Nee, hij valt de deterministische opvatting juist aan.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 21:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Syamsu is een soort extremistische determinist?
Even los van het feit dat ik niet geprobeerd heb subjectiviteit en objectiviteit te definieren, ben jij degene die dit topic geopend hebt. Als er dan door een grote schare mensen gevraagd wordt om duidelijkheid, omdat het merendeel (ik inclusief) het grootste gedeelte van de tijd geen idee heeft waar je het over hebt, kun je dat makkelijk terzijde schuiven en doen alsof dat aan ons ligt. Je kunt ook een poging doen om het helderder uit te leggen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 23:55 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ik stel redelijk precies hoe subjectiviteit en objectiviteit werkt in post 1. Jij bent zelf vaag over hoe subjectiviteit en objectiviteit werkt, en dan doe je net of ik vaag ben....
Waarom geeft hij dan alleen maar redenen waarom zijn idee van subjectiviteit niet bestaat?quote:Op zondag 17 augustus 2014 10:07 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Nee, hij valt de deterministische opvatting juist aan.
Een mens heeft ook geen geest/ziel, tenzij je het dan over bewustzijn hebt.quote:Hij is er zelf van overtuigd dat de klassieke vrije wil (subjectiviteit) wél bestaat in de vorm van een geest/ziel, die zich niet aan de deterministische regels van oorzaak en gevolg houdt. Dat bedoelt hij m.i. als hij het heeft over 'echt keuzes maken', en daarom kan een schaakcomputer dat niet, omdat die geen geest/ziel heeft.
Zoiets begreep ik ook. Maar van de betekenis van subjectiviteit maakt hij een hustpotje. Het is iets abstracts dat met vrije wil te maken heeft zoals jij het verwoordt, en tegelijk is het een alledaags iets: de één vindt dit kunstwerk mooi, de andere lelijk. Dus persoonlijke smaak, mening enz.quote:Op zondag 17 augustus 2014 10:07 schreef GrumpyFish het volgende:
Nee, hij valt de deterministische opvatting juist aan.
Hij is er zelf van overtuigd dat de klassieke vrije wil (subjectiviteit) wél bestaat in de vorm van een geest/ziel, die zich niet aan de deterministische regels van oorzaak en gevolg houdt. Dat bedoelt hij m.i. als hij het heeft over 'echt keuzes maken', en daarom kan een schaakcomputer dat niet, omdat die geen geest/ziel heeft.
Daar zit dus geen enkel argument in.quote:Op zondag 17 augustus 2014 03:19 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
nee we sluiten het niet uit
jij begrijpt alleen niet wat subjectief is en wil niet begrijpen dat een compleet vrije wil zoals jij wil dat die bestaat niet bestaat.
Daarom is er een bewustzijn en een onderbewustzijn.
Daarom zie je niet dat er een blinde vlek in je ogen zit en dat een groot gedeelte van wat je ziet eigenlijk vaag en in zwart wit binnen komt.
Wat je ziet is een illusie voortgebracht door je onderbewustzijn.
Maar het is een illusie die een zo nauwkeurig mogelijk beeld van de werkelijkheid geeft dat je daadwerkelijk keuzes kan maken.
Dezelfde grote schare mensen zitten stelselmatig onzin te verkondigen.Het ligt volledig aan jullie zelf, ik ken dit. Als je iets niet begrijpt moet je een gerichte vraag stellen, dat is normaal. Omdat ik de definities duidelijk neerzet, kun je precies aangeven wat je niet begrijpt. Maar jullie hebben gewoon geen zin in subjectiviteit, en komen niet met gerichte vragen die slaan op wat ik schrijf, jullie komen met algemeniserende indrukken die alles in jullie eigen vooroordeel verklaren.quote:Even los van het feit dat ik niet geprobeerd heb subjectiviteit en objectiviteit te definieren, ben jij degene die dit topic geopend hebt. Als er dan door een grote schare mensen gevraagd wordt om duidelijkheid, omdat het merendeel (ik inclusief) het grootste gedeelte van de tijd geen idee heeft waar je het over hebt, kun je dat makkelijk terzijde schuiven en doen alsof dat aan ons ligt. Je kunt ook een poging doen om het helderder uit te leggen.
quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:32 schreef Syamsu het volgende:
Omdat ik de definities duidelijk neerzet,
Man, we doen niet anders dan vragen wat je bedoelt en proberen te ontkrachten wat je zegt. Maar dan zeg jij alleen dat we onzin praten, high zijn van endorfines, en dat wat we zeggen "geen argument is''.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:32 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dezelfde grote schare mensen zitten stelselmatig onzin te verkondigen.Het ligt volledig aan jullie zelf, ik ken dit. Als je iets niet begrijpt moet je een gerichte vraag stellen, dat is normaal. Omdat ik de definities duidelijk neerzet, kun je precies aangeven wat je niet begrijpt. Maar jullie hebben gewoon geen zin in subjectiviteit, en komen niet met gerichte vragen die slaan op wat ik schrijf, jullie komen met algemeniserende indrukken die alles in jullie eigen vooroordeel verklaren.
Jullie zijn allemaal ver heen, stoned door jullie egotripperij om als feit te weten wat goed, mooi en liefdevol is. In die mist van jullie verslaving begrijpen jullie inderdaad niks.
Een normaal kritisch antwoord zou zijn, nee subjectiviteit werkt niet op basis van vrijheid, er zijn doorgaans geen alternatieven zoals mooi en lelijk bij subjectieve kwesties, want.......
Ik heb geen idee wat het argument tegen zou zijn. Het is nogal evident dat subjectiviteit op basis van vrijheid werkt heh.
Goede post! Veel lastige informatie op een begrijpelijke manier opgeschreven.quote:Op maandag 18 augustus 2014 09:38 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Man, we doen niet anders dan vragen wat je bedoelt en proberen te ontkrachten wat je zegt. Maar dan zeg jij alleen dat we onzin praten, high zijn van endorfines, en dat wat we zeggen "geen argument is''.
Wat jij bijvoorbeeld schrijft in het stuk dat ik bold gemaakt hebt, is bijvoorbeeld al meerdere malen aan je uitgelegd. Iemand vind iets mooi, of lekker, door een combinatie aan factoren. Bijvoorbeeld aanleg, opvoeding, ervaringen in het verleden.
Maar de tegenovergestelde ervaring, lelijk, of vies, is altijd mogelijk in de toekomst. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je iets lang niet gegeten hebt, bijvoorbeeld sinds je kindertijd, en dat je iets proeft en het ineens wel lekker vindt. Dan is die ervaring iets waarvan je je bewust wordt. Er vindt activiteit plaats in gebieden van de hersenen lang voordat de persoon zich bewust wordt van de ervaring.
[intermezzo]Dat laatste ontken jij, overigens, maar dat is echt voor jouw rekening en een voorbeeld van wetenschapsontkennening. Maar soit.[/intermezzo]
Waar de vrijheid in bestaat, is dat niemand iemand kan dwingen iets wat deze persoon mooi, lelijk, of wat dan ook vindt, niet te vinden. Ik ben autonoom (positieve vrijheid) en niemand hindert mij in mijn acties (negatieve vrijheid). Jij moet snappen dat de term vrijheid meerdere betekenissen kan hebben en een concept is waarvan de betekenis betwist kan worden.
Goed, dan is het subject een benaming voor datgenen wat bewust ervaart. Het is een taalkundige truc, als het ware, om het verschil aan te geven tussen de innerlijke -en de uiterlijke wereld. Maar bijvoorbeeld in Oosterse filosofieën wordt het ondescheid tussen subject en object zeer betwist en neergezet als illusie.
Tot slot, jij wilt de subjectieve ervaring neerzetten als iets dat zich ontrekt een causale gevolgtrekking en natuurwetten. Als er ergens nou totaal geen argument en/of bewijs voor is, is het wel voor deze bewering. Het enige waar jij mee aankomt zetten is "taalkundig werkt het zo" en "het is toch evident".
In ieder geval 2 van jullie hadden geeneens de definitie gelezen van subjectiviteit in post 1 regel 1. En dan maar zielig doen dat jullie niks begrijpen van wat ik zeg..... Moet je lezen heh, en gerichte vragen stellen.quote:Op maandag 18 augustus 2014 09:38 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Man, we doen niet anders dan vragen wat je bedoelt en proberen te ontkrachten wat je zegt. Maar dan zeg jij alleen dat we onzin praten, high zijn van endorfines, en dat wat we zeggen "geen argument is''.
Wat jij bijvoorbeeld schrijft in het stuk dat ik bold gemaakt hebt, is bijvoorbeeld al meerdere malen aan je uitgelegd. Iemand vind iets mooi, of lekker, door een combinatie aan factoren. Bijvoorbeeld aanleg, opvoeding, ervaringen in het verleden.
Maar de tegenovergestelde ervaring, lelijk, of vies, is altijd mogelijk in de toekomst. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je iets lang niet gegeten hebt, bijvoorbeeld sinds je kindertijd, en dat je iets proeft en het ineens wel lekker vindt. Dan is die ervaring iets waarvan je je bewust wordt. Er vindt activiteit plaats in gebieden van de hersenen lang voordat de persoon zich bewust wordt van de ervaring.
[intermezzo]Dat laatste ontken jij, overigens, maar dat is echt voor jouw rekening en een voorbeeld van wetenschapsontkennening. Maar soit.[/intermezzo]
Waar de vrijheid in bestaat, is dat niemand iemand kan dwingen iets wat deze persoon mooi, lelijk, of wat dan ook vindt, niet te vinden. Ik ben autonoom (positieve vrijheid) en niemand hindert mij in mijn acties (negatieve vrijheid). Jij moet snappen dat de term vrijheid meerdere betekenissen kan hebben en een concept is waarvan de betekenis betwist kan worden.
Goed, dan is het subject een benaming voor datgenen wat bewust ervaart. Het is een taalkundige truc, als het ware, om het verschil aan te geven tussen de innerlijke -en de uiterlijke wereld. Maar bijvoorbeeld in Oosterse filosofieën wordt het ondescheid tussen subject en object zeer betwist en neergezet als illusie.
Tot slot, jij wilt de subjectieve ervaring neerzetten als iets dat zich ontrekt een causale gevolgtrekking en natuurwetten. Als er ergens nou totaal geen argument en/of bewijs voor is, is het wel voor deze bewering. Het enige waar jij mee aankomt zetten is "taalkundig werkt het zo" en "het is toch evident".
Je hebt het dus over een deterministisch wereldbeeld versus een niet-deterministisch wereldbeeld, waarbij je de laatste de benaming "subjectiviteit" geeft? Is dit nu de kern van je hele betoog geweest?quote:Op maandag 18 augustus 2014 12:37 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Inderdaad bestaan er meerdere definities van vrijheid / keuze, en daar hebben we het al over gehad. Er is 1 definitie van keuze als betekenende calculeren en sorteren, en variaties daarop (de schaakcomputer), en er is een betekenis van keuze dat een mogelijkheid die in de toekomst ligt tot het heden wordt gemaakt (en variaties daarop). De laatste betekenis heb ik het over, dat er alternatief een andere uitkomst is. Bij de andere betekenis is de uitkomst voorbepaald.
Post 1:quote:
De uitkomst van een schaakcomputer is helemaal niet voorbepaald. Daar kom jij steeds mee, maar dat is niet waar. Kiezen en sorteren zijn alleen in jouw hoofd anders omdat jij wilt dat er een vrij, niet causaal alternatief moet zijn. Maar ook causaliteit speelt een rol in subjectiviteit. Dat ontken jij en dat is wat ik bedoel als ik zeg dat jij subjectiviteit buiten de natuurwetten plaatst. We verschillen daarin fundamenteel van meningquote:Op maandag 18 augustus 2014 12:37 schreef Syamsu het volgende:
[..]
In ieder geval 2 van jullie hadden geeneens de definitie gelezen van subjectiviteit in post 1 regel 1. En dan maar zielig doen dat jullie niks begrijpen van wat ik zeg..... Moet je lezen heh, en gerichte vragen stellen.
Inderdaad bestaan er meerdere definities van vrijheid / keuze, en daar hebben we het al over gehad. Er is 1 definitie van keuze als betekenende calculeren en sorteren, en variaties daarop (de schaakcomputer), en er is een betekenis van keuze dat een mogelijkheid die in de toekomst ligt tot het heden wordt gemaakt (en variaties daarop). De laatste betekenis heb ik het over, dat er alternatief een andere uitkomst is. Bij de andere betekenis is de uitkomst voorbepaald.
Vrijheid als in vrij van causaliteit. Daar kan ik niet zo veel mee dusquote:Die woorden komen uit de taal vandaan, dus je moet kijken wat er met die woorden bedoeld wordt in de taal. Het gaat er natuurlijk om gewone subjectiviteit te valideren, zoals het is, "ik vind het schilderij mooi", "ik hou van jou". En taalkundig werken die woorden doorgaans op basis van vrijheid, zoals ik heb uitgelegd.
Subjectiviteit nogmaals los van de natuurwetten kan niet. Jouw eigen definitie van subjectiviteit. Dat wat gekozen wordt. Jouw ideeën. Ik kan er niks mee.quote:Hoe subjectiviteit natuurkundig werkt heb ik wel een idee van, hoe de logica van subjectiviteit past bij de natuurwetten, maar dat is een beetje irrellevant aan de vraag of iemand subjectiviteit accepteert of niet, subjectiviteit zoals het is.
Nee, jouw betekenis van subjectiviteit past niet bij de wetten van de rest van de wereld. Jij plaatst subjectiviteit telkens buiten de wereld van de natuurwetten en geeft het een status aparte.quote:En je zegt het eigenlijk bijna zelf al, jij zit de betekenis van subjectiviteit aan te passen aan jouw begrip van de natuurwetten. Dat is dus ontkennen van subjectiviteit zoals het is in het dagelijkse taalgebruik. Waar ben je mee bezig? Wat zijn de gevolgen van dat te doen? Die gevolgen zijn niet goed natuurlijk.
Jij kan niet beoordelen of ik dat geen eerlijke kans geef. Het lijkt mij alleen niet waarschijnlijk dat er een immateriële ziel is die vrij is van causaliteit.quote:Er is ook geen sprake van geloofwaardige eerlijkheid van jouw kant. Van het welwillend overwegen of subjectiviteit, met de gangbare logica zoals in het dagelijks taalgebruik, natuurkundig valide zou kunnen zijn. Want dat alles wetmatig gebeurd, dat alles is voorbepaald sinds het begin van het heelal, is natuurlijk helemaal niet zo zeker binnen een wetenschappelijk kader. Jij "kiest" een wetenschappelijke positie op een bevooroordeelde manier, je wordt helemaal niet gedwongen door bewijs te accepteren dat alles is voorbepaald vanaf het begin van het heelal, dat heb je er zelf van gemaakt dat het bewijs dit zegt.
Noem eens watquote:Heel veel wetenschap is consistent met de hypothese dat vrijheid echt is.
Slotom: wij hebben een fundamenteel verschillend wereldbeeld.quote:De wiskunde van hoe vrijheid wordt beschreven is alleen nog niet volledig uitgewerkt, voor zover ik weet.
Jij haalt nu natuurkundig bewijs, en taalkundig bewijs door elkaar. Het gaat in eerste instantie om het taalkundige bewijs. Taalkundig; het schilderij is mooi, stelt ik hou van hoe het schilderij eruit ziet, stelt dat liefde het woord "mooi" kiest ipv het woord "lelijk" (of een ander alternatief), in expressie van emotie met vrije wil. Dus het bestaan van de liefde is een subjectieve kwestie, en van daaruit kan gekozen worden dat het schilderij mooi of lelijk is.quote:Op maandag 18 augustus 2014 13:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je hebt het dus over een deterministisch wereldbeeld versus een niet-deterministisch wereldbeeld, waarbij je de laatste de benaming "subjectiviteit" geeft? Is dit nu de kern van je hele betoog geweest?
Als je gelooft dat de uitkomsten van processen niet gedetermineerd zijn, zul je voorbeelden moeten geven met argumentatie waarom de uitkomst van een bepaalde keuze of proces niet gedetermineerd was maar vrij en "subjectief" was.
Als je zo'n voorbeeld geeft kun je vervolgens je stelling bewijzen. Als je zo'n bewijs levert, kunnen de mensen met een determinstische visie vervolgens proberen dat bewijs onderuit te halen. Op die manier kun je een zinnige discussie voeren over de gradatie van determinisme binnen het universum of binnen de menselijke keuzevrijheid.
Ik zou jou dus deze concrete vraag willen stellen:
kun je een proces/keuze als voorbeeld nemen en een bewijs leveren voor jouw subjectiviteit, met valide argumentatie?
Liefde is een emotie, die kan helemaal niet kiezen. Wat een taalkundig potje maak je er toch vanquote:Op maandag 18 augustus 2014 14:52 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Jij haalt nu natuurkundig bewijs, en taalkundig bewijs door elkaar. Het gaat in eerste instantie om het taalkundige bewijs. Taalkundig; het schilderij is mooi, stelt ik hou van hoe het schilderij eruit ziet, stelt dat liefde het woord "mooi" kiest ipv het woord "lelijk" (of een ander alternatief), in expressie van emotie met vrije wil. Dus het bestaan van de liefde is een subjectieve kwestie, en van daaruit kan gekozen worden dat het schilderij mooi of lelijk is.
Ja dat is dus onzin, bij de normale betekenis van voorbepaald, is de uitkomst van een schaakcomputer, zoals de werking werd uitgelegd, voorbepaald. Wat is dan de betekenis van voorbepaald als het niet betekend dat de uitkomst van te voren vast staat, en dat er geen andere mogelijk uitkomst is?quote:Op maandag 18 augustus 2014 13:36 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
De uitkomst van een schaakcomputer is helemaal niet voorbepaald. Daar kom jij steeds mee, maar dat is niet waar. Kiezen en sorteren zijn alleen in jouw hoofd anders omdat jij wilt dat er een vrij, niet causaal alternatief moet zijn. Maar ook causaliteit speelt een rol in subjectiviteit. Dat ontken jij en dat is wat ik bedoel als ik zeg dat jij subjectiviteit buiten de natuurwetten plaatst. We verschillen daarin fundamenteel van mening
Ja, vrijheid bestaat denk ik niet in de zin die jij voorstaat. Alleen in de zin die ik heb uitgelegd (positieve en negatieve vrijheid). Subjectiviteit bestaat in de zin van bewustwording of bewustzijn van emoties en ervaringen. Wederom niet als iets dat bestaat buiten de natuurwetten of causaliteit.quote:Op maandag 18 augustus 2014 15:10 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Je zit dus alle woorden die met vrijheid te maken hebben een logica van oorzaak en gevolg te geven, en die logica dat er bij vrijheid een alternatieve uitkomst mogelijk is, weg te drukken. Dat is een foute boel, je maakt een chaos op een fundamenteel nivo. Het is beter als je zegt dat vrijheid en subjectiviteit niet bestaat, dan als je zegt dat subjectiviteit de logica heeft dat de uitkomst van tevoren vast staat.
Ik stel alleen dat de kans bestaat dat hoe wij ons in taal uitdrukken een foute weergave kan zijn van hoe de hersenen werken. Die andere woorden schuif je mij geheel onterecht in de schoenen. Dat is mijn motivatie ook niet en ik stel helemaal niet dat objectief vast te stellen is wat mooi of goed is en dat op te dringen aan anderen. Je hebt eerder totalitarisme er al bij gehaald en mij en anderen daarvan beticht, maar dat vind ik echt ongepast.quote:Nu zit je eigenlijk de taal te corrumperen, en niet toevallig resulteert deze corruptie in als feit stellen wat goed, mooi en liefdevol is. Want dat is natuurlijk je motivatie om de taal te veranderen, egotripperij om als feit te weten wat goed, mooi en liefdevol is, ipv het alleen maar te weten als mening, expressie van emotie met de vrije wil, door de conclusie te kiezen.
Hou je bek gewoon, wijsneus.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:04 schreef Syamsu het volgende:
Jullie begrijpen niet, dit is het antwoord op ongeveer 90 procent van de vragen op forums zoals deze. Altijd op dit soort forums zit het vol met mensen die wetenschap volgen, maar die eigenlijk bezig zijn objectiviteit te concurreren tegen subjectiviteit, die dus alle subjectivititeit hebben uitgesloten. Dan ziin er ook nog wat religieuzen die denken te kunnen bewijzen dat God bestaat, die dus ook alle subjectiviteit uitsluiten.
En al die onzinnigheid wordt voortgedreven door de lust naar de oerzonde, de kennis van goed en kwaad, als feit willen weten wat goed, mooi en liefdevol is, om zo high te worden.
Het is zo, dat vrije wil bestaat wordt door maar weinig intellectuelen bevestigd, dat is eigenlijk heel raar. Een concept wat in het dagelijks leven op practische basis over het algemeen probleemloos werkt, het concept van vrije wil, keuzes maken, zorgt intellectueel voor veel problemen. Daar moet een verklaring voor worden gegeven, en de oerzonde is die verklaring.
Dat liefde, en haat ook, motivatie van een keuze is, is standaard taalgebruik.quote:Op maandag 18 augustus 2014 15:10 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Liefde is een emotie, die kan helemaal niet kiezen. Wat een taalkundig potje maak je er toch van![]()
Die emotie, die ervaring is subjectief, wordt ervaren door het subject, maar is slechts een bewustwording van de emotie. Ik kan mijn emotie niet kiezen, die emotie overkomt het subject als sluitpost in een keten van hersenactiviteit.
Juist. Dus een emotie leidt tot gedrag. Daar is geen vrijheid voor nodig.quote:Op maandag 18 augustus 2014 16:38 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat liefde, en haat ook, motivatie van een keuze is, is standaard taalgebruik.
Dus zeg je nou dat je het niet verleidelijk vindt om wat goed, mooi en liefdevol als feit te stellen? Dat geloof je toch zelf niet dat egotripperij niet verleidelijk is. Die beschuldiging blijft gewoon staan. Ik zie ook niet hoe je die egotripperij kan voorkomen wanneer je alles als feit stelt, wanneer je expliciet het bestaan van de geest als subjectief gegeven afwijst. De logica die je stelt dwingt naar de conclusie dat wat goed, mooi en liefdevol is, een feitelijke kwestie is.quote:Op maandag 18 augustus 2014 15:29 schreef Neuroscience het volgende:
en ik stel helemaal niet dat objectief vast te stellen is wat mooi of goed is en dat op te dringen aan anderen. Je hebt eerder totalitarisme er al bij gehaald en mij en anderen daarvan beticht, maar dat vind ik echt ongepast.
Dat jij dit niet begrijpt, geeft aan dat je wel diep in de egotripperij zit. Deze procedure is eenvoudig, een keuze maken over wat het is dat kiest, resulterende in een mening. Of je het er mee eens bent of niet, dat is een andere kwestie, maar dat je het niet begrijpt geeft aan dat je verslaafd bent aan die egotripperij waar ik het over heb.quote:Op maandag 18 augustus 2014 16:49 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Juist. Dus een emotie leidt tot gedrag. Daar is geen vrijheid voor nodig.
Kom je weer met je eigen definitie die niemand snaptquote:Op maandag 18 augustus 2014 16:52 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat jij dit niet begrijpt, geeft aan dat je wel diep in de egotripperij zit. Deze procedure is eenvoudig, een keuze maken over wat het is dat kiest, resulterende in een mening. Of je het er mee eens bent of niet, dat is een andere kwestie, maar dat je het niet begrijpt geeft aan dat je verslaafd bent aan die egotripperij waar ik het over heb.
Dat is onzin dat jullie het niet snappen, want jullie stellen geen gerichte vragen over wat jullie niet snappen. Jullie willen gewoon niet aan de subjectiviteit.quote:Op maandag 18 augustus 2014 16:58 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Kom je weer met je eigen definitie die niemand snapt![]()
En weer zeggen dat ik het niet snap door egotripperij
Ik snap het niet omdat er niets staat...
"een keuze maken over wat het is dat kiest..."
Dat is geen coherent Nederlands
Nee.. liefde kiest..... En jij kiest om hetgene wat kiest liefde te noemen. Expressie van emotie met de vrije wil.quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:05 schreef Neuroscience het volgende:
Dus ik kies dat schoonheid kiest dat ik een schilderij mooi vind? Dat klopt toch niet?
Ik ervaar schoonheid en daarom vind ik iets mooi. Daar zit geen keuze in.
wiens vrije wil?quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:08 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Nee.. liefde kiest..... En jij kiest om hetgene wat kiest liefde te noemen. Expressie van emotie met de vrije wil.
Je zit er nu opzettelijk een warboel van te maken, om je egotripperij te beschermen.
Maar dat is toch geen keuze? Dat is ervaring. Jij noemt het kiezen. En ik heb geleerd om een bepaalde ercaring een bepaalde naam te geven. In jouw voorbeeld kiest iets wat pas een naam heeft nadat ik het een naam heb gegeven. Wat is het daarvoor dan? En wie of wat is die ik?quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:08 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Nee.. liefde kiest..... En jij kiest om hetgene wat kiest liefde te noemen.
Het benoemen van een ervaring.quote:Expressie van emotie met de vrije wil.
Het onderstreepte komt anders behoorlijk warrig op me over. Op zijn best circulair.quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:08 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Nee.. liefde kiest..... En jij kiest om hetgene wat kiest liefde te noemen. Expressie van emotie met de vrije wil.
Je zit er nu opzettelijk een warboel van te maken, om je egotripperij te beschermen.
Nogmaals, zo een algemeniserende indruk is alleen een vooroordeel om je egotripperij te beschermen.quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het onderstreepte komt anders behoorlijk warrig op me over. Op zijn best circulair.
Liefde is gewoon wat kiest, verder is er geen definitie. De vraag stellen "wat is liefde dan?" dat is het begin van een liedje, het antwoord kan alleen gevonden worden door expressie van emotie met de vrije wil volgens de stelregel van subjectiviteit.quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:43 schreef Neuroscience het volgende:
En als liefde, of wat dan ook, kiest. Wat is dat dan? Geen netwerk van hersenactiviteit, zou TS zeggen. Maar wat dan?
Oké. Ik snap niet waarom je zo graag mensen ervan wil overtuigen dat ze subjectiviteit ontkennen. Wat is het achterliggende doel?quote:Op maandag 18 augustus 2014 21:15 schreef Syamsu het volgende:
In een normale discussie stel je gerichte vragen van wat je niet snapt.
eerder zei je dat het liefde was die koos?quote:Op maandag 18 augustus 2014 21:15 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Nogmaals, zo een algemeniserende indruk is alleen een vooroordeel om je egotripperij te beschermen.
In een normale discussie stel je gerichte vragen van wat je niet snapt. Jij doet niet normaal, dat betekent dat er iets aan de hand is.
Nog een voorbeeld, iemand maakt een keuze tussen x en y, kiest y. Nu zegt deze regel dat je de vraag wat het was waardoor die keuze op y ipv x uitkwam moet beantwoorden met een keuze. Dat is de procedure, er zit niks circulairs in. Zo simpel als wat.
Je kan de vraag beantwoorden door te kiezen tussen liefde en haat,
Je kan inderdaad kiezen welke gevoelens je volgt, tot op zekere hoogtequote:kies haat, nou dan is jouw mening dat haat ervoor heeft gezorgd dat de keuze op y uitkwam ipv x. Je had ook liefde kunnen kiezen, zo werkt het met subjectiviteit, meerdere antwoorden zijn logisch valide. Je kan eerst haat kiezen, daarna liefde, gewoon van mening veranderen. Het staat niet vast doordat jij een mening hebt geuit,
Het is niet Liefde of Haat die keuzes maken, het is de persoon die kan kiezen bepaalde gevoelens te negerenquote:het staat gewoon nooit vast wat het is dat een keuze maakt.
Dat hebben we alquote:Zo werkt het taalkundig, en dat werkt heel goed, want nu is wat goed, liefdevol en mooi is categorisch onderscheiden van objectieve kwesties,
Vrijheid van meningsuiting heeft niks te maken met een vrije wilquote:en dat is heel erg belangrijk natuurlijk. Dat geeft de basis voor vrijheid van meningsuiting,
quote:en het geeft ook een goede basis aan wetenschap, want door subjectiviteit en objectiviteit fundamenteel te onderscheiden, kun je subjectiviteit buiten wetenschap laten.
En heel erg belangrijk is natuurlijk de manier waarop je een keuze maakt, hoe je dat organiseert. Net als dat een land dictatoriaal of democratisch een keuze kan maken, kan een individu ook op verschillende manieren een keuze maken. En dat is een groot verschil de manier waarop een keuze wordt gemaakt, maar uiteindelijk zijn alle keuzes hetzelfde op het punt dat er meerdere uitkomsten mogelijk zijn.
Wat kiest, liefde, haat, verdriet, hoe zorgt dat voor hersenactiviteit waardoor een persoon een handeling kan verrichten? Hoe is de koppeling tussen wat kiest en de hersenen?quote:Op maandag 18 augustus 2014 21:18 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Liefde is gewoon wat kiest, verder is er geen definitie. De vraag stellen "wat is liefde dan?" dat is het begin van een liedje, het antwoord kan alleen gevonden worden door expressie van emotie met de vrije wil volgens de stelregel van subjectiviteit.
Jij snapt het verschil niet tussen de woorden liefde en haat, en de echte liefde en haat zelf. Je kiest alleen de woorden liefde, en haat, in expressie van emotie met de vrije wil. De echte liefde en haat zelf kan niet gekozen worden.quote:Op maandag 18 augustus 2014 22:13 schreef Mr.44 het volgende:
Je kan inderdaad kiezen welke gevoelens je volgt, tot op zekere hoogte
Maar dan ben je toch niet vrij? Als liefde kiest, maar je noemt dit haat hou je jezelf toch voor de gek? Vrijheid is alleen de keuze emoties waar of vals te benoemen?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:13 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Jij snapt het verschil niet tussen de woorden liefde en haat, en de echte liefde en haat zelf. Je kiest alleen de woorden liefde, en haat, in expressie van emotie met de vrije wil. De echte liefde en haat zelf kan niet gekozen worden.
Door te kiezen verricht hetgene wat kiest een handeling.quote:Op maandag 18 augustus 2014 22:20 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Wat kiest, liefde, haat, verdriet, hoe zorgt dat voor hersenactiviteit waardoor een persoon een handeling kan verrichten? Hoe is de koppeling tussen wat kiest en de hersenen?
En bedoel je met liefde, haat, agressie etc. daadwerkelijk de emoties die het limbisch systeem organiseert? Ik vermoed van niet, want dat is evolutionair ouder deel van de hersenen.
Of een idee dat je liefde noemt, vergelijkbaar met Plato's ideeënleer?
Het is toch geen feit dat het liefde is die kiest, dat is toch een mening, dat heb ik toch al 10 x gezegd dat het onderwerp wat het is dat kiest een subjectieve kwestie is.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:20 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Maar dan ben je toch niet vrij? Als liefde kiest, maar je noemt dit haat hou je jezelf toch voor de gek? Vrijheid is alleen de keuze emoties waar of vals te benoemen?
Je kan wel de hersenactiviteit meten die gepaard gaat met de ervaring liefde. Net als je de hersenactiviteit kan meten die gepaard gaat met het uitspreken van woorden, iets dat gedaan wordt als neurochirurgen moeten opereren in het spraakcentrum. Je meet dan neuronale activiteit die iets vertegenwoordigt, een emotie, of een woord. Subjectief, maar wel een feit voor die specifieke persoon.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:36 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Het is toch geen feit dat het liefde is die kiest, dat is toch een mening, dat heb ik toch al 10 x gezegd dat het onderwerp wat het is dat kiest een subjectieve kwestie is.
Jij denkt dat je liefde kan meten als feit.
Jij noemt hier het woord liefde, maar dit is niets. Ja, dat wat kiest. Maar dat wat kiest is dan toch de definitie van alles, liefde, haat, schoonheid, alles. Dat klinkt mij raar in de oren. Bovendien creër je twee categorieën, en dat klinkt eerlijk gezegd ook vrij gekunsteld.quote:En ik zeg toch, je kan liefde en haat zelf niet kiezen, je kiest alleen de woorden liefde en haat in expressie van emotie met vrije wil. Het is een categorale indeling, dus nooit kan het dat iets wat in de ene categorie zit, in de andere categorie terecht komt. Liefde zit in de categorie van wat kiest, dus nooit kan het dat het in de categorie van wat gekozen wordt terecht komt. In de categorie van wat gekozen wordt zitten materiele dingen die je kunt meten.
Ja van die algemene indrukken zal me worst wezen. Dit werkt goed, zoals uitgelegd, dit onderscheidt subjectiviteit van objectiviteit, en dat doe jij niet. En dat jullie God wegzetten als fantasiefiguur, en allerlei andere dingen, geeft aan dat jullie subjectiviteit niet hebben begrepen, het uitsluiten.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:01 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Je kan wel de hersenactiviteit meten die gepaard gaat met de ervaring liefde. Net als je de hersenactiviteit kan meten die gepaard gaat met het uitspreken van woorden, iets dat gedaan wordt als neurochirurgen moeten opereren in het spraakcentrum. Je meet dan neuronale activiteit die iets vertegenwoordigt, een emotie, of een woord. Subjectief, maar wel een feit voor die specifieke persoon.
[..]
Jij noemt hier het woord liefde, maar dit is niets. Ja, dat wat kiest. Maar dat wat kiest is dan toch de definitie van alles, liefde, haat, schoonheid, alles. Dat klinkt mij raar in de oren. Bovendien creër je twee categorieën, en dat klinkt eerlijk gezegd ook vrij gekunsteld.
Ah, nu snap ik hem! Als je niet in een god gelooft, dan sluit je subjectiviteit uit, want daarom, dus god en anders ben je stom. Dat is de redenering toch?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:58 schreef Syamsu het volgende:
En dat jullie God wegzetten als fantasiefiguur, en allerlei andere dingen, geeft aan dat jullie subjectiviteit niet hebben begrepen, het uitsluiten.
God als motivatie voor vrije wil was al langer duidelijk. TS heeft al eerder dingen geschreven die die kant op wijzen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah, nu snap ik hem! Als je niet in een god gelooft, dan sluit je subjectiviteit uit, want daarom, dus god en anders ben je stom. Dat is de redenering toch?
Ja, maar het enige doel blijkt een soort verzonnen verwijt te zijn.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:19 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
God als motivatie voor vrije wil was al langer duidelijk. TS heeft al eerder dingen geschreven die die kant op wijzen.
En je wordt er nog stoned van ook. Nou, wat wil je nog meer?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:25 schreef Neuroscience het volgende:
En als we subjectiviteit uitsluiten zijn we bezig onze waarheden als objectief goed aan anderen op te dringen, net als Hitler en Stalin.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |