % van de wereldbevolking weg te vagen idd. Maar 1 a 2 procent moet wel kunnen. Dat vind ik behoorlijk veel en je ziet hoe moeilijk het is om de ziekte uit te bannen als het eenmaal in je samenleving woekert.
Bovendien meer dan 10.000 besmettingen in vijf landen in iets meer dan een half jaar met maar 1 persoon als startpunt! Is behoorlijk besmettelijk voor een non airborne virus.
Zeg dat eens tegen alle HIV patiëntenquote:Op zaterdag 6 september 2014 11:11 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
Non airborne <> behoorlijk besmettelijk
HIV sluipt vaak in mensen, zonder dat ze het zelf weten. Bij ebola is dat wel anders.quote:Op zaterdag 6 september 2014 11:15 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Zeg dat eens tegen alle HIV patiënten
Panikerend gelul. Als die ebolalanden maar 5% beter ontwikkeld waren was die hele uitbraak een stuk kleiner geweest. Ebola is ernstig, hoewel meerderheid overleefd. Het is net als veel ziektes pas echt goed dodelijk bij grote groepen domme mensenquote:Op zaterdag 6 september 2014 10:31 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
De ziekte heeft niet de potentie om 80 % van de wereldbevolking weg te vagen idd. Maar 1 a 2 procent moet wel kunnen. Dat vind ik behoorlijk veel en je ziet hoe moeilijk het is om de ziekte uit te bannen als het eenmaal in je samenleving woekert.
Bovendien meer dan 10.000 besmettingen in vijf landen in iets meer dan een half jaar met maar 1 persoon als startpunt! Is behoorlijk besmettelijk voor een non airborne virus.
Natuurlijk weet ik wel hoe groot het werelddeel Afrika is. Dat continent is zo groot als de VS en Europa bij elkaar. maar desalniettemin zie je zo vaak met dit soort uitbraken dat men achter de feiten aan rent. Als er in Nederland een gevaarlijke epidemie gaande is gaan ook alle grenzen dicht zeker met voeding zoals mond en klauw zeer. en bij de kleinste twijfel wordt de gehele veestapel vernietigd. Geen flauwekul, grondige aanpak. Wat ik daar in Afrika nu meekrijg is dan toch wel het tegenover gestelde. Dus wat betreft quarantaine mag het mij inderdaad wel een heel stuk strenger.quote:Op zaterdag 6 september 2014 09:54 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Jij hebt geen idee hoe groot Afrika is he? Jij wil in Turkije de grenzen dichtdoen omdat er in Nederland iemand hoest
Wat jij wilt.quote:Op zaterdag 6 september 2014 11:35 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Panikerend gelul. Als die ebolalanden maar 5% beter ontwikkeld waren was die hele uitbraak een stuk kleiner geweest. Ebola is ernstig, hoewel meerderheid overleefd. Het is net als veel ziektes pas echt goed dodelijk bij grote groepen domme mensen
Afrika is niet één land. Dus ja, de besmette landen de grenzen dicht zou een idee zijn (een dom idee, gezien hoe lang de grenzen zijn en allemaal jungle, dus niet te controleren, en dus meer moeite dan het waard is), maar heel Afrika, dumbquote:Op zaterdag 6 september 2014 11:36 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Natuurlijk weet ik wel hoe groot het werelddeel Afrika is. Dat continent is zo groot als de VS en Europa bij elkaar. maar desalniettemin zie je zo vaak met dit soort uitbraken dat men achter de feiten aan rent. Als er in Nederland een gevaarlijke epidemie gaande is gaan ook alle grenzen dicht zeker met voeding zoals mond en klauw zeer. en bij de kleinste twijfel wordt de gehele veestapel vernietigd. Geen flauwekul, grondige aanpak. Wat ik daar in Afrika nu meekrijg is dan toch wel het tegenover gestelde. Dus wat betreft quarantaine mag het mij inderdaad wel een heel stuk strenger.
Huidskleur erbij halenquote:Op zaterdag 6 september 2014 11:59 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Wat jij wilt.
Ik vind het hautain gelul van je, dat het alleen maar voorkomt bij domme zwartjes. Maar wie ben ik.
quote:Ebola delivers a cruel blow to economies of Guinea, Liberia & Sierra Leone
For three nations that have only recently emerged from decades of war and political upheaval, Ebola has dealt a hard blow.
"After a decade of conflict, we were set to restore the economy to its prewar status," Amara Konneh, Liberia's finance minister, said in an interview. "This outbreak is dealing a serious blow to all of our efforts. This is the biggest crisis we have faced since the end of our civil war."
With sections of Liberia and Sierra Leone under quarantine and the borders ..
Voor je iets claimt, zorg dat je je feiten op een rijtje hebt. Nu sla je vooral een modderfiguur.quote:Op zaterdag 6 september 2014 11:35 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Panikerend gelul. Als die ebolalanden maar 5% beter ontwikkeld waren was die hele uitbraak een stuk kleiner geweest. Ebola is ernstig, hoewel meerderheid overleefd. Het is net als veel ziektes pas echt goed dodelijk bij grote groepen domme mensen
quote:The disease has a high risk of death, killing between 50% and 90% of those infected with the virus.[
Oneens.quote:Op zaterdag 6 september 2014 13:36 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Voor je iets claimt, zorg dat je je feiten op een rijtje hebt. Nu sla je vooral een modderfiguur.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ebola_virus_disease
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat het goed is je eens in te lezen voor je aannames doet.quote:Op zaterdag 6 september 2014 14:22 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Dus ja, wat wil je nu helemaal zeggen? Dat we in paniek moeten raken van de resultaten vanuit die hoek vd wereld?stel sensatiezoekers
Ik neem aan dat de cijfers uit ebolalanden niet representatief zijn voor de rest van de wereld. Vind je dat onwaarschijnlijk? prima.quote:Op zaterdag 6 september 2014 14:36 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat het goed is je eens in te lezen voor je aannames doet.
Ditquote:Op zaterdag 6 september 2014 15:26 schreef Pleun2011 het volgende:
Ben het er wel mee eens dat Ebola in meer ontwikkelde landen nooit zo uit de hand zou lopen.. veel infecties zijn ontstaan door typisch Afrikaanse gebruiken.. Een gebedsgenezers die claimde Ebola wel te kunnen genezen en daardoor velen heeft besmet, begrafenisrituelen waardoor hele families besmet raakten.. sowieso het eten van bushmeat waardoor je Ebola oploopt.. achterlijke cultuur daar.
Logisch ook, aangezien er geen medicijn of vaccin is. Dat we half Afrika laten creperen aan die andere ziektes, is een heel andere discussie.quote:Op zaterdag 6 september 2014 15:33 schreef Monolith het volgende:
http://www.washingtonpost(...)at-kill-more-people/
Misschien moet je wat verder lezen dan enkel de titel.quote:Op zaterdag 6 september 2014 16:25 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Logisch ook, aangezien er geen medicijn of vaccin is. Dat we half Afrika laten creperen aan die andere ziektes, is een heel andere discussie.
We?quote:Op zaterdag 6 september 2014 16:25 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Logisch ook, aangezien er geen medicijn of vaccin is. Dat we half Afrika laten creperen aan die andere ziektes, is een heel andere discussie.
Ik zie hetquote:Op zaterdag 6 september 2014 16:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Misschien moet je wat verder lezen dan enkel de titel.
besmettelijkheid is laag, dus aantal cases zal laag blijven, dus niet gevaarlijk.quote:Op zaterdag 6 september 2014 15:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Probeer deze grafiek eens te begrijpen
[ afbeelding ]
Kijk, iemand die niet opgelet heeft bij statistiekquote:Op zaterdag 6 september 2014 18:59 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
besmettelijkheid is laag, dus aantal cases zal laag blijven, dus niet gevaarlijk.
Kijk, iemand die niet heeft opgelet bij virologie. "The outbreak does not pose a significant risk to the United States." CDC.quote:Op zaterdag 6 september 2014 19:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk, iemand die niet opgelet heeft bij statistiek
En?quote:Op zaterdag 6 september 2014 19:06 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
Kijk, iemand die niet heeft opgelet bij virologie. "The outbreak does not pose a significant risk to the United States." CDC.
Wat valt eraan te begrijpen? Het aantal gevallen neemt exponentieel toe want een lineaire stijging op een log-schaal en het aantal doden ook, maar de mortaliteit is niet 100% anders zouden de lijnen op elkaar liggen. Wat wil je hier precies mee zeggen?quote:Op zaterdag 6 september 2014 15:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Yup, en Malaria en HIV zijn vandaag de dag ook nog steeds een stuk dodelijker dan de huidige Ebola epidemie. Het grote gevaar van de huidige Ebola uitbraak ligt hem meer in het feit dat het maar verder blijft groeien.quote:Op zaterdag 6 september 2014 09:09 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
NOU NOU
DAT ZIJN ER VEEL:')
Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders griep. Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 250 tot 2.000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood.
Dit nieuwsbericht bevestigd maar weer eens voor de zoveelste keer dat er te weinig capaciteit is om besmette mensen op te vangen, iets de WHO zelf ook al meerdere malen heeft gezegd:quote:ELWA RESIDENTS FLEE TURN AWAY SUSPECTED EBOLA PATIENTS
Monrovia - Residents of the ELWA community opposite the MSF isolation center in Paynesville ran for their lives and abandoned their area for several hours early Friday morning when they woke up and saw suspected Ebola patients lying in front their homes and business centers.
Patients were seen vomiting and urinating in the area, causing panic amongst community dwellers.
Residents counted more than six persons brought to the isolation center since Thursday by government ambulances and in two taxis, but were denied entrance in the MSF isolation center because of limited space in the area.
Patients who manage to get out of the squeeze- up ambulance, which had over two or three suspected patients found home porches and entertainment centers as dwelling areas, a scene that sent some residents haywire.
http://frontpageafricaonl(...)ected-ebola-patients
quote:WHO: Ebola Response Roadmap Situation Report 2 5 September 2014
There are still critical shortages of Ebola treatment centre beds in Guinea, Liberia, and Sierra Leone, the three countries that have intense and widespread transmission. In the past week, an additional 40 beds have been established by Médecins Sans Frontières (MSF) in Monrovia; a further 40 beds will soon be available in Bong, Liberia. Total Ebola Treatment Centre bed capacity for these three countries are: Guinea, 130; Liberia, 314; and Sierra Leone, 130. Another 170 beds are expected to be available soon in Sierra Leone. Based on current capacity and needs, an additional 980 Ebola treatment centre beds are required, with 760 of these in Monrovia alone. Although plans are in place to build such facilities, there are challenges related to site selection as well as a critical shortage of clinical teams available to manage these facilities. MSF and Ministries of Health are being supported by WHO to resolve these issues.
http://www.who.int/csr/disease/ebola/5-september-2014-en.pdf?ua=1
Ik denk dat je de reactie van de gemiddelde westerling zeer zwaar overschat.quote:Op zaterdag 6 september 2014 15:26 schreef Pleun2011 het volgende:
Ben het er wel mee eens dat Ebola in meer ontwikkelde landen nooit zo uit de hand zou lopen.. veel infecties zijn ontstaan door typisch Afrikaanse gebruiken.. Een gebedsgenezers die claimde Ebola wel te kunnen genezen en daardoor velen heeft besmet, begrafenisrituelen waardoor hele families besmet raakten.. sowieso het eten van bushmeat waardoor je Ebola oploopt.. achterlijke cultuur daar.
Wat moet ik mij een ebola belboom voorstellen?quote:Op zondag 7 september 2014 02:32 schreef LaCatastrophe het volgende:
Ik denk dat, wanneer de ebola pleuris in Nederland uitbreekt zoals in sommige gebieden daar we echt niet veel beschaafder zijn dan in het verre Afrika. Ik hoop dat ik het mis heb.
Weliswaar hebben we voorzieningen, maar dit zal ook in Nederland zeker in ziekenhuizen de nodige problemen en consequenties geven. Liever denk ik niet aan een verdere globale uitbreiding..
Er is weinig/geen vergelijk met eerdere uitbraken. Meer landen dan ooit zijn betrokken.
Mocht het wel uit de hand lopen, kreeg deze week de mededeling dat ik in de ebola belboom zit. Dus ook in mijn belang hoop ik dat het uitdooft. Shoot me.
zelfs als de mortaliteit 100% zou zijn kunnen de lijnen enkel op elkaar liggen als de ziekte binnen een dag de dood tot gevolg heeft.quote:Op zaterdag 6 september 2014 19:47 schreef starla het volgende:
[..]
Wat valt eraan te begrijpen? Het aantal gevallen neemt exponentieel toe want een lineaire stijging op een log-schaal en het aantal doden ook, maar de mortaliteit is niet 100% anders zouden de lijnen op elkaar liggen. Wat wil je hier precies mee zeggen?
True thatquote:Op zondag 7 september 2014 11:04 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
zelfs als de mortaliteit 100% zou zijn kunnen de lijnen enkel op elkaar liggen als de ziekte binnen een dag de dood tot gevolg heeft.
Als zijn buurman ebola heeft moet hij de hele straat waarschuwen.quote:Op zondag 7 september 2014 09:56 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Wat moet ik mij een ebola belboom voorstellen?
'Hey Henk, alles goed? Ja? Mooi.. Hoe het met mij is? Nou, iets minder. Ik heb Ebola'quote:Op zondag 7 september 2014 11:47 schreef bamibij het volgende:
[..]
Als zijn buurman ebola heeft moet hij de hele straat waarschuwen.
Top. Iemand die probeert zijn post kracht bij te zetten door te beweren een epidemioloog te zijn, om vervolgens het verschil niet te weten tussen 'infectious' en 'contagious'. Haalt informatie van de WHO faq pagina, om deze vervolgens verkeerd te interpreteren. Het lijkt mij sterk dat deze persoon daadwerkelijk een epidemioloog is en is hij dat wel, dan is het een slechte. Misschien werkt hij bij de Liberiaanse gezondheidsorganisaties, die weten ook zo goed waar ze mee bezig zijn.quote:Op zaterdag 6 september 2014 19:09 schreef Teydelyk het volgende:
http://www.reddit.com/r/w(...)ional_health/cjkj0x6
*heel verhaal*
quote:"Platleggen Sierra Leone zinloos"
Artsen zonder Grenzen ziet niets in de plannen van Sierra Leone om het land zeker vier dagen plat te leggen om ebola beter te kunnen bestrijden.
"Zinloos en zelfs schadelijk voor het vertrouwen tussen patiënten en artsen", waarschuwt de hulporganisatie. Volgens AzG zullen veel besmette mensen zich schuilhouden en niemand meer vertrouwen, waardoor het virus zich verder kan verspreiden.
Isoleren
Sierra Leone wil met de vergaande maatregel vanaf 18 september nieuwe gevallen opsporen en isoleren. In de buurt van de grens met Guinee zijn al duizenden politiemensen en militairen actief om dorpen met veel besmettingen te isoleren. Om in het hele land goed te kunnen optreden, worden 21.000 veiligheidsmedewerkers gerekruteerd.
De afgelopen maanden zijn ongeveer 2100 mensen in Sierra Leone, Liberia en Guinee bezweken aan ebola. De Verenigde Naties zetten in Ghana een basiskamp op om van daaruit het dodelijke virus te bestrijden.
Wat is het verschil dan, wijsneus?quote:Op zondag 7 september 2014 13:26 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Top. Iemand die probeert zijn post kracht bij te zetten door te beweren een epidemioloog te zijn, om vervolgens het verschil niet te weten tussen 'infectious' en 'contagious'. Haalt informatie van de WHO faq pagina, om deze vervolgens verkeerd te interpreteren. Het lijkt mij sterk dat deze persoon daadwerkelijk een epidemioloog is en is hij dat wel, dan is het een slechte. Misschien werkt hij bij de Liberiaanse gezondheidsorganisaties, die weten ook zo goed waar ze mee bezig zijn.
Door met het nieuws.
[..]
Dat een infectie(ziekte) niet altijd besmettelijk is misschien?quote:Op zondag 7 september 2014 13:34 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
Wat is het verschil dan, wijsneus?
[ afbeelding ]
Onzuivere argumentatie komt helaas vaak voor. Met name het argument 'ja maar hunnie doen het ook' vind ik altijd erg storend.. dat kom je vaak tegen in discussies m.b.t. Israël/Palestijnen/Amerika.quote:Op zondag 7 september 2014 13:34 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
- describes a disease that can be caught by touching someone who has the diseasequote:Op zo
ndag 7 september 2014 13:38 schreef starla het volgende:
[..]
Dat een infectie(ziekte) niet altijd besmettelijk is misschien?
Niet voor het eerst:quote:Op zondag 7 september 2014 13:34 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De drogreden zit hier bij degene die claimt autoriteit te hebben en vervolgens basis begrippen uit de epidemiologie door elkaar haalt.quote:Op zondag 7 september 2014 13:34 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wellicht is het geen Engelsman, maar buiten het mierenneuken om, waar heeft hij data verkeerd geïnterpreteerd dan?quote:Op zondag 7 september 2014 14:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
De drogreden zit hier bij degene die claimt autoriteit te hebben en vervolgens basis begrippen uit de epidemiologie door elkaar haalt.
Weet niet wat je bron is, maar een infectie van je grote teen op basis van een ingegroeide teennagel is gewoon niet besmettelijk. Ook al zou je op die teen zuigen; je krijgt dan niet opeens een ingegroeide teennagel die ontstoken raakt.quote:Op zondag 7 september 2014 14:00 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
- describes a disease that can be caught by touching someone who has the disease
- able to pass a disease from one person, animal, or plant to another:
Waar zeg ik dat hij data verkeerd interpreteert?quote:Op zondag 7 september 2014 14:12 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
Wellicht is het geen Engelsman, maar buiten het mierenneuken om, waar heeft hij data verkeerd geïnterpreteerd dan?
Dat zei ik.quote:Op zondag 7 september 2014 14:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat hij data verkeerd interpreteert?
Het is maar net wat je mierenneuken noemt.quote:Op zondag 7 september 2014 14:12 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
Wellicht is het geen Engelsman, maar buiten het mierenneuken om, waar heeft hij data verkeerd geïnterpreteerd dan?
Draai er maar weer omheenquote:Op zondag 7 september 2014 14:29 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Dat zei ik.
[..]
Het is maar net wat je mierenneuken noemt.
Door slechts een deel van de informatie van de who pagina te citeren en dit ook nog eens verkeerd te vertalen/interpreteren/op te vatten, noem het hoe je wilt, wordt ten onrechte de indruk gewekt dat ebola niet van persoon op persoon kan worden overgedragen zo lang er geen zichtbare symptomen zijn. Juist omdat hij zich voorstelt als iemand die er verstand van moet hebben vind ik dat persoonlijk nogal kwalijk en daarom reageerde ik erop.
Dat is iedere maand een verdubbeling van het aantal nieuwe besmettingen. Ik had zelf ook zo'n grafiekje gemaakt in excel aan de hand van de WHO cijfers. Als je de lijn doortrekt zit je over een half jaar op bijna 100.000 nieuwe besmettingen in 1 maand.quote:Op zaterdag 6 september 2014 15:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Exact, en de medische sector raakt inmiddels zelf besmet waardoor de zorg volledig instorten zal, het ziet er niet goed uit voor west afrika en heb de indruk dat veel beslissingsmakers op dit gebied of nog in ontkenning zitten en als ze dat niet zitten door politiek niet serieus genomen worden.quote:Op zondag 7 september 2014 18:31 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Dat is iedere maand een verdubbeling van het aantal nieuwe besmettingen. Ik had zelf ook zo'n grafiekje gemaakt in excel aan de hand van de WHO cijfers. Als je de lijn doortrekt zit je over een half jaar op bijna 100.000 nieuwe besmettingen in 1 maand.
Als een stad als Lagos besmet raakt zie ik die lijn voorlopig niet afvlakken helaas, zeker als mensen massaal gaan vluchten en de ziekte meenemen naar nieuwe gebieden.
Nu al is de medische sector volledig overbelast, straks is er voor niemand meer hulp beschikbaar.
Het is helaas al zo ver.quote:Op zondag 7 september 2014 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Exact, en de medische sector raakt inmiddels zelf besmet waardoor de zorg volledig instorten zal, het ziet er niet goed uit voor west afrika en heb de indruk dat veel beslissingsmakers op dit gebied of nog in ontkenning zitten en als ze dat niet zitten door politiek niet serieus genomen worden.
We mogen heel erg hopen dat het niet zo erg wordt.
Slechte grap.quote:Op zondag 7 september 2014 14:48 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik ben ook een professor in de ebolalogie en uit mijn onderzoek blijkt dat ebola niet besmettelijk is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |