quote:Ebola virus disease update - west Africa
• The total number of probable and confirmed cases in the current outbreak of Ebola virus disease (EVD) in the four affected countries as reported by the respective Ministries of Health of Guinea, Liberia, Nigeria, and Sierra Leone is 3069, with 1552 deaths.
• The outbreak continues to accelerate. More than 40% of the total number of cases have occurred within the past 21 days. However, most cases are concentrated in only a few localities.
• The overall case fatality rate is 52%. It ranges from 42% in Sierra Leone to 66% in Guinea.
• A separate outbreak of Ebola virus disease, which is not related to the outbreak in West Africa, was reported on 24 August by the Democratic Republic of Congo (DRC) and is detailed in a separate edition of the Disease Outbreak News (http://who.int/csr/don/2014_08_27_ebola/en/)
Dat sowieso. Maar hoe is dat ontopic?quote:
Het is maar net de vraag hoe.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat sowieso. Maar hoe is dat ontopic?
Dit ligt een heel stuk zuidelijker?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:59 schreef franklop het volgende:
Niet te hopen dat het nog zuidelijker gaat uitbreiden.. ga over anderhalve maand naar Namibie..
Wij zijn geen domme Afrikanen...quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:01 schreef OOSTWEST1986 het volgende:
Voordat we het weten is het in Europa, mede mogelijk gemaakt door de Afrikaantjes die aankomen met bootjes. Dan zijn we echt de sjaak
Ja klopt, maar als het 'al' in Congo is dan komt het al stuk dichterbij. Zal uiteindelijk wel meevallen maar toch.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:02 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Dit ligt een heel stuk zuidelijker?
Welnee, dat zou juist de oplossing zijn. Wanneer het in Europa voet aan de grond zou krijgen dan zal er wel ineens genoeg geld beschikbaar zijn om asap een medicijn te bouwenquote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:01 schreef OOSTWEST1986 het volgende:
Voordat we het weten is het in Europa, mede mogelijk gemaakt door de Afrikaantjes die aankomen met bootjes. Dan zijn we echt de sjaak
Ebola komt uit Congo...quote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:03 schreef franklop het volgende:
[..]
Ja klopt, maar als het 'al' in Congo is dan komt het al stuk dichterbij. Zal uiteindelijk wel meevallen maar toch.
quote:
quote:As a result of this, 70 people have been quarantined. The doctor's hospital, Good Heart Hospital in Rivers State, has been shut down. The unnamed hotel, where the secret treatment took place, has also been shut down.
Het is gewoon evolutie in de praktijk. Hermetisch afsluiten die regio en gewoon alles op zijn beloop laten gaan is waarschijnlijk het beste.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:01 schreef Pleun2011 het volgende:
Probleem van die mensen is echt dat ze totaal niet nadenken.. door de rituelen bij begrafenissen zijn hele families besmet geraakt. Sorry, maar je kan toch zelf ook wel bedenken dat je besmet kan raken als je een overledene aanraakt? Ook al ben je een niet opgeleide Afrikaan..
Vandaar dat er in NL hele volkstammen in Homeopatie, Klankschalen, en andere alternatieve onzin geloven en hun kinderen niet willen vaccinerenquote:Op donderdag 28 augustus 2014 12:02 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Wij zijn geen domme Afrikanen...
Ik denk dat je moet spreken over gemiddelden en dat er heel wat grotere stammen in Afrika dan in Europa zijn die dat geloven.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vandaar dat er in NL hele volkstammen in Homeopatie, Klankschalen, en andere alternatieve onzin geloven en hun kinderen niet willen vaccineren
Met juiste voorlichting zou niemand daar in moeten geloven. Hier is die voorlichting ruim voorhanden en nog geloven mensen liever in sprookjes. Dit kan je niet afschuiven op "domme Afrikaantjes" als ons eigen land nog zoveel mensen kent die hun lot ook liever in de handen van God leggen, en daarmee hun wel fatsoenlijk denkende omgeving schade berokkenen.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:49 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik denk dat je moet spreken over gemiddelden en dat er heel wat grotere stammen in Afrika dan in Europa zijn die dat geloven.
Dan is de vraag waarom die "voorlichting" er daar niet is. Zeker omdat ze uitgebuit zijn door die domme Westerlingen?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:05 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Met juiste voorlichting zou niemand daar in moeten geloven. Hier is die voorlichting ruim voorhanden en nog geloven mensen liever in sprookjes. Dit kan je niet afschuiven op "domme Afrikaantjes" als ons eigen land nog zoveel mensen kent die hun lot ook liever in de handen van God leggen, en daarmee hun wel fatsoenlijk denkende omgeving schade berokkenen.
Dat is de vraag helemaal niet. Ik snap niet waar je die notie vandaan haalt. Waar het om gaat is dat je mensen zonder voorlichting niet kwalijk kunt nemen dat ze bijgelovig zijn. In Nederland is dat wel bijzonder laakbaar, want daar wordt op school gewoon over risico's van dit soort dingen geleerd. In een land waar mensen geen vrij toegang hebben tot onderwijs, is het een ander verhaal.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:09 schreef beeer het volgende:
[..]
Dan is de vraag waarom die "voorlichting" er daar niet is. Zeker omdat ze uitgebuit zijn door die domme Westerlingen?
Ik heb mijn Jared Diamond gelezen en in theorie heb je helemaal gelijk. De praktijk wijst echter anders uit want ze hebben al meer dan genoeg tijd gehad om hun zaken op orde te krijgen. Zeker als je het vergelijkt met andere voormalige ontwikkelingslanden.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:15 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is de vraag helemaal niet. Ik snap niet waar je die notie vandaan haalt. Waar het om gaat is dat je mensen zonder voorlichting niet kwalijk kunt nemen dat ze bijgelovig zijn. In Nederland is dat wel bijzonder laakbaar, want daar wordt op school gewoon over risico's van dit soort dingen geleerd. In een land waar mensen geen vrij toegang hebben tot onderwijs, is het een ander verhaal.
Jij wilt er heel graag een verhaal van maken dat negers dom zijn en dat ze maar lekker moeten creperen, maar die vlieger gaat niet op
Arme landen zijn bittere noodzaak voor welvaart. Onze ontwikkelingsindustrie verdient veel geld aan het pamperen van hongernegers en we kunnen er goedkoop grondstoffen betrekken. Niet dat wij ze het recht op onderwijs ontzeggen, maar het komt ons goed uit dat die mensen niet zoveel hebben.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:26 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik heb mijn Jared Diamond gelezen en in theorie heb je helemaal gelijk. De praktijk wijst echter anders uit want ze hebben al meer dan genoeg tijd gehad om hun zaken op orde te krijgen. Zeker als je het vergelijkt met andere voormalige ontwikkelingslanden.
Ik help het je hopenquote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:49 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik denk dat je moet spreken over gemiddelden en dat er heel wat grotere stammen in Afrika dan in Europa zijn die dat geloven.
Zo niet: good riddancequote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik help het je hopen
Ik vrees dat onze beschaving een dun laagje lak is.
Laten we hopen dat er weer een of andere uitbraak is waarbij de niet-gevaccineerde kinders het hoekje omgaan...quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vandaar dat er in NL hele volkstammen in Homeopatie, Klankschalen, en andere alternatieve onzin geloven en hun kinderen niet willen vaccineren
Die kans is echt 0. Ten eerste vanwege de enorme afstand (half Afrika zit ertussen), ten tweede omdat Namibië een welvarend land is met goede hygiëne en gezondheidszorg en met kleine bevolkingsdichtheid. Het virus (zeker in de huidige vorm) zou zich daar nooit op grote schaal kunnen verspreiden.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:59 schreef franklop het volgende:
Niet te hopen dat het nog zuidelijker gaat uitbreiden.. ga over anderhalve maand naar Namibie..
Nee, er zijn kinderen die niet gevaccineerd kunnen worden wegen allergieen, of waarbij vaccinatie niet werkt. Die worden normaal gesproken niet ziek omdat er groepsbescherming is, het virus bereikt hun niet, maar als antropsofen- en gristenfundies in je omgeving niet vaccineren werkt dat nietquote:Op donderdag 28 augustus 2014 16:30 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Laten we hopen dat er weer een of andere uitbraak is waarbij de niet-gevaccineerde kinders het hoekje omgaan...
Onze beschaving is er voor de mensen die beschaafd zijn.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik help het je hopen
Ik vrees dat onze beschaving een dun laagje lak is.
Dat het daar komt is best mogelijk, maar verspreiden is niet erg waarschijnlijk.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 19:14 schreef theunderdog het volgende:
Hoe groot is de kans eigenlijk dat dit virus zich ook gaat verspreiden in het westen?
Waarom is dat niet waarschijnlijk???quote:Op donderdag 28 augustus 2014 19:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat het daar komt is best mogelijk, maar verspreiden is niet erg waarschijnlijk.
Omdat we hier niet zo snel zullen vluchten voor een paar weekjes quarantaine...quote:Op donderdag 28 augustus 2014 19:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom is dat niet waarschijnlijk???
Het draagt niet zo heel snel over, alleen door contact met lichaamssappen. Dat in de gebrekkige hygiënische condities van West-Afrika dit virus niet door de hele bevolking bij zich gedragen wordt bewijst dat het niet zomaar van mens op mens overgaat. Dus als het zich hier verspreidt, dan is het redelijk klein te houden. Sterke overheid met gezag, minder bijgeloof (tenzij je in de bible belt woont) en goede gezondheidszorg zullen het wel binnen de perken houden.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 19:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom is dat niet waarschijnlijk???
Dan is er iets heel erg mis.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 19:10 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ken iemand uit die omgeving die maar niet immuun voor de mazelen wordt, ze heeft het inmiddels drie keer gehad, ondanks vaccinatie en het doormaken van de mazelen zelf...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar kan ik heen, ik kan niet naar Niger. Kan niet naar Niger, daar gaat alles dood!quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 05:29 schreef nixxx het volgende:
Ik heb getwijfeld over België .... /goededoel
quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 00:09 schreef YazooW het volgende:
Heb m'n grafiekjes weer bijgewerkt. Bron van de data is de volgende wikipedia pagina: http://en.wikipedia.org/w(...)line_of_the_outbreak
[ afbeelding ]Wat verontrustend is, is dat het aantal besmettingen nog steeds harder stijgtSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
Civilisatie betekend niets meer dan wonen in steden.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 19:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Onze beschaving is er voor de mensen die beschaafd zijn.
Zou me eerder zorgen maken over India, China of Zuid Amerikaquote:Op donderdag 28 augustus 2014 19:14 schreef theunderdog het volgende:
Hoe groot is de kans eigenlijk dat dit virus zich ook gaat verspreiden in het westen?
Ok.. dus deze meneer heeft mogelijk 2 weken lang besmet rondgelopen in Brussel?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 05:29 schreef nixxx het volgende:
AzG-medewerker België mogelijk ebola
Gepubliceerd: Vrij 29 aug 2014
Een hulpverlener van Artsen zonder Grenzen (AzG) zit in quarantaine in Brussel, omdat hij misschien besmet is met het dodelijke ebolavirus. Dat schrijven Belgische media vrijdag.
De man was in West-Afrika om de epidemie daar te bestrijden. Hij kwam twee weken geleden terug naar België. Donderdag kreeg hij plotseling koorts. Omdat hij net terug is uit het gebied dat zwaar getroffen is door de ebola-epidemie, is hij in Brussel naar het ziekenhuis gebracht.
De epidemie blijft voortwoekeren in het westen van Afrika. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldde donderdag dat het aantal sterfgevallen door het virus is gestegen naar zeker 1552. In totaal zijn er 3069 besmettingen vastgesteld. Vooral de landen Sierra Leone, Guinee en Liberia gaan gebukt onder de ziekte.
Door: ANP
Ik heb getwijfeld over België .... /goededoel
Hoeveel mensen zou hij sex mee hebben gehad? Aangehoest? Dicht contact hebben gehad?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 08:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ok.. dus deze meneer heeft mogelijk 2 weken lang besmet rondgelopen in Brussel?
Ik zie nu voor mij hoe deze man zoveel mogelijk mensen heeft geprobeerd te likken in die twee wekenquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zou hij sex mee hebben gehad? Aangehoest? Dicht contact hebben gehad?
Zolang hij geen onbeschermde seks heeft gehad met allerlei willekeurige mensen, geen naalden met mensen heeft gedeeld en niet veelvuldig in zijn hand heeft gesneden om vervolgens zijn bloed in de open wonden van anderen te smeren is de kans dat hij mensen besmet heeft klein.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 08:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ok.. dus deze meneer heeft mogelijk 2 weken lang besmet rondgelopen in Brussel?
Als dit de enige risico's zijn, hoe kan hij dan besmet zijn?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:36 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Zolang hij geen onbeschermde seks heeft gehad met allerlei willekeurige mensen, geen naalden met mensen heeft gedeeld en niet veelvuldig in zijn hand heeft gesneden om vervolgens zijn bloed in de open wonden van anderen te smeren is de kans dat hij mensen besmet heeft klein.
Aangezien hij een medewerker is van AzG, die zeer strikte regels en protocollen hebben omtrent ebola, ga ik er even vanuit dat hij dit alles niet gedaan heeft.)
Goed dat hij nu meteen in quarantaine is gezet, zijn eventuele vrouw ook goed in de gaten houden aangezien het zeer denkbaar is dat hij met haar wel intiem genoeg is geweest voor besmetting.
Dat zijn HIV overdrachten die je nu beschrijft. Ebola kan ook via slijm (niezen, hoesten en dan in contact komen met de plek waar het is gedeponeerd, je moet dan wel een wondje hebben) worden overgebracht (kleinere kans, maar desondanks aanwezig)quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:36 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Zolang hij geen onbeschermde seks heeft gehad met allerlei willekeurige mensen, geen naalden met mensen heeft gedeeld en niet veelvuldig in zijn hand heeft gesneden om vervolgens zijn bloed in de open wonden van anderen te smeren is de kans dat hij mensen besmet heeft klein.
Aangezien hij een medewerker is van AzG, die zeer strikte regels en protocollen hebben omtrent ebola, ga ik er even vanuit dat hij dit alles niet gedaan heeft.)
Goed dat hij nu meteen in quarantaine is gezet, zijn eventuele vrouw ook goed in de gaten houden aangezien het zeer denkbaar is dat hij met haar wel intiem genoeg is geweest voor besmetting.
Omdat men veel besmettelijker wordt wanneer de symptomen begonnen zijn. Als medewerker van AzG in west Afrika zal hij veelvuldig contact hebben gehad met precies die mensen. Hijzelf had nog geen symptomen en zat dus in de groep die nog niet zeer besmettelijk is.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als dit de enige risico's zijn, hoe kan hij dan besmet zijn?
Besmettelijkheid gaat gigantisch omhoog wanneer de eerste symptomen zich aandienen. Tijdens de incubatietijd, waar deze man zich de afgelopen twee weken in bevonden zou hebben als hij de ziekte al heeft, gelden min of meer dezelfde manieren van besmetting als HIV idd.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat zijn HIV overdrachten die je nu beschrijft. Ebola kan ook via slijm (niezen, hoesten en dan in contact komen met de plek waar het is gedeponeerd, je moet dan wel een wondje hebben) worden overgebracht (kleinere kans, maar desondanks aanwezig)
Blijkbaar worden zelfs terugkerende hulpverleners niet deftig gescreend ...quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zou hij sex mee hebben gehad? Aangehoest? Dicht contact hebben gehad?
Even heel grof misschien, maar: waarom zou ik mij daar zorgen om maken?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 08:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zou me eerder zorgen maken over India, China of Zuid Amerika
Er wordt eerst gewacht tot morgen of de koorts aanhoudt. Mocht dat zo zijn dan wordt er getest op ebola. Dan zijn de resultaten er maandag. Heeft hij ebola, dan wordt hij in quarantaine geplaatst en krijgt hij medicijnen onder andere tegen een lage bloeddruk. Hij heeft circa 50% kans om het te overleven. Ook zullen zijn contacten worden nagegaan en getest worden op ebola.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:18 schreef theunderdog het volgende:
Wat gaat er nu met die man uit België gebeuren? Is Ebola gewoon te bestrijden?
Wow, is dit echt de nieuwe pest?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:54 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Er wordt eerst gewacht tot motgen of de koorts aanhoudt. Mocht dat zo zijn dan wordt er getest op ebola. Dan zijn de resultaten er maandag. Heeft hij ebola, dan wordt hij in quarantaine geplaatst en krijgt hij medicijnen onder andere tegen een lage bloeddruk. Hij heeft circa 50% kans om het te overleven. Ook zullen zijn contacten worden nagegaan en getest worden op ebola.
Ebola is al sinds de ontdekking een ziekte met een hele hoge mortaliteit. Maar om als de nieuwe pest de boeken in te gaan, is veel meer nodig. De Spaanse Griep was veel besmettelijker. Minder dodelijk, maar heeft veel grotere littekens achtergelaten.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wow, is dit echt de nieuwe pest?
enge shit.
Hoezo valt dat wel mee? ik had gelezen dat gewoon fysiek contact al genoeg kon wezen, of het overdragen van speeksel enz.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:58 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ebola is al sinds de ontdekking een ziekte met een hele hoge mortaliteit. Maar om als de nieuwe pest de boeken in te gaan, is veel meer nodig. De Spaanse Griep was veel besmettelijker. Minder dodelijk, maar heeft veel grotere littekens achtergelaten.
Om een echte pandemie te worden moet de ziekte ten eerste heel erg besmettelijk zijn. Met ebola valt dat wel mee.
Edited, aangezien virussen kunnen muteren. En zo'n grootschalige kans als deze (met zoveel besmette personen) om de 'juiste' besmettelijke mutatie te vinden heeft Ebola nog niet eerder gehad.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:58 schreef Mystikvm het volgende:
Om een echte pandemie te worden moet de ziekte ten eerste heel erg besmettelijk zijn. Met ebola valt dat nog wel mee.
Relatief kleine epidemieën zoals SARS en vogelgriep en Mexicaanse griep verspreidden zich razendsnel. Als die man in België heel besmettelijk was geweest, dan had het ziekenhuis in Brussel nu al vol moeten liggen met slachtoffers, en was het in Afrika echt niet bij 1500 slachtoffers tot dusver gebleven.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoezo valt dat wel mee? ik had gelezen dat gewoon fysiek contact al genoeg kon wezen, of het overdragen van speeksel enz.
Dat is waar, daar had ik nog geen rekening mee gehouden.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Edited, aangezien virussen kunnen muteren. En zo'n grootschalige kans als deze (met zoveel besmette personen) om de 'juiste' besmettelijke mutatie te vinden heeft Ebola nog niet eerder gehad.
Ja, daar heb je gelijk in. Want zelfs met de Mexicaanse griep viel het mee in het westen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:02 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Relatief kleine epidemieën zoals SARS en vogelgriep en Mexicaanse griep verspreidden zich razendsnel. Als die man in België heel besmettelijk was geweest, dan had het ziekenhuis in Brussel nu al vol moeten liggen met slachtoffers, en was het in Afrika echt niet bij 1500 slachtoffers tot dusver gebleven.
Een ziekte als de Spaanse Griep heeft zelfs honderd jaar terug al geweldig huisgehouden, ondanks de geringe mobiliteit t.o.v. nu. Dat deze ebolaepidemie al maanden voortwoekert zonder dat het een pandemie is betekent dat het virus niet zomaar van mens op mens over gaat.
Ook met ebola is het een kwestie van symptoombestrijding. Je moet het uitzieken. Wij hebben veel betere gezondheidszorg, kunnen mensen in quarantine stellen en hebben een overheid waar over het algemeen naar geluisterd wordt en die ook zaken kan afdwingen. De overlevingskans is hier groter, maar nog steeds een levensgevaarlijke ziekte. Maar wij hebben de middelen dit adequaat in te dammen. En in vergelijking met een zeer besmettelijke ziekte als de Mexicaanse Griep, waar er al duizenden mensen besmet kunnen zijn voordat je de calamiteitenplannen uit de kast hebt gehaald, is er bij de huidige omvang van de ebolaepidemie ruim de tijd geweest om te anticiperen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, daar heb je gelijk in. Want zelfs met de Mexicaanse griep viel het mee in het westen.
Komt dat allemaal door hygiëne?
Maar als je eenmaal Ebola hebt, dan ben je het haasje.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:08 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ook met ebola is het een kwestie van symptoombestrijding. Je moet het uitzieken. Wij hebben veel betere gezondheidszorg, kunnen mensen in quarantine stellen en hebben een overheid waar over het algemeen naar geluisterd wordt en die ook zaken kan afdwingen. De overlevingskans is hier groter, maar nog steeds een levensgevaarlijke ziekte. Maar wij hebben de middelen dit adequaat in te dammen. En in vergelijking met een zeer besmettelijke ziekte als de Mexicaanse Griep, waar er al duizenden mensen besmet kunnen zijn voordat je de calamiteitenplannen uit de kast hebt gehaald, is er bij de huidige omvang van de ebolaepidemie ruim de tijd geweest om te anticiperen.
Dat zal hier in het Westen zijn. In Afrika is die kans maar 30%, geloof ik. Bij sommige voorgaande epidemieën nog minder, als ik mij het Wikipedia-artikel goed kan herinneren. Dus ja, het is heel dodelijk en er is vooralsnog niets aan te doen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:10 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar als je eenmaal Ebola hebt, dan ben je het haasje.
50% overlevingskans maar?
Ik word er nu niet heel veel geruster op..quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:13 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat zal hier in het Westen zijn. In Afrika is die kans maar 30%, geloof ik. Bij sommige voorgaande epidemieën nog minder, als ik mij het Wikipedia-artikel goed kan herinneren. Dus ja, het is heel dodelijk en er is vooralsnog niets aan te doen.
Dat we nu pas zoeken naar een vaccin geeft overigens ook maar aan dat er van alles mis is met het verdienmodel van de farmaceutische industrie. Dit is verreweg de dodelijkste ziekte die er bestaat, maar omdat het in het Westen niet voorkomt, is er nooit hard gewerkt aan een vaccin. Nu er dreiging is, wordt er pas veel werk verzet.
Ik zou mij niet te druk maken. Een doorbraak bij het ontwikkelen van een vaccin zou ik niet teveel op hopen. Maar zonder mutaties van het virus, wat Perrin aangaf, heb ik voldoende vertrouwen in de stand van de medische wetenschap en de slagvaardigheid van onze calamiteitenplannen om ervoor te zorgen dat het aantal besmettingen beperkt blijft.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik word er nu niet heel veel geruster op..
Ook. Maar het nadeel en voordeel van griep is dat het heel makkelijk muteert. In onze huidige mondiale samenleving vliegen de verschillende griepvirussen de wereld over en herkent ons lichaam tientallen verschillende mutaties. Om dodelijk te worden moet het virus eerst op een afgelegen plek een paar keer muteren en zich dan pas verspreiden. Die afgelegen gebieden zijn er tegenwoordig niet meer. Overigens moet het afweersysteem wel reageren als je verzwakt bent is griep een echte killer.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, daar heb je gelijk in. Want zelfs met de Mexicaanse griep viel het mee in het westen.
Komt dat allemaal door hygiëne?
Ja, zoals nu in Afrika zal het hier niet gaan, daar ben ik ook wel van overtuigd.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:17 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik zou mij niet te druk maken. Een doorbraak bij het ontwikkelen van een vaccin zou ik niet teveel op hopen. Maar zonder mutaties van het virus, wat Perrin aangaf, heb ik voldoende vertrouwen in de stand van de medische wetenschap en de slagvaardigheid van onze calamiteitenplannen om ervoor te zorgen dat het aantal besmettingen beperkt blijft.
Het is besmettelijk, maar voordat er symptomen zichtbaar zijn valt de mate van besmettelijkheid best mee.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoezo valt dat wel mee? ik had gelezen dat gewoon fysiek contact al genoeg kon wezen, of het overdragen van speeksel enz.
Dankje man !quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:31 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Het is besmettelijk, maar voordat er symptomen zichtbaar zijn valt de mate van besmettelijkheid best mee.
Nog maar een keer deze:
http://forum.fok.nl/topic/2119256/8/25#142882288
Geen zin om het hele ding nog eens neer te zetten als het zo ook kan.
Ik neem even aan dat dit een grapje is.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:13 schreef Mystikvm het volgende:
Dat we nu pas zoeken naar een vaccin geeft overigens ook maar aan dat er van alles mis is met het verdienmodel van de farmaceutische industrie. Dit is verreweg de dodelijkste ziekte die er bestaat, maar omdat het in het Westen niet voorkomt, is er nooit hard gewerkt aan een vaccin. Nu er dreiging is, wordt er pas veel werk verzet.
Ja.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dankje man !
Maar als ik het dus goed begrijp kunnen we in het westen door hygiëne, condoomgebruik, letten op symptomen het virus erg goed in toom houden?
Alleen, dan moet dus ook echt iedereen dat doen .quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:45 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Ja.
Zo lang mensen zich aan de voorschriften houden en naar de dokter luisteren zal een eventuele besmetting hier zich niet zo snel kunnen verspreiden.
Hangt er vanaf of ebola zich door de lucht verspreidt net als verkoudheid of alleen bij bepaald contact met besmette objecten/mensen net als bijv. koortslip.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dankje man !
Maar als ik het dus goed begrijp kunnen we in het westen door hygiëne, condoomgebruik, letten op symptomen het virus erg goed in toom houden?
Dat laatste is dus precies het probleem, en toch precies wat ik zeg?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:42 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Ik neem even aan dat dit een grapje is.
Er wordt al jaren gezocht naar middelen tegen ebola. Alleen al om zo ver te komen met de ontwikkeling van een middel als ZMapp is jaren aan onderzoek en ontwikkeling nodig, om nog maar niet te spreken over alle tijd die men kwijt is geweest aan de middelen die uiteindelijk niet bleken te werken of niet geschikt waren voor menselijk gebruik.
Er wordt al sinds 1967 onderzoek gedaan naar dit type virus, toen het marburg virus opdook in Duitsland. Dit was indertijd een heel erg nieuw soort virus, ebola en marburg zijn, voor zover bekend, nog steeds de enige twee filovirussen die er bestaan.
Het feit dat er nooit een middel tegen gevonden is wil nog niet zeggen dat er nooit naar gezocht is. Dit is echter een heel moeilijk virus om te bestrijden en het feit dat uitbraken relatief zeldzaam en klein zijn helpt ook niet bij het onderzoek.
Had je het niet over "verdienmodel van de farmaceutische industrie" ?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 13:11 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat laatste is dus precies het probleem, en toch precies wat ik zeg?
Nee, dat hoeft niet, kijk naar HIV, dat is vrij moeilijk te krijgenquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 10:58 schreef Mystikvm het volgende:
Om een echte pandemie te worden moet de ziekte ten eerste heel erg besmettelijk zijn. Met ebola valt dat wel mee.
quote:'Aantal ebolapatiënten groeit ongekend snel'
Afgelopen week telde het hoogste aantal nieuwe besmettingen met ebola sinds het dodelijke virus in West-Afrika om zich heen greep.
Dat maakte de Wereldgezondheidsorganisatie van de Verenigde Naties (WHO) vrijdag bekend, aldus AP.
In zeven dagen tijd zijn er meer dan 500 gevallen gemeld, bij uitstek het grootste aantal sinds de uitbraak. De meerderheid van de patiënten is Liberiaan, maar ook in de buurlanden Guinee en Sierra Leone zijn meer besmettingen geconstateerd dan ooit.
De explosieve stijging duidt erop dat de epidemie steeds gevaarlijker vormen aanneemt. De WHO waarschuwde donderdag dat de uitbraak in West-Afrika nog gaat verergeren en eventueel 20.000 slachtoffers kan raken.
Van de 3000 besmette slachtoffers zijn inmiddels 1500 overleden. Ebola heeft zich verspreid over Guinee, Liberia, Sierra Leone en Nigeria.
Door: NU.nl/Novum
Dat laatste is idd een belangrijk deel van het probleem, maar zeker niet precies wat je zei:quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 13:11 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat laatste is dus precies het probleem, en toch precies wat ik zeg?
Dik gedrukte zegt iets heel anders, nl dat er nooit hard aan gewerkt is en mensen er nooit hun best voor hebben gedaan, wat ik persoonlijk nogal een belediging vind richting iedereen die sinds 1967 met deze virussen gewerkt heeft.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:13 schreef Mystikvm het volgende:
I stand corrected. Naar mijn mening heeft de farmaceutische industrie en een deel van de overheden te weinig aandacht gehad voor dit virus. Dat doet niets af aan de inzet van mensen die al die jaren wel naar een vaccin hebben gezocht.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 13:47 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Dat laatste is idd een belangrijk deel van het probleem, maar zeker niet precies wat je zei:
[..]
Dik gedrukte zegt iets heel anders, nl dat er nooit hard aan gewerkt is en mensen er nooit hun best voor hebben gedaan, wat ik persoonlijk nogal een belediging vind richting iedereen die sinds 1967 met deze virussen gewerkt heeft.
Een epidemie is er niet om de bevolkingsgrootte in te dammen, het is gewoon een gevolg van de juiste omstandigheden. Het helpt ook niet tegen overbevolking. Als de sterkste mensen overblijven zit de bevolking binnen een paar generaties weer op/over het oude pijl.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:20 schreef El_Liberaliste het volgende:
Het is op de aarde redelijk druk, eens in de zoveel tijd volgt er een flinke epidemie om de bevolkingsgrootte in te dammen. In de middeleeuwen hadden we de pest en door de jaren heen zijn er vele minder grootscheepse epidemieën geweest.
Naast dat de bevolkingsgrootte afneemt, blijven de sterken (die de ziekte overleven) over, zodat de zwakke genen gefilterd worden. Het is allemaal gewoon natuur.
Je moet hopen dat jij en je geliefden een dergelijk lot bespaard blijft, verder hoort het bij het leven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |