abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 08:29:36 #51
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_143942594
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 05:29 schreef nixxx het volgende:
AzG-medewerker België mogelijk ebola
Gepubliceerd: Vrij 29 aug 2014
Een hulpverlener van Artsen zonder Grenzen (AzG) zit in quarantaine in Brussel, omdat hij misschien besmet is met het dodelijke ebolavirus. Dat schrijven Belgische media vrijdag.

De man was in West-Afrika om de epidemie daar te bestrijden. Hij kwam twee weken geleden terug naar België. Donderdag kreeg hij plotseling koorts. Omdat hij net terug is uit het gebied dat zwaar getroffen is door de ebola-epidemie, is hij in Brussel naar het ziekenhuis gebracht.

De epidemie blijft voortwoekeren in het westen van Afrika. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldde donderdag dat het aantal sterfgevallen door het virus is gestegen naar zeker 1552. In totaal zijn er 3069 besmettingen vastgesteld. Vooral de landen Sierra Leone, Guinee en Liberia gaan gebukt onder de ziekte.

Door: ANP

Ik heb getwijfeld over België .... /goededoel
Ok.. dus deze meneer heeft mogelijk 2 weken lang besmet rondgelopen in Brussel?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:26:36 #52
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143943439
quote:
15s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 08:29 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hoeveel mensen zou hij sex mee hebben gehad? Aangehoest? Dicht contact hebben gehad?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_143943483
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 09:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoeveel mensen zou hij sex mee hebben gehad? Aangehoest? Dicht contact hebben gehad?
Ik zie nu voor mij hoe deze man zoveel mogelijk mensen heeft geprobeerd te likken in die twee weken :')

Ik denk dat het reuze meevalt met die besmettingskans. Als het echt hyperbesmettelijk was, dan was heel West-Afrika nu wel besmet geweest.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:36:02 #54
345170 Roger_Epiales
Beheerder vd ijs_beer fanclub
pi_143943632
quote:
15s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 08:29 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zolang hij geen onbeschermde seks heeft gehad met allerlei willekeurige mensen, geen naalden met mensen heeft gedeeld en niet veelvuldig in zijn hand heeft gesneden om vervolgens zijn bloed in de open wonden van anderen te smeren is de kans dat hij mensen besmet heeft klein.
Aangezien hij een medewerker is van AzG, die zeer strikte regels en protocollen hebben omtrent ebola, ga ik er even vanuit dat hij dit alles niet gedaan heeft.)

Goed dat hij nu meteen in quarantaine is gezet, zijn eventuele vrouw ook goed in de gaten houden aangezien het zeer denkbaar is dat hij met haar wel intiem genoeg is geweest voor besmetting.
Reality is for people who can't imagine anything better.
--------------------------------------------------------------------
Feel free to insult me.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:37:18 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143943654
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 09:36 schreef Roger_Epiales het volgende:

[..]

Zolang hij geen onbeschermde seks heeft gehad met allerlei willekeurige mensen, geen naalden met mensen heeft gedeeld en niet veelvuldig in zijn hand heeft gesneden om vervolgens zijn bloed in de open wonden van anderen te smeren is de kans dat hij mensen besmet heeft klein.
Aangezien hij een medewerker is van AzG, die zeer strikte regels en protocollen hebben omtrent ebola, ga ik er even vanuit dat hij dit alles niet gedaan heeft.)

Goed dat hij nu meteen in quarantaine is gezet, zijn eventuele vrouw ook goed in de gaten houden aangezien het zeer denkbaar is dat hij met haar wel intiem genoeg is geweest voor besmetting.
Als dit de enige risico's zijn, hoe kan hij dan besmet zijn?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:55:06 #56
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_143944052
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 09:36 schreef Roger_Epiales het volgende:

[..]

Dat zijn HIV overdrachten die je nu beschrijft. Ebola kan ook via slijm (niezen, hoesten en dan in contact komen met de plek waar het is gedeponeerd, je moet dan wel een wondje hebben) worden overgebracht (kleinere kans, maar desondanks aanwezig)
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:01:56 #57
345170 Roger_Epiales
pi_143944217
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als dit de enige risico's zijn, hoe kan hij dan besmet zijn?
Omdat men veel besmettelijker wordt wanneer de symptomen begonnen zijn. Als medewerker van AzG in west Afrika zal hij veelvuldig contact hebben gehad met precies die mensen. Hijzelf had nog geen symptomen en zat dus in de groep die nog niet zeer besmettelijk is.
Feel free to insult me.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:04:02 #58
345170 Roger_Epiales
pi_143944256
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 09:55 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat zijn HIV overdrachten die je nu beschrijft. Ebola kan ook via slijm (niezen, hoesten en dan in contact komen met de plek waar het is gedeponeerd, je moet dan wel een wondje hebben) worden overgebracht (kleinere kans, maar desondanks aanwezig)
Besmettelijkheid gaat gigantisch omhoog wanneer de eerste symptomen zich aandienen. Tijdens de incubatietijd, waar deze man zich de afgelopen twee weken in bevonden zou hebben als hij de ziekte al heeft, gelden min of meer dezelfde manieren van besmetting als HIV idd.
Feel free to insult me.
pi_143944415
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 09:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Blijkbaar worden zelfs terugkerende hulpverleners niet deftig gescreend ...
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_143944558
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 08:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou me eerder zorgen maken over India, China of Zuid Amerika
Even heel grof misschien, maar: waarom zou ik mij daar zorgen om maken?
pi_143944577
Wat gaat er nu met die man uit België gebeuren? Is Ebola gewoon te bestrijden?
pi_143944678
Over dat tweede geval in Nigeria.

Volgens de experts is hij besmet geraakt tijdens een zakenlunch met Patrick Saywer, victum zero in Nigeria. Wat voor een contact hebben ze daar gehad? Een handruk, een lichte omhelzing / arm op de schouder, meer toch niet. Ze zullen niet van hetzelfde bord gegeten hebben, geen sex hebben gehad en elkaar niet hebben ondergekotst.

Wat ik zeggen wil en wat ook blijkt uit de verhalen in o.a. Liberia is dat het zich niet verspreid zoals hiv maar dat een omhelzing en zweet dat door de huid dringt genoeg is om besmet te raken.
pi_143944811
Ik dacht dat de WHO zelf niet begrijpt hoe een epidemioloog van hen besmet is geraakt met ebola, dus dat nog niet zeker is dat wat nu bekend is over de wijze van verspreiding ook klopt.
http://www.aljazeera.com/(...)482791413610601.html
pi_143945196
http://atlanta.cbslocal.c(...)on-liberian-streets/

Reportage over honden die aan ebola overleden mensen opgraven en aanvreten. Volgens een prof uit Kaapstad kunnen honden de ziekte wel dragen maar worden ze er niet ziek van. Met likken en bijten kunnen ze de ziekte wel overdragen aan mensen.

Geen idee hoe betrouwbaar die prof is overigens.
pi_143945590
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 10:18 schreef theunderdog het volgende:
Wat gaat er nu met die man uit België gebeuren? Is Ebola gewoon te bestrijden?
Er wordt eerst gewacht tot morgen of de koorts aanhoudt. Mocht dat zo zijn dan wordt er getest op ebola. Dan zijn de resultaten er maandag. Heeft hij ebola, dan wordt hij in quarantaine geplaatst en krijgt hij medicijnen onder andere tegen een lage bloeddruk. Hij heeft circa 50% kans om het te overleven. Ook zullen zijn contacten worden nagegaan en getest worden op ebola.
pi_143945628
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 10:54 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Er wordt eerst gewacht tot motgen of de koorts aanhoudt. Mocht dat zo zijn dan wordt er getest op ebola. Dan zijn de resultaten er maandag. Heeft hij ebola, dan wordt hij in quarantaine geplaatst en krijgt hij medicijnen onder andere tegen een lage bloeddruk. Hij heeft circa 50% kans om het te overleven. Ook zullen zijn contacten worden nagegaan en getest worden op ebola.
Wow, is dit echt de nieuwe pest?

enge shit.
pi_143945670
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 10:56 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Wow, is dit echt de nieuwe pest?

enge shit.
Ebola is al sinds de ontdekking een ziekte met een hele hoge mortaliteit. Maar om als de nieuwe pest de boeken in te gaan, is veel meer nodig. De Spaanse Griep was veel besmettelijker. Minder dodelijk, maar heeft veel grotere littekens achtergelaten.

Om een echte pandemie te worden moet de ziekte ten eerste heel erg besmettelijk zijn. Met ebola valt dat wel mee.
pi_143945700
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 10:58 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ebola is al sinds de ontdekking een ziekte met een hele hoge mortaliteit. Maar om als de nieuwe pest de boeken in te gaan, is veel meer nodig. De Spaanse Griep was veel besmettelijker. Minder dodelijk, maar heeft veel grotere littekens achtergelaten.

Om een echte pandemie te worden moet de ziekte ten eerste heel erg besmettelijk zijn. Met ebola valt dat wel mee.
Hoezo valt dat wel mee? ik had gelezen dat gewoon fysiek contact al genoeg kon wezen, of het overdragen van speeksel enz.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:02:11 #69
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_143945770
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 10:58 schreef Mystikvm het volgende:

Om een echte pandemie te worden moet de ziekte ten eerste heel erg besmettelijk zijn. Met ebola valt dat nog wel mee.
Edited, aangezien virussen kunnen muteren. En zo'n grootschalige kans als deze (met zoveel besmette personen) om de 'juiste' besmettelijke mutatie te vinden heeft Ebola nog niet eerder gehad.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_143945784
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 10:59 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Hoezo valt dat wel mee? ik had gelezen dat gewoon fysiek contact al genoeg kon wezen, of het overdragen van speeksel enz.
Relatief kleine epidemieën zoals SARS en vogelgriep en Mexicaanse griep verspreidden zich razendsnel. Als die man in België heel besmettelijk was geweest, dan had het ziekenhuis in Brussel nu al vol moeten liggen met slachtoffers, en was het in Afrika echt niet bij 1500 slachtoffers tot dusver gebleven.

Een ziekte als de Spaanse Griep heeft zelfs honderd jaar terug al geweldig huisgehouden, ondanks de geringe mobiliteit t.o.v. nu. Dat deze ebolaepidemie al maanden voortwoekert zonder dat het een pandemie is betekent dat het virus niet zomaar van mens op mens over gaat.
pi_143945802
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:02 schreef Perrin het volgende:

[..]

Edited, aangezien virussen kunnen muteren. En zo'n grootschalige kans als deze (met zoveel besmette personen) om de 'juiste' besmettelijke mutatie te vinden heeft Ebola nog niet eerder gehad.
Dat is waar, daar had ik nog geen rekening mee gehouden.
pi_143945826
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:02 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Relatief kleine epidemieën zoals SARS en vogelgriep en Mexicaanse griep verspreidden zich razendsnel. Als die man in België heel besmettelijk was geweest, dan had het ziekenhuis in Brussel nu al vol moeten liggen met slachtoffers, en was het in Afrika echt niet bij 1500 slachtoffers tot dusver gebleven.

Een ziekte als de Spaanse Griep heeft zelfs honderd jaar terug al geweldig huisgehouden, ondanks de geringe mobiliteit t.o.v. nu. Dat deze ebolaepidemie al maanden voortwoekert zonder dat het een pandemie is betekent dat het virus niet zomaar van mens op mens over gaat.
Ja, daar heb je gelijk in. Want zelfs met de Mexicaanse griep viel het mee in het westen.

Komt dat allemaal door hygiëne?
pi_143945916
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:03 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ja, daar heb je gelijk in. Want zelfs met de Mexicaanse griep viel het mee in het westen.

Komt dat allemaal door hygiëne?
Ook met ebola is het een kwestie van symptoombestrijding. Je moet het uitzieken. Wij hebben veel betere gezondheidszorg, kunnen mensen in quarantine stellen en hebben een overheid waar over het algemeen naar geluisterd wordt en die ook zaken kan afdwingen. De overlevingskans is hier groter, maar nog steeds een levensgevaarlijke ziekte. Maar wij hebben de middelen dit adequaat in te dammen. En in vergelijking met een zeer besmettelijke ziekte als de Mexicaanse Griep, waar er al duizenden mensen besmet kunnen zijn voordat je de calamiteitenplannen uit de kast hebt gehaald, is er bij de huidige omvang van de ebolaepidemie ruim de tijd geweest om te anticiperen.
pi_143945968
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:08 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ook met ebola is het een kwestie van symptoombestrijding. Je moet het uitzieken. Wij hebben veel betere gezondheidszorg, kunnen mensen in quarantine stellen en hebben een overheid waar over het algemeen naar geluisterd wordt en die ook zaken kan afdwingen. De overlevingskans is hier groter, maar nog steeds een levensgevaarlijke ziekte. Maar wij hebben de middelen dit adequaat in te dammen. En in vergelijking met een zeer besmettelijke ziekte als de Mexicaanse Griep, waar er al duizenden mensen besmet kunnen zijn voordat je de calamiteitenplannen uit de kast hebt gehaald, is er bij de huidige omvang van de ebolaepidemie ruim de tijd geweest om te anticiperen.
Maar als je eenmaal Ebola hebt, dan ben je het haasje.

50% overlevingskans maar?
pi_143946062
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:10 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Maar als je eenmaal Ebola hebt, dan ben je het haasje.

50% overlevingskans maar?
Dat zal hier in het Westen zijn. In Afrika is die kans maar 30%, geloof ik. Bij sommige voorgaande epidemieën nog minder, als ik mij het Wikipedia-artikel goed kan herinneren. Dus ja, het is heel dodelijk en er is vooralsnog niets aan te doen.

Dat we nu pas zoeken naar een vaccin geeft overigens ook maar aan dat er van alles mis is met het verdienmodel van de farmaceutische industrie. Dit is verreweg de dodelijkste ziekte die er bestaat, maar omdat het in het Westen niet voorkomt, is er nooit hard gewerkt aan een vaccin. Nu er dreiging is, wordt er pas veel werk verzet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')