abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:32:06 #151
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143703424
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:29 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar waarom is het oude testament niet meer van toepassing, als dat geschreven is in de naam van God kan je dat toch niet naar je eigen wensen aanpassen?
waarom niet? Je gelooft wat je gelooft, niet wat in dat boek staat. Het boek is geschreven voor mensen van 2000 jaar geleden, niet voor mensen van nu. ik snap het niet, je komt nu kortzichtiger en starder over dan de meeste katholieken die ik ken :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_143703477
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:31 schreef Maanvis het volgende:

[..]

en uiteindelijk leer je dat sinterklaas niet bestaat, dat god de wereld niet in 7 dagen schiep en dat je ouders niet de meest wijze personen zijn die je kent. maar wat je hebt geleerd omtrent naastenliefde blijft dan wel overeind staan ;).
Bij ons was het eerder zaak dat we het onze vader, weesgegroet en de geloofsbelijdenis kenden.
Niets over naastenliefde. Daarbij zijn sommigen niet bezig geweest met bijleren maar zijn ze in die cluster verward geraakt.

Het moet niet zo zijn van "oh je bent er fijn uitgekomen, dan is er niks mis mee".
pi_143703508
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:31 schreef jogy het volgende:

[..]

de bijbel is de bijbel en in de bijbel zit ook het oude testament. Er staat nergens in de bijbel dat het oude testament niet meer geldig is en het nieuwe testament gezien moet worden als het enige geldige woord van God. Dit doen de religies zelf en dat is op zich ook maar goed ook want anders waren we nog verder van huis.
Het mooie van het Oude en het Nieuwe Testament is dat de focus verandert van het handelen naar het denken. In het Oude Testament wordt de nagedruk gelegd op dat men niet mag zondigen, terwijl in het Nieuwe Testament Jezus bijvoorbeeld zegt dat als je aan vreemdgaan denkt je eigenlijk al hebt gezondigd. Het Nieuwe Testament spoort heel erg aan om je gedachtenwereld onder controle te krijgen en dat is mooi, want je handelingen komen voort uit je gedachten.

Zo kunnen zelfs ongelovigen wijze lessen trekken uit de Bijbel. Net als een kind wordt geleerd om te praten en dan pas te denken, zo leert de Bijbel ons eerst hoe te handelen om ons vervolgens zelf de vrijheid te geven om over dit handelen na te denken. Als een vrij geestelijk wezen.
Copthorne 2.0
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:35:35 #154
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143703533
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:29 schreef Copthorne het volgende:

[..]

Als we geschapen zijn met liefde, dan is het natuurlijker om ook liefdevol met elkaar en met bijvoorbeeld de aarde om te gaan. De afwezigheid van een hogere macht neemt daarnaast de zinvolheid van het bestaan weg. Als er hiervoor niks was en hierna niks is, waarom zou je dan je best doen en goed voor anderen zijn? Dan kun je net zo goed zelfzuchtig zijn en rijkdom en macht nastreven.
Nou, dat blijkt wel uit alle oorlogen in naam van religie, zo liefdevol.

Hoeveel atheïsten ken jij die andere dood willen zien als ze een geloof of een andere seksualiteit hebben.

God is liefde, het is een mooi streven maar helaas blijkt uit de praktijk dat die liefde maar eenrichtingsverkeer is.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:38:08 #155
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143703626
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:35 schreef snakelady het volgende:

[..]

Hoeveel atheïsten ken jij die andere dood willen zien als ze een geloof of een andere seksualiteit hebben.

God is liefde, het is een mooi streven maar helaas blijkt uit de praktijk dat die liefde maar eenrichtingsverkeer is.
Hoezo? Vanuit de kerk in mijn woonplaats worden al jaren liefdadigheidsdingen gedaan voor arme kinderen in bijv. brazilië?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_143703639
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:35 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat zijn mensen die uit naam van een religie dingen doen. Dat zegt niets over de religie zelf.

Mensen hebben de vrijheid gekregen om zelf na te denken en als er mensen zijn die er in hun ontwikkeling voor kiezen om een religie aan te hangen en om deze op een bepaalde manier te interpreteren, dan kun je daar de religie zelf niet de schuld van geven.
Copthorne 2.0
pi_143703653
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:38 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Hoezo? Vanuit de kerk in mijn woonplaats worden al jaren liefdadigheidsdingen gedaan voor arme kinderen in bijv. brazilië?
Maar wat ik niet snap is dat dit gewoon pure liefdadigheid is die ook gewoon als instelling kan bestaan.
Waar zit dan de link met God?
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:39:57 #158
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143703690
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:31 schreef Maanvis het volgende:

[..]

en uiteindelijk leer je dat sinterklaas niet bestaat, dat god de wereld niet in 7 dagen schiep en dat je ouders niet de meest wijze personen zijn die je kent. maar wat je hebt geleerd omtrent naastenliefde blijft dan wel overeind staan ;).
De 10 geboden, die regels, bestonden al voor Christus, naastenliefde bestond ook al voor Christus.
Het is echt niet zo dat voor Christus mensen rondliepen als debielen, geen liefde voelde voor elkaar en elkaar maar gingen verkrachten, moorden en stelen.
En dat sinds de Bijbel al deze dingen niet meer gebeuren.

Sterker nog, er is steeds minder geloof, en ook minder oorlog, extreme armoede, verkrachtingen, moorden enz.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:40:38 #159
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143703716
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:38 schreef GhpH het volgende:

[..]

Maar wat ik niet snap is dat dit gewoon pure liefdadigheid is die ook gewoon als instelling kan bestaan.
vroeger had je nog niet al die goede doelen zoals nu, traditioneel gezien zat dit gewoon bij de kerk inbegrepen.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:40:55 #160
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143703733
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:38 schreef Maanvis het volgende:

[..]

En dat doen niet gelovigen niet, die doen nooit iets voor anderen?
pi_143703772
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:38 schreef GhpH het volgende:

[..]

De normen en waarden die je vanuit het geloof meekrijgt om goed te zijn voor je medemens en om je vijand lief te hebben als jezelf.

De wetenschap maakt van de mens, een door God geschapen geestelijk wezen in een fysiek lichaam, een zeer geavanceerde robot. We leven, maar eigenlijk bestaan we uit dode materie. Waarom zouden we ons druk maken om elkaar gevoelens? Dat zijn enkel chemische processen die zich in ons robotachtige lichaam plaatsvinden, door een fenomeen evolutie dat is ingezet zonder tussenkomst van een hogere macht en dat op basis van toeval plaatsvindt. Waarom zouden we nog moeite doen?
Copthorne 2.0
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:42:12 #162
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_143703782
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:34 schreef Copthorne het volgende:

[..]

Het mooie van het Oude en het Nieuwe Testament is dat de focus verandert van het handelen naar het denken. In het Oude Testament wordt de nagedruk gelegd op dat men niet mag zondigen, terwijl in het Nieuwe Testament Jezus bijvoorbeeld zegt dat als je aan vreemdgaan denkt je eigenlijk al hebt gezondigd. Het Nieuwe Testament spoort heel erg aan om je gedachtenwereld onder controle te krijgen en dat is mooi, want je handelingen komen voort uit je gedachten.

Zo kunnen zelfs ongelovigen wijze lessen trekken uit de Bijbel. Net als een kind wordt geleerd om te praten en dan pas te denken, zo leert de Bijbel ons eerst hoe te handelen om ons vervolgens zelf de vrijheid te geven om over dit handelen na te denken. Als een vrij geestelijk wezen.
Dat de bijbel een interessant boekwerk is lijkt me evident gezien de blijvende populariteit door de decennia millennia heen. En van wat ik er van gehoord heb is het nieuwe testament in ieder geval een stuk coulanter met misstanden en een stuk minder bloederig dan het oude testament. Ik stoor me alleen een beetje aan het beschaamd afschuiven van het oude testament van veel gelovigen, alleen omdat daar dood en verderf nogal de boventoon voert.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:43:38 #163
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143703831
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:40 schreef snakelady het volgende:

[..]

En dat doen niet gelovigen niet, die doen nooit iets voor anderen?
niet als verplichting ;). bij de kerk wordt zoiets als een sociale druk opgelegd.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:44:13 #164
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_143703853
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:43 schreef Maanvis het volgende:

[..]

niet als verplichting ;). bij de kerk wordt zoiets als een sociale druk opgelegd.
Ik zie dat niet echt als een voordeel.
Vrijheid
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:45:28 #165
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143703913
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:44 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik zie dat niet echt als een voordeel.
nou, kijk eens hoeveel er nu is opgehaald voor ALS alleen dankzij de sociale druk die dat ijsbak gooien met zich meebrengt.. of de sociale druk die de 3fm actie telkens met zich meebrengt..
Een gedicht over Maanvis
pi_143703920
quote:

[..]

Geloven wordt onder sommige omstandigheden (lang niet alle) ook onder sociale druk opgelegd. m.a.w. kuddegedrag en "als je niet gelovig bent ga je naar de hel (iets wat onze pastoor claimt)".
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:46:03 #167
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143703939
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:41 schreef Copthorne het volgende:

[..]

De normen en waarden die je vanuit het geloof meekrijgt om goed te zijn voor je medemens en om je vijand lief te hebben als jezelf.
Ik durf mezelf best een goed mens te noemen, maar ik heb daar geen God voor nodig, alleen logisch redeneren.
Moorden is fout, stelen is fout, verkrachten is fout. Deze zaken wisten we al voor de bijbel, dat is niet door de bijbel uitgevonden.

quote:
De wetenschap maakt van de mens, een door God geschapen geestelijk wezen in een fysiek lichaam, een zeer geavanceerde robot. We leven, maar eigenlijk bestaan we uit dode materie. Waarom zouden we ons druk maken om elkaar gevoelens? Dat zijn enkel chemische processen die zich in ons robotachtige lichaam plaatsvinden, door een fenomeen evolutie dat is ingezet zonder tussenkomst van een hogere macht op basis van toeval plaatsvindt. Waarom zouden we nog moeite doen?
En dat is dus fout, ik vind de natuur en de mens juist iets prachtigs om hoe het is ontstaan, ik bedoel, hoeveel geluk moeten we hebben gehad om te zijn waar we nu zijn? Dat moeten we respecteren en liefhebben staat daar compleet los van.
We doen moeite omdat we al zo ver zijn gekomen en het zonde zou zijn om dat weg te gooien alsof het niets is.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:46:38 #168
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143703958
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:45 schreef GhpH het volgende:

[..]

Geloven wordt onder sommige omstandigheden (lang niet alle) ook onder sociale druk opgelegd. m.a.w. kuddegedrag en "als je niet gelovig bent ga je naar de hel (iets wat onze pastoor claimt)".
welke pastoor en om welk geloof gaat het dan?
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:46:53 #169
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143703968
quote:

[..]

Nee, die doen dat omdat ze zelf kunnen bedenken dat dat het beste is om te doen.
pi_143703982
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:46 schreef Maanvis het volgende:

[..]

welke pastoor en om welk geloof gaat het dan?
Ik zei ook al dat dit niet bij alle gevallen is maar hij is (slag)rooms katholiek.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:48:11 #171
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143704001
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:46 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik durf mezelf best een goed mens te noemen, maar ik heb dara geen God voor nodig, alleen logisch redeneren.
Dankzij jouw halsstarrige kortzichtige uitspraken die je hier zomaar even over alle gelovigen in zijn algemeenheid doet waag ik dat te betwijfelen.

quote:
Moorden is fout, stelen is fout, verkrachten is fout. Deze zaken wisten we al voor de bijbel, dat is niet door de bijbel uitgevonden.
klopt, de bijbel maakte er alleen een sociaal afkeurenswaardige activiteit van ;).
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:49:51 #172
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_143704064
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:45 schreef Maanvis het volgende:

[..]

nou, kijk eens hoeveel er nu is opgehaald voor ALS alleen dankzij de sociale druk die dat ijsbak gooien met zich meebrengt.. of de sociale druk die de 3fm actie telkens met zich meebrengt..
Ik voel geen sociale druk om iets te geven voor ALS, 3FM, kankerbestrijding of zielige biafrababy's eigenlijk. Maar toch geef ik wel eens en ben ik lid van een paar goede doelen. Helemaal zonder druk vanuit mij zelf, daar heb ik geen scheve blikken vanuit mijn religieuze pinkstergemeente voor nodig wanneer ik het niet doe.
Vrijheid
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:50:07 #173
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143704075
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:47 schreef GhpH het volgende:

[..]

Ik zei ook al dat dit niet bij alle gevallen is maar hij is (slag)rooms katholiek.
oke.. dan zal ie wel snel vervangen worden!
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:51:53 #174
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143704133
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:48 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dankzij jouw halsstarrige kortzichtige uitspraken die je hier zomaar even over alle gelovigen in zijn algemeenheid doet waag ik dat te betwijfelen.

[..]
Dat kan...alleen wist ik niet dat overtuigd zijn van iets zonder een ander daar kwaad mee te doen een persoon slecht maakt.
quote:
klopt, de bijbel maakte er alleen een sociaal afkeurenswaardige activiteit van ;).
Maar die sociaal afkeuring was er ook al voor de bijbel.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:54:04 #175
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_143704213
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:51 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat kan...alleen wist ik niet dat overtuigd zijn van iets zonder een ander daar kwaad mee te doen een persoon slecht maakt.

Je doet anderen er weldegelijk pijn mee door ze te beschuldigen van dingen die ze niet doen. Ik voelde me iig gekwetst door jouw uitspraken.

quote:
Maar die sociaal afkeuring was er ook al voor de bijbel.
Klopt, maar toen was het meer oog om oog tand om tand en een uit de hand spinnende spiraal van geweld.
In de praktijk is het christendom trouwens uitgevonden door de romeinen om iedereen in het veroverde gebied een beetje een deel van hun eigen geloof te laten houden.
Een gedicht over Maanvis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')