Laatste updates Voor woensdag 23 juli is een Dag van Nationale Rouw afgekondigd. Door het land zullen kerkklokken luiden en op overheidsgebouwen hangen vlaggen halfstok. Er zullen herdenkingsdiensten in het hele land gehouden worden. Rond 16.00 Nederlandse tijd zullen de eerste lichamen arriveren in Eindhoven. De koning, koningin en Mark Rutte zullen daarbij aanwezig zijn. Ook zal op dat moment een minuut stilte gehouden worden.
De vliegtuigen met de eerste 40 lichamen zijn nu onderweg naar luchthaven Eindhoven. Op het moment liggen ze op schema om om 16:00 uur te landen. De vlucht kan hier gevolgd worden.
Screenshot uit video van de Buk luchtafweerinstallatie enkele uren voor de fatale beschieting Mogelijk bewijs van een raketinslag.
De separatisten overhandigen de zwarte dozen over aan de Maleisiërs:
Igor Bezler
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Actueel: Livestream NPO 1 (NOS): http://www.npo.nl/live
Situatie vlucht MH17: Passagiersvlucht MH17 van Malaysia Airlines vertrok donderdag 17 juli om 12:15 Nederlandse tijd van Schiphol Airport Amsterdam richting Kuala Lumpur. Het toestel (een Boeing 777) verdween van de radar boven de Krim om 16:15 Nederlandse tijd volgens de Oekraïense luchtverkeersleiding. Niet veel later werd bekend dat het toestel was neergestort, waarbij alle 298 inzittende zijn omgekomen. Naar verluid is het toestel uit de lucht geschoten door een raket.
Op donderdag 17 juli 2014 18:42 schreef yvonne het volgende: Geen persoonsgegeven, je blurt maar - Geen foto's van lijken Commentaar in feedback. Lijken kun je fijn achter een spoiler of via een linkje doen, doei.
Verder: De passagierslijst hierboven is met expliciete toestemming van Yvonne geplaatst, waarschuwing blijft verder van kracht. Grappen kunnen in ONZ (incl. 'toch wel dichtbij' onzin), samenzweringstheorieën kunnen naar TRU/BNW, klachten naar Feedback.
Samenvatting:
• Vlucht MH17 is even na 5 uur op 17 juli (lokale tijd) neergestort. Wraktstukken en lichamen liggen over een gebied van 10-15 km verspreid. • Hoewel nog niet officieel bevestigd, wijst alles op dat het vliegtuig is neergehaald met een raket vanaf de grond • Veel landen leggen de schuld bij pro-Russische separatisten in Oekraïne • Rusland legt de schuld bij de Oekraïense overheid • Nederland wacht verdere berichtgeving af voordat een schuldige wordt aangewezen, maar Rutte beloofde dat de daders vervolgd en berecht zullen worden. • Obama wijst geen schuldige aan, maar maakt duidelijk dat alles lijkt te wijzen op de schuld van de rebellen, en dat dergelijke wapens en training daarvoor alleen mogelijk zouden zijn met Russische inbreng • Separatisten bezetten de crashsite en weigeren/limiteren toegang voor de onafhankelijke onderzoekers • Bovendien zouden de rebellen lichamen en ander bewijsmateriaal hebben weggehaald • De zwarte dozen zouden in handen van de rebellen zijn • Ruim 200 lichamen zijn op dit moment geborgen en geplaatst in een trein met koelwagons. Deze trein is momenteel onderweg naar Donetsk, zonder de OVSE en de andere experts. Verwacht wordt dat de trein hierna naar Kharkiv gaat. • Bij de VN Veiligheidsraad ligt een voorbeeldresolutie klaar die alle landen oproept volledig mee te werken aan de berging van slachtoffers en verder onderzoek. Minister Timmermans is aanwezig bij de Veiligheidsraad. • De zwarte dozen zijn door de separatisten aan de Maleisiërs overhandigd.
Overige feiten/speculaties
• Het raketsysteem zou een BUK missile system zijn. Een raket van dit systeem vliegt met ruim Mach 3 en heeft een maximaal hoogtebereik van ongeveer 25 km.
• MH17 vloog op 33000 ft (ong. 10 km). Dit deel van het luchtruim was veilig verklaard door zowel IATA als ICAO
• Malaysia Airlines stelt per direct $5000 per passagier aan de nabestaanden beschikbaar voor directe kosten, de volledige schadevergoeding volgt. Het eerder geplande transport van nabestaanden naar de crashsite is afgelast wegens de gespannen situatie.
• Onder de slachtoffers bevonden zich minimaal 6 wetenschappers en experts die onderweg waren naar Melbourne voor een conferentie over HIV/AIDS. Ook oud-president van de International AIDS Society, Joep Lange, is één van de slachtoffers
Toespraak Minister Timmermans bij de VN Veiligheidsraad
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toespraak Koning Willem-Alexander
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Video's van lokale bewoners van de crashsite
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb de voorbije dagen al kritiek gelezen omdat men de lijken verzamelde, omdat men de lijken liet liggen, omdat iedereen toegang tot de crash site had, omdat er geen toegang tot de crash site verleend werd, omdat men met een kraan grote brokstukken optilde (waaronder nu blijkbaar weer 20 slachtoffers gevonden zijn) en omdat niet alle slachtoffers geborgen zijn.
Als die rebellenleiders telkens op die kritiek reageerden zullen er een hoop tegenstrijdige orders gegeven zijn...
Dat is natuurlijk onzin, als ze de waarnemers toegang hadden verschaft, burgers buiten hadden gehouden en zich bezig hadden gehouden met de berging van lichamen alvorens de berging van spullen dan had er niemand geklaagd. Stellen dat de rebellen niks te verwijten valt is pure kwats.
Verder is het daar nu niet veilig, worden de experts weer geweerd op het moment en de enige oplossing (want de crashsite ligt in gebied onder controle van de rebellen) is het sturen van een eigen politie of militaire macht onder de VN vlag, maar dit wordt weer door veel mensen als provocatie gezien.
Op woensdag 23 juli 2014 15:33 schreef ClapClapYourHands het volgende: As many as 45 feared dead after passenger plane crashes on one of Taiwan's Penghu Islands, Taiwan's Central News Agency reports.
Op woensdag 23 juli 2014 15:33 schreef ClapClapYourHands het volgende: As many as 45 feared dead after passenger plane crashes on one of Taiwan's Penghu Islands, Taiwan's Central News Agency reports.
Op woensdag 23 juli 2014 15:25 schreef DeJori het volgende: "Some 14 Grad systems today have crossed the state border. We have documented this and passed the information on to Ukraine's National Security and Defense Council,” Lysenko said.
Gebaseerd op youtube filmpjes? Neem aan dat troepen die zoiets zien zouden reageren met kogels, niet met "documenteren".
M'n zusje is naar schiphol om een bloemetje te leggen
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
Maar wat heeft dat te maken met een forum gewoon open laten?
Eigenaar vindt het een gepaste manier. Jij hebt het er maar mee te doen. Niets meer, niets minder.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
Update 15:32 De politie houdt de omgeving van het huis van Maria Poetina in de gaten. Volgens Omroep West zouden Oekraïners op Twitter hebben opgeroepen tot protest bij haar huis. De gemeente Voorschoten weet niet of Maria Poetin thuis is.
En onze wandelvriend heeft de smaak te pakken en gaat voor nog meer aandacht:
quote:
Vierdaagsedeelnemer Dick de Roode heeft bedreigingen ontvangen nadat hij aankondigde zijn medaille in te leveren. Hiermee wilde hij protesteren tegen de stille intocht van vrijdag.
Hij schakelde inmiddels de politie in omdat hij zich niet meer veilig voelt, beweert hij tegenover de Gelderlander. "De mensen begrijpen het niet", aldus een snikkende De Roode. "Ik vind de ramp met het vliegtuig net zo erg als iemand anders. Ik wil dan ook graag mijn excuses maken als mensen zich gekwetst voelen." De Roode: "Mijn computer is gehackt en er lopen mensen hier in de straat."
En onze wandelvriend heeft de smaak te pakken en gaat voor nog meer aandacht:
[..]
Oh, dat had ik wel redelijk voorspeld dan (Wie niet)
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own. Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur. yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer Vis een optie?
Ik ook. Ik ken niemand van de slachtoffers maar toch doet het me wat. Ik steek dadelijk maar een kaarsje aan denk ik.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
Op woensdag 23 juli 2014 15:39 schreef DeJori het volgende: Hij schakelde inmiddels de politie in omdat hij zich niet meer veilig voelt, beweert hij tegenover de Gelderlander. "De mensen begrijpen het niet", aldus een snikkende De Roode. "Ik vind de ramp met het vliegtuig net zo erg als iemand anders. Ik wil dan ook graag mijn excuses maken als mensen zich gekwetst voelen." De Roode: "Mijn computer is gehackt en er lopen mensen hier in de straat."
quote:
Hij schakelde inmiddels de politie in omdat hij zich niet meer veilig voelt, beweert hij tegenover de Gelderlander. "De mensen begrijpen het niet", aldus een snikkende De Roode. "Ik vind de ramp met het vliegtuig net zo erg als iemand anders. Ik wil dan ook graag mijn excuses maken als mensen zich gekwetst voelen." De Roode: "Mijn computer is gehackt en er lopen mensen hier in de straat."
Dat is natuurlijk onzin, als ze de waarnemers toegang hadden verschaft, burgers buiten hadden gehouden en zich bezig hadden gehouden met de berging van lichamen alvorens de berging van spullen dan had er niemand geklaagd. Stellen dat de rebellen niks te verwijten valt is pure kwats.
Verder is het daar nu niet veilig, worden de experts weer geweerd op het moment en de enige oplossing (want de crashsite ligt in gebied onder controle van de rebellen) is het sturen van een eigen politie of militaire macht onder de VN vlag, maar dit wordt weer door veel mensen als provocatie gezien.
Waar zeg ik dat ze niets te verwijten valt? Feit is dat er een hoop tegenstrijdige zaken zijn gezegd, dat communicatie niet optimaal zal zijn (in een oorlogsgebied is dat één van de prioritaire doelwitten), en er geen duidelijke structuur is. Staat de republiek Donetsk aan het hoofd van die rebellen, of werken ze naast elkaar? Hoe lang duurt het voor een bericht vanuit Donetsk de crash site bereikt? Zijn alle gsm masten in Oekraine nog actief, heb je volledige coverage over heel het grondgebied? Heeft Donetsk de telefoonnummer van elke rebel in dat gebied?
Kiev zegt dat er in Oost Oekraine self-defense milities opereren waar ze geen gezag over hebben. Maar "de rebellen" zijn wel één geheel met een centrale structuur?
Onze mensen die eindelijk weer terug komen. Maar dan zijn we er nog niet. Laten we voor de nabestaanden hopen dat eenieder snel geidentificeerd wordt, zodat zij ook weer verder kunnen.
Een vriend van ons werkt overigens daar in Eindhoven in de luchtverkeerstoren. Ik vermoed zo dat hij er nu ook is, maar zal dat later nog wel horen.
Op woensdag 23 juli 2014 15:48 schreef Twinkle20 het volgende: Onze mensen die eindelijk weer terug komen. Maar dan zijn we er nog niet. Laten we voor de nabestaanden hopen dat eenieder snel geidentificeerd wordt, zodat zij ook weer verder kunnen.
Een vriend van ons werkt overigens daar in Eindhoven in de luchtverkeerstoren. Ik vermoed zo dat hij er nu ook is, maar zal dat later nog wel horen.
Ze moeten die lichaamsresten nog identificeren toch? Voor hetzelfde geldt zitten er 'maar' 3 Nederlanders tussen.
Waar zeg ik dat ze niets te verwijten valt? Feit is dat er een hoop tegenstrijdige zaken zijn gezegd, dat communicatie niet optimaal zal zijn (in een oorlogsgebied is dat één van de prioritaire doelwitten), en er geen duidelijke structuur is. Staat de republiek Donetsk aan het hoofd van die rebellen, of werken ze naast elkaar? Hoe lang duurt het voor een bericht vanuit Donetsk de crash site bereikt? Zijn alle gsm masten in Oekraine nog actief, heb je volledige coverage over heel het grondgebied? Heeft Donetsk de telefoonnummer van elke rebel in dat gebied?
Kiev zegt dat er in Oost Oekraine self-defense milities opereren waar ze geen gezag over hebben. Maar "de rebellen" zijn wel één geheel met een centrale structuur?
Dan hadden ze het over moeten dragen, je probeert hun bewuste falen goed te praten en dat is onzin. Ze zijn heel erg goed georganiseerd, die rebellen, behalve wanneer het hun uitkomt. Ze hebben bewust waarnemers buiten gehouden en burgers toegelaten, dit heeft niks met communicatie problemen te maken, en je weet zelf ook wel dat je niet elk telefoonnummer van dat gebied hoeft te hebben want ze hebben gewoon command-structuur.
Op woensdag 23 juli 2014 15:51 schreef WRH het volgende: moet dat erg zijn voor de familie, dat toestel zien landen en bedenken dat het misschien dus nu je kind of familie thuisbrengt.
Dit
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag! Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
Op woensdag 23 juli 2014 15:52 schreef Blester het volgende: Ze maken er toch wel een heel spektakel van zo zeg... Lijken die uit een vliegtuig worden getild moet blijkbaar zichtbaar zijn op nationale televisie?
Op woensdag 23 juli 2014 15:52 schreef Blester het volgende: Ze maken er toch wel een heel spektakel van zo zeg... Lijken die uit een vliegtuig worden getild moet blijkbaar zichtbaar zijn op nationale televisie?
Oke. Dag.
Op woensdag 23 juli 2014 15:51 schreef WRH het volgende: moet dat erg zijn voor de familie, dat toestel zien landen en bedenken dat het misschien dus nu je kind of familie thuisbrengt.
Of misschien nog erger, dat je dit ritueel keer op keer moet meemaken tot je uiteindelijk zeker weet dat jouw geliefden in de aangekomen vliegtuig zit.
Het niet zeker weten of je kind of ander familielid thuis is gekomen moet ondraaglijk zijn.
als je er dan toch een nationale dag van maakt....
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
Of misschien nog erger, dat je dit ritueel keer op keer moet meemaken tot je uiteindelijk zeker weet dat jouw geliefden in de aangekomen vliegtuig zit.
Dat gaan ze niet weten - althans nu nog niet. MOet eerst nog geidentificeerd worden he.
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende: Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
I had a splitting headache.From which the future's made. † Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011) It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to. VIVA LA ASSANGE¡
Maar goed dat de NS niet betrokken is bij de organisatie
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
Je bent een negatieve pessimistische kuthoervent, kan alleen maar klagen en zeiken. Het enige waar je om geeft is die FOK!stok van je. Blijf dan gewoon lekker daar en verveel andere mensen niet.
Nee zo bedoel ik dat niet. Meer van: er zijn zo ontzettend veel mensen bij dit gebeuren betrokken. Op zoveel verschillende manieren. Met zoveel gevoelens.
Ikzelf ben gelukkig niet en van deze personen. Maar ik kan me zo voorstellen dat het best indruk op jezelf maakt als je op een of andere manier toch van betekenis kan zijn voor de nabestaanden.
Luchtverkeersleider lijkt me al helemaal geen beroep wat je zomaar (vergeef me mijn woordspeling) op de automatische piloot doet. Maar er zal vast een bepaald gevoel/huivering door je lijf gaan op het moment dat je zon vliegtuig met zoveel betekenis naar binnen mag halen.
Je bent een negatieve pessimistische kuthoervent, kan alleen maar klagen en zeiken. Het enige waar je om geeft is die FOK!stok van je. Blijf dan gewoon lekker daar en verveel andere mensen niet.