Het de voorganger van de moderne wetenschap. Het is geen wetenschap, het is wijsbegeerte.quote:
Er is geen bewijs dat God niet bestaat, maar er is ook geen redelijk bewijs om aan te nemen dat hij wel bestaat, net als er geen redelijk bewijs is dat kabouters, draken en zeemeerminnen bestaan.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:28 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Nee ik wil enkel zegen dat je via wetenschap niet kan zeggen dat God niet bestaat. Dat is onmogelijk, dat is alles. Maar sommige willen daar niet aan geloven.
Maar er is geen bewijs dat God niet bestaat. Noch bewijs dat hij wel bestaat dus een grijs gebied dat is alles. En ik sta ervan perplex dat mensen dat niet inzien.
Daarom krijgt men ook een Master of Arts in plaats van Master of Science.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:33 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Het de voorganger van de moderne wetenschap. Het is geen wetenschap, het is wijsbegeerte.
Wat mij betreft niet. En er is bij de gematigde/introverte religies en gelovigen ook niets aan de hand. Er is pas iets aan de hand wanneer gedogmatiseerde mensen hun mislukte dogma op proberen te leggen aan anderen. En in het geval van religie zijn deze nogal gelardeerd van de dogma's waar relatief veel religekkies anderen mee lastig vallen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:31 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Maar als iemand wilt geloven in het spaghettimonster en niemand kwaad ermee doet is er toch niets aan de hand?
Nee, je legde uit hoe een plant wetenschappelijk gezien kan groeien. Niet hoe er leven uit dode materie kan ontstaan en al helemaal niet waarom de evolutie een hogere macht per se uitsluit.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:11 schreef snakelady het volgende:
Dat heb ik al uitgelegd in het andere topic.
Hey, ik ben nu al voor van alles uitgemaakt door jou, een freak, dom, kortzichtig en nu ook al een slechte moeder.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:31 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Maar als iemand wilt geloven in het spaghettimonster en niemand kwaad ermee doet is er toch niets aan de hand?
[..]
Jij doet hetzelfde alleen kies je niet voor God maar voor wetenschap. Maar goed ik ben klaar met jou zo kortzichtig als wat en meer dan 1 plaat voor je kop. Arme kinderen als je ze ooit moet krijgen, krijgen direct geleerd dat ze enkel een breinmassa zijn en meer niet.
Om een levend organisme te zijn heb je bepaalde dingen nodig.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:37 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Nee, je legde uit hoe een plant wetenschappelijk gezien kan groeien. Niet hoe er leven uit dode materie kan ontstaan en al helemaal niet waarom de evolutie een hogere macht per se uitsluit.
Wat ik wil zeggen is dat als je door het leven gaat zoals je hier alles uitlegt je erg kortzichtig bent en andere om je heen te kort gaat doen. Ik heb ook mijn tekortkomingen... Iedereen, misschien dat ik iets te agressief was mijn excuses daarvoor.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:37 schreef snakelady het volgende:
[..]
Hey, ik ben nu al voor van alles uitgemaakt door jou, een freak, dom, kortzichtig en nu ook al een slechte moeder.
ik heb niemand en ook ou niet uitgescholden voor wat dan ook en alleen maar uitleg gegeven op al je vragen.
Maar ik heb twee kinderen, en die groeien op met uitleg over alle gangbare geloven en evolutie, als ze volwassen zijn kunnen ze zelf een keuze maken.
Nee er zijn hypotheses niets is bewezen dus God kan net zo goed bij die hypothese, of een maker.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:40 schreef snakelady het volgende:
[..]
Om een levend organisme te zijn heb je bepaalde dingen nodig.
1) Cellen
2) Geschikt voor reproductie
3) De uitvoering van metabolisme
4) Homeostase (handhaving van interne condities ondanks de buitenomgeving)
5) Erfelijkheid
6) Evolutie
7) Interdepedentie (reactie met andere organismen)
Levenloze voorwerpen zoals stenen hebben dit geen van allen.
Waarom hebben ze dat niet, zal je volgende vraag zijn...
Het bestond al voor evolutie bestond, gesteente maakt geen deel uit van de evolutie.
Hoe een zelfreproducerend molecuul is ontstaan, weten we nog niet zeker, er zijn verschillende hypothesen opgesteld.
Een hypothese is dat de energie van vulkanisme, onweer en ultraviolette straling op geïsoleerde plekken reacties aandreef van simpele organische moleculen (zoals methaan) tot ingewikkeldere moleculen, waaronder veel belangrijke moleculen die in leven voorkomen.
Onder de aanwezige moleculen kwamen ook katalysatoren voor, stoffen die reacties versnellen zonder zelf mee te reageren. De concentratie van de ingewikkeldere moleculen in deze "oersoep" werd steeds groter totdat een molecuul ontstond met de vreemde eigenschap dat het zichzelf kon dupliceren, omdat het tegelijkertijd een katalysator was voor de reactie waarbij het zelf ontstond.
Wel dus.
Dat doe ik niet, nogmaals.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:42 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Wat ik wil zeggen is dat als je door het leven gaat zoals je hier alles uitlegt je erg kortzichtig bent en andere om je heen te kort gaat doen. Ik heb ook mijn tekortkomingen... Iedereen, misschien dat ik iets te agressief was mijn excuses daarvoor.
Maar naar mijn mening is iedereen die zijn kinderen leert dat ze enkel een brein zijn freaks. Omdat je zo geen liefde geeft of kan geven, want het zijn maar chemische processen in de hersenen, op dat moment ben je niet meer dan een robot.
[..]
Nee er zijn hypotheses niets is bewezen dus God kan net zo goed bij die hypothese, of een maker.
Een nog niet te bewijzen feit, maar prima. Mijn excuses dan je doet enkel zo op het forum het reflecteert niet terug in je leven.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:44 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat doe ik niet, nogmaals.
Ik heb twee kinderen, en die groeien op met uitleg over alle gangbare geloven en evolutie, als ze volwassen zijn kunnen ze zelf een keuze maken.
En nu, als ze willen geloven dat hun overleden kat in de hemel is laat ik ze daar in geloven als dat hun troost geeft, ook al geloof ik niet in de hemel.
Maar ik heb geen God nodig om liefde te kunnen ervaren en geven, ik hou van mijn kinderen, familie, vriend, huisdieren enz en ze houden ook van mij. Dat is een feit.
Wel te bewijzen, maar niet door mij persoonlijk.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:45 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Een nog niet te bewijzen feit, maar prima. Mijn excuses dan je doet enkel zo op het forum het reflecteert niet terug in je leven.
Voor een persoon zelf maakt het niet uit wat de bron van de emotie is, of het nou een chemisch proces is, of het nou ingegeven wordt door God (druk baasje dan) of dat het komt door je Hogere Zelf/Ziel die laat blijken dat de persoon tegenover je uit dezelfde Zielsbron/regio komt of dat het door de Malerische Kraterkanaries komt. Het gaat erom wat je er mee doet.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:42 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Wat ik wil zeggen is dat als je door het leven gaat zoals je hier alles uitlegt je erg kortzichtig bent en andere om je heen te kort gaat doen. Ik heb ook mijn tekortkomingen... Iedereen, misschien dat ik iets te agressief was mijn excuses daarvoor.
Maar naar mijn mening is iedereen die zijn kinderen leert dat ze enkel een brein zijn freaks. Omdat je zo geen liefde geeft of kan geven, want het zijn maar chemische processen in de hersenen, op dat moment ben je niet meer dan een robot.
Het is gewoon vervelend als iemand met dezelfde kut argumenten blijft aankomen en terug grijpt naar 'het is een chemisch proces, het zijn de hersenen etc.'quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:50 schreef snakelady het volgende:
[..]
Wel te bewijzen, maar niet door mij persoonlijk.
Denken dat je God nodig hebt om liefde te kunnen voelen is nogal kortzichtig.
Ik heb de kinderen ook geleerd over evolutie, maar ook over diverse geloven, en dat ieder een eigen interpretatie heeft.
Ik heb ze ook geleerd dat ze niet moeten oordelen, dat ze andermans keuze moeten respecteren, dat het fout is om iemand te haten wegens hoe ze geboren zijn of wegens hun zicht op het leven, zoals bv homofilie, geloofsovertuiging, huidskleur enz.
Ik leer ze juist lief te hebben en te respecteren, dat kan ik van veel gelovigen niet zeggen, en om eerlijk te zijn bewijzen veel gelovigen dat in dit topic ook door niet gelovigen uit te schelden.
veel succes met sinterklaas vieren!quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:55 schreef robin007bond het volgende:
Het is pas immoreel om te liegen tegen je kinderen. Door bijvoorbeeld een godsgeloof op te dringen.
De evolutietheorie is meer dan alleen een mogelijkheid. Ik weet dat jij ook los staat van religie, ga niet reacties proberen uit te lokken met simpele vragen/statementsquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:45 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Nee hoor, je hoeft alleen maar te bewijzen dat de mogelijkheid er is dat ze bestaan, zie evolutietheorie.
Mag afgeschaft worden wat mij betreftquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:57 schreef Maanvis het volgende:
[..]
veel succes met sinterklaas vieren!
waarom kom je hier niet onder je echte naam? nu lieg je tegen ons.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:00 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Mag afgeschaft worden wat mij betreft
Inderdaad. Het leven is als het ware een ongelukje als je het zo bekijktquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:24 schreef snakelady het volgende:
[..]
Als dat niet zo zou zijn is er weinig intelligents aan.
ID valt onder pseudowetenschap, er is niks wat aanwijst dat het een plausibele verklaring is.
Mensen willen graag dat we op aarde zijn voor een reden, dat er meer achter zit, maar helaas, het is allemaal gewoon puur toeval geweest, wij konden het beste overleven en ons ontwikkelen waardoor we nu zijn wie we zijn.
Het is dan wel een wederzijdse muur. Laten we eerlijk blijven.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:54 schreef Spongeboss het volgende:
Om eerlijk te zijn raken de meeste van je argumenten geen deuk in een pakje boter dat zorgt voor frustratie want het lijkt alsof je met een muur praat.
Maar die '' kut argumenten'' zijn aangetoonde feiten, dat jij dat niet wil inzien is gewoon erg jammer.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:54 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Het is gewoon vervelend als iemand met dezelfde kut argumenten blijft aankomen en terug grijpt naar 'het is een chemisch proces, het zijn de hersenen etc.'
Om eerlijk te zijn raken de meeste van je argumenten geen deuk in een pakje boter dat zorgt voor frustratie want het lijkt alsof je met een muur praat.
Is niet leuk he, niet gelijk hebben. Maar dat kan de beste overkomen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:54 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Het is gewoon vervelend als iemand met dezelfde kut argumenten blijft aankomen en terug grijpt naar 'het is een chemisch proces, het zijn de hersenen etc.'
Ik vind dat je in een discussie altijd zakelijk moet blijven en niet persoonlijk moet worden. Wij zijn het dan weliswaar niet eens. Dat geeft niet. Ik respecteer jouw mening en ik waardeer het dat je reageert en dat je links naar artikelen opzoekt. Zo kunnen we tevens van elkaar leren.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:37 schreef snakelady het volgende:
[..]
Hey, ik ben nu al voor van alles uitgemaakt door jou, een freak, dom, kortzichtig en nu ook al een slechte moeder.
ik heb niemand en ook ou niet uitgescholden voor wat dan ook en alleen maar uitleg gegeven op al je vragen.
Maar ik heb twee kinderen, en die groeien op met uitleg over alle gangbare geloven en evolutie, als ze volwassen zijn kunnen ze zelf een keuze maken.
quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:09 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Ik vind dat je in een discussie altijd zakelijk moet blijven en niet persoonlijk moet worden. Wij zijn het dan weliswaar niet eens. Dat geeft niet. Ik respecteer jouw mening en ik waardeer het dat je reageert en dat je links naar artikelen opzoekt. Zo kunnen we tevens van elkaar leren.
Dat vind ik ook iets, men moet afstappen van kinderen geloof met de paplepel naar binnen te brengen. Door bvb te dopen verplicht je ze al in een geloofsovertuiging. En een kind gelooft alles wat je hem wijsmaakt, dit heeft als gevolg dat het later al een versmald keuzespectrum heeft.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:44 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat doe ik niet, nogmaals.
Ik heb twee kinderen, en die groeien op met uitleg over alle gangbare geloven en evolutie, als ze volwassen zijn kunnen ze zelf een keuze maken.
En nu, als ze willen geloven dat hun overleden kat in de hemel is laat ik ze daar in geloven als dat hun troost geeft, ook al geloof ik niet in de hemel.
Maar ik heb geen God nodig om liefde te kunnen ervaren en geven, ik hou van mijn kinderen, familie, vriend, huisdieren enz en ze houden ook van mij. Dat is een feit.
Om nog even terug te komen op het dromen...quote:The activity in the higher order brain regions could accurately predict the content of the patients dreams. Models were built to predict whether each category of content was present in the dreams. Once the brain activity was analyzed during the nine seconds before the subjects awoke, the scientists could predict the category of the dream with an accuracy of 75% to 80%.
Inderdaad, mee eens!quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:14 schreef GhpH het volgende:
[..]
Dat vind ik ook iets, men moet afstappen van kinderen geloof met de paplepel naar binnen te brengen. Door bvb te dopen verplicht je ze al in een geloofsovertuiging. En een kind gelooft alles wat je hem wijsmaakt, dit heeft als gevolg dat het later al een versmald keuzespectrum heeft.
Ik wil mijn kind gewoon later neutraal opvoeden en zelf laten kiezen wat die wil. Als die dan moslim wordt is dat voor mij geen enkel probleem.
Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van gelovigen. De meeste katholieken in mijn omgeving staan gewoon open voor homo's en lesbiënnes. Het zou je sieren als je niet zomaar alle gelovigen over 1 kam scheert en ze allemaal gelijk zo erg maakt als het volk uit staphorstquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:17 schreef snakelady het volgende:
[..]
Inderdaad, mee eens!
Ook beperk je kinderen als je ze met een geloof opvoed.
Is bv een van mijn dochters lesbiene dan wil ik dat ze dat tegen mij durft te vertellen, en niet angst hebben omdat in de bijbel staat dat dat niet mag.
Als ze later seks wil hebben wil ik dat ze mij durft te vragen of ze aan de pil mag, en niet niet vragen uit angst omdat in de bijbel staat dat je geen seks voor het huwelijk mag hebben.
En zo nog veel meer.
Er is inderdaad al heel wat hervorming. Maar door wie denk je dat die hervorming kwam? Niet uit de kerk zelf. Als die zijn eigen gang was gegaan zou men nog steeds de woorden van Leviticus quoten.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:18 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van gelovigen. De meeste katholieken in mijn omgeving staan gewoon open voor homo's en lesbiënnes. Het zou je sieren als je niet zomaar alle gelovigen over 1 kam scheert en ze allemaal gelijk zo erg maakt als het volk uit staphorst.
Het grootste deel van gelovig nederland neemt de bijbel helemaal niet zo letterlijk als jij het hier stelt.
quote:"If there is a man who lies with a male as those who lie with a woman, both of them have committed a detestable act; they shall surely be put to death. Their bloodguiltiness is upon them."
Dat is hetzelfde als het plan wat ik vorig jaar bij DWDD hoorde om kinderen al in de kleuterklas te gaan onderwijzen over de oerknal.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:17 schreef snakelady het volgende:
[..]
Inderdaad, mee eens!
Is bv een van mijn dochters lesbiene dan wil ik dat ze dat tegen mij durft te vertellen, en niet angst hebben omdat in de bijbel staat dat dat niet mag.
Als ze later seks wil hebben wil ik dat ze mij durft te vragen of ze aan de pil mag, en niet niet vragen uit angst omdat in de bijbel staat dat je geen seks voor het huwelijk mag hebben.
En zo nog veel meer.
Natuurlijk neem ik nu de extremen, sowieso vind ik geloof daarom een raar iets.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:18 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van gelovigen. De meeste katholieken in mijn omgeving staan gewoon open voor homo's en lesbiënnes. Het zou je sieren als je niet zomaar alle gelovigen over 1 kam scheert en ze allemaal gelijk zo erg maakt als het volk uit staphorst.
Het grootste deel van gelovig nederland neemt de bijbel helemaal niet zo letterlijk als jij het hier stelt. Ik denk zelfs dat 95% van de katholieken gewoon sex heeft voor het huwelijk en voor het samenwonen.
Jadaag gast Leviticus is van het oude testament en behoort niet tot het hedendaagse christendom, lees je eens in.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:21 schreef GhpH het volgende:
[..]
Er is inderdaad al heel wat hervorming. Maar door wie denk je dat die hervorming kwam? Niet uit de kerk zelf. Als die zijn eigen gang was gegaan zou men nog steeds de woorden van Leviticus quoten.
[..]
Het is nog steeds een vlam die wakkert. Ik zie zijn quotes vaak genoeg terugkomen. Ik weet dat het oude testament outdated is maar het staat nog in hetzelfde boek. De haters weten niet eens zelf wat ze geloven.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:24 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Jadaag gast Leviticus is van het oude testament en behoort niet tot het hedendaagse christendom, lees je eens in.
ja moet het persé geloofwaardig zijn dan? Het is een houvast voor mensen, geen verplichting!quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:23 schreef snakelady het volgende:
[..]
Natuurlijk neem ik nu de extremen, sowieso vind ik geloof daarom een raar iets.
Eigenlijk kies je zelf uit de bijbel wat je wel en niet geloofd omdat dat het beste bij je levensstijl past.
Hoe geloofwaardig is geloof dan nog?
Maar waarom zouden we liefdevol gemaakt moeten zijn? Wat heeft dat voor toegevoegde waarde aan ons bestaan?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:23 schreef Copthorne het volgende:
Wat ik overigens jammer vind aan oerknal vs. scheppingsverhaal is dat de liefde waarmee hogere machten scheppend bezig waren door de wetenschap wordt vervangen voor een liefdeloos beeld dat wij met grof geweld zijn ontstaan (oerknal met daarna nog heel verschillende knallen). Liefde moet het veld ruimen voor geweld.
De bijbel is het nieuwe testament he... Daar komt dat hele leviticus niet in voor.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:25 schreef GhpH het volgende:
[..]
Het is nog steeds een vlam die wakkert. Ik zie zijn quotes vaak genoeg terugkomen. Ik weet dat het oude testament outdated is maar het staat nog in hetzelfde boek. De haters weten niet eens zelf wat ze geloven.
Dus het oude testament zit er maar een beetje voor de lol bij?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:25 schreef Maanvis het volgende:
[..]
De bijbel is het nieuwe testament he... Daar komt dat hele leviticus niet in voor.
Ik denk dat geloof vaak als excuus wordt gebruikt.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:25 schreef GhpH het volgende:
[..]
Het is nog steeds een vlam die wakkert. Ik zie zijn quotes vaak genoeg terugkomen. Ik weet dat het oude testament outdated is maar het staat nog in hetzelfde boek. De haters weten niet eens zelf wat ze geloven.
er zijn nog mensen die volgnes het oude testament leven..quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:26 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dus het oude testament zit er maar een beetje voor de lol bij?
De bijbel is het oude én het nieuwe bij elkaar.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:25 schreef Maanvis het volgende:
[..]
De bijbel is het nieuwe testament he... Daar komt dat hele leviticus niet in voor.
in de kerk wordt nooit iets uit het oude testament verteld iig. behalve dan genesis af en toe...quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:27 schreef GhpH het volgende:
[..]
De bijbel is het oude én het nieuwe bij elkaar.
Toen ik vormsel deed werd mij geleerd over genesis hoor. En ja-knikken moesten we. Oh als ik toen eens had geweten..quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:28 schreef Maanvis het volgende:
[..]
in de kerk wordt nooit iets uit het oude testament verteld iig. behalve dan genesis af en toe...
Als we geschapen zijn met liefde, dan is het natuurlijker om ook liefdevol met elkaar en met bijvoorbeeld de aarde om te gaan. De afwezigheid van een hogere macht neemt daarnaast de zinvolheid van het bestaan weg. Als er hiervoor niks was en hierna niks is, waarom zou je dan je best doen en goed voor anderen zijn? Dan kun je net zo goed zelfzuchtig zijn en rijkdom en macht nastreven.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:25 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar waarom zouden we liefdevol gemaakt moeten zijn? Wat heeft dat voor toegevoegde waarde aan ons bestaan?
Hoewel mijn kinderen met heel veel liefde zijn gemaakt, alleen was er geen God bij.
Maar waarom is het oude testament niet meer van toepassing, als dat geschreven is in de naam van God kan je dat toch niet naar je eigen wensen aanpassen?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:28 schreef Maanvis het volgende:
[..]
in de kerk wordt nooit iets uit het oude testament verteld iig. behalve dan genesis af en toe...
de bijbel is de bijbel en in de bijbel zit ook het oude testament. Er staat nergens in de bijbel dat het oude testament niet meer geldig is en het nieuwe testament gezien moet worden als het enige geldige woord van God. Dit doen de religies zelf en dat is op zich ook maar goed ook want anders waren we nog verder van huis.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:25 schreef Maanvis het volgende:
[..]
en uiteindelijk leer je dat sinterklaas niet bestaat, dat god de wereld niet in 7 dagen schiep en dat je ouders niet de meest wijze personen zijn die je kent. maar wat je hebt geleerd omtrent naastenliefde blijft dan wel overeind staanquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:29 schreef GhpH het volgende:
[..]
Toen ik vormsel deed werd mij geleerd over genesis hoor. En ja-knikken moesten we. Oh als ik toen eens had geweten..
waarom niet? Je gelooft wat je gelooft, niet wat in dat boek staat. Het boek is geschreven voor mensen van 2000 jaar geleden, niet voor mensen van nu. ik snap het niet, je komt nu kortzichtiger en starder over dan de meeste katholieken die ik kenquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:29 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar waarom is het oude testament niet meer van toepassing, als dat geschreven is in de naam van God kan je dat toch niet naar je eigen wensen aanpassen?
Bij ons was het eerder zaak dat we het onze vader, weesgegroet en de geloofsbelijdenis kenden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:31 schreef Maanvis het volgende:
[..]
en uiteindelijk leer je dat sinterklaas niet bestaat, dat god de wereld niet in 7 dagen schiep en dat je ouders niet de meest wijze personen zijn die je kent. maar wat je hebt geleerd omtrent naastenliefde blijft dan wel overeind staan.
Het mooie van het Oude en het Nieuwe Testament is dat de focus verandert van het handelen naar het denken. In het Oude Testament wordt de nagedruk gelegd op dat men niet mag zondigen, terwijl in het Nieuwe Testament Jezus bijvoorbeeld zegt dat als je aan vreemdgaan denkt je eigenlijk al hebt gezondigd. Het Nieuwe Testament spoort heel erg aan om je gedachtenwereld onder controle te krijgen en dat is mooi, want je handelingen komen voort uit je gedachten.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:31 schreef jogy het volgende:
[..]
de bijbel is de bijbel en in de bijbel zit ook het oude testament. Er staat nergens in de bijbel dat het oude testament niet meer geldig is en het nieuwe testament gezien moet worden als het enige geldige woord van God. Dit doen de religies zelf en dat is op zich ook maar goed ook want anders waren we nog verder van huis.
Nou, dat blijkt wel uit alle oorlogen in naam van religie, zo liefdevol.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:29 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Als we geschapen zijn met liefde, dan is het natuurlijker om ook liefdevol met elkaar en met bijvoorbeeld de aarde om te gaan. De afwezigheid van een hogere macht neemt daarnaast de zinvolheid van het bestaan weg. Als er hiervoor niks was en hierna niks is, waarom zou je dan je best doen en goed voor anderen zijn? Dan kun je net zo goed zelfzuchtig zijn en rijkdom en macht nastreven.
Hoezo? Vanuit de kerk in mijn woonplaats worden al jaren liefdadigheidsdingen gedaan voor arme kinderen in bijv. brazilië?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:35 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nou, dat blijkt wel uit alle oorlogen in naam van religie, zo liefdevol.
Hoeveel atheïsten ken jij die andere dood willen zien als ze een geloof of een andere seksualiteit hebben.
God is liefde, het is een mooi streven maar helaas blijkt uit de praktijk dat die liefde maar eenrichtingsverkeer is.
Dat zijn mensen die uit naam van een religie dingen doen. Dat zegt niets over de religie zelf.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:35 schreef snakelady het volgende:
[..]
Hoeveel atheïsten ken jij die andere dood willen zien als ze een geloof of een andere seksualiteit hebben.
God is liefde, het is een mooi streven maar helaas blijkt uit de praktijk dat die liefde maar eenrichtingsverkeer is.
Maar wat ik niet snap is dat dit gewoon pure liefdadigheid is die ook gewoon als instelling kan bestaan.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:38 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Hoezo? Vanuit de kerk in mijn woonplaats worden al jaren liefdadigheidsdingen gedaan voor arme kinderen in bijv. brazilië?
De 10 geboden, die regels, bestonden al voor Christus, naastenliefde bestond ook al voor Christus.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:31 schreef Maanvis het volgende:
[..]
en uiteindelijk leer je dat sinterklaas niet bestaat, dat god de wereld niet in 7 dagen schiep en dat je ouders niet de meest wijze personen zijn die je kent. maar wat je hebt geleerd omtrent naastenliefde blijft dan wel overeind staan.
vroeger had je nog niet al die goede doelen zoals nu, traditioneel gezien zat dit gewoon bij de kerk inbegrepen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:38 schreef GhpH het volgende:
[..]
Maar wat ik niet snap is dat dit gewoon pure liefdadigheid is die ook gewoon als instelling kan bestaan.
Waar zit dan de link met God?
En dat doen niet gelovigen niet, die doen nooit iets voor anderen?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:38 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Hoezo? Vanuit de kerk in mijn woonplaats worden al jaren liefdadigheidsdingen gedaan voor arme kinderen in bijv. brazilië?
De normen en waarden die je vanuit het geloof meekrijgt om goed te zijn voor je medemens en om je vijand lief te hebben als jezelf.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:38 schreef GhpH het volgende:
[..]
Maar wat ik niet snap is dat dit gewoon pure liefdadigheid is die ook gewoon als instelling kan bestaan.
Waar zit dan de link met God?
Dat de bijbel een interessant boekwerk is lijkt me evident gezien de blijvende populariteit door de decennia millennia heen. En van wat ik er van gehoord heb is het nieuwe testament in ieder geval een stuk coulanter met misstanden en een stuk minder bloederig dan het oude testament. Ik stoor me alleen een beetje aan het beschaamd afschuiven van het oude testament van veel gelovigen, alleen omdat daar dood en verderf nogal de boventoon voert.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:34 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Het mooie van het Oude en het Nieuwe Testament is dat de focus verandert van het handelen naar het denken. In het Oude Testament wordt de nagedruk gelegd op dat men niet mag zondigen, terwijl in het Nieuwe Testament Jezus bijvoorbeeld zegt dat als je aan vreemdgaan denkt je eigenlijk al hebt gezondigd. Het Nieuwe Testament spoort heel erg aan om je gedachtenwereld onder controle te krijgen en dat is mooi, want je handelingen komen voort uit je gedachten.
Zo kunnen zelfs ongelovigen wijze lessen trekken uit de Bijbel. Net als een kind wordt geleerd om te praten en dan pas te denken, zo leert de Bijbel ons eerst hoe te handelen om ons vervolgens zelf de vrijheid te geven om over dit handelen na te denken. Als een vrij geestelijk wezen.
niet als verplichtingquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:40 schreef snakelady het volgende:
[..]
En dat doen niet gelovigen niet, die doen nooit iets voor anderen?
Ik zie dat niet echt als een voordeel.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:43 schreef Maanvis het volgende:
[..]
niet als verplichting. bij de kerk wordt zoiets als een sociale druk opgelegd.
nou, kijk eens hoeveel er nu is opgehaald voor ALS alleen dankzij de sociale druk die dat ijsbak gooien met zich meebrengt.. of de sociale druk die de 3fm actie telkens met zich meebrengt..quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:44 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik zie dat niet echt als een voordeel.
Geloven wordt onder sommige omstandigheden (lang niet alle) ook onder sociale druk opgelegd. m.a.w. kuddegedrag en "als je niet gelovig bent ga je naar de hel (iets wat onze pastoor claimt)".quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:43 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik durf mezelf best een goed mens te noemen, maar ik heb daar geen God voor nodig, alleen logisch redeneren.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:41 schreef Copthorne het volgende:
[..]
De normen en waarden die je vanuit het geloof meekrijgt om goed te zijn voor je medemens en om je vijand lief te hebben als jezelf.
En dat is dus fout, ik vind de natuur en de mens juist iets prachtigs om hoe het is ontstaan, ik bedoel, hoeveel geluk moeten we hebben gehad om te zijn waar we nu zijn? Dat moeten we respecteren en liefhebben staat daar compleet los van.quote:De wetenschap maakt van de mens, een door God geschapen geestelijk wezen in een fysiek lichaam, een zeer geavanceerde robot. We leven, maar eigenlijk bestaan we uit dode materie. Waarom zouden we ons druk maken om elkaar gevoelens? Dat zijn enkel chemische processen die zich in ons robotachtige lichaam plaatsvinden, door een fenomeen evolutie dat is ingezet zonder tussenkomst van een hogere macht op basis van toeval plaatsvindt. Waarom zouden we nog moeite doen?
welke pastoor en om welk geloof gaat het dan?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:45 schreef GhpH het volgende:
[..]
Geloven wordt onder sommige omstandigheden (lang niet alle) ook onder sociale druk opgelegd. m.a.w. kuddegedrag en "als je niet gelovig bent ga je naar de hel (iets wat onze pastoor claimt)".
Nee, die doen dat omdat ze zelf kunnen bedenken dat dat het beste is om te doen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:43 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik zei ook al dat dit niet bij alle gevallen is maar hij is (slag)rooms katholiek.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:46 schreef Maanvis het volgende:
[..]
welke pastoor en om welk geloof gaat het dan?
Dankzij jouw halsstarrige kortzichtige uitspraken die je hier zomaar even over alle gelovigen in zijn algemeenheid doet waag ik dat te betwijfelen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:46 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik durf mezelf best een goed mens te noemen, maar ik heb dara geen God voor nodig, alleen logisch redeneren.
klopt, de bijbel maakte er alleen een sociaal afkeurenswaardige activiteit vanquote:Moorden is fout, stelen is fout, verkrachten is fout. Deze zaken wisten we al voor de bijbel, dat is niet door de bijbel uitgevonden.
Ik voel geen sociale druk om iets te geven voor ALS, 3FM, kankerbestrijding of zielige biafrababy's eigenlijk. Maar toch geef ik wel eens en ben ik lid van een paar goede doelen. Helemaal zonder druk vanuit mij zelf, daar heb ik geen scheve blikken vanuit mijn religieuze pinkstergemeente voor nodig wanneer ik het niet doe.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:45 schreef Maanvis het volgende:
[..]
nou, kijk eens hoeveel er nu is opgehaald voor ALS alleen dankzij de sociale druk die dat ijsbak gooien met zich meebrengt.. of de sociale druk die de 3fm actie telkens met zich meebrengt..
oke.. dan zal ie wel snel vervangen worden!quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:47 schreef GhpH het volgende:
[..]
Ik zei ook al dat dit niet bij alle gevallen is maar hij is (slag)rooms katholiek.
Dat kan...alleen wist ik niet dat overtuigd zijn van iets zonder een ander daar kwaad mee te doen een persoon slecht maakt.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:48 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dankzij jouw halsstarrige kortzichtige uitspraken die je hier zomaar even over alle gelovigen in zijn algemeenheid doet waag ik dat te betwijfelen.
[..]
Maar die sociaal afkeuring was er ook al voor de bijbel.quote:klopt, de bijbel maakte er alleen een sociaal afkeurenswaardige activiteit van.
Je doet anderen er weldegelijk pijn mee door ze te beschuldigen van dingen die ze niet doen. Ik voelde me iig gekwetst door jouw uitspraken.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:51 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat kan...alleen wist ik niet dat overtuigd zijn van iets zonder een ander daar kwaad mee te doen een persoon slecht maakt.
Klopt, maar toen was het meer oog om oog tand om tand en een uit de hand spinnende spiraal van geweld.quote:Maar die sociaal afkeuring was er ook al voor de bijbel.
En om een beetje orde in de chaos te scheppen, het heeft lang heel goed gewerkt maar begint nou wel een beetje een verouderd concept te worden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:54 schreef Maanvis het volgende:
Klopt, maar toen was het meer oog om oog tand om tand en een uit de hand spinnende spiraal van geweld.
In de praktijk is het christendom trouwens uitgevonden door de romeinen om iedereen in het veroverde gebied een beetje een deel van hun eigen geloof te laten houden.
ja en daarom geloven dus steeds meer mensen niet meer alles wat in de bijbel staat letterlijk.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:55 schreef jogy het volgende:
[..]
En om een beetje orde in de chaos te scheppen, het heeft lang heel goed gewerkt maar begint nou wel een beetje een verouderd concept te worden.
Mijn uitspraken zijn niet persoonlijk, dat ik een freak, gek, slechte moeder, achterlijk, dom enz. ben genoemd in deze discussie wel, en dat kwam van gelovige mensen...gelukkig trek ik me daar niks van aan maar het geeft toch wel aan dat gelovige mensen dan dus volgens jou redenering ook slechte mensen kunnen zijn.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:54 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je doet anderen er weldegelijk pijn mee door ze te beschuldigen van dingen die ze niet doen. Ik voelde me iig gekwetst door jouw uitspraken.
[..]
Klopt, maar toen was het meer oog om oog tand om tand en een uit de hand spinnende spiraal van geweld.
In de praktijk is het christendom trouwens uitgevonden door de romeinen om iedereen in het veroverde gebied een beetje een deel van hun eigen geloof te laten houden.
Het mag van mij wel, ik heb het ook niet hypocriet genoemd, ik vind het alleen een beetje raar.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:57 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ja en daarom geloven dus steeds meer mensen niet meer alles wat in de bijbel staat letterlijk.
maar dat mag dan blijkbaar weer niet van snakelady want dan ben je hypocriet.
het geloof is allang niet meer zwart-wit luisteren naar wat de kerk en de bijbel zegt, iedereen geeft er zijn eigen invulling aan. en dat moet je gewoon respecteren vind ik en er niet kortzichtig mensen op affakkelen.
Ja tuurlijk, maar ze zijn het niet per definitie omdat ze gelovig zijn. Daarmee toon je aan dat je jezelf niet verdiept hebt in gelovigen. er zijn er MILJOENEN in nederland dus doe eens wat beter je best voordat je een complete bevolkingsgroep stigmatiseert. Bied gewoon je excuses aan voor de mensen die je hiermee gekwetst hebt en dan kunnen we verder met zand erover!quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:58 schreef snakelady het volgende:
[..]
Mijn uitspraken zijn niet persoonlijk, dat ik een freak, gek, slechte moeder, achterlijk, dom enz. ben genoemd in deze discussie wel, en dat kwam van gelovige mensen...gelukkig trek ik me daar niks van aan maar het geeft toch wel aan dat gelovige mensen dan dus volgens jou redenering ook slechte mensen kunnen zijn.
Nee, dat bedoel ik juist, net als dat niet geloven je niet automatisch een slecht mens maakt, acties en daden maakt een mens goed of slecht, ongeacht of de reden voor dit gedrag religie is of niet.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:00 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ja tuurlijk, maar ze zijn het niet per definitie omdat ze gelovig zijn. Daarmee toon je aan dat je jezelf niet verdiept hebt in gelovigen. er zijn er MILJOENEN in nederland dus doe eens wat beter je best voordat je een complete bevolkingsgroep stigmatiseert. Bied gewoon je excuses aan voor de mensen die je hiermee gekwetst hebt en dan kunnen we verder met zand erover!
De tegenstrijdigheid is wel een beetje moeilijk te behappen natuurlijk. Het is wel fijn dat een deel van de bijbel lezers mee willen gaan met de tijd en de bijbel nu eerder als boek zien waar de levenslessen figuurlijk gelezen moeten worden en dat het allemaal niet per se waar hoeft te zijn of zo maar als je ankers nog steeds liggen in een boek met meer geweld dan de gemiddelde oorlogsfilm blijft het lastig om mensen als Breivik ongelijk te geven in zijn lezing van hetzelfde boek.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:57 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ja en daarom geloven dus steeds meer mensen niet meer alles wat in de bijbel staat letterlijk.
maar dat mag dan blijkbaar weer niet van snakelady want dan ben je hypocriet.
meid je zei eerst dat elke gelovige een staphorstfanaat was. dus bied daar maar je excuses voor aan.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:05 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nee, dat bedoel ik juist, net als dat niet geloven je niet automatisch een slecht mens maakt, acties en daden maakt een mens goed of slecht, ongeacht of de reden voor dit gedrag religie is of niet.
Dat wetenschappelijke feiten jou beledigen is jammer, maar dat maakt mij geen slecht mens.
Dus nee, daar bied ik ook niet mijn excuses voor aan, net zo min als dat ik excuses wil van jou omdat jij mij theoretisch gezien zou kunnen beledigen met jouw uitspraken tegen wetenschap.
Jongen, dat heb ik nergens beweerd, ik heb het woord staphorstfanaat niet geschreven in dit topic of ooit in mijn leven geloof ik tot nu toe.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:10 schreef Maanvis het volgende:
[..]
meid je zei eerst dat elke gelovige een staphorstfanaat was. dus bied daar maar je excuses voor aan.
Je zou bijna denken dat hij gelovig is.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:13 schreef snakelady het volgende:
Dus wil je echt dat ik sorry ga zeggen voor jou waanbeelden?
quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:13 schreef snakelady het volgende:
[..]
Jongen, dat heb ik nergens beweerd, ik heb het woord staphorstfanaat niet geschreven in dit topic of ooit in mijn leven geloof ik tot nu toe.
Dus wil je echt dat ik sorry ga zeggen voor jou waanbeelden?
In deze post insinueer je dingen over gelovigen die niet waar zijn. Bied daar je excuses voor aan en we praten verder alsof er niets aan de hand was!quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:17 schreef snakelady het volgende:
[..]
Inderdaad, mee eens!
En zo nog veel meer.
snakelady bedoelt het niet kwaad. In die post gaat ze even voorbij aan het feit dat er genoeg gelovigen zijn die een andere geaardheid of seks buiten het huwelijk niet afkeuren, maar ze wilde niet beledigen en als je niet bent zoals zij omschrijft hoef je je niet aangesproken te voelen door die post.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
[..]
In deze post insinueer je dingen over gelovigen die niet waar zijn. Bied daar je excuses voor aan en we praten verder alsof er niets aan de hand was!
Oh wacht, dus omdat jij denkt dat ik iets insinueer heb ik iets geschreven wat ik niet eens heb geschreven en voel jij je om die reden beledigd en wil jij dat ik daar mijn excuses voor aan bied....eh nee...dat gaat niet gebeuren.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
[..]
In deze post insinueer je dingen over gelovigen die niet waar zijn. Bied daar je excuses voor aan en we praten verder alsof er niets aan de hand was!
Juist, het waren voorbeelden van extremen, meer niet.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:17 schreef Copthorne het volgende:
[..]
snakelady bedoelt het niet kwaad. In die post gaat ze even voorbij aan het feit dat er genoeg gelovigen zijn die een andere geaardheid of seks buiten het huwelijk niet afkeuren, maar ze wilde niet beledigen en als je niet bent zoals zij omschrijft hoef je je niet aangesproken te voelen door die post.
meid je zegt dat gelovigen homo's en lesbiënnes niet tolereren. dat is niet waar.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:17 schreef snakelady het volgende:
[..]
Oh wacht, dus omdat jij denkt dat ik iets insinueer heb ik iets geschreven wat ik niet eens heb geschreven en voel jij je om die reden beledigd en wil jij dat ik daar mijn excuses voor aan bied....eh nee...dat gaat niet gebeuren.
Ik heb wel het vermoeden dat jij je vaak beledigd voelt.
Als iemand een "goede" handeling alleen maar verricht omdat zijn religie hem/haar dat opdraagt, maar daar zelf eigenlijk geen enkel gevoel bij heeft (erger: het gaat eigenlijk tegen zijn "ware drive" in) zie ik die persoon -even puur op basis van die ene handeling bekeken dan- niet als een goed mens. Wat mij betreft zijn het de mótieven achter acties/handelingen die iets goed/slecht maken.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:05 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nee, dat bedoel ik juist, net als dat niet geloven je niet automatisch een slecht mens maakt, acties en daden maakt een mens goed of slecht, ongeacht of de reden voor dit gedrag religie is of niet.
Dat wetenschappelijke feiten jou beledigen is jammer, maar dat maakt mij geen slecht mens.
Dus nee, daar bied ik ook niet mijn excuses voor aan, net zo min als dat ik excuses wil van jou omdat jij mij theoretisch gezien zou kunnen beledigen met jouw uitspraken tegen wetenschap.
Nee, ik gaf voorbeelden ( vandaar dat er staat, bv) van zaken die in het geloof kunnen voorkomen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:19 schreef Maanvis het volgende:
[..]
meid je zegt dat gelovigen homo's en lesbiënnes niet tolereren. dat is niet waar.
Daar heb je gelijk in, zou je iets goeds doen alleen omdat je bv angst hebt dat je anders niet in de hemel komt is het nog steeds uit eigenbelang, en hoe ''goed'' is die daad dan daadwerkelijk.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:20 schreef Forbry het volgende:
[..]
Als iemand een "goede" handeling alleen maar verricht omdat zijn religie hem/haar dat opdraagt, maar daar zelf eigenlijk geen enkel gevoel bij heeft (erger: het gaat eigenlijk tegen zijn "ware drive" in) zie ik die persoon -even puur op basis van die ene handeling bekeken dan- niet als een goed mens. Wat mij betreft zijn het de mótieven achter acties/handelingen die iets goed/slecht maken.
daar lul je je mooi uit terwijl je ook gewoon je excuses had kunnen aanbieden. blijkbaar vind je je gelijk belangrijker dan iemand die gekwetst is door je uitspraken een beter gevoel geven.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:21 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nee, ik gaf voorbeelden ( vandaar dat er staat, bv) van zaken die in het geloof kunnen voorkomen.
De religies zijn intolerant en dat maakt het percentage intolerante gelovigen gewoon groter dan erbuiten.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:19 schreef Maanvis het volgende:
[..]
meid je zegt dat gelovigen homo's en lesbiënnes niet tolereren. dat is niet waar.
Exact hetzelfde idee idd.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:22 schreef snakelady het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, zou je iets goeds doen alleen omdat je bv angst hebt dat je anders niet in de hemel komt is het nog steeds uit eigenbelang, en hoe ''goed'' is die daad dan daadwerkelijk.
Als ik jou nu beschuldig dat je iets gestolen hebt van mij, wat niet zo is, en ik eis daar dan excuses voor. Zou jij dat dan doen en daarmee eigenlijk toegeven dat je wel iets hebt gestolen van mij?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:22 schreef Maanvis het volgende:
[..]
daar lul je je mooi uit terwijl je ook gewoon je excuses had kunnen aanbieden. blijkbaar vind je je gelijk belangrijker dan iemand die gekwetst is door je uitspraken een beter gevoel geven.
draai draai draaiquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:25 schreef snakelady het volgende:
[..]
Als ik jou nu beschuldig dat je iets gestolen hebt van mij, wat niet zo is, en ik eis daar dan excuses voor. Zou jij dat dan doen en daarmee eigenlijk toegeven dat je wel iets hebt gestolen van mij?
Ik ga niet mijn excuses aanbieden omdat jij moeite hebt met begrijpend lezen.
Daar is een theorie over, God dreigde vaak om het volk daar onder controle te houden. Vaak had God achteraf dan ook spijt dat liet hij dan ook zien in het oude testament, verder is het testament ook veel historisch en is het een theorie dat in die tijd mensen sowieso gewelddadig waren, en die gewelddadigheid op God reflecteerde. Je ziet dat nu nog heel goed met Israël ze zijn vrij gewelddadig en zij volgen het oude testament.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:42 schreef jogy het volgende:
[..]
Dat de bijbel een interessant boekwerk is lijkt me evident gezien de blijvende populariteit door de decennia millennia heen. En van wat ik er van gehoord heb is het nieuwe testament in ieder geval een stuk coulanter met misstanden en een stuk minder bloederig dan het oude testament. Ik stoor me alleen een beetje aan het beschaamd afschuiven van het oude testament van veel gelovigen, alleen omdat daar dood en verderf nogal de boventoon voert.
quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:35 schreef snakelady het volgende:
[..]
Daar is een theorie over, God dreigde vaak om het volk daar onder controle te houden. Vaak had God achteraf dan ook spijt dat liet hij dan ook zien in het oude testament, verder is het testament ook veel historisch en is het een theorie dat in die tijd mensen sowieso gewelddadig waren, en die gewelddadigheid op God reflecteerde. Je ziet dat nu nog heel goed met Israël ze zijn vrij gewelddadig en zij volgen het oude testament.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:42 schreef jogy het volgende:
[..]
Dat de bijbel een interessant boekwerk is lijkt me evident gezien de blijvende populariteit door de decennia millennia heen. En van wat ik er van gehoord heb is het nieuwe testament in ieder geval een stuk coulanter met misstanden en een stuk minder bloederig dan het oude testament. Ik stoor me alleen een beetje aan het beschaamd afschuiven van het oude testament van veel gelovigen, alleen omdat daar dood en verderf nogal de boventoon voert.
Ik ben niet verantwoordelijk voor jouw gevoel, jij voelt je gekwetst omdat jij iets leest wat er niet staat en niet eens persoonlijk aan jou was gericht.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |