Voor de moeite.quote:
Dit is zeker geen zonde. En al helemaal niet een oerzonde. Of anders: leg eens uit?quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:04 schreef Syamsu het volgende:
de oerzonde, de kennis van goed en kwaad,
Nu moet ik je eerlijk zeggen dat ik ook maar weinig touw kan vast knoppen aan je OP.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:04 schreef Syamsu het volgende:
Jullie begrijpen niet, dit is het antwoord op ongeveer 90 procent van de vragen op forums zoals deze.
Het probleem van de vrije wil is een probleem ten aanzien van 'datgene dat een keuze maakt'. Laten we dat even X noemen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:04 schreef Syamsu het volgende:
Het is zo, dat vrije wil bestaat wordt door maar weinig intellectuelen bevestigd, dat is eigenlijk heel raar. Een concept wat in het dagelijks leven op practische basis over het algemeen probleemloos werkt, het concept van vrije wil, keuzes maken, zorgt intellectueel voor veel problemen. Daar moet een verklaring voor worden gegeven, en de oerzonde is die verklaring.
Is dit een definitie? Iets dat gemeten kan worden kan per definitie geen keuzes maken?quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 12:14 schreef Syamsu het volgende:
Strikt genomen kiezen de hersens niks, ze worden gekozen. Je kan de hersens meten, dus dat betekent dat ze niet kunnen kiezen.
Hoe is dat nu echt iets anders? Dat calculeren en sorteren (intern functioneren) leidt tot zetkeuzes. Er worden wel degelijk zetten gekozen, en die zetten zijn zeker niet gekozen door de programmeur. Door wie of wat dan wel?quote:En een schaakcomputer calculeert en sorteert, dat is een ander principe als kiezen.
Volgens mij haal je interne en externe vrijheid (intern en extern functioneren) door elkaar.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 12:40 schreef Syamsu het volgende:
Je moet kijken naar de logica. Het kan logisch niet dat wat vrij is gedwongen is.
Nogmaals: iets dat kiest *moet* een intern functioneren hebben, of dat nu een computer, een stel hersenen, of iets totaal anders is. En datgene dat kiest heeft nooit zijn eigen interne functioneren gekozen. Dat is zoals gezegd circulair.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 12:40 schreef Syamsu het volgende:
Jij hebt het woord keuze een logica van gedwongen zijn gegeven, de logica van calculeren en sorteren als een schaakcomputer. Waarom doe je dat? Dat slaat toch eigenlijk nergens op om dat te doen? Dat is nou de oerzonde, daarom doe je dat.
Non sequitur: gemeten kunnen worden en kunnen kiezen staan los van elkaar.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 12:14 schreef Syamsu het volgende:
Strikt genomen kiezen de hersens niks, ze worden gekozen. Je kan de hersens meten, dus dat betekent dat ze niet kunnen kiezen.
Dwang? Je bedoelt denk ik dat processen in het brein volgens natuurwetten verlopen. Daar ziet het inderdaad naar uit. Maar dat maakt het niet tot dwang.quote:Want wat gemeten kan worden daar is dus de dwang van bewijs op van toepassing, en dwang sluit vrijheid uit, dus niks wat gemeten kan worden, kan kiezen.
Waarom is dat een ander principe? Die computer weegt een aantal zaken tegen elkaar af, net als een menselijke schaker. Niet op dezelfde manier, maar er zijn veel overeenkomsten. Als diezelfde schaker een nieuwe auto gaat kopen, en zelfs als hij voor een levenspartner kiest, worden er ook zaken afgewogen. Minder rationeel, en minder goed in kaart te brengen dan als hij een potje schaakt. Maar principiële verschillen zie ik niet. Beide processen zijn te verklaren als op een complexe manier samenwerken van een enorme hoeveelheid onderdelen. In het ene geval neuronen (samen met chemie uit de rest van het lichaam), in het andere geval elektronische schakelingen. En in beide gevallen is sorteren een onderdeel van het proces.quote:En een schaakcomputer calculeert en sorteert, dat is een ander principe als kiezen.
Dan moet er iets zijn dat die hersenen kiest. En jij stelt het, dus zul jij moeten zeggen wat datgene dan is. Afdoen met "datgene wat kiest" is onvoldoende. En hier subjectiviteit aan verbinden is ook al niet terecht, want subjectiviteit slaat op alles wat je ervaart. Sommige keuzes ervaar je niet, of later dan meetbaar is hoe ze uit zullen vallen, en een heleboel subjectieve zaken hebben niets te maken met kiezen. Het zijn twee losstaande begrippen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 12:14 schreef Syamsu het volgende:
Strikt genomen kiezen de hersens niks, ze worden gekozen.
Nog nooit zoveel onzin bij elkaar gezien. Subjectiviteit is iets anders dan kiezen, en slaat ook niet alleen op meningen. En wat het is dat kiest is een wetenschappelijke vraag, waarop het antwoord niet zomaar een kwestie van mening is (alhoewel je er een mening over kunt hebben, maar dat kun je ook hebben over de vraag of een verdachte een bepaald misdrijf gepleegd heeft. Terwijl dat om een feit gaat: wel of niet). De nazi's gingen juist uit van subjectieve, ongegronde vooroordelen, en bombardeerden die tot feit: dat joden minderwaardig zijn, homo's en zigeuners ook, dat hun eigen volk superieur was, enz. Ze hadden er zelfs een term voor: Gesundes Volksempfinden.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 22:59 schreef Syamsu het volgende:
Subjectiviteit werkt zo: een keuze maken over het onderwerp wat het is dat kiest, resulterende in een mening.
Ter contrast, objectiviteit werkt zo: bewijs ergens van dwingt tot een conclusie, resulterende in een 1 op 1 kopie / model van wat bewezen wordt, een feit.
De verleiding is om een mening als feit te stellen, de oerzonde, kennis van goed en kwaad. Bijvoorbeeld de nazi's, die stelden als feit wat de Arische geest is, en dat die erfelijk is, gebaseerd op pseudowetenschap. Zo werd subjectiviteit uitgesloten, raadpleegde ze hun pseudowetenschap over emoties, ipv hun echte emoties. Het geweten gesaboteerd.
Door een mening als feit te stellen wordt je high, het maakt de lichaamseigen drugs los in het brein, endorfines. Als je als feit weet wat mooi, goed en liefdevol is, dan voel je je goddelijk.
Om echt subjectief te zijn moet je de conclusie kiezen, en het moet gaan over het onderwerp wat het is dat een of andere keuze maakt. Expressie van emotie met vrije wil, over het onderwerp emotie bijvoorbeeld. De emotie kiest, dat ben jezelf als zijnde eigenaar van je keuzes.
Wat het is dat kiest is een subjectieve kwestie, de mogelijkheden, de keuze, en het resultaat van de keuze zijn objectieve kwesties.
Ze passen niet in jouw rigide systeempje, zul je bedoelen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 17:56 schreef Syamsu het volgende:
Je reply bevat geen logisch systeem. Het zijn een aantal onsamenhangende veronderstellingen die niet met elkaar kloppen.
Overboord? Ik zeg dat sorteren keuzes maken is? Man, leer lezen! Sorteren is vaak een onderdeel van keuzes maken. Het is nooit het totale proces, althans niet bij complexe keuzes. Bij een schakende computer ook niet.quote:Je kan zeggen sorteren is een keuze maken, maar dan gooi je dus al die kennis over keuzes die alternatief wel ergens anders op kunnen uitkomen overboord.
Nee, maar ze kunnen wel maken dat je kiest voor één van die alternatieve uitkomsten. Beter gezegd, gewenste alternatieve uitkomsten, want als iemand kiest weet die vaak niet hoe het zal uitpakken. De meeste keuzes zijn een educated guess. Er wordt gekozen om iets te doen (of juist om niets te doen), in de hoop, dat dat gunstig zal uitpakken. En die hoop is het gevolg van eerdere ervaringen, motieven van de persoon, zijn vermogen om na te denken, en nog een heleboel (grotendeels onbewuste) andere factoren binnen die persoon. Stuk voor stuk hebben die oorzaken die in het verleden liggen.quote:Dat bedoel ik met dat er geen systeem zit in wat je zegt, het ene past niet bij het andere. het klopt gewoon niet, oorzaak en gevolg kan niet gelijk worden gesteld aan alternatieve uitkomsten.
Ah, valt het kwartje dan toch nog?quote:De oorzaak bepaalt de uitkomst, dan is er dus alleen een uitkomst mogelijk overeenkomstig de oorzaak, en niets anders.
Dat is de oerzonde waarom je dit niet begrijpt dat simpeler is als de regels van boter kaas en eieren.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 18:14 schreef Jigzoz het volgende:
Ik snap nog steeds niet wat het punt of de vraag nou is. Subjectiviteit noem je keuzes maken en dat komt door dat Bijbelverhaal over die appel?
Leg je nog uit wat de oerzonde, een begrip uit een duizenden jaren oude mythe, te maken heeft met subjectiviteit?quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 20:32 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat is de oerzonde waarom je dit niet begrijpt dat simpeler is als de regels van boter kaas en eieren.
Net als de gedachtes van een alcoholicus vanzelf geleid worden naar ideeen die de verslaving veilig stellen, worden jou gedachtes geleid naar het veilig stellen van je verslaving aan als feit weten wat mooi, goed en liefdevol is.
Ik begrijp het niet omdat ik niet belast ben met een oerzonde? Oké. Maar waarom ben jij daar dan wel mee belast?quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 20:32 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat is de oerzonde waarom je dit niet begrijpt dat simpeler is als de regels van boter kaas en eieren.
Net als de gedachtes van een alcoholicus vanzelf geleid worden naar ideeen die de verslaving veilig stellen, worden jou gedachtes geleid naar het veilig stellen van je verslaving aan het goddelijk gevoel dat je krijgt wanneer je als feit weet wat mooi, goed en liefdevol is.
Dank je voor je uitleg.quote:
Leg je nog uit wat de oerzonde, een begrip uit een duizenden jaren oude mythe, te maken heeft met subjectiviteit?quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 23:09 schreef Syamsu het volgende:
Dat heb ik al uitgelegd, moet je lezen.
Dat idee heb ik gewoon uit algemene kennis. In algemene kennis heeft een keuze meerdere mogelijke uitkomsten.
Jij snapt ook niet wat ie bedoelt?quote:Op zondag 10 augustus 2014 00:27 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Leg je nog uit wat de oerzonde, een begrip uit een duizenden jaren oude mythe, te maken heeft met subjectiviteit?
En ga je nog vertellen waar jij het vandaan haalt, jou idee over hoe subjectiviteit "werkt"?
Jij beantwoordt helemaal geen vragen, dat is opvallend. En ongewenst, op een discussieforum. Ook ongewenst is, dat je niet eens de moeite neemt om te laten zien op wie je reageert. En uit de inhoud van je reactie is dat meestal ook niet op te maken.quote:
Ik vraag me zelfs af of Syamsu het zelf wel snapt. Dikke kans dat hij het zo oeverloos moet herhalen, om zelf het gevoel te krijgen dat er iets te snappen valt.quote:
Bij normale, geestelijk gezonde volwassen mensen is dat allang gebeurd. Overbodig topic dus.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 23:25 schreef Syamsu het volgende:
Subjectiviteit valideren, een plaats geven, daar gaat dit heen.
....moet je lezen, ik zeg het net, uit algemene kennis heb ik het. Dit is echt alleen maar verslaving waardoor je zo reageert, niet zien wat voor je staat.quote:Op zondag 10 augustus 2014 00:27 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Leg je nog uit wat de oerzonde, een begrip uit een duizenden jaren oude mythe, te maken heeft met subjectiviteit?
En ga je nog vertellen waar jij het vandaan haalt, jou idee over hoe subjectiviteit "werkt"?
Je bent zelf hufterig bezig. Niet lezen, niet ingaan op wat er staat. Ik heb al uitgelegd, de oerzonde is kennis van goed en kwaad, dat is dus als feit stellen wat goed is ipv een mening. Dat is subjectiviteit uitsluiten. Allemaal al uitgelegd, moet je maar lezen ipv je stomme beschuldigingen te maken.quote:Op zondag 10 augustus 2014 00:29 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Jij beantwoordt helemaal geen vragen, dat is opvallend. En ongewenst, op een discussieforum. Ook ongewenst is, dat je niet eens de moeite neemt om te laten zien op wie je reageert. En uit de inhoud van je reactie is dat meestal ook niet op te maken.
Eigenlijk is dit domweg hufterig gedrag. Maar ik stel je toch nogmaals twee onbeantwoorde vragen:
Wie stelt dan dat 'goed en kwaad' feiten en geen meningen zijn?quote:Op zondag 10 augustus 2014 01:03 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Je bent zelf hufterig bezig. Niet lezen, niet ingaan op wat er staat. Ik heb al uitgelegd, de oerzonde is kennis van goed en kwaad, dat is dus als feit stellen wat goed is ipv een mening. Dat is subjectiviteit uitsluiten. Allemaal al uitgelegd, moet je maar lezen ipv je stomme beschuldigingen te maken.
Dat zit in nazi ideologie bijvoorbeeld, dat heb ik al uitgelegd in post 1.quote:Op zondag 10 augustus 2014 01:06 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wie stelt dan dat 'goed en kwaad' feiten en geen meningen zijn?
De nazi's vonden nazisme goed (mening); de rest niet (mening).quote:Op zondag 10 augustus 2014 01:17 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat zit in nazi ideologie bijvoorbeeld, dat heb ik al uitgelegd in post 1.
Nou oké. Subjectiviteit vind ik een groot goed. Ik vind het fijn om een mening te hebben en ik vind het leuk om andere meningen te horen.quote:Echt, jullie gaan dit niet snappen omdat jullie weerzin hebben tegen subjectiviteit. Je moet aangeven wat je van subjectiviteit vind, dat zou een zinnig antwoord zijn.
Onzin. Je negeert het feit dat die hele oerzonde afkomstig is uit een 1000en jaren oude mythe, en waarschijnlijk ook nog eens een gemutileerde vorm daarvan is (de toevoeging "van goed en kwaad")quote:Op zondag 10 augustus 2014 01:03 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Je bent zelf hufterig bezig. Niet lezen, niet ingaan op wat er staat. Ik heb al uitgelegd, de oerzonde is kennis van goed en kwaad, dat is dus als feit stellen wat goed is ipv een mening. Dat is subjectiviteit uitsluiten. Allemaal al uitgelegd, moet je maar lezen ipv je stomme beschuldigingen te maken.
...jij leest niks wat je niet goed uitkomt.quote:Op zondag 10 augustus 2014 01:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De nazi's vonden nazisme goed (mening); de rest niet (mening).
[..]
Nou oké. Subjectiviteit vind ik een groot goed. Ik vind het fijn om een mening te hebben en ik vind het leuk om andere meningen te horen.
En nu?
Nope. Je hebt het beweerd. Dat is héél iets anders.quote:Wie stelt dan dat 'goed en kwaad' feiten en geen meningen zijn?
Dat zit in nazi ideologie bijvoorbeeld, dat heb ik al uitgelegd in post 1.
Als je goed leest die referentie naar de oerzonde heb ik alleen gegeven ter verduidelijking. Het maakt geen essentieel onderdeel uit van de argumentatie. Maar jij leest niet goed, je maakt de ene onzin beschuldiging na de andere, om je verslaving te beschermen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 01:28 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Onzin. Je negeert het feit dat die hele oerzonde afkomstig is uit een 1000en jaren oude mythe, en waarschijnlijk ook nog eens een gemutileerde vorm daarvan is (de toevoeging "van goed en kwaad")
Je conclusie "dat is dus als feit stellen wat goed is ipv een mening" is zo mogelijk nog onzinniger. Over die oerzonde zijn boekenkasten vol onzin verkondigd, maar nog nooit jouw onzin. Daarom vroeg ik al een paar keer waar je dat idee in godsnaam vandaan hebt. Maar jij doet daar het zwijgen toe. Je goed recht, uiteraard, maar wat doe je dan op FOK!, zijnde een discussie-forum?
![]()
So be it, jij beschermt je bron, of je bent zelf die bron, en je hebt het vermoeden dat je dat maar beter voor je kunt houden. Niet onbegrijpelijk dat laatste, moet ik helaas toevoegen.
Je lulde dus maar wat. Uit een sprookjesboek. En op dat gelul kwam je ook nog eens een keer of wat terug. Maar evengoed moet ik er niet teveel aandacht aan besteden, want het was alleen ter verduidelijking. Yeah, right.quote:Op zondag 10 augustus 2014 01:41 schreef Syamsu het volgende:
Als je goed leest die referentie naar de oerzonde heb ik alleen gegeven ter verduidelijking. Het maakt geen essentieel onderdeel uit van de argumentatie.
Ik heb het uitgelegd. Iedereen weet dat nazi ideologie gebaseerd is op racisme, dat mensen voorbepaalt zijn door hun erfelijkheid, en dat aan die erfelijkheid een waarde verbonden zit, en dat die erfelijkheid voor nazi's vooral gaat over geestelijke zaken.quote:Op zondag 10 augustus 2014 01:38 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Nope. Je hebt het beweerd. Dat is héél iets anders.![]()
Je reply is weer alleen verslaving, subjectiviteit de grond in stampen. Ik zeg toch, algemene kennis, daar heb ik mn argumentatie uit. In de algemene kennis die we dagelijks practisch gebruiken heeft een keuze meerdere mogelijke uitkomsten.quote:Op zondag 10 augustus 2014 01:46 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Je lulde dus maar wat. Uit een sprookjesboek. En op dat gelul kwam je ook nog eens een keer of wat terug. Maar evengoed moet ik er niet teveel aandacht aan besteden, want het was alleen ter verduidelijking. Yeah, right.![]()
Maar hoe zit het nou met de geheimzinnige bron van jouw doctrine? Is het echt zo'n groot probleem om te vertellen waar je die hebt opgeduikeld?
Wederom geen antwoord op mijn vraag:quote:Op zondag 10 augustus 2014 01:55 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Je reply is weer alleen verslaving, subjectiviteit de grond in stampen. Ik zeg toch, algemene kennis, daar heb ik mn argumentatie uit. In de algemene kennis die we dagelijks practisch gebruiken heeft een keuze meerdere mogelijke uitkomsten.
Dat is wel een antwoord op je vraag. Dat een keuze meerdere mogelijke uitkomsten heeft zit in algemene kennis, en daar heb ik dus het idee vandaan dat subjectiviteit werkt op basis van vrijheid.quote:Op zondag 10 augustus 2014 02:12 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Wederom geen antwoord op mijn vraag:
Waar heb jij jouw idee over "hoe subjectiviteit werkt" vandaan? Te pijnlijke vraag of zo?
Edit: Waar en hoe stamp ik vlgs jou subjectiviteit de grond in? Ik heb juist aangegeven hoezeer ieder normaal mens subjectiviteit heeft.
Nee, en hier is 'ie daarom nog een keer:quote:
Je moet is leren dat antwoorden die je tegenstaan toch echt antwoorden zijn.quote:Op zondag 10 augustus 2014 02:34 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Nee, en hier is 'ie daarom nog een keer:
Waar heb jij jouw idee over "hoe subjectiviteit werkt" vandaan? Te pijnlijke vraag of zo?
Ik kan weinig anders dan concluderen, dat je het zelf hebt bedacht. Met jouw o zo speciale "logica"quote:Op zondag 10 augustus 2014 02:36 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Je moet is leren dat antwoorden die je tegenstaan toch echt antwoorden zijn.
Al tientallen jaren. En die logica dat een keuze meerdere mogelijke uitkomsten heeft werkt prima op practische basis. Maar weinig tot geen intellectuelen gevonden die vrijheid echt vinden , behalve intellectuelen van honderden jaren terug.quote:Op zondag 10 augustus 2014 02:39 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Ik kan weinig anders dan concluderen, dat je het zelf hebt bedacht. Met jouw o zo speciale "logica"
En, wil het met dat warrige gedoe al een beetje lukken? Hoe lang heb je dit eigenlijk al?
Goed, jij hebt die onzin dus zelf bedacht. Moest dat echt zo lang duren om het toe te geven?quote:Op zondag 10 augustus 2014 02:45 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Al tientallen jaren. En die logica dat een keuze meerdere mogelijke uitkomsten heeft werkt prima op practische basis. Maar weinig tot geen intellectuelen gevonden die vrijheid echt vinden , behalve intellectuelen van honderden jaren terug.
Als ik zeg dat ik het uit algemene practische kennis heb, dan is het toch duidelijk dat ik het daar uit eigen inzicht heb gehaald.quote:Op zondag 10 augustus 2014 02:49 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Goed, jij hebt die onzin dus zelf bedacht. Moest dat echt zo lang duren om het toe te geven?
Gaat het ook zo lang duren met mijn 2e vraag: wil het al een beetje lukken met het overtuigen dat je op het juiste spoor zit? Tientallen jaren is per slot niet niks. Het zal je vast eerder gevraagd zijn.
Je kan het bij jezelf nagaan of je weerzin hebt tegen subjectiviteit, en of je high wordt van als feit stellen wat goed, mooi en liefdevol is.quote:Op zondag 10 augustus 2014 03:05 schreef Morrigan het volgende:
Het probleem is dat TS vanuit gaat dat die 'oerzonde' bestaat, terwijl we dat helemaal niet weten.
Leg uit?quote:Op zondag 10 augustus 2014 01:29 schreef Syamsu het volgende:
[..]
...jij leest niks wat je niet goed uitkomt.
Nee hoor.quote:Dat is mooi dat je subjectiviteit waardeert, maar je hebt waarschijnlijk het woord subjectiviteit de logica gegeven van objectiviteit, net zoals die andere het woord keuze de logica van oorzaak en gevolg heeft gegeven.
Dat is geen subjectiviteit.quote:Ik bedoel natuurlijk wat vind je van subjectiviteit zoals ik het heb uitgelegd, met vrije wil, meerdere mogelijke uitkomsten.
Oké: ik heb die weerzin absoluut niet en ik ken niemand die die weerzin wél heeft.quote:Op zondag 10 augustus 2014 03:13 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Je kan het bij jezelf nagaan of je weerzin hebt tegen subjectiviteit, en of je high wordt van als feit stellen wat goed, mooi en liefdevol is.
Ja, je hebt net gezegd dat je subjectiviteit met een definitie waar er meerdere mogelijke uitkomsten zijn, afwijst.quote:Op zondag 10 augustus 2014 09:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Oké: ik heb die weerzin absoluut niet en ik ken niemand die die weerzin wél heeft.
Waar zei ik dat? Ik wijs subjectiviteit helemaal niet af. Ik ken ook niemand die subjectiviteit afwijst. Sterker nog: ik kan me niet voorstellen dat er mensen bestaan die subjectiviteit afwijzen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 11:38 schreef Syamsu het volgende:
Ja, je hebt net gezegd dat je subjectiviteit met een definitie waar er meerdere mogelijke uitkomsten zijn, afwijst.
Nee, ik gebruik gewoon Van Dale.quote:Je gebruikt dus gewoon een definitie van subjectiviteit die de logica heeft van objectiviteit.
O, wacht... Ik denk dat ik je begin te begrijpen. Jij denkt dat subjectiviteit iets betekent als 'conclusies trekken'. Dan zit daar de spraakverwarring. Dat betekent 'subjectief' niet. Zoek maar op.quote:Bijvoorbeeld subjectiviteit in de zin van een waarneming als functie van eigenschappen of inhoud van het brein, en of gebaseerd op de positie van waaruit je waarneemt, het perspectief. In ieder geval zo gedefinieerd dat de conclusie gedwongen is, en het niet ergens anders op kan uitkomen, net zoals de concluise bij feiten gedwongen is, door het bewijs dat tot de conclusie dwingt.
Nee, sorry. Maar nogmaals: het zou je topic ten goede komen als je de term 'subjectiviteit' niet anders zou definiëren dan te doen gebruikelijk. Taal wordt onmogelijk te hanteren als iedereen maar zijn eigen definities gaat verzinnen.quote:Ik zeg toch duidelijk, weerzin tegen subjectiviteit met die definitie dat er meerdere mogelijke uitkomsten zijn. Daar heb je dus wel weerzin van, of niet dan?
Hier kan ik geen touw aan vastknopen.quote:Dit is echt geen rationele discussie meer waar redelijk wordt afgewogen welk concept het beste werkt, die met meerdere mogelijke uitkomsten, of die met 1 gedwongen uitkomst. Dit is een strijd om kostte wat kost die definitie met meerdere mogelijke uitkomsten in diskrediet te brengen, zodat de endorfine verslaving wordt veilig gesteld.
Dit snap ik ook niet.quote:Allerlei onzin wordt er bij betrokken die helemaal niet slaat op welk concept het beste werkt. Zo werkt dat dus, dat op intellectueel gebied vrijheid in de zin van alternatieve mogelijkheden tot je beschikking hebben, maar heel weinig wordt bevestigd als echt.
syamsu: Ik bedoel natuurlijk wat vind je van subjectiviteit zoals ik het heb uitgelegd, met vrije wil, meerdere mogelijke uitkomsten.quote:Op zondag 10 augustus 2014 12:09 schreef Jigzoz het volgende:
Waar zei ik dat? Ik wijs subjectiviteit helemaal niet af. Ik ken ook niemand die subjectiviteit afwijst. Sterker nog: ik kan me niet voorstellen dat er mensen bestaan die subjectiviteit afwijzen.
Even samenvattend: jij stelt dat ik subjectiviteit afwijs omdat ik de definitie van Van Dale hanteer en dat ik daardoor endorfines aanmaak? Is dat wat je zegt?quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:27 schreef Syamsu het volgende:
Syamsu: Ja, je hebt net gezegd dat je subjectiviteit met een definitie waar er meerdere mogelijke uitkomsten zijn, afwijst.
[..]
syamsu: Ik bedoel natuurlijk wat vind je van subjectiviteit zoals ik het heb uitgelegd, met vrije wil, meerdere mogelijke uitkomsten.
Jigzoz: Dat is geen subjectiviteit.
Dat is toch overduidelijk waar je dat afwijst? Je brein klapt gewoon dicht. Nu moeten we volgens jou maar de autoriteit van de van Dale aanhouden, en verder dus onze kop dicht houden over wat de juiste definitie van subjectiviteit is. Dat is dichtklappen, en dat komt door jou endorfineverslaving, dat is een verdedigings mechanisme. Je moet maar lezen en met een redelijk antwoord komen dat ergens op slaat.
Dat is een onzinnige samenvatting. Ik stel dat je nu van alles en nog wat aanpakt om je endorfine verslaving veilig te stellen. Duidelijk dat je nu allerlei dingen aan het verzinnen bent ter verdediging. Er is geen rationele discussie met jou mogelijk over dit onderwerp, redelijk afwegen welke logica juist is voor subjectiviteit.quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Even samenvattend: jij stelt dat ik subjectiviteit afwijs omdat ik de definitie van Van Dale hanteer en dat ik daardoor endorfines aanmaak? Is dat wat je zegt?
Dit gebruik je om voor jezelf te verklaren dat men jouw afwijkende uitleg van subjectiviteit niet aanvaardt?quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:44 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat is een onzinnige samenvatting. Ik stel dat je nu van alles en nog wat aanpakt om je endorfine verslaving veilig te stellen. Duidelijk dat je nu allerlei dingen aan het verzinnen bent ter verdediging. Er is geen rationele discussie met jou mogelijk over dit onderwerp, redelijk afwegen welke logica juist is voor subjectiviteit.
"Allerlei onzin wordt er bij betrokken die helemaal niet slaat op welk concept het beste werkt."quote:Op zondag 10 augustus 2014 11:55 schreef Neuroscience het volgende:
Syamsu wordt high van god en vanuit zijn christelijke doctrine moet er wel een vrije wil zijn. Deze 'logica' heb ik al in meerdere topics gezien. De user houdt er zelfverzonnen definities op na en redeneert volgens zijn 'logica' en iedereen die het niet snapt is blind. Ik vermoed een vorm van megalomanie gekoppeld met een asperger. Weet ik veel, maar TS is duidelijk al lang niet meer onder de mensen.
Nee, natuurlijk niet. Om een discussie te kunnen voeren moet je dezelfde definities gebruiken, want anders blijf je langs elkaar heen lullen. Als ik vraag: hou jij van God en jij zegt van wel, waarop ik zeg dat je dan de hele dag hutspot in je anus wil proppen, dan gaat die discussie toch nergens heen?quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:44 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat is een onzinnige samenvatting. Ik stel dat je nu van alles en nog wat aanpakt om je endorfine verslaving veilig te stellen. Duidelijk dat je nu allerlei dingen aan het verzinnen bent ter verdediging. Er is geen rationele discussie met jou mogelijk over dit onderwerp, redelijk afwegen welke logica juist is voor subjectiviteit.
"Echt niet" dat is geen sterke argumentatie. Hoe kan het dan bijvoorbeeld dat vrijheid wordt gerelateerd aan mening in de grondwet van de VS? Dat is dus fout?quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit gebruik je om voor jezelf te verklaren dat men jouw afwijkende uitleg van subjectiviteit niet aanvaardt?
We vallen nu in herhaling, maar subjectiviteit en vrije wil hebben echt helemaal niets met elkaar te maken. In definitie al niet.
Dit is geen discussie over de inhoud, maar over de betekenis van woorden. Je kunt wel vinden dat 'subjectiviteit' iets anders zou moeten betekenen, maar de praktijk is gewoon anders: zoals jij het begrip uitlegt is niet hoe de rest van de wereld dat uitlegt.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:02 schreef Syamsu het volgende:
[..]
"Echt niet" dat is geen sterke argumentatie.
Dat is inderdaad fout. (VSquote:Op zondag 10 augustus 2014 14:02 schreef Syamsu het volgende:
Hoe kan het dan bijvoorbeeld dat vrijheid wordt gerelateerd aan mening in de grondwet van de VS? Dat is dus fout?
Subjectiviteit is de wereld zoals die binnenkomtquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 22:59 schreef Syamsu het volgende:
Subjectiviteit werkt zo: een keuze maken over het onderwerp wat het is dat kiest, resulterende in een mening.
een feit is een al dan niet reproduceerbare waarneming, een feit kan puur subjectief zijn.quote:Ter contrast, objectiviteit werkt zo: bewijs ergens van dwingt tot een conclusie, resulterende in een 1 op 1 kopie / model van wat bewezen wordt, een feit.
Dat is van belang omdat?quote:De verleiding is om een mening als feit te stellen, de oerzonde, kennis van goed en kwaad. Bijvoorbeeld de nazi's, die stelden als feit wat de Arische geest is, en dat die erfelijk is, gebaseerd op pseudowetenschap. Zo werd subjectiviteit uitgesloten, raadpleegde ze hun pseudowetenschap over emoties, ipv hun echte emoties. Het geweten gesaboteerd.
emoties hebben niet te maken met vrije wil, ze zijn het tegenovergestelde van vrije wil.quote:Door een mening als feit te stellen wordt je high, het maakt de lichaamseigen drugs los in het brein, endorfines. Als je als feit weet wat mooi, goed en liefdevol is, dan voel je je goddelijk.
Om echt subjectief te zijn moet je de conclusie kiezen, en het moet gaan over het onderwerp wat het is dat een of andere keuze maakt. Expressie van emotie met vrije wil,
Wat het is dat kiest kan geen subjectieve maar moet een objectieve kwestie zijn.quote:over het onderwerp emotie bijvoorbeeld. De emotie kiest, dat ben jezelf als zijnde eigenaar van je keuzes.
Wat het is dat kiest is een subjectieve kwestie, de mogelijkheden, de keuze, en het resultaat van de keuze zijn objectieve kwesties.
Precies. Subjectiviteit gaat over hoe de wereld eruit ziet voor een specifieke waarnemer. Dat heeft allemaal niets te maken met vrijheid of mening.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:08 schreef Mr.44 het volgende:
Subjectiviteit is de wereld zoals die binnenkomt
Zullen we gewoon de definitie van Van Dale aanhouden?quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. Subjectiviteit gaat over hoe de wereld eruit ziet voor een specifieke waarnemer. Dat heeft allemaal niets te maken met vrijheid of mening.
quote:sub·jec·tief (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1persoonlijk, volgens eigen mening; partijdig (tegenstelling: objectief): een subjectief oordeel
Prima, maar dan wel mijn van Dale, die het woord 'mening' daar niet gebruikt:quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zullen we gewoon de definitie van Van Dale aanhouden?
[..]
De feiten kunnen heel goed waarnemer afhankelijk zijn. Een bekend voorbeeld is het begrip 'gelijktijdigheid' in de natuurkunde.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:30 schreef Syamsu het volgende:
Dat werkt natuurlijk niet. Bij feiten is er altijd maar 1 juiste conclusie, welke conclusie een accurate kopie / model is.
Ik zal toch wel een verschil willen maken tussen perceptie van de werkelijkheid (subjectiviteit) en interpretatie van de werkelijkheid (mening).quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:34 schreef Jigzoz het volgende:
Punt twee is volgens mij niet meer dan een zorgvuldige uitwerking van het begrip 'mening'. Dat wordt ook wel ondersteund door de copy-paste die ik net bij Van Dale vandaan haalde.
Inderdaad bij feiten, meervoud hoort 1 conclusie.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:30 schreef Syamsu het volgende:
Dat Bach muziek mooi is, is een feit, en dat Bach muziek lelijk is, is een feit.
Dat de zon rond de aarde draait is een feit, en dat de aarde rond de zon draait is een feit.
Dat werkt natuurlijk niet. Bij feiten is er altijd maar 1 juiste conclusie, welke conclusie een accurate kopie / model is. Dat de aarde rond de zon draait is juist.
quote:Het is natuurlijk hartstikke duidelijk dat je dit probleem dat bij subjectiviteit meerdere mogelijke antwoorden juist zijn, logisch valide, kunt oplossen door de conclusie te kiezen.
En al dat gezeur dat subjectiviteit niks met vrije wil te maken zou hebben, terwijl in ons taalgebruik er duidelijk meerdere mogelijke antwoorden valide zijn bij subjectieve kwesties, is dus gewoon de logica van oorzaak en gevolg opleggen waar die niet thuis hoort.
De meerderheid in intellectuele kringen vind vrijheid in de zin van alternatieve mogelijkheden niet echt, maar de meerderheid van de mensheid vind vrijheid in de zin van alternatieve mogelijkheden hebben, wel echt.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is geen discussie over de inhoud, maar over de betekenis van woorden. Je kunt wel vinden dat 'subjectiviteit' iets anders zou moeten betekenen, maar de praktijk is gewoon anders: zoals jij het begrip uitlegt is niet hoe de rest van de wereld dat uitlegt.
Kijk nou. Wikipedia zegt verstandige dingen:quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zal toch wel een verschil willen maken tussen perceptie van de werkelijkheid (subjectiviteit) en interpretatie van de werkelijkheid (mening).
quote:Wel dient de woordenboekbetekenis (waar het begrip "subjectief" enigszins een relativerend karakter heeft) goed onderscheiden te worden van de filosofische betekenis (zie subject) omdat men er in de filosofie in het algemeen naar het kennende ik mee verwijst (en zijn bewustzijn). Waarheid en subjectiviteit zijn dus niet per definitie tegenstrijdig aan elkaar. De uitspraak "De pestbacil is een gevaarlijk organisme" kan een voorbeeld zijn van zo'n subjectieve maar ware uitspraak.
quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:40 schreef Syamsu het volgende:
[..]
De meerderheid in intellectuele kringen vind vrijheid in de zin van alternatieve mogelijkheden niet echt
Dit is wellicht weer zo'n verschil tussen alledaagse semantiek en wetenschappelijke / filosofische semantiek.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Kijk nou. Wikipedia zegt verstandige dingen:
[..]
Juist ja, het is geen mening omdat de conclusie voor elke waarnemer gedwongen is door bewijs.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
De feiten kunnen heel goed waarnemer afhankelijk zijn. Een bekend voorbeeld is het begrip 'gelijktijdigheid' in de natuurkunde.
Wat voor de ene waarnemer gelijktijdige gebeurtenissen zijn zijn dat niet noodzakelijk voor een andere waarnemer. Er is geen manier om te zeggen wie absoluut gelijk heeft. Dat is afhankelijk van 'point of view'. (Maar niet van mening.)
Intellectuelen hier op Fok?quote:
Oké. Weet jij al wat TS eigenlijk bedoelt? Zo ja: kun je het me uitleggen?quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is wellicht weer zo'n verschil tussen alledaagse semantiek en wetenschappelijke / filosofische semantiek.
Met het begrip 'theorie' is dat ook zo'n telkens terugkerend probleem.
Geen flauw idee, nee. Ik weet het eerlijk niet. In aanvang dacht ik dat het zou gaan afstevenen op de zoveelste discussie over 'vrije wil', vandaar ook mijn eerste paar reacties.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Oké. Weet jij al wat TS eigenlijk bedoelt? Zo ja: kun je het me uitleggen?
Jammer.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geen flauw idee, nee. Ik weet het eerlijk niet. In aanvang dacht ik dat het zou gaan afstevenen op de zoveelste discussie over 'vrije wil', vandaar ook mijn eerste paar reacties.
Maar inmiddels moet ik constateren dat er gewoon geen touw aan vast te knopen is.
Wellicht bedoelt hij met subjectiviteit uitsluitend meningen, maar ik tast wat dat betreft echt in het duister. Vooral omdat ik dan alsnog geen link zie met vrijheid.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Jammer.
Of nou ja, eigenlijk ook wel gelukkig. Ik dacht dat het aan mij lag.
Het ligt ook aan jullie zelf. Dat moet toch duidelijk voor je zijn dat het aan jezelf ligt, als je ziet dat je je vastklampt aan de van dale definitie van subjectiviteit.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Jammer.
Of nou ja, eigenlijk ook wel gelukkig. Ik dacht dat het aan mij lag.
Dan zou hij bedoelen dat wij meningen an sich afkeuren. Lijkt me niet.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wellicht bedoelt hij met subjectiviteit uitsluitend meningen, maar ik tast wat dat betreft echt in het duister. Vooral omdat ik dan alsnog geen link zie met vrijheid.
Kun jij jouw definitie dan eens geven? Gewoon even in één regeltje.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:55 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Het ligt ook aan jullie zelf. Dat moet toch duidelijk voor je zijn dat het aan jezelf ligt, als je ziet dat je je vastklampt aan de van dale definitie van subjectiviteit.
Moet je post 1, regel 1 lezen.....quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Kun jij jouw definitie dan eens geven? Gewoon even in één regeltje.
En Pinpoint en Mr.44. het ligt aan iedereen behalve jou natuurlijk.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:55 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Het ligt ook aan jullie zelf. Dat moet toch duidelijk voor je zijn dat het aan jezelf ligt, als je ziet dat je je vastklampt aan de van dale definitie van subjectiviteit.
dan mag je regel 1 eens uitleggenquote:
Dan gaat het dus toch gewoon puur over meningen. Is dat ook weer opgehelderd.quote:
Oké.quote:
Ik snap het onderstreepte deel niet. Dat laatste deel wel. Subjectief is 'uitgaande van een mening'. Bedoel je dat?quote:een keuze maken over het onderwerp wat het is dat kiest, resulterende in een mening.
quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
En Pinpoint en Mr.44. het ligt aan iedereen behalve jou natuurlijk.
Maar ik ben idd ook wel benieuwd naar jouw exacte definitie van dit begrip.
Aangezien geen van jullie het echt heeft gelezen of geevalueerd, zou dat best geloofwaardig moeten zijn. En jullie zijn in de minderheid wat betreft de mensheid heh, die vinden vrijheid in de zin van alternatieve mogelijkheden hebben wel echt.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
En Pinpoint en Mr.44. het ligt aan iedereen behalve jou natuurlijk.
Maar ik ben idd ook wel benieuwd naar jouw exacte definitie van dit begrip.
En wij niet?quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:01 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Aangezien geen van jullie het echt heeft gelezen of geevalueerd, zou dat best geloofwaardig moeten zijn.
En jullie zijn in de minderheid wat betreft de mensheid heh, die vinden vrijheid in de zin van alternatieve mogelijkheden hebben wel echt.
Nee, subjectiviteit is een procedure, en de mening is het resultaat van die procedure.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Oké.
[..]
Ik snap het onderstreepte deel niet. Dat laatste deel wel. Subjectief is 'uitgaande van een mening'. Bedoel je dat?
Tuurlijk wel. Ik ga uit eten en ik twijfel tussen krab en kreeft: een keuze met meerdere mogelijke uitkomsten.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:04 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Nee, subjectiviteit is een procedure, en de mening is het resultaat van die procedure.
Jij begrijpt dit niet omdat het woord keuze voor jou niets te maken heeft met meerdere mogelijke uitkomsten.
Er is geen keuze zonder meerde mogelijkhedenquote:Op zondag 10 augustus 2014 15:04 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Nee, subjectiviteit is een procedure, en de mening is het resultaat van die procedure.
Jij begrijpt dit niet omdat het woord keuze voor jou niets te maken heeft met meerdere mogelijke uitkomsten.
Een schaakcomputer waar de uitkomst voorbepaald is, waar het niet alternatief ergens anders op kan uitkomen, werd gesteld als illustratief van de definitie van keuze.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:03 schreef Molurus het volgende:
En jullie zijn in de minderheid wat betreft de mensheid heh, die vinden vrijheid in de zin van alternatieve mogelijkheden hebben wel echt.
Ja probeer een beetje welwillend die logica te gevolgen. Bijvoorbeeld: iemand heeft een keuze gemaakt. Dan moet volgens deze regel de vraag wat het was waardoor die keuze daarop is uitgekomen, worden beantwoord met een nieuwe keuze. Bijvoorbeeld kiezen tussen de woorden liefde en haat. Kies je haat, dan is de mening dat haat ervoor heeft gezorgd dat het ene alternatief is gekozen ipv het andere. Maar liefde zou ook een logisch valide antwoord zijn geweest.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:07 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Er is geen keuze zonder meerde mogelijkheden
Maar om te beginnen
"een keuze maken over het onderwerp wat het is dat kiest, resulterende in een mening"
Dus ik maak een keuze
over een onderwerp
en dat onderwerp kiest iets
wat mijn mening bepaalt?
wat is "onderwerp" hoe kiest iets?
Er is altijd maar 1 toekomst, 1 zet die gespeeld gaat worden. Dat geldt net zoveel voor een menselijke schaker als voor een schaakcomputer.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:08 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Een schaakcomputer waar de uitkomst voorbepaald is, waar het niet alternatief ergens anders op kan uitkomen, werd gesteld als illustratief van de definitie van keuze.
Hm. Op die manier... Dus als ik beweer dat ik geen vrije wil heb en vervolgens krab bestel, dan was kreeft sowieso nooit een mogelijkheid?quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:07 schreef Neuroscience het volgende:
Syamsu vindt dat je alternatieve mogelijkheden ontkent als je de vrije wil ontkent. Omdat alleen gekozen kan worden door de vrije wil.
Dat is geen keuze. Dat is een emotie.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:14 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ja probeer een beetje welwillend die logica te gevolgen. Bijvoorbeeld: iemand heeft een keuze gemaakt. Dan moet volgens deze regel de vraag wat het was waardoor die keuze daarop is uitgekomen, worden beantwoord met een nieuwe keuze. Bijvoorbeeld kiezen tussen de woorden liefde en haat. Kies je haat, dan is de mening dat haat ervoor heeft gezorgd dat het ene alternatief is gekozen ipv het andere. Maar liefde zou ook een logisch valide antwoord zijn geweest.
Zo werkt het, doe tenminste een beetje je best om accuraat weer te geven wat ik zeg. Vervolgens kun je kritiek leveren.
En dit lijkt me een bekende denkfout.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:07 schreef Neuroscience het volgende:
Syamsu vindt dat je alternatieve mogelijkheden ontkent als je de vrije wil ontkent. Omdat alleen gekozen kan worden door de vrije wil.
Snap ik.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:29 schreef Neuroscience het volgende:
Het zijn trouwens uiteraard mijn interpretaties van wat Syamsu bedoelt. Ik heb ook erg veel moeite te begrijpen wat ik lees.
Als je het mij vraagt is dat een vrij algemeen probleem in de discussie over vrijheid / vrije wil.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:31 schreef Neuroscience het volgende:
Een terugkerend argument lijkt ook te zijn dat dagelijks taalgebruik over kiezen en vrijheid zijn manier van denken zouden ondersteunen.
Ik denk dat ik het grofweg begrijp.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:14 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ja probeer een beetje welwillend die logica te gevolgen. Bijvoorbeeld: iemand heeft een keuze gemaakt. Dan moet volgens deze regel de vraag wat het was waardoor die keuze daarop is uitgekomen, worden beantwoord met een nieuwe keuze. Bijvoorbeeld kiezen tussen de woorden liefde en haat. Kies je haat, dan is de mening dat haat ervoor heeft gezorgd dat het ene alternatief is gekozen ipv het andere. Maar liefde zou ook een logisch valide antwoord zijn geweest.
Zo werkt het, doe tenminste een beetje je best om accuraat weer te geven wat ik zeg. Vervolgens kun je kritiek leveren.
Onjuist. Het zijn altijd nog subjecten die het bewijs wel of niet accepteren. Voorbeeld: Creationisten accepteren de enorme hoeveelheid bewijzen voor de evolutietheorie niet. Bewijzen die niet alleen opgeteld kunnen worden, maar die elkaar ook nog eens versterken.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 22:59 schreef Syamsu het volgende:
Ter contrast, objectiviteit werkt zo: bewijs ergens van dwingt tot een conclusie, resulterende in een 1 op 1 kopie / model van wat bewezen wordt, een feit.
Meningen zijn wel subjectief hoor, ze worden ervaren door een subject. Als ik mijn mening uit, bijv. dat Syamsu een warboel zit te promoten, dan is die uiting een feit. In enen en nullen vastgelegd op de server van FOK!, en in leesbare letters op jouw scherm.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. Subjectiviteit gaat over hoe de wereld eruit ziet voor een specifieke waarnemer. Dat heeft allemaal niets te maken met vrijheid of mening.
Objectief ergens naar kijken betekent proberen jezelf los te maken van het standpunt van een specifieke waarnemer. (En dat blijft altijd bij proberen, want niemand kan daar ooit volledig in slagen.)
Er is een tijdje terug ook een menselijke tetrachromaat gevonden:quote:Op zondag 10 augustus 2014 18:20 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Meningen zijn wel subjectief hoor, ze worden ervaren door een subject. Als ik mijn mening uit, bijv. dat Syamsu een warboel zit te promoten, dan is die uiting een feit. In enen en nullen vastgelegd op de server van FOK!, en in leesbare letters op jouw scherm.
Voor de rest heb je helemaal gelijk, o.a. dat objectief naar iets kijken blijft bij een streven daarnaar. Als je ver genoeg doordenkt, kan 100% zuivere objectiviteit alleen bestaan als theoretisch concept. Normaal noem ik dat doordraven, maar in dit geval zeg ik het zelf. En wel vanwege de intersubjectiviteit, die ik in een andere post noemde. Stel, iedereen die bloed ziet ervaart dat het dezelfde kleur heeft als een bepaald verfje, en we noemen het rood. Zelfs kleurenblinde mensen zien geen verschil. Of juist die nietEchter, vogels zien wel verschil. Is het dan objectief dezelfde kleur? Alleen als je alle vogels doodschiet. Maar voor alle mensen wel, dus daarom is het intersubjectief, en niet zuiver objectief.
Alsnog een mooi scheldwoord: "vuile tetrachromaat!"quote:Op zondag 10 augustus 2014 18:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is een tijdje terug ook een menselijke tetrachromaat gevonden:
http://www.digitaljournal.com/article/326976
Maar dat is, toegegeven, extreem zeldzaam.
Het tweede: volledig mee eens. Het eerste is toch minder simpel. Wij mensen kunnen afspreken dat alles tussen meetwaarden zus en zo rood is, en ook nog eens bordeaux-grand-cru-vintage-rood. Maar dan blijf ik zitten met die vogels (en jouw tetrachromatische neef), die tussen kleuren met exact dezelfde RGB waarde toch verschil ziet. Als niemand de moeite neemt om dat goed te testen, wordt die tetrachromaat voor gek verklaard, omdat wat hij ziet subjectief is. En wat wij zien objectief.quote:Hoe dan ook kun je voor 'rood' natuurlijk afspreken dat dat een bepaalde range van golflengtes van licht is, dat is verder prima meetbaar. De 'ervaring rood', ofwel de 'quale rood', is veel lastiger meetbaar te maken. Het zou zomaar kunnen dat wat jij 'rood' noemt overeenkomt met mijn ervaring van 'groen'. We zullen dat nooit weten. (En dan is het aantal kleuren dat we kunnen onderscheiden an sich nog niet eens het probleem.)
Dat zou dan een tetrachromaat nichtje moeten zijn, want alleen vrouwen kunnen deze 'afwijking' hebben.quote:Op zondag 10 augustus 2014 18:51 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Het tweede: volledig mee eens. Het eerste is toch minder simpel. Wij mensen kunnen afspreken dat alles tussen meetwaarden zus en zo rood is, en ook nog eens bordeaux-grand-cru-vintage-rood. Maar dan blijf ik zitten met die vogels (en jouw tetrachromatische neef), die tussen kleuren met exact dezelfde RGB waarde toch verschil ziet. Als niemand de moeite neemt om dat goed te testen, wordt die tetrachromaat voor gek verklaard, omdat wat hij ziet subjectief is. En wat wij zien objectief.
Het intersubjectieve zit 'm in de specifiek menselijke range van (combinaties van*) golflengtes die wij nog als dezelfde kleur zien. En die tetrachromatische vrouw heeft diezelfde range wellicht niet, en vogels zeker niet. Die is bij hun kleiner. Daarmee is het een menselijk iets, gebaseerd op overeenstemming in het waarnemen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 18:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zou dan een tetrachromaat nichtje moeten zijn, want alleen vrouwen kunnen deze 'afwijking' hebben.
Hoe dan ook kun je natuurlijk gewoon de golflengte van het licht meten met apparatuur, en dan constateren dat die tetrachromaat werkelijk die golflengtes kan onderscheiden, ondanks dat onze eigen ogen blind daarvoor zijn.
Dus ik denk niet dat we zo'n persoon snel voor gek zouden verklaren.
Ik heb werkelijk geen idee, het artikel zegt er niets over. Ik kan me voorstellen dat zo iemand op een gegeven moment zich begint af te vragen waarom ze bijvoorbeeld allerlei patronen ziet in dingen die anderen niet zien. Je moet daar denk ik ook een beetje geluk mee hebben.quote:Op zondag 10 augustus 2014 19:10 schreef Pinpoint het volgende:
Hoe zijn ze trouwens op het idee gekomen om dat na te gaan? Die vrouw moet iets opgevallen zijn, bijv. dat foto's, monitors of TV's de kleuren verkeerd weergaven. Of had het te maken met een ander symptoom van dezelfde afwijking?
De vraag blijft me boeien, al zeker een kwartierquote:Op zondag 10 augustus 2014 19:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen idee, het artikel zegt er niets over. Ik kan me voorstellen dat zo iemand op een gegeven moment zich begint af te vragen waarom ze bijvoorbeeld allerlei patronen ziet in dingen die anderen niet zien. Je moet daar denk ik ook een beetje geluk mee hebben.
Onderzoekers hebben jaren gezocht naar zo'n persoon... ze hadden wel het vermoeden dat ze kunnen bestaan, maar hadden er tot dan toe nog geen gevonden.
Hier zit iets circulairs in. Want de beschrijvingen van ervaringen die ze geven zijn allemaal aangeleerd. Men leert om een bepaalde ervaring 'rood' te noemen, vervolgens hebben ze die ervaring en omschrijven ze dat als rood. Dat wil niet zeggen dat een ander persoon dezelfde ervaring bedoelt met 'rood' natuurlijk.quote:Op zondag 10 augustus 2014 19:10 schreef Pinpoint het volgende:
Lang niet alle kleuren hebben "een golflengte", dat is een minderheid. En de combinaties van 3 golflengtes die allemaal bij een mens dezelfde kleurgewaarwording kunnen geven, zijn legio. Kies je er 1 dan liggen de andere 2 vast. En al die 3-kleuren-systemen zijn dan wel vastgelegd, maar dat is gedaan met een heleboel proefpersonen. Subjecten dus, en in hun functie als subject: vertellen wat ze ervaren.
Had m eerder al gelinkt:quote:Op zondag 10 augustus 2014 19:35 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
De vraag blijft me boeien, al zeker een kwartierHeb je een URL?
Tnx. Nu eerst even je andere reactie lezen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 19:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Had m eerder al gelinkt:
http://www.digitaljournal.com/article/326976
Het gaat mij niet om het benoemen van een kleur. Dat is overduidelijk conventie, al was het maar vanwege de taal. Nee, ik bedoel met dat intersubjectieve, dat mensen gelijk zijn (tot op grote hoogte) in het wel of niet kunnen onderscheiden van (evident menselijk "vast"gestelde) kleuren.quote:Op zondag 10 augustus 2014 19:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hier zit iets circulairs in. Want de beschrijvingen van ervaringen die ze geven zijn allemaal aangeleerd. Men leert om een bepaalde ervaring 'rood' te noemen, vervolgens hebben ze die ervaring en omschrijven ze dat als rood. Dat wil niet zeggen dat een ander persoon dezelfde ervaring bedoelt met 'rood' natuurlijk.
Dat Syamsu's opvatting krankjorum is, lijkt me duidelijk: hij probeert een woordbetekenis te herschrijven. Typisch dwingeland-gedrag.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:34 schreef Jigzoz het volgende:
Punt twee is volgens mij niet meer dan een zorgvuldige uitwerking van het begrip 'mening'. Dat wordt ook wel ondersteund door de copy-paste die ik net bij Van Dale vandaan haalde.
100 posts van een kluizenaar, die meent dat het woord subjectief gaat over "wat kiest"? En dat dat door een keuze wordt bepaald? Inderdaad geen pretje, en reden voor een moderator om in te grijpen. Maar geen reden om te doen of met die persoon valt te praten, terwijl dat overduidelijk niet zo is. En ook niet om dat individu te ontzien, bijv. door te doen of hij normale taal uitslaat.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan gaat het dus toch gewoon puur over meningen. Is dat ook weer opgehelderd.
Als ik je een advies mag geven: vermijd in deze context het woord 'subjectiviteit'. Voor je het weet hebben we het 100 posts lang over semantiek.
Och, zolang iemand oprecht een discussie daarover probeert te voeren kan ik er moeilijk bezwaar tegen maken. Ook als zo'n discussie zeer moeizaam verloopt en uiteindelijk alleen over de betekenis van bepaalde woorden gaat.quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:46 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
100 posts van een kluizenaar, die meent dat het woord subjectief gaat over "wat kiest"? En dat dat door een keuze wordt bepaald? Inderdaad geen pretje, en reden voor een moderator om in te grijpen. Maar geen reden om te doen of met die persoon valt te praten, terwijl dat overduidelijk niet zo is. En ook niet om dat individu te ontzien, bijv. door te doen of hij normale taal uitslaat.
Elke reactie die geplaatst wordt, valt dus in één van deze twee categorien:quote:Op zondag 10 augustus 2014 23:17 schreef Syamsu het volgende:
In conclusie, dit is een simpele kwestie, dat kun je duidelijk zien aan dat men doorgaans geen practische problemen heeft met het gebruiken van woorden zoals keuze, mening, feit, bewijs, enzo in het dagelijks leven. Als het zo ingewikkeld zou zijn, dan zou niet iedereen die woorden kunnen gebruiken, alleen mensen die ervoor hebben geleerd.
Jullie laten je inpakken door intellectueel gezever, door endorfine verslaving, en het gaat gewoon rechtstreeks van subjectiviteit uitsluiten naar emotionele armoede, en rechtstreeks van vrije wil ontkennen naar democratie ondermijnen. Daarom was communisme en nazisme veel populairder op universiteiten dan bij de bevolking als geheel, omdat ze op universiteiten vrije wil niet echt vinden, en subjectiviteit uitsluiten. Daar moet je doorheen kunnen prikken door de gewone logica in je gewone alledaagse taalgebruik te zoeken. Want als je niet die logica van je alledaagse taalgebruik aanhoud op intellectueel nivo, dan ben je dus eigenlijk tegen jezelf als gewoon mens aan het argumenteren.
Het probleem is dat mensen daar in het dagelijks leven iets anders onder verstaan dan academici. Beide coherente begrippen, maar niet als je ze te pas en te onpas door elkaar gebruikt. Dan ontstaat onzin.quote:Op zondag 10 augustus 2014 23:17 schreef Syamsu het volgende:
In conclusie, dit is een simpele kwestie, dat kun je duidelijk zien aan dat men doorgaans geen practische problemen heeft met het gebruiken van woorden zoals keuze, mening, feit, bewijs, enzo in het dagelijks leven. Als het zo ingewikkeld zou zijn, dan zou niet iedereen die woorden kunnen gebruiken, alleen mensen die ervoor hebben geleerd.
Hier raak je helemaal de weg kwijt als je het mij vraagt. Dit is dusdanig onsamenhangend dat ik er echt niet op kan reageren.quote:Op zondag 10 augustus 2014 23:17 schreef Syamsu het volgende:
Jullie laten je inpakken door intellectueel gezever, door endorfine verslaving, en het gaat gewoon rechtstreeks van subjectiviteit uitsluiten naar emotionele armoede, en rechtstreeks van vrije wil ontkennen naar democratie ondermijnen. Daarom was communisme en nazisme veel populairder op universiteiten dan bij de bevolking als geheel, omdat ze op universiteiten vrije wil niet echt vinden, en subjectiviteit uitsluiten. Daar moet je doorheen kunnen prikken door de gewone logica in je gewone alledaagse taalgebruik te zoeken. Want als je niet die logica van je alledaagse taalgebruik aanhoud op intellectueel nivo, dan ben je dus eigenlijk tegen jezelf als gewoon mens aan het argumenteren.
Atheïsten zijn drugsverslaafde onmensen die neigen naar totalitaire systemen als communisme en nazisme. Dat probeert hij te zeggen.quote:Op maandag 11 augustus 2014 09:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het probleem is dat mensen daar in het dagelijks leven iets anders onder verstaan dan academici. Beide coherente begrippen, maar niet als je ze te pas en te onpas door elkaar gebruikt. Dan ontstaat onzin.
[..]
Hier raak je helemaal de weg kwijt als je het mij vraagt. Dit is dusdanig onsamenhangend dat ik er echt niet op kan reageren.
TS doet een beetje denken aan Kingdom. Een zwakzinnige hyperchristen die in het verleden in ieder topic kwam melden dat evolutie een leugen is. Keer op keer op keer en dat dan in zinnen die zo vol fouten stonden dat je ze drie keer moest lezen voor je snapte wat er stond.quote:Op maandag 11 augustus 2014 09:49 schreef Neuroscience het volgende:
TS is inderdaad goed van het padje af...
Die kreeft heeft in het restaurant vanuit het aquarium jou aangekeken, en je keuze richting krab gestuurd. Het is dus de vrije wil van die kreeft geweest, die zijn leven heeft gered. Het beest had ook kunnen kiezen om opgegeten te worden, door z'n lekkerste kant naar het glas toe te keren. Als kreeft zou ik dat doen, want zo leuk is het niet om een paar dagen langer te leven, en intussen je familie opgediend te zien worden. Maar deze kreeft wilde dat misschien juist wel, omdat zijn schoonmoeder net aan de beurt was.quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hm. Op die manier... Dus als ik beweer dat ik geen vrije wil heb en vervolgens krab bestel, dan was kreeft sowieso nooit een mogelijkheid?
Lastig. Ik weet het eigenlijk niet. Ik heb her en der wel het een en ander gelezen over het niet-bestaan van vrije wil, maar mijn gevoel strookt daar niet mee.
Hoe dan ook: wat heeft dat endorfineverslavingsgebazel daar vervolgens mee te maken?
Het al dan niet bestaan van een vrije wil is op zich ook niet zo heel interessant. Als onomstotelijk vast komt te staan dat die vrije wil er eigenlijk helemaal niet is, dan is dat even surrealistisch, spectaculair, maar voor de rest maakt dat weinig uit.quote:Op maandag 11 augustus 2014 10:18 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Die kreeft heeft in het restaurant vanuit het aquarium jou aangekeken, en je keuze richting krab gestuurd. Het is dus de vrije wil van die kreeft geweest, die zijn leven heeft gered. Het beest had ook kunnen kiezen om opgegeten te worden, door z'n lekkerste kant naar het glas toe te keren. Als kreeft zou ik dat doen, want zo leuk is het niet om een paar dagen langer te leven, en intussen je familie opgediend te zien worden. Maar deze kreeft wilde dat misschien juist wel, omdat zijn schoonmoeder net aan de beurt was.
Subjectief een vrije wil ervaren is heel normaal (in normale omstandigheden). Of dat op een ander niveau klopt of niet (dat verloopt volgens causaliteit) , maakt daarbij niet uit. Voorbeeld: iemand kan door een mentalist in hoge mate gestuurd worden om bepaalde keuzes te maken. Maar hij ervaart het als vrije keuzes.
Dat endorfineverslavingsgebazel is vooral amusant, omdat Syamsu daarmee zelf de vrije wil ontkent. Heeft wat gelezen over neurotransmitters, en fantaseert op basis daarvan er lustig op los. Uiteraard in een richting die in zijn straatje uitkomt. Maar wel via de bocht van een onvrije opponent, die in zijn optiek door z'n neurochemie bepaald wordt. Welk stofje in Syamsu's brein hem drijft tot zulke fantastenpraat weet ik niet. Misschien wel een bijzondere variant van wat wij hebben, dat zou een boel verklaren.
O, dat over modereren bedoel ik niet zo expliciet, in de zin dat er afgekapt moet worden of zo. Het was meer een gevoelsmatige uiting, omdat wel duidelijk is dat er met TS niet te praten valt op basis van normale taal en logica. Hij vindt dat iedereen zijn systeem en definities moet overnemen, en elke opmerking die daarvan afwijkt buigt hij om tot het niet erkennen van subjectiviteit. Volkomen absurd, en woorden in de mond leggend die niet gezegd zijn. Dat laatste schiet mij dan in het verkeerde keelgat, omdat je daarmee je opponenten voor leugenaar uitmaakt. Het eerste mag 'ie van mij blijven doen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Och, zolang iemand oprecht een discussie daarover probeert te voeren kan ik er moeilijk bezwaar tegen maken. Ook als zo'n discussie zeer moeizaam verloopt en uiteindelijk alleen over de betekenis van bepaalde woorden gaat.
Veel discussies over filosofie staan en vallen met gedeelde definities van begrippen. En in 90% van die discussies gaat het daar al mis. Vaak zonder dat dat (tijdig) wordt opgemerkt trouwens.
Maar ik kan dat, als moderator, mensen moeilijk kwalijk gaan nemen: bijna iedereen heeft daar wel eens last van.
PS: mensen zijn geneigd eerder te weinig dan teveel uit te leggen, en doen verregaande aannames ten aanzien van wat anderen denken en weten. Eigenlijk veronderstellen ze, onbewust, dat anderen hetzelfde denken en weten als zij zelf.
In discussies over filosofie kan men beter teveel dan te weinig uitleggen. Het kan zeker geen kwaad om de definities van de gebruikte begrippen eens goed te formuleren. Dat kan overbodig aanvoelen, maar is dat meestal niet. Meestal blijkt al direct dat er zeer uiteenlopende ideeën bestaan over de semantiek van de gebruikte begrippen.
Alleen als daar overeenstemming over bereikt wordt kan er zinvol worden gediscussieerd over die begrippen.
Ik ken een creationist die zo ongeveer een wetenschapsontkenner is, maar die maakt een uitzondering voor de oerknal. Die bewijst volgens hem, dat de bijbel gelijk heeft, omdat de tijd een begin heeft.quote:Op maandag 11 augustus 2014 10:44 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het al dan niet bestaan van een vrije wil is op zich ook niet zo heel interessant. Als onomstotelijk vast komt te staan dat die vrije wil er eigenlijk helemaal niet is, dan is dat even surrealistisch, spectaculair, maar voor de rest maakt dat weinig uit.
Een grappig detail bij een dergelijke ontdekking zou wel zijn dat de zoveelste pijler onder het christendom wordt weggeslagen. Misschien is dat dan ook wel de reden dat er vanuit die hoek zo krampachtig aan die vrije wil wordt vastgehouden. Net zoals bijvoorbeeld aan het ontkennen van een oerknal of evolutie. Als er uiteindelijk helemaal niets meer van die hele christenverklaring blijkt te kloppen, dan zit er maar één ding op: wetenschapsontkenning. Maar goed, da's ook niets nieuws.
Jullie proberen het woord subjectief een logica te geven van gedwongen zijn. Dat waar bij objectiviteit de conclusie is gedwongen door bewijs, subjectiviteit ook op een of andere manier naar een conclusie dwingt. Jullie zijn tegen subjectiviteit.quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:54 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Dat Syamsu's opvatting krankjorum is, lijkt me duidelijk: hij probeert een woordbetekenis te herschrijven. Typisch dwingeland-gedrag.
Maar het woord subjectief is niet zo eenduidig als tegenwoordig aan kinderen van groep vijf (*) wordt uitgelegd: datgene wat jij vindt, maar iemand anders misschien wel niet. Meningen zijn subjectief, maar ze zijn maar een fractie van alles wat subjectief is. In een uitleg over feiten versus meningen is zo'n versimpeld onderscheid nuttig zijn, maar het is wel versimpeld. Heel erg zelfs.
(*) verdomd als het niet waar is.
Dat maak jij ervan. En ik denk dat je niet anders kunt. Want je zit zo verstrikt in de kluwen van je eigen setje begrippen en definities, dat je niet meer kan communiceren in normale taal. Niet echt het toppunt van vrijheid dus.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 15:25 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Jullie proberen het woord subjectief een logica te geven van gedwongen zijn. Dat waar bij objectiviteit de conclusie is gedwongen door bewijs, subjectiviteit ook op een of andere manier naar een conclusie dwingt. Jullie zijn tegen subjectiviteit.
Volgens mij minstens één: Syamsu. Hij meet alle meningen van anderen af aan zijn logica, en concludeert dat met die logica, dat iedereen dus tegen subjectiviteit is. Dat ze/wij in werkelijkheid daar helemaal niet tegen zijn - een subjectief feit - erkent Syamsu niet. Hij redeneert puur op grond van logica. Weliswaar zijn eigen kreupele logica, maar toch. Conclusie: Syamsu is tegen subjectiviteit.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 20:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er bestaan geen mensen die tegen subjectiviteit zijn.
Ik zou echt met de beste wil van de wereld geen logica kunnen bedenken, hoe kreupel ook, waarmee ik aan zou kunnen tonen dat er mensen bestaan die tegen subjectiviteit zijn. Het slaat echt helemaal nergens op.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 22:17 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Volgens mij minstens één: Syamsu. Hij meet alle meningen van anderen af aan zijn logica, en concludeert dat met die logica, dat iedereen dus tegen subjectiviteit is. Dat ze/wij in werkelijkheid daar helemaal niet tegen zijn - een subjectief feit - erkent Syamsu niet. Hij redeneert puur op grond van logica. Weliswaar zijn eigen kreupele logica, maar toch.
[Syamsu logica]quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 22:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zou echt met de beste wil van de wereld geen logica kunnen bedenken, hoe kreupel ook, waarmee ik aan zou kunnen tonen dat er mensen bestaan die tegen subjectiviteit zijn. Het slaat echt helemaal nergens op.
Dus jij hebt een bepaald standpunt, en dan zeg ik dat dat standpunt objectief is en dat je daarom tegen subjectiviteit bent en daar stoned van wordt. Zoiets?quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 22:26 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
[Syamsu logica]
Jij niet, maar Syamsu kan dat wel bedenken. Hij heeft het nog gedaan ook. En volgens zijn logica (plus de échte logica) moeten wij tegen subjectiviteit zijn, ook al zijn we dat volgens onszelf niet. Hij erkent onze mening niet, en vervangt die door zijn eigen "logica". Daaruit blijkt, dat Syamsu geen subjectiviteit erkent.
[/Syamsu logica]
Als je het zo stelt, dan snijdt het net zo veel hout als in de oorspronkelijke versie.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 22:40 schreef Syamsu het volgende:
....een keuze maken werd gesteld als een schaakcomputer die een zet berekent. De emoties meetbaar in het brein. God weggezet als fantasiefiguur. Dat is stelselmatige uitsluiting van pannenkoeken.
Het is toch duidelijk dat voor God hetzelfde woord wordt gebruikt als voor mensen, geest, spirit. De menselijke geest, God de heilige geest. Daaruit zou je moeten kunnen zien dat geloof in het bestaan van de menselijke geest net zo goed een pannenkoekenkwestie is, als het geloof in God de heilige geest.
Het woord pannenkoeken dezelfde logica geven als objectiviteit, gedwongen wordennaar een conclusie, dat is uitsluiting van echte pannenkoeken, waarbij je de conclusie zelf kiest, expressie van emotie met vrije wil.
Nee, het onderwerp dat ik kies maakt natuurlijk geen keuze. Waarom zeg je dat telkens?quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 22:57 schreef Syamsu het volgende:
Een subjectieve kwestie betekent dat je de conclusie bereikt door het te kiezen, en dat het onderwerp waarover de keuze gaat iets is wat een keuze maakt. De logica is simpeler als de regels van boter, kaas en eieren. Dat je dit niet snapt is omdat je alles interpreteer op basis van logica van oorzaak en gevolg, dwang.
onderwerpen maken over het algemeen geen keuzes.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 22:57 schreef Syamsu het volgende:
Een subjectieve kwestie betekent dat je de conclusie bereikt door het te kiezen, en dat het onderwerp waarover de keuze gaat iets is wat een keuze maakt. De logica is simpeler als de regels van boter, kaas en eieren. Dat je dit niet snapt is omdat je alles interpreteer op basis van logica van oorzaak en gevolg, dwang.
Syamsu waant zich een onderwerp. Maar hij is in feite een lijdend voorwerp, dat iedereen opdraagt om meewerkend voorwerp te worden. Zo is zijn grammatica, en dat verklaart zijn wartaal.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 23:32 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
onderwerpen maken over het algemeen geen keuzes.
enkel subjecten zijn in staat om keuzes te maken.
Subject is dus lettelijk een synoniem voor onderwerp....... Jij verwart taal met wat door taal geuit wordt en beschreven. Het onderwerp van subjectiviteit is dus altijd de geest waarin een of andere keuze wordt gemaakt.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 23:32 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
onderwerpen maken over het algemeen geen keuzes.
enkel subjecten zijn in staat om keuzes te maken.
Het enige wat jullie doen is herhalen "oorzaak en gevolg", alles gedwongen, alles geforceerd, subjectiviteit compleet uitsluiten. Buiten die logica van oorzaak en gevolg komen jullie niet met jullie schaakcomputer.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 23:48 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Syamsu waant zich een onderwerp. Maar hij is in feite een lijdend voorwerp, dat iedereen opdraagt om meewerkend voorwerp te worden. Zo is zijn grammatica, en dat verklaart zijn wartaal.
De enige hier die subjectiviteit uit zegt te sluiten ben jij.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 23:58 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Het enige wat jullie doen is herhalen "oorzaak en gevolg", alles gedwongen, alles geforceerd, subjectiviteit compleet uitsluiten. Buiten die logica van oorzaak en gevolg komen jullie niet met jullie schaakcomputer.
Een schaakcomputer heeft geen subjectiviteit. En eigenlijk, om schaakcomputers meer op mensen te doen laten lijken, om het spannender te maken, emoties op te roepen, worden schaakcomputers uitgerust met een randomfunctie, zodat ze niet zo voorspelbaar ziin. Door de randomfunctie lijkt het alsof de schaakcomputer kiest. Het laat de speler dan ook z'n emotie uiten over wat de geest van die "keuze" is van de schaakcomputer, wat een gemene zet, of wat een moedige zet. Wat jij zegt dat subjectiviteit is, als een machine calculeren zonder dat er een alternatieve uitkomst mogelijk is, klopt gewoon niet. Dat is geen subjectiviteit.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 23:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De enige hier die subjectiviteit uit zegt te sluiten ben jij.
Nee een subject is een uniek bewustzijn met een unieke waarneming van de wereld.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 23:55 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Subject is dus lettelijk een synoniem voor onderwerp....... Jij verwart taal met wat door taal geuit wordt en beschreven. Het onderwerp van subjectiviteit is dus altijd de geest waarin een of andere keuze wordt gemaakt.
Ik zeg helemaal niet dat er geen alternatieve uitkomst mogelijk is.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 00:13 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Een schaakcomputer heeft geen subjectiviteit. En eigenlijk, om schaakcomputers meer op mensen te doen laten lijken, om het spannender te maken, emoties op te roepen, worden schaakcomputers uitgerust met een randomfunctie, zodat ze niet zo voorspelbaar ziin. Door de randomfunctie lijkt het alsof de schaakcomputer kiest. Het laat de speler dan ook z'n emotie uiten over wat de geest van die "keuze" is van de schaakcomputer, wat een gemene zet, of wat een moedige zet. Wat jij zegt dat subjectiviteit is, als een machine calculeren zonder dat er een alternatieve uitkomst mogelijk is, klopt gewoon niet. Dat is geen subjectiviteit.
Uniciteit heeft niks fundqmenteels te maken met subjectiviteit, dat elk materieel object een unieke ruimte coordinaat heeft, is gewoon een natuurwet. Wat iemand waarneemt is natuurlijk zijn objectieve werkelijkheid, de keuzes die iemand over die waarnemingen maakt, dat is de subjectieve werkelijkheid. Er worden meer keuzes gemaakt als jij denkt dat er gemaakt worden. Spontaniteit werkt ook alleen met vrije wil, werkt alleen met keuzes dus.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 00:15 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Nee een subject is een uniek bewustzijn met een unieke waarneming van de wereld.
Een subject is een waarnemer.
Wat een subject waarneemt is zijn subjectieve werkelijkheid.
Je hebt het zelf over keuzes waarvan de uitkomst van te voren vast staat. Dan is er dus geen alternatieve uitkomst mogelijk.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 00:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zeg helemaal niet dat er geen alternatieve uitkomst mogelijk is.
Maar nogmaals: waarom wil je zo graag dat subjectiviteit niet bestaat? Wat is je motivatie bij die stelling?
Nee, de waarneming die een subject maakt van een object is een beperkte weergave van dat object, wat je waarneemt is een subjectieve werkelijkheid, hoe een object daadwerkelijk is is de objectieve werkelijkheid.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 00:25 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Uniciteit heeft niks fundqmenteels te maken met subjectiviteit, dat elk materieel object een unieke ruimte coordinaat heeft, is gewoon een natuurwet. Wat iemand waarneemt is natuurlijk zijn objectieve werkelijkheid,
die keuzes zijn inderdaad subjectiefquote:de keuzes die iemand over die waarnemingen maakt, dat is de subjectieve werkelijkheid.
als ik me niet bewust ben van een keuze is het niet mijn keuze, niet de keuze van het subjectquote:Er worden meer keuzes gemaakt als jij denkt dat er gemaakt worden.
quote:Spontaniteit werkt ook alleen met vrije wil, werkt alleen met keuzes dus.
Nee, jij had het daarover. De enige keer dat ik dat stelde was hier:quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 00:30 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Je hebt het zelf over keuzes waarvan de uitkomst van te voren vast staat. Dan is er dus geen alternatieve uitkomst mogelijk.
quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 23:08 schreef Jigzoz het volgende:
Bovendien: al zou het zo zijn dat al mijn keuzes van tevoren al vaststaan, dan blijven het mijn keuzes. Als iemand anders mijn plaats zou innemen op dat moment, dan zou die zomaar anders kunnen kiezen. Hoe je het dus ook wendt of keert: het blijft persoonlijk en daarmee subjectief.
Nee, jouw idee van subjectiviteit is fout.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 00:30 schreef Syamsu het volgende:Jouw idee van subjectiviteit is fout.
Van te voren vaststaan sluit een alternatieve uitkomst uit.. Het staat vast, het kan dus niet ergens anders op uitkomen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 00:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, jij had het daarover. De enige keer dat ik dat stelde was hier:
[..]
[..]
Nee, jouw idee van subjectiviteit is fout.
Maar nogmaals: waarom wil je zo graag dat subjectiviteit niet bestaat? Wat is je motivatie bij die stelling?
Je hebt slecht gelezen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 00:46 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Van te voren vaststaan sluit een alternatieve uitkomst uit.. Het staat vast, het kan dus niet ergens anders op uitkomen.
En dat het voor iemand anders ergens anders op uitkomt, dan is dat dus 2 x een gedwongen uitkomst, waar er dus geen alternatieve uitkomst mogelijk is, omdat de uitkomst volgens jou zeggen vast staat.
Dat is net alsof je een steen van 1 kilo laat vallen en een steen van 2 kilo, en dan zeg jij dat omdat de plof verschillend is, daarom is er een alternatieve uitkomst mogelijk. Dat klopt niet, is gewoon kinderlijk fout.
Ik lees niet slecht, wat jij zegt klopt niet. Jij bent duidelijk subjectiviteit geheel aan het uitsluiten. Dit is einde discussie, je hebt geen argumenten.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 08:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je hebt slecht gelezen.
Maar voor we verdergaan: waarom wil je zo graag dat subjectiviteit niet bestaat? Wat is je motivatie bij die stelling?
Ik vond het wel een goede vraag. Als we jouw geheel persoonlijke uitleg van het begrip 'subjectiviteit' voor lief nemen, waarom wil je zo graag dat het bestaat?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:14 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ik lees niet slecht, wat jij zegt klopt niet. Jij bent duidelijk subjectiviteit geheel aan het uitsluiten. Dit is einde discussie, je hebt geen argumenten.
Ik heb inderdaad geen enkel argument om te onderbouwen dat subjectiviteit niet bestaat.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:14 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ik lees niet slecht, wat jij zegt klopt niet. Jij bent duidelijk subjectiviteit geheel aan het uitsluiten. Dit is einde discussie, je hebt geen argumenten.
Nee, hij stelt juist de hele tijd dat het niet bestaat. Ik heb al heel vaak gezegd dat niemand hier tegen subjectiviteit is en dat niemand het ontkent of uitsluit, en daar ging hij als enige constant tegen in. Dan lijkt me maar één conclusie mogelijk: hij zoekt een manier om subjectiviteit te kunnen ontkennen, verwerpen of uitsluiten. Dat is wel duidelijk.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vond het wel een goede vraag. Als we jouw geheel persoonlijke uitleg van het begrip 'subjectiviteit' voor lief nemen, waarom wil je zo graag dat het bestaat?
Dat zou ook nog kunnen. Ik heb grote moeite om hem te volgen. Vooral ook omdat hij een nogal afwijkende uitleg van dit begrip hanteert, maar het nooit echt duidelijk wordt wat hij ermee bedoelt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, hij stelt juist de hele tijd dat het niet bestaat. Ik heb al heel vaak gezegd dat niemand hier tegen subjectiviteit is en dat niemand het ontkent of uitsluit, en daar ging hij als enige constant tegen in. Dan lijkt me maar één conclusie mogelijk: hij zoekt een manier om subjectiviteit te kunnen ontkennen, verwerpen of uitsluiten. Dat is wel duidelijk.
Wat ik me alleen nog afvraag is waarom? Wat is het doel daarvan?
Een waarheid als een koe. En bij mensen is in een aantal experimenten vastgesteld dat ze dachten een keuze te maken, terwijl uit metingen al eerder af te leiden viel hoe ze zouden kiezen. Zoals ik jou inschat, op grond van je berichten, zul jij dat soort experimenten vast niet weten te waarderen. Klopt dat? Of vind je het juist een goede zaak, dat onderzocht wordt in hoeverre mensen kunnen beoordelen of hun keuzes wel zo vrij zijn als ze denken?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 00:46 schreef Syamsu het volgende:
Van te voren vaststaan sluit een alternatieve uitkomst uit.. Het staat vast, het kan dus niet ergens anders op uitkomen.
Syamsu is een soort extremistische determinist?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 15:26 schreef GrumpyFish het volgende:
Volgens mij gaat dit gewoon over vrije wil, en ageert Syamsu tegen een deterministische (wat hij 'objectief' noemt) wereld. Omdat in een deterministische wereld alles in principe al vaststaat, kan een klassieke vrije wil (wat hij 'subjectief' noemt) niet bestaan. Met name in de discussie over de schaakcomputer wordt dat m.i. duidelijk.
Het onderzoek gaat alleen over timing, de timing is in 40 procent van de gevallen iets later dat mensen een knop indrukken om aan te geven dat ze een keuze hebben gemaakt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:51 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Een waarheid als een koe. En bij mensen is in een aantal experimenten vastgesteld dat ze dachten een keuze te maken, terwijl uit metingen al eerder af te leiden viel hoe ze zouden kiezen. Zoals ik jou inschat, op grond van je berichten, zul jij dat soort experimenten vast niet weten te waarderen. Klopt dat? Of vind je het juist een goede zaak, dat onderzocht wordt in hoeverre mensen kunnen beoordelen of hun keuzes wel zo vrij zijn als ze denken?
Voor de subjectiviteit maakt het niet uit, want subjectief zal iedereen zijn keuzes ongeveer net zo blijven ervaren, als toen die experimenten nog niet gedaan waren.
Er is, voor iemand die zich druk maakt over subjectiviteit, dus geen reden om tegen dat soort onderzoek te zijn.
Maar misschien ben jij er toch op tegen, om subjectieve redenen. En dat heb je dan toch weer mooi binnen.
Nope, juist eerder. Soms een heel stuk eerder. En de mensen werd ook achteraf gevraagd wanneer ze de keuze gemaakt hadden. Je bent weer eens voor geen milliemeter op de hoogte. Er zijn zelfs experimenten, waar de metingen al voorspellend waren, toen de proefpersoon werd gevraagd of hij al gekozen had. Antwoord: nee.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 23:36 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Het onderzoek gaat alleen over timing, de timing is in 40 procent van de gevallen iets later dat mensen een knop indrukken om aan te geven dat ze een keuze hebben gemaakt.
is onzin, dit is standaard metafysisch libertarisme maar dan wat technischer gesteld. De geest of ziel kiest, en het bestaan van de ziel / geest is net zo een subjectieve kwestie als het bestaan van God de heilige geest. Alleen door geloof en openbaring kun je de conclusie breiken dat de ziel of God bestaat. Dat is standaard religie, waarbij ik alleen maar wat generaliseer dat de essentie van geloven hier bedoeld wordt als de conclusie kiezen, in contrast met objectiviteit waar de conclusie gedwongen is.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vond het wel een goede vraag. Als we jouw geheel persoonlijke uitleg van het begrip 'subjectiviteit' voor lief nemen, waarom wil je zo graag dat het bestaat?
En waarom zou iemand die die behoefte aan subjectiviteit niet deelt zich bij deze gediskwalificeerd hebben van de discussie?
Ik kan me het onderzoek niet precies herinneren maar mensen moesten een knop indrukken op het moment dat ze een keuze dachten te maken, en een deel was dan laat met die knop indrukken. Je bent dus een stomme leugenaar, wat nogal typisch is voor mensen die vrije wil ontkennen. Daar was onderzoek naar gedaan, alleen al de suggestie wekken dat vrije wil niet bestaat gingen mensen meer vals spelen. *Baumeister)quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 23:43 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Nope, juist eerder. Soms een heel stuk eerder. En de mensen werd ook achteraf gevraagd wanneer ze de keuze gemaakt hadden. Je bent weer eens voor geen milliemeter op de hoogte. Er zijn zelfs experimenten, waar de metingen al voorspellend waren, toen de proefpersoon werd gevraagd of hij al gekozen had. Antwoord: nee.
Lul dan niet zo dom. Er zijn tientallen onderzoeken, dus met "het onderzoek" val je al gigantisch door de mand.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 23:50 schreef Syamsu het volgende:
Ik kan me het onderzoek niet precies herinneren
Ik stel redelijk precies hoe subjectiviteit en objectiviteit werkt in post 1. Jij bent zelf vaag over hoe subjectiviteit en objectiviteit werkt, en dan doe je net of ik vaag ben....quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 15:26 schreef GrumpyFish het volgende:
Volgens mij gaat dit gewoon over vrije wil, en ageert Syamsu tegen een deterministische (wat hij 'objectief' noemt) wereld. Omdat in een deterministische wereld alles in principe al vaststaat, kan een klassieke vrije wil (wat hij 'subjectief' noemt) niet bestaan. Met name in de discussie over de schaakcomputer wordt dat m.i. duidelijk.
jij liegt, wat ik zeg kloptquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 23:52 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Lul dan niet zo dom. Er zijn tientallen onderzoeken, dus met "het onderzoek" val je al gigantisch door de mand.
Knap, zo'n zelfgebrouwen taaltje te ontcijferen. In elk geval getuigt het van veel geduld. Petje af.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 15:26 schreef GrumpyFish het volgende:
Je moet gewoon een beetje welwillend en technisch lezen. Uiteindelijk hebben we het hier over dat een object een mogelijkheid heeft die gekozen wordt of niet. De juiste benaming voor wat het is dat kiest is natuurlijk geest, maar die naam kleven zo veel vooroordelen aan, dat die naam de onderligende logica van een keuze maken vertroebelt. Daarom geef ik geen naam, en zeg ik "hetgene wat kiest".quote:Op zondag 17 augustus 2014 00:02 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Knap, zo'n zelfgebrouwen taaltje te ontcijferen. In elk geval getuigt het van veel geduld. Petje af.![]()
En nu maar hopen, dat Syamsu over wil gaan op gangbare taal. Anders blijft hij een cyber-kluizenaar.
Begin er dan geen topic over.quote:Op zondag 17 augustus 2014 00:26 schreef Syamsu het volgende:
het is allemaal onzin, en nogeens onzin.
Ja dag. Jullie zijn fout, heel erg fout, want jullie onderdukken subjectiviteit, sluiten het uit. Dat moet stoppen.quote:
Nee, jij bent de enige die hier pleit tegen subjectiviteit. Zullen we anders een poll maken? Of gewoon zo:quote:Op zondag 17 augustus 2014 00:34 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ja dag. Jullie zijn fout, heel erg fout, want jullie onderdukken subjectiviteit, sluiten het uit. Dat moet stoppen.
Jullie zeggen dat emoties meetbaar zijn in het brein, dat vrije wil dezelfe logica heeft als van gedwongen zijn, en zetten God weg als fantasiefiguur. Dat is dus alle subjectiviteit uitsluiten.quote:Op zondag 17 augustus 2014 00:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, jij bent de enige die hier pleit tegen subjectiviteit. Zullen we anders een poll maken? Of gewoon zo:
Wie er op welke manier dan ook tegen subjectiviteit is, wil die persoon zich hier melden?
O, dus je wil ons wijsmaken dat wij subjectiviteit uitsluiten? Is dat het punt?quote:Op zondag 17 augustus 2014 02:30 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Jullie zeggen dat emoties meetbaar zijn in het brein, dat vrije wil dezelfe logica heeft als van gedwongen zijn, en zetten God weg als fantasiefiguur. Dat is dus alle subjectiviteit uitsluiten.
En jullie ontkennen ook gewoon dat subjectiviteit werkt door een keuze maken over wat het is dat een keuze maakt. Dat is fout zeggen jullie, onbegrijpelijk, wartaal enz. Jullie ontkennen subjectiviteit.
Subjectiviteit gaat conceptueel nooit werken zonder dingen die categorisch niet te meten zijn, dat is evident want als het te meten is, dan is het objectiviteit.
En dan komen jullie met allerlei onzin aanzetten, en nooit 1 ter zake argument. Jullie zijn gewoon intellectueel bezig alle emoties dood te maken, objectiviteit concurreren tegen subjectiviteit tot de complete vernietiging van subjectiviteit. Dat ligt natuurlijk voor de hand dat als je vrije wil gaat ontkennen, dat je dan op allerlei anti menselijke ideeen terecht komt. Jullie geilen op als feit te stellen wat mooi, goed en liefdevol is met pseudowetenschappelijke zekerheid, ego tripperij, dat is alles wat gaande is bij jullie, argumenten zijn niet aanwezig.
nee we sluiten het niet uitquote:Op zondag 17 augustus 2014 00:34 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ja dag. Jullie zijn fout, heel erg fout, want jullie onderdukken subjectiviteit, sluiten het uit. Dat moet stoppen.
Dat zijn zequote:Op zondag 17 augustus 2014 02:30 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Jullie zeggen dat emoties meetbaar zijn in het brein,
Dan zou het geen (gedeeltelijk) vrije wil zijnquote:dat vrije wil dezelfe logica heeft als van gedwongen zijn,
welke god?quote:en zetten God weg als fantasiefiguur.
neequote:Dat is dus alle subjectiviteit uitsluiten.
Geen idee jij bent de enige die deze zin begrijptquote:En jullie ontkennen ook gewoon dat subjectiviteit werkt door een keuze maken over wat het is dat een keuze maakt.
Nee het zou enkel objectief iets kunnen zeggen over wat een subject subjectief over een object zegt. Je zegt dan iets objectiefs over iets subjectiefsquote:Dat is fout zeggen jullie, onbegrijpelijk, wartaal enz. Jullie ontkennen subjectiviteit.
Subjectiviteit gaat conceptueel nooit werken zonder dingen die categorisch niet te meten zijn, dat is evident want als het te meten is, dan is het objectiviteit.
quote:En dan komen jullie met allerlei onzin aanzetten, en nooit 1 ter zake argument. Jullie zijn gewoon intellectueel bezig alle emoties dood te maken, objectiviteit concurreren tegen subjectiviteit tot de complete vernietiging van subjectiviteit. Dat ligt natuurlijk voor de hand dat als je vrije wil gaat ontkennen, dat je dan op allerlei anti menselijke ideeen terecht komt. Jullie geilen op als feit te stellen wat mooi, goed en liefdevol is met pseudowetenschappelijke zekerheid, ego tripperij, dat is alles wat gaande is bij jullie, argumenten zijn niet aanwezig.
Nee, hij valt de deterministische opvatting juist aan.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 21:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Syamsu is een soort extremistische determinist?
Even los van het feit dat ik niet geprobeerd heb subjectiviteit en objectiviteit te definieren, ben jij degene die dit topic geopend hebt. Als er dan door een grote schare mensen gevraagd wordt om duidelijkheid, omdat het merendeel (ik inclusief) het grootste gedeelte van de tijd geen idee heeft waar je het over hebt, kun je dat makkelijk terzijde schuiven en doen alsof dat aan ons ligt. Je kunt ook een poging doen om het helderder uit te leggen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 23:55 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ik stel redelijk precies hoe subjectiviteit en objectiviteit werkt in post 1. Jij bent zelf vaag over hoe subjectiviteit en objectiviteit werkt, en dan doe je net of ik vaag ben....
Waarom geeft hij dan alleen maar redenen waarom zijn idee van subjectiviteit niet bestaat?quote:Op zondag 17 augustus 2014 10:07 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Nee, hij valt de deterministische opvatting juist aan.
Een mens heeft ook geen geest/ziel, tenzij je het dan over bewustzijn hebt.quote:Hij is er zelf van overtuigd dat de klassieke vrije wil (subjectiviteit) wél bestaat in de vorm van een geest/ziel, die zich niet aan de deterministische regels van oorzaak en gevolg houdt. Dat bedoelt hij m.i. als hij het heeft over 'echt keuzes maken', en daarom kan een schaakcomputer dat niet, omdat die geen geest/ziel heeft.
Zoiets begreep ik ook. Maar van de betekenis van subjectiviteit maakt hij een hustpotje. Het is iets abstracts dat met vrije wil te maken heeft zoals jij het verwoordt, en tegelijk is het een alledaags iets: de één vindt dit kunstwerk mooi, de andere lelijk. Dus persoonlijke smaak, mening enz.quote:Op zondag 17 augustus 2014 10:07 schreef GrumpyFish het volgende:
Nee, hij valt de deterministische opvatting juist aan.
Hij is er zelf van overtuigd dat de klassieke vrije wil (subjectiviteit) wél bestaat in de vorm van een geest/ziel, die zich niet aan de deterministische regels van oorzaak en gevolg houdt. Dat bedoelt hij m.i. als hij het heeft over 'echt keuzes maken', en daarom kan een schaakcomputer dat niet, omdat die geen geest/ziel heeft.
Daar zit dus geen enkel argument in.quote:Op zondag 17 augustus 2014 03:19 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
nee we sluiten het niet uit
jij begrijpt alleen niet wat subjectief is en wil niet begrijpen dat een compleet vrije wil zoals jij wil dat die bestaat niet bestaat.
Daarom is er een bewustzijn en een onderbewustzijn.
Daarom zie je niet dat er een blinde vlek in je ogen zit en dat een groot gedeelte van wat je ziet eigenlijk vaag en in zwart wit binnen komt.
Wat je ziet is een illusie voortgebracht door je onderbewustzijn.
Maar het is een illusie die een zo nauwkeurig mogelijk beeld van de werkelijkheid geeft dat je daadwerkelijk keuzes kan maken.
Dezelfde grote schare mensen zitten stelselmatig onzin te verkondigen.Het ligt volledig aan jullie zelf, ik ken dit. Als je iets niet begrijpt moet je een gerichte vraag stellen, dat is normaal. Omdat ik de definities duidelijk neerzet, kun je precies aangeven wat je niet begrijpt. Maar jullie hebben gewoon geen zin in subjectiviteit, en komen niet met gerichte vragen die slaan op wat ik schrijf, jullie komen met algemeniserende indrukken die alles in jullie eigen vooroordeel verklaren.quote:Even los van het feit dat ik niet geprobeerd heb subjectiviteit en objectiviteit te definieren, ben jij degene die dit topic geopend hebt. Als er dan door een grote schare mensen gevraagd wordt om duidelijkheid, omdat het merendeel (ik inclusief) het grootste gedeelte van de tijd geen idee heeft waar je het over hebt, kun je dat makkelijk terzijde schuiven en doen alsof dat aan ons ligt. Je kunt ook een poging doen om het helderder uit te leggen.
quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:32 schreef Syamsu het volgende:
Omdat ik de definities duidelijk neerzet,
Man, we doen niet anders dan vragen wat je bedoelt en proberen te ontkrachten wat je zegt. Maar dan zeg jij alleen dat we onzin praten, high zijn van endorfines, en dat wat we zeggen "geen argument is''.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:32 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dezelfde grote schare mensen zitten stelselmatig onzin te verkondigen.Het ligt volledig aan jullie zelf, ik ken dit. Als je iets niet begrijpt moet je een gerichte vraag stellen, dat is normaal. Omdat ik de definities duidelijk neerzet, kun je precies aangeven wat je niet begrijpt. Maar jullie hebben gewoon geen zin in subjectiviteit, en komen niet met gerichte vragen die slaan op wat ik schrijf, jullie komen met algemeniserende indrukken die alles in jullie eigen vooroordeel verklaren.
Jullie zijn allemaal ver heen, stoned door jullie egotripperij om als feit te weten wat goed, mooi en liefdevol is. In die mist van jullie verslaving begrijpen jullie inderdaad niks.
Een normaal kritisch antwoord zou zijn, nee subjectiviteit werkt niet op basis van vrijheid, er zijn doorgaans geen alternatieven zoals mooi en lelijk bij subjectieve kwesties, want.......
Ik heb geen idee wat het argument tegen zou zijn. Het is nogal evident dat subjectiviteit op basis van vrijheid werkt heh.
Goede post! Veel lastige informatie op een begrijpelijke manier opgeschreven.quote:Op maandag 18 augustus 2014 09:38 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Man, we doen niet anders dan vragen wat je bedoelt en proberen te ontkrachten wat je zegt. Maar dan zeg jij alleen dat we onzin praten, high zijn van endorfines, en dat wat we zeggen "geen argument is''.
Wat jij bijvoorbeeld schrijft in het stuk dat ik bold gemaakt hebt, is bijvoorbeeld al meerdere malen aan je uitgelegd. Iemand vind iets mooi, of lekker, door een combinatie aan factoren. Bijvoorbeeld aanleg, opvoeding, ervaringen in het verleden.
Maar de tegenovergestelde ervaring, lelijk, of vies, is altijd mogelijk in de toekomst. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je iets lang niet gegeten hebt, bijvoorbeeld sinds je kindertijd, en dat je iets proeft en het ineens wel lekker vindt. Dan is die ervaring iets waarvan je je bewust wordt. Er vindt activiteit plaats in gebieden van de hersenen lang voordat de persoon zich bewust wordt van de ervaring.
[intermezzo]Dat laatste ontken jij, overigens, maar dat is echt voor jouw rekening en een voorbeeld van wetenschapsontkennening. Maar soit.[/intermezzo]
Waar de vrijheid in bestaat, is dat niemand iemand kan dwingen iets wat deze persoon mooi, lelijk, of wat dan ook vindt, niet te vinden. Ik ben autonoom (positieve vrijheid) en niemand hindert mij in mijn acties (negatieve vrijheid). Jij moet snappen dat de term vrijheid meerdere betekenissen kan hebben en een concept is waarvan de betekenis betwist kan worden.
Goed, dan is het subject een benaming voor datgenen wat bewust ervaart. Het is een taalkundige truc, als het ware, om het verschil aan te geven tussen de innerlijke -en de uiterlijke wereld. Maar bijvoorbeeld in Oosterse filosofieën wordt het ondescheid tussen subject en object zeer betwist en neergezet als illusie.
Tot slot, jij wilt de subjectieve ervaring neerzetten als iets dat zich ontrekt een causale gevolgtrekking en natuurwetten. Als er ergens nou totaal geen argument en/of bewijs voor is, is het wel voor deze bewering. Het enige waar jij mee aankomt zetten is "taalkundig werkt het zo" en "het is toch evident".
In ieder geval 2 van jullie hadden geeneens de definitie gelezen van subjectiviteit in post 1 regel 1. En dan maar zielig doen dat jullie niks begrijpen van wat ik zeg..... Moet je lezen heh, en gerichte vragen stellen.quote:Op maandag 18 augustus 2014 09:38 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Man, we doen niet anders dan vragen wat je bedoelt en proberen te ontkrachten wat je zegt. Maar dan zeg jij alleen dat we onzin praten, high zijn van endorfines, en dat wat we zeggen "geen argument is''.
Wat jij bijvoorbeeld schrijft in het stuk dat ik bold gemaakt hebt, is bijvoorbeeld al meerdere malen aan je uitgelegd. Iemand vind iets mooi, of lekker, door een combinatie aan factoren. Bijvoorbeeld aanleg, opvoeding, ervaringen in het verleden.
Maar de tegenovergestelde ervaring, lelijk, of vies, is altijd mogelijk in de toekomst. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je iets lang niet gegeten hebt, bijvoorbeeld sinds je kindertijd, en dat je iets proeft en het ineens wel lekker vindt. Dan is die ervaring iets waarvan je je bewust wordt. Er vindt activiteit plaats in gebieden van de hersenen lang voordat de persoon zich bewust wordt van de ervaring.
[intermezzo]Dat laatste ontken jij, overigens, maar dat is echt voor jouw rekening en een voorbeeld van wetenschapsontkennening. Maar soit.[/intermezzo]
Waar de vrijheid in bestaat, is dat niemand iemand kan dwingen iets wat deze persoon mooi, lelijk, of wat dan ook vindt, niet te vinden. Ik ben autonoom (positieve vrijheid) en niemand hindert mij in mijn acties (negatieve vrijheid). Jij moet snappen dat de term vrijheid meerdere betekenissen kan hebben en een concept is waarvan de betekenis betwist kan worden.
Goed, dan is het subject een benaming voor datgenen wat bewust ervaart. Het is een taalkundige truc, als het ware, om het verschil aan te geven tussen de innerlijke -en de uiterlijke wereld. Maar bijvoorbeeld in Oosterse filosofieën wordt het ondescheid tussen subject en object zeer betwist en neergezet als illusie.
Tot slot, jij wilt de subjectieve ervaring neerzetten als iets dat zich ontrekt een causale gevolgtrekking en natuurwetten. Als er ergens nou totaal geen argument en/of bewijs voor is, is het wel voor deze bewering. Het enige waar jij mee aankomt zetten is "taalkundig werkt het zo" en "het is toch evident".
Je hebt het dus over een deterministisch wereldbeeld versus een niet-deterministisch wereldbeeld, waarbij je de laatste de benaming "subjectiviteit" geeft? Is dit nu de kern van je hele betoog geweest?quote:Op maandag 18 augustus 2014 12:37 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Inderdaad bestaan er meerdere definities van vrijheid / keuze, en daar hebben we het al over gehad. Er is 1 definitie van keuze als betekenende calculeren en sorteren, en variaties daarop (de schaakcomputer), en er is een betekenis van keuze dat een mogelijkheid die in de toekomst ligt tot het heden wordt gemaakt (en variaties daarop). De laatste betekenis heb ik het over, dat er alternatief een andere uitkomst is. Bij de andere betekenis is de uitkomst voorbepaald.
Post 1:quote:
De uitkomst van een schaakcomputer is helemaal niet voorbepaald. Daar kom jij steeds mee, maar dat is niet waar. Kiezen en sorteren zijn alleen in jouw hoofd anders omdat jij wilt dat er een vrij, niet causaal alternatief moet zijn. Maar ook causaliteit speelt een rol in subjectiviteit. Dat ontken jij en dat is wat ik bedoel als ik zeg dat jij subjectiviteit buiten de natuurwetten plaatst. We verschillen daarin fundamenteel van meningquote:Op maandag 18 augustus 2014 12:37 schreef Syamsu het volgende:
[..]
In ieder geval 2 van jullie hadden geeneens de definitie gelezen van subjectiviteit in post 1 regel 1. En dan maar zielig doen dat jullie niks begrijpen van wat ik zeg..... Moet je lezen heh, en gerichte vragen stellen.
Inderdaad bestaan er meerdere definities van vrijheid / keuze, en daar hebben we het al over gehad. Er is 1 definitie van keuze als betekenende calculeren en sorteren, en variaties daarop (de schaakcomputer), en er is een betekenis van keuze dat een mogelijkheid die in de toekomst ligt tot het heden wordt gemaakt (en variaties daarop). De laatste betekenis heb ik het over, dat er alternatief een andere uitkomst is. Bij de andere betekenis is de uitkomst voorbepaald.
Vrijheid als in vrij van causaliteit. Daar kan ik niet zo veel mee dusquote:Die woorden komen uit de taal vandaan, dus je moet kijken wat er met die woorden bedoeld wordt in de taal. Het gaat er natuurlijk om gewone subjectiviteit te valideren, zoals het is, "ik vind het schilderij mooi", "ik hou van jou". En taalkundig werken die woorden doorgaans op basis van vrijheid, zoals ik heb uitgelegd.
Subjectiviteit nogmaals los van de natuurwetten kan niet. Jouw eigen definitie van subjectiviteit. Dat wat gekozen wordt. Jouw ideeën. Ik kan er niks mee.quote:Hoe subjectiviteit natuurkundig werkt heb ik wel een idee van, hoe de logica van subjectiviteit past bij de natuurwetten, maar dat is een beetje irrellevant aan de vraag of iemand subjectiviteit accepteert of niet, subjectiviteit zoals het is.
Nee, jouw betekenis van subjectiviteit past niet bij de wetten van de rest van de wereld. Jij plaatst subjectiviteit telkens buiten de wereld van de natuurwetten en geeft het een status aparte.quote:En je zegt het eigenlijk bijna zelf al, jij zit de betekenis van subjectiviteit aan te passen aan jouw begrip van de natuurwetten. Dat is dus ontkennen van subjectiviteit zoals het is in het dagelijkse taalgebruik. Waar ben je mee bezig? Wat zijn de gevolgen van dat te doen? Die gevolgen zijn niet goed natuurlijk.
Jij kan niet beoordelen of ik dat geen eerlijke kans geef. Het lijkt mij alleen niet waarschijnlijk dat er een immateriële ziel is die vrij is van causaliteit.quote:Er is ook geen sprake van geloofwaardige eerlijkheid van jouw kant. Van het welwillend overwegen of subjectiviteit, met de gangbare logica zoals in het dagelijks taalgebruik, natuurkundig valide zou kunnen zijn. Want dat alles wetmatig gebeurd, dat alles is voorbepaald sinds het begin van het heelal, is natuurlijk helemaal niet zo zeker binnen een wetenschappelijk kader. Jij "kiest" een wetenschappelijke positie op een bevooroordeelde manier, je wordt helemaal niet gedwongen door bewijs te accepteren dat alles is voorbepaald vanaf het begin van het heelal, dat heb je er zelf van gemaakt dat het bewijs dit zegt.
Noem eens watquote:Heel veel wetenschap is consistent met de hypothese dat vrijheid echt is.
Slotom: wij hebben een fundamenteel verschillend wereldbeeld.quote:De wiskunde van hoe vrijheid wordt beschreven is alleen nog niet volledig uitgewerkt, voor zover ik weet.
Jij haalt nu natuurkundig bewijs, en taalkundig bewijs door elkaar. Het gaat in eerste instantie om het taalkundige bewijs. Taalkundig; het schilderij is mooi, stelt ik hou van hoe het schilderij eruit ziet, stelt dat liefde het woord "mooi" kiest ipv het woord "lelijk" (of een ander alternatief), in expressie van emotie met vrije wil. Dus het bestaan van de liefde is een subjectieve kwestie, en van daaruit kan gekozen worden dat het schilderij mooi of lelijk is.quote:Op maandag 18 augustus 2014 13:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je hebt het dus over een deterministisch wereldbeeld versus een niet-deterministisch wereldbeeld, waarbij je de laatste de benaming "subjectiviteit" geeft? Is dit nu de kern van je hele betoog geweest?
Als je gelooft dat de uitkomsten van processen niet gedetermineerd zijn, zul je voorbeelden moeten geven met argumentatie waarom de uitkomst van een bepaalde keuze of proces niet gedetermineerd was maar vrij en "subjectief" was.
Als je zo'n voorbeeld geeft kun je vervolgens je stelling bewijzen. Als je zo'n bewijs levert, kunnen de mensen met een determinstische visie vervolgens proberen dat bewijs onderuit te halen. Op die manier kun je een zinnige discussie voeren over de gradatie van determinisme binnen het universum of binnen de menselijke keuzevrijheid.
Ik zou jou dus deze concrete vraag willen stellen:
kun je een proces/keuze als voorbeeld nemen en een bewijs leveren voor jouw subjectiviteit, met valide argumentatie?
Liefde is een emotie, die kan helemaal niet kiezen. Wat een taalkundig potje maak je er toch vanquote:Op maandag 18 augustus 2014 14:52 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Jij haalt nu natuurkundig bewijs, en taalkundig bewijs door elkaar. Het gaat in eerste instantie om het taalkundige bewijs. Taalkundig; het schilderij is mooi, stelt ik hou van hoe het schilderij eruit ziet, stelt dat liefde het woord "mooi" kiest ipv het woord "lelijk" (of een ander alternatief), in expressie van emotie met vrije wil. Dus het bestaan van de liefde is een subjectieve kwestie, en van daaruit kan gekozen worden dat het schilderij mooi of lelijk is.
Ja dat is dus onzin, bij de normale betekenis van voorbepaald, is de uitkomst van een schaakcomputer, zoals de werking werd uitgelegd, voorbepaald. Wat is dan de betekenis van voorbepaald als het niet betekend dat de uitkomst van te voren vast staat, en dat er geen andere mogelijk uitkomst is?quote:Op maandag 18 augustus 2014 13:36 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
De uitkomst van een schaakcomputer is helemaal niet voorbepaald. Daar kom jij steeds mee, maar dat is niet waar. Kiezen en sorteren zijn alleen in jouw hoofd anders omdat jij wilt dat er een vrij, niet causaal alternatief moet zijn. Maar ook causaliteit speelt een rol in subjectiviteit. Dat ontken jij en dat is wat ik bedoel als ik zeg dat jij subjectiviteit buiten de natuurwetten plaatst. We verschillen daarin fundamenteel van mening
Ja, vrijheid bestaat denk ik niet in de zin die jij voorstaat. Alleen in de zin die ik heb uitgelegd (positieve en negatieve vrijheid). Subjectiviteit bestaat in de zin van bewustwording of bewustzijn van emoties en ervaringen. Wederom niet als iets dat bestaat buiten de natuurwetten of causaliteit.quote:Op maandag 18 augustus 2014 15:10 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Je zit dus alle woorden die met vrijheid te maken hebben een logica van oorzaak en gevolg te geven, en die logica dat er bij vrijheid een alternatieve uitkomst mogelijk is, weg te drukken. Dat is een foute boel, je maakt een chaos op een fundamenteel nivo. Het is beter als je zegt dat vrijheid en subjectiviteit niet bestaat, dan als je zegt dat subjectiviteit de logica heeft dat de uitkomst van tevoren vast staat.
Ik stel alleen dat de kans bestaat dat hoe wij ons in taal uitdrukken een foute weergave kan zijn van hoe de hersenen werken. Die andere woorden schuif je mij geheel onterecht in de schoenen. Dat is mijn motivatie ook niet en ik stel helemaal niet dat objectief vast te stellen is wat mooi of goed is en dat op te dringen aan anderen. Je hebt eerder totalitarisme er al bij gehaald en mij en anderen daarvan beticht, maar dat vind ik echt ongepast.quote:Nu zit je eigenlijk de taal te corrumperen, en niet toevallig resulteert deze corruptie in als feit stellen wat goed, mooi en liefdevol is. Want dat is natuurlijk je motivatie om de taal te veranderen, egotripperij om als feit te weten wat goed, mooi en liefdevol is, ipv het alleen maar te weten als mening, expressie van emotie met de vrije wil, door de conclusie te kiezen.
Hou je bek gewoon, wijsneus.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:04 schreef Syamsu het volgende:
Jullie begrijpen niet, dit is het antwoord op ongeveer 90 procent van de vragen op forums zoals deze. Altijd op dit soort forums zit het vol met mensen die wetenschap volgen, maar die eigenlijk bezig zijn objectiviteit te concurreren tegen subjectiviteit, die dus alle subjectivititeit hebben uitgesloten. Dan ziin er ook nog wat religieuzen die denken te kunnen bewijzen dat God bestaat, die dus ook alle subjectiviteit uitsluiten.
En al die onzinnigheid wordt voortgedreven door de lust naar de oerzonde, de kennis van goed en kwaad, als feit willen weten wat goed, mooi en liefdevol is, om zo high te worden.
Het is zo, dat vrije wil bestaat wordt door maar weinig intellectuelen bevestigd, dat is eigenlijk heel raar. Een concept wat in het dagelijks leven op practische basis over het algemeen probleemloos werkt, het concept van vrije wil, keuzes maken, zorgt intellectueel voor veel problemen. Daar moet een verklaring voor worden gegeven, en de oerzonde is die verklaring.
Dat liefde, en haat ook, motivatie van een keuze is, is standaard taalgebruik.quote:Op maandag 18 augustus 2014 15:10 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Liefde is een emotie, die kan helemaal niet kiezen. Wat een taalkundig potje maak je er toch van![]()
Die emotie, die ervaring is subjectief, wordt ervaren door het subject, maar is slechts een bewustwording van de emotie. Ik kan mijn emotie niet kiezen, die emotie overkomt het subject als sluitpost in een keten van hersenactiviteit.
Juist. Dus een emotie leidt tot gedrag. Daar is geen vrijheid voor nodig.quote:Op maandag 18 augustus 2014 16:38 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat liefde, en haat ook, motivatie van een keuze is, is standaard taalgebruik.
Dus zeg je nou dat je het niet verleidelijk vindt om wat goed, mooi en liefdevol als feit te stellen? Dat geloof je toch zelf niet dat egotripperij niet verleidelijk is. Die beschuldiging blijft gewoon staan. Ik zie ook niet hoe je die egotripperij kan voorkomen wanneer je alles als feit stelt, wanneer je expliciet het bestaan van de geest als subjectief gegeven afwijst. De logica die je stelt dwingt naar de conclusie dat wat goed, mooi en liefdevol is, een feitelijke kwestie is.quote:Op maandag 18 augustus 2014 15:29 schreef Neuroscience het volgende:
en ik stel helemaal niet dat objectief vast te stellen is wat mooi of goed is en dat op te dringen aan anderen. Je hebt eerder totalitarisme er al bij gehaald en mij en anderen daarvan beticht, maar dat vind ik echt ongepast.
Dat jij dit niet begrijpt, geeft aan dat je wel diep in de egotripperij zit. Deze procedure is eenvoudig, een keuze maken over wat het is dat kiest, resulterende in een mening. Of je het er mee eens bent of niet, dat is een andere kwestie, maar dat je het niet begrijpt geeft aan dat je verslaafd bent aan die egotripperij waar ik het over heb.quote:Op maandag 18 augustus 2014 16:49 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Juist. Dus een emotie leidt tot gedrag. Daar is geen vrijheid voor nodig.
Kom je weer met je eigen definitie die niemand snaptquote:Op maandag 18 augustus 2014 16:52 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat jij dit niet begrijpt, geeft aan dat je wel diep in de egotripperij zit. Deze procedure is eenvoudig, een keuze maken over wat het is dat kiest, resulterende in een mening. Of je het er mee eens bent of niet, dat is een andere kwestie, maar dat je het niet begrijpt geeft aan dat je verslaafd bent aan die egotripperij waar ik het over heb.
Dat is onzin dat jullie het niet snappen, want jullie stellen geen gerichte vragen over wat jullie niet snappen. Jullie willen gewoon niet aan de subjectiviteit.quote:Op maandag 18 augustus 2014 16:58 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Kom je weer met je eigen definitie die niemand snapt![]()
En weer zeggen dat ik het niet snap door egotripperij
Ik snap het niet omdat er niets staat...
"een keuze maken over wat het is dat kiest..."
Dat is geen coherent Nederlands
Nee.. liefde kiest..... En jij kiest om hetgene wat kiest liefde te noemen. Expressie van emotie met de vrije wil.quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:05 schreef Neuroscience het volgende:
Dus ik kies dat schoonheid kiest dat ik een schilderij mooi vind? Dat klopt toch niet?
Ik ervaar schoonheid en daarom vind ik iets mooi. Daar zit geen keuze in.
wiens vrije wil?quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:08 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Nee.. liefde kiest..... En jij kiest om hetgene wat kiest liefde te noemen. Expressie van emotie met de vrije wil.
Je zit er nu opzettelijk een warboel van te maken, om je egotripperij te beschermen.
Maar dat is toch geen keuze? Dat is ervaring. Jij noemt het kiezen. En ik heb geleerd om een bepaalde ercaring een bepaalde naam te geven. In jouw voorbeeld kiest iets wat pas een naam heeft nadat ik het een naam heb gegeven. Wat is het daarvoor dan? En wie of wat is die ik?quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:08 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Nee.. liefde kiest..... En jij kiest om hetgene wat kiest liefde te noemen.
Het benoemen van een ervaring.quote:Expressie van emotie met de vrije wil.
Het onderstreepte komt anders behoorlijk warrig op me over. Op zijn best circulair.quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:08 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Nee.. liefde kiest..... En jij kiest om hetgene wat kiest liefde te noemen. Expressie van emotie met de vrije wil.
Je zit er nu opzettelijk een warboel van te maken, om je egotripperij te beschermen.
Nogmaals, zo een algemeniserende indruk is alleen een vooroordeel om je egotripperij te beschermen.quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het onderstreepte komt anders behoorlijk warrig op me over. Op zijn best circulair.
Liefde is gewoon wat kiest, verder is er geen definitie. De vraag stellen "wat is liefde dan?" dat is het begin van een liedje, het antwoord kan alleen gevonden worden door expressie van emotie met de vrije wil volgens de stelregel van subjectiviteit.quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:43 schreef Neuroscience het volgende:
En als liefde, of wat dan ook, kiest. Wat is dat dan? Geen netwerk van hersenactiviteit, zou TS zeggen. Maar wat dan?
Oké. Ik snap niet waarom je zo graag mensen ervan wil overtuigen dat ze subjectiviteit ontkennen. Wat is het achterliggende doel?quote:Op maandag 18 augustus 2014 21:15 schreef Syamsu het volgende:
In een normale discussie stel je gerichte vragen van wat je niet snapt.
eerder zei je dat het liefde was die koos?quote:Op maandag 18 augustus 2014 21:15 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Nogmaals, zo een algemeniserende indruk is alleen een vooroordeel om je egotripperij te beschermen.
In een normale discussie stel je gerichte vragen van wat je niet snapt. Jij doet niet normaal, dat betekent dat er iets aan de hand is.
Nog een voorbeeld, iemand maakt een keuze tussen x en y, kiest y. Nu zegt deze regel dat je de vraag wat het was waardoor die keuze op y ipv x uitkwam moet beantwoorden met een keuze. Dat is de procedure, er zit niks circulairs in. Zo simpel als wat.
Je kan de vraag beantwoorden door te kiezen tussen liefde en haat,
Je kan inderdaad kiezen welke gevoelens je volgt, tot op zekere hoogtequote:kies haat, nou dan is jouw mening dat haat ervoor heeft gezorgd dat de keuze op y uitkwam ipv x. Je had ook liefde kunnen kiezen, zo werkt het met subjectiviteit, meerdere antwoorden zijn logisch valide. Je kan eerst haat kiezen, daarna liefde, gewoon van mening veranderen. Het staat niet vast doordat jij een mening hebt geuit,
Het is niet Liefde of Haat die keuzes maken, het is de persoon die kan kiezen bepaalde gevoelens te negerenquote:het staat gewoon nooit vast wat het is dat een keuze maakt.
Dat hebben we alquote:Zo werkt het taalkundig, en dat werkt heel goed, want nu is wat goed, liefdevol en mooi is categorisch onderscheiden van objectieve kwesties,
Vrijheid van meningsuiting heeft niks te maken met een vrije wilquote:en dat is heel erg belangrijk natuurlijk. Dat geeft de basis voor vrijheid van meningsuiting,
quote:en het geeft ook een goede basis aan wetenschap, want door subjectiviteit en objectiviteit fundamenteel te onderscheiden, kun je subjectiviteit buiten wetenschap laten.
En heel erg belangrijk is natuurlijk de manier waarop je een keuze maakt, hoe je dat organiseert. Net als dat een land dictatoriaal of democratisch een keuze kan maken, kan een individu ook op verschillende manieren een keuze maken. En dat is een groot verschil de manier waarop een keuze wordt gemaakt, maar uiteindelijk zijn alle keuzes hetzelfde op het punt dat er meerdere uitkomsten mogelijk zijn.
Wat kiest, liefde, haat, verdriet, hoe zorgt dat voor hersenactiviteit waardoor een persoon een handeling kan verrichten? Hoe is de koppeling tussen wat kiest en de hersenen?quote:Op maandag 18 augustus 2014 21:18 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Liefde is gewoon wat kiest, verder is er geen definitie. De vraag stellen "wat is liefde dan?" dat is het begin van een liedje, het antwoord kan alleen gevonden worden door expressie van emotie met de vrije wil volgens de stelregel van subjectiviteit.
Jij snapt het verschil niet tussen de woorden liefde en haat, en de echte liefde en haat zelf. Je kiest alleen de woorden liefde, en haat, in expressie van emotie met de vrije wil. De echte liefde en haat zelf kan niet gekozen worden.quote:Op maandag 18 augustus 2014 22:13 schreef Mr.44 het volgende:
Je kan inderdaad kiezen welke gevoelens je volgt, tot op zekere hoogte
Maar dan ben je toch niet vrij? Als liefde kiest, maar je noemt dit haat hou je jezelf toch voor de gek? Vrijheid is alleen de keuze emoties waar of vals te benoemen?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:13 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Jij snapt het verschil niet tussen de woorden liefde en haat, en de echte liefde en haat zelf. Je kiest alleen de woorden liefde, en haat, in expressie van emotie met de vrije wil. De echte liefde en haat zelf kan niet gekozen worden.
Door te kiezen verricht hetgene wat kiest een handeling.quote:Op maandag 18 augustus 2014 22:20 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Wat kiest, liefde, haat, verdriet, hoe zorgt dat voor hersenactiviteit waardoor een persoon een handeling kan verrichten? Hoe is de koppeling tussen wat kiest en de hersenen?
En bedoel je met liefde, haat, agressie etc. daadwerkelijk de emoties die het limbisch systeem organiseert? Ik vermoed van niet, want dat is evolutionair ouder deel van de hersenen.
Of een idee dat je liefde noemt, vergelijkbaar met Plato's ideeënleer?
Het is toch geen feit dat het liefde is die kiest, dat is toch een mening, dat heb ik toch al 10 x gezegd dat het onderwerp wat het is dat kiest een subjectieve kwestie is.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:20 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Maar dan ben je toch niet vrij? Als liefde kiest, maar je noemt dit haat hou je jezelf toch voor de gek? Vrijheid is alleen de keuze emoties waar of vals te benoemen?
Je kan wel de hersenactiviteit meten die gepaard gaat met de ervaring liefde. Net als je de hersenactiviteit kan meten die gepaard gaat met het uitspreken van woorden, iets dat gedaan wordt als neurochirurgen moeten opereren in het spraakcentrum. Je meet dan neuronale activiteit die iets vertegenwoordigt, een emotie, of een woord. Subjectief, maar wel een feit voor die specifieke persoon.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:36 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Het is toch geen feit dat het liefde is die kiest, dat is toch een mening, dat heb ik toch al 10 x gezegd dat het onderwerp wat het is dat kiest een subjectieve kwestie is.
Jij denkt dat je liefde kan meten als feit.
Jij noemt hier het woord liefde, maar dit is niets. Ja, dat wat kiest. Maar dat wat kiest is dan toch de definitie van alles, liefde, haat, schoonheid, alles. Dat klinkt mij raar in de oren. Bovendien creër je twee categorieën, en dat klinkt eerlijk gezegd ook vrij gekunsteld.quote:En ik zeg toch, je kan liefde en haat zelf niet kiezen, je kiest alleen de woorden liefde en haat in expressie van emotie met vrije wil. Het is een categorale indeling, dus nooit kan het dat iets wat in de ene categorie zit, in de andere categorie terecht komt. Liefde zit in de categorie van wat kiest, dus nooit kan het dat het in de categorie van wat gekozen wordt terecht komt. In de categorie van wat gekozen wordt zitten materiele dingen die je kunt meten.
Ja van die algemene indrukken zal me worst wezen. Dit werkt goed, zoals uitgelegd, dit onderscheidt subjectiviteit van objectiviteit, en dat doe jij niet. En dat jullie God wegzetten als fantasiefiguur, en allerlei andere dingen, geeft aan dat jullie subjectiviteit niet hebben begrepen, het uitsluiten.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:01 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Je kan wel de hersenactiviteit meten die gepaard gaat met de ervaring liefde. Net als je de hersenactiviteit kan meten die gepaard gaat met het uitspreken van woorden, iets dat gedaan wordt als neurochirurgen moeten opereren in het spraakcentrum. Je meet dan neuronale activiteit die iets vertegenwoordigt, een emotie, of een woord. Subjectief, maar wel een feit voor die specifieke persoon.
[..]
Jij noemt hier het woord liefde, maar dit is niets. Ja, dat wat kiest. Maar dat wat kiest is dan toch de definitie van alles, liefde, haat, schoonheid, alles. Dat klinkt mij raar in de oren. Bovendien creër je twee categorieën, en dat klinkt eerlijk gezegd ook vrij gekunsteld.
Ah, nu snap ik hem! Als je niet in een god gelooft, dan sluit je subjectiviteit uit, want daarom, dus god en anders ben je stom. Dat is de redenering toch?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:58 schreef Syamsu het volgende:
En dat jullie God wegzetten als fantasiefiguur, en allerlei andere dingen, geeft aan dat jullie subjectiviteit niet hebben begrepen, het uitsluiten.
God als motivatie voor vrije wil was al langer duidelijk. TS heeft al eerder dingen geschreven die die kant op wijzen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah, nu snap ik hem! Als je niet in een god gelooft, dan sluit je subjectiviteit uit, want daarom, dus god en anders ben je stom. Dat is de redenering toch?
Ja, maar het enige doel blijkt een soort verzonnen verwijt te zijn.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:19 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
God als motivatie voor vrije wil was al langer duidelijk. TS heeft al eerder dingen geschreven die die kant op wijzen.
En je wordt er nog stoned van ook. Nou, wat wil je nog meer?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:25 schreef Neuroscience het volgende:
En als we subjectiviteit uitsluiten zijn we bezig onze waarheden als objectief goed aan anderen op te dringen, net als Hitler en Stalin.
Wat een flauwekul.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:31 schreef Syamsu het volgende:
Je beschouwd God als fantasiefiguur, terwijl het bestaan van God op dezelfde wijze wordt gesteld als het bestaan van de menselijke geest. Dan begrijp je subjectiviteit dus niet. Je kan ook geloven dat God niet bestaat, of geen mening erover hebben, maar jij sluit elke mening uit en wil gaan meten. Meten, feiten, is op een gedwongen manier een conclusie bereiken. Jij begrijpt de grondwet van de VS niet, waarin staat nr1. vrijheid van meningsuiting en religie. Jij maakt van die grondwet; gedwongen worden door bewijs tot een conclusie, anders krijg je straf.
Over het eerste bezitten wij simpele mensjes niet de kennis om dat te stellen, de kans dat een god zoals die gedefinieerd wordt door de vele religies bestaat, lijkt me net zo groot als dat er twee mensen exact voor de volle 100,000000... % hetzelfde geloven.quote:
1 Waar staat in die grondwet dat die geuite meningen kloppen, en dat de goden waarin geloofd wordt echt bestaan?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:31 schreef Syamsu het volgende:
Jij begrijpt de grondwet van de VS niet, waarin staat nr1. vrijheid van meningsuiting en religie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2 Stel dat het er wel in stond. Wat heeft een grondwet te maken met de werkelijkheid?
Ze kunnen wel in de grondwet zetten dat iedereen het recht heeft om op een wolk te zitten.
[ Bericht 0% gewijzigd door Pinpoint op 20-08-2014 10:00:21 ]-- <br />Pinpoint
Nee, want dat is een menselijke wetquote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:31 schreef Syamsu het volgende:
Je beschouwd God als fantasiefiguur, terwijl het bestaan van God op dezelfde wijze wordt gesteld als het bestaan van de menselijke geest. Dan begrijp je subjectiviteit dus niet. Je kan ook geloven dat God niet bestaat, of geen mening erover hebben, maar jij sluit elke mening uit en wil gaan meten. Meten, feiten, is op een gedwongen manier een conclusie bereiken. Jij begrijpt de grondwet van de VS niet, waarin staat nr1. vrijheid van meningsuiting en religie. Jij maakt van die grondwet; gedwongen worden door bewijs tot een conclusie, anders krijg je straf.
Misschien moet je Syamsu nog uitleggen hoe bier werkt. Ik doe het wel even, in zijn eigen termen:quote:Op woensdag 20 augustus 2014 07:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat een flauwekul.
God bestaat niet en bier is lekker. Zo, je hele warrige 'betoog' van tafel geveegd.
Denk je nou echt dat die miljarden mensen achterlijk zijn, en duizenden intellectuelen ook zoals Isaac Newton? Het is natuurlijk waarschijnlijker dat jij gewoon subjectiviteit niet begrijpt, dan dat al die mensen het verkeerd hebben.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 08:02 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Over het eerste bezitten wij simpele mensjes niet de kennis om dat te stellen, de kans dat een god zoals die gedefinieerd wordt door de vele religies bestaat, lijkt me net zo groot als dat er twee mensen exact voor de volle 100,000000... % hetzelfde geloven.
Het tweede is ontegenzeggelijk waar, eenieder die dat tegenspreekt leeft in een metafysische matrix van anti-bier-propaganda.
Nee, waar zeg ik dat?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:26 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat die miljarden mensen achterlijk zijn, en duizenden intellectuelen ook zoals Isaac Newton?
Subjectiviteit lijkt me nu bij uitstek een woord waar geen objectieve betekenis aan te hangenquote:Het is natuurlijk waarschijnlijker dat jij gewoon subjectiviteit niet begrijpt, dan dat al die mensen het verkeerd hebben.
Het feit dat alle mensen (net) in een ander soort God geloven, hoe groot acht jij de kans dat er een god bestaat? En hoe groot is het dat het in die mensen hun hoofden zit? Het geweten?quote:Het bestaan van God is geen kansen kwestie,
Hoe zie je dit?quote:Net zo goed als dat het bestaan van de menselijke geest een subjectieve kwestie is, is het bestaan van God een subjectieve kwestie.
Je wil toch niet de huidige (al vergevorderde) staat van de neurowetenschap als argument gebruiken voor iets?quote:We kunnen meten in de hersens dat er vrijheid is, dat dingen worden gekozen, we kunnen niet meten wat het is dat die keuze maakt.
Het bestaan van God is net zo min subjectief als mijn bestaan.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:26 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat die miljarden mensen achterlijk zijn, en duizenden intellectuelen ook zoals Isaac Newton? Het is natuurlijk waarschijnlijker dat jij gewoon subjectiviteit niet begrijpt, dan dat al die mensen het verkeerd hebben.
Het bestaan van God is geen kansen kwestie, het is een subjectieve kwestie.
Iets bestaat omdat we het kunnen verwoorden?quote:Dat is duidelijk aan dat hetzelfde woord geest wordt gebruikt voor zowel God als de mens, God de heilige geest, en de menselijke geest. Net zo goed als dat het bestaan van de menselijke geest een subjectieve kwestie is, is het bestaan van God een subjectieve kwestie.
quote:We kunnen meten in de hersens dat er vrijheid is, dat dingen worden gekozen, we kunnen niet meten wat het is dat die keuze maakt. Dat komt omdat bewijs alleen werkt op basis van oorzaak en gevolg, bewijs dwingt naar een conclusie. En hetgene wat kiest is per definitie vrij, omdat het kiest, dus daar kan logischerwijs nooit die dwang van bewijs op van toepassing zijn. Daarom kun je alleen een conclusie bereiken over wat het is dat kiest door de conclusie te kiezen, door expressie van emotie met de vrije wil.
Dus dan krijg je; het geestelijke domein, waarin alles zit wat kiest, waarvan het bestaan dus een subjectieve kwestie is, door expressie van emotie met vrije wil kies je de conclusie, resulterende in een mening, en het materiele domein, waarin alles zit wat wordt gekozen, waarvan het bestaan gewoon een objectieve kwestie is, je kan het meten, resulterende in feiten.
...jij leest niet wat ik schrijf, je komt steeds weer aanzetten met je treurige vooroordelen. Jij snapt niks van vrijheid, niks van subjectiviteit, en daarom negeer je maar alles wat ik erover schrijf.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:58 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Het bestaan van God is net zo min subjectief als mijn bestaan.
Of God bestaat of God bestaat niet
[..]
Iets bestaat omdat we het kunnen verwoorden?
Smurfen bestaan want er zijn boeken en films over smurfen?
Harry Potter bestaat daadwerkelijk
[..]
en jouw mening is in dit soort gevallen irrelevant, ik besta daar is geen keuze inquote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:35 schreef Syamsu het volgende:
[..]
...jij leest niet wat ik schrijf, je komt steeds weer aanzetten met je treurige vooroordelen. Jij snapt niks van vrijheid, niks van subjectiviteit, en daarom negeer je maar alles wat ik erover schrijf.
Het bestaan van jou als zijnde de eigenaar van je keuzes is een subjectieve kwestie, er is geen bewijs voor.
En ik ben van mening, dat je niet bestaat, dat je dus geen emotie hebt.
Wat ze ook zijn.quote:Die mening kan, of het moreel verantwoord is dat weet ik niet, maar logischerwijs klopt het. Dat je je lichaam kunt zien, betekent niet dat je jouw emoties kunt meten.
Als je eerlijk bent, dan geef je antwoord op het sterke punt van mijn betoog, en dat is dat "hetgene wat kiest" logischerwijs nooit gemeten kan worden.
Eerst deel je het concept van vrije wil, een keuze maken, op in de essentiele logische elementen:
1. de beschkibare mogelijkeden, alternatieven, die in de toekomst liggen
2. de keuze, een mogelijkheid tot het heden maken.
3. het resultaat van de keuze
4. hetgene wat de keuze maakt
Vervolgens overwegende hoe objectiviteit, meten, werkt:
Bewijs ergens van dwingt tot een conclusie, resulterende in een 1 op 1 kopie / model van wat bewezen wordt, een feit.
Als je die uitleg van objectiviteit gaat kritiseren, dan kom je uit op een soort postmodernisme, dat alles een mening is, dat feiten een vorm van meningen zijn.
Ik ken geen enkel wetenschapsboek dat 1 op 1 het ding in de natuur beschrijftquote:En er is geen reden voor kritiek want practisch werkt deze verklaring goed. In je wetenschapsboek staat een model dat in principe 1 op 1 het ding in de natuur beschrijft.
Dus wat je zegt kan niet bewezen worden?quote:En omdat bewijs dus werkt op basis van een oorzaak die dmv bewijs *dwingt* naar een conclusie, kan het nooit dat iets dat vrij is wordt bewezen. Wat kiest, is per definitie vrij, omdat het kiest, en dus is dwang, inclusief de dwang van bewijs, uitgesloten. Dat is het sterke punt van mijn betoog, precies daarop moet je reageren.
quote:En dan komen we bij hoe dit probleem, dat bewijs niet werkt bij hetgene wat kiest, wordt opgelost in onze taal, onze alledaagse practische kennis. En die oplossing is dus subjectiviteit.
Nu kunnen we het dus wel hebben over wat het is dat kiest, ook al kunnen we het niet meten, door een mening te maken.
1-3 in de definitie van een keuze maken zijn objectieve kwesties. Het is een feit wat je mogelijkheden zijn, het is een feit dat je hebt gekozen, het is een feit wat het resultaat is van de keuze. Maar nr 4 is een subjectieve kwestie, het is een mening wat het is dat ervoor zorgt dat die keuze zo uitkomt. Bijvoorbeeld een keuze kan uit liefde of haat worden gemaakt, en dan moet jij zelf kiezen hoe je het noemt wat die keuze zo doet uitkomen. Expressie van emotie met je vrije wil, kiezen dus.
quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:43 schreef Syamsu het volgende:
Dat is geen antwoord op mijn argumentatie.
quote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:35 schreef Syamsu het volgende:
[..]
...jij leest niet wat ik schrijf, je komt steeds weer aanzetten met je treurige vooroordelen. Jij snapt niks ...
We hebben een echte filosofische aanwinst te pakken hoor.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 15:28 schreef Syamsu het volgende:
Wat ben je toch vervelend recalcitrant bezig
De plaatjes zijn natuurlijk geen exacte representatie van daadwerkelijke moleculen, het zijn modellen ontworpen om ons iets te laten begrijpen door simplificatiequote:Op woensdag 20 augustus 2014 15:28 schreef Syamsu het volgende:
Jouw idee dat wetenschap niet een 1 op 1 model weergeeft is onzin. In veel wetenschapsboeken staan plaatjes, die plaatjes geven 1 op 1 weer hoe het ding in het echt is. De schrijfwijze van bijvoorbeeld H2O, de 2 geeft aan dat net als in de werkelijkheid het watermolecuul 2 H atomen bevat. Enzovoort, enzovoort.
Wat iedereen weet kan onjuist zijnquote:Wat ben je toch vervelend recalcitrant bezig dat je gewoon dingen gaat zitten ontkennen die iedereen weet dat waar is.
We kunnen niet de natuur waarnemen of meten tot op de kleinste schaal, uiteindelijk is alles slechts waarneming en interpretatie van die waarnemingen niets kan momenteel de werkelijkheid in een 1 op 1 model weergeven, alle feiten zijn slechts waarnemingenquote:Die modellen zijn niet uitputtend, maar dat let niet dat de algemene werkwijze is om een accuraat en uitputtend model te maken.
Kun je nou een enkel juist feit noemen dat niet een kopie is van iets in de natuur?
niets is een 1 op 1 beschrijving ergens vanquote:Het feit is dat ......
En dan is die statement niet een 1 op 1 beschrijving ergens van.
Juist ja, dat zeg ik dus.quote:
Je weet hoe modelleren een beetje werkt?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 16:53 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Juist ja, dat zeg ik dus.
En wordt je bij het maken van die modellen nou gedwongen door bewijs tot een conclusie, resulterende in het model, de feiten?
Is er nog een mogelijkheid dat je niet moet worden meegetrokken, maar dat je gewoon zelf, op eigen kracht, argumenteert?
Geen kansenkwestie? Er is idd geen god die een kans van x% heeft om te bestaan. Wel een kansenkwestie is dit:quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:26 schreef Syamsu het volgende:
[..]
<knipje>
Het bestaan van God is geen kansen kwestie, het is een subjectieve kwestie.
Pardon? Het bestaan van de menselijke geest is subjectief omdat jezelf ervaren dat per definitie is. Niet omdat het een geest is, want anderen noemen het bewustzijn, en vinden geesten maar onzin. Je kunt net zo goed zeggen: hoe ik koffie proef is subjectief, dus als ik koffie over mijn laptop gooi is het ook subjectief hoe die het ervaart. Jij bent me d'r eentje zeg. Straks ga je nog zeggen dat het bestaan van geestgronden subjectief is.quote:Dat is duidelijk aan dat hetzelfde woord geest wordt gebruikt voor zowel God als de mens, God de heilige geest, en de menselijke geest. Net zo goed als dat het bestaan van de menselijke geest een subjectieve kwestie is, is het bestaan van God een subjectieve kwestie.
Nee.quote:We kunnen meten in de hersens dat er vrijheid is,
Alleen in de wiskunde, en zelfs daar zijn vraagtekens bij te zetten. Sommige wiskundigen accepteren geen bewijs uit het ongerijmde. Maar misschien zijn die anno 2014 wel uitgestorven.quote:dat dingen worden gekozen, we kunnen niet meten wat het is dat die keuze maakt. Dat komt omdat bewijs alleen werkt op basis van oorzaak en gevolg, bewijs dwingt naar een conclusie.
Nee. Zuivere non sequiturquote:En hetgene wat kiest is per definitie vrij, omdat het kiest,
Logischerwijs? Je bedoelt dat dit een dwingende conclusie is?quote:dus daar kan logischerwijs nooit die dwang van bewijs op van toepassing zijn.
Dus als ik geen emotie voel bij het concluderen dat Derren Brown mijn keuze heeft gestuurd, omdat ik niet weet dat hij me heeft zitten manipuleren, of als ik het wel weet en daar pisnijdig over ben, maar ik hou me in, dan kan ik niet concluderen hoe mijn keuze tot stand gekomen is? Geloof je dit allemaal zelf?quote:Daarom kun je alleen een conclusie bereiken over wat het is dat kiest door de conclusie te kiezen, door expressie van emotie met de vrije wil.
Alweer zo'n rare sprong. Je kunt toch ook geen mening hebben over wat kiest, bijv omdat je. twijfelt tussen de opvatting van Daniël Dennet, en die van de paus.quote:Dus dan krijg je; het geestelijke domein, waarin alles zit wat kiest, waarvan het bestaan dus een subjectieve kwestie is, door expressie van emotie met vrije wil kies je de conclusie, resulterende in een mening,
Wat een kluwen kronkels allemaal. Je zou er bijna van in het Vliegend Spaghetti Monster gaan geloven. Maar ik denk niet dat iemand het presteert om spaghetti zo door de war te gooien zonder het tot pulp te malenquote:en het materiele domein, waarin alles zit wat wordt gekozen, waarvan het bestaan gewoon een objectieve kwestie is, je kan het meten, resulterende in feiten.
Even voor de duidelijkheid: het maakt geen reet uit wat je zegt. Als je niet onvoorwaardelijk in Syamsu's versie van god gelooft, dan ontken en verwerp je subjectiviteit. Punt. Je kunt net zo goed tegen een muur praten. Dat scheelt ook nog flink in het aantal diep onnozele antwoorden dat je krijgt.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 16:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je weet hoe modelleren een beetje werkt?
Jij gooit zelf subjectiviteit door de war met fantasie.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 17:19 schreef Pinpoint het volgende:
Wat een kluwen kronkels allemaal. Je zou er bijna van in het Vliegend Spaghetti Monster gaan geloven. Maar ik denk niet dat iemand het presteert om spaghetti zo door de war te gooien zonder het tot pulp te malen
Iedereen zegt dat jij het bent, die subjectiviteit niet begrijpt en/of er iets anders onder verstaat dan normaal.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:13 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Jij gooit zelf subjectiviteit door de war met fantasie.
[.......]
Jij snapt subjectiviteit niet, dat kun je ook zien aan hoe je over liefde en haat spreekt, het is niet alleen maar dat je God als fantasiefiguur neerzet. Dat is stereotype mr Spock achtige afwijzing van subjectiviteit.
Waarom denk je dat?quote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:13 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Jij gooit zelf subjectiviteit door de war met fantasie.
Denk je nou echt dat Isaac Newton te stom was dat hij dat argument van God als fantasiefiguur niet al had bedacht en afgewezen?
Doordat kennis voortbouwt op kennis kunnen zelfs kinderen op de basisschool iets als 0 begrijpen iets wat de grootste denkers bij de oude Grieken niet konden.quote:Wat is nou waarschijnlijker, dat het argument onzin is omdat het subjectiviteit met fantasie verwart, of dat Newton zo'n soort argument niet had overwogen?
quote:Jij snapt subjectiviteit niet, dat kun je ook zien aan hoe je over liefde en haat spreekt, het is niet alleen maar dat je God als fantasiefiguur neerzet. Dat is stereotype mr Spock achtige afwijzing van subjectiviteit.
Kom op zeg. De computer is gedwongen in wat het doet. Nu heb je van in vrijheid een keuze maken dus een subcategorie van gedwongen zijn gemaakt. Het slaat nergens op, het werkt practisch niet.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:33 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Iedereen zegt dat jij het bent, die subjectiviteit niet begrijpt en/of er iets anders onder verstaat dan normaal.
Daarom postte ik een paar dagen geleden dit, toen de casus Syamsu besproken werd:
[.......]. Maar van de betekenis van subjectiviteit maakt hij een hustpotje. Het is iets abstracts dat met vrije wil te maken heeft zoals hij het verwoordt, en tegelijk is het een alledaags iets: de één vindt dit kunstwerk mooi, de andere lelijk.
Dus persoonlijke smaak, mening enz.
Edit: ik beschrijf hier hoe jij twee verschillende betekenissen doorelkaar haalt.
Dat leidt natuurlijk tot absurditeiten. Helemaal als je er de lichamelijke voorbestemming (genetisch bepaald) bijhaalt, die maakt dat de ene mens een drankje vies vindt omdat die de bittere stof erin proeft, en de andere het lekker vindt smaken, omdat die dat stofje niet kan proeven. Dit voorbeeld is simpel, maar in talloze alledaagse beoordelingen spelen factoren mee die puur causaal verklaard kunnen worden. Niet alleen genetisch, maar ook door klassiek conditioneren (een geur, geluid etc. roept nare herinneringen op) , door suggestie vanuit de omgeving, en ga zo maar door. Allemaal voorspelbare, en niet te vermijden subjectiviteit.
En dan het gekunstelde verschil tussen een keuze die door een mens gemaakt wordt, en door een computer/robot.
In beide gevallen wordt een "alternatieve toekomst" werkelijk. Een zeewering in de deltawerken, gesloten door een computer op basis van een algoritme, verandert precies hetzelfde aan de toekomst als wanneer een mens dat op zijn gevoel zou doen. Behalve dan voor die persoon zelf, die zal er een ander gevoel aan overhouden. Voor computers zoals die nu bestaan is dat laatste erg onwaarschijnlijk.
Inderdaad verklaart evolutie theorie waarom jullie geen idee van subjectiviteit hebben omdat die theorie over differentieel reproductie "success" jullie het idee hebben gegeven dat je liefde voor overleven, of leven, kunt meten, dat het een feitelijke kwestie is. En Newton was niet zo besmet met die gedachte.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:43 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat?
Hij heeft zich ook een leven lang bezig gehouden met alchemie.
Daarnaast leven we in een tijd warin de evolutietheorie bekend is. Daarvoor was er nog geen manier denkbaar waarop iets simpels iets ingewikkelds voort kon brengen. dus er was een god nodig al was het in de god zonder vrije wil van Spinoza om leven te verklaren.
Daarom is deïsme niet zo populair meer maar zijn veel wetenschappers atheïst.
[..]
Doordat kennis voortbouwt op kennis kunnen zelfs kinderen op de basisschool iets als 0 begrijpen iets wat de grootste denkers bij de oude Grieken niet konden.
Netwon kon enkel voortbouwen op wat al bekend was wij kunnen voortbouwen op Newton, Darwin, Einstein...
Wat Newton kon denken en weten is afhankelijk van de tijd waarin hij leefde
[..]
Syamsu, heb jij een endorfine-tekort?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 00:19 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Kom op zeg. De computer is gedwongen in wat het doet. Nu heb je van in vrijheid een keuze maken dus een subcategorie van gedwongen zijn gemaakt. Het slaat nergens op, het werkt practisch niet.
En iedereen kan toch bedenken dat alleen de organisatie van keuzes maken genetisch wordt bepaald, en niet de uitkomst van een keuze. Jij argumenteert structureel aan de kant van oorzaak en gevolg, omdat je endorfine verslaafd bent. Daar zit geen hoogstaand idee achter, of discipline in nadenken over dingen, of waardering voor wetenschap. Want als dat wel het geval was, dan zou je namelijk intelligent zijn in het verklaren op basis dat er wel echt een alternatieve uitkomst mogelijk is. Maar jouw intelligentie op dat punt is compleet afwezig, en daarom is het dus alleen maar vooroordeel op basis van endorfineverslaving.
Ik heb een paar normale posts van hem gezien,in dit topic, waarin hij die onzin er niet bijhaalt. Ik denk eerlijk gezegd dat hij dit hele topic lang ook een beetje aan het trollen is geweest, ik kan me bijna niet voorstellen dat hij dat verhaal over endorfine-verslaving zelf serieus neemt.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 09:13 schreef Neuroscience het volgende:
Syamsu, kleine tip: stop eens met dat verhaal over endorfine-verslaving. Als je dat weghaalt uit je betoog valt er tenminste nog enigzins normaal te discussiëren. Het doet enorm afbreuk aan de geloofwaardigheid van je verhaal. Je komt namelijk over als iemand met psychische problemen door zulke onzin er bij te halen. Dat geldt ook voor je beschuldigingen over totalitarisme.
Wàs het maar trollen. Nee, Syamsu meent het allemaal bloedserieus.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 12:16 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik heb een paar normale posts van hem gezien,in dit topic, waarin hij die onzin er niet bijhaalt. Ik denk eerlijk gezegd dat hij dit hele topic lang ook een beetje aan het trollen is geweest, ik kan me bijna niet voorstellen dat hij dat verhaal over endorfine-verslaving zelf serieus neemt.
...stel dat Neuroscience de nieuwe grote dictator wordt, dan ga je achteraf toch zeggen, dat hadden we kunnen weten want hij vond vrijheid niet echt, en verwaarloosde subjectiviteit.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 09:13 schreef Neuroscience het volgende:
Syamsu, kleine tip: stop eens met dat verhaal over endorfine-verslaving. Als je dat weghaalt uit je betoog valt er tenminste nog enigzins normaal te discussiëren. Het doet enorm afbreuk aan de geloofwaardigheid van je verhaal. Je komt namelijk over als iemand met psychische problemen door zulke onzin er bij te halen. Dat geldt ook voor je beschuldigingen over totalitarisme.
Geloof ik niet. Of hij trollt, of hij is volslagen debiel.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:10 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Wàs het maar trollen. Nee, Syamsu meent het allemaal bloedserieus.
Dat het één van die twee is, heb ik nergens ontkend.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Geloof ik niet. Of hij trollt, of hij is volslagen debiel.
Moet je nagaan als ik jullie debiel zou noemen, dan wordt ik zo van het forum afgegooid. Dan zijn jullie zielige slachtoffers van een religieuse fanaat. Alle atheisten bedienen zich stelselmatig van getreiter om hun argumenten kracht bij te zetten, dat moet meer mensen zijn opgevallen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 15:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Geloof ik niet. Of hij trollt, of hij is volslagen debiel.
Ik zeg niet dat je debiel bent. Ik laat heel bewust de optie open dat je gewoon aan het trollen bent.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:13 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Moet je nagaan als ik jullie debiel zou noemen, dan wordt ik zo van het forum afgegooid. Dan zijn jullie zielige slachtoffers van een religieuse fanaat. Alle atheisten bedienen zich stelselmatig van getreiter om hun argumenten kracht bij te zetten, dat moet meer mensen zijn opgevallen.
Waarom of waarvoor kiezen wij ervoor om met onze geest te existeren in een wereld waarin objectiviteit subjectiviteit ondermijnt / overheerst ?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:26 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat die miljarden mensen achterlijk zijn, en duizenden intellectuelen ook zoals Isaac Newton? Het is natuurlijk waarschijnlijker dat jij gewoon subjectiviteit niet begrijpt, dan dat al die mensen het verkeerd hebben.
Het bestaan van God is geen kansen kwestie, het is een subjectieve kwestie. Dat is duidelijk aan dat hetzelfde woord geest wordt gebruikt voor zowel God als de mens, God de heilige geest, en de menselijke geest. Net zo goed als dat het bestaan van de menselijke geest een subjectieve kwestie is, is het bestaan van God een subjectieve kwestie.
We kunnen meten in de hersens dat er vrijheid is, dat dingen worden gekozen, we kunnen niet meten wat het is dat die keuze maakt. Dat komt omdat bewijs alleen werkt op basis van oorzaak en gevolg, bewijs dwingt naar een conclusie. En hetgene wat kiest is per definitie vrij, omdat het kiest, dus daar kan logischerwijs nooit die dwang van bewijs op van toepassing zijn. Daarom kun je alleen een conclusie bereiken over wat het is dat kiest door de conclusie te kiezen, door expressie van emotie met de vrije wil.
Dus dan krijg je; het geestelijke domein, waarin alles zit wat kiest, waarvan het bestaan dus een subjectieve kwestie is, door expressie van emotie met vrije wil kies je de conclusie, resulterende in een mening, en het materiele domein, waarin alles zit wat wordt gekozen, waarvan het bestaan gewoon een objectieve kwestie is, je kan het meten, resulterende in feiten.
Syamsu, jij noemt mensen dan wel geen debiel, maar wel endorfine-verslaafd. Wat is daar het wezenlijke verschil tussen? En je noemt ook bijna iedereen in één adem met fascisme, communisme en ander totalitarisme. Dat liegt er ook niet om. Moeten we al dood, bijv. door een congreszaal in de fik te steken waar wij subjectiviteit-ontkenners een bijeenkomst hebben?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:13 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Moet je nagaan als ik jullie debiel zou noemen, dan wordt ik zo van het forum afgegooid. Dan zijn jullie zielige slachtoffers van een religieuse fanaat. Alle atheisten bedienen zich stelselmatig van getreiter om hun argumenten kracht bij te zetten, dat moet meer mensen zijn opgevallen.
Jappie, kies jij ervoor om te existeren? Ik niet. Het kan wel, dan sta je bijvoorbeeld langs de spoorlijn, en je bedenkt je op het laatste moment. Dat gebeurt dagelijks. Maar mij gelukkig niet.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:25 schreef Jappie het volgende:
[..]
Waarom of waarvoor kiezen wij ervoor om met onze geest te existeren in een wereld waarin objectiviteit subjectiviteit ondermijnt / overheerst ?
Urm..heb ik nu in mijn enthousiasme om eens een ander woord om "bestaan" of "zijn" weer te geven een volkomen verkeerd woord gebruikt ? nee toch ?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:50 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Jappie, kies jij ervoor om te existeren? Ik niet. Het kan wel, dan sta je bijvoorbeeld langs de spoorlijn, en je bedenkt je op het laatste moment. Dat gebeurt dagelijks. Maar mij gelukkig niet.
Of is dit een hint naar Syamsu? Dan vind ik het best gevaarlijk.
Lijkt me niet. Als dat er gestaan had, wordt het daar anders van?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:55 schreef Jappie het volgende:
[..]
Urm..heb ik nu in mijn enthousiasme om eens een ander woord om "bestaan" of "zijn" weer te geven een volkomen verkeerd woord gebruikt ? nee toch ?
Bij jou lijkt alles wel dichotoom. Dat past ook prima bij je strikte scheiding tussen objectief en subjectief. Zaken moeten wel allemaal hetzelfde zijn, dan past het allemaal mooi in gescheiden categorieën. Alle atheïsten zijn allemaal hetzelfde. Dat houdt het simpel en overzichtelijk. Maar er klopt niets van. Het is allemaal verzonnen door TS.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:13 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ik denk dat als ik TS volg in zijn stelling dat mijn vraag wel enige relevantie heeft anders dan dat hij een trein zou moeten gaan koppen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:59 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Als dat er gestaan had, wordt het daar anders van?
Goed, ik onthou me van verder commentaar. En wacht af, of er een zinniger antwoord komt op jouw vraag, dan er te bedenken valt op dat spoorweg-dilemma van mij. Ik denk dat het een dubbeltje op z'n kant wordt.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 17:02 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik denk dat als ik TS volg in zijn stelling dat mijn vraag wel enige relevantie heeft anders dan dat hij een trein zou moeten gaan koppen.
Dat is onderdeel van de argumentatie, dus dat is heel anders als wat jullie doen. Jullie zeggen allerlei dingen in plaats van argumentatie te geven.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:44 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Syamsu, jij noemt mensen dan wel geen debiel, maar wel endorfine-verslaafd. Wat is daar het wezenlijke verschil tussen? En je noemt ook bijna iedereen in één adem met fascisme, communisme en ander totalitarisme. Dat liegt er ook niet om. Moeten we al dood, bijv. door een congreszaal in de fik te steken waar wij subjectiviteit-ontkenners een bijeenkomst hebben?
Het klopt verbazingwekkend goed, en dit is gewoon weer een poging van een atheist om de focus af te leiden van de eigenlijke argumentatie. Je zou toch verwachten dat iemand met een idee komt hoe subjectiviteit in algemeenheid werkt en objectiviteit... Ik heb gewoon gelijk, het is simpel. Als je de voor de hand liggende feiten accepteert dan kom je tot de juiste conclusies.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 16:59 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Bij jou lijkt alles wel dichotoom. Dat past ook prima bij je strikte scheiding tussen objectief en subjectief. Zaken moeten wel allemaal hetzelfde zijn, dan past het allemaal mooi in gescheiden categorieën. Alle atheïsten zijn allemaal hetzelfde. Dat houdt het simpel en overzichtelijk. Maar er klopt niets van. Het is allemaal verzonnen door TS.
Onderdeel van de argumentatie, het is compleet verzonnenquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 22:27 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat is onderdeel van de argumentatie, dus dat is heel anders als wat jullie doen. Jullie zeggen allerlei dingen in plaats van argumentatie te geven.
In jouw hoofd zal het vast logisch klinken. Maar zelfs al zou het intern logisch zijn, wil dat niet zeggen dat het zo werkt. Jij hebt namelijk oa geen enkel empirisch bewijs voor de vrije wil. En alles wat wij aandragen is besmet door onze endorfineverslaving. Ging je in je opleiding ook zo te werk? Ik kan me toch niet voorstellen dat jij zo een universitaire studie met goed gevolg doorlopen hebt. Verras me eensquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 22:38 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Het klopt verbazingwekkend goed, en dit is gewoon weer een poging van een atheist om de focus af te leiden van de eigenlijke argumentatie. Je zou toch verwachten dat iemand met een idee komt hoe subjectiviteit in algemeenheid werkt en objectiviteit... Ik heb gewoon gelijk, het is simpel. Als je de voor de hand liggende feiten accepteert dan kom je tot de juiste conclusies.
Hou maar op. Zelfs een LBO accepteert dergelijke redenaties niet.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 23:21 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
In jouw hoofd zal het vast logisch klinken. Maar zelfs al zou het intern logisch zijn, wil dat niet zeggen dat het zo werkt. Jij hebt namelijk oa geen enkel empirisch bewijs voor de vrije wil. En alles wat wij aandragen is besmet door onze endorfineverslaving. Ging je in je opleiding ook zo te werk? Ik kan me toch niet voorstellen dat jij zo een universitaire studie met goed gevolg doorlopen hebt. Verras me eens
...dat is toch belachelijke onzin dat er geen empirisch bewijs zou zijn voor vrije wil? Met zo iemand die alles ontkent is toch geen redelijk gesprek mee te voeren?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 23:21 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
In jouw hoofd zal het vast logisch klinken. Maar zelfs al zou het intern logisch zijn, wil dat niet zeggen dat het zo werkt. Jij hebt namelijk oa geen enkel empirisch bewijs voor de vrije wil. En alles wat wij aandragen is besmet door onze endorfineverslaving. Ging je in je opleiding ook zo te werk? Ik kan me toch niet voorstellen dat jij zo een universitaire studie met goed gevolg doorlopen hebt. Verras me eens
Noem mij een empirisch bewijs. En wat je gestudeerd hebt. Alsjeblieft.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 23:47 schreef Syamsu het volgende:
[..]
...dat is toch belachelijke onzin dat er geen empirisch bewijs zou zijn voor vrije wil? Met zo iemand die alles ontkent is toch geen redelijk gesprek mee te voeren?
Het islamitisch kalifaat is namelijk wel een pretje. Lang leve IS.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 23:47 schreef Syamsu het volgende:
[..]
...dat is toch belachelijke onzin dat er geen empirisch bewijs zou zijn voor vrije wil? Met zo iemand die alles ontkent is toch geen redelijk gesprek mee te voeren?
Er zijn 0 mensen hier, en waarschijnlijk op het hele forum, die een redelijk gesprek kunnen voeren hoe dingen worden gekozen. Dan ga je je toch afvragen waar dat heen gaat met die afwijzing van subjectiviteit, en ontkenning van vrije wil, als je de enige bent die subjectiviteit wel valide vindt, en vrije wil echt. Hoe ver is men heen, en hoe ver gaat men nog? Het volgende stadium is dat het algemeen aanvaard wordt dat een keuze maken dezelfde logica heeft van gedwongen zijn. Wat voor soort mensen krijgen we dan als bankdirecteur, verzekeringsagent, politieman, onderwijzer, politicus, die zo denken? Die atheistische heilstaat gaat echt geen pretje worden.
Oh Swaab zegt het... Je moet natuurlijk argumentatie hebben, en niet alleen wat iemand zegt. Baumeister, die zelf vrije wil ontkent mijns inziens, heeft experimenteel bewezen dat de suggestie dat vrije wil niet bestaat leidt tot asociaal gedrag. Vervolgens zegt men dan dat wellicht mensen vrije wil niet goed begrijpen, en dat men daarom asociaal wordt van ontkenning. Maar...waar zijn jullie nou helemaal mee bezig met jullie ontkenning van vrije wil? Het slaat nergens op.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 23:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het islamitisch kalifaat is namelijk wel een pretje. Lang leve IS.
Bovendien: een man als Dick Swaab heeft best goede gedachten over wat voor implicaties het niet hebben van een vrije wil zou hebben op gebieden als justitie. Het is niet zo dat als je vrije wil ontkent er dan een soort sociaal-darwinisme ontstaat o.i.d.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |