Wederom geen antwoord op mijn vraag:quote:Op zondag 10 augustus 2014 01:55 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Je reply is weer alleen verslaving, subjectiviteit de grond in stampen. Ik zeg toch, algemene kennis, daar heb ik mn argumentatie uit. In de algemene kennis die we dagelijks practisch gebruiken heeft een keuze meerdere mogelijke uitkomsten.
Dat is wel een antwoord op je vraag. Dat een keuze meerdere mogelijke uitkomsten heeft zit in algemene kennis, en daar heb ik dus het idee vandaan dat subjectiviteit werkt op basis van vrijheid.quote:Op zondag 10 augustus 2014 02:12 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Wederom geen antwoord op mijn vraag:
Waar heb jij jouw idee over "hoe subjectiviteit werkt" vandaan? Te pijnlijke vraag of zo?
Edit: Waar en hoe stamp ik vlgs jou subjectiviteit de grond in? Ik heb juist aangegeven hoezeer ieder normaal mens subjectiviteit heeft.
Nee, en hier is 'ie daarom nog een keer:quote:
Je moet is leren dat antwoorden die je tegenstaan toch echt antwoorden zijn.quote:Op zondag 10 augustus 2014 02:34 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Nee, en hier is 'ie daarom nog een keer:
Waar heb jij jouw idee over "hoe subjectiviteit werkt" vandaan? Te pijnlijke vraag of zo?
Ik kan weinig anders dan concluderen, dat je het zelf hebt bedacht. Met jouw o zo speciale "logica"quote:Op zondag 10 augustus 2014 02:36 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Je moet is leren dat antwoorden die je tegenstaan toch echt antwoorden zijn.
Al tientallen jaren. En die logica dat een keuze meerdere mogelijke uitkomsten heeft werkt prima op practische basis. Maar weinig tot geen intellectuelen gevonden die vrijheid echt vinden , behalve intellectuelen van honderden jaren terug.quote:Op zondag 10 augustus 2014 02:39 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Ik kan weinig anders dan concluderen, dat je het zelf hebt bedacht. Met jouw o zo speciale "logica"
En, wil het met dat warrige gedoe al een beetje lukken? Hoe lang heb je dit eigenlijk al?
Goed, jij hebt die onzin dus zelf bedacht. Moest dat echt zo lang duren om het toe te geven?quote:Op zondag 10 augustus 2014 02:45 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Al tientallen jaren. En die logica dat een keuze meerdere mogelijke uitkomsten heeft werkt prima op practische basis. Maar weinig tot geen intellectuelen gevonden die vrijheid echt vinden , behalve intellectuelen van honderden jaren terug.
Als ik zeg dat ik het uit algemene practische kennis heb, dan is het toch duidelijk dat ik het daar uit eigen inzicht heb gehaald.quote:Op zondag 10 augustus 2014 02:49 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Goed, jij hebt die onzin dus zelf bedacht. Moest dat echt zo lang duren om het toe te geven?
Gaat het ook zo lang duren met mijn 2e vraag: wil het al een beetje lukken met het overtuigen dat je op het juiste spoor zit? Tientallen jaren is per slot niet niks. Het zal je vast eerder gevraagd zijn.
Je kan het bij jezelf nagaan of je weerzin hebt tegen subjectiviteit, en of je high wordt van als feit stellen wat goed, mooi en liefdevol is.quote:Op zondag 10 augustus 2014 03:05 schreef Morrigan het volgende:
Het probleem is dat TS vanuit gaat dat die 'oerzonde' bestaat, terwijl we dat helemaal niet weten.
Leg uit?quote:Op zondag 10 augustus 2014 01:29 schreef Syamsu het volgende:
[..]
...jij leest niks wat je niet goed uitkomt.
Nee hoor.quote:Dat is mooi dat je subjectiviteit waardeert, maar je hebt waarschijnlijk het woord subjectiviteit de logica gegeven van objectiviteit, net zoals die andere het woord keuze de logica van oorzaak en gevolg heeft gegeven.
Dat is geen subjectiviteit.quote:Ik bedoel natuurlijk wat vind je van subjectiviteit zoals ik het heb uitgelegd, met vrije wil, meerdere mogelijke uitkomsten.
Oké: ik heb die weerzin absoluut niet en ik ken niemand die die weerzin wél heeft.quote:Op zondag 10 augustus 2014 03:13 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Je kan het bij jezelf nagaan of je weerzin hebt tegen subjectiviteit, en of je high wordt van als feit stellen wat goed, mooi en liefdevol is.
Ja, je hebt net gezegd dat je subjectiviteit met een definitie waar er meerdere mogelijke uitkomsten zijn, afwijst.quote:Op zondag 10 augustus 2014 09:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Oké: ik heb die weerzin absoluut niet en ik ken niemand die die weerzin wél heeft.
Waar zei ik dat? Ik wijs subjectiviteit helemaal niet af. Ik ken ook niemand die subjectiviteit afwijst. Sterker nog: ik kan me niet voorstellen dat er mensen bestaan die subjectiviteit afwijzen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 11:38 schreef Syamsu het volgende:
Ja, je hebt net gezegd dat je subjectiviteit met een definitie waar er meerdere mogelijke uitkomsten zijn, afwijst.
Nee, ik gebruik gewoon Van Dale.quote:Je gebruikt dus gewoon een definitie van subjectiviteit die de logica heeft van objectiviteit.
O, wacht... Ik denk dat ik je begin te begrijpen. Jij denkt dat subjectiviteit iets betekent als 'conclusies trekken'. Dan zit daar de spraakverwarring. Dat betekent 'subjectief' niet. Zoek maar op.quote:Bijvoorbeeld subjectiviteit in de zin van een waarneming als functie van eigenschappen of inhoud van het brein, en of gebaseerd op de positie van waaruit je waarneemt, het perspectief. In ieder geval zo gedefinieerd dat de conclusie gedwongen is, en het niet ergens anders op kan uitkomen, net zoals de concluise bij feiten gedwongen is, door het bewijs dat tot de conclusie dwingt.
Nee, sorry. Maar nogmaals: het zou je topic ten goede komen als je de term 'subjectiviteit' niet anders zou definiëren dan te doen gebruikelijk. Taal wordt onmogelijk te hanteren als iedereen maar zijn eigen definities gaat verzinnen.quote:Ik zeg toch duidelijk, weerzin tegen subjectiviteit met die definitie dat er meerdere mogelijke uitkomsten zijn. Daar heb je dus wel weerzin van, of niet dan?
Hier kan ik geen touw aan vastknopen.quote:Dit is echt geen rationele discussie meer waar redelijk wordt afgewogen welk concept het beste werkt, die met meerdere mogelijke uitkomsten, of die met 1 gedwongen uitkomst. Dit is een strijd om kostte wat kost die definitie met meerdere mogelijke uitkomsten in diskrediet te brengen, zodat de endorfine verslaving wordt veilig gesteld.
Dit snap ik ook niet.quote:Allerlei onzin wordt er bij betrokken die helemaal niet slaat op welk concept het beste werkt. Zo werkt dat dus, dat op intellectueel gebied vrijheid in de zin van alternatieve mogelijkheden tot je beschikking hebben, maar heel weinig wordt bevestigd als echt.
syamsu: Ik bedoel natuurlijk wat vind je van subjectiviteit zoals ik het heb uitgelegd, met vrije wil, meerdere mogelijke uitkomsten.quote:Op zondag 10 augustus 2014 12:09 schreef Jigzoz het volgende:
Waar zei ik dat? Ik wijs subjectiviteit helemaal niet af. Ik ken ook niemand die subjectiviteit afwijst. Sterker nog: ik kan me niet voorstellen dat er mensen bestaan die subjectiviteit afwijzen.
Even samenvattend: jij stelt dat ik subjectiviteit afwijs omdat ik de definitie van Van Dale hanteer en dat ik daardoor endorfines aanmaak? Is dat wat je zegt?quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:27 schreef Syamsu het volgende:
Syamsu: Ja, je hebt net gezegd dat je subjectiviteit met een definitie waar er meerdere mogelijke uitkomsten zijn, afwijst.
[..]
syamsu: Ik bedoel natuurlijk wat vind je van subjectiviteit zoals ik het heb uitgelegd, met vrije wil, meerdere mogelijke uitkomsten.
Jigzoz: Dat is geen subjectiviteit.
Dat is toch overduidelijk waar je dat afwijst? Je brein klapt gewoon dicht. Nu moeten we volgens jou maar de autoriteit van de van Dale aanhouden, en verder dus onze kop dicht houden over wat de juiste definitie van subjectiviteit is. Dat is dichtklappen, en dat komt door jou endorfineverslaving, dat is een verdedigings mechanisme. Je moet maar lezen en met een redelijk antwoord komen dat ergens op slaat.
Dat is een onzinnige samenvatting. Ik stel dat je nu van alles en nog wat aanpakt om je endorfine verslaving veilig te stellen. Duidelijk dat je nu allerlei dingen aan het verzinnen bent ter verdediging. Er is geen rationele discussie met jou mogelijk over dit onderwerp, redelijk afwegen welke logica juist is voor subjectiviteit.quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Even samenvattend: jij stelt dat ik subjectiviteit afwijs omdat ik de definitie van Van Dale hanteer en dat ik daardoor endorfines aanmaak? Is dat wat je zegt?
Dit gebruik je om voor jezelf te verklaren dat men jouw afwijkende uitleg van subjectiviteit niet aanvaardt?quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:44 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat is een onzinnige samenvatting. Ik stel dat je nu van alles en nog wat aanpakt om je endorfine verslaving veilig te stellen. Duidelijk dat je nu allerlei dingen aan het verzinnen bent ter verdediging. Er is geen rationele discussie met jou mogelijk over dit onderwerp, redelijk afwegen welke logica juist is voor subjectiviteit.
"Allerlei onzin wordt er bij betrokken die helemaal niet slaat op welk concept het beste werkt."quote:Op zondag 10 augustus 2014 11:55 schreef Neuroscience het volgende:
Syamsu wordt high van god en vanuit zijn christelijke doctrine moet er wel een vrije wil zijn. Deze 'logica' heb ik al in meerdere topics gezien. De user houdt er zelfverzonnen definities op na en redeneert volgens zijn 'logica' en iedereen die het niet snapt is blind. Ik vermoed een vorm van megalomanie gekoppeld met een asperger. Weet ik veel, maar TS is duidelijk al lang niet meer onder de mensen.
Nee, natuurlijk niet. Om een discussie te kunnen voeren moet je dezelfde definities gebruiken, want anders blijf je langs elkaar heen lullen. Als ik vraag: hou jij van God en jij zegt van wel, waarop ik zeg dat je dan de hele dag hutspot in je anus wil proppen, dan gaat die discussie toch nergens heen?quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:44 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat is een onzinnige samenvatting. Ik stel dat je nu van alles en nog wat aanpakt om je endorfine verslaving veilig te stellen. Duidelijk dat je nu allerlei dingen aan het verzinnen bent ter verdediging. Er is geen rationele discussie met jou mogelijk over dit onderwerp, redelijk afwegen welke logica juist is voor subjectiviteit.
"Echt niet" dat is geen sterke argumentatie. Hoe kan het dan bijvoorbeeld dat vrijheid wordt gerelateerd aan mening in de grondwet van de VS? Dat is dus fout?quote:Op zondag 10 augustus 2014 13:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit gebruik je om voor jezelf te verklaren dat men jouw afwijkende uitleg van subjectiviteit niet aanvaardt?
We vallen nu in herhaling, maar subjectiviteit en vrije wil hebben echt helemaal niets met elkaar te maken. In definitie al niet.
Dit is geen discussie over de inhoud, maar over de betekenis van woorden. Je kunt wel vinden dat 'subjectiviteit' iets anders zou moeten betekenen, maar de praktijk is gewoon anders: zoals jij het begrip uitlegt is niet hoe de rest van de wereld dat uitlegt.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:02 schreef Syamsu het volgende:
[..]
"Echt niet" dat is geen sterke argumentatie.
Dat is inderdaad fout. (VSquote:Op zondag 10 augustus 2014 14:02 schreef Syamsu het volgende:
Hoe kan het dan bijvoorbeeld dat vrijheid wordt gerelateerd aan mening in de grondwet van de VS? Dat is dus fout?
Subjectiviteit is de wereld zoals die binnenkomtquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 22:59 schreef Syamsu het volgende:
Subjectiviteit werkt zo: een keuze maken over het onderwerp wat het is dat kiest, resulterende in een mening.
een feit is een al dan niet reproduceerbare waarneming, een feit kan puur subjectief zijn.quote:Ter contrast, objectiviteit werkt zo: bewijs ergens van dwingt tot een conclusie, resulterende in een 1 op 1 kopie / model van wat bewezen wordt, een feit.
Dat is van belang omdat?quote:De verleiding is om een mening als feit te stellen, de oerzonde, kennis van goed en kwaad. Bijvoorbeeld de nazi's, die stelden als feit wat de Arische geest is, en dat die erfelijk is, gebaseerd op pseudowetenschap. Zo werd subjectiviteit uitgesloten, raadpleegde ze hun pseudowetenschap over emoties, ipv hun echte emoties. Het geweten gesaboteerd.
emoties hebben niet te maken met vrije wil, ze zijn het tegenovergestelde van vrije wil.quote:Door een mening als feit te stellen wordt je high, het maakt de lichaamseigen drugs los in het brein, endorfines. Als je als feit weet wat mooi, goed en liefdevol is, dan voel je je goddelijk.
Om echt subjectief te zijn moet je de conclusie kiezen, en het moet gaan over het onderwerp wat het is dat een of andere keuze maakt. Expressie van emotie met vrije wil,
Wat het is dat kiest kan geen subjectieve maar moet een objectieve kwestie zijn.quote:over het onderwerp emotie bijvoorbeeld. De emotie kiest, dat ben jezelf als zijnde eigenaar van je keuzes.
Wat het is dat kiest is een subjectieve kwestie, de mogelijkheden, de keuze, en het resultaat van de keuze zijn objectieve kwesties.
Precies. Subjectiviteit gaat over hoe de wereld eruit ziet voor een specifieke waarnemer. Dat heeft allemaal niets te maken met vrijheid of mening.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:08 schreef Mr.44 het volgende:
Subjectiviteit is de wereld zoals die binnenkomt
Zullen we gewoon de definitie van Van Dale aanhouden?quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. Subjectiviteit gaat over hoe de wereld eruit ziet voor een specifieke waarnemer. Dat heeft allemaal niets te maken met vrijheid of mening.
quote:sub·jec·tief (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1persoonlijk, volgens eigen mening; partijdig (tegenstelling: objectief): een subjectief oordeel
Prima, maar dan wel mijn van Dale, die het woord 'mening' daar niet gebruikt:quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zullen we gewoon de definitie van Van Dale aanhouden?
[..]
De feiten kunnen heel goed waarnemer afhankelijk zijn. Een bekend voorbeeld is het begrip 'gelijktijdigheid' in de natuurkunde.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:30 schreef Syamsu het volgende:
Dat werkt natuurlijk niet. Bij feiten is er altijd maar 1 juiste conclusie, welke conclusie een accurate kopie / model is.
Ik zal toch wel een verschil willen maken tussen perceptie van de werkelijkheid (subjectiviteit) en interpretatie van de werkelijkheid (mening).quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:34 schreef Jigzoz het volgende:
Punt twee is volgens mij niet meer dan een zorgvuldige uitwerking van het begrip 'mening'. Dat wordt ook wel ondersteund door de copy-paste die ik net bij Van Dale vandaan haalde.
Inderdaad bij feiten, meervoud hoort 1 conclusie.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:30 schreef Syamsu het volgende:
Dat Bach muziek mooi is, is een feit, en dat Bach muziek lelijk is, is een feit.
Dat de zon rond de aarde draait is een feit, en dat de aarde rond de zon draait is een feit.
Dat werkt natuurlijk niet. Bij feiten is er altijd maar 1 juiste conclusie, welke conclusie een accurate kopie / model is. Dat de aarde rond de zon draait is juist.
quote:Het is natuurlijk hartstikke duidelijk dat je dit probleem dat bij subjectiviteit meerdere mogelijke antwoorden juist zijn, logisch valide, kunt oplossen door de conclusie te kiezen.
En al dat gezeur dat subjectiviteit niks met vrije wil te maken zou hebben, terwijl in ons taalgebruik er duidelijk meerdere mogelijke antwoorden valide zijn bij subjectieve kwesties, is dus gewoon de logica van oorzaak en gevolg opleggen waar die niet thuis hoort.
De meerderheid in intellectuele kringen vind vrijheid in de zin van alternatieve mogelijkheden niet echt, maar de meerderheid van de mensheid vind vrijheid in de zin van alternatieve mogelijkheden hebben, wel echt.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is geen discussie over de inhoud, maar over de betekenis van woorden. Je kunt wel vinden dat 'subjectiviteit' iets anders zou moeten betekenen, maar de praktijk is gewoon anders: zoals jij het begrip uitlegt is niet hoe de rest van de wereld dat uitlegt.
Kijk nou. Wikipedia zegt verstandige dingen:quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zal toch wel een verschil willen maken tussen perceptie van de werkelijkheid (subjectiviteit) en interpretatie van de werkelijkheid (mening).
quote:Wel dient de woordenboekbetekenis (waar het begrip "subjectief" enigszins een relativerend karakter heeft) goed onderscheiden te worden van de filosofische betekenis (zie subject) omdat men er in de filosofie in het algemeen naar het kennende ik mee verwijst (en zijn bewustzijn). Waarheid en subjectiviteit zijn dus niet per definitie tegenstrijdig aan elkaar. De uitspraak "De pestbacil is een gevaarlijk organisme" kan een voorbeeld zijn van zo'n subjectieve maar ware uitspraak.
quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:40 schreef Syamsu het volgende:
[..]
De meerderheid in intellectuele kringen vind vrijheid in de zin van alternatieve mogelijkheden niet echt
Dit is wellicht weer zo'n verschil tussen alledaagse semantiek en wetenschappelijke / filosofische semantiek.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Kijk nou. Wikipedia zegt verstandige dingen:
[..]
Juist ja, het is geen mening omdat de conclusie voor elke waarnemer gedwongen is door bewijs.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
De feiten kunnen heel goed waarnemer afhankelijk zijn. Een bekend voorbeeld is het begrip 'gelijktijdigheid' in de natuurkunde.
Wat voor de ene waarnemer gelijktijdige gebeurtenissen zijn zijn dat niet noodzakelijk voor een andere waarnemer. Er is geen manier om te zeggen wie absoluut gelijk heeft. Dat is afhankelijk van 'point of view'. (Maar niet van mening.)
Intellectuelen hier op Fok?quote:
Oké. Weet jij al wat TS eigenlijk bedoelt? Zo ja: kun je het me uitleggen?quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is wellicht weer zo'n verschil tussen alledaagse semantiek en wetenschappelijke / filosofische semantiek.
Met het begrip 'theorie' is dat ook zo'n telkens terugkerend probleem.
Geen flauw idee, nee. Ik weet het eerlijk niet. In aanvang dacht ik dat het zou gaan afstevenen op de zoveelste discussie over 'vrije wil', vandaar ook mijn eerste paar reacties.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Oké. Weet jij al wat TS eigenlijk bedoelt? Zo ja: kun je het me uitleggen?
Jammer.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geen flauw idee, nee. Ik weet het eerlijk niet. In aanvang dacht ik dat het zou gaan afstevenen op de zoveelste discussie over 'vrije wil', vandaar ook mijn eerste paar reacties.
Maar inmiddels moet ik constateren dat er gewoon geen touw aan vast te knopen is.
Wellicht bedoelt hij met subjectiviteit uitsluitend meningen, maar ik tast wat dat betreft echt in het duister. Vooral omdat ik dan alsnog geen link zie met vrijheid.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Jammer.
Of nou ja, eigenlijk ook wel gelukkig. Ik dacht dat het aan mij lag.
Het ligt ook aan jullie zelf. Dat moet toch duidelijk voor je zijn dat het aan jezelf ligt, als je ziet dat je je vastklampt aan de van dale definitie van subjectiviteit.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Jammer.
Of nou ja, eigenlijk ook wel gelukkig. Ik dacht dat het aan mij lag.
Dan zou hij bedoelen dat wij meningen an sich afkeuren. Lijkt me niet.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wellicht bedoelt hij met subjectiviteit uitsluitend meningen, maar ik tast wat dat betreft echt in het duister. Vooral omdat ik dan alsnog geen link zie met vrijheid.
Kun jij jouw definitie dan eens geven? Gewoon even in één regeltje.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:55 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Het ligt ook aan jullie zelf. Dat moet toch duidelijk voor je zijn dat het aan jezelf ligt, als je ziet dat je je vastklampt aan de van dale definitie van subjectiviteit.
Moet je post 1, regel 1 lezen.....quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Kun jij jouw definitie dan eens geven? Gewoon even in één regeltje.
En Pinpoint en Mr.44. het ligt aan iedereen behalve jou natuurlijk.quote:Op zondag 10 augustus 2014 14:55 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Het ligt ook aan jullie zelf. Dat moet toch duidelijk voor je zijn dat het aan jezelf ligt, als je ziet dat je je vastklampt aan de van dale definitie van subjectiviteit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |